de waterwegen, tot de regering wenden, met een plan tot' verbetering hunner waterwegen, op 's Itijks kostenwaarop men vermeent dat zij evenveel regt hebben en velen nog) meer behoefte, dan de twee groote koopsteden des lands. Van Vlissingen berigt men, dat aldaar de ïranschq brik Univers, kapt. Boutes is aangekomen, geladen met Steenkolen, zonder roer en zwaar lek. Het heeft Z. K. H. Prins'Erederik der Nederlanden behaagd, voor cenige exemplaren in te teckenen op de Nc- derlantlsche werkman (zie Advertentie hierachter). Men mag, daarin het bewijs zien dat deze in hare soort eenige onder neming, do ondersteuning verdient van allen, die beseffen van hoeveel belang het is iets bij te dragen tot bevordering der welvaart van den werkenden stand. De bezoekers van de beurs te Amsterdam, worden dagelijks in de gelegenheid gesteldzich te overtuigen dat de accijns op de brandstoffen zeer zwaar drukt. Op het' bord aan het depöt van de Hibernia steenkolen-vereeniging op den Dam, staat, en niet zonder bepaald doel, eene spe cificatie van den werkelijken prijs der kolen, en van de accijnsen uitgedrukt als volgt De kolen kosten per mud62 cents. n rijks-accijns is45 ets. stedelijke accijns is 38 83 Te zameu per mud f 1.45. Ongetwijfeld heeft deze vereeniging daarmede het bijna ongeloofelijke feit willen aantoonen, dat men eene belasting van niet minder dan 134 pCt. op de brandstoffen moet be talen. In het afgeloopeu jaar zijn te Alkmaar ter waag gewogen 18732 stapels kaas, wegende 3.922,572 Ned. ffi, tegen 19922 stapels en 4,345,705 ponden in 1861. De grootste markt in stapels en ponden was die van 19 Dec. nl. SI 9 stapels en 187,734 Ned. De gewezen kommandant van den Monitordie in het gevecht tegen den Merrimac blind is gewordenis thans weder geheel hersteld. Naar wij vernemen is hem weder het bevel opgedragen over een dergelijk gepantserd vaartuigmen vermoedt van over dat hetwelk aan de fabriek te Pijenoord bij Botterdam gebouwd wordt; dat vaartuig zal waarschijn lijk in de Maand Maart a. s., van stapel loopeu. Het wordt voorzien van radermachines van 120 paarden kracht, onder water zal de ijzerdikte p. m. Eng. duim zijn; doch bij de waterlijndaar waar de pantsering begint is de diktej» 4) Eng. duim, waarachter eene houtdikte van 1 Eng. voet. liet wordt gebouwd onder directie van den Iloofd-ingenieur van Oordt. Wat echter de bestemming van het vaartuig zal zijn wordt stipt geheim gehouden. Sommigen beweren eu, wel op eenigen grond, dat het voor rekening en ten dienste van onze Marine wordt gebouwd; anderen beweren dat het door Amsterdamschc doorgravers op stapel is gezet en be stemd was om de geheele Tweede Kamer te verdelgen, in geval het wetsontwerp was verworpen geworden; welligt kan het nu tegen de Eerste Kamer nog dienst doen. Sedert do laatste ongunstige tijdingen uit Suriname is weder het nut gebleken, dat vooral het corps mariniers aanbiedt; immers is nu reeds een detachement dier troepen onder bevel van kapt. Tuning en de luits. Stein Parvé, de Gelder en Zaal, per Landbouw naar de West ludie ver trokken, nadat dat vaartuig nog 12,000 scherpe patronen en 200 pd. kruid had geladen. Na het vertrek dezer 1° 1 kompagnie kunnen er meerdere worden gezondenmaar het I corps is zeker uiet sterk genoeg voor de behoeftedie zich I in onze koloniën kan doen gevoelen, naar zoo goed geüe- I fende, gekleede en gewapende troepen als de mariniers zijn, I wier naam in Oost en West als uitstekende soldaten is ge- vestigd, en die, voor een groot deel geacclimatiseerd, da- I delijk de meest belangrijke diensten kunnen bewijzen. Als men daarbij in 't oog houdt, dat een marinier bij de werving slechts ƒ30 ;i ƒ40 kost, terwijl voor een vrijwil liger ƒ120 aan handgeld wordt betaald, dan is het temeer onverklaarbaardat de sedert lang aangekondigde uitbreiding van het corps Mariniers, die ook door de vertegenwoor diging meermalen ter sprake is gebragt, in 't belang der verdediging onzer Overzeesche bezittingen nog niet is verwezenlijkt. Uit de Indische berigten, loopende tot 31 October, ontleenen wij het volgende: Port van de Capclle. Op den 27 Sept. jl.des morgens om half zeven, werd de aandacht der bewoners van Tauah- Datar opgewekt door een verschrikkelijk geraas, komende van den vuurberg Mcrapi, en zag men twee stroomen met verschrikkelijk geweld van den berg afdalen, eene van de zijde van Tadjoug Alam eu eene van Soengei Djambo, welke eerst verondersteld werden lava-stroomen te zijnmaar weldra bleken te bestaan uit steenen en modder. Toen zij zich in de bedding van de