8 Zes flinke renners profiteerden van lusteloosheid in peloton mant Op een van de Pyreiieeën-toppen hoorde Desgrange „Moordenaar!" schreeuwen WIJN EN SCHEPEN se wreven Vrijdag 10 Juli 1953 Monsteretappe van vandaag wierp schaduw reeds vooruit Jansen slachtoffer van valpartij Vijftig jaar Tour de France (V) In 1911 mislukte rennerswraak over koppige organisator Vandaag naar Bordeaux Ook de Alpen in het parcours HEIN STEVENS HUILDE PLOEGEN- KLASSEMENT BIDAULT IN NEW YORK AANGEKOMEN T ussensprintjes T agdin welk T»n ooi het zuiverst? luwen haar waai ende cijfers: nant: gemiddelds gemiddeld 5 dat gewoon vet dubbel-gerrènwd tak zo zuiver'doet liet de kok geen noment alleen", klaart Mevrouw E. sen-Konings, Korte ïlstr. 2b, Haarlem. ik geef U de ver ering, dat de Heer V chef-kok van tel Lion d'Or, voor ie bloemkoolgerechten i alles precies hetzelf de ft gebruikt. Alleen in pan A dubbel- rèmed Diamant, in B dezelfde hoeveel- gewoon vet. stukken, op dere aak proef betrekking rijn ter Inzage. (telefonisch van onze speciale verslaggever) NANTES, Donderdagavond Livio Isotti, de Italiaan van het slag dat in de rennersschare van het laarsvormige schiereiland bij tientallen rondloopt, en die eigenlijk door Alfredo Binda alleen maar mee naar Frankrijk mocht reizen om hand- en spandiensten te verlenen, aan Zijne Majesteit Gino Bartali en hunne hoogmogendheden Astrua en Magni, deze Isotti heeft Donderdagmiddag op de cementen wielerbaan van de haven stad Nantes aan de Loire zich het recht veroverd de eerste kus te ontvangen van de lieftallige jongedame, die beladen met een enorme bloementuil, de finish van de zevende etappe van de Tour de France stond af te wachten. Toch een listig mannetje die Isotti. Natuurlijk kwam hij als laatste van het zes man sterke kop- groepje de baan opgestormd. En even natuurlijk hing het kereltje helemaal achteraan toen de Fransman Rotta van de Zuid- Oost ploeg zich op 500 meter van de finish vastberaden aan de kop zette om de eindsprint aan te trekken. Maar Isotti's loerende ogen hadden zich vastgezet op de rugnummers van Remy en Quen- tin, die kennelijk besloten waren dit varkentje zo te wassen dat het in elk geval een Frans tintje kreeg. Maar o hemel, terwijl die twee Franse krachtpatsers met hevig gestamp en slingerend als of zij een hele rij aanhangwagens hadden voort te trekken, de voorlaatste bocht namen, was Isotti naar de balustrade gescho ven om zich vervolgens met een elegante duik naar beneden te laten vallen langs de twee Fran sen, met op de witte streep, pre cies een handjevol centimeters voor hen. Remy moest zelfs met de vierde plaats genoegen nemen, want Quennehen had voor dit vuurwerk nog zoveel energie op gespaard dat hij aan de onderkant van de baan de derde plaats kon inpikken. Deze sprint, die de duizenden inwoners van Nantes, die zich een plaatsje op de baantribunes hadden kunnen veroveren, in vuur en vlam zette, vormde het besluit van een etappe, waarin het algemeen klassement voor zover het de eerste dertig plaat sen betreft, niet de- minste wijzi ging onderging, en waarin Hugo Koblet, die de „publieke vijand nummer één" is, in feite de grootste triomphator is geweest. Kijk eens, onze mooie vriend Hugo heeft de eerste rit van Straatsburg naar Metz, ongeveer tien minuten verloren dank zij zijn eigen landgenoot Schaer. En dank zij het Bredase kemp haantje Wagtmans, die op de koop toe in de tweede rit een nieuw bombardement uitvoerde, Blonde Hugo weet heel goed. dat die tien minuten slechts een ge rings ballast zijn als het Tour- leger Maandag de bergwegen op zwenkt. Hij kan dat vrachtje daar gemakkelijk kwijtraken. Maar hij wil toch ook weer niet het risico nemen dat er weer een serie