Iedere dag: dertig auto's Nieuwe aanval van Poolse staat op R.K. Kerk Productie van lopende band Ver doorgevoerde mechanisatie De RA Mgr. Adamski afgezet? „Spionnen"-organisatie van priesters werd opgerold In Djakarta kan men het niet eens worden TWEE DODEN IN PIJNACKER Nederlandse industrie leverde in 1951 voor tien millioen gulden aan onder delen en materiaal aan de Nederlandse Fordfabriek Geslaagde praatavond van Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting „Op de 1 Naar wij progr Pagina 6 Dinsdag 2 December 1952 De nieuwe Ford- Taunus werd op de R.A.I. van dit jaar het eerst getoond. De foto toont het eerste in Nederland vervaardigde mo del, terwijl het juist de lopende band verlaat, gereed voor de proefrit op het circuit van de fa briek. Een opname van de carrosserie der nieuwe Ford-Tau- nus, terwijl deze met geringe snel heid over de lo pende band voort- schuift. Zelfs een ongeoefend oog kan er al de auto-van- straks in herken nen. De z.g. Dental-car, bestemd voor tand- verzorging op het platteland. De wa gen is uiterst mo dern ingericht en rijdt al langs wei landen en heide gronden. Het interieur van de z.g. Dental-car, de mobiele kliniek voor tandv er zorging Zoals men kan zien, is deze wagen up- to-date ingericht en menige tandarts zou jaloers worden op de outillage. Ook deze wagen is een product van Ame rikaans vernuft en Nederlandse dege lijkheid. De ruime carrosserie staat op Ford-chassis. BERLIJN (K.N.P.) Radio Warschau meldde giste ren, dat het Kapittel van de Dom van Kattowitz de pries ter Philipp Bednorz tot vicaris capitularis heeft gekozen. Bednorz is het hoofd van de vereniging van z.g. patriot tische priesters. Volgens het commentaar, dat de omroe per op deze „verkiezing" gaf, bevestigen de staatsauto- riteiten hiermede de afzetting van Mgr. Adamski, bis schop van Kattowitz;, en van zijn coadjutor. provincie Krakau een organisatie ontdekt heeft van spionnen, waar bij zich onder de leiders ervan priesters en hoge dignitarissen van de geestelijkheid van het Krakause bisdom bevonden. Deze organisatie is geliquideerd. Tijdens een huiszoeking, die uitgevoerd werd in het gebouw van de aartsbisschop, werden 35.700 dollars en ongeveer vijf kilo goud gevonden. Tevens werden in de kelders verborgen schatten gevonden van aristocraten, waarvan er enkelen naar het buitenland ontsnapten. De Poodse bladen hadden reeds eerder gemeld, dat Mgr. Adamski als bisschop was afgezet, doch een officiële bevestiging was nog niet verkregen. Dit betekent, dat de Poolse staat opnieuw een ernstige aan val doet op de Kerk. Maar op zulk een geheime manier, dat de buitenstaander het onrecht er nauwelijks van kan begrijpen. Immers de vrijheid van gods dienstonderricht op de scholen wordt z.g. niet aangetast, maar de plaatselijke autoriteiten ver hinderen de priesters eenvoudig het onderricht te geven door hen besmet te verklaren. Door de bisschop en zijn coad jutor nu te vervangen door een pro-communistische priester, trachten de Poolse autoriteiten vervolgens dezelfde verwarring onder de gelovigen te scheppen als zij in Tsjecho-Slowakije en Hongarije doen. De Poolse pers heeft tevens bekend gemaakt, dat de veilig heidsdienst in November in dp f 6000 aan juwelen en sieraden verloren Op het staatsspoorstation, al thans in de omgeving daarvan, verloor een dame dezer dagen een bruin doosje met vergulde rand, inhoudende f 6000 aan sieraden en juwelen. De inhoud iron vf?rlOTOip ic DJAKARTA, 1 Dec. (P.I.