Het front langs het IJzeren
Gordijn
Regei
van
Storm over Stavenisse
Een slechte reclame
II el een am
nieuw cijf
AGENDA
Teleurgestelde
vissers
Buitenlandse
notities
Displaced persons: verlaten
van God en van de mensen
Film en voordracht
over ontstellend
lijden
Staatsseci
I
Pagina 2
Woensdag 30 September 1953
In een bunker ergens in West-
Duitsland huist een gezin van een
moeder, een zoon en een dochter
tje. De vader is tijdens de oorlog
zoekgeraakt, gedeporteerd. Hij is
misschien reeds lang dood....
Misschien werkt hij ergens in de
bittere woestenij van Siberië,
waar hij zijn leven zo lang moge
lijk probeert te rekken. Misschien
is hij ergens andersGod weet
waar. Toen de wereldbrand was
uitgewoed keerde hij niet terug.
Zijn vrouw en de twee kinderen
leven in een grauwe bunker,
waar misschien het daglicht niet
binnendringt. Zij leven nog, maar
hoe. De vrouw draagt de verbit
tering op het gelaat, dat verstard
is tot een masker, waaruit het
geen dat in haar omgaat niet te
lezen valt. De zoon, een onschul
dig kind, werd in de oorlog deer
lijk gewond, en mist een been. Hij
is voor zijn leven lang ongelukkig.
Kan deze vrouw, verbitterd door
het lijden en mateloos eenzaam,
kan deze vrouw, die alle hoop
heeft laten varen op een beter
leven, kan deze vrouw in haar
trieste bestaan nog geloven? Kan
zij nog bidden tot God, van wie
haar gezegd is, dat Hij niemand
van Zijn kinderen zal verlaten.
Kan zij nog vertrouwen hebben
dat er eens een eind zal komen
aan dit uitzichtloze bestaan? Ja,
zou zij nog kunnen geloven dat
er een God bestaat?
Deze vrouw, dit ontredderde ge
zin in die bunker, grauw en voch
tig, deze drie mensen zijn slechts
een paar uit velen. Onnoemelijk
velen. Want zestien millioen men
sen vluchtten weg uit Oost-Duits-
land, of werden uit hun haardste
den achter het ijzeren gordijn
verdreven. Zij vluchttenVhaar het
Westen waar zij veilig waren voor
de communistische terreur, maar
waar zij zonder dak, zonder kle
ding en schoeisel, zonder voedsel
waren. Er zijn in geheel Duits
land veertien millioen ontheem
den, waarvan vier millioen in de
Sovjet-zone. Zij zijn onderge
bracht in bunkers, in kampen.
Onder hen zijn zeer veel Christe
nen. En zij zijn zonder geestelijke
leiding. Ook dat moeten zij ont
beren, en zij zouden er in hun
triest bestaan zoveel steun van
kunnen ondervinden. Maar er zijn
geen geestelijke verzorgers om
hen te helpen en om bij hen het
geloof van hun vaderen levend te
houden en te bewaren. Want dui
zenden priesters, die met hen
meegekomen waren, die ook wa
ren gevlucht, zijn van ontbering
omgekomen, samen met duizen
den andere vluchtelingen. Zij ver
vulden hun onmenselijk zware
taak tot hun krachten het bega
ven. De materiële nood is ontstel
lend groot, maar de geestelijke
nood is zo mogelijk nog groter.
Van de ontheemden zijn zeer
velen nog kinderen. Zij groeien op
tussen de ten hemel schreiende
nood, ellende en verwarring van
een na-oorlogse tijd. Velen van
deze kinderen hebben nog nooit
een priester gezien. Velen van
hen zijn nooit gedoopt. Zij groeien
op in verwildering en verwarring.
Voor hen zijn de priesters ook zo
nodig. Maar er zijn veel te kort
priesters om al deze mensen te
helpen.
Het begin.
Het was aan de buitenkant een
heel gewone brief, die op een dag
als zovele andere dagen van het
jaar 1948 in de abdij van Tonger-
loo in Vlaanderen in de bus lag.
Hat was een brief van Mgr. Hu-
bertus van Noots, generaal Abt
der Orde van Premonstreit. In die
brief gaf hij, op verzoek van Mgr.
Kindermann te Königstein aan
een onbekend priester de op
dracht „iets te doen voor de ver
jaagde priesters in Duitsland".
Het was deze brief, die de kiem
in zich had van de Oostpriester-
hulp. Vijf jaren zijn sindsdien
voorbij gegaan. Vijf jaren van rus
teloze arbeid. En de zegen van
God rustte op dit werk, want de
bloei was wonderbaarlijk. Hij was
het, die liefde en edelmoedigheid
wekte in de harten van honderd
duizenden. De Oostpriesterhulp
werd een waar werk God's.
U, die dit leest, heeft ongetwij
feld van het werk en het doel van
de Oostpriesterhulp reeds eerder
vernomen. Want de beweging, in
Vlaanderen begonnen, drong ook
spoedig door in ons vaderland.
Men begon met het zenden van
voedselpakketten naar de pries
ters in West-Duitsland, daarna
volgden kelken en paramenten
voor de eredienst, want het is
voor de gelovigen van zeer groot
gewicht, dat zij zien, dat hun God
er niet een is van vaalheid en ar
moede. Later gingen vervoermid
delen, auto's en motoren naar
Duitsland, want de gebieden, die
een priester afging, waren ontzag
lijk veel te groot. En daarop kwa
men de rijdende kapellen, rijden
de Godshuizen, die het de pries
ter mogelijk maakten overal waar
hij kwam in de diaspora, het H.
