Arbeiders in opstand tegen rood regiem in Oostelijk Berlijn Demonstranten eisen vrije en geheime verkiezingen IJmuider kotter vastgelopen op het strand te Egmond Geen overheidsgeld in de Spoorwegen" André Marie zal pogen regering te vormen Geen spontane manifestatie Dagblad voor Alkmaar en omgeving Korea-bestand naderbij Mgr Peterv gedeporteerd Tussen oud en nieuw beleid Vandaag staking? Strijd om spoorlijn in Eerste Kamer Zaligverklaring Niels Steensen Hedenmorgen weer vlot getrokken door de Nestor Auriol eventueel zelf kabinetsformateur? NOORDHOILANDS i Abonnementsprijs 6,20 per kwartaal, 2,07 per maand, 0,48 per week, inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct per mm, minimum 2,50; in alle edities 26 ct per mm, minimum 4, familieberichten 20 ct, resp. 30 ct per mm. Bij contract belangrijke korting. Directeur; E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur H. N. Smits. Bankrelatie: Ned. Credietbank. Kantoren: Hoorn, Draaf- singel 59, tel. 4243 en Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; Alkmaar, Ritsevoort 52, tel. 2046 K 2200; Den Helder, Keizerstraat 89, tel 2800 K 2230; Schagen, Ged. Gracht 39, tel. 459 K 2240. Buiten God is 'i nergens veilig (Vondel) STADSEDITIE Woensdag 17 Juni 1953 49e Jaargang - Nummer 12806 (Van onze parlementaire redacteur) I. De plannen, die de regering de afgelopen week aan de Kamers heeft voorgelegd, hebben voor een deel tot doel om door mid del van belangverlichtingen ten behoeve van het bedrijfsleven, de werkgelegenheid op lange termijn te bevorderen. De nieuwe Engelse begroting stond met een belastingverlaging die de schatkist 169 millioen pond zal kosten, in hetzelfde teken. De West-Duitse regering getroostte zich eveneens belang rijke fiscale offers in dit op zicht. Waarom? De wereldmarkt heeft niet meer die onbeperkte afzetmogelijkheden van direct na de oorlog. De concurrentie is toegenomen. Het aan te bieden product moet zo goed mogelijk en zo goedkoop mogelijk zijn. Daarvoor zijn de modernste machines nodig. Er moeten nieu we. in eerste aanleg dikwijls kostbare mogelijkheden wórden beproefd. Meer armslag voor het be drijfsleven is onder deze om standigheden een absolute nood zakelijkheid. Zeker ook in Neder land. dat in nog veel sterkere mate dan andere landen (wij hebben immers maar een kleine eigen markt) op de wereldmarkt is aangewezen. Daarnaast vraagt onze groeien de bevolking niet enkel om be houd maar zelfs om beduiden de uitbreiding van de werk gelegenheid. In de nieuwe indu strialisatie-nota heeft minister Zijlstra becijferd, dat er in de komende vijf jaar ten behoeve van dit doel niet minder dan negen milliard aan nieuw kapi taal in het bedrijfsleven zal moeten worden belegd. Dat betekent, dat per jaar 1.8 milliard aan beleggingen nodig is. evenveel als in het topjaar 1951 werd belegd. Elk bedrag dat minder belegd wordt, houdt ech ter blijvende werkloosheid voor een aantal Nederlanders in. In 1952 werd echter maar 1.6 milliard belegd en voor 1953 verwachtte men tot voor kort een nog verdere teruggang tot 1.4 milliard. Ook zo beschouwd komt de regering dus zeker niet te vroeg met haar plannen, voor zover die de bedoeling hebben om door middel van belasting faciliteiten het beleggen van nieuw kapitaal aantrekkelijk te maken Op het congres van de Partij van de Arbeid zei de heer Hof- stra: „Kapitaalvorming is voor ons land een levensnoodzakeliik- heid. Zolang er geen socialisme is. zijn wij voornamelijk aange wezen op particuliere kapitaal vorming. ook al zijn wij daarvan geen voorstanders." Uit deze