Zal droom van Broekman
thans in vervulling gaan?
RADIO
K.L.M. gaat deelnemen aan
de Ch riste h n rcli -race
Financiën en Economie
Indonesiër belde oude
studievriendenop
Zich
hela:
Aamie
Europese schaatskampioenschappen
programma
Beursoverzicht
Onder blok
beton gedood
In principe met Liftmaster
en in de handicap-sectie
En wist zo aan zestig mille te komen
Buitei
not
Paarina 4
WOENSDAG 28 JANUARI 1953
Voor «1e Europese kampioenschappen hardrijden, welke
dit jaar door de Kon. Ned. Schaatsbond worden georga
niseerd en welke na enige zonderlinge manipulaties met
het Olympisch Stadion in Amsterdam uiteindelijk in
Hamar zijn terecht gekomen, is de belangstelling in Ne
derland (vooral na het gebeurde in Davos) nog nimmer
zo groot geweest als dit seizoen. Immers door het ver
dwijnen van de Noorse scliaatskoniiig Hjalmar Andersen
van het hardrij-toneel, is de weg voor onze rijders ein
delijk vrij gekomen naar de titel.
Daarbij komt nog, dat de dooi
de internationale schaatswereld
reeds als kampioen gedoodverfde
Kees Broekman beter in vorm is
dan ooit tevoren, terwijl zijn mo
reel, dat hem in de afgelopen ja
ren nogal eens geduchte klappen
heeft bezorgd, belangrijk in
kracht heeft gewonnen. Broek
man die in tegenstelling met z'n
streekgenoot v.d. Voort door het
minste of geringste uit het even
wicht geraakte, is de laatste ja
ren veel en veel harder gewor
den, al heeft hij nog steeds niet
dat ijzersterke moreel van een
Andersen, 't sterkste wapen van
deze nog snelste hardrijder van
alle tijden.
Wordt Broekman deze maand
Europese kampioen? Zal hij dan
eindelijk een persoonlijke lang
gedroomde wens in vervulling
kunnen brengen en zal hij kun
nen aantonen, dat Nederland mo
menteel op het gebied van hard
rijden de sterkste natie ter we
reld is?
Het zijn stuk voor stuk vragen
welke op de schouders van de
thans 25-jarige Westlander uit
het kleine dorpje de Lier bij
zonder zware lasten hebben ge
stapeld. Hij is gelukkig niet
eigenzinnig, niet koppig, en de
hemel zij geprezen geen over het
paard getilde sportmaniak. Van
dat laatste was wel eens een
vleugje te bemerken, maar dat
kon worden toegeschreven aan
jeugdige overmoed. Broekman is
thans geen jongen meer, die pas
komt kijken, zoals bij de Euro
pese kampioenschappén in 1947
te Oslo, toen geen sterveling nog
ooit van de Hollander had ge
hoord en hij in één slag de we
reld verbaasde door een fenome
nale rit op de 10.000 meter. De
tijd, 17.43.8 was zo geweldig, dat
hij meteen door een enthousiaste
pers werd uitgekreten als de bes
te Nederlandse hardrijder aller
tijden. Het hinderde niet dat
Broekman pal daarop niet op 't
appèl verscheen bij de wereld
kampioenschappen een ver
raderlijke griep had hem onder
de wol gejaagd hij was de
grote ontdekking van het jaar.
Terug als de grote held.
Broekman kwam als de gevier
de held terug. Hij was toen nog
geen twintig en binnen luttele
weken was hij van een naam-
DONDERDAG 29 JANUARI
HILVERSUM I. 402 m. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—
24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gramo-
foonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gramofoonmuziek. 9.00 Morgen
wijding. 9.15 Sionsliederen. 9.25
Voor de huisvrouw. 9.30 Water
standen. 9.35 Gramofoonmuziek.
10.35 „Ik weet, ik weet wat u
niet weet". 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Gevarieerde muziek.
12.00 Pianotrio. 12.25 In 't spion
netje. 12.30 Land- en tuinbouw-
mededelingen. 12.33 Gevarieerde
muziek. 12.50 „Uit het bedrijfs
leven", causerie. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen of gramofoon
muziek. 13.20 Amusementsmuziek
13.55 „Plaul Vlaanderen en het
Jonathan Mysterie", hoorspel.
14.35 Pianoduo. 15.00 Voor de
zieken. 16.00 „Tussen Vier en
Vijf". 16.45 Voor de jeugd. 17.30
Militaire causerie. 17.40 Gramo
foonmuziek. 17.45 Regeringsuit
zending: Mr. W. H. J. Elias: „De
Javase Bank - Bank Indonesia".
18.00 Nieuws. 18.15 Sportproble-
men. 18.25 Amusementsmuziek.
