Ford bereikt gouden mijlpaal Proefvaart motorpont no. 1 met! Van „blikken (lintf op wielen tot rijdende luxe-salon Katholiek Nederland naar Dokkum (II) Boiu Ford dacht in millioenen Met September bij Hembrug in de vaart Beli enM Kapitein ontzet nil bevoegdheid VOOR DRIE MAANDEN Markt en Beurs Acleiiauer steunt weduwe Goettling Pagina 8 Zaterdag 20 Juni 1953 (Van een onzer verslaggevers) Men heeft vaak willen betwijfelen of Henry Ford, de man, die van de auto een massaproduct maakte, wel een genie was. Er werd gezegd, dat Ford alleen maar goede ideeën had. Doch het verschil tussen deze twee begrippen kon men toch niet uitdrukken. Of hij nu een genie was of een ideeën-maker, een feit is, dat wat in het brein van Ford groeide, altijd iets bij zonders was. Niet enkel de auto heeft daarvan geprofiteerd, ook de vliegtuig industrie. De beste oplossing zou zijn beide begrippen samen te koppelen: Ford was een „genie met ideeën". Een typisch voor beeld daarvan huiten de auto-industrie is Toen hein werd gevraagd hoe hij het dan zou doen, ant woordde Ford: „Bouw een vliegtuigromp in drie of vier stukken, zodat je er aan alle kanten bij kunt en de dingen, die te dun zijn om erin te komen construeer je in twee helften en later maak je al die stukken, als ze helemaal compleet zijn, van binnen aan elkaar vast en je hebt je vliegtuig." wel het volgende. Toen de oorlogsproduc tie voor vliegtuigen op gang moest komen, vroeg de Amerikaanse regering aan Henry Ford een advies uit te brengen. Ford, die jarenlang geen voet in een vliegtuigfabriek had gezet, ging naar San Diego en wat hij daar zag, deed hem stijf staan van verba zing. „Ik begrijp jullie niet", zei hij legen een van de kopstukken, „jullie nemen een vliegtuig, maken dat aan alle kanten dicht en gaan er dan van alles instoppen door allerlei kunstig gemaakte gaatjes, welke heel vakbekwame en dus heel dure man nen soms zelfs met tandartsboren in de huid prikken Pe V-8 „De rijdende salon" Door deze raad veranderde de gehele Amerikaanse vliegtuig industrie grondig, in feite maak te zij de massa-productie van Vliegende Forten en Liberators eerst goed mogelijk, zoals nu de Sabres en Thunder jet volgens dit principe worden gebouwd. Door de massa productie heeft Ford nu een halve eeuw geleden van zijn uitvinding u weet misschien nog wel dat „blikken ding" op wielen een „Volks wagen" gemaakt. Op een Juni dag in 1903 werd de Ford Motor Company geboren, een fabriekje met een paar man, waarvan een kwart van de aandelen in han den was van Henry Ford zelf. Door de massa productie kon hij alle concurrentie verslaan. Want voor een goed begrip zal men moeten weten, dat Ford aller minst de auto heeft uitgevonden. Toen hij er aan begon, was de auto de „wagen zonder paard" zoals men zeide reeds lang een gevestigd vervoersmiddel. De Duitsers Otto Benz en Mayback en de Fransman Lebon zijn de eigenlijke uitvinders van de auto geweest. Maar Henry Ford was de man, die in millioenen auto mobielen dacht, toen iedereen met moeite een of twee wagens per dag vervaardigde. En deze Ford zag tenslotte zijn systeem zo perfect worden, dat hij elke tien seconden een auto kant en klaar had. Hij was ook de man, die zijn kostprijsberekenaars een jm/i/iii/i»»»/»»»/;///»//»///»///»; VRAAG OVERTREFT I AANBOD 5 5 S In het bioscoupzaaltje van J J de Nederlandse Ford-labriek J S vlak bij de Hembrug te Am- S sterdam, werd op de gouden 5 jubileum-dag van het Ford- 5 5 concern een première ge- 5 draaid: „The Americam road". 