HEDENDAAGSE SAMENLEVING
BRENGT GEWETENS IN NOOD
RADIO
MITALIAN0
Financiën en Economie
X)
0$
De Kerstboodschap van Z.H. de Paus (III, slot
Emig j
gratie-voorschriften onderdrukken
zedelijke normen van het leven
Leed der armen eist persoonlijke
bemiddeling!
Natuurlijke orde
boven
gaat
nationale economie
programma
Beursoverzicht
UW PUZZLE
voor vandaag
Buit
n
'agina 4
Dinsdag 3ü December 1952
DE ECONOMISCHE MOEILIJKHEDEN zijn echter niet
de enige, waaronder de mens in de hedendaagse samen
leving lijdt. Vaak ontstaan daarmee verbonden de moei
lijkheden van het geweten, vooral bij de Christen, die er
om bezorgd is, te leven volgens de voorschriften van de
natuurlijke en de goddelijke wet. Dat geweten, waaraan
grotendeels de gezondmaking en de redding moest wor-
worden toevertroutvd, wordt aldus door de voorstanders
van de onpersoonlijke opvatting der samenleving tot in
wendige martelingen veroordeeld. Dit is tvellicht het
uiterste punt der verwijdering van het goddelijke voor
beeld, ivaartoe het werk tot hulp aan de mensen geraakt.
De moderne maatschappij, die alles ivil voorzien en orga
niseren, komt inderdaad vanwege haar mechanische
wijze van denken in botsing met wat leeft en ivat daarom
niet onderhevig kan zijn aan quantitatieve berekeningen.
Meer in het bijzonder komt zij in botsing met die rechten
die de mens krachtens zijn natuur uitsluitend met zijn
persoonlijke verantwoording uitoefent, n.l. de voortplan
ting, waarvan hij immers steeds de voornaamste bescher
mer blijft. Dergelijke innerlijke conflicten tussen
systeem en geweten gaan dan ook schuil onder de namen
geboortevraagstuk en emigratieprobleem.
Geboortevraagstuk en
emigratieprobleem
Wanneer de echtgenoten van
nlan zijn trouw te bliiven aan de
onaantastbare, door de Schenner
vastgestelde wetten van het le
ven. of wanneer zij. om deze
trouw veilig te stellen, zich uit
de knellende beperkingen van
hun vaderland zoeken los te ma
ken. en geen ander middel vin
den dan de emigratie - een mid
del. dat vroeger werd ingegeven
door winzicht, heden ten dage
vaak wordt opgelegd door de el
lende - dan stuiten zii als op een
onverbiddelijke wet. op de maat
regelen van de georganiseerde
maatschappij, op de koude be-
od de openbare mening wordt
uitgeoefend, en tenslotte zien wil
het natuurlijke recht van de
menselijke persoon, om bii emi
gratie of immigratie niet gehin
derd te worden, miskend of al
thans practisch opgeheven, onder
het. voorwendsel van een ver
keerd begrepen of verkeerd toe
gepast algemeen welzijn, dat zijn
kracht en geldigheid ontleent aan
wettelijke of administratieve be
palingen.
Deze voorbeelden ziin voldoen
de om aan te tonen, hoe de door
koude bere.kening ingegeveji ad
ministratie. bii haar pogen om
het leven in het nauwe raam van
vastgestelde tabellen te persen -
alsof het een statisch verschijnsel
was! - een verloochening en be
lediging wordt van het leven zelf
en van ziin wezenstrek, nl. van
het ononderbroken dynamische,
dat daaraan door de natuur
wordt meegedeeld en dat zich
openbaart in heel de rijke scha
kering van de individuele om
standigheden. De gevolgen hier
van ziin zeer ernstig. Talrijke
rekening, die reeds heeft vast- brieven, die Ons bereiken, geven
gelegd. hoeveel personen^ een b]iik van de verslagenheid van
land in bepaalde omstandigheden
nu of in de toekomst kan en
moet voeden. En langs de weg
der voorlopige berekening tracht
men ook de gewetens te mecha
niseren. Aldus ontstaan dan de
openbare voorschriften voor de
controle op de geboorte, de druk
van het administratieve apparaat
der zogenaamde sociale zekerheid
en de invloed, die in dezelfde zin
WOENSDAG 31 DECEMBER
HILVERSUM I, 402 m. 7.00
NCRV; 0.30—2.00 KRO
7.00 Nieuws; 7.13 Gewijde mu
ziek; 7.45 Een woord voor de
dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.;
8.00 Voor de zieken; 9.30 Voor
de huisvrouw; 9.35 Waterstan
den; 9.30 Gram.; 10.15 Idem;