Misoffer op te dragen en de sa
cramenten toe te dienen. Eerst
waren het er een paar, thans zijn
het er zeventien. Vijftien hiervan
zijn in Duitslafld. Twee bleven
hier. Door deze kapelwagens kon
den de priesters overal komen,
waar de gelovigen waren, die hen
nodig hadden. Het was dikwijls
weer sinds jaren, dat mensen
weer de H. Communie konden
ontvangen, dat zij konden biech
ten, dat zij voor hun geestelijke
nood hulp konden vinden. Huwe
lijken werden ingezegend.
Hoe deze mensen gelukkig wer
den door het verschijnen van deze
kapelwagens in hün midden, na
dat zij soms vele jaren van alle
geloofshulp waren verstoken,
blijkt misschien wel het beste uit
een brief, die bezorgd werd op
het seminarie Königstein, gelegen
aan de rand van het Taunusge-
bergte, waar honderden jongens
voor priester studeren om later
de zielzorg temidden van hun
broeders- en zusters ontheemden
te kunnen gaan uitoefenen. In
deze brief staat o.a.: „De Katho
lieken van de diaspora in Eder-
heim en Hürnheim brengen hun
hartelijke dank voor de van de
22ste tot de 26ste April hier in
Ederheim geweest zijnde Kapel
wagen tot uitdrukking". En ver
der: „Grote vreugde bereidde het
ons allen, na zeven jaren het Al
lerheiligste voor vier dagen weer
eens in ons midden te hebben
Wij konden bij het afscheid
slechts zeggen: Een stuk vader
land is ons weer voor onze ogen
getoverden zij aan alle katho-
.lieken in België en Nederland, die
voor deze rijdende kerk voor de
diaspora hebben bijgedragen, een
oprecht: dat God het U vergelde"
toegewenst.
Onmetelijke nood.
Dit spreekt voor zich zelf. En
dit werd ook door Uw bijdrage
mogelijk gemaakt. Doch de nood
is zo onmetelijk groot, dat er
steeds meer nodig is. Wij zeiden
al, dat twee van de kapelwagens
hier waren gebleven. Zij trekken
rond door Nederland, en trekken
door alle dorpen en steden. Om
nogmaals een beroep te doen op
Uw milddadigheid. Een van de wa
gens trekt op het ogenblik door
Noord-Holland. Hij rijdt momen
teel door het dekenaat Alkmaar,
is al in de dekenaten Hoorn en
Schagen geweest, en zal ook nog
komen in het dekenaat Purmer-
end, Beverwijk en den Helder.
Via luidsprekers, welke gemon
teerd zijn op deze rijdende ker
ken, pastorieën (want de pries
ter in Duitsland wóónt er ook in)
en voorraadschuren, vraagt men
de bevolking van ons vaderland
om materiële hulp. Want de nood
is groot, en zeer velen moeten
worden geholpen, die niets of zo
goed als niets meer bezitten.
Zorgt de priester met de rijdende
kapellen voor de voorziening in
de geestelijke nood, door de milde
gaven van ons, Nederlanders, kan
ook op een bescheiden wijze in
de materiële nood worden voor
zien. Alles is welkom. Alles is
goed, wanneer het de mensen hel
pen kan, wanneer het een straal
tje hoop kan brengen in hun
trieste uitzichtloze bestaan.
Gebed.
En dan kunnen wij bidden voor
hen, wij, die in vergelijking met
hen zo ontzettend dankbaar en
gelukkig moeten zijn. Laten wij
voor onze zusters en broeders in
de nood bidden, dat zij, diep in
de ellende, niet moedeloos wor
den, dat, wanneer de muur van
verlatenheid en wanhoop zich
steeds hoger rond hen optrekt,
niet het contact met God, niet
hun visie op het bovennatuurlijk
leven verliezen. Laten wij God
bidden, dat Hij deze mensen,
wanneer ze in een dergelijke ge
moedsstemming geraken, niet nog
meer laat lijden; laten wij bidden,
dat zij door ons gebed voor de
Kerk behouden mogen blijven.
Wij Christenen van Nederland,
laten wij toch helpen zoveel wij
kunnen in dit probleem der ont
heemden, waarvan wij, die in
vergelijking met hen nog bijna
niets leden, ons moeilijk een juist
beeld kunnen vormen, al weten
we via film en radio en krant hoe
de toestanden bij deze mensen
zijn. Het is altijd nog veel erger.
De kapelwagen komt ook in Uw
stad en in Uw dorp. Weet wat ge
dan te doen hebt. Geeft met milde
hand. Gij helpt Uw geloofsgeno
ten, en ge helpt ook al Uw an
dere naasten, die een mateloos
leed hebben te doorstaan. Want
al is deze actie van katholieke
origine, aan het front der Kerk
langs het ijzeren gordijn vraagt
men niet welk geloof iemand be
lijdt. Men helpt alleen zoveel men
kan, hulp is een eerste vereiste:
En misschien, wanneer dat ijzeren
gordijn nog ooit eens wordt op
getrokken, zijn we dan ook in
staat om hen die daarachter leven
te helpen, mensen die ook gelo
ven in het bestaan van God. Zo
goed als het van belang is de ont
heemden in West-Duitsland te be
houden voor Europa en voor de'
gehele wereld, zo is het ook van
belang hen die in verdrukking
leven in de Oostelijke gebieden
bij te staan, want ook zij zijn on
misbaar bij de opbouw van een
goede christelijke wereld van
naastenliefde. In de nood kijkt
men niet naar afkomst en reli
gieuze richting.
