iters" Werving begint voor de Bescherming Bevolking oude tafel? Een nieuwe Economische positie van Nederland niet ongunstig DE KRONIEK VAN ZATERDAG 8 erts! Pachtprijsbeheersing op basis van rentabiliteit ingekomen giften WSKERK" 200.000 vrijwilligers nodig bij strijd tegen oorlogsrampen Er is géén plaats voor defaitisme Een Aan de vooravond van de Jaarbeurs Mr. Millius schetst ontwikkeling der laatste jaren Sociaal-Economische Raad adviseert: Meerderheid vóór grondprijsbeheersing ZATERDAG 14 MAART 1953 Pagina 3 iveruachting ld door het K.N. e Bilt. geldig van ond tot Zondag- JDE NACHT ht met zware nacht- Ie ochtend hier en daarna overwegend er met in de mid- Iraaiend naar zuide- ingen. VOORDERPERS ireaux van de Noor amen beden de vol- n binnen voor de van de watersnood: Wognum 25.— verantwoorden wij •bomen giften in onze nw giften bezorgen bnreaux, hetzij per- tzij per brief of post- c ban op onze giro- worden gestort De van onze bnreaux agen 70021, Leeuwar- Sneeb 594461, Em- i, Zwolle 486779, Alk- S, Den Helder '594462 oob te gebruiken door i omgeving) 110894. fS WINNAARS DEZE WEEK ruin. Dorpsstraat 108a. harwoude. lijk. Duinroosstraat 33. ilder. ian. Geldelozeweg 4. eerse. Andiik 7. West- ilom. Jac. van Heems- lat 10. Alkmaar. entezaak aan uttemanneplein R. Een dezer dagen appelen-, groenten- en van de heer H. Leeg- l het B. Bottemanne- 3 in andere handen i. Van nu af aan oriikt van C. Butter on de en. die tevens, ge bieden een blik te het vernieuwde inte- de overname is name- verbouwing voorafge- voornameliik bestond brengen van een nieu- en het vergroten van ïlruimte. Dit laatste likt door de etalage- inger te maken en. een de woonkamer bii de trekken. Voor de rest tillage uitgebreid met >aar aardappelsilo s en ikken. De zaak. wordt rveTvloedig verlicht. irjassen ten bate het Rode Kruis i. De indertijd uit- :laveriasdrive ten bate Nederland Rode Kruis Drgang vinden on Don- April om acht uur des De Rustende Jager, issers laat deze gele- ïiet voorbiigaan. maar óór 1 April op aan De JsigGr. ihriifgeld kan 's avonds ial worden voldaan. Er ntal mooie prijzen be en u steunt er een mee. G ARTIKELEN PERMANENT 1762 ALKMAAR s koop 600 kg BEVE- YNDERS, klasse AB, aat 45—50. - P. Eeken, senbuizerweg, Heer- igowaard. •dhollands Dagblad void snzaal dansen MAANDAG BEGINT dan ook in de provincie Noord holland de wervingscampagne van vrijwilligers voor de diensten ter bescherming van de burgerbevolking in oorlogstijd. Wij zullen in de komende dagen nog uitvoe rig berichten over de verschillende onderdelen van de organisatie die daartoe uit de grond moet worden ge stampt. Want de B.B. zal over 't gehele land over 200.000 goed-geoefende en goed-uitgeruste vrijwilligers moeten kunnen beschikken: 20.000 voor de brandweer, 15.000 voor de geneeskundige dienst, 23.000 voor de oprni- mings- en reddingsploegen, 27.000 voor de sociale dienst, 10.000 voor verkenning en verbindingen en 109.000 voor de blokploegen en de wijkposten. Het is alweer lang geleden dat de regering haar plannen bekend maakte voor een organisatie wel ke de burgerbevolking in tijd van oorlog zou moeten beschermen tegen het oorlogsgeweld in al zijn verschrikkelijke vormen. Met de werving werd gewacht totdat de kernorganisatie was op gebouwd en instructeurs en ma terieel voor de opleiding van vrij willigers aanwezig waren. Ge wacht werd ook op het vaststel len van de sociale voorzieningen, waardoor het bewijs wordt ge leverd dat het Rijk ten volle ach ter zijn vrijwilligers staat en voor hen zorgt. Dat alles is nu in kannen en kruiken. Er is al voor ruim 61 millioen aan materiaal aange kocht; de instructeurs