Joviale Engelsman Banks won Tnlpenrallye-tropliee RADIO 1 Saltier 1 1 Financiën en Economie de blauwe z Reclame 1 SIDONIU s li kdM DRUK Britten zetten traditie voort Drie Nederlanders winnaar in hun eigen klasse PRACHTIG SLOT TE ZANDVOORT programma. Mariale feesten Den Bosch Naar wij vernemen: j Door P. C. WREN Heren zakhorloge's Koekoeks klokken Fa. j. E. Ibinl en Zn's Scheltinga's E E E I E I in onze Drukkerij Pasina 8 Vrijdag 1 Mei 1953 Pagina (Van onze sportredacteur) Oin 5 minuten over half twee gistermiddag finishte in de 4A-klasse (1600-2500 cc) mister Bill Banks als eerste in zijn afdeling in de vijfde en laatste klassementsproef van de jubileumtulpenrallye. Hij had tien ronden lang op het circuit van Zandvoort de aanvallen van zijn enige belager Langestraat doorstaan. Dat hij tevens algeheel winnaar van de Tulpenrallye 1953 was, bleek uit het leger fotografen, dat op hem afstormde en de officials, die hem kwamen feliciteren. De traditie was dus voortgezet. Opnieuw zegevierde een Engelse equipe. Driemaal Ken Wharton, eenmaal Yan Appleyard en nu Bill Banks met Mike Porter in een Bristol. Joviaal lachend en zwaaiend, onderging de 42-jarige hereboer uit Lincolshire de operatie, die de talrijke persfotografen en offi cials hem deden ondergaan. Naast hem, zo uit een boek mét Engelse plaatjes, Mike Porter, een knal rode pet op zijn blonde haren. Sportief tot in hun nieren en reeds driemaal deelnemers aan de Tulpenrallye. In de vijf klas sementsproeven had dit tweetal precies één punt meer op hun verdienstenlijst laten plaatsen dan Yan Appleyard, Monsieur Gros- gogeat en de heer Elliot. Daarna, om het internationale cachet nog meer aanzien te geven, een Ita- liaanse automobilist, Signor Da- monte, vervolgens de bekende Fransman Becquart en dan, op de zevende plaats, als eerste Ne derlander Graaf van Zuylen, die met zijn Jowett Javelin de eer van onze Nederlandse automobi listen heeft hooggehouden. Dat deden in hun klasse ook J. Hei- denthal, R. Dee en de Twente naar Roelofsen, die allen winnaar werden. Geen Maus Gatsonides dus. Gatsonides, die niet tot de races te Zandvoort werd toegelaten, omdat zijn Ford Zephyr geen ge nade kon vinden in de ogen van het organiserend comité, daar er een dubbele zuigerfilter in was gemonteerd. Geen Klaas Barendregt ook, die ditmaal een heel bescheiden rol speelde. Zo is deze Tulpenrallye weer ten einde. Een rallye, die veel en veel moeilijker was dan de vorige, die de weersomstandigheden te gen had en daardoor.misschien in de ogen van de deelnemers nog in waarde steeg. Want niet waar, des te zwaarder de opgaaf, des te groter de voldoening, als men deze tot een goed einde brengt. ZATERDAG 2 MEI 1953 HILVERSUM 1, 402 m. 746 kc/s. 7.00—24.00 KRO 7.00 Nieuws; 7.10 Gram; 7.15 Gewijde muziek: 7.45 Morgenge bed en liturgische kalender, 8.00 Nieuws en weerberichten; fa.io Gram.; 9.00 Voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden; 9-40 Gra™" 10.00 Voor de kleuters;. 10.15 Me- tdopole-orkest; 10.40 Pianorecital, 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gram. 12.00 Angelus; 12.03 Gram.; 12.30 Land- en tuinbouwmededelmgen, 12.33 Lunchconcert; 12.55 Zonne wijzer; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws; 13.20 Lunchconcert; 13.50 Gram.; 14.00 Boekbespreking; 14.10 Gram.; 14.20 Engelse les; 14.40 Amateursprogramma; 15.15 Gram.: 15.30 „De schoonheid van het Gregoriaans 16.00 Gram., 16.10 Sport; 16.45 Gram. of sport, 17.15 Voor de jeugd; .18.15 Jour nalistiek weekoverzicht; 18.25 Amusementsmuziek; 18.40 Rege ringsuitzending: „Zoeklicht op de Westerse Defensie 19.00 Nieuws, 19.10 Gram.; 19.15 „Samen Euro pa": 19.30 Gram.: 20.25 De ge wone man: 20.30 „Lichtbaken' causerie; 20.50 Actuaiteiten; 21.00 