19.05 Gesproken brief uit Lon
den: 19.10 Jazzmuziek: 19.50
„Huisvesting en verzorging van
gerepatriëerden", vraaggesprek;
20.00 Nieuws; 20.05 Gram. muz,;
20.20 Concertgebouworkest, koor
en solisten. 21.00±21.25 In
de pauze: „Mijn iknderen en ik",
hoorspel); 22.10 Gram. muz.;
22.30 Voordracht; 22.40 Viool,
orgel en piano; 23.00 Nieuws;
23.15 Sportactualiteiten; 23.30
24.00 Gram. muz.
HILVERSUM II 298 m 7.00
KRO; 10.00 NCRV; 11.00 KRO;
14.00—24.00 NCRV.
7.00 Nieuws; 7.10 Gram. muz.;
7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30
Gram. muz.; 7.45 Morgengebed
en Liturgische Kalender 8.00
Nieuws en weerberichten; 8.15
Gram. muz.; 9.00 Voor de vrouw;
9.40 G""i. muz.; 10.00 Gram.
muz.; r Voor de zieken; 11.45
Gram. muz.; 11.50 „Als de ziele
luistert", causerie; 12.00 Angelus;
12.03 Lunchconcert (12.3012.33
Land- en tuinbouwmededelin-
gen); 12.55 „100 Jaar Kromstaf";
13.00 Nieuws en Kath. nieuws;
13.20 Gram. muz. 13.30 Cello en
piano; 14.00 Metropole orkest;
14.45 Voor de vrouw; 15.15 Gram.
muz.: 15.30 Kamermuziek; 16.00
Bijbellezing; 16.30 Alt en piano;
16.50 Gram. muz.; 17.00 Voor de
jeugd; 17.30 Gram. muz.; 17.40
Voordracht; 18.00 Gram. muz.;
18.10 Idem; 18.35 „Op de stel
ling"; 18.45 Gram. muz.; 19.00
„Levensvragen van allerlei aard
en een pastoraal antwoord": 19.30
Gewijde muziek; 20.00 Radio
krant; 20.20 Gevarieerd program
ma; 21.45 „Vragen aan voorbij
gangers"; 22.15 Gram. muz.: 22.45
Avondoverdenking; 23.00 Nieuws
en S.O.S.-berichten; 23.15—24.0.0
Gram. muz.
loze sportfiguur tot een wereld
bekendheid uitgegroeid. De lading
roem scheen een moment juist
iets te veel voor Kees Broekman
te zijn geweest.
Vooral toen een expert als de
Noorse kampioen van voor de
oorlog Ivar Ballangrud, zeide, dat
hij in de Nederlander zijn opvol
ger zag. Dat is (gelukkig) niet zo
vlug gegaan. Broekman is zelfs
nog niet zijn opvolger. Gelukkig
inderdaad, want de reeks tegen
slagen, welke de Westlander de
daarop volgende jaren kreeg te
slikken, hebben dat hinderlijke
.vleugje" ijdelheid in de aller
eerste plaats weggevaagd.
Broekman weet thans dat zijn
sport in de allereerste plaats een
graniethard moreel vraagt, dat
zijn sport ook meedogenloos is
en dat de schaatswereld hem wer
kelijk om zijn rasgezond uiterlijk
geen aardige jongen vindt.
Andersen werd de opvolger van
Ballangrud, de Noor, die er zelfs
in slaagde het zo beroemde en
scherp gestelde wereldrecord op
de 10.000 meter van Charles Ma-
thiesen (17 min. 1.5 sec.) naar
beneden te halen en onder de 17
minuten grens te komen.
Hoe was dat wel mogelijk, zo
werd er gezegd. Maar Andersen
presteerde het toch maar om de
10 kilometer in 16.32.6 te rijden.
Wereldrecordhouder nog altijd op
de 10.000 meter. Het wordt voor
kersverse wereldkampioen op de
5000 meter Broekman geen ge
makkelijke taak om deze tijd van
Andersen te breken.
Direct noodzakelijk is dat niet:
Geen der rijders, die Zaterdag
en Zondag op het ijs van het
stadion te Hamar komen, zal
daarin vermoedelijk slagen. Maar
het is een publiek geheim, dat
Broekman al maanden rondloopt
met de gedachte de 10.000 meter
nog verder omlaag te halen.
Veranderlijk als 't klimaat.
Gebeuren er geen ongelukken,
dan heeft Kees Broekman de bes
te papieren voor de vacante Eu
ropese titel (over de wereldkam
pioenschappen praten we nog
maar niet, daarbij zal het al of
niet komen van de Russen een
grote rol spelen). Toch moet er
danig rekening worden gehouden
met een Roald Aas, een Ivar
Mathiesen, een Sverre Haugli en
niet in het minst met een Fin
Hodt. De laatste wordt algemeen
beschouwd als de beste Noorse
rijder van het ogenblik, een rij
der in opkomst, al zijn zijn tijden
bij de onlangs gehouden generale
repetitie in het Oslose Bislet-
Stadion en bij de Noorse kampi
oenschappen rijkelijk tegenge
vallen.
Doch niets is kwetsbaarder en
onzekerder dan de vorm van een
hardrijder. De ene dag is men er
nog volkomen „in", de andere
dag kan een rijder er absoluut
„uit" zijn. Even veranderlijk als
het Nederlandse klimaat, zouden
we bijna zeggen.