Wanneer ge door de luidspre
kers hoort: Dit is de Norbertus-
wagen, zet dan Uw hart wijd open
en help mede deze tocht der naas
tenliefde te doen slagen en steeds
meer en blijvende hulp mogelijk
te maken. Wees zo groot van hart
en zo waar Christen als de moe
der uit onderstaande brief, trek
hieruit een voorbeeld, dat ge ook
Uw eigen leed in dienst kunt stel
len om het leed van anderen te
lenigen. Lees deze brief, en wordt
stil van ontroering:
„Wij hebben in Februari van
dit jaar een kindje gekregen. Lief
devol hebben wij het aanvaard,
om het met evenveel liefde enige
minuten nadat het door het H.
Doopsel een Godskindje was ge
worden, weer aan zijn Schepper
terug te geven. In deze doos be
vindt zich veel van het liefste wat
me van dit kindje hier overbleef.
In de hemel is me veel meer ge
geven. Maar dit liefste hier geef
ik aan U. En ik bid daarbij dat
de moeder, die het zal gebruiken
en het kindje dat het zal dragen
diep zal geloven in Jezus, die en
kel liefde is en die ons onzicht
baar samenbindt.
Moge God U allen zegenen en
bijstaan, en weet dat onze Vader
in de hemel ook voor U zorgt en
en voor U een plaats bereidt. Uw
leed en ontbering is groot, doch U
bent niet alleen. Uw Vader zorgt
voor U en wij, Uw onbekende
broeders en zusters bidden voor
U...."
Als ge zo kunt geven en zo
kunt bidden, kan God niet wei
geren.
De avonden: Verhalen
en film
Na dit aiies gelezen te hebben,
is het mogelijk, dat men zich af
vraagt verplicht te zijn te geven
aan de kinderen van het volk,
dat ons vijf jaar lang geknecht
en verguisd heeft. De Duitsers
hebben ons rijke land leeggesto
len en uitgezogen en nu, in de
moeilijke na-oorlogse tijd, waar
in wij nog lang niet zijn toege
komen aan de rijkdom die wij
voorheen bezaten, wordt het land
weer „afgestroopt" naar voedsel,
kleding en geld ten dienste van
dat Duitse volk, dat thans zucht
onder dezelfde ellende, die het
jarenlang over Westeuropa heeft
gebracht, slachtoffer als het ge
worden is van satanische mach
ten, die er nu over heersen.
Om het „Ja", dat hierop als
enig antwoord kan worden ge
geven, omdat op andere wijze
moeilijk het grootste gebod, dat
der Liefde vervuld kan worden,
te begrijpen, zou men eens moe
ten gaan luisteren naar die vu
rige jonge man, één brok gela
denheid en vuur voor deze goede
zaak, de Limburger Griffioen, die
dag aan dag met deze kapel
wagen door Nederland rijdt,
goederen en geld inzamelt bij
tonnen tegelijk; men zou eens
een kijkje in de wagen moeten
nemen, nadat die de Egmonden
en Heiloo is afgegaan, om te zien
hoe de laadruimte al bijna vol is
van de gaven uit deze kleine dor
pen; men zou eens moeten luiste
ren naar de gloeiende speech, die
de heer Griffioen afsteekt op de
avonden die hij voor belangstel
lenden organiseert, zoals giste
renavond in de aula van de St.
Willibrordusstichting, waar hij
honderden een uur lang boeide
met zijn rede over de naasten
liefde, de ontstellende verhalen
over de millioenen, over de ge
zinnen, die aan de grootste gees
telijke en materiële ellende ten
prooi zijn gevallen; men zou eens
moeten kijken naar de film, die
hij vertoont, waarop de rijen yan
vluchtelingen zijn te zien, kilo
meters lang zoals Rotterdam na-
het-bombardement en Zeeland en
de Zuidlhollandse eilanden na de
Februari-ramp niet gekend heb
ben. Men zou de verwrongen ge
zichten moeten zien, van radeloze
mannen, voor wie er geen toe-
kmst meer bestaat, van vrouwen,
wier moederliefde en levenstaak
een voorwerp van spot worden
voor harteloze lieden en niet be
grijpende kinderogenvan die
kinderen, voor wie geen enkel
levensgeheim meer bestaat, voor
wie niets mooi en goed meer is
en die alleen weten, dat ze hon
ger lijden, met blote voeten in
de modder kunnen spelen en voor
galg en rad dreigen te worden
grootgebracht, zo geen hulp wordt
geboden. Dan zou men moeten
weten, dat door de hogere macht
hebbers welbewust nihilisme,
anarchie en wanhoop gekweekt
wordt, omdat er met zorg naar
gestreeft wordt, dat niemand van
al die ontheemden komt op een
plaats waar hij z'idh veilig en
thuis gevoelt. Dan zou men ken-
WOENSDAG 30 SEPTEMBER
Bioscopen:
CINEMA AMERICAIN: Illusie
van het Geluk. 18 jaar.
VICTORIA: Limelight, a.l.
HARMONIE: Because you are
mine.
Voorstellingen 8 uur.
Apotheken:
Van hedenavond 6 uur af
voor spoedgevallen bereik
baar Apotheek Hartong van
Ark, Langestraat 1, apothe
ker J. v. d. Mark.
GULDEN VLIES: Lunch Re
ünisten Alkmaarse Cadet
tenschool.
HARMONIE: leeszaal: 8.15 u.:
Genootschap Nederland—
Engeland.
DONDERDAG 1 OCTOBER
BIOSCOPEN zie boven.
Behalve Victoria: De on
vergetelijke melodie.
nis moeten nemen van de statis
tieken vam de sterfte onder de
vludhtelingen-priesters, van wie
er sommigen meer dan 100 vluch-
telingendorpen in een onmetelijk
gebied moeten bedienen met geen
ander vervoermiddel dan een
fiets met anti-plofbanden.
