Scherpe nota van Tito's regiem aan het Westen >9.- Engelse Canberra te Christchurch C.N.V. corrigeert Minister Suurhoff Belg ontvlucht uit Y eenhuizen eerste Liftmaster Port-Darwin gepasseerd Dagblad voor Alkmaar en omgeving Drie toestellen uitgevallen Bijzonder gebed voor de vervolgden Situatie om Triest gevaarlijk Britten en Amerikanen mogen zóne A niet verlaten nopens onderhandelingen over loonsverhoging A uto stond te wachten Naar wij vernemen, zal morgen, Zondag 11 October, op het feest van het Goddelijk Moederschap van Maria, een verklaring van Z. Em. de Kal linaal en de Hoog waardige Bisschoppen van Ne derland worden voorgelezen, met een aansporing tot extra-gebed in deze October-maand voor de Poolse Primaat, Kardinaal Wys- zinsky, voor alle vervolgden in Polen en in de andere landen achter het IJzeren Gordijn. Morgen, op Zondag 11 Oc tober. Feest van het Goddelijk Moederschap van Maria. Vele kerken zullen, op aansporing van de Bisschoppen, enige uren het H. Sacrament ter aanbidding uitstellen. Dan zal er een speciale gelegenheid zijn, dat de Katholiek zich vernedert voor het Allerhei ligste om God te bidden, dat Hij de Kerk spare en niet ver der vernedere. Dan zal men extra kunnen bidden tot de Moeder-Maagd, opdat Zij bij Haar Zoon tot voorspraak zij voor de vervolgden en voor hen, die zich aan verzet en haat tegen Zijn Kerk schuldig maken. Wie niet extra naar de kerk kan, make gebruik van de October-oefeningen, om 'Ach van zijn plicht in de Gemeenschap der lijdende en strijdende Kerk te kwijten. En dit behoeft zich allerminst te bepalen tot de dag van mor gen. De gehele verdere Octo ber-maand leent zich bijzonder voor een hartelijk gebed met deze grote intentie! De protesten van de gehele wereld tegen de misdaad je gens de Kerk en de persoon van Z. Em. Kardinaal Wys- zinsky stapelen zich op. Maar bij protesteren mag het niet blijven. Het gebed der Kerk, dat is het gebed der gelovigen, zal God welkom zijn. Vooral het gemeenschappelijk gebed, onder leiding der priesters. motivering van de afwijzing van het verzoek om een onderhoud van de vakcentralen. Er zouden opnieuw besprekingen over de cijfers gevoerd moeten worden. Opnieuw.... Dit woord wekt de indruk, dat er tevoren reeds besprekingen met de regering waren gevoerd. Deze indruk is onjuist. De vakcentralen hebben de regering herhaaldelijk om een onderhoud verzocht. Op geen dezer verzoeken is de regering ingegaan. Noch met de interdepartementale commissie voor de loon- en prijspolitiek, noch met de Raad voor economi sche aangelegenheden uit de ministerraad heeft enige bespre king over de zaak zelf plaats gehad. De regering heeft beslist zon der de vakcentralen de gelegen heid te bieden, mondeling hun standpunt toe te lichten. Vooral dit laatste grieft het meeste." Bij Den Osse is men bezig twee pompinstallaties met een capaciteit van 400 vierkante centimeter per minuut elk, die een gewicht hebben van 30 ton, en op een betonnen plaat van 1 meter dikte worden geplaatst; ze komen naast elkaar te staan op de ver bindingsweg met West Schouwen. Om te voorkomen, dat deze enige verbinding zou worden afgesloten, hebben pompeniers een weg aangelegd, en een 110 meter lange baileybrug gebouwd. Het nieuwe stuk weg sluit enkele tientallen meters verder aan op de oude weg. Om er een idee van te krijgen welk een enorme hoeveelheid water nog binnen de dijken van de polder bij Den Osse staat: wanneer de pompen 1 millioen kubieke meter water uitpompen, zakt het wateroppervlak slechts één centimeter. Luchtopname A.N.P.-foto. 9? BELGRADO, 9 Oct. Joego Slavië heeft vanavond geëist dat Amerika en Engeland hun plan opgeven om zich terug te trekken uit het vrije gebied van Triëst en het bestuur van de stad over te dragen aan Italië. In een formele nota overhandigd aan de vertegenwoordigers van de Britse en Amerikaanse regeringen wordt meegedeeld, dat een dergelijke stap „het Italiaanse expansionisme een bruggenhoofd zou verschaffen aan de Joegoslavische kust van de Adriatische Zee". den, te voorkomen. Vanavond werd opnieuw gede monstreerd niettegenstaande de motregen. De demonstranten die door de straten trokken schreeuw den opnieuw: „Wij zullen onze levens geven, maar wij zullen