Gevarieerd programma: 21.50 „De vertraagde paashaas cause rie- 22 00 Amusements muziek; 22 30 ,Wii luiden de Zondag in 23.00 Nieuws: 23.15 Nieuws m Es peranto: 23.22—24.00 Gram. HILVERSUM 2, 298 m. 1007 kc/s. 7 00 VARA, 10.00 VPRO. 10 20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gvm.; 7.30 Gramj g 00 Nieuws en weerberichten; 8.18 Gram.; 8.40 Idem; 8.55 Voor de vrouw; 9.00 Gram.; 10.00 „Tijdelijk uit geschakeld", causerie: 10.05 Mor genwijding; 10.20 Voor de arbei ders in de continubedrijven; 11.40 Pianorecital; 12.00 Gram.; (12.30 Land- en tuinbouwmededelm gen); 13.00 Nieuws en commen taar; 13.20 Lichte muziek; 13.5(1 Weekjournaal; 15.45 Grarn met king; 15.00 Gram.; 15.30 „Van de wieg tot het graf"; 15.45 Gram.; 16.15 Sportpraatje; 16.30 Kamer orkest en soliste; 17.15 Voor de jeugd; 18.00 Nieuws; 18.15 Vara- varia; 18.20 Koorzang; 18.40 Lich te muziek; 19.00 Artistieke staal kaart; 19.30 ..Passepartout cau serie; 19.40 „Het Oude Testament in deze tijd" causerie; 19.55 „Deze week", causerie; 20.00 Nieuws; 20.05 Gevarieerd programma; 22.00 Socialistisch commentaar; 22.15 Muziek uit 't Zuiden; 22.40 „Onder de pannen", hoorspel; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Ver zoekprogramma. De races De races te Zandvoort hebben een vlot verloop gehad. Om pre cies tien uur zette de stoet van 10 lA-klassers zich in beweging. Mijnheer Grosgogeat, speciaal uit Frankrijk gekomen om te winnen en de klasse te bewijzen van de Franse rallyeschool, bleef ook baas over zijn tegenstanders. Zijn Panhard was te sterk voor de anderen. In zijn kielzog echter 4 Fiats, waarbij die van Martens, die zijn race op het circuit niet kon beëindigen, omdat de brand stof op was.... Fiat beleefde in klasse IB nog meer triomph. Winnaar Damonte had er één uit Italië meegenomen, die alle Volkswagens de loef af stak. Drie van deze dappere wa gentjes met de Nederlander Koks als uitstekende tweede achter Damonte, kwamen onmiddellijk na deze Italiaan over de eind streep. Met het stijgen van de kubieke centimeters, steeg ook de snel heid van de wagens en de span ning. Zweden beleefde zijn grootste heldendaad van deze Rallye in de klasse 2A, waar de familie Garstedt, na onderweg zelf al de meeste punten in de wacht te hebben gesleept, thans ook in Zandvoort nog nummer 1 werd in een Simca. Na hem stormde Beekman door de finish, gevolgd door Henk Hoogeveen. Twee Duitsers met Ford Taunus bezet ten de tweede en vierde plaats in het algemeen klassement. In de 2B-klasse een felle strijd. Het was een Nederlandse aan gelegenheid, waarbij v. d. Vos sen, die zes punten voor lag op Heidenthal, zo fel zijn kansen verdedigde, dat hij in de 3e ronde finaal om zijn as draaide. Dat kostte hem de eerste plaats. De dappere van Beers kwam na een slechte start toch nog als derde binnen. Sensatie Tot grote verbazing van alle Fransen stond Becquart, de be kwame Monte Carlorijder, niet op de eerste plaats in zijn klasse. Graaf Hugo van Zuylen had daar beslag op gelegd. Twee kemp hanen hadden alle nekharen over eind in Zandvoort. De meerdere snelheid van de Franse wagen kon het juist redden tegen de betere bochtentechniek van de Hollander. De Fransman dus nummer één. ERELIJST TULPENRALLYE 1953 1. J. W. E. Banks—M. Porter (G.B.) met Bristol, 87 pnt. 2. M. Grosgogeat P. Biagani (Fr.) met Pan hard, 86 pnt. 3. E. I. App leyardmevr. P. C. App leyard (G.B.) met Jaguar 86 pnt. 4. E. Elliottmej. N. Elliott. (G.B.) met Sun beam Talbot 86 pnt. 5. M. Damontemej. Calligaro (It.) m. Fiat, 80 p.; 6. M. BecquartZiegler (Fr.) m. Jowett Javelin, 77 p.; 7. H. R. J. Graaf van Zuylen van NijeveltF. M. A. Eschau- zie (Ned.) met Jowett Jave lin, 77 pnt.; 8. Th. J. Koks K. de Jong (Ned.) met Volkswagen, 72 pnt.; 9. M. CarstedtG. Car'stedt (Zweden) met Simca, 70 pnt.; 10. A. G. ImhofS. Ross (G.B.) met Allard, 70 pnt.; 11. P. J. JettenL. van Noordwijk jr.A. J. van der Vlies (Ned.) met Vauxhall, 70 pnt.; 12. J. A. J. HeidendahlH. J. te Siepe (Ned.) met Peugeot, 67 pnt. Terwijl Bill Banks in de 4A- klasse zijn tocht naar de grote zege begon, speelde zich in zijn schaduw een fel duel af tussen de Engelsman Elliot en Louis van Noordwijk, die tweemaal zijn Vauxhall eerder door de bocht wist te krijgen. Tenslotte moest hij echter het hoofd buigen en genoegen nemen met de tweede plaats. De superioteit van Appleyard was overduidelijk. Hij lapte ver schillende tegenstanders, eer er 5 van de 10 te verrijden ronden van 4.1 kilometer achtêr de rug waren. Zijn vierde plaats in deze Tulpenrallye bracht hem aan de kop van de Rallyeranglijst 1953. Er was in deze klasse nog een opmerkelijke figuur in de vorm van de Saarlander Seibert. Hij werd derde, maar was eerste in de uiterst moeilijke rallye van Sestrière. Twee Nederlanders maakten daarna het talrijke publiek blij met overwinningen in hun klasse. De grote Amerikaanse wagens gierden door de bochten, en na een lang duel met de Chevrolet van de Indonesiër Hau Swie Tik, snorde de Lincoln van de Boer juist als eerste langs de vlag. Maar onaantastbaar was in het algemeen klassement de positie en zege dus van de heer Dee. Dat Roelofsen met zijn MG on bedreigd zou winnen bij de kleine sportwagens, was een van tevoren bekend feit. Hij deed het ook, met groot machtsvertoon. Zo ook bij de iets grotere sportwagens de Engelsman Murray in een Fraser Nash. Een pracht auto, die lak had aan alle Porsche's en Allard's. Doch zijn zege werd te niet gedaan door de 8 strafpun- ten, die hij ergens onderweg had opgelopen. D. G. Scott, tweede in Zandvoort, werd winnaar. Nogmaals de Allard We hebben al veel plezier be leefd van de Allard van Imhof. Tweemaal op die scherprechter van een Ballon d'Alsace en nu weer in Zandvoort. Wat spoot het ding snel weg en hoe makke lijk hield hij alle Jaguar's en Aston Martin's op een afstand. Zijn zege was dik verdiend. Deze laatste race der grote sportwagens was zeer interessant. Er werd met een gemiddelde snelheid van 110 km per uur ge reden. zodat Imhof op de rechte einden zeker 160170 km moet hebben gedraaid. Een waardig slot van de Jubileum-Tulpen - rallye 1953, die de naam van Nederland weer een nog beken dere klank heeft gegeven in het buitenland. En dat is toch de grote verdienste van dit sport evenement. De uitslagen Klasse IA (serie-toerwagens t.m. 1100 cc): 1. M. Grosgogeat- P. Biagini (Frankrijk) met Pan hard, 86 pt; 2. J. D. Struyck-C. Verschuur (Nederland) met Fiat, 54 pt; 3. J. Martens-B. H. Eerligh (Nederland) met Fiat, 40 pt; 4. Dividend-voorstellen De Stoomspinnerij Twentbe stelt aan aandeelhouders voor over 1952 een dividend uit te ke ren van 9 pet (v. j. 8 pet). De Maatschappij voor Meel en Broodfabrieken keert over 1952 een dividend uit van 6 pet. Over 1951 werd het dividend gedecla reerd. Wijklijn geeft een lager dividend De verwachtingen van de di rectie der N.V. Stoomvaartmaat schappij Wijklijn te Rotterdam voor 1952 zijn niet zo hoog ge spannen geweest, aangezien de import van kolen uit Amerika door de grotere Europese produc tie belangrijk was verminderd. Besloten is de tweq oudste en minst economische schepen te verkopen, hetgeen gelukt is voor buitengewoon goede prijzen. Er werd een boekwinst gemaakt van f2.528.276. De mogelijkheid deed zich voor met de Anglo Saxon Petroleum Co een charter voor langere termijn af te sluiten. Hierdoor is gedurende verschei dene jaren een behoorlijk be drijfsresultaat gegarandeerd. Daarom is dan ook besloten een nieuw tankschip van 18.000 ton te bestellen. Dit zal in September 