„Ons' Lieve Heer op solder" w Journalisten bij de Paus Kamperen wint in ons land meer en meer terrein Kat] Pontif Mgi Nederlands merkwaardigste museum in Amsterdam Met kikkers op het hoofdkussen V kunt het duur doen9 maar het wil evengoed wat minder Sportief genoegen vraagt niet beslist om Super-de-Luxe Caravan Auto met Neder landers in ravijn TWEE DODEN o Plechtigheden in elk geval Pagina 12 WOENSDAG 13 MEI 1953, (Van een onzer redacteuren) De bekende Amsterdamse schuilkerk met de vele namen want naast „Ons' Lieve Heer op solder" heet zij ook nog „Het Hert" en „Het Haantje", terwijl de officiële naam „De Oude Sint Nicolaas binnen de Veste" blijft, is wel de merkwaardigste kerk die wij in Nederland bezitten en tegelijk is deze verborgen kerk daar aan die statige oude gracht het meest merkwaardige museum van Nederland. Ons' Lieve Heer op Solder is museum en godshuis beide. Bii bijzondere gelegenheden wordt er de Heilige Mis gecelebreerd. In de Kerstnacht b.v. kan men er ter Nachtmis gaan. eens per maand komen de Amsterdamse kunstenaars hier samen rond het mooie barokken altaar en door lopend komen er bezoekers. Am sterdammers. landgenoten en vreemdelingen om dit pracht- model van zeventiende eeuwse schuilkerk te bewonderen. Soms worden er ook orgel- en koor concerten gegeven bii kaarslicht. Nu is godsdienst altijd zeer nauw met kunst en cultuur verbonden geweest, maar zulk een trefpunt als men hier vindt zal moeilijk elders te ontdekken zlin. De historie in enkele regels. Na de Alteratie van 1578 wer den ook in Amsterdam de Ka tholieke godsdienstoefeningen in het geheim gehouden. Vast staat dat in 1656 in de vermaarde koopstad aan het IJ minstens 62 schuilplaatsen bestonden waar de „Roomsgezinden" bijeen kwa men om Mis te horen en de Heilige Sacramenten konden ont vangen. In een verzoekschrift van de Gereformeerde Dienaren des Woords gericht tot de over heid om de Pauselijke „supersti tiën" tegen te gaan. dat van 1681 dateert, komt als no. 8 ,.'t Haan tje" voor. een huis gelegen aan de Haentje of Heintgen Hoek- sfeeg. Dit huis werd in 1611 ge kocht door een zekere Jan Hart man. een Duits kousenkoopman, die het in 1663 liet verbouwen tot een permanente schuilkerk, met oogluikende toestemming van de Amsterdamse Magistraat, die al spoedig zijn streng Calvi nistisch karakter prijs gaf voor een loyale libertijnse geest van tolerantie. Vanaf die tijd tot 1887. toen de nieuwe dus de derde Sint Nicolaaskerk. die tegenover het Centraal Station gereed was ge komen. hebben de Katholieke Amsterdammers van de Oude Zijde hier gekerkt. En toen zij vanuit de hoge smalle bekrom pen schuilkerk overgingen naar de wijde Neo-Latiinse kathedraal aan de Prins Hendrikkade, wa ren er meteen een aantal Am sterdammers. die zeiden: „Het Haantje moet behouden blijven. Het nageslacht moet kunnen zien hoe wii onze religie gedurende eeuwen in het verborgene ge vierd hebben". De Amstelkring kwam tot stand en de kerk werd tot museum ingericht naar de smaak van die dagen, die de onze niet meer is. Maar hoofd zaak was dat ..Ons' Lieve Heer op Solder" bewaard bleef. Enke le jaren geleden kwam er een ander bestuur dat andere wegen koos. er kwam een nieuwe con servator. een kunsthistoricus die aan de hand van oude gegevens onderzoekingen en studie „de zaak reorganiseerde" en van de museum-kerk dat maakte wat 't nu is: een waardevol kleinood van Nederlandse Katholieke cul tuurhistorie. Het is alles echt. We hebben hier een model zeventiende eeuwse schuilkerk met alles wat er bii behoort. Dat wil zeggen: het volledige huis. waarin zo'n kerk gevestigd was. dus ook het woonhuis van de eigenaar. Vandaar dat aan de woonkamer, beter