en hun oude verhalen
II
Et
re
Dominerend
z
o
i
Aan deze machtige cultuurmonumenten verbonden de dichters
hun dromen die wij sagen en legenden noemen
'OOG heffen zich bo
ven onze oude steden
en dorpen de torens
'der kerken. Als wij
een stad van verre naderen
is de toren der hoofdkerk de
eerste die ons komt begroe
ten en varende op zee of dwa
lende over een vlakte binden
die oude trouwe wachters
ons turend oog en zij noemen
door hun rijzige en markante
gestalten de namen van
hun gemeenten. Van de op
bouw der torens in de middeleeuwen af tot in onze dagen
hebben zij het stedesilhouet alleen beheerst met het hoge
rijzige godshuis waarvan zij een onderdeel vormden.
ook voor onze
moderne steden
Lievevrouwetoren
van Amersfoort
Deese is onse Dom
De
g"J
ze
zanger
van Brecla
Bij Sinte
Cunera 's
toren
Lievevrouwetoren
van Dordrecht
De
gevloekte
klokken
En hun toekomst?
Huid
socia
NEDERLANDSE TORENS
De Cuneratoren te Rhenen
in zijn vooroorlogse pracht
WANT nimmer volgden onze vade
ren de kinderen der mensen van
Babel na; de toren was altijd een
versiering van de kerk en diende om de
klokken hoog op te hangen opdat zij wijd
en zijd hun bronzen stemmen konden laten
klinken. Uitkijkpost en sterkte in dagen
van strijd waren bijkomstige oogmerken;
aldus kon de toren ook gebruikt worden.
Waar hier en daar een profaan bouw
werk van toren werd voorzien bijvoor
beeld het vroedschapshuis daar hield men
die, en dit zeker in de Noordelijke Ne
derlanden. altijd in bescheiden proporties.
In onze dagen echter heeft de mens naast
dc heiligdommen voor de Allerhoogste
ook nog tempels aan de vooruitgang
gewijd, waarin de dienst aan Mercurius
nauwgezet onderhouden wordt, zoals daar
zijn: warenhuizen van monsterachtige
afmetingen, stout ten hemel klimmende
energiebedrijven en gigantische fabrieken.
Deze doemen in hun kolossale gestalten
boven de huizenrijen op, om met de
torens der oude kerken te wedijveren in
hoogte en aanzien. Nog altijd tevergeefs.
Bekijk de steden maar op een flinke
afstand: De beide edele Delftse torens
winnen het nog gemakkelijk van de
fabrieken, de twee Leidse hoofdkerken,
die geen torens bezitten, rijzen breed en
machtig nog boven warenhuis en talrijke
fabrieken uit, Amsterdam, Maastricht,
Groningen, Utrecht, overal In den lande
zijn die oude cultuurmonumenten hoger
en imposanter dan de bouwproducten van
onze tijd alsof zij de kleine haastige men
sen die de vooruitgang aanbidden voort
durend naar den hoge willen wijzen.
De machtige schone torens van Neder
land! In dit Kerstnummer willen wij er
enkele bekijken, mede om de oude ver
halen aan sommige van die architectuur
wonderen verbonden, legenden die wel
niet tot de Kerstlegendenreeks gerekend
kunnen worden maar waarin toch een
verband met het Kerstfeest gemakkelijk
geonden wordt. Heeft men niet te allen
tijde in de symboliek directe en meer
zijdelingse aanknopingspunten ontdekt
waarbij de laatste dikwijls de toon bleven
aangeven? Het is de toren die als deel
van de kerk in de symboliserende legende
dier kerk zelf nauw betrokken werd en
vooral is de toren gaan meedelen in de
symboliek van de klokken. De gelovigen
zagen in de toren veelal een beeld van
God zelf, Die in de psalmen immers „Ken
sterke toren tegen het aangezicht van de
vijand wordt genoemd." Ook is de toren
een wachter die uitziet naar de dageraad,
een die oproept tot gebed en offer, die
vreugde uitzingt bij feestgetijden en klaagt
bij rouw en droefenis of waarschuwt als
er gevaren dreigen. De toren heeft altijd
een belangrijke rol gespeeld in het leven
van de mensen die aan zijn voeten
woonden
DE kleine kerk die bij hem hoorde is
verdwenen, hij staat wat eenzelvig
alleen, deze prachtige vijftiende-
eeuwse toren met zijn spits uit 1654. Uit
de verte gezien doet zijn voorname ge
stalte denken aan een hoge slanke Lieve
vrouw die heur Jezuskindeke op de arm
draagt. Jezus en zijn Moeder. De Amers-
foortse toren brengt ons al heel dicht
bij de centraal-figuren van het Kerst
mysterie. Deze gothieke toren met zijn
sierlijke achtkantige lantaarn heeft een
bouwlegende aan zich verbonden.