1955 worden opgeleverd. De maatschappij heeft een sal do winst behaald van f3.422.815 (f4.134.188, waaruit na afschrij vingen en voorzieningen een di vidend van 10 procent (12(4 pet) wordt voorgesteld. De Nederlandse haringuitvöer In het eerste kwartaal van 1953 heeft de Nederlandse uitvoer van pekel- en steurharing volgens op gave van de dienst der Neder landse haringcontrole 12.499.641 kg netto bedragen ter waarde van f6.710.137 tegen 16.469.153 kg ter waarde van f8.670.056 in het eer ste kwartaal van 1952 en 15.627.870 kg netto ter waarde van f7.056.341 in het eerste kwar taal van 1951. In het eerste kwartaal van dit jaar werd uitgevoerd door expor teurs gevestigd in Scheveningen voor een waarde van f2.766.107, in Vlaardingen voor f2.101.987, in Katwijk voor f 1.502.867, in IJmui- den voor f258.494 en in overige plaatsen voor f80.682. Machinefabriek „Breda" Het resultaat van het boekjaar 1952 der N.V. Machinefabriek „Breda" voorheen Backer en Rueb is blijkens het verslag niét onbevredigend. Na afschrijvingen van f348.785,62, dotatie aan het ver nieuwingsfonds van f100.000,en toevoeging aan de reserve voor te betalen belastingen van f161.532 resteert: f448.842, waaruit onver anderd 9 pet dividend wordt voorgesteld. De export bewoog zich in 1952 in een stijgende lijn. Handelmaatschappij „Yan Rossum en Co" Blijkens het jaarverslag over 1952 van de handelmaatschappij „Van Rossum en Co" N.V. te 's-Gravenhage zijn ook in 1952 de bedrijfsresultaten van onze vennootschap bevredigend ge weest. Daar de dividendreserve reeds gelijk is aan 20 pCt. van het ge plaatste kapitaal wordt voorge steld het voor het dividendreser vefonds uit de winst 1952 be schikbare bedrag te bestemmen voor het bouwfonds, met uitzon dering van een bedrag groot 865.07, dat voor uitkering aan aandeelhouders wordt bestemd, waardoor aan aandeelhouders dan over 1952 een dividend kan worden uitgekeerd van 9 oCt. (v.i. 8 3/4 pCt.) „Concordia" boekte bevredigend batig saldo De Coöperatieve Levensverze kering Maatschappij „Concordia" heeft over 1952 een batig saldo behaald van f309.867.63. Hiervan wordt f76.070.60 toegevoegd aan de voorzorgkas, waardoor deze weer op f110.000 wordt gebracht. Voorts wordt f44.455 als winst aandeel aan de verzekerden toe gekend in de vorm van verho ging van de uitkeringen. Een be drag van f75.000 wordt gereser veerd voor belastingen. Van het restant bedrijfswinst wordt f57.748.66 aan de extra reserve en f51.140.87 aan de reserve geld belegging toegevoegd. Ter ver goeding van 5 pet interest over het waarborgkapitaal komt f5.452.50 aan aandeelhouders. Mueller en Co stelt 12 procent voor van Wm. H. Mueller en Co N.V. heeft voorgesteld over het boek jaar 1952 op de gewone aandelen een dividend uit' te keren van 12 pct„ betaalbaar ter keuze van aandeelhouders geheel in contan ten of 5 pet in aandelen en 7 pet in contanten (vorig jaar werd een dividend uitgekeerd van 11 pet, waarvan 6 pet in contanten en 5 pet in aandelen). Op de 5 pet pre ferente winstdelende aandelen zal, overeenkomstig artikel 20 van de statuten der N.V. een di vidend van 6 pet worden voor gesteld. De C.V. Nationaal Bezit van aandelen Wm. H. Mueller en Co. zal dienovereenkomstig te zijner tijd over het boekjaar 1952 op haar gewone commanditaire aan delen een dividend uitkeren van 12 pet, waarbij aandeelhouders eveneens de keuze zullen hebben, dit dividend, hetzij geheel in con tanten, hetzij voor 5 pet in aande len en 7 pet in contanten te ont vangen. Óp de aandelen serie A (5 pet preferente winstd.) zal een dividend van 6 pet worden gede clareerd. Slotdividend Philips In de gisteren gehouden verga dering van commissarissen van N.V. Philip's gloeilampenfabrieken werd besloten aan de algemene vergadering van