Beide in het teken van
de Onbevlekte
Maria-jaar in de wereld
Onbevlekte Ontvangenis
Maria kwam een eeuw naar
wij gaan nu een jaar naar Haar
Beurs
Wat wil dat zeggen?
„Je suis Vimmaculée Conception
Zaterdag 5 December 1953
Pagina 7
oor snijden
Toen Vrijdaa-
tankauto van de
rema" over de
eg in de rich-
werd hij in-
vrachtauto be-
lar op dat mo-
;mg Alkmaar 'n
lerde, moest de
laar de rechter-
sneed zodoende
rdoor deze werd
beschadigd. De
doch de be-
kauto, de hr.
i£ niet bil de
doch zette
n passerende
in met het
vlasauto op de
de Bergerbrug
ingehaald. De
nstig uit Wouw
bestuurd door
rsoonlijke onge
niet voor.
K.V.P.
Na opening
de heer De
candidaatstelling
ale Staten door
druk bezochte
evel door andere
aten naar voren
net verzoek die
heeft de ver-
d de heer
Henegouwen,
candidaat te
an bestuurszijde
C. F. Smeets
verzooht een
de Provinciale
aanvaarden. De
las een keurig
voor van het
de rondvraag
en opheldering
den inzake de
ng. Zij werden
tot tevreden-
Iet was al met
&e bijeenkomst,
de verzekering
de raadsfractie
zal optrekken.
December
40—5,60; grove
kg andijvie 9
roene kool A 7
6300 kig rode
5: 4600 kg ge-
kg witte kool
peen C 5.90;
24—43 550 kg
10 kg spruiten
4700 kg gele
ene kool; 29000
Aardappe
len 1,4018,70;
prei 89; Chi-
,40; gele bew.
:ne kool 5,20
7,30; boeren
lef 1849; br.-
aspeen 1015;
la 10,50; bloem-
cante 1,041,52;
Cox Orange 62
m Holland 23
licious 3971;
—41; Jonathan
Superbe 2450;
2350; Present
28; BeurréA.
Louise 4655;
34—44; D. de
jieser Wildeman
44—53; Presi-
37—48; St. Rè-
nterjan 1525;
21.
JDE, 4 Dec.
len Meerlanders
9000 kg uien
'5,10—5,50; drie
kroten a 5,10;
:en b 5; c 5;
ol a 6; b 5; 300
110.000 kg D.
3—5; 40.000 kg
4,50—5; 13.000
80—10,70; 2 6,30
itlof b2 31; stek
18000 kg peen;
ol; 12.000 kg
10 kg succes w.
Dec. Beve-
stoksnijbonen
A 33—70; witlof
39; bloemkool A
rode kool 5
11 6—12; spruit-
1524; boere-
8—15.50; andii-
ide bieten 57;
winterpeen 5—6;
uien 2.506.00
—11.50; soep 5
knolsoep A 8
rit: alicant 1-53
edling K 7; glo-
HI 21—25; goud-
1629; present
25; zoete cam-
oete winterkroon
reinet K 20; gie-
I 1720; winter-
22; gratiool H
SEN, 5 Dec.
uien 4.4400
1—14.80; 1700 kg
20; 1600 kg gele
kg rode kool 6;
ooi doorgedraaid
Leeuwarden
I, 4 Dec Aan-
250 vette koeien,
lfkoeien, 175 pin
keren, 511 nuch-
013 vette weide-
meren, 225 vette
;en en lopers, 18
ten, 98 paarden,
en 2.30—2.56 kg
m le kw. 2.50
10—2.49. 3e kw.
melk- en kalf-
5; pinken 340;
150—375; nuch-
52; vette wei-
05; lammeren 30
oude) 1.601.70;
80—1.85; zouters
n 30—50; lopers
450—805.
Leeuwarden
V, 4 Dec.
26.85; rode tarwe
pgerst 2122.75;
22: kleine groene
Stemming tarwe
itte haver prijs-
ruchtenf groene
pelbeurs
farden
SI, 4 Dec.
1; bintjes 35 mm
50: rode star 15
temming kalm.
