Ford bereikt gouden mijlpaal
Proefvaart motorpont no. 1
met!
Van „blikken (lintf op wielen
tot rijdende luxe-salon
Katholiek Nederland
naar Dokkum (II)
Boiu
Ford dacht in millioenen
Met September bij
Hembrug in de vaart
Beli
enM
Kapitein ontzet
nil bevoegdheid
VOOR DRIE MAANDEN
Markt en Beurs
Acleiiauer steunt
weduwe Goettling
Pagina 8
Zaterdag 20 Juni 1953
(Van een onzer verslaggevers)
Men heeft vaak willen betwijfelen of
Henry Ford, de man, die van de auto een
massaproduct maakte, wel een genie was.
Er werd gezegd, dat Ford alleen maar
goede ideeën had. Doch het verschil tussen
deze twee begrippen kon men toch niet
uitdrukken. Of hij nu een genie was of
een ideeën-maker, een feit is, dat wat in
het brein van Ford groeide, altijd iets bij
zonders was. Niet enkel de auto heeft
daarvan geprofiteerd, ook de vliegtuig
industrie. De beste oplossing zou zijn beide
begrippen samen te koppelen: Ford was
een „genie met ideeën". Een typisch voor
beeld daarvan huiten de auto-industrie is
Toen hein werd gevraagd hoe hij het dan zou doen, ant
woordde Ford: „Bouw een vliegtuigromp in drie of vier
stukken, zodat je er aan alle kanten bij kunt en de dingen,
die te dun zijn om erin te komen construeer je in twee helften
en later maak je al die stukken, als ze helemaal compleet
zijn, van binnen aan elkaar vast en je hebt je vliegtuig."
wel het volgende. Toen de oorlogsproduc
tie voor vliegtuigen op gang moest komen,
vroeg de Amerikaanse regering aan Henry
Ford een advies uit te brengen. Ford, die
jarenlang geen voet in een vliegtuigfabriek
had gezet, ging naar San Diego en wat hij
daar zag, deed hem stijf staan van verba
zing. „Ik begrijp jullie niet", zei hij legen
een van de kopstukken, „jullie nemen een
vliegtuig, maken dat aan alle kanten dicht
en gaan er dan van alles instoppen door
allerlei kunstig gemaakte gaatjes, welke
heel vakbekwame en dus heel dure man
nen soms zelfs met tandartsboren in de
huid prikken
Pe V-8
„De rijdende salon"
Door deze raad veranderde de
gehele Amerikaanse vliegtuig
industrie grondig, in feite maak
te zij de massa-productie van
Vliegende Forten en Liberators
eerst goed mogelijk, zoals nu de
Sabres en Thunder jet volgens dit
principe worden gebouwd.
Door de massa productie heeft
Ford nu een halve eeuw geleden
van zijn uitvinding u weet
misschien nog wel dat „blikken
ding" op wielen een „Volks
wagen" gemaakt. Op een Juni
dag in 1903 werd de Ford Motor
Company geboren, een fabriekje
met een paar man, waarvan een
kwart van de aandelen in han
den was van Henry Ford zelf.
Door de massa productie kon hij
alle concurrentie verslaan. Want
voor een goed begrip zal men
moeten weten, dat Ford aller
minst de auto heeft uitgevonden.
Toen hij er aan begon, was de
auto de „wagen zonder paard"
zoals men zeide reeds lang een
gevestigd vervoersmiddel. De
Duitsers Otto Benz en Mayback
en de Fransman Lebon zijn de
eigenlijke uitvinders van de auto
geweest. Maar Henry Ford was
de man, die in millioenen auto
mobielen dacht, toen iedereen
met moeite een of twee wagens
per dag vervaardigde. En deze
Ford zag tenslotte zijn systeem
zo perfect worden, dat hij elke
tien seconden een auto kant en
klaar had. Hij was ook de man,
die zijn kostprijsberekenaars een
jm/i/iii/i»»»/»»»/;///»//»///»///»;
VRAAG OVERTREFT
I AANBOD
5 5
S In het bioscoupzaaltje van J
J de Nederlandse Ford-labriek J
S vlak bij de Hembrug te Am-
S sterdam, werd op de gouden
5 jubileum-dag van het Ford- 5
5 concern een première ge- 5
draaid: „The Americam road". 5
5 In dit korte filmpje (ongeveer g
g een half uur) werd de hele J
5 historie verteld van de ge- 5
5 boorte en groei van de Ford. J
Niet alleen dat de auto kwam, 5
g maar door de auto ook de
S wegen. Het was een impo- J
nerend stukje werk, dat de
J grootheid van een man liet
S zien, die door een onuit-
5 blusbare energie en door
J een wonderlijke rijkdom aan
S ideeën van bijkans niets iets
S formidabels wist te scheppen. J
J Het raderwerk loopt thans ge- 5
smeerd. De fabriek, een heel s
5 klein radertje in de grote
J Ford-machine, werkt op volle J
5 toeren. Per dag verlaten drie 5
5 en dertig wagens kant en 5
J klaar de fabriek, alle typen,
g alle gewenste kleuren. „Juist
5 daarvan worden we af en toe 5
5 bijna stapelverklaarde
5 ons een lid van de technische g
staf. Op het ogenblik wordt i
5 bijna uitsluitend voor de
J binnenlandse afzet gewerkt. 5
„De vraag overtreft verre het
5 aanbod en dat scheut ettelijke
J problemen, want ook uit het J
buitenland komen de grote
5 orders binnen." Men wil deze 5
prijs liet uitrekenen, die 42 dol
lar lager lag dan die van zijn
concurrenten. Op die manier
dwong hij de concurrentie of om
op te geven of wel zijn methodes
na te volgen. Hij dwong ook zijn
concurrenten om met betere
automobielen te komen door er
zelf mee voor de dag te komen.
