Froilan Gonzales, morele winnaar in Zandvoort Hu/4 Laatkomer Beemsterboer sloeg in zijn tweede ronde over de kop Z.F.C. had geluk en sloeg dapper Oosterparkers (2-1) Ascari sleepte Grote Prijs weg.... Beide ploegen speelden zeer matig voethal dodelijk orongeval Bid a uit emt toe Prachtige race om derde plaats Courses Duincligt [D-KOREA HT DOOR OEMINGEN »M HAARLEM izer Courant tlere handen leerhugowaard JGOWAARD. Gister omstreeks half vijf is ■re motorrijder P. van geboren te Anna Pau- h reeds enige jaren in woonachtig, op de Mid- Heerhugowaard, ter de Stationsweg, zoda- motor komen te val- aan de gevolgen van il is overleden. nt van Nederland ^enen overleden tenrijkse kanselarij heeft eld, dat Zaterdagavond »n avondpartij te Wenen is overleden jhr. P. A. tingha Wichers, Neder- sant aldaar. Hij bereikte d van 63 jaar. UNBESTEDING rkt en Beurs 45000 toeschouwers werkelijk fjx fófot J rolt beter plakt beter brandt beter Internationale sportwagenraces Zandvoort Engelsman Davis werd winnaar DERBY VOOR RICHARDS Slechts 7 minuten sfeer.... Theo Saat niet meer aan de start? Krüger blonk uit bij Groningers Maandag 8 Juni 1953 verwachting d door het K.N.M.I. Geldig van Maan- Dt Dinsdagavond. VEEL WIND eel bewolking met preide buien en een inweer. Matige tot wind tussen Noord )ost. Weinig veran- mperautur. Pagina 3 Juni Het Zuidko- binet en de Zuidko- itionale Vergadering laag besloten de oor- zetten en de op han- .vapenstilstand niet te de Bisschop van eft benoemd tot: te Amsterdam (Slo- ïcratius), met de op- irichting van een nieu- e in Slotermeer voor de Weleerw. Heer L. Kapelaan was te Am- Vincentius). laan te Vlaardingen e Doper), met de op- oprichting van eert ochie voor te bereiden gen-Oost, de Weleerw. Sluijs, die Kapelaan ;n (O. L. Vr. Hemel- Joseph). vernemen zal de Enk- irant, die tlhans haar g uitgeeft en onder :aredactie staat van Honij'k, per 1 naar de Verenigde ïdse Dagbladen, de die na de oorlog met Enikhuizer Courant is en de „oude heeft De naam Enkhuizer >lijft gehandhaafd. van Stipriaan, die een neuwe motor bereed, de wegkruising op tot verklaarde wijze ten val. kkende toestand werd et St. Elisabeth zieken- Alkmaar overgebracht, ondagavond overleed. 6 Juni (A.P.) De premier Georges Bi- Et er heden in toege- ankrijks 19e regering einde van de tweede log te vormen. ft medegedeeld dat hij a.s. voor de Franse na- ergadering zal verschij- zal, evenals twee zijner lagde voorgangers, om volmachten verzoeken ideling van de toestand misch en financieel ge- arvoor Frankrijk zich geplaatst. agmorgen werd door 't dschap ..De Wiermger- anbesteedde uitvoering vervlakte behandelingen rsë wegen en bruggen Vieringermeer. De in- g was als volgt: H. Boe- Niimegen f 87.500. Barneveld. Zeist, f 87.660 d Ned. Wegenbouw Mn. ïgen 89.300 - C. V. Aan- en Expeditiebedrnf G. e Geldermalsen. f 92.200 Groot en Zoon te Wou- L). f 92.797,— P. Daal- nnemersbedriif te Alk- 93.500.— Fa. J. Ooms. •n. f 93.600,— N. V. Alg. ersbedriif A. Ooms &Zn k. f 94.750.— Raming: De werkzaamheden gegund aan de laagste er. 1AAR, 8 Juni. 8 paar- 1—1000: 115 vette koeien 10: 100 nucht. kalv. 30— vette schapen 85120: kens 1,851,95 p. kg. TÜM, 8 Juni 1953. Vr. elen 2330; slabonen 2. ol 1252; bospeen 20-38; —6.60; postelein 19; rabar- bosselderie 3; aardbeien: -2.50; B 1.50—2.00. rEDIJK, 8 Juni. 60.000 .appelen 24,30—27.20 klei- ÏMBLIK, 6 Juni. - Vroe- lappelen. Aanvoer: 21.85U ot 26.50—28.10; kriel 25.10 (Advertentie) (Van onze speciale verslaggever ZANDVOORT, Zondagmiddag „Ar-gen-ti-na, Ar-gen-ti-na, Gon-za-les, Gon-za-les", klonk het vanmiddag om half zes gescandeerd uit de Noordelijke hoek van de grote tribune