Dertien mariniers „nemen het Texelse radar-station RADIO 4F terstond nlCHMOHh De Zwarte Pagina Cha Behaaglijke verlichting Brokken Pagina 4 DONDERDAG 16 OCTOBER 1952 ni Realistische oefening werd zorgvuldig voorbereid programma ir GEKLEURDE MELK Levertijd Supe.r-Comets verkort Radio-actief kobalt en jodine in K jell er gemaakt GEEN BEKROONDE BOEKENWEEKNOVELLE iMÈPPf* Wanne kleuren trekken aandacht Donderdag 16 October DE NIEUWE ABT VAN DE ABDIJ VAN ACHEL Xi Hij 1 TEXEL Het nachtelijke duister van de Waddenzee, geaccentueerd door het onophoudelijke gieren van de wind en het weerbarstige klotsen der golven, kreeg dezer dagen een zo mogelijk nog grimmiger karakter, toen in de buurt van Gasboei 13, ter hoogte van TexeVs Mokbaai, Hr. Ms. Onderzeeboot O 21 dreigend de voorsteven op stak en enige ogenblikken later haar gehele romp boven water vertoonde. Voorbode van een realistische amphibi- sche oefening van de mariniers. De commandant en andere offi cieren verschijnen op de comman dobrug, enige matrozen klimmen door de mangaten aan dek. Twee rubberboten worden snel opge blazen en overboord gezet. Der tien mariniers, die hun gelaat de zelfde kleuren als hun uitrusting hebben gegeven, laten zich in de boten zakken. Onopgemerkt pa gaaien zij in de richting van het Amphibisch Oefenkamp van het Korps Mariniers, dat ongeveer driehonderd meter van hen ver wijderd ligt. Doodse stilte om ringt hen. Gedempte commando's blijven tot een minimum beperkt. Eén, twee, drie.... De kop van Noord-Holland en de eilanden Texel, Vlieland en Terschelling zijn door middel van verrassende amphibische operaties door de (denkbeeldige) vijand be zet. In Den Helder worden op geregelde tijden vijandelijke troe pen en materiaal ontscheept ter versterking van de troepenmacht, die op het punt staat, in Zuide lijke richting door te stoten. Het is van het allergrootste belang, de haven van Den Helder onder controle te krijgen. De herovering van Texel biedt de beste oplos sing. Een radarstation in de dui nen op de Zuidelijke punt van het eiland, dat alle scheepsbewe- gingen verraadt, staat een goede kans op een geslaagde landing nog in de weg. De dertien mari niers zullen in alle stilte hun spe ciale vernietigingsopdracht moe ten uitvoeren. Een korte afstand zijn de zwijgzame mariniers nog van het landingsstrand verwijderd. Het VRIJDAG 17 OCTOBER HILVERSUM I 402 m: 7.00— 24.00 NCRV. 7.00 Nieuws, 7.13 Gewijde mu ziek, 7.45 Een woord v. d. dag, 8.00 Nieuws en weerber., 8.15 Gr.muz., 9.00 Voor de zieken, 9.30 Voor de huisrvrouw, 9.35 Waterstanden, 9.40 Gr.muz., 10.30 Morgendienst, 11.00 Viool en piano, 11.30 Gr.muz., 12.00 Ka mermuziek, 12.30 Land- en tuin- bouwmededelinigen, 12.33 Suri naamse volksmuziek, 12.59 Klok gelui, 13.00 Nieuws. 13.15 Man- dolinemuziek, 13.45 Gr.muziek. 14.00 Omroeporkest en solisten, 14.55 Gr.muz., 15.15 Voordracht, 15.35 Gr.muz., 16.00 ..Het bewa ren van winterfruit", causerie, 16.15 Pianotrio, 16.45 Strijkork., 17.30 MilitaiTe causerie, 17.40 Gr.muz., 17.45 Fries program, 18.00 Gr.muz., 18.10 Een goed woord voor een goede zaak. 18.15 Tenor en orgel. 18.30 Spectrum van het Christelijk Organisatie- en Verenigingsleven; 18.45 Huis muziek, 19.00 Nieuws en weer berichten, 19.10 Regeringsuitzen ding: „Verklaring en toelichting", 19.30 Strijkkwartet. 19.53 Gram muziek. 20.00 Radiokrant. 20.20 Radio Jeugd-anpèl. 