HEDENDAAGSE SAMENLEVING BRENGT GEWETENS IN NOOD RADIO MITALIAN0 Financiën en Economie X) 0$ De Kerstboodschap van Z.H. de Paus (III, slot Emig j gratie-voorschriften onderdrukken zedelijke normen van het leven Leed der armen eist persoonlijke bemiddeling! Natuurlijke orde boven gaat nationale economie programma Beursoverzicht UW PUZZLE voor vandaag Buit n 'agina 4 Dinsdag 3ü December 1952 DE ECONOMISCHE MOEILIJKHEDEN zijn echter niet de enige, waaronder de mens in de hedendaagse samen leving lijdt. Vaak ontstaan daarmee verbonden de moei lijkheden van het geweten, vooral bij de Christen, die er om bezorgd is, te leven volgens de voorschriften van de natuurlijke en de goddelijke wet. Dat geweten, waaraan grotendeels de gezondmaking en de redding moest wor- worden toevertroutvd, wordt aldus door de voorstanders van de onpersoonlijke opvatting der samenleving tot in wendige martelingen veroordeeld. Dit is tvellicht het uiterste punt der verwijdering van het goddelijke voor beeld, ivaartoe het werk tot hulp aan de mensen geraakt. De moderne maatschappij, die alles ivil voorzien en orga niseren, komt inderdaad vanwege haar mechanische wijze van denken in botsing met wat leeft en ivat daarom niet onderhevig kan zijn aan quantitatieve berekeningen. Meer in het bijzonder komt zij in botsing met die rechten die de mens krachtens zijn natuur uitsluitend met zijn persoonlijke verantwoording uitoefent, n.l. de voortplan ting, waarvan hij immers steeds de voornaamste bescher mer blijft. Dergelijke innerlijke conflicten tussen systeem en geweten gaan dan ook schuil onder de namen geboortevraagstuk en emigratieprobleem. Geboortevraagstuk en emigratieprobleem Wanneer de echtgenoten van nlan zijn trouw te bliiven aan de onaantastbare, door de Schenner vastgestelde wetten van het le ven. of wanneer zij. om deze trouw veilig te stellen, zich uit de knellende beperkingen van hun vaderland zoeken los te ma ken. en geen ander middel vin den dan de emigratie - een mid del. dat vroeger werd ingegeven door winzicht, heden ten dage vaak wordt opgelegd door de el lende - dan stuiten zii als op een onverbiddelijke wet. op de maat regelen van de georganiseerde maatschappij, op de koude be- od de openbare mening wordt uitgeoefend, en tenslotte zien wil het natuurlijke recht van de menselijke persoon, om bii emi gratie of immigratie niet gehin derd te worden, miskend of al thans practisch opgeheven, onder het. voorwendsel van een ver keerd begrepen of verkeerd toe gepast algemeen welzijn, dat zijn kracht en geldigheid ontleent aan wettelijke of administratieve be palingen. Deze voorbeelden ziin voldoen de om aan te tonen, hoe de door koude bere.kening ingegeveji ad ministratie. bii haar pogen om het leven in het nauwe raam van vastgestelde tabellen te persen - alsof het een statisch verschijnsel was! - een verloochening en be lediging wordt van het leven zelf en van ziin wezenstrek, nl. van het ononderbroken dynamische, dat daaraan door de natuur wordt meegedeeld en dat zich openbaart in heel de rijke scha kering van de individuele om standigheden. De gevolgen hier van ziin zeer ernstig. Talrijke rekening, die reeds heeft vast- brieven, die Ons bereiken, geven gelegd. hoeveel personen^ een b]iik van de verslagenheid van land in bepaalde omstandigheden nu of in de toekomst kan en moet voeden. En langs de weg der voorlopige berekening tracht men ook de gewetens te mecha niseren. Aldus ontstaan dan de openbare voorschriften voor de controle op de geboorte, de druk van het administratieve apparaat der zogenaamde sociale zekerheid en de invloed, die in dezelfde zin WOENSDAG 31 DECEMBER HILVERSUM I, 402 m. 7.00 NCRV; 0.30—2.00 KRO 7.00 Nieuws; 7.13 Gewijde mu ziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.; 8.