DE EERSTE ALKMAARSE
DAMESREURS
KOOPAVOND?
BENT U VOOR OF TEGEN:
j
Demping Oudegracht is onontkoombaar
Verlangt consument
De wraak van de Gracht-Meermin
STEMBILJET
Waarom?
Waarom?
Dam
MAl:
m
Vrijdag 20 Maart 1953
Het paradijs
der vrouw
U moogt er over stemmen
ALKMAAR, 20 MAART 2053
Bent u voor
of tegen?
Wekelijkse koopavond
VOOR Q TEGEN
Demping Oudegracht
VOOR I Q TEGEN
Deze
KLEI
Ceintuurbaan;
-<"\Nr BushalUj
?OOR HET EERST krijgt Alkmaar zijn Damesbeurs. Van 24 ct. beschikbaar; de abonnees, die
ot en met 27 Maart wordt deze beurs georganiseerd door een
wintigtal vooraanstaande Alkmaarse firma's in 't- Wapen
>an Heemskerk. Dagelijks zullen des middags en des avonds
nodeshows worden gehouden, zowel op het gebied van
lames- en kinderkleding als op dat van de herenmode. Tom
ïrich en zijn solisten zullen deze shows met hun muziek
ypluisteren. Verschillende van de nieuwste snufjes op huis-
loudelijk gebied zullen worden gedemonstreerd en iedere
',5ste en 100ste bezoeker wacht een aardige verrassing. De
Directie van ons blad biedt 1000 abonnees een reductie op de
mtreeprijs aan van 25 ct. Kaarten tegen gereduceerde prijs
kunnen vanaf heden door abonnees aan ons bureau worden
afgehaald.
Dinsdagmorgen om 10 uur opent
iet Paradijs der Vrouw, de eer
de Alkmaarse Damesbeurs, haar
ooorten.
De dames kunnen dus de
;choonmaak enkele dagen verge
ten, om een bezoek aan dit dames-
oaradijs te brengen. In een twin
tigtal verschillende stands zullen
vooraanstaande firma's hun
nieuwste aanbiedingen laten zien.
In een onderhoud, dat wij met
de organisatoren hadden, mochten
wij reeds het een en ander ver
nemen.
Op het gebied van voorjaars-
en zomerstoffen, dameslingerie,
zomerhoeden en zomerschoenen
zal het nieuwste te zien zijn. De
Amerikaanse wonderpan „Pres
tige Cooker" en het maken van
lampenkappen zal worden gede
monstreerd. Televisie en radio
komen met de nieuwste fabrika
ten. Koelkasten en haarden, de
laatste met glasheldere raampjes
(geen mica, dat zwart wordt), de
„Clean" wasmachines en naai
machines, zullen ongetwijfeld de
belangstelling van de dames trek
ken.
Maar ook de heren zullen er
genoeglijke uurtjes kunnen bele
ven. Er is ook een stand met hor
loges en klokken, er zal getoond
worden, hoe de mooie zelfge-
knoopte smyrna-tapijten geknoopt
worden en op het gebied van wo
ninginrichting zal er eveneens een
uitgebreide collectie worden ge
toond; de rieten meubelen en
wandversieringen, waarvoor de
belangstelling groeiende is, zullen
niet ontbreken.
Ook de maatkleding, zowel voor
dames als heren zullen producten
van de nieuwste mode te zien zijn,
voor de heren o.m. de nieuwste
sportcombinaties.
Modeshows.
Elke middag en avond wordt er
een modeshow gehouden, waarbij
zowel de nieuwe modetinten en
de nieuwe lijn van de damesmode,
als de zomerdracht voor de heren
en tenslotte ook de kinderkleding
o.a. jurkjes voor eerste commu
nicantjes worden getoond.
Mevr. Gastkemper zal zowel op
de beurs zelï als op de shows de
nodige explicatie geven.
Een attractie op zich is de mu
zikale medewerking van de be
kende pianist Tom Erich met zijn
solisten bekend genoeg van de
radio die voor jong en oud
hun goede muziek zullen laten
horen.
Is het bezoek aan de dames
beurs op zich al een attractie
de entree voor de modeshow is in
de lage entreeprijs van 75 ct. in
begrepen er wacht de bezoe
kers na hun rondgang nog een
smakelijke verrassing in het
beursrestaurant op de bovenzaal,
waar iedere bezoeker gratis een
kop koffie met gebak wordt aan
geboden.
Gratis Nylons.
