In een verschrikkelijke donderbui sloegen Roks en Waglmans hun slag Desgrange's schepping: klinkend antwoord op een verloren proces UITSLAG le ETAPPE DE VURIGE STEDE VAN „DE KOLENKOPPEN" If Gesloten overweg versperde Thijs Roks weg naar de zege Nederland leidt in landenklassement PLOEGEN- Vijftig jaar Tour de France (I) Eerste ronde: 2500 km. in zes etappes L'Auto moest Vélo prijs geven KLASSEMENT T ussensprintjes Pagina 6Zaterdag 4 Juli 1953 KUlIt RIJSSEL MAANDAG 6 JULI /ggx'. Brussel LUIK ZONDAG 5 JULI DIEPPE! DINSDAG 7jyLlPj i^TT' METZ ZATERDAG 4 JULI CAEN WOENSDAG 8 JULI STRAATSBURG VRIJDAG 3 JULI Waar de Ourthe en de Maas elkaar bereiken Vandaag naar Luik WAAR de Ourthe en de Maas elkaar bereiken ligt, op de beide oevers van de Maas, over en tussen drie hoge heuvels, Luik, „de vu rige stede". De machines grommen stug en verbéten in dit gebied en over de stad hangen wolken van grauwe rook, die zelfs de strafste wind nooit helemaal weg kan blazen, want de ovens branden er als hellevuren, altijd door. Er brandt hier nog meer. Luik is de hoofd stad van het Walenland, de voornaamste plaats in het felle en zelfverzekerde Wal lonië. In de politiek vooral geeft het de toon aan, maai ook op het gebied van kun sten en letteren, waardoor het vooral het brandpunt geworden is van de Waalse beweging. Al een jaar of zevenhon derd heten de Luikenaars „kolenkoppen"De industrie levert hier steenkolen en wapens, zoals vanouds. Dit jaar viert de konink lijke Geschutgieterij het honderdvijftigjarig bestaan, maar ook als huisnijverheid wordt het wapen-maken druk beoefend. Verder vinden honderden „kolenkoppen" werk in de ijzerindustrie van de fabri cage van stoommachines tot spelden toe. De belangrijkheid van Luik dateert niet van de opkomst van de Waalse be weging, rond 1900. Eeuwen lang is het een belangrijk centrum geweest en vooral op cultureel gebied. In de 9e eeuw was de stad al we reldvermaard om de be roemde scholen en abdijen, waar de monniken schatten van religieuze kunst ver vaardigden. In de vijftiende eeuw ken de de muziekschool een fa belachtige bloei, en nu nog is in deze fabrieksstad de muziek de meest geliefde kunst. Talrijk zijn de con certen die er regelmatig plaats vinden in de schouw burgen en ze hebben alle een grote, geestdriftige toe loop. En boven de schoorstenen en torens van fabrieken en mijnen staat, op de hoogste top van de St. Maartensberg de kerk die in de tiende eeuw gebouwd is en die de eeuwen stevig doorstaan heeft. (Telefonisch van onze verslaggever) METZ, Vrijdagavond De eerste knalgele trui uit de tourkoffer van Jacques Goddet is vanmiddag op de bou levard Poincarre te Metz over de schouders gegleden van Fritz Schaer, de beste vriend van Hugo Koblet. Maar terwijl de rode vlag met het witte kruis aan de mast ge hesen werd en plechtig de tonen klonken van het volks lied uit het land van Wilhelm Tell, had het Nederlandse escadron van het tourleger nog recht op een grootser vreugde: twee ereplaatsen voor de West-Brabanders Wout Wagtmans en Thijs Roks, en dank zij een sterk eindigen de Hein van Breenen, een prachtige dagoverwinning in het ploegenklassement. baar overigens, want op de glooiende wegen naar het noor den nam de complete armee dit werk onmiddellijk over en in gestrekte draf joegen de in plas tic regencape-jes gehulde coureurs voort. Niet allemaal echter, want