aandeelhouders te houden op 29 Mei a.s. voor te stellen over het boekjaar 1952 uit te keren een dividend van 12 pet. op de gewone aandelen en van 7,2 pet. op preferente aan delen. Daar per 6 Januari 1953 over het boekjaar reeds een in terimdividend van 6 pet. op de gewone en preferente aandelen betaalbaar werd gesteld, bedraagt het slotdividend 6 pet. op de ge wone aandelen en 1,2 pet. op de De Raad van Commissarissen preferente aandelen. P. J. Stasse-J. A. Ickx (België) met Fiat, 32 pt; 5. J. Hulsker- M. Duysings (Nederland) met Fiat, 25 pt. Mrs Molander en Mrs Lund- berg (Zweden) met Saab eindig den hier als no. 8. Zij werden winnaressen van de Coupe des Dames. Klasse 1B (serie-toerwagens van 1100 t.m. 1150 cc): 1. M. Damonte-Mlle L. Calligaro (Ita lië) met Fiat, 80 pt; 2. Th. Koks- K. de Jong (Nederland) met Volkswagen, 72 pt; 3. H. Sten- feld Hansen-N. Buchtbaum (De nemarken) met Volkswagen, 39 pt; 4. A. M. Leerdam-G. Zwolle (Nederland) met Volkswagen, 33 pt; 5. J. C. van Welsen-H. J. J. Lamers (Nederland) met Fiat, 27 pt. Klasse 2A (serie-toerwagens van 1150 t.m. 1240 cc): 1. M. Car- stedt-G. Carstedt (Zweden) met Simca, 70 pt; 2. P. Gierke-W. Scheube (Duitsland) met Ford Taunus, 51 pt; 3. H. C. Hooge- veen-G. Voogd (Nederland) met Simca, 49 pt; 4. J. Springer-E. v. Regius (Duitsland) met Ford Taunus, 37 pt; '5. W. J. J. Tak- W. C. van Hest (Nederland) met Simca, 14 pt. Klasse 2B (serie-toerwagens van 1240-1400 cc): 1. J. Heiden- thal-H. J. te Siepe (Nederland) met Peugeot, 68 pt; 2. J. v. d. Vossen-J. C. de Bilt (Nederland) met Peugeot, 56 pt; 3. M. A. v. Beers-G. M. Jansen (Nederland) met Peugeot, 22 pt; 4. H. Voor molen-P. v. d. Wiel (Nederland) met Fiat, 21 pt; 5. R. G. Gods mark-P. L. Worthington (Enge land) met MG, 14 pt. Klasse 3 (serie-toerwagens van 1440 t.m. 1600 cc): 1. M. Becquart- H. Ziegler (Frankrijk) met Jo- wett-Javelin, 77 pt; 2. H. Graaf Zuylen v. Nijevelt-F. Eschauzier (Nederland) met Jowett Javelin, 77 pt; 3. J. Scheffer-G. Willing (Nederland) met Jowett Javelin, 56 pt; 4. E. Homan-R. S. de Boer (Nederland) met Jowett Javelin, 26 pt; 5. R. H. Sleigh- R. G. Martin (Engeland) met Singer, 14 pt. Klasse 4A (serie-toerwagens van 1600-2250 cc): 1. J. W. E. Banks-M. Porter (Engeland) met Bristol, 87 pt; 2. I. A. Langstraat- L. J. Englebert (Nederland) met Rover, 57 pt; 3. J. A. Moorman- C. I. de Vries (Nederland) met Alfa Romeo. 42 pt; 4. H. Brink- hoff-J. C. Scheer (Zwitserland) met Renault, 16 pt; 5. J. Voigt- Nielsen-R. R. Orum (Denemar ken) met Citroen), 0 pt. Klasse 4B (serie-toerwagens boven 2250 t.m. 2400 cc): 1. E. Elliott-Miss N. Elliott (Engeland) met Sunbeam-Talbot, 86 pt; 2. L. v. Noordwijk-A. J. v. d. Vlies (Nederland) met Vauxhall, 70 pt; 3. H. v. Gelderen-A. J. van Veen (Nederland) met Sunbeam-Talbot 21 pt; 4. J. D. Lampitt-A. G. Payne (Engeland) met Sunbeam- Talbot, 14 pt; 5. S. H. Thomas- J. J. Murray (Engeland) met Ford Zephyr. 6 pt. Klasse 5 (serie-toerwagqns van Prins Charles wacht, opge wekt lachend, totdat zijn moe der en zijn zusje, Koningin Elizabeth en Prinses Anne een plaatsje hebben gevonden in de tuin van Balmoral Castle, waar hij hen zal foto graferen. 2400 t.m. 3500 cc): 1. Yan Apple- yard-Mrs Appleyard (Engeland) met Jaguar, 86 pt; 2. R. D. Mat- tock-H. Taylor (Engeland) met Jaguar, 60 pt; 3. G. Seibert-A. Bolz (Saarland) met Citroën, 46 pt; 4. C. Edge-H. Murphie (Enge land) met Healey), 17 pt; 5. H. D. Prins-H. Luyting (Nederland) met Jaguar, 8 pt. Klasse 6 (serie-toerwagens bo ven 3500 cc): 1. R. H. R. Dee- J. Courrech Staal (Nederland) met Chevrolet. 0 pt (1 str.pt); 2. W. F. Coenen-J. Butter (Ne derland) met Ford. 12 pt (2 str.