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de huisvrouw; 9.35 Waterstan den; 9.30 Gram.; 10.15 Idem; 10.30 Morgendienst;; 11.00 Gram. 11.15 Hoorspel: Het Gouden Feest van de Klokkenluider; 12.00 Bariton en piano; 12.30 Land en tuinbouwmededelingen; 12.33 Muziek; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Prot. Interkerke lijk Thuisfront; 13.20 Gevarieer de muziek; 13.50 Gram.; 14.15 Cello en piano: 14.45 Voor de meisjes; 15.00 Gram.; 15.15 Or kest en solist; 16.00 Voor de jeugd; 17.20 Gram.; 17.30 Orgel spel; 18.00 Gram.; 18.15 Geeste- lvjke liederen; 18.30 Causerie: De cultuur en de kunst van de mensen uit de ijstijd; 19.00 Nieuws en weerber.; 19.10 Gra- mofoon; 19.30 Ned. Herv. Oude- jaarsavonddienst; 20.45 Orkest en solist; 21.15 Muziek: 22.00 Klankbeeld over het aflopende jaar; 23.00 Nieuws; 23.15 Gram.; 23.40 .Oudejaar 1952", toespraak; 24.00 Klokken; 0.02 Nieuwjaars wens; 0.10 Nieuwjaarswensen van overzee; 0.30 Nieuwjaarstoe spraak; 0.35—2.00 Gev. muziek. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.00 VPRO, 21.00 VARA, 0.30 —2.00 AVRO. 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.; 7.30 Gram.; 8.00 Nieuws; 8.18 Orgel; 8.50 Voor de vrouw; 9.00 Gram.; 10.00 Causerie over Oude- en Nieuwjaarsliederen; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Voor de vrouw; 11.00 Gram.; 12.00 Orkest; 12.30 Land- en tuin bouwmededelingen; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Instrumen taal kwartet; 13.00 Nieuws; 13.15 Commentaar; 13.20 Melando en zün orkest; 13.50 Gram.; 14.00 Causerie; 14.15 Orkest; 15.00 Voor de kinderen; 15.30 Voor de jeugd; 15.50 Vierhandig piano spel: 16.10 Voor de jeugd; 16.45 Voor de zieken; 17.15 Gram.; 17.30 Lichte muziek; 17.50 Rege ringsuitzending: Jeudguitzending „De brievenbus gaat open"; 18.00 Nieuws; 18.15 Jaaroverzicht; 19.00 „Oudejaar in Delft", klankbeeld; 19.30 Oudejaars- avonddienst; 20.30 Oudejaars- avondgroeten; 20.50 „Dit jaar", causerie; 21.00 Cabaret; 22.20 Gram.: 23.00 Nieuws; 23.15 Gev. muziek; 23.55 „Een „hoop"-vol besluit van 't oude jaar"; 24.00 Klokgelui: 0.01 Nieuwjaarstoe spraak; 0.15 Gram.; 0.30 Nieuw jaarsgroet; 0.35—2.00 Gev. muz. waardige en flinke Christenen, wier geweten wordt gepijnigd door het stroeve gebrek aan be grip van de kant van de maat schappij. die. onverbiddelijk in haar voorschriften, zich voort beweegt als een machine, vol gens de berekeningen, maar de problemen, die hen persoonlijk in hun zedelijk leven diep beroe ren. meedogenloos verdrukt en voorbijziet. Zeker zullen Wij allerminst ontkennen, dat dit of dat gebied op dit ogenblik lijdt onder een betrekkelijke overbevolking. Maar zich uit de moeilijkheid willen redden met de formule dat het aantal mensen moet wor den geregeld naar de nationale economie, staat gelijk met het omverwerpen der natuurlijke orde en der gehele daarmee ver bonden psychologische en zedelij ke levenssfeer. Welk een dwaling zou het zijn, de schuld van de tegenwoordige noden af te wentelen op de natuurwetten, terwijl zij duidelijk voortkomen uit het gebrek aan eensgezind heid tussen de mensen en de volkeren onderling. Verdrukki ngen en vervolgingen De gewetens hebben heden ten dage nog andere verdrukkingen te verduren. Bii voorbeeld daar, waar aan de ouders, tegen hun overtuiging en tegen hun wil. een bepaalde opleiding van hun kinderen wordt opgedrongen: of wanneer men de toegang tot de arbeid of tot het arbeidsterrein afhankelijk maakt van het lid maatschap van bepaalde partijen of van organisaties, die hun ont staan te danken hebben aan de arbeidsmarkt. Een dergelijk on derscheid maken is een symp toom van de onjuiste opvatting over de eigen functie der vak verenigingen en over hun eigen doel. nl. de bescherming der be langen van de loonarbeider in de schoot der hedendaagse samen leving. die steeds meer anoniem en collectivistisch is geworden. Immers wat is het wezenlijke doel der vakverenigingen? Al lereerst de practische bevesti ging. dat de mens de drager, niet het voorwerp is van de sociale verhoudingen. Wat is dit doel anders dan het individu te be schutten tegen de collectieve on verantwoordelijkheid van naam loze bezitters: wat anders dan de persoon van de arbeider te ver tegenwoordigen ten aanzien van hen die geneigd ziin hem slechts te beschouwen als een produc tieve kracht voor een bepaalde prijs? Hoe zouden zij het dus normaal kunnen vinden, dat de verdediging der persoonlijke rechten van de arbeiders steeds meer in de handen wordt gelegd van een anonieme collectiviteit, die werkt door middel van reus achtige organisaties met mono polistisch