uitlating blijkt, dat eensgezindheid omtrent de nood zaak van kapitaalvorming ten behoeve van de werkgelegenheid geenszins diepgaande verschillen over „de wijze waarop" uitsluit. Aan socialistische zijde staat men een zo groot mogelijke af roming van kapitaal door de overheid voor. teneinde de over heid in staat te stellen om dat afgeroomde kapitaal op de wijze, die door haar het meest wense lijk wordt geacht, te kunnen be leggen. Een dergelijk beleid mondt uit in steeds grotere overheidsinves teringen en overheidsbemoeiin gen met het bedrijfsleven. Aan niet-socialistische kant legt men de nadruk op de zelfwerkzaam heid van het particuliere be drijfsleven. Men kent er de over heid, in meer of mindere mate. wel een taak toe. maar dan toch van aanvullende en stimuleren de aard. Beziet men de plannen van de regering tegen de achtergrond van deze tegenstelling, dan kan de conclusie luiden, dat ook de regering de nadruk heeft gelegd op de zelfwerkzaamheid van het particuliere bedrijfsleven, omdat de voorgestelde belastingfacili teiten immers de bedoeling heb ben om de vrije ondernemerslust aan te wakkeren. Een en ander verklaart ook. waarom de plannen aan socia listische zijde, bij de aankondi ging in Maart, zacht gezegd, koel zijn ontvangen. Op het congres van de Partij van de Arbeid wilde de heer Hofstra nog geen definitief oordeel geven. „Wij zullen deze aangelegenheid nog eens zeer grondig moeten be zien." zei hij. Ook in politiek opzicht is be langrijk tot welke conclusies dit interne socialistische beraad leidt. Deze plannen markeren immers zo beschouwd een fase in de politieke ontwikkeling, temeer omdat zij als het ware weg wijzers zijn in de richting van een beleid, waarbij de keuze tus sen de tegengestelde inzichten nog duidelijker aan het licht zou moeten treden. Vooralsnog echter slechts weg wijzers in het grensgebied en met tegengestelde armen, aan de ene kant het jongste verleden: hoge belastingen, geremd parti culier initiatief, aan de andere kant: geringer drük en dus meer armslag voor dat initiatief. Zij. die de hoge belastingen omwille van onze slechte be talingsbalans en hoge defensie- lasten node hebben aanvaard, zullen op deze wegwijzers de uittocht naar dat andere land willen aflezen, mogelijk gewor den door onze beduidend ver beterde positie. Voor hen een eerste stap. maar in de princi pieel goede richting. En als een offer, dat de schatkist in 1954 bijna 260 millioen gaat kosten, niet onbeduidend. Anderen, van huis uit „geen BERLIJN, 16 Juni Vijfduizend arbeiders hebben vandaag in Oost-Berlijn een demonstratie gehouden, welke groot opzien heeft gebaard, daar in een communistische staat nog nooit een dergelijke demonstratie lieeft plaats gevonden. De demonstranten eisten afschaffing van de verhoogde prestatienormen en bovendien vrije en geheime verkiezingen. De arbeiders verschenen voor het ministerie van de zware industrie, maar jouwden de minister Fritz Selbman uit, toen deze verscheen. Zij eisten toege laten te worden tot Grotewolil en Walter Ulbrielit, de partij-secretaris. Er werd geantwoord, dat slechts een kleine delegatie toegelaten kon worden. Bijua twee uur lang hebben de arbeiders voor het ministerie gestaan. Vervolgens zijn zij rustig terug gekeerd naar hun werk. De ontevredenheid van de arbeiders leek echt, maar hun manifestatie was zo goed voorbereid, dat deze meer leek op een filmopname in een studio dan op een werkelijke spontane demonstratie. In West-Berlijn hebben geruch ten gecirculeerd, dat de demonstranten slaags zouden zijn geraakt met de