Jl. Maandag overleed te Kampen, in den ouderdom
van 84 jaren, de heer N. A. de Vries, gepensioneerd schout
bij-nacht, ridder der Ned. ordens.
Met den rang van kapt. t/z. (kolonel) heeft de heer de
Vries een geruimen tijd de betrekking van directeur der
Mariné te dezer plaatse waargenomen. De herinnering daaraan
zal bij vele ingezetenen dezer gemeente nog levendig zijn.
-Z. M. heeft benoemd tot ontvanger der registratie en
domeinen te Medemblik, den heer H. L. de Grave, thans
in dezelfde betrekking te Noordwijk.
Te Schagen werd Woensdag jl. de eerste steen gelegd
van het stationsgebouw voor de staatsspoorweg aldaar. Schagen
bestemde dien dag om een feest te vieren, het feest der op
heffing zijner geïsoleerde toestand, waarin die gunstig gele
gen marktplaats nog immer verkeert, door nog gedeeltelijk
slechte communicatie wegen, maar vooral door het gemis van
een doelmatigen waterweg tot verbinding met het Noord-
hollandsche kanaal.
Door de aansluiting van het spoorziet Schagen een
begin gemaakt tot groote verbetering en uitbreiding van
het marktwezendoch ook niet meer dan een begindie
men eerst dan voltooit acht wanneer de zoo lang gewenschte
i en steeds vuriger begeerde waterweg is daargesteld.
//Doch blijven wij bij het feest" hooren wij ons toeroepen. Zeer
verpligtHoe wij ons beijverden bij dergelijke gelegenheden uwe
getrouwe gids te zijn, voor ditmaal verzoeken wij van de eer ver
schoond te blijven niet om dat het feest ons te droog was, maar
juist om eene tegenovergestelde reden. Bij het leggen van den
eersten steen, volgens het programmawerd door den ingenieur
v.Prehn eene aanspraak gehouden, die beantwoord werd door den
predikant Vis Dieperink kort daarop namen autoriteitenfeest
commissie, eerewacht, liedertafel, genoodigden, burgers, boeren
en buitenlui plaats op de daartoe bestemde feesttreindie be
stond uit 14 h 15 gedecoreerde zandwagens die door een
locomotief in beweging werd gebragt en een toertje maakte
langs den spoorbaan, zooverre die aan beide zijden van
Schagen kon bereden worden, dat is noordwaarts tot aan
de landerijen van den heer V. Leis, en zuidwaarts tot aan
Zijdewind.
Toen die eerste trein terug kwam, werd Schagen reeds
eene groote verrassing bereid, het was waarlijk of men de
nieuwe waterweg was gaan halen. Stroomen uit den hoogen
daalden op het feest en feestgenooten neer, die aanhielden
(zoowel de stroomen als de feestvierenden) tot den volgenden
morgen. Laatstgenoemden echter in die toevlugtsoorden waar
de deur bij dergelijke gelegenheden nimmer wordt gesloten
men maar binnen treedt zonder belet te vragen en net doet
als of men thuis is, en dikwijls nog wel heel anders.
In het //gloeijeude" feest daar binnen zoowel als in
de verkoelende stroom daar buiten waren de pauseringen
kort, //wegens de uitgebreidheid van het stuk," ja zelfs te kort
om ons den tijd en de gelegenheid toe te staan ons au
courant te stellen van alles; wat zoo noodzakelijk is om een
getrouw verslag te geven.
Behalve de harddraverijdie ook lang niet droog is af-
geloopen, is het overig gedeelte van het bij programma
bepaalde feest in het water gevallen, het preperatief voor
het vuurwerk is echter gelukkig gered, en wordt bewaard tot
een eerstkomend gunstig tijdstipmogelijk wel Zondag 4 Sept.
(men zie in de almanak de verjaardagen van het vorstelijk huis.)
"Wij eindigen dit ons mager en waterig verslag, met de
innige wensch, dat de milde regen die op 24 Aug. 1864,
op Schagens eerste spoortreinnederdaaldegevolgd moge
worden van eene vernieuwde bloei en ontluiking van Schagens
//roos", wij wenschen dat zij omringd moge worden van nieuwe
loten, knoppen en rozen, die immer door eenheid aan de
moederstam verbondeneene verkwikkende en liefelijke geur
rondom zich, heinde en verre verspreiden.
Aan de harddraverij hebben 16 paarden deelgenomen,
de bekende harddravers //de Vogel" en rGoliath" hebben
prijs en premie behaald.
Uit Vlissingen schrijft men van 22 Augustus
//Het ijzeren ram-stoomschip der Noordelijke Staten van
Amerika uSacramentd" is alhier ter reede gekomen. Het
heeft heden morgen de Zweedsche sehooner Victorin bal
last van Antwerpen naar Stokholm, aangevaren en belang
rijke schade toegebragt. De sehooner zal in de haven
moeten komen."
Uit het Westland vernemen wij, dat de tuinders,
ziende dat de aardappelen in prijs zullen dalenthans hun
voorraad opruimen. Hoewel het loof der late aardappelen,
uithoofde van de droogteschier overal is verdordis het
beschot zeer groot en het gewas goed. Slechts aan enkele
vruchten vertoonen zich sporen der ziekte.
