eus
Vloedgolf van hulp voor
geteisterde Grieken
RADIO
Alex Wunnink overleden
HET
PLYM0UTH-AV0NTUUR
Negen kinderen gestikt
in ijskasten
ionises
Nederland gaf al f 100.000.-
programma
Noorderpers
zwermde uit
VW PUZ
van vandaag
Lourdes-pelgrims weer thuis
:s
De stakingen in Frankrijk
Kavanagh (Norton)
eerste in Ulster
RLANDSE
en opnieuw
lveren
:n
een overwinning
2 vier met stuur-
en de acht tij
de internationale
sroeiwedstrijden
Donderdag op
agavaerd Meer te
ihagen werden
iden, legden de
rlandse dames op-
0 beslag op de
■en molen. Op de
iste foto ziet men
ederlandse dames
na het behalen
de overwinning.
r.: Scholtema,
leer, v. d. Hoop,
en, Tersteen, De
en v. d. Steur. De
rste foto toont de
met stuurvrouw,
ijl prinses Caro-
Mathilde de prijs
ikt. Men ziet de
2s v. Ochteloo, van
Mey, Lafaver
en Boeré.
'ortengen op Eysink.
op Francis Barnett
Hen en dat kostte
»de plaats.
iprecnter, de heer
de laatste maal een
ede, mochten de or
en daarvan noemen
le heer Prenger, te-
:en geslaagde middag
port.
Uitslagen:
95 CC- 1 E. H. Woes-
D.K.W., 40.07 2
J.' Portengen, A'dam,
3 min.; 3. G. Rietman,
Francis Barnett,
4. Stal, A'dam,
1.5 min. Snelste ron-
i): G. Rietman, 3.53.i
boven 125 cc: 1. C.
Pijnsckfir)
2 Ph. Wierenga,
"Matchless, 46.03 min.;
roonenberg, A dam,
16.58.8 min.; 4. G. H
,'dam, A.J.S. 49.43.6
e ronde: C. Slootweg,
125 cc: 1. en kamp.
land: Frits Selling,
sink, 44.25 2 mm.;. 2
Assen, K. Speciaal
3. S. Schram, Am-
45.52.4 min.*, 4
Assen, K. Speciaal
Snelste ronde: W.
.7 min.
boven 125 cc: 1. Frans
Leende, Matchless
2 Tevens kampioen
land: H. Rietman Doe-
i.S.A., 47.27; 3. A. Ko-
isterwolde. Matchless,
4. J .Clijnck, Hel-
1A. 48.21.9 min. Snel-
F.'Baudoin, 3.16.1 mm.
Maandag 17 Augustus 1953
Pagina 5
lagen van de gehouden
te Zwolle luiden:
ijs: eerste afdeling: 1.
i U. de Jong) tud 2.30,
.23.2; 2. Nellie Gregor
d. Veen): 3. Oddittv
ïer).
ƒ2.90, pl. ƒ1.70. ƒ1.80.
water-priis: tweede af-
Oehoe S (B. U de
d 2.31.4, km-tild 1.29.L
us (G. Woudstra): 3. O
;j. D. Gorter).
ƒ2.60, pl. f 3,20. 8A0.
feestweek-prtis: 1. Oe-
C Woudstra) tud 3.11.6.
1 31 2- 2. Nellie Gregor
d Veen): 3. O Brewer
loter).
r. 7.10. pl. f 2.20. f 1-40.
tslagen van de rennen
priis (eerste deel 2e-
handicap): 1
Piie) tud 2.08.4, 2. Pro
J v. d. Kraats).
w. f 1-70.
ing-nriis (tweede deel
e handicap): 1. Admirals
W van Duk) tud 2.09.
ora (H. Piie)3. Thalia
r. d. Kraats).
orn-Maglioli wonnen
12-uursrit
jannende strijd op het met
eliike circuit van Fescaia
e Brits-Italiaanse combina-
le Hawthorn en Umbert
i de 12-uursrit gewpnnen
m 414 liter Ferrari. Zn
in 12 uur 1542,614 km af.
1 een gemiddelde van
km/h betekende.
ARGOSTOLI Een interna
tionale vloedgolf van hulp spoelt
op dit ogenblik over de zwaar-
geteisterde Griekse eilanden in
de Ionische zee, waar de aard
bevingen eindelijk in getal en
kracht zijn afgenomen. Een soli
dariteit die sterk herinnert aan
wat de wereld ten tijde van onze
watersnoodramp heeft te zien
gegeven, doet uit tal van landen
mensen en materiaal naar Grie
kenland stromen.
