99 Verbrande Pan" opnieuw bedreigd RADIO De Zwarte Pagina Gladiolen naar Uruguay, exporteurs bij de rechter Financiën en Economie programma UW PUZZLE Bergense kunstenaars protesteren tegen aanranding natuurgebied voor vandaag FILM in de diepte Beursoverzicht Pagina 4 Donderdag 2 October 1952 BERGEN Het vorig jaar werd in Bergen de alarmklok geluid, omdat tengevolge van iverkzaamheden, door de D.U.W. in het gebied van het Prov. Waterleidingbedrijf nabij De Fransman uitgevoerd, een uitgestrekt en onge rept duingebied ernstig geschonden dreigde te worden en ten dele al reeds geschonden was. Open brief De Provincie Noord-Holland had dit duingebied van de fam. van Reenen aangekocht en ge voegd bij haar nagenoeg de ge hele duinstrook omvattend water wingebied voor het Prov. Water leidingbedrijf. Aanvankelijk zag het er naar uit. dat het slechts werkzaamheden waren, die in verband met de waterwinning noodzakelijk moesten worden uit gevoerd. Al spoedig bleek de Ber- genaren echter, dat zulks niet het geval was. Er werd van de ziide der bij het werk betrokkenen gesproken van een vijfjarenplan, hetgeen van de zijde der Pro vincie echter werd tegengespro ken. Nadat Bergen het vorig iaar alarm had geslagen, organiseerde het Prov. Bestuur dit voorjaar 'n excursie naar het bedreigde duin gebied. gevolgd door een bespre king. waaraan door vertegen woordigers van verschillende in stanties op het gebied van Na tuurbescherming werd deelgeno men. Van de zijde van Ged. Staten en de directie van het P.W.B. werd op deze bespreking de toe zegging gedaan, dat in het ver volg aan de werkzaamheden geen uitbreiding zou worden gegeven, zonder voorafgaand overleg met de natuurbeschermings-instanties via Staatsbosbeheer. Deze toezegging bracht de ge moederen in Bergen wat tot rust. Totdat dit najaar bleek, dat het toch ernst is met het vijfjaren plan. Men is op dezelfde voet doorgegaan als vorig jaar en het gebied, dat deze herfst door de DUW-arbeiders voor de provin- sie werd „bewerkt" is zeker zo groot, als dat, hetwelk vorig jaar onder handen werd genomen. Weer werd ongerept duingebied, door de natuur in romantische grilligheid en bekoorlijkheid ge vormd, met spade en kruiwagen veranderd in een vlakgestreken zandvlakte, doorkruist met brede paden. En weer slaan de Bergenaren, die met schrik en verontwaardi ging hiervan kennis namen, alarm Zij voelen zich bedrogen, omdat hier geheel in strijd met de gedane toezegging gehandeld wordt. VRIJDAG 3 OCTOBER HILVERSUM 1. 402 m. 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws: 7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag: 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gram. muz.: 9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de huisvrouw: 9.35 Wa terstanden: 9.40 Gram. muz.: 10.30 Morgendienst: 11.00 Piano recital: 11.30 Gram. muz.; 11.55 Metropole Orkest: 12.30 Land- en tuinbouwmed.; 12.33 Gram. muz.: 12.59 Klokgelui: 13.00 Nieuws: 13.15 Reportage; 13.25 Amuse mentsmuziek: 13.55 Kamerorkest: 14.45 Kamerkoor: 15.15 Voor dracht: 15.35 Gram. muz.: 16.00 .Tweejarigen voor voorjaarsper- ken". causerie: 16.15 Gram. muz.; 16.30 Instrumentaal trio: 17.00 Gram. muz.: 17.30 Militaire cau serie: 17.40 Gram. muz.; 17.45 Fries programma: 18.00 Gram. muz.; 18.10 Idem: 18.15 Idem: 18.30 Spectrum van het Chr. Or ganisatie- en Verenigingsleven: 18.45 Kamermuziek; 19.00 Nieuws en weerberichten; 19.10: Rege ringsuitzending: Verklaring en toelichting: 19.30 Vocaal ensem ble en solisten: 20.00 Radiokrant: 20.20 Weense muziek: 20.50 Re portage: 21.10 Gram. muz.: 21.30 Radio Philharmonisch Orkest en soliste: 22.25 Kunstrubriek; 22.45 AvondoverdenkinE: 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten: 23.15 ..Het Evangelie in Esperanto: 23.30- 24.00 Vocaal ensemble en solisten. