met ideaal weer Heel Friesland juichte over Friese overwinning Nederland luisterde via radio naar Jeen en Aad Ook minister Mansholt en Mr Linthorst Homan volbrachten de toer-tocht Vroegere records werden met stukken geslagen DE ERELIJST „Boven verwachting" Deelnemers aan de Europese titelstrijd Op de keper beschouivd In volle aandacht Elfsteden-probleem nr. 1: hoe regel ik het verkeer? NEGENDE ELFSTEDENTOCHT iinimuiiiiMn (Van onze verslaggever) Ver voor de dag was aangebroken, bood de straatweg LeeuwardenZwolle, aan de Zuidgrens van de Friese hoofdstad, reeds een beeld als anders alleen op de spits uren van de drukste marktdagen. Lange files auto's en wielrijders trokken een cherpe lichtstreep tot aan de brug over van Harinxma-kanaal. Daar zette een aan tal sterke schijnwerpers de gladde ijsvloer in een fantastisch licht en verschenen te vens de duizenden toeschouwers, die in ge spannen stilte langs de walkanten stonden geschaard op dit ongewoon vroege uur van een heldere wintermorgen. Precies op tijd, twee minuten voor zes werden de deuren van de loods opengeworpen waarachter de 138 deelnemers van de wedstrijd ongeduldig stonden te wachten op de aanvang van het evenement dat hun de laatste dagen geen moment uit hun gedachten was geweest, waarvoor zij getraind en zich vele opofferingen getroost hadden Toen begon de traditionele race om het eerst het ijs te bereiken, deze keer over een kleinere afstand dan andere jaren. Als een wilde horde stortten de rijders zich bij de walkant neer en in koortsachtige haast werden de schaatsen ondergebonden. (Van onze verslaggever) •Teen en Aad, een beetje bij- F"komen, lagen languit in een stoel op kamer B van hotel „De Groene Weide". Kamer B was tot studio ge bombardeerd en Dick van Rhfjn en Arie Kleiwegt omringden met tedere zorgen „De twee gelukkig ste mensen van de wereld", zoals Djf'k van Rhijn hen noemde. Jeen had een heerlijke douche geno men en zich verkleed, Aad had hierin nog geen zin gehad, maar zat toch ook zo fris als een hoen tje voor de microfoon. Jeen, de onderwijzer uit Nijbeets, speelde dolgelukkig met een telegram. Dick van Rhijn moest het lezen en even later vertelde hijzelf vöor de R.O.N. van wie het was. De inspecteur van het l.o. uit Heerenveen de heer Doerenbos. ..Zijn inspecteur" was de eerste van een stroom van telegrafische gelukwensen. ..Voorbij Bolsward is het ge beurd", vertelde Jeen v. d. Berg on verzoek van Dick van 'Rhijn. Vlak voor me zag ik een groepje vier man de benen nemen. Het waren de sterkste rijders dus •k moest mee. „Kom op", had hu naar v. d. Scheer geschreeuwd. To=n hij (alleen) de kopgroep bereikt had was de rest kinder- „-„rk geweest. Ook Aad beaamde dit. Moeilijkheden hadden ze niet gehad, of het moest het zand ge weest zijn bij Harlingen of het sneeuwbuitje na Franeker. Veel bewondering hadden de beide overwinnaars voor Leffertsma v:t. Stobbega. Ongetwijfeld had h'i het sterkste gereden van het .-ovtet en het meeste kopwerk gedaan. „Er werd bij ons niet peiankt", vertelde Aad verder, dg samenwerking was geweldig. D'otseling, vier kilometer voor T eeuwarden kreeg Jeen het op de heupen, de handen gingen los on zo zaten we midden in de eind- snrint. Ik zat tussen twee Frie zen in. daar moet ik bij blijven, dacht ik bij mezelf, die weten de weg." •Teen van der Berg geloofde dat hij de overwinning aan het 'oooie" over de Noorderbrug te danken had. ..Dat ik het eerst die brugleu- i ning te pakken had is mijn ge luk geweest. Zonder die brug had de uitslag er heel anders uitge zien." „Dus je hebt geprofiteerd van de omstandigheden?" vroeg van Rhijn De sportieve onder wijzer knikte eerlijk van ja. Bui ten klonk nog steeds het gejuich van de duizenden. Elke aanko mende kreeg zijn