Koning Paul heeft na zijn be
zoek met koningin Frederika en
kroonprins Constantijn aan de
geteisterde gebieden de ramp
„onbeschrijfelijk" genoemd. „Wel
varende en mooie steden liggen
thans in puin; overlevenden zijn
dakloos, lijken liggen onder het
puin en gewonden zuchten in
hun tenten", aldus de koning.
Volgens admiraal Mountbatten
die de leiding heeft van de red
dingsoperaties, is de hulp van de
gehele wereld nodig voor het her
stel van de eilanden. En die hulp
is begonnen te komen.
Aan het reddingswerk wordt
door 63 Britse en Amerikaanse
oorlogsschepen deelgenomen. Red
dingsploegen van Grieken en
buitenlanders tot nu toe over
wegend Engelse matrozen en
Amerikaanse mariniers wer
ken onafgebroken temidden van
de smeulende -puinhopen, waarbij
zij de kans lopen zelf bedolven
te worden. Alle oefeningen der
Amerikaanse strijdkrachten in
Europa zijn afgelast. Uit Genève
vertrokken zes Amerikaanse
„Flying Boxcars" met 15000 de
kens naar Athene. De Franse
kruiser „Montcalm" en een aan
tal Franse hefschroefvliegtuigen
zijn naar de getroffen eilanden
onderweg. Italië zond tien wa
gons levensmiddelen en medicij
nen via Tarente, en 100 Italiaan
se brandweerlieden staan klaar
voor hulp. Het Turkse Rode
Kruis zond 500 dekens en 100
tenten. Finland maakte 400.000
mark aan het Griekse Rode
Kruis over, het Canadese Rode
Kruis heeft uit Toronto 250 kis
ten met kleren verscheept. In
New York zijn al grote hoeveel
heden levensmiddelen, medicij
nen en kleding bijeengebracht.
Koningin Juliana en Prins
Bernhard hebben de koning en
de koningin van Griekenland te
legrafisch hun medeleven be
tuigd en een aanzienlijk bedrag
geschonken voor de „Hulpactie
Griekenland" van het Nederland
se Rode Kruis (Giro 777). De
Nederlandse regering heeft ter
leniging van de nood flOO.OOO,
1 schikbaar gesteld. Dit bedrag is
door minister Luns aan de Griek
se gezant te Den Haag overhan
digd.
Zaterdagochtend is een Dakota
van de Koninklijke Luchtmacht
DINSDAG 18 AUGUSTUS
HILVERSUM I 402 m, 746
kc/s. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nws.; 7.10 Gram.;
i.15 Gym.; 7.30 Gram.; 7.45 Mor
gengebed en lit. kal.; 8.00 Nws.
en weerber.; 8.15 Gram.; 9.00 v.
d. Huisvrouw; 9.35 Gram.; 9.40
„Lichtbaken", caus.; 10.00 v. d.
kleuters; 10.15 Gram.; 10.30
Gram., evt. v. d. jeugd: 11.00
v. d. vrouw; 11.30 Gram.; 12.00
Angelus; 12.03 Gram.; (12.30—
12.33 Land- en tuinb.meded.);
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws. en
Kath. nws.;13.20 Gram.; 13.25
Amus.ork. en solist; 14.00 Lichte
muz.; 14.35 Pianorecital: 15.00
Gram., evt., v. d. jeugd; 15.30
.Ben je zestig?"; 16.00 v. d. zie
ken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 v. d.
leugd; 17.45 Regeringsuitz.: „De
Nimboranvlakte in Noord-Nieuw-
Guinea", door Ir F. C. van Loe-
nen; 18.00 Lichte muz.; 18.20
Sportpraatje; 18.30 v. d. jeugd;
18.52 Act.; 19.00 Nws.: 19.10
Kath. Thuisfront en zijn pleister
plaats; 18.15 Uit het Boek der
Boeken; 19.30 Gram.; 20.25 De
gewone man; 20.30 Kamerork. en
soliste; (21.15—21.20 Trofea Ita
lia); 21.50 Gram.; 22.00 Residen-
tieork. en groot koor; 22.30 Tro-
feo Italia; 22.45 Avondgebed en
kt. kal.; 23.00 Nws.; 23.15—24.00
Gram.
HILVERSUM II 298 m,
1007 kc/s. 7.00 AVRO: 7.50
VPRO: 8.00—24.00 AVRO.