voor de tiende kilometerpaal moest van Breenen achter blijven om een mankement aan zijn zadel te verhelpen. Nauwelijks was de Amsterdammer weer bij zijn di visie gekomen of opnieuw haper de er iets aan zijn fiets. Hier sprong Wagtmans hem te hulp en binnen enkele minuten sloot het duo zich weer aan. Hein Stevens, die na veertig kilometer het beruchte sissende geluid uit zijn voorband hoorde, had wel wat meer moeite om de staart van het leger in te halen. Want op dit moment was in de voorste rangen het stormsein ge hesen. Drie mannen gingen reso luut ten aanval: Wout Wagtmans, Fritz Schaer en de Fransman Georges Meunier. 160 km voor Metz ging het drietal zijn krach ten nu al verspillen. Dan nog maar even in de voor ste rijen gewacht tot de Fransen le Guilly en Buchaille een portie van het applaus hadden veroverd. Achteraan had Stevens hulp ge kregen van Sjefke Jansen en in gezelschap van enkele Spanjaar den en liefst vijf man van de Franse Zuid-Oostploeg timmerden de twee Limburgers een stevig brokje achtervolging in elkaar, dat hen, zij het na vele kilometers terug bij de hoofdmacht bracht. Kapitein Pellenaars zegt glun derend: „Mijn mannen hebben vandaag in de openingsrit van de veertigste Tour de France bijna 2000 gulden verdiend. Bovendien kende de speciale jury de dag prijs voor de strijdlustigste ren ner met tien stemmen tegen één toe aan Wagtmans, waardoor het brandkastje van onze equipe op één dag maar eventjes 3000 gul den zwaarder is geworden. Te recht overigens, want geen van de twaalf ploegen heeft zo'n strijdvaardigheid aan de dag ge legd als het witte escadron. Wagt mans heeft geheel alleen de grondslag gelegd voor dit prach tige resultaat en Roks zou wel licht voor een volmaakte over winning gezorgd hebben, als een barricade in de vorm van een vermaledijde goederentrein van de „Chemin de fer de France" niet een einde gemaakt had aan de machtige stormloop, die de Sprundelaar begonnen was. Wolkbreuk boven Straatsburg De eerste etappe van de Tour is de rit van het hellehonden weer geweest. De grauwe hemel bleef gesloten. Tot bij de start voor het imposante Universiteits gebouw te Straatsburg de ene wolkbreuk na de andere met ruw geweld alle franje van het ope- ningsceremonieel rukte. Geduldig bleven de duizenden Straatsbur gers, doorweekt van de neerkql- kende stortbuien, wachten op de voorstelling der ploegen (één van negen man, want voor de Luxem burger Gillen was geen vervan ger beschikbaar), en op de laat ste orders van de Tourleider. Van Breenen's eerste pech Kwart over elf begon de lange stoet over de brede boulevards van de Elzasser hoofdstad haar tocht en in de grauwe buiten wijken, waar het water over de keien spoelde, begon het Tour- leger zijn „vliegende opmars". Het signaal „en avant" had nauwe lijks geklonken of Bernard Gau- thier en de Spanjaard Vidalporcar trokken weg, als behoorden zij tot de stoottroepen, 'n Loos ge- Stormsein gehesen „Drulingen" kondigde het gele bord bij de entree van een één- straatsdorpje aan. De zon was even verschenen en de hele be volking had zich in haar straat verzameld. Pastoor en burge meester aan het hoofd. Daar, na precies 60 kilometer, haalde Wagt mans uit voor de beslissende slag. Tussen twee rijen van voorover gebogen juichende en druk ge barende Fransen, hakte de Breda- naar zich vastberaden los. In sierlijke stijl, hoog