staan ge reed; de rechtspositie is geregeld. Bepaald is thans o.a. dat de vrijwilligers (die te allen tijde burgers blijven en nooit als militairen kunnen worden be schouwd) van Rijkswege zullen worden geüniformeerd. Zij teke nen een vrijwillige verbintenis, die hun rechtspositie regelt en vaststelt welke taak zij in de B.B. zullen verrichten. Over het gehele land zijn 40.000 vaste noodwachters nódig. Zij zullen bij mobilisatie (niet eer der) doorlopend dienst moe ten doen. ontvangen een weekloon van maximaal f77.en kunnen, indien er sprake is van loonder ving, aanspraak maken op een extra toeslag van fl.50 per dag. Vervolgens zijn er over heel ons land ongeveer 10.000 b 1 o k- noodwachters nodig. Zij moeten (Advertentie) (Van een onzer redacteuren) Aan de hand van de thans beschikbare gegevens is het mogelijk vooruit te lopen op de publicatie van de vierde industrialisatie-nota van de regering en op het ogenblik reeds een soort diagnose te stellen over de jaren 1948 1953, aldus sprak gistermiddag mr. J. Milius, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs, bij gelegen heid van het traditionele persdiner aan de vooravond van de opening van de 60e Jaarbeurs. In 1948 werd een mijlpaal bereikt, welke een einde betekende van de periode van herstel. Hierna begon de periode, waarin de uitbreiding van het economische leven op de voorgrond trad. Over de ontwikkeling van de beroepsvolking kan men na 4% jaar niet anders dan zeer tevre den zijn. Weliswaar heeft 1951 niet dezelfde gunstige ontwikke ling te zien gegeven als de daar aan voorafgaande jaren doch de schattingen over 1952 geven reden tot tevredenheid. Aangeno men mag dan ook worden, dat het in dit opzicht met de industri- alisatiepolitiek beoogde doel zeer dicht wordt benaderd, hetgeen betekent, dat de gevolgde ge dragslijn een succes kan worden genoemd. Dat intussen de werkloosheid groter is dan werd voorzien, vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in de grote toename van het aan tal werkende gehuwde vrouwen en werkstudenten. Deze catego rieën zijn in hoofdzaak werkzaam in z.g. „part-time jobs", waardoor aan de arbeidsmarkt vele krach ten toevloeien. Investeringen Sinds 1948 heeft het verloop van de investeringen een stijgen de lijn vertoond. In 3V2 jaar werd f4220 millioen geïnvesteerd het geen enigszins achter bleef bij het geschatte bedrag. Over het alge meen is in het begin van 1952 een stabilisatie ingetreden. Ver moed wordt, dat sindsdien de in vesteringen zijn gedaald. De conclusies moeten hier dan ook minder optimistisch luiden. Temeer, daar de animo om tot groter investeringen te komen, bij de ondernemers betrekkelijk ge ring is. Mr. Milius achtte het dan ook een open vraag, of de belas tingfaciliteiten een voldoende compensatie zullen vormen. Extra krachtsinspanning zal dan ook nodig zijn om de beroepsbevol king aan werkgelegenheid te hel pen en de toeneming van de werkloosheid te vermijden. De industriële uitvoer van 1949 steeg met ongeveer 80 80 de agrarische export nam met circa 40 toe. In 1952 heeft de uitvoer van industrieproduc ten, voor zover kan worden na gegaan, circa 55 van de totale export bedragen, tegen 52 in de jaren 1946-1950. Uit eigen kracht heeft Neder land zich na de jongste oorlog zich omhoog weten te werken. Dit heeft in het buitenland weer klank gevonden. Sinds de bevrij ding kwamen meer dan 500 licen tie-overeenkomsten tot stand, dochterondernemingen van vele buitenlandse firma's werden op gericht en samenwerking in be staande of opgerichte fabrieken verkregen. Aan het buitenland kunnen wij zeggen: geef ons het gereedschap en wij doen het werk. Dit buiten