minuten bijkomt. Daar om ziet men elke morgen voor de start de Zwitser iiverig stu deren op het standenlijstje. Hii weet precies van buiten wie er vopr hem staan in het klasse ment en geen enkele van die (27) renners ontsnapt ook maar één moment aan zijn aandacht. Toen dan ook in de rit van Donderdag na 25 km zes kna pen de benen namen, van wie de best-geplaatste Quentin meer dan tien minuten achter hem ge klasseerd stond, zei Koblet: „Ga je gang, jongens, vecht het on der elkaar maar uit; je kunt het mij niet lastig maken." Er is eigenlijk deze Donderdag dan ook niets gebeurd wat de Tour uitstag merkbaar kan be-invloe- den. Dat Rotta van de drie en negentigste naar de twee en tachtigste plaats of daaromtrent opschuift, laat Koblet met de overige grote heren dan ook zo koud als de ijsjes, die langs de Tour-route in massale hoeveel heden aan de man worden ge bracht. Pech voor Jansen Overigens is er van deze etappe toch nog wel een en ander te vertellen. Beginnen we maar met het slechtste nieuws: de Neder landse ploeg is zijn tweede man kwijt. Na Stevens, die Woensdag uitgeput en te laat het eindpunt Le Mans bereikte, zullen de rood wit-blauwen het vanaf deze Vrij dag ook zonder Sjef Jansen moe ten stellen. De nestor van Pelle- naars equipe kwam een paar ki lometer buiten Le Mans, te val len door de schuld van een mo torrijder. Het is een riskant werkje de Tour volgen per motor en Jacques Goddet heeft voor deze voertuigen, waarvan er toch enkele tientallen in het leger meetrekken, speciale aanwijzin gen voorgeschreven. Desondanks bevinden sommige motorrijders zich nog herhaaldelijk te dicht bij de renners en nadat Zondag op de verschrikkelijke weg tussen de Belgische grens en Rijsel een Zwitser en een Fransman omver gesmeten waren, en nadat Dinsdag een andere motor kort en goed uit het leger was gezet, veroor zaakte een andere motorduivel nu een val die ernstig aankwam. Sjefke Jansen was één van de slachtoffers. Hij plofte zwaar te gen de grond, bloedde hevig uit één van zijn knieën, terwijl alle bei de wielen van zijn fiets ge broken waren. Ook de Belg Cou- vreur werd van deze val het slachtoffer, evenals de Italiaan Grosso en den Fransman Sabad- dini. Deze moest zelfs in de Rode Kuris auto stappen. Voor hem was de Tour afgelopen. Couvreur, die er minder erg aan toe was dan Jansen, kon weer aansluiting krijgen met de hoofdmacht, ste vig geholpen door vijf landgeno ten, maar Jansen en Grosso moes ten met flinke achterstand op hun eentje verder. Moeizaam voortfietsend, toch nog elkaar om de beurt aflossend, reden de twee wat ze konden maar de voortdurende pijn maakte het fietsen tot een kwelling. Zienderogen verloren zij dan ook terrein. Op een kwart van de rit hadden ze al acht minuten achterstand, maar toen aan het front enige schermutselingen plaats vonden, zakten ze hoe lan ger hoe verder af. 40 kilometer voor het einde kwamen ze pas zes minuten na de eerste door en toen we op de baan te Nantes 16 minuten geleden de eindsprint van Isotti hadden gezien, waren Jansen en Grosso nog in geen velden of wegen te bekennen. De jury heeft niet over haar hart gestreken, hoewel het hier een uitgesproken geval van tegenslag betreft. Hun achterstand was te groot,zodat de Nederlanders het vanaf Vrijdag met acht man moeten stellen, evenals Luxem burg, Spanje en Zuid West Frank rijk. Het lieve leventje begon Don derdag al toen de kolonne nau welijks buiten de poorten van Le Mans was. Daar sprongen plotseling zeven renners weg: Paret en Bastianelli van de Zuid- Westelijken, Suijkerbuijk en Nolten, Isotti, de Belg Adriaen- ssens, Quentin en Dasquay. Geen knapen die Koblet konden be dreigen, maar zo vroeg op de dag kon uit deze