10.30 Morgendienst;; 11.00 Gram.
11.15 Hoorspel: Het Gouden
Feest van de Klokkenluider; 12.00
Bariton en piano; 12.30 Land
en tuinbouwmededelingen; 12.33
Muziek; 12.59 Klokgelui; 13.00
Nieuws; 13.15 Prot. Interkerke
lijk Thuisfront; 13.20 Gevarieer
de muziek; 13.50 Gram.; 14.15
Cello en piano: 14.45 Voor de
meisjes; 15.00 Gram.; 15.15 Or
kest en solist; 16.00 Voor de
jeugd; 17.20 Gram.; 17.30 Orgel
spel; 18.00 Gram.; 18.15 Geeste-
lvjke liederen; 18.30 Causerie:
De cultuur en de kunst van de
mensen uit de ijstijd; 19.00
Nieuws en weerber.; 19.10 Gra-
mofoon; 19.30 Ned. Herv. Oude-
jaarsavonddienst; 20.45 Orkest
en solist; 21.15 Muziek: 22.00
Klankbeeld over het aflopende
jaar; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram.;
23.40 .Oudejaar 1952", toespraak;
24.00 Klokken; 0.02 Nieuwjaars
wens; 0.10 Nieuwjaarswensen van
overzee; 0.30 Nieuwjaarstoe
spraak; 0.35—2.00 Gev. muziek.
HILVERSUM II 298 m. 7.00
VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA,
19.00 VPRO, 21.00 VARA, 0.30
—2.00 AVRO.
7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15
Gym.; 7.30 Gram.; 8.00 Nieuws;
8.18 Orgel; 8.50 Voor de vrouw;
9.00 Gram.; 10.00 Causerie over
Oude- en Nieuwjaarsliederen;
10.05 Morgenwijding; 10.20 Voor
de vrouw; 11.00 Gram.; 12.00
Orkest; 12.30 Land- en tuin
bouwmededelingen; 12.33 Voor
het platteland; 12.38 Instrumen
taal kwartet; 13.00 Nieuws; 13.15
Commentaar; 13.20 Melando en
zün orkest; 13.50 Gram.; 14.00
Causerie; 14.15 Orkest; 15.00
Voor de kinderen; 15.30 Voor de
jeugd; 15.50 Vierhandig piano
spel: 16.10 Voor de jeugd; 16.45
Voor de zieken; 17.15 Gram.;
17.30 Lichte muziek; 17.50 Rege
ringsuitzending: Jeudguitzending
„De brievenbus gaat open"; 18.00
Nieuws; 18.15 Jaaroverzicht;
19.00 „Oudejaar in Delft",
klankbeeld; 19.30 Oudejaars-
avonddienst; 20.30 Oudejaars-
avondgroeten; 20.50 „Dit jaar",
causerie; 21.00 Cabaret; 22.20
Gram.: 23.00 Nieuws; 23.15 Gev.
muziek; 23.55 „Een „hoop"-vol
besluit van 't oude jaar"; 24.00
Klokgelui: 0.01 Nieuwjaarstoe
spraak; 0.15 Gram.; 0.30 Nieuw
jaarsgroet; 0.35—2.00 Gev. muz.
waardige en flinke Christenen,
wier geweten wordt gepijnigd
door het stroeve gebrek aan be
grip van de kant van de maat
schappij. die. onverbiddelijk in
haar voorschriften, zich voort
beweegt als een machine, vol
gens de berekeningen, maar de
problemen, die hen persoonlijk
in hun zedelijk leven diep beroe
ren. meedogenloos verdrukt en
voorbijziet.
Zeker zullen Wij allerminst
ontkennen, dat dit of dat gebied
op dit ogenblik lijdt onder een
betrekkelijke overbevolking.
Maar zich uit de moeilijkheid
willen redden met de formule
dat het aantal mensen moet wor
den geregeld naar de nationale
economie, staat gelijk met het
omverwerpen der natuurlijke
orde en der gehele daarmee ver
bonden psychologische en zedelij
ke levenssfeer. Welk een dwaling
zou het zijn, de schuld van de
tegenwoordige noden af te
wentelen op de natuurwetten,
terwijl zij duidelijk voortkomen
uit het gebrek aan eensgezind
heid tussen de mensen en de
volkeren onderling.
Verdrukki ngen
en vervolgingen
De gewetens hebben heden ten
dage nog andere verdrukkingen
te verduren. Bii voorbeeld daar,
waar aan de ouders, tegen hun
overtuiging en tegen hun wil.
een bepaalde opleiding van hun
kinderen wordt opgedrongen: of
wanneer men de toegang tot de
arbeid of tot het arbeidsterrein
afhankelijk maakt van het lid
maatschap van bepaalde partijen
of van organisaties, die hun ont
staan te danken hebben aan de
arbeidsmarkt. Een dergelijk on
derscheid maken is een symp
toom van de onjuiste opvatting
over de eigen functie der vak
verenigingen en over hun eigen
doel. nl. de bescherming der be
langen van de loonarbeider in de
schoot der hedendaagse samen
leving. die steeds meer anoniem
en collectivistisch is geworden.
Immers wat is het wezenlijke
doel der vakverenigingen? Al
lereerst de practische bevesti
ging. dat de mens de drager, niet
het voorwerp is van de sociale
verhoudingen. Wat is dit doel
anders dan het individu te be
schutten tegen de collectieve on
verantwoordelijkheid van naam
loze bezitters: wat anders dan de
persoon van de arbeider te ver
tegenwoordigen ten aanzien van
hen die geneigd ziin hem slechts
te beschouwen als een produc
tieve kracht voor een bepaalde
prijs? Hoe zouden zij het dus
normaal kunnen vinden, dat de
verdediging der persoonlijke
rechten van de arbeiders steeds
meer in de handen wordt gelegd
van een anonieme collectiviteit,
die werkt door middel van reus
achtige organisaties met mono
polistisch karakter? De werk
man. aldus in zijn persoonlijke
rechten gekwetst, moet de on
derdrukking van zijn vrijheid en
van zijn geweten als bijzonder
pijnlijk ondervinden, gegrepen
als hij is tussen de raderen van
een ontzaglijke sociale machine.
