Gees tmerambacht
koestert ideaal i
150 mille
verduisterd
Land-bij-huis
en land-bijeen
f Ja, aan Uw wens is voldaan. Het voor
delige nieuwe pak Omo is er. Even groot als
dat van de gewone wasmiddelen. Maar...
met méér waskracht. Véél meer. Omo's
werking is immers wonderbaarlijk,
p- V t In een pak Omo van 47 cent zit
Scheepsberichten
gevangen
Pagina 8 Viujunu Jax^UARI 1958
genoeg om de wekelijkse grote was om te
toveren in de schoonste was van Uw leven.
En er schiet nog een extra sopje over voor
fijn goed of zoveel anders, dat schoon moet.
Haal direct zo'n nieuw pak Omo voor meer
dan 3 emmers van het beste sop ter wereld.
Mechanisatie is niet alleen vanwege de slechte
verkavelingstoestand, maar ook i.v.m. de bodem
gesteldheid zeer moeilijk. (Gerst bijvoorbeeld moet
mechanisch gezaaid worden). Grondbewerking met
mechanische middelen is bij de tegenwoordige
toestand te duur, die bovendien ook niet in de hand
werkt, dat de grondbewerking op het juiste mo
ment wordt uitgevoerd.
Hoe is dan de ideale toestand en de enig moge
lijke ter verbetering,, te schepen. Het is in de
aanvang reeds omschreven.
Een van de voorwaarden is, herontginning van
het land, betere ontwatering, verwijdering van
„kniklagen" etc. Anders behoeft men er geen geld
in te steken. Men zou er goede kool op kunnen
telen, maar bitter weinig anders. Die herontginning
moet het Rijk betalen.
Punt twee: Er is niets beters dan varen, maar
ook niets lastigers, dan zovéél te moeten varen.
Men moet dus kiezen tussen de huidige vaarpolder
en een rijpolder. Allebei tegelijk is uitgesloten.
Dat is zonder meer duidelijk. Wat zijn de voordelen
van een rijpolder? Eerstens is men al van veel
vervoer af: de landerijen liggen „naast de deur".
Blijft voornamelijk over het vervoer naar de vei
ling. Wat is uiteindelijk goedkoper?
Ir. Rietsema wist het niet met cijfers aan te
geven, maar hij achtte het rijden op den duur
goedkoper. Het onderhoud der wegen? Dat is duur,
maar ook het onderhoud van sloten.... (per h.a.
zal ongeveer 30 a 40 meter straatweg nodig zijn).
Het varen is duur: 23 ct. per ton/km. Het rijden
7,3 ct. op basis van 125 km. per dag, en 200 dagen
per jaar.
Dan is er het woningprobleem. In de Dorpsstraat
te Langedijk kan geen auto parkeren. Nieuwe hui
zen voor de tuinders, nieuwe bedrijfsgebouwen
moeten worden gesticht. De doorvaartveilingen zul
len in doorrij veilingen moeten worden omgebouwd.
Zo zijn er nog tal van andere problemen, maar
zo besloot Ir. Rietsema, de Regering zal bereid zijn,
de tuinders daarin zo ver mogelijk tegemoet te
komen. Het is nu aan de tuinders, om daar eens
hartig een nachtje over te slapenMisschien
heeft men wel slapeloze nachten. Er zijn nieuwe
kansen, nieuwe welvaart. De moeilijkheden, om
zover te komen, zijn groot. Eenieder is benieuwd
naar wat er zal worden beslist.
Fairsea 22 380 m.o. Diego
Garcia/Aden; Kedoe vertr. 23 v.
Belawan/Djibouti; Mapia p. 22
Casquets 23 A'dam verw.; Phron-
tis 22 v. Gdynia te Hamburg;
Zuiderkruis 22 400 m. w. Walvis
baai; Modjokerto p. 21 Minikoi/
Aden; Sumatra 24 v.m. Belawan
verw.; Abbedijk New York/Rot
terdam 21 n.m. v. Antw./R'dam;
Almkerk 22 te Sydney; Oranje
fontein 22 te Antwerpen; Garoet
21 van Priok n. Singapore; Me-
liskerk 21 v. Singapore n. Port
Swettenham; Sibajak 21 v. Cris
tobal n. Balboa; Waterman 21
580 n.o. Galapagos eil./Honolulu;
Aalsum 21 v. Kribi n. Abidjan;
Alnati nacht 21/22 v. B. Aires/
R'dam via Montevideo; Groote
Kerk 23 v. Kaapstad te Pt. Eliza
beth verw.; Indrapoera 21 thv.