Hij was een soort tovenaar, die
wonder na wonder met de hak
van zijn schoen uit de grond
stampte.
De T-Ford
Misschien herinnert u zich nog
de veelgezochte en veelbecriti-
seerde T-Ford. Ford verkocht er
16 millioen van. Heel onverwacht
kwam hij toen echter ook met
een acht cylinder wagen in de
goedkope prijsklasse, de A-Ford.
Deze wagen was ruimer, beter
verend, een sterkere motor met
een versnellingshandle in plaats
van een versnellingspedaal. Dit
product ging er even hard in als
zijn voorganger.
Zijn leven lang stond Henry
Ford in het middelpunt van de
belangstelling. In de prille begin
periode maakte hij dure ren-
wagens: in een ervan werd hij de
eerste man ter wereld, die meer
dan 140 kilometer per uur reed.
In 1903, toen hij al veertig was,
wist Ford eindelijk een begin te
maken met zijn auto voor de
massa. Hij-vond mensen, die in
de hachelijke onderneming geld
durfden te steken, zoals de ge
broeders Dodge, die motoren en
chassis voor hem wilden bouwen.
Alles bij elkaar vergaardde hij
28.000 dollar als beginkapitaal.
Met deze som werd het Ford
imperium opgebouwd. De auto
verkoop had in die dagen wel
bijzondere problemen. Tal van
mensen boden Ford whisky, var
kens, kippen, eieren, graan, koei
en -en paarden, zelfs timmerhou.t
voor een auto. Maar hij had geld
nodig, veel geld om weer goed
kopere wagens te kunnen bouwen.
Nimmer vergeten is hoe hij in
1914 iedereen die een Ford bad
gekocht, veertig dollar terug
betaalde
Een Ford-dealer moest met een
T-Ford (de blikken bus) de trap
pen van het kapitool te Washing
ton beklimmen om te laten zien
dat de wagen van de schokken
niet het minste ondervond: der
tig jaar later zou hij hetzelfde
kunstje laten uithalen met een
jeep.
Al gauw was Ford de fabrikant,
die meer auto's maakte dan alle
andere autobouwers ter wereld
tesamen. Zijn leven werd echter
vergald door constante ruzie met
de aandeelhouders. Na een hevig
debat op zekere dag, kocht hij
„ze" er in 1919 uit voor 90 mil
lioen dollar. De gebroeders Dodge
alleen kregen 25 millioen voor het
crediet van.... 5000 dollar, dat
zij in 1903 hadden geleend. Het
jaar 1923 was Fords topjaar met
een productie van 2.201.188 wa
gens. Hij werd in Amerika een
nationale figuur, een man met
een enorm gezag, van wie alge
meen werd aangenomen, dat hij
bij candidaatstelling voor het pre
sidentschap zeker in het Witte
Huis zou komen.
Toen Ford weigerde om in 1923
tegen Coolidge candidaat te staan
„waarom zou ik, de man doet
prima zijn werk" stuurde Coo-
lidge hem een danktelegram.
Omstreeks 1927 was de T-Ford
dood. De mensen wilden mooiere
auto's hebben. De A-Ford kwam,
waarvan er 4 millioen werden
gebouwd. Toen dit product ook
niet meer ging verbaasde hij de
wereld en vooral de concurrentie
door met de befaamde V-8 motor
te komen, twee rijen van vier cy
linder in een enkel motorblok in
V-vorm.