- pt); 3. L. de Groot-C. A. Groene- veld (Nederland) met Chevrolet, 4 pt (3 str.pt); 4. H. Muller-F. H. Schweers (Nederland) met Che vrolet, 18 pt (4 str.pt); 5. J. W. Dekker-G. Henkes (Nederland) met Ford, 14 pt (4 str.pt). Klasse 9A (sportwagens t.m. 1400 cc): 1. G. F. Roeloffsen-K. ten Bruggencate (Nederland) met MG, 45 pt (6 str.pt); 2. U. Bona- consa-P. Ebneter (Zwitserland) met Porsch, 41 pt (9 str.pt); 3. K. F. Wallrath-J. Lodewijks (Ne derland) met Simca, 18 pt (10 str.pt); 4. L. J. Hengst-mevr. Huurdeman (Nederland) met MG, 16 pt (24 str.pt); 5. U. Horn-M. Elmenhout (Duitsland) met Por sche, 36 pt (33 str.pt). Klasse 9B (sportwagens van 1400 t.m. 2000 cc): 1. D. G. Scott- J. H. Cunningham (Engeland) met Allard, 44 pt (0 str.pt); 2. M. Kuhn-„Mammouth" (België) met Porsche, 30 pt (4 str.pt); 3. D. H. Murray-M. P. Skarring (Engeland) met Fraser-Nash, 69 pt (8 str.pt); 4. A. Kammeraat- A. C. Mostert (Nederland) met Jowett, 0 pt (8 str.pt); 5. J. v. d. Klooster-P. v. Steijnen (Neder land) met BMW, 15 pt (11 str.pt). Klasse 10 (sportwagens boven 2000 cc): 1. A. G. Imhof-S. Ross (Engeland) met Allard, 70 pt; 2. O. Gendebien-Ch. Fraikin (Bel gië) met Jaguar, 46 pt; 3. W. Deutsch (België) met Aston Mar tin, 20 pt; 4. J. Herret-L. Bianchi (België) met Jaguar, 11 pt; 5. G. H. Smith-R. R. Nahum (Enge land) met Aston Martin, 0 pt. Voetbal in Engeland PRESTON LOOPT UIT De uitslagen van de Woensdag in de Engelse league gespeelde wedstrijden luiden: le divisie: Derby Country Preston North End 01 ChelseaManchester City 31 Aston VillaCardiff City 20 2e divisie: BarnsleyFulham 11 Nottingham Forest- Southampton 23 Sheffield UnitedHull City 02 De loting voor NederlandCeylon DEN HAAG. De loting voor de tenniswedstrijd Nederland Ceylon voor de eerste ronde van het tournooi om de Daviscup (Europese zone) heeft het volgen de resultaat gehad: Vrijdag 1 Mei: Van Swol Scharenguivel; WiltonErnst. Zaterdag 2 Mei: Wilton en van SwolScharenguivel en Fonseka. Zondag 3 Mei: Van SwolErnst;. WiltonGarenguivel. Op Vrijdag en Zondag beginnen de wedstrijden om 2.15 uur, op Zaterdag om 2.30 uur. HET NEDERLANDS HOCKEY-ELFTAL VOOR 10 MEI DEN HAAG. Voor de op Zondag 10 Mei a.s. te Amsterdam te spelen interland wedstrijd te gen België, is het Nederlands hockey-elftal als volgt samenge steld: doel: Mulder (Amsterdam); achter: Derckx (Venlo) en Drij ver (Togo); midden: Ancion (Kampong), Loggere (Laren) en Wagener (Hilversum); voor: Boerstra (HHYC), Bouw man (Bloemendaal), Hooghiem- stra (SCHC), Kruize (HHYC) en Esser (Togo). Reserves: Anjerna (Togo), van Beaumont (Togo), Tiel (HHYC) en Terlingen (Be Fait). In de opstelling van de ploeg die afgelopen Zaterdag tegen En geland uitkwam, is dus een wij ziging aangebracht. Tiel is op de linkshalfplaats vervangen door Wagener. Marine won van luchtmacht In Leiden werd de traditionele voetbalwedstrijd tussen Marine en Luchtmacht gespeeld. De af trap geschiedde op originele wiize, doordat uit de enige Ne- derlande helicopter, in beheer bii de Marine, een officier werd neergelaten, die de bal op het veld wierp. De marine won deze spannende wedstrijd met 52 na bii rust reeds met 30 te heb ben geleid. Competitievoetbal op Koninginnedag Voor de competitie werden Donderdag enkele wedstrijden gespeeld. In de eerste klasse b speelde te Apeldoorn A.G.O.V.V. tegen Go Ahead. De uitslag werd 43 voor A.G.O.V.V. In de eerste klasse c speelde te Eindhoven Brabantia tegen Longa. Longa won met 21. De bisschop van Den Bosch, mgr. W. Mutsaerts, zal Zondag middag 3 Mei aan de Statfonsweg aldaar op plechtige wijze de voor bereidingen op de grote Maria- feesten openen, door het onthul len van Haar beeltenis, waarvan het ontwerp is vervaardigd door de kunstenaar Leo Geurtjens. Brabants hoofdstad maakt zich namelijk op voor het Maria-con- gres, dat van 