Suykerbuyk ontketende 't offensief dat Hassendorfer noodlottig werd Belgische hoofdstad huldigde in 1912 de Tour-winnaar Defraeye als 11 vorst krijgt Wonderbaarlijke uitbreiding van de bevolking ian groot ontsnapt rum Zivitser Schaer opnieuw in de beroemde „gele trui Vier Nederlanders eerste zeven Vijftig jaar Tour de France (VI) Des grange onder indruk van 't klimmen van Buysse Knecht klom beter dan de baas LUCIEN KON 't OOK i kl#MP _i_ Nederlanders zijn T our-millionnairs T ussensprintjes PLOEGEN- KLASSEMENT icachting door het KNMI dig van Maan- Dinsdagavond: i bewolking met ien. Matige, tlj- :htige wind tus- ivest en West. ;r. Een echt ten Den Helder, tid in de marine- t, is met een ge- e aan een groot t, toen het Zater- teilend tijdens het Buitenhaven wii- lukkig wist het an de Pyrotech- aatsen, dat juist twee onfortuin- uit hun benarde •ijden. vanuit de Binnen- oersten via het de miinenmaga- 2 spuisluis bij de zen. De rode vlag, a schepelingen op te wiizen, hadden n. Het snel stro leed de bestuurder ziin scheepie ver st grote snelheid Iers tegen de loop- n. De mast brak doch werd om- ioor het scheepje nder water liep. pte ook de mast door het touwwerk brug als aan de 1 bleef, waardoor steigerde op het i de knieën in het de zeilers zich mden totdat het ran de P.W hen nen. Later on de het deerlijk ge- ootje worden weg- komt de zaak Vrij- gemeenteraadsver- er is alle reden om i dat de gemeente aar volle medewer- n aan de uitvoering 1 „Huize St Joseph" komen voor 2 per- ngen voor drie per verzorgingshuis be- kamers voor twee 14 kamers voor één woningen zullen be- oor personen boven if oor het betrekken um hebben in ieder rs uit de stad Pur- oorkeur. Niet alleen sullen de woningen ch ook andersden- erking van de ge- ïerend wordt nu ge- Berst voor het ver- i bouwvolume. Pur- t hiervoor een extra van 20 woningen, ringen uit het bouw- 1953 of eerder en 8 contingent van 1954. moet de gemeente jen in de Zuiderpol- Chrysantenstraat en tte van 6805 m2 met i 1600 m2 grond op its ten behoeve van ;le uitbreiding van eph. grondvoorschot nodig en een bouwvoor- 76.332.—. Voor grond schot zullen Rijksbij- likbaar zijn ingevolge ■et. Buiten deze bij- t de R.K. Woning- ing een voorschot van oor eerste inrichting :orgingshuis. Dit laat- lenkt men te kunnen 20 jaar, welke aflos- exploitatie van het genomen. leze zaak hebben wij at deze bij de diverse tanties grondig is zodat als de gemeente thans de gevraagde g verleent, wel spoe- aanbesteding zal kun- i begonnen. Dan zal een lang gekoesterde velen in vervulling het grote voorberei- van het bestuur van Woningbouwvereniging 'asstoors" en architect lejans tot uitvoering nen. Optimisten ver- t nu wel vrij spoedig ding zal kunnen plaats i AFGELOPEN GOWAARD-NRD. plaatsgenoot de heer ;ijn veeauto in Castri- ien bocht reed, kwam are richting een trailer Deze gleed door de loeg tegen de linker- an de veeauto, welke estuurder al tot stil- gebracht. De heer B. oeite uit de beschadig- :omen. De politie heeft an de stenenauto vast- 'erzekering dekt de leuterreisje 1BRUG Dinsdag 14 de Kleuterschool zijn naar Schoorl. De orden om kwart voor de school verwacht, allemaal overblijvers, meenemen. Maandag 13 Juli 1953 Pagina •99 (Telefonisch van onze speciale verslaggever PAU, Zondagavond De berekeningen zijn er ditmaal glad