Noord-Hollandsch - Dagblad. TWEEDE BLAD ALKMAAR. Donderdag 31-Maart 1921. Rede Pater Borromaeus de Greeve. Het bestuur van den Katholieken Kring mag zichzelf geluk wenschen met het door hem ontworpen en uit gevoerde plan: voor de leden van den Kring, doch tevens ook voor alle Ka tholieken van Alkmaar den bekenden redenaar Pater Borromaeus de Greeve ëonen avond te doen optreden. Reeds geruimen tijd te voren waren de kaarten voor dezen avond uitver kocht en meerderen konden nog slechts toegang bekomen onder beding, dat zij zich met een staanplaatsje tevreden /oud.en stellen. Vóór 8 uur gisterenavond was de groote „Harmonie"-zaSl dan ook reeds geheej bezet: Roomsch Alkmaar was in al zijn schakeeringen talrijk tegenwoor dig; Te even 8 uur opent de voorzitter, de heer D. van Dijk, de vergadering met den Christelijken groet, heet de aanwezigen en in 't bijzonder den Ew. Spreker namens het bestuur van harte welkom. Waar het vereenigingsleven zoo uitgebreid is en schier dagelijks grooter vlucht neemt, heeft hij-t bestuur gemeend een spieker te moeten uit- noodigen, die ontwikkelen zou „Het Godsdienstig element in het vereeni gingsleven". De WelEerw. Pater Bor- ■omaeus de Greeve werd daartoe be reid geVonden, en spr. twijfelt er niet aan of diens woorden\ullen als zóó vele zaden in goede aarde vallen. De WelEerw. Pater Borrornaews Üe Greeve hierna het woord verkrijgend begint met er op te wijzen dat de „Ka tholieke Kring" wellicht de eerste vorm vanR. K. vereenigingsleven in onze stad is, men heeft echter gemeend uitbreiding te moeten geven aan den kring van het R. K. vereenigingsleven en daarom de verschillende vereeni- gingen opgeroepen om te luisteren naar spr.'s woorden. Wanneer spr. het heb ben zal over het Godsdienstig element in het vereenigingsleven, dan bedoelt liij daarmede nadruk te leggen op de belangen der R. Katholieken in het ver eenigingsleven. Spr. is overtuigd van het nut van deze lezing, want op den Katheder bereikt men dikwijls nog be tore resultaten aan op den kansel. En deze lezing zal dan ook vruchten moe ten afwerpen, het is hier geen mid deltje: „baat het niet, het schaadt ook niet!" Met Gods hulp moet het ditmaal baten of anders zal het schaden, om dat men, als het niet baat, vport zal gaan met den ouden sleur' vail gebrui ken, die dikwijls verre van katholiek zijn. Beter onderwerp was moeilijk denkbaar dan „het Godsdienstig ele ment in het vereenigingsleven", want dat is het juist, wat karakter geeft aan onze vereenigingen, de karakter trek, die haar van de andere onder scheidt, die de herleving voor het he den en de victorie voor de toekomst beteekent. Het zal wel niet noodig zijn, voor i"v aanwezigen nog een gloeiend betoog te houden over de noodzakelijkheid van het vereenigings leven, want zoo zachtjesaan heeft de alaroen van de „Rerum Novarum" en van de „Graues de Communire" van Paus Leo XIII in alle ooren en harten de overtuiging dezer noodza kelijkheid geschald. Zeker, er zijn nog menschen van den ouden stempel, die meer met htm portemonnaie medele ven dan met den vooruitgang, maar de zulken kunnen hoogstens zuchten dat zij niet 50 jaar vroeger geboren zijn, of berekenen in welken tijd zij liefst hadden willen leven. Thans is het een vaststaand feit, dat wij door den voor uitgang der beschaving, en voorname lijk der techniek tot organisatie ge dwongen worden. De Katholieken, die van het veree nigingsleven niet willen afweten, zijn fossiele menschen die beter zouden doen in een Hunnebed te slapen, want organisatie is nu eenmaal niet alleen geen noodzakelijk kwaad, maar een noodzakelijk goed. Het is echter vol strekt nog niet overbodig telkeps te wijzen op de beteekenis van het Gods dienstig element, in het vereenigings leven, want als wij ons één oogenblik dit element wegdenken, dan missen wij het voornaamste, de eerste nood wendigheid. Waarom organisatie? zal men vra gen; is het ons dan nog enkel te doen om het stoffelijke, om van de aarde een