Leken-Aposlolaat, Katholieke Actie en Hiërarchie DE KATHOLIEKE PERS sia honderd jaar Bisschoppelijke Hiërarchie „De eenheid met en in Christus ten volle beleven99 Nederland kende allang kath, actie, maar IC, A, pas sinds 1936 - Niet iets wezenlijks nieuws en geen monopolie De toestand van de katholieke gewestelijke pers; uitgroei tot dagblad bracht grot© macht tot stand Zegenrijk© wi§g©lw©rking Paging 8 WOENSIHG 13 MEI 1953 OMDAT DE DISSCHOPPEN van Neder, land de viering van hel honderdjarig her» stel der Bisschoppelijke Hiërprphie vooral wilden maken tot een feegt van bezinning op geestelijke waarden» hebben zij de parochieherders opgedragen, in de nn eindigende driedaagse geestelijke oefening de gelovigen qp die geestelijke vreugde voor te bereiden» Ook na de meer-niter- lijke viering in de komende dagen zal het grote jaar 1953 nog tot einde December voortduren als een jaar van overweging en activiteit, om de Kerk van Nederland tot groter bloei te brengen. Wat is anders de zin van de opwekking, welke de Bis schoppen hebben gegeven in hun Herder, lijke Brief van 2 Februari j.L, toen zij de zin van het Bisschopsambt ons dieper deden verstaan en ons aanspoorden, dit in de toekomst dieper te beleven. En dat was, volgens hun eigen woorden, dgt wij het herstel der hiërarchie niet heter kon-1 den vieren „dan door te streven naar een diepere en meer consequente beleving van onze eenheid met Christus en in Christus met elkander"- En als de vraag gesteld wordt, of wij onze eenheid met Christus en ill Christus „ten volle beleefd hebben", dan brengt ons dit op het moderne terrein van het apostolaat der leken, van de Ka tholieke Aofie, dat in het begin van het laatste kwart van dit eeuwgetij door Paus Pius XI voor de gehele Kerk is afgebakend Toen deze wekroep uit Rome kwam, in de encycliek „Ubi aremo" van 23 December 1922, „geen UUV te vroeg", werd er destijds gezegd toen was de kathPUeke aetie al veelal volop bekendOok bij ons in Nederland, Dit was een pan de redenen, waarom wij in ons land aanvankelijk zo aarzelend stonden tegenover dit „nieuwe", dat eigenlijk teek niet ge nieuw was, gelijk herhaaldelijk is betoogd. Maar het duurde nog vele jaren, tot 1936, voor en aleer de diepere betekenis van wat de Paus met deze beweging „zijn oogappel" bedoelde begrepen werd en derhalve in Nederland met dit werk een begin werd gemaakt. Pius xi gaf 4e volgende be gripsbepaling van deze Katholieke Ac|ie: zij is 4e georganiseerde deelname van 4e leken S§n het hiërarchisch apostolaat der Kerk- De Jigus zeil noemde dit opn dëH- nitie, die „goed overwogen was en niet zpndg? Goddelijke mgë- ving". Hij voïg4e daar ?es jaar later (30 Juli 1020) in een brief aan 4e internationale üpie vafl Katholieke Vrouwenbonden aan toe: „Voor de verdediging yan de godsdienstige ep goelijke begin, selep, vqpr de gntwikkehng van een gegpndë en weldadige sociale actie, onder leiding van 4e kerke- lijke hiërarchie (huitgp en hoven alle politieke partijen), teneinde het Katholieke leven, te herstel- lep in het gezin en in 4e maat schappij", Officieel apostolaat- 5e Katholieke Actie, die duide lijk 4e positieve taak van 4e leek in 4e Keihf demqpstrgprt, vindt haar eigen werkterrein ep haar eigen karakteristieke bezigheid daar, waar de leejs als leek tams is, daar, waar hij niet. 4e pries ter vervangt, maaï giehzelf is, Paus Pius Kil heeft 00 4 Septem ber 194Q dit terrein afgebakend, als hij schrijft, dat het doel van de K.A. is, althans behóórt t§ ?iin; de tg'fugfeer van Christus in 4e individuele