Dan zou men eerst moeten be
grijpen, dat het voor die displa
ced persons ganselijk onmogelijk
is geworden, om te geloven in het
bestaan van een God, die Liefde
en Rechtvaardigheid en Barm
hartigheid is, omdat zij nergens
meer Liefde, rechtvaardigheid en
barmhartigheid ondervinden.
Dan moet men eerst begrijpen
wat het wil zeggen, dat het te'ken
van het kruisbeeld in de harten
van die millioenen dreigt te wor
den vervangen door de hamer en
sikkel van het communisme. Maar
ook: dat alleen wanneer de hon
ger en ellende worden wegge
nomen, die verworden geesten
pas normaal kunnen function-
neren; men kan pas geloven, dat
er geen honger bestaat, wanneer
er genoeg brood is, men kan pas
geloven, dat er een God bestaat
die Liefde is, als men Liefde ont
vangt.
En daarom een volmondig „ja"
I op de vraag, of we weeral geven
zullen. Door onze geschenken
1 kunnen wij de ledematen van
Gods Mystieke Lidhaam die de
zes millioen Katholieke ontheem
den in Duitsland zijn, ftaar geest
en lichaam gezond maken. Al
leen door de plioht van de Naas
tenliefde te vervullen op deze
zeer concrete manier, kan God
weer worden teruggebracht in de
ze gemeenschap van dode zielen.
Zullen zij leven, dan wij ook,
door de kracht van dat Mystieke
Lichaam. Jarenlang zal er met
gulle hand gegeven moeten wor
den, want nog dagelijks wordt
het aantal vluchtelingen vele dui
zenden groter.
Urenlang zou de heer Griffioen
kunnen verhalen over concrete
gevallen, waarin de plicht van
het geven want dat het een
plicht is, is voor iedere Katho
liek duidelijk onnoemelijk veel
geluk heeft gebracht, zowel voor
hen die geven, als die ontvangen.
Een jonge vrouw heeft kortge
leden tweeduizend gulden weg
gegeven, die zij had opgespaard
voor haar pensioen en van een
gedeelte van dat geld, kon een
vluchtelingenpriester gemotori
seerd worden, die door het ein
deloos sjouwen en jakkeren op
een aftandse fiets aan het einde
van zijn krachten was en de win
ter niet meer had kunnen door
komen, Zo zijn er nog honder
derden gevallen.
Wanneer de wagen dus in Uw
dorp verschijnt, zoek Uw zolders
en kelders af. Wij zijn nog rijK
genoeg in vergelijking met hen,
die niet eens om een eenvoudig
altaar te bouwen de materialen
bezitten, waar wij onze tuinhek
ken en vlaggestokken mee ver
sieren. Geeft met gulle hand en
brengt de liefde daar waar ge
hunkerd wordt naar de Liefde,
die de mens tot God zal terug
voeren.
ALKMAAR. Over de storm
ramp. die in het Zuidwesten van
ons vaderland zoveel leed en
ellende bracht, maakte de bur
gervader van Stavenisse, wat de
verschrikking en verwoesting in
zijn gemeente betrof, een bijzon
der interessante documentaire.
Alkmaar kreeg als eerste ge
meente in Noord-Holland, uit
welke provincie men in Stave
nisse zoveel hulp en steun mocht
ondervinden, de eer en het voor
recht, deze film, die door burge
meester Verburg, die vergezeld
was van ziin echtgenote, per
soonlijk werd afgedraaid, te zien.
De avond werd ingeleid door
Alkmaars burgemeester, die tot
zijn teleurstelling moest consta
teren, dat er nog verscheidene
open plaatsen waren, terwijl deze
avond toch zo belangrijk was
voor de ingezetenen van Alk
maar. Door deze film, aldus bur
gemeester Wytema, zijn wij im
mers als het ware getuigen van
de Februari-ramp, die ook over
Stavenisse werd voltrokken. Men
is ons in Stavenisse dankbaar
voor alle hulp, welke men mocht
ondervinden, doch de hoofd
reden hier in Noord-Holland voor
de hulp die verleend werd, was
de dankbaarheid van de Noord-
Hollanders, dat zij hier gespaard
bleven voor de verschrikkingen,
die men in Zeeland meemaakte.
Na het zien van de film ziet
men nog duidelijker en dieper
het leed, dat de mensen in Sta
venisse werd toegebracht, en wij
die gespaard bleven, kunnen
nooit genoeg doen om dit leed
te lenigen. Een taak, die nog
lang niet ten emde is.
Burgemeester Wytema dankte
allen, die belangeloos hun mede
werking voor deze avond hadden
toegezegd bij voorbaat.
Het mannenkoor Orpheus zong
vervolgens het meerstemmig Wil
helmus, dat door allen staande
werd aanhoord, en bracht daarna
enige liederen ten gehore, die
gewijd waren aan de gedachtenis
van diegenen, die het leven lie
ten.
De film zelf gaf een zeer rea
listisch en suggestief beeld over
de gebeurtenissen in en rond
Stavenisse in de rampnacht, toen
het water alsmaar bleef stijgen
en de dijken het begaven. De
verwoestingen, die door het alles
vernietigende water werden
aangebracht, kwamen op de film
zeer duidelijk naar voren alsook
het bergen van de slachtoffers
en het opruimen van de cadavers
van het verdronken vee, welk
laatste bepaald beklemmend was
om te zien.
Verder zag men het dorp na
de storm, en later de opruimings
werkzaamheden, die zo energiek
worden aangepakt.
Collectanten Nationale
Reclasseringsdag
at .KM A AR Men schrijft ons:
H.M. Koningin Juliana schreef
reeds enige jaren geleden: „Wil
materiële wederopbouw gepaard
gaan met moreel eerstel, dan zal
de reclasseringsatbe'id gedragen
moeten worden door het gehele
Nederlandse volk in al haar ge
ledingen. Het is daarom dat ik
Uw aandacht vraag voor het
werk der reclassering".