paradijs te maken? Afgezien van de onmogelijkheid 'van dit laatste, ver geten wij bij het stellen dezer vragen dat de Rerum Novarum de sleutel is, die binnen ieders bereik brengt niet alleen de stoffelijke, maar ook alle an dere sociale vraagstukken waarvan het Godsdienstig element het voornaamste is. Troelstra heeft op zijn 60e verjaar dag gezegd, dat er toch wat meer be staat dan de Materie, bij hem zijn er twee elementen: het individueel en het sociale; in het eerste heeft hij nog 'n ziel en in het tweede slaat hij den bal mis, maar wij weten dat hij zich wel eens meer vergist.... (hilariteit in de zaal). Het herstel kan alleen komen door den terugkeer tot de beginselen ,van het Evangelie, het Godsdienstig t5leKaerrt moet .voorop staan, spr. zou het R, K. Vereenigingsleven betreu-' ren als hij daaruit weg kon denken het Godsdienstig, element, wag dan zou de organisatie slechts dadfctellen een verbreeding van het kwaad dat de R. K. Kerk heeft veroordeeld, dan zou den wij die ondeugden terugvinden nóg veel sterker verbreid als eigen dom der massa. Als wij de verschillen de leuzen van. den dag liooren dan zien wij dat men verlangt: heerschap pij van het proletariaat, „vrijheid, ge lijkheid en broederschap" .enz. en als men dit verlangt, dan kan het alleen zijn om de ellende van de aarde weg te nemen, maar men vergeet daarbij het. Godsdienstig element, neemt men dit echter weg: wee ons dan, want dan worden wij geregeerd door do massa. Waartoe zouden wij komen, als wij liet vereenigingsleven versterken maar den hoogmoed aanwakkeren - en vrij spel laten aan de hartstochten als wij betere levensvoorwaarden verkrijgen maar een armoedig zielelevcn leiden, als wij voor de volksgezondheid wer ken maar de ziekte laten uitbreiden, als wij aan' woningbouw doen maar het familieleven uit elkander rukken, als wij.de slavep zouden-vrij maken, maar onze eigen ziel verliezen, als wij het eigendomsrecht vernielen, maar den hebzucht verdubbelen zouden; dit was toch een tooverpaleis op z'n k8p bou wen! Tegenover de z.g. nadeelen, die ve len het vereenigingsleven toedenken, staat ook het groote voordeel, dat wij onze eigen voorstanders door R. K. organisatie binnen de juiste lijnen we ten te houden. Er zijn ér nog zoove- len, die klagéli, dat zij 't wezen der organisatie niet begrijpen. Wij zeg gen aan dezen, datwij ons volk niet alleen rechten maar ook plichten wil len''laten vervullen. Steeds is er geroep om hooger loon. Altijd schijnt het recht aaq de zijde van den werknemer. Spr. wil 't nu ook eens van de andere zijde belich ten en dan kan men alleen wijzen op 't Godsdienstig element in 't vereeni gingsleven. Wat wilt ge doen? Wilt ge geen R. K. vereeniging? Wilt ge dan dat zij naar de roode vereenigin gen overgaan? Wilt ge hen loslaten? om hen te noodzaken zich over te go- ven aan de macht der volksmislei- ders? Dan raakt ge nog verder van huis! Ge wilt menschen van geweten, geen dagdieven, welnu dan zijt ge voorstanders van het R. K. Vereeni gingsleven. Met het godsdienstig ele ment kan ik niet alleen 'de patroons winnen, maar ik kan ook de groote vuurvreters in de werknemersorgani satie binnen de juiste lijnen houden. Op menige vergadering van R. K. ver eenigingen wordt wel eens- gesproken over de hooger geplaatsten en dan wordt ef dikwijls gejuicht, wanneer het tegen dezen gaat. Bij ons worden ook wel eens ideeën gehoord, die bij. de rooden thuis hooren. Als bij ons dan ook alleen het contract voor den patroon bestaat, als 't eerste strijd middel, dat men wil gebruiken, sta king is, als men ook daar met slijk werpt, dan loopen er vele roode dra den' door ons vereenigingsleven. Is dat geen materialisme, wanneer de Geestelijke adviseur telt als een vijfde wiel aan den wagen? Waarin verschillen wij dan? Dus 'bij ons is het ook' wel degelijk^ noo dig (het godsdienstig element te hand haven. Altijd zullen er rangen en stan den blijven en als men zich' laat me deslepen, komt men terecht in