BUITENLAND. INGEZONDEN. flt I- e Korte Berichten. De Conferentie te Londen. De toestand in Ierland. Parlementaire Kroniek. ■0 'm f .m asïé hand hef stuurrad Hanteert en door ijn manoeuvreeren veel aan de redding lijdraagt. De woeste zee beukt de dieplig gende jol. Met alle krachtsinspanning komt men bij de stoomtrawler, maar men is er nog niet. Een aanloopende golf neemt (het bootje op, kwakt het tegen de zij van de „P. C." dat alles kraakt en barst. De «jol is verbrijzeld, doch.,., allen zijn ge red en aan dek der „Pieter Cornelis." Uitgeput staan ze daar, de vier zeelie den, jong volk, de meesten bijna nog kin- aderen, de kapitein als oudste is 30 jaar. (Ruim 48 uren zijn ze „overal" (aan dek) geweest, zonder slaap eten of drinken; al- des was onder water of door de overloo- yende zeeën weggeslagen. Vier schepen had men zien passeeren, die geen hulp boden en alle hoop op red ding had men dan ook opgegeven en jnen wachtte gelaten het wreede noodlot W, toen eensklaps de vuren Van de „Pie- '•ier Cornelis" in het zicht kwamen. De laatste vuurpijl werd afgeschoten fen toen alle seinvlaggen in petroleum ge- fdrenkt en 'op tien stokken gelijktijdig in 'brand waren gestoken, was de laatste po nging tot redding gedaan, die gelukkig iimet succes bekroond werd. Full speed ahead gaat het nu op huis an. Juist is men onder stoom of de emel is met pikzwarte wolken bedekt, Ide storm, even later aangroeiende tot een ■orkaan, breekt als een razende Roland los en wild en witgekuifd stuift de zee (omhoog, de stoomboot vau alle kanten ^beukende en bespringende als wilde ze yuit gramschap voor het laatst nog een 'ipoging wagen om de prooi te ontrukken, (twaarvan ze zich zoo goed als zeker 'ijvaande. Ruim iy2 uur heeft de redding ge- 'iduurd, een tijd vol van emotie voor red ders en geredden. j( „En nou geen krimp meer", zegt Koe lman joviaal tot den kapitein, „jullie bent 1 tnu aan boord: van één der beste zeeschepen Lvan IJmuiden; eten en drinken is er plen- ity aan boord', eet, drink en ga slapen!" Den i8den Januari j.l. liep de IJM 146 (onder hevig stormweer de haven van 'IJmuiden binnen De Duitsche geredden gwerden aan de goede zorgen van den ftjuitschen Vice-Consul toevertrouwd. Vol dof waren ze over die hulp,, bijstand en ver- fpleging aan boord der IJ M 146 genoten. {'Na een hartelijk afscheid van hun redders Overtrokken ze naar hun Heimat. Weer kan in de annalen der Hollandscbe feeevaart „een kranige redding op zee" ge- iboekt worden. Hulde aan zulke mannen, 'die zelfbehoud1, familie, ja alles opofferen, Jiun leven in de waagschaal stellen om <l'at hunner medemensdhen te redden. De namen dezer helden zijn: Jan Koo iman,schipper te IJmuiden; Arend Akker- £man, stoker te IJmuiden; Arie Visser, s inatroos te Egmond aan Zee en Reijer Tol, (kok te Velseroord. Reedis kreeg schipper Koeman van de (Duitsche regeering een schrijven met dank yvoor de kranige redding en het menscElie- yvend hulpbetoon aan die bemanning van pden Duitschen driemastschoener „Daisy" bewezen. I EEN MISLUKTE DEMONSTRATIE. De groote openluchtmeeling door het f .WcTkloozen-Agitalie-Comibé Zondagmor gen voor werkende en werklooze p.'--i vders op het Parkschouwburgterrc, te (Amsterdam uitgeschreven, om te demon- js'treeren voor productief werk of vol .loon, waarvoor de sprekers waren aange kondigd: mevr. v. Zelm en de heeTen Lou de Visser en Baureis, was slechts door 'ieen 50-tal personen bezocht. De massa- demons Ir^ tie, welke, na afloop zou plaats pinden, werd wegens gebrek aan deelne- oners afgelast, Staat eens gauw op, zei de vrouw van Flup, 'k geloof dat er iemand in (huis isl I j (i Flup stond op, en luisterde. i\ Ge zijt' gek, sprak hij. En hij kroop .weer onder de dekens. Maar zijn vroutw liet niet los. 