22.20 Gram. muziek, 22.25 Kunstrubriek 22.45 Avondoverdenking, 23 00 Nieuws en SOS-berichten, 23.15 Evange lisatie-uitzending in de Duitse taal, 23.30—24.00 Lichte muziek. HILVERSUM H 293 m: 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO, 23.00 tot 24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gr muziek. 7.15 Ochtend gvmnastiek, 7.33 Gr.muz., 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.18 Gr.muz., 8.50 Voor de huisvrouw. 9.05 Gram. muz.; 9.40 Voor de kleuters 10 u. Kinderen en mensen, causerie, 10.05 Morgenwijding. 10.20 Gr muz., 10.30 Schoolradio, 10.50 Orgelspel, 11.20 Radiofeuileton, 11.40 Oud-Holl. liederen. 12.00 Amusementsmuziek; 12.30 Land en tuiribouwmededelinaen. 12.33 Sport en prognose. 12,48 Gr.muz. 13.00 Nieuws, 13.15 Mededelin gen en gr. muz.. 13.30 Amuse mentsmuziek, 14.00 Voor de huisvrouw: 14.20 Les amants tra- his, cantate, 14.50 Voordracht m muziek, 15.10 Pianoduo, 15.30 Dansmuziek, 16.00 Gr.muz., 16.30 Voor de jeugd, 17.00 Gr.muz 17.20 Muzikale causerie, 18.00 Nieuws, 18.15 Felicitaties. 18.45 Denk o. d. bocht, 19.00 Gr.muz., 19.10 Burgers, boeven en briga diers, klankbeeld, 19.30 Moreel beraad, causerie. 19.50 Berichten. 20.00 Nieuws, 20.05 Boekbespre king, 20.15 Voordracht 20.30 Benelux, causerie, 20.40 Leven op de aarde", causerie, 21.00 Voordracht. 21.30 Het leven be trapt, 21.50 Koorzang. 22.05 Bui tenlands overzicht, 22.20 Swing ensemble. 22.40 Vandaag, cause rie, 22.45 Avondwijding. 23.00 Nieuws, 23.15 In huwelijk en gezin, causerie, 23.30 24.00 Gr. muziek. Televisie-programma VRIJDAG 17 OCTOBER 1952 VARA: 20.15—21.45: 1. Actualiteit; 2. Weeroverzicht; 3. Belgisch-Nederlands program ma. laatste stuk zullen zij zwemmen of lopen. Het geluid van riemen zou hen kunnen verraden. Dek- 1 king zoekend achter de eerste duinenrij, controleren zij voor de laatste maal hun positie. Dan gaan zij tot actie over. Een korte, maar felle schermutseling met de over rompelde bezetting van het radar station. Het aanbrengen van springladingen en het ontsteken van het vuurkoord zijn het werk van een ogenblik. Terug naar de boten, luidt dan het bevel. Wa den, zwemmen en pagaaien. Op weg naar de O 21, die „klaar voor onder water", hun terugkeer af wacht, horen zij de explosie. De rubberbootaetie is geslaagd. Te vredenheid bepaalt de stemming aan boord van de onderzeeër, die zich, onder water, snel uit het actiegebied verwijdert Inleidend vuur. De tactische positie van de aan vallers is bij het aanbreken van de dag, dankzij het werk van een kleine groep pioniers, aanzienlijk verbeterd. Aan boord van Hr. Ms. Torpedobootjager „Banckert", die op veilige afstand van bezet ge bied positie heeft gekozen, heerst grote bedrijvigheid. Er vormen zich groepen mariniers, die hun uitrusting aan een laatste con trole onderwerpen. Twee stukken geschut worden in stelling ge bracht, aan bakboord bevindt zich het landingsstrand. Korte bevelen weerklinken, als twee versterkte infanteriepelotons mariniers zich met hun Amerikaanse bewape ning langs landingsnetten aan stuurboord laten zakken in zes van de tien L.C.A.'s (Landing Craft Assault), waarover het oefenkamp „De Mok" beschikt. De zes schepen vinden elkaar te rug in het rendez-vousgebied, waar men, rondcirkelend, wacht op de dingen die komen gaan. „Hallo, Bobtail Red, hallo Bob tail blue, this is Dreamboat, I ha ve a target for you". (Hallo, pos ten rood en blauw. Hier heb ik een doel voor U.Bobtail Red en Bobtail Blue zijn de roepna men van twee formaties Thunder - jet-straaljagers, die tot taak heb ben, het landingsstrand te bom