Met wmdi nu ai kil in kim, DE HUISKAMER KRIJGT WEER HAAR KANS I III. Achter Joep staat een sleper, alhoewel die niets meer te slepen heeft. VII hebt U liever eierkolen? Bij de mijnen zeggen ze eierbriketten. IV. Daar vertrekt de trein. De machinist tuurt op de weg, alsof er on bewaakte overwegen waren hier beneden. En of U het geloven wilt of niet: Er zijn ook onbewaakte overwegen. parage AUTO'S IGD t. Een sur- van politie imstreeks viif in de grote LV. van de n de Kronen- het station krachtig in- ndweer is de ingeveer 50 lieren waren uitgebrand, 's konden tii- worden ge- vlammen gre in de olie en in de garage brand heeft jloffing voor- wordt volgens >e raming op millioen ge- iendeii tebben De Zuid- adeur in de Tsian Yang. ;vestigd dat iten van de i is aange- .deur zeide ldaten met praatten. Hit tanden, zijn lichtgeslagen Dor hij het polshorloge werden ont- sadeur heeft mklacht in- rgen in rijd acht landen, er Jan van uitgenodigd aan een lange ijd in de a.s. Deze ge- georganiseerd „Al Misri" duizend gul- ïeeft gesteld t dekken van de wedstriid men als vrou- enomen. Van ligd Georges landers zullen i Egyptenaren De wedstrii d md van ruim t traject gaat »e omgeving, De tempera- rater is onge- e van het Ka- jrwedstrijd ederland zal te Muen- n langebaan- gehouden tus- en Nederland- lande uit vijf zullen uitko tsen (Amster- Zenderen), W. en Haag), C. en H. Verhoef reserve is J. aangewezen. KOLEN VOOR DE K A C H E L De dagen worden korter en de avonden kouder. Van tijd tot tijd wordt het land 's avonds al gehuld in een dikke, kille mist en in huis kan het zo koud zijn, dat Moeder al eens hoofdschuddend naar de kachel heeft gekeken. En het zal dan ook niet zo lang meer duren, of de zachte warmte van de kachel doet Vader met extra veel genot in zijn stoel wegduiken, om de krant te lezen. Lekker warm in de kamer. De tijd is nu trouwens weer ge komen, dat de huiskamer haar grote kans weer krijgt. En in de kachel gloeien genoegelijk de kolen uit Limburg. De kolen uit een Steenkolenmijn, welke zijn aanwezigheid in het schone land van Limburg markeert door een schachttoren, waarin dag en nacht het grote wiel rusteloos doordraait. Aan de dikke staalkabel gaat de kooi op en neer door de honderden meters diepe schacht. TT En daar beneden in de lage pijler is de meester-houwer bezig met de pneumatische hamer of noem het een boor, maar het is geen van beide kolen los te steken uit de ingewanden van de aarde. Joep is vanmorgen met een bus vol mijnwerkers uit zijn dorp naar de mijn gekomen. Hij heeft zich in zijn mijnpak gestoken, hij heeft zijn lamp gekregen en is met de kooi, een lift die twaalf meter per seconde gaat, naar beneden gegaan. Daar is hij in een personentreintje gestapt en het laatste stuk heeft hij liggend op de schudgoot of op de transportband afgelegd. En nu is Joep aan het werk. Hij kent de kool en weet precies, waar hij met zijn zware afbouwhamer moet prikken, om de kool in grote brokken naar voren te doen vallen. Zo geeft de aarde de schat aan opgehoopte zonnewarmte, welke zij mil- lioenen jaren geleden verzamelde, weer aan de mensen terug. Alstublieft! En de volle kolenwagens rijden inmiddels voort tot vlak bij de schacht. Y Vroeger gingen de kolenwagentjes overal met de kool er in naar bo- ven. Maar langzamerhand heeft men daarvoor een betere methode in gebruik genomen. De kolen worden in een geweldige bak gegooid en deze bak, die zowel via de trein als rechtstreeks van de transportband gevuld wordt, brengt in eens een ton kolen duizend kilo's of ruim veertien mud! tegelijk naar boven. En boven kan deze enorme bak de kolen weer zo zonder omhaal op een transportband of desnoods in een kolenwagen laten lopen. Bak na bak