Machten der duisternis gereed voor de aanval MISSIEBOODSCHAP 1953 Als in de nacht van Witte Donderdag Zwaard9 hamer en sikkel tegenover het kruis WereM- missiedag De Moeder van de Missionaris HOORT Pater Smits van Waesberge eredoctor Dringende vragen Waarom steunt U S.P.L. niet? Laat haar- niet alleen staan Wereldorganisatie zegt het voort! van Pauselijke Hogeschool i Gregoriana in Rome 400 jaar Pagina 4 Zaterdag 17 October 1953 Een tijd van verwarring, van beroering ligt voor ons. In iedere periode der geschiedenis, tussen de ondergang van de ene en het opkomen van een andere beschaving ligt altijd een tijd van barbarendom, van wreedheid. Wij leven nu in zo'n tijd, die met de nacht van Witte Donderdag vergeleken kan worden, waar de krachten van de goeden ofwel onverschillig of wel slapende waren en de machten der duisternis zich verenigd hadden en ten aanval--trokken. Er zijn thans drie grote mach ten, die in deze titanische strijd betrokken zijn: het communisme, dat vijandig tegenover God en Christus staat, de Islam, die aan God gelooft doch tegen Christus is, en het Christendom, dat zowel aan God gelooft als ook aan de gehele Christus in Zijn mystieke Lichaam. Politiek gezien gaat het om een treffen, een botsing tussen Oost en West. Van religieus standpunt beke ken is er het grote gevaar dat communisme en Islam zich tegen het Christendom zouden kunnen verenigen. Wanneer de 374 millioen Mo hammedanen der gehele wereld zich zouden verenigen met de 200 millioen Russen en de 37 van iedere honderd mensen, die zich onder heerschappij van hamer en sikkel bevinden, dan kan het Westen wel sidderen in zijn aan flarden gescheurd christelijk kleed. Oppervlakkig gezien kunnen wij ons wel geruststellen, dat Islam en communisme als God en anti- God tegenover elkaar staan, maar een diepere beschouwing laat toch de mogelijkheid zien van een samengaan van Islam en com munisme en wel op de volgende gronden: 1. ofschoon de een aan God ge looft en de andere niet, een feit is het dat heden ten dage veel vooraanstaande Mohammedanen atheïst zijn: hun God kan men wegnemen, maar niet hun Mo hammed. En het communisme Vindt dat allang goed; „de Islam in gevaar" is een begrip, dat een hevige aanval van Bij het lezen van de gebeurte nissen in de verschillende onont wikkelde landen en gebieden, heel In het bijzonder in Afrika, moeten wij constateren dat zich een wereldomwenteling aan het voltrekken is, die in heel de ge schiedenis haars gelijke niet heeft. Hoe zal deze ontwikkeling gaan? In vrede of geweld? Wat zal daarbij o.a. de rol van het communisme zijn? Hebben de verantwoordelijke gezagdragers wel een open oog voor deze revolutie? Is het moge lijk de christelijke beginselen in gang te doen vinden? Een geweldige taak ligt hiér voor de missionerende Kerk en Haar missionarissen om te trach ten deze grote beweging in goede banen te leiden, tot welzijn van de gehele mensheid. Maar ook een taak voor de ka tholiek om Gods bijzondere zegen voor het missiewerk af te sme ken en door zijn stoffelijke gave het missiewerk mogelijk te ma ken. De Wereld-Missiedag van mor gen biedt daarvoor een schone gelegenheid! fanatisme en haat vermag op te wekken: 2. beiden hebben zij een ge meenschappelijke haat jegens Christus en wanneer zij zich niet uit zichzelf met elkaar vereni gen, dan zal de duivel er zeker op toe zien dat zij het wel doen; 3. de Moslem-wereld bezit se dert 1922 geen kalifaat meer, maar er bestaat een sterke stroming om ofwel het kalifaat weer in ere te I herstellen, ofwel de muzelmannen onder een politieke kalief tot een federatie te verenigen ofwel de mohammedaanse wereld onder een mohammedaans land, bijv. Egypte of Irak te verenigen; 4. religieuze leiders, zjoals Iran Ayatahhah steunen de communis tische propaganda; 5. de gemeenschappelijke haat jegens het Westen trekt commu nisme en Islam wederkerig aan; het communisme vereenzelvigt op kwaadaardige wijze het Westelijk imperalisme