Maria-jaar in Maria-eeuw
VIER JAAR GELEDEN was 't op 1 October dat de niet-katholieke professor G. Berkouwer
uit Amsterdam in het Zaterdag-nummer van „Trouw" een artikel publiceerde onder het
kopstuk „Mariologische Phase". Hierin beweerde de geleerde schrijver, dat de Katholieke
Kerk sinds de afkondiging van Maria's Onbevlekte Ontvangenis in .1854 een Mariologische
Phase was ingegaan. Daarmede wilde hij vaststellen, dat in deze laatste tijd de aandacht
van de Katholieke Kerk meer dan voorheeen bijzonder op de figuur van Maria is gericht.
Terecht zou men deze tijd zo kunnen noemen, alleen al, wanneer men hem van leerstellig
standpunt uit beschouwt. In feite hebben wij binnen de tijdspanne van nog geen honderd
jaar twee dogmata meer over de Moeder van de Verlosser dan onze geloofsgenoten van een
eeuw geleden. Het zijn: het leerstuk van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, in 1854, en
het laatste van Maria's Tenhemelopneming met lichaam en ziel, van 1 November 1950.
Tot dan toe waren er slechts uit de geloofsschat twee
punten die op Maria betrekking hadden, officieel gedefinieerd.
Het waren; het leerstuk van Maria's goddelijk Moederschap,
dat tijdens het Concilie van Ephese in 431 op zo'n onvergetelijk
feestelijke wijze door heel de christenheid werd toegejuicht en
dat andere uitzonderlijke voorrecht van de Moeder Gods: haar
algehele Maagdelijkheid vóór, in en na de geboorte van Jezus,
een leerstuk van het Lateraans Concilie in 649. U ziet, na 649
hebben wij twaalf eeuwen moeten wachten alvorens het derde
Maria-leerstuk in 1854 de noodzakelijk te geloven waarheden
omtrent Maria kwam vermeerderen.
redenen moet hebben gehad om
hiertoe over te gaan. Onze onder
worpenheid aan dit eminente
gezag, dat werkelijk niet alleen
Italiaans, maar mondiaal en uni
verseel is ingesteld, tekent de
grootheid van onze geest en siert
onze geloofshouding meer dan
een waanwijs verzet en een
afzijdige houding.
Dit Maria-jaar is ook inder
daad geen concessie aan het
volk. Evenmin is dit een exces.
Wel is het een oproep van het
Vatikaan aan de vermoeide we
reld. Ook hier moeten we niet
aan de buitenkant blijven staan,
maar doordringen tot in het
hart.
„De Onbevlekte"
Het gaat immers niet om 'een
Maria-jaar zonder meer. Het gaat
om een Maria-jaar ter ere van
Bezien wij de laatste honderd
jaar van een breder standpunt,
niet alleen leerstellig, maar let
ten we ook op de vele andere
uitingen van Mariaal leven, dan
kunnen wij ons goed voorstellen,
hoe Zijne Heiligheid Paus Pius
XII nog verder gaat dan profes
sor Berkouwer en deze tijd
noemt: „l'Era di Maria" ofwel „de
Eeuw van Maria".
Dan komen voor onze geest al
die officiële goedkeuringen der
Kerk betreffende de verering van
Maria op die plaatsen, waar het
Haar behaagde het mensdom met
een bezoek te verheugen. In Rue
du Bac in Parijs, in La Salette,
in Lourdes, in Pontmain in
Fatima, in Beauraing en Ban-
neux, en om slechts volledig
heidshalve te vermelden: Heede
en Rome, twee plaatsen waar
totnogtoe de verering van Maria
alleen is toegestaan, maar waar
over nog geen definitieve uit
spraak verkregen is.
Dan mogen we zeker niet ver
geten, dat Z.H. de Paus 25 jaar
na de verschijningen in Portugal
heel de wereld toewijdde aan het
Onbevlekte Hart van Maria. Dan
moeten wij de Apostolische Brief
van 7 Juli 1952 niet over het
hoofd zien, waarin Z.H. de Paus
uitdrukkelijk de Toewijding van
Rusland aan het Onbevlekte Hart
van Maria heeft herhaald, die in
1942 slechts impliciet kon ge
schieden.
Dan moeten wij een ogenblik
stilstaan bij al de stuwende
richtlijnen, die van Rome zijn
uitgegaan om het verenigings
leven. de katholieke actie onder
Maria's bescherming te stellen.
