Farnborough '53: weinig nieuws Conim un is t i sell e interesse in Veneznelaaiise olie De schoenmaker en het nut van alle dingen Het gaat om de wereldmacht „Hoor ze gillen en snerpen onze gel u ids jagers Caraibische komintern vormt groot ondergronds gevaar Smokkel? als broodwinning Zaterdag 19 September 1953 Pagina 9 Meteors, nog de ruggegraat van de Westelijke Luchtmach ten, maar snel vervangen door moderner typen LONDEN. Als een voorlopige indruk van hetgeen Farnborough 1953 biedt heb ben we gemeld, dat er niet bijzonder veel nieuivs viel te zien op de beurs van producten der Britse vliegtuigenindustrie. Adempauzemeenden we aanvankelijk te constateren, maar ademnood schijnt meer op zijn plaats. Symptomen, die daarop duiden werden o.a. gesignaleerd door de luchtvaartmedewerker van de „Daily Telegraphair commodore L. G. S. Payne. Hij schrijft o.a. dat het publiek en de deskundigen tijdens de tentoonstelling op Farnborough die vliegtuigen zullen te zien krijgen die verscheidene luchtvaart maatschappijen en luchtmachten graag vandaag in gebruik zouden willen nemen, maar zij hebben weinig hoop ze eerder te krijgen dan morgen. Het is nu de opgave, aldus Payne, de prototypen te veranderen in productie-uitvoeringen en die in ge bruik te nemen. Dit maakt dat grote spoed is vereist, wanneer wij tenminste niet de voorsprong willen verliezen die onze vliegtuig- en vliegtuigmotoren-ontiverpers misschien slechts tijdelijk, hebben. In tegenstelling tot sommige soorten wijn ivor- den vliegtuigen niet aanlokkelijker voor koopkrachtige klanten als die vliegtuigen ouder worden. En in een hoofdartikel schrijft de „Daily Telegraph" o.m.: Of schoon er bijna geen enkel nieuw type vliegtuig od Farnborough is te zien, is het toch duidelijk dat onze moeilijkheden niet van technologische aard zijn. Onze moeilijkheden worden gevormd door de kloof die de ontwerper scheidt van de mogelijkheden tot massaproductie. Wij hebben, aldus het blad, een voorsprong van vier tot vijf jaar op de Amerikanen en de ver mindering van onze militaire krachtsinspanning geeft ons een kans die voorsprong uit te bui ten. Amerikaanse industriëlen ziir. zeer goed in staat te wach ten tot een product de kinder ziekten heeft overwonnen om dan van stapel te lopen op een schaal die de oorspronkelijke ont werpers met verbazing zal slaan over het goedkope en efficiënte eindproduct. Wij kunnen daarom niet op onze lauweren rusten, rustigjes aan prototype na proto type bouwende, of bestaande toe stellen verfijnend en polijstend. Als we de wereldmarkt in han den willen hebben, dan moeten PANIEK IN NICE NICE. Twee Canadese sabre-igevedhtsvlieigtuigen heb ben deze weelk op een hoogte van 12.000 meter de geluids- oarrière doorbroken en 'in deze Franse stad aan de Rivièra bijna een paniek veroorzaakt. Door de trillingen, veroor zaakt d'oor het gedreun van de Canadese vliegtuigen, bezwe ken in verscheidene delen van de stad ruiten en werd het dak van de Simca-automobiel- fabriek zo zwaar beschadigd, dat de steunen zijn verzwakt. In verschillende delen van de stad alarmeerden ver schrikte burgers, die meenden dat een ontploffing had plaatsgevonden, de brandweer. De autoriteiten hebben be kend gemaakt, dat zij overwe gen het doorbreken van de ge luidsbarrière voor de lucht- demonstraties, die dezer dagen plaats vinden en waarin de Canadese toestellen zouden deelnemen, te verbieden. wij dat nu doen, zo besluit de „Daily Telegraph". Terug naar de bron? Met het oog op het voorgaande is het merkwaardig dat majoor Oliver Stewart, de man die tij dens het voorvliegen van de vliegtuigen op Farnborough per microfoon en luidsprekers zoveel mogelijk tekst en uitleg geeft, telkens weer met grote nadruk vraagt om een vliegtuig dat zo eenvoudig mogelijk is gehouden en onder de huidige omstandig heden en die van de nabije- toe komst, toch zou moeten voldoen. Stewart doet dat bij het demon streren van de Short „Seamew". een licht toestel voor het be strijden van onderzeeboten. De „Seamew". een twee-persoons een-motorig vliegtuig met vast landingsgestel, is ontworpen voor de verdediging van de verbin dingen ter zee, in het bijzonder voor het gebruik van vliegdek schepen der N.A.V.O.