eerste aanval nog van alles voortkomen. En veilig heidshalve besloot de Zwitser toch maar een einde aan het zaakje te maken. Op zulke ogen blikken komt de grote „klasse" van Koblet duidelijk tot uiting. Zo gauw hij naar voren spurtte, rafelde de complete hoofdmacht uiteen alsof een reus een lap kamgaren uit elkaar trok. Letterlijk niemand kon het wiel van de Zwitser houden. Ge be grijpt dus wat het lot werd van de acht vluchtelingen. Ze hadden er net de pas stevig ingezet en daar zeilde Koblet langs hen heen naar de kop en remde daar het hele geval af. Een minuut later was de ganse familie weer broederlijk vereend op de slachtoffers van de val partij na. Opnieuw kwam er een kleine afscheiding toen van Est en van Breenen zich met Nolten en Suij kerbuijk en enkele Franse regio nalen naar voren werkten, maar toen dit gezelschap in de gaten kreeg dat Koblet en zijn knechtje Huber op de voet volgden, stopte men de vijandelijkheden voorlo pig maar. Dit alles was geschied in de eerste twintig kilometer. En weer had alles het hoofd moeten bui gen voor de Zwitserse wieier- koning. Gelaten aanvaardden de gezamenlijke manschappen het lot. Zelfs de Fransen, die elke morgen opnieuw voornemens maken om een offensief in grote stijl tegen Koblet te gaan begin nen, bogen het hoofd. Een beslis sing liet daarna niet lang meer op zich wachten. Zes knapen, die wel iets voelden voor de aanlok kelijke dagprijs, kozen na 25 ki lometer de vrijheid. Het waren Quennehen, en Labertonniere van de Noord-Oost Centralen, de Pa- rijzenaar Quentin, Rotta van de Franse Zuid West ploeg, Remy van de Trioolores en de Italiaan Isotti. Zoals gezegd, kon geen van deze renners de positie van Ko blet ernstig bedreigen. Hij rea geerde er dan ook niet op. En toen het zestal besefte, dat hier een kans lag op de bankbiljetten die Jacques Goddet in Nantes zou uitdelen, schakelden zii over op een flinke draf, die hen na 65 km al een voorsprong van ruim twee en ee^halve minuut had opgeleverd en die nog voort durend aangroeide. Toch waagden, na 70 km, tien renners het om de waakzaam heid van Koblet te tarten. Maar jammer voor hen, had Hugo direct gezien, dat Thiis Roks. de Luxemburger Ernzer en de Fransman Lauredi er bij waren. Amper honderd meter had het groepje en opnieuw klonk het commando: Halt! Er was een voudig geen denken aan. De Zwitser liet hen niet gaan. Maar toen onder impuls van de juichende inwoners van de schone stad Angers (87 km) de Parijzenaar Rouer (acht en negentigste in het algemeen klassement) het hazenpad koos, kort daarop gevolgd door Suy- kerbuyk, vond Koblet het te kin derlijk. De zes koplopers lagen al bijna vijf minuten voor. Wat wilde dit tweetal tegen de straf fe wind in gaan beginnen? Ver der dan twee minuten bracht het NederlandsFranse duo het dan ook niet, al hebben ze het ruim anderhalf uur volgehouden. In de stad Oudon, een kleine 40 km voor de finish, kwam aan hun vlucht een einde, nadat Gerrit Voorting en Meunier zich met Mahe even los getrokken had den. Mahe, die zich per sé onder scheiden wilde, moest alleen ver der en verzekerde zich aldus de zevende plaats, ruim zes en een halve minuut nadat Isotti, die zich altiid braaf door de Fransen had laten meetronen, in Nantés de zege had behaald. Ruim twee en een halve minuut achter Mahe kwam de hoofdmacht op de baan aan: Wagtmans, Koblet, Robic en Magni in de voorste posities. Midden in de eindspurt stoof Darrigade over het hele peloton heen naar voren. Maar met drie fantastische rukken heroverde Koblet zijn positie en klopte hij de hele groep. Hassen- forder behield de gele trui en mocht samen met Isotti de ere- ronde afleggen, terwijl op veel vuldig verzoek ook Robic, die in een