A.s. Zaterdag 3 October is het
weer de dag der Nationale Re
classering.
Tienduizenden guldens zijn no
dig om het werk, dat gedaan
moet worden te kunnen voort
zetten. Wij hebben ieders hulp
dringend nodig.
Het geld moet er komen.
Het comité, waar mensen van
alle gezindten in vertegenwoor
digd zijn, doet daarom een drin
gend beroep op personen boven
de 16 jaar om a.s. Zaterdag en
kele uren van hun tijd ter be
schikking te willen stellen. Meld
U aan als collectant(e). a.s. Vrij
dag tussen 20 en 21 uur en Za-
teredag vanaf 9 uur in het ge
bouw Waakt en Bidt, Laat 217
of bij de secretaris van het co
mité G. J. N. Reinders, J. v. Sco-
relkade 69 te Alkmaar.
ALKMAAR Naar aanleiding
van het eerste ingezonden stuk
over de visactie, die zoveel stof
doet opwaaien, in onze editie van
Zaterdag j.l. laten wij hier twee
anderen aan het woord, een mid
denstander die niet meedeed en
een middenstander die wel mee
deed.
De laatste schrijft over de vis-
act'ie, die hij „berucht" noemt het
volgende: Ik ben zelf midden
stander (Dinsdagmiddags vrij) en
ben met mijn twee jongens gaan
vissen. Maar wat een teleurstel
ling, met 71 kaarten in je zak,
ter waarde van f 7,10 dus.... er
kwam niets van! De volgende
morgen waren de jongens van
8 en 10 jaar vrij van school en
ik was noodgedwongen verplicht
het vissen aan hen over te laten.
Om een uur 's middags gingen
ze van huis. Om vier uur ben ik
even naar hen gaan kijken
toen hadden ze ongeveer nog 200
mensen voor zich. Om half zeven
kwamen ze thuis met een hand
jevol spullen. De waarde van de
ze spullen was ongeveer f 1.50
Ik was er dus niet erg over in
mijn schik. Die 50 m2 visruimte
had ik me anders voorgesteld.
Als reclame hadden we er toch
tenminste ons eigen geld moeten
uithalen, ik voel me nu bedrogen.
Dan was er nog de mededeling
van de kinderen, dat ze maar zo
kort mochten vissen. Dat kon ik
niet begrijpen, want de oudste
had 36 kaarten en de jongste 35.
Naderhand werd dat enigszins
opgelost. Ik sprak met een dame.
die eveneens in de rij had ger
staan en mijn jongens kent. Zij
had gezien, dat de jongens niet
zelf, nadat ze telkens éénmaal
gevist hadden, één kaart af
gaven (en zo vervolgens 36 en
35 maal) maar dat die door de
organisatoren zelf werden afge
houden. In hun emotie prakke-
zeerden zij niet meer over die
kaarten en ze stonden weer
op straat voor ze het zelf wisten.
Als je nu bij alle beroerdigheid
ook nog zoiets hoort, dan ver
zoek ik aan de dertig deelnemers
om mij mijn f 7.10 eerlijk terug
te betalen, want dit gaat werke
lijk te ver.
EEN MIDDENSTANDER.
De middenstander die niet mee
deed reageert als volgt op het
ingezonden stuk van „Een uit
Velen" in ons blad van Zaterdag:
Met het ingezonden stukje be
treffende dit onderwerp in het
nummer van Zaterdag onderte
kend door „Een uit velen" kan
ik het in grote trekken eens zijn.
Echter maakt inzender een grote
fout en wel om „Middenstanders"
hiervan de schuld te geven. ,,De
Middenstand" heeft hier niets
mee te maken. Een particuliere
opzet van een z.g. handige knaap
(deze blijft voor het grote pu
bliek achter de schermen) ge
steund door enige winkelbedrij
ven welke de gevolgen van de
uitvoering van deze reclame-actie
niet hebben overzien, zijn hier
verantwoordelijk en niet „de
Middenstand". Bovendien heeft
deze actie met de georganiseer
de middenstand niets te maken.
Want het grootwinkelbedrijf was
hier zeer sterk vertegenwoordigd.
Nu kan inzender enkele winke
liers niet kwalijk nemen dat zij
door „de baas" van het spul zijn
overgehaald om mee te doen, doch
de verantwoordelijke personen in
de deelnemende grootwinkelbe
drijven zijn m.i. mede schuldig
aan de gang van zaken. Eerlijk
heidshalve zal inzender het slot
van zijn schrijven moeten corri
geren anders zou elke actie wel
ke door de georganiseerde mid
denstand of contactcommissie in
de toekomst zal worden gelan
ceerd en welke zeker niet op een
dergelijke onverantwoordelijke
wij'Ze in elkander zal worden ge
zet reeds bij voorbaat tot een
mislukking gedoemd zijn. Dit kan
nooit de bedoeling van inzender
zijn.
Een middenstander
die niet meedeed.
(Wij merken op, dat blijkbaar
vergeten wordt, dat het nooit de
bedoeling van de attractie kon
zijn, de „vissers" te garanderen
dat zij aan prijzen de waarde
zouden terugontvangen van het
bedrag, besteed aan de aankoop
van viskaarten. Men wist te vo
ren, dat men, ofwel een grote
prijs zou kunnen ophalen, een
autoped bijvoorbeeld, ook kon
verwachten, dat men slechts een
heel klein prijsje of ook niets
kon ophalen. Vervolgens rijst bij
ons de vraag: Hoe zouden de cri
tici het gedaan hebben? - Red.
