Als treinen stilstaan houdt welvaart op SPOORWEGSTAKING LUIDDE NIEUW SOCIAAL TIJDPERK IN Het aandeel van de jeugd bij 100jaar Heuseveldt WOif W. J. OLIJVE gram 68 cent ^DERE EDING :hts eenmaal lage prijzen aantallen slechts de voorraad strekt Toen Dirk Vreeken vijftig jaar geleden die wagon niet wilde overbrengen Sakken en braden... il jaren. Maar nóóit g en zuinig als nü - Zant dit vet kunt U ael, geen afvallende veelheid in Uw pan. nige Diamant smelt fat 'n vet! /nzuiver, Uw eten mee klaa»- DMZUIVER! ülles wat U rmaakt het nieuwe ïant merkt it: zuiver ihtvoedsel. wij van Uw enthousiasme wij U garanderen: ais dit Stuur dan even het D 46.63.54 iar Telefoon 5039 IG-RECLAME WEEK: ialiteiten: IDE per 250 gr. 70 ct per 250 gr. 60 ct 5 per 100 gr. 45 ct i 3 stuks 89 ets. i 3 stuks 73 ets. 1.59 1.98 1.89 1.99 2.49 i 29 ets. :s 1.48 6.48 :me 6.48 >astelkleuren hts 94, 73 en 59 ets. n porcelein uitv. slechts 73 ets. 3.49 1.59 I1S 5.49 TRA slechts49 ets. outtil Achterstr. VRIJDAG 30 JANUARI 1953 Van een onzer redacteuren) DE STAKING in de haven- en transport bedrijven was in Januari 1903 nu vijf tig jaar geleden al een poos aan de gang. Schippers en bootwerkers en voer lieden groepten samen in de straten van Amsterdam en Rotterdam, scherp in het oog gehouden door politie te paard en gewapende matrozen. In het Blaauwhoe- denveem en in het Vriesseveem in de Am sterdamse Rietlanden was het lied van de arbeid verstomd. Het was al lang geen lied meer. Het was een bittere klaagzang geworden. En toen moest Dirk Vreeken dat was op de 29e Januari een trein- wagen van de Hollandselie IJzeren Spoor weg Maatschappij naar Blaauwhoeden- veem overbrengen. Vreeken was rangeer der op het emplacement Rietlanden en Vreeken stak zijn kop in de wind. Vreeken wilde solidair zijn met de haven- en trans portarbeiders, die het werk erbij hadden neergelegd. Vreeken werd bij zijn chef geroepen en geschorst. En dat ging als een lopend vuurtje over het emplacement van de Rietlanden. Wilde kreten riepen over de rails. De machinisten, de rangeer ders en de seinhuiswachters verlieten hun posten. Locomotieven werden naar de loodsen gereden. De middagploeg weiger de het werk te beginnen. De werkers voor de nacht verschenen al niet eens meer. De spoorwegstaking was begonnen. De volgende dag sloot het per soneel van de Staatsspoor zich bil dat van de IJzeren Maat schappij aan en sloegen de span ningen van het ene station op het andere over. Op de politie- bureaux en in de kazernes luid de de'alarmbel. Soldaten werden naar stations en goederendepots gezonden. Het was 31 Januari geworden. En terwijl ,er toen misschien nog maar één uur nodig was. om de staking abso luut en algeheel te doen zijn, kondigde in de nacht, die volgde, het zegevierend geluid van socialistische liederen, puilend uit de berstend volle vergader zaal in „Plancius" te Amster dam het einde van de staking aan. De spoormannen hadden ge wonnen De directies waren waren voor de eisen gezwicht. Want al was dan het geval- Vreeken de aanleiding geworden tot de spoorwegstaking, de oor zaak waren de grieven, die zich in de spoormannen hadden opge propt en nog niet anders naar buiten waren getreden dan in publicaties uti het „grieven- archief' „Zedelijke verplichtingen niet verwaarloosd" Het was vier maanden later, dat bij Koninklijk Besluit een staatscommissie werd benoemd tot het instellen van een onder zoek „ten aanzien van de rechts verhoudingen en de voorwaar den. waaronder