Maar- daar blijft het niet bij;
elke 25ste bezoeker krijgt een
aardige verrassing en elke 100ste
bezoeker en dat zal vooral de
dames aanstaan ontvangt een
paar prachtige nylon-kousen ter
waarde van f6.Wat de heren,
die toevallig de zoveel honderdste
bezoeker zijn, met die nylonkou
sen moeten doen, dat is hun zaak.
Maar wie wil er zijn vrouw of
dochter niet blij mee maken? Of
anders zijn verloofde?
Om de belangstelling voor de
Damesbeurs te stimuleren, stelt
de directie van ons blad voor een
duizendtal abonnees kaarten te
gen de gereduceerde prijs van 50
hiervan gebruik willen maken,
kunnen vanaf heden deze kaarten
aan ons bureau afhalen. Wij twij
felen er niet aan, of deze 1000
kaarten zullen spoedig uitver
kocht zijn. Deze reductiekaarten
zijn ook Zaterdag tot 's middags
zes uur aan ons bureau verkrijg
baar.
Wij komen vanzelfsprekend op
de damesbeurs zelf nog nader
terug, zodra wij er een kijkje heb
ben kunnen nemen. Voorlopig
willen wij de Alkmaarse huis
vrouwen adviseren de volgende
week althans enkele dagen
te reserveren voor een bezoek aan
HET PARADIJS DER VROUW
in 't Wapen van Heemskerk: de
eerste Alkmaarse Damesbeurs!!!
Parijs beïnvloedt de mode in
Nederland nog in sterke mate
en tal van shows zijn nog op
de Parijse creaties georiën
teerd. Hier ziet U een kapje
van groen stro, gegarneerd
met een fluwelen band en een
genopte voile.
In het helderse schijnsel -van de atoom-
lampen liepen drie wijze mannen tussen
de tramrails van de Gedempte Oude
gracht: de burgemeester, de rechter en
de pastoor. De electronische klok van de
Grote of St. Laurenskerk, het enige mo
nument, dat nog aan het oude Alkmaar
van 100 jaar geleden herinnerde, behalve
dan de krotten van koopmanshuizen aan
de Ged. Oudegracht, sloeg twaalf slagen.
De pastoor sloeg een kruis
„De dag is om, broeders", sprak hij.
„Laten wij ons ter ruste begeven, om
krachten te verzamelen, om de aan ons
toevertrouwden leiding te kunnen ge
ven". Hij stak de armen in de mouwen
van zijn toog. Niet, dat het koud was. De
openlucht-atoomkachels zorgden ervoor,
dat Alkmaar constant onder warme lucht
bedolven bleef. Maar zo kon hij beter
nadenken over de neutraliteitsgedachte.
Zijn metgezellen hadden niet gehoord,
wat hij zei. Zij waren in een ernstig
dispuut gewikkeld. Over de progressivi
teit van de gemeenteraad. En over het
beleid van de Wethouder van Openbare
Werken, die f 107.000.ten koste wilde
leggen aan de sanering van de enkele
vervallen koopmanshuizen, die de re
gressieven in de raad tot nog toe in stand
hadden weten te houden. „Hebben de
regressieven al hun richting aangegeven
in deze?" vroeg de rechter, die de hele
dag verkeersovertreders had zitten te
veroordelen. „Waar ze toch op gebrand
zijn, begrijp ik niet goed. Ik ben bang,
dat zij hun vingers zullen branden",
sprak de burgemeester, die 's middags
in een verloren kwartiertje een paar
brandweerconflicten had opgelost.
Plotseling doofden de lichten. De drie
mannen voelden de grond onder hun
voeten wegzakken. Ze stonden voor een
diepe kuil. Er steeg een sterke rioollucht
uit op. In het grijsgroene licht, dat in de
kuil was, zagen zij het silhouet van een
prachtige, slanke vrouwenfiguur. Lang
zaam rees zij, zwaaiend met een stuk
nat papier boven haar hoofd.
Zij droeg een oude fietsband om haar
middel. „Ik ben de Ongedempte-Gracht-
Meermin", sprak zij. „Bijna honderd jaar
heb ik zand gegeten. Op dit uur heb ik
gewacht, notabelen!" Zij zwaaide met het
papier. „Dit is een krant van 20 Maart
1953. De duivel hale die krant. Die heeft
het verschrikkelijke idee in de wereld
gebracht. Ik eis mijn rijk weerom...."
De pastoor huiverde, „Zoveel hoofden,
zoveel zinnen", zei hij, „geef ieder het
zijne, burgemeester".