naast geweest. In het stadje Pau aan de voet van de Pyreneeën daverden vanmiddag in het smalle straatje ivaarvan dit goede vaderland het monopolie bezit, de Tour-colonne naar de finish van de negende etappe. Voorop een groep van 29 man, tvaarin het Franse ele ment bijzonder sterk vertegemvoordigd was. Een Bobet, Gauthier, Lauredi, Teisseire, Rolland en Geminiani zaten er in om het blauw-wit-rood te verdedigen en zij werden gevolgd door een zwerm regionalen onder aanvoering van „Petit Monsieur" Robic in hoogst eigen persoon. Weliswaar stak hoog boven het bonte truiengewemel ook de lange figuur van Koblet uit en viel tussen al die truien- tinten ook enig Italiaans groen te bespeuren met hier en daar een witte vlek Nederlands, maar daarvoor sloten de brave inwoners van Pau de ogen. woordje mee. Vooreerst was Ger- rit Voorting naar voren gescho ven, om alvast als eerste over de witte streep te gaan, toen er nog een volle ronde afgelegd moest worden. Hij stak zijn hand omhoog, ze ker om te verkondigen, dat deze laatste rit voor het bergcircüit, dat Maandag begint, voor hem was, maar het gebaar van Gerrit was zo aarzelend, dat we er ons hoofd onder verwedden, dat hij het maar deed om achteraf nog eens te kunnen glunderen over de „vergissing". Het is immers al zo lang de gewoonte dat bij de aan komst op een wielerbaan, op een klein circuit een volle ronde moet worden afgelegd, dat Voorting niet kan aanvoeren dat hij met deze bepaling niet op de hoogte was. Maar alia, op 600 meter van de finish ging er dan toch een Nederlander aan de kop. Er was echter een andere land genoot, die op een beter moment tussen de samengepakte Fransen door naar de voorste rijen schoof om er voor te zorgen dat de sectie Pellenaers in ieder geval een nette zesde plaats kreeg toe gewezen. Dat was Wim van Est, die tot grote verwondering van de vele volgers, de spits van het Tour-leger in de steek had gela ten om tijdig in Pau te zijn, ook in de kopgroep vertoefde. Zij letten alleen maar op hun landgenoten, die precies een week na de Rijselse overwinning van Bober het vaderland weer eens in laaiende gloed zouden zetten door opnieuw een Fransman naar de etappezege te voeren. De Franse radioreporters zochten al naar hun rijkste superlatieven om het feest aan te kondigen, toen daar die sprint kwam. Het was verwonderlijk te zien, hoe plots de toeschouwers en reporters metamorfoseerden, toen 10 meter voor de eindspurt op het asphaltcircuit van Pau, Fiorenzo Magni ineens al die Fransen ter plaatse achterliet en met een vervaarlijke snelheid de spurt naar de witte streep inzette. De enige, die resoluut het wiel van het Italiaanse tempo-wonder greep, was Hugo Koblet en alles wat Robic nog kon bereiken om de bittere pil enigszins te vergul den, was de derde plaats. „Vergissing" van Voorting. Er waren, zeiden we al, in deze kopgroep verschillende witte plekken te bespeuren, want Ne derland sprak in de slotfase van deze rit, die zo doods verliep, alsof men gezamenlijk de laatste eer aan het bewijzen was aan Jacques Goddet en al zijn naaste medewerkers, wederom een stevig Zo kreeg het lijstje van zeven man, dat prompt gevolgd werd door een lange serie ex aequo's, het aanzicht van een galerij van prominenten: Magni, Koblet, Ro bic, Schaer, Bartali, Impanis en v. Est. Het feit dat zij