„AVRO: 7.00 Nws.; 7.10 Gram.;
yPRO: 7.50 Dagopening; AVRO:
8.00 Nws; 8.15 Gram.; 9.00 Mor
genwijding; 9.15 Koor en orgel;
9.30 v. d. Huisvrouw; 9.35 Wa-
terst.; 9.40 Gram.; 10.50 v.d. kleu
ters- 11.00 Gram.; 11.15 „Hebben
wii het recht om uit ons hu
meur te zijn?, caus.; 11.30 Piano
recital; 12.00 Tiroler muz.: 12.30
Land- en tuinb.meded.; 12.33 v.
platteland; 12.40 Hammond-
orgelsp.; 13.00 Nws.; 13.15 Meded.
yt gram.; 13.20 Metropole ork.;
14.00 Am.muz.-kaleidoscoop: 14.30
V. d. jeugd: 15.00 „Wilhelm Teil"
opera (le acte); 16.05 Gram.;
J-45 v. d. jeugd; 17.30 Dansmuz.;
1800 Nws.; 18.15 Pianosp.; 18.30
„Pe vierde zuil in de vakbewe
ging', caus.; 18.40 Fanfare ork.;
inc„ Rep-: 19.20 Bas en piano;
IJ.50 „Van Groenlanders en Es
kimo's", caus.; 20.00 Nws.; 20.05
Gevar. muz.; 20.35 „Om zeven
uur thuis", hoorsp.; 22.10 Mu
sette ork. en soliste; 22.40 Meded.
42.45 Buitenl. overz.: 23.00 Nws.;
23.15 New York calling; 23.30
24.00 Gram.
naar Athene vertrokken met 1200
dekens en voor f20.000 aan anti
biotica van het Rode Kruis aan
boord.
De directeur van het Neder-
landsche Rode Kruis heeft aan
alle afdelingen van het Rode
Kruis en aan alle burgemeesters
een circulaire gezonden betref
fende de hulp voor Griekenland.
Hierin wordt gevraagd even
tueel voor dit doel te organise
ren collecten vóór 1 September
a.s. te houden, opdat de hulp zo
spoedig mogelijk kan worden
verleend.
De kruiser „Salem" 't vlagge-
schip van de Amerikaanse hulp
vloot bij Cephalonia, heeft Zon
dag gemeld dat in steeds sneller
tempo voedsel, kleren, medicij
nen en tenten boven het eiland
worden uitgeworpen en over zee
aan land worden gebracht. Vele
helicopters van het Amerikaanse
leger en de marine, transport
vliegtuigen en amphibievliegtui-
gen hebben voedselpakketten uit
geworpen boven dorpen in het
afgesneden binnenland.
De Britse admiraliteit maakt
bekend, dat volgens de laatste
rapporten nog 4000 mensen op
Cephalonia dakloos zijn. Honder
den tenten zijn aan land gebracht
en ontelbare hoeveelheden dekens
te Zakynthos gelost.
Vliegtuigen van het Ameri
kaanse viiegdekschip „Franklin
D. Roosevelt" hebben tonnen
voedselpakketten afgeworpen.
NEW YORK. In de afgelo
pen twee dagen zijn negen Ame
rikaanse kinderen in ijskasten ge
stikt, waar zij tijdens hun spel
in gekropen waren.
In Procto, Arkansas, zijn van
daag vier zoons en een dochter
van mevr. J. W. Hallman in een
ijskast gevonden. Zij waren allen
overleden. De politie vond de
lichamen, nadat de moeder aan
gifte wegens vermissing had ge
daan.
De oudste jongen, Edward, die
negen jaar oud was, werd met
verwondingen aan het voorhoofd
gevonden, waarschijnlijk opgelo
pen bij pogingen zich te bevrij
den.
De kast stond reeds lang onge
bruikt op een waranda van het
huis en de radeloze moeder die
wanhopige pogingen heeft ge
daan haar kinderen te vinden,
heeft de kast meermalen gepas
seerd, zonder er in te kijken.
In Richmond, verloren twee
families vier jongens in een gro
te zes-deurs ijskast nabij hun
huizen. De jongens zijn waar
schijnlijk door het raam van
een ongebruikt gebouw, waarin
de jiskast zich bevond, naar bin
nen geklommen.
De slachtoffers werden gevon
den in een gedeelte van de ijs
kast. Een van de jongens had
zijn elleboog beschadigd tegen de
gesloten deur.
Generaal Robertson
verlaat Britse leger
LONDEN De leider van de
Britse delegatie bij de Brits-Egyp
tische onderhandelingen, generaal
Sir Brian Robertson, zal binnen
kort. de militaire dienst verlaten,
en de leiding op zich nemen van
de genationaliseerde Britse ver
voersdiensten.