met het christendom; de Islam vereenzelvigt het Britse Rijk met het christendom en be raamt zijn ondergang, om voor de Islam de wereldheerschappij te bekomen, die Al Din Af in de vo rige eeuw en Igbal in deze eeuw proclameerden; 6. communisten en mohamme danen zijn het weliswaar niet eens in hun philosophie, maar wel eens in hun vooroordeel jegens de katholieken in het verre Oos ten; eens zijn zij het ook in het opwekken van anti-katholieke gevoelens in Egypte; de gemeen schappelijke kreet is „vandaag de Engelsen, morgen de christenen". Deze coalitie tussen Communis me en Islam tot vernietiging van het Westen Is een mógelijkheid. Wanneer de wereld niet in zijn diepste innerlijk verandert, zal de volgende oorlog in het nieuwe oliecentrum der wereld worden uitgevochten, dat wil zeggen in het hart van de Islamietische we reld. De sleutel tot dit gehele grote probleem is de bekering van de muzelmannen en dat is een m i s s i e-p r o b 1 e e m. Nu China voorlopig voor Chris tus verloren is, moeten wij ons ergens anders op concentreren en naar mijn mening allereerst op de bekering der muzelmannen, de Mohammedanen. Dié strijd zal zwaar zijn, want de grondslag van de Islam is niet het Woord, dat Vlees werd (Christus) maar het Woord, dat een Boek werd, de Koran. Ondanks 'alle verschillen tus sen christendom en Islam bestaat er toch hoop, want anders dan bij andere wereld-godsdiensten is bij de Islam de tegenstelling tot het Christendom: de Koran spreekt meer over Christus als over andere religi euze persoonlijkheden, ofschoon het de Godheid van Christus als Zoon van God ontkent; het 19ê hoofdstuk van de Koran bevat passages over Christus en Zijn Moeder; Deze knaap uit Gunadala in India, weet wat de missie waard is! U ziet, hoe hlij hij is, in de wetenschap dat over heel de wereld morgen extra aan het werk van de missio narissen wordt gedacht. En u begrijpt, wat het vermanend opsteken van zijn vinger betekent de muzelmannen geloven in haar onbevlekte ontvangenis en haar geboorte als maagd: Moham med zegt dat van alle vrouwen in de hemel zijn eigen dochter Fatima de meest gebenedijde na Maria is. De mohammedanen moeten dus gebracht worden tot Maria, O.L. Vrouw van Fatima, die zij op haar beurt tot haar goddelijke Zoon zal voeren. Wij mogen echter niet alle las ten en zorgen op de missionarissen werpen. De Westerse wereld moet daar om een verandering van menta liteit ondergaan, want het kan heel goed mogelijk zijn, dat Mu zelmannen en communisten de Bron van het christendom niet zo zeer haten zoals zij ons haten, omdat wij niet diep genoeg van de Bron van het christendom drinken. Het is algemeen bekend, dat Katholiek Nederland een goede naam op missiegebied bezit. Toch moeten ondanks de gere gelde toename van het aantal ka tholieken alle zeilen worden bij gezet om de opbrengsten van de Pauselijke Missiegenootschappen op peil te houden, ja zo mogelijk hoger op te voeren. Want de no den in de missielanden worden steeds gróter en daarom blijft Z.H. de Paus bij herhaling aan dringen om toch meer steun aan het Missiewerk der H. Kerk te verlenen. Het is ook in het belang der Westerse wereld, ja van de ge hele wereld, dat Azië en Afrika worden doordrongen van een christelijke geest: worden die werelddelen niet voor Christus gewonnen en zullen er de Islam of het Communisme gaan heer sen, dan dreigt er het gevaar dat ook in de Westerse landen het Christendom en de Kerk met on dergang worden bedreigd. Op alle fronten is de toestand critiek; het missioneringswerk der H. Kerk staat voor enorme moeilijkheden, bevindt zich in sommige streken reeds in grote nood, zoals in China, Indochina, Korea. Daarom is het zaak, dringende noodzaak dat het katholieke volk nog meer doordrongen wordt van de plicht en noodzaak van de missionering en een grotere hulp van gebed en aalmoes gaat ver lenen voor de noden in de missie landen. De Wereld-Missiedag van mor gen biedt nog weer eens extra gelegenheid, die