We herinneren ons de Aposto
lische Constitutie „Bis Saeculari"
waardoor de Maria-congregaties
werden gesteund, we zien de
warme aanbevelingen voor het
prachtig werkend Legioen van
Maria, we horen hoe de Ridder
schap van de Onbevlekte, door
de Poolse priester-martelaar Ma-
ximilaan Kolbe gesticht, zich door
het hoogste gezag aangemoedigd
weet.
Wanneer we zo dit alles bijeen
zien, van Mariologisch-doctrinair
en van Mariaal-disciplinair stand
punt, dan vinden wij de oproep
van Z.H. de Paus tot alle ge
lovigen van heel de wereld om
van 8 December 1953 tot 8 De
cember 1954 een Mariaal jaar te
houden, een nieuwe gebeurtenis,
die gelijk de andere in
vroegere eeuwen niet is voorge
vallen en die derhalve volkomen
past in de Mariologische phase
der Kerk of in de Eeuw van
Maria. Een Maria-jaar in een
Maria-eeuw!
Het zou ons niets verwonderen
wanneer prof. Berkouwer bij het
doorlezen van de nieuwe Ency
cliek „Fulgens Corona" over de
oproep van Rome tot een Maria-
jaar dezelfde gedachte zou kun
nen neerschrijven, die hij toen
iets verder op in het nummer
van „Trouw" deed afdrukken.
Dat men zich namelijk geen
illusie maken moest of denken:
„dat het in de mariolo
gische phase alleen maar
gaat om een concessie aan
het volk, dat op devoties
prijs stelt en dat Maria
„nodig" heeft. Men stelt
het wel eens voor, dat de
theologen en meer ontwik
kelden er niet zo enthou
siast voor zijn, maar dat
men het niet keren kan.
Onkunde! Het gaat hier
maar niet om een exces,
dat niet meer te keren is;
maar om het hart, dat
hier klopt. Wie van de
literatuur ook maar enigs
zins op de hoogte is, weet
dat het hier gaat om wat
voor Rome essentieel
is. Het Vatikaan roept
de vermoeide wereld....".
Zo is het!
Zeer aardig vroeg enkele we
ken geleden de „Bazuin" zich af
of Rome niets anders te doen
had dan een Maria-jaar uit te
roepen! Inderdaad, we kunnen
ons voorstellen dat er èn onder
de andersdenkenden èn onder
eigen volk mensen kunnen ge
vonden worden, die zich in ge-
moede afvragen: wat heeft dat
nu allemaal voor zin de aandacht
der gelovigen een jaar lang op
Maria gevestigd te houden? Die
bedenkelijk hun hoofd schudden
.'✓■V -
>5Ü>.:!S: 'Ïj;.;;;,;.;..
zich tweemaal: de Onbevlekte
Ontvangenis. In Banneux ver
scheen Zij juist als in Lourdes,
in het wit, met blauw ceintuur
en rozenkrans met de gouden
roos op de voet. Heel deze eeuw
staat in het teken van de zonder
zonde ontvangen Maagd met haar
onbevlekt Hart van goud voor
armen, zieken en zondaars. „Zij
kwam een eeuw naar ons, wij
gaan een jaar naar Haar!".
En wij gaan ons dit jaar op
de Onbevlekte Ontvangenis be
zinnen. Is Zij niet het door de
hemel zelf gegeven symbool van
„Nu is ons heil nabij" of „Nu
zal de Verlosser niet lang meer
op zich laten wachten". Ja, de
Onbevlekte Ontvangenis is niet
denkbaar zonder de Christus. Zij
is Zijn eerste triomf op de Boze
Geest. Zij wijst ons op een ziel
vol van de Heilige Geest. En dat
van het allereerste ogenblik van
haar bestaan af. In Haar vinden
wij voor het eerst het Konink
rijk der Hemelen. Het begin van
het Genade-rijk van Christus.
Waar de Onbevlekte wordt bin
nengehaald, daar wordt de macht
der duisternis gebroken, daar
wordt men op Christus voor
bereid, op de volheid van Zijn
Geest, op het ontvangen van Zijn
genaden, op het bezit van Zijn
Rijk. Van de Onbevlekte Ont
vangenis was Christus de oorzaak
en ook het doel. Voor altijd
blijft het waar, dat Pius X in zijn
Encycliek „Ad Diem illum", bij
de vijftigste verjaardag van de
Dogmaverklaring schreef, dat er
een verband bestaat tussen de
Onbevlekte Ontvangenis en zijn
zo bekende leuze: „Alles herstel
len in Christus!".