De rechter, die van poëzie meer ver
stand had, dan van motoren, en alle ver
keer gaarne zag verdwijnen, lispelde:
„Geef haar haar zin. lus in causa posi-
tum'".
„Ik vrees, dat de Ned. Spoorwegen
geen medewerking zullen verlenen, de
tram op te doeken", prevelde de burge
meester diplomatisch.
„Dan zal ik het recht in eigen band
nemen", sprak de Grachtmeermin. „Op
dit uur heb ik gewacht, dat zei ik jullie
toch?" En zij strekte haar hand uit. Toen
klonk er een oorverdovend lawaai als
van vallende stenen en snel aanstormend
water. De Oude Gracht lag er weer als
voorheen, ongedempt, ongerept.
„Dit is een wonder", zei de pastoor.
„Het zij zo". En hij sloot'de ogen.
„De hemel zij dank", zei de rechter,
die vele vrije middagen in het verschiet
zag.
De burgemeester was verdwenen. Hij
kwam niet meer boven water. De gracht
meermin had hem meegenomen, om haar
te dienen in haar rijk van rioolwater en
verdronken huisvuil.
G. P.
In de gemeenteraadsvergadering
van 5 Maart j.l. besloot de ge
meenteraad met slechts vier stem
men tegen, om .niet over te
gaan tot invoering van een we
kelijkse koopavond op Vrijdag.
De Raad wordt geacht te zijn de
volksvertegenwoordiging; wij we
ten dus nu, hoe de vertegenwoor
diging van de burgerij over de
koopavond denkt, maar zouden
toch ook wei eens willen weten,
hoe de burgerij zelf over de koop
avond denkt. Vandaar, dat wij
langs deze weg een enquête wil
len instellen onder de consumen
ten het kopend publiek van
heel de stad. Alleen een zo groot
mogelijke deelname aan deze
enquête, zal ons enig inzicht kun
nen geven over de mening, die
er ten aanzien van de koopavond
bij het publiek leeft. Wij hopen
daarom, dat in grote getale door
onze lezers van vandaag blijk
wordt gegeven van hun standpunt
in deze, door invulling en inzen
ding van het stembiljet, dat men
elders in dit blad kan aantreffen.
Voor en tegen
De koopavond is allereerst een
zaak, die de winkeliers aangaat.
Vandaar, dat de georganiseerde
middenstand hierover naar zijn
mening is gevraagd. Van de 360
georganiseerde middenstanders
waren er 142 tegen 'n koopavond
en gaven er 98 helemaal geen
blijk van belangstelling voor deze
enquête; de overige 120 winkeliers
waren er wèl voor, ongeveer 30
pet. dus.
Nu hebben de meeste raads
leden zich laten leiden door de
gedachte, dat er geen koopavond
moet komen, omdat de meerder
heid van de middenstanders er
tegen is. Is dat wel een juist
standpunt? Onder die tegenstan
ders zouden b.v. wel eens de circa
130 melkslijters kunnen gerekend
worden, die vanzelfsprekend geen
enkel belang hebben bij een
koopavond. Maar is het juist, dat
deze dan mee-foeslissen over een
kwestie, die de wèl-belangheb-
benden, hoofdzakelijk de winke
liers in de binnenstad, aangaat?
Het ligt ook voor de hand, dat
de winkeliers in de buitenwijken
weinig voor een koopavond voe
len; zij vrezen een wegzuiging van
de koopkracht naar de binnen
stad. Maar, zo vragen wij ons af,
zou het kopend publiek, dat in
de buitenwijken woont, niet veel
meer, gebruik maken van de Za
terdagmiddag om in zijn buurt-
winkels te kopen, als het Vrijdag
avond de gelegenheid had in de
stad zijn inkopen te doen, wat
betreft de meer duurzame artike
len als kleding en huisraad? Nu
moet men daarvoor Zaterdagmid
dag naar de binnenstad en doet
men daar tevens zijn overige in
kopen.
Een ander tegenargument was,
dat door de koopavond de koop
lust onnodig wordt aangewakkerd
en dat het huishoud-budget van
de meeste gezinnen toch al zo
moeilijk sluitend is te krijgen.
Dit argument lijkt ons niet steek
houdend; wij kunnen ons niet
indenken, dat het puibliek, omdat
er een koopavond is, ineens meer
zal gaan kopen dan voorheen;
men kan toch niet verder sprin
gen dan zijn stok lang is.