plicht en die noodzaak dringend te overwegen. En het dan niet bij „overwegen" te laten, maar tot een goed be sluit en een redelijke conclusie te komen. Het besluit, aan het Missiewerk voortdurend te denken bij ons gebed. En de conclusie, om de collecte op de dag van morgen royaal te gedenken! Deze beschouwing is ontleend aan een artikel van Z.H. Exc. Mgr Fulton Sheen, wij-bisschop van New York en Nationaal Di recteur van de Pauselijke Missie- genootschappen in Amerika. Zij toont ons het grote gevaar dat het christendom in het Wes ten bedreigt en de noodzaak van de bekering tot Christus van Azië en Afrika. Op de Wereld-Missiedag van morgen mogen wij dit ernstig overwegen en onze gebeden daar op richten. Vergeten wij dan ook niet onze stoffelijke hulp bij de collecte. N.B.M. Wat houdt de katholieken af van het lidmaatschap van S.P.L., het Pauselijk St. Petrus-liefde werk? Toch niet de verplichting van het dagelijks gebed: slechts een Onze Vader en Weesgegroet met een paar schietgebedjes? Toch ook niet de finantiële verplichting: een contributie van slechts één cent per week? Het zal wel onbekendheid ziin met het Liefdewerk zelf en het mooie doel, maar ook een zekere slapheid, niet verder op de zaak in gaan. Gelukkig zijn er ook vele mild dadige katholieken die blijvende of tijdelijke studiebeurzen aan het Liefdewerk schenken of als begunstiger mede helpen aan de opleiding van een bepaalde stu dent. Ook dat geeft een grote vol doening, want het is ook actief en daadwerkelijk deelnemen aan de priesteropleiding. Vele personen, groepen van fa milieleden of vrienden en beken den helpen op deze wijze een student in zijn opgang naar het priesterschap. Waarom wij ook niet? zult U zeggen. Denk er op de Wereldmissie dag eens bijzonder over na: Uw parochiegeestelijkheid en de ze- iatrice kunnen verder inlichten. Katholieken, er zijn vele moeders van missionarissen. Zij zijn de sterkste steun voor hun priesterwerk in den vreemde. Niet alleen door haar stoffelijke hulp, maar vooral door haar gebed en haar troostende en opbeurende woorden in haar geregelde brieven. Wij mogen haar niet alleen laten staan. Helpen wij haar èn met ons offer èn met ons gebed voor de Missie. Dat is een intentie, om morgen eens bijsonder aan te denken. Ook aan de Goudkust zijn er onschuldige kinderen, die door het H. Doopsel tot kinderen Gods worden gemaakt. Een van de machtigste orga nisaties, als het ware de ge hele wereld omvattend en be strijkend is zeker wel de orga nisatie van de H. Stoel voor alles wat de missies betreft, nl. de H. Congregatie van de „Propaganda Fide" te Rome. Voor het verstrekken van de zo nodige hulp aan de mis sies steunt de H. Congregatie op de inkomsten van de Ge nootschappen van de Paus voor hulp aan de missies, de Pauselijke Missiegenootschap pen. Voor het voornaamste dezer Genootschappen, het Pauselijk Genootschap tot Voortplan ting van het Geloof, heeft de H. Vader op de Wereldmissie dag de collecte in alle kerken over geheel de wereld be stemd: wilt u bij het bepalen van uw gift aan deze collecte er aan denken, dat dit Genoot schap in staat moet zijn de ontzaglijke noden van alle missies te lenigen! Wij bidden dagelijks „Uw wil .geschiede op aarde als in de hemel". Als wij dat eerlijk menen, dan moeten wij onze sympathie niet beperken tot de kring van onze omgeving, maar de mannen steunen, die de „aarde" tot het Rijk Gods zoeken te maken. (Mgr. Dr. Ariëns) Met stukken en brokken heb ik nu een 30 jarige missie ondervinding. Maar het is mij duidelijk dat het bestaan der Pauselijke Missiegenootschap pen nooit zozeer een conditio sine qua non voor het missie werk is geweest als na de oor log. (Mgr. N. Verhoeven, Apost. Vicaris van Manado) Wij zijn ermede ingenomen, dat men de giften van de ge lovigen vooral inzamelt op de Missie-Zondag, maar Onze eerste wens is, dat allen tot de Almachtige God bidden, dat Hij talrijke missionarissen wil roepen en dat allen zich