Eéns stond in de kapel der Mariabroe-
derschap een mirakuleus beeld dat in
1444 door Geertgen Arents in het water
was geworpen en er door Margriet Gijsen-
dochter weer uitgehaald was. Met dit
beeld nu geschiedde menigvuldige won
deren. Zo werden op Kerstavond Anno
Domini 1456 twee vissers op de Noordzee
overvallen door een Engelse zeerover die
hen meevoerde en opsloot in zijn kerker
te Sandwich. In de ijzeren boeien geklon
ken gedachten zij Onser Vrouwe t'Amers-
foert. beloofden haar een bedevaart en
ziet, hun boeien vielen af, de kerker
werd door een onzichtbare hand ge
opend, zij ontkwamen naar het strand
waar een ledige boot gereed lag en voe
ren door een gunstige wind voortgedre
ven naar Holland. Het waren de offer
gaven der pelgrims die de torenbouw
mogelijk maakten. Een vrome zuster
Geertruyd Willems zag in een visioen
Onser Vrouwe die haar aanspoorde te
ijveren voor een hoge schone toren bij
de kapel. Maar de bouwmeester kon geen
goed plan vinden, hij bad om een idee
en tijdens zijn bidden zag hij plotseling
zijn toren: Maria met het Kindeke op
heur arm en hij gaf zijn torei^ de gestalte
van het lieflijkste beeld dat 'er op deze
aarde denkbaar is: Moeder en Kind.
O vangt een oude Utrechtse kroniek
aan, waarin verteld wordt dat hij
wel van zevenentwintig dorpen en
vlekken in de omtrek gezien kan worden
en dat hij een zeker baken is voor de
schippers die de Zuiderzee bevaren, deese
onse Dom. Honderd en acht meter meten
de, blijft hij de hoogste toren van ons
land en iedereen, van verre en nabij kent
hem als de machtige drieledige kolos
waarvan de eerste steen in 1321 gelegd
werd. Er is heel wat over te doen ge
weest over „onse Dom". Ingetogen zielen
waren het niet met zijn bouwheren eens.
De wijze en heilige meester Gerrit de
Grote schreef zelfs een verhandeling
„Tegen de zondige
Utrecht". Deze ge
weldige toren
moest de wereld
lijke macht van de
Stichtse bisschop
pen verzinnebeel
den en te weinig
zou men aan Gods
eer en glorie ge
dacht hebben. De
stem van Geert
Grote ging verloren.
Ook de legendevorming stond onder de
invloed van dit hoogmoedig streven.
Meester Thomas van de Dom getuigt er
van, en wij, op Kerstmis 1952, moeten
torenbouw van
Midden in ons vaderland symboliseert de Utrechtse
Dom de geestelijke macht van het bisschopsambt
geliefde non was geworden. Thomas wierp
zich op zijn arbeid om deze slag te ver
geten, maar steeds verscheen de schim
van de vermoorde bouwmeester voor zijn
angstige blikken. Eindelijk zocht Thomas
vergetelheid bij de wijnkan; hij werd
een ellendig verworpen mens, die alleen
in de bouwloods kwam wanneer hij eens
nuchter werd. Op een avond vond een
Dominicaner monnik hem in de goot lig
gen, de priester nam hem mee naar zijn
deze heilige dienst
maagd, die ook
martelaresse werd
op het Kerstfeest
dicht bij het stalle
ken plaatsen. Want
„Zijn oog is over
degenen die Hem
vrezen en zijn ge
boden bewaren om
die na te volgen".