— Aneta). Maandagochtend heb ben minister -president Wilopo, vice-premier Prawoto en de minister van Defensie, sultan Hamengku Buwono, een bespre king gehouden op het bureau van de minister-president. Enige tijd later nam ook de minister van Gezondheid, dr. Leimena, aan de bespreking deel. De besprekingen betroffen de voorbereiding van de uitvoering van de aangekondigde maatrege len inzake de 17 October-affaire. Sultan Hamengku Buwono heeft de laatste tijd practisch dagelijks besprekingen gehouden met hoofdofficieren van de landmacht. In het feit, dat de kabinetszitting nog niet is vastgesteld, zien waarnemers een teken, dat over de voorgenomen mutaties in de strijdkrachten nog geen vol ledige overeenstemming bestaat. De minister van Voorlichting, de heer A. Mononutu zei, dat de regering alles doet om alle han gende kwesties op te lossen. Hij kon Maandagochtend nog niet mededelen, wanneer het kabinet wederom de 17 October-affaire Wij hadden van de lopende band in een automobielfabriek een geheel andere voorstelling dan de werkelijkheid ons te zien gaf. Niet dat wij zoiets verwacht had den, als Chaplin in een zijner films ervan had gemaakt, daarbij de gebondenheid van de arbeider aan het tempo van de lopende band lichtelijk overdrijvende, doch wèl 'n zekere gejaagdheid en onrust tijdens het arbeidsproces in de fabriek. Niets echter van dat alles. Haast onmerk baar beweegt de lopende band, waarop auto's langzaam groeien, zich door de ruime montagehallen en de arbeider hoewel gebonden aan dit tempo zonder rustpunten werkt er even rustig en ongestoord als de arbeider, die in andere bedrijven niet aan dit tempo gebonden is. Wij brachten een bezoek aan de Ford-fabrieken te Amsterdam, waar sinds 1924 uit geïmporteerde onder delen de verschillende Ford-producten worden ge assembleerd. Wij hebben er het proces van de aanvoer der onderdelen tot de aflevering van het voltooide product gevolgd, zij het in een veel sneller tempo dan de Ford zelf nodig heeft, om uit de veelheid van onder delen te groeien tot het bekende voertuig, dat voor het eerst met zijn vier wielen op de grond komt. Daar heeft de wagen 24 uur voor nodig. Onze wandeling langs de lopende band duurde nog geen uur. Laten wij u er iets van ver tellen. De eerste indruk is die van orde, netheid en zindelijkheid, een indruk die men trouwens ook opdoet bij een bezoek aan de dealers. De Nederlandse Fordfabriek zou eerst in Rotterdam komen, doch het door die gemeente beschik baar gestelde terrein werd door de heren Ford niet geschikt be vonden. „No good", zei Ford him self, die was komen kijken, en hij ging naar Amsterdam, dat hem een terrein aanbood, grenzend aan het Noordzeekanaal en een complete Ford-haven op de koop toe gaf. Zo kwam de Fordfabriek, waar zij nu staat, dicht bij de Hembrug-pont, die straks door een Hembrug-tunnel zal worden. vervangen De zeeschepen, die de auto onderdelen in grote kisten uit Amerika, Engeland of Duitsland aanvoeren, lossen hier hun vracht, die in grote fabrieksloodsen langs de kade met een capaciteit van 2000 wagons wordt opgeslagen. De onderdelen, die ter voorko ming van roest tijdens het trans port, dik zijn ingevet, worden via een zich langzaam-voortbewegen- de ketting door een caustic-soda- bad geleid en daarna door kokend water afgespoeld. Amerikaanse methode Dan begint het eigenlijke as- sembleerproces volgens de Ame rikaanse werkmethode. De stalen bodem van de carrosserie wordt op de lopende band gelegd, de overige onderdelen: de zijwanden, de deuren en de kap worden er aangelast, gevoegd met mastiek, om het geheel waterdicht te ma ken. Dit aan-elkaar lassen van diverse onderdelen geschiedt in een laskooi of lasblok ('n mal zou men kunnen zeggen), dat op z'n Amerikaans „jig" heet; door het aanwenden van een lage voltage (3 Volt) en een hoge ampèrage (7000 Amp.) verloopt dit laspro- ces zeer snel. Elk type Ford heeft z'n eigen lasblok, waardoor de invoering van een nieuw type belangrijke kosten met zich brengt. Na het las-proces volgt een schuur-proces, waarbij alle on effenheden met behulp van rote rende en flexibele schuurborstels worden verwijderd; intussen glij den de gevoelige vingers van de arbeiders over