al deze kopstukken in de volle slag had den gezien, verzoende vanavond de inwoners van Pau met de Franse nederlaag. Pechduivel sloeg toe. Een indrukwekkende rit is het deze Zondag allerminst geweest, van Bordeaux naar Pau. Negentig lange kilometers heeft men moe ten wachten op de eerste scher mutselingen en deze waren ge neutraliseerd en de hoofdmacht zich alleen maar bekommerde om een stevig tempo, duurde het tot ge 140 KM vóór de vijandelijk heden wederom werden geopend. Overigens wil dit niet zeggen dat men in de achterhoede, de risico's van lekke banden en an dere mankementen, veilig kon nemen. Dat ondervonden de Regionalen Bianchi, Privat en Rotta, die na een 25 KM fietsen door het troos teloze landschap van de Landes, dat in dit Hollandse weertje nog eens zo triest leek, met hun ma teriaal begonnen te sukkelen. Zij verloren contact' met de hoofd groep en.... waren in Pau nog achter. Er vielen ook in de stoet van volgauto's enige slippertjes te noteren. Zo zag men op een ge geven moment de glanzende grij ze Alpha Romeo van Alfredo Binda een duwtje ontvangen van de jeep, die als commandotoren voor de Luxemburgse ploegleider Nicolaash Franz dienst doet. Wij zullen de toespraak, die signor Binda bij deze gelegenheid uit sprak niet voor u vertalen, aan gezien deze passage toch uit dit verhaal zou zijn weggestreept. Tussen de bedrijven door kwa men de Belgen Couvreur, De- bruyne en van Genechten met lekke banden te staan, moest de hele lie de France ploeg stoppen om achtergebleven ploegmakkers te helpen met het opleggen van nieuwe tuben en gaven de Lu xemburger Schmitt en de Frans man Rouer een mislukte voorstel ling van een nummer, dat zij ver moedelijk eens bij Strassburger of Sarrassani hadden aanschouwd. De Franse Nationale ploeg ont kwam niet aan de grepen van de pechduivel, die zich uitermate actief betoonde. Toen we na 60 KM Mahe van de Franse Weste lijke Regionalen met bebloed hoofd langs de kant van de weg zagen staan in afwachting van de wagen met de Rode-Kruis zus ters, hebben we ons afgevraagd welk uitzicht de Ronde van Frankrijk gekregen zou hebben, als de hoofdmacht intussen aan het bakkeleien zou zijn geslagen. Corrieri volbracht zijn taak. Edoch, er gebeurde hoegenaamd niets in de voorste linies. De on dertekenaars van het verbond voor handhaving van de status quo, hadden de volledige colonne in hun macht. Na negentig KM eindelijk kwam het signaal op rood te staan. Acht man forceeerden een doorbraak en daarbij was dan eindelijk Im panis, die klaarblijkelijk besefte dat hij iets had goed te maken voor zijn wielerland. Met hem gingen mee de Regionalen Es- nault, Bastianelli, Pontot en Dar- rigade, de Luxemburger Dier- ckens, Bartali's eerste knecht Corrieri en natuurlijk ook weer een Nederlander, Adri Voorting deze keer. Ge hebt waarschijnlijk wel gevraagd waaraan het gezel schap de aanwezigheid van Cor rieri te danken had. Natuurlijk was het de water drager van Campionissimo Gino niet te doen om een ontsnapping. Zijn enige taak was het drukken van het tempo en deze bezigheid ging hem zo goed af dat in een minimum van tijd de hele ont vluchting verleden tijd was ge worden. „Sjukerbwiek" aan de haal In Mont-De-Marsan (121 km) zou er dan toch eindelijk eens iets moeten gebeuren, redeneerde men. De zakjes brood met rijst en kip