Tenslotte is er nog een rijder,
die Broekman zeker op lange af
standen naar de kroon zal steken
Dat is de 25 jaar oude Anton
Huiskes, een typische lange af
standrijder, die veertien dagen
geleden in 't Bislet-Stadion twee
rillante tijden noteerde, 8.35.5
op de 5000 en 17.19.3 op de 10.000
meter en in Davos onlangs een
brillant wereldrecord vestigde
op de 3000 meter.
Daar is verder nog Wim v.d.
Voort, die van de hele Neder
landse hardrij-familie nog het
dichtst heeft gestaan bij 'n Euro-
Eese titel, hem zelfs korte tijd in
ezit heeft gehad. Dat was bij
de sensationele kampioenschap
pen in 1951 te Oslo, toen v.d.
Voort en Andersen tegen elkaar
uitkwamen op de 10.000 meter en
de Noor deze race moest winnen
om zich Europees kampioen te
kunnen noemen. Hij was tiental
len meters voor op onze landge
noot toen het fatale gebeurde.
Een opflikkerende blitz-lamp van
een fotograaf bracht de Noor uit
zijn balans, hij kwam even met
een punt van een schaats in de
sneeuwafscheiding terecht en viel
Andersen staakte toen de strijd.
Later mocht hij de rit overdoen,
vooral ook omdat Wim van der
Voort heel sportief had gezegd,
dat hij op die manier de titel niet
wilde hebben.
Een val zou ook Kees Broek
man ditmaal van de titel kunnen
afhouden, men kan immers
nooit weten. Bovendien valt het
te begrijpen dat de Westlander
in de wetenschap dat iedereen
in het vaderland al een Europees
kampioen in hem ziet, boordevol
zenuwen zit, dat hij bij elke start
een dubbele last moet verwer
ken: nervositeit en 't gevoel van
te moeten winnen. Hij heeft
en dat is wellicht dé grootste
verdienste van chef d'equipe,
Klaas Schenk de volle steun
van zijn ploeggenoten. In Hamar
verblijft geen groepje hardrijders
het zijn stuk voor stuk vrienden,
die tezamen zullen pogen de Eu
ropese titel te bemachtigen. Wij
geloven werkelijk dat er geen
team zo harmonisch ingesteld in
Hamar momenteel verblijft dan
het Nederlandse. En dat is een
geweldige steun voor het moreel
van Broekman, zonder twijfel de
kopman van de kleine hardrij
ders-familie in het Noorse stadje.
Senembah keert
vier procent uil
Het verslag over 1950 van de
N.V. Senembah-Maatschappii. is
in verband met fiscale aangele
genheden, eerst thans gepubli
ceerd. In Indonesië is een ex
ploitatiesaldo behaald van rp
I.489.521. Na afschrijvingen en
voorzieningen resteert een be
drag van rp. 873.701, dat wordt
gereserveerd. Wegens onvoldoen
de financieringsmiddelen voor
oogst 1950 is afgezien van het
aanvragen van een afschrljvings-
winsttransfer. In toenemende
mate moest gebruik gemaakt
worden van bankcrediet. De Ne
derlandse verlies- en winstreke
ning vertoont een saldo winst
van f 392.032. waaruit een inte
rim dividend van 4 pCt. werd
uitgekeerd. Voorgesteld wordt
dit als definitieve uitkering te
beschouwen. 1951 zal met een
overschot worden afgesloten,
doch 1952 zal een belangrijk ver
lies te zien geven, aldus het ver
slag. Voor 1953 worden weer
gunstiger verwachtingen ge
koesterd.
Bantlar-concern boekte
goede resultaten
Daar de vaststelling van de
jaarstukken voor onbepaalde
tud is uitgesteld, publiceert de
directie van het Bandar-Concern
enkele cijfers omtrent de voor
lopige exploitatie-rekening over
1952.
Enige wijziging is nog moge
lijk, doch er is voldoende re
serve betracht, om het eindre
sultaat gelijk te doen ziin. Het
exploitatieoverschot van de Ban
dar rubber-maatschappij bedroeg
rp. 4.445.000 (rp. 2.672.119).
Voor uitvoerrecht en andere
kosten, inclusief afschrijvingen
ad rp 940.000 is betaald rp
3.360.000. Na reservering voor
belastingen ad rp 595.000 res
teert rp 490.000. hetgeen een
winsttransfer van f 160.000 mo
gelijk maakt. Daar de middelen
positie in Indonesië voorshands
deze transfer niet toelaat, wil de
directie het van de ontwikkeling
der omstandigheden laten af
hangen of tot transfer zal wor
den overgegaan. Er ziin plannen
om in 1953 te beginnen met het
in de grond brengen van een
nieuwe aanplant, hetgeen veel
van de middelen zal vergen.
De winst en verliesrekening
in Nederland wijst een totaal
van baten aan van f 458.000. Na
afboeking der onkosten en be
lastingen ad f 35.000 en uitke
ring van het interim dividend
1952. (9 procent) waarmee
f 287.000 gemoeid is, gaat
f 136.000 naar nieuwe rekening
over.