„Eenieder", zo yervolgt de Paus
onmiddellijk, „is er toch van
overtuigd, dat er geen zekerder
en veiliger weg bestaat dan die,
welke ons voert langs Maria, om
allen met Christus te verenigen
en waardoor wij als kinderen bij
Hem zullen worden aangenomen,
opdat we heilig zouden zijn en
onbevlekt voor Gods aanschijn".
Zoals de hemelse Vader Maria
geplaatst heeft in het leven van
Jezus om zo tot ons te komen,
zo heeft Jezus Zijn Moeder in de
Kerk geplaatst, opdat de Kerk
zo tot Hem en tot Zijn Vader
zou komen.
Uit de Nacht naar de Dag
Ja, zoals het voorrecht van
de Onbevlekte Ontvangenis
aan Maria geschonken werd
omwille van Christus, die Zij
in haar schoot mocht dragen,
zo is Zij in deze laatste tijd
steeds op aarde gekomen als
Onbevlekte om ons door haar
boodschap van boete en offer
uit de macht van de Nacht, en
door haar boodschap van
gebed te brengen tot de Dag
van het Licht, om ons te
binden aan Jezus Christus,
haar goddelijke Zoon. Zo is
ook de zin van dit Maria-jaar
ter ere van de Onbevlekte
Ontvangenis deze: dat het ons
allen dichter brenge tot Hem.
Dat is d§ vurige wens van de
Vader der Christenheid.
Zo wordt dit Maria-jaar een
Christus-jaar.
Zo worde de Eeuw van
Maria een Christus-Eeuw!
rs - -
De prachtige Madonna-kop van het beroemde Maria-beeld
dat aanwezig is in het Groot-Seminarie te Brugge in België.
en medelijdend zeggen: „Die ka
tholieken toch! Ze zijn de Chris
tus werkelijk vergeten! Waarom
geen Christus-jaar? Zou dat niet
minstens zo actuleel zijn?".
Rome meent blijkbaar van
niet. Rome roept op tot een
Maria-jaar en U kenj het ada
gium: Roma locuta, res finita!
„Rome heeft gesproken, de zaak
is uit". Natuurlijk, we hebben
allemaal ons gezond verstand ge
kregen om er mee na te denken,
ook over de redenen, die Rome
gehad mag hebben voor dit
Maria-jaar. Maar ook al zouden
wij ons daarover geen goed
oordeel kunnen vormen, dan
moeten we er toch altijd van
overtuigd blijven, dat het hoogste
gezag in Rome en wat voor
een gezag! zeer ernstige
de Onbevlekte, ter ere van het
eerste eeuwfeest der dogmaver
klaring van Maria's Onbevlekte
Ontvangenis. Maar ook heel deze
eeuw heeft in het teken gestaan
van de Onbevlekte. Dit Maria-
jaar en deze Maria-eeuw staan
'beide in hetzelfde gezegende
teken: De Onbevlekte. Zij was
het, die zich in 1830 te Parijs
noemde „Zonder zonde ontvan
gen". In Lourdes straalde Zij in
de grot van Massabielle als de
„Onbevlekte Ontvangenis". In
Fatima bracht Zij de boodschap
over de onbevlektheid van haar
Hart. In Beauraing noemde Zij
Dr. L. L. TERSTROET S.M.M.
hoofdredacteur van de „Stan
daard van Maria", die bereid
was, voor ons deze pagina te
verzorgen. Wij hopen en ver
trouwen, dat onze lezers dit
evenzeer waarderen, als wij.
Dit jaar zal er zoveel
gesproken worden over
de Onbevlekte Ontvan
genis van Maria, dat het
toch wel passend lijkt
om van het begin van
dit Maria-jaar af goed te
weten wat er onder die
twee woorden allemaal
verborgen ligt. Paus Pius
IX heeft dat in 1854 ver
klaard in zijn beroemde
Bulla „Ineffabilis Dei".
