Kardinaal-legaat bij de feesten in Utrecht De Duitse schulden 31ste RAI geopend ZATERDAG Honderd jaar Kromstaf dit blad Uiterlijke viering beperkt tot 16 en 17 Mei Beroepskeuzebureaux nog in moeilijke situatie DE KRONIEK VAN y JAAR Payglop 9 ijn verrast! e, die ijzen. Draagt Uw steentje bijl Franse treiler in nood 269 doden en vermisten Nederland ondertekent de regeling nog niet Bijna 600.000 rijwielen in 1952 geproduceerd; export 162.000 Zaligverklarings proces begonnen Zaterdag 28 Februari 1953 Pagina 5 |D! hoonmaak denkt, n mooi STEVIG kleuren helder iw of groen, aan met figuren 9 in de beste kwa- k, dat bij de chijnt, schrijft n 1867 te Den tratie De ,at, stond van ■halen, die zij oorspronkelijk daden meren- raren verzorgd s in Amerika de Katholieke iecifiek ka'tho- in Nederland. DES-reizen, 2 !NIX-rijwielen, et meer krijgt! ersnood-album iilaan 51, Haarlem. De viering van het eeuwfeest van het her stel der bisschoppelijke hiërarchie, een zo belangrijk historisch gebeuren zal, ondanks de watersnoodramp niet zonder uiterlijk feestbetoon geschieden. De ver bondenheid met de door de ramp zwaar getroffen landgenoten heeft de „Stichting 18531953" terecht doen besluiten de actie voor de K.R.O. onder de leuze „Wed loop in milde dankbaarheid" -te staken, teneinde zo mee te werken aan de leniging van de nood der getroffenen en de actie „Beurzen open, dijken diclil" niet te be lemmeren. De plannen om het Episcopaat een waardig en groots huldeblijk aan te bieden bij deze eeuwfeestviering blijven echter gehandhaafd. Ook de openbare en kerkelijke viering van het eeuwfeest zal, hoewel in verband met de ramp versoberd, toch in overeenstemming' gehouden worden met de belangrijkheid voor Nederland van het Pauselijk be sluit van 4 Maart 1853. De nadere plannen van de Stichting 1853- 1953, zijn nog voorlopig en behoeven uiteraard de goedkeuring van het Episcopaat. Het hoogtepunt der viering valt nu Zaterdag 16 en Zondag 17 Mei. Zaterdagnamiddag zal de speciale afgezant van de H. Vader, de „Legatus a latere", in Nederland aankomen en in de kathedrale kerk van Utrecht plechtig worden ontvangen. In de avond begeeft de Kardi naal Legaat zich tezamen met het Nederlandse Episcopaat en an dere binnen- en buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders naar het Stadion te Utrecht, waar de Legaat de leden der Regering zal ontmoeten. In een grootse en plechtige ma nifestatie zullen de Katholieken van Nederland in de persoon van de Kardinaal Legaat hulde bren gen aan de H. Vader; zij zullen Het Nederlandse Episcopaat hun gelukwensen overbrengen en dui delijk doen uitkomen, welke be tekenis aan het herstel der bis schoppelijke hiërarchie voor ge heel Nederland mag worden ge hecht. De manifestatie is ontworpen door Mr. J. Derks en Albert Wel ling en wordt geleid door Anton Sweers. Bij die gelegenheid wordt het „Domine salvum fac" van Marius Monnikendam voor de eerste maal uitgevoerd met medewer king van de mannenkoren van Heerlen en Den Bosch. De jeugd van Nederland zal een bood schap, welke reeds enige dagen lang met estafettes door geheel het land is gegaan, aan de Bis schoppen aanbieden. Pontificale H. Mis en Lof op Zondag 17 Mei Zondag 17 Mei om half elf draagt de Kardinaal Legaat in het Stadion te Utrecht een ponti ficale H. Mis op, tijdens welke de aanwezigen tot de H. Tafel zullen kunnen naderen. Tijdens deze H. Mis zal de Kardinaal Legaat een toespraak houden. Aan het slot zal de Kardinaal Legaat de gelovigen van Nederland de Pau selijke Zegen geven. 