N.H.D.).
OPROEP!
ALKMAAR Het plaatselijk
comité voor de uitvoering van de
Nationale Reclasseringsdag te
Alkmaar, doet een dringend be
roep op sociaal voelende stadge
noten van 16 jaar en ouder, zich
beschikbaar te stellen voor de
collecte, die op Zaterdag 3 Octo
ber a.s. zal worden gehouden.
Men kan zich aanmelden bij de
heer N. Ypma, Langestraat 76, of
op Zaterdag a.s bii het gebouw
«tVaakt en Bidt aan de Laat.
Receptie burgemeester
ALKMAAR Burgemeester en
mevrouw Wytema zullen weder
om te hunnen huize ontvangen
Zondag 4 October van half vier
tot vijf uur
Het filmwerk maakte diepe in
druk op alle aanwezigen.
Na de film werd een reportage
gegeven, waaruit duidelijk de
dankbaarheid van de bevolking
van Stavenisse sprak over de hulp
die zij van diverse zijden, maar
vooral uit Noord-Holland, onder
vond. De burgemeester inter
viewde verscheidene van zijn
dorpelingen en deze interviews
werden op de geluidsband vast
gelegd. Enigszins vermakelijk
was het, dat alle huisvrouwen,
wier stem op de band werd ge
hoord, het hadden over de naai
dozen, die zij ontvingen. Dat viel
zeker in zeer gcede aarde.
Na deze reportage zong „Or
pheus" nog een tweetal „negro
spirituals" op gevoelige en voor
treffelijke wijze, welke een zin
vol en passend besluit vormden
van de avond.
Geslaagd
ALKMAAR Voor het Mulo-
examen B van de Ned. Ver. van
Leraren in de Engelse taal „Brit-
tannia" te Den Haag is geslaagd
mej. A. M. Jimmink te Alkmaar.
Burgerlijke Stand
ALKMAAR Geboren: Nico-
laas P„ z. v. N. Nooy en J. R.
Rits; Oatharina A. H., d. v. W.
van Haeren en H Martin; Gual-
tlherus S. M., z. v. W. Burgers en
J. Stadhouders.
Gehuwd: Gerhard Dix en
Deuiwke R. C. Wierdsma.
„Luctor" sluit het seizoen
ALKMAAR Zondag 27 Sept.
heeft „Luctor et Emergo" haar
hengelseizoen besloten met een
wedstrijd in de Speketerspolder;
er waren 55 deelnemers. Na 6 x
y, uur vissen waren in totaal
396 baarzen gevangen. De kam-
pioensprijs werd behaald door de
heer P. Mooy met 47 stuks uit 3
wedstrijden. De prijzen werden
behaald door de heren: le prijs J.
Burgering met 28 st., 2e prijs N.
Weel met 21 st., 3e prijs M. Mie-
chels met 19 st., 4e prijs W. Cor
bie met 18 St., 5e prijs P. Mooy
met 16 St., 6e prijs J. Romp met
16 st. 7e prijs L. Mieldijk met
14 stuks, 8e prijs M. Volkers met
13 st., 9e prijs H. v. Dam met
12 stuks.
W.B.S.V. versloeg P.S.C.K.
BEEMSTER P.S.C.K. moes*
'in een beter spelend W.B.S.V.
zijn meerdere erkennen. Direct
na de aftrap al trokken de gast
heren op het P.-doel af en kre
gen ze enkele goede kansen. Van
Etten duelleerde verschillende
malen met de doelverdediger,
maar kon niet tot scoren komen.
Daarna verplaatste het spel zich
en kwam P.S.C.K. meer in de
aanval. De invallerdoelman Ble
ker kweet zich echter uitstekend
van zijn taak. Een handsbal van
de P.-spil werd over het hoofd
gezien, maar dit uitstel van exe
cutie want kort daarna bracht
van Diepen de stand op 10.
W.B.S.V. bleef sterker. VlaK
voor de rust vergrootte de goed
spelende Ootes de voorsprong van
zijn club.
Na de thee was W.B.S.V. over
alle linies sterker. Al spoedig
kopte van Etten de bal over de
keeper heen en schoot vlak daar
na zijn ploeg zelfs naar 40.
Voor de tweede maal werd hands
gemaakt in het P. doelgebied.
Ditmaal ontging het de scheids
rechter niet. Uit de toegewezen
penalty maakte Spekken
50. Het tempo zakte toen en
de wedstrijd had het laatste
kwartier nog maar weinig aan
trekkelijks.
AUTORIJDER
„ONDER INVLOED"
f 250.boete geëist
ALKMAAR De Officier van
Justitie heeft gistermorgen tegen
de horlogemaker G.L.K. werk
zaam te Beverwijk, een boete van
f 250,subs. 60 dagen geëist,
omdat deze in besohonken toe-
stand op de Steenebrug was aan- i
getroffen rijdend met een auto.
Hij had pas een veroordeling ge
kregen wegens vernieling, waar
aan ook de drank niet vreemd
is geweest. Hij staat bekend als
een stevige drinker en daarom
vroeg de Officier zulk een zware
boete, die hij als ernstige waar
schuwing wilde laten dienen. De
verdediger mr. W. C. A. Buers
te Alkmaar betoogde, dat zijn
cliënt door allerlei omstandig
heden een beetje uit het lood
was geslagen en daarom zijn toe
vlucht tot een borrel nam en
verzocht de rechtbank de uiter
ste clementie. Uitspraak 13 Oc
tober.
Damkampioenschap van
Noord-Holland
ALKMAAR. Om 't persoon
lijk damkampioenschap hoofd
klasse van Noord-Holland werd
te Alkmaar een partij gespeeld
tussen H. Veenstra (Breezand)
en H. Willemse (Heemstede). De
partij werd gewonnen door
Willemse.