Het exploitatie-overschot van
de Bandar oliepalmen cultuur
maatschappij N.V. over 1951 be
loopt rp 25.300,000 (rp 25.700.
Na betaling van uitvoerrecht en
diverse andere kosten (inclusief
afschrijvingen ad rp 5.000.000)
tot een totaalbedrag van rp
II.100.000 en reserveringen ad
rp. 9.700.00 resteert rp 4.500.000.
f 1,500.000 kan als winst worden
getransfereerd. Het bedrag der
afschrijvingen is gelijk aan de
investeringen in 1952.
De directie heeft afgezien ge
bruik te maken van de volledige
winsttransfermogelijkheid en rp.
2.130.000 in Indonesië gelaten in
verband met verwachte grote
kapitaaluitgaven. In de komende
jaren zal een begin worden ge
maakt met de vervanging van
de aanplant. Verwacht wordt
aan de hieruit voortvloeiende
aanspraak op de middelen te
kunnen voldoen.
De winst- en verliesrekening
in Nederland wijst een totaal
van baten aan van f 2.680.000.
Onkosten en belastingen vergen
f 245.000 en het interim divi
dend (9 procent) f 785.000. Naar
een nieuwe rekening gaat
f 1.650.000 over.
Friese Mij. tot Verzekering
van Schepen
Uit het in de 115de jaarver
gadering van de Friese Maat
schappij tot onderlinge verzeke
ring van schepen te Heerenveen
behandelde iaarverslag bleek,
dat het aantal deelgenoten van
de afdeling zeil- en sleep-sche-
pen met 15 was teruggelopen
(hoewel de tonnage vermeerder
de met 1045 ton), voornamelijk
door inbouw van motoren, waar
door deze deelgenoten overgin
gen naar de afdeling voor mo
torschepen.
Deze nam toe met 31, waar
door het totaal aantal deelge
noten de 1000 overschreed
(nl. 1012).
De verzekerde waarde van de
zeil- en sleepschepen bedroeg
aan het einde van 1952 8.764.500,
de tonnenmaat 134.710, terwijl
deze afdeling een reserve fonds
heeft van f 40.676.
De verzekerde waarde van de
motorschepen bedroeg 11.500.900,
de tonnenmaat 91.431 en het aan
tal pks 35370.
Het reservefonds voor deze
afdeling bedroeg f 34.153 bene
vens f 25.735 voor de verzeke
ring van de motoren.
Aan schade werd uitbetaald
voor de afdeling zeil- en sleep
schepen f 63.975, voor de motor
schepen f 109.827 en voor de
motoren f 35.599.
Statutenwijziging Hessa
Rubber aangenomen
In een buitengewone vergade
ring van aandeelhouders der N.
V. Hessa Rubber-Maatschappij
kwam in behandeling eën voor
stel tot statutenwijziging en de
benoeming van een nieuwe di
rectie en nieuwe commissarissen.
Zoals bekend heeft de Rubber
Cultuur Maatschappij „Amster
dam" een aanbod aan aandeel
houders der Hessa gedaan waar
bij f 1600 aandelen Hessa kun
nen worden omgewisseld in
f 1.000 Amsterdam rubber. Van
de 2.499 uitstaande aandelen
ziin er inmiddels 2.090 ingele
verd.
De voorzitter, Mr. B. H. A.
van Kreel. zette in het kort nog
maals uiteen, waarom tot samen
werking besloten was. Voor een
kleine onderneming zoals Hessa
is het moeilijk zich thans in
Indonesië staande te houden en
daarom is aansluiting gezocht
bij een grote maatschappij. Bo
vendien grenst de onderneming
van de Hessa vrijwel aan een
der ondernemingen van de Am
sterdam rubber. Ook de toe
komstige directievoorziening
speelde hierbij een rol.
Als nieuwe directeur werd be
noemd de rubber cultuur maat
schappij „Amsterdam.
Ook de met deze fusie ver
band houdende statutenwijziging,
die tevens een modernisering
betekent, werd met algemene
stemmen aanvaard.
OVER GEHELE LINIE BETER
AMSTERDAM, 27 Jan. Van
een terugslag ter Beurze in het
nieuwe jaar is eigenlijk nog geen
sprake geweest, er loopt wel
eens en dag tussendoor, dat de
stemming aan de trage kans is,
maar sinds de eerste beursdag in
1953 is de ondertoon vriendelijk
en de stemming vast. Ook van
daag heeft de Beurs zich weer
gunstig ontwikkeld. Uiteraard
dromde men opnieuw tezamen in
de Unitashoek, doch de eerste
pogingen om deze open te ma
ken, mislukten. Later slaagde
men hier toch in en werd gehan
deld rond de slotnoteringen van
gisteren, n.l... 350 tot 355. Voor
ae onderaandelen volgde tegen
slot een reactie tot 348.