De winkelbedienden en over
het algemeen de werknemers
zijn óók tegenstanders van een
koopavond, waarin zij een aan
slag zien op de vrijetijdsbeste
ding. Wij hebben in ons raads-
overzicht destijds al betoogd, dat
door een koopavond het maxi
mum aantal arbeidsureq,nog niet
bereikt wordt; dat een winkel
bediende, die enig hart voor de
zaak van zijn patroon heeft, geen
bezwaar zal maken tegen een
koopavond, terwijl tenslotte nie
mand verplicht is het beroep van
winkelbediende te kiezen. Na
aftrek van één koop-avond, blij
ven er toch altijd nog 6 avonden
in de week over, voor ontwikke
ling en ontspanning.
De voorstanders van een koop
avond zijn hoofdzakelijk te zoe
ken in de kringen van de grote
winkeliers en de winkels in de
binnenstad, al is het dan opmer
kelijk, dat de meerderheid van
de Langestraatwinkeliers er
niet voor is.
De Middenstand heeft een die
nende taak; hij heeft het publiek
de meest-mogelijke service te
bieden en voor vele consumen
ten zou die service ook gegeven
worden door één koopavond in
de week. Hoeveel winkeliers kun
nen het werk Zaterdagmiddag
niet af en zouden met een koop
avond op Vrijdag heel wat meer
klanten ook vlugger kun
nen helpen.
Vooral bepaalde branches, als
de modezaken en de zaken op
het gebied van woninginrichting
zouden met een koopavond een
grotere service aan hun klanten
en kopers kunnen bieden, omdat
zij artikelen verkopen, die meest
al door de vrouw vergezeld
van haar man of een ander
worden gekocht.
Een argument vóór de koop
avond is ook de verlevendiging
De gemeenteraad van Alk
maar besloot niet tot invoering
van een wekelijkse koopavond
op Vrijdag over te gaan.
Hoofdzakelijk omdat niet ge
bleken was, dat de consumen
ten de kopers dus er prijs
op stellen. Vandaar, dat wij
besloten EEN ENQUêTE ON
DER DE GEHELE ALKMAAR
SE BURGERIJ in te stellen
over de vraag: bent u vóór of
tegen een koopavond. In bij
gaand artikel vindt u nog een
opsomming van de argumenten
vóór én tegen. Hoe denkt U
erover? Laat ons dat s.v.p.
even weten door het stembil
jet, dat u hieronder aantreft,
ingevuld aan ons bureau te
bezorgen; wij zullen dan bin
nenkort het resultaat publi
ceren.
Redactie N.H. DAGBLAD.
van het stadsbeeld en een druk
ker bezoek aan bioscopen en
cafe's-restaurants; ook het bus-
verkeer zou er door toenemen.
Het is mogelijk, doch wij hebben
er nog geen voorstelling van.
Het kardinale punt in deze koop
avondkwestie is naar onze smaak:
hoe denkt de consument over de
koopavond; heeft het kopend pu
bliek behoefte aan een koopavond
en welk percentage van de consu
menten zou ervoor zijn?
Deze vraag is bij de enquête,
die aan het raadsbesluit vooraf
ging, niet beantwoord. Vandaar,
dat wij een poging willen doen,
om een antwoord op deze vraag
te krijgen. Het lijkt ons niet no
dig, dat hier de meerderheid
de 50 plus één moet beslissen.
Ook wanneer 30 tot 40 pet. van
de consultenten zich vóór een
koopavond zou uitspreken, zouden
wij de proef voor een jaar willen
nemen.
Het is daarom, dat wij
ons vandaag tot de hele burgerij
wenden met het verzoek aan
deze enquête deel te nemen, door
haar stem uit te brengen vóór
of tegen de koopavond. Men zie
het stembiljet, elders in dit num
mer. Wij hopen de resultaten van
deze enquête binnenkort in dit
blad te publiceren. Wellicht, dat
zij voor' de Raad nog eens aan
leiding mogen worden zijn stand
punt te herzien.
Fr. O.
Dit formulier, duidelijk ingevuld inzenden aan het Bureau Noord Hollands Dagblad.
Ritsevoort 56, Alkmaar.
(Vervolg van pag. 9
Zo denkt Zakenman zich de ringbaan voor rond de binnen
stad; hij wil dus niet alleen de Oudegracht dempen, doch
ook de Lindengracht, om de ringbaan te voltooien.
de kringen van zakenmensen en fabrikanten is
gerezen tot demping van Lindegracht en Oude
gracht, gepaard gaande met de bouw van een
brede, nieuwe brug over de Singelgracht, ter
hoogte van de tegenwoordige Lamoraalsluis.
