Zal droom van Broekman thans in vervulling gaan? RADIO K.L.M. gaat deelnemen aan de Ch riste h n rcli -race Financiën en Economie Indonesiër belde oude studievriendenop Zich hela: Aamie Europese schaatskampioenschappen programma Beursoverzicht Onder blok beton gedood In principe met Liftmaster en in de handicap-sectie En wist zo aan zestig mille te komen Buitei not Paarina 4 WOENSDAG 28 JANUARI 1953 Voor «1e Europese kampioenschappen hardrijden, welke dit jaar door de Kon. Ned. Schaatsbond worden georga niseerd en welke na enige zonderlinge manipulaties met het Olympisch Stadion in Amsterdam uiteindelijk in Hamar zijn terecht gekomen, is de belangstelling in Ne derland (vooral na het gebeurde in Davos) nog nimmer zo groot geweest als dit seizoen. Immers door het ver dwijnen van de Noorse scliaatskoniiig Hjalmar Andersen van het hardrij-toneel, is de weg voor onze rijders ein delijk vrij gekomen naar de titel. Daarbij komt nog, dat de dooi de internationale schaatswereld reeds als kampioen gedoodverfde Kees Broekman beter in vorm is dan ooit tevoren, terwijl zijn mo reel, dat hem in de afgelopen ja ren nogal eens geduchte klappen heeft bezorgd, belangrijk in kracht heeft gewonnen. Broek man die in tegenstelling met z'n streekgenoot v.d. Voort door het minste of geringste uit het even wicht geraakte, is de laatste ja ren veel en veel harder gewor den, al heeft hij nog steeds niet dat ijzersterke moreel van een Andersen, 't sterkste wapen van deze nog snelste hardrijder van alle tijden. Wordt Broekman deze maand Europese kampioen? Zal hij dan eindelijk een persoonlijke lang gedroomde wens in vervulling kunnen brengen en zal hij kun nen aantonen, dat Nederland mo menteel op het gebied van hard rijden de sterkste natie ter we reld is? Het zijn stuk voor stuk vragen welke op de schouders van de thans 25-jarige Westlander uit het kleine dorpje de Lier bij zonder zware lasten hebben ge stapeld. Hij is gelukkig niet eigenzinnig, niet koppig, en de hemel zij geprezen geen over het paard getilde sportmaniak. Van dat laatste was wel eens een vleugje te bemerken, maar dat kon worden toegeschreven aan jeugdige overmoed. Broekman is thans geen jongen meer, die pas komt kijken, zoals bij de Euro pese kampioenschappén in 1947 te Oslo, toen geen sterveling nog ooit van de Hollander had ge hoord en hij in één slag de we reld verbaasde door een fenome nale rit op de 10.000 meter. De tijd, 17.43.8 was zo geweldig, dat hij meteen door een enthousiaste pers werd uitgekreten als de bes te Nederlandse hardrijder aller tijden. Het hinderde niet dat Broekman pal daarop niet op 't appèl verscheen bij de wereld kampioenschappen een ver raderlijke griep had hem onder de wol gejaagd hij was de grote ontdekking van het jaar. Terug als de grote held. Broekman kwam als de gevier de held terug. Hij was toen nog geen twintig en binnen luttele weken was hij van een naam- DONDERDAG 29 JANUARI HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00— 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gramo- foonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gramofoonmuziek. 9.00 Morgen wijding. 9.15 Sionsliederen. 9.25 Voor de huisvrouw. 9.30 Water standen. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.35 „Ik weet, ik weet wat u niet weet". 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Gevarieerde muziek. 12.00 Pianotrio. 12.25 In 't spion netje. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Gevarieerde muziek. 12.50 „Uit het bedrijfs leven", causerie. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gramofoon muziek. 13.20 Amusementsmuziek 13.55 „Plaul Vlaanderen en het Jonathan Mysterie", hoorspel. 14.35 Pianoduo. 15.00 Voor de zieken. 16.00 „Tussen Vier en Vijf". 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Militaire causerie. 17.40 Gramo foonmuziek. 17.45 Regeringsuit zending: Mr. W. H. J. Elias: „De Javase Bank - Bank Indonesia". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportproble- men. 18.25 Amusementsmuziek. 