De internationale fondsen ston
den vanmiddag weer behoorlijk
in de belangstelling. Kon. Olie
scheen speciaal voor Belgische
rekening gekocht te worden en
steeg circa twee punten. Unilever
en Philips boekten een even
groot avance, A.K.U. was goed
prijshoudend. De scheepvaartaf
deling bleef niet achter bij de al
gemene markttendenz en de gi -
teren geleden verliezen werden
hier ruimschoots ingehaald. Ook
de cultuurafdeling liet zich niet
onbetuigd. Hier zijn suikeraan
delen nog steeds favoriet en in
deze papieren gaat ook het mees
te om. Rubbers en tabakken
hielden zich echter ook uitste
kend en kwamen op een hoger
niveau. De mededelingen van de
Senembah-Maatschappij over de
jaren 1950 tot en met 1953 hiel
den de koers op hetzelfde peil
van gisteren, circa 69. Guldens
beleggingen waren uitgesproken
vast en de dollarobiigaties in
overeenstemming hiermede iets
beter. Amerikanen stil en onver
anderd. Gedurende de gehele
middag ontwikkelde zich ter
beurze een behoorlijke activiteit
en gesloten werd op vrijwel het
hoogste niveau van de dag.
Tragisch ongeval
in Ztvolle
ZWOLLE Maandagmiddag
is de 38-jarige werkman J. de
Roo op het terrein van de be-
tonfabriek Koppenrade te Zwolle
onder een betonnen plaat van
300 kg. bekneld geraakt en ge
dood.
De betonplaat werd opgevij
zeld voor transport, doch toen
de dommekracht uitgleed kwam
de Roo er onder en overleed
ter plaatse.
Bolsward Bisschopsstad. Zo
wij reeds meldden, doet zich
te Bolsward momenteel het
unieke feit voor, dat drie uit
de parochie voortgekomen
missiebisschoppen, door toe
vallige omstandigheden tege
lijk in hun geboorteplaats
vertoeven.
Op de foto ziet men van
links naar rechts: Mgr. Jac.
Teerenstra C.S. Sp., terug
gekomen omdat zijn Afri-j
kaanse missie in financiële
nood verkeert, Mgr. N. Het-
tinga, Mill Hill, voor een
tijdelijk verblijf uit Pakistan
teruggekeerd, en Mgr. C.
Kramer O.F.M., door de com
munisten uit China verdre
ven.
De K.L.M. heeft gisteren ingeschreven voor deelneming
aan de luchtrace van Engeland naar Christchurch in
Nieuw Zeeland, die in October van dit jaar zal plaats
hebben, in navolging van de in 1934 gehouden Mel-
bourne-vlucht. Het ligt in de bedoeling van de K.L.M.
in de zgn. handicap-sectie deel te nemen. In principe
is besloten de vlucht uit te voeren met een DC 6A Lift
master. De luchtvaartmaatschappij heeft twee van deze
vliegtuigen bij de Douglas fabrieken in Amerika besteld.
Zij zullen in de loop van de zomer in Nederland arrive
ren. Omtrent de samenstelling van de bemanning, de
aard van de lading enz. kunnen nog geen mededelingen
worden gedaan.
De wedstrijd wordt gehouden,
zo heeft de „Royal Aero Club"
onlangs bekend gemaakt, in de
week van Donderdag 8 October
tot en met Donderdag 15 October
a.s. Het beginpunt is een nog na
der aan te wijzen vliegveld in
Engeland; het eindpunt het
vliegveld bij de stad Christ
church in Nieuw Zeeland. De
wedstrijd is georganiseerd ter
gelegenheid van het honderdjarig
bestaan van de provincie Can
terbury. Tussen het begin- en
eindpunt is slechts één verplicht
controle-punt: een vliegveld
(welk wordt nog bekend ge
maakt), in de omgeving van
Basra. De afstand Engeland
Nieuw Zeeland is ongeveer 22.400
kilometer. Deze Christchuroh-race
vertoont veel overeenkomst met
de in October 1934 gehouden
Melbourne-race, waarin de KLM-
Douglas DC2 „Uiver" met K. D.
Parmentier, J. J. Moll, B. Prins
en C. van Brugge, zulk een
prachtig resultaat behaalde.
Ook nu is de wedstrijd ver
deeld in een snelheidswedstrijd
en een zgn, handicapwedstrijd.
Voor de vliegtuigen die aan de
snelheidswedstrijd deelnemen
gaat het er in de allereerste
plaats om zo snel mogelijk het
eindpunt te bereiken.
Voor de toestellen in de han
dicapwedstrijd wordt rekening
gehouden met geheel andere fac-
De Amsterdamse Rechtbank
heeft de in Indonesië geboren en
thans zonder vaste woonplaats in
Nederland verblijvende 44-jarige
koopman J. A. A. terzake van op
lichting voor duizenden guldens
veroordeeld tot twee en een half
jaar gevangenisstraf met aftrek
en voorwaardelijke terbeschik
kingstelling met een proeftijd
van drie jaar en met onder toe-
zichtstelling gedurende die proef
tijd.
Zijn mede-verdachte, de 39-
jarige Amsterdamse koopman J.
D. V. werd één jaar met aftrek
opgelegd.