het personeel bij het spoorwegbedrijf in dienst was". Het verslag kwam op 14 Januari 1904 op de regerings tafel. De commissie verklaarde Hr. Ms. Evertsenlag stoomklaar in Nieuwediep uit de garnizoenssteden teerden detachementen mili tairen naar de hoofdstad gebracht en politie te paard patrouilleerde met getrokken sabel door de woelige straten. dag tussen de laatste Zaterdagse dienst en de vroegste dienst op Maandagmorgen. De arbeiders waren rustig en gelaten geweest tot nu toe. Maar met de eeuwwisseling was het ontwaken begonnen uit die pas sieve slaap in de knellende ar men van de bezittende klasse. De wekkers van de vakvereni gingen en de arbeidersorganisa ties ratelden over 't land. De ar beidersbeweging was langzaam maar zeker de kinderziekten ontgroeid. Zii kreeg vat op de arbeiders, die tot verzet en strijd werden voorbereid. In de Neder landse vereniging van spoorweg personeel zwaaiden vuurrode socialisten de scepter. Die Neder landse vereniging was al lang geen amusementsvereniging meer. maar een arbeidersbeweging ge worden, welke „staking" op het programma had staan, wanneer de striidklaroen zou gaan schal len. De tijd. dat de arbeiders on mondig toezagen op wat de werkgever besliste en bedissel de. was vergleden. Heel Nederland was trouwens stakingsriip. De kleermakers in Groningen hadden het werk neergelegd, de typografen in Haarlem bleven thuis en het spoorwegpersoneel. Toen de ar beidersbeweging. met name de organisatie van spoorwegvereni gingen, de directies van de maat schappijen eisen voor ging leg gen. werd eerst in punt vier over de bestaande grieven ten aan zien van de arbeidsverhoudingen en de positie van de spoorwer- kers gesproken. Die eisen luidden als volgt: geen onderkruipersdiensten te moeten verrichten jegens de Veemarbeiders en hun organisa ties erkend te zien: volledige be taling der lonen aan de stakers: alle stakers weer in dienst te nemen; de'belangen van het per soneel met de organisaties te be spreken. De eisen werden in de middag van de 31e Januari aan de direc ties gepresenteerd. Intussen ver keerde het spoorwegverkeer in i volslagen wanorde. Vanuit de plaatsen, waar nog niet gestaakt werd. werden tele grammen gezonden naar de sta kingsleiding. waarin men zich bereid verklaarde, op het eerste sein het werk neer te leggen. Overal deden zich relletjes voor. In Den Helder lag Hr. Ms. „Evertsen" stoomklaar om naar Amsterdam te vertrekken. Uit Naasting der spoorwegen De Nederlandse Maagd: Ik behoor hier te staan, niet gij mijne heeren zoo eindigt de strijd. (De Amsterdammer 1903, no. 1340) daarin, dat zij uit het door haar ingesteld onderzoek de indruk had verkregen „dat de spoor wegmaatschappijen hare zede lijke verplichtingen tegenover het personeel, bij vergelijking met andere grote werkgevers hier te lande, niet hebben ver waarloosd. Zij hebben in eenen tijd. waarin de verhoudingen van den werkgever tot ziine onder geschikten nog geheel anders werd opgevat dan tegenwoordig, de ondersteuning en verzorging van haar personeel in geval van ziekte geregeld, de grondslagen gelegd voor pensionnering, ook I van weduwen en weezen en aan haar personeel bijkomende voor- deelen van verschillende aard toegekend, terwijl de loonen al thans niet lager gesteld werden dan die voor geliiksoortigen ar beid bii particulieren...." De spoormannen uit die tijd dachten er anders over. De ge broeders Willemse. Jan en Theo- door. 75 en 72 jaar. twee Utrechtse veteranen, die