Strafverlichting voor
politieke delinquenten
Bij Kon. Besluit is op een 90-
tal politieke delinquenten, die
gedurende een aantal jaren vrij
willig mijnarbeid hebben ver
richt in de Nederlandse kolen
mijnen en die daardoor hebben
bijgedragen tot verhoging van de
productie van die mijnen, enige
vermindering van straf toegepast,
variërend tussen één en negen
maanden. Hierbij is rekening ge
houden met het aantal jaren, dat
de betrokkenen in de mijnen
hebben gewerkt, alsmede met
ieders gedrag gedurende die pe
riode.
Werkers uit ons bedrijf
op reis naar
Midden-Nederland
Het personeel van de Noor
derpers, uit alle centra van
Noord-Nederland, heeft op de
feestdag van Maria Tenhemel
opneming, met echtgenoten en
verloofden, een jubileumreis ge
maakt, die hen door 's lands
fraaiste dreven heeft gevoerd.
Uit Emmen, Groningen, Leeu
warden, Sneek. Zwolle, Den Hel
der, Schagen, Hoorn en Alkmaar
waren zij in de vroege ochtend
gekomen. Een kleine tweehon
derd man sterk. Vijf grote tou
ringcars brachten hen door de
zonnige dag naar Schiphol waar
zij werden rondgeleid, naar de
Lage Vuurse waar zij. zich ver
poosden, en naar 't Jagershuis te
Zeist met zijn prachtige omge
ving, waar tenslotte, aan een
voortreffelijk diner, de zin van
deze tocht in hartelijke woorden
werd uiteengezet. Er waren
immers drie jubilarissen in ons
bedrijf, de heren G. Schunselaar,
IJ. van Riel en A. Nieuwboer Jr..
Te hunner ere was deze reis ge
organiseerd. Zij werden daar, in
de kring der collega's, gehuldigd.
Aan hen, en aan allen die reeds
eerder hebben gejubileerd wer
den daar door de vitale stichter
van ons bedrijf, directeur E. J.
M. Stumpel, de ere-insignes van
de Noorderpers uitgereikt.
Voor anderen, die hun per
soonlijke feesten vierden en
voor een, die de reis wegens
ernstige ziekte niet kon meema
ken waren er gelukwensen en
geschenken.
En in deze grote familiekring
der Noorderpersmensen bleek
eens te meer de eensgezindheid
en de toewijding van allen die
samenwerken in het bedrijf dat
het alle katholieken van heel
Noordelijk Nederland mogelijk
maakt dagelijks hun eigen prin
cipiële provinciale krant te lezen.
Directeur Stumpel op de
bres voor goede sociale omstan
digheden voor zijn personeel
memoreerde de technische voor
uitgang die ons bedrijf de laatste
jaren heeft gekend en hij kondig
de nog grondiger verbeteringen
aan, in een rede die getuigde van
een groot optimisme en die ein
digde met een bede om de on
ontbeerlijke zegen des Hemels
over de Noorderpers.
Het was een uitgaansdag die
volkomen aan zijn doel heeft be
antwoord. Daarvan getuigde dan
ook terecht, namens allen, aan
het slot van het feestelijk diner,
de chef-redacteur van de Noor
derpers, de heer M. P. Janssen.
(Advertentie)
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaai:
zeerover
vice versa
open uitbouw
bediende
hijswerktuig
duinvallei
lidwoord
indien
pers. vnw. (Fr.)
bijwoord
bloem
uitdrukking
soort staaf
pers. vnw.
waterdamp.
Verticaal:
2. ieder
insect
voorzetsel
voorzetsel
boef
stuk hout
hevige wind
rustplaats
vleesgerecht
kledingstuk
schoenmakerswerktuig
kippenproduct
water in Friesland
insect
cylinder
drinkgerei
pers. vnw. (Fr.)
deel van de wet
228
VACANTIE
De ene gaat naar Spanje
De ander naar Aalsmeer
De een heeft niets dan regen
De andere evenzeer.
De ene gaat naar Artis
De andere kampeert
De een gaat karper vissen
De and're naar Hansweert.
De een gaat met zijn vrouw uil
De andere gaat op jacht
De een vaart met de dagboot
De andere reist bij nacht.
Maar. waar men heen wil reizen
-'t Geeft niet naar welk land-
Wie dubbel wil genieten
Heeft FLYER bij de hand.
Oplossing Puzzle Nr. 227
Horizontaal:
1. brons; 5. sfeer; 10. rake; 12.
aria; 13. aa; 14. stunt; 17. nt; 18.
ade; 20. ere; 21. ode; 22. rag; 23.
leem; 24. elan; 26. inn; 29. ore;
31. eed; 32. leo; 34. ne; 35. etser;
37. rp; 38. eden; 40. orde; 42.
netto; 43. stier.
