BUITENLAND.
INGEZONDEN.
flt
I-
e
Korte Berichten.
De Conferentie te Londen.
De toestand in Ierland.
Parlementaire Kroniek.
■0
'm
f
.m
asïé hand hef stuurrad Hanteert en door
ijn manoeuvreeren veel aan de redding
lijdraagt. De woeste zee beukt de dieplig
gende jol. Met alle krachtsinspanning
komt men bij de stoomtrawler, maar men
is er nog niet. Een aanloopende golf neemt
(het bootje op, kwakt het tegen de zij van
de „P. C." dat alles kraakt en barst. De
«jol is verbrijzeld, doch.,., allen zijn ge
red en aan dek der „Pieter Cornelis."
Uitgeput staan ze daar, de vier zeelie
den, jong volk, de meesten bijna nog kin-
aderen, de kapitein als oudste is 30 jaar.
(Ruim 48 uren zijn ze „overal" (aan dek)
geweest, zonder slaap eten of drinken; al-
des was onder water of door de overloo-
yende zeeën weggeslagen.
Vier schepen had men zien passeeren,
die geen hulp boden en alle hoop op red
ding had men dan ook opgegeven en
jnen wachtte gelaten het wreede noodlot
W, toen eensklaps de vuren Van de „Pie-
'•ier Cornelis" in het zicht kwamen.
De laatste vuurpijl werd afgeschoten
fen toen alle seinvlaggen in petroleum ge-
fdrenkt en 'op tien stokken gelijktijdig in
'brand waren gestoken, was de laatste po
nging tot redding gedaan, die gelukkig
iimet succes bekroond werd.
Full speed ahead gaat het nu op huis
an. Juist is men onder stoom of de
emel is met pikzwarte wolken bedekt,
Ide storm, even later aangroeiende tot een
■orkaan, breekt als een razende Roland
los en wild en witgekuifd stuift de zee
(omhoog, de stoomboot vau alle kanten
^beukende en bespringende als wilde ze
yuit gramschap voor het laatst nog een
'ipoging wagen om de prooi te ontrukken,
(twaarvan ze zich zoo goed als zeker
'ijvaande.
Ruim iy2 uur heeft de redding ge-
'iduurd, een tijd vol van emotie voor red
ders en geredden.
j( „En nou geen krimp meer", zegt Koe
lman joviaal tot den kapitein, „jullie bent
1 tnu aan boord: van één der beste zeeschepen
Lvan IJmuiden; eten en drinken is er plen-
ity aan boord', eet, drink en ga slapen!"
Den i8den Januari j.l. liep de IJM 146
(onder hevig stormweer de haven van
'IJmuiden binnen De Duitsche geredden
gwerden aan de goede zorgen van den
ftjuitschen Vice-Consul toevertrouwd. Vol
dof waren ze over die hulp,, bijstand en ver-
fpleging aan boord der IJ M 146 genoten.
{'Na een hartelijk afscheid van hun redders
Overtrokken ze naar hun Heimat.
Weer kan in de annalen der Hollandscbe
feeevaart „een kranige redding op zee" ge-
iboekt worden. Hulde aan zulke mannen,
'die zelfbehoud1, familie, ja alles opofferen,
Jiun leven in de waagschaal stellen om
<l'at hunner medemensdhen te redden.
De namen dezer helden zijn: Jan Koo
iman,schipper te IJmuiden; Arend Akker-
£man, stoker te IJmuiden; Arie Visser,
s inatroos te Egmond aan Zee en Reijer Tol,
(kok te Velseroord.
Reedis kreeg schipper Koeman van de
(Duitsche regeering een schrijven met dank
yvoor de kranige redding en het menscElie-
yvend hulpbetoon aan die bemanning van
pden Duitschen driemastschoener „Daisy"
bewezen.
I EEN MISLUKTE DEMONSTRATIE.
De groote openluchtmeeling door het
f .WcTkloozen-Agitalie-Comibé Zondagmor
gen voor werkende en werklooze p.'--i
vders op het Parkschouwburgterrc, te
(Amsterdam uitgeschreven, om te demon-
js'treeren voor productief werk of vol
.loon, waarvoor de sprekers waren aange
kondigd: mevr. v. Zelm en de heeTen Lou
de Visser en Baureis, was slechts door
'ieen 50-tal personen bezocht. De massa-
demons Ir^ tie, welke, na afloop zou plaats
pinden, werd wegens gebrek aan deelne-
oners afgelast,
Staat eens gauw op, zei de vrouw
van Flup, 'k geloof dat er iemand in
(huis isl I j
(i Flup stond op, en luisterde.
i\ Ge zijt' gek, sprak hij. En hij kroop
.weer onder de dekens. Maar zijn vroutw
liet niet los.
'k Hoor heel zeker iets, zegde ze,
('k Hoor het zoo duidelijk.