19.05 Gesproken brief uit Lon den: 19.10 Jazzmuziek: 19.50 „Huisvesting en verzorging van gerepatriëerden", vraaggesprek; 20.00 Nieuws; 20.05 Gram. muz,; 20.20 Concertgebouworkest, koor en solisten. 21.00±21.25 In de pauze: „Mijn iknderen en ik", hoorspel); 22.10 Gram. muz.; 22.30 Voordracht; 22.40 Viool, orgel en piano; 23.00 Nieuws; 23.15 Sportactualiteiten; 23.30 24.00 Gram. muz. HILVERSUM II 298 m 7.00 KRO; 10.00 NCRV; 11.00 KRO; 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws; 7.10 Gram. muz.; 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30 Gram. muz.; 7.45 Morgengebed en Liturgische Kalender 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gram. muz.; 9.00 Voor de vrouw; 9.40 G""i. muz.; 10.00 Gram. muz.; r Voor de zieken; 11.45 Gram. muz.; 11.50 „Als de ziele luistert", causerie; 12.00 Angelus; 12.03 Lunchconcert (12.3012.33 Land- en tuinbouwmededelin- gen); 12.55 „100 Jaar Kromstaf"; 13.00 Nieuws en Kath. nieuws; 13.20 Gram. muz. 13.30 Cello en piano; 14.00 Metropole orkest; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram. muz.: 15.30 Kamermuziek; 16.00 Bijbellezing; 16.30 Alt en piano; 16.50 Gram. muz.; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Gram. muz.; 17.40 Voordracht; 18.00 Gram. muz.; 18.10 Idem; 18.35 „Op de stel ling"; 18.45 Gram. muz.; 19.00 „Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord": 19.30 Gewijde muziek; 20.00 Radio krant; 20.20 Gevarieerd program ma; 21.45 „Vragen aan voorbij gangers"; 22.15 Gram. muz.: 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten; 23.15—24.0.0 Gram. muz. loze sportfiguur tot een wereld bekendheid uitgegroeid. De lading roem scheen een moment juist iets te veel voor Kees Broekman te zijn geweest. Vooral toen een expert als de Noorse kampioen van voor de oorlog Ivar Ballangrud, zeide, dat hij in de Nederlander zijn opvol ger zag. Dat is (gelukkig) niet zo vlug gegaan. Broekman is zelfs nog niet zijn opvolger. Gelukkig inderdaad, want de reeks tegen slagen, welke de Westlander de daarop volgende jaren kreeg te slikken, hebben dat hinderlijke .vleugje" ijdelheid in de aller eerste plaats weggevaagd. Broekman weet thans dat zijn sport in de allereerste plaats een graniethard moreel vraagt, dat zijn sport ook meedogenloos is en dat de schaatswereld hem wer kelijk om zijn rasgezond uiterlijk geen aardige jongen vindt. Andersen werd de opvolger van Ballangrud, de Noor, die er zelfs in slaagde het zo beroemde en scherp gestelde wereldrecord op de 10.000 meter van Charles Ma- thiesen (17 min. 1.5 sec.) naar beneden te halen en onder de 17 minuten grens te komen. Hoe was dat wel mogelijk, zo werd er gezegd. Maar Andersen presteerde het toch maar om de 10 kilometer in 16.32.6 te rijden. Wereldrecordhouder nog altijd op de 10.000 meter. Het wordt voor kersverse wereldkampioen op de 5000 meter Broekman geen ge makkelijke taak om deze tijd van Andersen te breken. Direct noodzakelijk is dat niet: Geen der rijders, die Zaterdag en Zondag op het ijs van het stadion te Hamar komen, zal daarin vermoedelijk slagen. Maar het is een publiek geheim, dat Broekman al maanden rondloopt met de gedachte de 10.000 meter nog verder omlaag te halen. Veranderlijk als 't klimaat. Gebeuren er geen ongelukken, dan heeft Kees Broekman de bes te papieren voor de vacante Eu ropese titel (over de wereldkam pioenschappen praten we nog maar niet, daarbij zal het al of niet komen van de Russen een grote rol spelen). Toch moet er danig rekening worden gehouden met een Roald Aas, een Ivar Mathiesen, een Sverre Haugli en niet in het minst met een Fin Hodt. De laatste wordt algemeen beschouwd als de beste Noorse rijder van het ogenblik, een rij der in opkomst, al zijn zijn tijden bij de onlangs gehouden generale repetitie in het Oslose Bislet- Stadion en bij de Noorse kampi oenschappen rijkelijk tegenge vallen. Doch niets is kwetsbaarder en onzekerder dan de vorm van een hardrijder. De ene dag is men er nog volkomen „in", de andere dag kan een rijder er absoluut „uit" zijn. Even veranderlijk als het Nederlandse klimaat, zouden we bijna zeggen. Tenslotte is er nog een rijder, die Broekman zeker op lange af standen naar de kroon zal steken Dat is