in Januari de eerste en in April de tweede staking als leerling-machi nisten op het Centraal Station beleefden, weten zich vandaag nog een flink rijtje grieven te herinneren. Zestien uren wer ken per dag. daar begon het mee. Voor nog geen dubbeltje oer uur. En ie moest niet het hart in ie lijf hebben, warme drijfstangen of geleidingen aan je machine te hebben. Dat kon ie een paar dagen loon kosten. Om de vier weken een vrije Zondag en dat was dan een Zon- personeel van Van Gend en Loos in Rotterdam was overal te vin den. behalve in het bedrijf. Wa ren dit nog betrekkelijk kleine groepen, toen de haven- en transportbedrijven leeg liepen, groeide de staking tot duizenden mannen uit en toen tenslotte de spoorwegwerkers het bijltje erbij neerlegden, had Troelstra gelijk, toen hij in „Het Volk" schreef: „Thans zijn het niet de reeders en de directies, die de bevelen geven, den stroom van woelend leven in den ochtend ontsluiten, des daags laten bruisen en voortrollen, des nachts sluiten neen. de Arbeid toont thans zijn wil. zijn macht, zijn groeiende heerschappij over zichzelf en de wereld." En Adama van Schelte- ma deed er. wat de spoorman nen betreft, nog een schepje bo ven op in haar vuurrood, maar onsterfelijk gebleven gedicht over „Het zwarte beest, de ijze ren meid en de bulderende bruid" - „En staat de wereld op zijn kop. dan zetten wii de wereld stop. de roode roos voor op!" Alleen de koetsiers hadden er schik van De spoorwegstaking in Januari 1903 was een spontane staking. Deze had in eerste instantie met solidariteit van doen. De toen ontstane situatie werd benut voor het tot stand brengen van verbe teringen in de positie van het verschillende garnizoenssteden werden detachementen militai ren naar de hoofdstad gediri geerd. Daar patrouilleerden ma riniers door de straten en voer den charges uit op samenge schoolde arbeiders. Alleen de koetsiers hadden er schik van. Ze kwamen rijtuigen te kort Toch was er nog geen algemene staking. Links en rechts stoomde nog een enkele trein door het land. Van Hasselt, de directeur van de Hollandse IJzeren Spoor weg Maatschappij was „diep en smartelijk getroffen" en zei „Dat heb ik niet aan hen verdiend", maar de stakingsleiding was on verbiddelijk. Er zou nog een paar uur gewacht worden op het antwoord van de directies. En anders De spanning in Plancius te Amsterdam, waar honderden spoorwegmannen in een storm achtige vergadering bijeenwaren, werd met de minuut meer voel baar. Ieder ogenblik kon de or der „algehele staking" afkomen. In plaats daarvan kwam de ver klaring van de directie van de H.IJ.S.M., die als volgt luidde: Wij kunnen de verklaring geven zoals wij doen bij deze. dat van het personeel niet zal gevorderd worden, de wagens te rangeren naar en van de terreinen der Gemeente aan de Handelskade, naar de terreinen van de pa troons. het Blaauwhoedenveem. het Vriessenveem. de Stoomvaart Maatschappij „Nederland" en Wm. H. Muller Co. Voorts bevestigen wij hetgeen gisteren is toegezegd, dat weer aangenomen zal worden het per soneel, dat vóór de staking in dienst was: dat wii steeds be reid zijn besprekingen in het be lang van het personeel met Uw organisatie te voeren...." An dere directies volgden: De volgende morgen het was Zondag 1 Februari 1903 - kwam de treinenloop met horten en stoten weer op gang. De sta king was beëindigd. De regering neemt maatregelen Maar de rust was niet weer gekeerd. De spoorwegstaking kwam in het politieke vlak