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA: 10.00 VPRO: 10.20 VARA: 12.00 AVRO: 16.00 VARA; 19.30 VPRO: 21.00 VARA; 22.40 VPRO: 23.00 —24.00 VARA. 7.00 Nieuws: 7.10 Gram. muz.: 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.33 Gram. muz.; 8.00 Nieuws en weerberichten: 8.18 Gram. muz.: 8.50 Voor de huisvrouw: 9.05 Gram. muz.: 9.40 Voor de kleu ters; 10.00 ..Kinderen en Mensen causerie: 10.05 Morgenwijding: 10.20 Gram. muz.: 10.30 School radio; 10.50 Orgel en zang: 11.15 Radiofeuilleton: 11.35 Pianorecital 12.00 Lichte muz.: 12.30 Land- en tuinbouwmed.: 12.33 Sport en prognose: 12.48 Gram. muz.: 13.00 Nieuws: 13.15 Mededelingen of gram. muz.: 13.20 Musette-Orkest; 13.50 Gram. muz.: 14.00 Voor de vrouw: 14.20 Vocaal kwartet: 14.50 Voordracht (In de pauze: muziek): 15.10 Weense muziek: 15.30 Dansmuziek: 16.00 Gram. muz.: 16.30 Voor de jeugd; 17.00 Gram. muz.: 17.20 Muzikale cau serie: 18.00 Nieuws: 18.15 Felici taties; 18.45 „Denk om de bocht": 19.00 Klein koor en koperkwartet 19.15 Orgelspel; 19.30 „Moreel Beraad", causerie: 19.50 „De Na tionale Reclassenngsdag". cause rie: 20.00 Nieuws: 20.05 Boekbe spreking: 20.15 „Het zingende hart"; 20.30 „Benelux", causerie: 20.40 „Leven op de aarde", cause rie: 21.00 Metropoie orkest en so listen; 21.45 „Het leven betrapt"; 22.05 Buitenlands overzicht: 22.20 Swingensemble; 22.40 „Vandaag", causerie: 22.45 Avondwiiding: 23.15 „In huwelijk en gezin" cau serie; 23.3024.00 Gram. muz. De vorige week hield Jan Strii- bos in Bergen een lezing voor een gehoor van ruim 300 personen. De bekende natuurliefhebber sprak niet over de „Verbrande Pan", doch kon niet nalaten er toch iets van te zeggen aan het slot van zijn causerie, die aan een heel ander onderwerp gewijd was. Spontaan besloot de verga dering een protestsehriiven te richten tot Ged. Staten van N.- Holland. Oók de kunstenaars, de schil ders en de dichters van Bergen roerden zich. A. Roland Holst. Charley Toorop, Piet Wiegman. H. ten Holt, Karei Colnot. Jaap Min. Jb Wevand Tjipke Visser. J. M. Graadt van Roggen. Rie Kooijman, David Kouwenaar. Jaap Mooii, J. Radecker, Jaap Sax. Kasper Niehaus. H. D. W. Filarsky, Mariicke Visser. Jan Ponstijn, C. Boendermaker. Mevr. J. Selleger-Elout, Mr D. Vis. Jan van Herwiinen en vele anderen, ruim veertig in getal, zonden een OPEN BRIEF aan Ged. Staten, de Ministers van Landbouw en van Onderwijs, aan het Gemeentebe stuur en allen, die belang stellen in het behoud van een der mooi ste natuurschoongebieden in ons land, dat thans gevaar loont ver nield te worden. In dit schrijven gewagen de Kunstenaars van Bergen van: ,De onduldbare voortschrij dende vernieling in het duin gebied tussen de grenzen van Schoorl en Egmond Binnen gedurende een tijdvak van reeds 1% jaar. in uitvoering bii de DUW. in opdracht van het Provinciaal Waterleiding Bedrijf ten behoeve van de ontsluiting en bescherming van het natuurschoongebied en zgn. nodig voor de te te werkstelling van werkloze ar beiders". „De nog zo sporadisch voor komende ongerepte duingebie den van zeldzame schoonheid", aldus de Open Brief, „wor den manshoog omgespit, waar door mos, heide, brem en helmbegroeiingen met eeu wenoude ei'kenbosies enz. voor goed ten offer vallen. Beplantingen met in hoofd zaak Oostenrijkse dennen zul len in de toekomst de mooiste uitzichten belemmeren, terwijl de fauna en levende have van dit natuurgebied grotendeels wordt uitgeroeid". „Vele deskundigen en be langstellenden op het gebied van bosbouw en landschaps- schoon". aldus de Kunstenaars, „verafschuwen deze werken en keuren ze af en zijn van mening, dat bij een meer- gevoelige wijze van uitvoering een behoorlijk onderhoud der duingebieden eveneens verze kerd zou zijn". Tenslotte