volks, politie, maar deze berichten zijn niet juist. Het is nergens tot een botsing gekomen. lig wordt gestreefd door de ar beiders. Een van de belangrijkste taken van de partij in de nabije toe komst is er voor zorg te dragen dat de lonen van de arbeiders die hun norm verhogen, verhoogd worden. De onjuiste regeringsmaatregel van 28 Mei (betreffende de ar beidsuren) zal door de vakvereni gingen herzien worden. Het Politburo verzoekt de ar beiders solidair te blijven met de regering en de partij en niet toe te laten, dat door de vijandelijke provocateurs verwarring en wan trouwen wordt gezaaid." Na deze bekendmaking eisten de betogers een algemene staking in Oost-Berlijn op Woensdag. Vanavond trokken duizenden zingende Oost-Berlijners door de Stalin-Allee achter een groep van ongeveer 300 jonge stakers, die zongen „Vrede en een beter leven". Ongeveer 600 leden van de communistische jeugdbeweging in Oost-Duitsland hebben van avond in de straten van Oost- Berlijn een tegen-demonstratie gehouden. Zij droegen spandoe ken met het opschrift „Wij heb ben vertrouwen in onze regering". Van de zijde van kanselier Adenauers Christen Democrati sche Unie noemde men de ge beurtenissen van Dinsdag in Oost-Berlijn een alarmerend te ken, dat „de onderdrukte Duit sers vrijheid wensen". Berlijnse afgevaardigden van de Socialistische Partij geloven, dat zich mogelijk in de komende dagen ook in andere centra in Oost-Duitsland demonstraties kunnen voordoen. PANMOENJON De wapen stilstandsdelegaties zullen van daag in Panmoenjon bijeenkomen voor een bespreking die van be slissende aard kan zijn en een voorloper van een bestand op Korea Rode eisen genegeerd PARIJS Hier ontvangen be richten bevestigen het vermoe den, dat de bisschop van Vac, Mgr. Petery door de communis tische regering van Hongarije gevangen genomen is en naar een afgelegen plaats vervoerd; zijn plaats schijnt te worden ingeno men door de hulpbisschop en vi caris-generaal Mgr. V. Kovacs. Zijn arrestatie wordt geweten aan zijn houding ten aanzien van de benoeming van zekere pro gressieve geestelijken. De rege ring had n.l. een aantal zulker communistisch georiënteerde priesters voorgedragen voor be noemingen op belangrijke posten, waarop de bisschop geweigerd heeft in te gaan. De demonstratie was begonnen met een opmars van bouwvak arbeiders, die protesteerden te gen verhoging der prestatienor men. Naarmate de opmars, door de Stalin-Allee en de Unter den Linden, vorderde, voegden zich meer betogers bij de stoet. Voor de regeringsgebouwen slaagde de minister van Mijn bouw en Staalindustrie, Selb- mann, erin op een tafel tussen de menigte te klimmen. „Ik ben zelf ook arbeider geweest", zo riep hij. „Maar dat ben je ver geten", werd uit de menigte ge schreeuwd. Selbmann verklaar de, dat hij de betoging tegen ho gere normen in de Stalin-Allee, - waar de demonstratie begon nen was - gerechtvaardigd achtte. Doch de menigte riep te rug: „Wij zijn niet alleen tegen hogere normen in de Stalin- Allee Wij zijn tegen hogere normen in geheel Oost-Duitsland. Wij willen vrije verkiezingen." Een metselaar, in vuilwitte broek en met naakt bovenlijf, klom op de tafel en duwde Selb mann opzij, schreeuwend: „Wij zijn niet geïnteresseerd in wat je ons vertelt. Wij willen vrij zijn. Onze betoging is niet alleen tegen hogere normen. Wij zijn niet alleen afkomstig uit de Stalin- Allee. Wij zijn Berlijn." Een van zijn kameraden riep uit de menigte: „Dit is een op stand van het volk." Op het moment dat de arbei ders zich terugtrokken, is door de regering een communiqué uit