de 25 jaar oude Anton Huiskes, een typische lange af standrijder, die veertien dagen geleden in 't Bislet-Stadion twee rillante tijden noteerde, 8.35.5 op de 5000 en 17.19.3 op de 10.000 meter en in Davos onlangs een brillant wereldrecord vestigde op de 3000 meter. Daar is verder nog Wim v.d. Voort, die van de hele Neder landse hardrij-familie nog het dichtst heeft gestaan bij 'n Euro- Eese titel, hem zelfs korte tijd in ezit heeft gehad. Dat was bij de sensationele kampioenschap pen in 1951 te Oslo, toen v.d. Voort en Andersen tegen elkaar uitkwamen op de 10.000 meter en de Noor deze race moest winnen om zich Europees kampioen te kunnen noemen. Hij was tiental len meters voor op onze landge noot toen het fatale gebeurde. Een opflikkerende blitz-lamp van een fotograaf bracht de Noor uit zijn balans, hij kwam even met een punt van een schaats in de sneeuwafscheiding terecht en viel Andersen staakte toen de strijd. Later mocht hij de rit overdoen, vooral ook omdat Wim van der Voort heel sportief had gezegd, dat hij op die manier de titel niet wilde hebben. Een val zou ook Kees Broek man ditmaal van de titel kunnen afhouden, men kan immers nooit weten. Bovendien valt het te begrijpen dat de Westlander in de wetenschap dat iedereen in het vaderland al een Europees kampioen in hem ziet, boordevol zenuwen zit, dat hij bij elke start een dubbele last moet verwer ken: nervositeit en 't gevoel van te moeten winnen. Hij heeft en dat is wellicht dé grootste verdienste van chef d'equipe, Klaas Schenk de volle steun van zijn ploeggenoten. In Hamar verblijft geen groepje hardrijders het zijn stuk voor stuk vrienden, die tezamen zullen pogen de Eu ropese titel te bemachtigen. Wij geloven werkelijk dat er geen team zo harmonisch ingesteld in Hamar momenteel verblijft dan het Nederlandse. En dat is een geweldige steun voor het moreel van Broekman, zonder twijfel de kopman van de kleine hardrij ders-familie in het Noorse stadje. Senembah keert vier procent uil Het verslag over 1950 van de N.V. Senembah-Maatschappii. is in verband met fiscale aangele genheden, eerst thans gepubli ceerd. In Indonesië is een ex ploitatiesaldo behaald van rp I.489.521. Na afschrijvingen en voorzieningen resteert een be drag van rp. 873.701, dat wordt gereserveerd. Wegens onvoldoen de financieringsmiddelen voor oogst 1950 is afgezien van het aanvragen van een afschrljvings- winsttransfer. In toenemende mate moest gebruik gemaakt worden van bankcrediet. De Ne derlandse verlies- en winstreke ning vertoont een saldo winst van f 392.032. waaruit een inte rim dividend van 4 pCt. werd uitgekeerd. Voorgesteld wordt dit als definitieve uitkering te beschouwen. 1951 zal met een overschot worden afgesloten, doch 1952 zal een belangrijk ver lies te zien geven, aldus het ver slag. Voor 1953 worden weer gunstiger verwachtingen ge koesterd. Bantlar-concern boekte goede resultaten Daar de vaststelling van de jaarstukken voor onbepaalde tud is uitgesteld, publiceert de directie van het Bandar-Concern enkele cijfers omtrent de voor lopige exploitatie-rekening over 1952. Enige wijziging is nog moge lijk, doch er is voldoende re serve betracht, om het eindre sultaat gelijk te doen ziin. Het exploitatieoverschot van de Ban dar rubber-maatschappij bedroeg rp. 4.445.000 (rp. 2.672.119). Voor uitvoerrecht en andere kosten, inclusief afschrijvingen ad rp 940.000 is betaald rp 3.360.000. Na reservering voor belastingen ad rp 595.000 res teert rp 490.000. hetgeen een winsttransfer van f 160.000 mo gelijk maakt. Daar de middelen positie in Indonesië voorshands deze transfer niet toelaat, wil de directie het van de ontwikkeling der omstandigheden laten af hangen of tot transfer zal wor den overgegaan. Er ziin plannen om in 1953 te beginnen met het in de grond brengen van een nieuwe aanplant, hetgeen veel van de middelen zal vergen. De winst en verliesrekening in Nederland wijst een totaal van baten aan van f 458.000. Na afboeking der onkosten en be lastingen ad f 35.000 en uitke ring van het interim dividend 1952. (9 procent) waarmee f 287.000 gemoeid is, gaat f 136.000 naar nieuwe