woonzaal, op de eerste verdieping, zulk een aandacht is besteed. Deze „zaal" is waarschijnlijk één van de mooiste zeventiende-eeuwse ver trekken die er in ons land be staan. Wie hier binnenkomt waant ARGELOZE TOESTANDEN OP LITURGISCH GEBIED (Vervolg van pag. 11) uniform. Toen de bisschop naar voren schreed trokken zii hun sabels, het orkest hief een dave rend koor van Mendelssohn Bartholdy aan. Bij de zegen bo gen de krijgslieden eerbiedig en ook hun bliksemende klingen neigden ter aarde". Denkt nu echter niet. dat het echte liturgische leven bij de Nederlandse katholiek nagenoeg dood was: het was ziek. hoe kon het anders. Maar taai was het ook. Waar het geloof zo vast in de harten leefde, dat het tegen een storm van eeuwen bestand bleek, daar kon ook de eredienst enkel in de bijkomstigheden znn verbasterd. De trouw aan Rome en de innige devotie tot net Al taarsacrament. hebben ons volk voor grove afwijkingen behoed. Nooit heeft men geraakt aan de rubrieken van het Missaal of aan de taal der liturgie. Holland se Missen heeft men niet gekend. Streng is gewaakt tegen a-litur gische gebedenboeken die uit Duitsland kwamen overwaaien. Wat het Kerkelijk oppergezag wilde, daartoe was men bereid, als men maar wist wat het wil de. En zo kregen de Bisschoppen na 1853 bij hun liturgische her vorming wel te kampen met practische moeilijkheden, nooit met onwil. Van grote be;ekenis was het Provinciaal Concilie van 1865; over het gehele gebied der liturgie werd orde gebracht, het Romeins Ritueel voorgeschreven met behoud van enkele eigen ge bruiken door Rome goedgekeurd. Daar is ook de stoot gegeven tot de betere kennis der kerkgebrui ken. die in rechte lijn uitloopt op de liturgische beweging van onze tijd. Misschien nergens ter wereld is de hiërarchie zo actief geweest als hier. om de liturgie tot bloei te brengen. Het volk toonde zich volgzaam en leer gierig. rond 1900 was het Gulden Wierookvat van pastoor Fr. Ep- pink het meest gebruikte kerk boek. Als de waardige voorloper der missaals. die in onze lijd tot de gewone uitrusting var. de kerkgangers behoren. zich ook werkelijk terug in de Gouden Eeuw geplaatst: de prachtige schouw, de wanden, 't plafond, de schilderijen, de ko peren luchter en de meubels, de zwart- en witmarmeren tegel vloer, dit alles is geen romanti sche namaak, maar écht uit die dagen. Het is een woonkamer, geen koud museumvertrek. En zo is ook het kapelaanskamertie. het logeervertrek voor de dienst doende priester, dat midden in 't voorhuis ligt. De voorkamer aan de grachtziide met het daarach- tergelegen vertrek ademt dezelf de geest. Het doet weldadig aan. dat die voorkamer, in de Prui kentijd ingericht, naar de toen heersende Louis 15 stijl, nu eens niet met allerlei kunstgrepen in een pseudo-Nederlandse Renais sancestijl herschapen werd zoals bijna overal elders gebeurde. Die voorkamer is ook zeer merkwaardig, vooral om de in richting en de schilderijen die er hangen, portretten van mensen die met dit huis iets te maken hadden, er woonden of hun steun gaven, zoals de familie van Eeck- hout en in de huiskerk, die ach ter de eigenlijke schuilkerk ligt. het bekende schilderij van pas toor Jacob Buvck. de laatste vi caris van de Middeleeuwse Nico laaskerk op het Oudekerksplein. Wat hier hangt is echt. wat na gelvast zit behoorde aan het huis. De bezoekers worden hier niet zoals in het Rembrandtshuis ge beurt. eigenlijk een beetje mis leid, zii het dan ook op een ar tistieke manier. Want daar is al les in de vorige eeuw naar model ingericht. De kerk is intiem en goed bewaard. Midden in het huis ligt de schuilkerk, van de straat af vol komen verborgen. De ingangen liggen in de