zul len inschrijven bij de door Ons. genoemde Pauselijke Missie werken en dat zij er voor zul len werken. (Paus Pius XII) Mogep de gelovigen allen volharden in hun wil de Mis sies te onderhouden, hun acti viteit hiervoor te verhogen, onophoudelijk vurige gebeden tot God te richten, hulp te bie den aan hen, die geroepen zijn tot het missie-apostolaat, door hun zoveel mogelijk de nood zakelijke middelen te ver schaffen. (Paus Pius XII) De Voortplanting van het Geloof is het Werk door de Paus gewild om de Kerk in staat te stellen haar evangeli satiewerk in de missiestreken te steunen en te ontplooien. Alle missiegebieden en alle missie-congregaties moeten op de steun van het gebed en de aalmoes van de leden van de Voortplanting van het Geloof kunnen rekenen. (p. Dr. Ant. Freitag S.V.D.) Als je hoort, dat de missionaris hier begint te „tafelen" met kip-met-rijst, en ananas toe, dan zou je zo denken, dat het leven van een priester-in-den-vreemde nog zo kwaad niet is. Maar het is niet alles goud wat er blinkt, noch kip, wat er kakelt! Want deze missionaris heeft eerst, voor de zoveelste maal, urenlang gereisd in het Congo-gebied en zijn dragers bereidden het maal. Maar zo goed verzorgd is het niet altijd! J.N zijn oproep van dit jaar tot de Katholieken van de gehele wereld zegt Monseigneur Ph. Bernardi, Secretaris van de Heilige Congregatie de Propa ganda Fide, onder meer dat in de don kere en gekwelde wereld van onze tijd de Katholieke Kerk steeds meer blijkt te zijn de enige bron van het licht, de enige hoop op vrede en de enige weg des heils. Haar verheven lering, van goddelijke oorsprong, haar heilige wetgeving en de genade, waarvan zij de uitdeelster is, zijn de factoren voor een herstel van de menselijke verhoudingen en zij zijn de kostbare gaven, welke de christelijke beschaving aan de ongelo vige wereld kan aanbieden, om aan deze de weg van de ware grootheid te tonen. Daarom ontplooit de Kerk haar actie in een verouderde wereld, welke zij wil herstellen in Christus; daarom zet zij, ondanks alle moeilijkheden haar missie-apostolaat voort onder de nog niet geëvangeliseerde volkeren. Alleen de verblinding van haar vij anden en de onverschilligheid van de christenen zelf kunnen haar remmen in haar geestdrift, doch niet tegen houden. Het is een dierbare gedachte, dat de Kerk met haar kinderen en haar hulp middelen aanwezig is en werkt in die onmetelijke wereld van de missie, waar Zij een vreedzame strijd voert; een vreedzame strijd, omdat haarmen sen alleen gewapend zijn met liefde en trachten iedereen goed te doen, maar toch ook een harde en bloedige strijd, omdat tegen het weerloze leger van de missionarissen zich de haat, het geweld en de onverzoenlijke weer stand van het kwaad verzetten. De Kerk leeft ook nu, evenals ten tijde van Calvarië, in een eeuwigdu rende strijd, Hoewel voortdurend be vochten, is Zij toch nooit overwonnen. Ook heden ten dage staat de Kerk op Calvarië, een bloedig Calvarië: China, Korea, Indochina. En daar weer geen bloed vloeit, worden de harten van hen, die tot elke prijs willen, dat Christus leeft en heerst, door de zware inspanningen, de vermoeienis, het niet-begrepen worden en de onverschilligheid met bitterheid overladen. Op de aanstaande Missiedag, 18 Oc- tober, zal de aandacht van de gehele gelovige mensheid eens te meer ge vestigd worden op deze ontzaglijke strijd, waarbij niet alleen de missio narissen betrokken zijn, doch allen, die zich bewust zijn van de verant woordelijkheid, die op hen rust we gens het feit dat zij zich christen noemen. In eerste instantie is het de bedoe ling van de Missie-Zondag om aan iedereen de missies met haar vorde ringen en problemen te doen kennen. De moderne middelen als pers, radio en film moeten de vertolkers zijn van de noden der missionarissen en zullen in ieder christenhart de roep van Christus doen weerklinken: „Ik heb nog andere schapen die nog niet tot de Kerk behoren: ook deze moet ik