karakter? De werk man. aldus in zijn persoonlijke rechten gekwetst, moet de on derdrukking van zijn vrijheid en van zijn geweten als bijzonder pijnlijk ondervinden, gegrepen als hij is tussen de raderen van een ontzaglijke sociale machine. Wie deze Onze bezorgdheid voor de ware vrijheid ongegrond zou achten, voorzover Wij Ons. gelijk Wij doen, tot dat deel van de wereld richten, dat gewoon lijk „vrije wereld" wordt ge noemd. zou moeten bedenken, dat ook daar eerst de eigenlijke oorlog, daarna de „koude oorlog" de sociale betrekkingen met ge weld in een richting hebben ge dreven. die onvermijdelijk de uitoefening van de vrijheid zelf besnoeit, terwijl in een ander deel van de wereld deze tendens zich ten volle tot haar laatste consequenties heeft ontwikkeld. In uitgestrekte gebieden, waar de druk van de absolute macht zielen en lichamen aan zich on derwerpt. is de Kerk de eerste, die hierover hevige smarten lijdt. Haar kinderen ziin het slacht offer van een onafgebroken ver volging. die rechtstreeks of on rechtstreeks. nu eens openlijk dan weer listig verborgen wordt gevoerd. Oude Christelijke ge meenten en gemeenschappen, be kend door hun geloofsijver, door de glorie van hun heiligen, door de glans van hun werken, van theologische wetenschap en christelijke kunst, en boven alles door de verbreiding van de lief de en van de beschaving temid den van het volk. zien zich op de rand van de ondergang van hun uiterlijke grootheid. Jonge chris telijke gemeenten. wijngaar den van de Heer, riik aan belof ten. besproeid door het zweet en het bloed van nieuwe aposte len ondersteund door de ge beden en offers van geheel de Katholieke wereld, worden plot seling getroffen •door dezelfde or kaan, die meedogenloos de oude eik en het jonge boompje op ziin weg neerrukt. Wat zal er van deze oude en jonge Christengemeenschappen overblijven, wanneer het „einde der beproevingen" zal komen, waarom Wij onophoudelijk bid den? Dat is het ondoorgrondelij ke geheim van een altijd goede God. Hierbij plaatsen wij het derde en laatste deel, van de letterlijke vertaling van de authentieke tekst van de be langrijke rede, die de H. Vader ter gelegenheid van Kerstmis heeft uitgesproken. Intussen maakt het boek des levens overal in deze armzalige wereld gewag van de daden van innerlijke geestkracht, van de on telbare daden van heldenmoed, die door de H. Geest worden ge wekt, ter verdediging van het Rijk van God, van de Naam van Jezus, de enige redding, en van de eer van Zijn Allerheiligste Moeder. De vervolgde Christenen weten, dat deze hoogste goederen bittere offers en zelfs het offer van hun leven kunnen eisen en metterdaad ook vaak eisen. Wii stellen de dingen niet te mooi voor. Er zullen heden, zo als steeds, gedurende de vervol gingen gevallen ziin niet zel den begrijpelijk, al zijn ze niet te rechtvaardigen van zwakheid en van opgeven van verzet: ge vallen van verraad- Maar de be richten. die worden verspreid, zeggen meestal de waarheid maar half, indien zii ze boven dien niet verminken of helemaal vervalsen. Aldus onttrekt men. zowel door de samenzwering van het stilzwijgen als door het ver draaien van de feiten, aan de kennis van het publiek de harde strijd, welke bisschoppen, pries ters en leken moeten doorstaan ter verdediging van het Katholie ke geloof. Het leed der armen En nu richt zich Onze gedach te met bijzondere en hartelijke bezorgdheid tot het beklagens waardig leed der armen, ver spreid over de gehele wereld: be kende of onbekende armen, in beschaafde landen of in streken, die nog niet hersteld zijn door de Christelijke of alleen maar men selijke beschaving. Voor het oog van de geest trek ken de gezinnen voorbij, waar boven als een dreigende spook gestalte het gevaar hangt. dat elke bron van inkomsten op droogt, wanneer zii plotseling zonder werk komen. Voor ande ren komt bij deze onzekerheid van het loon ook nog. dat het ontoereikend is. zodat het hurj niet toestaat zich een passende kleding en zelfs het voedsel om niet ziek te worden, aan te schaf fen. De toestand wordt nog er ger. wanneer zii gedwongen ziin te wonen in een paar kamers, zonder meubels of in het volle dige gemis van die bescheiden