vragen de Bergen se Kunstenaars de bevoegde instantie dringend, onmiddel lijke stopzetting van de wer ken en zoveel mogelijk weer bij de natuur aangepaste cor recties op de reeds uitgevoer de werken in dit duingebied te doen uitvoeren. De tewerk gestelde werklo zen zou productieve arbeid verschaft kunnen worden door het bouwrijp maken van ter reinen voor woningbouw enz. Tot hiertoe. Wij kunnen ons bij dit protest- schrijven van de Bergense Kun stenaars van harte aansluiten, omdat wii uit eigen aanschouwing hebben geconstateerd, dat in dit schrijven niet te veel gezegd wordt. Het betrokken duinland schap toont momenteel frappante tegenstellingen; in Westelijke richting het nog ongerepte oer- natuurgebied van de „Verbrande Pan" en Oostelijk onmiddellijk daaraan grenzend de door de DUW-arbeiders bewerkte duin valleien. eens bedekt met won dere natuurtapijten van grijze mossen, afgewisseld met felrode duinrozenstruiken. Reeds werd ook een deel van de „Verbrande Pan" zelf in een thans kale vlak te herschapen. Stroomiiten en composthopen wijzen er op. dat de geëgaliseerde valleien straks met dennen beplant zullen wor den, waardoor dit heerlijk open duingebied een donker, onschoon en eentonig dennebos dreigt te worden. Wii hoorden nog bij ge ruchte. dat het PWN van plan is. ook in deze duinen, zoals in die ten Noorden van de Zeeweg, een kanaal te graven hetwelk wii ons niet kunnen voorstellen zon der een nieuwe grove schending van de natuurschoonheid van de „Verbrande Pan". Moge het zover niet komen en mogen de verantwoordelijke autoriteiten het PWB een „tot hiertoe en niet verder" toeroepen, opdat het ongerepte, dat nog is overgebleven en dat is ge lukkig nog heel wat ongerept blijve en niet ten offer valle aan een door ambtenaren opgesteld vijfjarenplan. KRUISWOORD No. 103 Horizontaal: 1. land in Europa Nederl. Indië zangnoot water in Friesland rustend predikant (afk.) elk vogel zoals de akten getuigen ijzeroxide selenium (afk.) dierlijk product zangnoot vogel feogr. aanduiding loem dans bijwoord geheel de uwe en omgekeerd lidwoord pl. in Rusland Verticaal: 2. schande het romeinse rijk verlaagde toon huilt land in Europa land in Europa jongensnaam pers. vnw. en andere boef bloem vervoerbedrijf roem meisjesnaam aanleggen na enige tijd voorzetsel Sers. vnw. eilige ons inziens gewicht 7. 8. 10. 11. 13. 16. 18. 19. 21. 22. 23. 25. 27. 28. 30. 32. 33. 34. 36. 37. 3. 4. 5. 6. 9. 10. 12. 14. 15. 16. 17. 20. 24. 25. 26. 27. 29. 31. 35. 36. OPLOSSING KRUISWOORD RAADSEL No. 102 Horizontaal: 1. gras; 4. hertog; 9. pas; 11. kit; 12. va; 14. st.; 15. el; 16. al; 17. Avro 19. Ed; 20. as; 21. pa; 22. bed; 23. ol; 24. te; 26. rue; 27. etr; 28. a.e.; 29. Po; 30. stug; 31. n.l.; 32. et; 33. en; 35. p.e.; 36. ode; 39. lap; 41. relaas; 42. tien. Verticaal: 1. gevaar; 2. A.P.; 3. sas; 5. e.k.; 6. Ri; 7. t.t.; 8. geld; 10. staal; 13. als; 15. eed; 18. ober; 21. poes; 24. tegel; 25. Geleen; 26. rot; 28. A.N.P.; 29. peer; 34. nat; 36. ol; 37. da; 38. e.a.; 40. pi. ALKMAAR. Gistermiddag heeft de Meervoudige Econo mische Kamer te Alkmaar, gepresideerd door mr. J. N. Alblas, twee uren nodig gehad voor het onderzoek in een zaak tegen de aardappel-exporteur Joh. P. B. te Warmenfiuizen en de bloembolienkweker en -exporteur W. K. te Limmen, van wie de eerste het beroep van bloembollenexporteur had uitge oefend zonder daartoe een erkennnig te bezitten, terwijl de ander hem daartoe gebruik had laten maken van zijn erken ning, zulks tegen de wettelijke voorschriften in. B. had een reis gemaakt naar Montevideo (Uruguay) en daar kans gezien een order te plaat sen voor 1.530.000 pesos aan gla- diolenbollen. Omdat hij echter niet in het bezit was van een erkenning als gladiolenbollen- exporteur, had hij contact opge nomen