Daarmede zou een brede boulevard tot stand
komen (de grootste breedte van de Oudegracht
bedraagt circa veertig meter) die bij de eveneens
te dempen Turfmarkt aansluiting zou kunnen
geven op de Bierkade en vervolgens via Achter
weg, Kanaalkade, Helderseweg het Stationsplein
zou bereiken om vandaar via Scharloo, Bergerhout
en Geestersingel weer de cirkel te sluiten.
Laat men toch niet beweren, dat Alkmaar daar
mede ook maar iets van haar schoonheid zou offe
ren, want noch de Oude- noch de Lindegracht
bezitten ook maar eon fractie daarvan. Zij zijn in
wezen niets anders dan openbare riolen en ver
spreiden vooral in de zomer een weinig aan
gename geur.
Hun lelijkheid kon nog enigszins worden ge
camoufleerd door het hoog opgaand geboomte, dat
daar eens heeft gestaan. Toen dit werd gerooid,
viel de lelijkheid van de bebouwing, een samen-
voegsel van pakhuizen, fabrieken, garages, winkels
en volkomen stijlloze huizen, sommige met een
gedeeltelijk oude voorgevel, doch met een z.g.
modern onderpui eerst goed in het oog.
Dat een te dempen Oudegracht allereerst van
groot nut, doch zeker niet lelijk behoeft te zijn,
moge uit bijgaande tekening blijken. Zij biedt
tevens de mogelijkheid om zich tot derde winkel
straat, na de Langestraat en de Laat te ontwikke
len.
Bovendien zouden ook alle buslijnen, die onze
stad tot begin en eindpunt hebben, hun weg via de
Ceintuurbaan naar en van het Station kunnen
nemen, waarbij op bepaalde afstanden gelegenheid
zou moeten worden geschapen tot het in- en
aitlaten van passagiers.
Daardoor zou het reizend publiek een service
worden geboden, die niet hoog genoeg kan worden
aangeslagen; een service, die het publiek in de
onmiddellijke nabijheid van winkels, scholen enz.
zou brengen.
Daarenboven zou de onrendabele stadslijn, die
de NACO thans exploiteert, kunnen worden op
geheven en het locaal vervoer ook door de van
buiten komende bussen kunnen worden overgeno
men, die bovendien met veel grotere frequentie
zouden moeten rijden.
Wanneer het reeds vroeger afgekeurde school
gebouw aan de Brillensteeg zou worden afgebro
ken, zou dit met de eveneens te amoveren panden
tussen Brillepsteeg en een aan de Oudegracht
gelegen pand, dat, de gemeente reeds in eigendom
heeft, kunnen worden aangewend voor de stich
ting van een openbaar gebouw, waarbij zeker aan
een nieuw Post- en Telegraafkantoor ware te den
ken.
Bepaalde gedeelten van de Gedempte Oudegracht
zouden voorts als parkeergelegenheid kunnen
worden aangewend, waaraan in de binnenstad zulk
een dringende behoefte bestaat.
Men moet overigens niet vergeten, dat de
gemeente eerlang tot de aanleg van een hoofdriool
zal moeten overgaan, waarvan de kosten momen
teel op elf millioen gulden worden geraamd. Alvo
rens de Gedempte Oudegracht te asphalteren, zou
dit hoofdriool zonder dat daartoe diepe ingra
vingen nodig zouden zijn in het zandibed kunnen
worden aangelegd, hetgeen een aanzienlijke bezui
niging zou betekenen.
Op den duur zouden, indien de Oudegracht niet
zou worden gedempt de, walmuren weer kost
bare voorzieningen behoeven; ook de kosten daar
van zouden bij demping kunnen worden voor
komen.
Een te dempen en vervolgens op moderne wijze
te meubileren Oudegracht betekent mede met
het oog op de te verwachten verdere ontwikkeling
van het verkeerswezen na de tot standkoming van
de tunnels te Velsen en Zaandam een bijzonder
groot stadsbelang, waarmede ook de volksgezond
heid door het verdwijnen van het open - riool,
--stortplaats van alle mogelijke afvallen, ten
zeerste is gediend.
Móge dit denkbeeld aan de Raad en de Verkeers-
commissie in welwillende overweging worden
gegeven, in de overtuiging, dat hier, om met
Jan Pieterszoon Coen te spreken, waarlijk iets
groots kan worden verricht.
EEN ZAKENMAN
v. 1 I.