Wie deze Onze bezorgdheid
voor de ware vrijheid ongegrond
zou achten, voorzover Wij Ons.
gelijk Wij doen, tot dat deel van
de wereld richten, dat gewoon
lijk „vrije wereld" wordt ge
noemd. zou moeten bedenken,
dat ook daar eerst de eigenlijke
oorlog, daarna de „koude oorlog"
de sociale betrekkingen met ge
weld in een richting hebben ge
dreven. die onvermijdelijk de
uitoefening van de vrijheid zelf
besnoeit, terwijl in een ander
deel van de wereld deze tendens
zich ten volle tot haar laatste
consequenties heeft ontwikkeld.
In uitgestrekte gebieden, waar
de druk van de absolute macht
zielen en lichamen aan zich on
derwerpt. is de Kerk de eerste,
die hierover hevige smarten lijdt.
Haar kinderen ziin het slacht
offer van een onafgebroken ver
volging. die rechtstreeks of on
rechtstreeks. nu eens openlijk
dan weer listig verborgen wordt
gevoerd. Oude Christelijke ge
meenten en gemeenschappen, be
kend door hun geloofsijver, door
de glorie van hun heiligen, door
de glans van hun werken, van
theologische wetenschap en
christelijke kunst, en boven alles
door de verbreiding van de lief
de en van de beschaving temid
den van het volk. zien zich op de
rand van de ondergang van hun
uiterlijke grootheid. Jonge chris
telijke gemeenten. wijngaar
den van de Heer, riik aan belof
ten. besproeid door het zweet en
het bloed van nieuwe aposte
len ondersteund door de ge
beden en offers van geheel de
Katholieke wereld, worden plot
seling getroffen •door dezelfde or
kaan, die meedogenloos de oude
eik en het jonge boompje op ziin
weg neerrukt.
Wat zal er van deze oude en
jonge Christengemeenschappen
overblijven, wanneer het „einde
der beproevingen" zal komen,
waarom Wij onophoudelijk bid
den? Dat is het ondoorgrondelij
ke geheim van een altijd goede
God.
Hierbij plaatsen wij het
derde en laatste deel, van de
letterlijke vertaling van de
authentieke tekst van de be
langrijke rede, die de H.
Vader ter gelegenheid van
Kerstmis heeft uitgesproken.
Intussen maakt het boek des
levens overal in deze armzalige
wereld gewag van de daden van
innerlijke geestkracht, van de on
telbare daden van heldenmoed,
die door de H. Geest worden ge
wekt, ter verdediging van het
Rijk van God, van de Naam van
Jezus, de enige redding, en van
de eer van Zijn Allerheiligste
Moeder. De vervolgde Christenen
weten, dat deze hoogste goederen
bittere offers en zelfs het offer
van hun leven kunnen eisen en
metterdaad ook vaak eisen.
Wii stellen de dingen niet te
mooi voor. Er zullen heden, zo
als steeds, gedurende de vervol
gingen gevallen ziin niet zel
den begrijpelijk, al zijn ze niet te
rechtvaardigen van zwakheid
en van opgeven van verzet: ge
vallen van verraad- Maar de be
richten. die worden verspreid,
zeggen meestal de waarheid
maar half, indien zii ze boven
dien niet verminken of helemaal
vervalsen. Aldus onttrekt men.
zowel door de samenzwering van
het stilzwijgen als door het ver
draaien van de feiten, aan de
kennis van het publiek de harde
strijd, welke bisschoppen, pries
ters en leken moeten doorstaan
ter verdediging van het Katholie
ke geloof.
Het leed der armen
En nu richt zich Onze gedach
te met bijzondere en hartelijke
bezorgdheid tot het beklagens
waardig leed der armen, ver
spreid over de gehele wereld: be
kende of onbekende armen, in
beschaafde landen of in streken,
die nog niet hersteld zijn door de
Christelijke of alleen maar men
selijke beschaving.
Voor het oog van de geest trek
ken de gezinnen voorbij, waar
boven als een dreigende spook
gestalte het gevaar hangt. dat
elke bron van inkomsten op
droogt, wanneer zii plotseling
zonder werk komen. Voor ande
ren komt bij deze onzekerheid
van het loon ook nog. dat het
ontoereikend is. zodat het hurj
niet toestaat zich een passende
kleding en zelfs het voedsel om
niet ziek te worden, aan te schaf
fen. De toestand wordt nog er
ger. wanneer zii gedwongen ziin
te wonen in een paar kamers,
zonder meubels of in het volle
dige gemis van die bescheiden
gerieflijkheden, die het leven
minder zwaar maken. Als er dan
slechts één vertrek is en dit die
nen moet voor viif. zes. zeven
personen, dan kan eenieder zich
de ontbering voorstellen! En wat
te zeggen van die gezinnen, die
wel wat werk hebben, maar geen
huis en in noodbarakken wonen,
in krotten, die men zelfs niet
voor het vee zou bestemmen?