land moet ons dan echter een kans geven zijn grenzen op aan nemelijke wijze te overschrijden. Wat wij de wereldmarkt kunnen aanbieden is gevarieerd genoeg en naar prijs en kwaliteit onge twijfeld zo, dat wij in de we- reldconcurrentie kunnen mee doen. Al met al staat Nederland er met zijn beschikbaar poten-, tieel aan goederen en mensen niet slecht voor. Meer profijt van emigratie Mr. Milius was van mening, dat de industrie waarschijnlijk meer profijt zal kunnen trekken van de emigratie, door nauwkeu rig de weg te volgen van de dui zenden landgenoten, die thans in den vreemde werken. Komen zij tot welstand, dan kunnen zij be langrijke afnemers werden van onze producten. Hij betreurde het zeer, dat de zakenwereld niet de kansen heeft benut, welke door de jongste reis van Prins Bernhard naar Me xico daar waren geschapen. Het bedrijfsleven en de regering die nen de handen in een te slaan. Samenwerking en het vormen van exportcombinaties zijn voor middelgrote industrieën van groot belang. Aan deze 60e beurs nemen 30 landen deel met 4027 inzenders. De bezette netto-oppervlakte be draagt 50.404 m 2. Textiel, electrotechnische huis houdelijke artikelen, levensmid delen, bouwmaterialen, metaal en transportmiddelen zijn de voor naamste rubrieken. Tijdens de bouw van de nieuwe Bernhardhal, welke Dinsdag door de Prins zal worden geopend, bleek, dat de jaarbeurs haar bouwprogramma op korte ter mijn moet voortzetten. Hiervoor is geld nodig. Is het mogelijk, al dus Mr. Milius, dat het bedrijfs leven ontvankelijk is voor een nieuwe vorm van feitelijke bij dragen? Zou het ondenkbaar zijn, dat, evenals na de watersnood ramp, een golf van gelijke spon taniteit gewekt zou kunnen wor den, maar nu, om door gezamen lijke vrijwillige krachtsinspan ning een vernieuwde jaarbeurs vorm te doen krijgen? Iedere sec tor van het bedrijfsleven zou dan op eigen wijze kunnen bijdragen. Het zou een bewijs kunnen zijn van kracht en moed en van ver trouwen in de toekomst, dat voor al op het buitenland een uitste kende indruk zou maken, aldus Mr. Milius. bij mobilisatie voor het meren deel bij toerbeurt om de 6 a 12 dagen opkomen. Vergoeding ma ximaal f 10.per dag. De overige 150.000 vrijwilligers die nodig zijn, treden nas werke lijk in dienst als zii daartoe een oproep ontvangen. Ook voor hen geldt een maximale vergoeding van f 10.per dag. Het is duidelijk, dat militair dienstplichtigen zich niet als B.B.-vrijwilliger kunnen melden. Het zwaartepunt van de over heidsorganisatie der Bescherming Bevolking ligt bij de gemeenten. Deze zijn in twee groepen ver deeld: A-GEMEENTEN. Volgens de militaire kan s-berekening be horen zij tot de belangrijkste doe len die ons land een eventuele en onverhoopte vijand zou bieden. B-GEMEENTEN. Dit zijn alle overige gemeenten, waar men in het algemeen minder oorlogs schade te duchten heeft en die in B-kringen zijn georganiseerd voor een doeltreffende onderlinge hulpverlening. Wanneer thans de wervitig van vrijwilligers begint, dan staat daar ook de zekerheid achter dat wii ons inderdaad kunnen be schermen. Natuurlijk is die be scherming nog niet voldoende verzekerd met alléén maar die 200.000 vriiwilligers. plus al wat daar aan militaire macht, aan hulp van bondgenoten etc. achter staat. De zelfbescherming, die van de gehele organisatie het principe is, dient zich ook tot de overige tien millioen Nederlan ders uit te strekken. Iedere man en iedere vrouw behoort te weten hoe zij in tijd van nood een brandbom onschadelijk kunnen maken. In iedere woning zullen in oor logstijd emmers water, een bak zand en een eenvoudige vuur- zweep aanwezig moeten zijn. De