deel. „En wat ga je morgen doen, Jeen?" was de laatste vraag. „Voor de klas", was het antwoord, „de kinderen krijgen eerst een verteluurtje. JEEN v. d. BERG Geboren in Wartena, 26 jaar en gehuwd, onderwijzer in Ny- Beets, een dorpje dat thans naast de Friese kampioen 'kortebaan Geert Dijkstra, twee kampioenen te huldigen heeft. Jeen v. d. Berg is reeds jaren een der bekendste Friese langebaanrijders, met zijn neef Jeen Nauta als een soort Siamese tweeling op tal van wed strijden in Friesland en daar bui ten van de partij. Bij de Neder landse langebaankampioenschap- pen behaalde hij de eervolle zes de plaats in het totaalklassement. Als rasechte Fries zal echter deze elfstedenoverwinning de mooiste zege van zijn leven zijn. STEUN VOOR AAD DE KONING Opleggen is verboden voor elke wedstrijdrijder. Ze heb ben zich er gisteren ook niet aan bezondigd. Toch heeft Aad de Koning siteun geno ten. Zijn vader vergezelt hem steeds, bij alle wedstrij den waaraan zijn zoon deel neemt. Zo ook gisteren, van zeer nabij heeft vader de Koning de verrichtingen van zijn zoon gevolgd. In Leeu warden in hotel „De Groene Weide" bleef hij bij Aad, van zaal tot zaal, bij elke offici ële gelukwens en bij het in terview. En oom Coen de Koning, tweemaal winnaar van de Elfstedentocht luis terde in Breda naar de pres taties van zijn neef. Het is met zulk een steun geen wonder, die tweede plaats Klaas Schipper, de tweede aan komende uit de monstertocht van 1947 deed de eerste streek op het harde ijs, op de voet gevolgd door Leeuwardens hope Jan Cha- risius en de jonge Alkmaarder Hoogschagen. Nu volgden er meerderen tegelijk in een tempo als gold het een korte baanwed- strijd: de rijders verdwenen uit het licht van de koplampen en gingen de pikdonkere nacht in. Halverwege Sneek had zich reeds een kopgroep gevormd, voorop een rijder met een zaklantaarn, die, zwaaiend van links naar rechts in het rhythme van de lange streek der Noren-rijders, provisorisch de baan verlichtte. Struikelend en vallend in het donker over de barsten en schot sen, klauwend om weer bij de groep te komen, bleef toch een twaalftal rijders bij elkaar en bereikte gezamenlijk de con trole in Sneek, waar fakkels op lange stokken werden ontstoken bij de nadering der rijders. Onder het gejuich van het tal rijke publiek (wat kunnen die Friezen toch enthousiast zijn), werden vliegensvlug de stempels op de kaarten gezet en voor waarts ging het weer, op IJlst aan. De namen van diverse rijders in de kopgroep, Verhoeven, Schippers, v. d. Hoorn, Charisius, Wynia, De Koning, allen ge renommeerde en geroutineerde tourrijders, waarborgden een sterke bezetting en toen na Sneek een groepje van drie, die tot Sneek een geringe achter stand hadden waarbij de twee neven Jeen v. d. Berg en Jeen Nauta zich bij de kopgroep hadden aangesloten, leek het reeds waarschijnlijk, dat op dit eerste deel van de tocht bet kaf van het koren gescheiden was. Slotermeer genomen Dezelfde kopgroep stormde ook in duizelingwekkende vaart langs de met lampen aangegeven ba nen over de nog schemerig ver lichte eindeloze vlakten van het Slotermeer, dwars door dit klein ste der Friese stadjes, zich geen tijd gunnend bij de controle op het smalle grachtje tussen de hoge wallen en de pittoreske puntgeveltjes. Voort ging het weer onder de bekende Waterpoort, de weg terug over het Slotermeer en dan via Balk naar Stavoren. Daar wachtte een verrassing. Bii de Witte Brug onder Kippen- burg passeerde de kopgroep, nog ongewijzigd. Maar even later voegde zich een tiental rijders bij hen die waarschijnlijk een kortere route gereden hadden! Met ruim twintig man sterk werd Frieslands Zuid-West-punt weer verlaten, op naar Hinde lopen in een te grote groep om onderling samen te kunnen wer- De officiële uitslag luidt: 1 J. van der Berg, Nü Beets, 7 uur 35 min. 2 A. J. P. de Koning, Purme- rend, 7 uur 35 min. 3.8 sec. 3 J. W. P. Charisius, Leeuwar den, 7 uur 35 min. 4.2 sec. 4 J. Nauta, Wartena. 