met K. te Limmen, die voor hem bij de Ondervakgroep te Haarlem de uitvoermachtigin- gen aanvroeg en ook verkreeg. De leverantie bedroeg in totaal f 43.053.40, een bedrag dat f 5660 lager was dan berekend had moe ten worden ingevolge het Besluit Uitvoer Monopolie B.V.S. Mini mum Exportprijzen Gladiolen- seizoen '51'52. Tezamen maak ten zij een winst van f 3000. waarvan B. f 2000.ontving en K. f 1000.Tijdens het verhoor van de getuigen a charge kwam vast te staan, dat toen de mach- NEW YORK, 1 Oct. Een nieuw filmprojectiesysteem de „Cinerama genaamd dat de illusie geeft van een derde di mensie is gisteravond voor het eerst op Broadway vertoond. De filmproducer van Holly wood Louis B. Mayer heeft na de voorstelling verklaard: „Ik denk dat dit een nieuw leven voor de film betekent". „Wat het geluid deed voor de stomme film zal dit doen voor de film". Gedraaid werden een aantal schetsen in kleur uit Amerika en Europa, waaronder opnamen van het St. Marcusplein in Venetië en de triomfscène uit Aida in de Scala in Milaan. De film wordt geprojecteerd op een gebogen doek dat onge veer zes maal zo groot is als het gebruikelijke. Het beeld op het doek is niet één beeld maar eigenlijk drie. Bij het maken van de film heeft de fotograaf een camera met drie lenzen gebruikt. Een ervan neemt de beelden recht voor zich uit op. de tweede die links en de laatste die rechts. De drie beelden vallen samen op het doek en ten gevolge van de buiging ontstaat illusie van diepte. John Langenus overleden Op 61-jarige leeftijd is Woens dagmorgen. na een zware opera tie, te Antwerpen overleden de tigingen werden verleend, de Ondervakgroep niet bekend was met het feit dat B. en K. in onderlinge relatie stonden. Was dat wel bekend geweest, dan zou de machtiging waarschijnlijk niet zijn verleend. Overigens stond ook vast, dat het gebruikelijk was dat een exporteur zijn erkenning beschikbaar stelde voor een ander zonder erkenning, mits de trans acties zouden geschieden voor rekening en risico van de eerste. K. kocht de bloembollen ge deeltelijk aan, waarvoor B. zich garant stelde. De bollen zijn in Rotterdam verscheept en ver stuurd met een door B. gechar terd schip, waarmee hij voorna melijk aardappelen exporteerde, zodat de vrachtprijs uiterst laag kon worden gehouden. De totale som bleef daardoor ruim f 5000 beneden het normale bedrag, dat voor een dergelijke order moet worden gerekend. De Officier van Justitie, dr. J. Vellinga, ging uit van de stel ling, dat B. als de exporteur moest worden beschouwd, voor wiens rekening en risico de gehele transactie is geschied. Zijn initia tief lag er ook aan ten grondslag en het bedrijf van K. was volgens de Officier te klein, dan dat deze een dergelijke grote order zou kunnen plaatsen. K. heeft zich, aldus de Officier, niet verder met de zaak bemoeid. Hij vroeg de machtiging aan en verder behan delde B. alles zelf. B. had ook niet de naam van K. in Zuid-Amerika gebruikt, noch genoemd en gold ook daar dus als de man, die alles regelde. Een ander argument zag de Offi cier ook hier nog in, dat de ver zending van de gladiolen ge schiedde voor rekening van B. K. heeft ook de minste winst ge maakt. Verder voerde de Officier aan, dat de Nederlandse deviezen pot schade heeft geleden, omdat onder de prijs was gewerkt en dat K. een onrechtmatig gebruik van zijn erkenning had gemaakt. Hij eiste tegen B. een boete van f 3000 en tegen K. een boete van f 1500 resp. subs. 3 maanden. Mr. C. Berkhouwer vond het juridisch maar het veiligste om beiden als exporteurs te beschou wen. Sprak het ene immers in het voordeel van K., dan ontstond voor B. groot nadeel en omge keerd. Hoewel hij K. voor de expor teur hield, wilde hij liever uit gaan van de vraag, of met deze kwestie reëele Nederlandse