Iedere dag: dertig auto's
Nieuwe aanval van Poolse
staat op R.K. Kerk
Productie van lopende band
Ver doorgevoerde
mechanisatie
De
RA
Mgr. Adamski afgezet?
„Spionnen"-organisatie van
priesters werd opgerold
In Djakarta kan
men het niet
eens worden
TWEE DODEN
IN PIJNACKER
Nederlandse industrie leverde in 1951
voor tien millioen gulden aan onder
delen en materiaal aan de
Nederlandse Fordfabriek
Geslaagde praatavond van Vereniging
voor Bedrijfsvoorlichting
„Op de 1
Naar wij
progr
Pagina 6
Dinsdag 2 December 1952
De nieuwe Ford-
Taunus werd op de
R.A.I. van dit jaar
het eerst getoond.
De foto toont het
eerste in Nederland
vervaardigde mo
del, terwijl het juist
de lopende band
verlaat, gereed voor
de proefrit op het
circuit van de fa
briek.
Een opname van de
carrosserie der
nieuwe Ford-Tau-
nus, terwijl deze
met geringe snel
heid over de lo
pende band voort-
schuift. Zelfs een
ongeoefend oog kan
er al de auto-van-
straks in herken
nen.
De z.g. Dental-car,
bestemd voor tand-
verzorging op het
platteland. De wa
gen is uiterst mo
dern ingericht en
rijdt al langs wei
landen en heide
gronden.
Het interieur van
de z.g. Dental-car,
de mobiele kliniek
voor tandv er zorging
Zoals men kan zien,
is deze wagen up-
to-date ingericht en
menige tandarts zou
jaloers worden op
de outillage. Ook
deze wagen is een
product van Ame
rikaans vernuft en
Nederlandse dege
lijkheid. De ruime
carrosserie staat op
Ford-chassis.
BERLIJN (K.N.P.) Radio Warschau meldde giste
ren, dat het Kapittel van de Dom van Kattowitz de pries
ter Philipp Bednorz tot vicaris capitularis heeft gekozen.
Bednorz is het hoofd van de vereniging van z.g. patriot
tische priesters. Volgens het commentaar, dat de omroe
per op deze „verkiezing" gaf, bevestigen de staatsauto-
riteiten hiermede de afzetting van Mgr. Adamski, bis
schop van Kattowitz;, en van zijn coadjutor.
provincie Krakau een organisatie
ontdekt heeft van spionnen, waar
bij zich onder de leiders ervan
priesters en hoge dignitarissen
van de geestelijkheid van het
Krakause bisdom bevonden. Deze
organisatie is geliquideerd.
Tijdens een huiszoeking, die
uitgevoerd werd in het gebouw
van de aartsbisschop, werden
35.700 dollars en ongeveer vijf
kilo goud gevonden.
Tevens werden in de kelders
verborgen schatten gevonden van
aristocraten, waarvan er enkelen
naar het buitenland ontsnapten.
De Poodse bladen hadden reeds
eerder gemeld, dat Mgr. Adamski
als bisschop was afgezet, doch
een officiële bevestiging was nog
niet verkregen.
Dit betekent, dat de Poolse
staat opnieuw een ernstige aan
val doet op de Kerk. Maar op
zulk een geheime manier, dat de
buitenstaander het onrecht er
nauwelijks van kan begrijpen.
Immers de vrijheid van gods
dienstonderricht op de scholen
wordt z.g. niet aangetast, maar
de plaatselijke autoriteiten ver
hinderen de priesters eenvoudig
het onderricht te geven door hen
besmet te verklaren.
Door de bisschop en zijn coad
jutor nu te vervangen door een
pro-communistische priester,
trachten de Poolse autoriteiten
vervolgens dezelfde verwarring
onder de gelovigen te scheppen
als zij in Tsjecho-Slowakije en
Hongarije doen.