De gemalin van
Radboud zag met
lede ogen aan hoe
deze vreemde allen
geviel en hoe haai
man en heer een
minzaam oog op
het meisje liet rus
ten. Met een kame
nier besloot zij haar
te doden en toen
Radboud op een
kwade dag uitge
reden was, grepen
zij de onschuldige
en wurgden haar
met een sluier.
Haastig begroeven
zij het lichaam in
de paardenstal en
zeiden (le koning:
„Toen gij afwezig
waart zijn de vrien
den van de maagd
gekomen en hebben
haar meegenomen".
Maar het paard van
Radboud weigerde
om de stal te be
treden en ook de
paarden der knech
ten wilden er niet
binnengeleid wor
den. Radboud groef
in de stal en vond
het lichaam der
maagd. De boze
vrouw en haar
helpster ontgingen hun straf niet. Rad
boud werd Christen en veranderde zijn
huis in een tempel des Heren. Sint Wille-
brord verhief later de relieken met grote
statie, pelgrims kwamen, wonderen ge
schiedden en de goede burgers van
Rhenen bouwden ter ere der maagd een
grote kerk en 'n hoge toren om de ge
dachtenis aan Sinte Cunera in ons land
levend te houden. Zij gaven Nederland 'n
gothisch monument van grote waarde.
Boze lieden meenden dat zij toch we)
schrikbarend rijk moest zijn, overvielen
haar en brachten haar om het leven. Zij
vonden slechts drie penningen. De moor
denaars werden ontdekt, gevat en voor
de schepenen gebracht die hen ter deod
veroordeelden. Sinte Sura voorkwam de
executie en leidde de boosdoeners naar
Rome waar zij vergiffenis van de paus
kregen en naar Dordt terugkeerden. Een
speciale aflaat stimuleerde de afbouw
van kerk en toren.
En wie denkt ook niet aan Claes Scou
ten als hij die oud Dordtse toren ziet, een
zoon van de aloude vermaarde Hollandse
veste, Hollands eerste stede", die naar
het heilige Land pelgrimeerde en een
stuk van het heilige Kruis voor de paro
chiekerk meebracht. Op Kerstmis is het
goed over de kribbe heen naar het Kruis
van Golgotha te schouwen. Ook de mid
deleeuwers deden dat vooral in hun tal
rijke „Levens van onzen Hete" waaruit
zielen als Sinte Sura hun geestelijk voed
sel gaarden en was ook zij niet een ware
volgelinge van het Kerstkind door nederig
heid en liefde die de Koning der Konin
gen, voordat zij een zichtbare tempel voor
Hem bouwde, eerst in haar hart een
heiligdom ingericht had?
'EDEREEN weet wel dat hij een van
de mooiste torens van ons land is,
een uitstekend product van de Bra
bants-Bourgondische gothiek en dat hij
bij de grote of Onze Lieve Vrouwekerk
behoort, maar in Breda en omgeving
noemt men hem kortweg „de Bredase
toren". In 1509 was hij voltooid, zijn
oorspronkelijke bekroning ging door een
brand verloren en in 1702 kreeg hij zijn
tegenwoordige barokachtige helm die wel
wat detoneert bij het flamboyant-gothieke
torenlichaam maar er nu toch al weer
twee en 'n halve eeuw mee vergroeid is.
Hij heeft in dit opzicht het lot gedeeld
van vele laat middeleeuwse torens die
een renaissancistisch-barokke dekking
Een der mooiste torens van ons
land: De slanke, sierlijke Brabantse
toren van de aloude Bredase veste
BltiliÉ
De hoge gothieke Lievevrouwetoren van
Amersfoort herinnert die nabijwonen of
van verre komen aan de Heilige Moeder met
haar Goddelijk Kind
convent waar Thomas zijn biecht sprak.
De monnik beval hem zich terug te trek
ken in het Sint Paulusklooster waar hij
zijn ziel redde en in den Heer stierf.