Ford was geen gemakkelijk
man. Behalve onenigheden met
zijn aandeelhouders had hii ook
zijn moeiljikheden met de rege
ring en de vakbeweging. Hii was
de mening toegedaan, dat de bes
te regering er een Was. waarvan
men he minst merkte. Even
hard hadden de vakbewegingen
het bij hem te verduren. Toch
gebeurde het merkwaardige, dat
in 1941, toen bij de grote staking
de fabriek was omgeven door
posters en de poorten waren ge
barricadeerd. Ford plotseling liet
weten, dat hij bereid was te
onderhandelen. Hij gaf vrijwillig
alles wat men verlangde en zelfs
nog meer
Later bleek dat zijn vrouw
Clara, met hem had gesproken.
„Henry heeft een harde kop,
maar ik wilde geen vechtpartijen
rond de fabriek, want ik kan
geen bloed zien
Toen zijn enige zoon in 1943
overleed stond de fabriek voor
een crisis. Het Fordrijk omvatte
hopderdvijftigduizend arbeiders
en achtenveertig fabrieken in drie
en twintig landen. In kas waren
zeshonderdtachtig millioen dollar
ln contanten en effecten. Die sta
tistiek was echter bedriegelijk.
Het reusachtige rijk was wankel
en stond op het punt het te be
geven, eens de grootste automo-
bielbouwer ter wereld had Ford
zijn aandeel in de Amerikaanse
autoproductie moeten zien dalen
van tot veertig procent in 1930
tot twintig procent in 1945..,. In
1946 verloor de Ford Motor Com
pany zoveel geld (55 millioen in
6 maanden) dat de reserves spoe
dig zouden zijn uitgeput; drie jaar
later stond het Ford-imperium
weer stevig op de benen. Groots
vader Ford had het klaargespeeld
en liet zijn kleinzoon, Henry
Ford II een kerngezond bedrijf
achter.
De laatste levensdag van Henry
Ford, 7 April 1947 begon als zo
vele dagen in de laatste twee ja
ren van zijn leven, met een ste
vig ontbijt, havermout, pruimen,
bacon, toast, koffie. In de vroege
voormiddag belde hij zijn chauf
feur op en liet hij zich door
Daarborn rijden. Daarna ging hij
naar de machtige autofabriek aan
de oevers van de River Rouge.
Op weg naar huis stopte hij even
bij het kerkhof waar enkele goe
de vrienden van hem lagen be
graven. Met zijn pantoffels aan
liep hij tussen de grafzerken.
Voor de open haard bekeek hij
's avonds met zijn vrouw foto's
en las hij een stukje uit een boek.
Om negen uur ging hij naar bed,
werd daar plotseling overvalle'n
door een hoestbui. Anderhalf uur
later stierf de man, die met zijn
auto's alle afstanden had uit
gewist, in alle kalmte.
(Van onze verslaggever)
NOORDZEEKANAAL Wij zijn gister gevaren van het
IJ naar IJmuiden de sluizen door in een ongewoon
vaartuig. Aan het grote, vlakke dek zou men zeggen dat
liet een vliegdekschip was, want het heeft een oppervlak
te van 65 x 12 m. Het is echter maar een doodgewone
pont; althans een pont, want „doodgewoon" is dit vaar
tuig niet. Het onderscheidt zich in menig opzicht van zijn
voorgangers de Rijksponten van 1 lot en met 11, die in
het Noordzeekanaal de «ververbinding onderhouden;
dat zijn stoomponten en deze: Pont 12 is Motórpont nr. 1
maal varen, dan zal er ruimere
gelegenheid zijn het thans onder
broken revisie-programma met
dubbele kracht ter hand te nemen.
De nieuwe Donaupont zal een
grote verbetering brengen in he.
verkeer; alleen maar jammer, dat
dit grote vaartuig niet eerder
ontdekt en gereed gemaakt werd.
De pers had hem al gauw de
naam van Donaupont gegeven,
want deze nieuwe aanwinst van
Rijkswaterstaat was oorspronke
lijk bestemd voor de Donauvaart;
voor het vervoer van spoortreinen
van Roemenië naar Bulgarije. Hij
was met 'n broertje in de jaren
1938/'39 gebouwd; het broertje
heeft zijn bestemming bereikt,
dooh „onze" Donaupont lag, toen
de oorlog uitbrak ergens op een
werf in Duitsland. En de oorlog
met zijn vele bombardementen is
aan het vaartuig niet ongemerkt
voorbijgegaan. Deerlijk gehavend
en doorzeefd van kogels lag het
daar te roesten, totdat Nederland
het kocht; voor 'n zacht prijsje,
naar ons werd verteld. Hij werd
naar Rotterdam gebracht en van
daar overzee naar Amster
dam, om op de werf van de Ned.