op de fiets, waardoor Woutje een hele Wout leek, ontvluchtte hij het tour- leger. In de colonne werd het wacht- sein gehesen. Geen auto's meer in het rengebied. Afwachten hoe de aanval zich ontwikkelt. En daar ging Wagtmans. Het eerste offen sief in de Tour de France 1953 was begonnen, meer dan 100 kilo meter voor het eindpunt. Veertig seconden wezen de chronometers, vijftig, klonk het even later, een volle minuut kondigde de bood schapper per motor aan. In de Franse secties drong nu de betekenis door van het sein van Marcel Bidot: „Aanvallen in de vlakke etappes, minuten win nen voor we de bergen intrek ken". Vier man van de donker blauwe sectie verstonden zijn wachtwoord: Deledda, Geminiani, Lauredi en Remy. Op de harde wegen door het Moezelgebied de marreerden zij. Schaer, die op deze tweede kans om in het offen sief te gaan had gewacht, sprong de vier Fransen na, Buchaille plantte de kleuren van de N.O. Centraalploeg naast die van zijn officiële landsvertegenwoordigers en plots hamerde daar met mach tige slagen ook Thijs Roks naar voren. Zeven man, die aanzetten achter Wagtmans en die in een oogwenk de kloof van meer dan veertig seconden hadden gescha pen tussen zichzelf en de hoofd macht. Een gesloten overweg kon deze vlucht niet belemmeren. Lang voor het lokaaltje langs- den derde, draafde de kopgroep, die nu vlak bij Wagtmans was gekomen, voort naar het steen koolbekken van de Saar. Tegenoffensief In Saarbrücken liet de olijke Bredanaar zich inlopen, maar in verdubbeld tempo trok hij met zijn nieuwe gezellen nu verder. Drie minuten was het leger al achter. Toen pas kwam er enige reactie. De Belgen de Hertog en van der Stock zetten een tegen offensief in. Zij kregen steun van enkele Franse regionale ploegen, barmhartig Vidalporcar kwam een handje toesteken en voor alle zekerheid sloot van Breenen, die al een sommetje had zitten maken met als onderwerp „de ploegenprijs", zich aan bij het gezelschap, waar aan ook Robic deelnam. Zo kwam een groepje van veer tien man tot stand, dat onder het volle gewicht van een nieuwe hevige onweersbui de acht vluch telingen ging achtervolgen. Felle bliksemflitsen, onmiddellijk ge volgd door krakende dondersla gen, tekenden bizarre figuren te gen de zwarte hemel en vormden een onheilspellende verlichting van de stijgende en dalende we gen. Uit alle hemelkranen pomp ten Pluvius en zijn trawanten het water over het Tourleger, dat echter in zijn vaart niet te stuiten viel. Ruim vier minuten lag de massa al achter toen in Ensdorf (132 km) de weergoden aan hun aftocht begonnen. Het groepje Hertogh-van Breenen had het peloton Wagtmans-Roks kunnen bereiken en zo ijlde een strijd macht van ruim twintig man sterk ver voor de tros van het leger voort in de richting van Metz. Onbarmhartige baanwachten Nog dagenlang zal Thijs Roks het voorhoofd fronsen als men hem over de Franse Spoorwegen spreekt. Want die ellendige boe- meltjes, die voor het goederen verkeer zorgen, zijn de oorzaak geweest, dat een ongetwijfeld in het bereik van de Nederlander liggende etappezege plus verove ring van de Maillot Jaune, plotse ling een illusie werd. Een kleine 40 km voor de finish had de sterke Sprundelaar eens geknip oogd tegen Wagtmans en was daarop haast onmerkbaar op Ge miniani afgegleden. Toen de Fransen geen aanstalten maakten om een hogere versnelling in te