Flup stond weer op, deed de deur open
ên riep in de gang: Is daar iemand?
i En van beneden kwam een stem die riep:
t ffeiel
V Zie-de wel, zei Flup, dat er niemand
(piet is. En hij kroop er weer in,
t DE BRAND TE ZWOLLE.
f Liet do nadere berichten omtrent "den
brand te Zwolle in de Centrale werk
plaats der Staatsspoor, blijkt, dat deze
"geen ernstig was. Toen omstreeks half,
/twee, aldu3 verneemt het „N. v. d. D."
.uit Zwolle de zware alarmstoomfluit der
'fabriek meer dan een half uur nu en
'dan met stooten bleef gillen, waardoor
(velen in hun* slaap werden wakker ge
schud, sloeg menigeen vooral in de om
geving van het onheil, de angst om het
hart. Een hel verlichte plek aan den
nachtelijken hemel wees tot op verren
'afstand de plok aan, waar het vuur zijn
vernielende kracht deed gelden. Want
het brandde geweldig. In de afdeelihng
''die voor een jaar of vier was bijge-
(bouwd en gedeeltelijk vernield, waren de
schilderswerkplaatsen en lakkerij. De aan-
.wezige voorradpn benoodigdheden als olie,
(terpentijn, enz., gaven aan de vlammen
zee ^een welkom voedsel. De brandweer
vermocht in den beginne vejlig. De op-
iperhrandmeester die zelf zeer vlug aan
wezig was, trad met tact op en dat de
brand tot dezen óénen vleugel beperkt
bleef, is voor een groot deel aan zijn
.Optreden te danken. Toen het gevaar voor
uitbreiding ernstig werd, liet men door
de alarmfluit de werklieden der fabriek
oproepen en het duurde nog tot ruim
i5 uur voor de stadsbrandweer kon in
rukken. 1 - I 1
Het scheen wel, dat de autoriteiten van
de Centrale Werkplaats het er op hadden
gezet, om de pers niet op het terrein van
(den brand toe te laten. Tot tweemaal toe
Werd daartoe vergeefsche moeite gedaan.
De volgende bijzonderheden werden aan
het blad nog ïaa mec£ jlasjesa zijde
medegedeeld, docH zijn niet te controleer
ren. Uit de Emmawijk heeft men al voor
12 uur licht in de nfdeeling gezien. Er
zouden in verbrand zijn o.m. 16 of 19 wa
gons. w.o. D-wagens, die gerestaureerd
warcii. De schade wordt geraamd op
600.000, volgens anderen wel een mil-
lioen gulden.
Nog een bijzonderheid. Op de werk
plaats was juist op den dag van de ramp,
een nieuwe groote brandspuit aangeko
men. Deze kon direct dienst doen; in-
tusschen is met een aantal slangeni op de
waterleiding het vuur bedwongen.
EEN PROCES OM 4.000.000.
Door mr. Herman J. Keizer to Amster
dam aldaar is een civiele rechtsverordeninig
aanhangig gemaakt tegen een bankierszaak
te dezer stede tot storting van een bedrag
van 4.000.000 als deelneming in een syn
dicaat. Eerstdaags moet op dezen eisch
geantwoord worden.
DE DOOD VAN DEN VLIEGER PARGE.
In verband met het treurig einde van
den Fokker-piioot Parge, deelde de heer
Fokker in een onderhoud met de red.
van de „Tel." het vólgende mee:
„Parge startte, zooals het zijn gewoonte
was, met een zeer korten aanloop. Na
oven gerold te hebben, trok hij den jager
steil omhoog. Op 60 meter gekomen is een
van de twee gebeurd: óf de motor stopte
uit zichzelf, óf Parge nam het gas weg.
Ik acht dit laatste het meest waarschijn
lijk, omdat ik vermoed, dat hij de ma
chine „overgetrokken" heeft. Het toestel
stond te steal in de lucht; de schroef kan
daardoor de machine niet snel genoeg op
trekken, en het toestel verloor aan snel
heid.-In zoo's geval tracht de vlieger zijn
toestel te redresseeren, en het weer op te
vangen. Hier deed het 'noodlottige feit zich
Qphter voor, dat de hoogte te gering was
om den jager op te vangen, en hij links
afgleed en met den neus op den grond
plofte. Ik geloof, dat, als Parge 20 meter
hooger was geweest, hij het toestel had
kunnen vangen. Dan ware niets gebeurd.
ER WAS NIEMAND.
Parge, die vroeger onder-officier in het'
Duitsche vliegercorps is geweest, was een
brutaal piloot. Andere vliegers, zooals De
Waal en ook ik zelf, hebben hom meer
malen gewaarschuwd. Het korte aanloopje
en het steil optrekken waren karakteris
tieke eigenschappen van dezen, overigens
voortreffelijken, vlieger!