vliegt naar boven. Gaan de mensen 12 meter per seconde, de kist vliegt met een vaart van 20 meter per seconde naar boven. Dat is 72 km per uur. ^T Daar ligt de kool te blinken in het zonlicht voor de reis naar het Noorden, voor de reis naar Uw kachel. Vooral in de nacht gaat die reis, omdat dan het andere verkeer zo goed als niet gehinderd wordt door die eindeloze kolentreinen. Een deel gaat per trein naar het Noorden, naar wat ze in Zuid-Limburg dan „Holland" noemen. Een deel gaat naar de haven in het Julianakanaal, waar een machtige installatie hele spoorwagens van de rails pakt en zo omkiepert in de ge reedliggende schepen. Langzaam over het water of snel in het donker van de nacht over de rails, maar op reis gaat het! En tussen de wagens, beladen met grote stukken vetkool voor de industrie, rijden ook de wagens met nootjes in alle maten. En U hebt maar te bestellen. Hij schept de kool, welke vroeger op kleine sleden uit de pijler werd gesleept, op de rusteloze transportband en zo begint de kool de reis naar het licht. Aan het eind van de smalle, lage pijler vallen de kolen vanzelf op een andere transportband en verder gaat het, door een bredere gang en nog verder. Maar denk niet, dat dit allemaal vanzelf gaat. Voortdurend dienen de transportbanden te worden gecontroleerd. Hoe ligt kan er hier of daar niet een stukje hout van de stutten of stempels, zoals de mijnwerker zegt langs de immer lopende band schuren en zo brand veroorzaken. Brand is het ergste wat er in een mijn gebeuren kan! En daarom is er een voortdurende en nimmer aflatende contröle, terwijl de kolen hun reis ver volgen. Tot ze ten slotte in de kolentrein rollen. Kijk, dat komt dan goed uit, want al die bovenste beste kool, welke bij het vervoer tot poeder is geworden, moet ten slotte ook een be stemming hebben. Nu, dat mengen ze daarom met teer en daar worden dan briketten of eierkolen van geperst. Een beste brandstof zeggen de mijnwerkers zelf, en die kunnen het weten, want ze stoken het zelf thuis in het fornuis, waarop Moeder de vrouw zulke lekkere spek met eieren of braadworst kan bakken en die meteen de woonkeuken verwarmt tot een goed en veilig nest voor Joep, de vrouw en de kinderen. En intussen gaan die dikke, zwarte knikkers maar door op de transport banden, om ten slotte toch ook in de spoorwagens terecht te komen. Er zijn trouwens ook Seinhuisjes en wissels en wisselwachters, er is enkel en dubbelspoor, er zijn signalen, die op veilig en onveilig kunnen staan en er is alleen een locomotief, welke helemaal niet op een gewone locomotief lijkt. Deze locomotief wordt gedreven met geperste lucht. De snelheid is nu niet, om de N.S. mee te beconcurreren, maar vergeet U overigens ook niet, dat er iedere morgen op één verdieping van de Staatsmijn Maurits ver over de honderd personentreinen vertrekken zo'n paar honderd meter on der de aarde. ^TTTT Daar gaan de kolen voor hun laatste tocht. Straks liggen ze in Uw kelder of in Uw schuurtje. Misschien liggen ze wel in nette papieren zakjes op Uw zolder. Maar in ieder geval liggen ze binnenkort zachtjes te gloeien in Uw kachel. De kolen uit Limburg. Bomen en planten uit een tropische wereld, die millioenen jaren geleden samengedrukt werden onder water of aardver schuivingen en daar langzaam, heel langzaam tot kolen werden. Tot het zwarte goud, dat machines doet draaien, de vlammen doet bran den op Uw gasstel, de grondstof levert voor een immense chemische indu strie, welke geneesmiddelen en benzol, springstoffen en parfums, plastic en nylon kan leveren en. dat ook de kolen levert voor Uw kachel. Lekker warm in de kamer! „Waar is de krant?" zegt Vader.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 9