5 5 In dit korte filmpje (ongeveer g g een half uur) werd de hele J 5 historie verteld van de ge- 5 5 boorte en groei van de Ford. J Niet alleen dat de auto kwam, 5 g maar door de auto ook de S wegen. Het was een impo- J nerend stukje werk, dat de J grootheid van een man liet S zien, die door een onuit- 5 blusbare energie en door J een wonderlijke rijkdom aan S ideeën van bijkans niets iets S formidabels wist te scheppen. J J Het raderwerk loopt thans ge- 5 smeerd. De fabriek, een heel s 5 klein radertje in de grote J Ford-machine, werkt op volle J 5 toeren. Per dag verlaten drie 5 5 en dertig wagens kant en 5 J klaar de fabriek, alle typen, g alle gewenste kleuren. „Juist 5 daarvan worden we af en toe 5 5 bijna stapelverklaarde 5 ons een lid van de technische g staf. Op het ogenblik wordt i 5 bijna uitsluitend voor de J binnenlandse afzet gewerkt. 5 „De vraag overtreft verre het 5 aanbod en dat scheut ettelijke J problemen, want ook uit het J buitenland komen de grote 5 orders binnen." Men wil deze 5 prijs liet uitrekenen, die 42 dol lar lager lag dan die van zijn concurrenten. Op die manier dwong hij de concurrentie of om op te geven of wel zijn methodes na te volgen. Hij dwong ook zijn concurrenten om met betere automobielen te komen door er zelf mee voor de dag te komen. Hij was een soort tovenaar, die wonder na wonder met de hak van zijn schoen uit de grond stampte. De T-Ford Misschien herinnert u zich nog de veelgezochte en veelbecriti- seerde T-Ford. Ford verkocht er 16 millioen van. Heel onverwacht kwam hij toen echter ook met een acht cylinder wagen in de goedkope prijsklasse, de A-Ford. Deze wagen was ruimer, beter verend, een sterkere motor met een versnellingshandle in plaats van een versnellingspedaal. Dit product ging er even hard in als zijn voorganger. Zijn leven lang stond Henry Ford in het middelpunt van de belangstelling. In de prille begin periode maakte hij dure ren- wagens: in een ervan werd hij de eerste man ter wereld, die meer dan 140 kilometer per uur reed. In 1903, toen hij al veertig was, wist Ford eindelijk een begin te maken met zijn auto voor de massa. Hij-vond mensen, die in de hachelijke onderneming geld durfden te steken, zoals de ge broeders Dodge, die motoren en chassis voor hem wilden bouwen. Alles bij elkaar vergaardde hij 28.000 dollar als beginkapitaal. Met deze som werd het Ford imperium opgebouwd. De auto verkoop had in die dagen wel bijzondere problemen. Tal van mensen boden Ford whisky, var kens, kippen, eieren, graan, koei en -en paarden, zelfs timmerhou.t voor een auto. Maar hij had geld nodig, veel geld om weer goed kopere wagens te kunnen bouwen. Nimmer vergeten is hoe hij in 1914 iedereen die een Ford bad gekocht, veertig dollar terug betaalde Een Ford-dealer moest met een T-Ford (de blikken bus) de trap pen van het kapitool te Washing ton beklimmen om te laten zien dat de wagen van de schokken niet het minste ondervond: der tig jaar later zou hij hetzelfde kunstje laten uithalen met een jeep. Al gauw was Ford de fabrikant, die meer auto's maakte dan alle andere autobouwers ter wereld tesamen. Zijn leven werd echter vergald door constante ruzie met de aandeelhouders. Na een hevig debat op zekere dag, kocht hij „ze" er in 1919 uit voor 90 mil lioen dollar. De gebroeders Dodge alleen kregen 25 millioen voor het crediet van.... 5000 dollar, dat zij in 1903 hadden geleend. Het jaar 1923 was Fords topjaar met een productie van 2.201.188 wa gens. Hij werd in Amerika een nationale figuur, een man met een enorm gezag, van wie alge meen werd aangenomen, dat hij bij candidaatstelling voor het pre sidentschap zeker in het Witte Huis zou komen. Toen Ford weigerde om in 1923 tegen Coolidge candidaat te staan „waarom zou ik, de man doet prima zijn werk" stuurde Coo- lidge hem