op het Zandvoortse circuit. De race om de Grote Prijs van Nederland van de K.N.A.C. was geëindigd. Froilan Gonzales, stralend en nog hoofdschuddend van ver- hazmg, dat hij het had geklaard, stond beneden, blauw-witte vlag rond de schouders. Boven, bij het hoekje van waaruit twee warmbloedige Argentijnse verslaggevers drie uur lang via een speciaal eigen telefoonlijntje a raison van bijna vijftig gulden per drie minuten het vaderland in schrille kleuren het verloop van de Zandvoortraces had den geschilderd, was heel het Zuid-Amerikaanse temperament op hol geslagen. De kleine kolonie zwaaide zingend en dansend met een enorme vlag. Om hun Gonzales. Was Gonzales dan winnaar geworden? Hoe komt V erbij. De erebeker was al Vang door Prins Bernhard onder de breed-uit waaiende Italiaanse vlag en na de fleurig-huppelende tonen van het Italiaanse volkslied aan de grijze Ascari uitgereikt en deze Ascari had al hoog en breed met nummer twee, Farina ook al een Italiaanin zijn he-bloemde Ferrari plaats genomen voor de gulzige ogen van tientallen camera's. Wat had die Gonzales dan gedaan? Dat zullen we U vertellen. U moet weten, dat de voorspelling van enkele somberlingen tot bijna op de leter was uitgekomen. Fer rari, al enkele seizoenen opper machtig, zou ook dit jaar weer zijn coureurs als eersten langs het tijdwaardnemershuis brengen. En daar zag het bijna twintig ronden lang naar uit. Ascari, Villoresi, Farina en Hawthorn stuurden meer dan een uur aan-een met een bijna wanhopig-makende re gelmaat hun Ferrari's langs de Zandvoortse dreven, nagestaard door de bijna 45.000 auto-sport- enthousiasten, die op deze zonni ge Zondag het badplaatsje stor menderhand hadden genomen. De opstelling had veel beloofd. Een fabrieksploeg van vier Fer rari's, natuurlijk, maar daarnaast de Maserati-stal met de Argen tijnse campionissimo Fangio, diens geslepen handlanger Gonzales en de verbeten Bonetto. Dan een Gordiniploeg van drie man: Trin- tignant, Harry Schell en Mières. Voorts een detachement Con- naught-rijders: Salvadori, McAl- pine en John Claes en dan nog wat ijzervreters als Macklin, Wharton, Rosier, De Graffenried, Stirling Moss en Peter Collins. Negentien renners van de boven ste plank met negentien wagens van de bovenste plank. Zandvoort had nog nooit zoiets beleefd. Maar ach, hoe giing dat. De Ita liaanse broeders van generaal Ferarri, namen al vanaf de start geen snippertje risico. Vanaf het moment, dat dit eskadron sner pende monsters als een bende dolle horzels voor de eerste maal op de Tarzanbocht aan kwam stuiven, zaten de Ferrari's aan de kop. Ascari, met de beste kansen voor het wereldkampioenschap, vooraan. Pal achter hem, als een lijfwacht, Farina en Villoresi, be dacht op het smoren van iedere aanval uit het middenveld. In dat middenveld brulden de uitlaten van de Maserati's hun ongetem perde spijt uit over dat gedoe in de voorste gelederen. En meer dan spijt. De Italianen moesten niet denken, dat Argentina met deze gang van zaken genoegen nam. Dat nooit! Fangio. de grote, de machtige, stond er het beste voor. Op de vierde plaats dreef hii ziin sner pende machine tot groter en groter spoed aan. Op de zesde plaats, achter de vierde. Ferrari, door Hawthorn bestuurd, ioeg Gonzales, zijn hoofd vol listige plannetjes. De derde Maserati- man, Bonetto. lag nog achter de Graffenried en Harry Schell als negende. Dat duurde zo'n ronde of twintig en van veranderingen in voornemens en stand viel niets te bespeuren. Dat zag er dus voor Maserati niet zo best uit. Het werd nog erger. In de drie en twintigste ronde bedankte de fei-rode „kist" van Gonzales voor de eer nog langer als een gek