han delsbelangen waren geschaad. Mr. Berkhouwer vond van niet. Als het waar is, dat (in het bepaalde geval, zoals hierboven omschre ven) de machtigingen waarschijn lijk niet zouden zijn verleend, dan zou er helemaal geen uitvoer hebben plaats gevonden en dan zou er geen enkele pesos in het deviezenpotje zijn gekomen. Hij legde er de nadruk op dat men het geval zo moest zien, dat B. op normale wijze heeft gebruik gemaakt van de' erkenning van K., die op gelijke wijze geïnte resseerd was bij deze transactie als B. Welke winstverdeling zij dan onderling maken, doet er nnets toe. Dat Haarlem niet op de hoogte was van de achterlig gende verhoudingen, deed er ook niets toe. De transactie heeft een TT"K A TT TT A Naar de Columbiafilm „Paula" A IJ Ijmet Loretta Young eh de kleine Tommy Rettig 6) Terwijl kort tevoren op de verkeersweg elk ogenblik een auto te zien was geweest, lag ze nu verlaten. Waar schijnlijk voor korte tijd, maar in ieder ge val bestond er nu een van die verkeerslacu- nes, waaruit een on deskundige de conclu sie zou kunnen trek ken, dat het zo'n vaart niet loopt met de drukte op de wegen. De rust greep Paula aan als een onheil spellend verschijnsel. Ze vroeg zich angstig af wie of wat ze met haar auto zou hebben geraakt. Ze opende 't portier, stapte uit en keek. Op ettelijke tientallen meters af stand zag ze iets don kers ligen. Ze ijlde er heen, bukte zich en zag dat een jongen, een kind, het slachtoffer was gewor den. Hij lag doodstil; opzij van het hoofd sijpelde wat bloed op de weg. Radeloos staarde Paula naar het kind. Ze streek het over het voorhoofd en de wangen, fluisterde zacht iets, maar hét figuurtje bewoog niet. Ze durfde hem niet op te nemen, omdat ze dikwijls had gehoord, dat dergelijke salchtoffers slechts deskundig mogen wordep ver voerd. Haar vreugde was nauwelijks te beschrijven, toen ze bemerkte, dat het kind zich even bewoog. Ze bukte zich dieper over de jongen. Deze sloeg de ogen op. De vertroebelde blik uit een paar kinder ogen gleed over haar gezicht naar omlaag en hechtte zich op het kostbare halssnoer, dat ze ter gelegenheid van de receptie van John had omge daan. De blik verhelderde zichtbaar de glans van de kostbare stenen was in het afnemende daglicht nog zo groot, dat het half-bewusteloze kinderbrein er door werd getroffen. Paula hoorde remmen knarsen. Een vrachtauto stopte vlak bij haar en er stapte een bejaarde man uit, die snel kwam toelopen. „Wat is er gebeurd?" riep hij uit. „Hij eh hij kwam achter een auto van daan", stamelde Paula. „Ik passeerde er kwam een tegenligger en ik kon niet...." De bejaarde man zag haar scherp aan. Op zijn gezicht kwam een teken van herkenning. Hij was de vrachtwagen-chauffeur die zij kort tevoren met veel moeite had kunnen passeren en die haar in het voorbijgaan woedend had aangekeken. „Ja hè een tegenligger vreselijke haast roekeloos rijden de hele weg nodig hebben!" Hij bukte zich op zijn beurt over het kind, dat de ogen weer had gesloten en blijkbaar het be wustzijn opnieuw had verloren. „Zo is het nietwilde Paula hem verzeke ren, maar de oude man viel haar kwaadaardig in de rede. „Ik durf er alles onder te verwedden, dat u te veel hebt gedronken. Dat zal het wel zijn!" Gelijk tijdig nam hij zonder enige voorzichtigheid 't kind op. „O alstublieft laat hem liggen. Zo maar op nemen kan heel gevaarlijk zijn!" waarschuwde Paula verschrikt. „Vooruit opzij!" commandeerde de man met het kind in zijn armen. „Wacht even wees heel voorzichtig met hem. Hij issmeekte Paula. „Mooie praatjes nou zal ik het hebben ge daan, omdat ik het kind zo gauw mogelijk wil laten helpen. Opzij zeg ik!" gromde de man. „Leg hem in mijn wagen, dan...." De man keek niet eens meer naar haar om. Hij droeg het kind naar de cabine van de