5 tot en met 12 Juli a.s. wordt gehouden en zijn hoog tepunt zal krijgen in de geheel hernieuwde plechtige ommegang. De gebruikelijke bidweg zal, eveneens het verder gedeelte der binnenstad, op bijzondere wijze versierd worden. Een speciaal comité, o.l.v. de stadsarchitect P. van Kessel, werd daartoe op gericht. zal Zaterdag op Texel een gedenk teken worden onthuld ter nage dachtenis van de bijna 500 Rus sische soldaten, die in April 1945, bij de opstand tegen de Duitsers, tijdens de gevechten het leven lieten is het meisjespensionaat „Regina Coeli" te Vught, dat op 2 Juli van het vorig jaar voor een belangrijk deel uitbrandde, thans zo goed als hersteld. In September a.s. zal het gebouw officieel weer in ge bruik worden genomen.... werd Woensdag te Leiden het vijftig-jarig bestaan gevierd van het Openbaar Slachthuis te Lei den en tevens het zestig-jarig be staan van de Leidse vee- en vleeskeuringsdienst. Er was zeer veel en hoge belangstelling is Woensdagmiddag te Bilthoven de twee-jarige Fransje Diepeveen bij het spelen aan de rand van de vijver bij de zweminrichting „Brandenburg" te water geraakt en verdronken werd de boerderij van J. D. Wijn- houd op het Welsummerveld te Welsum aan de IJssel door brand vernield. De kalveren en biggen konden niet meer worden gered, terwijl ook de inboedel verloren ging. Oorzaak van de brand is vermoedelijk kortsluiting FEUILLETON 'N VERHAAL UIT HET VREEMDELINGENLEGIOEN i 64. Moord noch muiterij zou onze hachelijke positie kunnen ver beteren. Terwijl dit me door de geest flitste, pakte ik mijn broek en tu niek. trok ze aan en liep op mijn tenen naar de deur. „Volg me," zei Lejaune, en ging vooruit naar zijn verblijf. Nadat hij de deur van zijn ka le ongerieflijke kamer gesloten had en aan zijn bureau was gaan zitten, keek Lejaune me zwijgend aan: zijn bloeddoorlopen, uitda gende ogen schitterden onder zijn in blinde woede samenge trokken wenkbrauwen. Ik zal niet pogen Lejaune's woorden weer te geven. Ze waren een aaneenrijging van vreselijke godslasteringen en scheldwoorden, zo laag-bii-de-grond en zonder enige zin dat ze inderdaad slechts uit de mond van een krankzinnige konden komen. Hij gaf me te verstaan, dat hij de dreigende opstand, die volgens hem uitsluitend het gevolg was van de „diamant" die Michael in zijn bezit had, met mij en Michael zelf, en verder St. An- dré. Maris en Cordier Boli- dar had zijn werk blijkbaar goed gedaan zou onderdruk ken. Wij moesten de bendelei ders arresteren en iedereen die verzet bood, meteen neerschieten. Hijzelf zou de leiding nemen, en om elke verdere ordeverstoring onmogelijk te maken, moest Mi ehaël de „diamant" aan hem, Le jaune geven, die hem zou „bewa ren". De volgende dag zouden Mi- chaöl, ik en de anderen taken toegedeeld krijgen en patronen ontvangen. Miehaël en ik, of één van ons, zou het magazijn moeten bewaken en iedereen, die het na derde, behalve Lejaune zelf, de onderofficieren dus ook on middellijk neerschieten. „Luister nu goed", besloot Le jaune. „Sluip terug, wek je broer, Maris, St. André en Cor dier, en zeg hen op te staan en met hun geweren de kamer te verlaten, doodstil natuurlijk. Hoor je me, vervloekte hond?" „Oui, mon Adjudant", zei ik. „Ik zal aan de deur blijven staan en iedereen neerschieten, die ook maar iets doet dat me niet bevalt. Vooruit!" Ik salueerde en maakte recht- omkeert. Lejaune was dus begonnen! Bolidar had hem goed over ons groepje ingelicht en hij ging ons nu gebruiken om de muiters neer te schieten. En het was onze plicht hem te gehoorzamen Maar Miehaël? Wat zou er ge beuren als Miehaël het bezit van de „diamant" ontkende? Wat zou Lejaune met hem voor heb ben warftieer de opstand onder drukt was? Het woord van Le jaune was voldoende om hem