de waterwegen, tot de regering wenden, met een plan tot'
verbetering hunner waterwegen, op 's Itijks kostenwaarop
men vermeent dat zij evenveel regt hebben en velen nog)
meer behoefte, dan de twee groote koopsteden des lands.
Van Vlissingen berigt men, dat aldaar de ïranschq
brik Univers, kapt. Boutes is aangekomen, geladen met
Steenkolen, zonder roer en zwaar lek.
Het heeft Z. K. H. Prins'Erederik der Nederlanden
behaagd, voor cenige exemplaren in te teckenen op de Nc-
derlantlsche werkman (zie Advertentie hierachter). Men mag,
daarin het bewijs zien dat deze in hare soort eenige onder
neming, do ondersteuning verdient van allen, die beseffen
van hoeveel belang het is iets bij te dragen tot bevordering
der welvaart van den werkenden stand.
De bezoekers van de beurs te Amsterdam, worden
dagelijks in de gelegenheid gesteldzich te overtuigen
dat de accijns op de brandstoffen zeer zwaar drukt. Op het'
bord aan het depöt van de Hibernia steenkolen-vereeniging
op den Dam, staat, en niet zonder bepaald doel, eene spe
cificatie van den werkelijken prijs der kolen, en van de
accijnsen uitgedrukt als volgt
De kolen kosten per mud62 cents.
n rijks-accijns is45 ets.
stedelijke accijns is 38 83
Te zameu per mud f 1.45.
Ongetwijfeld heeft deze vereeniging daarmede het bijna
ongeloofelijke feit willen aantoonen, dat men eene belasting
van niet minder dan 134 pCt. op de brandstoffen moet be
talen.
In het afgeloopeu jaar zijn te Alkmaar ter waag gewogen
18732 stapels kaas, wegende 3.922,572 Ned. ffi, tegen
19922 stapels en 4,345,705 ponden in 1861. De grootste
markt in stapels en ponden was die van 19 Dec. nl. SI 9
stapels en 187,734 Ned.
De gewezen kommandant van den Monitordie in
het gevecht tegen den Merrimac blind is gewordenis thans
weder geheel hersteld. Naar wij vernemen is hem weder het
bevel opgedragen over een dergelijk gepantserd vaartuigmen
vermoedt van over dat hetwelk aan de fabriek te Pijenoord
bij Botterdam gebouwd wordt; dat vaartuig zal waarschijn
lijk in de Maand Maart a. s., van stapel loopeu. Het
wordt voorzien van radermachines van 120 paarden kracht,
onder water zal de ijzerdikte p. m. Eng. duim zijn; doch bij
de waterlijndaar waar de pantsering begint is de diktej»
4) Eng. duim, waarachter eene houtdikte van 1 Eng. voet.
liet wordt gebouwd onder directie van den Iloofd-ingenieur
van Oordt. Wat echter de bestemming van het vaartuig zal
zijn wordt stipt geheim gehouden. Sommigen beweren eu,
wel op eenigen grond, dat het voor rekening en ten dienste
van onze Marine wordt gebouwd; anderen beweren dat het
door Amsterdamschc doorgravers op stapel is gezet en be
stemd was om de geheele Tweede Kamer te verdelgen, in
geval het wetsontwerp was verworpen geworden; welligt kan
het nu tegen de Eerste Kamer nog dienst doen.
Sedert do laatste ongunstige tijdingen uit Suriname is
weder het nut gebleken, dat vooral het corps mariniers
aanbiedt; immers is nu reeds een detachement dier troepen
onder bevel van kapt. Tuning en de luits. Stein Parvé,
de Gelder en Zaal, per Landbouw naar de West ludie ver
trokken, nadat dat vaartuig nog 12,000 scherpe patronen
en 200 pd. kruid had geladen. Na het vertrek dezer 1°
1 kompagnie kunnen er meerdere worden gezondenmaar het
I corps is zeker uiet sterk genoeg voor de behoeftedie zich
I in onze koloniën kan doen gevoelen, naar zoo goed geüe-
I fende, gekleede en gewapende troepen als de mariniers zijn,
I wier naam in Oost en West als uitstekende soldaten is ge-
vestigd, en die, voor een groot deel geacclimatiseerd, da-
I delijk de meest belangrijke diensten kunnen bewijzen.
Als men daarbij in 't oog houdt, dat een marinier bij de
werving slechts ƒ30 ;i ƒ40 kost, terwijl voor een vrijwil
liger ƒ120 aan handgeld wordt betaald, dan is het temeer
onverklaarbaardat de sedert lang aangekondigde uitbreiding
van het corps Mariniers, die ook door de vertegenwoor
diging meermalen ter sprake is gebragt, in 't belang der
verdediging onzer Overzeesche bezittingen nog niet is
verwezenlijkt.