een danktelegram. Omstreeks 1927 was de T-Ford dood. De mensen wilden mooiere auto's hebben. De A-Ford kwam, waarvan er 4 millioen werden gebouwd. Toen dit product ook niet meer ging verbaasde hij de wereld en vooral de concurrentie door met de befaamde V-8 motor te komen, twee rijen van vier cy linder in een enkel motorblok in V-vorm. Ford was geen gemakkelijk man. Behalve onenigheden met zijn aandeelhouders had hii ook zijn moeiljikheden met de rege ring en de vakbeweging. Hii was de mening toegedaan, dat de bes te regering er een Was. waarvan men he minst merkte. Even hard hadden de vakbewegingen het bij hem te verduren. Toch gebeurde het merkwaardige, dat in 1941, toen bij de grote staking de fabriek was omgeven door posters en de poorten waren ge barricadeerd. Ford plotseling liet weten, dat hij bereid was te onderhandelen. Hij gaf vrijwillig alles wat men verlangde en zelfs nog meer Later bleek dat zijn vrouw Clara, met hem had gesproken. „Henry heeft een harde kop, maar ik wilde geen vechtpartijen rond de fabriek, want ik kan geen bloed zien Toen zijn enige zoon in 1943 overleed stond de fabriek voor een crisis. Het Fordrijk omvatte hopderdvijftigduizend arbeiders en achtenveertig fabrieken in drie en twintig landen. In kas waren zeshonderdtachtig millioen dollar ln contanten en effecten. Die sta tistiek was echter bedriegelijk. Het reusachtige rijk was wankel en stond op het punt het te be geven, eens de grootste automo- bielbouwer ter wereld had Ford zijn aandeel in de Amerikaanse autoproductie moeten zien dalen van tot veertig procent in 1930 tot twintig procent in 1945..,. In 1946 verloor de Ford Motor Com pany zoveel geld (55 millioen in 6 maanden) dat de reserves spoe dig zouden zijn uitgeput; drie jaar later stond het Ford-imperium weer stevig op de benen. Groots vader Ford had het klaargespeeld en liet zijn kleinzoon, Henry Ford II een kerngezond bedrijf achter. De laatste levensdag van Henry Ford, 7 April 1947 begon als zo vele dagen in de laatste twee ja ren van zijn leven, met een ste vig ontbijt, havermout, pruimen, bacon, toast, koffie. In de vroege voormiddag belde hij zijn chauf feur op en liet hij zich door Daarborn rijden. Daarna ging hij naar de machtige autofabriek aan de oevers van de River Rouge. Op weg naar huis stopte hij even bij het kerkhof waar enkele goe de vrienden van hem lagen be graven. Met zijn pantoffels aan liep hij tussen de grafzerken. Voor de open haard bekeek hij 's avonds met zijn vrouw foto's en las hij een stukje uit een boek. Om negen uur ging hij naar bed, werd daar plotseling overvalle'n door een hoestbui. Anderhalf uur later stierf de man, die met zijn auto's alle afstanden had uit gewist, in alle kalmte. (Van onze verslaggever) NOORDZEEKANAAL Wij zijn gister gevaren van het IJ naar IJmuiden de sluizen door in een ongewoon vaartuig. Aan het grote, vlakke dek zou men zeggen dat liet een vliegdekschip was, want het heeft een oppervlak te van 65 x 12 m. Het is echter maar een doodgewone pont; althans een pont, want „doodgewoon" is dit vaar tuig niet. Het onderscheidt zich in menig opzicht van zijn voorgangers de Rijksponten van 1 lot en met 11, die in het Noordzeekanaal de «ververbinding onderhouden; dat zijn stoomponten en deze: Pont 12 is Motórpont nr. 1 maal varen, dan zal er ruimere gelegenheid zijn het thans onder broken revisie-programma met dubbele kracht ter hand te nemen. De nieuwe Donaupont zal een grote verbetering brengen in he. verkeer; alleen maar jammer, dat dit grote vaartuig niet eerder ontdekt en gereed gemaakt werd. De pers had hem al gauw de naam van Donaupont gegeven, want deze nieuwe aanwinst