-landen af. Lage productiekosten zijn enige der voordelen die aan dit toestel worden toegeschreven. Het is in record-tijd (zeventien maanden) gebouwd. Oliver Stewart heeft o.a. mede gedeeld dat de „Seamew" al die dingen mist die een hyper modern toestel, zoals dat tot nu toe werd gebouwd, zo ingewik keld maken. „Een potje met pie ren," noemde Gordon Mr. Gregor, president-directeur van „Trans Canada Airlines", een modern jachtvliegtuig, in een toespraak die hij tijdens het diner van het genootschap van Britse vlieg tuigbouwers heeft gehouden. De „Seamew" heeft een arm- strong siddeley „Mamba" tur bine-propeller-motor, het toestel heeft een zeer korte aanloop nodig om op te stijgen en even eens een korte uitloop. Het heeft evenwel ook een deklandings- haak. Het is al besteld door de Engelse Koninklijke Marine; de grootte van de bestelling is niet bekend, maar moet niet onaan zienlijk zijn. Concert De „Zeemeeuw" is een vreem de „eend" in dit gezelschap van zeer vele en snelle toestellen. Zo eenvoudig als dit gezellig snorrende en zeer wendbare toe stel is, zo gecompliceerd zijn inderdaad de een-motorige onder- zeebootjagers, de een- en twee- motorige bommenwerper-besto kers en de twee- en vier-moto- rige bommenwerpers. De Fairev „Gannef'-onderzee- bootiager. de Hawker ..Hunter", de Vickers-supermarine Swift", de Gloster .Javelin", de English Electric „Canberra", de A.V.R.O. „Vulcan", de Vickers „Valiant" en de Handley Page „Victor" zijn vliegende fabrieken met gillen de, huilende, jankende of donde rende motoren. De „Gannet" is van deze familie de minst luid ruchtige en de minst snelle. Maar als de nieuwste uitvoering van de „Hunter", de F 4 met nabran- der. gaat starten (dat geluid zal over twee jaar ook op Neder landse vliegvelden zijn te horen wanneer de Koninklijke Lucht macht ze in gebruik heeft), als de „Swift" wegspuit over het beton van de startbaan, de „Jave lin" zijn twee motoren op volle toeren laat draaien om weg te kunnen springen, de twee-moto- rige „Canberra' met een duivels gejank de blauwe lucht steil in klimt direct na de start, de vier-motorige driehoeksvleugelige „Vulcan", de vier-motorige halve maanvleugelige „Victor" en de vier-motorige pijlvleugelige „Vali ant" alleen maar wat staan warm te draaien en met hun gegier, gesnerp, gegil en gefluit, de meest verwoede kattenhater op slag een kattenvriend zouden doen worden, dan voelt menigeen meer voor die er wat stuurs uit ziende „Zeemeeuw". Het regent nu in alle landen waar straalvliegtuigen „gemeen goed" zijn geworden klachten over hét door alles heengaande geluid dat de motoren maken bij het opstijgen in het bijzonder, maar ook bij het dalen. Gevreesd moet worden, dat de klagers te vroeg hebben geklaagd, want het wordt nog erger. Technisch kunnen Op een persconferentie hebben de zes vliegers die de zes A.V. R.O.-vliegende driehoeken in for matie over Farnborough en wijde omgeving laten vliegen, vragen kunnen beantwoorden die hen, schuchter uit een menigte van een zestig-tal persvertegenwoor digers werden gedaan. Schuchter vooral, omdat de vragenstellers zich soms niet verstaanbaar kon den maken vanwege het moto- rengedaver. Roly J. Falk, de 38-jarige chef- invlieger van de A.V.R.O.