Beide in het teken van de Onbevlekte Maria-jaar in de wereld Onbevlekte Ontvangenis Maria kwam een eeuw naar wij gaan nu een jaar naar Haar Beurs Wat wil dat zeggen? „Je suis Vimmaculée Conception Zaterdag 5 December 1953 Pagina 7 oor snijden Toen Vrijdaa- tankauto van de rema" over de eg in de rich- werd hij in- vrachtauto be- lar op dat mo- ;mg Alkmaar 'n lerde, moest de laar de rechter- sneed zodoende rdoor deze werd beschadigd. De doch de be- kauto, de hr. i£ niet bil de doch zette n passerende in met het vlasauto op de de Bergerbrug ingehaald. De nstig uit Wouw bestuurd door rsoonlijke onge niet voor. K.V.P. Na opening de heer De candidaatstelling ale Staten door druk bezochte evel door andere aten naar voren net verzoek die heeft de ver- d de heer Henegouwen, candidaat te an bestuurszijde C. F. Smeets verzooht een de Provinciale aanvaarden. De las een keurig voor van het de rondvraag en opheldering den inzake de ng. Zij werden tot tevreden- Iet was al met &e bijeenkomst, de verzekering de raadsfractie zal optrekken. December 40—5,60; grove kg andijvie 9 roene kool A 7 6300 kig rode 5: 4600 kg ge- kg witte kool peen C 5.90; 24—43 550 kg 10 kg spruiten 4700 kg gele ene kool; 29000 Aardappe len 1,4018,70; prei 89; Chi- ,40; gele bew. :ne kool 5,20 7,30; boeren lef 1849; br.- aspeen 1015; la 10,50; bloem- cante 1,041,52; Cox Orange 62 m Holland 23 licious 3971; —41; Jonathan Superbe 2450; 2350; Present 28; BeurréA. Louise 4655; 34—44; D. de jieser Wildeman 44—53; Presi- 37—48; St. Rè- nterjan 1525; 21. JDE, 4 Dec. len Meerlanders 9000 kg uien '5,10—5,50; drie kroten a 5,10; :en b 5; c 5; ol a 6; b 5; 300 110.000 kg D. 3—5; 40.000 kg 4,50—5; 13.000 80—10,70; 2 6,30 itlof b2 31; stek 18000 kg peen; ol; 12.000 kg 10 kg succes w. Dec. Beve- stoksnijbonen A 33—70; witlof 39; bloemkool A rode kool 5 11 6—12; spruit- 1524; boere- 8—15.50; andii- ide bieten 57; winterpeen 5—6; uien 2.506.00 —11.50; soep 5 knolsoep A 8 rit: alicant 1-53 edling K 7; glo- HI 21—25; goud- 1629; present 25; zoete cam- oete winterkroon reinet K 20; gie- I 1720; winter- 22; gratiool H SEN, 5 Dec. uien 4.4400 1—14.80; 1700 kg 20; 1600 kg gele kg rode kool 6; ooi doorgedraaid Leeuwarden I, 4 Dec Aan- 250 vette koeien, lfkoeien, 175 pin keren, 511 nuch- 013 vette weide- meren, 225 vette ;en en lopers, 18 ten, 98 paarden, en 2.30—2.56 kg m le kw. 2.50 10—2.49. 3e kw. melk- en kalf- 5; pinken 340; 150—375; nuch- 52; vette wei- 05; lammeren 30 oude) 1.601.70; 80—1.85; zouters n 30—50; lopers 450—805. Leeuwarden V, 4 Dec. 26.85; rode tarwe pgerst 2122.75; 22: kleine groene Stemming tarwe itte haver prijs- ruchtenf groene pelbeurs farden SI, 4 Dec. 1; bintjes 35 mm 50: rode star 15 temming kalm. Maria-jaar in Maria-eeuw VIER JAAR GELEDEN was 't op 1 October dat de niet-katholieke professor G. Berkouwer uit Amsterdam in het Zaterdag-nummer van „Trouw" een artikel publiceerde onder het kopstuk „Mariologische Phase". Hierin beweerde de geleerde schrijver, dat de Katholieke Kerk sinds de afkondiging van Maria's Onbevlekte Ontvangenis in .1854 een Mariologische Phase was ingegaan. Daarmede wilde hij vaststellen, dat in deze laatste tijd de aandacht van de Katholieke Kerk meer dan voorheeen bijzonder op de figuur van Maria is gericht. Terecht zou men deze tijd zo kunnen noemen, alleen al, wanneer men hem van leerstellig standpunt uit