De Heilige Vader richt zich
tot de mensheid
Russisch journalist werkte
op Sovjet-ambassade
Kerstboodschap
van Z.H. de Paus
ZATERDAG
De nood der wereld is hoog gestegen
DE KRONIEK VAN
H.H. Onnozele
Kinderen
Onpersoonlijkheid voert tot
verloochening van het leven
Organisatie biedt
geen garantie
Spionnagezaak-P issarev
Met een beetje Nederlands
en ivat gebrekkig Duits
Jr
Vijftien jaar
voor roofoverval
Zaterdag 27 December 1952
DEN HAAG In de grote Consisloriezaal in liet Vaticaan heeft de H. Vader zijn
jaarlijkse Kersttoespraak gehouden tot de Kardinalen en gesproken over de grote
ellende, die er op het ogenblik in de wereld heerst niet alleen onder de zieken en ge
vangenen, maar ook onder de vele oorlogsslachtoffers en vluchtelingen. Tot hen
heeft Hij het woord der H. Schrift gericht, waarmede Hij zijn rede begon: „Levate
capita vestra, ecce appropinquat redemptio vestra (heft Uw hoofden omhoog, want,
ziet, uw verlossing is nabij)".
Na te hebben geschetst in t velke nood no vel en enkele
jaren na de oorlog overal ter ivereld tveer verkeren, ivees
de H. Vader op het Mysterie van de menswording van
martelaren opgestaan die zich
tegen deze leer Ihebben verzet.
De Heilige Vader herinnert er
aan dat er ook gevallen zijn
voorgekomen van menselijke
zwakheid en van mensen die
toegeeflijk zijn geweest. Hoewel
Hij hen niet te verontschuldigen
achtte, zeide hij te begrijpen hoe
zij tot die zwakheid gekomen
waren. Van de andere kant ech-
Christus, dat ons de oplossing van vele problemen aan de ter worden de verklaringen van
hand doet. Vooreerst immers heeft Christus, door Zijn
menswording de orde hersteld, die door de mens zelf
was verbroken en vervolgens heeft Hij het nauwer per
soonlijke contact gevestigd lussen mens en God. Boven
dien heeft God ons daardoor geleerd hoe de verhouding
behoort te zijn tussen de individuen en de volkeren
onderling.
Met het oog op de nood,
in zovele landen heerst, wees de
H. Vader op de machtige open
bare en particuliere organisaties,
welke de wereld zoveel moge
lijkheden bieden. Ook aan de
overkant van de Oceaan bestaat
een dringende wens om allen
van hun weeën te bevrijden.
Doch het bestaan van deze orga
nisaties op zich zelf biedt geen
garantie, dat ook werkelijk ge
holpen zal worden, zoals het be
hoort. Immers het is duidelijk,
dat deze organisaties er te veel
op gericht zijn de krachten te
coördineren en de administratie
feilloos te laten verlopen. Te
veel wordt vergeten, dat huwe
lijk, gezin en persoonlijke eigen
dom de allereerste goederen zijn,
waarop de mens recht heeft. Er
doet zich een valse oriëntering
in de sociale ontwikkeling voor.
On- persoon lijkheid
Deze organisaties moeten reke
ning houden met de Goddelijke
wetten en de daaruit voortsprui
tende orde van waarden in acht
nemen. Want er bestaat tegen
woordig een groeiende tendenz
in het sociale leven om de pro
ductie op te voeren en in het
algemeen aan te dringen op een
uniformiteit. Daardoor dreigt het
gehele apparaat een koud en ma
terialistisch karakter te krijgen,
waarbij de persoonlijke verant
woordelijkheid in het gedrang
komt. Voor alle landen en perso
nen is geen uniforme orde moge
lijk, deze orde moet aangepast
zijn aan de verschillende geaard
heid van deze volkeren en per
sonen. De Paus roept op tot mo
bilisering der Christelijke krach
ten ter overwinning van de we
reldproblemen op de wijze, zo
als aangegeven in de Goddelijke
wetten.