7 uur 36 min. 5 A. Verhoeven. Dussen, 7 uur 36 min. 6 K. Leffertstra, Stobbega, 7 uur 37 min. 7 W. Wijnia, Cornwerd, 7 uur 59 min. 8 H. Lamberts, Wageningen, 7 uur 59 min. 9 J. van der Hoorn. Ter Aar, 7 uur 59 min. 10 P. Zwart Warga, 8 uur 7 min. 11 J. van Aarsen, Schoterzijl, 8 uur 7 min. 12. W. van Zandvoort, Eindho ven, 8 uur 7 min 13. Th. F. Segers, Purmerend, 8 uur 7 min. 14 C. Scheer Amsterdam, 8 uur 7 min. 15 M. Wijnhout. Haarlemmer- meer, 8 uur 7 min. 16 B. G. van der Vinden, Am sterdam, 8 uur 8 min. 1P. Leffertstra, Stobbega. 3 uur 12 min. 18 P. Trooster, Amsterdam, 8 uur 12 min. 19 P. var. Zandvoort, Eindho- ,.v®n. 8 uur 12 min. i X,an Woudenberg, Breuke- len, 8 uur 12 min. 21 J. van der Sluis, Roermond, 8 uur 12 min. 22 J. Woudstra Britsum, 8 uur 12 min. 23 Klaas Schipper. Steenwijker wold. 8 uur 13 min. 24 N. van der Pol, Hilversum, 8 uur 28 min. 25 G. Weerman, Nijeholtwolde, 8 uur 31 min. 26 F. K. Kuipers. Nijega, 8 uur 32 min. 27 H. M. J. Ottenschot Bentelo Delden. 8 uur 34 min. 28 W. Halmun. Breukelen, 8 uur 34 min. 29 J. IJsbrandy, Bussum, 8 uur 34 min. •30 J. Vermeulen, Breukelen, 8 uur 34 min. 31 Th. van der Ende, Maasdijk 8 uur 35 min. 32 L. H. de Graaf. Krommenie. 8 uur 44 min. 33 T. Hopman, Egmond aan de Hoef, 8 uur 55 min. 34 W. C. Augustin, Amsterdam, 8 uur 55 min. 35 R. van der Zon, Alkmaar 8 uur 55 min. 36 P. ten Hoor, Haulerwijk. 8 uur 55 mins 37 L. Zeelen. Terschelling. 8 uur 56 min. 38 K. Min, Limmen (N.H.), 8 uur 58 min. 39 Kl. de Jong, Jorwerd. 8 uur 59 min. 40 J. H. Hottinga, Bilthoven, 8 uur 59 min. 41 J. Vossegat, Barneveld. 9 uur 42 H. Feitsma. Overschie, 9 uur 43 G. van Daalen, Oosterbeek, 9 uur 7 min. 44 H. de Waard, Utrecht, 9 uur 16 min. 45 M. H. Buyen, Amsterdam, 9 uur 17 min. 46 T. Michels, Amsterdam, 9 uur 17 min. 47 T. Mercuur. Langezwaag 9 uur 20 mins 48 W. van Loon. St. Jac. Pa. rochto, 9 uur 20 min. 49 J. A. Wichertjes, Ruischer- brug, 9 uur 20 min. 50 J. S. Sipkema, Delft. 9 uur 21 min. 51 A. Adema, Berlicum, 9 uur 21 min. 52 J. Schreur. Zuidwolde 9 uur 21 min. 53 C. de Waart, Amsterdam. 9 uur 23 min. 54 R. de Valk, Minnertsga, 9 uur 27 min. 55 L. Visser, Drachten, 9 uur 28 min. 56 E. Boes, Drachten. 9 uur 28 min. 57 S. Wanders. Wageningen, 9 uur 28 min. 58 D. Kroes. Leeuwarden, 9 uur 28 mins 59 A. Semplonius, Tjerkgaast, 9 uur 29 min. 60 H. Schreur Ruinerwold, 9 uur 31 min. 61 J. Seharloo, Rotterdam 9 uur 33 min. 62 J. Groot, Egmond aan de Hoef, 9 uur 35 min. 63 D. de Jong, Leeuwarden, 9 uur 35 min. De overige rijders, die de wed strijd uitreden, zijn niet geklas seerd. ken. Zo werd Hindelopen gepas seerd, zo werd Workum ook het strijdtoneel van een grote groep, zich aan de controlehokjes ver dringende rijders. Daar werden ook de plannen voor een uitlooppoging gemaakt. Tegen de wind in naar Bolsward, werd het tempo fantastisch hoog gehouden. De staalharde rijder Klaas Schipper uit Steenwijker- wold werd het te machtig, hij moest lossen en zwoegde aileen achter de groep aan. Ook de rijders Vermeulen en Wouden berg ui.t Breukelen, gaven er bij Bolsward de brui aan. Jammer dat ook de prima rijdende Hoog schagen uit Alkmaar, die vanaf het begin gemakkelijk de kop groep had kunnen houden, uit moest vallen. Een val door een scheur in het ijs veroorzaakt, had een kromgetrokken schaats tot gevolg en zonder goed mate riaal was het helse tempo niet bij te houden. Na Bolsward kwam pas de kans voor de schaatsetite. Op het bochtige binnenvaartje over Schettens en Wibmarsum werd het reeds verbazingwekkende