defect aan zijn rem een dankbaar voorwendsel had om zijn verloren sprint te verkla ren, zich aan de verzamelde in woners 'Van Nantes moest ver tonen. Er kon deze keer zelfs een glimlach af! Uitslag zevende etappe 1. Isotti (Italië) 4.46.8; 2. Quen tin (lie de France); 3. Quenne hen (Fr. N.O.C.); 4. Remy (Fr.); 5. Labertonniere (Fr. N.O.C.); 6. Rotta (Fr. Z.O.), allen in de zelfde tijd als Isotti; 7. Mahe (Fr. W.) 4.52.39; 8. Koblet (Zwit serland) 4.54.14; 9. Darrigade (Fr. Z.W.) z.t.; 10. Robic (Fr. W.) z.t.; 11. Schaer (Zwitser land) z.t.; 12 ex aequo het grote peloton in dezelfde tiid als Ko blet. In deze groep bevonden zich vriiwel alle bekende ren ners, zoals Bartali, Magni, Bobet. Geminiani, Lauredi, Bober, Ca put, Diot, Renaud, Hassendorfer, Adriaenssens, Van Geneugden. Close, Impanis, Ernzer, Dierkens, Diederich, Hein en onze land genoten Nolten, Roks, Suyker- buyk. Van Breenen, Van Est, Wagtmans, Gerrit Voorting en Adri Voorting. LjET landschap rond Bor deaux is laag als een polder. Maar vergist U zich niet. Bordeaux betekent wijn. Er zijn er, die zeggen dat alleen Bordeaux wijn betekent, maar dat, is niet voor onze rekening. In de lage, weinig heuvelachtige velden, wordt vier millioen liter wijn per jaar geoogst in de 142 duizend hectares, die de wijngaarden beslaan. Bordeaux, dat is de wijn en de Bordelees bewijst de be roemde drank die door de zon uit zijn kalkachtige grond gestookt wordt, de eer die haar toekomt. Zijn maaltijden worden bijvoor beeld samengesteld in har monie met de wijnen en nooit andersom. Meestal worden zijn gerechten op gediend met een saus, die alleen maar ontstaan kan in de keukens van Bordeaux. Ze wordt gemaakt van to matensaus, boter, mergpijp, uien, thijm, zout, peper, nootmuskaat enna tuurlijk wijn. En dan is de keuken van Bordeaux nog beroemd om haar paddestoelen, die voor onze begrippen wel wat merkwaardig bereid wor den, n.l. gebakken in hete olie en toebereid met uien, knoflook en peterselie, maar die toch een gerecht vormen waarin het Franse spreek woord „Dieren voeden zich, alleen de mens kan eten", gestalte krijgt. Bordeaux is meer dan keuken en wijnkelder. Het is de vierde stad van Frank rijk, een moderne stad met een oude cultuur, met ker ken uit de Middeleeuwen, maar ook met een levendige haven waarin schepen bin nenvaren uit alle delen van de wereld, die haar tot de vierde Franse handelshaven maken. Daaraan voorname lijk dankt Bordeaux zijn welvaart, in vervlogen eeu wen al, toen de Phoeniciërs hier parels, smeedijzer, kruiden en verfstoffen kwa men ruilen tegen ham en goudpoeder uit de Pyrenee- en. Vergeleken bij de zeven voorgaande Tours was de Ronde van Frankrijk 1910 eigenlijk de eerste werkelijk zware course. Voor het eerst liep het parcours immers over de Pyreneeën! Er waren nu ook meer volgauto's dan de vier, die tot nu toe in de karavaan hadden meegereden! L'Auto had in haar voorbeschouwingen geschreven dal deze Tour helemaal in het teken zou staan van de twee strijd tussen de Belg van Hauwaert en de Luxemburger Faber, maar voor de zoveelste maal werd het spreekwoord bewaarheid van de twee honden en het been. De derde en gevaarlijkste man was nl. de Fransman Lapize, die de eerste grootmeester in de Pyreneeën werd. zijn daar behaalde voorsprong wist te handhaven. Faber ein digde tweede, Garrigou derde en Van Hauwaert vierde. Lapize was wel niet bij uit stek een klimmer, maar hij had een uithoudingsvermogen dat aan het wonderbaarlijke grensde. Herhaaldelijk moest hij van zijn fiets Stappen om dat hij de pedalen niet meer rond kon krijgen, maar dan bleek hij te voet nog sneller te zjjn dan zijn fietsende rivalen. Overigens was zijn landgenoot Garrigou ook een