Scherpe nota van Tito's
regiem aan het Westen
>9.-
Engelse Canberra
te Christchurch
C.N.V. corrigeert
Minister Suurhoff
Belg ontvlucht uit
Y eenhuizen
eerste
Liftmaster Port-Darwin gepasseerd
Dagblad
voor
Alkmaar
en omgeving
Drie toestellen uitgevallen
Bijzonder gebed
voor de vervolgden
Situatie om Triest gevaarlijk
Britten en Amerikanen
mogen zóne A niet verlaten
nopens onderhandelingen
over loonsverhoging
A uto stond te wachten
Naar wij vernemen, zal morgen,
Zondag 11 October, op het feest
van het Goddelijk Moederschap
van Maria, een verklaring van
Z. Em. de Kal linaal en de Hoog
waardige Bisschoppen van Ne
derland worden voorgelezen, met
een aansporing tot extra-gebed
in deze October-maand voor de
Poolse Primaat, Kardinaal Wys-
zinsky, voor alle vervolgden in
Polen en in de andere landen
achter het IJzeren Gordijn.
Morgen, op Zondag 11 Oc
tober. Feest van het Goddelijk
Moederschap van Maria. Vele
kerken zullen, op aansporing
van de Bisschoppen, enige
uren het H. Sacrament ter
aanbidding uitstellen. Dan zal
er een speciale gelegenheid
zijn, dat de Katholiek zich
vernedert voor het Allerhei
ligste om God te bidden, dat
Hij de Kerk spare en niet ver
der vernedere. Dan zal men
extra kunnen bidden tot de
Moeder-Maagd, opdat Zij bij
Haar Zoon tot voorspraak zij
voor de vervolgden en voor
hen, die zich aan verzet en
haat tegen Zijn Kerk schuldig
maken. Wie niet extra naar
de kerk kan, make gebruik
van de October-oefeningen,
om 'Ach van zijn plicht in de
Gemeenschap der lijdende en
strijdende Kerk te kwijten. En
dit behoeft zich allerminst te
bepalen tot de dag van mor
gen. De gehele verdere Octo
ber-maand leent zich bijzonder
voor een hartelijk gebed met
deze grote intentie!
De protesten van de gehele
wereld tegen de misdaad je
gens de Kerk en de persoon
van Z. Em. Kardinaal Wys-
zinsky stapelen zich op. Maar
bij protesteren mag het niet
blijven. Het gebed der Kerk,
dat is het gebed der gelovigen,
zal God welkom zijn. Vooral
het gemeenschappelijk gebed,
onder leiding der priesters.
motivering van de afwijzing van
het verzoek om een onderhoud
van de vakcentralen. Er zouden
opnieuw besprekingen over de
cijfers gevoerd moeten worden.
Opnieuw.... Dit woord wekt
de indruk, dat er tevoren reeds
besprekingen met de regering
waren gevoerd. Deze indruk is
onjuist. De vakcentralen hebben
de regering herhaaldelijk om een
onderhoud verzocht.
Op geen dezer verzoeken is
de regering ingegaan. Noch met
de interdepartementale commissie
voor de loon- en prijspolitiek,
noch met de Raad voor economi
sche aangelegenheden uit de
ministerraad heeft enige bespre
king over de zaak zelf
plaats gehad.
De regering heeft beslist zon
der de vakcentralen de gelegen
heid te bieden, mondeling hun
standpunt toe te lichten.
Vooral dit laatste grieft het
meeste."
Bij Den Osse is men bezig twee pompinstallaties met een capaciteit van 400 vierkante
centimeter per minuut elk, die een gewicht hebben van 30 ton, en op een betonnen
plaat van 1 meter dikte worden geplaatst; ze komen naast elkaar te staan op de ver
bindingsweg met West Schouwen. Om te voorkomen, dat deze enige verbinding zou
worden afgesloten, hebben pompeniers een weg aangelegd, en een 110 meter lange
baileybrug gebouwd. Het nieuwe stuk weg sluit enkele tientallen meters verder aan
op de oude weg. Om er een idee van te krijgen welk een enorme hoeveelheid water
nog binnen de dijken van de polder bij Den Osse staat: wanneer de pompen 1 millioen
kubieke meter water uitpompen, zakt het wateroppervlak slechts één centimeter.