De Poolse pers heeft tevens
bekend gemaakt, dat de veilig
heidsdienst in November in dp
f 6000 aan juwelen
en sieraden verloren
Op het staatsspoorstation, al
thans in de omgeving daarvan,
verloor een dame dezer dagen
een bruin doosje met vergulde
rand, inhoudende f 6000 aan
sieraden en juwelen. De inhoud
iron vf?rlOTOip ic
DJAKARTA, 1 Dec. (P.I.—
Aneta). Maandagochtend heb
ben minister -president Wilopo,
vice-premier Prawoto en de
minister van Defensie, sultan
Hamengku Buwono, een bespre
king gehouden op het bureau
van de minister-president. Enige
tijd later nam ook de minister
van Gezondheid, dr. Leimena,
aan de bespreking deel.
De besprekingen betroffen de
voorbereiding van de uitvoering
van de aangekondigde maatrege
len inzake de 17 October-affaire.
Sultan Hamengku Buwono heeft
de laatste tijd practisch dagelijks
besprekingen gehouden met
hoofdofficieren van de landmacht.
In het feit, dat de kabinetszitting
nog niet is vastgesteld, zien
waarnemers een teken, dat over
de voorgenomen mutaties in de
strijdkrachten nog geen vol
ledige overeenstemming bestaat.
De minister van Voorlichting,
de heer A. Mononutu zei, dat de
regering alles doet om alle han
gende kwesties op te lossen. Hij
kon Maandagochtend nog niet
mededelen, wanneer het kabinet
wederom de 17 October-affaire
Wij hadden van de lopende band in een
automobielfabriek een geheel andere
voorstelling dan de werkelijkheid ons te
zien gaf. Niet dat wij zoiets verwacht had
den, als Chaplin in een zijner films ervan
had gemaakt, daarbij de gebondenheid
van de arbeider aan het tempo van de
lopende band lichtelijk overdrijvende,
doch wèl 'n zekere gejaagdheid en onrust
tijdens het arbeidsproces in de fabriek.
Niets echter van dat alles. Haast onmerk
baar beweegt de lopende band, waarop
auto's langzaam groeien, zich door de
ruime montagehallen en de arbeider
hoewel gebonden aan dit tempo zonder
rustpunten werkt er even rustig en
ongestoord als de arbeider, die in
andere bedrijven niet aan dit tempo
gebonden is.
Wij brachten een bezoek aan de Ford-fabrieken te
Amsterdam, waar sinds 1924 uit geïmporteerde onder
delen de verschillende Ford-producten worden ge
assembleerd. Wij hebben er het proces van de aanvoer
der onderdelen tot de aflevering van het voltooide
product gevolgd, zij het in een veel sneller tempo dan
de Ford zelf nodig heeft, om uit de veelheid van onder
delen te groeien tot het bekende voertuig, dat voor het
eerst met zijn vier wielen op de grond komt. Daar heeft
de wagen 24 uur voor nodig. Onze wandeling langs de
lopende band duurde nog geen uur.
Laten wij u er iets van ver
tellen.
De eerste indruk is die van
orde, netheid en zindelijkheid,
een indruk die men trouwens ook
opdoet bij een bezoek aan de
dealers.
De Nederlandse Fordfabriek zou
eerst in Rotterdam komen, doch
het door die gemeente beschik
baar gestelde terrein werd door
de heren Ford niet geschikt be
vonden. „No good", zei Ford him
self, die was komen kijken, en
hij ging naar Amsterdam, dat hem
een terrein aanbood, grenzend
aan het Noordzeekanaal en een
complete Ford-haven op de koop
toe gaf. Zo kwam de Fordfabriek,
waar zij nu staat, dicht bij de
Hembrug-pont, die straks door
een Hembrug-tunnel
zal worden.
vervangen
De zeeschepen, die de auto
onderdelen in grote kisten uit
Amerika, Engeland of Duitsland
aanvoeren, lossen hier hun vracht,
die in grote fabrieksloodsen langs
de kade met een capaciteit van
2000 wagons wordt opgeslagen.
De onderdelen, die ter voorko
ming van roest tijdens het trans
port, dik zijn ingevet, worden via
een zich langzaam-voortbewegen-
de ketting door een caustic-soda-
bad geleid en daarna door kokend
water afgespoeld.