Oporto/Marseille; Orestes 22 v.
Barranquilla te Curacao/Phila
delphia.
Incasseerder pleegde
verduistering
De recherche te Deventer heeft
de incasseerder Z. uit Diepenveen
aangehouden, die bekend heeft
over een tijdperk van ongeveer
3 jaren ten nadele van enige
bankinstellingen in Deventer ca.
f 7000.te hebben verduisterd
door het achterhouden van door
hem op kwitanties en wissels ge-
inde gelden.
Rondleiding
Rembrandthuis
bij kaarslicht
Woensdag 28 Januari, 's avonds
om acht uur, zal het museum het
Rembrandthuis, Jodenbreestr. 4/6
te Amsterdam bij kaarsverlich
ting voor het publiek toeganke
lijk zijn. Een rondgang met des
kundige voorlichting staat op het
programma.
Het Haagse Gerechtshof heeft
in raadkamer beslist, dat de door
de rechtbank bevolen gevangen
houding van de Russische jour
nalist Konstantionowitsj Pissarew,
verdacht van spionnage, gehand
haafd zal blijven. Pissarew had
appèl aangetekend tegen het be
vel tot gevangenhouding.
Doodvonnis in Egypte
CAIRO, 22 Jan. (AP) Een
speciaal Militair Hof heeft van
daag luitenant kolonel Moham
med Hosni el Damanhouri ter
dood veroordeeld, nadat bewezen
was dat hij een poging had ge
daan opstand in het leger te
verwekken. De executie is uit
gesteld tot na 26 Januari, de na
tionale feestdag.
De Rotterdamse Rechtbank
heeft de 30-jarige boekhouder .1.
A. M. van der H. uit Rotterdam,
verdacht van verduistering van
ongeveer 150.000 gulden, veroor
deeld tot een gevangenisstr; f
van een jaar en 6 maanden met
aftrek van voorarrest.
Van der H. zou op verschillen
de tijdstippen van 1947 tot en
met Maart '52 in totaal f 150.00
te hebben verduisterd. Dit geld
behoorde toe, aldus de dagvaar
ding, hetzij aan een notaris- en
advocatenkantoor, hetzij aan de
Stichting Administratiefonds Rot
terdam of de Rotterdamse Stich
ting voor Rheumatiekbestrijding,
voor welke stichting het genoem
de kantoor het financiële be
heer voerde. Verdachte was al
daar als boekhouder werkzaam.
Dit is Mevrouw B. J. Arendsen,
Prins Hendriklaan 4, Utrecht.
„Ik ben zo opgetogen over O Al O,.-,
Jat ik geen ander wasmiddel meer
hebben wil!"
GEESTMERAMBACHT Wanneer er iw
eens een grote tovenaar zoa opstaan in het
Geestmerambaeht en die zou voor deze
polder vandaag de dag nog de toestand
scheppen, zoals die zou zijn na een herver
kaveling, welke men het meest ideaal voor
deze polder acht, het huis en de bedrijfs
gebouwen op het land, het land bijeen en
de grond herontgonnen, wat zouden de
tuinders dan juichen. Maar helaas, zo een
tovenaar is er niet; het rijk, noch de tuin
der zelf kunnen voor tovenaar spelen en
het kost onnoemelijk veel geld en het over
winnen van talloze moeilijkheden, vóór
deze ideaal-toestand zou zijn geschapen,
zodat het thans nog niet eens zeker is, dat
de tuinders voor een dergelijk plan zou
den stemmen.
De nadelen van de toestand van nu en de voor
delen van een eventueel herverkavelingsplan, zijn
gisteravond op een der cursussen op de Volks
hogeschool te Bergen voor boeren en tuinders uit
onze contreien de onderwerpen van bespreking ge
weest, ingeleid door de Rijkstuinbouwconsulent te
Hoorn, Ir. Dr. Rietsema.