leiden". Vanuit de Missies sturen de Bis schoppen dringende verzoeken om hulp: er moeten dringend kerken, se minaries, ziekenhuizen, melaatsen-in richtingen, universiteiten, scholen en verschillende sociale werken gebouwd of opgericht worden. Bij rampen en dramatische toestanden moet onmid dellijke hulp verleend kunnen worden Hoe zal de Heilige Stoel aan derge lijke verzoeken om hulp kunnen vol doen als de kinderen der Kerk de Hei lige Vader niet de nodige middelen ter hand stellen? Want de Pauselijke Missie-genoot schappen zijn de handen van de Paus zelf en deze vragen om hulp. De Missie-Zondag nodigt alle gelo vigen uit, blijk te geven van de drie grote, .christelijke deugden: Geloof, Hoop en Liefde. Geloof: De Missies helpen met gebed en geldelijke offers is een akte van geloof in het gebod van Christus, in de zending van de Kerk, in de onmete lijke waarde van één enkele ziel, die door het Bloed van Jezus is vrijge kocht. Hoop: Het is een akte van hoop, want wie de Missies helpt, toont dat hij gelooft in en hoopt op de woorden van de Verlosser: „Zalig zijn de barm- hartigen, want zij zullen barmhartig heid verwerven.... geeft en u zal ge geven worden." Liefde: Het is een akte van hoogste liefde, want wanneer men zijn naaste helpt zowel in zijn geestelijke als in zijn stoffelijke noden, geeft men hier door op een zeer volmaakte wijze uit drukking aan zijn liefde voor God. Om al deze redenen is de Missie- Zondag de meest betekenisvolle dag van de Katholieke godsdienst en allen moeten het als hun plicht beschouwen om daaraan zowel geestelijk als stof felijk op de meest concrete wijze deel te nemen. Dankbaar voor de schitterende blij ken van missionnaire gezindheid in het verleden, wek ik allen op zich nog meer te verplichten jegens God, je gens de Kerk en jegens het mensdom, nu zij zich gesteld zien tegenover deze wonderbaarlijke onderneming, waar van het stijgend succes een steeds gro tere kracht moet verlenen aan het goddelijke en heldhaftige werk van de verovering van heel het menselijk ge slacht voor het zoete Rijk van Chris tus. ROME (KNP). Te Rome zal men op 22 November, de feest dag van St. Cecilia, in een plech tige zitting de vijftigste verjaar dag herdenken van de uitvaardi ging door Paus Pius X van het Motu Proprio over de Kerkmu ziek. Bi.1 deze gelegenheid zal de Pauselijke Hogeschool voor de Kerkmuziek voor het eerst en kele eredoctoraten verlenen aan een musicoloog, een componist van kerkmuziek en een organist uit verschillende delen van de katholieke wereld. Voor Neder land zal deze eer te beurt vallen aan de musicoloog pater Jos. Smits van Waesberghe S.J. te Amsterdam, schrijver onder meer van het standaardwerk „Muziek geschiedenis der Middeleeuwen". De eredoctoraten zullen wor den uitgereikt door Z.Bm. Kardi naal Pizzardo, Prefect van de Congregatie der Seminaries. Uni versiteiten en Studiën. Pater Jos. Smits van Waes berghe, in 1901 te Breda gebo ren, trad na het gymnasium doorlopen te hebben in 1920 toe tot de Orde der Jezuïeten. Hij verrichtte in Nederland ziin phi- lesophisehe, theologische en mu ziekwetenschappelijke studies, waarna hij in 1935 begon met de publicatie van ziin „Muziekge schiedenis der Middeleeuwen", die ziin internationale reputatie als muziekgeleerde vestigde. In 1946 werd hii toegelaten als pri vaat-docent aan de Amsterdamse Universiteit om les te geven in middeleeuwse muziekweten schappen. Enkele jaren geleden behaalde pater Smits van Waesberghe de eerste priis in een priisvraag ter gelegenheid van de door de Ita liaanse regering georganiseerde Negende Eeuwherdenking van het overlijden van Guido van Arezzo. Pater Smits van Waes berghe verwierf deze bekroning met ziin boek „De Musico Paedagogico ettheoretico Gui- done Aretino cuisque vita et mo- ribus", dat dit jaar in Florence in druk verscheen. Bii de publi catie van dit boek mocht pater Smits v. Waesberghe een hoogst loffelijk persoonlijk schrijven ontvangen van de H. Vader. Pater Smits van Waesberghe is voorts hoogleraar aan het Am- I sterdams Conservatorium en ad ministratief directeur van het American Institute of Musico- logy, waarbij hij ook als alge meen redacteur optreedt voor een belangrijke serie musicolo gische tractaten. Behalve de bo vengenoemde boeken verschenen er van zijn hand vele kleinere geschriften op muziek-weten- schappeliik en paedagogisch ge bied. Op maatschappelijk terrein vervult pater Smits van Waes berghe de secretariaten van de Speciale afgezant van Eisenhower naar het Midden-Oosten WASHINGTON. 