Den laatsten tijd heeft hij bijna uitslui
tend zware verkeers-eendekkers ingevlo
gen. Deze trekken trager op en ik kan me
voorstellen, dat hij het gevoel voor een
sterk, licht militair jachtvliegtuig verloten
had. Dat het een fout van het toestel is
geweest, acht ik uitgesloten. Dit toestel is
van hetzelfde type, waarvan het Neder-
landsöhe leger er een groot aantal heeft
Ze zijn al langen tijd in gebruik, cn heb
ben bijna drie-en-een-half-duizend uur ge
vlogen, zonder dat er een ernstig onge
val heeft plaats gehad.
Het toestel, zooals wij het daar vonden,
was niet wat men noemt, een hoop ijzer
en hout. Het is beschadigd en ».vel bet
meest aan het landingschassis, dat schuin
met een snelheid vam meer dan 100 K.M.
tegen den grond is gekomen."
EEN MEDELIJDEND HOOFDAGENT.
Zekere v. d. P.te Nieuw-Helvoet (Z. II.)
had een 1/10 lot genomen in de Nat. Ver
zekering- en Herverzekering-Maatschappij
te 's-Gravcnhage, dat niet uitgerokken was,
zoodat hij meende, rat er een niet op was
gevallen. Bij de naloting kwam het lot uit
op de 1000, met 30.000 premie, zoo
dat hem toekwam 1317.50. De hoofd
agent V. te Nieuwenhoorn betaalde hem
zg. uit medelijden 650 uit. Uit dank
baarheid gaf v. d. P. hem 40 en den
agent 50 fooi. Door buren is dit uitge
komen, waarop de politie de zaak in on-
daan en het is. gevonden; hij is in voor-
derzoek nam. Bij V. is huiszoeking ge-
loopig arrest gesteld. (Centr.)
Tegen den Zomertijd. Het hoofd
bestuur van de Hollandscbe Mpij. van
Landbouw heeft aan den Minister van
Landbouw verzocht te willen bewer
ken) dat nog dit jaar de oude tijdreke
ning hersteld worde.
Naar het „Huisgezin" verneemt,
wordt de zomertijd op 4 April in
gevoerd,
Crisis-reliquien. Bij 'de veiling van
pl.m. 4000 vaten gezouten pronkboonen
van de Coöp. Inmak'erij te Hoogezand
Sappemeer zijn gegund 1680 vaten, tegen
0.50 tot 1.20 per vat.
Overreden en gedood. Te Utrecht werd
een 6-iarig meisje, dat in de Adelaarstraat
nog vóór een tram wilde oversteken, ge
grepen en doodgereden. Het lijkje was ver
schrikkelijk verminkt. De trambestuurder
deed alles om het ongeval te voorkomen,,
doch het mocht niet baten.
Door de dorschmachiné gedood.
Te Horde (Gr.) is Zaterdag dé dienstbode
A. P. door een stoomdorschmaehine ge
grepen en gedood.
Slaapziekte. Te Laren (G.) doet zich
een geval van slaapziekte voor. Een 14-
jarige knaap aldaar slaapt reeds qgn week
lang onophoudelijk voort
Te Sellingen (Gron.) is dé 'boerderij
van den heer Timmer een prooi der. vlam
men geworden.
als symbool Van Holland bescfiouw,
waag ik het een dringende, hartelijke
bede om hulp, tot de Katholieken van
Holland te richten.
In 't jaar 1917, midden onder deö oor
log, ontstond te Graz ia Oostenrijk, een
Missiebeweging, welke ondanks de benar
de omstandigheden, dank zij den zicht
baren zogen Gods reeds een groot aantal
van voorstanders, vrienden en medewer
kers bezit.
Do herleving van den echt dhristelijken
geest, het deelnemen aan werken van
lichamelijke en geestelijke liefdadigheid,
maatschappelijk en religieus werk van
allerlei aard het oprichten van instel
lingen der daadwerkelijke caritas en de
vorming van leidende en medewerkende
krachten voor deze groote Missie in eigen
land. dit alles, waren de leidende gedach
ten -dezer missiebeweging en harer orga
nisatie. Aan het in de H. Hostie inge
drukte kruis ontleent zij haar naam yam
„Witte Kruis".
In dezen korten tijd is reeds een groot
werk door haar tot stand gebracht, alom
bekend is de organisatie van de Interna
tionale Katholieke Vredesbeweging door
den „Wereldvredebond van het Wiite
Kruis," wfelke meermalen de volle waar
deering en den zegen vam den H. Vader
ontving. Deze organisatie toch gaf den
voornaamsten stoot tot de bevestiging en
uitbreiding van de Katholieke Interna
tionale daar te lande.
