durig aan. Al zij omgekomen uemanning van ge meld schip Cornelia Susanna, het dreigende gevaar bemer kende, hun te hulp ware gekomen. Slechts gehoor gevende aan de stem der menschelijkheid, hebben zij allen gered met gevaar voor hun eigen leven. Zij bleven gedurende acht dagen aan boord van het schip Cornelia Susanna. De Kapt. en ekwipaadje hebben hen met alle mogelijke voor komendheid behandeld cn op 12 dezer te Antwerpen aan wal gebragt. Uit Japan berigt men, dat de Mikado weder ongenegen is, om de vergunning tot het openstellen der havens te verleenen waaruit nieuwe verwikkelingen dreigen te ontstaan. De gezanten hebben zich tot hunne gouvernementen gewend, om inlichtingen hoe in deze te moeten handelen, terwijl inmiddels de verschillende aldaar vertoevende Europeesche oorlogschepen zich tot een escader hebben vereenigd om des noodig weder gezamentlijk krachtdadig te kunnen handelen. In verschillende steden van Duitschland gaat men voort de trichinen, de wormpjes, die het varkenvleesch doodelijk maken aan een wetenschappelijk onderzoek te onderwerpen. Een geneesheer te Maagdenburg heeft nu beweerd, dat al leen het varken en de meusch vatbaar zijn om door die dieren te worden aangetast. Te Kopenhagen hebben vier ministers afstand gedaan van hun inkomen. Dat klinkt fraai. Teregt wordt echter uit een constitutioneel oogpunt gevraagdof dit besluit kan worden gebillijkt. Juist toch ook om de onbemiddelde maar talentvolle mannen voor de staatsdienst te winnenis den minister een voldoend traktement toegelegd. En dat dient als beginsel zoo te blijven. De 1'arijsche studenten gaan voort de orde bij de akademische lessen in die mate te verstorendat het den professoren onmogelijk is hunne voordragten te houden. De lieer Tardicudeken der medische faculteithad zijne maat regelen genomen. Hij liet de studenten bij troepjes van 15 in de school komen en vroeg hun of zij geneigd waren den cursus niet te storen. Zij die zich daartoe bereid ver klaarden werden toegelaten aan de anderen de meerderheid, werd de toegang ontzegd. Tn de stad bleef het overigens rustig. Men verwachte echter eerlang de schorsing der lessen en in dat geval zouden er ook op straat ongeregeldheden te duchten zijn. liet wachtwoord van de jongelieden is Luxembourg. Ge durig hoort men op straat het ohé-pipe-en bois waarmede de studenten worden aangeduid. Die naam werd in her inneringen gebragt door don '/courriervan de Indcpcndance toen hij over de ongeregeldheden der studenten sprak. Uit het verslag van den Deenschen minister van finan- tienomtrent de zeevaart en 't reddiugswezen in Denemar ken gedurende het jaar 1864, blijkt het volgende: Gedurende dat jaar zijn aan de Deensche kusten 95 sche pen gestrandwaarvan 43 in 't ambt Hjorring en 8 op Bornholm. 61 schepen zijn totaal vergaan en 31 werden weder afgebragt. Bij 53 dezer schepen redde de bemanning zich zelf, van 26 werden zij door particuliere hulp gered, van 3 deels door eigen, deels door anderer hulp en van 11 schepen door reddingstoestellen. Omgekomen zijn 16 meu- schen; gered werden 483, als door eigen hulp 230, door particuliere hulp 136, door eigene en andere hulp 17 en door reddingstoestellen 100; de helft door middel van red dingsbooten en de helft door raketten-toestellen. De red- dings-toestellen zijn bij 35 strandingen in werking gebragt. Sinds de tegenwoordige inrigting van het reddingswezen, in 1852, alzoo in 13 jaren, zijn daardoor 1372 inenschen ge red. Het aantal stations tot redding van schipbreukelingen beloopt 35. Te Maagdenburg is dezer dagen een beroemd genees heer, dr. von dem Eischweiher overleden, die een merkwaar dig testament hoeft