steeg en door die twee deuren gingen en kwamen de gelovigen. Draaitrappen voeren naar boven. Doordat men de vloeren van derde en vierde ver dieping „doorsloeg" werd een hoge smalle ruimte verkregen met galerijen aan beide zijden die niet, zoals in de latere Water- staatkerken door kolommen wer den gesteund, maar vernuftig door ijzeren staven als het ware aan de zoldering werden opgehangen. En ja, in deze smalle langwerpige ruimte heeft men dan zo goed en zo kwaad als het ging een kerk getimmerd. Het altaar is in barokstijl, de retabel bevat een fraai schilderij, een achtergrond die verwisseld kon worden naar gelang de tijd van het Kerkelijk Jaar, eigenlijk een soort „Icoon van de tijd". Aan de wanden plaatste men beeldjes uit een vroegere periode, overblijfselen van Middeleeuwse plastiek en sculptuur, klein, want men moest woekeren met de ruimte. Aan de galerijen hing men patentolielampen. Die han gen er nu nog. Er werd voorts een klein orgel gebouwd, ook al iets bijzonders in een schuilkerk. In het request van de predikanten wordt dan ook melding gemaakt dat er er gens „musijk word gemaekt op instrumenten" wat blijkbaar hele maal als Belialswerk gold in da gen toen men in de eigen ere dienst het orgel niet duldde. Bo ven op de galerijen hangen mooie portretten van pastoors en kape laans van Amsterdamse staties en zelfs ziet men daar Joannes Neer- cassel de vicaris van de Hollandse Zending op zijn sterfbed. Want dit is ook weer zo bijzonder ingesteld: de bezoeker krijgt hier niet alleen de historie van het Haantje te zien, maar tevens de algemene geschiedenis van de Nederlandse Katholieke schuil kerk uit de zeventiende en acht tiende eeuw. Voor degenen die speciale belangstelling hebben voor de kunstige altaarbenodigd heden is in de Bisschoppelijke Musea naturlijk meer te zien, maar daar ziet men deze zaken dan ook louter als museumstuk ken, terwijl zij hier in hun eigen omgeving geplaatst zijn en nog wel eens gebruikt worden: prach tige zilveren sieraden, een unieke ciborie uit 1790, prachtige zilveren engelen aan de zijkanten van het altaar. En de conservator gaat, wan- neer u in het kerkruim staat of zit, even op een knop drukken, een paneel terzijde schuiven en daar draait de preekstoel onder uit een kolom te voorschijn. Men bewondert de technische vaardig heid van onze voorouders die zulk een mechaniek uitvonden om ruimte te besparen en toch een preekstoel te gebruiken in deze smalle kerk waarin men natuur lijk schouder aan schouder zat. Nu wij ih deze dagen het Her stel herdenken is het goed een bezoek aan „Ons Lieve Heer op Solder" te brengen. Wij zijn ge wend te kerken in ruime tem pels, inderdaad in volle vrijheid, onze klokken beieren sonoor over steden en dorpen en op vele plaatsen treken we in processie over de publieke straat. Maar er was een tijd dat ,,'n Rooms mensch haos nie dierf kieken" om het met van Meurs te zeggen. Zelfs in de vorige eeuw droegen de Roomsch Catholijcken hun ge bedenboeken liefst zo onopvallend mogelijk. En hier in deze kerk, deze ver scholen tempel voor een „verbor gen God" hebben onze geloofs genoten zolang hun godsdienst beleden en gevierd en dat waar lijk niet in rustige tijden. Want toen de vrees voor de schout en zijn rakkers nagenoeg verdwenen was. kwam tweespalt in eigen boezem de rust verstoren en de Heilige Geest bedroeven: het Utrechtse Schisma heeft ook Am sterdam niet onberoerd gelaten. Maar het Haantje bleef Rome trouw. Vermelden we tenslotte dat on geveer 14.000 mensen per jaar deze schuilkerk bezoeken, waar onder zeer vele niet-katholieken die bijna altijd blijk geven van grote belangstelling voor dit zeer mooie monument van ons gods