beschouwt. In feite hebben wij binnen de tijdspanne van nog geen honderd jaar twee dogmata meer over de Moeder van de Verlosser dan onze geloofsgenoten van een eeuw geleden. Het zijn: het leerstuk van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, in 1854, en het laatste van Maria's Tenhemelopneming met lichaam en ziel, van 1 November 1950. Tot dan toe waren er slechts uit de geloofsschat twee punten die op Maria betrekking hadden, officieel gedefinieerd. Het waren; het leerstuk van Maria's goddelijk Moederschap, dat tijdens het Concilie van Ephese in 431 op zo'n onvergetelijk feestelijke wijze door heel de christenheid werd toegejuicht en dat andere uitzonderlijke voorrecht van de Moeder Gods: haar algehele Maagdelijkheid vóór, in en na de geboorte van Jezus, een leerstuk van het Lateraans Concilie in 649. U ziet, na 649 hebben wij twaalf eeuwen moeten wachten alvorens het derde Maria-leerstuk in 1854 de noodzakelijk te geloven waarheden omtrent Maria kwam vermeerderen. redenen moet hebben gehad om hiertoe over te gaan. Onze onder worpenheid aan dit eminente gezag, dat werkelijk niet alleen Italiaans, maar mondiaal en uni verseel is ingesteld, tekent de grootheid van onze geest en siert onze geloofshouding meer dan een waanwijs verzet en een afzijdige houding. Dit Maria-jaar is ook inder daad geen concessie aan het volk. Evenmin is dit een exces. Wel is het een oproep van het Vatikaan aan de vermoeide we reld. Ook hier moeten we niet aan de buitenkant blijven staan, maar doordringen tot in het hart. „De Onbevlekte" Het gaat immers niet om 'een Maria-jaar zonder meer. Het gaat om een Maria-jaar ter ere van Bezien wij de laatste honderd jaar van een breder standpunt, niet alleen leerstellig, maar let ten we ook op de vele andere uitingen van Mariaal leven, dan kunnen wij ons goed voorstellen, hoe Zijne Heiligheid Paus Pius XII nog verder gaat dan profes sor Berkouwer en deze tijd noemt: „l'Era di Maria" ofwel „de Eeuw van Maria". Dan komen voor onze geest al die officiële goedkeuringen der Kerk betreffende de verering van Maria op die plaatsen, waar het Haar behaagde het mensdom met een bezoek te verheugen. In Rue du Bac in Parijs, in La Salette, in Lourdes, in Pontmain in Fatima, in Beauraing en Ban- neux, en om slechts volledig heidshalve te vermelden: Heede en Rome, twee plaatsen waar totnogtoe de verering van Maria alleen is toegestaan, maar waar over nog geen definitieve uit spraak verkregen is. Dan mogen we zeker niet ver geten, dat Z.H. de Paus 25 jaar na de verschijningen in Portugal heel de wereld toewijdde aan het Onbevlekte Hart van Maria. Dan moeten wij de Apostolische Brief van 7 Juli 1952 niet over het hoofd zien, waarin Z.H. de Paus uitdrukkelijk de Toewijding van Rusland aan het Onbevlekte Hart van Maria heeft herhaald, die in 1942 slechts impliciet kon ge schieden. Dan moeten wij een ogenblik stilstaan bij al de stuwende richtlijnen, die van Rome zijn uitgegaan om het verenigings leven. de katholieke actie onder Maria's bescherming te stellen. We herinneren ons de Aposto lische Constitutie „Bis Saeculari" waardoor de Maria-congregaties werden gesteund, we zien de warme aanbevelingen voor het prachtig werkend Legioen van Maria, we horen hoe de Ridder schap van de Onbevlekte, door de Poolse priester-martelaar Ma- ximilaan Kolbe gesticht, zich door het hoogste gezag aangemoedigd