De overige uitslagen luiden:
Eerste ronde:
W. v. d. SluisB. Berk 20
M. Stahlberg—J. Ansems 0—-2
B. DukelH. Laros 11
N. Blom—H. Willemse 1—1
J. BosP. Singer 02
H. VeenstraW. Tesselaar 11
S. BosmanA. Bizot 02
Tweede ronde:
B. BerkA. Bizot 11
W. TesselaarS, Bosman 02
P. SingerH. Veenstra 11
H. WillemseJ. Bos 02
H. LarosN. Blom 20
J. AnsemsB. Dukel 11
W. v. d. Sluis—M. Stahlberg 0—2
Derde ronde:
M. Stahlberg—B. Berk 2—0
B. DukelW. v .d. Sluis 11
N. BlomJ. Ansems 02
J. BosH. Laros 02
S. Bosman—P. Singer 0—2
A. BizotW. Tesselaar 20
Kajottersnieuws
ALKMAAR Vrienden kajot-
ters, vanavond komt voor ons
spreken luitenant Piet Tuinman
over de Franse historie.
Voor vele jongens is dit vast
een avond die naar hun zin is.
De aanvang van deze avond is
8 uur. Tot vanavond dan jongens.
II eer s ver irach ting
medegedeeld door 't K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Woens
dagavond tot Donderdag
avond.
VEEL WIND
DE BILT. 30 September
Veel bewolking met voorna
melijk in de Noordelijke helft
van het land tijdelijk regen
of motregen. Langs de kust
overwegend harde, in het bin
nenland overwegend krachtige
Zuid-Westelijke wind. Iets
hogere temperaturen.
Grote Singelloop
„Klaverjas-drive"
ALKMAAR Evenals andere
jaren, organiseert de Alkmaarse
athletiekvereniging „Olympus",
t.b.v. de nationale Alkmaarse
Singelloop op Dinsdag 6 October
a.s. 'n grote Klaverjas-drive, in
het clubgebouw „Beemster"
Waagplein.
Gezien de enorme belangstel
ling vorig jaar en het mooie re
sultaat, verwacht het bestuur van
„Olympus" ook dit jaar weer 'n
zeer grote opkomst.
Om het geheel zo attractief
mogelijk te maken, zijn er diver
se nieuwe attracties ingelast, ter
wijl bii de eindklassering, 'n ge
heel nieuw systeem toegepast
wordt, waardoor het mogelijk is
geworden, dat ieder ingeschreven
koppel, 'n gelijke kans maakt, om
een der vele waardevolle prij
zen te winnen.
Liefhebbers(sters) van 'n ge
zellig en sportief avondje kaar
ten in 'n prettige sfeer, moeten
deze avond niet voorbij laten
gaan.
Gewoontegetrouw wordt deze
avond maar 1 maal gegeven en
is de deelname niet onbeperkt. Zii
die zich vroegtijdig opgeven,
voorkomen teleurstelling!
Opgave alleen bij Jaap Smit,
Nieuwesloot 131, Alkmaar, Tel.
4813.
Inschrijfgeld: f 0,60 per per
soon. Aanvang drive: 20 uur
precies.
Damkampioenschap
Zaanstreek
ALKMAAR. De clubcom
petitie om het kampioenschap
van het district Zaanstreek is
begonnen. De Alkmaarse Dam
club DDD zal een zware concur
rent ontmoeten in St. Thomas I
(Castricum), dat startte met een
14—6 overwinning op Wormer-
veer 2.
Voor de tweede klasse compe
titie versloeg Landsmeer 1 met
146 het 2e tiental van St.
Thomas.
Op 12 October komt DDD te
Alkmaar uit tegen Edam.
Burgerlijke Stand
LANGENDIJK Geboren:
Jacob Jan, z. v. W van Twuijver
en A. G. Jongerling; Maria Anna,
d. v. P. J. Kuilboer en J. van
Diepen- Gerardus Johannes, z. v.
C. A. Veldman en V. Goedhart.
Gehuwd: Nicolaas Schuit en E.
Th. T. Conijn te Hoorn; Arie
Hoogland en E. Leegwater; David
P. Knibbe te Zuid en Noord
Schermer en Aagtje Timmerman;
Klaas Domper te Schagen en An
na Marie Visser.
Burgerlijke Stand
BERGEN Geboren: Adria-
nus, z. van H. A. Dekker en E
A. Groot.
Ondertrouwd: Luis Pablo Kuii-
ten, 23 jr., Den Helder en Maria
Cornelia Van Pappelen, 18 jaar.
Gehuwd: Hermanus Fedde de
Jong en Sarita Bregitta Meijer:
Hendrik Oortwijn en Anna Pe-
tronella Willig.
Bouw- en woningtoezicht
AKERSLOOT Wegens om
standigheden zal de heer Rein
ders van Bouw- en Woningtoe
zicht deze week niet op Woens
dag maar op Donderdag van 2 tot
3 uur zitting houden.
Collecte kankerbestrijding
OUDORP De alhier gehou
den collecte ten behoeve van het
Wilhelminafonds voor de kanker
bestrijding heeft opgebracht de
som van f 180,
Geitenfokkers wensen
tentoonstelling
ST. MAARTENSBRUG Al
was Lubbert van Gortel met zijn
Bietenbouwers dan toevalliger
wijze niet aanwezig, toch was
de ledenvergadering van de gei-
tenfokvereniging „Klein Begin"
vermeldenswaardig, wegens de
aanwezigheid van het eerste
vrouwelijke lid.