nagelatende leer namelijk om lang te leven. Hij zelf werd 109 jaar oud en zijne leer wordt dus wel eenigzins bevestigd. Het groote geheim om oud te worden bestaat daarin dat men zoo dikwijls mogelijken in elk geval gedurende zijn slaap, horizontaal ligt in de rigting van de as der aarde met het hoofd naar de Noord pool gekeerd. De invloed van de magnetische stroomen der aarde zou dien invloed uitoefenen. De toepassing der leer zou zeer eenvoudig zijn; men behoeft aan zijn ledikant slechts de aangewezen rigting te geven, met behulp van kompas. Te Maagdenburg moet zich reeds eene vereeniging hebben gevestigddie zich de voortzetting van de proef des geneesheers ten doel stelt. Aan een particulier schrijven uit Eukhuizeu ontleenen wij het volgende Gij vraagt mij hoe ik over de geprojecteerde West-Eriesche spoorweg denk; ik zal u mijn gevoelen medcdeelen. De Kamper- en Sneeker Couranten deelen nu eu dan iets mede aangaande die spoorweg, op zigt; ik geloof evenwel niet dat de zaken zoo gunstig staanals die bladen vertellen. Het geld is tegenwoordig veel te duur en 1J breekt het geheel aan g dergelijke werkenL V te bekomen. De mannen die aan het hoofd dezer onder neming staan, hebben dit dan ook helaas, maar al te zeer ondervondenzij hebben in den laatsten tijd ernstige pogin gen aangewend om bij de Engelsche kapitalisten tot hun doel te komen. Maar het geld is tegenwoordig overal schaarsch voor industriële ondernemingenen er is een aardig sommetje noodig. Het land, waardoor die spoorweg zou gaan, is grootendeels eerste kwaliteit en daarom voor geen spotprijs te bekomen; voorts een massa kunstwerken, bruggen, dui- - kers, en nabij deze stad fameuse werken, een kolossaal stoomvlot om over de Zuiderzee te doen zetten en dan het traject van Stavoren naar Leeuwarden is ook geen bagatel. Wij zullen zien wat 1866 ons oplevert; deheerLinse, civiel- ingenieurte Hooru, maakt zich zeer verdienstelijk door zijn ijver voor die werken en wordt flink geadsisteerd door den heer L. Krom, (vroeger opzigter van de Anna Paulowna Polder). Het is in 't belang van deze streken wel wenschelijk dat hunne pogingen met een gur.stigen uitslag bekroond moge worden, echter ik zie er geen licht in. Mijne verdere bezwaren zijn, dat het verkeer in de provinciën Noordholland en Eriesland wel groot ismaar het is hoofdzakelijk boeren stand die te veel gehecht is aan zijn tilburrijou^K die zoo in eens op zijde te zettenbehalve dat, holH zelden woont een boer bij een station, hij moet dus zijn kaas en graan toch per wagen daar heen brengenhoevelen zullen dan niet even als vroeger maar door rijden naar de markt; zij zouden in hun voordeel winnen, dat zij per spoor in korten tijd eene meer afgelegene markt kunnen bezoeken maar ik tw ijfel er aan of ze daaraan wel behoefte zullen hebben als de afstanden door het spoor ook voor kooplieden geringer wordenwij weten de groothandel in die artikelen, ter ex- portatie, is voornamelijk te Rotterdam: zullen de kooplieden van daar, of zejfs uit Londen wanneer die hier hunne waren aan de marktenkomen koopendie per spoor verzenden, wanneer zij een veel goedkooper middel van vervoer kun nen vinden per beurtman of stoomboot die aan de markten en aan de pakhuizen laden en lossen Nu heb ik ook nog dit: Is eenmaal de geheele Noord- Ilollandsche lijn, waaronder het deel van Uitgeest tot Haarlem gereeden wordt er eene solide stoombootdienst daargesteld tusschen de haven van den Helder en Harlingen, dan ont breekt het immers niet meer aan eene goede verbinding met Eriesland voor het westelijk deel van ons land de groote handelsbewegingen rigten zich immer naar de hoofd- eu havensteden Leeuwarden