Daarin heeft hij een for
mulering neer geschre
ven, die precies alles
aangeeft wat onze Moe
der de H. Kerk onder
de Onbevlekte Ontvan
genis verstaat. Het is de
definitie, die de geloofs
inhoud aangeeft van dit
uitzonderlijke voorrecht.
Dit moet men aannemen
en geloven op straffe van
anders tot ketterij te ver
vallen.
De inhoud nu van het
leerstuk kan in de vol
gende punten worden sa
mengevat:
1. De allerzaligste
Maagd Maria is door
vrijwaring zuiver van
alle smet der erfzonde.
2. Reeds op het eerste
moment van haar ont
vangenis.
3. Het is een uitzonder-
lijke genade en privilege
van de almachtige God.
4. Het is te danken
aan de toekomstige ver
diensten van Christus
Jezds, de Zaligmaker van
het menselijk geslacht
Van dit leerstuk ver
klaart Paus Pius IX of
ficieel:
1. Het is door God ge
openbaard.
2. Deze leer moet door
alle gelovigen vastelijk
en met volharding wor
den geloofd.
En hier heeft U de
tekst zelf:
„Wij verklaren, spre
ken uit en bepalen:
dat de leer, welke in
houdt, dat de allerzalig
ste Maagd Maria op het
eerste moment van haar
ontvangenis door een uit
zonderlijke genade en
privilege van de almach
tige God, met het oog
op de verdiensten van
Christus Jezus, de Zalig
maker van het menselijk
geslacht, door vrijwaring
van alle smet der erf
zonde zuiver was, door
God is geopenbaard, en
daarom door alle gelo
vigen vastelijk en met
volharding moet worden
geloofd".
Als men dus over de
ontvangenis van Maria
spreekt, bedoelen we niet
hoe Maria haar goddelijk
kind ontving en bedoe
len we ook niet hoe de
H. Joachim en Anna ac
tief tot de ontvangenis
bijdroegen, maar dan be
doelen wij, wat men
noemt, de passieve ont
vangenis, die Paus
Alexander VII al op 8
December 1600 254
jaar geleden! als volgt
beschreef in een zin, die
heel veel lijkt op de of
ficiële formule:
,,'t Is voorwaar het
oud en godvruchtige ge
voelen der gelovigen, dat
de ziel der gelukzalige
Maagd Maria van het
eerste ogenblik
harer schepping
en haar vereni
ging met het li
chaam, door genade
en bijzonder voorrecht
van God, en uit kracht
der verdiensten van Je
zus Christus haar Zoon,
Zaligmaker van het men
selijk geslacht, van de
erfzonde is bewaard en
bevrijd geworden".
De onbevlekte ontvan
genis had dus plaats bij
de vereniging van ziel en
lichaam van Maria. En
nog wel op het eerste
ogenblik. Dit is toege
voegd, omdat er in de
loop der eeuwen theolo
gen waren die meenden,
dat Maria niet op het
eerste ogenblik van haar
bestaan, maar pas op het
tweede moment van haar
bestaan gezuiverd werd
van, de erfzonde, die in
het eerste ogenblik Haar
toch zou hebben besmet.
Terecht zingt de Kerk:
„Tota pulchra es, Maria,
et macula originalis non
est in Te!"
Laten we het ons diep
bewust worden, dat dit
schitterende en zeldzame
voorrecht niet aan een
vreemde is geschonken,
maar aan iemand die
ook onze eigen geeste
lijke Moeder is. In Haar
is niet alleen Jezus ge-
eefd, maar ook wij zijn
daarin geëerd, haar aan
genomen kinderen.
9 Z. Em. Kardinaal Griffin1
heeft verlof gegeven om een
avondmis 'te celebreren in de pa
rochiekerken van het diocees
Westminster op Dinsdag 8 Decem
ber om zo het Maria-jaar in te
zetten.
9 150 Paters Capueijnen zijn
van alle kanten van Italië naar
Padua gekomen om daar een
grote missie te geven als voor
bereiding op de goede viering van
het Maria-jaar. Niet alleen treden
zij op in de 50 parochiekerken,
maar ook in de openbare gebou
wen, de scholen, de ziekenhuizen,
de bioscopen en in de gevange
nissen. De Missie werd met een
grote plechtigheid geopend. Ar
beiders in over-all droegen op 'n
versierde en verlichte draagbaar
een beeld van O.L. Vrouw, dat
zij voor deze gelegenheid hadden
gehaald in het Prato della Valle.