gegeven. Vrachtwagens voorzien van luidsprekers reden door de straten om de inhoud van het communiqué onder het publiek te verspreiden. (Van onze parlementaire redacteur) V) In het communiqué wordt ge zegd: „Het Politburo is van mening dat de verplichte vermeerdering van het aantal werkuren met tien procent, zoals door de regering is voorgeschreven, niet in over eenstemming is met de wet. De vergroting van de arbeids- norm kan niet bereikt worden door regeringsmaatregelen, maar alleen wanneer hiernaar vrijwil- Eertijds niet-katholiek Leids hoogleraar HANNOVER Tijdens de te Hannover gehouden diocesane Katholiekendag in het bisdom Hildesheim, waaraan 35.000 Ka tholieken deelnamen, werd mede gedeeld, dat tot de H. Vader een dringend verzoek is gericht de grote heilige en geleerde Bisschop Niels Steensen zalig te verkla ren. Deze mededeling is ook be langwekkend voor Nederland, omdat Niels Steensen, van Deen se afkomst, als medicus anatoom en geoloog van wereldvermaard heid jarenlang verbonden is ge weest aan de Leidse'Universiteit. Hij woonde o.a. te Amsterdam en Leiden. Tijdens zijn verblijf te Leiden ontdekte hij de uitvcfer- gang van de oorspeekselklier, naar hem Ductus Stenonianus genoemd. Tevens is hij de grond legger van de moderne geogno- sie. Zijn wetenschappelijke on derzoekingen op medisch en geo logisch gebied brachten hem in .99 (Van onze verslaggever) EGMOND AAN ZEE Hoog lag de IJM 249, een viskot- ter, gisteren op het Egniondse strand, slagzij makend naar links, en onbeweeglijk. Een paar honderd meter uit de kust lag de Nestor van rederij Wijsmuller uit den Hel der onder stoom, en meer naar het Noorden lag de tweede kotter van de IJmuider reder te rijden op de golven. Tussen deze schepen door voer de Egniondse redding boot, de President Steyn, heen en weer. voorstanders van particuliere kapitaalvorming" om met de socialist Hofstra te spreken, en die zich onder het door de nood opgedrongen beleid ook princi pieel behagelijk voelden, kun nen op kunstig geplaatste weg wijzers echter nog wel iets an ders lezen, in zover de rege ring de plannen motiveert als noodmaatregelen. Zii kunnen dus betogen, dat met deze plannen nog geen sprake is van een wezenlijke belastingverlaging Het lijntje zal dus zeker ver dwijnen Vervoersbeleid De minister maakte voldoende duidelijk door welke motieven, hij zich bij zijn vervoersbeleid laat leiden: eerst wordt onder zocht of een lijn inderdaad on rendabel is. Maar ook wanneer zij dat is, volgt nog geen ophef fing. Op de lijnen AlkmaarDen Helder, NijmegenTiel, Gronin genLeeuwarden en Deventer Hengelo moet er ook geld bij. Tweede vraag is of het railver- voer op bevredigende wijze ver vangen kan worden. Anderzijds wilde de minister echter ook niet zonder noodzaak overheidsgeld in de Spoorwegen steken. De oude verkeersspecialist van de A.R. die altijd voor het parti culiere vervoer in het krijt placht te treden, kwam weer in de mi nister boven toen hij betoogde, dat er faire concurrentie moet blijven en dat is niet het geval als men de spoorwegen met over heidsgelden gaat subsidiëren. De motie Molenaar werd ten slotte met 15 tegen 17 stemmen verworpen. Voor stemden de VVD en de communisten, maar voor het overige zaten de voor- en tegenstemmers in alle frac ties. werd hij priester gewijd. In 1677 stelde de H. Stoel hem aan tot Apostolisch Vicaris voor Scandi navië met standplaats Hannover. In 1680 was hij tevens wijbisschop in Münster. „Verschillende spoorlijnen zijn opgeheven zonder dat de Kamer zich daartegen heeft verzet. Nu de aanval op het hart