achter de Italianen aan te dra ven. De achterbrug had het door de zware belasting begeven. En veertien rond'en later houdt u vast, lezer verliet Fangio. uit gerekend Fangio. met een even nukkige achterbrug. het perk der ere. Het zag er voor de Maserati- stal wat je noemt donkerbruin uit Bonetto zou nog in de strijd gelegen hebben alson hoog bevel niet in de zes en twintig ste ronde Gonzales ziin wagen had overgenomen. Wat was toen de plaats van Froilan? De negen de. Maar het leek, alsof de lenige Argentijn nu het noodlot ging tarten. Zeven ronden verder had hij achtereenvolgens Schell. de Graffenried en Rosier „gepakt". Maar Gonzales, nu door het dolle heen. was daar niet tevreden mee. Als een wreker zweepte hii ziin gillende machine op. Secon de na seconde liep hii in. aan gemoedigd door Fangio. die zich eerst netjes door Prins Bernhard had laten fotograferen en nu aan de pit was gekomen, en Bo netto. Zienderogen won hii op Hawthorn, die zich wel heel hard vergiste, toen hii meende op fluweel te zitten. Daar had de uitleiding trouwens schuld aan. Na drie en zestig ronden kregen de Ferrari's een seintje het wat kalmer aan te doen. Ze mochten hun machines eens over hun toeren draaien Ascari en Hawthorn begrepen de wenk. Villoresi had er maling aan. Prompt na het „seintje" brak hij het baanrecord, door een ronde in 1 min. 52.8 sec. te draaien: een snelheid van 133.82 kilometer per uur op Zandvoort's beruchte bochtige en stroeve cir cuit. En prompt verdween hij naar het rennerskwartier met een machine, die er de brui aan gegeven had. Hawthorn bezette nu de derde plaats, maar dat duurde nog slechts tot de negen en zeventigste ronde. Toen sloeg Gonzales, iedere ronde een dik ke seconde naderbij geslopen, toe. Hawthorn beet zich onmid dellijk als een terrier aan de Argentijn vast. Het werd een jakkeren, met centimeters ver schil. Eerst een ronde of vijf voor het einde capituleerde Haw thorn definitief en aan de finish bedroeg het verschil al bijna 200 meter. Dat was de spectaculaire strijd in heel de Grand Prix. Onder tussen was er vanzelfsprekend nog wel meer gebeurd. Farina had de „meester" Ascari af en toe voorzichtig gepolst of ook hij niet eens even de kop mocht nemen, maar de meester had de gezel driftig terugverwezen naar zijn tweede plaats. Die overigens altlid nog goed was voor 2500 gulden Piet Nortier had nog wel ge popeld naar een aller-, aller snelste ronde, door Ascari te ma ken. maar de Italiaan toonde zich wijzer. Hii had liever de Grote Prijs van vierduizend gul den zonder snelste ronde maar met een héle machine, dan twee honderd vijftig gulden met een snelste ronde, maar ook met een rokende wagen, ergens in het duinzand. Wat er nog meer gebeurd was? Het uitvallen van SChell b.v. en het uitvallen van Mières. Het verdwijnen van Salvadori en het verdwijnen, roemloos en wel al in de vierde ronde, van Macklin. Ook Mc.Alpine en Ken Wharton gingen de weg naar het auto kerkhof. Ascari kreeg de beker, de dui ten en de officiële hulde. Hii had ze verdiend, de koene, knappe en koele stuurman, de rekenaar met fracties van seconden. Gonzales kreeg de ovatie van de duizendkoppige massa, die hier de vechter terugzag, die twee jaar geleden op hetzelfde circuit in ziin uitgebrande wagen dorst te stappen en die toen glas-hard de race uitreed. En goed uitreed. Deze Gonzales, dat durven wij te voorspellen, heeft als renner een toekomst, die klinkt als een klok. En tenslotte hier de eindstand: 1. Ascari (Ferrari) 2.53.35.8 (130.42); 2. Farina (Ferrari) 2.53.46.2 (130.29): 3. Gonzales (Maserati) op 1 ronde: 4. Haw thorn (Ferrari) op 1 ronde: 5. De Graffenried (Maserati) op 2 