rekening over. Het exploitatie-overschot van de Bandar oliepalmen cultuur maatschappij N.V. over 1951 be loopt rp 25.300,000 (rp 25.700. Na betaling van uitvoerrecht en diverse andere kosten (inclusief afschrijvingen ad rp 5.000.000) tot een totaalbedrag van rp II.100.000 en reserveringen ad rp. 9.700.00 resteert rp 4.500.000. f 1,500.000 kan als winst worden getransfereerd. Het bedrag der afschrijvingen is gelijk aan de investeringen in 1952. De directie heeft afgezien ge bruik te maken van de volledige winsttransfermogelijkheid en rp. 2.130.000 in Indonesië gelaten in verband met verwachte grote kapitaaluitgaven. In de komende jaren zal een begin worden ge maakt met de vervanging van de aanplant. Verwacht wordt aan de hieruit voortvloeiende aanspraak op de middelen te kunnen voldoen. De winst- en verliesrekening in Nederland wijst een totaal van baten aan van f 2.680.000. Onkosten en belastingen vergen f 245.000 en het interim divi dend (9 procent) f 785.000. Naar een nieuwe rekening gaat f 1.650.000 over. Friese Mij. tot Verzekering van Schepen Uit het in de 115de jaarver gadering van de Friese Maat schappij tot onderlinge verzeke ring van schepen te Heerenveen behandelde iaarverslag bleek, dat het aantal deelgenoten van de afdeling zeil- en sleep-sche- pen met 15 was teruggelopen (hoewel de tonnage vermeerder de met 1045 ton), voornamelijk door inbouw van motoren, waar door deze deelgenoten overgin gen naar de afdeling voor mo torschepen. Deze nam toe met 31, waar door het totaal aantal deelge noten de 1000 overschreed (nl. 1012). De verzekerde waarde van de zeil- en sleepschepen bedroeg aan het einde van 1952 8.764.500, de tonnenmaat 134.710, terwijl deze afdeling een reserve fonds heeft van f 40.676. De verzekerde waarde van de motorschepen bedroeg 11.500.900, de tonnenmaat 91.431 en het aan tal pks 35370. Het reservefonds voor deze afdeling bedroeg f 34.153 bene vens f 25.735 voor de verzeke ring van de motoren. Aan schade werd uitbetaald voor de afdeling zeil- en sleep schepen f 63.975, voor de motor schepen f 109.827 en voor de motoren f 35.599. Statutenwijziging Hessa Rubber aangenomen In een buitengewone vergade ring van aandeelhouders der N. V. Hessa Rubber-Maatschappij kwam in behandeling eën voor stel tot statutenwijziging en de benoeming van een nieuwe di rectie en nieuwe commissarissen. Zoals bekend heeft de Rubber Cultuur Maatschappij „Amster dam" een aanbod aan aandeel houders der Hessa gedaan waar bij f 1600 aandelen Hessa kun nen worden omgewisseld in f 1.000 Amsterdam rubber. Van de 2.499 uitstaande aandelen ziin er inmiddels 2.090 ingele verd. De voorzitter, Mr. B. H. A. van Kreel. zette in het kort nog maals uiteen, waarom tot samen werking besloten was. Voor een kleine onderneming zoals Hessa is het moeilijk zich thans in Indonesië staande te houden en daarom is aansluiting gezocht bij een grote maatschappij. Bo vendien grenst de onderneming van de Hessa vrijwel aan een der ondernemingen van de Am sterdam rubber. Ook de toe komstige directievoorziening speelde hierbij een rol. Als nieuwe directeur werd be noemd de rubber cultuur maat schappij „Amsterdam. Ook de met deze fusie ver band houdende statutenwijziging, die tevens een modernisering betekent, werd met algemene stemmen aanvaard. OVER GEHELE LINIE BETER AMSTERDAM, 27 Jan. Van een terugslag ter Beurze in het nieuwe jaar is eigenlijk nog geen sprake geweest, er loopt wel eens en dag tussendoor, dat de stemming aan de trage kans is, maar sinds de eerste beursdag in 1953 is de ondertoon vriendelijk en de stemming vast. Ook van daag heeft de Beurs zich weer gunstig ontwikkeld. Uiteraard dromde men opnieuw tezamen in de Unitashoek, doch de eerste pogingen om deze open te ma ken, mislukten. Later slaagde men hier toch in en werd gehan deld rond de slotnoteringen van gisteren, n.l... 350 tot 355. Voor ae onderaandelen volgde tegen slot een reactie tot 348. De internationale fondsen ston den vanmiddag weer behoorlijk in de belangstelling. Kon. Olie scheen speciaal voor Belgische rekening gekocht te worden en steeg circa twee punten. Unilever en