Luchtopname A.N.P.-foto.
9?
BELGRADO, 9 Oct. Joego Slavië heeft vanavond geëist dat Amerika
en Engeland hun plan opgeven om zich terug te trekken uit het vrije
gebied van Triëst en het bestuur van de stad over te dragen aan
Italië. In een formele nota overhandigd aan de vertegenwoordigers
van de Britse en Amerikaanse regeringen wordt meegedeeld, dat een
dergelijke stap „het Italiaanse expansionisme een bruggenhoofd zou
verschaffen aan de Joegoslavische kust van de Adriatische Zee".
den, te voorkomen.
Vanavond werd opnieuw gede
monstreerd niettegenstaande de
motregen. De demonstranten die
door de straten trokken schreeuw
den opnieuw: „Wij zullen onze
levens geven, maar wij zullen
nooit Triëst overgeven."
Inmiddels heeft het Joegoslavi
sche ministerie van buitenlandse
zaken de diplomatieke vertegen
woordigers van de Ver. Staten,
Engeland en Italië formeel zijn
leedwezen betuigd over de schade,
die gisteravond tijdens massa
demonstraties naar aanleiding van
het Engels-Amerikaanse besluit
inzake Triëst aan Amerikaanse,
Engelse en Italiaanse eigendom
men is toegebracht
In het verbitterde protest wordt
verklaard, dat Joego Slavië zich
het recht voorbehoudt „de pas
sende maatregelen te nemen
op basis van het handvest der
V.N. om de belangen van Joe
go Slavië in het gebied van Triëst
te beschermen".
Niet werd medegedeeld welke
stappen dit zouden zijn. Het over
dragen van de zone aan Italië
wordt een „onrechtvaardige en
gevaarlijke daad genoemd.
De nota werd in de vooravond
overhandigd aan de Britse ambas
sadeur Sir Ivo Mallet en Wood
ruff Wallner, de Amerikaanse
zaakgelastigde, op het ministerie
van buitenlandse zaken, waar zij
ontboden waren Er was een
spoedzitting van Tito's kabinet
aan voorafgegaan.
Om het ministerie te bereiken
moesten zij geëscorteerd worden
door een sterk politiecordon dat
uitgezet was enige blokken ver
om de Amerikaanse en Britse en
de Italiaanse legatie heen om be
schadiging van eigendommen, zo
als deze gisteravond plaats von-
Troepenbewegingen
Joegoslavische troepen met tanks
bewegen zich, volgens te Triëst
ontvangen berichten, naar de
grens van de zones A en B van
het betwiste vrije gebied van
Triëst.
De berichten zijn afkomstig van
40 Italianen, die gisteravond in de
havenstad Capodistria aan land
gegaan zijn en door de Joegosla
vische autoriteiten werden tegen
gehouden.
De Italiaanse regering heeft
vandaag haar tevredenheid uit
gesproken over het Brits-Ameri
kaanse besluit om zone A van
het vrije gebied van Triëst aan
Italië terug te geven. Zti gaf
echter te kennen, dat zij niet
van plan is haar aanspraken op
het gehele gebied op te geven.
NOLENS EN DE
SOCIALISTEN
Bij gelegenheid van de ont
hulling van het standbeeld van
de grote priester-staatsman,
mgr. dr. H. W. Nolens, is van
verschillende kanten de hou
ding van Nolens ten aanzien
van samenwerking met de so
cialisten (de z.g. „uiterste
noodzaak") ter sprake gebracht.
In hoeverre past die uitdruk
king nog op onze tijd? Hoe zijn
op het ogenblik de verhoudin
gen? Op deze en andere vra
gen tracht de wekelijkse be
schouwing in de Kroniek van
Zaterdag, elders in dit num
mer, een antwoord te geven.
lotte mo
et zuiver
ring en
stuk.
iets beter in de
de steeds schaarser
>ede bonen werd 45-
lald. Afwijkende bo-
nog 20-35 cent op-
n de andijvieaanvoer
:n klein deel voor de
js verkocht worden,
lanvoeren waren niet
34,5 cent willen de
voorraden nog niet
r bieten was nog wel
gstelling, A bieten
-6 cent op, terwijl ook
)ns B bietgn konden
aden.