Niet gering was ook het werken vam.
het Witte Kruis voor Drankbestrijding en
verzorging der drankzuchtigen; het
eerste en eenigste tehuis in Oostenrijk tot
redding van de drankzuchtigen is door
het Witte Kruis opgericht. Een groot, aan
alle eischen voldoend en goed bestierd,
alcoholvrij kosthuis te Graz, is slechts het
begin vam meer soortgelijke instellingen,
bijv. Kalh. Tehuizen, te stichten zoowel in
als buiten- Oostenrijk, wellicht ook eens
in Holland.
Voor de jeugdverzorging richtte het
Witte Kruis een herstellingsoord op voor
ondervoede kinderen, in de nabijheid van
Graz.
Voor de economische Onafhankelijk
heid der Katholieken in Oostenrijk, bij
zonder voor de bevrijding uit de afhan
kelijkheid der Joden stichtte het Witte
Kruis een Christliche Wirtschatgemem-
schaft", een organisatie, die de economi
sche belangen behartigt Deze christliche
Wirtschatsgemeinschaft mag reeds terug
zien op goede resultaten, zij verleent in
het bijzonder steun aan noodlijdende
priesters, kloosters enz.
Hoofddoel van deze verschillende wer
ken van het Witte Kruis is een alomvat
tende hulp in de zielzorg. Hieraan geeft
de nog jonge „Missionsgesellschaft"een
moderne religieus-sociale orde, waaraam
groote behoefte bestaat zoowel in als
buiten Oostenrijk, liare krachtigste mede
werking.
Ofschoon de beweging en de organisatie
zich voorspoedig en goei ontwikkelt
bekruipt ons thans een groote vrees Voor
het belli oud en de uitbreiding van het
werk, dat door den omgekend grooten
nood waarim Oostenrijk verkeert, ernstig
gevaar loopt.
Het goede kath. volk in Oostenrijk kan
de gelden voor het Witte Kruis niet bij
elkaar brengen, daar het zelf nauwelijks
of geen middelen van bestaan heeft. De
Joden en zij, die groote oorlogswinsten
maakten, hebben geen begrip of gevoel
voor zulk een Katholiek Missiewerk. In
een dergelijke noodtoestand kam slechts
die katholieke gemeenschapszin helpen,
welke zoo zichtbaar in Holland's offer
vaardige Katholieken leeft. Tot hen richt
ik mij met de hartgrondige bede om hulp
iu vertrouwen op den H. Jozef, den
Voedstervader ook van ons werk.
Ook de allerkleinste gaven (marken,
kronen, Ooptenrijksche en Duitsche papie
ren met mantel) worden in dank aan
vaard. Men kan door een aangeteekend
schrijven ook Hollandsche bankbiljetten
aam het „Weisse Kreus," Karmeliterpfatz
5 te Graz in Oostem-ijk, zenden.
Bij vooibaat een hartelijk. „Vergelt's
Gott."
Dr. Max Josof Metzger,
Hoofdleider van het Witte Kruis te Graz.
I t
Voor den inhoud dezer rubriek stelt dl
Redactie zich niet aansprakelijk.
„DE LIEFDE BEZWIJKT NIMMER",
(ST. PAULUS),
„Wie de Caritas wil leeren kennen',
moet naar Amsterdam gaan of wachten
tot hij in den hemel komt" e= aldus
schreef eens Mgr. Dr. Ariëns,
Daar ik persoonlijk de waarheid "dier
woorden ondervonden, beb^p Amsterdam
De Duitsche delegatie voor Londen is
Zondagmiddag 12 uur uit Berlijn vertrok
ken. Ter uitgeleide waren rijks-kanselier
Fehreribach en vice-kanselier Heinze ver
schenen, die met minister Simons nog een
langdurig onderhoud hadden. Op het sta
tion heersohte reeds even na 10 uur groo
te levendigheid. De vertegenwoordigers
der Berlijnsche en buitenlandsahe pers
schenen een algemeen appèl te willen hou
den. Bovendien wa^ er een leger fotogra
fen. Minister Simons scheen hoopvol ge
stemd. Terwijl de fotografen hem onop
houdelijk kiekten, snelde een journalist op
hem toe, om hem een intervieuw te vra
gen. De minister antwoordde echter, dat
het geven van een intervieuw. hem verbo
den was.
Toen zette de trein zioh in beweging.
Honderden stemmen riepen: „Viel Glück,
Herr Ministerl" En nog tweemaal zoo luid
klonk het over het slation. „Standvastig
.„.-onl Standvastig blijven!"
De reis geschiedde per extra-trein; de
tocht giqg over Aken, Brussel, Ostende,
Het technische bureaupersoneel en de tol
ken zijn Zaterdagavond via Vlissingen
naar Lomden vertrokken.
De sancties
De bijzondere correspondent van Havas
seint, dat Lloyd George en Briand lang
durig hebben beraadslaagd met Foch over
de kwestie der eventueele sancties.