Ook in het economische leven
dreigt de onpersoonlijkheid te
overheersen, de>ze tendenz is do
delijk. De Goddelijke wijsheid
staat vijandig tegenover deze on
persoonlijkheid. De Paus keerde
zich tegen de geweldige appara
ten, die in sommige landen wor
den geschapen om in de sociale
behoeften der mensen te voor
zien. doch die de verantwoorde
lijkheid van de individu veront-
abhtzamen.
Over de arbeidsvoorwaarden
merkte de H. Vader op, dat in
de economische programmavoe-
ring er rekening mee dient te
worden gehouden, dat het men
selijke element in het arbeids
proces het belangrijkste is. Op
deze voorwaarde dient de nieu
we sociale orde te worden op
gebouwd, want reeds maakt de
hoop plaats voor angst.
Solidariteit
De H. Vader wees er daaren
tegen op, dat wij zulke sociale
vormen moeten nastreven, dat
persoonlijke vrijheid wordt ge
ëerbiedigd en de mensen hun
eigen geweten kunnen volgen.
Mén moet dus streven naar soli
dariteit van de individuen en de
volkeren. Dit sluit in, dat wij
onderling de goederen uitwisse
len van geestelijke, sociale en
culturele aard.
Deze medewerking kan men
op verschillende manieren geven
o.a. door het investeren van ka
pitalen en door het verlenen van
bijstand met raad en daad. Wij
moeten wel bedenken, dat ieder
mens recht heeft op werk. Daar
door kunnen wij de vooruitgang
der volkeren bevorderen en de
solidariteit der volkeren in prak
tijk brengen. Maar bovendien
scheppen wij hierdoor de onmis
bare voorwaarde voor de vrede.
Maar niet alleen op econo
misch gebied doen zich moeilijk
heden voor. Ook het geweten
wordt In gevaar gebracht, ten
gevolge van de onpersoonlijke
structuur van vele maatschappe
lijke organisaties. Het is name
lijk gebleken, dat de moderne
maatschappij de moeilijke pro
blemen tracht op te lossen door
geboortebeperking en door de
migratie op een massale manier
te organiseren.
Men wordt gedwongen zijn
vaderland in de steek te laten.
Het verlenen van deze hulp
wordt verkeerd begrepen en ver
keerd toegepast. Er zijn voor
beelden te over om te bewijzen,
dat alles geschiedt uit koude
berekening. De H. Vader echter
zeide, dat het opstellen van ta
bellen en statistieken en het re
gelen van het leven van anderen
volgens mathematische gegevens
leidt tot een verloochening van
het leven. De gewetens van goe
de christenen worden in de
grootste moeilijkheden gebracht
door het optreden van een on
verantwoordelijke collectiviteit.
De Kerk is bovendien een der
eersten, die onder deze mechani
satie te lijden heeft. Daar de
theologie haar glans verliest en
rln ilrii net Tirnnrït T"ïit rrr»_
de kunst wordt miskend. Dit ge
beurt het meest in de landen
waar de mechanisatie in de per
fectie wordt toegepast. De kerk
is in deze landen als het ware
verpletterd door deze meedogen
loze orkaan. Maar toch zijn er
nieuwe apostelen en nieuwe
deze apostelen en martelaren op
laaghartige wijze vervalst. De
openbare mening weet te weinig
van de zware strijd die bisschop
pen, priesters en leken in deze
landen hebben te strijden. Onze
gedachten, zo zeide de Heilige
Vader, zijn bij hen. Evenzeer als
zij zijn bij de anderen, die leven
in de landen welke het licht van
Christus nog niet hebben ge
kend.
als beesten
De Paus wees vervolgens erop
hoevelen, ontdaan van al hun
goederen en bezittingen in een
vreemde samenleving in een en
kele kamer moeten leven. Zij
hebben geen tehuis en leven
vaak als beesten. In andere lan
den gaan velen gebukt onder
devaluatie - waarden; anderen
weer hebben te lijden onder po
litieke vervolgingen, omdat zij
als minderheden aan de wille
keurige dwang zijn overgeleverd.