's Middags wordt opnieuw in het Utrechtse Stadion een mani festatie gehouden, waarbij aan de Hoogwaardige Bisschoppen het huldeblijk wordt aangeboden, dat door de Katholieken van Neder land is bijeengebracht. Deze plechtigheid wordt geopend met een grote stoet van kinderen, die op kinderlijke wijze een beel.d zullen geven van de ontwikkeling der Nederlandse Kerkprovincie in de afgelopen honderd jaar. Daar na betreden vertegenwoordigers der parochies het veld en wordt het huldeblijk overhandigd. Wanneer dit geschied is, zal een grote, prachtige processie met honderden en honderden bruid jes het veld betreden ter opening van het pontificale sluitingslof. Verwacht wordt, dat tijdens of na dit sluitingslof Z.H. de Paus de Nederlandse Katholieken via de radio zal toespreken. Triduum van voorbereiding De landelijke herdenking wordt voorafgegaan door een kerkelijk triduum in de parochies, waarvan de data per diocees worden vast gesteld De landelijke viering, welke op grond van de nationale ramp ontdaan is van alle overda dig uiterlijk feestbetoon, begint op Hemelvaartsdag (14 Mei) met een H. Mis van dankzegging voor de zegeningen, welke de Pause lijke Breve van 4 Maart 1853 voor Nederland heeft gebracht. Om elf uur die dag dragen de Bisschop- 32 Bemanning van kustvaarder smokkelde sigaretten De kapitein en vier opvarenden van een kustvaartuig stonden voor de economische politierech ter te Rotterdam terecht, omdat zij zonder toestemming een partij sigaretten zouden hebben inge voerd, in totaal 60.000 stuks. De mannen gaven de feiten toe. Tegen de kapitein, die mee deed, eiste de officier van justi tie zes weken gevangenisstraf en verbeurdvciklaring van de siga retten. Het vonnis werd vier we ken gevangenisstraf. De stuurman werd veroordeeld tot f 175 boete of 3 weken hech tenis en een maand gevangenis straf voorwaardelijk met twee jaar proeftijd. De motordrijver en de machi nist kregen conform de eis f 100 boete, subsidiair drie weken hech tenis, alsmede een voorwaarde lijke gevangenisstraf van drie we ken met een proeftijd van twee jaar. De kok, die niet versohenen was werd, eveneens conform de eis, veroordeeld tot een geldboete van f 30 of 10 dagen hechtenis. Gelijk wij in de aanhef van bijgaand artikel reeds hebben gememoreerd, is de radio-actie tot inzameling van gelden voor het hulde blijk stop gezet, omdat de watersnood een actie van alle radioverenigingen voor hulp aan de slachtoffers van die ramp noodzakelijk maakt. Derhalve is naar nieuwe wegen omgezien, om het gestelde doel toch te bereiken. Nog niet alle plannen zijn tot in de fines ses geregeld, zodat publi catie hiervan thans beter nog achterwege kan blij ven. Wel staat het vast, dat met hulp van de E.H.B.O. heel wat stenen door de spaarpotten gegooid zullen gaan worden. En dat zijn heus niet van die doodge wone stenen, maar van een heel bijzonder soort, waar van een der merkwaardig ste eigenschappen is, dat, wat zich des morgens als geheel normaal laat aan zien, des avonds plotseling voor de bezitter van uit zonderlijke betekenis kan blijken te zijn. Meer "kun nen we er nog niet van zeggen! pen ieder in de Kathedrale kerk van hun eigen Diocees, een pon tificale H. Mis op. In Utrecht wordt daarbij de nieuwe mis voor koor en orkest van Jurriaan Andriessen uitge voerd, welke door de K.R.O. wordt uitgezonden. In de middag van Hemelvaartsdag worden in de kerk aan de Biltstraat te Utrecht de Nederlanders her dacht, die in geur van heiligheid zijn gestorven, o.a. Pater J. P. Roothaan S.J., Petrus Donders C.s.s.R., Mgr. Ariëns en Prof. Titus Brandsma. Vrijdag 15 Mei wordt in alle kerken voor de zielerust van alle gelovigen, die in de afgelopen honderd jaar zijn gestorven, een H. Mis van Requiem opgedragen. De viering van het eeuwfeest gaat verder gepaard met het hou den van verscheidene congressen van de Katholieke Actie, de Ka tholieke organisaties en vereni gingen, het onderwijs enz. Tevens wordt te Utrecht een kunsthisto rische tentoonstelling gehouden, die een overzicht geeft van de ontwikkeling der religieuze kunst in de afgelopen honderd jaar. PLAATSBEWIJZEN VOOR HET GROTE FEEST In het Utrechtse Stadion zullen op Zaterdag 16 Mei en Zondag 17 Mei ongeveer 16.000 plaatsen ter beschik king staan van geheel Ka tholiek Nederland. De moei lijkheid om deze zo