herrijzend ZuideA$ee vruchtbaar land VJ i Bezoek van Engelse jeugd aan de Polder t DE KMJPPEL Van IX tot |1N HET HOENDERHOK Se Jaargang no. 17 - 23 Aug. 1947 Redactie en administratie Nieuwe Niedorp B 58 Tel. 206, Kengetal 2261 W iering ermeerland Weekblad voor de Wieringermeerbevolking en de herrijzing van het polderland Redacteur: Th. J. van Vegten (v. V.) In de twee laatste artike len is nogal vrij uitvoerig ingegaan op de vervaardiging van zinkstukken en wat daar verder verband mee houdt. Zink- en kraagstukken zijn dan ook een belangrijk onderdeel van de dijkslbouw. Honderduizenden vier kante meters van dit materiaal zijn verwerkt, hetzij voor de onderbouw, hetzij voor afdekking van het on- deriwaterbeloop van de verschillende dijken. De dijk van- de noordwestelijken polder, zoals de Wieringermeer toen nog in de officieële stukken heette, heeft een lengte van 18 km. Omtrent het profiel en de samen stelling van de dijk geldt het volgen- de: Men begon met het storten van een keileemdam. Keileem is een bouwstof die op verschillende plaatsen in de Zuiderzee voor het „grijpen" ligt, en dat eigenlijk ontdekt is tijdens de bouw van de. dijk tussen Wieringen en van Ewijcksluis. Aanvankelijk was voorgeschreven bij de bouw van deze dijk dat klei gebruikt moest worden. Bij het boren in het Amsteldiep kwam men langs de oostzijde dit materiaal tegen. De hoogte van de keileemdam van de Wieringermeerdijk werd dusdanig opgevoerd dat rekening werd gehou den met de hoogste te verwachten stormvloed, zolang de Zuiderzee nog niet was afgesloten. De baggermolens die het keileem aan de oppervlakte moesten brengen waren van bijzondere constructie. Het keileem werd dan gestort in onder- lossers, doch bleek zeer moeilijk uit de bakken te vallen, zodat een klei ne zuiger werd gebruikt om met een flinke straal water de taaie substan tie uit dë bakken te krijgen. Onderlossers zijn bakken, die het mogelijk maken door middel van een handel de bodem van de bak op te laten vallen, wanneer men boven de plaats is waar het keileem gestort moet worden. Deze onderlossers blij ven drijven op waterdichte schotten die onder het gangboord zitten. Het geeft allereerst een grote arbeids besparing, doch biedt verder het gro te voordeel dat het gehele keileem in één keer op de plaats terecht komt waar men dit wil hebben. De onderlossers worden met sleepbo ten bóven de stortplaats gebracht, 't Manoeuvreren met zo'n sleep vereist natuurlijk behoorlijke stuurmanskunst omdat er veel stroom staat. De stort- baas, dit is de man die achter bij het roer en het handel staat op de onderlosser heeft een verantwoorde lijke baan. Hij moet op bet juiste moment het handel bedienen voor de valluiken. Men krijgt echter de in druk wanneer men zo'n tochtje op een onderlosser meemaakt, dat het routinewerk is, het lijkt zo makkelijk te gaan. In werkelijkheid is het een zeer moeilijk werk wat veel vakken nis vereist. Het storten met onder lossers geschiedt zolang men over de dijk kan varen, d.w.z. zolang men dus onder water stort. Zo'n dijk onder water is uitgezet met een stok waaraan een blauw vlaggetje, en deze vlaggetjes bepa len de richting van de dijk. Tussen deze vlaggetjes moet de sleepboot kapitein en de stortbaas manoeu vreren en het keileem op de juiste plaats laten vallen. Wanneer men 't liniaalrechte beloop van de dijk volgt zoals hij opgeleverd isy dan dwingt het bewondering af dat men daar onder water het fundament voor heeft gelegd, waarvoor een vaste hand aan het roer en aan de stort- handel en een scherp oog voor nodig was. Is de keileemdam eenmaal boven water dan komen grijperkranen langszij en wordt het keileem in ge wone bakken aangevoerd. Achter deze keileemdam wordt 'n zandlichaam gespoten, 't Zand wordt ook weer op diverse plaatsen in de Zuiderzee door middel van zandzui gers aan de oppervlakte gebracht en in bakken naar de dijk vervoerd. De bakken worden leeggezogen en door middel van een perszuigër via buizen op het dijklichaam geperst. Arbeiders staan met planken klaar cm het zand wat met water is ver mengd in de gewenste richting te voeren. Gedeeltelijk werd dit zandlichaam afgedekt met een laag keileem waar van de dikte varieerde -van 1 meter tot 60, cm. Het onderwaterbeloop van de klei- leemdam werd vervólgens afgedekt met een 9 meter breed kraagstuk. In totaal werd alleen al voor de Wieringermeerdijk 162000 vierkante meter kraagstuk gebruikt. Deze kraagstukken steunen aan tegen een plankenrij die op hun beurt weer steunen tegen perkoenpalen. De kraagstukken werden bestort met 1.2 S.T. stortsteen