Hun lijden is zwaar. Tegenover
deze problemen zo zeide de
H. Vader, imoet onze houding
bepaald worden door de houding
welke Jezus tegenover de men
sen tijdens Zijn leven zou heb
ben aangenomen. Hij immers
beschouwde de armen als Zijn
bijzondere vrienden. Volgens die
christelijke idealen moeten wij
dus zorgen dat de weg van
rechtvaardigheid en liefde in
deze wereld bewandeld wordt.
Het is en blijft dus de strenge
plicht van allen om daarnaar te
streven.
De Heilige Vader herinnert e:
aan reeds lijdens de oorlog het
initiatief te hebben genomen tot
de grote hulpactie welke nu nog
haar werk verricht, doch welke
helaas niet voldoende mogelijk
heden heeft in verhouding tot de
ellende welke er op aarde aan
getroffen wordt. Een stroom van
hulp is derhalve noodzakelijk.
Om rust en vrede in de wereld
te brengen, aldus de Heilige Va
der, zijn twee dingen vooral
nodig; arbeid en brood.
Bij het organiseren van onze
liefdewerken moeten wij erop
bedacht zijn, dat wij onze per
soonlijke plichten tegenover de
lijdende personen uitoefenen. Uw
liefdewerk, besloot de Paus, moet
een uitstralen uit God zijn en
gevoed worden door een diep
godsdienstig leven.
Theater tie La Mar
heropend
Het De la Mar-theater aan de
Marnixstraat te Amsterdam,
waarvan het interieur geheel is
gerestaureerd, is Dinsdagavond
door burgemeester Arn. J. d'Ailly
officieel heropend., Wim Sonnc-
veld en zijn ensemble presen
teerde ditmaal niet een cabaret
program, maar een muzikale
beeldroman getiteld „Het meisje
met de grote voeten".
Na de ontvoering in de eerste
scene komt in de slotscène alles
weer op „zijn of haar pootjes
terecht". De volle zaal was gul
met applaus en aan het slot ont
braken de bloemen bij deze ge
slaagde premiere niet.
De Ierse minister
president Eamon de
Valera, die reeds ge-.
ruime tijd in Utrecht
vertoeft tot het onder
gaan van een oogheel
kundige behandeling,
vierde met zijn zoon
het Kerstfeest in een
van de Utrechtse
hotels.
(Vervolg van pag. 1)
Intussen is het in een zo drin
gend probleem als het hulp bren
gen aan door zorg gekwelde ge
moederen noodzakelijk, dat de
mensheid de blik omhoog richt
op de handelwijze van God, om
van Zijn oneindige wijze en doel
treffende werking onophoudelijk
te leren, hoe geholpen moet wor
den en hoe de mensen van hun
kwalen moeten worden verlost.
Welnu, het is juist het Kerst-
mysterie, dat hierop een wonder
baar licht werpt.
Waarin anders bestaat immers
het wezen van dit onuitspreke
lijke mysterie dan in het werk,
dat God heeft ondernomen en
geleidelijk aan ten einde heeft
gebracht, met het doel zijn.
schepselen te helpen, om het
weer op te heffen uit de diepte
van de meest drukkende en al
gemene ellende, waarin het ge
vallen was: de ellende van de
zonde en van de verwijdering van
het hoogste Goed!
Twee fundamentele begrip
pen van het verlossings
werk van God.
Ziet in een deemoedige en ver
lichtende beschouwing toe. hoe
God zijn verlossingswerk ten
uitvoer brengt. Twee fundamen
tele begrippen, als twee grond
regels Hem door Zijn oneindige
Wijsheid ingegeven, beheersen en
leiden de uitvoering van zijn
verlossingsplan en zij drukken
er het onmiskenbare stempel op
van de harmonie en de doel
treffendheid, dat de goddelijke
stijl kenmerkt.