Amerikaanse methode
Dan begint het eigenlijke as-
sembleerproces volgens de Ame
rikaanse werkmethode. De stalen
bodem van de carrosserie wordt
op de lopende band gelegd, de
overige onderdelen: de zijwanden,
de deuren en de kap worden er
aangelast, gevoegd met mastiek,
om het geheel waterdicht te ma
ken. Dit aan-elkaar lassen van
diverse onderdelen geschiedt in
een laskooi of lasblok ('n mal zou
men kunnen zeggen), dat op z'n
Amerikaans „jig" heet; door het
aanwenden van een lage voltage
(3 Volt) en een hoge ampèrage
(7000 Amp.) verloopt dit laspro-
ces zeer snel. Elk type Ford heeft
z'n eigen lasblok, waardoor de
invoering van een nieuw type
belangrijke kosten met zich
brengt.
Na het las-proces volgt een
schuur-proces, waarbij alle on
effenheden met behulp van rote
rende en flexibele schuurborstels
worden verwijderd; intussen glij
den de gevoelige vingers van de
arbeiders over het staal, om de
oneffenheden op te'sporen en met
krijt aan te tekenen.
De afgebouwde carrosserie, die
men over de lopende band lang
zaam ziet groeien, wordt dan
extra gereinigd; aan een ketting
gaat zij door het bad, waar zij
wordt „gebonderiseerd", zoals de
vakterm luidt en met een roest-
werende chemische laag bedekt
wordt, waardoor de houdbaarheid
van de lak, die er later op komt,
aanmerkelijk vergroot wordt.
Dan voert de band de grijs-
kleurige carrosserie naar de kleur -
spuitkamer, waar een verfspuiter,
het hoofd tegen kwade dampen
beschermd door een kap, het me
taal de gewenste kleur geeft. De
carrosserie staat dan in de grond
verf, die onder de 180 gr. Fahren
heit van de droogtunnel snel
droogt., Na verdere afwerking
volgt een tweede vërfproces voor
de deklak. De gelakte carrosserie
en onderdelen worden met grote
zorgvuldigheid behandeld; daarop
wijzen ook de in de fabriek op
gehangen borden met het op
schrift: „zelfs de kleinste kras
verlaagt definitief de kwaliteit".
Door kolendamp
vergiftigd?
Maandagmiddag heeft de poli
tie te Pijnacker in een tot wo
ning omgebouwde tramwagen
aan de Vlielandscheweg een
echtpaar levenloos aangetroffen.
Vermoedelijk zijn de man en de
vrouw in de nacht van Vrijdag
op Zaterdag jl. tengevolge van
kolendampvergiftiging om het
leven gekomen.
De man, de 28-jarige timmer
man H. P. T. was sinds Zater
dag niet op zijn werk versche
nen. Toen kameraden zijn loon
Zaterdag thuis wilden brengen
en aanklopten aan de tramwa
gen, kregen zij geen gehoor.
Later waarschuwde men de
politie, die de wagen gistermid
dag openbrak. Behalve T., vond
zij ook zijn 22-jarige echtgenote
it ciooci wapen.
Op het chassis
Alvorens de gelakte carrosserie
definitief wordt afgebouwd, gaat
het gevaarte via een hijsinstallatie
naar de onderverdieping van de
fabriek, waar het chassis intussen
gereed is gekomen. Ook dit wordt
uit diverse onderdelen gemon
teerd. Het aan elkaar lassen van
de lengte- en dwarsbalken ge
schiedt koud en geruisloos met
hydraulische en pneumatische
klinknagelpersen, die de klink
nagels met een druk van 24 ton
in het staal drijven. Omgekeerd
gaat het chassis dan op de lo
pende band, om het werk van de
afbouw met veren, wielen enz.
te vergemakkelijken.
Ook het chassis passeert een
lakbad; het wordt met sneldro
gende zwarte lak bespoten; dit
maal behoeft de lakspuiter zich
niet tegen de lakdampen met een
kap te beschermen, omdat de lak
dampen door een watergordijn
worden neergeslagen en wegge
zogen.