weet. Wanneer we zo dit alles bijeen zien, van Mariologisch-doctrinair en van Mariaal-disciplinair stand punt, dan vinden wij de oproep van Z.H. de Paus tot alle ge lovigen van heel de wereld om van 8 December 1953 tot 8 De cember 1954 een Mariaal jaar te houden, een nieuwe gebeurtenis, die gelijk de andere in vroegere eeuwen niet is voorge vallen en die derhalve volkomen past in de Mariologische phase der Kerk of in de Eeuw van Maria. Een Maria-jaar in een Maria-eeuw! Het zou ons niets verwonderen wanneer prof. Berkouwer bij het doorlezen van de nieuwe Ency cliek „Fulgens Corona" over de oproep van Rome tot een Maria- jaar dezelfde gedachte zou kun nen neerschrijven, die hij toen iets verder op in het nummer van „Trouw" deed afdrukken. Dat men zich namelijk geen illusie maken moest of denken: „dat het in de mariolo gische phase alleen maar gaat om een concessie aan het volk, dat op devoties prijs stelt en dat Maria „nodig" heeft. Men stelt het wel eens voor, dat de theologen en meer ontwik kelden er niet zo enthou siast voor zijn, maar dat men het niet keren kan. Onkunde! Het gaat hier maar niet om een exces, dat niet meer te keren is; maar om het hart, dat hier klopt. Wie van de literatuur ook maar enigs zins op de hoogte is, weet dat het hier gaat om wat voor Rome essentieel is. Het Vatikaan roept de vermoeide wereld....". Zo is het! Zeer aardig vroeg enkele we ken geleden de „Bazuin" zich af of Rome niets anders te doen had dan een Maria-jaar uit te roepen! Inderdaad, we kunnen ons voorstellen dat er èn onder de andersdenkenden èn onder eigen volk mensen kunnen ge vonden worden, die zich in ge- moede afvragen: wat heeft dat nu allemaal voor zin de aandacht der gelovigen een jaar lang op Maria gevestigd te houden? Die bedenkelijk hun hoofd schudden .'✓■V - >5Ü>.:!S: 'Ïj;.;;;,;.;.. zich tweemaal: de Onbevlekte Ontvangenis. In Banneux ver scheen Zij juist als in Lourdes, in het wit, met blauw ceintuur en rozenkrans met de gouden roos op de voet. Heel deze eeuw staat in het teken van de zonder zonde ontvangen Maagd met haar onbevlekt Hart van goud voor armen, zieken en zondaars. „Zij kwam een eeuw naar ons, wij gaan een jaar naar Haar!". En wij gaan ons dit jaar op de Onbevlekte Ontvangenis be zinnen. Is Zij niet het door de hemel zelf gegeven symbool van „Nu is ons heil nabij" of „Nu zal de Verlosser niet lang meer op zich laten wachten". Ja, de Onbevlekte Ontvangenis is niet denkbaar zonder de Christus. Zij is Zijn eerste triomf op de Boze Geest. Zij wijst ons op een ziel vol van de Heilige Geest. En dat van het allereerste ogenblik van haar bestaan af. In Haar vinden wij voor het eerst het Konink rijk der Hemelen. Het begin van het Genade-rijk van Christus. Waar de Onbevlekte wordt bin nengehaald, daar wordt de macht der duisternis gebroken, daar wordt men op Christus voor bereid, op de volheid van Zijn Geest, op het ontvangen van Zijn genaden, op het bezit van Zijn Rijk. Van de Onbevlekte Ont vangenis was Christus de oorzaak en ook het doel. Voor altijd blijft het waar, dat Pius X in zijn Encycliek „Ad Diem illum", bij de vijftigste verjaardag van de Dogmaverklaring schreef, dat er een verband bestaat tussen de Onbevlekte Ontvangenis en zijn zo bekende leuze: „Alles herstel len in Christus!". „Eenieder", zo yervolgt de Paus onmiddellijk, „is er toch van overtuigd, dat er geen zekerder