te ver delen, dat degenen, die geen kaart zullen kunnen bemach tigen, zich niet meer teleur gesteld gevoelen, dan nu een maal van een tevergeefs on dernomen poging het gevolg is, wordt aldus opgelost: voor ieder der plechtigheden, der halve Zaterdagavond, Zon dagmorgen en Zondagmid dag, worden telkens 16.000 kaarten beschikbaar gesteld. Deze worden over de paro chies verdeeld op basis van het aantal parochianen. Ge steld dus, dat er in Neder land 3.200.000 katholieken zijn, dan kan elke plechtig heid worden bijgewoond door één persoon op de 200. In dat geval krijgt iedere paro chie dus zoveel maal drie kaarten (voor elke plechtig heid één) toegewezen, als zij een veelvoud van 200 paro chianen telt. De verdeling hiervan wordt aan de actie- comité's in die parochies overgelaten. De kaarten wor den gratis ter beschikking gesteld. 's-GRAVENHAGE, 27 Febr. (A.N.P.). Naar het A.N.P. ver neemt bevindt de Franse treiler „Marthe Annie" zich 35 mijl ten Noord-westen van St. Nazaire in nood. Het vaartuig heeft noodsei nen uitgezonden. Aan de schepen in de buurt is verzocht scherp uit te zien. De ivatersn oodramp in Nieuwerkerk In de vergadering van de gere formeerde synode, die Donderdag te Goes is gehouden, hebben de gereformeerde predikanten, ook uit de noodgebieden een overzicht gegeven van hetgeen zich in hun gemeente heeft afgespeeld. Hier bij heeft de gereformeerde pre dikant, ds Y. Tiemersma medege deeld, dat in zijn gemeente Nieu werkerk, op Schouwen, 269 do den en vermisten zijn. De Nederlandse regering zal de regeling betreffende de Duitse vooroorlogse schulden, zoals die als resultaat van de Londense conferentie is tot stand gekomen, nog niet ondertekenen, hoewel zij met de grondslagen van deze re geling geheel instemt. Zij acht voorafgaande opheldering nopens enkele concrete punten noodzake lijk. De regering koestert echter de hoop, dat een oplossing zal kunnen worden gevonden, die het haar mogelijk zal maken alsnog tot ondertekening over te gaan. De overeenkomst, waarover te Londen lange tijd is onderhan deld, zou gisteren door de deel nemende landen worden onder tekend. Op grond van deze rege ling zal West-Duitsland aan onge veer 27 landen jaarlijks een be drag van 300 millioen Mark moe ten uitkeren. Tot een totaal be- In dc financiële toestand van de particuliere Bureaux voor Be roepskeuze is in 1952 wel is waar enige verbetering gekomen, maar bevredigend is de situatie nog niet. Het wachten is op het rap port van de Commissie Lange- veld, waarvan met verontrusting moet worden geconstateerd, dat zij in 1952 weinig of geen vor deringen heeft gemaakt. Alle pro vincies, met uitzondering van Groningen en Zeeland, geven in enigerlei vorm subsidie. Hoewel in 1952 het aantal ge meenten, dat tot subsidieverle- Van onze verslaggever) DE 31ste R.A.I. IN AMSTERDAM, een grote wonder- tent vol bromfietsen, scooters, motorrijwielen en gewone fietsen, 134 stands waarop men niet raakt uitgekeken, is gistermiddag officieel door de Minister van Verkeer en Waterstaat geopend. Tevoren legde de voorzitter van de R.A.I., de heer E. F. Eriksson de nadruk op het grote belang van deze expositie, die vooral ook aandacht be steedt aan het rijwiel, een van de belangrijkste produc ten van onze nationale industrie. In 1951 werden er 490.000 fiet sen gemaakt, waarvan er ruim 100.000 werden geëxporteerd. De productie over 1952 zal vermoe delijk bijna 600.000 bedragen, waarvan er tot November 1952 reeds 162.000 werden uitgevoerd. Ook de Nederlandse industrie van motorrijwielen, bromfietsen en onderdelen droeg belangrijk in de export bij: in 1952 werd voor ruim 50 millioen gulden uit gevoerd. De R.A.I. verwacht veel buiten lands bezoek: er is speciaal recla me voor gemaakt, aldus besloot de heer Eriksson. Buitenlanders zowel als landge noten zullen hier inderdaad een volledig overzicht kunnen krijgen. Bromfietsen zijn er bij honderden: bromfietsen met geperst