-vlieg- tuigenfabriek en leider van de formatie, was het meest aan het woord. Hij wilde vaak wel iets meer vertellen, maar enkele keren werd hem dat door een vertegenwoordiger der fabriek uit veiligheidsoverwegingen be let. Falk herhaalde dat het vlie gen met een toestel met drie hoeksvleugels eenvoudiger is dan met een machine van de tot dus verre gebruikelijke constructie. Ten bewijze hiervan voerde hij aan, dat juist voor het besturen van de kleinere vliegende drie hoeken van de formatie, lucht machtvliegers waren aangezocht en geen fabrieksinvliegers wa ren aangewezen. Een hiervan, de jeugdige luitenant W. Noble van de Engelse Marine, had de plaats ingenomen van de Dinsdagmor- Roly Falk vertelde verder o.a. dat de nieuwe, tweede „Vulcan"- bommenwerper eveneens een voudig is. Er zijn geen grote krachten voor nodig dit toestel te besturen, de stuurknuppel is er een ter grootte van die van een jachtvliegtuig, circa vijf en zeventig centimeter lang. Het in strumentarium is zeer overzichte lijk. Een „cockpit-check" (be dieningstest) van twee en een half uur, zoals er, naar hij had gelezen, nodig zou zijn voordat een grote, niet nader aangeduide bommenwerper zou kunnen star ten, is bij de „Vulcan" uit den boze. Falk gaat met zijn tweede piloot, „squadron leader". C. Al- der, alles na, gedurende de korte tijd van het rijden over de rol- baan naar de startbaan. (Des alniettemin ktonden de motoren van de „Vulcan" toch circa een half uur warm te draaien, zoals iedereen die op het veld was maar al te duidelijk heeft kun nen horen.) Het vliegen in formatie met vliegende driehoeken was van het begin af aan (Maandag i.l.) vlot gegaan. De nieuwste „Vulcan" (er be staan er, zoals men weet, in totaal twee) heeft onder andere een nieuw soort uitschietbare stuur stoel die veel weg heeft van een leunstoel. Het is na de start en tot vlak voor de landing voor de vlieger niet meer noodzake lijk dat hij zijn benen gebruikt voor het bedienen van de peda len die het richtingsroer *in wer king zetten. Langs andere weg wordt dit onderdeel der bestu ring thans verricht, zodat de vlie ger meer rust krijgt. Falk mocht geen antwoord ge ven op de vraag, hoeveel perso nen er nodig zijn voor het vlie gen van de „Vulcan". „een zeer kleine bemanning" was het enige wat hij kon zeggen. Weer pech Dat de tweede „Vulcan" de kinderziekten al te boven is. is nadat het toestel nog maar zo kort heeft gevlogen, niet te ver wachten. Woensdagmiddag .even nadat de zes driehoeken met don derend geweld achter elkaar wa ren opgestegen om tezamen over te vliegen, en juist nadat twee „Swifts" gezamenlijk en voor iedereen zichtbaar en hoorbaar in de duik van 45.000 voet naar 30.000 voet de snelheid van het geluid hadden overtroffen, kwam de tweede „Vulcan" met een wij de linkse bocht en zeer laag te rug om een noodlanding te ma ken. De „Swifts" die uit hun gen. tengevolge van het op Farn borough verongelukken van een door hem bestuurde helicopter om het leven gekomen luitenant vlieger J. K. Hough. Hough placht namelijk de oranje ge kleurde A.V.R.Ó.-707A te bestu ren in de formatie vliegende driehoeken. De Hawker Hunter: thans 's werelds geluidsbreker nr. 1 duik naast elkaar een zeer snelle en zeer lage „run" over het veld zouden maken werden een ande re kant uitgestuurd teneinde de „Vulcan" direct te kunnen laten landen. De reusachtige machine kwam, met alles wat de landings snelheid maar kon verminderen uitgestoken, aan het begin van de landingsbaan al op haar zes tien wielen van het hoofdlan dingsgestel te rollen en gebruik te later een grote landingspara chute die uit haar staart werd geschoten om de snelheid nog meer te verminderen. Vermoed wordt dat het toestel moeilijk heden had met het landingsge stel, een euvel waaraan ook de eerste „Vulcan" het vorig jaar heeft geleden. Voor de Christchurchrace De