riviertjes 1'ello en Malauo wierpen en deze stroomtjes oogenblikkelijk zoodanig deden rijzen, dat niets tegen den vloed bestand was. Een en twintig meuschenvier bruggendertien soerous en drie karbouwenkralen zijn door den stroom medegesleeptterwijl eene groote uitgestrektheid rijstvelden door modder en steenen is overdekt. Zes lijken zijn reeds terug gevonden. De oorzaak van deze ramp is waarschijnlijk van vulcanischen aard. Men zegt dat zich op den top van den berg een klein meer had gevormdwaar schijnlijk in een uitgebranden krater, waarvan de wanden zouden zijn uitgeweken. De bevolking was ijverig bezig de geledene schade te herstellen. Pauan'0 11 Oct. In den nacht van Zaturdag op Zondag jl., werden de bewoners van 1'adang wederom uit hunne zoete rust gewekt, door het vreeselijke slaan op de tong-tong, welke verkondigde dat er amok, vergezeld van brand, ontstaan was. Aangaande deze vreeselijke gebeurtenisverneemt men het navolgende Zekere Niasser, met name Si Bega, huisbediende bij den heer de Wwoonde met zijne vrouw en hare moeder, welke laatste baboe bij den heer c. d. L was, op diens erf, des avonds circa 12 ure te huis komende kreeg hij hevigen twist met zijne vrouw, ten gevolge waar van hij haar door middel eener klewang van het loven be roofde. Hierop liet hij de moederdie in het hoofd-gebouw verblijf hield, roepen, zeggende dat hare dochter ongesteld was, doch naauwelijks was zij in het vertek gekomen of de snoodaard beroofde haar evenzeer van het leven. Na nog eene vrouw en een jongentje verwond te hebben stak hij het huis in brandwaarna hij zich in de vlammen wierp. Het huisje is tot den grond toe afgebrand en vond men des anderen daags de overblijfselen van drie misvormde lijken. Dc verwqnde vrouw en het kind zijn ter verpleging naar het hospitaal overgevoerd. Naar men mededeelt, moet jalousi wederom de aanleideude oorzaak zijn tot dezen driedubbelen moord. Van Bomeo meldt men, dat het stoomschip Admi raal van Kinsbergen naar de Moeara Mentallat vertrokken isom de zonen van Antasari tot onderwerping te brengen, 't Schip werd bij aankomst beschotenmaar bij de landing gingen de muiters op de vlugt. In den loop der maand Julij jl. is voor het eerst, ge heel met toestemming der regering, te Jedo een courant uitgekomen, bevattende het voornaamste buiteulandsche nieuws,, welk blad gretig door de Japannezen werd gekocht. De ingenieur Bemij en de scheepsbouwmeester Lehman, beiden voor rekening der Japansche regering te Nagasaki werkzaam, hebben geweigerd om gehoor te verleeneu aan het verlangen der regering, om te Jedo te komen, ten einde aldaar eene geschikte plaats te zoeken voor het op- rigten van machineriën en een scheepstimmerwerf, tenzij voor hunne erfgenamen eene som van f20,000 verzekerd werd, ingeval zij aldaar vermoord mogten worden. De consul-generaal der Nederlauden is daarop met de Japansche ministers overeengekomendat zij zeiven de baai van Jedo naauwkeurig zouden laten opnemen en de kaart daarvan aan hen medegeven, als wanneer hij bij zijne terug komst op Deciina met de beide genoemde hecren zoude beraadslagenzoowel over de geschiktste plaats voor bedoelde inrigtingenals over de machinerien welke hersteld zouden moeten worden. De Great Eastern is weder geheel gerepareerd, en zal spoedig van New-York naar Engeland vertrekken. In de Alkmaarsche Courant leest men het volgende in gezonden stuk: Laat ons trachten onze bloeijende markt in stand te houden. Marktberigt 19 Dec. 1862. Burgers van Alkmaar Bij deze worden alle ingezetenen dezer stad opgeroepen tot oprigtiug eener maatschappij of vennootschapten doek hebbende een regtstreekschen handel van Alkmaar op Londen. Het bijeen te brengen kapitaal te plaatsenin eene stoom boot ingerigt tot vervoer van kaas, veegranenvruchten etc. en passagiersen dc voor de Engelsche markt geschikto artikelen daarmede voor eigen risico te verzenden of voor onze stad geschikte herwaarts te ontbieden. Ten einde elk in de gelegenheid te stellen deel te nemen in deze voor het welzijn dezer stad hoogst gewenschte on derneming, zullen de aandeelen gesteld worden op ƒ100. De inteschrijven aandeelen vóór den 1 Eebruarij intezenden aan den President der Kamer van Koophandel, die met den heer Secretaris bij deze wordt uitgenoodigd, daarvan inzage te nemen, en de drie hoogste inschrijvers optedragen, de leiding op zicli te nemen eener opteroepen vergadering der overige inschrijvers, ten einde, door de verkiezing van ceu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Courant van Den Helder | 1862 | | pagina 2