gewetens, aan de hui selijke aard, in 4e openbare ze den, ik 4e kiagseverhoudingen, m de burgerlijke orde en in de na, tionaie Betrekkingen, En de Paus heeft in zijn grote toespraak tot de deelnemers aan het Wereld- congres voor lekengpgstolaat in October 1951 die rangorde als het ware oppieuw aangegeven, pm alle priesters en lekep' duidelijk te maken, hoezeer er gfpden kun- nen zijn in de mate, waarin het apostolaat van de lekep van dat van de hiërarchie afhangt, ep hoe deze afhankelijkheid het nauwst en het stérkst is voor de Katho lieke Actie, OP wie het zwaarst en het sterkst beroep wordt ge daan. Er zijn andere vormen van apostolaat naast de Katholieke Actie, zij heeft geen monopolie, maar een zodanige ontwikkeling doorgemaakt, die haar een eigen kerkelijk orgaan veer officieel lekpnapqstolaat heeft opgeleverd, mpt als specifieke taak het apos tolisch bewustzijn te verbreiden eh voor zover zij zglf werkzaam is, met een voorkeur, evenals de Kerk zelf voor hët direet apostolaat, Wanneer prof, dr. ij-, TeUPgPn, de landelijk voorzitter van de Katholieke Actie, in „Actio Catho- ïica" van December j.j, jn zijn artikel over „Isolement Pt» totali teit" ook een overzicht geeft over dp ontwikkeling van het apos tolaat der leken, dan spreekt hij over „vohaoostoliseh" bewust zijn en „voj-apostoiischo" activi teit, Het is van betekenis, daar over nog een en ander bij deze gelegenheid te memoreren, omdat de K,A. („die meer wordt dan is"), toch al in beweging van nieuwe ontwikkeling is, zoals OP het Congres in dep Bosch, einde April |,l. duidelijk Is gebleken. „Vol-apostoliseh"- Voi-appstgüseh beschrijft prof. Tellegen aldus; „Aposfolisch neem ik in breje zip, als datgepe dat van de gehele Kc!'k is, dat gericht is op het volle bezit van het leven der Kerk bh dat loopt van het direete apostolaat (de ziek zorg) tot het ind„eote, met huwe lijk en gezin ais overgang, boven- dien is het apostolaat bestemd voor alle mengen"; Hit de historische ontwikkeling concludeert prof! Tellegen, dat dé zorg om „het behoud 4es gploofs", pm „bet bewaren van de erfenis der vaderen", om het bandhaven vgn een beschut milieu en het yermijdep yan gevaren, een heel vvat grotere rol speelde dan de aaridriff tpt doordringing van het gehele Nedeylapdse leyen. Jf|t lijkt hem duidpink en begrijpe lijk, dat dje zorg om bet behoud ook aroter was. dan de zorg om de juiste houding ten opzichte van de protestanten en pm „het ware gezicht' van de Kerk naar buiten," welke zoü moeten voort komen uit dé gedachte; me§? be wust Nederlander worden i s meer katholiek worden- De anes- toBeiteit was er zéker, maar sterk gekleurd naar de omstan digheden: „het heeft aan mensen, die ep breder ep verder zagen, een hele striid 'gekost Qffl „het behoud des g§loofs" tg doen aan nemen als beginsel van een het gehele Tgven omvattende activjteit. Vap de stellingen en van enige vraggp, die de Landelijke K-A.- voorzftter geeft, halen wji er hoa enige samenvattend aan. Hét ygl- apostQHSbh bewustzijn in het al gemeen is gegroeid, van het be waren t@t het beleven, van lou ter verdedigen tot metterdaad ge tuigen. van emanciperen tot in volle qmvans manifesteren IR de luiste zjn genomen. Ef arpeide een totaal Kerkbegrip, een "katho liciteit. die evenzeer in dé diente als in dé breedte werkt- In de aardse verhoudingen aagt steeds jij de Kerk de tenger» naar af- zqnderjpg èn êigeh beleving 8p- paard tpet verovering, dggrdrfp- ging van het profane en het wjn- nen van de buitenstaanders: „VOOi'al aan de eerste tendenz