barderen. Dreamboat is de „Tech nical Air Party", de centraalpost, die hun acties regelt. De jagers hebben hun doel gevonden. Hun inleidende bombardement valt on geveer samen met dat van de „Banckert". Het kan niet lang meer duren, of er zullen troepen aan land worden gezet. Uur U is aangebroken. De zes L.C.A.'s varen naar de uitgangslijn, waar vaart wordt geminderd om de boten gelegen heid te geven, positie te kiezen. Twee maal drie boten, twee lan- dingsgolven, elk bestaande uit een versterkt infanteriepeloton. De tweede luitenant kijkt op zijn horloge. Hij bevindt zich, als pe lotonscommandant in één der voorste boten. Kort en krachtig is zijn commando: „Uitgangslijn. Wapens laden. Bajonet op. Uit rusting vastmaken". Dan het te ken, de opgeheven arm, die niets aan duidelijkheid te wensen over laat, die zoveel wil zeggen als: In aanvalsformatie voorwaarts, volle kracht vooruit, in de rich ting van de kust. Hoog spat het hoogwater op. Als de eerste lan dingsboot het strand raakt, is het tijdstip van de aanval, uur U, aangebroken. De landingskleppen gaan neer. Slechts het vlootper- AMMAN, JORDANIË, 15 Oct. De poedermelk, welke aan de vluchtelingen in het Midden Oos ten verstrekt wordt, zal met een onschadelijke substantie gekleurd worden om te voorkomen, dat deze op de zwarte markt verkocht wordt. De plaatselijke handelaars heb ben geklaagd, dat de vluchtelin gen het poeder oplossen en deze oplossing verkopen als verse melk of hiervan kaas maken. LONDEN, 15 Oct In 1956 zal met de productie op grote schaal begonnen worden van de Cornet III voor passagiersvervoer. Dit is een jaar eerder dan verwacht werd. Het type III van het eerste pas sagiersvliegtuig ter wereld met straalaandriiving, waarmede re gelmatige diensten onderhouden worden, zal 58 a 78 passagiers kunnen vervoeren. De De Havilland fabrieken heb ben meegedeeld, dat het prototype waarschijnlijk over twee jaar de lucht zal ingaan. OSLO. De NoorsNeder landse uranium-reactor te Kjel- ler bij Oslo is Maandag begon nen met de productie van radio actief kobalt en radio-actief jodine, zo heeft het Oslose blad „Morgenposten" gemeld. Volgen de week zal er op volle capa citeit worden gewerkt. Volgens het blad zal er genoeg geprodu ceerd worden om ook levering naar andere landen dan Noor wegen en Nederland mogelijk te maken. soneel, met de navigatie belast, blijft in de boten achter. Kort daarna landt de tweede golf. Een observatieplatform, dat ter beveiliging tegen luchtaanvallen en ander geweld omgeven is door witte doeken, biedt plaats aan hoge officieren, die de acties vol interesse gadeslaan. Onder hen bevindt zich de Amerikaanse Ge- neraal-Majoor der Mariniers Al fred H. Noble, hoofd van de „Mi litary Assistance Advisory Group" (MAAG) in Den Haag, de eerste buitenlandse generaal der Mari niers, die, sinds de oprichting van het Amphibisch Oefenkamp in 1949, „De Mok" bezoekt. Onwille keurig gaan de gedachten uit naar de wapenspreuk van de mariniers: Qua Patet Orbis, zo wijd de we reld strekt, waar ook ter we reld M.S. A.