nooit Triëst overgeven." Inmiddels heeft het Joegoslavi sche ministerie van buitenlandse zaken de diplomatieke vertegen woordigers van de Ver. Staten, Engeland en Italië formeel zijn leedwezen betuigd over de schade, die gisteravond tijdens massa demonstraties naar aanleiding van het Engels-Amerikaanse besluit inzake Triëst aan Amerikaanse, Engelse en Italiaanse eigendom men is toegebracht In het verbitterde protest wordt verklaard, dat Joego Slavië zich het recht voorbehoudt „de pas sende maatregelen te nemen op basis van het handvest der V.N. om de belangen van Joe go Slavië in het gebied van Triëst te beschermen". Niet werd medegedeeld welke stappen dit zouden zijn. Het over dragen van de zone aan Italië wordt een „onrechtvaardige en gevaarlijke daad genoemd. De nota werd in de vooravond overhandigd aan de Britse ambas sadeur Sir Ivo Mallet en Wood ruff Wallner, de Amerikaanse zaakgelastigde, op het ministerie van buitenlandse zaken, waar zij ontboden waren Er was een spoedzitting van Tito's kabinet aan voorafgegaan. Om het ministerie te bereiken moesten zij geëscorteerd worden door een sterk politiecordon dat uitgezet was enige blokken ver om de Amerikaanse en Britse en de Italiaanse legatie heen om be schadiging van eigendommen, zo als deze gisteravond plaats von- Troepenbewegingen Joegoslavische troepen met tanks bewegen zich, volgens te Triëst ontvangen berichten, naar de grens van de zones A en B van het betwiste vrije gebied van Triëst. De berichten zijn afkomstig van 40 Italianen, die gisteravond in de havenstad Capodistria aan land gegaan zijn en door de Joegosla vische autoriteiten werden tegen gehouden. De Italiaanse regering heeft vandaag haar tevredenheid uit gesproken over het Brits-Ameri kaanse besluit om zone A van het vrije gebied van Triëst aan Italië terug te geven. Zti gaf echter te kennen, dat zij niet van plan is haar aanspraken op het gehele gebied op te geven. NOLENS EN DE SOCIALISTEN Bij gelegenheid van de ont hulling van het standbeeld van de grote priester-staatsman, mgr. dr. H. W. Nolens, is van verschillende kanten de hou ding van Nolens ten aanzien van samenwerking met de so cialisten (de z.g. „uiterste noodzaak") ter sprake gebracht. In hoeverre past die uitdruk king nog op onze tijd? Hoe zijn op het ogenblik de verhoudin gen? Op deze en andere vra gen tracht de wekelijkse be schouwing in de Kroniek van Zaterdag, elders in dit num mer, een antwoord te geven. lotte mo et zuiver ring en stuk. iets beter in de de steeds schaarser >ede bonen werd 45- lald. Afwijkende bo- nog 20-35 cent op- n de andijvieaanvoer :n klein deel voor de js verkocht worden, lanvoeren waren niet 34,5 cent willen de voorraden nog niet r bieten was nog wel gstelling, A bieten -6 cent op, terwijl ook )ns B bietgn konden aden. Buiten God is 't nergens veilig (Vondel) Zaterdag 10 October 1953 - 49e Jaargang - Nummer 12904 SCHIPHOL, 9 October Om 18.35 Ne- derlandse tijd heeft Flight-lieutenant Ro land Burton van de R.A.F. zijn Canberra- straalbommenwerper neergezet op de finish en daarmee de snelheidsklasse van «le LondenChristchurchrace gewonnen. Hij bereikte zijn doel 17 minuten voor de geschatte tijd. Hij legde de totale afstand van 12.000 mijl af in 23 uur, 51 minuten en 7,2 seconden. Kort na de eerste Can berra, de PR 3 met startnummer 3, kwam de Canberra B 20, startnummer 5 met squadronleader Peter Raw van de Austra lische Luchtmacht aan; deze machine deed 24 uur, 32 minuten en 1,9 seconden over de afstand. De derde Canberra, die arriveerde was de PR 3, startnummer 2. Flight-lieutenant Robert Furze van de R.A.F. zette zijn machine 24 uur 34 minu ten en 9,9 seconde na liet vertrek aan de grond. In de berichten die in Londen binnenkwamen werd meegedeeld, dat de tweede van de vijf Canberra's in Perth uitgevallen is. Een andere Canberra had zich teruggetrokken omdat bij het landen op de Cocos eilanden een band sprong en er geen band van de goede maat in reserve was. Dit betekent dat de afdeling snelheid afgelopen is met de drie Canberra's die veilig geland zijn in Christchurch. Nog slechts twee van de drie transportvliegtuigen deden mee: het waren de K.L.M.