beantwoordt de zeer ver in het tijdelilke uitgebouwde katholieke gerpeepsphap. waaryan Neder land een epjg voqrbeeld geeft". Het feit, dat wij reeds .diaman ten en gouden feesten vieren en vierden vgn verscheidene belang- rpke katholieke organisaties. die zich ook ai tot „bewegingen" hervormden, bewjjgt de Waar heid van het gezegde van rap tor N. de Hooy in een Van Zijn artikelen over eep eeuw gesghie- Want de Paus. en zeker ook Zijn opvolger. Pays Pius KH- heeft herhaaldelijk ep nog oas weer (in Zijn rede vopr hef grote Lekencongres van de Katholieke Actie e.d.) gezegd, het een mis vatting is te menen, dat de Katholieke Actie jet§ wezenlijks nieuws zou zijn. een verandering in de structuur van 4e Kerk, égn nieuw apostolaat vap leken, dat los zou staan van dat vgn 'Je priesters en er niet ondergeschikt aan zou ziin. Niets nieuws Steeds, aldus dg Paus in jgiin rede voor de Italiaanse Kafhoiie- ?nr, ot). Hemelvaartsdag 1951, heeft in de Kerk de samen werking bestaan tussgp de Jeek en het apostolaat vap de Hiërar chie. ondergeschikt aan de Bis» schon en degenen, aan wie de Bisschon de verantwoordelijkheid vpor de zielzorg beeft toever- trouwd. De Katholieke Aetie heeft alieep 'n njeuwe vorm en een bijkomstige organisatie aan deze samenwerking willen geven om het apostolaat beter en doeltreffender te doen be- oefenen. Er is lapse tjjd verwarring en misverstand over het doel en de taak van de KA, gewgest, en .zij is er nog. Maar een vorm ls niet aan lanee tjid gebonden, hu wis selt met de omstandigheden en wjg zal beweren. 4at sinds de Pauselijke opzet van 1022. nu. na meer dap dertig igar de om standigheden niet anders ziin dan toen? Bij alle wisseling van inzichten en denkbeelden bleef de grond- slag van het nieuwe idee „het deelhebben aap het hiërarchisch apostolaat", hoewel er meer Vor men van Jekenanogtëlaat zijn, die echter weer in een andere ver- hpudips staan tpt de biërarphie, Dat deelhebben aan dat hiërar chisch apostolaat werd vooreerst gezien als een soort delegatie van bevoegdheden dQ0r het ker kelijk gezag aan de" leken en er is nog altijd de, „missla, eenoni- ca de canonieke zending, die echter slechts vepr bepaalde Opr- sonen ep voor bepaalde taken geldt. Het gaat om hef winnen van mensen Een andere mening van prof. Tellegen is. dat in bet geheel der Yol-aoostohsphe activiteit, zoals zij hier te lande is gegroeid, voer orjze dggèn de nadruk te zvyaar ligt" 9@ haf beschermende, en dat zu te zwak is vpor het wmnepde. dat er te vee} isolement ja en te Weinig openheid en uittreden naar de anderen, dat wu teveel aandacht schenken aan het ka tholieke „institutionele" ep te weinig aan het winnen van men sen. 'Maar: „in vele kringen en jn veie opzichten Ziin er aoosto- lisehe teridenzen, die hun kans moeten krijgen", i Samenwerking tussen priester en leek mget near een levende parechiewerkelijkheid groeien. Sr i§ Vêël veranderd en verbe terd. maar „hield de binnenker kelijke groei daarmee geliike Wij meeten ops serieus, zon der pnderggngSStemming en zon der gefèreeerd optimisme de Werkelijke toestand van de Kerk in Nederland realiseren, en dus vraagstukken van hedendaags ge- loofshplevén. hedendaags gezins leven. de- ontmoeting met de pro testant. met de humanist en de onkerkelijke P-S- systematisch ter hand nemen. K.A.S.K.I. en de ijnt WilHbrordvereniging doen hier' baanbrekend werk. „Ook in dg sociale ep andere organisaties zijn er initiatieven en de K.A. probeert hgar bijdragen te leve ren, maar het is alles nog te zwgk. Met moeite dringt het