Wijl God vóór alles er afkerig
van is, om de bestaande en4 door
Hem zelf in de schepping vast
gelegde orde te verstoren, houdt
Hij de volle kracht van die wet
ten, die de wereld en de natuur
van de mens beheersen, in stand,
ook indien deze laatste door de
opgelopen zwakheden gebrekkig
is geworden. In deze orde, die
zelf ook tot heil van het schep
sel is ingesteld, werpt Hij niets
omver en trekt Hij niet terug,
doch voegt er een nieuw ele
ment in, dat bestemd is om haar
aan te vullen en te overtreffen
de Genade, door wier bovenna
tuurlijk licht het schepsel in
staat is die orde beter te ken
nen en door wier bovennatuur
lijke kracht het haar beter kan
naleven.
Op de tweede plaats om in elk
concreet geval dat nooit geheel
gelijk is aan een ander, de alge
mene orde doeltreffender te ma
ken legt God met de mensen een
persoonlijk en onmiddellijk con
tact en verwezenlijkt dit in het
mysterie der menswording; want
door dit .mysterie wordt de twee
de persoon van de Allerheiligste
Drievuldigheid mens onder de
mensen, slaat Hij als het ware
een brug over de oneindige af
stand, die er ligt tussen de hulp-
biedende majesteit en het hulp
behoevende schepsel en brengt
de onveranderlijke doeltreffend
heid der algemene wet in over
eenstemming met de persoonlijke
behoeften van de afzonderlijke
mensen.
Eenieder, die deze ontuitspre-
kelijke harmonie der goddelijke
werkzaamheid beschouwt, waar
bij God zijn Wijsheid. Almacht
en Liefde inzet, wordt gedwon
gen. met onbeperkt vertrouwen
uit te roepen: „O Rex gentium"
.qui facis utraque unum: veni
et salva hominem. O Koning
der volkeren, die beiden tot één
verenigt, kom en red de mens".
(Rom. Brev. Ant. van Kerstm.
22 Dec.): hij moet haar wel als
voorbeeld aanduiden, wanneer
het er om gaat. op een aards
plan een hulpactie voor de men
selijke ellende op te zetten.
Twee verkeerde wegen
Men zou helaas zeggen, dat
het moderne mensdom, vooral
waar er sprake is van zeer
wijd verbreide ellende, niet meer
in staat is om die tweeheid te
maken tot eenheid, terwijl hier
in toch de noodzakelijke aanpas
sing is gelegen van de algemene
orde aan de concrete en steeds
verschillende omstandigheden,
niet alleen van de enkeling af
zonderlijk. maar ook van de vol
keren. die men te hulp wil ko
men. Ofwel men laat de redding
over aan een of andere strikt
eenvormige en onbuigzame re
geling. die de gehele wereld om
vat. aan een systeem, dat zou
moeten werken met de zekerheid
van een beproefd geneesmiddel,
aan een nieuwe sociale formule,
opgesteld in koude theoretische
artikelen, ofwel men wijst der
gelijke algemene middelen af en
vertrouwt de redding toe aan de
spontane krachten van het vi
tale instinct en in de beste ver
onderstelling. dat de aandrift der
gevoelens van de afzonderlijke
mensen en volkeren, zonder er
zich over te bekommeren, of het
later wellicht uitloopt od de om
verwerping van de bestaande
orde. hoewel het toch allerdui
delijkst is. dat de redding niet
kan voortkomen uit de chaos.
Deze twee wegen zijn beide ver
keerd en weerspiegelen aller
minst de. wijsheid van God,
eerste Helper in de nood en
Voorbeeld voor allen, die helpen
willen. Het heil verwachten van
onbuigzame formules, toegepast
op de sociale orde. is bijgeloof,
omdat men dan aan die formu
les een bijna wonderdadige
kracht toekent, die zij niet kun
nen bezitten; terwijl het in te
genspraak is met de plannen
van God, die de Heer is van de
orde. zijn hoop uitsluitend te
cWjpr, 0D (jG scheppende krach
ten der vitale activiteit van
leaei mens afzonderlijk.
