herrijzend
W ieringermeerland
vruchtbaar land
Vereniging voor de
3 e Jaargang no. 12-19 Juli 1947
Redactie
en administratie
Nieuwe Niedorp B 58
Tol. 206, Kengetal 2261
Weekblad voor de Wieringermeerbevolking en de herrijzing van het polderland Redacteur: Th. J. van Vegten
Van
tot
IV
v. V.) 28, December 1925 werd de
dijk door het Amsteldiep opgeleverd.
Wieringen was hierdoor met de vaste
wal verbonden en had opgehouden
een eiland te zijn. Eeuwen had het
te midden van het woelige water van
Wad/den- en Zuiderzee een eigen we
reldje gelhad. Met het gereed komen
van de dijk behoorde dit tot hét ver
leden.
De basculeibrug aan de van Ewijck-
sluiskant ih de dijk is pas enige jaren
later gekomen. Het balgzandkanaal
was in aanleg en had voorlopig geen
dienst te doen, d.w.z. zolang de in
dijking van de Wieringermeer nog
niet voltooid was. Tijdelijk werd een
dam gemaakt van (het beginpunt en
een balgdijk, waarover het verkeer
naar Wieringen werd geleid.
Indien men voor de afsluiting eens
naar Wieringen moest, dan maakte
men van vier vervoermiddelen ge
bruik. Trein, tram, boot en postwa
gen (later bus). Dat was een kost
bare geschiedenis zo'n reisje naar
Wieringen. Doch soms- erg interes
sant, vooral het tochtje met de boot,
wanneer het Amsteldiep eens wat ru
moerig was.
Wanneer men met het trammetje
van Schagen in Van Ewijcksluis aan
kwam, op een stormachtige avond,
dan was het een verademing als men.
in het Wieringer Veerhuis van Wai-
boer even kon bekomen bij de warme
kachel. Alles wat met de postboot
mee moest kwam bij Waiboer. Ook
de ex-kroonprins als hij met familie
bezoek naar Doorn was geweest
wachtte daar het vertrek van de
boot af. Natuurlijk ruimde moeder
Waiboer voor „hoogheid" een plaats
je in de woonkamer in.
Voor een „vreemde" was zo'n ont
moeting met de vroegere op één na
de allerhoogste persoon van het
machtige Duitse rijk, een avontuur,
een kijkspel. Later viel het op hoe
gewoon de Wieringers de verschij
ning van „hoogheid" opnamen.
Voor de afsluiting van het Amstel
diep waren er nog maar weinig
auto's op Wieringen geweest. De
eerste auto die op Wieringen kwam,
was die van een Alkmaarse tabaks
handelaar, die bij wijze van attractie
zijn auto eens aan zijn klanten zou
laten zien.
De eerste poging om deze per boot
over te brengen mislukte. Bij het
aan boord rijden had de wagen zo'n
vaart dat hij met bestuurder en al
te water raakte, gelukkig zonder on
gelukken. De poging is later her
haald en met succes. Heel Wieringen
liep uit om het wonder te zien. Die
eerste auto's op Wieringen veroor
zaakte dezelfde sensatie, als de eer
ste vliegtuigen dit deden voor een
vastewaller.
Na de afsluiting van het Amsteï-
diep was diit radicaal over. Wieringen
werd opgenomen in het Verkeer. Het
aantal vervoermiddelen om naar
Wieringen te komen werd terugge
bracht tot .twee. Men ging nu met
de trein tot Schagen of Anna Pau-
lowna en verder per bus rechtstreeks
Wel bleef het trammetje 'Schagen-
Van Ewijcksluis nog een aantal jaren
doorsukkelen, doch voor het vervoer
van en naar Wieringen was het van
geen betekenis meer.
In Mei werden bij de Staten-Gene-
raal de wetsvoorstellen ingediend,
noodzakelijk geworden, om tot de
versnelde uitvoering der Zuiderzee
werken te kunnen overgaan.
Deze wetsontwerpen werden door
de beide kamers zonder hoofdelijke
stemming aangenomen onder dagte
kening van 25 Mei 1926 tot wet ver
heven.
Het daarbij vastgestelde werkplan
omvatte in hoofdzaak:
De afsluiting van de Zuiderzee van
Den Oever op Wieringen naar Zurig
aan de Friesekust met bijkomende
kunstwerken;
De verhoging der aansluitende zee
weringen in Friesland en Noordhol
land en van de waterkeringen op de
eilanden Texel, Vlieland en Terschel
ling;
De indijking en droogmaking van
de Noordwestelijke polder (Wierin
germeer) en het maken van een proef
polder van pl.m. 40 ha. nabij Andijk.
Voor de bouw van de afsluitdijk
met bijkomende sluiswerkenwerd ge
rekend op een uitvoeringstijd van 7
jaar.
Daar de regering zich bewust was
van het feit dat voor de drocgleg-
ging der Zuiderzee buitengewone
grote werken van zeer bijzondere
aard, vooral grondwerken, zouden
moeten worden uitgevoerd, werd rij
pelijk overwogen op welke wijze de
grootst mogelijk zekerheid verkre
gen kon worden, dat het werk goed
zou worden uitgevoerd.
Deze overweging leidde na vrij
langdurige onderhandelingen tot de
oprichting van een Maatschappij,
speciaal voor dit doel, door de vier
grootste Nederlandse aannemers
firma's, die allen, vooral ook in het
buitenland, grote bagger- en grond
werken hebben uitgevoerd.
De deelnemers van deze op 27 Juni
1926 opgerichte maatschappij wa
ren:
le de N.V. M. J. van Habtum en
Blankevoort
2e de N.V. Hollandse Aanneming
Maatschappij te 's-Gravenhage
3e A. Bos Pzn. te Dordrecht;
4e L. Volker-Azn. Slledrecht.