van Rijkswaterstaat was oorspronke lijk bestemd voor de Donauvaart; voor het vervoer van spoortreinen van Roemenië naar Bulgarije. Hij was met 'n broertje in de jaren 1938/'39 gebouwd; het broertje heeft zijn bestemming bereikt, dooh „onze" Donaupont lag, toen de oorlog uitbrak ergens op een werf in Duitsland. En de oorlog met zijn vele bombardementen is aan het vaartuig niet ongemerkt voorbijgegaan. Deerlijk gehavend en doorzeefd van kogels lag het daar te roesten, totdat Nederland het kocht; voor 'n zacht prijsje, naar ons werd verteld. Hij werd naar Rotterdam gebracht en van daar overzee naar Amster dam, om op de werf van de Ned. Dek- en Scheepsbouwmaatschap pij een metamorphose - te onder gaan en geschikt gemaakt te wor den voor de pontdienst over het Noordizeekanaal. De machines werden gerevi seerd; de drie spoorbanen op het stalen dek werden verwijderd en vervangen door een houten dek met vijf rijbanen, die plaats bieden aan 50 voertuigen. Deze nieuwe Donaupont heeft dus een vervoerscapaciteitj die driemaal zo groot is als die van de bestaande ponten. En nu was het zover, dat hij zijn proefvaart mocht maken. Behalve de man nen van Rijkswaterstaat en de scheepswerf waren ook de jour nalisten, die al menig kolommetje over de pont-misère te Velsen en Zaandam hadden volgepend, van de partij. Nauwelijks van de wal, draaide de Donaupont uit pure vreugd in anderhalve minuut rond zijn as. Het was fantastisch het grote ge vaarte zo snel te zien wenden. Het wordt daartoe in staat gesteld door de twee Voith-Sflhneider- ■keer de laatste jaren toegenomen. Werden in '50 in Velsen 1.210.000 voertuigen vervoerd, in Zaandam 1.050.000; in 1951 resp, 1.280.000 en 1.223.000. In Januari van dit jaar vervoerden beide ponten 94.000 voertuigen; in Februari beide 99.000. In Maart, toen in Velsen een vierde pont werd ingelegd, aldaar 106.000 en in Zaandam 114.000; in Mei 134.000 en Zaandam 123.000. De vierde pont te Velsen gaf verlichting voor de pont aan de Hembrug. Men verwacht een toename van 't verkeer aan de Hembrug. Daar komt bij, dat de tunnel te Velsen over 5 jaar gereed komt; die te Zaandam zal nog wel 12 jaar jp zich laten wachten. Het in de aanleginrichtingen te investeren kapitaal zal dus te Zaandam lan ger profijt opleveren dan te Vel sen, waar de pont over 5 jaar overbodig zal zijn. Tenslotte is het wenselijk het verkeer met ponten dicht langs de rustpijler van de Hembrug zo veel mogelijk te beperken; en in- plaats van de grote Donaupont, zou men twee kleinere ponten in de vaart moeten brengen. Voor de Donaupont, die ruim tweemaal zo groot is als de tot dusver gebruikte ponten moet aan weerszijden van het kanaal een aanleginriohting worden gemaakt; dit werk is in April aanbesteed en wordt thans uitgevoerd door de Amsterdamse Ballastmaat- söhappij, die dit moeilijke karwei in September gereed hoopt te krijigen. Tot zolang heeft het per soneel van Rijkswaterstaat gele genheid zich op de Donaupont in te werken. Ais de Donaupont te Zaandam in de vaart komt, zal men te Velsen zoveel mogeiijk een vierde pont in de vaart kun nen houden, hetgeen dus ook voor Velsen een meerdere service be tekent. Omdat men in September de FAILLISSEMENT OMMELANDEN AANGEHOUDEN GRONINGEN. De Civiele Kamer van de arrondissements rechtbank te Groningen heeft gistermorgen besloten de faillis sementsaanvrage van de Omme landen, gedaan door de Sema- rangse administratiemaatschappii. voorlopig aan te houden. Voor lopig kan dus geen uitspraak tegemoet worden gezien. Schepeling vermoedelijk verdronken DELFZIJL De plm. 18-jarige lichtmatroos S, Masch uit Wilder- vank, varende op het m.s. Egbert Wagenborg, is