den aigrond van het socialisme, want er buiten blijven kunt ge niet zonder ijw eigen zieleleven te vermoorden. Spr. houdt zich als middel om het godsdienstig element te verbreiden aan het communiqué van het Neder- landsdh' Episcopaat van 26 Oct. 19110, Fen der grootste oorzaken van het verderf noemt spr. de glechte pers ,cjn het drankmisbruik. De pers i s de Koningin der Aarde. Ontzettend is echter wat voor kwaad een slechte pers kan doen, maar daartegenover staat oók' voor ons het ontzaggelijke nut van onze goede, Roomsche pers. Wat al ro mans, vuile schotschriften, dagbla den, enz., bedeiven niet liet volk'. En als daar nu niet tegenover wordt gesteld een goede pers, dan worden, zoetjes aan alle lagen der maatschap pij vergiftigd. Waar halen de men schen uit de lagere klassen veelal hun socialistische wetenschap? UitJ „Het Volk" en revolutionnaire vlug schriften. „Het Volk" is voor hen zoowat de Volkshoogeschcol, de katheder waar zij hun evangelie vandaan halen. Als wij nog altijd de liberale, socialis tische, of neutrale pers blijven steu nen, helpen wij 'eraan mede, dien toestand te bestendigen. De Katholie ke pers moeten wij steunen; en naar ik weet, bezit u hier in Alklmaar een dagblad, waarlijk1" Katholiek ge redigeerd; ik wil het hier wel noe men, dat dagblad is „Ons Blad" Alle Katholieken yan Alkmaar en ook van wijde omgeving! moeten op dit blad geabonneerd" zijn; wie nog, geen abonnee is, abonneere zich' aan stonds: het is DIT! blad geweest, dat steeds op de bres stond, wanneet er gestreden moest worden tegien den laster, door socialisten en so cialistische pers zoo overvloedig ge* worpen op een der edelste zonen der heilige Moederkerk! (Luid eni lang durig applaus en hloera-geroep). Hedenmiddag zat spr. in de spoor wegcoupé tegenover een loyalen Is raëliet, die er zijn verwondering over uitsprak, dat Het mogelijk 'is, dat in Alkmaar een afvallige Katho liek tégen de Katholieke Kerk kómt spreken,, Bij de Israëlieten zou het niet voorkomen dat een Israëliet, die de plichten yan zijn ritus' mief mee- nakbmt, tegen dien* ritus zou kunnen spreken. i Spr. verklaarde aan dezen man, dat hij zelf het niet begrijpt. Het is een raadsel gelijk er nog zooveel andere raadsels zijn', b'.v. dat' de Katholieke Jcèrk steeds, vervolgd wordt en is! geworden, terwijl andere godsdien sten kalm hun weg gaan. Men zal dus ook wel begrijpen, dat wij' steeds vaardig moeten zijn, omdat wij altijd worden aangevallen. Neutraal bestaat niet: „de Hel" van Barbusse werd 'door de libérale en neutrale pers verdedigd; al rijqesten ze een stinkend riool beoordéelen, ze zouden zeggen, dat 't lekker riekt. Spr. vergelijkt hen, die de libérale en socialistische pers lezen mét wie bloed drinkén; zij', die de neutrale pers lezen', krijgen, op zijn bést ge nomen, water, 'maar wie de Katholie ke pers Steunt en leeSÏ, heeft de volle melk, Waarop liet Pauselijk geel, wat spr.-de room zou durven noemen. Daarom moeten wij de R. K. Pers steunen in haar strijd. Ook 'moeten wij voorzichtig zijn: voor wat het drankmisbruik' betreft. Mén begint te denken, dat het drankmisbruik door de hongeren prijs niet meer bestaat) Laat menj echter niet zoo optimistisch zijn en, de drankbestrijdingsver., als Kruïs- verbond, Maria-vereeniging, enz., op doeken. Spr. is van het tegendeel overtuigd en laat zidf door geen enkelen Ka tholiek' het recht ontnemen te agee ren tegen misbruik waarvan nameloo- ze ellende het gevolg is. Heel wat drankmisère blijft ver borgen, Wij hebben daarom tot plicht die bonden te steunen. Denkt maar niet: „omdat het duur is 'zullen ze met zooveel ineer drinken". De drinkers hebben liever geen schoe nen, dan geen borreltjes. Dat is' ook terstond na den oorlog gebleken. Wij moeten Kruisverbond en Ma- riabond sterk houden om negatief 't godsdienstig element in het ver eenigingsleven te dienen. Positief moeten "wij 't godsdienstig element ook verdedigen, om de godsvrucht. Te veel wordt vergeten, dat we