hetzelfde lot te doen ondergaan als de verslagen muiters om het even of ze in 't hiernamaals waren, of in de wachtkamer daar van, het strafbataljon. Lejaune liep achter me aan door de donkere gangen, met zijn revolver nog steeds in de hand. Toen wij bij de deur van de chambree gekomen waren, bleef hij stilstaan en fluisterde: „Je broer, Maris, Cordier, St. André vlug.Ik sloop naar Michaël's bed. Wat zou er gebeuren als hij met een kreet opsprong, en de snurkende slapers om hem heen wakker maakte? Zou Lejaune 't hele stel in bedwang kunnen houden, of zouden ze, ongewa pend als ze waren, de moed heb ben hem te bestormen? Waar schijnlijk niet. In zo'n geval wacht iedereen op iemand die begint. Ik fluisterde in Michaël's oor: „Beau.... Beau ouwe jongen.... ik ben het, Johngeef geen kikBeau, ouwe jongen.... sst.... wees doodstil...." Hij werd wakker en was met een op zijn hoede. „Wat is er?" fluisterde hij. ,Neem je tuniek, je broek, laar zen en geweer, en ga naar buiten. Lejaune rekent op ons. Neem je bajonet mee Hij zag Lejaune in de deur opening staan, onder de lamp, en stond op. Ik sloop naar St. André, en wekte hem op dezelfde manier. „De adjudant heeft ons nodig", fluisterde ik. „Hij staat bij de deur". .Mooi zo", zei St. André, „het werd tijd dat er wat ging ge beuren". Maris kon ik ook zonder enig geluid wekken, en hü begreep meteen, wat er aan de hand was. Ik wekte Cordier en zag hoe Miehaël naar de deur ging. Le jaune gaf hem wat patronen uit zijn uitpuilende zakken. Ik sloop ook naar de deur, pakte mijn ge weer en bajonet toen ik langs mijn bed kwam, en ontving tien patronen van Lejaune. ,Ga naar buiten en laad je ge weer", fluisterde hij. „Vlug Schiet dan iedereen neer die een poot op de grond zet, na één waarschuwing". We deden zoals ons bevolen was. Toen St. André, Cordier en Maris zich bij ons gevoegd had den, kregen de eerste twee op dracht, bij. de deur te blijven staan. Als één van de slapenden ontwaakte moesten ze hem be duiden doodstil te blijven liggen; bij weigering moesten ze meteen schieten. „Als je je orders niet precies zo uitvoert, knal ik je zelf neer. De rest gaat met mij mee", en kalm liep Lejaune voor ons uit naar zijn kamer. „Bewaak jij dé deur", zei hij tegen Maris, „en schiet iedereen neer die er aankomt. Iedereen". „Kom mee, jullie", vervolgde hij, zich tegen ons richtend, en ging zijn kamer binnen. Toen hij de deur achter ons gesloten had, stootte hij uit: (Wordit vervolgd) Prima Anker uu werk. m. radium, 1 schr. gar. f 35 1 jaar schr. garanti reeds vanaf f j 9 LAAT 187 t.o, R.K, Kerk ALKMAAR Te koop; 35.000 ta rode gouden oogst za Gebr. Broersen, Wed. Takken. Bangert 419 Voor: Communie - herinneringen. Moederdag geschenken, Glas, Porcelein ei Aardewerk is en blijft het adres Speelgoed bedrijf, Snaarmanslaan 15 bij de Spoorstraat. E ft» E fc- L Sü- E Bé. E XL E thr. C Bk- E u. Kt. E E KLU g E D1VANBEDDEN 80 x 190, met ge; jTALEN LEDIKAI* met spiraalmatras. 2-persoons Ji'KLAPBEDDEN 1-persoons 2-persoons MATRAS 1-persoons, prima MATRASSTEL 2-persoons, 3-delij JAVA KAPOK MA 2-persoons met ki verend matrass 2-persoons, 3-deli; WOLLEN DEKENS 150 x 200, reeds v. MOLTON DEKENS zeer geschikt voo ZOMERDEKENS prima kwaliteit. 2 VITRAGE SPREIEN mooie dessins DUBBEL DIVANBE] 2 maal 80 x 190 STALEN SLAAPKA best. uit 1-pers. let raai, tafel, stoel dito 2-persoons SLAAPKAMER tï best. uit: 2-pers. E stoel en nachtkastj ALKMAAR, Koorstr: i E mm E MAAKT 'T U Voor alle kunnen wij papiersoorte: BEL EVEN C en wij komen 1 HC Nog dagelijks hoort kinderen toch veel j Pat is toch niet not jonge volkje een col sterke kinderschoen* dan U overal elders Hier ziet U er enig* PRI Alk ^STEPDAM ?AANDAM HA

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8