schakelen, was Thijs plotseling gedemarreerd. Dertig meter in een paar machtige pedaalslagen. Twintig erbij in een nieuwe krachtsinspanning en daarop gin gen de sterke benen aan het pom pen als de zuigerstangen van een locomotief. Honderd meter had Roks bemachtigd, honderd meter, die voor hem nog geen grens betekenden, totdat hij tot zijn ontsteltenis kort voor zich een spoorwegovergang zag, waarvan de poort op het punt stond dicht te vallen. Als een razende stei gerde Roks op de afsluiting af, maar juist toen hij van zijn fiets wipte om over de spoorbaan te rennen, trok de baanwachter on- de handle omlaag. vin «ALM DöffStAOT Tegelijk daverde om de bocht de goederentrein. Adieu voorsprong, vaarwel gele trui. Of het zo zijn moest was de trein van een abnormale lengte en dat betekende dus ook wacht tijd voor het groepje met de Fransen, de twee Belgen, Wagt mans en van Breenen, Schaer en Vidalporcar. Sprint voor Schaer Nauwelijks begon de brave ambtenaar van de Franse Spoor wegen de „schuiven" weer te verwijderen, of de groep met Roks weer in de gelederen, holde de overweg over. Weer knipoogde Roks tegen Wagtmans, doch nu had het sein een andere beteke nis. De Nederlanders gingen sa men het slotoffensief verzorgen. De attente Schaer, die van het Breda's-Sprundelse duo nu al zo veel gewaagde dingen had gezien, schoof onmiddellijk in het spoor der twee Brabanders en ook Lau redi meldde zich aan als acteur voor het slotbedrijf. Zo was het vier man sterke kopgroepje gevormd, dat in een alles overheersend tempo bijna tien minuten op de hoofdmacht uitliep en dat onder donderend applaus van tienduizenden toe schouwers een triomphantelijk entree in de feestelijk versierde oude stad Metz deed. Listige Schaer hield zich wijselijk uit de buurt van de kop en smeet op de laatste 250 meter de aldus ge spaarde reserves met volle geweld in de strijd. Minstens vier lengten voor Wagtmans, die onmiddellijk gevolgd werd door Roks, snelde Schaer toe op de bloemenruiker en op de nieuwe aanwinst van zijn sportgarderobe: het gele shirt. Enkele minuten later kwam van Breenen de Nederlandse zege in het ploegenklassement vol tooien en toen de Zwitser zich in het nieuwe kledingstuk aan alle kanten had laten bewonde ren, kwamen met de complete hoofdmacht ook de andere Ne derlanders op de Boulevard Poin- care aan. „Met hetzelfde brede en machtige gebaar, dat Zola in „La Terreverleent aan zijn zaaiende landbouwer, stuwt L'Autothans langs Frankrijks wegen de indrukwek kende groep „reuzen van de wegVan Parijs tot aan de blauwe golven van de Middellandse Zee, van Marseille tot Bordeaux zullen deze kerels alles te trotseren hebben. Zij zullen strijd leveren tegen slaap en vermoeienis, zij zullen te kampen hebben met dorst onder verzengende hitte en met krampen in de kilte van de nacht. Over 2500 km zal deze tintanenstrijd woeden, waaruit meedogenloos alle minder geschikte elementen moeten verdwijnen". Met deze ivoorden leidde op 1 Juli 1903, precies een halve eeuw geleden, Henri Desgrange in zijn blad „L'Auto" een geheel nieuw sportevenement in, een gebeurtenis die aan vankelijk nog met wantrouwen en door de concurrerende kranten met veel jalouzie zou worden bekeken, maar die zou uitgroeien tot de meest befaamde van alle wieier- ivedstrijden, de TOUR DE FRANCE! blad in Frankrijk geweest Ieder die op de hoogte wou zijn van de