Philips boekten een even groot avance, A.K.U. was goed prijshoudend. De scheepvaartaf deling bleef niet achter bij de al gemene markttendenz en de gi - teren geleden verliezen werden hier ruimschoots ingehaald. Ook de cultuurafdeling liet zich niet onbetuigd. Hier zijn suikeraan delen nog steeds favoriet en in deze papieren gaat ook het mees te om. Rubbers en tabakken hielden zich echter ook uitste kend en kwamen op een hoger niveau. De mededelingen van de Senembah-Maatschappij over de jaren 1950 tot en met 1953 hiel den de koers op hetzelfde peil van gisteren, circa 69. Guldens beleggingen waren uitgesproken vast en de dollarobiigaties in overeenstemming hiermede iets beter. Amerikanen stil en onver anderd. Gedurende de gehele middag ontwikkelde zich ter beurze een behoorlijke activiteit en gesloten werd op vrijwel het hoogste niveau van de dag. Tragisch ongeval in Ztvolle ZWOLLE Maandagmiddag is de 38-jarige werkman J. de Roo op het terrein van de be- tonfabriek Koppenrade te Zwolle onder een betonnen plaat van 300 kg. bekneld geraakt en ge dood. De betonplaat werd opgevij zeld voor transport, doch toen de dommekracht uitgleed kwam de Roo er onder en overleed ter plaatse. Bolsward Bisschopsstad. Zo wij reeds meldden, doet zich te Bolsward momenteel het unieke feit voor, dat drie uit de parochie voortgekomen missiebisschoppen, door toe vallige omstandigheden tege lijk in hun geboorteplaats vertoeven. Op de foto ziet men van links naar rechts: Mgr. Jac. Teerenstra C.S. Sp., terug gekomen omdat zijn Afri-j kaanse missie in financiële nood verkeert, Mgr. N. Het- tinga, Mill Hill, voor een tijdelijk verblijf uit Pakistan teruggekeerd, en Mgr. C. Kramer O.F.M., door de com munisten uit China verdre ven. De K.L.M. heeft gisteren ingeschreven voor deelneming aan de luchtrace van Engeland naar Christchurch in Nieuw Zeeland, die in October van dit jaar zal plaats hebben, in navolging van de in 1934 gehouden Mel- bourne-vlucht. Het ligt in de bedoeling van de K.L.M. in de zgn. handicap-sectie deel te nemen. In principe is besloten de vlucht uit te voeren met een DC 6A Lift master. De luchtvaartmaatschappij heeft twee van deze vliegtuigen bij de Douglas fabrieken in Amerika besteld. Zij zullen in de loop van de zomer in Nederland arrive ren. Omtrent de samenstelling van de bemanning, de aard van de lading enz. kunnen nog geen mededelingen worden gedaan. De wedstrijd wordt gehouden, zo heeft de „Royal Aero Club" onlangs bekend gemaakt, in de week van Donderdag 8 October tot en met Donderdag 15 October a.s. Het beginpunt is een nog na der aan te wijzen vliegveld in Engeland; het eindpunt het vliegveld bij de stad Christ church in Nieuw Zeeland. De wedstrijd is georganiseerd ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de provincie Can terbury. Tussen het begin- en eindpunt is slechts één verplicht controle-punt: een vliegveld (welk wordt nog bekend ge maakt), in de omgeving van Basra. De afstand Engeland Nieuw Zeeland is ongeveer 22.400 kilometer. Deze Christchuroh-race vertoont veel overeenkomst met de in October 1934 gehouden Melbourne-race, waarin de KLM- Douglas DC2 „Uiver" met K. D. Parmentier, J. J. Moll, B. Prins en C. van Brugge, zulk een prachtig resultaat behaalde. Ook nu is de wedstrijd ver deeld in een snelheidswedstrijd en een zgn, handicapwedstrijd. Voor de vliegtuigen die aan de snelheidswedstrijd deelnemen gaat het er in de allereerste plaats om zo snel mogelijk het eindpunt te bereiken. Voor de toestellen in de han dicapwedstrijd wordt rekening gehouden met geheel andere fac- De Amsterdamse Rechtbank heeft de in Indonesië geboren en thans zonder vaste woonplaats in Nederland verblijvende 44-jarige koopman J. A. A. terzake van op lichting voor duizenden guldens veroordeeld tot twee en een half jaar gevangenisstraf met aftrek en voorwaardelijke terbeschik kingstelling met een proeftijd van drie jaar en met onder toe- zichtstelling gedurende die proef tijd. Zijn mede-verdachte, de 39- jarige Amsterdamse koopman J. D. V. werd één jaar met aftrek opgelegd. De Indonesiër, die reeds zeven maal veroordeeld is en