'k Hoor heel zeker iets, zegde ze, ('k Hoor het zoo duidelijk. Flup stond weer op, deed de deur open ên riep in de gang: Is daar iemand? i En van beneden kwam een stem die riep: t ffeiel V Zie-de wel, zei Flup, dat er niemand (piet is. En hij kroop er weer in, t DE BRAND TE ZWOLLE. f Liet do nadere berichten omtrent "den brand te Zwolle in de Centrale werk plaats der Staatsspoor, blijkt, dat deze "geen ernstig was. Toen omstreeks half, /twee, aldu3 verneemt het „N. v. d. D." .uit Zwolle de zware alarmstoomfluit der 'fabriek meer dan een half uur nu en 'dan met stooten bleef gillen, waardoor (velen in hun* slaap werden wakker ge schud, sloeg menigeen vooral in de om geving van het onheil, de angst om het hart. Een hel verlichte plek aan den nachtelijken hemel wees tot op verren 'afstand de plok aan, waar het vuur zijn vernielende kracht deed gelden. Want het brandde geweldig. In de afdeelihng ''die voor een jaar of vier was bijge- (bouwd en gedeeltelijk vernield, waren de schilderswerkplaatsen en lakkerij. De aan- .wezige voorradpn benoodigdheden als olie, (terpentijn, enz., gaven aan de vlammen zee ^een welkom voedsel. De brandweer vermocht in den beginne vejlig. De op- iperhrandmeester die zelf zeer vlug aan wezig was, trad met tact op en dat de brand tot dezen óénen vleugel beperkt bleef, is voor een groot deel aan zijn .Optreden te danken. Toen het gevaar voor uitbreiding ernstig werd, liet men door de alarmfluit de werklieden der fabriek oproepen en het duurde nog tot ruim i5 uur voor de stadsbrandweer kon in rukken. 1 - I 1 Het scheen wel, dat de autoriteiten van de Centrale Werkplaats het er op hadden gezet, om de pers niet op het terrein van (den brand toe te laten. Tot tweemaal toe Werd daartoe vergeefsche moeite gedaan. De volgende bijzonderheden werden aan het blad nog ïaa mec£ jlasjesa zijde medegedeeld, docH zijn niet te controleer ren. Uit de Emmawijk heeft men al voor 12 uur licht in de nfdeeling gezien. Er zouden in verbrand zijn o.m. 16 of 19 wa gons. w.o. D-wagens, die gerestaureerd warcii. De schade wordt geraamd op 600.000, volgens anderen wel een mil- lioen gulden. Nog een bijzonderheid. Op de werk plaats was juist op den dag van de ramp, een nieuwe groote brandspuit aangeko men. Deze kon direct dienst doen; in- tusschen is met een aantal slangeni op de waterleiding het vuur bedwongen. EEN PROCES OM 4.000.000. Door mr. Herman J. Keizer to Amster dam aldaar is een civiele rechtsverordeninig aanhangig gemaakt tegen een bankierszaak te dezer stede tot storting van een bedrag van 4.000.000 als deelneming in een syn dicaat. Eerstdaags moet op dezen eisch geantwoord worden. DE DOOD VAN DEN VLIEGER PARGE. In verband met het treurig einde van den Fokker-piioot Parge, deelde de heer Fokker in een onderhoud met de red. van de „Tel." het vólgende mee: „Parge startte, zooals het zijn gewoonte was, met een zeer korten aanloop. Na oven gerold te hebben, trok hij den jager steil omhoog. Op 60 meter gekomen is een van de twee gebeurd: óf de motor stopte uit zichzelf, óf Parge nam het gas weg. Ik acht dit laatste het meest waarschijn lijk, omdat ik vermoed, dat hij de ma chine „overgetrokken" heeft. Het toestel stond te steal in de lucht; de schroef kan daardoor de machine niet snel genoeg op trekken, en het toestel verloor aan snel heid.-In zoo's geval tracht de vlieger zijn toestel te redresseeren, en het weer op te vangen. Hier deed het 'noodlottige feit zich Qphter voor, dat de hoogte te gering was om den jager op te vangen, en hij links afgleed en met den neus op den grond plofte. Ik geloof, dat, als Parge 20 meter hooger was geweest, hij het toestel had kunnen vangen. Dan ware niets gebeurd. ER WAS NIEMAND. Parge, die vroeger onder-officier in het' Duitsche vliegercorps is geweest, was een brutaal piloot. Andere vliegers, zooals De Waal en ook ik zelf, hebben hom meer malen gewaarschuwd. Het korte aanloopje en het steil optrekken waren karakteris tieke eigenschappen van dezen, overigens voortreffelijken, vlieger! Den laatsten tijd heeft hij bijna uitslui tend zware verkeers-eendekkers ingevlo gen. Deze trekken trager op en ik kan me voorstellen, dat hij het gevoel voor een sterk, licht militair