het staal, om de oneffenheden op te'sporen en met krijt aan te tekenen. De afgebouwde carrosserie, die men over de lopende band lang zaam ziet groeien, wordt dan extra gereinigd; aan een ketting gaat zij door het bad, waar zij wordt „gebonderiseerd", zoals de vakterm luidt en met een roest- werende chemische laag bedekt wordt, waardoor de houdbaarheid van de lak, die er later op komt, aanmerkelijk vergroot wordt. Dan voert de band de grijs- kleurige carrosserie naar de kleur - spuitkamer, waar een verfspuiter, het hoofd tegen kwade dampen beschermd door een kap, het me taal de gewenste kleur geeft. De carrosserie staat dan in de grond verf, die onder de 180 gr. Fahren heit van de droogtunnel snel droogt., Na verdere afwerking volgt een tweede vërfproces voor de deklak. De gelakte carrosserie en onderdelen worden met grote zorgvuldigheid behandeld; daarop wijzen ook de in de fabriek op gehangen borden met het op schrift: „zelfs de kleinste kras verlaagt definitief de kwaliteit". Door kolendamp vergiftigd? Maandagmiddag heeft de poli tie te Pijnacker in een tot wo ning omgebouwde tramwagen aan de Vlielandscheweg een echtpaar levenloos aangetroffen. Vermoedelijk zijn de man en de vrouw in de nacht van Vrijdag op Zaterdag jl. tengevolge van kolendampvergiftiging om het leven gekomen. De man, de 28-jarige timmer man H. P. T. was sinds Zater dag niet op zijn werk versche nen. Toen kameraden zijn loon Zaterdag thuis wilden brengen en aanklopten aan de tramwa gen, kregen zij geen gehoor. Later waarschuwde men de politie, die de wagen gistermid dag openbrak. Behalve T., vond zij ook zijn 22-jarige echtgenote it ciooci wapen. Op het chassis Alvorens de gelakte carrosserie definitief wordt afgebouwd, gaat het gevaarte via een hijsinstallatie naar de onderverdieping van de fabriek, waar het chassis intussen gereed is gekomen. Ook dit wordt uit diverse onderdelen gemon teerd. Het aan elkaar lassen van de lengte- en dwarsbalken ge schiedt koud en geruisloos met hydraulische en pneumatische klinknagelpersen, die de klink nagels met een druk van 24 ton in het staal drijven. Omgekeerd gaat het chassis dan op de lo pende band, om het werk van de afbouw met veren, wielen enz. te vergemakkelijken. Ook het chassis passeert een lakbad; het wordt met sneldro gende zwarte lak bespoten; dit maal behoeft de lakspuiter zich niet tegen de lakdampen met een kap te beschermen, omdat de lak dampen door een watergordijn worden neergeslagen en wegge zogen. Het gereed-gekomen chassis gaat op de lopende band verder en vanaf de lopende ketting er boven wordt het chassis er op neergelaten. Dan krijgt de Ford zijn hart: de motor. Deze komt, wat het inwendige betreft, kant en klaar Auit Ame rika, passeert de controle, wordt verder „aangekleed", om vervol gens op het chassis gemonteerd te worden. Service De lopende band beweegt zich constant voort rond de magazij nen, waarin de verschillende on derdelen voorhanden liggen voor de montage, waaraan weer andere arbeiders werken, die zodoende, hoewel niet staande aan de band, toch aan het tempo ervan ge bonden zijn. Alle onderdelen heb ben een eigen nummer, zulks met het oog op de Ford-Service over de gehele wereld; men behoeft slechts het nummer van een be paald onderdeel aan een dealer op te geven (Nederland telt 100 hoofddealers en 300 sub-dealers), en hij kan u helpen. Is de motor gemonteerd, dan hebben intussen andere arbeiders elders reeds het instrumentenbord gereed gemaakt, dat overgenomen wordt door de monteurs aan de band, die het in de auto monte ren, zoals weer anderen de ove rige onderdelen monteren, die de auto vervolmaken. Ook de arbeiders in de stoffeer- afdeling zijn aan het tempo van de lopende band gebonden; zij maken de bekleding, waarin het sponsrubber een veelgebruikt ma teriaal is geworden. Zo nadert de auto haar vol