derde Vickers „Valiant" en tevens het eerste productie-model was Dinsdag voor het eerst ko men overvliegen maar landde er toen niet. Woensdagmiddagstreek deze glimmende, zwarte en slan ke machine op Farnborough neer: een bewijs dat hij de eerste tien uren in de lucht in haar logboek had staan. Elk nieuw vliegtuig moet n.l. tien uur hebben gevlo gen in totaal voordat het op Farnborough mag landen. Deze ..Valiant", gemerkt W. J. 954. zal op 8 October a.s. van London Airport vertrekken in de Christ churchrace, als een der troeven van de „Royal Air Force". Met drie tweemotorige „Canberra" straalbommenwerpers van de R. A.F. en de „Valiant" kan de eer ste prijs in de snelheidsklasse de De Handley-Page Victor bom menwerper met sikkelvleugel, een van Engelands drie nieuwe V-bommenwerpers. Alle gege vens van dit toestel zijn strikt geheim. Engelse luchtmacht ontgaan. haast niet (Kort verhaal) Er was eens een schoenmaker, die het nut en de reden van alle dingen wilde welen. Behalve ze ven klassen B.L.O. had hij geen bijzondere opleiding meer geno ten zodat dit probleem hem veel zorgen baarde. Op zekere dag wierp hij dan ook hamer en leest in de hoek en snelde naar me neer Pastoor. „Mijnheer Pastoor," zei hij, „gij zijt een wijs man. Vertel mij iets, dat gij eerder vergeten hebt. Meneer Pastoor sloeg een kruis en zette zich tot luisteren „Ge hebt mij geleerd", ging de schoenmaker verder, „dat ik moet geloven in de Heilige Drieëenheid en veel moet bidden om in de Hemel te komen, maar zeg mij, waarom ik nu al zeven jaar lang zolen onder andermans schoenen sla, zonder dat er ooit iets ge beurt. Elke dag is dezelfde als de vorige en steeds sla ik spij kers." Meneer Pastoor dacht n ogen blik diep na en antwoordde toen; „Mijn zoon, het is verkeerd over zulke dingen na te denken. God leidt uw wegen en ge moet die gaan zonder morren ol klagen. De vreugde der Hemelen is voor de n'ederigen." Dat heeft hij mooi gezegd, dacht de schoenmaker, maar veel wij zer ben ik er niet van geworden. Hij dankte meneer Pastoor recht hartelijk, gaf hem een si gaar en snelde de straat op. Daar zag hij de onderwijzer. „Meester," zei hij, „ge hebt me geleerd wie Karei de Kale was en wie Philips de Schone; en ook hoe ik a met b moet vermenig vuldigen. maar vertel mij waar om ik dag in dag uit schoenen verzool en leer snij zonder dat ik er beter van word. Dat doe ik nu al zeven jaar en er veran dert niets." De onderwijzer keek hem ern stig aan en zei toen: „Ja, dat is een zeer moeilijk geval." Hij herinnerde zich de slechte rapporten van de schoen maker en zocht naar de eenvou digste bewoordingen. „Kijk," zei hij eindelijk. „Er zijn kippen die eieren leggen en mensen die die eieren opeten. Zo zijn er producenten en consumen ten: mensen die zolen onder schoenen slaan en mensen onder wier schoenen die zolen geslagen worden. Jij slaat nu toevallig de zolen." „Aaah," zei de schoenmaker, maar hij begreep er niet al teveel van. Hij bedankte de onderwijzer CARACAS, 18 September 1953 (K.N.P.) De controle over het Venezuelaanse oliegebied, de op een na grootste olieproducent ter wereld, is lange tijd het voornaamste doel geweest der communisten van de Caraibische Ko mintern. Op het ogenblik hebben zij geen schijn van kans, omdat de communistische partij door de regering van Venezuela officieel verboden is en zich beperkt lot ondergrondse activiteit. Toch bereidt de regering thans de weg voor de communistische overwinning voor, of schoon zij elke communistische werkzaamheid hij de wet verboden heeft. de macht kwam, heeft hij velen gevangen gezet, dikwijls onder onmenselijke omstandigheden, be halve communisten ook leiders uit de vakorganisaties, alsmede vooraanstaande figuren uit de li berale en Christen-Democratische