gerieflijkheden, die het leven minder zwaar maken. Als er dan slechts één vertrek is en dit die nen moet voor viif. zes. zeven personen, dan kan eenieder zich de ontbering voorstellen! En wat te zeggen van die gezinnen, die wel wat werk hebben, maar geen huis en in noodbarakken wonen, in krotten, die men zelfs niet voor het vee zou bestemmen? Bitter is eveneens de ellende van hen, die door de voortduren de en bijna chronische ontwaar ding van het geld. haast beroofd bleven van al hun inkomen, in de treurigste armoede ziin ver vallen, die hen dikwijls dwingt tot een schaamteloos bedelen in hun laatste jaren na een leven van zuinigheid en moeizame ar beid. Maar het meest troosteloze schouwspel bieden de gezinnen, aan wie alles ontbreekt. Gezin nen in „zwarte ellende"; vader heeft geen werk. moeder ziet haar kinderen wegkwijnen, ter wijl ze volslagen machteloos is om te helpen; elke dag is er ge brek aan brood: elke dag ont breekt het nodige om zich te kunnen kleden, en wee hun al len. wanneer de ziekte zich komt nestelen in dat hol. waarvan een woning voor mensen werd ge maakt. Terwijl Onze gedachte naar die voorbeelden van armoede en el lende gaat, wordt Ons hart ver vuld van angst en terneerge drukt door een Wii kunnen wel zeggen dodelijke droef heid. Wii denken aan de gevol gen van de armoede, aan de ge volgen vooral van het bittere gebrek. Voor sommige gezinnen bete kent dit een sterven, iedere dag, ieder uur, een sterven, dat vooral voor de ouders wordt verveelvou digd door het getal van hun zo dierbare personen, die zij zien lijden en wegkwijnen. Intussen verergeren de ziekten, omdat zij niet op de juiste wijze worden behandeld; ze treffen vooral de kleinen, omdat de juiste midde len ontbreken om ze te voorko men. Men voege daar nog aan toe de verzwakking en de daar uit voorkomende lichamelijke minderwaardigheid van gehele geslachten, het verval der bur gerlijke opvoeding in brede la gen der bevolking, de zedeloos heid van zovele arme meisjes, tot op de bodem van de afgrond ge dreven, omdat zij aldus de enige uitweg meenden gevonden te hebben uit hun smadelijke ar moede. Het komt bovendien niet zelden voor, dat de ellende tot het misdrijf voert. Wie door lief de gedreven de gevangenissen bezoeken, blijven verzekeren, dat niet weinige in de grond goede mensen tenslotte in de gevange nis zijn terechtgekomen, omdat de uiterste armoede hen tot een of andere ondoordachte daad had gedreven. Jezus en de armen Terwijl men dit alles be schouwt rijst de vraag, wat heeft het voorbeeld van Christus aan de mensen geleerd? Wat was tij dens Zijn verblijf op aarde Chris tus' houding tegenover de armoe de en de ellende? Voorzeker. Hij was als Verlosser gezonden om de mensen te bevrijden van de slavernij der zonde, die de hoog ste ellende is. Toch kon de groot moedigheid van Zijn Hart Hem Advertentie (Let iekkeMU nodded teQ&n veLkaud&eid de ogen niet doen sluiten voor het iiiden en de lijdenden, te midden waarvan Hij verkozen had te leven. Zoon van God en heraut van het hemelrijk, vond Hij er vreugde in zich ontroerd neer te buigen over de wonden van het menselijk vlees en voor de lompen der armoede. Hij stel de zich niet tevreden met de af kondiging van de wet van ge rechtigheid en liefde, noch met de veroordeling in gloeiende ban vloeken van de hardvochtigen. de onmenseliiken. de egoïsten, noch met de waarschuwing, dat de beslissende uitspraak bii het laatste oordeel de beoefening der naastenliefde zal erkennen als een maatstaf en bewijs van de liefde tot God; maar Hij gaf zich persoonlijk geheel en al om hulp. genezing en voedsel te brengen. Zeker. Hij vroeg niet of en in hoeverre de ellende, die Hii aan trof. te wijten was aan gebrek of tekortkoming van de poli tieke of economische orde van Ziin tijd. Echter niet. alsof Hem dit onverschillig was. integen deel. Hii is de Heer der wereld en der wereldorde. Maar gelijk Ziin verlossingswerk persoonlijk was zo wilde Hii ook de andere ellenden tegemoet gaan met een liefde, die zich uit in daden van persoon tot persoon. Het voor beeld van Jezus legt heden, zo als altijd, een strikte plicht op aan allen. Hulp in de ellende Wijzelf hebben in de zo moei