-correspondentie Inzendingen beneden peil AMSTERDAM. Ook dit jaar heeft de Commissie voor de Propaganda van het Nederland se Boek weer een novelle-prijs vraag uitgeschreven met de be doeling de bekroonde novelle tijdens de Boekenweek 1953 als geschenk aan het Nederlandse publiek aan te bieden. Dertien manuscripten werden ingezonden, maar de jury, be staande uit Anna Blaman, C. J. Kelk, A. Kossmann, Michel van der Plas, F. J. Dupont, Chr. Leeflang en W. J. Schouten, heeft geen van de inzendingen bekroond. De commissie kon niet afzien van het traditionele geschenk en heeft daarom prof. dr. N. A. Donkersloot uitgenodigd een bundel samen te stellen var. een aantal, zoals de oommissie zegt, „ten onrechte weinig be kende" reeds geschreven korte verhalen van levende Neder landse auteurs. Tfc A T TT i Naar de Columbiafilm „Paula" A* III j\ met Loretta Young en de kleine Tommy Rettig IÜÉ t'*? Up 1 i i J If WÊ\ De ingenieurs in de laboratoria van de Philipsfabrieken zoe ken dagelijks naar de technische mogelijkheden om ver beteringen aan te brengen in het kunstlicht. Sinds het begin van deze eeuw hebben zich op het gebied van de verlichting belangrijke en principiële veranderingen vol trokken. Toen waren de wanden en de plafonds in onze huizen merendeels nog donker gekleurd. Kunstlicht was schaars, vergele ken bij thans, zodat het alleen voor plaatselijke verlichting als huiskamerlamp, studeer- of lees- lamp e.d. in aanmerking kwam. Hoger lichtniveau Met de tijd nam het lichtren- dement toe en werd het kunst licht goedkoper, mede door de daling van de electriciteitskosten. Om het verlichtingsniveau in huiskamer, kantoor enz. op eco nomisch verantwoorde wijze op te voeren, ging men er toe over witte plafonds en lichtgekleurde wanden en meubelen te gebrui ken. In deze lichtgekleurde inte rieurs bleek later, omstreeks 1937, dat de installaties met hoog ver lichtingsniveau, van bijvoorbeeld 500 lux, geen bevredigende resul taten meer gaven. Door verblin ding, slechte verdeling van hel derheden, schaduwpartijen en spiegelingen kreeg men ondanks het vele licht toch een onbehaag lijk gevoel. Lijnen en kleuren Ir. Kalff, directeur van het Lichtadviesbureau der N.V. Phi lips Gloeilampenfabrieken te Eindhoven, zoekt naar een defi nitieve oplossing van dit pro bleem en wil door middel van zorgvuldig gekozen ontwerpen sfeer en behaaglijkheid scheppen. Een behaaglijkheid, waarbij de waarnemer niet alleen gemakke lijk en duidelijk ziet, maar ook met meer aandacht en concen tratie, en zelfs met plezier, omdat hij in de lijnen, kleuren en hel derheden „het schone" ziet. Dit zijn volgens ir. Kalff de elemen ten, die wij zien en die in hun combinatie het zien bemoeilijken, dan wel steunen of veraange namen. De lijnen in een beeld kunnen rhythmisch en rustig ge rangschikt zijn, maar ook ver ward. Lijnen, die op een centrum van belangstelling gericht zijn of er concentrisch om gerangschikt, zijn, trekken vanzelf onze blik daarheen en concentreren er de aandacht op. Van de kleuren trekken de warme kleuren, dat zijn geel, oranje, rood, purper en bruin, ons het meeste aan. Daar om dienen wij deze kleuren te reserveren voor de oogtaak en haar onmiddellijke omgeving, ter wijl de koude kleuren: geel-groen, groen, blauw, violet, grijs en zwart het meest geschikt zijn voor de achtergrond van het gezichts veld. In de practijk arrangeert men dikwijls onbewust de kleuren in deze volgorde. Zo zal een ac trice of zangeres bij voorkeur in een heldere en warmgekleurde japon tegen een koele of neutrale achtergrond verschijnen. Oogtaak Het is haast vanzelfsprekend dat men de oogtaak de grootste helderheid geeft, de onmiddel lijke omgeving iets minder en de achtergrond nog minder. Daarom ook plaatst men de hoofdfiguur op het toneel in het licht van een schijnwerper. Lijnen, kleuren en helderheden zijn de elementen die moeten samenwerken om de aandacht van de waarnemer te