Bitter is eveneens de ellende
van hen, die door de voortduren
de en bijna chronische ontwaar
ding van het geld. haast beroofd
bleven van al hun inkomen, in
de treurigste armoede ziin ver
vallen, die hen dikwijls dwingt
tot een schaamteloos bedelen in
hun laatste jaren na een leven
van zuinigheid en moeizame ar
beid.
Maar het meest troosteloze
schouwspel bieden de gezinnen,
aan wie alles ontbreekt. Gezin
nen in „zwarte ellende"; vader
heeft geen werk. moeder ziet
haar kinderen wegkwijnen, ter
wijl ze volslagen machteloos is
om te helpen; elke dag is er ge
brek aan brood: elke dag ont
breekt het nodige om zich te
kunnen kleden, en wee hun al
len. wanneer de ziekte zich komt
nestelen in dat hol. waarvan een
woning voor mensen werd ge
maakt.
Terwijl Onze gedachte naar die
voorbeelden van armoede en el
lende gaat, wordt Ons hart ver
vuld van angst en terneerge
drukt door een Wii kunnen
wel zeggen dodelijke droef
heid. Wii denken aan de gevol
gen van de armoede, aan de ge
volgen vooral van het bittere
gebrek.
Voor sommige gezinnen bete
kent dit een sterven, iedere dag,
ieder uur, een sterven, dat vooral
voor de ouders wordt verveelvou
digd door het getal van hun zo
dierbare personen, die zij zien
lijden en wegkwijnen. Intussen
verergeren de ziekten, omdat zij
niet op de juiste wijze worden
behandeld; ze treffen vooral de
kleinen, omdat de juiste midde
len ontbreken om ze te voorko
men. Men voege daar nog aan
toe de verzwakking en de daar
uit voorkomende lichamelijke
minderwaardigheid van gehele
geslachten, het verval der bur
gerlijke opvoeding in brede la
gen der bevolking, de zedeloos
heid van zovele arme meisjes, tot
op de bodem van de afgrond ge
dreven, omdat zij aldus de enige
uitweg meenden gevonden te
hebben uit hun smadelijke ar
moede. Het komt bovendien niet
zelden voor, dat de ellende tot
het misdrijf voert. Wie door lief
de gedreven de gevangenissen
bezoeken, blijven verzekeren, dat
niet weinige in de grond goede
mensen tenslotte in de gevange
nis zijn terechtgekomen, omdat
de uiterste armoede hen tot een
of andere ondoordachte daad had
gedreven.
Jezus en de armen
Terwijl men dit alles be
schouwt rijst de vraag, wat heeft
het voorbeeld van Christus aan
de mensen geleerd? Wat was tij
dens Zijn verblijf op aarde Chris
tus' houding tegenover de armoe
de en de ellende? Voorzeker. Hij
was als Verlosser gezonden om
de mensen te bevrijden van de
slavernij der zonde, die de hoog
ste ellende is. Toch kon de groot
moedigheid van Zijn Hart Hem
Advertentie
(Let iekkeMU
nodded teQ&n
veLkaud&eid
de ogen niet doen sluiten voor
het iiiden en de lijdenden, te
midden waarvan Hij verkozen
had te leven. Zoon van God en
heraut van het hemelrijk, vond
Hij er vreugde in zich ontroerd
neer te buigen over de wonden
van het menselijk vlees en voor
de lompen der armoede. Hij stel
de zich niet tevreden met de af
kondiging van de wet van ge
rechtigheid en liefde, noch met
de veroordeling in gloeiende ban
vloeken van de hardvochtigen.
de onmenseliiken. de egoïsten,
noch met de waarschuwing, dat
de beslissende uitspraak bii het
laatste oordeel de beoefening der
naastenliefde zal erkennen als
een maatstaf en bewijs van de
liefde tot God; maar Hij gaf zich
persoonlijk geheel en al om hulp.
genezing en voedsel te brengen.
Zeker. Hij vroeg niet of en in
hoeverre de ellende, die Hii aan
trof. te wijten was aan gebrek
of tekortkoming van de poli
tieke of economische orde van
Ziin tijd. Echter niet. alsof Hem
dit onverschillig was. integen
deel. Hii is de Heer der wereld
en der wereldorde. Maar gelijk
Ziin verlossingswerk persoonlijk
was zo wilde Hii ook de andere
ellenden tegemoet gaan met een
liefde, die zich uit in daden van
persoon tot persoon. Het voor
beeld van Jezus legt heden, zo
als altijd, een strikte plicht op
aan allen.