stalen frame, met volledige beplating of met verend frame, tweepersoons bromfietsen, bromfietsen met te lescoopvorken of met een vier- takt-motörtje, heel goedkope en vrij kostbare maar dan ook bril- lante. En heel wat harten zullen van rikketik gaan bij al dat moois, dat vlak voor de ogen van het publiek een record-bezoek wordt verwacht staat te pron ken en te glanzen. Men verwacht dat er de eerste drie dagen geen cent zal rollen, maar dan gaan de beurzen open, voorspelden ons de deskundigen. Scooters zijn er al evenzo te kust en te keur. Een monsterach tige „Vespa" wijst de weg naar deze Italianen, die o.a. de scooter laten zien waarmede Géorge Mommeret enkele maanden gele den in 5'/s uur het Engelse Kanaal overstak, en een „Vespa" -net een soort plastic prieeltje. Er is een „Post" scooter van eigen fabri kaat, veruit de goedkoopste op de hele R.A.I., en voorts scooters met grappige zijspannen (zo los, zo vast-, met speciale boodschaptas- jes, zonder en met luxe uitvoe ring en zo voort. Bij de motoren zijn o.a. B.M.W., B.S.A., Matchless, A.J.S. en Ve- locette in vole majesteit present: machtige motorblokken, machtige prijzen ook, helaas. De Jawa-club is vanzelfsprekend eveneens in vol ornaat aanwezig: sinds 1946 zijn er 15.000 verkocht, consta teert men niet zonder trots. Bij de rijwielen treft men de collectie oude fietsen die uit de historische verzameling van George Hogenkamp is opgediept en een ereplaats heeft gekregen. De auto-loze R.A.I. is voor hon derdduizenden de moeite dubbel en dwars waard. M Beyen bij Italiaans premier ROME, 27 Febr. (A.P.) De Nederlandse minister van Bui tenlandse Zaken J. W. Beyen heeft vanmorgen een afscheids bezoek gebracht aan de Itali aanse premier, Alcide de Gasperi. Beyen keert vanmiddag om 14.35 uur Ned. tijd per vliegtuig naar Nederland terug. ning bereid was, met 110 is ge stegen, blijven er nog 800 over, die niets doen. Deze nieuwe noodkreten ver nemen wij in het jaarverslag van het Centraal Comité van Samen werking in zake Voorlichting bij Beroepskeuze. Hierbij zijn 11 katholieke bureaux voor Beroeps keuze, alsmede de breed opge zette en snel groeiende organisatie van Katholieke Paedagogische Be roepskeuzebureaux in de bisdom men Haarlem en Utrecht aange sloten. Moeilijke situatie. Onafgebroken pogingen heeft het comité van samenwerking in het afgelopen jaar ondernomen om verbetering te brengen in de moeilijke situatie bij de beroeps keuzebureaux. De minister is op verzoek van het Centraal Comité overgegaan tot de subsidiëring om de parti culiere bureaux, die financieel in grote nood verkeren, voorlopig te helpen, daar zij het anders waarschijnlijk niet langer kunnen volhouden. Het is dus een nood- regeling voor de tijd, die de Commissie-Langeveld nodig heeft om de kwestie te bestuderen. Er zal niet zozeer gezocht worden naar te stellen eisen aan de bu reaux dat is het werk van de Commissie-Langeveld doch naar een zeefmethode om bureaux die dilettantistisch werken, uit te schakelen. Verder zullen de te subsidiëren bureaux moeten uitgaan van een stichting, vereniging of organisa tie, en zonder winstoogmerk moe ten werken en een zekere om vang moeten hebben. Op verzoek van het Centraal Comité wordt voor 1952 nog geen minimum aan behandelde gevallen vastgesteld. Voor 1953 zal de minimumgrens opnieuw bekeken worden. De gedachten gaan daarbij uit naar een minimum van 100 gevallen per jaar, die het bureau moet hebben behandeld, wil het voor subsidie in aanmerking komen. Voor pas opgerichte bureaux zul len uiteraard andere maatregelen gelden. In October heeft een bespre king met minister Surrhoff tot een voorlopig resultaat geleid, nl. dat f 3.per geval door het Rijk wordt toegekend, een bedrag dat destijds door 't Comité contre coeur was aanvaard. Deze rege ling zal gelden tot het rapport van de Commissie-Langeveld tot andere maatregelen aanleiding zal geven. drag van 9000 millioen