Uit het thans openbaar gemaakte verslag van de 7e
vergadering der hoofdcommissie voor het nationaal gedenk-
teeken voor November 1813 blijkt onder anderen, dat de
heer Mr. J. M. de Kempenaer heeft voorgesteld het denk
beeld C. der oprigting eener ambachtschool te Amsterdam
te beschouwen als vervallen, daar de commissie voor de
denkbeelden A. en B. (monument in het Willemspark en
naald te Scheveningen) over p. m. f100,000 kan beschikken
en er slechts ruim f28.000 zou overblijven voor de am
bachtschool. Z. K. H. de Prins voorzitter merkte echter
op, dat de drie voorstellen als één geheel moesten worden
beschouwd, en dat de hoofdcommissie zedelijk verpligt was
alles te doen wat in haar bereik lag, ten einde aan het
gansche ontwerp zoo mogelijk uitvoering te geven. Dien
ten gevolge is besloten deze finantiële vraag later te behandelen.
Men berigt uit Waalwijk, dat, nadat de ruim 60ja-
rige deurwaarder der directe belastingen van daar gevankelijk
naar 's Hertogenbosch was overgebragt, er in zijne woning
eene huiszoeking is ingesteldwaarbij o. a. een aantal be-
lastingbilletten zijn gevonden van verschillende personen,
die, alhoewel er onder zijn van slechts centen, een totaal
cijfer beloopen van ruim f200, alsmede eenige akten van
patenten, die hij de belanghebbenden zonder betaling van
10 cent zoude hebben geweigerd uit te reiken, -alle
welke papieren als stukken van overtuiging zijn opgezonden
naar de regtbank te 's Hertogenbosch. Tevens loopt het
gerucht dat hij vroeger te Amsterdam en Dordrecht voor
hetzelfde feit - misbruik van vertrouwen is verdacht
gehouden.
Bij de bestorming der Duppeler-schansen hebben twee
jongelingen van eene Zutpheusche famillie, Robert en Karei
Stedmanbeide in Pruisische dieDsten dienende als vaan-
drings bij het grenadier-regement //koningin", zich zoo
heldhaftig gedragen, dat zij op het slagveld tot officier zijn
benoemd en gedecoreerd met het lint van het voormalig
ijzeren kruis, de oudste zelf met dat der eerste klasse. De
oudste, twintig jaar oud, het kommando der halve compagnie
overnemende, nadat de kapitein, een le luit., een 2e, vier
onderofficiers en achttien grenadiers waren gesneuveldwas
de eerste op schans No. 7 veroverde vier stukken geschut
en nam vier Deensehe officieren en 40 man gevangen. De
tweede 19 jaar oudwas de eerste op de schans No. 6
en plantte aldaar, gevolgd door een korporaal, het Pruisi
sche vaandel. De oudste is door den koning van Pruisen
die hem de hand drukte en de woorden toevoegdeNog
zoo jong en reeds zoo dapper? aan liet geheele hof voor
gesteld.
In het volgend jaar zal er waarschijnlijk weêr eene
aanmerkelijke bespoediging in de aankomst van de Oost-
Indische landmail plaats hebben, daar men voornemens is
dan van den Adriatischen spoorweg gebruik te maken. Deze
weg is thans tot Trani voltooid en vermoedelijk in Pebr.
van?het volgende jaar zal hij zich tot Brindisi uitstrekken
De voordc-elen van dezen nieuwen weg voor de landmail
worden volgenderwijze berekend:
De afstand van Alexandria tot Malta is volkomen gelijk
aan die tot Brindisi, zijnde 1,311 mijlen. Om van Malta
naar Londen te komen zijn twee wegeneen over Gibraltar,
die negen dagen reis vordert, de andere over Marseille, die
men in drie dagen en omstreeks twintig uren kan afleggen.
Onmiddelijk na de opening van den spoorweg te Brindisi zal
men van daar Londen in 48hoogstens 50 uren kunnen
bereikenen zoodra de doortogt van den Mout Cenis gereed
is, kan die tijd met nog een tiental uren verminderd worden.
Eenige tijd geleden maakte men melding van met
gunstig gevolg bekroonde proevengenomen met zoogenaamde
straatlocomotieven. Thans maakt in het stadje Uerdingen
(Pruisen) zoodanig werktuig aller verwondering gaande. Ge
heel in den vorm van gewone spoorweglocomotieven ge
bouwd, met raderen ter breedte van 12 Rijnl. duimen, rijdt
het over straat en zaudwegen en zelfs over Bouwland, zon
der op eerstgenoemde, in weerwil van het belangrijk gewigt
zijnde 16,000 tBde geringste indrukken na te laten. De
kleine tender, die met de locomtief uit een stuk bestaat,
bergt den geringe voorraad kolendie de machine verbruikt,
alsmede het water ter aanvulling van den ketel. De loco
motief moet 300 a. 400 centenaars kannen voorttrekken,
bij eene snelheid van 50 minuten per uur. Een vijfde
scherp rad, dat van voren is aangebragt, dient oin het
voertuig te sturen, dat daardoor de kortste wendingen kan
uitvoeren.
- De wijnvervalsching heeft reeds tot menige klagt
aanleiding gegeven. Thans is een eenvoudig en gemakkelijk
toe te passen middel gevonden om kunstig geverwde roode
wijnen van de echte te onderscheiden. Het is gegrond op
de oplosbaarheid in water van de kunstmatig aangewende
verfstoffen van bessen en vruchten van verschillende aard en
de moeijelijke oplossing van de echte roode verstof der roode
wijnen in water, die alleen in zeer verdunden wijngeest op
losbaar is. In den rooden wijndie men wenscht te onder
zoeken, doopt men een stukje brood of wel een goed uit-
gewassohen spons en laat dit goed van de wijn doortrekken.
Daarna legt men het stukje brood of spons c$ een met