Dek- en Scheepsbouwmaatschap
pij een metamorphose - te onder
gaan en geschikt gemaakt te wor
den voor de pontdienst over het
Noordizeekanaal.
De machines werden gerevi
seerd; de drie spoorbanen op het
stalen dek werden verwijderd
en vervangen door een houten
dek met vijf rijbanen, die plaats
bieden aan 50 voertuigen.
Deze nieuwe Donaupont heeft
dus een vervoerscapaciteitj die
driemaal zo groot is als die van
de bestaande ponten. En nu was
het zover, dat hij zijn proefvaart
mocht maken. Behalve de man
nen van Rijkswaterstaat en de
scheepswerf waren ook de jour
nalisten, die al menig kolommetje
over de pont-misère te Velsen en
Zaandam hadden volgepend, van
de partij.
Nauwelijks van de wal, draaide
de Donaupont uit pure vreugd in
anderhalve minuut rond zijn as.
Het was fantastisch het grote ge
vaarte zo snel te zien wenden.
Het wordt daartoe in staat gesteld
door de twee Voith-Sflhneider-
■keer de laatste jaren toegenomen.
Werden in '50 in Velsen 1.210.000
voertuigen vervoerd, in Zaandam
1.050.000; in 1951 resp, 1.280.000
en 1.223.000. In Januari van dit
jaar vervoerden beide ponten
94.000 voertuigen; in Februari
beide 99.000. In Maart, toen in
Velsen een vierde pont werd
ingelegd, aldaar 106.000 en in
Zaandam 114.000; in Mei 134.000
en Zaandam 123.000. De vierde
pont te Velsen gaf verlichting
voor de pont aan de Hembrug.
Men verwacht een toename van
't verkeer aan de Hembrug. Daar
komt bij, dat de tunnel te Velsen
over 5 jaar gereed komt; die te
Zaandam zal nog wel 12 jaar jp
zich laten wachten. Het in de
aanleginrichtingen te investeren
kapitaal zal dus te Zaandam lan
ger profijt opleveren dan te Vel
sen, waar de pont over 5 jaar
overbodig zal zijn.
Tenslotte is het wenselijk het
verkeer met ponten dicht langs
de rustpijler van de Hembrug zo
veel mogelijk te beperken; en in-
plaats van de grote Donaupont,
zou men twee kleinere ponten in
de vaart moeten brengen.
Voor de Donaupont, die ruim
tweemaal zo groot is als de tot
dusver gebruikte ponten moet aan
weerszijden van het kanaal een
aanleginriohting worden gemaakt;
dit werk is in April aanbesteed
en wordt thans uitgevoerd door
de Amsterdamse Ballastmaat-
söhappij, die dit moeilijke karwei
in September gereed hoopt te
krijigen. Tot zolang heeft het per
soneel van Rijkswaterstaat gele
genheid zich op de Donaupont in
te werken. Ais de Donaupont te
Zaandam in de vaart komt, zal
men te Velsen zoveel mogeiijk
een vierde pont in de vaart kun
nen houden, hetgeen dus ook voor
Velsen een meerdere service be
tekent.
Omdat men in September de
FAILLISSEMENT
OMMELANDEN
AANGEHOUDEN
GRONINGEN. De Civiele
Kamer van de arrondissements
rechtbank te Groningen heeft
gistermorgen besloten de faillis
sementsaanvrage van de Omme
landen, gedaan door de Sema-
rangse administratiemaatschappii.
voorlopig aan te houden. Voor
lopig kan dus geen uitspraak
tegemoet worden gezien.
Schepeling vermoedelijk
verdronken
DELFZIJL De plm. 18-jarige
lichtmatroos S, Masch uit Wilder-
vank, varende op het m.s. Egbert
Wagenborg, is in Vanern (Zw.)
niet meer aan boord teruggekeerd
Men vermoedt dat hij met een
kano naar boord wilde terugke
ren, waarbij het vaartuig moet
zijn omgeslagen; niemand blijkt
iets van het ongeval gemerkt te
hebben, Zi.in pet werd drijvende
gevonden zodat het ergste wordt
gevreesd.