Hoe is de toestand momenteel in het Geestmer
ambaeht? Het percentage woonhuizen en bedrijfs
gebouwen, vanwaar men onmiddellijk op eigen land
kan stappen, is zeer klein. De percelen van een
tuinder giggen her en der verspreid, de betrekkelijk
kleine percelen zijn door een onnoemelijk aantal
sloten van elkander gescheiden.
Het Geestmerambaeht, slecht verkaveld naar de
bedrijfseconomische begrippen van thans, maar
juist, omdat het een vaargebied is, (zodat iedere
akker gemakkelijk in een ander bedrijf kan worden
opgenomen) naar deze begrippen zich wat
althans de ligging der percelen aangaat,' ge
makkelijk laat verkavelen, werd, óók toen het nog
veeteeltgebied was, al zeer druk bevaren. De Bur-
gersloot bijvoorbeeld is al heel oud. Dat het thans
een vaargebied is, laat zich duidelijk verklaren,
als men nagaat, op welke wijze de tuinbouwgebie
den van veeteeltgebruik werden „afgestoten". Het
eerst immers werden die percelen in tuinbouwge
bied omgezet, die voor "het veeteeltbedrijf de minste
waarde hadden: het achterste gedeelte van de lang
gerekte percelen. Op de tweede plaats werd vooral
het laagland voor de tuinbouw gebruikt en op de
opgebaggerde gronden waren geen verharde land
wegen te vinden. In de loop van de tijd moest het
aantal sloten nog worden uitgebreid, eerstens omdat
het vervoer per schuit voor de kool de meest aan
gewezen weg was en vervoer met paard en wagen,
deels onmogelijk, deels te duur in exploitatie is.
Sloten graven kostte niet veel, terwijl men boven
dien nog dankbaar gebruik kon maken van de
bagger, bij wijze van bemesting, en voor het op
hogen van laagland. Hieruit kan men de conclusie
trekken dat, wanneer de G.A. geen vaargebied was
geweest, er ook nooit een tuinbouwgebied zou zijn
ontstaan, en omdat het een vaargebied is, het
meest aangewezen koolgebied is geworden.
Zijn er dan geen bezwaren tegen de tegenwoor
dige toestand? Men kan zich ook afvragen: Is het
verantwoord, de toestand van nn te handhaven?
Als inleiding op het antwoord dient gesteld, dat
de provincie heeft gezorgd voor de verzoeting van
het polderwater, met het oog op de volksgezond
heid (malaria). Daardoor is in de sloten een weel
derige plantengroei ontstaan, dat het varen en
baggeren bemoeilijkt. De kunstmest brengt de tuin
der over het algemeen van het baggeren af, zodat
het onderhoud van de sloten in het G.A. veel te
wensen overlaat. Dat is één. De toestand van nu
maakt toezicht op de gewassen zeer moeilijk.
Als de tuinder het land dichter bij huis zou heb
ben, zou bijvoorbeeld de ziektebestrijding veel
intensiever gevoerd kunnen worden, dat een eis
van de tijd is geworden. Toezicht naar de eisen
van de huidige tijd, zou teveel tijd, dus teveel geld
bosten. Het gevolg is dan ook een eenzijdige teelt,
die voor het G.A. weer een nieuw probleem gaande
maakt: het afzetgebied voor de kool is Duitsland.
Tot 1904 ging het goed. Toen hief Duitsland invoer
rechten. Hitier sloot zijn land hermetisch af en
bevoordeelde de eigen tuinbouw. En nu: komt er
een kink in de kabel, gaat het niet goed met de
export, dan zit het G.A. ermee. Kool is ook ten
aanzien van de weersgesteldheid een riskant artikel.
Schade wordt door geen andere belangrijke culture
gedekt. Geen wonder dan ook, dat de Overheid
gaarne een andere toestand in het G.A. zou schep
pen.
Goed. Gesteld, men gaat meerdere cultures in
voeren. Dat geeft meer werk, meer toezicht. Maar
dan zou enorm veel tijd kosten! Voor de tuinder
en voor diens personeel. Hoeveel vaaruren zijn er
nodig bij de huidige toestand! Hoe een enorme
verscheidenheid van werkzaamheden, die elkander
snel opvolgen en soms plotseling moeten worden
uitgevoerd. (Er valt een regenbui, de bonenculture
loopt gevaar, men moet kassen afsluiten, maar eer
men een kilometer gevaren heeft, heeft de storm
zijn vernielend werk gedaan