Wii wensen op elk van deze
beide afwijkingen de aandacht
te vestigen van degenen.die zich
als helpers van het volk aandie
nen: maar zeer bijzonder op het
bijgeloof. dat voor vast aan
neemt, dat de redding van zelf
zou moeten ontspringen aan de
organisatie, die mensen en din
gen tot een strakke eenheid
bindt en dan in staat zou zijn
om de productie zo hoog moge-
lij': on te voeren.
Indien men er in slaagt zo
denken zij om de krachten
der mensen en alle beschikbare
rijkdommen der natuur in een
organisch geheel samen te bren
gen. er op gericht om het hoogst
mogelijke en steeds stijgende
productievermogen te verzeke
ren. en wel door middel van een
organisatie, die met de grootst
mogelijke zorg. zowel wat betreft
de grote lijnen als de kleinste
details, is bestudeerd en in wer
king gesteld, dan zal daar alle
begerenswaardig goed uit voort
komen: de welvarendheid, de ze-
DEN HAAG Naar wij Woensdag; j.l. reeds in een deel
onzer edities konden melden, is de Russische journalist
Lev Constantinowitch Pissarev Dinsdagavond op de Hout-
ruslbrug in Den Haag door de Haagse politie gearres
teerd. Naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken mee
deelt staat Pissarev onder verdenking van spionnage. De
Russische ambassade is door het Ministerie Van deze
arrestatie op de hoogte gebracht.
kerheid voor iedereen, de vrede
(Wordt vervolgd.) een 'beetje Nederlands en sleohts
De heer Pissarev, die al enige
tijd onder verdenking stond, is
in verzekerde bewaring gesteld,
•terwijl de zaak nader wordt
onderzocht. Bij zijn arrestatie
bleek hij in ihet bezit te zijn van
geheime documenten.
De gearresteerde journalist is
in 1951 naar Nederland gekomen
als opvolger van de correspon
dent van het Russische pers
bureau Tass. G. Afrin. Deze was
na een reis door Indonesië naar
de Sovjet-Unie teruggeroepen en
'hij is thans lector aan een uni
versiteit in Moskou. Pissarev is
37 jaar oud en gehuwd; hij heeft
een dochtertje. In 1938 werd hij
journalist en hij is aangesloten
bij de „Buitenlandse Persvereni
ging" in Nederland.
Sedert Maart 1951 was ook
aan de heer Pissarev, evenals
aan de Russische diplomaten,
beperkte bewegingsvrijheid opge
legd door de Nederlandse rege
ring. Hij mocht alleen vertoeven
in de provincie Zuid-Holland en
in Noord-Holland beneden het
Noordzeekanaal. Deze maatregel
was genomen als represaille
voor de in Moskou aan de
Nederlandse diplomaten opge-
leg9e beperkte bewegingsvrij
heid.
Employé
De heer Pissarev, die in de
Statemlaan woont, heeft zijn kan
toor in de Russische ambassade
en wordt daar beschouwd als
employé. Hij nam nooit deel aan
bijeenkomsten van buitenlandse
journalisten. Deze troffen hem
voornamelijik op recepties van de
ambassade en dan was er nog
weinig contact, omdat andere
Russen in het gesprek deelden.
De gearresteerde journalist, die
een vlotte indruk maakte, sprak
gebrekkig Duits. Dit tekort aan
talenkennis was er misschien
wel de oorzaak van, dat de -Tass-
beriehten uit Den Haag keer op
keer in strijd waren met de
waarheid
Over de aard van dc op de
heer Pissarev gevonden docu
menten, kon men dus geen in
lichtingen verstrekken. Wel
werd het bij informatie duidelijk,
dat het niet gaat over gegevens
met zéér geheime strekking. Wel
is door de vondst van de docu
menten het bewijs geleverd van
het reeds lang gekoesterde ver
moeden, dat Pissarev de journa
listiek als dekmantel gebruikte
voor het verzamelen van inlich
tingen.
De Russische ambassade heeft
aan het ministerie van Buiten-
DIT IS DE LAATSTE KRONIEK van het rein. de klacht, dat te weinis aandacht onder ons
Oudejaar. Er valt dus wel wat te overwegen besteed werd aan de zorg voor het Buitengewoon
over het Oude iaar. Wii zouden niet willen Lager Onderwijs. Daar was de klacht over te
vooruitlopen, op wat' diverse schrijvers uit de weinig belangstelling voor het grote en belangrijke
voorbije maanden zullen putten in de krant van werk van de Volksgezondheid in het algemeen.