zich tussen al het hestaande. terwiil 4p geschetste verandering van geest het geheel der activitei ten' moet herqrdpnen". Honderd iaar na het herstel der Kerkelijke Hiërarchie rich het werken van de Kerk in haar vqlledisheid, d-i- Clerus en kerk volg. in Nederland zich op een tofale ppdr§pht, want op alle terrejpen 'moet de ChTisten a c- t i e f zijn, „nu het sluimerend ongeloof doorgebroken is tot een radicaal en georganiseerd onae- lópf Dit aoostolisch werk moet ahsqluut steunen op een persoon lijk bewust godsdienstig leven. Heven in werken met. de Kerk als yoprtlevpnde Christus! De herdenking van Honderd- Jaar Kromstaf moge dit besef verster ken en verdienen, tot heil van de Kerk yan Nederland! S. Bij de herdenking van het werk van het apostolaat der leken in de afgelopen eeuw, mag een herinnering, ook in beeld, aan Paus Pius XI roemrijker gedmhtenis niet ontbreken, omdat Hij het geweest is, die dertig jaar geleden de grote stoot gaf tot de Katholieke Aetie. an ep!s Aetie Catb@hg„ uni 1813, welk artikel bande t ver de groei v§n Qns 300Stolisëh newuetsiin, dat al in de tweeae helft van de |8e eeuw Miet kerk volk uit zichzelf jp beweging ge komen is". De emancipatie óper de arbeijerg bv. deed 4ë Kerk m een crisis geraken, er ontstond „epn grote apostolische bekom mernis, die opk de lekpn agn- greep1 In sindsdien 1S in de Kerk de beweging ontstaan. die niet t§t rust geko'men js en' wel eeps een der grpte feitep ui| de gegéhiedpnis der Kerk zgu kun nen bliiken! Begonnen als lpkenaopstolgat met allerlei beperkte initiatieven, groeide deze bewesjng onstuimig door- Van de marktpredikipg qgqr het Gilde vap de Klare Waarheid tot het yprgntwoarde- lijkheidspesef van wat er aan sociale en culturele or.ganiggties hastond, ovei'gl drpng zich bil de Jgken epp nieuiye mentaliteit }n. die zocht paar juiste vormep. Als Pips XI dan ziin Katholie ke Actje lanceert, is de perste mening van Katholiek Nederland „dat dit alles hier reeds volko men in orde is!" Hef düurt, zo als wij reeds zeiden, geruime tijd tot 1906 yeoi'dat begint door te dringen hee hier door de Paus „iels geheel nieuws" aan de Kerjc wordt, voorSestel,d. sojireef regtpr de Hooy, maar net is dan toch slechts iets nieuws alleen waf de vorm betreft- Het on begrip qb dit nunl moot mede als een der oorzaken van de weife ling en traagheid werden be schouwd. TOT DE VORMEI VAN APOSTOLAAT, oude en moderne, die er in de mhter ons liggende eeuw we hebben bijgedragenliet apostolisch bewustzijn onder de katholieken te verspreiden en te verstevigen, behoort in bet bijzonder de katholieke pers. Gelijk alles klein begonnen, beeft gij zich zeer uitgebreid en ver spreid in velerlei vorm en gestalte, loachim George Le Sage ten Broek is reeds herhaaldelijk gehuldigd als de grondlegger van de katholieke pers, hij begon er al kon na 1813 mee, veertig jaar, voordat de Bisschoppelijke Hiërarchie hersteld werd. Dat was het begin en nog vóór 1853 was de „Tijd" (1845) verschenen, eerst in Den Bosch, later in Amsterdam, nauwelijks 25 jaar later ver scheen de „Maasbode", vaomfgegoun door enige provitu dale bladen in Brabant en Limburg, De grote ontwikke ling kwam tegen het einde van de negentiende eeuw en het begin van da twintigste, Dat was vooral de opkomst en groei van de katholieke g e w e s t e l ij k e, later vooral de katholieke gewestelijke d a g hla d p e r s, Des kundigen zijn het er over eens, dat vooral die ontwikke' ling in het tweede gedeelte van het eeuwgetij, dat wij vieren, voor de ontwikkeling van het katholieke