in Vanern (Zw.) niet meer aan boord teruggekeerd Men vermoedt dat hij met een kano naar boord wilde terugke ren, waarbij het vaartuig moet zijn omgeslagen; niemand blijkt iets van het ongeval gemerkt te hebben, Zi.in pet werd drijvende gevonden zodat het ergste wordt gevreesd. AMSTERDAM, 19 Juni Ka pitein H. M. uit Delfzijl is door de Raad voor de Scheepvaart schuldig bevapden aan het on geval, dat zijn motorzeilschip „Al batros" op 27 December j.l. in het Kanaal is overkomen, toen het op de kust van het eiland Wight op de grond stootte en verging. De drie opvarenden kon den zich ternauwernood redden door 200 meter door het ijskou de water naar de kust te waden, waar zij werden voorzien van droge kleren. Omdat ook de scheepspapieren waren verloren geraakt, was het ongeval, dat vanmiddag door de Raad voor de Scheepvaart is behandeld, moei lijk te reconstrueren, zo zeide de inspecteur. Naar zijn mening had de kapitein niet de juiste con clusie getrokken, die in de ge geven omstandigheden bij een juiste navigatie voor de hand lag, namelijk een andere koers te gaar. varen, toen hij bemerkte, dat hij te dicht bij de kust lag- Ook de verklaring van de kapitein, fiat hij het mistsein van de wal niet had gehoord, achtte de inspec teur, naar hij zeide, niet aanne melijk. Hij vroeg de Raad kapi tein M. de bevoegdheid tot het varen als kapitein te ontnemen voor de tijd van één maand. De Raad, direct uitspraak doende, veroordeelde de 38-jarige kapi tein tot het ontnemen van zijn bevoegdheid voor de tijd van drie maanden. Waterpolo DE LOTING VOOR DE TROFEO ITALIA UTRECHT. Te Utrecht werd de loting verricht voor het wa- terpolo-tournooi om de Trofeo Italia, dat van 17 t.m. 22 Augus tus te Nijmegen wordt gehouden. De loting geschiedde door twee leden van de gezantschappen van Hongarije en Zuid-Slavië. Van de K.N.Z.B., 't organiserend lichaam, waren aanwezig de voorzitter, de heer Jan de Vries, de secretaresse mevr. F. L. A. Suttorpvan der Berg en de leden van de sport- commissie van de K.N.Z.B., raw. P. Escatoachev. Noordwij'k en de heer B. Planjer. De loting van dit tournooi, dat in een halve competitie wordt gespeeld, had het volgende resul taat: Maandag 17 Aug.: 19 uur: BelgiëHongarije 20 uur: ItaliëZuid-Slavië. 21 uur: SpanjeNederland. Dinsdag 18 Aug.: 19 uur: HongarijeZuid-Slavië 20 uur: SpanjeItalië 21 uur: NederlandBelgië. Donderdag 20 Aug.: 19 uur: Nederland—Hongarije 20 uur: ItaliëBelgië 21 uur: SpanjeZuid-Slavië. Vrijdag 21 Aug.: 19 uur: :NederlandZuid-Slavië 20 uur: ItaliëHongarije 21 uur: SpanjeBelgië. Zaterdag 22 Aug,: 15.30 uur: SpanjeHongarije 16.30 uur: NederlandItalië 17.30 uur: Zuid-SlaviëBelgië. Hoewel het bestuur van de Europese Zwembond, de L.E.N., dat als jury d'appèl tijdens het tournooi optreedt, de scheids- rechtersjijst nog moet goedkeu ren, is het vrijwel zeker dat de volgende scheidsrechters te Nij megen van de partij zullen zijn: G. Voogd (Nederland). Bauwens (Belg.), Rajki (Hong.), Batalle (Spanje), Rogione (It.) en Pollic (Zuid-Slavië). Herijk van maten en gewichten WAARLAND. Dinsdag 23 Jupi 1953 van 1012 en van 13 16 uur zal in het café Wink te Dirkshorn gelegenheid tot de her ijk van maten en gewichten ge geven worden. Zoals gewoonlijk zal de heer Jac. Stoop zich wederom belasten met het vervoer naar Dirkshorn. propellers, die het verantwoord 1 Donaupont in de vaart hoopt te maken deze grote pont op het 1 brengen, is het mogelijk thans Noordzeekanaal te gebruiken. Me: alle beschikbare ponten le laten een lö-mijls-vaartje, dat de twee varen; in Velsen vler. Er lus oliemotoren van 335 PK ontwik- 1 momenteel geen enkele pont in keiden, ging het