De Indonesiër, die reeds zeven
maal veroordeeld is en reeds eer
der ter. beschikking van de rege
ring gesteld is geweest, heeft zich
steeds aan oplichting sohuldig ge
maakt. Ditmaal was hij als volgt
te werk gegaan: in een biblio
theek te Delft zocht hij in een
studentenalmanak de namen op
van mensen, die daar dertig tot
veertig jaar geleden hadden ge
studeerd, waarna hij in telefoon
boeken hun huidige adressen op
zocht. Vervolgens belde hij deze
lieden op, vertelde hun, dat hij
een oude studievriend was, terug
gekeerd uit Indonesië, dat hij een
kunstschilder bij zich had (voor
wie zijn mede-verdachte fun
geerde), dat hij een schilderij
van hem wilde kopen, doch niet
over contanten beschikte en tot
slot verzocht hij zijn slachtoffers
hem enig geld voor te schieten,
waarvoor zij als borg een schil
derij in onderpand kregen.
Velen zijner z.g. voormalige
studievrienden liepen er in, leen
den hem geld, doch zagen daar
nimmer een cent van terug en
bleven opgescheept zitten met
een waardeloos schilderijtje.
Volgens opgave van de hoofd
verdachte zelf hadden zij op deze
wijze f 60.000 in de wacht weten
te slepen. De als schilder fun
gerende mede-verdachte ontkende
van dit bedrag de helft te heb
ben ontvangen. Zijn strafregister
was tot nu toe blanco.
toren: zoals het totale gewicht
van het vliegtuig zoals het aan
de start verschijnt (dit behoeft
niet het maximum gewicht te
zijn waarop het toestel is bere
kend) de totale betalende lading
met inbegrip van passagiers; ba
gage, vracht en passagiersvoor
zieningen (als stoelen voor pas
sagiers en stewards, banken, ge
luidsisolatiemateriaal, vloer
bedekking, deuren, garderobe- en
handbagageruimten, comparti
menten, trappen, bars, voedsel
en drank, glaswerk, lichtarmatu-
ren, gordijnen, wandversiering
enz. enz.) en de soort van
krachtbron waarmee het vlieg
tuig wordt voortbewogen.
Handicap-formule
Op grond van al deze factoren
is een handicap-formule samen
gesteld. Het totale gewicht van
passagiers plus bagage mag niet
minder zijn dan veertig procent
van de betalende lading. Het
maximum gewicht van passa
giers, bagage en vracht mag niet
minder zijn dan zestig procent
van de betalende lading. Perso
nen die in de handicap-afdeling
aan boord van een vliegtuig
meereizen als wisselbemanning
gelden als passagiers. Met uitzon
dering van de gezagvoerder die
zich aan boord bevindt bij de
start in Engeland mag elk lid van
de bemanning onderweg worden
vervangen.
De wedstrijd wordt georgani
seerd door de Engelse „Royal
Aero Club" en de „Canterbury
International Air Race Ocouncil".
De R.Ae.C. is verantwoordelijk
voor de start en de controle tot
en met het verplichte controle
punt in de omgeving van Basra,
de C.I.A.R.C. voor de rest van
het traject en het eindpunt.
Tanken in de lucht
Met elk type vliegtuig kan (tot
en met 31 Januari a.s.) worden
ingeschreven, of het nu uitge
rust is met zuigermotoren,
straalmotoren of turbine propel
ler motoren, als er maar voor
kan worden gezorgd dat de snel
heid en de actieradius der toe
stellen de mogelijkheid biedt er
binnen 168 nadat het laatste
toestel van het Engelse vliegveld
voor de race is opgestegen mee
in Christchurch aan te komen.
Vliegboten zijn van het deelne
men niet uitgesloten.
Het bijvullen van de brandstof
voorraad der vliegtuigen tijdens
de vlucht is toegestaan alleen
voor de toestellen uit de snel
heidsafdeling. Een vliegtuig dat
voor beide afdelingen is inge
schreven mag in de lucht niet
worden getanked.
De deelnemers moeten zelf hun
maatregelen nemen ten aanzien
van brandstof, reserve-onderde
len, voeding, en met betrekking
tot inlichtingen van weerkundige
en luchtverfceerskundige aard.
Het inschrijfgeld bedraagt
honderd guineas per vliegtuig
per afdeling. De helft daarvan
wordt terugbetaald als de in
schrijver het traject binnen de
voorgeschreven tijd van 168 uur,
zeven dagen dus, aflegt.
De prijzen
De eerste prijs in elke afdeling
is tienduizend pond sterling
(circa f106.500) en in de snel
heidsafdeling bovendien de gou
den „Harewood Beker". De twee
de, derde en vierde prijzen in
beide afdelingen zijn respectieve-,
lijk drieduizend, duizend en vijf
honderd pond sterling.
FEUILLETON:
82.