Zijn leerling, meester Jan
van den Doem, zette zi.in
werk voort en bouwde dc
toren af. Na vele jaren
strompelde er een oude
ccbogen vrouw de poort
M "innen cn vroeg naar
meester Thomas die do
jj' toren van Utrecht go-
bouwd had. Men zeide
n haar dat hij reeds lang
fflWffjllSf' ter ziele was. In uiterste
^ÊÊÈSÈmsk vertwijfeling ging zij de
donkere weg die ook
lil Judas de verrader ge-
S kozen heeft
-]% j IET zo heel ver van
I Utrecht en Amers-
L T fort verwijderd, pi-
nakelt de Cuneratoren
van Rhenen naar de
hemelkoepel. Hij heeft
veel weg van de Lieve-
vrouwetorendat schone
kloeke sierlijke bouw
werk opgetrokken tussen
1492 'en 1531, in 1897 en
1939 gerestaureerd, in 194U
jammerlijk geschonden en
thans weer opnieuw in de
steigers. Hij draagt de
naam van die echte Ne-
derlandse en toch zo wei
nig bekende Heilige Sinte
Cunera, tot wier ere kerk
en toren verrezen in het
lage groene land aan de
Rijn.
maakt hij
maar nader
een
be-
NAFGEBOUWD
I stompe indruk
schouwd is hij een kloeke stoere
reus, zonder veel praal, recht en slecht
Hollands en men zou hem die vergroeid
is met het Dordtse stadsbeeld, een Calvi
nistische toren kunnen noemen. Hij heeft
geen eigen verhaal maar deelt ook weer
mee in de legende van zijn grote impo
sante kathedraal. Gebouwd werd hij in
ieder geval vóór 1457 en zijn fundering
dateert al uit 1339.
Sinte Sura was een eenvoudig arm
Dordts meisje die dikwijls bij een boom
kapelletje. dat langs de Merwe stond,
kwam bidden. Op die plaats verscheen
de heilige Maagd haar met het bevel een
kerk te bouwen. En zij. de arme geringe,
toog onmiddellijk aan het werk, hoewel
zij slechts drie penningen bezat. Zij
huurde drie metselaars die de bouw aan
vingen en aan het einde van elke week
een penning ontvingen. Evenals het olie
vat van Serephta's weduwe verminderde
ook de penningzak van Sinte Sura niet.
het verhaal aanhorende weer opnieuw be
seffen dat alleen zij die uit ootmoed
herboren worden tot het Hemelse geslacht
gerekend mogen worden.
Heer Frederik van Blankenheim wilde
bij de Domkerk een toren laten bouwen
en daartoe liet hij van heinde en verre
de bouwmeesters naar het Sticht komen
om hem hun plannen voor te leggen. Een
jongeman van Henegouwen, Thomas met
name, trok in 1320 naar de stede van
Utrecht. Hij had zijn verloofde Vaarwel
gekust, zij had beloofd op zijn terugkeer
te wachten. In Antwerpen ontmoette
Thomas een oude bouwmeester die ook
op weg naar Utrecht was. In goed ver
trouwen toonde de oude architect hem
zijn plan en Thomas, die zag dat dit
plan beter was dan het zijne, doodde de
oude man en ontstal hem zijn bestek,
want hij wilde en zóu de opdracht krij
gen. Thomas trok naar Utrecht en kreeg
de opdracht. De bouw ving aan. De Dom
begon te rijzen. Na twee jaren wilde hij
voor een poos terugkeren naar zijn
geboorteland toen hij vernam dat zijn
Zij zou een koningsdochter uil Brittan-
nië zijn geweest die met Sinte Ursula
naar Rome pelgrimeerde en te Keulen
aan de maagdenmoord ontsnapte. De
heidense Radboud van Rhenen bracht
haar naar het hof waar zij als dienst
maagd leefde en de armen weldeed naar
haar vermogen. Het beeld dat de legende
schrijvers van haar schilderde is dat van
een heilige Christenmaagd die in dee
moed en dienstbare liefde en overgav»
haar Heer volgt naar het voorbeeld van
de Moeder des Heren zelf. Als de liturgie
der Kerk een evangelist en martelaren
bij de kribbe brengt, mogen wij zekei
De foto's van Rhenen en Breda
werden overgenomen uit de bekende
Loosj es-uitgaven van Uitg.mij Schel-
tema en Holkema. De Utrechtse Dom
is naar een der torentekeningen van
Anton Pieck uit een oud Kerstnum
mer van de Haagsche Post en Amers
foort is uit een der bekende Heem
schutjes van Allert de Lange, A'dam.
