Gees tmerambacht koestert ideaal i 150 mille verduisterd Land-bij-huis en land-bijeen f Ja, aan Uw wens is voldaan. Het voor delige nieuwe pak Omo is er. Even groot als dat van de gewone wasmiddelen. Maar... met méér waskracht. Véél meer. Omo's werking is immers wonderbaarlijk, p- V t In een pak Omo van 47 cent zit Scheepsberichten gevangen Pagina 8 Viujunu Jax^UARI 1958 genoeg om de wekelijkse grote was om te toveren in de schoonste was van Uw leven. En er schiet nog een extra sopje over voor fijn goed of zoveel anders, dat schoon moet. Haal direct zo'n nieuw pak Omo voor meer dan 3 emmers van het beste sop ter wereld. Mechanisatie is niet alleen vanwege de slechte verkavelingstoestand, maar ook i.v.m. de bodem gesteldheid zeer moeilijk. (Gerst bijvoorbeeld moet mechanisch gezaaid worden). Grondbewerking met mechanische middelen is bij de tegenwoordige toestand te duur, die bovendien ook niet in de hand werkt, dat de grondbewerking op het juiste mo ment wordt uitgevoerd. Hoe is dan de ideale toestand en de enig moge lijke ter verbetering,, te schepen. Het is in de aanvang reeds omschreven. Een van de voorwaarden is, herontginning van het land, betere ontwatering, verwijdering van „kniklagen" etc. Anders behoeft men er geen geld in te steken. Men zou er goede kool op kunnen telen, maar bitter weinig anders. Die herontginning moet het Rijk betalen. Punt twee: Er is niets beters dan varen, maar ook niets lastigers, dan zovéél te moeten varen. Men moet dus kiezen tussen de huidige vaarpolder en een rijpolder. Allebei tegelijk is uitgesloten. Dat is zonder meer duidelijk. Wat zijn de voordelen van een rijpolder? Eerstens is men al van veel vervoer af: de landerijen liggen „naast de deur". Blijft voornamelijk over het vervoer naar de vei ling. Wat is uiteindelijk goedkoper? Ir. Rietsema wist het niet met cijfers aan te geven, maar hij achtte het rijden op den duur goedkoper. Het onderhoud der wegen? Dat is duur, maar ook het onderhoud van sloten.... (per h.a. zal ongeveer 30 a 40 meter straatweg nodig zijn). Het varen is duur: 23 ct. per ton/km. Het rijden 7,3 ct. op basis van 125 km. per dag, en 200 dagen per jaar. Dan is er het woningprobleem. In de Dorpsstraat te Langedijk kan geen auto parkeren. Nieuwe hui zen voor de tuinders, nieuwe bedrijfsgebouwen moeten worden gesticht. De doorvaartveilingen zul len in doorrij veilingen moeten worden omgebouwd. Zo zijn er nog tal van andere problemen, maar zo besloot Ir. Rietsema, de Regering zal bereid zijn, de tuinders daarin zo ver mogelijk tegemoet te komen. Het is nu aan de tuinders, om daar eens hartig een nachtje over te slapenMisschien heeft men wel slapeloze nachten. Er zijn nieuwe kansen, nieuwe welvaart. De moeilijkheden, om zover te komen, zijn groot. Eenieder is benieuwd naar wat er zal worden beslist. Fairsea 22 380 m.o. Diego Garcia/Aden; Kedoe vertr. 23 v. Belawan/Djibouti; Mapia p. 22 Casquets 23 A'dam verw.; Phron- tis 22 v. Gdynia te Hamburg; Zuiderkruis 22 400 m. w. Walvis baai; Modjokerto p. 21 Minikoi/ Aden; Sumatra 24 v.m. Belawan verw.; Abbedijk New York/Rot terdam 21 n.m. v. Antw./R'dam; Almkerk 22 te Sydney; Oranje fontein 22 te Antwerpen; Garoet 21 van Priok n. Singapore; Me- liskerk 21 v. Singapore n. Port Swettenham; Sibajak 21 v. Cris tobal n. Balboa; Waterman 21 580 n.o. Galapagos eil./Honolulu; Aalsum 21 v. Kribi n. Abidjan; Alnati nacht 21/22 v. B. Aires/ R'dam via Montevideo; Groote Kerk 23 v. Kaapstad te Pt. Eliza beth verw.; Indrapoera 