trekken en te concentreren. Ieder interieur zal, behalve de eigen lijke oogtaak, nog een tweede centrum van belangstelling moe ten hebben, bijvoorbeeld een hel- dergekleurd en goed verlicht schilderij aan de muur, of een bos bloemen, of een raam met een mooi uitzicht of iets derge lijks, waarop men kan uitzien, zodra men voor korter of langer tijd de blik van zijn eigenlijke oogtaak opheft. In de kerk, waar wij geneigd zijn naar boven te kijken, verlangen wij verticale zones van belangstelling, de mid delste met de helderste en warm ste kleuren, daarnaast donkerder en koeler wordende zones, dik wijls gevormd door zuilen met sohaduwkanten. Ook etalages, die als vanzelf de aandacht trekken, bevestigen de theorie van de in vloed van lijnen, kleuren en hel derheden. Voor het scheppen van sfeer en behaaglijkheid kan men in het algemeen geen bepaald recept geven en daarom is nauwe samenwerking vereist tussen de binnenhuisarchitect en de ver- lichtingsdeskundige om een in alle opzichten verantwoord resul taat te bereiken. 18) „Herinner je je soms alles over het ongeluk?" vroeg Frazer onverwacht. „J-j-j-ja", bracht David uit. Frazer klopte het kind op de schouder. „Dat is den denk je daar niet meer aan dan kan je weer heel goed mogelijk maar over een paar maan- heel goed praten, net als iedereen en dan denken we niet meer aan die nare tijd, is het niet?" „J-Ja". „Cliff Cliff, zal ik je suiker geven in de thee?" mengde Paula zich nerveus in het gesprek. „Wat? Ja dat is goed." Cliff wendde zich naar het opname-apparaat, dat door Paula steeds bij de spreeklessen met David werd gebruikt. „Is dit de laatste opname?" vroeg hij. „Ja", antwoordde Paula. „Dan stel ik voor dat we het geval even aan zetten. Ik wil weten in hoeverre David is gevor derd." De machine begon te draaien en Paula's stem itlonk: „Dit is de eerste dag van de elfde week en u hoort hoe goed David Larson al spreken kan. Vooruit David, lees maar eens op welke zin op 't bord staat." Na een korte stilte hoorde Frazer de aarzelende, doch duidelijke stem van de kleine jongen: „Ik heet David Larson. Ik ben zeven jaar. Frazer wendde zich uiterst tevreden tot Paula. „Mijn gelukwensen, kind", zei hij vertrouwelijk. „Deze prestatie gaat mijn stoutste verwachtingen te boven. Als je zo nog elf weken voort gaat, spreekt David bijna normaal. En jij, David, je bent een grote jongen." David was intussen weer vlak bij hem komen staan. Blijkbaar wilde hij opnieuw proberen de dokter iets te zeggen. „Ja, ja", zei Frazer glimlachend, „ik begrijp het wel". En toen het kind met uitgestoken vinger op Paula wees, vervolgde Cliff: „Natuurlijk zal ze je blijven helpen. Nog een paar weken en we hebben haar niet meer nodig dan kan je jezelf redden. Is dat niet fijn?" Hij streek het kind over het hoofd en nam afscheid. Paula bemerkte met gemengde gevoelens hoe David hem zat na te kijken als had hij hem niet kunnen zeggen wat hem op het hart lag. De angst en onzekerheid sloegen Paula nog meer om het hart, toen ze de volgende dag tegen de avond opnieuw een dergelijke ervaring met het kind meemaakte. Wederom wees alles er op, dat David zich tot het uiterste inspande om iets te zeggen, evenals hij dit Cliff Frazer had willen doen. Ditmaal probeerde hij het tegen John, haar man. Hij was bezig zich te kleden en liep de kamer in van David, waar Paula nog met het kind bezig was. John stond een ogenblik te luisteren. „Het gaat uitstekend", wendde hij zich tot zijn vrouw. „Als het zo