Verticaal:
e 1. braam; 2. raad; 3. ok; 4. nes;
6. fat; 7. er; 8. eind; 9. ratel; 11.
jura; 15. termiet; 16. negende; 19.'
edele; 21. opaal; 25. bonen; 27.
nest; 28. koper; 30. rede; 33. erde;
35. ent; 36. rot; 39. et; 41. ri.
RELLETJE IN
AMBONEZENKAMP
STAPHORST Na een 30-
jarige bruiloft te Meppel hadden
enige Ambonezen uit het kamp
„Beugelen" te Halfweg (gemeente
Staphorst) de moed gekregen om
een land- en lotgenoot, wiens po
litieke opinie niet bij de kampbe
woners bekend was en die sinds
twee weken in het kamp Beugelen
verblijft, een kruisverhoor af te
nemen. Zondagmorgen omstreeks
drie uur eindigde dit vérhoor in
een vechtpartij, waarbij de nieuw-
ingezetene met een scherp stuk
ijzer werd toegetakeld. Het slacht
offer moest zich met steekwonden
aan het hoofd en in de borst
onder doktersbehandeling stellen.
De dader werd door de Rijks
politie gearresteerd en tegen hem
werd proces-verbaal opgemaakt.
Vermoedelijk zal het slachtoffer
van dit reiletje met zijn gezin in
een ander kamp worden onder
gebracht.
Zoals bekend deden zich vorig
jaar ook ongeregeldheden voor
tussen een groep aanhangers van
de Republiek der Zuid-Molukken
en leden van een andere politieke
richting.
WILDE STAKINGEN OP
OOST-SUMATRA
Bij de ondernemingen van de
Société Financiere des Caout
choucs in Oost-Sumatra zijn wil.
de stakingen uitgebroken. Naar
P I Aneta verneemt is de be
trokken vakvereniging tot d£
stakingen overgegaan in. strijd
met een beslissing van de com
missie ter beslechting van ar
beidsgeschillen in Djakarta wel
ke beslissing per telegram naar
Oost Sumatra was overgebracht.
AMSTERDAM. 14 Aug. Om
acht uur vanochtend is na een
ziekteperiode van 14 dagen in zijn
woning te Amsterdam op 76-ja-
rige leeftijd overleden de di
recteur van het hoofdstedelijke
theater „Carré", de heer Alex
Wunnink. Het vorig jaar was de
heer Wunnink gehuldigd voor een
dubbel jubileum. Hij bereikte
toen de leeftijd van 75 jaar en
was bovendien 25 jaar directeur
van Carré". Hij was ridder in de
Orde van Oranje Nassau.
Alex Wunnink werd op 9 Febr.
1877 in een woning aan de Lau
riersgracht bij de Prinsengracht
in Amsterdam geboren. Na zijn
lagere school moest hij onmiddel
lijk een betrekking 'zoeken en
kwam als leerling in dienst bij
een behanger voor f 1.50 per
week.
Na enkele jaren begon hij een
avondcursus te volgen bij „Ons
Huis", in de Rozenstraat te Am
sterdam.. De toenmalige directeur
van dit huis, de heer J. A.
Tours, stelde belang in deze intel
ligente jongen en zorgde ervoor
dat hij een betrekking kreeg bij
een suikerfabriek. Bovendien
bracht de heer Tours een fonds
bijeen, waaruit privélessen voor
de verdere ontwikkeling van Alex
werden gefinancierd. Tot zijn 19e
jaar zette de jonge Wunnink deze
studie voort.
In 1896 trad hij in dienst bij
de Koninklijke Marine, waar hij
boks- en worstelkampioen van
zijn lichting was en nog voor de
eeuwwisseling werd hij vervol
gens volontair-schijver bij de be
lastingdienst, gevestigd in het
centraal bureau aan het Walen-
plein, onder leiding van de heer
F. Raet tegen een salaris van
f 1,50 per dag. Spoedig verkreeg
hij de functie van vaste schrijver.
Omstreeks 1900 werd de heer
Wunnink, die toen 23 jaar oud
was, bevorderd tot deurwaarder
bij de belastingdienst van de ge
meente Amsterdam tegen een in
komen van 1200 gulden per jaar.
Van behangersleerling
tot directeur van Carré
Weer een jaar later werd hij
bevorderd tot commandeur, en
vanaf die tijd dateren zijn eerste
contacten met talloze directeu
ren van schouwburgen en va
riététheaters in de hoofdstad. Hij
volgde namelijk de heer School,
die belast was met het toezicht op
de publieke vermakelijkheidsbe
lasting, op
Een twintigtal jaren behield de
overledene dit toezicht op de pu
blieke vermakelijkheidsbelasting,
tot hij op 45-jarige leeftiid in
1922 een beslissende stap moest
nemen, in dat jaar gingen de ge
meentebelastingen over naar de
Rijksbelastingen en de heer
Wunnink kreeg de keuze op verkocht.
wachtgeld gesteld te worden, dan
wel dienst te nemen in een an
dere gemeente. Hij koos het
eerste, daar hij Amsterdam niet
wenste te verlaten. Na een korte
wachtperiode kwam hii in 1923
bij Louis Bouwmeester Jr. als
bedrijfsleider van het voormalig
paleis voor Volksvlijt aan het
Frederiksplein te Amsterdam in
Dienst.