Het werd een mode. Voorname
reizigers, die op doortocht Schip
hol aandeden, bood men een avond
in ,,'t Hemeltje" aan. André van
Tricht ontving aanvraag op aan
vraag: alle grote steden in Ne
derland vroegen om het orkest en
de zanger van ,,'t Hemeltje". Lie
den uit diverse landen kwamen
praten. Zelfs de examinator, die
destijds Theodoor geëxamineerd
had en blijkbaar in Amsterdam
huisde, kwam met een sombere
relatie uit Noorwegen aan. Sei
zoen of geen seizoen. Van Tricht
werkte door. Hü had zijn orkest
de naam van het schouwburgje
gegeven en hü redeneerde als
volgt: lente, zomer, herfst of win
ter.. de mensen moeten allemaal
in ,.'t Hemeltje" komen. Zij zaten
in de zomermaanden in Scheve-
ningen, kregen er veel aanloop
van buitenlanders en als zij af-
EEN ZONDAGSKIND
Door Toon Kortooms
spraken wilden afwerken, hadden
zij de eerste jaren werk genoeg.
André dacht er over zijn volk het
voorstel te doen een beroepsor
kest te gaan vormen en de fabriek
vaarwel te zeggen. Maar daar
wilde Theodoor niet van weten.
Hii zei:
„Ikzelf blijf amateur en zodra
de kans er is volg ik mijn vader
op als bedrijfs-directeur. De goede
man verwacht dit van mij. Ziin
brieven worden met de week aan
doenlijker. „Zoon, zeg dat woelige
podiumleven vaarwel en kom mij
helpen. Ik kan de last van mijn
fabriek niet langer dragen", zo
schrijft hij. André de mensen
moeten te allen tijde weer naar
hun vroeger werk terug kunnen
gaan. Als de N.V. Walisco van
daag of morgen de mensen nodig
heeft, moeten zi.i a la minute ver-
trekklaar zijn. Het verbaast mij
toch al, dat die firma haar perso
neel zolang loslaat. De heer Wal
moet wel een fijne vent ziin, op
zijn minst een muziek liefhebber.
En hoe moet dat gaan als wij op
een gegeven moment „ja" zeggen
op al die buitenlandse uitnodigin
gen?"
Dat was Theodoor's grootste
zorg Hij wist, dat van Tricht „ja"
zou zeggen. Misschien had hij 't
al gezegd tegen Engeland en
Amerika en zo. Mijn hemel, dacht
Theodoor, dan raak ik nooit weg
uit dat jachtend bestaan! Diep in
zijn hart was hij angstig voor de
roem, die onherroepelijk op hem
af zou stormen als hij in dat grote
dwaze New York negro-spirituals
zou durven zingen. „Ach André,
laat er mij maar uitscheiden. Jul
lie redt hét wel...."
Van Tricht werd een leeuw ge
lijk. Hij veerde on en schudde
zijn bleke dirigenten vuist voor
Theodoor's ogen.
„Wil jij, nu alles gaat zoals het
gaan moét, wil jij nü het orkest
in de steek laten? Wat heb je me
beloofd? Is dat jouw dank tegen
over mevrouw Legrande? Ben jij
een vent? Bah!"
Fel werd het uitgestoten: „Ben
jij een vent?" Het striemde Theo
door. Nooit had iemand dit van
hem gezegd. Het was toch altijd
geweest: „Geef hem de ruimte".
De oude heer Bronkhorst was
altijd trots op zijn zonen geweest,
in 't bijzonder op zijn jongste. Al
verlangde hij er naar zijn opvol
ger thuis te hebben tien tegen
één zou hij hem dieo verachten
op dit ogenblik. Eén van zyn
jongens had een belofte gedaan
en wilde die thans breken. „Neen
mijn zoon, al zou je naar Groen
land, Spitsbergen en Alaska moe
ten, ga er heen; je hebt het be
loofd! Ik zal wachten tot je terug
komt. Geen mens mag kunnen
beweren, dat een Bronkhorst ooit
zijn woord brak".
Genoeg! Meer dan genoeg voor
Theodoor. Seizoen of geen sei
zoen, hij zong weer avond aan
avond. Hij verwaarloosde zijn
ouders, zijn jarige petekindjes,
zijn broers, zijn zusters en zijn
verwanten. George en Mies zagen
hem zelden of nooit Hij woonde
zowat doorlopend in hotels of bij
bewonderaars, die gaarne hun
patriciërswoningen voor hem en
André openstelden. In vele oor
den van Nederland en België zong
Theodoor. Zijn stem werd rijker,
dieper en won nog aan volume.
Hij beheerste haar volkomen. Al
die tijd had André zijn leerling
nog bijgeschaafd; de knepen van
ademtechniek en al dat soort za
ken waren Theodoor vertrouwd.