doorgaat kan hij het volgende semester al in de klas waar ze de vreemde talen leren." Paula knikte afwezig. Ze keek hem aan en zei: „Ik vind het vervelend, dat je vanavond naar die bridgepartij van het Franse college moet." „Kind, het is voor mij ook geen pretje", lachte John. „Maar er blijft de toekomstige baas van de Universiteit niet veel anders over." „Wacht". Paula kwam naderbij en bekeek zijn overhemd. „Er zit een grote vlek op je mouw. Ik zal even een ander hemd uit de kast halen ik ben zo terug." „Dat is goed", antwoordde John en hij keerde zich tot David om zich enige ogenblikken met hem ,Zzz. zij. hhee. heeft. zij. De poging van David om zijn pleegmoeder te beschuldigen. te bemoeien. Het kind kwam direct naar hem toe, wees naar de deur, waardoor Paula was verdwenen en wilde blijkbaar iets zeggen. „Z. .zzz..zzz. „Wat is er David?" vroeg John. „Zzzz. .zij. .zij. .zij. „Zij wat?" „Zzz.. zijhhee.. heeft., zij.." „Heb je dat gehoord, Paula?" riep John. „Heb je hem horen praten. Natuurlijk David, natuurlijk heeft zij Paula, jou geleerd hoe je moet praten." Hij lachte. „Ik vind jou maar een knappe jongen. Maar nu moet je toebereidselen maken om naar bed te gaan." Paula kwam binnen met een ander overhemd. In een ogenblik was John nu klaar. „Ik kom niet laat terug'zei hij tot zijn vrouw op de drempel. „Fijn", antwoordde zij. „Nogmaals, ik bleef veel liever thuis", voegde hij er aan toe. „Welterusten, David." Toen John bij de trap stond, liep Paula hem in een opwelling snel achterna. „John Hij bleef staan. „Ja?" Paula aarzelde, lachte even en zei: „Niets...." „Ik ben gauw terug, hoor. Tot straks." John liep de trap af en even later sloeg de buitendeur dicht. Paula keerde in de kamer vanhet kind terug. Ze begon hem uit te kleden. Ze had de avond tevoren steeds geprobeerd tegen David te praten. Nu miste zij daartoe de moed. Het kind gaf geen enkel blijk van genegenheid meer en liet zich als een willoos werktuig door haar helpen. Als Cora er was geweest, zou Paula hoofdpijn hebben voorgewend en gezegd hebben, dat zij David maar naar bed moest brengen. Maar Cora had haar vrije avond. Toen het kind in bed lag, ruimde ze alles op en voordat ze de deur sloot, zei ze nog met al de liefde die ze voelde in haar stem: „Welterusten, David slaap lekker kind." (Wordt vervolgd.) 9 HIGH CLASS VIRGINIA CIGARETTES De intentie van de Rozenkruis- tocht voor Donderdag 16 Octo ber luidt: Voor hen, die de jeugd onderwijzen DIEPENVEEN. Als opvolger van Dom Columbanus Tewes, die als Abt van de Achelse Abdij zijn ontslag heeft gevraagd en eervol verkregen, is benoemd de Hoog- eerw. Pater Dom Gabriel van de Moosdijk, tot nu toe Abt van de Abdij „Sion" te Diepenveen. Dom Gabriel werd in 1886 te Someren geboren en deed nog zeer jong zijn intrede in de Abdij te Achel. In 1909 werd hij priester gewijd en doctoreerde in de theologie aan de Gregoriaanse Universiteit te Rome in 1913. Hij bekleedde in Achel verschillende posten, o.a. die van Prior claustralis. In 1934 werd hij door zijn Abt naar Die penveen gezonden om het kloos ter Sion aldaar, dochterhuis van Achel, te besturen. Zijn Abts wijding had plaats in 1935 door Monseigneur, thans, Z. E. Kardi naal de Jong. Op Maandag 20 Oc tober zal de installatie van de nieuwe Abt van Achel plaats hebben. Dom Gabriel gaat bijge volg van het dochterhuis naar het moederhuis terug. In de Abdij Sion zal men over enige weken tot de verkiezing van een nieuwe Abt overgaan. Naar de gelijknamige