Het kapitaal van de maatschappij
bedroeg f 6.000.000.verdeeld in 4
aandelen van f 1.500.000.
De dagelijkse leiding berustte bij
een Directeur-Hoofduitvoerder, te
benoemen en te ontslaan door een
raad van bestuur ,doch wiens benoe
ming de goedkeuring behoefde van de
Minister van Waterstaat.
Tot directeur-hoofduitvoerder werd
benoemd Ir. J. A. Ringers, hoofdin
genieur van de Rijkswaterstaat, die
de grote sluiswerken in IJmuiden
had geleid.
De maatschappij werd genoema:
Maatschappij tot Uitvoering van
Zuiderzeewerken, kortweg wera
voortaan alleen over de M.U.Z. ge
sproken.
De M.U.Z. werd gevestigd te Wie
ringen en een aldaar geplaatst kan
toorgebouw werd October 1927 in
gebruik genomen.
Meit de komst van de M.U.Z. werd
een offensief ingezet van zo groot
formaat als geen land te wereld had
aanschouwd.
(Nadruk verboden)
(Wordt vervolgd)
Woensdagmorgen, voor de aaavang
van de beurs, werd de jaarveigacfe-
ring gehouden waarvoor weinij be
langstelling was.
De heer H. de Graaf, vooizitter
van de vereniging, memoreerie de
vrije handel van voorheen. Vrijere
handel is een van de hartevensen
van boer en koopman, doch de moei
lijke omstandigheden waarin te we
reld verkeerd brengen nog Vfèl re-
geringsbemoeiïngen met zich mede.
Wij hopen dat dit van tijdelijk< aard
zal mogen zijn. Intussen kunnai we
de handel bevorderen door mede te
werken aan de reclame die vo<r ons
product wordt gemaakt. Hantel en
landbouwers moeten eendrachtg sa
menwerken. Beiden leven van te op
brengst van de bodem. Spr. doet een
beroep op allen die bij de bodemop
brengst betrokken zijn om de band
te verstevigen. Wij zullen met onze
tijd mee moeten gaan, wij moeten
zorgen dat bestaande relaties niet
verloren gaan, doch uitgebreid wor
den.
Spr. besluit met de woorden: „Hier
werd een toekomst geboren, werkt
voort eensgezind".
De heer J. P. Koolhaas las vervol
gens de notulen, welke onveranderd
werden goedgekeurd.
Bij het punt ingekomen stukken
deelt de voorzitter mede, dat men
nog een exemplaar van de statuten
en h.h. reglement voor de dag is ge
komen. Echter zal het bestuur voor
bereidingen treffen dat alle leden
weer een exemplaar kunnen krijgen,
zomede van de beurscondities. Van
het gemeentebestuur is een schrijven
binnengekomen dat meerdere en be
tere parkeerruimte te Middenmeer
de aandacht heeft van het college en
in het uitbreidingsplan is opgeno
men.
De voorzitter zegt toe dat deze
zaak warm gehouden zal worden.
Uit het jaarverslag wat de heer
Koolhaas uitbracht was op te maken
dat de vereniging nog steeds nieu
we leden inschrijft en dat ook het
aantal donateurs nog steeds toeneemt
De beurstijd te Winkel werd nog ver
meld, waarin de gastvrijheid van de
familie Laan nog eens op sympathie
ke wijze werd vastgelegd. Lof werd
vervolgens gebracht aan de eigenaren
van de beurs te Middenmeer, voor
de spontane medewerking om zo
vlug mogelijk het gebouw weer te
restaureren. Het jaarverslag gaf geen
aanleiding tot opmerkingen, aan de
heer Koolhaas wordt dank gebracht
voor zijn verslag.
Het verslag van de penningmees
ter de heer K. Schenk ondervond ook
weinig moeilijkheden. De vereniging
staat er financieel gunstig voor. Tij
dens de bezetting heeft men uit ae
losse kasmiddelen verschillende plaat
selijke verenigingen kunnen steunen,
waardoor men de gelden uit de grijp
vingers van de Duitsers heeft kunnen
houden.
Bij monde van de heer P. Koomen
wordt verslag uitgebracht namens de
controlecommissie, die boeken en be
scheiden heeft nagezien en de ver
gadering adviseerd de penningmees
ter en administrateur te dechargeren
De administrateur de heer G. Veen-
huis heeft er veel werk van gemaakt.
De voorzitter vindt het jammer,
dat hij de lof aan de heer Veenhuis
niet persoonlijk kan overbrengen. De
ze is vandaag in het ziekenhuis op
genomen voor een operatie.
De voorzitter deelt nog mede, dat
de eigenaren van de beurs genegen
zijn om weer boxen aan te brengen.
Er zouden echter surrogaten gebruiki.
moeten worden waarvoor dan nog
een bedrag van duizend (gulden zou
vorderen. Het bestuur staat echter op
het standpunt dat men beter nog even
kan wachten totdat er beter mate
riaal is.
In de controle-commissie voor het
a.s. boekjaar worden benoemd de
heren Dorrepaal, J. van Wijk en P.
Koomen.
De contributie, donatie- en box-
gelden worden gehandhaafd, zoals ze
momenteel gelden. Ook de entree
gelden ondergaan geen wijziging.
Op een vroeger gemaakte opmer
king betreffende het bezetten van een
bestuurszetel, door een van de di
recteuren van de diverse coöperaties,
deelt de voorzitter thans mede, dat
de statuten voorschrijven, dat de
handel recht heeft op 3 zetels en de
landbouwers op vier, terwijl de voor