Het gereed-gekomen chassis
gaat op de lopende band verder
en vanaf de lopende ketting er
boven wordt het chassis er op
neergelaten. Dan krijgt de Ford
zijn hart: de motor.
Deze komt, wat het inwendige
betreft, kant en klaar Auit Ame
rika, passeert de controle, wordt
verder „aangekleed", om vervol
gens op het chassis gemonteerd
te worden.
Service
De lopende band beweegt zich
constant voort rond de magazij
nen, waarin de verschillende on
derdelen voorhanden liggen voor
de montage, waaraan weer andere
arbeiders werken, die zodoende,
hoewel niet staande aan de band,
toch aan het tempo ervan ge
bonden zijn. Alle onderdelen heb
ben een eigen nummer, zulks met
het oog op de Ford-Service over
de gehele wereld; men behoeft
slechts het nummer van een be
paald onderdeel aan een dealer
op te geven (Nederland telt 100
hoofddealers en 300 sub-dealers),
en hij kan u helpen.
Is de motor gemonteerd, dan
hebben intussen andere arbeiders
elders reeds het instrumentenbord
gereed gemaakt, dat overgenomen
wordt door de monteurs aan de
band, die het in de auto monte
ren, zoals weer anderen de ove
rige onderdelen monteren, die de
auto vervolmaken.
Ook de arbeiders in de stoffeer-
afdeling zijn aan het tempo van
de lopende band gebonden; zij
maken de bekleding, waarin het
sponsrubber een veelgebruikt ma
teriaal is geworden.
Zo nadert de auto haar vol
tooiing. De koplampen worden
gericht, de wielen gesteld, de
eerste olie en benzine wordt ge
tankt en dan voltooit het contact
sleuteltje het wordingsproces.
„Zou ie 't doen?" luidt dan
buitenlandse materiaal en de prijs
past in de calculatie van het ge
hele product. Deze leverantie van
de Nederlandse industrie, hoofd
zakelijk aan bekleding, lampen,
fittings, zuigers e.d. beliep in 1951
nog een bedrag van ca. f 10.000.000
De mens in de fabriek
De fabriek geeft werk aan 700
a 800 personen; 60 pet. hiervan
woont in Amsterdam, 20 pet. in
en rond Haarlem en de overige
20 pet. komen van elders, van
Alkmaar, Utrecht en verder.
De arbeiders werken 8 uur per
dag; van half 9 tot 12.15 en van
12.45 tot 5 uur. Gaat om kwart
over 12 de fabrieksfluit, dan ligt
meteen heel de fabriek stil en
spoeden de arbeiders en kantoor
bedienden zich naar hun canti-
nes; 'n half uurtje is gauw om.
Op Zaterdag wordt er niet ge
werkt.
De lonen zijn conform de CAO
in het Groot-Metaalbedrijf.
In een onderhoud met de chef-
personeel vernamen wij, dat er
een goede verstandhouding be
staat tussen directie en personeel;
beide zijn vertegenwoordigd in
de Ondernemingsraad, die maan
delijks vergadert. Een Fonds voor
Sociale doeleinden, gevormd uit
bijdragen van directie en perso
neel, wordt door het personeel
zelf beheerd. Het voorziet in bij
zondere noden van de gezinnen
van het personeel en heeft een
omzet van ca. f 12.000 per jaar.
De directie stelde ook materiaal
beschikbaar voor het bouwen van
vacantiehuisjes voor het perso
neel, zoals er reeds een aantal
bij de Lage Vuurse gebouwd wer
den.
Twee sociale werksters bezoe
ken regelmatig met 'n Ford
auto natuurlijk de gezinnen
van het personeel en arrangeren
ook culturele avonden, die ge
richt zijn op de culturele ont
wikkeling van het personeel; aan
dikwijls de vraag van de arbei
ders, een vraag, die altijd door de
Ford metterdaad bevestigend be
antwoord wordt. De Inspectie
neemt de wagen over voor een
test op de proefbaan, waarna de
auto voor af levering wordt vrij
gegeven.