ron den: 6. Trintignant (Gordini) op 3 ronden: 7. Rosier (Ferrari) op 4 ronden: 8. Collins (H.W.M.) op 6 ronden: 9. Stirling Moss (Con- naugt) op 7 ronden; 10. Claes (slechts 53 ronden afgelegd). De snelste ronde van Villoresi in 1.52.8 (133.82 km) op Ferrari. Nederlands korfbalteam gelijk met België De 37ste korfbalinterlandwed strijd tussen Nederland en België, die in het Ajax-stadion te Am sterdam werd gespeeld, is geëin digd in een gelijkspel 44. Bij de rust had Nederland met 10 de leiding. Neem bij Uw goede shag ook goed vloei! ZANDVOORT, Zondagmiddag. (Van onze verslaggever). De internationale sportwagenrace, die de strijd om de grote prijs van Nederland van de K.N.A.C. vanmiddag vooraf ging, was am per één ronde oud, toten een ge huil van ontzetting opging uit de opeengepakte massa langs het cir cuit. Beemsterboer uit Zwaag die zich op het nippertje nog als deelnemer had gemeld en die zelfs voor deze feestelijke gelegenheid een valhelm had moeten lenen, was in de meute die tussen Tarzan- en Hunzebocht omlaag loeide - aan de kant de- drongen en met de linkerwielen in het zand geraakt. Als een ge pijnigd fantoom sprong de slanke witte B.M.W. zijwaarts omhoog, buitelde om en sloeg, langzaam wentelend, nog eenmaal zwaar over de kop. Beemsterboer? de geleende val helm lag wiebelend op het maca dam. De Noordhollandse coureur was door de hevige schok uit zijn wagen geslingerd in de diepte van het duindal terecht gekomen. Zwijgend zagen de duizenden aan de Westelijke rand van het circuit, hoe helpers en artsen zich van de helling lieten zakken langs de na-rokende, omgeslagen wagen. Zwijgend schouwden zij toe, toen de brancard met het bruine laken over de beweging loze figuur langzaam naar de am bulance werd gedragen. Van Est triomphator in Charlois Te Rotterdam werd de Ronde van Charlois, een wedstrijd voor profs over een afstand van 128 km., gehouden. Wim van Est werd winnaar in 2 uur 38 min. 52 sec. De uitslag luiddt: 1. Van Est (St. Willebrord) 2.38.52; 2. Van As (Roosendaal); 3. Peters (Haar lem); 4. Wagtmans (Breda); 5. Dekkers (Eindhoven); 6. Schoen makers (Eindhoven). Op een ron de: 7. Roks (Sprundel). Op het circuit te Zandvoort zijn Zondag Internationale Autoraces om de grote prijs van Nederland gehouden. Winnaar werd Ascari met Ferrari. We zien hier de start, voorop wereldkampioen Ascari, daarachter Villoresi, die op moest geven en rechts achter hem Farina die tweede werd. Alle drie berijden zij 'n Ferrari. Maar Piet Nortier had dra goed nieuws: Beemsterboer was er af gekomen met zegge en schrijve een bloedneus. Misschien zal het onderzoek nog een lichte verwon ding aan de rug openbaren, Maar dat is dan ook alles. Bekende namen Daar waren in die sportwagen race bekende namen. Bos Eyssen b.v. uit Bergen, Jaguar-Ridder, bekend van de tulpenrallye en al eerder bekend als de houder van het Nederlandse uurrecord in de klasse van de 3 tot 5 liter wagens. Eddie Hertzberger, die voor de oorlog in zijn onverslijtbare As ton Martin de schrik van de Euro pese banen was. Dries van der Lof van de Ecurie Twenthe, drie maal klassewinnaar in de tulpen rallye en houder van het Neder lands uurrecord in de klasse van 1100 tot 1500 cc. Martens, de Leeuwardenaar, een geduchte te genstander in de strijd om tweede plaatsen. Reys, Skodaspecialist de onweerstaanbare in de eerste Zandvoortraces, weet U nog? en Roosdorp, de Antwerpse Ne derlander. Dan was er nog Heze- mans, die een soort oranje-gelakte ponton bevoer, een bar plat ge vaarte, waarbinnen zich een an derhalve liter porsche verborgen hield en wie nog meerdrie Engelsen, laten We ze niet ver geten: Mayers, Line en Davis, de