16 Oct. Vol gens welingelichte kringen te Washington heeft de voorzitter van de Amerikaanse bioscoop bond, Eric Johnston, die Woens dag j.l. naar Europa is vertrok ken, opdracht om als vertegen woordiger van president Eisen hower naar het Midden-Oosten te gaan en te traohten aldaar de spanningen te doen verminderen. Nederlandse Koninklijke Toon kunstenaarsvereniging. van de Algemene Katholieke Kunste naarsvereniging, van de Rooms- Katholleke Vereniging van Toon kunst en van de Nederlandse Toonkunstenaarsraad, alsmede van de Contactcommissie van Toonkunstenaarsorganisaties. Van het Katholiek Cultureel Beraad is hii voorzitter. VATICAANSTAD (K.N.P.). De meestberoemde universiteit, de Gregoriana te Rome is begonnen haar 4e eeuwfeest op plechtige manier te herdenken. Dit ge schiedt in tegenwoordigheid van verschillende kardinalen, bis schoppen en priesters, die zelf veelal oud-leerlingen van deze Pauselijke universiteit zijn. Ook hebben talrijke universiteiten en hogescholen uit geheel de wereld vooral de katholieke universitei ten, vertegenwoordigers gezonden, welke het Academisch Congres bijwonen. Teneinde het Congres zo vruchtdragend mogelijk te doen zijn hebben de organisatoren van deze herdenking verschillende secties opgericht, waarin onder werpen van zeer uiteenlopende aard worden behandeld. De secties volgen de indelingen van de fa culteiten, welke zijn theologie, philosophie, kerkelijk recht, kerk geschiedenis en missiologie. In deze laatste sectie worden, om enige bijzonderheden op te noe men, de volgende onderwerpen besproken: de huidige stand der missies in geheel de wereld, de missiemethoclen van Sint Fran- ciscus Xaverius in het licht van de Pauselijke documenten en de beschouwende orden tegenover de missies. Het hoogtepunt van het Congres zal zijn de receptie bij de H. Vader, waar de Paus voor docenten, leerlingen en oud leerlingen een rede zal houden. De Gregoriana is eigenlijk door Ignatius van Loyola in 1951 ge sticht als een soort van middel bare school, maar breidde zich na twee jaren reeds uit tot een uni versiteit met de faculteiten van godgeleerdheid en wijsbegeerte. Toen in enkele jaren tijds de in stelling zich zo snel uitgebreid had, achtte Paus Gregorius XIII het noodzakelijk nieuwe gebou wen beschikbaar te stellen. In dank daarvoor werd de inrichting van toen af Gregoriana genoemd. Deze universiteit leidt in hoofd zaak de clerus op voor de missie landen. Een staf van ongeveer 100 docenten geeft hier hoger on derwijs aan 2388 studenten, af komstig uit 58 verschillende lan den. Deze studenten zijn in Rome gehuisvest in 60 colleges voor de seculiere geestelijkheid en 190 huizen voor de kloosterlingen. Het is zo'n verblijdend teken van de groei der Kerk in de missielan den, dat ook zovele studenten af komstig zijn uit vijf verschillende landen van Afrika en uit 7 ver schillende landen van Azië. De kosten van een dergelijke universiteit zijn uiteraard enorm, maar het merkwaardige is, dat de studies hier zo goed als gratis zijn. Het instituut wordt in stand gehouden door vele vrijwillige giften, welke aan de H. Vader of aan de universiteit rechtstreeks worden gedaan. Zes van haar oud leerlingen zijn heiligen, terwijl meer dan 30 ervan reeds zijn za lig verklaard. Vele pausen, 77 kar dinalen en bijna 600 bisschoppen hebben hier gestudeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 4