film uitgebracht door Europa-Columbia Film 13. „Eeuwig is een beetje veel ge zegd", viel Steve hem in de rede. Aan een week heb ik ge noeg. Julie gaat mee om me te helpen. Ik heb alles geregeld." „Alles al geregeld?" vloog Mark op. „En die vijfduizend dollar, waar denk je die van daan te halen?" Even stond Steve met een mond vol tanden, toen vroeg hij: „Mark, wat mankeert je? Ik doe alleen maar mijn best om deze zaak tot klaarheid te brengen." Mark voelde dat hij het nu over een andere boeg moest gooien. Steve zou eens achter docht kunnen krijgen én dus begon hij: „Liuster eens Steve, we zullen die Eenzame Hartengeschiedenis uitmelken tot de laatste druppel en als er dan werkelijk niets meer in zit, laten we 'm schie ten." Steve had verbijsterd ge luisterd, maar nu werd het hem toch te bar. „Laten schieten?" riep hij verontwaardigd uit. „Deze geschiedenis heeft Charlie Burns het leven gekost en wij zouden in dit stadium de hele zaak laten schieten." Ongelovig keek hij Mark aan. „Je hebt zelf gezegd: Geef nooit op voor je alle kopy hebt die er in zit." „En dat ben ik ook niet van plan", besloot Steve terwijl hij Mark de rug toedraaide en zon der nog een woord te zeggen de deur uitliep. Mark keek hem een ogenblik na. Toen zuchtte hij heel diep dronk in een teug zijn glas leeg en trok langzaam de telefoon naar zich toe en nam de hoorn van de haak. „Ik wilde graag een telefoon nummer van u weten in Middle - bury, Connecticut," zei Mark toen hij de stem van de tele foonjuffrouw aan de andere kant van de lijn hoorde. „Een zekere Hacker, hij is daar vrederechter," voegde hij er aan toe. „Wilt u een verbinding of al leen maar het nummer?" „Alleen het nummer alstu blieft." Even was het stil. Toen kraak te de stem aan de andere kant van de lijn weer. „Er staat geen Hacker uit Middlebury in de gids." Mark dacht een ogenblik na, toen zei hij: „Middlebury is maar een klein stadje. Zoudt u ook kunnen informeren of er een Hacker is gestorven of ver huisd is of wat dan ook." Weer die stilte, ditmaal lan ger. Toen de stem van de telefoon juffrouw: „De telefoniste van Middlebury zit daar al vijf jaar en ze heeft nog nooit van iemand die Hacker heet ge hoord." Met een zorgelijke uitdruk king op zijn gezicht legde Mark voorzichtig de hoorn weer op de haak. Steve had de situatie niet te duister ingezien. Brieven stroom den binnen en de telefoon stond niet stil, maar na onderzoek bleek steeds dat het een vals spoor was en dat er mensen hij betrokken werden, die met de hele zaak niets te maken had den. Dit duurde zo vijf dagen ach tereen en ten slotte was het tweetal doodmoe van de tot op dat ogenblik gigantische arbeid. Meer dan ooit werd er in dit geval bewaarheid, dat het zoe ken naar een speld in een hooi berg een onbegonnen werk is, ook al neemt men het logische standpunt in, dat de speld toch ergens moet zijn. In de middag van de vierde dag belde Mark Chapman. Het was Steve, die het gesprek aannam. „Zeg jonge man," begon Chap man, „ik vind, dat het nu lang genoeg heeft geduurd. Ik heb je gewaarschuwd, dat je geen resultaat zou bereiken. Ik vind het welletjes je hebt de kans gekregen en ik zou maar weer zo spoedig mogelijk naar het gewone werk terugkeren." „Nog twee dagen en we ko men terug," antwoordde Steve. „Ik geloof ook, dat we al de moeite voor niets hebben ge daan, maar ik wil nog enige da gen speling hebben. Baas, wees niet zwaar op de hand en geef ons nog één kans." Mark antwoordde niet en bel de af. Steve