jachtvliegtuig verloten had. Dat het een fout van het toestel is geweest, acht ik uitgesloten. Dit toestel is van hetzelfde type, waarvan het Neder- landsöhe leger er een groot aantal heeft Ze zijn al langen tijd in gebruik, cn heb ben bijna drie-en-een-half-duizend uur ge vlogen, zonder dat er een ernstig onge val heeft plaats gehad. Het toestel, zooals wij het daar vonden, was niet wat men noemt, een hoop ijzer en hout. Het is beschadigd en ».vel bet meest aan het landingschassis, dat schuin met een snelheid vam meer dan 100 K.M. tegen den grond is gekomen." EEN MEDELIJDEND HOOFDAGENT. Zekere v. d. P.te Nieuw-Helvoet (Z. II.) had een 1/10 lot genomen in de Nat. Ver zekering- en Herverzekering-Maatschappij te 's-Gravcnhage, dat niet uitgerokken was, zoodat hij meende, rat er een niet op was gevallen. Bij de naloting kwam het lot uit op de 1000, met 30.000 premie, zoo dat hem toekwam 1317.50. De hoofd agent V. te Nieuwenhoorn betaalde hem zg. uit medelijden 650 uit. Uit dank baarheid gaf v. d. P. hem 40 en den agent 50 fooi. Door buren is dit uitge komen, waarop de politie de zaak in on- daan en het is. gevonden; hij is in voor- derzoek nam. Bij V. is huiszoeking ge- loopig arrest gesteld. (Centr.) Tegen den Zomertijd. Het hoofd bestuur van de Hollandscbe Mpij. van Landbouw heeft aan den Minister van Landbouw verzocht te willen bewer ken) dat nog dit jaar de oude tijdreke ning hersteld worde. Naar het „Huisgezin" verneemt, wordt de zomertijd op 4 April in gevoerd, Crisis-reliquien. Bij 'de veiling van pl.m. 4000 vaten gezouten pronkboonen van de Coöp. Inmak'erij te Hoogezand Sappemeer zijn gegund 1680 vaten, tegen 0.50 tot 1.20 per vat. Overreden en gedood. Te Utrecht werd een 6-iarig meisje, dat in de Adelaarstraat nog vóór een tram wilde oversteken, ge grepen en doodgereden. Het lijkje was ver schrikkelijk verminkt. De trambestuurder deed alles om het ongeval te voorkomen,, doch het mocht niet baten. Door de dorschmachiné gedood. Te Horde (Gr.) is Zaterdag dé dienstbode A. P. door een stoomdorschmaehine ge grepen en gedood. Slaapziekte. Te Laren (G.) doet zich een geval van slaapziekte voor. Een 14- jarige knaap aldaar slaapt reeds qgn week lang onophoudelijk voort Te Sellingen (Gron.) is dé 'boerderij van den heer Timmer een prooi der. vlam men geworden. als symbool Van Holland bescfiouw, waag ik het een dringende, hartelijke bede om hulp, tot de Katholieken van Holland te richten. In 't jaar 1917, midden onder deö oor log, ontstond te Graz ia Oostenrijk, een Missiebeweging, welke ondanks de benar de omstandigheden, dank zij den zicht baren zogen Gods reeds een groot aantal van voorstanders, vrienden en medewer kers bezit. Do herleving van den echt dhristelijken geest, het deelnemen aan werken van lichamelijke en geestelijke liefdadigheid, maatschappelijk en religieus werk van allerlei aard het oprichten van instel lingen der daadwerkelijke caritas en de vorming van leidende en medewerkende krachten voor deze groote Missie in eigen land. dit alles, waren de leidende gedach ten -dezer missiebeweging en harer orga nisatie. Aan het in de H. Hostie inge drukte kruis ontleent zij haar naam yam „Witte Kruis". In dezen korten tijd is reeds een groot werk door haar tot stand gebracht, alom bekend is de organisatie van de Interna tionale Katholieke Vredesbeweging door den „Wereldvredebond van het Wiite Kruis," wfelke meermalen de volle waar deering en den zegen vam den H. Vader ontving. Deze organisatie toch gaf den voornaamsten stoot tot de bevestiging en uitbreiding van de Katholieke Interna tionale daar te lande. Niet gering was ook het werken vam. het Witte Kruis voor Drankbestrijding en verzorging der drankzuchtigen; het eerste en eenigste tehuis in Oostenrijk tot redding van de drankzuchtigen is door het Witte Kruis opgericht. Een groot, aan alle eischen voldoend en goed bestierd, alcoholvrij kosthuis te Graz, is slechts het begin vam meer soortgelijke instellingen, bijv. Kalh. Tehuizen, te