31 December. Wii willen deze laatste Zaterdag van Daar was de klacht over te geringe steun van
het iaar wel graag benutten, om nog eens een taak Katholiek Nederland aan het goede boek en aan
te vervullen, welke ons al eerder tot spreken heeft de verspreiding van de goede lectuur, daar was
gedrongen. Op de drempel van het nieuwe iaar
zouden wii nl. de Katholieken van Nederland wil
len bezweren, hun taak in deze en de naast-
toekomende tijd toch te begrijpen. Dit wordt dus
echt wat ie noemt op de iaar-wende een wek
roep tot Katholiek Nederland.
Zou dit dan toch weer over deeenheid gaan.
met name over de politieke eenheid? Mogen wij
die vraag even met een wedervraag beantwoorden?
Zou het erg zijn, als het daarover ging? Beseft men
werkelijk wel, welke belangen er met die eenheid
op het spel staan? Het is een soort van onuit
staanbare luchthartigheid, waarmede in sommige
kringen over deze zaken gesproken wordt, die ons
wel eens tegenstaat....
Maar het gaat hier vandaag niet op de eerste
4r of voornaamste plaats over d i e katholieke
eenheid. Temidden van de vele beschouwin
gen en gesprekken over dit probleem vergeet men
inderdaad wel eens. dat er nog veel meer op
het spel staat. Als wii deskundige en invloed
rijke mannen hun bezorgdheid horen uiten over de
ogenblikkelijke gang van zaken in de Katholieke
Volksgemeenschap van Nederland, dan moet men
nu eindelijk eens beseffen, dat het kwaad veel
dieper zit.
Wanneer een priester getuigt, dat een pas-gestor-
ven politicus op ziin sterfbed zei. dat verlies van
de katholieke staatkundige eenheid ras ook andere
dan alleen politieke katholieke krachten zal aan
tasten, dan moet geconstateeerd worden, dat die al
geruime tijd het geval is. En dit is nu iuist iets.
wat op zich buiten de politiek en in zoverre
dan ook buiten de kwestie van politieke eenheid
valt. Als er .echter, menen wij. voor tal van grote
dingen, waar wii de aandacht voor zullen vragen,
de nodige belangstelling is. dan zal dit vanzelf de
algemene gedachte van samenwerking en eenheid
versterken en bederven
Wat wij meermalen hebben moeten opmer-
ken in het afgelopen iaar. dat is een aaneen
schakeling. een voortgezette reeks a.h.w. van
klachten over gebreken en tekortkomingen in de
activiteit niet zozeer van verschillende katholieke
organisaties, maar van de katholieken. Per
soonlijk en in het algemeen, ook van de leden van
die verenigingen en bonden, om dan van de on
georganiseerden maar niet te spreken. Daar was
de klacht van prof. Buiitendiik over gebrek aan
belangstelling voor het werk van de geestelijke
volksgezondheid, daar was later, op hetzelfde ter
alarm en noodgeschrei over zoveel andere goede
en belangrijke zakzn, te veel om op te nemen....
En nu wil het ons voorkomen, dat wii ons
He maar eens dapper en manmoedig moeten
voornemen, om in het nieuwe iaar die zaken
anders en beter aan te pakken. Zit het 'm in de
leiding, die ontbreekt? Weet u nog. dat wii vroeger
dat mooie Centraal Bureau van de K.S.A. hadden,
en dat prof. Aalberse z.g. eens zei: „Gelukkig, dat
het er is: als het er niet was. zou men het op
richten. Nu. het is er niet meer. Wii hebben
„slechts" het beroemde Katholieke Bureau voor
Maatschappelijk en Cultureel Herstel, dat zich aan
het re-organiseren is. Wij weten niet. wat daar uit
zal komen. Wij geven de zwoegende mannen, die
dit zaakie gaan oplossen, onze beste wensen mee....