AMSTERDAM, 19 Juni Ka
pitein H. M. uit Delfzijl is door
de Raad voor de Scheepvaart
schuldig bevapden aan het on
geval, dat zijn motorzeilschip „Al
batros" op 27 December j.l. in
het Kanaal is overkomen, toen
het op de kust van het eiland
Wight op de grond stootte en
verging. De drie opvarenden kon
den zich ternauwernood redden
door 200 meter door het ijskou
de water naar de kust te waden,
waar zij werden voorzien van
droge kleren. Omdat ook de
scheepspapieren waren verloren
geraakt, was het ongeval, dat
vanmiddag door de Raad voor de
Scheepvaart is behandeld, moei
lijk te reconstrueren, zo zeide de
inspecteur. Naar zijn mening had
de kapitein niet de juiste con
clusie getrokken, die in de ge
geven omstandigheden bij een
juiste navigatie voor de hand lag,
namelijk een andere koers te gaar.
varen, toen hij bemerkte, dat hij
te dicht bij de kust lag- Ook de
verklaring van de kapitein, fiat
hij het mistsein van de wal niet
had gehoord, achtte de inspec
teur, naar hij zeide, niet aanne
melijk. Hij vroeg de Raad kapi
tein M. de bevoegdheid tot het
varen als kapitein te ontnemen
voor de tijd van één maand. De
Raad, direct uitspraak doende,
veroordeelde de 38-jarige kapi
tein tot het ontnemen van zijn
bevoegdheid voor de tijd van
drie maanden.
Waterpolo
DE LOTING VOOR DE
TROFEO ITALIA
UTRECHT. Te Utrecht werd
de loting verricht voor het wa-
terpolo-tournooi om de Trofeo
Italia, dat van 17 t.m. 22 Augus
tus te Nijmegen wordt gehouden.
De loting geschiedde door twee
leden van de gezantschappen van
Hongarije en Zuid-Slavië. Van de
K.N.Z.B., 't organiserend lichaam,
waren aanwezig de voorzitter, de
heer Jan de Vries, de secretaresse
mevr. F. L. A. Suttorpvan der
Berg en de leden van de sport-
commissie van de K.N.Z.B., raw.
P. Escatoachev. Noordwij'k en de
heer B. Planjer.
De loting van dit tournooi, dat
in een halve competitie wordt
gespeeld, had het volgende resul
taat:
Maandag 17 Aug.:
19 uur: BelgiëHongarije
20 uur: ItaliëZuid-Slavië.
21 uur: SpanjeNederland.
Dinsdag 18 Aug.:
19 uur: HongarijeZuid-Slavië
20 uur: SpanjeItalië
21 uur: NederlandBelgië.
Donderdag 20 Aug.:
19 uur: Nederland—Hongarije
20 uur: ItaliëBelgië
21 uur: SpanjeZuid-Slavië.
Vrijdag 21 Aug.:
19 uur: :NederlandZuid-Slavië
20 uur: ItaliëHongarije
21 uur: SpanjeBelgië.
Zaterdag 22 Aug,:
15.30 uur: SpanjeHongarije
16.30 uur: NederlandItalië
17.30 uur: Zuid-SlaviëBelgië.
Hoewel het bestuur van de
Europese Zwembond, de L.E.N.,
dat als jury d'appèl tijdens het
tournooi optreedt, de scheids-
rechtersjijst nog moet goedkeu
ren, is het vrijwel zeker dat de
volgende scheidsrechters te Nij
megen van de partij zullen zijn:
G. Voogd (Nederland). Bauwens
(Belg.), Rajki (Hong.), Batalle
(Spanje), Rogione (It.) en Pollic
(Zuid-Slavië).
Herijk van maten
en gewichten
WAARLAND. Dinsdag 23
Jupi 1953 van 1012 en van 13
16 uur zal in het café Wink te
Dirkshorn gelegenheid tot de her
ijk van maten en gewichten ge
geven worden.
Zoals gewoonlijk zal de heer
Jac. Stoop zich wederom belasten
met het vervoer naar Dirkshorn.
propellers, die het verantwoord 1 Donaupont in de vaart hoopt te
maken deze grote pont op het 1 brengen, is het mogelijk thans
Noordzeekanaal te gebruiken. Me: alle beschikbare ponten le laten
een lö-mijls-vaartje, dat de twee varen; in Velsen vler. Er lus
oliemotoren van 335 PK ontwik- 1 momenteel geen enkele pont in
keiden, ging het hierna richting revisie. Gaat de grote pont een-
IJmuiden. Bij Buitenhuizen, waa.
Toelatingsexamen
Chr. Lyceum
ALKMAAR. Toegelaten tot
het Chr. Lyceum te Alkmaar zijn:
M. de Groot, B. Visser, St. Pan-
cras; B. de Boer, Heerhugowaard;
K. Kramer, I. Zwolsman en G.
D. Keep, Wormerveer; J. Ver
baan, H. Meijer, A. van Griethui
zen, Castricum; S. van der Wie
len, P- de Feijter Middenmeer;
K. H. van Hout, Medemblik; E.
J. G. Pierhagen, Opperdoes; J.
Boonstra, W. E. Barten, Npord-
Scharwoude; A. Strujjf, J. van
Soest, Akersloot; J. W. Slot; J. J.
Balder, Broek op Langendijk; A.