Productie
Hoewel de Fordfabriek een ca
paciteit heeft van 60 auto's per
dag, worden er dagelijks maar
25 a 30 wagens gemaakt; onge
veer 7500 per jaar een pro
ductie, die geheel in ons land
wordt afgezet, want de hier ge
maakte auto's worden niet ge
ëxporteerd. De auto's worden, zo
als wij gezien hebben, hoofdzake
lijk uit geïmporteerde onderdelen
vervaardigd; toch wordt zoveel
mogelijk de Nederlandse industrie
ingeschakeld voor bepaalde mate
rialen en onderdelen, mits de
kwaliteit even goed is als het
concert-avonden en museum-ex
cursies wordt gemiddeld door 200
personen deelgenomen.
Er worden op gestelde tijden
ook huisvlijttentoonstellingen ge
organiseerd voor personeel en
huisgenoten; een eind dezer maand
te Amsterdam te houden tentoon
stelling zal ruim 200 inzendingen
omvatten van het personeel. Ten
slotte worden ook diverse sporten
beoefend en sportdagen georga
niseerd.
Ook met filmvoorstellingen
wordt de interesse van het per
soneel voor het Fordbedrijf op
gewekt. De Publiciteitsafdeling
van de Fordfabriek, die over een
7-tal verschillende films beschikt,
reist hier regelmatig het land mee
door, om ook elders het publiek
een beeld te geven van 't enorme
wereldbedrijf, waarvan de fabriek
aan de Hembrug maar een klein
onderdeel is.
WIERINGERMEER. Het is
een goede gedachte geweest van
de Vereniging voor Bedrijfsvoor
lichting in de Wieringermeer om
ir. Bakker-Arkema in Midden-
meer uit te nodigen om te spre
ken over het actueel onderwerp
„Ver doorgevoerde mechanisatie".
Spr. begon met op te merken,
dat een niet te ver gemechani
seerd bedrtif, met een vaste kern
van vast personeel de gedrags
lijn vormt van de Nederlandse
boer. Was er vroeger alleen één
soort trekker voor het zware
werk de rest deden de paar
den tegenwoordig is er door
de vele soorten trekkers bijna
voor ieder soort boerenwerk een
type trekker aan de markt.
Diverse factoren spelen bij de
mechanisatie een rol. Als nadeel
noemde spr. dat de kans op on
gevallen in het boerenbedrijf is
vergroot. Verder is men afhan
kelijk van de aanvoer van
brandstof en onderdelen.
Het aantal landbouwtrekkers
in Nederland heeft reeds de
20.000 overschreden. Toen in Ne
derland 15.000 landbouwtrekkers
reden, verbruikten deze samen
in één jaar evenveel brandstof,
als een schip nodig heeft voor
een reis naar Indië heen en
terug.
Door gebruik van meerdere
werktuigen is de productiviteit
per man veel groter geworden.
In 1870 was 1-2 p.k. per man, nu
8-10 p.k. per man bescrikbaar.
Om een ver doorgevoerde me
chanisatie te kunnen beoordelen,
moet men de kosten van een
trekker kennen.
Met verschillende voorbeelden
lichtte ir. Bakker-Arkema dit
toe.
Er zijn bedrijven waar meer
dan één trekker loopt, die niet
noodzakelijk is voor rendabel
gebruik. De kosten per trekker
uur worden veel hoger, doordat
minder uren per jaar wordt ge
draaid dan nodig is voor een zo
juist mogelijk rendabel gebruik.
Indien we een berekening op
zetten van de kosten van een
span paarden t.o.v. een trekker,
dan kost een span paarden even
veel als een trekker van 16-23 pk.
Voorts is de trekker veel snel
ler dan een span paarden. Spr.
was van mening dat de boeren
ook wel zouden leren om in de
herfst met slecht weer met de
trekker de bieten van het land
te rijden, o.a. door beter de anti-
slioinrichtingen te leren gebrui
ken en minder op de wagens te
laden.