Buiten God is 't nergens veilig (Vondel)
Zaterdag 10 October 1953 - 49e Jaargang - Nummer 12904
SCHIPHOL, 9 October Om 18.35 Ne-
derlandse tijd heeft Flight-lieutenant Ro
land Burton van de R.A.F. zijn Canberra-
straalbommenwerper neergezet op de
finish en daarmee de snelheidsklasse van
«le LondenChristchurchrace gewonnen.
Hij bereikte zijn doel 17 minuten voor de
geschatte tijd. Hij legde de totale afstand
van 12.000 mijl af in 23 uur, 51 minuten
en 7,2 seconden. Kort na de eerste Can
berra, de PR 3 met startnummer 3, kwam
de Canberra B 20, startnummer 5 met
squadronleader Peter Raw van de Austra
lische Luchtmacht aan; deze machine
deed 24 uur, 32 minuten en 1,9 seconden
over de afstand. De derde Canberra, die
arriveerde was de PR 3, startnummer 2.
Flight-lieutenant Robert Furze van de
R.A.F. zette zijn machine 24 uur 34 minu
ten en 9,9 seconde na liet vertrek aan
de grond.
In de berichten die in Londen binnenkwamen werd meegedeeld, dat
de tweede van de vijf Canberra's in Perth uitgevallen is. Een andere
Canberra had zich teruggetrokken omdat bij het landen op de Cocos
eilanden een band sprong en er geen band van de goede maat in
reserve was. Dit betekent dat de afdeling snelheid afgelopen is met
de drie Canberra's die veilig geland zijn in Christchurch. Nog slechts
twee van de drie transportvliegtuigen deden mee: het waren de
K.L.M.-er Dr. Ir. Damme en de Britse Viscount met een bemanning
van 12 koppen. Het Hastings transporttoestel was uitgevallen op
Ceylon met motorstoring. Toen tegen de reglementen in een nieuwe
motor werd gemonteerd, werd de Hastings gedisqualificeerd.
De KLM-Liftmaster, sterk fa
voriet in de handicaprace, landde
hedenmorgen om 7 uur te Port
Darwin (Australlië). Hij was
vannacht om 18 minuten over
twaalf uit Djakarta vertrokken.
Djakarta, waar tienduizenden
belangstellenden onze KLM-
machine een hartelijk welkom
toeriepen. Via Brisbane wordt de
tocht naar Christchurch voort
gezet, waar men hedenmiddag
omstreeks vijf uur hoopt te ar
riveren.
De Viscount van de B.E.A. is
inmiddels de grote oversteek
naar Nw. Zeeland al begonnen.
De Engelsen zullen ongeveer zes
uur eerder dan de Liftmaster
aldaar aankomen, doch dat zal
lang niet voldoende zijn om de
KLM nog van de eerste plaats
te verdringen.
De „Liftmaster" heeft op het
vierde en langste traject, Karachi-
Rangoon een bloksnelheid van 430
km per uur gemaakt. Dit is geen
grote snelheid, doch gezagvoerder
Kooper was als gevolg van het
slechte weer in de bovenste lucht
lagen genoopt mede ten behoeve
van het comfort van zijn passa
giers laag te vliegen.
De „Viscount 700" van de B.E.A.
heeft de etappe van Negombo tot
Cocos, een afstand van 2834 km,
afgelegd in 6 uur en 25 min. Het
toestel heeft gevlogen met een
gemiddelde snelheid van 442 km
per uur.
Na gedurende vier en twintig
uur niet uit het vliegtuig te zijn
geweest (één uur voor het vertrek
van London Airport waren alle
passagiers al aan boord) hadden
cie inzittenden van de Liftmaster
i ïjdens het oponthoud van vier en
dertig minuten te Rangoon even
de benen kunnen strekken. Alles
was toen wel aan boord. De Lift
master had een voorsprong van
zeven uur en 50 minuten op de
handicap tijd.