Zijn werkzaamheden bij hei
Theater Carré dateren van Fe
bruari 1927. Hij was toen juist 5C
jaar en werd binnen een jaar
na zijn benoeming als admini
strateur door een ingestelde raat
van beheer bevorderd tot direc
teur. In die tijd was er eei
tekort van ruim 30.000 gulden.
Op resolute wijze pakte dez
„self-made man" de exploitati
van dit oude Amsterdamse Vc
riëté theater aan. Op drastische
wijze verlaagde hij de prijzen e'
zorgde er voor, dat het publiei
goede programma's kreeg voor
gezet.
Het is de heer Wunnink ge
weest, die de Italiaanse oner;
naar ons land heeft gebracht
vooral tot groot enthousiasme
van het publiek uit de Amster
damse Jordaan.
Toen Carré 50 jaar bestond
keerde het circus in de piste te
rug. In dit gebouw aan de Amste'
heeft Louis Davids onder leidin-
van directeur Wunnink zijr
triomfen en Buziau ziin hoogtij
dagen gevierd. Tn 1932 kwan
Josephine Baker naar Amster
dam en Carré was 22 dagen uit
Om 7 minuten voor twee Zon
dagmorgen zijn ruim 400 pelgrims
van een bedevaart van de Paters
Montfortanen naar Lourdes bij
verrassing in Roosendaal terug
gekeerd na een onafgebroken
avontuurlijke treinreis van bijna
48 uur langs onveilige signalen en
open spoorbomen.
De douane en de marechaussee
moesten in allerijl van hun bed
worden gehaald, maar in de
wachtkamer stond de koffie klaar
en de uitsmijters ontbraken even
min. De pelgrims die op 3 Aug.
ons land hadden verlaten, hadden
Dinsdag j.l. de terugreis moeten
beginnen, maar konden eerst om
half twee in de nacht van Don
derdag op Vrijdag vertrekken.
Onderweg werd hun trein her
haaldelijk met stenen bekogeld.
Van een tweede groep van 400
die eveneens op 3 Aug. is ver
trokken. ontbreekt nog ieder
spoor.
Een niet minder avontuurlijke
reis hadden ongeveer 400 Neder
landse touristen die met de zgn.
Zon-express Woensdagavond uit
het bungalow-kamp te Golfe San
Juan aan de Riviera in Amster
dam hadden moeten terugkeren,
maar pas Zaterdagavond om
negen uur bij Kaldenkirchen over
de grens kwamen na een rit via
Ventimiglia, Milaan en Bazel.
Inmiddels is er nog weinig ver
andering in stakend Frankrijk. De
douane heeft het werk hervat,
maar doet het langzaam aan, pre
cies volgens de voorschriften. De
Parijse straatvegers hebben Za
terdag het vuil van 4 dagen ge
ruimd. De P.T.T. is op halve
kracht weer aan het werk, en
hier en daar rijden treinen, onder
en bovengronds. In de mijnen
wordt echter overal nog gestaakt,
evenals in de metaal- en de tex
tielindustrie.
Laniel en enkele van zijn mi
nisters hebben gisteren een plan
van de vakbondsleider Jouhaux
bestudeerd, dat misschien de si
tuatie die door de stakingen is
ontstaan, meester kan worden.
Mogelijk zal de regering de 151
leden tellende Economische Raad,
waarvan Jouhaux voorzitter Is,
bijeenroepen om het overleg met
economische en sociale groepen
op gang te brengen.
De staking heeft in ons land
extra-diukte gebracht op de lijn
Hoek var. Holland-Harwich, waar
van vele Britse touristen gebruik
maken nu de verbinding Dover
Calais is uitgevallen. De K.L.M.
heeft vrijwel alle tweemotorige
vliegtuigen op de lijn naar Parijs
door viermotorige DC-6-toestellen
vervangen. Volgerts de consulaire
afdeling van de Ned. Ambassade
te Parijs baart de positie van de
Ned. touristen in en rond Parijs
nog geen zorgen en ook andere
Nederlandse consulaten in Frank
rijk maken geen melding van
speciale moeilijkheden.