Mgr. Bortignon begroette de groep
volksmissionarissen en richtte
daarna een ernstige vermaning
tot het samengestroomde volk om
degelijk met de missionarissen
mede te werken, opdat de stad
in de toekomst christelijker mocht
worden en zijn heiligen meer
waardig.
9 Mgr. Théas, bisschop van
Lourdes, deelde mee, dat de pa
triarch van Lissabon, Z. Em. Ce-
rejeira en geheel het episcopaat
van Portugal zijn hoge goedkeu
ring gehecht had aan een plan
voor een verenigde bedevaart
van Portugezen en Fransen in de
maand Augustus van het komend
jaar om het eeuwfeest van de
dogmaverklaring van Maria's On
bevlekte Ontvangenis gpzamenlijk
te Lourdes te vieren.
9 Washington stelt er een eer
in om de grote kerk ter ere van
O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvan
gen, waarvan reeds de fundamen
ten zijn gelegd en waarvan de
crypte is voltooid, het volgend
jaar in haar geheel klaar te heb
ben.
O De katholieken in Ierland
hebben zich voorgenomen in het
Maria-jaar een Lourdesgrot op te
richten op hetterrein van de
oudste kerk van Belfast, St. Ma
ry's. Het moet een herinnering
blijven niet alleen aan dit eerste
eeuwfeest, maar ook aan het ko
mend eeuwfeest van Maria's ver
schijning in Lourdes in 1858.
9 Het Diocees Leeds zal op 8
December als opening van het
Maria-jaar" een grote kaarslicht
processie houden te Middleton
Lodge. Een mijl van de stad ligt
een bekend Passionistenklooster.
Hierheen zal men van de stad
uit optrekken met vertegenwoor
digers uit alle parochies van het
diocees. Mgr. Heenan van Leeds
zal daar in de openlucht een pre
dicate houden en de Zegen met
het Allerheiligste geven.
Ter gelegenheid van het Ma
ria-jaar zal de West-Europese
jeugd in het voorjaar van 1954
een lichtestafette houden door
West-Europa. Lourdes is het uit
gangspunt. Mgr. Théas zal op 1
Mei 1954 het licht ontsteken,
waarna de tocht zal beginnen
door Frankrijk, Spanje, Portugal,
Oostenrijk, Italië, Zwitserland,
Luxemburg, België, Nederland,
Ierland en Engeland.
In Liverpool in de kerk van
St. Francjscus Xaverdus bezit men
een sohrijn ter ere van O.L.
Vrouw. Deze werd in 1854 opge
richt en bij de vijftigste verjaar
dag van de Dogma-verklaring in
1904 vernieuwd. Rondom deze
schrijn zullen de plechtigheden
plaats vinden bij de opening van
het Mai'ia-jaar.
Mgr. Hasall, kapittel-vicaris
van Liverpool, heeft verlof gege
ven een avondmis op te dragen
in alle kerken en kapellen van
het Diocees op 8 December a.s.
Hij zelf zal pontificeren in de pro
kathedraal om aoht uur 's avonds.
9 Het volgend jaar zal er een
speciale bedevaart van de Ka
tholieke Arbeidersvrouwen-orga
nisatie naar Lourdes trekken. Er
zijn 6000 leden in Limburg aan
het sparen.
9 In het Iers Parlement is een
debat geweest over de mogelijk
heid van de uitzending van het
Rozenhoedje over Radio Eireann.
Meerdere leden suggereerden de
ze uitzending speciaal voor het
komend Maria-jaar. Hierop ant
woordde de minister mr. Eerskine
Childers, een protestant, dat de
directeur van de radio contact
moest opnemen met de kerkelijke
autoriteiten met wie hij altijd de
prettigste samenwerking had ge
had.
BERNADETTE SOUBIROUS
de Heilige aan wie Maria ver
scheen, naar het authentieke
portret, zoals dat in het be
roemde heiligdom van Lourdes
bij alle bedevaartgangers
bekend is.
Öp de bijeenkomst van de
Ierse hiërarchie te Maynooth, on
der voorzitterschap van Z. Em.