eerste twee met een splinter nieuwe Kieft, de laatste met een Tojeiro van twee liter. Niet al deze heren verschenen echter na het uur, waarin zij zo veel mogelijk kilometers moesten zien te rijden, aan de finish. Mayers, door het uitvallen van Hezemans van de vijfde naar de vierde plaats opgeschoven, kreeg het daar al spoedig aan de stok met Eddie Hertzberger, die in een nieuwe Aston bezig was zich zijn oude liefde te herinneren en die dat deed met een vaartje, waar U en ik eerbiedig onze pet ten voor af nemen. Hij bezette trots de derde plaats, maar de Brit kwam toch ten lange leste in de negentiende ronde zijn Hollandse rivaal voorbij. Welke krachttoer, dat dient onmiddellijk vermeld, zoveel van zijn glan zende Kieft vergde dat het goede beestje prompt ging sukkelen aan een gebroken koppeling. En daarmee is het, zo ge wellicht weet, kwaad rijden, laat staan racen. De Duitser Boulla was in de derde ronde al van het toneel verdwenen. Bos Eyssen bracht de pits vaker een bezoek dan voor zijn klassering bevorderlijk was en moest zijn bejaarde Cotura na 22 ronden definitief in de han den van de jongens met de smeer olie op hun overalls achterlaten. Er restten dus nog negen ren ners en onder deze moest de vette hap van zeventien honderd en vijftig gulden verdeeld wor den: een eerste prijs van vijfhon derd en de rest verdeeld over de verdere aankomenden. Koster, trotse berijder van een heel mooie Maserati-sport, joeg zijn rode kogel zes ronden iang aan de kop van de indrukwek kende stoet over het circuit, steeds belaagd door de Pojeiro van de Brit Davis. In de zevende ronde sloeg Davis zijn slag. Ech ter niet voor lang. Om beurten glipten de rode Maserati en de groene Pojero elkaar voorbij. Het voorgeschreven uur rijden was bijna voorbij, toen Davis in een laatste poging de Pojeiro op nieuw aan bakboord van de Ma serati bracht. Zo hardnekkig ver dedigde hij zijn voorsprong, en zo weinig minuten waren er nog maar te rijden, dat Koster geen kans meer kreeg. Roosdorp, die bij de Le Mans start waarbij de wagens aan de ene kant van de rijweg staan en de coureurs aan de andere kant niet snel genoeg kon wegkomen, raakte deze minuten niet meer kwijt, maar reed een zeer snelle soepele race. Van de 11de plaats opklimmend eindigde hij als zesde. Dries van der Lof, die lang op de zevende plaats had gebivakkeerd, had ronde na ronde Maasland van zijn wielen gehouden, was al eenmaal onder het juk doorgegaan, maar had zijn plaats toch weer veroverd. In de laatste minuten echter werd hij gedwongen opnieuw 't van twee liter. hoofd te buigen en nu voorgoed. Martens, in den beginne op de 11de plaats, was goed op weg-naar hogerop, toen hij even voorbij de tarzan-bocht zijn wagen een ogenblik uit de hand liet lopen. De Aston verloochende onmiddel lijk zijn baas, door de neus te wenden in de richting, vanwaar hij gekomen was. Het oponthoud kostte Martens tijd en mis schien heeft hij het daarna wat voorzichtiger aan gedaan.... De einduitslag luidt: 1. F. C. Davis (Gr. Br.) met Pojeiro 27 ronden, afstand 112,42 km, tijd 60 min. 25,2; 2. Koster (Ned.) met Maserati 61.13,2 (110,96 km.); 3. E. Hertzberger met Aston Martin, 61.36,6 (110,85 km.); 4. Maasland met Cotura op 1 ronde; 5. v. d. Lof met Kieft op 1 ronde; 6. Roosdorp met Ve ritas op 1 ronde; 7. Line (Gr. Br.) met Kieft op 1 ronde; 8. Martens (Ned.) met Aston Martin op 2 ronden. 