wielersport niet alleen, doch van alle takken van sport, die in die tijd be oefend werden, kocht sinds 1892 Le Vélo, De Fiets. De op- sage van het blad steeg naar mate de sport meer terrein won, de eigenaar van Vélo zag zijn inkomen met de dag stijgen.... Tot in 1902 plot seling op een dag in alle Pa- rijse kiosken grote affiches de verschijning aankondigden van een geheel nieuw sportblad: L'Auto moest Vélo prjjs geven Maandenlang had de 34-ja- rige Desgrange gepiekerd om oen klinkend antwoord te vinden op het proces, dat het sportblad „Le Vélo" een jaar tevoren van zijn krant gewon nen had. Gedurende tien jaar was „Le Vélo" het enige sport- „L'Auto-Vélo". Krantenverko pers wezen het publiek op de nieuwe uigave, waarvan een zekere monsieur Bostock tege lijk oprichter, directeur en hoofdredacteur was. En om meteen alle mogelijke twijfel over de bedoelingen van L'Auto-Vélo weg te nemen had Bostock in het eerste nummer een hele lijst ge plaatst van sportwedstrijden die de nieuwe krant zou or ganiseren. Daarmee opende het blad rechtstreeks de strijd tegen Le Vélo, die immers haar gro te kracht op dubbel terrein ontwikkeld had: het publice ren van alle mogelijke sport nieuws én het organiseren van wedstrijden. Het blad met de oudste rechten nam onmiddellijk de handschoen op, die monsieur Bostock haar toewierp. En Le Vélo verplaatste de strijd naar juridisch terrein: omdat de nieuwe sportkrant in haar naam óók 't woord Vélo ge bruikte, begon zij een proces De rechter stelde haar in het gelijk, Bostock moest de helft van de naam van zijn blad laten vallen. Zo was dus he' blad „L'Auto" geboren. Geboorte van de Tour Dat was in 1902 gebeurd en een jaar later had Desgrange, want hij was het die de naam Bostock als pseudonieum had gekozen, het antwoord gevon den. Als oud-wielrenner op 11 Mei 1893 vestigde hij op de Parijse Buffalobaan met 35 km 325 m. het eerste werelduur record zou Henri Desgran ge zijn blad ondanks de naam L'Auto eerst en vooral in dienst stellen van de wieier- soort. En zo verscheen in het voorjaar van 1903 met reuzen letters de geboorte-aankondi ging van de Tour de France in L'Auto, het blad, dat tussen haakjes, in zijn eerste jaar al een uitgebreide lezerskring had veroverd. „L'Auto organiseert een Tour de France in zes étap- oe's" aldus het eerste bericht. De étappes zijn: Parijs Lyon (467 km), LyonMar seille (374 km), Marseille Toulouse (432 km), Toulouse Bordeaux (268 km), Borde auxNantes (425 km) en ■JantesParijs (460 km.)'. Wantrouwen De eerste reactie van het publiek (en Le Vélo moedig de die aan!) was: zoiets is on mogelijk. Men beschouwde de aankondiging van de Tour als een anecdote, alleen maar be stemd om de concurrentie te imponeren. Maar Desgrange gaf de volgende dag nieuwe bijzonderheden, er verscheen 'n reglement in L'Auto, de eerste deelnemers kwamen in de krant. De Tour ging door! En zo kon vijftig jaar gele den een trotse Desgrange in z'n krant in een vergel ü'king met een figuur uit de b eken van een vermaarde Franse schrijver aankondigen, dat de eerste Ronde van Frankrijk ging beginnen, de „Triomf der spierkracht en van het menselijk uithoudingsvermo- fen", zoals Desgrange op 1 uli 1903 schreef. Het ploegen-klassement na de eerste etappe luidt: 1. Nederland (Wagtmans, Roks en van Breenen) 14.47.43 2. Frankrijk 14.51.26; 3. Ex Aequo: lie de France, Frankrijk Noord Oost Centraal 14.54.39; 5. Italië 15.01.16; 6. Zwitserland 15.03.40; 7. Ex Aequo: België, Spanje. Frankrijk Zuid West, Frankrijk West 15.07.53; 11. Ex Aequo: Lu xemburg, Frankrijk Zuid Oost 15.14.30." Onze landgenoot Wout Wagt mans ontving de premie voor de strijdvaardigste renner in deze eerste etappe. De officiële uitslag van de eerste etappe van de Ronde van Frankrijk 1953, van Straatsburg naar Metz (195 km) luidt: 1. Schaer (Zwits.) 