tooiing. De koplampen worden gericht, de wielen gesteld, de eerste olie en benzine wordt ge tankt en dan voltooit het contact sleuteltje het wordingsproces. „Zou ie 't doen?" luidt dan buitenlandse materiaal en de prijs past in de calculatie van het ge hele product. Deze leverantie van de Nederlandse industrie, hoofd zakelijk aan bekleding, lampen, fittings, zuigers e.d. beliep in 1951 nog een bedrag van ca. f 10.000.000 De mens in de fabriek De fabriek geeft werk aan 700 a 800 personen; 60 pet. hiervan woont in Amsterdam, 20 pet. in en rond Haarlem en de overige 20 pet. komen van elders, van Alkmaar, Utrecht en verder. De arbeiders werken 8 uur per dag; van half 9 tot 12.15 en van 12.45 tot 5 uur. Gaat om kwart over 12 de fabrieksfluit, dan ligt meteen heel de fabriek stil en spoeden de arbeiders en kantoor bedienden zich naar hun canti- nes; 'n half uurtje is gauw om. Op Zaterdag wordt er niet ge werkt. De lonen zijn conform de CAO in het Groot-Metaalbedrijf. In een onderhoud met de chef- personeel vernamen wij, dat er een goede verstandhouding be staat tussen directie en personeel; beide zijn vertegenwoordigd in de Ondernemingsraad, die maan delijks vergadert. Een Fonds voor Sociale doeleinden, gevormd uit bijdragen van directie en perso neel, wordt door het personeel zelf beheerd. Het voorziet in bij zondere noden van de gezinnen van het personeel en heeft een omzet van ca. f 12.000 per jaar. De directie stelde ook materiaal beschikbaar voor het bouwen van vacantiehuisjes voor het perso neel, zoals er reeds een aantal bij de Lage Vuurse gebouwd wer den. Twee sociale werksters bezoe ken regelmatig met 'n Ford auto natuurlijk de gezinnen van het personeel en arrangeren ook culturele avonden, die ge richt zijn op de culturele ont wikkeling van het personeel; aan dikwijls de vraag van de arbei ders, een vraag, die altijd door de Ford metterdaad bevestigend be antwoord wordt. De Inspectie neemt de wagen over voor een test op de proefbaan, waarna de auto voor af levering wordt vrij gegeven. Productie Hoewel de Fordfabriek een ca paciteit heeft van 60 auto's per dag, worden er dagelijks maar 25 a 30 wagens gemaakt; onge veer 7500 per jaar een pro ductie, die geheel in ons land wordt afgezet, want de hier ge maakte auto's worden niet ge ëxporteerd. De auto's worden, zo als wij gezien hebben, hoofdzake lijk uit geïmporteerde onderdelen vervaardigd; toch wordt zoveel mogelijk de Nederlandse industrie ingeschakeld voor bepaalde mate rialen en onderdelen, mits de kwaliteit even goed is als het concert-avonden en museum-ex cursies wordt gemiddeld door 200 personen deelgenomen. Er worden op gestelde tijden ook huisvlijttentoonstellingen ge organiseerd voor personeel en huisgenoten; een eind dezer maand te Amsterdam te houden tentoon stelling zal ruim 200 inzendingen omvatten van het personeel. Ten slotte worden ook diverse sporten beoefend en sportdagen georga niseerd. Ook met filmvoorstellingen wordt de interesse van het per soneel voor het Fordbedrijf op gewekt. De Publiciteitsafdeling van de Fordfabriek, die over een 7-tal verschillende films beschikt, reist hier regelmatig het land mee door, om ook elders het publiek een beeld te geven van 't enorme wereldbedrijf, waarvan de fabriek aan de Hembrug maar een klein onderdeel is. WIERINGERMEER. Het is een goede gedachte geweest van de Vereniging voor Bedrijfsvoor lichting in de Wieringermeer om ir. Bakker-Arkema in Midden- meer uit te nodigen om te spre ken over het actueel onderwerp „Ver doorgevoerde mechanisatie". Spr. begon met op te merken, dat een niet te ver gemechani seerd bedrtif, met een vaste kern van vast personeel de gedrags lijn vormt van de Nederlandse boer. Was er vroeger alleen één soort trekker voor het zware werk de rest deden de paar den tegenwoordig is er door de vele soorten trekkers bijna