reeds eer der ter. beschikking van de rege ring gesteld is geweest, heeft zich steeds aan oplichting sohuldig ge maakt. Ditmaal was hij als volgt te werk gegaan: in een biblio theek te Delft zocht hij in een studentenalmanak de namen op van mensen, die daar dertig tot veertig jaar geleden hadden ge studeerd, waarna hij in telefoon boeken hun huidige adressen op zocht. Vervolgens belde hij deze lieden op, vertelde hun, dat hij een oude studievriend was, terug gekeerd uit Indonesië, dat hij een kunstschilder bij zich had (voor wie zijn mede-verdachte fun geerde), dat hij een schilderij van hem wilde kopen, doch niet over contanten beschikte en tot slot verzocht hij zijn slachtoffers hem enig geld voor te schieten, waarvoor zij als borg een schil derij in onderpand kregen. Velen zijner z.g. voormalige studievrienden liepen er in, leen den hem geld, doch zagen daar nimmer een cent van terug en bleven opgescheept zitten met een waardeloos schilderijtje. Volgens opgave van de hoofd verdachte zelf hadden zij op deze wijze f 60.000 in de wacht weten te slepen. De als schilder fun gerende mede-verdachte ontkende van dit bedrag de helft te heb ben ontvangen. Zijn strafregister was tot nu toe blanco. toren: zoals het totale gewicht van het vliegtuig zoals het aan de start verschijnt (dit behoeft niet het maximum gewicht te zijn waarop het toestel is bere kend) de totale betalende lading met inbegrip van passagiers; ba gage, vracht en passagiersvoor zieningen (als stoelen voor pas sagiers en stewards, banken, ge luidsisolatiemateriaal, vloer bedekking, deuren, garderobe- en handbagageruimten, comparti menten, trappen, bars, voedsel en drank, glaswerk, lichtarmatu- ren, gordijnen, wandversiering enz. enz.) en de soort van krachtbron waarmee het vlieg tuig wordt voortbewogen. Handicap-formule Op grond van al deze factoren is een handicap-formule samen gesteld. Het totale gewicht van passagiers plus bagage mag niet minder zijn dan veertig procent van de betalende lading. Het maximum gewicht van passa giers, bagage en vracht mag niet minder zijn dan zestig procent van de betalende lading. Perso nen die in de handicap-afdeling aan boord van een vliegtuig meereizen als wisselbemanning gelden als passagiers. Met uitzon dering van de gezagvoerder die zich aan boord bevindt bij de start in Engeland mag elk lid van de bemanning onderweg worden vervangen. De wedstrijd wordt georgani seerd door de Engelse „Royal Aero Club" en de „Canterbury International Air Race Ocouncil". De R.Ae.C. is verantwoordelijk voor de start en de controle tot en met het verplichte controle punt in de omgeving van Basra, de C.I.A.R.C. voor de rest van het traject en het eindpunt. Tanken in de lucht Met elk type vliegtuig kan (tot en met 31 Januari a.s.) worden ingeschreven, of het nu uitge rust is met zuigermotoren, straalmotoren of turbine propel ler motoren, als er maar voor kan worden gezorgd dat de snel heid en de actieradius der toe stellen de mogelijkheid biedt er binnen 168 nadat het laatste toestel van het Engelse vliegveld voor de race is opgestegen mee in Christchurch aan te komen. Vliegboten zijn van het deelne men niet uitgesloten. Het bijvullen van de brandstof voorraad der vliegtuigen tijdens de vlucht is toegestaan alleen voor de toestellen uit de snel heidsafdeling. Een vliegtuig dat voor beide afdelingen is inge schreven mag in de lucht niet worden getanked. De deelnemers moeten zelf hun maatregelen nemen ten aanzien van brandstof, reserve-onderde len, voeding, en met betrekking tot inlichtingen van weerkundige en luchtverfceerskundige aard. Het inschrijfgeld bedraagt honderd guineas per vliegtuig per afdeling. De helft daarvan wordt terugbetaald als de in schrijver het traject binnen de voorgeschreven tijd van 168 uur, zeven dagen dus, aflegt. De prijzen De eerste prijs in elke afdeling is tienduizend pond sterling (circa f106.500) en in de snel heidsafdeling bovendien de gou den „Harewood Beker". De twee de, derde en vierde prijzen in beide afdelingen zijn respectieve-, lijk drieduizend, duizend en vijf honderd pond sterling. FEUILLETON: 82. Het