dienstig verleden. VATICAANSTAD (K.N.P.). Voor de eerste maal tijdens Zijn Pontificaat heeft Z. H. de Paus Dinsdag een honderdtal te Rome woonachtige correspondenten van buitenlandse bladen en pers- bureaux ontvangen en hun in een uitvoerige toespraak gewezen op de belangrijke taak, die de jour nalist bij de voorlichting van de openbare mening en de bevorde ring van de vrede tussen de vol keren kan verrichten. De Paus waarschuwde voor de veel ge maakte fout, de H. Stoel te zien als een soort politieke macht. Een politieke macht kan de Kerk niet zijn. Zij is een religieuze macht en haar bereik gaat zover, als de godsdienst reikt. Ook in de Kathedrale kerk te Utrecht is de laatste dagen met man en macht gewerkt om alles in gereedheid te brengen voor de luisterrijke viering van het herstel der Kerkelijke Hiërar chie. De Aartsbisschoppelijke zetel werd nog eens extra onderhanden genomen. Daarom staat de Kerk steeds vrij tegenover iedere politieke macht en blijft zij van iedere poli tieke macht onafhankelijk. Haar doel is louter en alleen, de men sen zonder onderscheid van volks aard of ras tot God te brengen. Hier ligt Haar terrein en Haar zending en in die geest moeten ook steeds de uitingen van de H. Stoel verstaan worden. Het is de taak van de journa list zich niet door menselijk op zicht of bepaalde meningen in verwarring te laten brengen en steeds de onpartijdigheid en on afhankelijkheid te bewaren. Voor deze verantwoordelijke taak gaf de H. Vader de aanwezige jour nalisten Zijn beste wensen. Een der grote moeilijkheden voor de journalisten is steeds waarheids getrouw te zijn. Het kan dikwijls een bijna bovenmenselijke op dracht zijn gebeurtenissen en za ken zo weer te geven, dat men aan alle aspecten volledig recht doet wedervaren. •ÖJ-' De waarheidsliefde is wel de hoofddeugd van de journalist. Een andere moeilijkheid daarbij is, dat van alle zijden invloeden op de journalist werken en dat er pogingen worden aangewend om hem van die waarheidsliefde af te brengen. Toch is het zijn plicht aan die pogingen te weerstaan. De journalist die de openbare me ning naar waarheid en recht moet vormen, mag niet uit het oog verliezen, dat de waarheid en gerechtigheid ook door stilzwij gen door achteloos voorbijgaan verminkt en geschonden kun nen worden. ,Er moge dikwijls een tijd van spreken en een tijd van zwijgen zijn: er is nimmer een tijd van waarheid of leugen. De journalist staat in dienst van de waarheid. Hij mag de bedoeling hebben zijn eigen land te dienen, maar nim mer ten koste van het hoge goed van waarheid en recht of ten koste van het recht van anderen. In de oorlog en in de na-oor- logse tijd is er veel gesproken over vrede. Dit woord is veel ge bruikt en veel misbruikt. De enige ware vrede echter is die welke voortkomt uit Hem, die de bewerker en minnaar van de vrede is. Wij wensen U toe zo besloot de H. Vader dat gij die vrede door Uw werk zult helpen bewer ken en bevorderen. Wie kamperend door het land trekt, zal slag op slag de mooiste plekjes ontmoeten in de komende vacantiemaanden, zoals hier: het jachtslot St. Hubertus in het Nationaal Park „De Hoge Veluwe". (Van een onzer verslaggevers) Als U nog altijd geen plannen voor de komende vacantie mocht hebben gemaakt, wordt het nu toch wel tijd er alïast eens over te gaan dénken Wat mag het zijn? Kamperen? Het is werkelijk nog niet zo heel lang geleden dat zulks als een tamelijk zonderlinge liefhebberij voor toch wel min of meer de buitenbeentjes (letterlijk en figuurlijk) werd beschouwd, en hele generaties zou men er met geen stok toe hebben kunnen krijgen het vege lijf een nacht in het open veld aan niet méér beschutting dan