te liggen. De gemoederen kwamen eigenlijk eerst nu pas goed los. De pers ging zich met de prin cipes van een en ander bezig houden. Rechtse en linkse rich tingen lieten vlugschriften en brochuurtjes drukken en Oude geest en Petter. de rode voor mannen van de spoorwegorgani satie wroetten zich alvast aan de voorbereidingen tot een nieuwe staking. Anderzijds stelden katholieke verenigingen van spoorwegper soneel. de voorloopsters van „St. Rafaël" en christelijke organisa ties zich te weer tegen de rode vrijheidsoolitiek van de socialis ten. Intussen had de regering niet stil gezeten. Zii had reeds extra lichtingen miliciens onder de wapenen geroepen en het was op 26 Februari, dat de minister president dr. Kuvper in de Tweede Kamer een verklaring voorlas, waarin de nodige maat regelen werden aangekondigd, o a. de instelling van een spoor wegbrigade om in geval van nood 's Rijksdienst op de spoor wegen te verzekeren: de benoe ming van een staatscommissie, die de arbeidsvoorwaarden en de rechtspositie van het spoor wegpersoneel aan een nauwkeu rig onderzoek zou gaan onder werpen. Daarbij zouden voorstel len ter tafel worden gebracht, die ertoe moesten leiden, dat het spoorwegpersoneel vastheid van positie onder 's Rijks bescher ming zou worden verleend. De belangrijkste maatregel, waar mee „Niet langer gewacht mocht worden", zou zijn „vast te stel len. dat er naast openbare amb ten. diensten ten behoeve van de publieke zaak te verrichten zijn. waarbij niet elke plichts- verzaking door de overheid 1 straffeloos kan worden geduld... Een verbod tot staken, daar kwam het op neer. Een nieuwe storm van hoofdartikelen, mani festen en tegenmanifesten brak losSocialisten en anarchis ten riepen een „Comité tot Ver weer" in het leven, scholden de minister president en zijn „worg- wetten" uit voor alles wat lelijk was en hitsten de spoormannen tot een nieuwe staking op. Maar onmiddellijk werden toen ka tholieke comité's van actie op gericht en rolden duizenden vlugschriften van de zijde van de christelijke vakverenigingen van de drukpersen. De onrust stokerijen van de roden, die ge zagsondermijning propageerden, het gemeenschappelijk belang aan hun laars lapten en aan mogelijke verbeteringen op het stuk van de arbeidsverhoudingen geen geloof wensten te hechten, werden scherp aan de kaak ge steld. Op 6 April 1903 kondigde het „Comité van Verweer" een al gehele staking af. maar deze werd een fiasco. Er waren toen al te veel spoormannen. die de ware bedoelingen en drijfveren van de socialisten en anarchis ten doorzagen en op de machines bleven staan. Zij waren daarbij in hun overtuiging goed te doen gesterkt door de voor lichting en de ruggesteun van de katholieke en christelijke or ganisaties. De gebroeders Willemse zeg gen ervan: „Die roden van toen waren als de communisten van nu. Wij werden voor de gek ge houden. Wij wisten niet heter of die Aprilstaking moest alleen en uitsluitend dienen om de scheve toestanden bij de maat schappij uit de weg te ruimen. De socialistische politiek werd daarbij wel op een veilig af standje gehouden, althans voor ons. Ik weet nog goed" aldus Theodoor Willemse „dat pa ters Dominicanen bii voorbeeld aan alle kanten waarschuwden, maar er maar weinigen waren, die zich er iets van aantrokken. Totdat onze ogen goed open gingen „Spoorkoelies" Het Volk, 15 Februari 1903) De wetten werden op 9 April in de Tweede Kamer en op 11 April in de Eerste Kamer aan genomen. „En de regering