Zij kwamen overeen een deskundigen
commissie te belasten met het onderzoek
van de wijze der toepassing yap 'dg te
Parijs vastgestelde gapetieg^ v V
L -■
In 'den loop van 'dei a.S. zittingen' van 'de'
conferentie zullen de toelichtingen van Si
mons beperkt blijven tot de middelen van
Dnitschland om aan zijn verplichtingen te
voldoen. Lloyd George zal uit naam -der
geallieerden antwoorden en inzonderheid
aandringen op de noodzakelijkheid het
herstel te verkrijgen van de verwoeste ge
bieden. Hij zal de vorming voorstellen van
een commissie van geallieerde en Duitsche
deskundigen ter bestndeering tot in bijzon
derheden der Duitsche tegenvoorstellen,
in vergelijking met de geallieerde voorstel
len.
Uit de gedachtenwisseling van de eerste
ministers blijkt, dat men op het oogen-
blik neigt ten gunste van economische
sancties.
De houding van Italië.
De Londensche correspondent van de
„Corrière delta Sera" seint aan zijn blad,
dat Lloyd George aan Frankrijk's zijde
staat, wat beitreft de dwingende actie, in
dien Duitschland onredelijke tegenvoorstel
len indient Lloyd George heeft te verstaan
gegeven, dat Engeland mede zou doen aan
eventueele militaire maatregelen.
De correspondent vraagt zich af, welke
de houding van Italië zal zijn en is van
oordeel, dat Italië stevig contact moet
houden met de geallieerden, en zonder
aarzelen zijn beslissing moet nemen in ge
val van een Fransch-Britsche militaire in
terventie.
Verschillende andere Italiaansclie bla
den blijken van eenzelfde gevoelen. 1
Voorlooplge besprekingen.
Reuter seint uit Londen, dat in de bij
eenkomst van de Britsche en Fransche
eerste ministers op Chequers, waarbij
maarschalk Foch en generaal Weigand te
genwoordig waren, door de premiers beslo
ten werd om de vraag op welke wijze mo
gelijke dwangmaatregelen tegen Duitsch
land zouden worden toegepast, naar een
commissie van deskundigen te verwijzen.
De president van de intergeallieerde
commissie van controle Noliet is te Lon
den aangekomen ter bijwoning der confe
rentie.
Lloyd George op Chequers geinter-
vieuwd, verklaarde dat hij op het oogen-
blik niets bijzonders had te zeggen.
,-Maar", zoo merkte hij op, „gij kunt zeg
gen, dat wc op alle mogelijkheden zijn
voorbereid."
Het optreden der Sinn Feiners.
De politie heeft Sinn Feiners', die bij
Thurless werden afgericht, verrast. De
Sinn Feiners openden het vuur; de politie
beantwoordde het vuur en verstrooide de
opstandelingen. Ben Sinn Feiner werd ge
dood; verscheiden werden gewond.
Gewapende mannen hebben dien post
trein tusschen Mallow.en Fermoy aange
houden en een gedeelte van de post buit
gemaakt
Zes Sinn Feraers, die de krijgsraad had
veroordeeld, zijn gisterenmorgen' om 5
uur te Cork terechtgesteld.
De „veldslag" bij Macroom.
Het district Macroom, waqr aan het
einde der vorige week zulk een verwoede
slag is geleverd tusschen de politie en
Sinn Fein, is een der meest geduchte cen
tra der Iersche revolutionaire beweging.
De telegrammen hdbben reeds in het
kort van den strijd melding gemaakt. Vrij
dagochtend verlieten de politiemannen in
vrachtauto's hun kazernes in Macroom
Castle en begaven zich op weg naar Bally-
vourney. Hun weg voerde door een vrij
woest en verlaten landschap. Toen zij Coo-
lavokig waren genaderd, klonken eens
klaps kort ~na elkaar drie ontploffingen,
waardoor de auto's onklaar werden. De
weg bleek ondermijnd te zijn. Een hevig
geweer- en revofvervuur'werd van achter
de rotsblokken, die den naakten weg dek
ten, geopend. Alhoewel de politie aanstonds
ernstige verliezen leed, hield zij nog eeni-
gen tijd stand, om daarna voor de'verplet
terende overmacht der opstandelingen, die
ongeveer vierhonderd in aantal waren, te
wijken. De strijd duurde meer dan een uur
vóór dat poli tieversterking uit Macroom
kwam opdagen. Intusschen was eveneens
een draadloos bericht naar Cork gezonden
en k'wam een militaire strijdmacht, volledig
uitgerust met machinegeweren, en voor
zien van vliegtuigen, in versneld tempo
aanrukken. De republikeinen namen daar
op de vlucht, nagejaagd door de troepen
der kroon. Den geheelen namiddag hadden
hier en daar nog kleine gevechten plaats.