en de busjes drinken werden hier uitgedeeld. De ravitaillerings- post is voor menige waaghals in de colonne bij voorkeur een plaats om er vandoor te gaan. Men lette derhalve maar eens wat beter op bepaalde regionalen die in de voorgaande dagen met hun etens- zakje ook de benen hadden geno men. Men hield nauwlettend in de gaten waar zich de drager van het gele oppergewaad be vond en controleerde in het voor bijgaan ook de posities van Ko blet en consorten. Maar er ge beurde helaas niets. De kippen boutjes verdween in de hongerige magen en vervolgens zette de he le divisie, die tot nu toe alleen de eerder genoemde Bianchi, Pri vat en Rotaa had verloren, de eentonige tempodraverijen voort. De Belgisch collega's begonnen al vergelijkingen te maken met hun kermiscourses en beruchte masasprints toen eindelijk, na 140 km. de stormklok geluid werd. Suykerbuyk was aan de haal ge gaan. De Bredanaar, wiens naam met geen mogelijkheid door de Fransen kan worden uitgesproken (hij wordt versleten voor „sju kerbwiek" of „zuurbieck") had plotseling een scherpe demarrage geplaatst en Was 100 meter voor de kop gekomen. Terwijl de verkeerspolitie met snerpende fluitsignalen de schaar se toeschouwers van de smalle weg verdreef en de machtige hoorns van de auto's van l'Equipe weerklonken om ruim baan te maken voor de Nederlander, be gon het te deinen in de hoofd macht. De Franse nationalen or ganiseerden inderhaast een sprong naar Suykerbuyk, daarbij geassi- Op een Zondag in Augustus 1912 was Brussel versierd alsof de koning er zijn triomfantelijke intocht zou houden. Een enorme menigte vulde straten en pleinen, tientallen harmonieën marcheerden in de richting van het station, bloemen werden gestrooid uit de hoge ramen langs de boulevards! Het ivas de hulde die België bracht aan zijn eerste landgenoot, die er in geslaagd ivas de Franse hege monie in de Tour te breken: Odiel Defraeye. Op 22-jarige leeftijd had deze eenvoudige jongen uit hel West-Vlaamse dorpje Rumbeke verwezenlijkt wat in de voorgaande jaren van Hauwaert en Masselis tevergeefs hadden nagestreefd. De hoogste autoriteiten uit het land huldigden de renner, die in een open rijtuig door Brussel werd gevoerd, maar die toch de eenvoudige boerenjongen zou blijven. Hij wist zich de sterkste. Met onbeholpen woorden vertelde hij dat hij zijn best zou blijven doen Gemakkelijk had Defraeye het niet gehad. Hij had op 19 Maart van dat jaar Milaan-San Remo gewonnen, toonde zich vervolgens de sterkste in de Ronde van België en de Franse renners waren dus wel gewaar schuwd! Defraeye reed voor dezelfde fabriek als Garrigou, de Tourwinnaar van 1911. De Belg kreeg zelfs de opdracht hem te helpen, wat hij aanvan kelijk ook deed. Hij zou im mers een fantastische beloning krijgenMaar in de berg ritten bleek Defraeye veel be ter te kunnen klimmen dan zijn „baas" en daarom vroeg hij de ploegleider om voor zijn eigen kans te mogen rijden. Het werd afgewezen. Er moest immers een Fransman in de Tour „zegevieren"! Maar toen rol meer omdat hij zich niet op zijn hoogte van 1912 had kun nen handhaven, maar in zijn plaats kwamen Marcel Buysse en Filip Thijs. De sterkste van de twee was Buysse, een naam met diepe klank in de Belgi sche wielrennerij! „Wat we Buysse zagen verrichten in deze ronde werd hem nooit door andere renners