voor ieder soort boerenwerk een type trekker aan de markt. Diverse factoren spelen bij de mechanisatie een rol. Als nadeel noemde spr. dat de kans op on gevallen in het boerenbedrijf is vergroot. Verder is men afhan kelijk van de aanvoer van brandstof en onderdelen. Het aantal landbouwtrekkers in Nederland heeft reeds de 20.000 overschreden. Toen in Ne derland 15.000 landbouwtrekkers reden, verbruikten deze samen in één jaar evenveel brandstof, als een schip nodig heeft voor een reis naar Indië heen en terug. Door gebruik van meerdere werktuigen is de productiviteit per man veel groter geworden. In 1870 was 1-2 p.k. per man, nu 8-10 p.k. per man bescrikbaar. Om een ver doorgevoerde me chanisatie te kunnen beoordelen, moet men de kosten van een trekker kennen. Met verschillende voorbeelden lichtte ir. Bakker-Arkema dit toe. Er zijn bedrijven waar meer dan één trekker loopt, die niet noodzakelijk is voor rendabel gebruik. De kosten per trekker uur worden veel hoger, doordat minder uren per jaar wordt ge draaid dan nodig is voor een zo juist mogelijk rendabel gebruik. Indien we een berekening op zetten van de kosten van een span paarden t.o.v. een trekker, dan kost een span paarden even veel als een trekker van 16-23 pk. Voorts is de trekker veel snel ler dan een span paarden. Spr. was van mening dat de boeren ook wel zouden leren om in de herfst met slecht weer met de trekker de bieten van het land te rijden, o.a. door beter de anti- slioinrichtingen te leren gebrui ken en minder op de wagens te laden. Bij de momentopname eind 51 bleken in de Wieringermeer op de 520 bedrijven 422 wieltrek- kers en 60 rupstrekkers aanwe zig te zijn, alsmede 1014 werk paarden. De klacht van structuurbeder ving van de grond werd uitvoe rig behandeld. Structuurbederf ontstaat niet door de gronddruk maar door het slippen van de trekker. De gronddruk per cM2 van een paardepoot is b.v. veel groter dan die van de meeste wieltrekkers en zeker dan die van de rupstrekkers. Tracht daarom door doelmatig gebruik het slippen te voorkomen. De paardenstapel in Nederland is met plm. 50.000 paarden in gekrompen, waarvoor in de plaats plm. 25.000 trekkers ziin gekomen. Dus voor iedere trek ker zijn 2 paarden opgeruimd. Verder vergeleek spr. de ben zine-, petroleum en dieseltrekker. De voor- en nadelen van ieder soort brandstof werden op dui delijke wijze uiteengezet. Wil men bij de dieseltrekker de la gere brandstofkosten er uit halen dan zal er per jaar minstens 600 uur mee gewerkt moeten wor den. Dat er veel soorten trekkers bestaan noemde spr. een nadeel. Hierdoor zal het niet altijd mo gelijk zijn, dat er na een aantal iaren nog voldoende onderdelen voorradig zijn. Hierna volgde een interessant debat. De heer Bosman sprak voor afd. St. Deus Dedit WIERINGERWERF Het was jammer dat slechts weinig le den op de vergadering van de Landarbeidersbond „St. Deus Dedit", die in café „De Maaier" is gehouden, aanwezig waren. De rede van het Hoofdbe stuurslid, de heer Bosman, over allerlei onderwerpen waar de landarbeider vandaag de dag mee te maken krijgt, was alles zins de moeite waard. Allereerst werd door de hr. Bosman een uiteenzetting gege ven van de Wachtgeldregeling en de Werkloosheidswet. Bij de behandeling van het Landbouwveiligheidsbesluit, be treurde spr. dat soms zo roeke loos met allerlei machines en giftige middelen wordt omge sprongen. Veel ongelukken die gebeuren, waren met enige voorzorg te voorkomen geweest. De loonsverhoging van 28 Sep tember j.l. zal pas dan van kracht worden als hiervan pu blicatie in de Staatscourant heeft plaatsgevonden. Verder werden de loonclassificatie, wo- ninghuren en vereenvoudiging van de sociale wetgeving ter sprake gebracht. Als klacht werd geuit dat in de Wieringermeer nog steeds on behoorlijke nachtverblijven voor arbeiders bestaan. In Januari en Febr. 1953 zul len weer enkele studiedagen worden gehouden in Berg en Dal. De kosten aan deze studie dagen verbonden komen voor rekening van de bondskas. De reiskosten moeten door de deel nemers zelf worden betaald. Voorts werd besloten weder om een St.