-er Dr. Ir. Damme en de Britse Viscount met een bemanning van 12 koppen. Het Hastings transporttoestel was uitgevallen op Ceylon met motorstoring. Toen tegen de reglementen in een nieuwe motor werd gemonteerd, werd de Hastings gedisqualificeerd. De KLM-Liftmaster, sterk fa voriet in de handicaprace, landde hedenmorgen om 7 uur te Port Darwin (Australlië). Hij was vannacht om 18 minuten over twaalf uit Djakarta vertrokken. Djakarta, waar tienduizenden belangstellenden onze KLM- machine een hartelijk welkom toeriepen. Via Brisbane wordt de tocht naar Christchurch voort gezet, waar men hedenmiddag omstreeks vijf uur hoopt te ar riveren. De Viscount van de B.E.A. is inmiddels de grote oversteek naar Nw. Zeeland al begonnen. De Engelsen zullen ongeveer zes uur eerder dan de Liftmaster aldaar aankomen, doch dat zal lang niet voldoende zijn om de KLM nog van de eerste plaats te verdringen. De „Liftmaster" heeft op het vierde en langste traject, Karachi- Rangoon een bloksnelheid van 430 km per uur gemaakt. Dit is geen grote snelheid, doch gezagvoerder Kooper was als gevolg van het slechte weer in de bovenste lucht lagen genoopt mede ten behoeve van het comfort van zijn passa giers laag te vliegen. De „Viscount 700" van de B.E.A. heeft de etappe van Negombo tot Cocos, een afstand van 2834 km, afgelegd in 6 uur en 25 min. Het toestel heeft gevlogen met een gemiddelde snelheid van 442 km per uur. Na gedurende vier en twintig uur niet uit het vliegtuig te zijn geweest (één uur voor het vertrek van London Airport waren alle passagiers al aan boord) hadden cie inzittenden van de Liftmaster i ïjdens het oponthoud van vier en dertig minuten te Rangoon even de benen kunnen strekken. Alles was toen wel aan boord. De Lift master had een voorsprong van zeven uur en 50 minuten op de handicap tijd. De enige concurrent van de Dr. Ir. M. H. Damme, de „Vis count", werd om 03.33 uur Ned. tiid in Woomera verwacht. Vol gens de berekeningen van midder nacht was dit vliegtuig reeds 13 uur over zijn tijd van de handi cap-formule heen. Zoals bekend is cie hem toegemeten tijd 20 uur en 13 minuten. Uit deze berekenin gen blijkt tevens, dat de „Vis count" 40 vlieguren voor de af stand LondenChristchurch nodig zou hebben. De K.L.M. was voornemens ge weest een protest bij de wedstrijd leiding in te dienen over het feit, dat de Engelsen voor het vertrek commandant Kooper opdracht hadden gegeven zijn reisschema bekend te maken, terwijl de Brit ten zelf wat dat betreft, hun monden dicht hielden. Nu de Vis count tegen de Liftmaster toch practisch geen kans meer maakte, heeft men dat protest maar laten schieten. De winnaar. Luitenant Burton heeft de over winning voor Engeland kunnen behalen nadat de favorieten door pech waren achtervolgd. In het eindstadium van de wedstrijd heeft het er eerst op geleken, dat de Australische Wing-Commander R. Cuming als eerste zou eindigen. Een lekke band op de Cocos- eilanden maakte echter een einde aan zijn illusies. Dit gebeurde op z'n voorlaatste tussenlanding voor Christchurch. De R.A.F. „Canber ra" van Wing-Commander L. M. Hodges nam toen de leiding over. Maar ook zijn triomph was van korte duur. Hij landde op het vliegveld bij Woomera de laat ste landing voor het einddoel met een grote voorsprong. Moei lijkheden met zijn generator hiel den hem echter hier op de grond. Daarna is de dramatische strijd begonnen tussen de twee overge bleven „Canberra's" met als pi loten Burton en Furze en de Australische straalbommenwerper van Squadron-Leader Raw. De Australiër vloog non-stop van de Cocos-eilanden naar Woomera, maar werd daar opgehouden door moeilijkheden met zijn zuurstof apparaat, juist toen het er op leek, dat hij een voldoende voorsprong had behaald om te kunnen win nen. Hij kon eerst na een opont houd van anderhalf uur Woomera verlaten en op dat moment had Burton, die op het laatste ogen blik had besloten zijn tactiek te veranderen, een voorsprong van een half uur kunnen verwerven met nog één etappe voor de boeg. Burton wijzigde zijn koers en ging over zee inplaats van over land vliegen, haalde de Australiër in en liet achter zich Squadron-Lea der Raw en Luitenant Furze de strijd om de tweede plaats uit vechten. De Australiër verminder de zijn hoogte tot 8.000 meter en haalde alles