Hulp in de ellende
Wijzelf hebben in de zo moei
lijke jaren van Ons Pontificaat
gewild, dat alles wat Ons door de
liefde der meer bemiddelde ge
lovigen uit de verschillende de
len der wereld toestroomde, weer
in een ononderbroken stroom zou
wegvloeien om Onze armste en
meest verlaten kinderen te hel
pen. Wij hebben dicht bii de
vluchtelingen willen zijn en hen
willen helpen om naar hun hui
zen terug te keren. Wii hebben
de wezen gezocht, om hun een
dak brood en een andere moeder
te geven. Wii hebben Ons inge
spannen om de gekerkerden te
bereiken, de zieken, de krijgs
gevangenen. die nog steeds ver
van hun vaderland worden vast
gehouden. de slachtoffers van de
overstromingen.
Helaas. Wii hebben telkens
weer met grote droefheid moeten
vaststellen, dat Onze pogingen
vroeger en nu niet in verhouding
staan tot de ernst en overvloed
der noden. Daarom zouden Wij
wensen, dat een meer intense en
om zo te zeggen een vermenig
vuldigde liefde jegens de armen
moge opwellen als een heilige,
onstuimige stroom van hulp. die
overal doordringt waar zich een
arme grijsaard bevindt, een kind
dat liidt. een moeder die weg
kwijnt. omdat zij voor dat kind
niets kan doen.
Geliefde kinderen, in armoede
en ellende gedompelden van de
gehele aarde! Wij smeken Jezus,
dat Hij U mag laten voelen, hoe
dicht Wjj by U zyn in Onze Va-
deriyke bezorgdheid, vol angst
en ongerustheid. De Heer weet,
hoezeer Wy Zyn alomtegenwoor
digheid en almacht zouden wil
len bezitten, om by ieder van U
binnen te gaan om er hulp en
opbeuring, brood en werk, rust
en vrede te brengen. Wy zouden
by U willen zyn, wanneer op
het veld of in de fabriek de ver
moeidheid U neerdrukt, terwyi
gy bedroefd zyt door de ziekten,
die U kwellen of verscheurd
wordt door knagende honger.
Ook persoonlijke actie
Wij kunnen tenslotte niet na
laten op te merken, dat ook de
beste caritatieve organisatie uit
zichzelf alleen niet voldoende is,
om aan de noodlijdende mensen
hulp te verlenen. Het is volstrekt
nodig, dat daaraan nog wordt
toegevoegd de persoonlijke actie,
vol bezorgdheid, om de afstand
tussen de behoeftige en de hel
per te overbruggen, en die tot
de hulpbehoevenden gaat. omdat
hii een broeder is van Christus
en ook onze broeder.
De grote verleiding van een
tijdperk, dat zich sociaal noemt,
en waarin behalve de Kerk
de Staat, de gemeenten en ande
re openbare instellingen zich aan
zoveel sociale problemen wijden,
bestaat hierin, dat. wanneer een
arme aan hun deur klopt, de
personen, ook de gelovige, hem
eenvoudigweg verwijzen naar
een instelling, een bureau, een
organisatie, in de mening, dat
zij hun persoonlijke verplichtin
gen reeds voldoende hebben ver
vuld door de bijdrage, die zii aan
dergelijke instellingen hebben
gegeven, door het betalen van
belastingen of van vrijwillige
giften.
De behoeftige zal dan onge
twijfeld langs die weg Uw hulp
ontvangen. Maar dikwijls rekent
hij ook op Uzelf, tenminste op
een vriendelijk en opbeurend
woord van U. Uw liefde moet ge
lijken op die van Christus, die
persoonlijk kwam om Zijn hulp
te brengen. Dat is de inhoud van
de boodschap van Bethlehem.
Tenslotte kunnen de bureaux
hun bijstand niet steeds geven op
Rustige prijshoudende
markt
AMSTERDAM, 29 Dec. Al
met al is de beurs vanmiddag
niet tegengevallen. De handel
had weliswaar niet veel te bete
kenen, doch dit verwonderde
niemand, daar de beurs Woens
dag en Donderdag gesloten blijft,
maar het stemde tot voldoening,
dat het koerspeil vrijwel gehand
haafd bleef. Olies openden iets
zwakker op 307</i, maar trokken
al spoedig aan tot het niveau
van Vrijdag. Vandaag deden ge
ruchten van een interim-divi
dend van vijf procent weer de
ronde, maar volgens insiders zal,
der traditie getrouw, interimdivi
dend begin Januari worden be
kend gemaakt. De internationale
en locale industrieën volgden 't
voorbeeld van de olies. Gebrs.
van Wijk echter werden geadvi
seerd op 75 laten tegen een
vorige notering van 83, dit in
verband met een verder verlies
van f 1.000.000.
Per 1 Januari a.s. mogen, vol
gens een nieuwe bepaling van de
Indonesische regering, geen con
signatiecontracten in rubber
worden uitgevoerd. Dit is wel
belangrijk voor de handel met
Singapore.
De ter.mijnmarkt aldaar was
vast gestemd en ook de Amster
damse rubber termij nmarkt
volgde vanmiddag dit voorbeeld.
De rubberaandelén op de effec
tenbeurs echter lagen verwaar
loosd op een vrijwel onveran
derd niveau. In aandelen over
zeese gas en aniem mocht van
middag wederom een notering
worden gemaakt, waarbij de
koers zidh circa twaalf procent
hoger stelde, dit wegens een mo
gelijke spoedige nationalisatie
De scheepvaartafdeling ver
keerde enigszins in mineur, zon
der dat de verliezen hier groot
waren. Holland-Amerikalijn vrij
wel onveranderd op 125. In gul-
densibeleggingen tenslotte over
heerste licht aanlbod, zodat hier
de stemming iets zwakker was.