per meter dijk Het buitenbeloop van de dijk werd bekleed met een glooiing van zet steen. Tenslotte werd de dijk met graszaad ingezaaid. (Nadruk verboden). (Wordt vervolgd) Eind vorige week arriveerden hier uit Engeland enkele jongelui, die voor een tweetal weken de gasten zulleif zijn van verschillende families in de polder. Deze reis gaat uit van de World Friendship Association, die bedoelt door het uitwisselen van bezoeken door de jeugd van verschillende landen de banden van vriendschap tussen de volkeren te versterken. Reeds woonden zij, verleden Zondagavond een bijeenkomst bij van de Jeugdkring in de Ned. Herv. Kerk te Midden- meer onder leiding van Ds. Vink, die hen daar hartelijk welkom heette en hun bij het einde van de vergadering goede en prettige dagen toe wenste in Holland en in de Meer. Ook de redactie van ons blad heet onze gasten van harte welkom in ons midden. Welcome to our English guests. We are very glad, that you have come to Holland and especially to the Wieringermeer. You have arrived in the midst of the harvesttime and the greater part of the population is busy in the fields and working almost day and night. It may be to you a sign of the strong and earnest will of our people to repair the heavy damage of the war, wich our land has suffered. We are in the same position as you: both our people will have to do their utmost to recover from the consequences of the criminal German attack. We will never forget, what your country has done for the deliverance of the world from the dangerous German menaces and for the restauration of this low country. We hope, that you will have a pretty and happy time here and that you will go back with good and friendly impressions of the Dutch land and people and so the purpose of the World Friendship Association may be reached by your visit: the increase of friendship between our two nations Welkom aan onze Engelse gasten. We zijn blij dat jullie naar Holland gekomen zijp en «el juist naar de Wieringermeer. Jullie zijn midden in de oogsttrju gekomen en het grootste deel van de bevolkipg hier is op thet land bezig en werk bijna dag en nacht. Dit kan voor jullie het symbool zijn van de sterke wil van ons volk om de zware oorlogsschade die ons land geleden heeft weer te herstellen. Wij, staan er het zelfde voor als jullie: beide volken zullen hun uiterste best moeten doen om de gevolgen van de misdadige Duitse aanval te boven te komen. We zullen nooit vergeten wat jullie land gedaan heeft voor de be vrijding van de wereld van de gevaarlijke Duitse bedreigingen en voor het herstellen van dit lage land. We hopen dat jullie hier een goede en vrolijke tijd moogt hebben en dat jullie naar huis zult gaan met juiste en vriendschappelijke in drukken van Nederland en het Nederlandse volk en dat het doel van de World Friendship Association door jullie bezoek bereikt mag worden: n.l. de vriendschapsbanden tussen onze twee landen mag ver stevigen. Door het raadslid de heer Stoel zijn aan B. en W. vragen gesteld in verband met de trage gang van' za ken bij, de wederopbouw van de wo ningen van het Bouwbureau de Wieringermeer. De heer Stoel heeft hiermede de knuppel in het hoenderhok gegooid. Hij heeft hiermede een probleem aangesneden waar reeds lang op werd gewacht en wat de nodige deining zal geven in de eerstvol gende raadsvergadering. De heer Stoel heeft o.a. in vraag 4 aan de orde gesteld, of B. en W. het niet gewenst achten, dat het ge meentebestuur medezeggingschap krijgt 'in het beleid van de Stich ting Bouwbureau' de Wieringermeer Men kent de gang van zaken bij het bouwbureau. Er heeft, toen tot wederopbouw 'van de woningen van het bouwbu reau werd besloten, een reorganisa tie plaats gehad, die Schijnbaar gunstiger was dan voorheen. Onder het motief van een snelle wederopbouw heeft men tot direc teur benoemd de aannemer van de woningen. De verwachting werd gewekt, dat het materiaal en de mensen voorhanden waren. Eén en ander is op een volkomen desillusie uitgelopen, en één lange Igdensweg geworden. Het is al be gonnen toen ontdekt werd dat de bouwverordening werd genegeerd. Daarna zat het vast op het mate riaal. En nu er materiaal is, zit 't weer vast op de arbeiders. Dit zou nu allemaal volkomen begrijpelijk zijn, indien men. geen verwachtingen had opgewekt bij de bevolking. Daarna zijn er meerdere aanne mers bij het werk ingeschakeld. Doch het tempo bleef traag en de eerste woning is nog steeds niet be trokken kunnen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Herrijzend Wieringermeerland | 1947 | | pagina 1