Mark. Zo als bekend betreft de overeen komst de obligaties, die Duitse debiteuren voor de oorlog in het buitenland hebben uitgegeven. Naar wij nader vernemen heeft de Nederlandse regering beden kingen tegen de interpretatie van een voor het geheel der rege ling niet beslissend onderdeel der regeling. Het gaat hier om de vooroorlogse door Duitse debi teuren aangegane leningen in bui tenlandse valuta, waarvan de obligaties zich op 10 Mei 1940 in Nederlands bezit bevonden en tijdens de bezetting uit ons land verdwenen zijn. Onlangs is namelijk gebleken, dat de tekst van de Londense re geling dusdanig uitgelegd wordt, dat niet rechtstreekse roof niet onder dezelfde bepalingen valt als directe roof. De regering tracht nu alsnog de gewenste interpreta tie in het verdrag opgenomen te krijgen. Overigens staat vast dat de op schorting van de ondertekening door Nederland in geen geval de belangen van Nederlandse hou ders van thans weer ter beurze van Amsterdam verhandelde Duit se fondsen in niet-Duitse valuta zal schaden. Het belang dat Ne derland heeft bij de door de re gering gewenste interpretatie be loopt enige tientallen millioenen guldens. WEER TELEFONEREN MET HOLLANDIA Met ingang van 4 Maart 'a.s zal de radio-telefonische verbin ding met Hollandia (Ned. Nieuw- Guinea) weer worden geopend. De laatste maanden waren de atmospherische omstandigheden zo slecht, dat geen geregelde verbinding mogelük was. VAN KARDINAAL MERRY DEL VAL VATICAANSTAD (K.N.P.). Donderdagmorgen is onder voor zitterschap van de Nederlander Mgr. Canisius van Lierde, Vicaris- Generaal van Vaticaanstad, de eerste openbare zitting gehouden voor het informatieve proces voor de zaligverklaring van Raphael Kardinaal Merry del Val, van wie tevens de 23ste verjaardag van zijn godvruchtig afsterven werd herdacht. Mgr. van Lierde is president van de Vaticaanse Rechtbank ad hoc, die een onderzoek instelt naar de roep van heiligheid en naar de wonderen, die aan de voorspraak van de overleden kar dinaal worden toegeschreven. Kardinaal Merry del Val was de staatssecretaris van de Zalige Paus Pius X. Voor de opening van het proces droeg Mr. Van Lierde op het graf van de kardi naal, in de Vaticaanse grotten in de onmiddellijke omgeving van het graf van Pius X gelegen, een plechtige H. Mis op. Kardinaal Merry del Val heeft grote maatgevende invloed gehad op het pontificaat van de Zalige Pius X, met wie hij zowel in zijn werk als krachtens zijn geestes- instelling ten nauwste was ver bonden. Hij werd 10 October 1865 te Londen geboren uit een Iers- Spaanse diplomatenfamilie. Hij stierf 26, Februari 1930 te Rome. De eerste zitting van de Kerke lijke Rechtbank werd o.m. bijge woond door de Spaanse ambassa deur bij de H. Stoel. VANDAAG BEGINT DE BOEKENWEEK. 1e Zij moet voor ons de week van het katholieke boek, in elk geval van het goede boek, zijn. Een beetje hals-over-kop is van katholieke zijde verleden jaar November een week voor het boek georganiseerd, met de bedoeling, om vooral de katholieke visie op dit probleem te geven. D.w.z. katholiek in de wezenlijke en in letterlijke zin. Wij zouden gewild hebben te zeggen: katholiek in eigenlijke en in beperkte zin, maar dat wordt een moeilijke zaak. Katholiek in eigenlijke (wezenlijke) zin, is hier voor ons, dat het gaat om lectuur, die principeel verantwoord is. Katholiek in die beperk te, letterlijke zin, bedoelt dan te zeggen, alge meen maar hoe kan men „feitelijk in ernst volhouden, dat katholiek (algemeen) „beperkt" is! Katholiek is hier dus veel meer zonder nadere aanduiding dan maar, zó te verstaan, dat het wil zeggen: volledig christelijk verantwoord, op God gericht. En al verklaart dr. Fortmann dan inde week van de katholieke lectuur, die georganiseerd was onder de leuze: boeken bewegen de wereld, dat „de Kerk rechtstreeks geen taak heeft op het gebied van het boek als cultuuruiting", bij haar directe zending „gericht op de