stichten zoowel in als buiten- Oostenrijk, wellicht ook eens in Holland. Voor de jeugdverzorging richtte het Witte Kruis een herstellingsoord op voor ondervoede kinderen, in de nabijheid van Graz. Voor de economische Onafhankelijk heid der Katholieken in Oostenrijk, bij zonder voor de bevrijding uit de afhan kelijkheid der Joden stichtte het Witte Kruis een Christliche Wirtschatgemem- schaft", een organisatie, die de economi sche belangen behartigt Deze christliche Wirtschatsgemeinschaft mag reeds terug zien op goede resultaten, zij verleent in het bijzonder steun aan noodlijdende priesters, kloosters enz. Hoofddoel van deze verschillende wer ken van het Witte Kruis is een alomvat tende hulp in de zielzorg. Hieraan geeft de nog jonge „Missionsgesellschaft"een moderne religieus-sociale orde, waaraam groote behoefte bestaat zoowel in als buiten Oostenrijk, liare krachtigste mede werking. Ofschoon de beweging en de organisatie zich voorspoedig en goei ontwikkelt bekruipt ons thans een groote vrees Voor het belli oud en de uitbreiding van het werk, dat door den omgekend grooten nood waarim Oostenrijk verkeert, ernstig gevaar loopt. Het goede kath. volk in Oostenrijk kan de gelden voor het Witte Kruis niet bij elkaar brengen, daar het zelf nauwelijks of geen middelen van bestaan heeft. De Joden en zij, die groote oorlogswinsten maakten, hebben geen begrip of gevoel voor zulk een Katholiek Missiewerk. In een dergelijke noodtoestand kam slechts die katholieke gemeenschapszin helpen, welke zoo zichtbaar in Holland's offer vaardige Katholieken leeft. Tot hen richt ik mij met de hartgrondige bede om hulp iu vertrouwen op den H. Jozef, den Voedstervader ook van ons werk. Ook de allerkleinste gaven (marken, kronen, Ooptenrijksche en Duitsche papie ren met mantel) worden in dank aan vaard. Men kan door een aangeteekend schrijven ook Hollandsche bankbiljetten aam het „Weisse Kreus," Karmeliterpfatz 5 te Graz in Oostem-ijk, zenden. Bij vooibaat een hartelijk. „Vergelt's Gott." Dr. Max Josof Metzger, Hoofdleider van het Witte Kruis te Graz. I t Voor den inhoud dezer rubriek stelt dl Redactie zich niet aansprakelijk. „DE LIEFDE BEZWIJKT NIMMER", (ST. PAULUS), „Wie de Caritas wil leeren kennen', moet naar Amsterdam gaan of wachten tot hij in den hemel komt" e= aldus schreef eens Mgr. Dr. Ariëns, Daar ik persoonlijk de waarheid "dier woorden ondervonden, beb^p Amsterdam De Duitsche delegatie voor Londen is Zondagmiddag 12 uur uit Berlijn vertrok ken. Ter uitgeleide waren rijks-kanselier Fehreribach en vice-kanselier Heinze ver schenen, die met minister Simons nog een langdurig onderhoud hadden. Op het sta tion heersohte reeds even na 10 uur groo te levendigheid. De vertegenwoordigers der Berlijnsche en buitenlandsahe pers schenen een algemeen appèl te willen hou den. Bovendien wa^ er een leger fotogra fen. Minister Simons scheen hoopvol ge stemd. Terwijl de fotografen hem onop houdelijk kiekten, snelde een journalist op hem toe, om hem een intervieuw te vra gen. De minister antwoordde echter, dat het geven van een intervieuw. hem verbo den was. Toen zette de trein zioh in beweging. Honderden stemmen riepen: „Viel Glück, Herr Ministerl" En nog tweemaal zoo luid klonk het over het slation. „Standvastig .„.-onl Standvastig blijven!" De reis geschiedde per extra-trein; de tocht giqg over Aken, Brussel, Ostende, Het technische bureaupersoneel en de tol ken zijn Zaterdagavond via Vlissingen naar Lomden vertrokken. De sancties De bijzondere correspondent van Havas seint, dat Lloyd George en Briand lang durig hebben beraadslaagd met Foch over de kwestie der eventueele sancties. Zij kwamen overeen een deskundigen commissie te belasten met het onderzoek van de wijze der toepassing yap 'dg te Parijs vastgestelde gapetieg^ v V L -■ In 'den loop van 'dei a.S. zittingen' van 'de' conferentie zullen de toelichtingen van Si mons beperkt blijven tot de middelen van Dnitschland om aan zijn verplichtingen