kende hem vol doende om dit te kunnen op vatten als een toestemming on der protest. Wat Mark zelf be treft, hij had zijn ijverige repor ter het liefst zo spoedig mogelijk teruggezien, maar achtte het verstandiger om hem op het laatste ogenblik niet te dwars bomen. Bovendien was hij er van overtuigd, dat ook na deze twee dagen het resultaat nihil zou zijn. Julie had meegeluisterd en haalde de schouders op. Ze liet Steve een kort briefje zien, dat ze die ochtend uit een nabij gelegen plaatsje Waterbury had den ontvangen. Het luidde: „Stuur me vijf duizend dollar en ik vertel de namen van het paar, dat jullie zoeken." „Als het zo gaat, dat de men sen er geld uit willen kloppen en ons in ruil daarvoor wat op de mouw willen spelden", merk te ze op, „dan kunnen we hele maal wel inpakken." „Je hebt gelijk", zei Steve peinzend. „En tóch heb ik het idee, dat we geen spoor onbenut mogen laten je kunt nooit weten. Op dit ogenblik rinkelde de telefoon voor de zoveelste maal. Steve nam de hoorn van de haak en luisterde. Ondertussen zei hij tot Julie: „Er belt iemand op uit Franklin. Wil waarschijnlijk tienduizend dol lar hebben tegen een of andere overbodige informatie." Hü be paalde zijn aandacht tot de tele foon. „Met McCleary hier. Hallo!.. Daar spreekt u meeWat wat zegt u? Wat hebt u voor u liggen? Precies dezelfde foto als die welke wij in de kranten hebben geplaatst?" Opgewonden ging Steve staan. '■'U jouwde ze op 19 Juli 1931 in Middlebury? Dat is geweldig juist waar we al dagen naar zoeken. Mag ik uw naam? Vre- derechter Elroy Hacker. (Wordt vervolgd) In The Kid Chaplin, dwa sigaar gaat o\ hij zijn koker hij de grootst te maken mo rook opkring blik op de vi ren. Hij beki een vorstelijk Dat is Ghapli alleen al zou v< hem als meestei groot meester, heid van de ver grandezza van triomph van di stof, voor eeuw legd in celluloid, die de wereld houdt, onbarmh: lais dat deed en Shakespeare he Er is veel er deze Charlie g< heeft de psyol scheefvoetige c en daar ellenlar getrokken. Chaj altijd de wenkb haald. Artisten op professoren, zen op de dell'arte, op P; quin en Scarai Quiichotte, Piero sliep Charlie erj van een standb een gevecht gei tig agenten of gepeupel in E: mand zal ont laatste niet bela het eerste. George Berna tijd gewoon w; zeggen zoals hij zegd moesten Chaplin „het er filmkunst heeft en de Amerika: Capp belichtte meer practische te merken: het dat onze bibliotl geen blijvende Chaplins werk dat wel hebben lo en Mozart, beschikking van omdat het aller ken zijn. Charles Spenc geboren in een Lenden op 16 A leefde een eller ouders gingen u zijn broer Sydr •bij zijn moeder armoe achter. 1 jaar oud was k toneel en kreeg in „Sherlock werd hij opge variété-gezelsch: Company waarv voornaamste kr hij 21 was trok nee door Amer als pantomime-s een maatschapp films te maken, kwamen er vi; waaronder de Easy Street en r. kon hij te Holl; studio bouwen zijn alzijdigheid Vanaf nu werd tor .scenarioschi choreograaf en eigen films. Er tere producten: Pilgrim en The 1931 kwam hij Lights, een film geclasseerd wen DOOR HE: Wanneer n om uitkomst in een of ar zaak, dan ze God luistert heeft geen m denkt, dat ied staat met geld bij God verlos kan afkopen, geet, dat God de omstandigh toelaat om L kruis, waaron gebukt gaan, borgen bron genade. Het le moet dragen, i waardoor mer tot de grote In dit licht w ting over het ders, kan mer om verlossing gave verrichtf

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4