voorge daan" zou Desgrange na afloop in L'Auto schrijven. Buysse zou deze Tour „op één been" gewonnen hebben als hij tij de Vlaming doorzette en op een van de Alpenhellingen toonde wat hij meer in zijn mars had dan Garrigou, kreeg hij toestemming. Hij was de eerste buitenlander die Des- grange's Tour heeft gewonnen. Weer de Belgen! De Belgen waren met sterk geschut in de jaarlijkse veld slag verschenen en L'Auto kwam daarom het volgend jaar met 'n afweerwapen: voortaan zouden geen punten meer ge geven worden overeenkomstig de plaatsen in het klassement, doch de tijden zouden beslissen over de volgorde in de alge mene rangschikking (zoals te genwoordig bij elke etappe wedstrijd). Op deze wijze meende Desgrange de Belgen te kunnen uitputten. Hp had zich echter misre kend. Want de Tour de France 1913 leverde opnieuw een Bel gische overwinning op. De fraeye speelde weliswaar geen Op dezelfde dag dat Mar cel Buysse in de Tour de France 1913 de etappe Ge- nève-Belfort won, reed zijn 18-jarige broer Lucien de Omloop van België in één rit van 600 km. Toen hij Charleroi passeerde riep het publiek hem toe dat Marcel de Tour-etappe van die dag gewonnen had. „Straks doe ik hetzelfde" zei Lucien. De aankomst van de Omloop van België was boven op de Citadel van Namen. De te genstanders van de jonge Buysse waren De Jonge en De Beider, 2 kerels als bo men. Lucien Buysse wist niet of die twee konden sprinten, van zichzelf was hij overtuigd, dat hij het niet kon. „Dan maar mijn heil gezocht tijdens de beklim ming van de Citadel" rede neerde de Vlaming. Zo ge zegd, zo gedaan. Halverwege de helling hoorde hij de laatste zucht van De Beider, die het langst aan zijn wiel gebleven was. Hij won, zo als hij voorspeld had, de Omloop. Met veertig meter voorsprong! dens 't dalen in de Pyreneeën niet gevallen was, waardoor de vork van zijn fiets brak. Hij verloor daardoor 3'/2 uur. Het reglement schreef n.l. voor dat de deelnemers in geval van pech zelf hun fietsen moesten herstellen. Buysse won in deze Tour vijf etappes van de vijftien. Slechts één keer werd hij gelost, nog wel door een landgenoot, Filip Thijs. Het was in de beslis sende rit over de Tourmalet en daar verloor Buysse ook de Tour. Thijs haalde de eerste plaats en op het laatste mo ment wist Garrigou zich nog op de tweede te nestelen. Henri Desgrange was over de prestaties van Buysse ech ter het meest verrukt. Hij schreef na de etappe Genève- Belfort in L'Auto: „Vandaag, bij de beklimming van de Ballon d'Alsace, heb ik 't mooiste gezien uit mijn loop baan. Buysse kwam aan de voet van een berg. Hij stapte rustig van zijn fiets om de juiste versnelling op té zetten. Daarop trok hij zijn broek wat hoger op, zette zijn muts recht, stroopte de mouwen van zijn trui omhoog en toen begon de indrukwekkendste beklimming die ik ooit gezien heb. Een voor een haalde hij zijn tegen standers in. De laatste die hij in het zicht kreeg was Petit- Breton. Toen hij ongeveer twintig meter achter deze was, praatte Buysse even met zijn ploegleider. We wisten niet wat hij zei, maar twee minuten later konden we het raden: hij nam het stuur wat steviger vast, kromde zijn rug iets meer en in gestrekte vlucht ging hij op Petit-Breton af en hem voorbij. Het leek of de Frans man bleef stilstaan! Toen Buysse ongeveer honderd me ter