4.55.0. 2. Wagtmans (Ned.) op 4 lengten z.t. 3. Roks (Ned.) z.t. 4. Lauredi (Fr.) z.t. 5. Dupont (Fr. Z.W.) 4.58.13. 6. Astrua (It.). 7. Rossello (It.). 8. Geminiani (Fr.). 9. de Hertog (Belg.). 10. Serra (Spanje). 11. v. Breenen (Ned.). 12. le Guilly (Fr.). Vrijdagmorgen om kwart over elf werd te Str aatsburg door de oud-Tour de France-renner,, de Fransman Joseph Muller het startschot gelost voor de 40e Tour de France. 119 renners verschenen aan de start, tijdens een stromende regen. De eerste etappe (195 km) leidde naar Metz. De Nederlandse ploeg bij de start: v.l.n.r.: J. Jansen, Th. Roks, A. Swykerbuyck, G. Voorting, H. Stevens, W. van Est, J. Nolten, H. van Breenen, A.Voorting en W.Wagtmans. 13. Remy (Fr.). 14. Redolfi (lie de France). 15. Renaud (lie de France). 16. Anzile (Fr. N.O. Centraal). 17. Buchaille (Fr. N.O. Centraal). 18. Hassenforder (Fr. N.O. Centr.) 19. Meunier (Fr. N.O. Centraal). 20. Robic (Fr. West), allen in de zelfde tijd als Dupont, 4.58.13. 24. van Est (Ned.) 5.04.37. 25. Darrigade (Fr. Z.W.) 5.04.50. 26. Magni (Fr.) 5.04.50. 27 ex aequo 78 renners, waar onder de andere Nederlanders Jan Nolten, Gerrit Voorting, Adri Voorting, Leo Stevens, Sjef Jansen, Adri Suykerbuyk allen in dezelfde tijd als no. 25, Darrigade. Bij deze ploeg bevonden zich ook o.a. Bartali, Koblet, Bobet, Teisseire. Impanis, Close, Cor- rièri. Bij het sluiten der controle was de Zwitser Croci-Torti nog niet binnengekomen. Protest van Pellenaars met succes bekroond Het protest van ploegleider Pellenaars inzake de declassering van Suykerbuyk van de 29e plaats ex aequo naar de 108e plaats in het etappe-klassement, is met succes bekroond. Suykerbuyk is in het definitieve klassement als 29e ex aequo te zamen met de grote groep ge plaatst. Alle Katholieke tourrenners zijn uitgenodigd voor een specia le H. Mis welke Zondagochtend voor hen zal worden opgedragen in de Sacramentskerk te Luik. Wij zijn gek op cijfers. In België zijn ze gek van de cijfers. Pagina's vinden we er over de cijfers van de Tour. Wist u, dat in de hele geschiedenis van de Tour de Fransen 338 ritten heb ben gewonnen? De Belgen 194V2, de Italianen 97, Luxemburgers 50, Zwitsers 22, Nederlanders 8, Spanjaarden 6, Duitsers 5V2, Oostenrijkers 3 en Noord Afrika nen 2. Die wetenschap hebt u dan toch maar weer aan de cij feraars te danken. Dit is heel vertrouwelijk, ver telt u het dus niet verder. Na de rijwielmerken Bartali, de scheermesjes Bartali en de ver frissende drank Bartali wordt er nu over onderhandeld om ook damesschoenen merk Bartali op de markt te brengen. Grof geschut in de reclame stoet: een paar grote firma's hebben Charles Trenet en Edith Piaf afgehuurd om al zingende de Tour mee te maken. Wij stel len voor ook daar een klassement voor in te stellen. Of zouden dj twee alleen met het kwelen van liedjes al genoeg verdienen?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 6