gevaarlijke tegenstander voor Faber en Van Hauwaert, maar hij werd gedwarsboomd door onsportie ve landgenoten. In een van de etappeplaatsen wisten zij des nachts bij de fiets van Garri gou te komen en zij draaider alle schroeven los. De volgende dag kwam hij te vallen toen plotseling het voorwiel weg achoot en dat betekende voor riem het verlies van de Tour, want hij verwondde zich zo zwaar, dat hij pas na uren kon doorrijden. Eindelijk werd het toch een Franse zege dank zij Lapize, die na de Pyreneeën Nachtelijke ritten Toen gebleken was dat dc Pyreneeën geen onoverkome lijke hindernis vormden voor de dwangarbeiders van de weg (al had Lapize op een van de bergtoppen Desgrange voor „moordenaar" uitgescholden!), oesloot de Tour-organisator in 1911 om ook de Alpen in het parcours op te nemen! De Ronde van Frankrijk was nu de grootste sportgebeurte nis ter wereld geworden. De afstand werd uitgebreid tot 5400 km., doch het aantal etap- oes bleef beperkt tot vijftien, lemiddeld waren de ritten dus ïeer dan 350 km. lang. Hoe het er in die tijd naai jeging? Op een uur dat dc .ewone mens nog sliep, verbe en de renners Bayonne en schoven ze de kronkelende weg naar de Tourmalet op. Als het regende zagen ze geen hand voor ogen en op het gevoel af reden zii langs diepe ravijnen. In het sujk van de bergpaden bleven de wielen kleven. En na de Tourmalet kwamen op dezelfde dag de Aubisque, de Peyresourde, tenslotte de As- pin en zo ging het op Luchon aan. Vaak gutste de regen neer. Tussen de bergen rolde de donder en de bliksem bezorg de de dapperste renner dode lijke angst. Of zoals in de laatste etappe van 1911 toen de renners ge vraagd hadden om de start pas om 4 uur te doen plaatshebben in plaats van te middernacht. Ze waren allen zo vermoeid van de vorige dag. Maar Des grange kende geen pardon. Hij vreesde dat de karavaan te laat in Parijs zou arriveren en weigerde het startuur te ver schuiven. Daarop besloten de renners om zó hard te rijden dat ze veel te vroeg in de hoofdstad zouden zijn. De wielerbaan zou dan immers nog leeg zijn! Maar het bleef slechts bij een plan, want de vermoeidheid van de voorlaatste etappe deed zich nog zo erg gelden dat ze niet boven de 25 km. per uur konden komen Dreigbrieven en vergi. Dat jaar haalde Garrigou dc schade van 1910 in. Hij kreeg weliswaar in elke etappeplaats een pak dreigbrieven, maar daar trok hij zich niets van aan. Zijn grootste tegenstander was Duboc. Op raadselachtige wijze bleek deze halverwege de Tour een vergiftiging te hebben opgelopen en zo kon hij zijn kansen niet naar be horen verdedigen. Garrigou werd winnaar, de vierde en vijfde plaats waren voor Bel gen: Masselis en Heusghem. Masselis was evenals Van Hauwaert het voorbeeld van Vlaamse koppigheid en macht. Hij had het uiterlijk van een Spanjaard, het was een Vlaam se Valentijn. In de „klassie kers" bleef hij vaak in de scha duw van Van Hauwaert, maar toen hij in de Tour als kopman voor een Franse ploeg mocht rijden, openbaarde hij zich als een fameus etapperijder. Meer en meer werden de Fransen op hun eigen uitge strekte tournooiveld door de „Flandriens" belaagd. Het zou in 1912 nog erger worden! NANTES, Donderdagavond. Met tranen in de ogen is Hein Stevens Donderdagmorgen in Le Mans op de trein naar Parijs ge stapt. De Tour was voor hem afgelopen. Pellenaers trachtte hem wat op te beuren, maar de jonge Limburger had er te veel aan. Hij had zich toch al zo onwennig gevoeld tussen al die groten. En nu het na zes dagen voor hem was afgelopen, had hij alle „dak" verloren. Voor Jansen ligt het geval natuurlijk anders. Hij is niet ge start als één van de kopstuk ken, maar als helper was de man uit Elsloo een pracht figuur, vooral door zijn kameraadschap onder alle omstandigheden. Hii zal Vrijdagmorgen niet mogen vertrekken naar Bordeaux en de Nederlandse ploeg verliest een uitstekend helper, die bovendien in het etapperijden veel er varing had opgedaan. Het algemeen ploegenklassement luidt na de 7e etappe: 38.51.29 op 38.52.31 38.54.59 op 4.43 38.56.09 38.56.12 AUTERETS DINSDAG 14 JULI •SSXXX 1. Hassenforder (F 38.50.41 2. Schaer (Zwits.) 