-Nicolaasviering te organiseren. Ledenvergadering „St. Deus Dedit" SLOOTDORP Dezer dagen vond in hotel Lely een verga dering plaats van de Landarbei dersbond St. Deus Dedit. De opkomst was .goed. De studieda gen te Berg en Dal die in Jan. en Febr. '53 zullen worden ge houden werden ten zeerste aan bevolen. Voor deelname kan men zich t.e.m. 24 Dec. opgeven bij het bestuur. De kosten aan deze studiedagen verbonden zul len worden vergoed. Daarnaast hoopt men voor loonderving en ^reiskosten een tegemoetkoming te kunnen verstrekken. Daar deze dagen voor de godsdiensti ge en culturele vorming van zeer grote betekenis zijn, hoopt het bestuur dat velen zich zul len melden. Evenals vorige jaren zal ook nu een St.-Nicolaasviering op touw worden gezet De heren v.d. Pal en Neve zullen de or ganisatie hiervan op zich ne- men. Men besprak tenslotte de wachtgeld- en werkloosheids verzekering en over het Land bouwveiligheidsbesluit. De winterspelen in 1956 ROME. Naar het Italiaanse Olympisch Comité heeft bekend temaakt. zullen de Olympische Winterspelen in 1956 van 26 Januari tot 5 Februari te Cortina d'Ampezzo worden ge houden. PSEUDO-VOGELPEST van de heer J. Bruin te Oude- schild is Maandag pseudo-vogel- oest geconstateerd. De vijftien besmette kippen ziin afgemaakt. De heer Bruin had de dieren enigen weken geleden betrokken van een bedrijf in Nrd-Brabant. DEN HAAG, Een vliegtocht maal de aardo vijftigjarige Am' ver en journa Ilall Sharp en d Nederland gebi van de 65 lande zijn wereldreis l nog gaat bezoek wat wércldreizig tocht ook Ned maar van weini tief zo sympath Amerikaanse ecl Overtuigd var lang en dé béte Schrift heeft vb hébben zij het i wereldwijdrappo: over de invloed Góds heeft gehi op net leven hóe de versprei' bruik van de I thiahs bereikbari 'Op 16 Juli is zijn vrouw uit trokken. Sindsdi Cghada, IJsland land, Engeland, Nëderland. Voo: kingen in Eu' Afrika is Am; trekbasis, waara niet vreemd z Sharp's grootr landse was. Maandag 1 E Sharp uit, Amst gië, Frankrijk, is de 28-jm LeurMarchand slachtoffer van de onbewaakt Amersfoort, Za haar verwondin is het aangel van de Ierse I de Valera, dat plaats hebben, vies voorlopig brak gistermc vijf brand uit i woning aan de senerweg te Mi woners konder maar het groots meubilair ging op is het water v Nijmegen Zonda der dan 1.16 zodat de Waal hoogte had van NAP. De lage 1 stroomd overleed Zon seling de heer r Kamp, in leven N.V. Maatschap ring van het (Herstelbank) i WOENSDAG HILVERSUM —24.00 NCRV. 7.00 Nieuws; „Een woord vc Nieuws- en wee 9.00 Voor de de vrouw; 9.2 9.40 Gram.; 11 Morgendienst; J „Het leven op spel; 12.00 Gr: en tuinbouwme Sémi-klassieke Klokgelui; 13.01 Protestants inti front; 13.20 Gra alt en piano; 1 samenkomst Ve 15.00 Voor di Jeugdconcert; jeugd; 17.20 Or dienst van het serie; 18.00 Gr net, viool en j trum van het satie- en Verer Geestelijke Nieuws en wei slag litteraire Gram.; 19.30 I 19.50 Gram.; 20.20 Oratoriur het Utrechts Si solisten: 21.30 Calvijn cause 22.00 Lichte mu Evangelisch Co Gram.; 22.45 23.00 Nieuws t 23.15—24.00 Gr HILVERSUM VARA. 10.00 VI 19.30 VPRO, 2( 7.00 Nieuws; Ochtendgymnas 8.00 Nieuws- e Orgelspel; 8.51 vrouw; 9.00 G 10.00 Schoolrad vrouw; 11.00 G muziek; 12.30 bouwmededelinj het platteland; 13.00 Nieuws 13.20 Metropol Gram.: 14.00 causerie; 14.1 15.00 Voor de j 16.00 Piano; 16. 16.45 Voor de z muziek 17.50 R 18.00 Nieuws 1 18.20 Militaire Actualiteiten; 1 19.00 „Op uw i om die van ai 19.15 Gram.; 19. 20.00 Nieuws; 2 mentaar; 20.15 22.45 „Suiker", Nieuws; 23.15-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 6