georganiseerde burenhulp, die het principe van de blokploegen vormt, zal paraat moeten zijn. Dat zal tevoren oefening vra gen. Maar voor defaitisme is dan ook geen plaats meer. Sommige lieden willen doen geloven, dat een eventuele vol gende oorlog spoedig beslist zal zijn. Eén atoombom b.v. op Utrecht, denken zij, en het gehele land ligt ongeveer plat. Maar zo somber is het toch niet. Natuurlijk is ons laag-gelegen en dichtbevolkte land kwetsbaar. Hoe kwetsbaar heeft b.v. de jong ste overstromingsramp wel ge leerd. Die ramp heeft overigens óók geleerd, dat heel wat mensen nog gered hadden kunnen worden, wanneer in het getroffen gebied de organisatie van de B.B. met De Sociaal-Economische Raad heeft minister Mansholt advies uitgebracht over het te voeren beleid ten aanzien van het peil van pacht- en grondprijzen. De S.E.R. is eenstemmig van oordeel dat de pachtprijsbeheersing onder toezicht van de Grondkamers moet worden voortgezet daar de nog steeds bestaande wanverhou ding tussen vraag en aanbod van landbouwgronden voortdurende bescherming van de pachter ab soluut noodzakelijk maakt. Naar de mening van de S.E.R. behoort d.e vorming van de pacht prijzen echter niet gebaseerd te zijn op een historisch niveau, maar dient uitsluitend de ren tabiliteit van het agrarisch bedrijf als criterium te worden gehanteerd. haar meldings- en reddingsappa raat reeds op poten had gestaan. Een atoombom, hoe verschrik kelijk ook, is in totaal-vernie lende werking beperkt tot een gebied van enkele vierkante kilo meters. En bij het zwaarst denk bare bombardement met „ge wone" brisantbommen: 80 ton bommen op één vierkante kilo meter, bedraagt de kans op vol treffers toch maximaal maar 8 pet. We moeten onze ogen niet sluiten voor die gevaren. Maar we moeten er ook niet in pani sche angst voor terugschrikken. Diepgaande bestudering van de ervaringen van de afgelopen oor log heeft immers aangetoond, dat met een goed-geoefende en goed- uitgeruste Bescherming Bevolking het aantal slachtoffers en de schade met MEER DAN DE HELFT verminderd kunnen wor den. Mits ons gehele volk voor 100 pet. achter de Bescherming Bevolking gaat staan. Ons gehele volk. Ook Noordholland. Daarom: laten de vrijwilligers zich bij stromen melden. En laten zij niet terugschrikken voor het offer van de vrije tijd, die voor hun oefening wordt gevraagd. De rentabiliteit hangt wan neer van een bepaald niveau van prijzen van landbouwproducten wordt uitgegaan in belangrijke mate af van de vruchtbaarheid van de grond, zodat in beginsel dan ook een meerdere opbrengst aan de grond toegerekend en in de pacht verrekend dient te wor den. In elk geval moet echter de pachter bij een behoorlijke ex ploitatie een redelijke winst krij gen. De S.E.R. is van mening dat het gewenst is aan de Grond kamers bij de uitvoering van hun taak t.a.v. de toetsing van pacht overeenkomsten een richtlijn te geven voor het criterium „re delijke winst" en wei door vast stelling van 'n norm voor een mi nimum- en een maximum-onder- nemersloon van de pachter. De S.E.R. acht een prijsbeheer- sing van de landbouwproducten, uitsluitend terwille van de be heersing van het pachtprijspeil ongewenst. Wordt om andere redenen tot het vaststellen van minimum garantieprijzen voor landbouw producten overgegaan, dan dienen deze minimum-prijzen op een zo danig niveau te liggen, dat daar uit voor het sociaal en econo misch verantwoorde bedrijf op de economisch minst waardevolle landbouwgrond, die men normaal nog in cultuur wenst te houden, naast de normale productiekos ten, (lonen, hulpstoffen e.d.) de volgende elementen dekking kun nen vinden: 1. een pacht, omvattend