48 sec. 3. Wagtmans (Ned.) op 1.50 4. Renaud (lie de Fr.) op 4.18 5. Roks (Ned.) 38.55.24 6. Bauvin (Fr. N.O.C.) op 5.28 7. Meunier (Fr. N.O.C.) op 5.31 8. V a n Est (Ned.) 38.56.55 op 6.14 9. Close (Belg.) 38.57.08 op 6.27 10. Mahe (Fr. West) 38.57.15 op 6.34 11. Ex Aequo: Robic (Fr. West), Astrua (Italië), Anzile (Fr. N. O.C.) 38.57.29 op 6.48 14. Ernzer (Lux.) 38.57.34 15. Gerrit Voorting (Ned.) 38 57.37 16. Diot "(lie de Fr.) 38.58.36 17. Lauredi (Fr.) 38.59.17 18. Caput (lie de Fr.) 38.59.31 19. Impanis (Belg) 38.59.34 20. Serra (Sp.) 38.59.53 23. Geminiani (Fr.) 39.01.57 27. Van Geneugden (Belg) 39.03.21 28. Ex Aequo: Koblet (Zwits.), Bobet (Fr.), Magni (It.) en Bai-tali (It.) 39.04.06 33. Mallejac (Fr. West) 39.04.42 45. Van Breenen (Nederl.) 39.08.54 62. Adri Voorting (Nederl.) 39.17.12 66. Suykerbuyk (Nederland) 39.20 53 71. Nol ten (Ned.) 39.26.24 NEW YORK. 9 Juli (AP) Georges Bidault en de andere leden van de Franse delegatie bij de conferentie van de Grote Drie zijn om 20.15 uur Ned. tijd aan boord van een vliegtuig van de Air France in New York aangeko men op weg naar Washington. 1. Frankrijk Noord Oost Cen traal 116.04.45 2. Nederland 116.26.18 3. Ile de France 116.26.28 4. Frankrijk West 116.28.15 5. Frankrijk Nationaal 116.33.14 6. België 116.40.36 7. Italië 116.43.00 8. Zwitserland 117.07.37 9. Luxemburg 117.09.33 10. Frankrijk Zuid West 117.11.53 11. Frankrijk Zuid Oost 117.12.05 12. Spanje 117.22.33 Ferdii Rubier was in Caen bij de Tour op bezoek maar hij had dat niet moeten doen. „Het doet toch pijn de Tour te zien passeren zonder dat men er aan deelneemt" zei hij tot een vriend en eerlijk de tranen kwa- N.O.Centr.) i men in Ferdi's trouwe ogen. Gek dat ook Scfhaer, een an dere beroemde Zwitser, een scene maakte te Caen. De voormalige gele-truidrager viel namelijk hef tig uit tegen zijn directeur tech nique Burtin. Niemand had de Zwitsers gewaarschuwd dat Has senforder op weg was naar de gele trui. Niet zo erg dat het gele pakje nu weer in de koffer moet blijven, maar dat stukje breiwerk geeft een dagelijkse rente van 100.000 (Franse) francs, weet u. Die Belgen, dat zijn me de bierdrinkers wel. Hebben me daar Close, van der Stookt en Desinedt flesjes bier staan ledigen bij een stilstaande bierwagen. 500 francs boete de man, besliste de leiding. Om het af te leren. Sylvere Maes kan het maar niet verkroppen. „Als jouw jon gens zo doorgaan sterven ze voor Marseille", zei hij gistermorgen tegen Kees Pellenaars. „Geeft niet", zei de Pel, „dan ster ven ze tenminste rijk Sensatie in een hotel te Caen. Brand op de kamer van de Franse journalist Dunan van France Soir, die compleet met een brandende sigaret in de hand in slaap was gevallen. Een reuze fik kie. Schade: lOO.OOOfrancs. Alle Eersbroeders zijn benieuwd hoe unan zoiets „wegwerkt" op zijn onkostennota. Bij de Fransen zit het hele maal niet lekker. Bobet, die in de nationale ploeg rijdt, kon het niet nalaten een schampere opmer king te maken over de witte trui met de brede zwarte band van de Franse Zuidwestploeg „Jullie zien er allemaal uit als lijkbid ders",. riep Louison zijn landge noten toe. „Komt uit", riep een van hen terug, „we hebben ons al voorbereid op jouw begrafenis":

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 5