voorsprong had, richtte hij zich op, keek om en lachte. Met 1 min. 20 sec. voorsprong bereikte hij de top van de Col." steerd door een handjevol regio nalen. Van de weeromstuit gesp ten ook Koblet. Bartali en Magni aan en toen sloten Gerrit Voor ting, Woutje Wagtmans (natuur lijk met Schaer als een bloedzui ger aan zijn wiel) en Tijs Roks zich aan. De enige, die verzuimde aan te sluiten was Hassendorfer, die de hele dag al met een mistroostig gezicht op zijn karretje had ge zeten. Hij had op de rust'dag van Bordeaux onvoldoende krachten opgedaan om zijn leiderschap te verdedigen en moest met tranen in de ogen zijn rivaal Schaer la ten vertrekken. Inderhaast kon hij zijn ploeg- makker Forestier nog een seintje geven om mee te gaan, maar het was natuurlijk onbegonnen werk voor deze Fransman om de storm loop van de kopgroep af te rem men. Schaer weinig enthousiast Over het lot van Suykerbuyk viel - natuurlijk snel de beslis sing. Als met een reusachtige hand nam het peleton de dap pere Bredanaar bij de kraag en daarna werd met vereende krachten de ontsnapping voort gezet. Men bracht het tot 45 sec. voorsprong. Maar even plots als de aanval op initiatief van Suy kerbuyk was begonnen, viel het offensief stil. Daardoor kon Wim van Est met nog een drietal Fran sen zich na een korte jacht bij de uitgebreide kopgroep voegen die daarna nog altijd in een ge staag neervallend regenjje, de laatste kilometers naar Pau onder de wielen wegjoeg. De ontknoping van het drama hebben we u in de aanhef reeds geschetst. Voor Schaer zat er nog een prettig tintje aan, dat hij op nieuw de gele trui mocht aan trekken, maar de Zwitser heeft er, te oordelen naar zijn geringe animo, waarmee hij zich het kost bare shirt over hoofd en schou ders liet schuiven, weinig ver trouwen in, nog lang op de voor ste plaats te staan. Het is lang niet uitgesloten dat de etappe van Maandag naar Cauterets zal uit wijzen dat Schaer terecht niet erg enthousiast was. De uitslag: 1. Magni (It.) 5 uur 9 min. 58 s.; 2 Koblet (Zwits.) z.t.; 3. Robic (Fr. West) z.t.; 4. Schaer (Zw.) z.t.; 5. Bartali (It.) z.t.; 6. Van Est (Ned.); 7. Impanis (Belg); 8. Dupont (Fr. Z.W.); 9. Geminiani (Fr.); 10. Rolland (Fr.); 11. Bauvin (Fr. N.O.C.); 12. Gerrit Voor ting (Ned.); 13. Mirando (Fr. Z.O.): 14. Audaire (Fr. W.); 15. Darrigade (Fr. Z.W.); 16. Pontet (Fr.W.); 17. Gauthier (Fr.); 18. Mallejae (Fr. W.); 19. Wagt mans (Ned.); 20. Suyker buyk (Ned.); 21. Renaud (lie de France); 22. Bobet (Fr.); 23. As- trua (It.); 24. Roks (Ned.); 25. Lauredi (Fr.) allen in dezelfde tijd als Magni (5.09.58); 32. een grote groep ex aequo, onder lei ding van de Italiaan Corrieri, in 5.12.07. In deze groep bevonden zich onze landgenoten v. Bree- nen, Nolten en Adri Voor ting. De gele trui-drager Hassenfor- der eindigde op de 89e plaats in een groepje ex aequo in 6.16.51 met een achterstand dus van 6.53. Het algemeen klassement luidt thans: Schaer (Zwits.) 54.04.04. Wagtmans (Ned.) 54.05.06 op 1.02. Renaud (lie de France) 54.07.34 op 3.30. Roks (Ned.) 54.07.59 op 3.55. Bauvin (Fr. N.O.C.) 54.08.44 op 4.40. v. Est (Ned.) 54.09.30 op 5.26. Gerrit Voorting (Ned.) 54.09.49 op 5.45. Mahe (Fr. W.) 54.09.50 op 5.46. Robic (Fr.W.) 54.10.04 op 6.00. Astrua (It.) z.t. Hassenforder (Fr.NOC) 54.10.09 Meunier (Fr.NOC) 54.10.56. Close (Belg) 54.11.52. Lauredi (Fr.) 54.11.54. Impanis (Belg) 54.12.09. Anzile (Fr. N.O.C.) 54.12.13. Ernzer (Lux.) 54.12.18. Diot (lie de France) 54.13.20. Serra (Sp.) 54.14.05. Caput (lie de France) 54.14.15. Magni (It.) 54.15.41. Koblet (Zwits.) 