lijke jaren van Ons Pontificaat gewild, dat alles wat Ons door de liefde der meer bemiddelde ge lovigen uit de verschillende de len der wereld toestroomde, weer in een ononderbroken stroom zou wegvloeien om Onze armste en meest verlaten kinderen te hel pen. Wij hebben dicht bii de vluchtelingen willen zijn en hen willen helpen om naar hun hui zen terug te keren. Wii hebben de wezen gezocht, om hun een dak brood en een andere moeder te geven. Wii hebben Ons inge spannen om de gekerkerden te bereiken, de zieken, de krijgs gevangenen. die nog steeds ver van hun vaderland worden vast gehouden. de slachtoffers van de overstromingen. Helaas. Wii hebben telkens weer met grote droefheid moeten vaststellen, dat Onze pogingen vroeger en nu niet in verhouding staan tot de ernst en overvloed der noden. Daarom zouden Wij wensen, dat een meer intense en om zo te zeggen een vermenig vuldigde liefde jegens de armen moge opwellen als een heilige, onstuimige stroom van hulp. die overal doordringt waar zich een arme grijsaard bevindt, een kind dat liidt. een moeder die weg kwijnt. omdat zij voor dat kind niets kan doen. Geliefde kinderen, in armoede en ellende gedompelden van de gehele aarde! Wij smeken Jezus, dat Hij U mag laten voelen, hoe dicht Wjj by U zyn in Onze Va- deriyke bezorgdheid, vol angst en ongerustheid. De Heer weet, hoezeer Wy Zyn alomtegenwoor digheid en almacht zouden wil len bezitten, om by ieder van U binnen te gaan om er hulp en opbeuring, brood en werk, rust en vrede te brengen. Wy zouden by U willen zyn, wanneer op het veld of in de fabriek de ver moeidheid U neerdrukt, terwyi gy bedroefd zyt door de ziekten, die U kwellen of verscheurd wordt door knagende honger. Ook persoonlijke actie Wij kunnen tenslotte niet na laten op te merken, dat ook de beste caritatieve organisatie uit zichzelf alleen niet voldoende is, om aan de noodlijdende mensen hulp te verlenen. Het is volstrekt nodig, dat daaraan nog wordt toegevoegd de persoonlijke actie, vol bezorgdheid, om de afstand tussen de behoeftige en de hel per te overbruggen, en die tot de hulpbehoevenden gaat. omdat hii een broeder is van Christus en ook onze broeder. De grote verleiding van een tijdperk, dat zich sociaal noemt, en waarin behalve de Kerk de Staat, de gemeenten en ande re openbare instellingen zich aan zoveel sociale problemen wijden, bestaat hierin, dat. wanneer een arme aan hun deur klopt, de personen, ook de gelovige, hem eenvoudigweg verwijzen naar een instelling, een bureau, een organisatie, in de mening, dat zij hun persoonlijke verplichtin gen reeds voldoende hebben ver vuld door de bijdrage, die zii aan dergelijke instellingen hebben gegeven, door het betalen van belastingen of van vrijwillige giften. De behoeftige zal dan onge twijfeld langs die weg Uw hulp ontvangen. Maar dikwijls rekent hij ook op Uzelf, tenminste op een vriendelijk en opbeurend woord van U. Uw liefde moet ge lijken op die van Christus, die persoonlijk kwam om Zijn hulp te brengen. Dat is de inhoud van de boodschap van Bethlehem. Tenslotte kunnen de bureaux hun bijstand niet steeds geven op Rustige prijshoudende markt AMSTERDAM, 29 Dec. Al met al is de beurs vanmiddag niet tegengevallen. De handel had weliswaar niet veel te bete kenen, doch dit verwonderde niemand, daar de beurs Woens dag en Donderdag gesloten blijft, maar het stemde tot voldoening, dat het koerspeil vrijwel gehand haafd bleef. Olies openden iets zwakker op 307</i, maar trokken al spoedig aan tot het niveau van Vrijdag. Vandaag deden ge ruchten van een interim-divi dend van vijf procent weer de ronde, maar volgens insiders zal, der traditie getrouw, interimdivi dend begin Januari worden be kend gemaakt. De internationale en locale industrieën volgden 't voorbeeld van de olies. Gebrs. van Wijk echter werden geadvi seerd op 75 laten tegen een vorige notering van 83, dit in verband met een verder verlies van f 1.000.000. Per 1 Januari a.s. mogen, vol gens een nieuwe bepaling van de Indonesische regering, geen con signatiecontracten in rubber worden uitgevoerd. Dit is wel belangrijk voor de handel met Singapore. De ter.mijnmarkt aldaar was vast gestemd en ook de Amster damse