Klijn, Koedijk; H. Brombacher,
Schagen; J. Groeneweg, D. E.
Dam, Wieringerwerf; J. Wage
naar, Oudorp; F. Dijkstra, N.
Beemster, I. den Hartog, Uitgeest;
D. Wentink, G, D. Bakker,
Heemskerk; J. A. Mosfc, Oud
karspel; J. Roos, J. Breunesse,
M. G. de Ronde, G. A. Smaal,
B, F, de Koek, P. F. Kamevmans,
H. Gerritsen, Bergen; K. Heerin-
ga, E. M. Henkes, P. P. Schutte,
M. Baart. Heiloo; A. Half, B. I.
Dekker, R. J. de Waal, W ,T. de
Vries, Egmond aan Zee; M. de
Jorjg, A. A. Scheer, F. M. Schoon-
huys, W. Bloemberg, O. Donkel,
R, E. V. Stuip, A. van Dijken,
R. Fischer, M. Huisman, M. J.
Dirker, J. H. van der Heijde, J.
Hoeben, J. T. Huisman, M. J-
Huisman, J. G. Radstake, K. van
Til, W. M. van Duivendijk, allen
te Alkmaar. Afgewezen 7 candi-
daten,
VERNIEUWDE ZAAK
EGMOND AAN ZEE. Don
derdag j.l. heeft de heer A. Bout
zijn bestaande zaak aan de Voor
straat heropend.
Door drastische verbouwing zijn
uit het oude pand een prachtige
herensalon en een zeer mooie
damessalon ontstaan. In de dames
salon kunnen maar liefst vijf
dames tegelijk „onder het mes".
Bovendien is een rijk gesorteerde
parfumerie-afdeling aan de zaak
toegevoegd.
Het geheel biedt door de fraaie
lichte kleuren en de moderne
meubilering een fraaie aanblik,
wat nog verhoogd werd door een
weelde van bloemen bij deze fees
telijke opening. Ook de pui ziet
er door de lichtgekleurde betege
ling zeer aantrekkelijk uit en
vormt een goede blikvanger voor
de voorbijgangers.
De gehele verbouwing en in
richting was in handen van Eg-
mondse zakenlieden. Het metsel
werk werd verzorgd door de fa.
de Graaff, de betimmering is van
A. Wijker, en de electrische in
stallatie van de fa. Konijn.
Het fraaie sanitair werd gele
verd en aangebracht door S. W.
Dijkstra, voor het schilderwerk
zorgde H. de Goede, terwijl de
stoffering door de fa. Dorresteijn
IS geleverd.
Egmond aan Zee is een prach
tige zaak rijker geworden door
deze verbouwing, die, naar wij
wensen, de heer Bout veej succes
zal opleveren.
Burgerlijke stand
HEILOO. Liduina Guurtrui-
da Anna, d.v. P. J. Kops en c.
Schut; Cornells Joannes Jozef,
z.v. Bolten en J. Komen; René
Hermanus Charles, z.v. A. Alphe-
naar en Maria A. de Munk; Anna
Maria, d.v. J. A. Ranzijn en C.
M. van Dam: Gerardus Hendricus
z.v. J. H. J, tiemme en W. Faber.
Ondertrouwd: Cornells BJok en
Margaretha Vergaij; Adriean Ver-
gaij en Juliana Karoline Jenisch.
Overleden: Maria Lubertha v.
Daalen, 25 jaar.
WOGNUM, 19 Juni. Vroege
aardappelen 1325; spinazie 26
28; uien per 'bos 12 cent; bieten
per bos 910; slabonen 120130;
peulen 30—73; tomaten 90120;
andijvie 911; sla 23; bloem
kool 1222; perziken 713; aard
beien lOOi150; kruisbessen a
24.80; b 5.50.
ZWAAG, 19 Juni 1953.
Vroege aardappelen 7.8022.50;
late aardappelen 6.30; bruine bo
nen 60; spinazie 25; postelein 15
29; uien 1011; slabonen 1.29
1.50; snijbonen 1.131.40; tuin
bonen 25; peulen 491.27; toma
ten 561.26; waspeen 2427;
bospeen 17—28j rabarber 2023;
«idïj
„De blikken bus"
Pont 11 dienst deed, werd even
gepauseerd. De Donaupont bleek
een handelbaar vaartuig te zijn;
zelfs terwijl hij stil ligt, is hij
bestuurbaar en er zijn manipula
ties mee mogelijk, die met een
sehrpefsohip „jet mogelijk zijp.