de kos ten voor de instandhouding van het verpachte, die voor rekening van de verpachter komen, als mede een netto-inkomen van on geveer f10.per h.a. 2. een minimum ondernemers- loon. Enkele leden van de Raad wa ren van mening, dat, voorzover de verandering van de grondslag van de pachtprijsbeheersing t.a.v. de vooroorlogse situatie een ho ger inkomen uit de eigendom van landbouwgronden tengevolge zou hebben voor verpachters en eige naars-exploitanten, deze inko menstoeneming zou dienen te worden belast met een tarief van 75 pet. b.v. door verhoging van de grondbelasting. De overgrote meerderheid van de S.E.R. vond evenwel geen en kele aanleiding tot het instellen van een dergelijke belasting. Wat de grondprijzen betreft was de S.E.R., eveneens met het oog op de bestaande landhonger, in meerderheid vóór het voort zetten van de bestaande grond prijsbeheersing, zulks echter al leen, indien zij ook werkelijk in aanvaardbare mate tot gelding kan worden gebracht. Deze meer derheid die aanwijzing van de koper door de Grondkamer krach tig afwees had goede hoop dat inderdaad een doeltreffende be heersing kon worden bereikt door uit te gaan van de opbrengst- waarde van de gronden, het mis bruik van koppelverkoop af te snijden en het continuatie- en voorkeursrecht van de pachter te handhaven, alsmede door event, toepassing bij boedelscheiding van het Wetsontwerp vervreemding landbouwgronden. De minderheid van de S.E.R. was tegen voort zetting van de grondprijsbeheer sing, omdat zij in de practijk niet is uit te voeren zonder wezens elementen van het eigendoms recht aan te tasten. TWEE BEREN. DIE GEEN BROODJE SMEREN TEL AVIV, 12 Maart. Aan de Israelisch-Jordaanse grens heeft zich Donderdag een merkwaardig grensincident voorgedaan. Twee beren, een mannetje en een vrouwtje, hadden kans gezien uit de dierentuin van Jeruzalem te ontsnappen. Het vrouwtje kon door de Israëlische politie worden gevangen, doch niet voordat zij een ezelin had ver slonden. Het mannetje slaagde er echter in over de grens naar Jordanië te ontkomen, waar het Arabische legioen de ach tervolging heeft ingezet. De Israëlische autoriteiten hebben onmiddellijk de gemengd Is raelisch-Jordaanse wapenstil standscommissie van het inci dent op de hoogte gesteld en aan de officieren der Verenig de Naties verzocht, de „schen der van de grens" aan Israel terug te geven, zodra het Ara bische legioen de vluchteling heeft gevangen. In de erehal van het bloemenpaleis van Flora 1953 Heemstede heeft H.M. de Konin gin Vrijdagmiddag de internationale bloe mententoonstelling ge opend. De Koningin werd ontvangen door de voorzitter van de directie van „Flora 1953", Jhr dr O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden, die een inleidende toespraak hield en nadien H.M. verzocht het lint, dat toegang gaf tot het bloemenpaleis, door te knippen, aan welk verzoek de Koningin voldeed. Na de plech tigheid maakte Konin gin. Juliana een rond gang, tijdens welke zij werd rondgeleid door de voorzitter, Jhr dr van Nispen tot Pan nerden (links). DE EERSTE KAMER HEEFT DEZE WEEK een belangrijke discussie gevoerd over de woningbouw. Het is niet de eerste maal dat de Senaat in de laatste weken door haar weldoor- wrodhte beschouwingen de aandacht trekt, zonder dat het verwijt mag worden gedaan (zoals dat vroeger wel geschiedde), dat de besprekingen in dit hoge staatscollege een „doublure" zijn van wat in de Tweede Kamer al gezegd is. In de Senaat wordt ook nu een eigen geluid gehoord en dit is heel begrijpelijk, omdat wij nu te maken hebben met de behandeling van de eerste begroting van het nieuwe kabinet en dan kunnen de senatoren