partijen. Venezuela staat mede aan 'de top der landen met de meeste politieke gevangenen. Smokkel broodwinning der onderduikers. In contrast met vele andere Zuid-Amerikaanse landen is Ve nezuela economisch zeer welva rend. In 1952 was het land de beste afnemer der Ver. Staten met een import ter waarde van 460 millioen dollar. De dreiging komt dan ook niet zozeer voort Venezuela wordt bestuurd door een militaire dictatuur onder lei ding van kolonel Perez Jiminez, die zich niet slechts met alle macht tegen de communisten keert, maar ook tegen al zijn te genstanders Sinds hij in 1948 aan Driehoeksvleugel „Vulcan", zeer geheim, zeer nieuw, zeer goed uit de armoede al leven ook m Venezuela vele mensen op een bestaansminimum maar eerder uit de bittere en diepe wrok veroor zaakt door de genadeloze houding der regering en het gedeelde leed van democraten en communisten in het ondergrondse leven. Dat het land als geheel niets van het huidige bewind wil weten bleek overduidelijk uit de verkie zingen van November 1952 toen de overgrote meerderheid tegen de militaire dictatuur stemde. De militaire Junta trok zich evenwel van de stembusuitslag niets aan en riepen kolonel Perez Jiminez tot voorlopig president uit. Democraten en vakbondleiders die tot dusver aan gevangenne ming waren ontsnapt zagen zich toen gedwongen onder te duiken. Zij vinden een bestaan voorname lijk in de smokkel van wapenen, ammunitie en voedsel naar Co lumbia. De geweren zijn nog af komstig van militie-troepen der Accion Democratica, voordat deze regering door de Junta omverge worpen werd. Zulk een omvang heeft' de smokkelhandel aangeno men, dat de regeringen van Vene zuela en Columbia in het begin van dit jaar bij ekaar kwamen om de te nemen maatregelen te be spreken. Of dit overleg enig nut tig effect zal ressorteren is niet te zeggen, want de grens tussen bei de landen is erg lang en loopt bovendien door wild berggebied. Bogotoza met boemerang effect. In Columbia is de communis tische activiteit voornamelijk ge richt op het gebied weerszijden het Panamakanaal, alsmede op de sabotage der leveranties van grondstoffen van Columbia aan de Ver. Staten, Op het ogenblik heb ben de communisten er niet veel in te brengen, maar in 1948 buit ten zij met zoveel succes de bloe dige opstand van Bogota uit, dat velen van mening waren ,dat de revolte communistisch werk was. In feite heeft de Bogotazo, zo wordt de opstand genoemd, zulk een boemerang-effect op de com munisten gehad, dat zij zich er nog steeds niet van hebben her steld. De les uit de gebeurtenis is evenwel, dat de opstand, veroor zaakt door een politieke moord. Columbia wakker heeft geschud en heeft doen begrijpen, wat de hecht georganiseerde communis ten in een oogwenk tijds kunnen bereiken. De revolte toonde te vens het resultaat aan van com munistische voorbereidingen op lange termijn, want al hadden de communisten dan ook zelf de rel letjes niet veroorzaakt, zij hadden reeds lang de eigenlijke aanlei ding, de bittere rivaliteit tussen de conservatieven en de liberalen, bevorderd en gevoed. Als gevolg van het ontwaken der Columbianen moesten de com munisten ook daar ondergronds gaan. Totdat generaal Gustava Rojas Pinilla aan de macht kwam, waren de communistische gueril- latroepen de actiefste vechters bazen in de burgeroorlog, die op de opstand van Bogota volgde. Voor het ogenblik heeft Moskou aan de Columbiaanse communis ten het bevel gegeven zich gedekt te houden en zorgvuldig iedere band met het Kremlin te maske ren. Voor de naaste toekomst zal voornamelijk de beproefde infil tratie-politiek worden toegepast. Communisten Ver. Staten te vlug af. Panama, dat eens tot Columbia behoorde, is eveneens een belang rijk werkgebied der communisten. Ofschoon door de