Heit zal de automobilisten interes
seren waar en wanneer de Donau
pont in de vaart komt. Aanvan
kelijk zou hij in Velsen komen,
doch verschillende factoren heb
ben ertoe geleid, dat 'hij naar de
Hembrug gaat. Daar is het ver-
BERLIJN Bondskanselier
Adenauer heeft de weduwe van
de in Oost-Berlijn terechtgestelde
Willi Goettling zijn medeleven
betuigd en haar duizend mark la
ten overhandigen.
Zoals wii een vorige maal
reeds mededeelden, zal de twee
en twintigste Nationale St. Boni-
fatius Bedevaart naar Dokkum,
welke dit iaar op Maandag 6 Juli
wordt gehouden, onder de gees
telijke leiding staan van een
tweetal Nederlandse missie
bisschoppen. n.l. van mgr. Kra
mer. bisschop van Luanfu. en
mgr. Hettinga. bisschop van
Rawalpindi.
Is het op zich geen troost
rijke. maar ook een bemoedigen
de gedachte, dat bij het graf van
een Angelsaksische missionaris,
die als missiebisschop in ons
vaderland zijn leven liet. nu
weer twee Nederlandse missie
bisschoppen zich aan het hoofd
stellen van deze nationale bede
vaart, om daar bii het graf van
hun grote voorganger kracht en
geestdrift te putten voor hun
zware en moeilijke taak als
missiebisschoo? Dank zij het
leven en werken van Sint Boni-
fatius in ons land, kan Neder
land thans iaarliiks honderden
priesterzonen uitzenden naar
vreemde landen om daar de
boodschap, welke Bonifatius hier
aan onze voorouders bracht, na
twaalf eeuwen weer verder door
te dragen!
Ret martelaarsbloed van de
Heilige Bonifatius kleurde niet
alleen onze vaderlandse bodem,
maar drenkte ook de zaden in
onze voren, waarvan een over
vloedige wasdom het gevolg
was.
Een van de rijkste vruchten
van deze wasdom is wel. dat
Nederlandse zonen, die mede aan
Sint Bonifatius hun katholiek
geloof te danken hebben, nu
met dezelfde offervaardigheid en
geloofsmoed van hun grote voor
ganger naar vreemde gebieden
trekken om datgene, wat wii.
Nederlanders, van mannen als
een Bonifatius ontvingen, weer
uit te dragen.
En ook deze Nederlandse man
nen ziin bereid de waarheid van
deze boodschap met hun bloed
te bezegelen. In de Chinese mis
sie van mar. Kramer hebben de
laatste iaren verschillende Ne
derlandse missionarissen onder
de wrede communistische kerk
vervolging. het offer van hun
leven gebracht.
Nu gaat deze keer de bisschop
van deze Nederlandse martelaren
naar het graf van Sint Boni
fatius. om daar de hulD van God
voor ziin vervolgde Kerk en
missionarissen af te smeken. En
mgr. Kramer roept ziin katho
lieke landgenoten nu oo om met
hem oo 6 Juli te Dokkum door
de voorspraak van de Heilige
Bonifatius Gods bijzondere hulo
en bescherming af te smeken
voor ziin missie, die oo dit ogen
blik zo zwaar te lijden heeft
onder de communistische kerk
vervolging.
Ook in India maakt de Kerk.
tengevolge van de sterk opleven
de nationalistische beweging een
zeer moeilijke tiid door en van
daar dat ook de bisschop van
Rawalpindi, mgr. Hettinga. dit
iaar zich aan het hoofd stelt
vgn deze nationale bedevaart om
óók voor zijn missie de bijzon
dere bescherming van de Heilige
Bonifatius in te roeoen. Is het
geen eretaak en ereolicht voor
katholiek Nederland, maar ook
een olicht van dankbaarheid, om
deze beide missiebisschoppen dit
maal te vergezellen en ziin ge
bed met het hunne te verenigen?
Mogen dan ook zeer velen
aan de oproep van deze beide
bisschoppen ditmaal weer gehoor
geven en met hen op 6 Juli op
trekken naar Dokkum. J. H.
andijvie 3.607.00; sla 2.504,60;
bloemkool 822; komkommer
15—19; perziken 733; asperges
1.20; aardbeien 511.62; kruis
bessen 24.30; rode pruimen 1.40
1.65; Goudreinette 6376; Glorie
van Zwaag 3.103.40; Golden Ja
pan 1.96.
ALKMAAR Schotse muizen 11
24; slabonen z.dr. 1.301.70;
stoksnijbonen 731.24; tuinbonen
29—33; peulen 731.19; doperw
ten 4160; bl. blauwschokkers 8;
komkommers 928- tomaten A 96
1.15; bloemkool 820; spinazie
827; postelein 1728; sla 2.50
4; andijvie 67.50; radijs 8; ra
barber 416- rode bieten 1116;
bospeen 1228; waspeen 22; uien
4.5015; prei: selie 38; soep
8.5017.50; pruimen 14—18; per
ziken 424; aardbeien 2.603.60;
frankenithalers 2.10; asperges 41
—1.55.