Amerikanen onveranderd. Pro
longatie 3 pet.
Interim-dividend
N.V. Dekker's Houthandel
Naar wij vernemen, is door di
rectie en commissarissen van de
N.V. Dekker's Houthandel te
Zaandam besloten over het jaar
1952 een interim-dividend in
contanten uit te keren van 5 pro
cent op de gewone aandelen en
van 4 procent op de 6 procent
cum. pref. winstd. aandelen, be
taalbaar van 5 Januari a.s. af.
Over het vorige boekjaar werd
in totaal resp. 9 procent en 7
Êrocent op deze aandelen uitge-
eerd.
De gang van zaken over 1952
was bevredigend en de resultaten
over dit jaar zullen vermoede
lijk niet veel afwijken van die
van het vorige jaar.
Semarang-Cheribon Tram
Op de vergadering van obliga
tiehouders der Semarang-Cheri
bon Stoommtj. was het vereiste
quorum niet aanwezig, zodat in
een tweede vergadering, die op
21 Januari zal worden gehouden.
een zo persoonlijke wijze als no
dig zou zijn: daarom heeft de
caritatieve instelling, als een on
ontbeerlijke aanvulling vrijwil
lige helpers nodig.
Opwekking
Dat alles moedigt Ons aan om
Uw persoonlijke medewerking te
vragen. De behoeftigen, zy, die
door het leven in moeiiyke om
standigheden zyn gebracht, de
ongelukkigen van allerlei aard,
wachten er op. Laat niemand,
voorzover het van U afhangt,
diep bedroefd moeten zeggen, zo
als de man uit het Evangelie, die
reeds 38 jaar ziek was: „Heer, ik
heb niemand" (Jo. 5, 7)
Met de wens, dat de onverval
ste Christeiyke liefde, gevoed
door een levendig en diep geloof,
het stoffeiyk en geesteiyk leed
moge lenigen en de vyandigheid
der harten moge overwinnen,
schenken Wy aan U allen, ge
liefde zonen en dochters, die naar
Ons luistert, en aan allen, die U
nastaan in het geloof aan een
ware en persooniyke God, alsook
aan Uw gezinnen en aan alle
personen en zaken, die U dier
baar zijn, met liefde Onze Apos
tolische Zegen.
omtrent het te behandelen voor
stel zal moeten worden beslist.
Het bestuur deelde desgevraagd
mede, dat de Indonesische rege
ring thans denkt aan een ver
goeding van f 50 millioen voor
de eventuele naasting van
alle spoor- en tramwegbedrijven.
Indertijd hebben de gezamen
lijke maatschappijen voorgesteld
hiervoor een bedrag van f 200
millioen te bestemmen.
Productie van nieuwe
verzekeringen
In November is voor een be
drag van f 200,5 millioen aan
nieuwe verzekeringen afgesloten,
waarvan f 80,9 min kapitaal
f 101,3 min rente- en f 18,3 min
volksverzekering. De productie
gedurende de maanden Januari -
November is hiermede gekomen
op f 1,964,9 min. tegen f 1.776,1
min. in dezelfde periode van '51.
Aandeelhouders
„Melattie" niet goed af
In de algemene vergadering
van aandeelhouders der N.V.
Landbouw Maatschappij „Melat
tie" zijn de jaarstukken over '51
met algemene stemmen goedge
keurd.
De directie deelde mede, dat
men, niettegenstaande de a.s. li
quidatie, toch nog besloten heeft
„Melattie" op te waarderen. Een
opwaardering echter, die slechts
fiscale betekenis heeft.
Het is wel zeker, dat prefe
rente aandeelhouders bij de li
quidatie betaling van hoofdsom
en achterstallige rente zullen
ontvangen. Gewone aandeelhou
ders zullen evenwel slechts zeer
weinig ontvangen. Bovendien
moet deze groep eerst de transfer
afwachten van de eventueel in
Indonesië bij liquidatie nog vrij
komende middelen.
\J
j
V
e
T"
H7
n
'O I
u
>1
ts
*6
t,7
'1
30
ri mm
Si
tv
Jt
ji
V
I M
*9
ia
Éa f
it
JJ
if
No. 146.
Horizontaal:
1. insecteneter
4. model
7. zanignoot
8. slede
9. deel van de dag
11. aanw. vniw.
13. zanignoot
14. motorraces
16. lidwoord (fir.)
17. goud (fr.)
18. uitbouw
19. klepper
21. te zijner plaatse (lat.)
23. landbouwwerktuig
24. het romeinse rijk
25. herkauwer
27. schijf
29. linnen huisje
31. lidwoord
32. landbouwwerktuig
33. kerstmis (fr.)
34. knolgewas
Verticaal:
1. eenimaal
2. roem
3. jaargetijde
4. familielid
5. vr. munt
6. grondsop
10. ons inziens
12.. op deze wijze
15. langzaam
16. gelooide huid
19. kwajongen
20. inhoudsmaat
21. stel
22. laatst leden
25. niet door twee deelbaar
26. halt
28. groet
30. wederhelft
OPLOSSING KRUISWOORD
No. 145
Horizontaal:
1 Zevenbergen, 10 Uno, 11 aar
12 ree. 13 idem. 15 rand. 16 gek.