te voldoen. Lloyd George zal uit naam -der geallieerden antwoorden en inzonderheid aandringen op de noodzakelijkheid het herstel te verkrijgen van de verwoeste ge bieden. Hij zal de vorming voorstellen van een commissie van geallieerde en Duitsche deskundigen ter bestndeering tot in bijzon derheden der Duitsche tegenvoorstellen, in vergelijking met de geallieerde voorstel len. Uit de gedachtenwisseling van de eerste ministers blijkt, dat men op het oogen- blik neigt ten gunste van economische sancties. De houding van Italië. De Londensche correspondent van de „Corrière delta Sera" seint aan zijn blad, dat Lloyd George aan Frankrijk's zijde staat, wat beitreft de dwingende actie, in dien Duitschland onredelijke tegenvoorstel len indient Lloyd George heeft te verstaan gegeven, dat Engeland mede zou doen aan eventueele militaire maatregelen. De correspondent vraagt zich af, welke de houding van Italië zal zijn en is van oordeel, dat Italië stevig contact moet houden met de geallieerden, en zonder aarzelen zijn beslissing moet nemen in ge val van een Fransch-Britsche militaire in terventie. Verschillende andere Italiaansclie bla den blijken van eenzelfde gevoelen. 1 Voorlooplge besprekingen. Reuter seint uit Londen, dat in de bij eenkomst van de Britsche en Fransche eerste ministers op Chequers, waarbij maarschalk Foch en generaal Weigand te genwoordig waren, door de premiers beslo ten werd om de vraag op welke wijze mo gelijke dwangmaatregelen tegen Duitsch land zouden worden toegepast, naar een commissie van deskundigen te verwijzen. De president van de intergeallieerde commissie van controle Noliet is te Lon den aangekomen ter bijwoning der confe rentie. Lloyd George op Chequers geinter- vieuwd, verklaarde dat hij op het oogen- blik niets bijzonders had te zeggen. ,-Maar", zoo merkte hij op, „gij kunt zeg gen, dat wc op alle mogelijkheden zijn voorbereid." Het optreden der Sinn Feiners. De politie heeft Sinn Feiners', die bij Thurless werden afgericht, verrast. De Sinn Feiners openden het vuur; de politie beantwoordde het vuur en verstrooide de opstandelingen. Ben Sinn Feiner werd ge dood; verscheiden werden gewond. Gewapende mannen hebben dien post trein tusschen Mallow.en Fermoy aange houden en een gedeelte van de post buit gemaakt Zes Sinn Feraers, die de krijgsraad had veroordeeld, zijn gisterenmorgen' om 5 uur te Cork terechtgesteld. De „veldslag" bij Macroom. Het district Macroom, waqr aan het einde der vorige week zulk een verwoede slag is geleverd tusschen de politie en Sinn Fein, is een der meest geduchte cen tra der Iersche revolutionaire beweging. De telegrammen hdbben reeds in het kort van den strijd melding gemaakt. Vrij dagochtend verlieten de politiemannen in vrachtauto's hun kazernes in Macroom Castle en begaven zich op weg naar Bally- vourney. Hun weg voerde door een vrij woest en verlaten landschap. Toen zij Coo- lavokig waren genaderd, klonken eens klaps kort ~na elkaar drie ontploffingen, waardoor de auto's onklaar werden. De weg bleek ondermijnd te zijn. Een hevig geweer- en revofvervuur'werd van achter de rotsblokken, die den naakten weg dek ten, geopend. Alhoewel de politie aanstonds ernstige verliezen leed, hield zij nog eeni- gen tijd stand, om daarna voor de'verplet terende overmacht der opstandelingen, die ongeveer vierhonderd in aantal waren, te wijken. De strijd duurde meer dan een uur vóór dat poli tieversterking uit Macroom kwam opdagen. Intusschen was eveneens een draadloos bericht naar Cork gezonden en k'wam een militaire strijdmacht, volledig uitgerust met machinegeweren, en voor zien van vliegtuigen, in versneld tempo aanrukken. De republikeinen namen daar op de vlucht, nagejaagd door de troepen der kroon. Den geheelen namiddag hadden hier en daar nog kleine gevechten plaats. Tegen den avond reden de auto's met ge wonden terug. Deze „veldslag" wordt de grootste ge acht, welke tot dusver nog tusschen de strijdmacht der kroon en de Iersche repu blikeinen