rubber termij nmarkt volgde vanmiddag dit voorbeeld. De rubberaandelén op de effec tenbeurs echter lagen verwaar loosd op een vrijwel onveran derd niveau. In aandelen over zeese gas en aniem mocht van middag wederom een notering worden gemaakt, waarbij de koers zidh circa twaalf procent hoger stelde, dit wegens een mo gelijke spoedige nationalisatie De scheepvaartafdeling ver keerde enigszins in mineur, zon der dat de verliezen hier groot waren. Holland-Amerikalijn vrij wel onveranderd op 125. In gul- densibeleggingen tenslotte over heerste licht aanlbod, zodat hier de stemming iets zwakker was. Amerikanen onveranderd. Pro longatie 3 pet. Interim-dividend N.V. Dekker's Houthandel Naar wij vernemen, is door di rectie en commissarissen van de N.V. Dekker's Houthandel te Zaandam besloten over het jaar 1952 een interim-dividend in contanten uit te keren van 5 pro cent op de gewone aandelen en van 4 procent op de 6 procent cum. pref. winstd. aandelen, be taalbaar van 5 Januari a.s. af. Over het vorige boekjaar werd in totaal resp. 9 procent en 7 Êrocent op deze aandelen uitge- eerd. De gang van zaken over 1952 was bevredigend en de resultaten over dit jaar zullen vermoede lijk niet veel afwijken van die van het vorige jaar. Semarang-Cheribon Tram Op de vergadering van obliga tiehouders der Semarang-Cheri bon Stoommtj. was het vereiste quorum niet aanwezig, zodat in een tweede vergadering, die op 21 Januari zal worden gehouden. een zo persoonlijke wijze als no dig zou zijn: daarom heeft de caritatieve instelling, als een on ontbeerlijke aanvulling vrijwil lige helpers nodig. Opwekking Dat alles moedigt Ons aan om Uw persoonlijke medewerking te vragen. De behoeftigen, zy, die door het leven in moeiiyke om standigheden zyn gebracht, de ongelukkigen van allerlei aard, wachten er op. Laat niemand, voorzover het van U afhangt, diep bedroefd moeten zeggen, zo als de man uit het Evangelie, die reeds 38 jaar ziek was: „Heer, ik heb niemand" (Jo. 5, 7) Met de wens, dat de onverval ste Christeiyke liefde, gevoed door een levendig en diep geloof, het stoffeiyk en geesteiyk leed moge lenigen en de vyandigheid der harten moge overwinnen, schenken Wy aan U allen, ge liefde zonen en dochters, die naar Ons luistert, en aan allen, die U nastaan in het geloof aan een ware en persooniyke God, alsook aan Uw gezinnen en aan alle personen en zaken, die U dier baar zijn, met liefde Onze Apos tolische Zegen. omtrent het te behandelen voor stel zal moeten worden beslist. Het bestuur deelde desgevraagd mede, dat de Indonesische rege ring thans denkt aan een ver goeding van f 50 millioen voor de eventuele naasting van alle spoor- en tramwegbedrijven. Indertijd hebben de gezamen lijke maatschappijen voorgesteld hiervoor een bedrag van f 200 millioen te bestemmen. Productie van nieuwe verzekeringen In November is voor een be drag van f 200,5 millioen aan nieuwe verzekeringen afgesloten, waarvan f 80,9 min kapitaal f 101,3 min rente- en f 18,3 min volksverzekering. De productie gedurende de maanden Januari - November is hiermede gekomen op f 1,964,9 min. tegen f 1.776,1 min. in dezelfde periode van '51. Aandeelhouders „Melattie" niet goed af In de algemene vergadering van aandeelhouders der N.V. Landbouw Maatschappij „Melat tie" zijn de jaarstukken over '51 met algemene stemmen goedge keurd. De directie deelde mede, dat men, niettegenstaande de a.s. li quidatie, toch nog besloten heeft „Melattie" op te waarderen. Een opwaardering echter, die slechts fiscale betekenis heeft. Het is wel zeker, dat prefe rente aandeelhouders bij de li quidatie betaling van hoofdsom en achterstallige rente zullen ontvangen. Gewone aandeelhou ders zullen evenwel slechts zeer weinig ontvangen. Bovendien moet deze groep eerst de transfer afwachten van de eventueel in Indonesië bij liquidatie nog vrij komende middelen. \J j V e T" H7 n 'O I u >1 ts *6 t,7 '1 30 ri mm Si tv Jt ji V I M *9 ia Éa f it JJ if No. 146. Horizontaal: 1. insecteneter 4. model 7. zanignoot 8. slede 9. deel van de dag 11. aanw. vniw. 13. zanignoot 14. motorraces 16. lidwoord (fir.) 17. goud (fr.) 18. uitbouw 19. klepper 21. te zijner plaatse (lat.) 23. landbouwwerktuig 24. het romeinse rijk 25. herkauwer 27. schijf 29. linnen huisje 31. lidwoord 32. landbouwwerktuig 33. kerstmis (fr.) 34. knolgewas Verticaal: 1. eenimaal 2. roem 3. jaargetijde 4. familielid 5. vr. munt 6. grondsop 10. ons inziens 12.. op deze wijze 15. langzaam 16. gelooide huid 19. kwajongen 20. inhoudsmaat 21. stel 22. laatst leden 25. niet door twee deelbaar 26. halt 28. groet 30. wederhelft OPLOSSING KRUISWOORD No. 145 Horizontaal: 1 Zevenbergen, 10 Uno, 11 aar 12 ree. 13 idem. 15 rand. 16 gek. 18 lia. 19 eigenen. 