him hart ophalen en naar hartelust de beroemde „eigen koers" varen op de soms hoge zee der debatten. Daar is ook nu rijkelijk gebruik van gemaakt, het liep een paar keer warm en er zijn gedegen be schouwingen gewijd aan de verschillende vraag stukken, die met de woningbouw vooral verband houden Op de meer-politieke strekking van de ge- dachtenwisseling gaan wij niet zozeer in, zijnde dit niiet onze taak hier op deze weke lijkse plaats. Wat ons in het bijzonder heeft ge troffen, en daar willen wij het dan ook even over hebben, dat is de rede van ir Kraaijvanger, de bij uitstek deskundige afgevaardigde van de Katho lieke Volkspartij in de Eerste Kamer, deskundig genoeg, dat zijn naam voorheen al meer dan eens genoemd werd in verband met de bezetting van dit departement.Welnu, de heer Kraaijvanger heeft alleen al ons hart gestolen door zijn opmerkingen over de verdeling van het bouwvolume, meer in het bijzonder tot het dorp Beuningen, bij Nijmegen. Men zal misschien vragen, waarom wij ons daar voor zo interesseren en waarom wij de belang stelling van de lezers van de „Noorderpers" voor de situatie van dit schone dorp bij Nijmegen niet temin durven vragen. Wat de heer Kraaijvanger daarover zei, en wat wij in de „Handelingen" met zoveel genoegen hebben nagelezen, dat komt nl. precies overeen met hetgeen wij ongeveer een jaar geleden konden schrijven over soortgelijke geval len in andere delen van ons land, met name toen over enkele gemeenten, waar vele industrie-arbei ders wónen, die werken in een nabijgelegen feitelijke onmacht, in verband met de moeilijk heden, welke aan de ideale (vrije) woningbouw nog in de weg staan, kan niemand op, maar wel kan voorkomen worden, dat een verkeerde maatstaf wordt aangelegd bij de verdeling van wat wél beschikbaar is gemeente, waar „hun" industrie gevestigd is ging het in Beuningen ook om Daar dat het hier niet een eenvoudige zaak is. Br moet natuurlijk een bepaald systeem zijn, waarmee de toewijzing van woningen geregeld wordt. Dat kan 4» nooit ineens centraal gebeuren. Vandaar dat de toewijzing aan de gemeenten provinciaal ge- Evenals in enige andere gemeenten (het geval schiedt. Maar afgezien van het belangrijke feit, dat sprak indertijd sterk in enige gemeenten in h'ier> zoals bij herhaling gebleken is, de politiek eenmaal ook een woordje meespreekt (daar Noord-Holland) is de woningtoewijzing aan Beuningen gebaseerd op de stelling, dat in Beunin gen alleen woningen gebouwd mogen worden voor de mensen, die daar wonen èn werken en dat de mensen uit het dorp, die in de stad (in dit geval in Nijmegen) werken, daar dan ook moeten wónen. Indien het hier over een randgemeente gaat, en de afstand voor de betrokkenen dus niet te groot is, gaat die stelling echter niet op. De heer Kraaij vanger zei terecht, dat wij met al onze planning, al ons rekenen met tabellen en maatlatjes, al ons maken van prognoses, de mens wel eens te veel vergeten. Vele buitenmensen, die „dolgraag" in de stad werken (dolgraag, zei de Senator, maar het is dikwijls een gedwongen werkverplaatsing van de dorpen, van het platteland, naar de stad of de grote industriegebieden), wil'len daarom nog niet dolgraag in de stad wonen. Daar zijn, vele motieven voor. Zij verkiezen hun woongemeente boven de stad, waar zij werken en zij hebben er recht op, als mens, nu de Overheid zich met deze zaak inderdaad moet bemoeien, dat er met hun' wensen ook op dit gebied rekening gehouden wordt Er zijn versahillende motieven voor, zeiden wij. Zij spreken duidelijk genoeg en liggen voor de hand, zij zijn grotendeels, ten op zichte van de bezwaren tegen het „industriële klimaat, welke