9. v. d. Klooster met B. M.W. op 5 ronden. De snelste ronde werd gemaakt door Davis in 2 min. 9,7 sec., het geen een gemiddelde snelheid 'be tekent van 116,38 km. op een lastig, geaccidenteerd en bochtig circuit en dat al in een Tojeiro De uitslagen van de op Zon dag gehouden draverijen te Duin digt luiden: Stormprijs: 1. Peter Snel (A. Th. Knijnenburg) tijd 3.09.4, 1.31.9; 2. Postduifje K; 3. Quo Vadis Duluth Z. Tot.: w. 2.40, pl. 1.30, 1.40, 1.80 gek. 3.10, cov. 3.10. Mistralprijs: 1 Quick Silver S (H. C. ten Hage) tijd 3.43.9 1.29.6; 2. Query Hanover; 3. Prins Gre- gor. Tot.: w. 2.50, pl. 1.40, 1.50, 2.60, gek. 3.50, cov. 4.50. Orkaanprijs: 1. Roland (P. A. Strooper) tijd 3.04.2, 1.29.9; 2. R. Petrosia; 3. Reve d'Or. Tot.: w. 1.70. pl. 1.30 1.70, 1.80. gek. 4.70, cov. 3.20. Tornadoprijs: 1. Odylle Spencer (P. A. Strooper), tijd 3.04.2, 1.26.9 2a Persimon; 3. Peter Spencer. Tot.: w. 6.50, pl. 2.40, 1.60, 1.90, gek. 8.40, cov. 4.10. Typhoon,prijs: 1 Mc Heny (J. J. Korver, 3.00.4, 1.25.9; 2. Ju- noschka; 3. Nelson. Tot.: w. 2.10. pl. 1.60, 2.60 gek 17.20. cov. 8.20. Bekroning van zijn loopbaan Voor 500.000 toeschouwers, on der wie Koningin Elizabeth en de hertog van Edinburgh, heeft Gordon Richards sinds kort geridderd de 174e derby ge wonnen. Engelands beroemdste jockey reeds ontelbare malen winnaar van grote wedstrijden bevocht zijn eerste derby-zege op het paard Pinza, dat eigendom is van sir Victor Sassoon. Het was Zaterdag de 28e keer dat Richards meereed. Juist nu hij over het hoogtepunt van zijn prachtige loopbaan heen scheen, ging zijn lang gekoesterde wens in vervulling. Onder geestdriftige toejuichingen van het publiek stoof Pinza als eerste door de fi nish, daarbij het paard Aureole van Konigin Elizabeth op ander halve lengte latende. De vorstin beheerste zich koninklijk, zowel toen het er even op leek, dat Aureole zou gaan winnen, als, toen de overwinning van Pinza steeds zekerder werd. Sir Victor Sassoon won 19.118 pond sterling, ongeveer 1500 pond minder dan de record-prijs, ver leden jaar door de Aga Khan met het paard Tulyar gewonnen. Sir Gordon Richards verklaar de na afloop, zeer blij te zijn, al speet het hem, dat hij het paard van Koningin Elizabeth had ver slagen. De tijd van Pinza over de 2400 meter was twee minuten 35.6 sec. Het record staat op naam van het paard Mahmoed met twee minu ten 33 4/5 sec. Het dateert van 1936. Arie van Vliet verslagen door Harris Op -de Paddington-baan te Lon den werden wielerwedstrijden ge houden, waarvan het hoofdnum mer werd gevormd door een sprintwedstrijd over drie manches van 440 yards tussen van Vliet en Harris. Harris zegevierde door in twee races als eerste in 24.9 sec. te eindigen. Dit seizoen: Het ziet er naar uit dat de Ne derlandse sprintkampioen Theo Saat dit seizoen niet meer aan de start zal verschijnen. De V. en L.'er lijdt al enige tijd aan ischias en gezien de aard der kwaal kan verwacht worden, dat hij de eerste maanden nog niet in staat zal zijn serieus te trainen (Van onze speciale verslaggever) Geheel onverwacht kwam er in de wedstrijd Z.F Oosterparkers zeven minuten voor het einde ondraag lijke spanning binnen en buiten de lijnen. De Zaandam mers hadden reeds voor de rust een nuttige 2O voor sprong genomen en schenen in de tweede helft rustig naar een overwinning te stevenen. In die zevende minuut voor het einde echter was de kleine zwartharige links binnen Groninger net iets eerder bij de bal dan Kabel. In een flits zag hij schutter Wolda vrij saanschoof hem het leer toe en enkele seconden later vielen elf Groningers elkaar om de hals: met een verrassend hard afstands schot had de blonde aanvalsleider keeper Lust kansloos geslagen (2—1 Ja, daarna ging het er ineens spannen. De tientallen toeschou wers, die het veld vóór dit doel punt reeds hadden willen verla ten, keerden op hun schreden terug als verwachtten zij nu ten slotte nog iets te zien, waarop zij