hierna richting revisie. Gaat de grote pont een- IJmuiden. Bij Buitenhuizen, waa. Toelatingsexamen Chr. Lyceum ALKMAAR. Toegelaten tot het Chr. Lyceum te Alkmaar zijn: M. de Groot, B. Visser, St. Pan- cras; B. de Boer, Heerhugowaard; K. Kramer, I. Zwolsman en G. D. Keep, Wormerveer; J. Ver baan, H. Meijer, A. van Griethui zen, Castricum; S. van der Wie len, P- de Feijter Middenmeer; K. H. van Hout, Medemblik; E. J. G. Pierhagen, Opperdoes; J. Boonstra, W. E. Barten, Npord- Scharwoude; A. Strujjf, J. van Soest, Akersloot; J. W. Slot; J. J. Balder, Broek op Langendijk; A. Klijn, Koedijk; H. Brombacher, Schagen; J. Groeneweg, D. E. Dam, Wieringerwerf; J. Wage naar, Oudorp; F. Dijkstra, N. Beemster, I. den Hartog, Uitgeest; D. Wentink, G, D. Bakker, Heemskerk; J. A. Mosfc, Oud karspel; J. Roos, J. Breunesse, M. G. de Ronde, G. A. Smaal, B, F, de Koek, P. F. Kamevmans, H. Gerritsen, Bergen; K. Heerin- ga, E. M. Henkes, P. P. Schutte, M. Baart. Heiloo; A. Half, B. I. Dekker, R. J. de Waal, W ,T. de Vries, Egmond aan Zee; M. de Jorjg, A. A. Scheer, F. M. Schoon- huys, W. Bloemberg, O. Donkel, R, E. V. Stuip, A. van Dijken, R. Fischer, M. Huisman, M. J. Dirker, J. H. van der Heijde, J. Hoeben, J. T. Huisman, M. J- Huisman, J. G. Radstake, K. van Til, W. M. van Duivendijk, allen te Alkmaar. Afgewezen 7 candi- daten, VERNIEUWDE ZAAK EGMOND AAN ZEE. Don derdag j.l. heeft de heer A. Bout zijn bestaande zaak aan de Voor straat heropend. Door drastische verbouwing zijn uit het oude pand een prachtige herensalon en een zeer mooie damessalon ontstaan. In de dames salon kunnen maar liefst vijf dames tegelijk „onder het mes". Bovendien is een rijk gesorteerde parfumerie-afdeling aan de zaak toegevoegd. Het geheel biedt door de fraaie lichte kleuren en de moderne meubilering een fraaie aanblik, wat nog verhoogd werd door een weelde van bloemen bij deze fees telijke opening. Ook de pui ziet er door de lichtgekleurde betege ling zeer aantrekkelijk uit en vormt een goede blikvanger voor de voorbijgangers. De gehele verbouwing en in richting was in handen van Eg- mondse zakenlieden. Het metsel werk werd verzorgd door de fa. de Graaff, de betimmering is van A. Wijker, en de electrische in stallatie van de fa. Konijn. Het fraaie sanitair werd gele verd en aangebracht door S. W. Dijkstra, voor het schilderwerk zorgde H. de Goede, terwijl de stoffering door de fa. Dorresteijn IS geleverd. Egmond aan Zee is een prach tige zaak rijker geworden door deze verbouwing, die, naar wij wensen, de heer Bout veej succes zal opleveren. Burgerlijke stand HEILOO. Liduina Guurtrui- da Anna, d.v. P. J. Kops en c. Schut; Cornells Joannes Jozef, z.v. Bolten en J. Komen; René Hermanus Charles, z.v. A. Alphe- naar en Maria A. de Munk; Anna Maria, d.v. J. A. Ranzijn en C. M. van Dam: Gerardus Hendricus z.v. J. H. J, tiemme en W. Faber. Ondertrouwd: Cornells BJok en Margaretha Vergaij; Adriean Ver- gaij en Juliana Karoline Jenisch. Overleden: Maria Lubertha v. Daalen, 25 jaar. WOGNUM, 19 Juni. Vroege aardappelen 1325; spinazie 26 28; uien per 'bos 12 cent; bieten per bos 910; slabonen 120130; peulen 30—73; tomaten 90120; andijvie 911; sla 23; bloem kool 1222; perziken 713; aard beien lOOi150; kruisbessen a 24.80; b 5.50. ZWAAG, 19 Juni 1953. Vroege aardappelen 7.8022.50; late aardappelen 6.30; bruine bo nen 60; spinazie 25; postelein 15 29; uien 1011; slabonen 1.29 1.50; snijbonen 1.131.40; tuin bonen 25; peulen 491.27; toma ten 561.26; waspeen 2427; bospeen 17—28j rabarber 2023; «idïj „De blikken bus" Pont 11 dienst deed, werd even gepauseerd. De Donaupont bleek een handelbaar vaartuig te zijn; zelfs terwijl hij