tempo nogmaals" verhoogd. Zes rijders maakten zich los. Vanaf Stavoren reeds was een moor dende strijd gaande om uit de grote groep los te komen. Geen seconde rust hadden de rijders zich gegund vanaf de startplaats in Leeuwarden. Een uur lagen de rijders reeds voor op een normaal tijdschema en toen na Bolsward kwtaim dan eindelijk de kans. Wie niet tot de aller- stenksten behoorde, moest lossen. De grote slag Plat voorover liggend op het ijs, met een krachtige lange slag, schoven daar zes man onweer staanbaar naar voren, zes reuzen op het ijs, die met elke krachtige slag de afstand tussen hen en de murw gereden groep groter maakten. Maar die tevens daardoor de zware opgave kregen om geen moment te mogen verslappen om het gevaar achter hen geen kans te geven. Ontzettend zwaar was deze opgave, maar door hieraan te voldoen, door de geest te laten zegevieren over het vermoeide lichaam, dat zonder een moment rust werd opgezweept van start tot finish, is het gelukt deze ongelofelijk schijnende prestatie van 7 uur en 35 minuten over de Elfstedentocht te kunnen vol brengen. Ook het onverwacht gunstige weer en de voor een Elfstedentocht ideale omstandig heden van het ijs, werkten mede voor een fantastisch record. Harlingen—FranekerDokkum, alles werd in ijltempo genomen en na deze strijd tegen alles wat achter hen lag, werd op het laatste deel van tocht nog een andere strijd uitgevochten. De zes die als makkers om beurten op kop hadden gelegen en elkaar hielpen om deze topprestatie te leveren, moesten met hun laatste krachten thans de onderlinge strijd uitvechten om de hoogste eer op het gebied van de Friese ijssport, het winnen van een his torische Elfstedentocht, het vast nagelen van de naam van een hunner voor de loop van jaren, misschien eeuwen! Met knikkende knieën spurten de zes sterken langs de Leeu warder stadsgrachten, waar, zo als bekend, Jeen v. d. Berg de sterkste en de gelukkigste bleek. Met een recordtijd achter zijn naam, die, gezien de omstandig heden waaronder deze tocht plaats had, maar ook gezien de onverflauwde krachtsinspanning van start tot finish, zeer moei lijk voor verbetering vatbaar zal blijken. Leffertstra krijgt toch een prijs Het bestuur van de Friese elf- stedenvereniging heeft besloten alsnog een zesde prijs uit te rei ken en wel aan K. Leffertstra, die bijna de gehele dag in de kopgroep heeft gereden, ook toen na Bolsward de groep van zes man ontstond, waaruit tenslotte de winnaar naar voren kwam. Oorspronkelijk waren maar vijf prijzen beschikbaar, maar men is van mening, dat ook Leffert stra een medaille heeft verdiend. Voorzitter Hannema: Bij de met vele vlaggen getooi de, door een duizendkoppig pu bliek omzoomde zonnige finish bij de Oldehove, stond een glun der lachende voorzitter van het Elfstedentocht-comité, de heer A. E. Hannema, oud-burgemeester van Harlingen. We vroegen hem wat hij er van dacht. „Geweldig", zei hjj. „Het is boven alle verwachting verlopen. We hebben eerst over verschillende omstandigheden nog wel even in angst gezeten, maar alles is meegevallen. Het is een goede dag geweest." Ook burgemeester A. A. M. van der Meul'en van Leeuwarden toonde zich blij tevreden. „Ik heb veel lof," zo zei hij, „voor de prachtige organisatie van, deze tocht." En met gerechtvaardigde trots wees hij er op, welk een goed aandeel ook de gemeente Leeu warden in deze geslaagde dag heeft gehad. Het gehele finish- traject is door de gemeente met de grootste zorg voor elkaar ge maakt. Er is gedaan wat er maar gedaan kon worden, zo vertelde ons de burgemeester. De gemeen telijke badinrichting is de laatste dagen gesloten geweest om het ijs niet door het warme afvoerwater te laten bederven. En bij het be gin van de Dokkumer Ëe is