Maar wii vrezen, dat dit Bureau, ook in zijn
nieuwe rol en samenstelling, niet de oplossing
zal geven aan de wens. om Katholiek Nederland
weer in het bezit te stellen van zo'n krachtcentrale,
als vroeger de K.S.A. was. Dit is, om volledig te
ziin. immers niet de taak van de Katholieke Actie.
Zou er geen behoefte bestaan aan zulk een alge
mene krachtcentrale? Er zijn inderdaad sinds het
verdwijnen van de K.S.A. tal van goedwerkende
centrale bureaux van allerlei bonden, gesticht,
maar de fout. die zich steeds meer gaat wreken,
is. dat men langs elkaar heen werkt.
Gezonde centralisatie let wel. gezonde
Hikt ons hier een eerste dringende taak voor
het nieuwe iaar. dat ons weer gegund wordt!
Daarnaast is er nog de herinnering aan dc belang
rijke boodschap van de Paus van Rome. waaraan
de H. Vader onlangs in een Ucspraak tot de
Katholieke Actie van Italië herinnerd heeft: ziin
klacht over h e t grote gebrek van de katholieken
in zovele landen, dat zii onverschillig en lusteloos
staan ten opzichte van tal van goede werken en
activiteiten. Men slaapt, en het is h o o g t i i d om
uit die slaap te ontwaken! Inderdaad raakte dit.
zoals de Paus zelf uitdrukkelijk te kenncp gaf. het
persoonlijke inzicht, de persoonlijke houding, de
De Russische journalist Lev
Constantinowitch Pissarev,
die door de Haagse politie
onder verdenking van spion
nage is gearresteerd. De heer
Pissarev trad in Nederland op
als correspondent van het
Russisch persbureau Tass.
persoonlijke verantwoordelijkheid van dc mensen wedstrijd. Deze wedstrijd wordt
op de eerste plaats. Maar ook sprak de Paus toch
over de noodzaak van bundeling van krachten, om
gemeenschappelijk en eensgezind de krachten van
het goede te stellen tegenover de macht van het
kwade, die zich overal listig tussen God en de
mensen weet op te stellen. En hoevelen onder ons
ziin er, die het niet zien???....
De rechtbank te 's-Hertogen-
bosch heeft de 36-jarige P. L.
van B. uit Eindhoven wegens
diefstal met geweldpleging ver
oordeeld tot een gevangenisstraf
van 15 iaar met aftrek van het
voorarrest. Zijn medeplichtige,
de 40-jarige vrouw A. de B.
eveneens uit Eindhoven, werd,
conform de eis, ontslagen van
rechtsvervolging.
De rechtbank gelastte echter
haar opneming in een krankzin
nigengesticht en terbeschikking
stelling van de regering.
Van B. had op 23 Febr. van
dit jaar de 72-jarige lompenkoop
man H. Keur te Valkenswaard
neergeslagen en van zijn geld be
roofd. De koopman overleed 2
dagen later aan de bekomen
verwondingen.
Geen loterijen meer
in Tsjeeho-SIowakije
Volgens een mededeling van
racio-Praag zijn loterijen, voetbal
pools e.d. in Tsjeeho-SIowakije
verboden, omdat zij „onsocialis
tisch en onopvoedkundïg" zijn. De
Staatsloterij wordt 31 December
opgeheven.
Gymnasiast drie maanden
naar Amerika
Op 28 Dec. zal de 17-jarige
Hilversumse gymnasiast Th. M.
van Lohuyzen per K.L.M. van
Schiphol naar de Verenigde Sta
ten vertrekken om daar. op uit
nodiging van de New York He
rald Tribune", drie maanden te
blijven. De jongeman is nl. de
winnaar voor Nederland van de
door het genoemde Amerikaanse
blad uitgeschreven jeugdopstel-
ieder iaar in vijf en dertig lan
den gehouden en de winnaar van
elk land kan gedurende drie
maanden in New York studeren.