18 lia. 19 eigenen. 20 bedroom.
26 rei. 27 ala. 28 alom. 31 drie.
33 nee. 34 aas. 36 ier. 37 dedems-
vaart.
Verticaal:
1 zuidholland. 2 end. 3 vroege.
4'na. 5 bad. 6 er. 7 graan. 8 een.
9 nederhemert. 14 mei. 15 rie.
17 kg. 18 In. 20 brood. 21 eem.
22 di. 23 oa. 24 old. 25 maria.
29 lee. 30 ras. 32 ien. 34 am.
35 sv.
FEUILLETON:
EEN ZONDAGSKIND
Door Toon Kortooms
58.
„Mijnheer Mallot, het meisje
van Theodoor.dat ben ik!"
De Fransman is veel gewend,
zeggen ze. En Guillaume was
waarschijnlijk ook niet van van
daag of gisteren, maar daar ver
schoot hij toch een beetje van.
Hij begon te murmelen als een
bergbeek in de Franse Jura en
Theodoor zag aan de stand van
's mans voeten, dat hij stomver
baasd neergezegen was. Doch het
moet toegegeven zijn, dat hij de
zonnige en luchthartige aard van
zijn land niet verloochende; hij
lachte als een schooljongen.
„Maar geen woord tegen va
der", fluisterde Clarence.
Hij beloofde het. God zegene
Frankrijk en zijn bevolking, zei
Theodoor diep in zijn hart. Hij
nam zich voor te zijner tijd de
wittebroodsweken in Parijs door
te brengen en dan met een stra
lende Clarence aan zijn zijde
plotseling voor Guillaume Mal
lot te staan. Theodoor sloot zijn
ogen. Hij keerde zich zacht om
en kwam nu op zijn buik te
liggen. Heerlijk was dat, een
andere houding te kunnen aan
nemen. Zo hield hij het desver-
langd wel weer een tijdje uit.
De jonkheer kwam binnen: me
vrouw Legrande en Clarence
waren schielijk wederom gaan
zitten.
„Guillaume!" riep hij in opge
wekt Frans, „je raadt nooit wie
ik aan de telefoon had".
Guillaume aan het raden, maar
dat was een onbegonnen werk.
„Louis Perné, de gezant. Char
mante heer. Ik heb kennis met
hem gemaakt in Den Haag, toen
we daar een concert gaven. Hij
vroeg mij toen een avond te ko
men geven voor de functionaris
sen van het gezantschap. Hij is
een groot bewonderaar van Theo-
door's stem. De datum is vastge
steld op Zondag over veertien
dagen. Ik vertelde hem zojuist,
dat jij hier was. Ik heb hem voor
morgen te dineren gevraagd".
De jonkheer wreef zich in zijn
handen en ging verder:
„Dat wordt dus een heel gezel
schap: Perné en zijn vrouw,
Guillaume, André, Theodoor,
grootmama, Clarence, ikzelf en
die ezelskop met zijn dochter. Wat
zal die ezelskop ogen opzetten
als ik hem vertel, dat hij met de
Franse gezant zal aanzitten. Ge
loof maar, dat hij Theodoor zal
erkennen!"
Hij liet zioh vrolijk neer op de
divan.
„Kuk", zei Theodoor zachtjes
en hij zat andermaal in de klem.
„Zal ik Theodoor eens laten
komen, dan kan hij enkele num
mers voor ons zingen?" riep de
jonkheer fris uit.
Mallot keek vluchtig naar Cla
rence en deze gaf hem heimelijk
een teken. De geniale Fransman
begreep dit en zei verontschul
digend, dat de reis naar hier hem
enigszins vermoeid had en dat hij
niet al te laat zou willen gaan
rusten. Morgenavond was er nog
gelegenheid te over om te musi
ceren. De jonkheer vond dat uit
stekend, natuurlijk Guillaume,
zoals 't je belieft. Wil je mis
schien nu al gaan sluimeren?
Toch wel beminnelijk van hem,
vond Theodoor.
Opnieuw ontwikkelde zich ech
ter een gesprek. Het was snel en
geanimeerd. De tijd vloog voorbij.
Mallot, evenmin als de jonkheer,
daoht er tenslotte nog aan, dat
een van beiden vroegtijdig
wenste te gaan rusten. Het ge
sprek was tè boeiend, blijkbaar.