is 'gestreden. DE DROOGLEGGING VAN DE VEREENIGDE STATEN. De New-Yorksche correspondent van de „Daily Telegraph" seint dat in alle klassen der Amerikanen de meening heerscht dat de huidige drankwet niet kan worden door gevoerd en dat het Congres eerlang maat regelen zal moeten nemen, die dronken schap tegen gaan, doch tevens persoon lijke vrijheid waarborgen. De voorstanders van drankverbod raadplegen nu zelfs reeds met den „vijand" over een wijziging in "de wet, omdat zij vreezen, dat een verder voortbestaan van de „klucht" vau drank verbod, zal uitloopen op toestanden, erger dan die, welke voor de „droog"-legging bestonden. De tegenstanders der wet willen wel overleggen, omdat ze weten dat er in het land een groote tegenstand bestaat te gen den terugkeer van de vroegere tappe rijen en het onbeperkt drankverbruik. Dr. Russell Conweil, predikant van de Grace Baptist Temple te Philadelphia, heeft zich aan het hoofd der bemiddelaars geplaatst om een wijziging van de drank wetgeving te .verkrijgen, die ieder bevre digen zak Op dit oogenbiik geeft men niet öm het verbod, zegt hij en is dus de wet een totqle niiriukking. Hjj geloof) dat het volk dronkenschap wil tegengaan, "doch g'eetï Öachtengahg van eten Minister van Wa- wet kan ingaan tegen het algemeen bewust zijn van een voile. Dus dient men den Amerikanen nog eens duidelijk te vragen wat zij bedoeld hebben, toen zij zich voor de huidige drankwet verklaarden. HET EDLENMLJNVRAAG8TUK IN ENGELAND. Hodges, de secretaris van den Mijnwer- kersbond, hooft, naar Reuter meldt, in een redevoering over de kolencrisis or nog eens op gewezen, dat het eenige middel om de kolenindustrie nieuw 'leven te geven zou zijn om het bedrijf te behandelen als een nationale zaak, en de kolen te glaan verkoopou onder don kostprijs. Het verschil zou dan aan mijn eigenaars en mijnwerkers door de regee- ring moeten worden botaald, totdat de industrie weer geheel eu al was hersteld. Het was het streven van de mijnwerkers- bond om van do kolennij verheid een na tionaal bedrijf to maken. De regeering schijnt te zullen blijven bij baar plan de steenkool-industrie geheel buiten regoerings-contróle te stellen op 31 Maart e.k. in plaats einde Augus tus zooals aanvankelijk was bedoeld. Bij aldien de regeeringscontróle tot einde Augustus werd voortgezet, zou dit feite lijk beteekenen dat do schatldst oen ver kapt subsidie zou geven van negentien millioen pond sterling, wat in deze tij don van bezuiniging zeker niet te ver dedigen zou wezen. S&&3EEÉGDE BU1TEKL. BERlCHTEte, Terwijl in 1920 de scheepsbouwwer- vcn in Engeland nog enkele bestellingen kregen voor nieuwe schepen, is tot dus verre in 1921, naar de „Daily Telegraph" meldt, bij geen enkele sciheepsbouw-tirma een order geplaatst, er is geen vraag naar nieuwe scheepsruimte. De bouwkosten en die om een schip over de wateren te brengen, zijn van dien aard geworden, dat schepen doen bouwen niet meer leunt. De toestand aan de werven is treurig en- is nog verergerd door de slaking der schijnwerkers, waardoor het aantal w-erk- loozen steeds toeneemt. Reuters bijz. dienst meldt, dat bet vroegere Duitsche transportschip .Hunt- spill," hetwelk binnen een paar dagen met troepen naar het Verre Oosten 'had moeten vertrekken, in het dok van Southampton gedeeltelijk is gezonken. Men veronder stelt geen opzet, doch gelooft dat er water binnenkwam door een open patrijspoort. -De commissie voor de mijnen in België heeft besloten de -steenkoolprijzen en 'de loonen der mijnwerkers te verlagen. De vertegenwoordigers der arbeiders heb ben in een loonsverlaging van 5 "met ingang van 1 Maart toegestemd op voor-, waarde, dat de verlaging van de steen koolprijzen tegelijkertijd plaats heeft. De vertegenwoordigers der mijneigenaars heb ben toegezegd een onverwijlde verlaging van 10 a 15 te zullen bewerkstelligen, indien een loonsverlaging als recompensa- tie 'wordt ingevoerd. De bond van het Parijsche politieper soneel heeft dezer dagen een