Er deed zich een nieuw belang
rijk verschijnsel voor: de finan
ciën hoopten zich op en wekten
de begeerlijkheid van een be
paalde minister. Van Tricht bleek
over een ijzeren gestel te be
schikken. Des avonds telefoneerde
en reisde hij. Hij belegde confe
renties, zond telegrammen de
wereld in en ontving er. Jawel,
hij schafte zich een kleine snelle
wagen aan en als het orkest eens
een dag of zo pauzeerde, zat hü
uren achter het stuur. Theodoor
benutte de stille tüden door naar
zijn ouders te rijden. Hü had zijn
Lancia tot driemaal toe verkocht,
omdat de auto hem te vaak aan
een kortstondige idylle herinner
de. Maar zodra hij een nieuwe
wagen op proef kreeg en er mee
op de weg zat, overrompelde hem
onweerstaanbaar een stekend ver
langen naar het volle donkere
ronken van de twaalf cylinders.
Elke nieuwe wagen was voor hem
een lichte tenor en hij wilde lie
ver een bas-bariton. Diep onge
lukkig reed hij het nieuwe vehi
kel weer naar de dealer, speurde
zjjn Lancia na en kocht hem te
rug. Dan plaatsnemen op de zit
plaats achter het stuurwiel en hij
was weer thuis. Vol gas de wereld
in over een brede lange baan.
Honderdtwintig kilometer rijden
om te genieten van de duizend
baritons, die in het mechaniek
van die Lancia zongen
Er kwam een dag waarop An
dré van Tricht zei en hij zei
het vol triomf:
„Ziezo, dat is voor mekaar. Ik
heb Jan van der Hake het lijstje
al gestuurd, dan kan hij het in
de krant zetten"
„Welk lijstje?" vroeg Theodoor.
„Ons lijstje", zei van Tricht,
„het lijstje van concerten in het
buitenland. België hebben we ge
had. We gaan nu eerst Frankrijk
doorkruisen. Dan boks ik Enge
land voor mekaar en later Ame
rika".
(Wordt vervolgd.)
Radiored
De radiorede,
les gisteravond
kaanse volk
schetste allerm
omlünd beeld
tige buitenland
V.S. Het is trou
doeling van Dl
in details te t
llinen evenwel
weinig verschil
beleid van de i
Pe V.S. zullen
ketenen, maar o
?iin slachtoffer
intimidatie. Dit
reet in Washi:
van het ogenblil
sen hun agressi
niet onder stoi
staken. Amerika
genomen van d
in de strijd tege:
me. Daarvoor i
met de andere
Het kan Washii
ment onverschi
morgen in het
overmorgen in
gebeuren wanr
nieuwe bedreigin
voor de wereldvi
heeft het karak
En Dulles heeft
woorden van de
haald. „De V.S.
tiek voeren va
eigenbelang". D
wordt niet beg
kusten en stranc
of Alaska. Maar
gelegen overal
invloed van het
op die van de
tische landen. D
een eventuele i
brand vindt mei
de overige landei
den-Oosten, lang
van het Aziatiscl
aan de Elbe in
om daar een kri
gingsgordel te
hulp van de Ami
den en bondgenot
ken van een
tendenz in de
kende stellingen
bhkeinse fraetiel
waren er in de r
geenszins te beli
een geruststellinj
mogen we zegg
rede van Eisenhc
ambtsaanvaarding
Dulles heeft z
een voorstander g
v°pen" en „een\
Hu wilde daardoc
heid scheppen, da
eenvoudige Ameri
oordeel zou kunne
de daden van di
een barre tijd a
dit van het hoogs
dat een regenn
begrip weet te vei
volk een krachtij
zun. En voor dit
voud een eerstj
„Een politiek op
veau!Een grote
de tegenstander, d
de huldigt, in strf
raai.
De beginselen, v
leid van de regeri
zal steunen, behorj
tradities die de An
nen. zo merkte D
der twijfel. Eenv
tigheid. klaarheid
verantwoordelijkhe
de kenmerken gei
volk aan gene ziic
lantische Oceaan
die een volk, dat
speelt, node kan n
voorwaarde echter,
hartigheid en een
mogen leiden tot
liseren van de vri
het zich gewonne
een overdreven b
democratie, zonder
de noodzaak niet
kundig te maken. 1
les is wel de man
diplomatieke ervar
zich hiervoor te bi
Helicopteres
M.L.E
pe Marine Lui
zal in de loop van
aantal Sikorsky-55
uit de Ver. Staten
vliegtuigen zullen j
den via het progra
wederzijdse hulpvi
Sikorsky-55 zal geb
voor reddingswerk
kan. buiten een be
2 man, 10 passagie
Slachtafval
West-Duit.'
De Westduitse aut
ben een bedrag va
Dm beschikbaar ges
invoer van slachtafv
land. Voorts kunnen
arak uit Nederland
voerd voor een bedra
Dm.
Verdacht van opli
voor de Rotterdams
terechtgestaan de 31
tegenwoordiger J. H,
wijk, die van de 31
delscorrespondent C.
uit Vlaardingen inlii
kregen zou hebben
lastingmoeilijkheden
werkgever, oen a;
Rotterdam. Ze ma:
het plan de aanneme
zenden guldens licli
ken.
Verdachte zocht coi
aannemer, stelde zie
hoofdcommies Strer
belastingen, die de
aangelegenheden va
voor de ins
handelde. Hij wees
dat er met zijn be
n*et in orde zou ziji
een en ander wel