en veiliger weg bestaat dan die, welke ons voert langs Maria, om allen met Christus te verenigen en waardoor wij als kinderen bij Hem zullen worden aangenomen, opdat we heilig zouden zijn en onbevlekt voor Gods aanschijn". Zoals de hemelse Vader Maria geplaatst heeft in het leven van Jezus om zo tot ons te komen, zo heeft Jezus Zijn Moeder in de Kerk geplaatst, opdat de Kerk zo tot Hem en tot Zijn Vader zou komen. Uit de Nacht naar de Dag Ja, zoals het voorrecht van de Onbevlekte Ontvangenis aan Maria geschonken werd omwille van Christus, die Zij in haar schoot mocht dragen, zo is Zij in deze laatste tijd steeds op aarde gekomen als Onbevlekte om ons door haar boodschap van boete en offer uit de macht van de Nacht, en door haar boodschap van gebed te brengen tot de Dag van het Licht, om ons te binden aan Jezus Christus, haar goddelijke Zoon. Zo is ook de zin van dit Maria-jaar ter ere van de Onbevlekte Ontvangenis deze: dat het ons allen dichter brenge tot Hem. Dat is d§ vurige wens van de Vader der Christenheid. Zo wordt dit Maria-jaar een Christus-jaar. Zo worde de Eeuw van Maria een Christus-Eeuw! rs - - De prachtige Madonna-kop van het beroemde Maria-beeld dat aanwezig is in het Groot-Seminarie te Brugge in België. en medelijdend zeggen: „Die ka tholieken toch! Ze zijn de Chris tus werkelijk vergeten! Waarom geen Christus-jaar? Zou dat niet minstens zo actuleel zijn?". Rome meent blijkbaar van niet. Rome roept op tot een Maria-jaar en U kenj het ada gium: Roma locuta, res finita! „Rome heeft gesproken, de zaak is uit". Natuurlijk, we hebben allemaal ons gezond verstand ge kregen om er mee na te denken, ook over de redenen, die Rome gehad mag hebben voor dit Maria-jaar. Maar ook al zouden wij ons daarover geen goed oordeel kunnen vormen, dan moeten we er toch altijd van overtuigd blijven, dat het hoogste gezag in Rome en wat voor een gezag! zeer ernstige de Onbevlekte, ter ere van het eerste eeuwfeest der dogmaver klaring van Maria's Onbevlekte Ontvangenis. Maar ook heel deze eeuw heeft in het teken gestaan van de Onbevlekte. Dit Maria- jaar en deze Maria-eeuw staan 'beide in hetzelfde gezegende teken: De Onbevlekte. Zij was het, die zich in 1830 te Parijs noemde „Zonder zonde ontvan gen". In Lourdes straalde Zij in de grot van Massabielle als de „Onbevlekte Ontvangenis". In Fatima bracht Zij de boodschap over de onbevlektheid van haar Hart. In Beauraing noemde Zij Dr. L. L. TERSTROET S.M.M. hoofdredacteur van de „Stan daard van Maria", die bereid was, voor ons deze pagina te verzorgen. Wij hopen en ver trouwen, dat onze lezers dit evenzeer waarderen, als wij. Dit jaar zal er zoveel gesproken worden over de Onbevlekte Ontvan genis van Maria, dat het toch wel passend lijkt om van het begin van dit Maria-jaar af goed te weten wat er onder die twee woorden allemaal verborgen ligt. Paus Pius IX heeft dat in 1854 ver klaard in zijn beroemde Bulla „Ineffabilis Dei". Daarin heeft hij een for mulering neer geschre ven, die precies alles aangeeft wat onze Moe der de H. Kerk onder de Onbevlekte Ontvan genis verstaat. Het is de definitie, die de geloofs inhoud aangeeft van dit uitzonderlijke voorrecht. Dit moet men aannemen en geloven op straffe van anders tot ketterij te ver vallen. De inhoud nu van het leerstuk kan in de vol gende punten worden sa mengevat: 1. De allerzaligste Maagd Maria is door vrijwaring zuiver van alle smet der erfzonde. 