vracht auto en deponeerde het slachtoffer op de bank. Paula was radeloos. De chauffeur startte on middellijk en riep tot Paula, die voor de wagen stond: „Opzij!" „Waar brengt u hem heen? Toe zeg me naar welk ziekenhuis? Wacht op me ik volg u met mijn auto. Wacht toch wacht even welk ziekenhuis?" De vrachtauto was al in beweging en terwijl ze nog luidkeels riep, rende Paula naar haar auto. (Wordt vervolgd.) Cultuurmij. Kali Kempit De N.V. Cultuur-Mij. „Kali Kempit" te Den Haag, heeft over 1951, na aftrek van belastingen, afschrijvingen en reserveringen van een bedrag van f 6.233 voor speciale doeleinden, een netto winst geboekt van f 198.477 (v.j. f 363.825). Ingevolge de statuten gaat hiervan f 19.848 (v.j. 36.382) naar de reserve, waaraan voorts een extra dotatie wordt toege voegd van f 76.086 (v.j. f 240.320). Aan de aandeelhouders zal een onveranderd dividend van 10 pet. worden uitgekeerd. Zowel de kof fie als de rubberoogst zijn onder de ramingen gebleven. Productie Bouwkas Rohyp teleurstellend De productie van bouwkascon- tracten bij de N.V. Bouwkas „Rohyp" te Amsterdam is in 1951 beneden de verwachting geble ven. De verklaring hiervoor zoekt de directie in de verminderde spaarkracht. In totaal zijn 703 contracten afgesloten met een aangevraagd bouwkapitaal van f 4.648.700 te gen resp. 1361 en f 10.041.350 in 1950. Het winstsaldo ad f 133.757 wordt bevredigend geacht. Voor normaal verloop gehad (met prij zen en hoeveelheden is niet ge knoeid) en was gedekt met de volkomen geldige papieren van K. De uiterst lage vrachtprijs was zuiver des koopmans en daarom gingen volgens spr. beide verd. vrijuit. B. heeft gefungeerd als handelsreiziger voor K. en K. was de exporteur, aldus pleiter. Uitspraak over 14 dagen. KOFFIE VRIJ IN DENEMARKEN KOPENHAGEN. I Oct. Vandaag gaat hier de koffie van de bon. zodat alleen nog suiker en vaste brandstoffen gerantsoe neerd blijven. De koffie rantsoenering werd ingevoerd in December 1939. gesteld wordt een dividend van 7 pet. op de aandelen A en van 6 pet. op de aandelen B. Gemeentelijke emissies De gemeenteraad van Amers foort heeft besloten tot het aan gaan van enkele 41/4 proeent obligatieleningen tot een totaal bedrag van 6 y, mill, gulden. B. en W. hebben voor deze lening een rechtstreekse aanbie ding ontvangen. Kon. Hoogovens De aandeelhoudersvergadering heeft de jaarstukken 1951/52 goedgekeurd. De uitkeringen wer den als volgt vastgesteld: priori teitsaandelen 4 pet., preferente aandelen 21/3 pet., gewone aan delen 10 pet., oprichtersbewiizen f 276.02. Oppositie bij Hagemeijer en Co. In de aandeelhoudersvergade ring van Hagemeijer en Co's Han delmaatschappij N.V. is oppositie gevoerd tegen de voorgestelde winstverdeling. Van de winst over 1951 ad f 889.093 is een bedrag van f 75.000.gereserveerd voor de betaling van de 20 winstbe wijzen, tot welker intrekking in de buitengewone vergadering van 15 Mei besloten was. De aandeel houders achtten dit niet juist. Hun voornaamste bezwaar was. dat er geen uitkering over 1951 op de winstbewijzen zal geschie den. Van bestuurszijde werd aange voerd, dat de voorgestelde winst- verdeling statutair is. Na beraad deelde de voorzitter echter mede, dat het bestuur het op morele gronden wel eens kon zijn met de aandeelhouders, doch dat het de gevraagde verandering anti- statutair vond. Aan de juridische adviseur zal nu een advies wor den gevraagd of een door aan deelhouders verlangde winstver deling statutair mogelijk is. De jaarstukken werden met dit voorbehoud (wijziging winstver deling a priori gesanctionneerd) in stemming gebracht en goedge keurd met 551 stemmen voor en 332 tegen. Reden tot tegenstem- ming was nu niet de winstverde- ling, doch opposanten onthielden zich op formele gronden van goedkeuring. Sinds