leven een zegen is geweest, in het artikel over het werk vuu de Katholieke Pers in ie afgelopen honderd jeev stmt de nagedachtenis van Joaehim George Le Sage ten Broek voorop, Pij is de grote pionier van de katholieke pers in Nederland, de stichter ven ie eerste krant! De geschiedenis heeft in de moderne beschaving altijd ge leerd, dat de emancipatie van het katholicisme veer een groot deel een gevolg is van, en gepaard gaat met de opbloei van de katho lieke ger§, vooral in stad en ge west. Mgr Nolet, pastoor te Am sterdam, heeft het pas nog weer eeng aangetoond in zijn leerzame les VPgr de katholieke dagblad directeuren en katholieke journa listen, toen de?en zich in eigen kring bezonnen op de betekenis van "het Kromstaffeest. Toen Le gage, aanvankelijk met niet zo groot succes overigens, in 1822, inet gjjn „Kooms Catholijke Cou rant" begon (nadat hij reeds goed werk had gedaan met „De Gods dienstvriend" e.d.), toen van Son in 1829 in Den Bosch „De Noord- Brabander" van stapel liet lopen, toen kapelaan Jodocus Smits, ook al in Den loseh, met „Be TM' begon, begielien hen iegelfp gelaehten en verlangens als al 4e anderen, die ke?ter ei langer tu4 na hen kwamen; het katholieke volk voorliehting te geven ever 4e kwesties, die de geesten he= reerienÖp hee bescheiden wtise eek, naarde maatstaf van die dagen toch met goed gevelg en van grete betekenis, was het aam deel," dat de katholieke sera had in de voorbereiding van net. her stel der Hiërarebie, Het nieuws kwam gretendeeis op de tweede Bïaats, hoewel het „roomse nieuws" in de gerspredueten van j:- Ju mee? en meer heden reikten, Be louse! in ieder gesin een kathelieke krant, die de moderne tijd vertaalde doof! in ieder gesin eèn katholiek dagblad, en meer negi in elk gesin het eigen ge westelijke katholieke dagblad, is alvan oude datum, Haar ver wezenlijking leek toen, wanneer alleen op de eijfgrg van het aan tal katholieken werd gelet, ge makkelijker dan nu, Nog geen miliioen katholieken vormden toen ongeveer 250.000 gezinnen, de ruim drie miUjeen katholie ken van heden ruim 759.000. Be drie katholieke, z.g. landelijke bladen, hebben gezamenlijk on geveer 300,000 abonné's, hetgeen, zonder dat wij en tien of twin tig abonnementen willen kijken, betekent, dat de vier en twintig katholieke gewestelijke dag bladen thans rond de 050 O9Q abonnementen teilen, omdat het totaal aantal abonné's op alle katholieke dagbladen temmen rondom de 859,900 zweeft, Dit betekent een grete maeht, waarvan de pioniers wei nogjt gedroomd zullen hebben! De rij pende ervaring in de ïaatgto veer tig, vijftig jaar heeft evenwel aangetoond dat er bij hot toe- nerq"£n van de emancipatie steeds moer behoefte bestond aan een katholieke dagblacjpefs, die op de behogften van het eigen gewest, bet eigen rayorj, was ingesteld. Hier deed zich de srectök van de bekende wisselwerking gevpe- len, welke van beide kanten gtpeds beter werd begrepen- Enerzijds heeft de veelzijdige Werkzaamheid vap de Hiërarchie de ontwikkeling van de katho lieke ner§ in het algemeen, en vap de gewestelijke kathqlieke pers in het bijzonder, sterk be vorderd de Bisschoppen heb ben herhaaldelijk Hun stem ten bate van de gewestelijke pers laten blinken! anderzijds heeft die kathelieke pers veel gedaan veer de ontwikkeling van het kathelieke leven in al sijn ge ledingen, Ie groeide de maeht van de katholieke jers in ons land ook onder de Kromstaf steeds meer uit, ai meesten ups en downs worden opgemerkt en ai liep en loopt, ook onder de wisselende eeonofflisehe