Schipbreuk-Redding.
1861.
fjcfiler, JlictttucDicji
llMemsoarÖ, C115.
JTo 50.
Eerste Jaargang.
WOENSDAG
20 NOVEMBER.
NIEUW
VAN
COURANT
DEN
Abonnementsprijs per kwartaal ƒ1.30.
Franco per post»1.50.
"Verschijnt WOENSDAG en ZATÜRDAG.
Brieven franco aan jfen Uitgever
S. GILTJES.
Prijs der Advertentién 10 Ct. per regel,
behalve 35 Ct. Zegelr. voor elke plaatsing.
(INGEZONDEN)
De vreesselijke storm van den 14den was den volgenden
morgen reeds geheel bedaardtoen men van den wal en
bijzonder van den vuurtoren te Kijkduin een schoener of
kof zag zeilendie blijkbaar uit den koers was geraakten
waarvan de bemanning onbekend was met het vaarwater,
want het schip zeilde in de rigting van een der ge
vaarlijkste punten van de zandbanken, die. ten N\V. van
Huisduinen en ten ZW. van Texel gelegen zijn.
Wat door vele deskundigen voorspeld werd, geschiedde:
het schip stootte, raakte vast op de ondiepte, en deeene
stortzee na de andere sloeg over het vaartuig. Met liet
gewapend oog was het duidelijk te zien, dat de bemanning
in het want eene schuilplaats zocht, en dat die ougelukkigen
daar door wuiven om hulp smeekten.
Van 10 uur des morgens tot 3 uur des namiddags, hiel
den eenigen het daar vol; doch toen sloeg het vaartuig uit
elk anderen niet één van hen die vijf uren langin] het
gezigt van den wal, en met den dood voor oogen, naar
redding hadden uitgezien, bleef behouden.
Was redding dan onmogelijk?
Wij durven het tegendeel' niet beweren. Met gewone mid
delen zal het wel niet mogelijk geweest zijn, want het
ontbreekt onzen loodsen en sloeperlieden daartoe niet aan
kennis en zekerlijk niet aan moed. Getuigen zijn daarvan
de vele medailles en vereerende getuigschriften, die velen
hunner kunnen vertoonen. Deskundigen beweren ook niet,
dat de reddingsboot, hoe goed ook bemand, het wrak zou
hebben kunnen bereiken, maar door sommigen wordt de
vraag gedaan, of het niet mogelijk geweest zou zijn, dat de
stoom-sleepboot de reddingsboot op sleeptouw had genomen,
en die buiten om in de nabijheid van de schipbreukelingen
had gebragt, om dan van daar door onze wakkere varensgasten
te doen beproeven of de redding wel geheel onmogelijk ware.
Ons is ten minste ter oore gekomen dat eene loodsboot
reeds op die wijze tot op betrekkelijk korten afstand de
in nood verkeerenden was genaderd, maar helaas, te laat,
want voor dat zij reddiDg koude aanbrengen sloeg het
wrak uit elkander.
Doch tot het nemen van zulke buitengewone en kostbare
maatregelen, als het gebruiken van eene sleepboot, alsmede
voor de zamenwerking van velen tot één doel, is noodig ééïl
persoon, die alles regelt en bestuurt, en volmagt heeft om onder
latere verantwoording, des noods, geene kosten te ontzien.
Maar wie zal dat thans doen De Directeur van het
Loodswezen, de Burgemeester-Strandvonder of de Com
missaris voor de Beddingsboot De een wacht op den
ander, en geen hunner waagt het groote onkosten te maken,
om nog het uiterste te beproeven, want wie zal de ge
maakte onkosten betalenvooral indien geen gelukkige
uitslag het werk bekroont
Dat de geldkwestie hierbij wel degelijk veel goeds kan
belemmeren, blijkt nog uit het volgende, dat dienzelfden dag
plaats had. Eenigen van de opvarenden van eene Engelsche
sloep die hier op de kust gestrand was, werden gered door
eenige sloeperlieden, die de geredden geleidden naar den
Heer T., Vice-Consul voor Engeland, en aldaar 0111 beloo
ning vroegen voor gedane moeite en besteden tijd.
De Heer T. verklaarde, dat hij als Consul wel de noodige
gelden moest voorschieten, die voor de verpleging enz. van
de schipbreukelingen werden vercischt, maar dat hij niet
gemagtigd was om de kosten te vergoedendie voor de
redding gemaakt waren en verwees de belanghebbenden naar
den Burgemeester, die, hoezeer het hem leed deed, geene ge
noegdoening kon verschaften aan de billijke eischen van de
belanghebbenden.
Die sloeperlieden hebben eene edele daad verrigtmaar
dat bewustzijn, hoe streelend ookverschaft geen brood aan
.bet gezin, geen turf aan den haard.
Hadden die meuschen, welligt met minder moeite, een
balk uit zee opgevischt en aaugebragt, dan hadden zij
een derde van de waarde voor hunne moeite ontvangen;
maar nu zij meuschen hebben gered uit levensgevaarvragen
zij te vergeefs om eenige belooniug
Wat zal er later gebeuren als menschen op zee in nood
verkeeren, maar dat er te gelijker tijd balken en wrakhout
drijvende worden gezien
Nog eene enkele vraag.
Zou men aan de reddingboot geene betere plaats kunnen
aanwijzenvan waar zij spoediger en gemakkelijker te water
kon worden gelaten? Nu zij binnenduins is geplaatst, ver-
eischt het vervoer noodeloos tijd en kosten.
Wij hebben op bovengenoemde feiten de aandacht ge
vestigd en hopen dat belangstellenden medewerkenom van
de Hooge Begering te vragen dat zij orde aaubrengemagt
verleene en geld beschikbaar stelledaarwaar het meer
malen gebleken is noodig te zijn.
De Maatschappij lot redding van drenkelingenzoo lof
waardig door het vele goede, dat zij gedaan heeft en nog
doet, kan niet alles doen, om, waar Schipbreuk plaats
heeft, de meest mogelijke Redding te verzekeren.
Wij hebben gemeend dit ingezonden stuk, dat volkomen
onze zienswijze over dit onderwerp uitdrukt, onder de hoofd
artikelen te mogen plaatsen. Wij hopen van harte, dat de
opmerkingen van den geachten inzender, in aanmerking
zullen worden genomenen dat er langs den een' of ande
ren weg maatregelen zullen worden beraamd, om, in eene
gemeente als de onze, waar zulke omstandigheden zich
meermalen kunnen voordoen, te zorgen, dat zoowel de uit
voerende magt aan een bepaald persoon zij toevertrouwd, als
dat de hulpmiddelen, tot redding van ongelukkigen benoo-
digdin een staat verkeerendie toelaat dadelijke hulp aan
te brengen. Het onderwerp is van zulk een' practischen
aard dat alle bespiegelingen hierover, overbodig kunnen ge
acht worden. {Red.)