enige jaren zijn zij namelijk in een proces met de vennootschap gewikkeld, waarover de beslissing nog niet gevallen is. Prof. mr. dr. G. M. Verrijn Stuart werd op voorstel der op posanten bij acclamatie tot com missaris herkozen. Nog werd medegedeeld, dat de grote stijging van de winst in 1951 (bijna f 1.000.000) voornamelijk een ge volg was van de grote omvang der zaken in Nederland. Ook de onkostenstijging van circa f 400.000.hield deels hiermede verband. Afbrokkelende markt AMSTERDAM, 1 Oct. Van daag is in menige hoek de ver zuchting geslaakt „dat de koer sen lager zijn is minder erg dan dat er zo goed als niets te doen is". De bezoekers op de galerij hebben dan ook vanmiddag een uitermate onbelangrijke beurs gadegeslagen. In navolging van New York brokkelden de mees te prijzen een kleinigheid af. Kon. Olie werd daarenboven zo wel van buitenlandse als bin nenlandse zijde licht aangeboden, met het gevolg, dat dit fonds drie punten verloor. Ook Uni lever en Philips bleven beneden gisteren, al namen hier de ver liezen niet dezelfde proporties aan als bij het hoofdfonds. De enige uitzondering werd ge vormd door aandelen A.K.U., die, eigenlijk tegen de marktten- denz in, een kleinigheid verbe terden. Textielwaarden lagen trouwens over het algemeen niet ongunstig. Internationale Viscose verbeterde opnieuw een kleinig heid en ook H.K.I., Leidsche Textielfabrieken en Leidsche Wolspinnerij waren een fractie hoger. De scheepvaart- en cultüur- markt boden vandaag wel zeer weinig stof tot bespreking. Scheepvaartpapieren in een stille markt hier en daar een fractie luier. Enkele cultuurpapieren, in een zo mogelijk nog rustiger hoek, eveneens iets lager, waarbij Deli Maatschappij zich echter wist te handhaven. De beleggingsmarkt bood evenmin nieuwe gezichts punten. De noteringen blijven zich dagelijks rond hetzelfde ni veau bewegen en ook vanmiddag bleef dit onveranderd. Naar de gelijknamige film uitgebracht door Europa-Columbia Film Het brengen vain actueel nieuws is een van de eerste taken van een dagblad, 't Is begrijpelijk en zelfs noodzakelijk, dat daar bij de schrijfvaardigheid van de journalisten 'n belangrijk woord meespreekt, waardoor 't nieuws aan diepte wint, sterker tot de lezer spreekt en dus een die pere indruk kan nalaten. Het blijft echter geboden, dat waar heid en goede smaak niet iin 't gedrang komen, terwijl 't bin nen het raam van de juiste voorlichting eveneens ontoelaat baar moet worden geacht dat door het leggen van de nadruk op verkeerde of op minder be langrijke details het verband uit eikaar wordt gerukt en de lezers daardoor een mening krijgen, die niet met de werke lijkheid strookt. Al deze zaken worden echter door leiders van bepaalde grote dagblad-óndernemingen opzette- ook in Nederland bekende "oud- üjk bedreven en aan hun onder- internationale scheidsrechter John geschikten als de journalistieke. Langenus. In Belgische en in in ternationale voetbalkringen was Langenus een zeer geziene figuur. gedragslijn voorgehouden, omdat zij er op uit zijn bij de massa van het publiek te speculeren op gevoelens- van nieuwsgierig heid en sensatie. Dit alles heeft niets te maken met moderne berichtgeving of met een streven om het nieuws in een prettig leesbare vorm m de krant te zetten. Men jongleert eenvoudig met de gevoelens van de lezers, die op den duur een overdreven belangstelling gaan tonen voor moordgevallen, voor schandalen, roofovervallen en voor ongelukken waarbij veel slachtoffers vallen. En de eige naars van de kranten streven op deze wijze naar hoge oplaag- cijfers en naar ruime dividen den. Hoewel ook in verschillen de Europese landen voorbeel den van in een dergelijke geest gedirigeerde bladen kunnen wor den aangewezen, spant Amerika wel de kroon. Daar