Tegen den avond reden de auto's met ge
wonden terug.
Deze „veldslag" wordt de grootste ge
acht, welke tot dusver nog tusschen de
strijdmacht der kroon en de Iersche repu
blikeinen is 'gestreden.
DE DROOGLEGGING VAN DE
VEREENIGDE STATEN.
De New-Yorksche correspondent van de
„Daily Telegraph" seint dat in alle klassen
der Amerikanen de meening heerscht dat
de huidige drankwet niet kan worden door
gevoerd en dat het Congres eerlang maat
regelen zal moeten nemen, die dronken
schap tegen gaan, doch tevens persoon
lijke vrijheid waarborgen. De voorstanders
van drankverbod raadplegen nu zelfs reeds
met den „vijand" over een wijziging in "de
wet, omdat zij vreezen, dat een verder
voortbestaan van de „klucht" vau drank
verbod, zal uitloopen op toestanden, erger
dan die, welke voor de „droog"-legging
bestonden. De tegenstanders der wet willen
wel overleggen, omdat ze weten dat er in
het land een groote tegenstand bestaat te
gen den terugkeer van de vroegere tappe
rijen en het onbeperkt drankverbruik.
Dr. Russell Conweil, predikant van de
Grace Baptist Temple te Philadelphia,
heeft zich aan het hoofd der bemiddelaars
geplaatst om een wijziging van de drank
wetgeving te .verkrijgen, die ieder bevre
digen zak
Op dit oogenbiik geeft men niet öm
het verbod, zegt hij en is dus de wet een
totqle niiriukking. Hjj geloof) dat het volk
dronkenschap wil tegengaan, "doch g'eetï Öachtengahg van eten Minister van Wa-
wet kan ingaan tegen het algemeen bewust
zijn van een voile. Dus dient men den
Amerikanen nog eens duidelijk te vragen
wat zij bedoeld hebben, toen zij zich voor
de huidige drankwet verklaarden.
HET EDLENMLJNVRAAG8TUK IN
ENGELAND.
Hodges, de secretaris van den Mijnwer-
kersbond, hooft, naar Reuter meldt, in
een redevoering over de kolencrisis or
nog eens op gewezen, dat het eenige
middel om de kolenindustrie nieuw 'leven
te geven zou zijn om het bedrijf te
behandelen als een nationale zaak, en
de kolen te glaan verkoopou onder don
kostprijs. Het verschil zou dan aan mijn
eigenaars en mijnwerkers door de regee-
ring moeten worden botaald, totdat de
industrie weer geheel eu al was hersteld.
Het was het streven van de mijnwerkers-
bond om van do kolennij verheid een na
tionaal bedrijf to maken.
De regeering schijnt te zullen blijven
bij baar plan de steenkool-industrie geheel
buiten regoerings-contróle te stellen op
31 Maart e.k. in plaats einde Augus
tus zooals aanvankelijk was bedoeld. Bij
aldien de regeeringscontróle tot einde
Augustus werd voortgezet, zou dit feite
lijk beteekenen dat do schatldst oen ver
kapt subsidie zou geven van negentien
millioen pond sterling, wat in deze tij
don van bezuiniging zeker niet te ver
dedigen zou wezen.
S&&3EEÉGDE BU1TEKL. BERlCHTEte,
Terwijl in 1920 de scheepsbouwwer-
vcn in Engeland nog enkele bestellingen
kregen voor nieuwe schepen, is tot dus
verre in 1921, naar de „Daily Telegraph"
meldt, bij geen enkele sciheepsbouw-tirma
een order geplaatst, er is geen vraag naar
nieuwe scheepsruimte. De bouwkosten en
die om een schip over de wateren te
brengen, zijn van dien aard geworden, dat
schepen doen bouwen niet meer leunt. De
toestand aan de werven is treurig en- is
nog verergerd door de slaking der
schijnwerkers, waardoor het aantal w-erk-
loozen steeds toeneemt.
Reuters bijz. dienst meldt, dat bet
vroegere Duitsche transportschip .Hunt-
spill," hetwelk binnen een paar dagen met
troepen naar het Verre Oosten 'had moeten
vertrekken, in het dok van Southampton
gedeeltelijk is gezonken. Men veronder
stelt geen opzet, doch gelooft dat er water
binnenkwam door een open patrijspoort.
-De commissie voor de mijnen in
België heeft besloten de -steenkoolprijzen
en 'de loonen der mijnwerkers te verlagen.
De vertegenwoordigers der arbeiders heb
ben in een loonsverlaging van 5 "met
ingang van 1 Maart toegestemd op voor-,
waarde, dat de verlaging van de steen
koolprijzen tegelijkertijd plaats heeft. De
vertegenwoordigers der mijneigenaars heb
ben toegezegd een onverwijlde verlaging
van 10 a 15 te zullen bewerkstelligen,
indien een loonsverlaging als recompensa-
tie 'wordt ingevoerd.