werd een mode. Voorname reizigers, die op doortocht Schip hol aandeden, bood men een avond in ,,'t Hemeltje" aan. André van Tricht ontving aanvraag op aan vraag: alle grote steden in Ne derland vroegen om het orkest en de zanger van ,,'t Hemeltje". Lie den uit diverse landen kwamen praten. Zelfs de examinator, die destijds Theodoor geëxamineerd had en blijkbaar in Amsterdam huisde, kwam met een sombere relatie uit Noorwegen aan. Sei zoen of geen seizoen. Van Tricht werkte door. Hü had zijn orkest de naam van het schouwburgje gegeven en hü redeneerde als volgt: lente, zomer, herfst of win ter.. de mensen moeten allemaal in ,.'t Hemeltje" komen. Zij zaten in de zomermaanden in Scheve- ningen, kregen er veel aanloop van buitenlanders en als zij af- EEN ZONDAGSKIND Door Toon Kortooms spraken wilden afwerken, hadden zij de eerste jaren werk genoeg. André dacht er over zijn volk het voorstel te doen een beroepsor kest te gaan vormen en de fabriek vaarwel te zeggen. Maar daar wilde Theodoor niet van weten. Hii zei: „Ikzelf blijf amateur en zodra de kans er is volg ik mijn vader op als bedrijfs-directeur. De goede man verwacht dit van mij. Ziin brieven worden met de week aan doenlijker. „Zoon, zeg dat woelige podiumleven vaarwel en kom mij helpen. Ik kan de last van mijn fabriek niet langer dragen", zo schrijft hij. André de mensen moeten te allen tijde weer naar hun vroeger werk terug kunnen gaan. Als de N.V. Walisco van daag of morgen de mensen nodig heeft, moeten zi.i a la minute ver- trekklaar zijn. Het verbaast mij toch al, dat die firma haar perso neel zolang loslaat. De heer Wal moet wel een fijne vent ziin, op zijn minst een muziek liefhebber. En hoe moet dat gaan als wij op een gegeven moment „ja" zeggen op al die buitenlandse uitnodigin gen?" Dat was Theodoor's grootste zorg Hij wist, dat van Tricht „ja" zou zeggen. Misschien had hij 't al gezegd tegen Engeland en Amerika en zo. Mijn hemel, dacht Theodoor, dan raak ik nooit weg uit dat jachtend bestaan! Diep in zijn hart was hij angstig voor de roem, die onherroepelijk op hem af zou stormen als hij in dat grote dwaze New York negro-spirituals zou durven zingen. „Ach André, laat er mij maar uitscheiden. Jul lie redt hét wel...." Van Tricht werd een leeuw ge lijk. Hij veerde on en schudde zijn bleke dirigenten vuist voor Theodoor's ogen. „Wil jij, nu alles gaat zoals het gaan moét, wil jij nü het orkest in de steek laten? Wat heb je me beloofd? Is dat jouw dank tegen over mevrouw Legrande? Ben jij een vent? Bah!" Fel werd het uitgestoten: „Ben jij een vent?" Het striemde Theo door. Nooit had iemand dit van hem gezegd. Het was toch altijd geweest: „Geef hem de ruimte". De oude heer Bronkhorst was altijd trots op zijn zonen geweest, in 't bijzonder op zijn jongste. Al verlangde hij er naar zijn opvol ger thuis te hebben tien tegen één zou hij hem dieo verachten op dit ogenblik. Eén van zyn jongens had een belofte gedaan en wilde die thans breken. „Neen mijn zoon, al zou je naar Groen land, Spitsbergen en Alaska moe ten, ga er heen; je hebt het be loofd! Ik zal wachten tot je terug komt. Geen mens mag kunnen beweren, dat een Bronkhorst ooit zijn woord brak". Genoeg! Meer dan genoeg voor Theodoor. Seizoen of geen sei zoen, hij zong weer avond aan avond. Hij verwaarloosde zijn ouders, zijn jarige petekindjes, zijn broers, zijn zusters en zijn verwanten. George en Mies zagen hem zelden of nooit Hij woonde zowat doorlopend in hotels of bij bewonderaars, die gaarne hun patriciërswoningen voor hem en André openstelden. In vele oor den van Nederland en België zong Theodoor. Zijn stem werd rijker, dieper en won nog aan volume. Hij beheerste haar volkomen. Al die tijd had André zijn leerling nog bijgeschaafd; de knepen van ademtechniek en al dat soort za ken waren Theodoor vertrouwd. Er deed zich een nieuw belang rijk verschijnsel voor: de finan ciën hoopten zich op en wekten de begeerlijkheid van een be paalde minister. Van Tricht bleek over een ijzeren gestel te be schikken. Des avonds telefoneerde en reisde hij. Hij belegde confe renties, zond telegrammen de wereld in en