van Holland is gericht, koint men in het geweer." Deze wat honende uitspraak, die gistermiddag in de Eerste Kamer werd gedaan, was afkomstig van de be jaarde oud-kantonrecliler uit Tiel, de Christelijk-Histo- rische senator Kolff. Onderwerp van debat was het door I 1667 naar Florence waar hij Ka w, i i tholiek werd en philosophie en de minister van Verkeer en Waterstaat genomen besluit theologie ging studeren. In 1675 om de spoorlijn Loolaan-Scheveningen, die in Den Haag aansluiting geeft op het grote verkeersnet, na beëindiging van het zomerseizoen op te heffen. Minister Algera, nog maar sinds kort uit Friesland naar Den Haag verhuisd, gebruikte een zelfde argument om zijn beleid te verdedigen: andere gewesten hebben ook niet rendabele lijnen zien verdwijnen. Moet de bevol king daar geld opbrengen om soortgelijke lijnen elders in stand te houden? De man, die deson danks vocht voor het behoud van het omstreden lijntje was prof. Molenaar (VVD). Hij woont reeds lang aan het lijntje en legde er de nadruk op dat in het treintje nogal eens mensen zitten. De minister die het nog maar kort ziet rijden, had opgemerkt, dat het dikwijls leeg is.De minis ter won in elk geval de strijd, de motie Molenaar die aandrong op uitstel, werd met 15 tegen 17 stemmen verworpen. Dinsdagmorgen omstreeks zes uur raakte de IJM 249, die dicht onder de kust op de garnalen- vangst was, door het breken van een olieleiding machteloos tegen over de stijve Zuidwester en dreef af naar de kust. En daar raakte zii muurvast op het strand, ongeveer twee kilometer ten Zuiden van Egmond. tussen de palen 40 en 41. IJM 249 is eigendom van schipper A. v.d. Ree uit IJmuiden en zij werd in 1927 gebouwd op een werf in Gent in België. In 1929 kwam er een motor in. twee jaar heeft zii nog met zeil gevaren. En- in 1945 kocht schipper van de Ree de schuit. En nu zat ie daar. De badgas ten stonden onder aafi het boord, zo laag was het water toen het eb was. De verzekering-mii. was op de hoogte gesteld, maar de zoon van de schipper wilde daar niets van weten en kwam met een andere kotter met ankers en kabels, om te proberen de IJM 249 zelf los te trekken. Maar de verzekering-mii. besliste, dat Wijsmuller uit Den Helder het karwei zou opknappen en zo ging de andere kotter voor anker, en kwam de schipper, een van de drie zoons van Van de Ree. naar de wal met de vlet. De jongste zoon bleef achter op het stam pende scheepje. En intussen wachtte men met smart op hoog water, dat pas te gen de avond verwacht kon wor den. Tegen zessen ging de Pre sident Steyn te water, om in de buurt te zijn voor het geval er iets mocht gebeuren. De drie duim dikke sleepkabel van zo'n ruim drie ton gewicht was al overgebracht en de nestor was gereed. Zoals gezegd, men wacht te op hoog water. Maar het water liet verstek gaan en de vloed die PARIJS Na vijf dagen van onderhandelen teneinde de steun te krijgen van andere politieke partijen in de Nationale Verga dering, heeft de voormalige ra dicaal-socialistische premier An dré Marie er eindelijk in toege stemd te zullen pogen een nieuwe Franse regering te vormen. Marie heeft alvorens de op dracht van de president te aan vaarden de afgevaardigden ge polst, teneinde er zeker van te zijn dat hij voor zijn programma genoeg steun zou krijgen in de Nationale Vergadering. De ge voerde besprekingen met de ver schillende partijfracties hebben hem blijkbaar hiervan overtuigd. Verwacht wordt dat Andre Ma rie Donderdag voor de Nationale Vergadering zal verschijnen om te verzoeken om investituur. Volgens de correspondent te