Breed en onwrikbaar $taat de Dordtse toren in
het Hollandse waterland, Calvinistisch van aanzien,
Rooms van oorsprong
kregen. Maar weinige werden volgens de
oorspronkelijke plannen afgebouwd, en
waar dit wel gebeurde zorgde de bliksem
of onvoorzichtige loodgieters voor een
spits in andere stijl. Een prachtig voor
beeld van een gothieke toren uit één
stuk is die van Antwerpen, de fiere reus
aan de Schelde. Als bijzonderheid willen
we nog vermelden dat de Bredase toren
een der eersten was die electrisch geïl
lumineerd werd. Dit geschiedde bij de
kroningsfeesten in 1898. Een electrische
centrale bestond er toen nog niet, de
stroom werd geleverd door een verplaats
bare generator die op het Kerkplein was
opgesteld.
In 1928 schonk de Bredase bevolking
hem een wonderlijk mooi carillon dat
klonk als een orgel en het was een ge
not om naar die grijze eerwaardige zan
ger te luisteren. Helaas roofden onze „be
schermers" ook deze beiaard en thans is
de gemeente Breda weer aan het sparen
voor een nieuw klokkespel. Wij denken
ook aan de grote luiklokken van deze
toren, de Roeland, wier randschrift ver
telde: „Als ick luy op eene kant is tot
Breda alarm of brant, als ick gaa op beide
sijden dan is Breda in groot verblij
den" en dat andere
feministische uni
cum onder de bron
zen zangers „Die
tot Breda in vreucht
wil leeven, moet
aan de vrouwen
d'overhant geeven."
En hebt U nooit ge
hoord van de „Ver
vloekte klokken van
Breda"? Eigenlijk
hoort de legende in
Ginneken. in de
Sint Laurentiuskerk
thuismaar op een
zekere dag heeft
Breda dat verhaal
geleend en wij
moeten het met
schaamte bekennen
niet terug ge
geven.
Half sage, half le
gende biedt dit
oude verhaal een
uiver middeleeuws
verdichtsel waarm
romantiek, gods
dienstzin en de
monie door elkan
der geweven zijn.
Jonkheer Walter
van den Ulvenhout
had Maria van Gra
ve zeer lief maar
zijn vader of hun
beider ouders wil
den van geen hu
welijk weten. Wat
stond Walter an
ders te doen dan
zijn beminde te
schaken en een ge
heim huwelijk te
sluiten? Hij zette
haar voor zich op het paard en voerde
haar door een donkere stormavond naar
Breda. De stadspoort was nog geopend,
het uur van boomsluiten was nog niet
aangebroken. Door de stille uitgestorven
straten daverden de paardehoeven naar
de grote kerk. Walter wist dat op dit uur
een oude priester in het torenportaal voor
een grote kruislievenheer zijn gebeden las.
De jonge heer van den Ulvenhout trad
met Maria de toren binnen en eiste van de
oude geestelijke dat hij hen in het huwe
lijk zou verbinden. De priester echter
weigerde omdat hij wist dat Walters va
der zijn toestemming weigerde. Hevig te
leurgesteld en toornig greep Walter wild
om zich heen en klauwde de klokketou-
wen vast. De priester voorzag wat er ging
gebeuren, bezwerend hief hij zijn handen
op en kreet: „In de Naam des Heren,
laat af, de klokken zijn nog niet gewijd!"
Maar heer Walter schier zinneloos van
woede greep de dikke touwen vaster beet.
Ook Maria schreeuwde: „Laat af; houd
opWalter!" Het was reeds te laat.
Walter trok en trokEn dit was het
ogenblik waarop de duivel gewacht had,
want zolang men ongewijde klokken maar
rustig op hun stoel laat hangen heeft hij
geen macht over hen. Nauwelijks echter
klonken daarboven de eerste tonen de
galmgaten uit of de duivel vloog de toren
binnen, greep zijn prooi vast, voerde de
klokken met zich mee en wierp hen in
de Mark op de plaats waar nu de Dui
velsbrug ligt. Wie daar ter plaatse op
Kerstnacht voorbij komt en goed luistert,
kan hun klagelijk noodgeklep nog horen.