een licht Egyptisch katoenen tentdakje toe te vertrouwen. Er zijn, eerlijk gezegd, nóg altijd van die generaties, maar als U in den jare 1953 gaat kamperen, bent U in ieder geval toch niet alléén zo stoer. Volgens de mooie statistieken waar ons land zo rijk is, zijn er op het ogenblik ongeveer 200.000 kampeerders uit de gelederen van de jeugdbeweging, nog altijd het grootste contingent maar dan ook al jaren expert op dit gebied. Daarnaast kamperen op de offi ciële kampeerterreinen zo'n 150.000 minnaars van het buiten leven, en enkele tienduizenden anderen zwerven in de zomer maanden met tent en al op avon tuur het land door. Tenslotte wor den ook de forensen-tentenkam pen druk bewoond: door 175.000 Nederlanders, de bewoners van de kamphuisjes inbegrepen. Echt gék is het dus niet meer, en u hebt uit de mogelijkheden keus genoeg. Het is nog te vroeg om de Super-de-luxe kampeer wagen „De Optimist" van de P.A.F.-fabriek in Dieren a raison van 3800 gulden als trotse eige naar achter uw auto te spannen en er de grens mee over te wip pen, want deze caravan komt pas in 1954 in optimistische productie. De PAF-Puok, 200 kilo, tweeper soons, staat echter voor u gereed als u dat nu zou willen. 2275 gul den. U kunt echter ook gewoon maar op de fiets stappen en naar de Veluwe rijden met een tentje in de zijtas, uw eigen huis in een handzaam pakje geborgen. In prijzen tussen de honderd en honderdvijftig gulden zijn in alle goede buitensportzaken machtig- mooie lichtgewicht tweepersoons enkel- of dubbeldaks-eenstoks- tentjes te koop, ideaal materiaal voor de toerist-kampeerder die zelf zorgzaam zijn eigen spulle tjes beheert. Want zo zit dat nu eenmaal met het kamperen: de natuur is voor iedereen even mooi maar je kunt er naar gaan zitten kijken op een boomstronk óf een meubelkoffer van f 76,50 meenemen waaruit zich op zeer kunstige wijze een tafel en vier stoeltjes ontvouwen. Voor 63 gulden is een prachtig butaangas-kookapparaat te koop dat in een fraai metalen koffertje wordt geleverd en waarbij u slecohts aan de kraan behoeft te draaien om een goed-regel'bare vlam te vinden, maar je kunt ook 'n eitje bakken in een braadpan netje boven het houtvuur, en het plezier is er niet minder om. Aan de mooie eenstoks-tentjes, zojuist beschreven, zou een ver kenner op zijn bsurt weer niet zoveel hebben, maar je kunt hem dolgelukkig maken voor een derde van het geld met een shelter van het oude type, zoals er na de oorlog bij duizenden uit de surplus-voorraden van de ge allieerde legers zijn gekomen en nog altijd wel te vinden zijn. Zo'n shelter is dan wel niet zo comfortabel omdat er geen muur tjes aan zitten en dikwijls geen vleugels en geen luifels, maar het materiaal kan meer dan één stootje hebben en dat moet ook wel bij het veel intensiever ge bruik dat in de jeugdbeweging een hele zomer door en ook wel daarvoor en daarna van tenten wordt gemaakt door 'n steeds wisselende rij van kamperende bewoners. Er zijn tenten en kampeerwa gens te kust en te keur in ons land voor prijzen die door de des kundigen de laagste van Europa worden genoemd. De A.N.W.B. organiseerde er dit voorjaar in Amsterdam een driedaagse ten toonstelling van, uitgebreid met allerlei materiaal dat door uitge kookte lieden is bedacht om u het leven op kamp te veraange namen. Men kan met een stevig grond zeil en wat dekens gerust op de grond slapen als u b.v. ook nog een heupkuiltje graaft en niet vergeet tevoren de bakstenen te verwijderen, maar voor de bezit ters van vijftig gulden en 'n paar stevige longen bestaat er een luchtbed met 5 afzonderlijke op blaasbare plastic-buizen, zodat niet al bij het eerste het beste lekje uw matras platvalt