De enige concurrent van de
Dr. Ir. M. H. Damme, de „Vis
count", werd om 03.33 uur Ned.
tiid in Woomera verwacht. Vol
gens de berekeningen van midder
nacht was dit vliegtuig reeds 13
uur over zijn tijd van de handi
cap-formule heen. Zoals bekend is
cie hem toegemeten tijd 20 uur en
13 minuten. Uit deze berekenin
gen blijkt tevens, dat de „Vis
count" 40 vlieguren voor de af
stand LondenChristchurch nodig
zou hebben.
De K.L.M. was voornemens ge
weest een protest bij de wedstrijd
leiding in te dienen over het feit,
dat de Engelsen voor het vertrek
commandant Kooper opdracht
hadden gegeven zijn reisschema
bekend te maken, terwijl de Brit
ten zelf wat dat betreft, hun
monden dicht hielden. Nu de Vis
count tegen de Liftmaster toch
practisch geen kans meer maakte,
heeft men dat protest maar laten
schieten.
De winnaar.
Luitenant Burton heeft de over
winning voor Engeland kunnen
behalen nadat de favorieten door
pech waren achtervolgd. In het
eindstadium van de wedstrijd
heeft het er eerst op geleken, dat
de Australische Wing-Commander
R. Cuming als eerste zou eindigen.
Een lekke band op de Cocos-
eilanden maakte echter een einde
aan zijn illusies. Dit gebeurde op
z'n voorlaatste tussenlanding voor
Christchurch. De R.A.F. „Canber
ra" van Wing-Commander L. M.
Hodges nam toen de leiding over.
Maar ook zijn triomph was van
korte duur. Hij landde op het
vliegveld bij Woomera de laat
ste landing voor het einddoel
met een grote voorsprong. Moei
lijkheden met zijn generator hiel
den hem echter hier op de grond.
Daarna is de dramatische strijd
begonnen tussen de twee overge
bleven „Canberra's" met als pi
loten Burton en Furze en de
Australische straalbommenwerper
van Squadron-Leader Raw. De
Australiër vloog non-stop van de
Cocos-eilanden naar Woomera,
maar werd daar opgehouden door
moeilijkheden met zijn zuurstof
apparaat, juist toen het er op leek,
dat hij een voldoende voorsprong
had behaald om te kunnen win
nen. Hij kon eerst na een opont
houd van anderhalf uur Woomera
verlaten en op dat moment had
Burton, die op het laatste ogen
blik had besloten zijn tactiek te
veranderen, een voorsprong van
een half uur kunnen verwerven
met nog één etappe voor de boeg.
Burton wijzigde zijn koers en ging
over zee inplaats van over land
vliegen, haalde de Australiër in
en liet achter zich Squadron-Lea
der Raw en Luitenant Furze de
strijd om de tweede plaats uit
vechten. De Australiër verminder
de zijn hoogte tot 8.000 meter en
haalde alles uit zijn machine in
een poging het verloren terrein
te heroveren. Hij bereikte een
snelheid van bijna 1.000 km. per
uur in dit enerverende deel van
de wedstrijd. De snelheid van de
twee Britse „Canberra's," die op
een hoogte van 13.000 meter vlo
gen, was 80 km. per uur minder
en het was nog lang niet zeker,
wie zou winnen
UTRECHT, 9 Oct. Het C.N.V. schrijft ons over de gang van zaken
met betrekking tot de loonsverhoging: Eerst heeft de staatssecretaris
van Sociale Zaken een aantal mededelingen gedaan, die verbetering
behoefden, nu weer is er een officiële verklaring van de minister
van Sociale Zaken en Volksgezondheid, die op twee belangrijke
punten opnieuw correctie nodig maakt.