al zo vaak naar voren zijn gebracht, van morele aard ook. Hier zit een addertje onder het gras ten aanzien van de mogelijkheid en wen selijkheid van slagen van de industrialisatiepolitiek, met haar opdracht, om de overbevolking van het platteland op te nemen. Laat ons eerlijk erkennen, Wij hebben, moeten wij met spijt eonsta- teren, te veel al uitgeweid over dit onderdeel van het woningdebat in de Eerste Kamer. Er zijn meer interessante dingen naar voren ge bracht, die de aandacht hadden moeten hebben. Maar wij beloven, hier of op een andere plaats, een vervolg op deze beschouwing. Want het gaat hier om zeer belangrijke dingen, die al zo lang diep ingrijpen in ons volksleven. Na zeven jaar bevrijding zijn wij van de woningnood nog niet af. Wordt er werkelijk alle zorg besteed aan de op lossing ervan? Wij moeten het wel aannemen, maar twijfel bekruipt ons wel eens. Toch heeft de minister ons een hart onder de riem gestoken. Hij verklaarde het eens te zijn met de mening van verschillende afgevaardigden, dat de tijd van nood maatregelen voorbij is! En hij nam ook het stand punt in, dat het toch eigenlijk zo is, dat iemand eerst zelf voor een huis moet» zorgen, en als dat niet kan (en het kan nu niet, omdat de Overheid er nog te veel tussen zit!), dan moeten anderen helpen, en dan pas, op de derde plaats, komt, als het nodig is, de Overheid. Lang niet iedereen in den lande zal het daarmee eens zijn. Wij denken woningbouw" voorop gezet wordt, als het grote maar aan de ordenaars-van-professie, aan sommige Tl \rrvrvrn aameto min t xxraarrn H a cramaon.+an f H a „die-hards" onder de socialisten e.d. Maar het is een goed teken, dat wij nu een minister hebben, nu eenmaal ook een willen wij het nu niet over hebben!), is het wel zo, d'at men waarschijnlijk moeilijk een ander systeem kan vinden en dus, zo zei de minister later in antwoord op de opmerkingen van de heer Kraaij vanger en anderen, moet het ook aanvaarden, dat er fouten gemaakt worden. Intussen liet de minister het gelukkig niet bij deze negatieve op merking; hij zou de geuite denkbeelden, o.a. van de genoemde KVP-afgevaardigde, aan Gedepu teerde Staten in overweging geven Het is in elk geval iets, maar de vraag blijft, of het voldoende is. Terecht erkende de bewindsman, minister Witte, dat het hier. om principiële kwestie gaat eil wij mogen verwachten, dat zij, bij het doorgeven aan Gedeputeerde Staten, de klemtoon zal krijgen, welke principiële kwesties verdienen. Wij geloven, dat van politieke zijde terecht op het ogenblik de een dus raadsverkiezingen zijn op til!) toch nog wel dege lijk, juist dikwijls op principieel terrein, wat in de melk te brokken hebben. Dat heeft de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting enige malen in zijn uitvoerige en belangrijke rede duidelijk gemaakt. Maar dan moeten de diverse colleges van Gedeputeerde Staten ook oog hebben voor de motieven en argumenten, welke de gemeenten aan voeren. Zij kunnen haar eigen behoeften beter overzien, ook beter dan Ged. Staten en de minis ter heeft in dit verband duidelijke taal gesproken over de grote waarde van het persoonlijke contact met de eigen plaatselijke toestanden. Tegen de die van een gezond standpunt uitgaat. De heer ir Witte kan ook niet ineens alles recht buigen, wat krom gegroeid is. Maar wij hebben temeer uit zijn laatste rede de indruk gekregen, dat hij de goede kant opgaat, ook waar hij het particulier initiatief wil helpen bij de kans, om zijn rechten in deze hoek van de samenleving te hernemen. Maar nu zijn we toch weer in de politiek aange land

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 3