OUD-PLEBAAN
BATENBURG
GEHEIM KAMERHEER
UTRECHT. Bij gelegenheid
van dienst 50-jarig priesterfeest
heeft Z.H. de Paus de Hoog
eerwaarde Heer J. B. A. Baten
burg oud_plebaan van de Kathe
drale Kerk van Utrecht en ka_
nunnik van het Metropolitaan
Kapittel benoemd tot zijn Ge
heim Kamerheer. De benoeming
werd Mgr. Batenburg Zaterdag
medegedeeld door de Aartsbis
schop-Coadjutor Mgr. Dr B. J.
Alfrmk
Bevolking van Kruiningen
kan binnenkort terugkerei
De Commissaris der Koningin ir
Zeeland heeft machtiging verleend
tot het doen terugkeren van de
bevolking van Kruiningen op
voorwaarde, dat er een duide
lijke alarmeringsinstallatie aan
wezig is. Deze installatie is thans
nog niet in gereedheid, maar ge
tracht zal worden een en ander
zo spoedig mogelijk klaar te
krijgen. De terugkeer van de be
volking kan dus zeer binnenkort
verwacht worden, voorlopig ech
ter nog voor eigen verantwoor
delijkheid.
De hoofdingenieur - directeur
van de Rijkswaterstaat, ir. Hey-
blom, heeft verklaard, dat de
dijken vooralsnog niet betrouw
baar zijn. Hij is van mening, dat
na 1 October a.s. de dijken vol
doende verstevigd zullen zijn.
De race in de 500 cc klasse
tijdens de wedstrijden om de
Grote Prijs van Ulster werd ge
wonnen door de Australiër Ka
navagh met Norton in 2 uur en
28 min. 38 sec., gemiddelde uur
snelheid 144.53 km.
2. Duke (G.B.) met Gilera
2.29.11; 3. Bret (G.B.) met Nor
ton 2.30.03; 4. Armstrong (Ier
land) met Gilera (2.32.12): 5.
Farrant (G.B.) met A.J.S. 2.33.40;
6. Mudford (G.B.) met Norton op
1 ronde 2.30.56.
Duke lag 19 ronden lang aan de
kop, toen kreeg hij een defect aan
de versnellingsbak en moest de
Engelsman zijn leidersplaats aan
de Australiër Kanavagh afstaan.
De Australiër ging als eerste dooi
de finish. Even voor het begin
van de race had Kanavagh even
eens een defect aan de versnel
lingsbak gekregen. In koortsach
tig tempo werkten de mecani
ciens om de zaak voor elkaar te
brengen. Zij verhielpen het euvel
in 4 minuten.
(Advertentie)
8.
naar de film „Plymouth Adven
ture" van Metro-Goldwyn-Mayer
Niemand van hen had er tot dusverre enig benul va)
hoe ze zo'n wapen moesten laden en het_kostte Standisl
heel wat moeite de mannen zo'n op een standaard rus
tend geweer te leren hanteren.
Als de matrozen geen dienst hadden, mengden ze zici
dikwijls onder de emigranten en vertelden allerlei gru
welijke verhalen over de monsters die ze op het vaste
land konden verwachten.
Aangezien ze bijna nooit een prettig beeld ophingen
stelde Gilbert Winslow een keer voor: „Vertel ons een
wat moois. We horen veel liever over warme stranden
brede rivieren en palmbomen."
Door deze vraag voelde kapitein Jones, die toevallif
stond te luisteren, zich geprikkeld. „Als jullie denker
palmbomen en warme stranden te zien om daar eer
gemakkelijk leventje te leiden, laat ik jullie dan waar
schuwen. Er wacht jullie een koude winter, die slecht,
mannen, die de Unrien op elkaar zetten, zullen kunnen
overleven."
Bij deze woorden keek hij zeer speciaal naar Brad
ford, die zich met zijn vrouw bij het gezelschap had
gevoegd. En toen de kapitein wéér sprak, was het met
een ijskoude klank in zijn stem: „Het is een wereld
waarin mannen nodig zijn, die de zorg op kunnen bren
gen voor de vrouwen, die ze als stukken vee in een
wildernis hebben gesleept."
Hij keerde zich om en liet zijn gehoor vol verwarring
achter, terwijl men zich ófvroeg wat de oorzaak was
van zijn ongemotiveerde aanval. Maar Bradford had de
bedoeling begrepen. Dorothy, die de doordringende blik
van haar man op zich gericht voelde, sloeg lichtelijk
van streek de ogen neer.