heeft haar woord gehouden" zeggen de gebroeders Willemse „want lang zaam maar zeker werden ver beteringen en in werktijden en arbeidsvoorwaarden ingevoerd. Is het vandaag, na vijftig jaar, maar moeilijk uit te pluizen, hoe deze beide spoorwegstakin gen precies zijn begonnen, hoe ze uitgroeiden en hoe ze ten slotte werden opgeheven of dood bloedden en hebben wij daarom slechts de grote lijnen aangestipt de voornaamste lijn, die door het eerste halfjaar van 1903 loopt en de belangrijke om mekeer, die door de stakingen teweeg werd gebracht zijn wel duidelijk: De arbeider ging in en door de arbeidersbeweging „medezeggingschap" krijgen, ter wijl de regering zich met de arbeidsverhoudingen begon in te laten. Er kan vandaag met ze kerheid worden gezegd, dat Ne derland toen een nieuw sociaal tijdperk is ingegaan. JONGEN DOOR MOTOR AANGEREDEN De 14-iarige J. Karsten uit Nijeveen is Woensdagavond te Wanneperveen door een motor aangereden en daarop in het Diaconessenhuis te Meppel over leden. De iongen. die in Vollenhove een landbouwcursus had bezocht, was met drie jeugdige plaats genoten-medecursisten op weg naar huis. Hij reed een tijdlang links van de weg. Toen hij in Wanneperveen uit tegenoverge stelde richting de heer De Groot op de motor uit genoemde plaats zag naderen, ging hij weer naar rechts. Daarbij kwam hij te val len en de heer De Groot kon een aanrijding niet meer voor komen. Oudegeest dictator Oudegeest spreekt: Mocht de regeering maatregelen voorstel len om in de toekomst een geregeld spoorwegverkeer te ver zekeren, dan geef ik bevel om opnieuw te staken. Regeering en vertegenwoordiging hebben zich aan mij te onderwerpen, i evenals het spoorwegpersoneel. (Uilenspiegel, 1903 no. 26). UTRECHT. Het aandeel van I de gezamenlijke katholieke jeugd- en jongerenorganisaties bij de grote féstiviteiten ter gelegenheid van „100 Jaar Kromstaf" zal al lereerst bestaan uit een op 11 April door de Katholieke Jeugd- I raad in Utrecht te beleggen be- i sloten congres, waar het kader van de aangesloten organisaties zich zal bezinnen op zijn taak en houding t.o.v de problemen, wel ke het jeugdwerk op dit ogenblik I kenmerken. Prof. dr. J. Peters C.s.s.R. en mr. René Höppener zullen wor den uitgenodigd op dit congres een inleiding te houden. Aan het slot zal een resolutie worden op gesteld, welke het Hoogwaardig Episcopaat wordt aangeboden. Opdrachten Lekespelen Het bestuur van de Katholieke Jeugdraad heeft speciaal met het oog op plaatselijke en regionale vieringen een drietal auteurs op dracht gegeven tot het schrijven van een één-acter. Het zijn de heren Herman Pijfers, Lou Hoef nagels en Jan Bresser, die men resp. heeft verzocht een spel te schrijven voor meisjes van 1217 jaar, voor jongens van 1217 jaar en voor gemengde groepen boven de 17 jaar. De auteurs is gevraagd een één- acter te schrijven met een speel tijd van 2030 minuten, geschikt zowel voor een zaaltoneel als voor een wagenspel in de open lucht. On Zaterdag 16 Mei zullen enige tienduizenden jongeren uit alle delen van Nederland naar Utrecht trekken, waar zij zullen deelne men aan een groots fakkeldefilé, dat 's avonds in het Wilhelmina- park zal optrekken langs een speciaal opgerichte ere-tribune, vanwaar de Kardinaal-Legaat en het Hoogwaardig Episcopaat deze manifestatie zullen gadeslaan. Aan het slot van het défilé zul len alle deelnemers zich vereni gen in het Stadion, waar een plechtige godsdienstoefening de dag zal besluiten GehooDt