dictatoriale pre sident Juan Antonio Remon bui ten de wet gesteld, zijn de com munisten zeer actief onder de stu- en gaf hem een sigaar. Die men sen zijn te wijs, dacht hij; ik moet het eenvoudiger mensen vragen. Maar toen hij aan de overkant de Notaris zag lopen hield hij die aan. „Notaris," zei de schoenmaker, „Vertel mij waarom ik verleden week uw schoenen verzoold heb." „Wel," antwoordde de onthut ste Notaris, „omdat ik je dat ge vraagd heb." „Maar waarom vroeg u dat dan," drong de schoenmaker aan. „Omdat," legde de Notaris ge duldig uit* „de zolen versleten waren," „Jaja," zuchtte de schoenmaker, „ik zit nu al zeven jaar schoenen van anderen te verzolen, maar ik weet nog steeds niet waarom." Hij gaf ook de Notaris een si gaar en liep treurig verder. In de verte zag hij toen een oud mannetje aankomen, dat met een bos takken liep te sjouwen. Hem moet ik het vragen, dacht hij. Hij zal zeer zeker het nut en de re den van alle dingen weten. „Ver tel mij," vroeg hij het mannetje, „waarom je met die bos takken loopt te sjouwen?" Het mannetje keek hem ver baasd aan. „Omdat ik de kachel moet aan maken," verklaarde hij. „Maar waarom maak je de ka chel dan aan?" vroeg de schoen maker weer. „Omdat ik het koud heb," ant woordde de ander. De schoenmaker vond dit ant woord al evenmin bevredigend. Hij bedankte het mannetje, gaf hem een sigaar en ging bij de slager binnen. „Jij zult het weten," zei hij. „Wat?" vroeg de slager. „Waarom ik nu al zeven jaar schoenen verzool zonder dat er iets gebeurt." „Een ons leverworst," zei een juffrouw. „Ik heb geen tijd," antwoordde de slager. „En ik begrijp je niet." Hij begrijpt me niet, zuchtte de schoenmaker. Hij begrijpt me niet. Hij legde een sigaar op de toonbank en wandelde droef naar buiten. Daar zag hij de bakker „Zeg mij," vroeg hij de bakker, „waarom ik dag in dag uit spij kers sla, terwijl er nooit iets ver andert?" Hij is gek, dacht de bakker en duwde snel zijn wagen vooruit. „Ik weet het niet," riep hij. „Ik weet het niet. Je bent gek." „Ik ben niet gek" riep de schoenmaker terug. „Ik ben niet gek. Hier, neem maar een si gaar." „Nee," riep de bakker, „ik heb jouw sigaren niet nodig. Ik heb zelf sigaren." Maar de schoenmaker bemerk te dat hij geen enkele sigaar meer had. Hij had ook geen geld meer Hij begreep toen dat hij eerst naar huis zou moeten schoenen verzolen voor hij weer sigaren kon kopen. LEO DERKSEN. denten. de onderwijzers en de ha venarbeiders. Door handige uit buiting van de nationalistische gevoelens in het parlement wis ten zij bovendien te bereiken, dat aan de Ver, Staten belangrijke militaire bases langs het Panama kanaal werden onthouden, waar door de verdediging van dit stra tegisch punt werd verzwakt. De Panamese en andere autoriteiten zijn bevreesd ,dat de communisti sche sabotage-eenheden voortdu rend in gereedheid worden ge houden om in geval van oorlog onmiddellijk in het kanaalgebiea te kunnen toeslaan. Ecuador politiek onstabiel In Ecuador doen de communis ten hun voordeel met de onsta biele politieke toestand van het land. De liberale regering krijgt niet het meeste verzet te verdu ren van de conservatieve opposi tiepartij, doch van haar eigen links-georiënteerde partijgenoten. De communisten zijn voornamelijk werkzaam in de Volkspartij, de „Coneentracion de Fuerzas Popu- lares". welker leider, Carlos Gue vara Moreno, in December 1952 uit het land werd gezet, toen de regering ontdekte, dat hij de plannen voor een revolutie diri geerde. Nog slechts enkele maan den geleden heeft de Minister van Binnenlandse Zaken een commu nistisch plan tot omverwerping der regering opgerold. Daarbij bleek, dat er internationale in vloeden aan het werk waren ge weest

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 9