20 bedroom. 26 rei. 27 ala. 28 alom. 31 drie. 33 nee. 34 aas. 36 ier. 37 dedems- vaart. Verticaal: 1 zuidholland. 2 end. 3 vroege. 4'na. 5 bad. 6 er. 7 graan. 8 een. 9 nederhemert. 14 mei. 15 rie. 17 kg. 18 In. 20 brood. 21 eem. 22 di. 23 oa. 24 old. 25 maria. 29 lee. 30 ras. 32 ien. 34 am. 35 sv. FEUILLETON: EEN ZONDAGSKIND Door Toon Kortooms 58. „Mijnheer Mallot, het meisje van Theodoor.dat ben ik!" De Fransman is veel gewend, zeggen ze. En Guillaume was waarschijnlijk ook niet van van daag of gisteren, maar daar ver schoot hij toch een beetje van. Hij begon te murmelen als een bergbeek in de Franse Jura en Theodoor zag aan de stand van 's mans voeten, dat hij stomver baasd neergezegen was. Doch het moet toegegeven zijn, dat hij de zonnige en luchthartige aard van zijn land niet verloochende; hij lachte als een schooljongen. „Maar geen woord tegen va der", fluisterde Clarence. Hij beloofde het. God zegene Frankrijk en zijn bevolking, zei Theodoor diep in zijn hart. Hij nam zich voor te zijner tijd de wittebroodsweken in Parijs door te brengen en dan met een stra lende Clarence aan zijn zijde plotseling voor Guillaume Mal lot te staan. Theodoor sloot zijn ogen. Hij keerde zich zacht om en kwam nu op zijn buik te liggen. Heerlijk was dat, een andere houding te kunnen aan nemen. Zo hield hij het desver- langd wel weer een tijdje uit. De jonkheer kwam binnen: me vrouw Legrande en Clarence waren schielijk wederom gaan zitten. „Guillaume!" riep hij in opge wekt Frans, „je raadt nooit wie ik aan de telefoon had". Guillaume aan het raden, maar dat was een onbegonnen werk. „Louis Perné, de gezant. Char mante heer. Ik heb kennis met hem gemaakt in Den Haag, toen we daar een concert gaven. Hij vroeg mij toen een avond te ko men geven voor de functionaris sen van het gezantschap. Hij is een groot bewonderaar van Theo- door's stem. De datum is vastge steld op Zondag over veertien dagen. Ik vertelde hem zojuist, dat jij hier was. Ik heb hem voor morgen te dineren gevraagd". De jonkheer wreef zich in zijn handen en ging verder: „Dat wordt dus een heel gezel schap: Perné en zijn vrouw, Guillaume, André, Theodoor, grootmama, Clarence, ikzelf en die ezelskop met zijn dochter. Wat zal die ezelskop ogen opzetten als ik hem vertel, dat hij met de Franse gezant zal aanzitten. Ge loof maar, dat hij Theodoor zal erkennen!" Hij liet zioh vrolijk neer op de divan. „Kuk", zei Theodoor zachtjes en hij zat andermaal in de klem. „Zal ik Theodoor eens laten komen, dan kan hij enkele num mers voor ons zingen?" riep de jonkheer fris uit. Mallot keek vluchtig naar Cla rence en deze gaf hem heimelijk een teken. De geniale Fransman begreep dit en zei verontschul digend, dat de reis naar hier hem enigszins vermoeid had en dat hij niet al te laat zou willen gaan rusten. Morgenavond was er nog gelegenheid te over om te musi ceren. De jonkheer vond dat uit stekend, natuurlijk Guillaume, zoals 't je belieft. Wil je mis schien nu al gaan sluimeren? Toch wel beminnelijk van hem, vond Theodoor. Opnieuw ontwikkelde zich ech ter een gesprek. Het was snel en geanimeerd. De tijd vloog voorbij. Mallot, evenmin als de jonkheer, daoht er tenslotte nog aan, dat een van beiden vroegtijdig wenste te gaan rusten. Het ge sprek was tè boeiend, blijkbaar. Uur na uur verstreek. Maar voor Theodoor kroop minuut na mi nuut traag als een wijnbergslak voort. Dat wordt morgenvroeg, dacht hij ontsteld. Gelukkig, dat de zware jonkheer weer in een stoel was gaan zitten, anders had hij zijn veelbelovende zanger onder zijn voortdurende twee honderd pond geplet. Clarence zat waarschijnlijk in zo'n vreemde spanning te wachten, dat zij ver gat