omstandigheden, het pad niet altijd over resem 1 In het luiden is de waarde van de eigen katholieke pers, hoe be- seheilen teen eek, net eerst be grepen, hetgeen verklaarbaar was door de omstandigheden, waar in het kader van dit artikel nu niet verder ep kan worden ingegaan! de toestand was daar anders dan boven de Moerdijk, er woonden veel meer katholieken, de kerke lijke situatie was daar anders- Moest Be iage zijn pogingen voor sijn „looms êatholijke Sou- rant" ai sooedig opgeven bij ge brek aan steun, de lekende J, H, van Ion (met Hein de Wijs) had meer succes mei mjn „Noord-lra- hander" sinds Nieuwjaar 1829 in Ben losch- Er kwam voldoende stepn, doch de krant werd dooi de Qverheid met argwaan beke ken en wel gedurende tien jaar onder censuur gesteld- Het strijd bare orgaan kwam later ouder andere leiding ep werd eep negal voigsaam schaa® van dg regering! Maar ook dat "ging over en de „Noord-Brabander" was weer de oude, se bleef bestaan en ging later over in „Het Huisgezin". Be strijd .om de Grondwets herziening en de beweging rond om Schaepman e.d. gaven het aanaiin aan verschillende nieuwe dag- en weekbladen, die in een of andere vgrm hun voortzetting vonden in katholieke streekbla den van betekenis, die we nu nog kennen, Baar was 4? Nuyens uit Npprd- Hgiiand gekomen met de „Nieuwe Noerdhollande?", in J884 en wij mogen ons tegenwoordige Noqrd- hollands Dagblad gr als de voort zetting van beschouwen, via na men als „Ons Plad", „Onge Cou rant", het „Nqprdhollands Dag blad" en het „Westfries Baghlad", en-derseheideniijk te Alkmaar en Hoorn. In 1916 versoheen ook „Qns Noorden", eerst als weekblad, later tot dagblad uitgegroeid en thans, mèt „Noordhallands Dag blad", dat in het poetste deel yan Nogrd-Holland de scepter zwaait, opgenomen in de steeds meer ep meer bekende combi natie van „De Noorderpers". „Ons Noorden" voorzag in een sterke beheefte in het Groningse, friese en Brentse gewest en werd later voergeed verbenden met het streekblad voer ©verijsel, dat goed werk deed in Zwolle en omgeving, Voor de onzer eelfega's, „gij beïnvloedden de grote massa eh hee moeiluk de stoffelijke gang van sakèn vaak ook was, mét groot idea lisme en offervaardigheid bleven de leiders in de bres staan voer de katholieke aaak", Baar was het weekblad veer ©Idenaaal, dat de voorleger is van de „Twentse egurant", daar gijn, om ons tot de bladen van de „Unitaspers" te bepalen, het „Utrechts Katholiek Bagblad dat in de Blaats van de „Htreehtse gourant" 'gekomen is, daar is het „Binnenhol" in Ben Kaag, dat de, voor-eoriogse Residentiebode vervangt, daar gun de trits van katholieke streekbladen m het duiden, naast het eerder genoem de „Huisgegin", het „Brabants Nieuwsblad" in Boosendaal, enz- Btukgeslagen doer de maeht van de begetters, met pref, irandstna els onvergetelijk sigghteffer van de pers-tèrreur der nagf's, kan die pers na de bevrijding Herrij zen, om thans mee te jubelen mét de herdenking van het grete Kromstaf-feest, dat in elk geval ook een feest veer de katholieke pers, jn het bijzonder veer de katholieke gewestelijke pers is, Het zou immers inderdaad een „mistekening" gijn, wanneer men de waarde, de betekenis en de invloed van de katholieke pers in Nederland, in het verleden en hef heden, alleen ?ou afmeten paar de invloed van dp grote bladen. Ook in het verleden werd do massa er nauwelijks doer geraakt, iaat staan beïnvloed- Dit gesehied- de wel, maar sjeehts indirect, want de inhoud van die bladen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8