Uur na uur verstreek. Maar voor
Theodoor kroop minuut na mi
nuut traag als een wijnbergslak
voort. Dat wordt morgenvroeg,
dacht hij ontsteld. Gelukkig, dat
de zware jonkheer weer in een
stoel was gaan zitten, anders had
hij zijn veelbelovende zanger
onder zijn voortdurende twee
honderd pond geplet. Clarence
zat waarschijnlijk in zo'n vreemde
spanning te wachten, dat zij ver
gat er slaperig uit te zien, terwijl
de oude mevrouw Legrande van
de situatie onder de divan geheel
onkundig was. Bovendien had zij
de hele dag op haar legerstede
doorgebracht, zodat ook zij niet
naar nachtrust taalde. Tegen mid
dernacht was er voor Theodoor
nog geen enkel uitzicht, behalve
dan het uitzicht op vier paar
voeten. Erg opwekkend is de
aanblik van voeten nooit geweest
en dat zal wel zo blijven. Tegen
een uur of twee, zei de jonkheer,
nog altijd even monter:
„Guillaume, heb je de nieuwste
aanwinst van mijn instrumenten-
verzameling al gezien?"
Waar haalde deze theaterdirec
teur toch de vitaliteit vandaan
om zoiets in het holst van de
nacht op tafel te brengen? En
als om de spot te drijven met elk
uithoudingsvermogen, antwoordde
Mallot, dat hij die aanwinst tot
zijn grote spijt nog niet gezien
had.en dat hij ze trés graag
zou willen aanschouwen.
De vrouwen bleven achter. Zou
ik nu, dacht Theodoor, 't zit er
precies in, ik zou nü kunnen ont
snappen. Maar van de andere
kant was hij te zeer benieuwd
wat grootmoeder en kleindochter
in deze omstandigheden zouden
doen. Wellicht was het veilig het
initiatief aan hen te laten, dan
had men zich straks niets te ver
wijten.
„Dat wordt morgenavond een
vertoning", zei mevrouw Legran
de luid (veel te luid naar Theo-
door's smaak), „misschien geneest
dat je vader van zijn onredelijk
heid, zijn waanzinnige strengheid
en zijn superioriteitswaan. Ik ver
heug mij er op. Het klinkt
vreemd, Clarence, maar nogmaals,
toen ik Theodoor voor de eerste
keer zag, voelde ik het onmid
dellijk: deze jongeman! Dit is de
jongeman voor Clarence. Hij is
anders dan de anderen. Hij is
geen snob.
(Wordt vervolgd.)
Stalin hei
dagen een
enkele vra
ton van
hem had ge
voor de tw
Sovjet-preim:
manier van
geeft. De
April. Stalin
antwoorde
groep Amei
die in het
o.m. ook Per
tator van hel
aan de New
staan, dat
Eisenhower
in hetzelfde
zegd. dat Ri
len op een
Koreaanse
schuilt geen
pectief. Wan:
overleg wenst
het Korea-coi
wil helpen,
maken van
matieke wef
der V.N. ber
West nog
hebben. De
totaal geen
ten, of Rusla
wil. Het gaa'
welke voorwi
eerlijk en opr
Op het mom
de India-resoli
het duidelijk
Kremlin eiste
schuilt er in
Stalin een
April werd
na list en geze
listische en
vredelievend
konden leven
verlangen naa
en handhaving
van gelijkheid
in binnenlandse
van andere
volkomen ve
Leninistische
dige botsing
tische en soci
Een principe,
met hand en
toen enige
dersleiders e<
hem hadden,
én en ander
kei in de
ven aan de
19de congres
communistische
er beter aan
voor ogen
streeft naar
pij. Niemand
en hij kan
dit 'destijds in
in het Amer:
„Life" uit de
is dan ook alle
men, dat tusse
naire doel van
verschil bestaat
schil in de m
de leiders van
munisme .het
ken. Een tj
van het laaat
ring van de
serie voormanne
Ion. Zij hingen
van het openl:
bot age en stal
ordende een pi
welen handschoi
massa te trek'
tegie wordt oc
bepalen van
genover de n
staten. Stalin
zag voor madi
treffender tot
dan op de bijei
dam. toen Cfai
van het Vatic
de positie van
Stalin keek een
uit en vroeg toe
„Hoeveel divisies
Dit alles neemt i
overlag resultaa
Maar dan zal
ook een dermat
ning aan de da:
en sterkte bere
Rusland ontzag
zeimd. Waarmee
zeggen, dat elk
baar van Stalin
waakzaamheid
landen in slaai
Want daar is he
öm begonnen.
DE ROULET
TE ROT
De politie te
Zaterdagnacht e«
n huis aan de
waar gelegenhek
roulette te speler
had er in enkele
drag van f 4400
den arrestaties
lette werd in be
STAKING IP
SINGAPORE
Op de Marinebas
zijn vandaag tien*
in staking gegaan
ste staking, die
ooit heeft gekend
ce arbeiders op
vaardigde gistere
om 't werk neer
de onderhandelin
verhoging die mes
den geleden bego
impasse waren gi
Paardenmai
UTRECHT 29
Utrechtse paarde
heden aangevoerd
Prijzen varieerder
den van 900 tot
den van 750 tot
den van 625 tot
ven dr% jaar va
paarden beneden
tqt 800; veulens
hitten van 400 to
was kalm.
Graanbeurs
29 Dec. Bi
nen (officieuze
100 kg franco Rc
zonder vocht<x
26.95, op vo
f26.90.
Voedergranen
met weinig aanbc
f 32.25—33.25, gi
wintergerst f31.0
f25.50—26.50, bla
rogge flauw f26
geschoond tot f3
Peulvruchten
f 4553, schokker
ne bonen iets be