21 thv. Oporto/Marseille; Orestes 22 v. Barranquilla te Curacao/Phila delphia. Incasseerder pleegde verduistering De recherche te Deventer heeft de incasseerder Z. uit Diepenveen aangehouden, die bekend heeft over een tijdperk van ongeveer 3 jaren ten nadele van enige bankinstellingen in Deventer ca. f 7000.te hebben verduisterd door het achterhouden van door hem op kwitanties en wissels ge- inde gelden. Rondleiding Rembrandthuis bij kaarslicht Woensdag 28 Januari, 's avonds om acht uur, zal het museum het Rembrandthuis, Jodenbreestr. 4/6 te Amsterdam bij kaarsverlich ting voor het publiek toeganke lijk zijn. Een rondgang met des kundige voorlichting staat op het programma. Het Haagse Gerechtshof heeft in raadkamer beslist, dat de door de rechtbank bevolen gevangen houding van de Russische jour nalist Konstantionowitsj Pissarew, verdacht van spionnage, gehand haafd zal blijven. Pissarew had appèl aangetekend tegen het be vel tot gevangenhouding. Doodvonnis in Egypte CAIRO, 22 Jan. (AP) Een speciaal Militair Hof heeft van daag luitenant kolonel Moham med Hosni el Damanhouri ter dood veroordeeld, nadat bewezen was dat hij een poging had ge daan opstand in het leger te verwekken. De executie is uit gesteld tot na 26 Januari, de na tionale feestdag. De Rotterdamse Rechtbank heeft de 30-jarige boekhouder .1. A. M. van der H. uit Rotterdam, verdacht van verduistering van ongeveer 150.000 gulden, veroor deeld tot een gevangenisstr; f van een jaar en 6 maanden met aftrek van voorarrest. Van der H. zou op verschillen de tijdstippen van 1947 tot en met Maart '52 in totaal f 150.00 te hebben verduisterd. Dit geld behoorde toe, aldus de dagvaar ding, hetzij aan een notaris- en advocatenkantoor, hetzij aan de Stichting Administratiefonds Rot terdam of de Rotterdamse Stich ting voor Rheumatiekbestrijding, voor welke stichting het genoem de kantoor het financiële be heer voerde. Verdachte was al daar als boekhouder werkzaam. Dit is Mevrouw B. J. Arendsen, Prins Hendriklaan 4, Utrecht. „Ik ben zo opgetogen over O Al O,.-, Jat ik geen ander wasmiddel meer hebben wil!" GEESTMERAMBACHT Wanneer er iw eens een grote tovenaar zoa opstaan in het Geestmerambaeht en die zou voor deze polder vandaag de dag nog de toestand scheppen, zoals die zou zijn na een herver kaveling, welke men het meest ideaal voor deze polder acht, het huis en de bedrijfs gebouwen op het land, het land bijeen en de grond herontgonnen, wat zouden de tuinders dan juichen. Maar helaas, zo een tovenaar is er niet; het rijk, noch de tuin der zelf kunnen voor tovenaar spelen en het kost onnoemelijk veel geld en het over winnen van talloze moeilijkheden, vóór deze ideaal-toestand zou zijn geschapen, zodat het thans nog niet eens zeker is, dat de tuinders voor een dergelijk plan zou den stemmen. De nadelen van de toestand van nu en de voor delen van een eventueel herverkavelingsplan, zijn gisteravond op een der cursussen op de Volks hogeschool te Bergen voor boeren en tuinders uit onze contreien de onderwerpen van bespreking ge weest, ingeleid door de Rijkstuinbouwconsulent te Hoorn, Ir. Dr. Rietsema. Hoe is de toestand momenteel in het Geestmer ambaeht? Het percentage woonhuizen en bedrijfs gebouwen, vanwaar men onmiddellijk op eigen land kan stappen, is zeer klein. De percelen van een tuinder giggen her en der verspreid, de betrekkelijk kleine percelen zijn door een onnoemelijk aantal sloten van elkander gescheiden. Het Geestmerambaeht, slecht verkaveld naar de