De bond van het Parijsche politieper
soneel heeft dezer dagen een algemeene
vergadering gehouden, waar in een motie
de ovenheid en de magistratuur gevraagd
wordt „het noodige te doen ter bescher
ming van de ordebewaarders," die „maar
al te vaak dienen lot schijf voor de mis
dadigers," zonder dat dezen iels anders
riskeeren dan vrijspraak of een belache
lijk geringe straf.
De strijd tegen het leger der misdaad
mo'et niet met botte wapenen gevoerd
worden; degenen, die zoo moedig het
leven wagen voor de verdediging van de
maatschappij,- hebben recht op grootere
belangstelling en meer bescherming.
Frankrijk moet, zooals men weet,
nóg zes maarschalken hebben (het schijnt
in de bedoeling te liggen deze dignitaris
sen in de toekomst te belasten met
het bevel over een legergroep tot dus
ver verleende de maarschalksstaf slechts
een waardigheid).
Het „Journal" looft prijzen uit voor
oud-strijders en burgers, voor dengene,
die zes namen noemt vanaanvoerders,
die- het meest voor de benoeming in aan
merking komen, die het meest de be
lichaming zijn van hel heldnaftige en
zegevierende Frankrijk. Prijswinners zijn
degenen, die op de gelukkigste wijze het
volksoordecl zullen hebben weergegeven.
Het totaal bedrag der prijzen is 20,000 frs.
Gisteren is te Weenen een spoorweg
beambte gearresteerd, die sedert 1917
voortdurend verduisteringen van douane-
gelden had gepleegd en den Oostenrijk-
schen staat voor 18 millioen kronen liad
bestolen.
EEN ROOVERBENDE.-
Een roovergeschiedenis, die aan de
ergste verhalen van de „Wild West" in
Noord-Amerika herinnert, heeft zich Zater
dagavond in de naaste omgeving van
Berlijn afgespeeld. Bij Slraussberg werd
©een auto-omnibus met twinlig personen
door een gewapende rooverbende over
vallen. Onder het geroep: „Handen om
hoog, of wij schieten" plunderden de roo
vers de passagiers totaal uit, waarna de
roovers er in slaagden met hun rijken
buit in het nachtelijk donker te verdwij
nen.
1 Zaterdag had onder de kust van
Panama een botsing plaats tusschen een
stoomboot en den torpedojager „Wóol-
sey". De torpedojager .zonk. De begelei;
d-ende jagers redden het grootste deel van
de bemanning der „Woolsey". Een man
werd gedood, vijftien worden vermist.
De Elecltciteilsvoorziening.
Het is geen alledaagsch onderwerp,
■waarmee de Tweede Kamer zich Donder
dag cn Vrijdag j.l. heet bezig gehouden
eu voortgaat zich bezig te houden. Hef
doel toch van het wetsontwerp in zake
dé eleotricxteitsvoorziening is, deze voor
ziening in haar geheel te concenlreeren
in handen sas -Vader SJaat. Ia des ge-
terstaat, zal de samenbrenging van d«i
opwekking van electriciteit in enkele een,
Iralcn voor het geheele._ land, de meeat
economische stroomvoorziening uitmaken
Uit die gevoerde débatten is reeds zeer
duidelijk gebleken, dat tegen het wets
ontwerp van meer dan één zijde ern
stige oppositie bestaat. Tot dusver wa<
alleen de heer De Muralt de eenige
voorstander. Daarentegen ontpopten
zich als onvoorwaardelijke tegenstander
van het wetsontwerp de lieeren De Kan
ter, Zijlstra, Visser van IJzendoorn en
Treub, zooals men ziet, vog-els van di
verse politieke pluimage. Heigeen ver
klaarbaar is, daar het ontwerp weinig
of eigenlijk niets met de politiek te ma
ken heeft. Oo-k de rede van het katho
lieke Kamerlid, den heer van Vuuren,
Was een doorloopende aanval op de
voorgestelde oentralis'atie, al behield hij
zich zijn stc mook nog voor.
Bezien we eerst even de rede van den
voorstander, d enheer De Muralt, dank'an
al gauw gezegd worden, dat diens voor
naamste argumenten vóór het ontwerp,
zuiver negatief waren. Men klaagt over
de liooge kosten? Deze zal men, afge
zien van het ontwerp, op den duur toch
moeten maken, wil men het electriciteits-
bcdrijf tot grooler ontwikkeling brengen,
M envraagt om e ennauwkeurige kosten
berekening? Dat is een onmogelijkheid.
In deskundige kringen is men het er over
eens, dat een kostenberekening, zelfs
voor slechts vijf jaar onmogelijk is.