algemeene vergadering gehouden, waar in een motie de ovenheid en de magistratuur gevraagd wordt „het noodige te doen ter bescher ming van de ordebewaarders," die „maar al te vaak dienen lot schijf voor de mis dadigers," zonder dat dezen iels anders riskeeren dan vrijspraak of een belache lijk geringe straf. De strijd tegen het leger der misdaad mo'et niet met botte wapenen gevoerd worden; degenen, die zoo moedig het leven wagen voor de verdediging van de maatschappij,- hebben recht op grootere belangstelling en meer bescherming. Frankrijk moet, zooals men weet, nóg zes maarschalken hebben (het schijnt in de bedoeling te liggen deze dignitaris sen in de toekomst te belasten met het bevel over een legergroep tot dus ver verleende de maarschalksstaf slechts een waardigheid). Het „Journal" looft prijzen uit voor oud-strijders en burgers, voor dengene, die zes namen noemt vanaanvoerders, die- het meest voor de benoeming in aan merking komen, die het meest de be lichaming zijn van hel heldnaftige en zegevierende Frankrijk. Prijswinners zijn degenen, die op de gelukkigste wijze het volksoordecl zullen hebben weergegeven. Het totaal bedrag der prijzen is 20,000 frs. Gisteren is te Weenen een spoorweg beambte gearresteerd, die sedert 1917 voortdurend verduisteringen van douane- gelden had gepleegd en den Oostenrijk- schen staat voor 18 millioen kronen liad bestolen. EEN ROOVERBENDE.- Een roovergeschiedenis, die aan de ergste verhalen van de „Wild West" in Noord-Amerika herinnert, heeft zich Zater dagavond in de naaste omgeving van Berlijn afgespeeld. Bij Slraussberg werd ©een auto-omnibus met twinlig personen door een gewapende rooverbende over vallen. Onder het geroep: „Handen om hoog, of wij schieten" plunderden de roo vers de passagiers totaal uit, waarna de roovers er in slaagden met hun rijken buit in het nachtelijk donker te verdwij nen. 1 Zaterdag had onder de kust van Panama een botsing plaats tusschen een stoomboot en den torpedojager „Wóol- sey". De torpedojager .zonk. De begelei; d-ende jagers redden het grootste deel van de bemanning der „Woolsey". Een man werd gedood, vijftien worden vermist. De Elecltciteilsvoorziening. Het is geen alledaagsch onderwerp, ■waarmee de Tweede Kamer zich Donder dag cn Vrijdag j.l. heet bezig gehouden eu voortgaat zich bezig te houden. Hef doel toch van het wetsontwerp in zake dé eleotricxteitsvoorziening is, deze voor ziening in haar geheel te concenlreeren in handen sas -Vader SJaat. Ia des ge- terstaat, zal de samenbrenging van d«i opwekking van electriciteit in enkele een, Iralcn voor het geheele._ land, de meeat economische stroomvoorziening uitmaken Uit die gevoerde débatten is reeds zeer duidelijk gebleken, dat tegen het wets ontwerp van meer dan één zijde ern stige oppositie bestaat. Tot dusver wa< alleen de heer De Muralt de eenige voorstander. Daarentegen ontpopten zich als onvoorwaardelijke tegenstander van het wetsontwerp de lieeren De Kan ter, Zijlstra, Visser van IJzendoorn en Treub, zooals men ziet, vog-els van di verse politieke pluimage. Heigeen ver klaarbaar is, daar het ontwerp weinig of eigenlijk niets met de politiek te ma ken heeft. Oo-k de rede van het katho lieke Kamerlid, den heer van Vuuren, Was een doorloopende aanval op de voorgestelde oentralis'atie, al behield hij zich zijn stc mook nog voor. Bezien we eerst even de rede van den voorstander, d enheer De Muralt, dank'an al gauw gezegd worden, dat diens voor naamste argumenten vóór het ontwerp, zuiver negatief waren. Men klaagt over de liooge kosten? Deze zal men, afge zien van het ontwerp, op den duur toch moeten maken, wil men het electriciteits- bcdrijf tot grooler ontwikkeling brengen, M envraagt om e ennauwkeurige kosten berekening? Dat is een onmogelijkheid. In deskundige kringen is men het er over eens, dat een kostenberekening, zelfs voor slechts vijf jaar onmogelijk is. Klaagt men over de onzekerheid omtrent de richting, waarin het eventueele Staats bedrijf zich