bedrijfseconomische begrippen van thans, maar juist, omdat het een vaargebied is, (zodat iedere akker gemakkelijk in een ander bedrijf kan worden opgenomen) naar deze begrippen zich wat althans de ligging der percelen aangaat,' ge makkelijk laat verkavelen, werd, óók toen het nog veeteeltgebied was, al zeer druk bevaren. De Bur- gersloot bijvoorbeeld is al heel oud. Dat het thans een vaargebied is, laat zich duidelijk verklaren, als men nagaat, op welke wijze de tuinbouwgebie den van veeteeltgebruik werden „afgestoten". Het eerst immers werden die percelen in tuinbouwge bied omgezet, die voor "het veeteeltbedrijf de minste waarde hadden: het achterste gedeelte van de lang gerekte percelen. Op de tweede plaats werd vooral het laagland voor de tuinbouw gebruikt en op de opgebaggerde gronden waren geen verharde land wegen te vinden. In de loop van de tijd moest het aantal sloten nog worden uitgebreid, eerstens omdat het vervoer per schuit voor de kool de meest aan gewezen weg was en vervoer met paard en wagen, deels onmogelijk, deels te duur in exploitatie is. Sloten graven kostte niet veel, terwijl men boven dien nog dankbaar gebruik kon maken van de bagger, bij wijze van bemesting, en voor het op hogen van laagland. Hieruit kan men de conclusie trekken dat, wanneer de G.A. geen vaargebied was geweest, er ook nooit een tuinbouwgebied zou zijn ontstaan, en omdat het een vaargebied is, het meest aangewezen koolgebied is geworden. Zijn er dan geen bezwaren tegen de tegenwoor dige toestand? Men kan zich ook afvragen: Is het verantwoord, de toestand van nn te handhaven? Als inleiding op het antwoord dient gesteld, dat de provincie heeft gezorgd voor de verzoeting van het polderwater, met het oog op de volksgezond heid (malaria). Daardoor is in de sloten een weel derige plantengroei ontstaan, dat het varen en baggeren bemoeilijkt. De kunstmest brengt de tuin der over het algemeen van het baggeren af, zodat het onderhoud van de sloten in het G.A. veel te wensen overlaat. Dat is één. De toestand van nu maakt toezicht op de gewassen zeer moeilijk. Als de tuinder het land dichter bij huis zou heb ben, zou bijvoorbeeld de ziektebestrijding veel intensiever gevoerd kunnen worden, dat een eis van de tijd is geworden. Toezicht naar de eisen van de huidige tijd, zou teveel tijd, dus teveel geld bosten. Het gevolg is dan ook een eenzijdige teelt, die voor het G.A. weer een nieuw probleem gaande maakt: het afzetgebied voor de kool is Duitsland. Tot 1904 ging het goed. Toen hief Duitsland invoer rechten. Hitier sloot zijn land hermetisch af en bevoordeelde de eigen tuinbouw. En nu: komt er een kink in de kabel, gaat het niet goed met de export, dan zit het G.A. ermee. Kool is ook ten aanzien van de weersgesteldheid een riskant artikel. Schade wordt door geen andere belangrijke culture gedekt. Geen wonder dan ook, dat de Overheid gaarne een andere toestand in het G.A. zou schep pen. Goed. Gesteld, men gaat meerdere cultures in voeren. Dat geeft meer werk, meer toezicht. Maar dan zou enorm veel tijd kosten! Voor de tuinder en voor diens personeel. Hoeveel vaaruren zijn er nodig bij de huidige toestand! Hoe een enorme verscheidenheid van werkzaamheden, die elkander snel opvolgen en soms plotseling moeten worden uitgevoerd. (Er valt een regenbui, de bonenculture loopt gevaar, men moet kassen afsluiten, maar eer men een kilometer gevaren heeft, heeft de storm zijn vernielend werk gedaan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8