Klaagt men over de onzekerheid omtrent
de richting, waarin het eventueele Staats
bedrijf zich zal ontwikkelen, dan ziet de
heer De Muralt juist het mooie in het
ontwerp in het feit, dat het zóó soepel
is, dat het bedrijf zich op elke wijze eu
in elke richting zal kunnen ontwikkelen.
Het eenige positieve argument, hetwelk
we van dezen voorstander vernamen, was
zijn besliste voorliefde Voor centralisatie
van het bedrijf. Tenslolle gaf deze spr.
een uitvoerige kritiek op 't adres van
het Centraal Industrieel Verbond, waarin
namens 600 van de meest bekende on
dernemingen op verwerping van het
ontwerp wordt aangedrongen.
I11 verschillende bewoordingen slelden
de heeren Visser van IJzendoorn en
Treub, dé eenvoudige, doch prealabele
vraag: nu het electricileitsbedrijf, dank
zij de energie van gemeentebesturen en
provincies zicii in betrekkelijk korten tijd
zoodanig gunstig ontwikkeld lieeft, dat
eieclricileit in 1917 reeds voor 80 pet.
der bevolking beschikbaar was, nu dit
bedrijf zich blijft ontwikkelen lot toene
mende tevredenheid der afnemers, welke
reden is er dan voor den Staat, om zich
yan dit bedrijf meester te maken en het
in een staatsmonopolie om te zetten?
Het eenige redeelijke antwoord op deze
vraag kan toch slccl^s zenn, dat de ze
kerheid wordt geboden, dat de Slaat het
beter zal doen, dan tot dusver geschied
de. Deze zekerheid nu wo'rdt noch in de
stukken, noch door de voorstanders, ia
een enkel opzicht geboden. Integendeel,
men verklaart van die zijde openlijk, da/
de waarborgen voor een spoedige ont
wikkeling niet geschonken kunnen wor
den, omdat de facloren, die het bedrijf
beheerschen, daarvoor van te wisselen
den aard zijn. Niet minder onzekerheid
beslaat er ten aanzien van de financieete
vooruitzichten. Op deze bedenkelijke
leemte wees ook de heer Zijlstra. De
heer Treub maakte er d enMinister een
vrij scherp verwijt van, dat hij de finan-
cieele verantwoordelijkheid voor dit ont
werp, welks aanvankelijke kosten op 125
millioen worden geraamd (een raming,
die door de meeslcn veel te laag geacht
■rordl) had aanvaard, zonder zich om
een renlabilileitsrekening te bekommeren
De critiek der tegenstanders concen-
(rcerde zioh in hoofdzaak op de beoog
de concerlralies in 't bedrijf. De heel
van Vuuren merkte op, dat de voorstan
ders de verantwoordelijkheid voor de
aanvaarden. De bedreifszekerheid zat
door centralisatie van het bedrijf ven-
minderen, hoe omvangrijker immers het
spanningsnet, des te ernstiger en uiige
breider zulen de gevolgen zijn vau eei>
plotseling defect. Het stakingsgevaar is
grooter. Wat de defensicbelangen be
treft, wees de heer Zijlstra er op, dat ik
tijd van oorlog dé geehele electriciteits-
voorziening in ons land gemakkelijker
kan worden vernietigd door hét werper-
ven bommen uit vliegtuigen e.d., indieD
slechts enkele, dan als er tlarijke centra
les zijn.,
De heer Treub herinnerde er boven
dien aan, dat ook volgens -de deskundi
gen, de meest economische 1 ever in»*
geenszins döor een zoo groot mogelijk'
-concentraties der centrales bereikt word»
Hoe groot een centrale moet zijn, om
zoo economisch mogelijk te kunnen leve-
ren, is overigens weer een dier talrijke,
bij deze materie rijzende technische vra
gen, waarover de meeningen der experts
zeer aanzienlijk uiteenloopen. Neemt dé
Kamer dit ontwerp aan, zoo besloot dé
heer Treub zijn reden, dan* wil dit zeg
gen, dat men tientall enmillioencn uit
geeft, zonder te weten, wat men wil, zon
der te weten, hoe men wit en zonder té
weten, hoeveel dat zal kosten, als men
later eindelijk weet, wat men wil en hoe
men wil.
Een goede „Kamer" heeft het electri-
citeits-ontwerp tot dusver niet.
We dienen echter af te wachten, wat
de andere spTekers en de Ministers zul-
1 enzeggen.
(Ongecorrigeerd).
Slapte In Handel en Bedriji.
Dc N. V. Glas- en Spiegelfabriek A. L.
J. Wernink te Twello deelde aan hare ai
Leiders mede, dat voortaan loon za!
worden uitbetaald 'op stukwerk tegen
vast tarief. Wie dat niet .willen, worder
op 5. Maart ontslagen.
émm - i --