is deze ver keerde opvatting voor de jour nalistieke taak in vele streken tot zelfs bij plaatselijke dagbla den in vrij kleine steden door gedrongen. In de Verenigde Staten schrikt men er niet voor terug door middel van de film een fel licht te laten schijnen op misstanden, die in het eigen land bestaan. Ook de sensatiejoumalistiek is onder een meedogenloos onthul lende schijnwerper geplaatst en wordt op beklemmende wijze ontmaskerd. De „Zwarte Pagina" is een thriller met een persoonlijke en met een sociale achtergrond en handelt over een leidende jour nalist aan een dagblad, dat dank zij zijn vulgaire nietsontziende sensatie-artikelen zijn oplage in snel tempo ziet stijgen. Hij vindt een uitstekende assistent in een jonge collega, die als het ware een neus heeft voor het schok kendste nieuws, dit door een bijna ziekelijke vindingrijkheid sensationeel weet aan te dikken en daardoor alle perken van de redelijkheid en werkelijkheid te buiten gaat. Hij verspeelt daar mede bijna de liefde van een jonge journaliste, die aan het zelfde blad werkzaam is, doch die weigert mee te doen aan dit journalistieke bedrijf. De hoofdfiguur Mark Chap man is zo bezeten door de zucht om elke dag adembeklemmend nieuws te brengen, dat hij als het ware verandert in een on mens en zich tenslotte vergrijpt aan het leven van anderen om niet gestuit te worden in zijn carrière, die voert langs de lad der der sensatie. Deze aanklacht tegen, tevens schildering van de achtergron den der grote sensatiepers, is ontleend aan de film „De Zwarte Pagina" De jonge reporter van de „New York Express", Steve Mc Cleary, stapte opgewekt in de wachtende auto naast zijn foto graaf. „Een mooie reportage voor de voorpagina", zei hij, terwijl hij de wagen in beweging zette „We waren er snel bij nog voor de politie. Een rooie vrouw het slachtoffer. Haar man moet wel over zijn zenuwen heen ge weest zijn, dat hij d'r met 'n bijl bewerkte. Wat een bof, dat haar zuster dacht, dat we van de po litie waren op die manier hebben we alles uit d'r gekre gen wat we voor een goed arti kel nodig hebben". „Net wat je bromt", zei de fotograaf. „En ik heb een paar platen om van te smullen". „Merkte je Biddle",, begon McCleary weer, „dat het in specteur Davis helemaal niet aanstond, dat we er al waren?" „Ja", grinnikte Biddle, terwijl hij de auto in volle vaart om de hoek van een straat liet schie ten. „Het zint hem natuurlijk niet, dat wij een neus hebben voor dergelijke karweitjes." Vijf minuten later stapten Mc Cleary en Biddle de grote re dactiezaal van de New York Ex press binnen. Aan een der bu reaux zat Julie Allison, 'n fris se jonge vrouw. Ze had een peinzende uitdrukking in haar ogen, die niet harmonieerde met de rumoerige bedrijvigheid om haar heen. „Ha, Julie", zei Steve Mc Cleary terwijl hij haar plagend over het haar streek. „Is de grote Mark Chapman op zijn zetel? Ik zie hem al ik heb een pracht stunt; hij zal wel in zijn sas zijn." „Heb je soms weer 'n moord?" vroeg Julie. De klank van haar stem verried duidelijk afkeer. „En wat voor een!" antwoord de Steve enthousiast. „Met fo to's van een bijl en zoIk moet bekennen dat het er erg uitzag." Julie keek hem even aan. Steve lachte. „Kom, kom, niet zo somber. Er is hier nu een maal het een en ander gewij zigd sinds Mark Chapman de baas is." Hij klopte haar op de schou der. „Maar daar wen je wel aan het is even een kwestie van de schokkende voorvallen reëel zien en ze smakelijk opdissen, zodat de mensen ze lezen...." Julie gaf geen antwoord en ging weer aan het werk. „Kom Biddle", zei Steve. „We zullen Mark verrassen." Achter een groot bureau in een aangrenzend vertrek troon de Mark Chapman, sinds vrij korte tijd hoofdredacteur. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4