een houten wand in het water aange bracht, om het warme water van het P.E.B. tegen te houden. En dan niet te vergeten het keurige werk van de politie, inderdaad, burgemeester van der Meulen had ook volop reden tot tevre denheid. DA VOS, 2 Febr. Voor de Europese kampioenschappen in het hardrijden op de schaats, die Zaterdag 6 en Zondag 7 Fe bruari a.s. te Davos worden ge houden, zijn de volgende in schrijvingen binnengekomen: Rusland: Gontsjarenko, Shilkov, Grishin. Engeland: Cronshey, Dymock, Stevens. België: Laboubee, Detaille. Nys. Nederland: Broekman, de Graaff. Huiskes, Maarse, Schuier, van der Voort. Noorwegen: Andersen, Aas, Haugli. Hodt, Johannessen Seiersten. Finland; Salonen. Jaervinen, Sa- loma. Frankrijk: Heckli, Cartaux, Guil- loz. Zweden: Ericsson, Stroem, Sjoe- lin. Pajor, Malmsten. Italië: Citterio, Caroli. Duitsland: Meding, Raepple, Keiler. Oostenrijk: Mannsbarth, Offen- berger, Josef Eminger, Kurt .Eminger. Zwitserland: Kuil, Rohrbach. Hardmeier. Amerikaanse belangstelling Tussen het legertje persfotogra fen dat rond de finish zwermde bevond zich ook een Amerikaan, die voor het geïllustreerde tijd schrift „Life" en een Frans ge- illustreerd blad was uitgezonden. Hij knipte vele plaatjes, met ken nelijk genoegen van de ene plaats naar de andere zwervend. Ergens langs de kant probeerde hij ver schillende keren een groepje kin deren te fotograferen. De kinde ren begrepen maar niet waarom die man zo gehurkt vlak voor hen ging zitten en maar druk in het Engels redeneerde en mop perde en probeerde iemand vlak voor zich te trekken. Ze konden ook niet weten, dat het hem niet om de gezichten, maar om die aardige gele klomp jes te doen was, welke een der jochies droeg. We weten niet of hij er tenslotte toch nog in ge slaagd is, een klompenfoto te maken. We hopen het voor de lezers van „Life". Z. Exc. minister Mansholt en de Commissaris der Koningin in Friesland, mr. H. P. Linthorst Homan, kwamen samen, moe maar voldaan, om zestien minu ten over zeven 's avonds aan de finish. Het was een tocht geweest om voor je plezier te rijden, zo zeide de Commissaris, die het niet al te zwaar gevonden had. De eerste dame, die onder luide toejuichingen om 5 uur de finish gasseerde, was <me' Aaltje van 'ellen-Siebersma, uit Friens, 31 jaar oud en moeder van een half jaar oude dochter. Ze had ook in 1947 de tocht gereden. Ze reed nu met haar man en diens vriend. Ze was best tevreden over het verloop van de tocht en had al leen ibij Hylpen (Hindeloopen) een inzinking gehad. Ze was blij dat ze als eerste was aangeko men. Het eerste groepje mannelijke toahtrijders kwam om 3.15 uur binnen. Om kwart voor zes Bij de vele moeilijkheden die de elfstedentocht in het verleden reeds geboden heeft, is thans nog een andere gekomen, namelijk het verkeersprobleem. Wie de kilometerslange file auto's gezien heeft langs de weg WorkumBolsward, waar de weg en het vaarwater der Elf- stedenroute evenwijdig lopen, kan zich misschien een beeld vormen van de chaos, welke deze gemotoriseerde divisie in de smalle straatjes van de oude Friese stadjes veroorzaakte. In Sloten kon men door de auto's nagenoeg geen plaveisel meer vinden, in Stavoren en Dokkum was de toestand weinig beter. Hopeloze situaties ontstonden op de meestentijds smalle wegen zoals bij Tjerkwerd, waar een auto over de kop geslagen was en de helft van de rijweg versperde of zoals 'bij Finfcum, waar enige vrachtauto's, die daar anders de weg alleen hebben, thans oorzaak werden van een bijna hopeloos lijkende verkeerslknoop. Het verdient een volgende keer wel aanbeveling om op dit gebied met behulp van Rijks- en gemeentepolitie diverse maat regelen te nemen of diverse wegen geheel af te sluiten voor wagens" die niet in