als een pannekoek. Er zijn heel eenvou dige kaars en petroleum-lan- taarns, maar de Zwitsers die uit ervaring weten van hoeveel be- langs het is de rugzakbagage van de klimmer licht te houden, heb ben 'n petroleumlampje gecon strueerd dat maar 90 gram weegt, beslist niet kan lekken óf uit waaien en geimporteerd op ruim 'n tientje komt. Er zijn stoere stevige patrouilletenten met zul ke vertrouwenwekkende eigen schappen als opreefbare zijmu ren, masten van Oregon Pine, henneplijnen en een luohtcircu- latieraampje met muskietengaas onder de stormluifel rond de tweehonderd gulden, maar er zijn ook allerlei listige co'binaties van tenten met opklapbare luifels en dubbele daken en schuivende wanden, zodat complete gezins woningen ontstaan met afzonder lijke kamers voor ouders en kin deren. En zelfs de baby behoeft niet thuis te blijven: e.en opvouw bare Raket-kampwieg kost f 39.50. Zo behoeft, wie eenmaal kam peren wil, niet voor één gat ge vangen te zitten. Kampeerwagens zijn niet goedkoop, maar ge kunt ze al net als tenten en veldbed den huren (een drie-persoons caravan in het hoogseizoen rond f 100.in de week. Maar let op: er is beunhazerij in dit verhuur bedrijf zodat de A.N.W.B. de offi ciële onderscheiding „Bondskam- Deerwagen verhuurder", compleet met schild, is gaan invoeren). Ge kunt ook zelf 'n caravan bou wen (bouwpakket met onderstel compleet voor f 1000,en het nieuwste zijn de voortreffelijke combinaties die lichte kampeer wagens als de Kvhawa en de We- vo-Van bieden. Het zijn niet lan ger miniatuur-salonnetjes op wie len, hoe knus ook, waarin men toch al snel het hoofd pleegt te stoten, doch doelmatige, uitklap bare rijdende tentwoningen met slaapkamers voor 4 volwassen (of 2 volw. en 3 kinderen) als de Van die f 1650,kost. De forensen- kampeerder zal op zijn beurt ver kikkerd raken op de aan de markt zijnde buitenhuisjes die maar f500,— kosten (zonder de vloer). En de Wevo-luchtihut die geen masten heeft maar in het doek ingenaaide buizen, die, in drie minuten volgepompt, voor f 265,een stormvast huisje voor vier personen schragen, heeft al zekere vermaardheid. Genoeg daarover, Kamperen is tenslotte niet zo buitengewoon goedkoop. Een volledige stand- daard-uitrusting komt nog altijd op een drie- tot vierhonderd gul den, maar men behoeft ook weer niet met alles tegelijk ineens te beginnen: er valt ook te huren en te lenen. Begint u dan maar met een slaapzak die al voor f 30, gewatteerd of met kurkdons te koop is, maar waarvoor ge ook f85,50 neer kunt tellen waarna u een juweel van dons wordt toe gezonden, ritssluiting rondom (van de winter een extra warme deken in huis) en een capuchon voor het moede hoofd. Kamperen is in ons land niet altijd een genoegen, omdat va- canties zonder regen maar zo schaars zijn. Natuurlijk schrikt dat een ervaren kampeerder niet af: zijn materiaal kan tegen een buitje, hij heeft laarzen en droge kleren in zijn bagage en geniet voor de rest van het pittig mu ziekje dat de regen roffelt op zijn dak. Daarónder valt hij niet minder gerust dan anders in slaap, want de tent is hem wer kelijk als een huis, waarin hii zelfs niet met misbaar ontwaakt als er kikkers rondspringen op zijn hoofdkussen. Kamperen is overigens behalve een kwestie van training toch bepaald ook wel een kwestie van mentaliteit, te beginnen met de bereidheid om afstand te doen van het onmiddellijk comfort dat men rond zich gewend pleegt te ziin: het bedje gespreid, licht en water trouw op wacht achter knop en kraan en de broek in de plooi over de stoelleuning. En de vrijheid van het buitenleven is niet de 'bandeloosheid van de barbaar. Vergeet niet dat u in 200 ge meenten buiten en alle gemeen ten in de provincie Noordbrabant met een kampkaart (f 0.50) op alle officiëel erkende terreinen kunt logeren zonder verdere ge meentelijke vergunnings- en le ges-poespas, terwijl aan een kam- oeer-p a s p o o r t als brevet van kampeerkunst no® méér voorde len ziin verbonden. Aanvraag formulieren en inlichtingen bii de Nederl. Kamoeerkaartencentrale, Parkstraat 22. Den Haag, alle A.N.W.B.