2. Reeds op het eerste moment van haar ont vangenis. 3. Het is een uitzonder- lijke genade en privilege van de almachtige God. 4. Het is te danken aan de toekomstige ver diensten van Christus Jezds, de Zaligmaker van het menselijk geslacht Van dit leerstuk ver klaart Paus Pius IX of ficieel: 1. Het is door God ge openbaard. 2. Deze leer moet door alle gelovigen vastelijk en met volharding wor den geloofd. En hier heeft U de tekst zelf: „Wij verklaren, spre ken uit en bepalen: dat de leer, welke in houdt, dat de allerzalig ste Maagd Maria op het eerste moment van haar ontvangenis door een uit zonderlijke genade en privilege van de almach tige God, met het oog op de verdiensten van Christus Jezus, de Zalig maker van het menselijk geslacht, door vrijwaring van alle smet der erf zonde zuiver was, door God is geopenbaard, en daarom door alle gelo vigen vastelijk en met volharding moet worden geloofd". Als men dus over de ontvangenis van Maria spreekt, bedoelen we niet hoe Maria haar goddelijk kind ontving en bedoe len we ook niet hoe de H. Joachim en Anna ac tief tot de ontvangenis bijdroegen, maar dan be doelen wij, wat men noemt, de passieve ont vangenis, die Paus Alexander VII al op 8 December 1600 254 jaar geleden! als volgt beschreef in een zin, die heel veel lijkt op de of ficiële formule: ,,'t Is voorwaar het oud en godvruchtige ge voelen der gelovigen, dat de ziel der gelukzalige Maagd Maria van het eerste ogenblik harer schepping en haar vereni ging met het li chaam, door genade en bijzonder voorrecht van God, en uit kracht der verdiensten van Je zus Christus haar Zoon, Zaligmaker van het men selijk geslacht, van de erfzonde is bewaard en bevrijd geworden". De onbevlekte ontvan genis had dus plaats bij de vereniging van ziel en lichaam van Maria. En nog wel op het eerste ogenblik. Dit is toege voegd, omdat er in de loop der eeuwen theolo gen waren die meenden, dat Maria niet op het eerste ogenblik van haar bestaan, maar pas op het tweede moment van haar bestaan gezuiverd werd van, de erfzonde, die in het eerste ogenblik Haar toch zou hebben besmet. Terecht zingt de Kerk: „Tota pulchra es, Maria, et macula originalis non est in Te!" Laten we het ons diep bewust worden, dat dit schitterende en zeldzame voorrecht niet aan een vreemde is geschonken, maar aan iemand die ook onze eigen geeste lijke Moeder is. In Haar is niet alleen Jezus ge- eefd, maar ook wij zijn daarin geëerd, haar aan genomen kinderen. 9 Z. Em. Kardinaal Griffin1 heeft verlof gegeven om een avondmis 'te celebreren in de pa rochiekerken van het diocees Westminster op Dinsdag 8 Decem ber om zo het Maria-jaar in te zetten. 9 150 Paters Capueijnen zijn van alle kanten van Italië naar Padua gekomen om daar een grote missie te geven als voor bereiding op de goede viering van het Maria-jaar. Niet alleen treden zij op in de 50 parochiekerken, maar ook in de openbare gebou wen, de scholen, de ziekenhuizen, de bioscopen en in de gevange nissen. De Missie werd met een grote plechtigheid geopend. Ar beiders in over-all droegen op 'n versierde en verlichte draagbaar een beeld van O.L. Vrouw, dat zij voor deze gelegenheid hadden gehaald in het Prato della Valle. Mgr. Bortignon begroette de groep volksmissionarissen en richtte daarna een ernstige vermaning tot het samengestroomde volk om degelijk met de missionarissen mede te werken, opdat de stad in de toekomst christelijker mocht worden en zijn heiligen meer waardig. 