Bij de momentopname eind 51
bleken in de Wieringermeer op
de 520 bedrijven 422 wieltrek-
kers en 60 rupstrekkers aanwe
zig te zijn, alsmede 1014 werk
paarden.
De klacht van structuurbeder
ving van de grond werd uitvoe
rig behandeld. Structuurbederf
ontstaat niet door de gronddruk
maar door het slippen van de
trekker. De gronddruk per cM2
van een paardepoot is b.v. veel
groter dan die van de meeste
wieltrekkers en zeker dan die
van de rupstrekkers. Tracht
daarom door doelmatig gebruik
het slippen te voorkomen.
De paardenstapel in Nederland
is met plm. 50.000 paarden in
gekrompen, waarvoor in de
plaats plm. 25.000 trekkers ziin
gekomen. Dus voor iedere trek
ker zijn 2 paarden opgeruimd.
Verder vergeleek spr. de ben
zine-, petroleum en dieseltrekker.
De voor- en nadelen van ieder
soort brandstof werden op dui
delijke wijze uiteengezet. Wil
men bij de dieseltrekker de la
gere brandstofkosten er uit halen
dan zal er per jaar minstens 600
uur mee gewerkt moeten wor
den.
Dat er veel soorten trekkers
bestaan noemde spr. een nadeel.
Hierdoor zal het niet altijd mo
gelijk zijn, dat er na een aantal
iaren nog voldoende onderdelen
voorradig zijn.
Hierna volgde een interessant
debat.
De heer Bosman sprak
voor afd. St. Deus Dedit
WIERINGERWERF Het was
jammer dat slechts weinig le
den op de vergadering van de
Landarbeidersbond „St. Deus
Dedit", die in café „De Maaier"
is gehouden, aanwezig waren.
De rede van het Hoofdbe
stuurslid, de heer Bosman, over
allerlei onderwerpen waar de
landarbeider vandaag de dag
mee te maken krijgt, was alles
zins de moeite waard.
Allereerst werd door de hr.
Bosman een uiteenzetting gege
ven van de Wachtgeldregeling
en de Werkloosheidswet.
Bij de behandeling van het
Landbouwveiligheidsbesluit, be
treurde spr. dat soms zo roeke
loos met allerlei machines en
giftige middelen wordt omge
sprongen. Veel ongelukken die
gebeuren, waren met enige
voorzorg te voorkomen geweest.
De loonsverhoging van 28 Sep
tember j.l. zal pas dan van
kracht worden als hiervan pu
blicatie in de Staatscourant
heeft plaatsgevonden. Verder
werden de loonclassificatie, wo-
ninghuren en vereenvoudiging
van de sociale wetgeving ter
sprake gebracht.
Als klacht werd geuit dat in
de Wieringermeer nog steeds on
behoorlijke nachtverblijven voor
arbeiders bestaan.
In Januari en Febr. 1953 zul
len weer enkele studiedagen
worden gehouden in Berg en
Dal. De kosten aan deze studie
dagen verbonden komen voor
rekening van de bondskas. De
reiskosten moeten door de deel
nemers zelf worden betaald.
Voorts werd besloten weder
om een St.-Nicolaasviering te
organiseren.
Ledenvergadering
„St. Deus Dedit"
SLOOTDORP Dezer dagen
vond in hotel Lely een verga
dering plaats van de Landarbei
dersbond St. Deus Dedit. De
opkomst was .goed. De studieda
gen te Berg en Dal die in Jan.
en Febr. '53 zullen worden ge
houden werden ten zeerste aan
bevolen. Voor deelname kan
men zich t.e.m. 24 Dec. opgeven
bij het bestuur. De kosten aan
deze studiedagen verbonden zul
len worden vergoed. Daarnaast
hoopt men voor loonderving en
^reiskosten een tegemoetkoming
te kunnen verstrekken. Daar
deze dagen voor de godsdiensti
ge en culturele vorming van
zeer grote betekenis zijn, hoopt
het bestuur dat velen zich zul
len melden.
Evenals vorige jaren zal ook
nu een St.-Nicolaasviering op
touw worden gezet De heren
v.d. Pal en Neve zullen de or
ganisatie hiervan op zich ne-
men.