er slaperig uit te zien, terwijl de oude mevrouw Legrande van de situatie onder de divan geheel onkundig was. Bovendien had zij de hele dag op haar legerstede doorgebracht, zodat ook zij niet naar nachtrust taalde. Tegen mid dernacht was er voor Theodoor nog geen enkel uitzicht, behalve dan het uitzicht op vier paar voeten. Erg opwekkend is de aanblik van voeten nooit geweest en dat zal wel zo blijven. Tegen een uur of twee, zei de jonkheer, nog altijd even monter: „Guillaume, heb je de nieuwste aanwinst van mijn instrumenten- verzameling al gezien?" Waar haalde deze theaterdirec teur toch de vitaliteit vandaan om zoiets in het holst van de nacht op tafel te brengen? En als om de spot te drijven met elk uithoudingsvermogen, antwoordde Mallot, dat hij die aanwinst tot zijn grote spijt nog niet gezien had.en dat hij ze trés graag zou willen aanschouwen. De vrouwen bleven achter. Zou ik nu, dacht Theodoor, 't zit er precies in, ik zou nü kunnen ont snappen. Maar van de andere kant was hij te zeer benieuwd wat grootmoeder en kleindochter in deze omstandigheden zouden doen. Wellicht was het veilig het initiatief aan hen te laten, dan had men zich straks niets te ver wijten. „Dat wordt morgenavond een vertoning", zei mevrouw Legran de luid (veel te luid naar Theo- door's smaak), „misschien geneest dat je vader van zijn onredelijk heid, zijn waanzinnige strengheid en zijn superioriteitswaan. Ik ver heug mij er op. Het klinkt vreemd, Clarence, maar nogmaals, toen ik Theodoor voor de eerste keer zag, voelde ik het onmid dellijk: deze jongeman! Dit is de jongeman voor Clarence. Hij is anders dan de anderen. Hij is geen snob. (Wordt vervolgd.) Stalin hei dagen een enkele vra ton van hem had ge voor de tw Sovjet-preim: manier van geeft. De April. Stalin antwoorde groep Amei die in het o.m. ook Per tator van hel aan de New staan, dat Eisenhower in hetzelfde zegd. dat Ri len op een Koreaanse schuilt geen pectief. Wan: overleg wenst het Korea-coi wil helpen, maken van matieke wef der V.N. ber West nog hebben. De totaal geen ten, of Rusla wil. Het gaa' welke voorwi eerlijk en opr Op het mom de India-resoli het duidelijk Kremlin eiste schuilt er in Stalin een April werd na list en geze listische en vredelievend konden leven verlangen naa en handhaving van gelijkheid in binnenlandse van andere volkomen ve Leninistische dige botsing tische en soci Een principe, met hand en toen enige dersleiders e< hem hadden, én en ander kei in de ven aan de 19de congres communistische er beter aan voor ogen streeft naar pij. Niemand en hij kan dit 'destijds in in het Amer: „Life" uit de is dan ook alle men, dat tusse naire doel van verschil bestaat schil in de m de leiders van munisme .het ken. Een tj van het laaat ring van de serie voormanne Ion. Zij hingen van het openl: bot age en stal ordende een pi welen handschoi massa te trek' tegie wordt oc bepalen van genover de n staten. Stalin zag voor madi treffender tot dan op de bijei dam. toen Cfai van het Vatic de positie van Stalin keek een uit en vroeg toe „Hoeveel divisies Dit alles neemt i overlag resultaa Maar dan zal ook een dermat ning aan de da: en sterkte bere Rusland ontzag zeimd. Waarmee zeggen, dat elk baar van Stalin waakzaamheid landen in slaai Want daar is he öm begonnen. DE ROULET TE ROT De politie te Zaterdagnacht e« n huis aan de waar gelegenhek roulette te speler had er in enkele drag van f 4400 den arrestaties lette werd in be STAKING IP SINGAPORE Op de Marinebas zijn vandaag tien* in staking gegaan ste staking, die ooit heeft gekend ce arbeiders op vaardigde gistere om 't werk neer de onderhandelin verhoging die mes den geleden bego impasse waren gi Paardenmai UTRECHT 29 Utrechtse paarde heden aangevoerd Prijzen varieerder den van 900 tot den van 750 tot den van 625 tot ven dr% jaar va paarden beneden tqt 800; veulens hitten van 400 to was kalm. Graanbeurs 29 Dec. Bi nen (officieuze 100 kg franco Rc zonder vocht<x 26.95, op vo f26.90. Voedergranen met weinig aanbc f 32.25—33.25, gi wintergerst f31.0 f25.50—26.50, bla rogge flauw f26 geschoond tot f3 Peulvruchten f 4553, schokker ne bonen iets be

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4