Uit de Indische berigten, loopende tot 31 October,
ontleenen wij het volgende:
Port van de Capclle. Op den 27 Sept. jl.des morgens
om half zeven, werd de aandacht der bewoners van Tauah-
Datar opgewekt door een verschrikkelijk geraas, komende
van den vuurberg Mcrapi, en zag men twee stroomen met
verschrikkelijk geweld van den berg afdalen, eene van de
zijde van Tadjoug Alam eu eene van Soengei Djambo, welke
eerst verondersteld werden lava-stroomen te zijnmaar weldra
bleken te bestaan uit steenen en modder. Toen zij zich in de
bedding van de riviertjes 1'ello en Malauo wierpen en deze
stroomtjes oogenblikkelijk zoodanig deden rijzen, dat niets
tegen den vloed bestand was. Een en twintig meuschenvier
bruggendertien soerous en drie karbouwenkralen zijn door
den stroom medegesleeptterwijl eene groote uitgestrektheid
rijstvelden door modder en steenen is overdekt. Zes lijken
zijn reeds terug gevonden. De oorzaak van deze ramp is
waarschijnlijk van vulcanischen aard. Men zegt dat zich op
den top van den berg een klein meer had gevormdwaar
schijnlijk in een uitgebranden krater, waarvan de wanden
zouden zijn uitgeweken. De bevolking was ijverig bezig de
geledene schade te herstellen.
Pauan'0 11 Oct. In den nacht van Zaturdag op
Zondag jl., werden de bewoners van 1'adang wederom uit
hunne zoete rust gewekt, door het vreeselijke slaan op de
tong-tong, welke verkondigde dat er amok, vergezeld van
brand, ontstaan was.
Aangaande deze vreeselijke gebeurtenisverneemt men het
navolgende
Zekere Niasser, met name Si Bega, huisbediende bij den
heer de Wwoonde met zijne vrouw en hare
moeder, welke laatste baboe bij den heer c. d. L
was, op diens erf, des avonds circa 12 ure te huis komende
kreeg hij hevigen twist met zijne vrouw, ten gevolge waar
van hij haar door middel eener klewang van het loven be
roofde. Hierop liet hij de moederdie in het hoofd-gebouw
verblijf hield, roepen, zeggende dat hare dochter ongesteld
was, doch naauwelijks was zij in het vertek gekomen of
de snoodaard beroofde haar evenzeer van het leven.
Na nog eene vrouw en een jongentje verwond te hebben
stak hij het huis in brandwaarna hij zich in de vlammen
wierp.
Het huisje is tot den grond toe afgebrand en vond men
des anderen daags de overblijfselen van drie misvormde lijken.
Dc verwqnde vrouw en het kind zijn ter verpleging naar
het hospitaal overgevoerd.
Naar men mededeelt, moet jalousi wederom de aanleideude
oorzaak zijn tot dezen driedubbelen moord.
Van Bomeo meldt men, dat het stoomschip Admi
raal van Kinsbergen naar de Moeara Mentallat vertrokken
isom de zonen van Antasari tot onderwerping te brengen,
't Schip werd bij aankomst beschotenmaar bij de landing
gingen de muiters op de vlugt.
In den loop der maand Julij jl. is voor het eerst, ge
heel met toestemming der regering, te Jedo een courant
uitgekomen, bevattende het voornaamste buiteulandsche nieuws,,
welk blad gretig door de Japannezen werd gekocht.
De ingenieur Bemij en de scheepsbouwmeester Lehman,
beiden voor rekening der Japansche regering te Nagasaki
werkzaam, hebben geweigerd om gehoor te verleeneu aan
het verlangen der regering, om te Jedo te komen, ten
einde aldaar eene geschikte plaats te zoeken voor het op-
rigten van machineriën en een scheepstimmerwerf, tenzij
voor hunne erfgenamen eene som van f20,000 verzekerd
werd, ingeval zij aldaar vermoord mogten worden.
De consul-generaal der Nederlauden is daarop met de
Japansche ministers overeengekomendat zij zeiven de baai
van Jedo naauwkeurig zouden laten opnemen en de kaart
daarvan aan hen medegeven, als wanneer hij bij zijne terug
komst op Deciina met de beide genoemde hecren zoude
beraadslagenzoowel over de geschiktste plaats voor bedoelde
inrigtingenals over de machinerien welke hersteld zouden
moeten worden.
De Great Eastern is weder geheel gerepareerd, en
zal spoedig van New-York naar Engeland vertrekken.
In de Alkmaarsche Courant leest men het volgende in
gezonden stuk:
Laat ons trachten onze bloeijende markt in
stand te houden. Marktberigt 19 Dec. 1862.
Burgers van Alkmaar
Bij deze worden alle ingezetenen dezer stad opgeroepen
tot oprigtiug eener maatschappij of vennootschapten doek
hebbende een regtstreekschen handel van Alkmaar op Londen.
Het bijeen te brengen kapitaal te plaatsenin eene stoom
boot ingerigt tot vervoer van kaas, veegranenvruchten
etc. en passagiersen dc voor de Engelsche markt geschikto
artikelen daarmede voor eigen risico te verzenden of voor
onze stad geschikte herwaarts te ontbieden.
Ten einde elk in de gelegenheid te stellen deel te nemen
in deze voor het welzijn dezer stad hoogst gewenschte on
derneming, zullen de aandeelen gesteld worden op ƒ100.
De inteschrijven aandeelen vóór den 1 Eebruarij intezenden
aan den President der Kamer van Koophandel, die met den
heer Secretaris bij deze wordt uitgenoodigd, daarvan inzage
te nemen, en de drie hoogste inschrijvers optedragen, de
leiding op zicli te nemen eener opteroepen vergadering der
overige inschrijvers, ten einde, door de verkiezing van ceu