9 Mgr. Théas, bisschop van Lourdes, deelde mee, dat de pa triarch van Lissabon, Z. Em. Ce- rejeira en geheel het episcopaat van Portugal zijn hoge goedkeu ring gehecht had aan een plan voor een verenigde bedevaart van Portugezen en Fransen in de maand Augustus van het komend jaar om het eeuwfeest van de dogmaverklaring van Maria's On bevlekte Ontvangenis gpzamenlijk te Lourdes te vieren. 9 Washington stelt er een eer in om de grote kerk ter ere van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvan gen, waarvan reeds de fundamen ten zijn gelegd en waarvan de crypte is voltooid, het volgend jaar in haar geheel klaar te heb ben. O De katholieken in Ierland hebben zich voorgenomen in het Maria-jaar een Lourdesgrot op te richten op hetterrein van de oudste kerk van Belfast, St. Ma ry's. Het moet een herinnering blijven niet alleen aan dit eerste eeuwfeest, maar ook aan het ko mend eeuwfeest van Maria's ver schijning in Lourdes in 1858. 9 Het Diocees Leeds zal op 8 December als opening van het Maria-jaar" een grote kaarslicht processie houden te Middleton Lodge. Een mijl van de stad ligt een bekend Passionistenklooster. Hierheen zal men van de stad uit optrekken met vertegenwoor digers uit alle parochies van het diocees. Mgr. Heenan van Leeds zal daar in de openlucht een pre dicate houden en de Zegen met het Allerheiligste geven. Ter gelegenheid van het Ma ria-jaar zal de West-Europese jeugd in het voorjaar van 1954 een lichtestafette houden door West-Europa. Lourdes is het uit gangspunt. Mgr. Théas zal op 1 Mei 1954 het licht ontsteken, waarna de tocht zal beginnen door Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Luxemburg, België, Nederland, Ierland en Engeland. In Liverpool in de kerk van St. Francjscus Xaverdus bezit men een sohrijn ter ere van O.L. Vrouw. Deze werd in 1854 opge richt en bij de vijftigste verjaar dag van de Dogma-verklaring in 1904 vernieuwd. Rondom deze schrijn zullen de plechtigheden plaats vinden bij de opening van het Mai'ia-jaar. Mgr. Hasall, kapittel-vicaris van Liverpool, heeft verlof gege ven een avondmis op te dragen in alle kerken en kapellen van het Diocees op 8 December a.s. Hij zelf zal pontificeren in de pro kathedraal om aoht uur 's avonds. 9 Het volgend jaar zal er een speciale bedevaart van de Ka tholieke Arbeidersvrouwen-orga nisatie naar Lourdes trekken. Er zijn 6000 leden in Limburg aan het sparen. 9 In het Iers Parlement is een debat geweest over de mogelijk heid van de uitzending van het Rozenhoedje over Radio Eireann. Meerdere leden suggereerden de ze uitzending speciaal voor het komend Maria-jaar. Hierop ant woordde de minister mr. Eerskine Childers, een protestant, dat de directeur van de radio contact moest opnemen met de kerkelijke autoriteiten met wie hij altijd de prettigste samenwerking had ge had. BERNADETTE SOUBIROUS de Heilige aan wie Maria ver scheen, naar het authentieke portret, zoals dat in het be roemde heiligdom van Lourdes bij alle bedevaartgangers bekend is. Öp de bijeenkomst van de Ierse hiërarchie te Maynooth, on der voorzitterschap van Z. Em. Kardinaal D'Alton van Armagh, heeft men enkele suggesties ge daan voor de viering van het Maria-jaar. Hier was men de me ning toegedaan, dat de maand Mei de' maand