heiliging van het volk en de komst van het Koninkrijk Gods" is het „onvervangbare boek" een prachtig middel, en een belangrijk hulpmiddel, om voor het succès der zending van de Kerk de bodem te bereiden en door een gezond „klimaat" die bodem tot vruchtbaar heid te doen gedijen Wij spraken daar juist over het onvervang- bare boek. Toen het wachtwoord, dat boeken de wereld bewegen, werd uitgegeven, was om meer dan één reden het uitgangspunt, dat katholieken ten achter blijven in belangstelling voor het boek. Dat is een feit, dat om verschillende redenen ernstig moet worden genomen, want, veel lectuur is niet gericht op de heiliging, maar op de ontkerstening van het volk en niet op de komst van het koninkrijk Gods, maar op de heerschappij van de duivel. Dit laatste moet ook niet weer ver keerd worden verstaan. Wij hebben van onze kant misschien te veel gelet op de negatieve kant van de zaak en te weinig op de positieve. Het is prij zenswaardig natuurlijk, want noodzakelijk, dat er verweer is tegen slechte boeken, maar er moet ook positieve actie zijn vóór het goede boek. En dat is een gedachte, welke in deze algemene, zij het op zich dan weer niet „katholieke" boe kenweek overdenking verdient. Laat ons niet alleen het slechte boek bestrijden, het heeft allang genoeg de overdadige aandacht gehad. De belangstelling moet positief gericht worden op het goede boek en dat moet worden aanbevolen en gesteund. Toen Divendal in een artikel over Katholieke Lectuur voorziening een pleidooi hield, (in Actio Catholica van Mei 1950) voor het goede boek, vatte hij een hele reeks van argumenten voor dat goede boek. Hij deed het in zijn pittige schrijftrant aldus: „Laat ons het goede boek liefhebben en doen liefhebben, want op zijn beurt kan het goede boek edele mensen kweken. Het is de goede vriend hunner vrije uren, en wie weet, dat zijn vrije tijd bij uitstek een tijd is om op verhaal te komen de term zelf is geboortig uit „boekenland"! die ziet in het boek de beste vriend voor vrije uren, juist omdat die vriend de meest onbegrensde mogelijkheden biedt. Met deze vriend kunnen wij reizen en toch thuisblijven. Met deze vriend kunnen wij zwijgen en toch spreken. Deze vriend intro duceert ons in de beste kringen, brengt ons dichter bij God en doet de heiligen onze vrienden zijn. Is de vraag naar een goed boek met het antwoord: laten wij voor „stichtelijke" lectuur zorgen, vol doende beantwoord? Zeker niet, wanneer onder die stichtelijke lectuur alleen verstaan wordt, „wat galmt naar het kerkgewelf"Of geldt ook hier niet, dat „als de ziele luistert, spreekt het al een taal dat leeft"? Pater van Heugten S.J. schreef indertijd („Met Peillood en Kompas"): „Voor ons, katholieken, betekent goed nog altijd: wat is inge schakeld in de grote ordening naar het einddoel. Een goed boek is voor mij in het algemeen het boek, dat mijn mensenwaarde verlevendigt en verhoogt, dat voor mij zin en waarde van het leven in het grote Godsverband verheldert". „Neem een boek, een goed boek". Wordt Ie de toekomst van het goede boek bedreigd en is dat dan niet een gevaar voor de waar lijk-goede cultuur? Het was de heer D. de Lange, die in „Boek en Leven" (November 1952) een plei dooi hield voor „het onvervangbare boek", waarvan wij al eerder spraken. Een pleidooi, in het bijzon der aan het adres der Nederlandse katholieken, dat nog zo actueel is, in deze week! Het artikel is indertijd ook op ruime schaal verspreid door de R. K. Nederlandse Boekhandelaren en Uitgevers, die de situatie op dit terrein zelfs hachelijk noem den. Zo ver zijn wij dus al gekomen, schreef hij o.a. ter inleiding, dat er gepleit moet worden voor iets, dat onmisbaar, dat onvervangbaar is! De schrij ver noemt het 'een merkwaardige ironie, dat een tijd die de triomf der vermenigvuldigingstechniek beleeft, tevens de crisis van het boek meemaakt. klaren. De „emancipatie" van ons, katholieken, waar in deze maanden