is reeds eenigen tijd aan Harlingen verbonden en de lijn LeeuwardenGroningen zal ook niet lang meer uitblijven. Zoo denk ik over deze zaak, nu zouden de de Zuiderzee bevaren u nog kunnen vertellen, hoe spoe-B dig op die naauwe hals van de Zuider Zee des winter tus-B schen Eukhuizen of eigentlijk de vuurtoren van de Ven Stavoren, de vaart is gestremd door ijsbergen en het is to<jjfl bekend, dat na een harden winter de Zuiderzee nog zeer lan^^ met ijs is bezetterwijl elders geen ijs meer te vinden is. Ik geloof dat de gelegenheid van den Helder naar Harlin gen bij ijs veel minder ongunstig is dan hier. (Naar ons oordeel is deze bescliouwjng op sommige pun ten wel wat donker gekleurd, wij menen echter onze lezers geen ondienst te doen ze in haar geheel mede te deelen. Red.) HAAGSCHE CORRESPONDENTIE. 's Hage, 25 December. Mijnheer de Redacteur Zoo als ik u in mijn laatste schrijven meldde, lieeft de Eerste Kamer der Staten Generaal de laatste dagen vóór kersmis hare beraadslagingen over de staatsbcgrootiug voor het volgend jaar aangevangen. Uit het voorloopig verslag der Kamer was reeds duidelijk op te maken, dat de debatten van korten duur zouden zijn, daar men de hoofdpauten (de verhooging dor Grondbelasting in Limburg en de koloniale aangelegenheden) eerst later ter sprake wilde brengen; het eerste bij de behandeling vau liet ontwerp zelf, liet tweede bij de behandeling der kultuurwet. Wat het eerste betreft, daarover is thans het verslag juist verschenen, cn daaruit blijkt, dat verre weg dc meeste leden het ontwerp aannemelijk liebbeu gekeurd, terwijl het omniddelijk na den afloop der beraadslaging over de begrooting aan de orde zal worden gesteld. Over de beraadslagingen zelve kan ik kort zijn. Het Limburgsche vraag stuk werd ter sprake gebragt door den heer Michiels vau Kessenich, dio daarin na de aftreding vau den heer Betz, eene kabinets-quaestie wilde zien, cn de houding der regering onstaatkundig noemde, als verbittering verwekkende in eene provincie, op het einde des lands gelegen; welk bewe ren door den minister van Finantiën, ad interim, werd weersproken, terwijl later dc minister van Binnenlandsche Zaken, dc houding der Regering in de Tweede Kamer, welke door dienzelfden spreker, eene lijdelijke genoemd was, verdedigde. Ook de te gunstige voorstelling vau 's rijks finantiëndoor den afgetreden minister, w erd door de beeren Duymaar van Twist en Schim- melpenninck van der Oijc besproken. Laatstgenoemde spreker wees hoofdza kelijk op dc uitgaven die ons in dc toekomst nog te wachten staan voor ons defensie-wezen, voornamelijk bij de algcnieeue strekking, die hij in de Eu ropeesche politiek waarneemt, om kleine staten te verslinden, weshalve hij niet zal terugdeinzen voor liet doen vau groote uitgaven voor onze ver- dedigiug. (Of echter de Tweede Kamer dit gevoelen zal deelen, zal te bezien staau). Ook de hr. Fransen van der Putte vond de toestand onzer finantiën te roosklcuring voorgesteld, te meer omdat de uitgaven dei verschillende departementen voortdurend toenemen; voornamelijk aan dc Marine begrooting was hij huiverig zijne stem te hechten iets dat mij zeer begrijpelijk voor komt, wanneer ik alleen deuk aan de „uitzetting der begrooting voor hot ramtorcnschip", dio inóón jaar zesmaal honderd duizend gulden op een millioen is aangegroeid. Dc uitzetting der uitgaven werd door den minister van Binnenl. Zaken verdedigd, omdat zij eensdeels gevorderd werden voor de ontwikkeling het volk, terwijl ook verschillende onderwerpen, die thans millioenr" later productief zullen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Courant van Den Helder | 1865 | | pagina 2