54.16.11. Bobet (Fr.) 54.16.41. Bartali (It.) z.t. v. Breenen (Ned.) 54.23.38. Adri Voorting Nederl.) 54.31.56. Suykerbuy k(Ned.) 54.33.28 Nol ten (Ned.) 54.34.11. ANCE V.-. xSS&wx-- >- - - S® <«-• s Cauterets: Als de Basken hun volksdansen komen demonstreren. Vandaag naar Cauterets QP dit ogenblik telt Caute- rets, hoog in de Pyre neeën 25.000 inwoners. Maar als U er in de winter komt, zult U er nauwelijks 15.000 vinden. Een wonderbaar lijke uitbreiding van het zie lental, die niet zo wonder lijk meer is voor iemand die weet dat Cauterest 'n centrum is voor toerisme. En die aantrekkingskracht die Cauterets uitoefent op de touristen is ook zo vreemd niet. Want het ge deelte van de ketens der Pyreneeën wordt gevormd door beboste bergtoppen die tot 3 kilometer hoog rei ken, onder heldere, zachte hemel. Schuimende berg stromen storten zich uit de berg omlaag, spoeden zich in snelle beken door de groene en frisse dalen en stromen uit in de grote me ren die het geweld van het water nauwelijks schijnen te voelen en geen rimpel vertrekken. En behalve het natuur schoon biedt het landschap van Cauterets vele genoe gens, men kampeert er mid den in de vrije „wildernis", de meren zijn vol smake lijke vis en de bergen roe pen door hun grimmig air van onneembaarheid de vechtlust wakker van de alpinisten. Ergens, niet onbereikbaar, ligt het Cirque de Gavarnie, 'n grote wijde spleet in het gebergte, waar, zoals het volk vertelt, de berg in el kaar zakte. Steil rijzen de wanden er omhoog en 1500 meter hoger vormen zij de hoogste toppen van de Py reneeën, vanwaar 's zomers, als de sneeuw smelt, 13 wa tervallen bruisend omlaag storten. PAU, Zondagavond In een zijstraat van de Place de Tourny, twintig meter van het punt, waar jaarlijks het startsein gegeven wordt voor BordeauxParijs, dromden de gehele rustdag dui zenden Bordelzen samen, om een glimp op te vangen van de acht Nederlanders die in de Ronde van Frankrijk al meer dan twee mil- lioen hebben verdiend. In zijn hotelkamer, gezeten op de rand van zijn bed, heeft Kees Pellenaars een specificatie gegeven van de bedragen die sinds Straatsburg in het Neder landse tour-brandkastje zijn ge vloeid. Ruim 1.800.000 francs aan etappe-prijzen en ploegbedragen plus de premie voor de actiefste renner van^ de hele colonne, waarbij nog vele honderd-duizen den vjin diverse Italiaanse fa brieken en een vette beloning van een groot internationaal hor loge-concern. Iedereen gunt het eskadron Pellenaars deze ver diensten van harte, het heeft steeds in de voorste linies ge streden, geen ontsnapping of er waren Nederlanders bij betrok ken. „Zeer opvallend," zei Pelle naars, „nadat de reporters van radio Parijs, toen er enkele scher mutselingen aan de gang waren in de rit van Nantes mij vanuit hun grote wagen toeriepen: „Pel- le, er zijn deze keer geen Neder landers bij...." „En dan moet je eens aan drie jaar geleden denken," vervolgt de eminente ploegleider. „Toen stond Nederland al op zijn kop als er eens een landgenoot bij de ex aequo's eindigde. Ik kan voor de volle honderd procent