iedereen de mond vol van heeft, zonder in volle omvang de diepe betekenis van dit woord te beseffen, heeft zich grotendeels buiten het boek om afgespeeld. En men is wel ge neigd, de schrijver gelijk te geven, als hij opmerkt, dat dit voor ons een „kostbaar middel heeft doen verloren laten gaan, om ook de innerlijke weer baarheid op te voeren". Er is massa-afval in de grote steden, onverschilligheid bij de arbeiders jeugd, de katholieke politieke groepering heeft gefaald in haar beroep op de verbeelding der kiezers, er is een schrijnend tekort aan inzicht in elementaire psychische noodtoestanden, een veela' mislukte emigratie-voorbereiding, een duidelijke achteruitgang van de jeugdbeweging, n dit alles wijst op een „gebrek aan merg en inhord", en een gebrek aan „werkelijk bewoonde ruimten ook achter de katholieke gevel"Is alles dan alleen maar somber? Wij hebben nog een grote taak, en moeten de durf tonen, die aan te vatten, voordat het te laat is. Tot de karakteristiek van het Westen, bakermat van de beschaving, welke verloren dreigt te gaan, behoort het vermogen, om „op basis van „Onze persen, zo zegt hij, draaien sneller en kun- de traditie tot zelfstandige vernieuwing te komen" nen meer papier verwerken dan ooit tevoren. Onze zetmachines worden steeds geperfectionneerd, en worden niettemin bedreigd door een nieuw procédé, de fotozetmachine, dat binnen afzienbare tijd het zetproces waarschijnlijk met de helft zal bekorten. Ter verspreiding van de enorme productie die door deze ontwikkeling mogelijk en op economische gronden: noodzakelijk is geworden, zijn nieuwe En een symptoom van de bedreiging onzer bescha ving is het verdringen van het boek als cultuur waarde. Tot de taak van de Christenen, tegenover onze huidige verziekte beschaving behoort ook de zorg voor het goede boek, „het onver vangbaar instrument van onze cultuur". Hoe? „In vormen van propaganda uitgedacht, boekenclubs' ieder geval is het wel zeker, dat een zuiver tech- gevormd en series van goedkope uitgaven ont worpen en dit alles heeft oppervlakkig gezien, suoces gehad". Maar hier ligt de tragische paradox: oppervlakkig gezien beleven wij het hoogtij van het boek, bij een iets grondiger beschouwing komen wij tot de conclusie dat het boek een crisis, een malaise-periode doormaakt. Daar is het door de schrijver gesignaleerde gevaar, dat de technische vooruitgang hier dreigt te ontaarden tot een zinloze mechanisering, tot een economisch proces dat lou ter om zichzelfs wil bestaat en waarvan het boek, zoals hij zegt, het eerste slachtoffer is. Daar is het gevaar van de cultus van de „best-seller", het gevaar dat men de lezers steeds meer afstompt, en tenslotte op een niveau terecht zal moéten komen, waar film, radio en televisie een veel groter effect kunnen sorteren. Zo roeit zelfs het „leesvoer" zichzelf op deze wijze uit".... Dat de Nederlandse katholieken een zekere onverschilligheid, ja schuwheid tegenover het boek aan de dag legden, is historisch te ver- nische propaganda altijd ondergeschikt zal zijn ten opzichte van het uitgangspunt: het scheppen van een klimaat, waarin de vrije persoon zichzelf kan zijn en anderen kan eerbiedigen. In dit klimaat zal dan het boek zeker tot zijn recht komen. En dan zal ook de Kerk een taak hebben: „tegenover de commercialisering van het boek en de ontaarding van het woord, zal de Kerk opnieuw moeten wijzen op het Boek, dat het levend Woord bevat". Hier moeten de Christenen opnieuw beginnen: met het Boek zijn juiste plaats te hergeven. Wij moeten het Boek, dat vier eeuwen geleden uit de Kerk geroofd werd, weer opendoen voor alle katholieke christe nen. Wij moeten de „vele lezende ongeletterden, die het verval onzer beschaving gekweekt heeft", weer leren lezen in het Boek, dat het voorbeeld is van alle boeken. Zou dat niet een schone vrucht zjjn van de Boekenweek 1953?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 5