Parijs van de „Daily Telegraph" heeft de Franse president, Vin cent Auriol, onofficieel doen ver staan, dat hij overweegt voor geval ook André Marie niet zou slagen zijn functie neer te leg gen om zichzelf in de mogelijk heid te stellen een „regering van nationale eenheid" te vormen. opkwam tegen half zeven, was niet hoog genoeg. De motorvlet van Wijsmuller, die de kabel had overgebracht, lag bij de IJM 249 dwars op de branding, en geraakte weldra vol water en zand. Om half zeven gaf men vanaf de Nestor een stoot op de fluit. men ging aan de slag. Zware rookpluimen wolkten uit de schoorsteen omhoog, en voetje voor voetje schoof de Nestor naar voren. Langzaam aan kwam de kabel strak te staan. Er ge beurde niets. Het water was zo laag. ondanks de vloed, dat er zelfs geen enkele beweging in de IJM 249 zat. Slechts toen de ka bel nog strakker kwam te staan, richtte de IJM 249 zich overeind en rolde daarna op haar andere zij. Maar hoe de Nestor ook in de kabel hing. verder gebeurde er niets. De kotter bleef waar zij was. De wilde branding spatte schuimend uiteen tegen de bruin zwarte scheepswand en de wal mende rookslierten waaiden weg over de onstuimige zee. De schip per van de andere kotter, die op veilige afstand voor anker lag. bestond het om samen met een collega in een roeivlètje de wilde branding te overmeesteren en, nu eens hoog. dan weer laag en bijna onzichtbaar, zwoegden de twee mannen tegen de stroming en de wind op naar hun schip. Totdat de President Steyn zich over hen ontfermde en de vlet op sleeptouw nam. Toen ging het vlugger. Om even over zeven had het water zijn hoogste stand bereikt en alles was onveran derd. Oude van de Ree. staande op het strand, had het al opge geven. Het werd niets. Als de wind recht op de kust had ge staan. was het misschien beter geweest. De talrijke toeschou wers op het strand dropen af. Even over half acht gaf de Nes tor weer een stoot op de fluit, ten teken dat men de poging op-' gaf. De hemel was ondertussen schoon gewaaid. Bij de volgende vloed, vanmorgen om circa half acht. zou men weer een poging wagen om de IJM 249 los te trek ken. Door het rijden in de bran ding Dinsdagmorgen had de schuit al water gemaakt. Maar ze ziet er stevig uit en zal de nacht wel goed doorgekomen zijn. DE IJM 249 VLOT Na de vergeefse pogingen van gisteravond, hervatte men van morgen bij het volgende hoog water de pogingen om de gister morgen gestrande kotter IJM 249 vlot te krijgen, hetgeen tenslotte gelukte. Ook nu zag het er, doordat het water niet hoog genoeg opkwam, naar uit dat men onverrichterzake ook deze poging zou moeten op geven. Wel was de IJM 249 door de „Nestor" wat meer dwars ge trokken, zodat de kop niet meer op het strand lag, maar toen om half acht het water op zijn hoogst was, waren verdere resultaten uitgebleven. Om tien over half acht deed de „Nestor" nogmaals een poging, het schroefwater kolkte omhoog, en toen klonk er een triomfantelijke fluittoon over het water: het lukte. Langzaam trok de Nestor de heftig heen en weer zwiepende IJM 249 achter waarts door de branding en tien minuten later was de kotter weer geheel in zijn element. De Parijse brandweermannen hebben indrukwekkende reddingsdemonstraties gegeven boven de Seine, dicht bij de Pont de la Concorde. Helicoptères, uitgerust met drijvers, redden drenkelingen uit de Seine, voor de ogen van honderden Parijzenaars, die allen het rustige gevoel kregen nooit te kunnen verdrinken, wanneer er maar een brandweerman uit hun stad aanwezig is

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 1