uit zijn machine in een poging het verloren terrein te heroveren. Hij bereikte een snelheid van bijna 1.000 km. per uur in dit enerverende deel van de wedstrijd. De snelheid van de twee Britse „Canberra's," die op een hoogte van 13.000 meter vlo gen, was 80 km. per uur minder en het was nog lang niet zeker, wie zou winnen UTRECHT, 9 Oct. Het C.N.V. schrijft ons over de gang van zaken met betrekking tot de loonsverhoging: Eerst heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken een aantal mededelingen gedaan, die verbetering behoefden, nu weer is er een officiële verklaring van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, die op twee belangrijke punten opnieuw correctie nodig maakt. Allereerst is de mededeling van de minister: verdergaande (verder dan de compensatie van de huurverhoging en de con sumptiebeperking) desiderata, bijv. op grond van de huidige gunstig beoordeelde economische toestand, zijn tijdens de onder handelingen niet ter sprake ge komen, noch aan de regering voorgesteld onjuist. Juist is. dat de drie vakcentralen het element van de grotere welvaart niet in hun berekeningen hebben opgenomen, doch zij heb ben deze grotere welvaart wel als argument gebruikt om een loyale en royale beslissing te bepleiten. Als bewijs citeert het C.N.y. de desbetreffende passage uit de nota van de drie vakcentralen d.d. 18 September j.l. „Het Vrije Volk" merkte ten onrechte in een hoofdartikel op, „dat door de verklaring van de minister de uitlatingen van de heren Middelhuis en Ruppert (respectievelijk van K.A.B. en C.N.V.), dat het spel nu 'maar eens royaal zou moeten worden gespeeld, tot hun juiste propor ties zijn terug gebracht." Het C.N.V. begrijpt niet, waar om de mening van K.A.B. en C.N.V., dat het spel nu eens royaal gespeeld had moeten wor den, zo verkeerd is. Of mag een onafhankelijke vakbeweging niet meer met een minister van me ning verschillen? De tweede correctie betreft de (Eigen berichtgeving) GRONINGEN. Naar wii ver nemen is uit Veenhuizen weder om een gevangene ontvlucht en uitmaal wel op een zeer brutale manier. Aan de ontvluchting schijnt een zorgvuldige voorbe reiding vooraf gegaan te ziin. De gevangene moest vanuit het gesticht Esserheem, naar de op enige afstand gelegen eelgevan- genis worden overgebracht, waar hij als barbier ziin wekeliikse werkzaamheden zou verrichten. Tijdens het transport heeft hii in een onbewaakt ogenblik kans ge zien in een auto te stappen die in de nabijheid stond en zo te ont vluchten. De auto had reeds enige tiid in het hartje van Veen- huizen rondgereden, De vluchteling is van Belgische nationaliteit. Ofschoon de ont vluchting spoedig werd ontdekt en onmiddellijk een achtervol ging werd ingezet, is de ont snapte tot op heden nog voort vluchtig. Men vermoedt dat hii later in een andere auto is over gestapt en uitgeweken is naar het buitenland. OCTOBER Rozenkransmaand Abonnementsprijs ƒ0,80 per kwartaal, ft,07 per maand, ƒ9,48 per week, Inclusief Incasso. Advertentie-tarief per editie 18 et per mm, minimam 8,50; in alle editie* 80 et per mm, minimam 4, familieberichten 80 et, reep. 80 et per mm. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur H. N. Emits. Bankrelatie: Ned. Credletbank. Kantoren: Hoorn, Draaf- rtngel 50, tel. 424S en Grote Noord 77, tel. 4368 K 8290; Alkmaar, Ritsevoort 58, tel. 8048 K 2200; Den Helder, Keizerstraat 89, tel. 8800 K 8880; Sehagea, Oed. Gracht 80. M. 450 K 8840. Na een plechtige Uitvaart dienst en een indrukwekken de lijkrede is gisteren het stoffelijk overschot van pastoor C. A. H. van keen. Ridder in de Orde van Oranje Nassau en Ure-burger vim l)en Helder, bijgezet in het priestergraf op het R.K. Kerkhof te Den Helder. Hierboven de stoet op weg naar de begraafplaats, voorop de R.K. Harmoniekapel „Winnubst", die treurmuziek speelde. Hiernaast: tijdens de plechtigheden op het Kerkhof. Pastoor W. J. v. d. Berg verrichtte de beaarding. Geheel links de bur gemeester Mr. G. D. Rehorst en Deken A. II. Harst. De enorme belangstelling liet duidelijk zien, dat pastoor van Veen gedurende zijn ruim 25-jarig pastoraat een vriend van de gehele Helderse burgerij was geworden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 1