stil ligt, is hij bestuurbaar en er zijn manipula ties mee mogelijk, die met een sehrpefsohip „jet mogelijk zijp. Heit zal de automobilisten interes seren waar en wanneer de Donau pont in de vaart komt. Aanvan kelijk zou hij in Velsen komen, doch verschillende factoren heb ben ertoe geleid, dat 'hij naar de Hembrug gaat. Daar is het ver- BERLIJN Bondskanselier Adenauer heeft de weduwe van de in Oost-Berlijn terechtgestelde Willi Goettling zijn medeleven betuigd en haar duizend mark la ten overhandigen. Zoals wii een vorige maal reeds mededeelden, zal de twee en twintigste Nationale St. Boni- fatius Bedevaart naar Dokkum, welke dit iaar op Maandag 6 Juli wordt gehouden, onder de gees telijke leiding staan van een tweetal Nederlandse missie bisschoppen. n.l. van mgr. Kra mer. bisschop van Luanfu. en mgr. Hettinga. bisschop van Rawalpindi. Is het op zich geen troost rijke. maar ook een bemoedigen de gedachte, dat bij het graf van een Angelsaksische missionaris, die als missiebisschop in ons vaderland zijn leven liet. nu weer twee Nederlandse missie bisschoppen zich aan het hoofd stellen van deze nationale bede vaart, om daar bii het graf van hun grote voorganger kracht en geestdrift te putten voor hun zware en moeilijke taak als missiebisschoo? Dank zij het leven en werken van Sint Boni- fatius in ons land, kan Neder land thans iaarliiks honderden priesterzonen uitzenden naar vreemde landen om daar de boodschap, welke Bonifatius hier aan onze voorouders bracht, na twaalf eeuwen weer verder door te dragen! Ret martelaarsbloed van de Heilige Bonifatius kleurde niet alleen onze vaderlandse bodem, maar drenkte ook de zaden in onze voren, waarvan een over vloedige wasdom het gevolg was. Een van de rijkste vruchten van deze wasdom is wel. dat Nederlandse zonen, die mede aan Sint Bonifatius hun katholiek geloof te danken hebben, nu met dezelfde offervaardigheid en geloofsmoed van hun grote voor ganger naar vreemde gebieden trekken om datgene, wat wii. Nederlanders, van mannen als een Bonifatius ontvingen, weer uit te dragen. En ook deze Nederlandse man nen ziin bereid de waarheid van deze boodschap met hun bloed te bezegelen. In de Chinese mis sie van mar. Kramer hebben de laatste iaren verschillende Ne derlandse missionarissen onder de wrede communistische kerk vervolging. het offer van hun leven gebracht. Nu gaat deze keer de bisschop van deze Nederlandse martelaren naar het graf van Sint Boni fatius. om daar de hulD van God voor ziin vervolgde Kerk en missionarissen af te smeken. En mgr. Kramer roept ziin katho lieke landgenoten nu oo om met hem oo 6 Juli te Dokkum door de voorspraak van de Heilige Bonifatius Gods bijzondere hulo en bescherming af te smeken voor ziin missie, die oo dit ogen blik zo zwaar te lijden heeft onder de communistische kerk vervolging. Ook in India maakt de Kerk. tengevolge van de sterk opleven de nationalistische beweging een zeer moeilijke tiid door en van daar dat ook de bisschop van Rawalpindi, mgr. Hettinga. dit iaar zich aan het hoofd stelt vgn deze nationale bedevaart om óók voor zijn missie de bijzon dere bescherming van de Heilige Bonifatius in te roeoen. Is het geen eretaak en ereolicht voor katholiek Nederland, maar ook een olicht van dankbaarheid, om deze beide missiebisschoppen dit maal te vergezellen en ziin ge bed met het hunne te verenigen? Mogen dan ook zeer velen aan de oproep van deze beide bisschoppen ditmaal weer gehoor geven en met hen op 6 Juli op trekken naar Dokkum. J. H. andijvie 3.607.00; sla 2.504,60; bloemkool 822; komkommer 15—19; perziken 733; asperges 1.20; aardbeien 511.62; kruis bessen 24.30; rode pruimen 1.40 