De kapitein en ook de bemanning wisten, dat er eern,
een einde zou komen aan de rust, die tot dusverre de
Atlantische Oceaan had getoond. Naarmate de herfsi
vorderde, was het uitbreken van een storm te verwach
ten. En inderdaad op een morgen pakten zich aan d<
horizon onheilspellende wolken samen. Een uur late.
deed een eerste windstoot de „Mayflower" sidderen ei
barstte de hel los.
Het schip werd opgenomen en als een drijvend stuk
hout een eind verder geworpen. Aan dek hadden dc
matrozen de grootste moeite om op de been te blijver,
en zich een weg te banen door de stortzeeën, die ovei
het schip sloegen. Zij sjorden de reddingboten vast, be
vestigden de kisten en kratten, minderden onder dt
moeilijkste omstandigheden de zeilen en volgden dt
bevelen op van de kapitein, die boven het gieren van de
vind uitschreeuwde.
In de ruimen werd een deel van het voedsel bedorven
foor het binnenstromende zeewater. De passagiers, be-
redendeks in elkaar gedoken, luisterden angstig naar de
geluiden, die het schip maakte, wanneer het door de
zware golven werd gebeukt en overspoeld. Ineens klonk
er een gil door de ruimte. Een moeder miste haar kind
en veronderstelde, dat het nog aan dek zou zijn. Hoewel
enkelen haar probeerden tegen te houden, bedacht
Bradford zich geen ogenblik. Hij werkte zich langs de
trap naar boven en hees zich aan dek om het kind te
zoeken. Het zeewater sloeg hem in het gezicht en hij
moest zich aan alles wat zijn handen maar konden
grijpen, vastpakken om niet te worden meegesleurd. Op
ie brug uitte de kapitein wederom kernachtige verwen
singen, toen hij de „landrot" brutaalweg en met gevaar
voor zijn leven over het dek zag manoeuvreren. Wat hi.i
vreesde geschiedde. Een machtige golf greep Rjadford
en spoelde hem over de verschansing.
Jones bedacht zich geen ogenblik. Hij ijlde naar het
middendek, riep stuurman Coppin en hoewel hij het
zelfde gevaar liep als Bradford, waagde hij zich toch bij
de reling en wierp een touw in de golven. Het geluk
was met hen. Hoewel Bradford weinig meer dan een
kleine speelbal was van de zee, slaagde hij er in het
touw te grijpen. Jones en Coppin begonnen nu te trek
ken en het gelukte hun na veel moeite om de roeke
loze emigrant binnen te halen.
Kapitein Jones vond het niet eens nodig om zich er
van te vergewissen of de drenkeling veel water had
'oinnen gekregen. Hij sleepte hem naar het luik, wierp
Bradford zonder pardon naar beneden en bepaalde toen
zijn aandacht weer tot het schip, dat heftig te kampen
ïad met de steeds sterker windstoten en steeds grote)
watermassa's, die de Mayflower besprongen. Er dreigdi
nderdaad angstig veel gevaar!
Door de hevigheid van de storm en de zwaarte van dt
golven, die als mokerslagen op het schip neerkwamen
oegon het middendek zich te begeven. Een dwarsball
vertoonde al een ernstige breuk en vrouwen en kinde
ren begonnen te gillen toen het water binnen sijpeldi
door de langzaam wijder wordende spleet. De beman
ning, geholpen door enkele kordate emigranten werkte
in het middenruim koortsachtig om de balk weer oj
zijn plaats te krijgen teneinde te voorkomen, dat het del
zou worden weggeslagen en het schip ten ondergang zot
zijn gedoemd. Maar de gebarsten balk kon niet omhooj
worden gebracht en meer en meer zakte het dek doo
op de bedreigde plaats.
Toen kreeg John Alden een idee. Hij zag in een flit
de pers, die in het ruim stond. Die zou kunnen wordei
gebruikt als een soort dommekracht. Sterke armei
sleepten de pers naar de bedreigde plek en plaatster
haar onder de balk. John en de kapitein spanden hur
uiterste kracht in om de ijzeren staaf, die door de zwari
schroef stak, de nodige keren om te wentelen. Centi
meter na centimeter ging de balk omhoog. Totdat he
einde van het draaivermogen van de pers was bereikl
Toch was de balk nog niet op zijn' plaats; het gevaar wa
niet bedwongen!
Hoewel het schip schudde en trilde, slaagde men er ii
houten blokken onder de pers te krijgen, waardoor he
mogelijk was de balk wederom enige centimeters om
hoog te brengen. Tenslotte werd het doel bereikt en d
pers vormde de garantie, dat ze niet meer zou inzakkei
Bemanning en passagiers moesten nog enige moeilijk
uren doormaken, maar toen begon de wind te minde
ren en was het ergste voorbij.
(Wordt vervolgd)