Kardinaal D'Alton van Armagh,
heeft men enkele suggesties ge
daan voor de viering van het
Maria-jaar. Hier was men de me
ning toegedaan, dat de maand
Mei de' maand van de kinderen
moest zijn en October de maand
van de ouders. De kinderen zou
den op him eigen manier in pro
cessies O.L. Vrouw mogen ver
heerlijken, terwijl de ouders er
bijzonder op gewezen zullen wor
den om Maria's bemiddeling in
te roepen voor hen zelf, maar
bijzonder voor de noden van de
hele kerk. Zeer speciaal voor de
vervolgde Kerk. Hunne Excellen
ties vragen te bidden, dat de don
kere wolken van verdachtmaking,
haat en angst, die de volkeren
weer met een andere oorlog be
dreigen, die onberekenbaar meer
verwoestend zal zijn, zullen mo
gen verdwijnen en dat toch ten
slotte een echte en blijvende ver
zoening tussen klassen en volke
ren tot stand moge komen. De
hiërarchie spoorde aan om de
opening van het Maria-jaar door
een triduum te laten voorafgaan,
te beginnen op 6 December.
Mgr. Théas maakte bekend,
dat de H. Stoel voor het jaar
1954 een volle aflaat verleend
heeft aan allen, die de Grot van
Lourdes bezoeken en er ter in
tentie van Z.H. de Paus zullen
bidden.
Op 8 December zal de H.
Vader in de grote Basiliek van
Maria de Meerdere een gebed
bidden, dat intussen reeds is ge
publiceerd, waarna Zijne Heilig
heid zal overgaan tot de zege
ning van kinderen. Het zal de
derde maal zijn dat Z. Heiligheid
als Paus deze Maria Maggiore be
zoekt. Het zal juist ook de 14e
verjaardag wezen van zijn eerste
bezoek. Op 8 December 1939
kwam hij daar om de veertigste
verjaardag te herdenken van zijn
eerste H. Mis, na zijn wijding in
April 1899. Zijn tweede bezoek
was in 1950 voor het verdienen
van de Jubileum-aflaat.
In September is er een con
gres van priesters geweest in
Milaan, die zich wilden bezinnen
op de Marialeer, gezien in zijn
betekenis van de praktijk. Z. H.
de Paus had door middel van Z.
Exc. Mgr. Montini een studie-
concept laten sturen aan de voor
zitter van de Didascaleion, waar
in de H. Vader zijn gedachten
gaf over het beginsel van de
pastorale mariologie. Aan het eind
van deze welgeslaagde studieda
gen werden zes vota geformu
leerd, waarvan er twee betrek
king hebben op het Maria-jaar.
Deze laten wij hier volgen: 1.
Dat het jubileum-jaar van de
Dogma-verklaring van Maria's
Onbevlekte Ontvangenis in iedere
parochie gevierd moge worden
volgens de richtlijnen gegeven
door de H. Stoel en het doorluch
tig Episcopaat. Dat de gelovigen
onderricht mogen worden in de
zending van O.L. Vrouw als Moe
der en Koningin van de parochie
en dat zij mogen worden voor
bereid om door een volledig
christelijk leven ook met Haar
mede te werken. 2. Dat het Ma
ria-jaar moge besloten worden
met de toewijding van de Paro
chie aan Maria, zó, dat ook het
individu bereikt wordt en deze
toewijdingshernieuwing voor hem
een verplichting inhoudt van echt
christelijk leven.
Woorden van Maria te Lourdes,
bij Haar verschijning aan Bernadette
Hoe moest uw zuivre wezen zijn
doorlicht, doorglansd, doorschenen
van zichtbaar en onzichtbaar licht,
wijl daar het ongeschapen Licht
zich met een lichaam wou verenen
O zuivre Maagd, hoe zou er zijn
een zondeschaduw in Uw wezen?
Gij, die God-zelven in Uw schoot
als êelst tresoor, als schoonst kleinood
bewaardet dierder dan Uw leven.
O reine Maagd, geef armen, ons,
door zonde in lijf en ziel geschonden,
de vreugde om Uw reinheid weer,
dat wij die zingen U ter eer,
der Maagd en Moeder zonder zonden.
(Vic Reinders, uit: Ovigaal)