wordt, dat het Hoogwaardig Episcopaat voor deze gelegenheid toestem ming zal willen verlenen tot het opdragen van een Avondmis. Reeds heeft de Aartsbisschop- Coadjutor de wens te kennen ge geven de verzamelde katholieke jeugd van Nederland in het Sta dion toe te spreken. De jeugd- en jongerenorgani saties zullen ook medewerking verlenen aan diverse andere ma nifestaties. Zo zullen zij op He melvaartsdag uit enige plaatsen in Nederland estafettes naar TIJDENS ..KEUKENHOF" Stoppen dagelijks treinen te Lisse Dit jaar zal voor het eerst tus sen medio Maart en medio Mei. dus tijdens de „Keukenhof- tentoonstelling. iedere dag een aantal treinen te Lisse stoppen: vorige jaren lieten de Spoor wegen slechts treinen stoppen op hoogtijdagen. Evenals vorig jaar zal men op de belangrijkste stations weer gecombineerde kaartjes voor trein en „Keuken hof" kunnen verkrijgen. Utrecht laten trekken, die wanneer alle plannen kunnen worden uitgevoerd in tal van steden, verdeeld over verschil lende dagen, plechtig zullen wor den ontvangen. Ook aan de openingsplechtig heid op 13 Mei, de schoolkinde ren-optocht op 15 Mei, de Ponti ficale H. Mis van de Kardinaal- Legaat en de plechtige aanbieding van het huldeblijk, zullen zij hun medewerking verlenen. Postbesteller verdacht van fraude De Blaricumse oostbesteller K. is op vermoeden van fraude enige dagen geleden gearresteerd en bevindt zich in arrest te Am sterdam. Hii zou op brieven, die hem ter postbezorging waren toevertrouwd. gebruikte post zegels hebben geplakt, hoewel hii van de afzender geld voor de frankering had ontvangen. Op de plaats van bestemming der brieven werd de fraude ont dekt. P.T.T. wil alluminium brievenbussen De PTT wil in de toekomst al zijn plaatijizeren brievenbussen vervangen door alluminiu-m-bus- sen. zodra eerstgenoemde soort onbruikbaar is geworden. Als een van de 'beweegredenen wordt ge noemd, dat de alluminium-busi- sen veel liöhter zijn. Het rijk wil echter l geen toestemming ge ven tot het verwerken van deze grondstof voor dit doel. Daar er toch nieuwe brievenbussen moes ten worden gemaakt geschiedt dit thans met gietijzer als -grond stof. Een nieuw ontwerp is hiervoor gemaakt, dat in PTT-kringen al „Kobus" heet, naar de geestelijke vader d e Koo. De inhoud van de bussen ±s iets kleiner dan die van de tegenwoordige hangbus- sen. Daar kleine brievenbussen alleen geschikt zijn voor 't plat teland en men hier weinig waar de schijnt te hechten aan 'n me dedeling over de buslichting, die reeds heeft plaats .gevonden, is geen lichtingsschijf op de kobus- sen aangebracht. Dezer dagen zijn ook -landaards gereed geko men. z 1 de nieuwe bussen in de komende tijd in ruimere mate zullen worden aangebracht. Ex-boekhouder twee jaar achter slot De Haarlemse rechtbank heeft, wegens verduistering gepleegd ten nadele van de grafische in richting Joh. Enschede en Zn., de thans 74-jarige ex-boekhou der van deze firma A. M„ die ruim 94.000 gulden had ont vreemd en verscheidene malen valsheid in geschrifte had ge pleegd veroordeeld tot twee jaar met aftrek. De eis was 2% jaar. Vier maanden voor meineed De Haagse rechtbank heeft J. van Z. en H. P. N. ieder tot vier maanden gevangenisstraf veroor deeld wegens meineed. De eis was acht maanden. Van Z. en N. hadden als ge tuigen van een aanrijding een valse verklaring onder ede af gelegd om de bestuurder van de auto. waarin zij meereden, te sauveren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 5