het bezit zijn van b.v. een Elfstedenvergun- ning. Het aantal wagens dat er dan nog overblijft voor pers, foto, radio, televisie enz. zal dan toch nog moeite genoeg hebben een vlot verloop te 'bewerkstelligen. De Elfstedentocht zit er weer op. Eens in de zoveel ja ren komt dit marathonevene ment op schaatsgébied op het programma voor en het is dan ook geen wonder, dat de Fries, gehecht aan traditie, zo veel belangstelling en liefde toont voor deze sportprestatie bij uitnemendheid. We hebben eerlijk gezegd onze ogen uitgewreven. Dat doen we wel meer 's morgens vroeg, maar ditmaal zaten we al recht overeind in onze volg auto, toen we de start ten zui den van Leeuwarden voor deze elfstedentocht hadden meegemaakt. En al naarmate de tocht vorderde steeg onze bewondering voor de uitmun tende organisatie, die hier ten toon werd gespreid. Veel op offeringen moesten de con troleposten zich getroosten. Veel moesten de mannen ge daan hebben, die de baan heb ben uitgezet, die de hele route moesten nagaan of- er geen wakken waren, die gevaar konden opleveren voor de rij ders. Overal waren de controles duidelijk aangegeven en in het rustieke Hindelopen bijv. was het een fraai gezicht, de rij ders via de stroblokken de wal te zien beklimmen, hun ge zichten door een geopend raam steken, en weer weg te zien rijden. Hier verloor „nummer 127" zijn controle- kaart. Zijn volgende stempels werden hem op zijn rugtas ge drukt. In Franeker lag de con trolepost onder het bolwerk op de oude stadsgracht. Een typisch wintertafereel, dat een schilderij waard was. Maar minder fraai was het „ge vecht", dat de politie met een opstandige fotograaf leverde. Op het dak van de jurytent Deze huldigde het standpunt „hij (een andere fotograaf) er op, ik er ook op!" Hij was met geen goed woord van dit voornemen af te brengen. Tot de sterke arm zelf op het dak verscheen en een complete wïld-westroman zich afspeelde voor de ogen van de geamu seerde toeschouwers. Een offi cier van de Kon. Landmacht wist tenslotte de woorden te vinden, die tot een oplossing leidden. De rijders zagen dat alle maal niet. Die hadden hun eigen moeilijkheden. Een mi litair verloor zijn etenstrom- meltje en viel als een uitge hongerde wolf in de Groene Weide op een portie eieren met brood aan. De wedstrijd rijders gunden zich geen tijd om zelfs maar een dronk tot zich te nemen. Voort rijdende gooiden ze de koffie of de cho colade tegen de lippen. Meer niet. En overal sportief publiek. Overal massa's publiek. Hon derden inwoners brachten Hindelopen, Staveren, Sloten, Workum, IJlst en Balk op de been. Nog veel meer toeschou wers stonden geschaard langs de grachten en vaarten in Sneek, Harlingen, Franeker en Dokkum. Terwijl in Leeu warden de mensenmassa niet te overzien was. Dat alles heeft ons ver baasd. We kennen de Friezen als een nuchter, kalm, volk. Dat niet gauw van zijn stuk te brengen is. Dat zich niet gauw geeft. Maar deze Elfsteden tocht leeft in alle harten, die in het Heitelan kloppen. Dat is ons duidelijk geworden in de steden en dorpen, op de vlakten en langs de wegen. Overal, waar de op en neer deinende slang van rijders zich vertoonde, renden de in woners over het land, door de straten naar de vaart. Dan weerklonken de aanmoedigin gen. Voor Jeen en voor Auke, voor Jan en voor Klaas. Maar ook voor de Hollanders, die goed in de „course" zaten. Natuurlijk was iedere Fries extra blij om de zege van hun Jeen van der Berg. Maar we weten zeker, dat de overwin ning van bijv. Aad de Koning even hard zou zijn toege juicht. En dat is iets, wat we bo venal waarderen. De sportieve waarde van deze Elfsteden tocht heeft daardoor nog meer aan intensiteit gewonnen. G. T.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 5