Allereerst is de mededeling
van de minister: verdergaande
(verder dan de compensatie van
de huurverhoging en de con
sumptiebeperking) desiderata,
bijv. op grond van de huidige
gunstig beoordeelde economische
toestand, zijn tijdens de onder
handelingen niet ter sprake ge
komen, noch aan de regering
voorgesteld onjuist. Juist is.
dat de drie vakcentralen het
element van de grotere welvaart
niet in hun berekeningen
hebben opgenomen, doch zij heb
ben deze grotere welvaart wel als
argument gebruikt om een loyale
en royale beslissing te bepleiten.
Als bewijs citeert het C.N.y.
de desbetreffende passage uit de
nota van de drie vakcentralen
d.d. 18 September j.l.
„Het Vrije Volk" merkte ten
onrechte in een hoofdartikel op,
„dat door de verklaring van de
minister de uitlatingen van de
heren Middelhuis en Ruppert
(respectievelijk van K.A.B. en
C.N.V.), dat het spel nu 'maar
eens royaal zou moeten worden
gespeeld, tot hun juiste propor
ties zijn terug gebracht."
Het C.N.V. begrijpt niet, waar
om de mening van K.A.B. en
C.N.V., dat het spel nu eens
royaal gespeeld had moeten wor
den, zo verkeerd is. Of mag een
onafhankelijke vakbeweging niet
meer met een minister van me
ning verschillen?
De tweede correctie betreft de
(Eigen berichtgeving)
GRONINGEN. Naar wii ver
nemen is uit Veenhuizen weder
om een gevangene ontvlucht en
uitmaal wel op een zeer brutale
manier. Aan de ontvluchting
schijnt een zorgvuldige voorbe
reiding vooraf gegaan te ziin.
De gevangene moest vanuit het
gesticht Esserheem, naar de op
enige afstand gelegen eelgevan-
genis worden overgebracht, waar
hij als barbier ziin wekeliikse
werkzaamheden zou verrichten.
Tijdens het transport heeft hii in
een onbewaakt ogenblik kans ge
zien in een auto te stappen die in
de nabijheid stond en zo te ont
vluchten. De auto had reeds
enige tiid in het hartje van Veen-
huizen rondgereden,
De vluchteling is van Belgische
nationaliteit. Ofschoon de ont
vluchting spoedig werd ontdekt
en onmiddellijk een achtervol
ging werd ingezet, is de ont
snapte tot op heden nog voort
vluchtig. Men vermoedt dat hii
later in een andere auto is over
gestapt en uitgeweken is naar
het buitenland.
OCTOBER
Rozenkransmaand
Abonnementsprijs ƒ0,80 per kwartaal, ft,07 per maand, ƒ9,48 per
week, Inclusief Incasso. Advertentie-tarief per editie 18 et per mm,
minimam 8,50; in alle editie* 80 et per mm, minimam 4,
familieberichten 80 et, reep. 80 et per mm. Bij contract belangrijke
korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur H. N.
Emits. Bankrelatie: Ned. Credletbank. Kantoren: Hoorn, Draaf-
rtngel 50, tel. 424S en Grote Noord 77, tel. 4368 K 8290; Alkmaar,
Ritsevoort 58, tel. 8048 K 2200; Den Helder, Keizerstraat 89, tel.
8800 K 8880; Sehagea, Oed. Gracht 80. M. 450 K 8840.
Na een
plechtige Uitvaart
dienst en een indrukwekken
de lijkrede is gisteren het stoffelijk
overschot van pastoor C. A. H. van keen. Ridder
in de Orde van Oranje Nassau en Ure-burger vim l)en Helder,
bijgezet in het priestergraf op het R.K. Kerkhof te Den Helder.
Hierboven de stoet op weg naar de begraafplaats, voorop de
R.K. Harmoniekapel „Winnubst", die treurmuziek speelde.
Hiernaast: tijdens de plechtigheden op het Kerkhof. Pastoor
W. J. v. d. Berg verrichtte de beaarding. Geheel links de bur
gemeester Mr. G. D. Rehorst en Deken A. II. Harst. De
enorme belangstelling liet duidelijk zien, dat pastoor van Veen
gedurende zijn ruim 25-jarig pastoraat een vriend van de
gehele Helderse burgerij was geworden.