zal ontwikkelen, dan ziet de heer De Muralt juist het mooie in het ontwerp in het feit, dat het zóó soepel is, dat het bedrijf zich op elke wijze eu in elke richting zal kunnen ontwikkelen. Het eenige positieve argument, hetwelk we van dezen voorstander vernamen, was zijn besliste voorliefde Voor centralisatie van het bedrijf. Tenslolle gaf deze spr. een uitvoerige kritiek op 't adres van het Centraal Industrieel Verbond, waarin namens 600 van de meest bekende on dernemingen op verwerping van het ontwerp wordt aangedrongen. I11 verschillende bewoordingen slelden de heeren Visser van IJzendoorn en Treub, dé eenvoudige, doch prealabele vraag: nu het electricileitsbedrijf, dank zij de energie van gemeentebesturen en provincies zicii in betrekkelijk korten tijd zoodanig gunstig ontwikkeld lieeft, dat eieclricileit in 1917 reeds voor 80 pet. der bevolking beschikbaar was, nu dit bedrijf zich blijft ontwikkelen lot toene mende tevredenheid der afnemers, welke reden is er dan voor den Staat, om zich yan dit bedrijf meester te maken en het in een staatsmonopolie om te zetten? Het eenige redeelijke antwoord op deze vraag kan toch slccl^s zenn, dat de ze kerheid wordt geboden, dat de Slaat het beter zal doen, dan tot dusver geschied de. Deze zekerheid nu wo'rdt noch in de stukken, noch door de voorstanders, ia een enkel opzicht geboden. Integendeel, men verklaart van die zijde openlijk, da/ de waarborgen voor een spoedige ont wikkeling niet geschonken kunnen wor den, omdat de facloren, die het bedrijf beheerschen, daarvoor van te wisselen den aard zijn. Niet minder onzekerheid beslaat er ten aanzien van de financieete vooruitzichten. Op deze bedenkelijke leemte wees ook de heer Zijlstra. De heer Treub maakte er d enMinister een vrij scherp verwijt van, dat hij de finan- cieele verantwoordelijkheid voor dit ont werp, welks aanvankelijke kosten op 125 millioen worden geraamd (een raming, die door de meeslcn veel te laag geacht ■rordl) had aanvaard, zonder zich om een renlabilileitsrekening te bekommeren De critiek der tegenstanders concen- (rcerde zioh in hoofdzaak op de beoog de concerlralies in 't bedrijf. De heel van Vuuren merkte op, dat de voorstan ders de verantwoordelijkheid voor de aanvaarden. De bedreifszekerheid zat door centralisatie van het bedrijf ven- minderen, hoe omvangrijker immers het spanningsnet, des te ernstiger en uiige breider zulen de gevolgen zijn vau eei> plotseling defect. Het stakingsgevaar is grooter. Wat de defensicbelangen be treft, wees de heer Zijlstra er op, dat ik tijd van oorlog dé geehele electriciteits- voorziening in ons land gemakkelijker kan worden vernietigd door hét werper- ven bommen uit vliegtuigen e.d., indieD slechts enkele, dan als er tlarijke centra les zijn., De heer Treub herinnerde er boven dien aan, dat ook volgens -de deskundi gen, de meest economische 1 ever in»* geenszins döor een zoo groot mogelijk' -concentraties der centrales bereikt word» Hoe groot een centrale moet zijn, om zoo economisch mogelijk te kunnen leve- ren, is overigens weer een dier talrijke, bij deze materie rijzende technische vra gen, waarover de meeningen der experts zeer aanzienlijk uiteenloopen. Neemt dé Kamer dit ontwerp aan, zoo besloot dé heer Treub zijn reden, dan* wil dit zeg gen, dat men tientall enmillioencn uit geeft, zonder te weten, wat men wil, zon der te weten, hoe men wit en zonder té weten, hoeveel dat zal kosten, als men later eindelijk weet, wat men wil en hoe men wil. Een goede „Kamer" heeft het electri- citeits-ontwerp tot dusver niet. We dienen echter af te wachten, wat de andere spTekers en de Ministers zul- 1 enzeggen. (Ongecorrigeerd). Slapte In Handel en Bedriji. Dc N. V. Glas- en Spiegelfabriek A. L. J. Wernink te Twello deelde aan hare ai Leiders mede, dat voortaan loon za! worden uitbetaald 'op stukwerk tegen vast tarief. Wie dat niet .willen, worder op 5. Maart ontslagen. émm - i --

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 2