ontving er. Jawel, hij schafte zich een kleine snelle wagen aan en als het orkest eens een dag of zo pauzeerde, zat hü uren achter het stuur. Theodoor benutte de stille tüden door naar zijn ouders te rijden. Hü had zijn Lancia tot driemaal toe verkocht, omdat de auto hem te vaak aan een kortstondige idylle herinner de. Maar zodra hij een nieuwe wagen op proef kreeg en er mee op de weg zat, overrompelde hem onweerstaanbaar een stekend ver langen naar het volle donkere ronken van de twaalf cylinders. Elke nieuwe wagen was voor hem een lichte tenor en hij wilde lie ver een bas-bariton. Diep onge lukkig reed hij het nieuwe vehi kel weer naar de dealer, speurde zjjn Lancia na en kocht hem te rug. Dan plaatsnemen op de zit plaats achter het stuurwiel en hij was weer thuis. Vol gas de wereld in over een brede lange baan. Honderdtwintig kilometer rijden om te genieten van de duizend baritons, die in het mechaniek van die Lancia zongen Er kwam een dag waarop An dré van Tricht zei en hij zei het vol triomf: „Ziezo, dat is voor mekaar. Ik heb Jan van der Hake het lijstje al gestuurd, dan kan hij het in de krant zetten" „Welk lijstje?" vroeg Theodoor. „Ons lijstje", zei van Tricht, „het lijstje van concerten in het buitenland. België hebben we ge had. We gaan nu eerst Frankrijk doorkruisen. Dan boks ik Enge land voor mekaar en later Ame rika". (Wordt vervolgd.) Radiored De radiorede, les gisteravond kaanse volk schetste allerm omlünd beeld tige buitenland V.S. Het is trou doeling van Dl in details te t llinen evenwel weinig verschil beleid van de i Pe V.S. zullen ketenen, maar o ?iin slachtoffer intimidatie. Dit reet in Washi: van het ogenblil sen hun agressi niet onder stoi staken. Amerika genomen van d in de strijd tege: me. Daarvoor i met de andere Het kan Washii ment onverschi morgen in het overmorgen in gebeuren wanr nieuwe bedreigin voor de wereldvi heeft het karak En Dulles heeft woorden van de haald. „De V.S. tiek voeren va eigenbelang". D wordt niet beg kusten en stranc of Alaska. Maar gelegen overal invloed van het op die van de tische landen. D een eventuele i brand vindt mei de overige landei den-Oosten, lang van het Aziatiscl aan de Elbe in om daar een kri gingsgordel te hulp van de Ami den en bondgenot ken van een tendenz in de kende stellingen bhkeinse fraetiel waren er in de r geenszins te beli een geruststellinj mogen we zegg rede van Eisenhc ambtsaanvaarding Dulles heeft z een voorstander g v°pen" en „een\ Hu wilde daardoc heid scheppen, da eenvoudige Ameri oordeel zou kunne de daden van di een barre tijd a dit van het hoogs dat een regenn begrip weet te vei volk een krachtij zun. En voor dit voud een eerstj „Een politiek op veau!Een grote de tegenstander, d de huldigt, in strf raai. De beginselen, v leid van de regeri zal steunen, behorj tradities die de An nen. zo merkte D der twijfel. Eenv tigheid. klaarheid verantwoordelijkhe de kenmerken gei volk aan gene ziic lantische Oceaan die een volk, dat speelt, node kan n voorwaarde echter, hartigheid en een mogen leiden tot liseren van de vri het zich gewonne een overdreven b democratie, zonder de noodzaak niet kundig te maken. 1 les is wel de man diplomatieke ervar zich hiervoor te bi Helicopteres M.L.E pe Marine Lui zal in de loop van aantal Sikorsky-55 uit de Ver. Staten vliegtuigen zullen j den via het progra wederzijdse hulpvi Sikorsky-55 zal geb voor reddingswerk kan. buiten een be 2 man, 10 passagie Slachtafval West-Duit.' De Westduitse aut ben een bedrag va Dm beschikbaar ges invoer van slachtafv land. Voorts kunnen arak uit Nederland voerd voor een bedra Dm. Verdacht van opli voor de Rotterdams terechtgestaan de 31 tegenwoordiger J. H, wijk, die van de 31 delscorrespondent C. uit Vlaardingen inlii kregen zou hebben lastingmoeilijkheden werkgever, oen a; Rotterdam. Ze ma: het plan de aanneme zenden guldens licli ken. Verdachte zocht coi aannemer, stelde zie hoofdcommies Strer belastingen, die de aangelegenheden va voor de ins handelde. Hij wees dat er met zijn be n*et in orde zou ziji een en ander wel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4