eigenlijk gedurende de ge hele wedstrijd hadden gewacnt: Spanning, sensatie en promotie sfeer. Inderdaad werd de span- ,ning voelbaar en hing er even de sfeer, die in zulke wedstrij den gedurende tweemaal drie kwartier aanwezig pleegt te zijn. Sensatie eöhter Bleef uit. ZFC was ineens uit een soort voetbal- slaap opgeschrikt en liet de gas ten geen moment vrjj spel meer. Traag 'kropen de minuten voor bij, deels angstige, deels hoopvol le supporters raadpleegden ieder halve minuut hun horloge, doch aan geen van beide kanten deden zich -nog serieuze scoringskansen voor. En toenin de laatste mi- en in wedstrijden uit te komen, nuut mochten de Groningers op rechts een corner nemen. De kleine, stevige Boven zette het leer fraai voor doel, een scrim mage volgde, doch uileindelijk kwamen de Zaandammers zege vierend en opgelucht uit deze las tige situatie te voorschijn. Het eindsignaal liet niet meer op zich wachten ZFC had dus met 21 gewon nen. Verdiend gewonnen, want de Zaandammers hadden getoond een betere ploeg te bezitten. Technisch waren zij Oosterparkers ongetwijfeld de baas en ook op tactisch gebied konden de Gro ningers iets van hen leren. En tóclh.. speelde de thuisclub lang geen le klas voetbal. Plaatsen, positiekiezen en schieten lieten daarvoor te veel te wensen over. Ook de Groningers kwamen dus niet boven middelmatig tweede klasse peil uit. Hun spel was zon der franje, maaren dat was een goede eigenschap recht door zee. De gasten schie pen zich hierdoor vaak fraaie kansen, die overigens nog niet eens zo slecht werden benut. Wanneer de lange blonde Kruger immers ook maar een greintje geluk had gehad, dan had de anders kunnen strijd ai direct uitpakken. Inderdaad, Oosterparkers was niet eens zo slecht begonnen. De aalvlugge linksbuiten Prijs mocht dan reeds in de tweede minuut zijn visite-kaartje met een hoog vleugelschot hebben gedemon streerd en zelfs in de zesde mi nuut ZFC met een tam rollertje de leiding hebben gegeven, de Groningers sloegen meteen fel tteruig. Nog in diezelfde minuut schoot Kruger keihard tegen de lat, en in de negende liet de rechtsbinnen opnieuw zien, dat Oosterparkers er was. Zonder omwegen nam hij het leer in de Vlucht mee en joeg hij het met een naar dat deel van het doel, waar keeper Lust niet was. Hierna deed de kleine linksbin nen Groninger van zich spreken. Steeds scherp opgesteld mid- voor Wolda speelde in de eerste helft in teruggetrokken positie was hij een voortdurend gevaar voor de ZFC-verdediging. Een blunder van spil v.d. Veen was echter oorzaak van een twee de Zaans doelpunt. Nog maar juist had rechtsbuiten Boven een vrije trap door de stijlvolle Zaan- se keeper zien gekeerd, toen de stoere spil onnodig een hoge bal in 'het strafschopgebied met zijn hand wegsloeg. Zijn college aan de andere kant strafte ziin fout degelijk af: 20. Oosterparkers 'kwam onverdro ten terug, maar het enthousias me van het eerste half uur was er nu toch uit. Kruger stelde de Zaanse doelman nog wel met een hard schot op de proef, maar dit en ook andere schoten en kopballen leverden geen succes op. Oo'k in de tweede helft werk ten de gasten hard. De donkere Groninger flenterde een paar keer als een windhond door de ver dediging en ook Wolda werd nu af en toe gevaarlijk, doch tot werkelijke daden brachten de gasten het niet totde reeds genoemde zevende minuut voor j het einde. ZFC hield daarna echter de deur dicht. Kubler start niet in de Tour de France De Zwitser Kubler heeft de Zwitserse Wielerbond er van in kennis gesteld niet aan de Tour de France en de Ronde van Zwit serland te zullen deelnemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 3