1.65; Goudreinette 6376; Glorie van Zwaag 3.103.40; Golden Ja pan 1.96. ALKMAAR Schotse muizen 11 24; slabonen z.dr. 1.301.70; stoksnijbonen 731.24; tuinbonen 29—33; peulen 731.19; doperw ten 4160; bl. blauwschokkers 8; komkommers 928- tomaten A 96 1.15; bloemkool 820; spinazie 827; postelein 1728; sla 2.50 4; andijvie 67.50; radijs 8; ra barber 416- rode bieten 1116; bospeen 1228; waspeen 22; uien 4.5015; prei: selie 38; soep 8.5017.50; pruimen 14—18; per ziken 424; aardbeien 2.603.60; frankenithalers 2.10; asperges 41 —1.55. HEILOO Kropsla 36; bos peen 1926; waspeen 2229; ra barber 1426; tuinbonen 2330; peulen 6074; postelein 1621; spereiebonen 1.701.90; bloem kool I 1723; II 1015; asperges I 1.25—1.80; II 0.80—1.15; aardr bejen 3.304.20. MEDEMBLIK, 19 Juni. 190.000 kig vroege aardappelen: groot 18.30—20.30; kriel 16.80—17.30; Doré groot 25.60; rode Eerstel, groot 27.10. HOOGKARSPEL, 19 Juni. Aan voer vroege aardappelen: 158.000 kg; groot f 19.2021; kriel f 15.50 18.20; Rode Eerstel, groot 25. kriel 12.50, driel. 16.20. GROOTEBROEK, 19 Juni Eersteling groot 1923.50: kriel 13.4016.80; Rode Eerst, groot 25.10—28.00; kriel 14.40—17; Doré groot 27.3029.20; kriel 14.40 16.60. Aanvoer 1.070.000 kg. 's-GRAVENHf ter van Marine Kamer doen to Inzake de bouw marlnchospitaal, gezegd in de ve Maart j.l., op lid de heer Mol De tijdens do de Kamer naar bezwaren sprote Uit het inzicht - dat, aangezien o richten waarov< slechts 70 tot 80 bestaande hospit ren bezet zoude voor de bouw v van 200 bedden dat er plm. 130 schikbaar zoude: gerpatiënten, h rayon dat al c Wordt voorzien e hoefte zou best: ding van het b aanvaardbaar mi acht. De heer Ritme af of een mar noodzakelijk was plaats in de lem wel de tweede instantie fievaardigde daai dien de regering pitaal niet te Dei ten bouwen, het verdiende het be hospitaal der Ko Utrepht voor dit De regering t aankoop van het gerichte „Duinoo is afgesprongen. Toen de Man na de oorlog ve het gemeente Haarlem dat de zich bereid zou ook burgerpatie men. Uit het blijkt dat de dn patiënten in he taal op te nenii marine zelf is neemt niet weg sche leiding de daar niet afwij: staat. De kundi korps officierer lieid wordt uitei Veemarkt I 75 stieren f 21 slachtgew.; 40 v soort f 2.652.93; 2.64; 3e srt. f 2. slachtgew.; 533 i koeien f 6001( f 250—510; 74 gr notering; 484 nui f 25—57; 280 vi schapen f 00—10C f 3057; 364 vett f 1.55—1.62: vetti 1.80; zouters f kg lev. gew.; 284 pers; biggen f f 46—80; 20 bok geen notering; 70 950, Totale aan Overzicht: A klein, stemming i hoger. Melk- en 1 voer minder, ster ter; prijzen iets aanvoer klein, ste: liger, prijzen nie kalveren: geen r tere kalveren: ai stemming williger varkens: aanvoer iping kalm; oUd zouters lager; ve hoger; biggen en klein, stemming als vorige week; si meren aanvoer mi iets beter, prijzen den: aanvoer mi: zeer kalm, prijze: Kaasmarkt L Gouda volvet Edammer 40+ broodkaas 40+ f Stemming kalm. Veemarkt LEIDEN Aan melkkoeien 70. ve vare e.a. koeien 1 ren 48. nuchtere weide schapen 1 149. varkens 52. 1423, schrammen 2 Paarden 3. geiten Notering: stierer melkkoeien 815- koeien 800—1100: J9o; vette kalverei •130: nuchtere kalv rr£2: levend 100- 650900: pinken 3 schapen 70—95 Ia 115: zuiglammeren aelammeren 40 guste zeueen 275- men 60—90: biggei den 750—1100: geil Handel: stieren, koeien. vaarzen ilauw: vette koeie zeugen: willig; schrammen, biggei geiten: matig: t.b. hng. 13 stuks, flam lammeren 40—55. Kaasmarkt Goudse zware to le soort 2.16—2.2) soort 2.10—2.15: Li 2,052,12: Leid extra tot 2.16. Aar til en Goudse. 11 pi Handel flauw voo ten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 8