Zover bekend is dat nog
nooit in een geitenfokvereniginp
voorgevallen, en zelfs inrundvee-
fokverenigingen zal men de
vrouwen gewoonlijk tevergeefs
zoeken. Secretaris Reus zal er
ongetwijfeld notitie van hebben
genomen. De vergadering besloot
om de bokkenhouder voortaan
een vergoeding van f 25,per
jaar te geven, terwijl bovendien
de kosten voor leden op f 2,
en voor niet-leden op f 5,wer
den gesteld.
Ter verbetering van het voor
radige fokmateriaal werd beslo
ten tot aankoop van een hoog
waardige fokgeit met prima pa
pieren. Deze geit zal worden
ondergebracht 'bij de heer H. Rens
onder Duin. Aangezien nog geen
plaats en datum voor de eerst,
volgende geitenkeuring kon wor
den vastgesteld, zullen de leden
hiervan persoonlijk zodra moge
lijk bericht ontvangen. Tijdens
de rondvraag werd de suggestie
gedaan om een grote geitenten
toonstelling op stapel te zetten.
Het bestuur deed toezegging dit
in ernstige overweging te ne.
men. Wanneer er voldoende in
stemming wordt getoond, zal deze
geitententoonstelling wellicht
spoedig kunnen worden gehou
den.
Oostpriesterhulp
WARMENHUIZEN Aan
staande Zaterdag 3 October komt
de kapelwagen in ons dorp. Ook
de vluchtelingen hunkeren naar
troost. Stelt uw broeder niet te
leur. Voor 12 millioen vluchte
lingen - 12 millioen wanhopigen!
Des avonds 8 uur wordt tevens
in het patronaat een film ver
toond.
(Van onze
Na de beslissing van
loonronde, blijft de
slag ligt, het grote sirijai
van de icerknemersorg
commentaren wordt
gegevens van het C.B
van Sociale Zaken,
morgen echter in ee\
genomen beslissing,
restant consumptiebepe
dan toe is men hierbij
tiepakket 1949. Bij de
om deze gegevens me'
doen aansluiten. De
tot de conclusie gekome
zijn weer teruggekeerd
dit punt. Er is dus ivel
van een nieuw cijfer
De werknemersorganisaties
gen om de berekening
deskundigen opnieuw
schouwing te nemen. De
secretaris was van men:
GEHEIME DIPLOMA'
De Canadese minister van
tenlandse zaken Lester
son, de bekende, graag ge
gezaghebbende figuur in
enigde Naties, heeft zich
uitgesproken voor een g
lijke terugkeer tot de
diplomatie. Op het eerste
lijkt deze stelling een bee
genstrijdig met de vertrouv
mocratische begrippen en
tingen in onze Westerse
leving. De huidige generatie
er nu eenmaal aan gewend
velerlei opzichten „de vuile
buiten te hangen". De
diplomatie is ongetwijfeld
gevaarlijk wapen, wat het
iom in het verleden dikwijl:
den lijve heeft ondervo:
IVoodrow Wilson, de humane
iident van de V.S., die een
ol speelde bij de opstelling
maatregelen tegen het overi
oen Duitsland na Wereldoorli
ileitte voor eerlijker en open
tiger betrekkingen tussen
Teren. Wilson was een verv
tegenstander van de geheime
plomatie. En ondanks de
desillusies die hem ten deel
ien, onderging de diplomatie
■en groter mate van democ
ering vergeleken bij vroe
oestanden en verhoudingen
De openbare diplomatie
zonder twijfel vooi
daar er zijn grenzen en
tornt langzamerhand in on:
gen tot de slotsom, dat ei
;rote openbaarheid nu niet
vinst behoeft te betekenen
lauwkeurige bestudering var
'erloop der betrekkingen
iet Westen en de Sovjet
leeft in sterke mate aangek
lat het van Westerse zijde
iltijd aan de publieke
irijs geven van allerlei fa
Ier voorbereidingen van
enties en besprekingen dl
en averechtse uitwerking
ehad. Voor men aan de w
like punten, die een onde:
Tan het gesprek behoorden
naken, b.v. de wapenstilstand
Corea, of de Oostenrijkse en D
e kwesties, toe kwam, ontsl
len meningsverschillen over
:en van ondergeschikt bel
ls de volgorde van de age:
unten of de plaats van de
rentie. Kwesties die wellich
e beslotenheid der kanselar
emakkelijker tot een oplos
ouden geraken, dan nu vaak
eval is, omdat de onbelangr
westies tot belangrijke wer
erheven. Waar het dan in Wf
m gaat, komt óf op de twe
laats, óf helemaal niet meer
od. Hoe vaak is het niet
komen en gebeurt het nog
lijks, men lette op het
tantwoord van gisteren, we
ugano werd verworpen als
•rentieoord dat wanneer
'-sten kwestie ,.a" als
gendapunt wenste, de E
ch uitspraken voor „b", i
n bij het grote publiek op
ereldforum niet de indruk
stigen, dat ze zich door
esten de wet lieten voorscl
n? Zo zouden er nog tal
oorbeelden zijn aan te wijze
\e bedoeling van Pearson is
de uitwassen weg te nei
e Canadese minister is void
3 democraat in hart en ni<
T, de openbaarheid in de in
•tionale politiek op de ji
iarde te schatten. Wij me
onwel, dat er nog een an<
de aan dit vraagstuk is verl
n. En wel de zorg van de
'twoordelijke staatslieden
leringen kundige en in te;
-lomaten op de verschille
'en te plaatsen. M.a.w. he
meer belang aandacht
.ken aan de vraag „wie
I bedrijven". Een r
kheid beknotte diplom
den van mannen die
iax berekend zijn h
waarde dan een volkor
uaarheid toe te vertroui
figuren, die een trapje ls