van de kinderen moest zijn en October de maand van de ouders. De kinderen zou den op him eigen manier in pro cessies O.L. Vrouw mogen ver heerlijken, terwijl de ouders er bijzonder op gewezen zullen wor den om Maria's bemiddeling in te roepen voor hen zelf, maar bijzonder voor de noden van de hele kerk. Zeer speciaal voor de vervolgde Kerk. Hunne Excellen ties vragen te bidden, dat de don kere wolken van verdachtmaking, haat en angst, die de volkeren weer met een andere oorlog be dreigen, die onberekenbaar meer verwoestend zal zijn, zullen mo gen verdwijnen en dat toch ten slotte een echte en blijvende ver zoening tussen klassen en volke ren tot stand moge komen. De hiërarchie spoorde aan om de opening van het Maria-jaar door een triduum te laten voorafgaan, te beginnen op 6 December. Mgr. Théas maakte bekend, dat de H. Stoel voor het jaar 1954 een volle aflaat verleend heeft aan allen, die de Grot van Lourdes bezoeken en er ter in tentie van Z.H. de Paus zullen bidden. Op 8 December zal de H. Vader in de grote Basiliek van Maria de Meerdere een gebed bidden, dat intussen reeds is ge publiceerd, waarna Zijne Heilig heid zal overgaan tot de zege ning van kinderen. Het zal de derde maal zijn dat Z. Heiligheid als Paus deze Maria Maggiore be zoekt. Het zal juist ook de 14e verjaardag wezen van zijn eerste bezoek. Op 8 December 1939 kwam hij daar om de veertigste verjaardag te herdenken van zijn eerste H. Mis, na zijn wijding in April 1899. Zijn tweede bezoek was in 1950 voor het verdienen van de Jubileum-aflaat. In September is er een con gres van priesters geweest in Milaan, die zich wilden bezinnen op de Marialeer, gezien in zijn betekenis van de praktijk. Z. H. de Paus had door middel van Z. Exc. Mgr. Montini een studie- concept laten sturen aan de voor zitter van de Didascaleion, waar in de H. Vader zijn gedachten gaf over het beginsel van de pastorale mariologie. Aan het eind van deze welgeslaagde studieda gen werden zes vota geformu leerd, waarvan er twee betrek king hebben op het Maria-jaar. Deze laten wij hier volgen: 1. Dat het jubileum-jaar van de Dogma-verklaring van Maria's Onbevlekte Ontvangenis in iedere parochie gevierd moge worden volgens de richtlijnen gegeven door de H. Stoel en het doorluch tig Episcopaat. Dat de gelovigen onderricht mogen worden in de zending van O.L. Vrouw als Moe der en Koningin van de parochie en dat zij mogen worden voor bereid om door een volledig christelijk leven ook met Haar mede te werken. 2. Dat het Ma ria-jaar moge besloten worden met de toewijding van de Paro chie aan Maria, zó, dat ook het individu bereikt wordt en deze toewijdingshernieuwing voor hem een verplichting inhoudt van echt christelijk leven. Woorden van Maria te Lourdes, bij Haar verschijning aan Bernadette Hoe moest uw zuivre wezen zijn doorlicht, doorglansd, doorschenen van zichtbaar en onzichtbaar licht, wijl daar het ongeschapen Licht zich met een lichaam wou verenen O zuivre Maagd, hoe zou er zijn een zondeschaduw in Uw wezen? Gij, die God-zelven in Uw schoot als êelst tresoor, als schoonst kleinood bewaardet dierder dan Uw leven. O reine Maagd, geef armen, ons, door zonde in lijf en ziel geschonden, de vreugde om Uw reinheid weer, dat wij die zingen U ter eer, der Maagd en Moeder zonder zonden. (Vic Reinders, uit: Ovigaal)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 7