Maar, als om voor het niet teruggegeven
verhaal toch enige restitutie te doen, luid
de men op Kerstvooravond in Breda de
grote zware klokken die een blij Gloria
aanhieven. En dat feestelijke gelui was
toch ook in Ginneken te horen.
Zij worden oud, onze torens en min of
meer invalide.
En dat is onze zorg: de oude torens en
kerken behoeven over het algemeen
dringend restauratie. De nalatigheden
van onze voorgeslachten d;e herstel
achterwege lieten of het onvakkundig
uitvoerden wreken zich thans allerwege:
De Haagse Sint Jacob staat in de steigers,
Breda is in een geduchte restauratie, de
oude kerk in Amsterdam staat op in
storten, de^ Geertekerk van Utrecht ligt
al in puin? enz. Rijksmonumentenzorg
kan ongeveer drie millioen per jaar uit
geven en vele torens en kerken moeten
hoognodig gerestaureerd worden. Ge
meenten en particulieren moeten het
hunne bijdragen, maar pr zijn zoveel
noden, de woningbouw kost al schatten
en die gaat vóór! Toch moet er gered
worden wat nog te redden is, de aller
noodzakelijkste voorzieningen het eerst.
Want kunt U zich Nederland voorstellen
zonder zijn zingende torens" Neen, wij
die toch al zo horizontaal denken, moeten
een hulpmiddel hebben om onze blik om
hoog te richten, naar het kruis dat de
torens zegenend over ons land heffen
J. V.
A bonnemen tsprijs
week. Inclusief
minimum f2.50
familieberichten
korting Direct
Bankrelatie: Ned
tel. 4243 en Grot»
tel 2046 K 2200
Schagen. Ged.
VATICAANSE
Kerstmis heeft
Zijn gebraikel
In een magistr
algemene same
wezen op de
leven, waardoc
vele landen koi
nistratieve app
soonlijkheid in
werklozen, ziel
komen daardoc
Paus een beroe
persoonlijke
huwelijk, gezir
sregeven waard
der armen het
medewerking
staal het eerste
ledige tekst te
het derde en
„Levate capita
appropinquat red»
Heft Uw hoi
want Uw verlossin
21, 28) Deze zegt
diging van de god
bestemd voor de
waarop Hij opnieu
terugkeren „met
majesteit (t.z.p.
gestalte van Oppe
gesprek met de
op te nemen, wol
liturgie in de her:
lovigen teruggeroe
gericht als uitnodi
zweem van angst
schudden en in
reidvaardig de
wachting op te
Kerstnacht opnieu
baring van de g
en barmhartigheic
hoogste God (vgl
leeft en naar all»
straalt vanuit de
van Bethlehem.
Deze zelfde
uw blik omhoog
de zon van de h<
vandaag ook tot
ken als een vade
gelukwens aan u
zonen en dochte
zoete mysterie ve
lijke Kerstfeest u
gen om te voltooiE
delijke Kerstkind
te is begonnen; m<
schittering van de
als een voorbode
trouwen en gegr»
ging weerspiegeld
harten, die meer
dit vertrouwen
diging dorsten, t
deze beide waarli.
welen tevergeefs
de dorre aarde.
Het droeve
en verdrukt
Maar Wij richt»
rijke wens vóór a
de armen, tot de
hen, die om wel'k
droefheid zuchten
haast afhangt var
hoop, dat hun ka
geblazen en van
hulp, die men hu
schaffen.
Hoe overgroot
die geliefde kinde:
koor van beden ei
hulp, verre van
die mate, die d
sinds de wereldoc
lopen jaren met r
wachten, houdt a
soms nog toe vai
gende en veelvuli
richt zich tot Ons
zeggen uit alle
reld en verscheur
om de angsten en
openbaart. Een c
heeft Ons reeds g
wanneer wordt m
in een bepaald la
toestand zich ver
toch op voorberei»
misschien vanuit
nieuwe rampen m
de en nieuwe no<
meld. Hoe zwaar
houdelijke smart»
kinderen Ons dar
kunnen drukken,
de goddelijke Me»
beter cor vestrun
det,vado et
Uw hart zij niet o
vreesd.Ik ga
kom terug" (Jo. 1
een krachtige
naar best vermog