HEILOO Kropsla 36; bos
peen 1926; waspeen 2229; ra
barber 1426; tuinbonen 2330;
peulen 6074; postelein 1621;
spereiebonen 1.701.90; bloem
kool I 1723; II 1015; asperges
I 1.25—1.80; II 0.80—1.15; aardr
bejen 3.304.20.
MEDEMBLIK, 19 Juni. 190.000
kig vroege aardappelen: groot
18.30—20.30; kriel 16.80—17.30;
Doré groot 25.60; rode Eerstel,
groot 27.10.
HOOGKARSPEL, 19 Juni. Aan
voer vroege aardappelen: 158.000
kg; groot f 19.2021; kriel f 15.50
18.20; Rode Eerstel, groot 25.
kriel 12.50, driel. 16.20.
GROOTEBROEK, 19 Juni
Eersteling groot 1923.50: kriel
13.4016.80; Rode Eerst, groot
25.10—28.00; kriel 14.40—17; Doré
groot 27.3029.20; kriel 14.40
16.60. Aanvoer 1.070.000 kg.
's-GRAVENHf
ter van Marine
Kamer doen to
Inzake de bouw
marlnchospitaal,
gezegd in de ve
Maart j.l., op
lid de heer Mol
De tijdens do
de Kamer naar
bezwaren sprote
Uit het inzicht -
dat, aangezien o
richten waarov<
slechts 70 tot 80
bestaande hospit
ren bezet zoude
voor de bouw v
van 200 bedden
dat er plm. 130
schikbaar zoude:
gerpatiënten, h
rayon dat al c
Wordt voorzien e
hoefte zou best:
ding van het b
aanvaardbaar mi
acht.
De heer Ritme
af of een mar
noodzakelijk was
plaats in de
lem wel de
tweede instantie
fievaardigde daai
dien de regering
pitaal niet te Dei
ten bouwen, het
verdiende het be
hospitaal der Ko
Utrepht voor dit
De regering t
aankoop van het
gerichte „Duinoo
is afgesprongen.
Toen de Man
na de oorlog ve
het gemeente
Haarlem dat de
zich bereid zou
ook burgerpatie
men. Uit het
blijkt dat de dn
patiënten in he
taal op te nenii
marine zelf is
neemt niet weg
sche leiding de
daar niet afwij:
staat. De kundi
korps officierer
lieid wordt uitei
Veemarkt I
75 stieren f 21
slachtgew.; 40 v
soort f 2.652.93;
2.64; 3e srt. f 2.
slachtgew.; 533 i
koeien f 6001(
f 250—510; 74 gr
notering; 484 nui
f 25—57; 280 vi
schapen f 00—10C
f 3057; 364 vett
f 1.55—1.62: vetti
1.80; zouters f
kg lev. gew.; 284
pers; biggen f
f 46—80; 20 bok
geen notering; 70
950, Totale aan
Overzicht: A
klein, stemming i
hoger. Melk- en 1
voer minder, ster
ter; prijzen iets
aanvoer klein, ste:
liger, prijzen nie
kalveren: geen r
tere kalveren: ai
stemming williger
varkens: aanvoer
iping kalm; oUd
zouters lager; ve
hoger; biggen en
klein, stemming
als vorige week; si
meren aanvoer mi
iets beter, prijzen
den: aanvoer mi:
zeer kalm, prijze:
Kaasmarkt L
Gouda volvet
Edammer 40+
broodkaas 40+ f
Stemming kalm.
Veemarkt
LEIDEN Aan
melkkoeien 70. ve
vare e.a. koeien 1
ren 48. nuchtere
weide schapen 1
149. varkens 52.
1423, schrammen 2
Paarden 3. geiten
Notering: stierer
melkkoeien 815-
koeien 800—1100:
J9o; vette kalverei
•130: nuchtere kalv
rr£2: levend 100-
650900: pinken 3
schapen 70—95 Ia
115: zuiglammeren
aelammeren 40
guste zeueen 275-
men 60—90: biggei
den 750—1100: geil
Handel: stieren,
koeien. vaarzen
ilauw: vette koeie
zeugen: willig;
schrammen, biggei
geiten: matig: t.b.
hng. 13 stuks, flam
lammeren 40—55.
Kaasmarkt
Goudse zware to
le soort 2.16—2.2)
soort 2.10—2.15: Li
2,052,12: Leid
extra tot 2.16. Aar
til en Goudse. 11 pi
Handel flauw voo
ten.