-kantoren, de meeste V.V.V.-kantoren en heel wat bui tensportzaken. Durft u het risico van wind en weder aan? Goed kamp dan! En we wensen u onafgebroken zonneschijn Aneta meldt uit Djakarta, dat een auto met een gezelschap van tien Nederlanders tussen Boolali en Solo in een ravijn is gestort, waarbij twee perosnen om het leven kwamen. Twee anderen werden zwaar en nog twee wer den licht gewond. Gedood werden mevrouw Bel ling en de heer Jac. Walonker, de zwaargewonden zijn mej. Tan en mej. Moreau. Twee kinderen Belling werden licht gewond. Het verongelukte voertuig was een pick-up van een verhuurderij voor een tocht van Semarang naar Solo. Een ambtenaar van het Nederlandse Hoge Commissariaat is naar Solo gezonden om per soonlijk een onderzoek in te stel len. In de machtige Si gisteren evenals in diocesane viering Kathedrale Basiliel Ij.T.B. de verzorgi van de heer Th. d indrukwekkende w afdeling Aalsmeer i hortensia's uit Roel ongeveer 400 snee hoorde tot het geh bloemen, palmen er aan de wanden var De wapens van de van Haarlem sedert van de hiërarchie wa hoogkoor geplaatst, op de nagedachtenis eren< wier bestuur de Haar zo ten zegen is gew die de basiliek betrad geur van de machtige bloemen tegemoet. De commissie, bestaande u J. Elders uit Bovenk G. Helsloot uit Aalsrr J. Enthoven uit Honse H. Verdel uit Roelof H. C. Cardinaal uit Th. Jordaaq, uit Noorc onder leiding van de 1 Ruyter uit Driehuis 1 eer ingelegd met dez en zeer smaakvolle ver de Kerk van de Bisscl Veel belan ^telling voor de Pontificale H Z.Hw. Exc. Mgr J. 1 gistermorgen om elf basiliek opdroeg. Reed elven stroomde het Go Er waren voor deze H. Mis slechts weini personen uitgenodigd, gelovigen volop gelege den zich van een goed voorzien. Onder de genodigden Z.Exc. minister A. C. de staatssecretaris va vice-admiraal H. C. W. de Commissaris der K de provincie Noord-H J. E. Baron de Vos van de burgemeester van mr P. O. A. M. Crem voorzitter van de Twee dr L. G. Kortenhorst. Voordat de bisschop betrad, werd een indruk stoet van katholieke h aan de Nederlandse u ten, gekleed in toga, op het hoofd, de kerk leid. Zij namen plaats zijden van het paroc Onder hen was ook pr P. M. Romme, de tog< o.a. met de zilveren s rende bij het comman in de Orde van de H. de Grote. Deze stoet va gestoken katholieke h< demonstreerde op dit de ontwikkeling van or cipatie in de afgelopen .laar. ook op het gebiec ten schap. Om elf uur ging mgr voorafgegaan door ei stoet seminaristen in ?uPurR1'e- kanunniken kathedraal-kapittel, hu van Z H. de Paus en Bronsveld, aartsbisschop bora. mgr. Calewaert. van Gent en mgr. Jo Hoe 't iveer ook UTRECHT. - Het Bure de organisatie der fees gen rond „100 Jaar Kr deelt mede, dat alle p heden onder alle weers digheden doorgang zuil den. Het Bureau vra bezoekers van het stadie gend zich bij aankt Utrecht strikt te houd de daar geplaatste ex keersborden en aan de lijnen, die de verkeei zal geven. Ook binnen dion dienen de bezoeke te houden aan de daar s ste borden. Er wordt' dien de aandacht op ge' dat het noodzakelijk is e komen, daar de toeg; iet stadion onherroepe de aangegeven tijd zal i 5sl°ten Men houde re dnn J3 vertra?ing dii Van verkeersmoeilij] ■tan voordoen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 12