De winnaar voor ons land heeft
zijn prijs gewonnen met een op
stel over de Verenigde Naties.
landse Zaken toestemming ge
vraagd voor een bezoek aan de
heer Pissarev, Een beslissing
hierop is nog niet .genomen, maar
aangezien een dergelijk bezoek
in West-Europa gebruikelijk is,
zal de toestemming waarschijn
lijk gegeven worden.
Amsterdammer
stak zijn verloofde
De rechtbank te Amsterdam
heeft de 20-jarige Amsterdam
mer J. H. S. tot drie jaar ge
vangenisstraf veroordeeld door te
brengen in de bijzondere straf
gevangenis voor jongelieden te
Zutfen.
In de nacht van 27 op 28 Juli
was hij het huis van zijn verloof
de binnengeslopen en had het
meisje, dat in bed lag, 21 steken
met een dolkmes toegebracht. Zij
herstelde, doordat de wonden
niet gevaarlijk bleken te zijn.
De eis was drie jaar met aftrek.
Traject Delft-Den Haag
was stroomloos
Woensdagmorgen van kwart
voor acht tot even voor half tien
is het traject Delft's-Graven-
hage stroomloos geweest doordat
een isolatie was doorgelopen. Het
verkeer in omgekeerde richting
den HaagDelft kon ongestoord
doorgang vinden. Reizigers in de
richting Den Haag en verder
uit de richting Delft kwamen
veelal te laat op hun werk.
De eerste bloedgetuigen
van Jezus Christus die op
25 December in de stal van
Bethlehem, als Kind, als
Mens ter wereld kwam
zijn de Onnozele (d.w.z. On
schuldige kinderen van
Bethlehem. Zij waren na de
romantische reis der Wijzen
uit het Oosten (feestdag 6
Januari) naar Koning Hero
des, door deze wreedaard, nog
op het laatst van zijn slechte
aardse leven, omgebracht.
Want Herodes, die niets be
greep van de Goddelijke,
Hoge Zending van Jezus, Die
wel Koning zou zijn, maar
„niet van deze wereld", zag
in de nu geboren Koning der
Joden alleen maar een poli
tieke concurrent. En toen dan
de Wijzen uit het Oosten, in
een droom gewaarschuwd,
langs een andere weg naar
hun land teruggingen, en zo
nalieten, Herodes verder in
te lichten over de plaats waar
Christus geboren was, meen
de Herodes in arren moede
niet beter te kunnen doen,
dan bevel te geven tot die
schandelijke kindermoord,
waarvan de slachtoffertjes
sinds eeuwen in de Kerk wor
den herdacht en geëerd. Zij
stierven voor het goddelijk
Kindje Jezus. „Uit de mond
van kinderen en zuigelingen,
o God, hebt Gij lof bereid om
wille van Uw vijanden".
Rondom Jeruzalem is het
bloed der heiligen als water
vergoten. „Een stem is in Ra-
ma gehoord, groot geween en
geschrei Rachel beweende
haar kinderen en wilde niet
getroost wordenomdat zij
niet meer waren". Mogen wij
deze Heilige onschuldige kin
deren niet beschouwen als de
voorbeelden en voorspre
kers voor de kinderen, met
wie Christus het liefst te
doen heeft, en die Hem het
best verstaan? Toen iemand
Hem eens vroeg, zo verhaalt
immers Mattheus, wie de
grootste was in het Rijk, nam
Hij een kind bij zich en zei:
„Voor zulken is het Rijk".
Kinderen staan vol verwach
ting en eerlijk voor hun va
der, zij doen zich niet anders
voor, dan zij zijn. Zó zijn
kinderen, vóórdat de erger-
nie komt en wie kinderen
bederft, „hem ware het beter
met een molensteen aan de
hals in de zee verdronken te
ioorden". Christus bemint bo
ven allen de kinderen, èn
de groten, die als kinderen,
zuiver van hart, zijn. Want
zij zullen God zien. Zij kun
nen hier beneden Christus
verstaan en hen allen is het
Rijk der Hemelen ons aller
einddoel! toegezegd.
S.