Men besprak tenslotte de
wachtgeld- en werkloosheids
verzekering en over het Land
bouwveiligheidsbesluit.
De winterspelen in 1956
ROME. Naar het Italiaanse
Olympisch Comité heeft bekend
temaakt. zullen de Olympische
Winterspelen in 1956 van
26 Januari tot 5 Februari te
Cortina d'Ampezzo worden ge
houden.
PSEUDO-VOGELPEST
van de heer J. Bruin te Oude-
schild is Maandag pseudo-vogel-
oest geconstateerd. De vijftien
besmette kippen ziin afgemaakt.
De heer Bruin had de dieren
enigen weken geleden betrokken
van een bedrijf in Nrd-Brabant.
DEN HAAG,
Een vliegtocht
maal de aardo
vijftigjarige Am'
ver en journa
Ilall Sharp en d
Nederland gebi
van de 65 lande
zijn wereldreis l
nog gaat bezoek
wat wércldreizig
tocht ook Ned
maar van weini
tief zo sympath
Amerikaanse ecl
Overtuigd var
lang en dé béte
Schrift heeft vb
hébben zij het i
wereldwijdrappo:
over de invloed
Góds heeft gehi
op net leven
hóe de versprei'
bruik van de I
thiahs bereikbari
'Op 16 Juli is
zijn vrouw uit
trokken. Sindsdi
Cghada, IJsland
land, Engeland,
Nëderland. Voo:
kingen in Eu'
Afrika is Am;
trekbasis, waara
niet vreemd z
Sharp's grootr
landse was.
Maandag 1 E
Sharp uit, Amst
gië, Frankrijk,
is de 28-jm
LeurMarchand
slachtoffer van
de onbewaakt
Amersfoort, Za
haar verwondin
is het aangel
van de Ierse I
de Valera, dat
plaats hebben,
vies voorlopig
brak gistermc
vijf brand uit i
woning aan de
senerweg te Mi
woners konder
maar het groots
meubilair ging
op
is het water v
Nijmegen Zonda
der dan 1.16
zodat de Waal
hoogte had van
NAP. De lage 1
stroomd
overleed Zon
seling de heer r
Kamp, in leven
N.V. Maatschap
ring van het
(Herstelbank)
i
WOENSDAG
HILVERSUM
—24.00 NCRV.
7.00 Nieuws;
„Een woord vc
Nieuws- en wee
9.00 Voor de
de vrouw; 9.2
9.40 Gram.; 11
Morgendienst; J
„Het leven op
spel; 12.00 Gr:
en tuinbouwme
Sémi-klassieke
Klokgelui; 13.01
Protestants inti
front; 13.20 Gra
alt en piano; 1
samenkomst Ve
15.00 Voor di
Jeugdconcert;
jeugd; 17.20 Or
dienst van het
serie; 18.00 Gr
net, viool en j
trum van het
satie- en Verer
Geestelijke
Nieuws en wei
slag litteraire
Gram.; 19.30 I
19.50 Gram.;
20.20 Oratoriur
het Utrechts Si
solisten: 21.30
Calvijn cause
22.00 Lichte mu
Evangelisch Co
Gram.; 22.45
23.00 Nieuws t
23.15—24.00 Gr
HILVERSUM
VARA. 10.00 VI
19.30 VPRO, 2(
7.00 Nieuws;
Ochtendgymnas
8.00 Nieuws- e
Orgelspel; 8.51
vrouw; 9.00 G
10.00 Schoolrad
vrouw; 11.00 G
muziek; 12.30
bouwmededelinj
het platteland;
13.00 Nieuws
13.20 Metropol
Gram.: 14.00
causerie; 14.1
15.00 Voor de j
16.00 Piano; 16.
16.45 Voor de z
muziek 17.50 R
18.00 Nieuws 1
18.20 Militaire
Actualiteiten; 1
19.00 „Op uw i
om die van ai
19.15 Gram.; 19.
20.00 Nieuws; 2
mentaar; 20.15
22.45 „Suiker",
Nieuws; 23.15-