verklaren dat ieder van mijn jongens de tour als een erezaak opvat. Zij willen de dank voor hun verkie zing in elke etappe uitdrukken. Misschien ben ik daarom wel de gelukkigste technische leider van allemaal." Jacques Goddet, die een groot deel van de rustdag heeft be steed om te confereren met Mar cel Bidot over de tweedracht in de nationale ploeg, vergeleek vanmorgen voor het vertrek uit Bordeaux de Nederlanders met Koblet en Coppi. „Ik heb Voorting en van Breenen verschillende ke ren even sterk zien rijden als de grootste internationale kopstuk ken,, aldus de tour-directeur. .,En van Est heeft zo veel zelfvertrou wen. tegen dat we de bergen in gaan, dat hij zich in de jubileum etappe heeft kunen beperken tot het controleren van de course." Ge herinnert u nog wel dat Lucien Lazarides broer van de bekende Apo van zich heeft doen spreken in de rit naar Le Mans. Welnu, dat heeft een oor zaak en wat voor een. Lucien, zo heeft hij zelf verteld, heeft een brief gehad van zijn vrouw, waarin de volgende passage voor kwam: „Hoe ik ook iedere dag de bladen doorsnuffel, kolom na kolom, jouw naam vind ik ner gens. Ik begin me af te vragen of onze buren in Cannes nu wel weten of je er wel bij bent..." Zeg nou zelf, dat kon Lucien toch niet op zich laten zitten? De ontsnapping in de mon sterrit naar Bordeaux is te dan ken aan het feit dat Nolten en van der Stock een mondje Vlaams konden smoezen, dat voor Fran sen en Italianen onverstaanbaar was, zo heeft een Vlaams journa list uitgevonden. Hij knoopte er de conclusie aan vast, dat wie succes wil hebben in de tour, talen moet leren om alle combines te doorzien. Wat ons betreft: men kan beter leren zo hard te fietsen dat men alle combines de baas kan blijven. Tja, zo gaat dat. Toen van Geneugten een etappe had ge wonnen en dit feit in de Bel gische bladen met decimeter hoge letters was geboekstaafd, heetten de Belgische coureurs op eens „tenoren", grootmeesters, ve detten en mannen van de dag." Geen 24 uur tevoren plukten we het volgend ruikertje qualifica- ties uit een handvol Vlaamse gazetten: „melkmuilen, lamzak ken, snotneuzen, papkinderen, zuigflessen en tutters". Het algemeen ploegenklassement luidt thans: 1. Frankrijk Noord Oost Centr. 161.40.3i. 2. Nederland 161.56.43. 3. Frankrijk West 162.01.59. 4. Ile de France 162.08.31. 5. Frankrijk Nationaal 162.10.59. 6. België 162.17.38. 7. Italië 162.19.45. 8. Zwitserland 162.36.33. 9. Luxemburg 162.47.28. 10. Frankrijk Zuid West 162.51.47 11. Frankrijk Zuid Oost 163.04.59 12. Spanje 163.05.38. Tour de France en de aardrijkskunde Meester Joosten. hoofdonder wijzer in het Drentse dorp Zweeloo was met zijn klas pre cies aan de behandeling van Frankrijk toe, toen de Tour de France van start ging. De lief- do voor de sport van zijn leer lingen kennend, maar tevens veler afkeer van saaie aard rijkskundelessen, besloot hij het onvermijdelijke met het aan gename te verenigen. Voor het bord in de klas hangt nu vier weken lang een grote kaart van Frankrijk met de route van de Tour. Dagelijks komt meester Joosten met het kran tenverslag in de hand op school. Hij vertelt dan wie de etappes hebben gewonnen, door welke landstreken de bonte karavaan trok en >vat voor steden het zijn, waar de renners door komen. l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 3