R.K. R. K. zijn: Spr. haat hét oppervlak kige. Wat doe ik in de Roomsche vereeniging met den bluffer, die op zijn werk vloekt?Wat doe i'k met den patroon, die op den laatsten Zondag zijn Paaschpfcht in de gauw- te vervult? Wat doe ik' met den hiid- denstander, die coöperatief inkoopt, maar geen kruis durft slaan, 'als' 'n andersdenkende klartt met hém mede- eef. Spr. zou het een ramp vinden, als R. K. Voetbalvereen1;gingen bloeiden maa* Kruisverbond en Maria-veree- nigingen leegliepen, want voetballers ziet men bij voorkeur njet in Vespers of Lof. (Toejuichingen). Voor den geest ziet spr. het mo derne heidendom, 't Zijn toch wel teilen, waar men ernstig over moet nadenken, wanneer men ziet, dat 'n iinenschenmassa van 40.000 als gek ken naar het Stadion hólt, waarom? Om iemand tegen een bal te zien trappen! (Hilariteit 'in de zaal.) Ze komen er niet om een groot wetenschappelijk man te Huldigen;: evenmin om een nieuw sociaal stleE sel toe te juichen, noch om den ont dekker van een serum tegen tuber culose of kanker eer te bewijzen, nceiï, die menschenmenigte komt daar, om eenigen dat monster van een bal na te zien hollen'. 't Is toch gebeurd, dat duizenden menschen in een fakkel-optocht Car- penlier ('n bokser!) als een koning toe juichten en met bloemen bestrooiden Dat is 't moderne heidendom. Als wij ons niet stevig vasthouden komen wij terug tot" de tijden, waarin liet volk riep om brood en spelen. Het congregatie-Ie-? en is nog niet uit de mode. 't Is nu de tijd om een hooger leven te waardeeren. We zijn in 't jubeljaar van St. Franciscus. Om tot de Derdp Orde te behooren be hoeft men heuscto geen kwezel te zijn. Spr. kent twee ministers, die lid 'zijn van de Derde Orde, vele studenten aan universiteiten, vele vooraanstaan de Katholieken zijn lid van dè Derde Orde. Als spr. spreekt over godsdienst en God in 't vereenigingsleven, dan zou hij den wenscih willen uitspreken, dat het Eucharistische leven breeder uit breiding neme. 't Eucharistische leven moet voor ons zijn de kracht waarop wij ons verlaten kunnen. Dit is ten dui delijkste gebleken, toen de Christenen in de arena werden geworpen. Dit was ook zoo in den tijd van de Reforma tie, toen de Roomsch-Kalholieken heb ben kunnen lijden door de kivj.clit van t Levensbrood. Nu zal de eindstrijd gaan tusschen rood en zwart, mlaar, bedenkt het wel: cle zwarten moeten blank zijn van binnen door de kracht van het Levensbrood. (Toejuichingen.) Spr^ raadt de Katholieken aan apo logetische en zedelijke ontwikkelings cursussen op te richten. Men slaat ver baasd als men ziet. hoezeer de geloofs kennis bij sommigen er bovenop ligt. Spr. illustreert dit op smakelijke wijze. De socialisten kennen alle oude, ver sieten opwerpingeft tegen de Katholieke leer. Als de kinderen thuis koanen, staat men soms verbaasd over de vra gen, die zij stellen, die de ouders vaak niet beantwoorden kunnen, omdat zij niet voldoende in de apologie onder legd zijn. In Alkmaar waiair we den beroemden apologeet Max hebben, die zijn bekende artikelen over geloofs- verdedjging in „De Maasbode" doet plaatsen zal het toch niet moeilijk zijn „cursussen op te riphten. (Applaus.) 'i Yvas te wenschen, dat onze voet ballende jongens évenzeer in de apolpj, gieyonderlcgd waren; dat zij1 de twisl- Tiailen, die een Treelstra-schojr hun toewerpt, direct terug kunnen zenden. De rechtvaardigheid is verdwenen evenals de liefde, vanaf het oogen blik, dat doö-r den oorlog het recht van den sterkste is toegepast. In de handelswereld is dit hetzelfde ge worden. Men steelt als raven. In oor logstijd is de drang ontstaan om jn korten lijd rijk te worden. Als geen mijn en dijn meet' wordt geëerbiedigd, is geen samenleving mogelijk. Zelfs niet in'een Sov jet-staat. Men zegt dat de Katholiek alles terug geeft, als hij gestolen heeft, maar men zegt ook', dat hij géén belasting betaalt enz. Welnu zorg dan, dat gij in eer wordt hersteld, dat gjj lieVer eer lijk' en arm! bent dan dief. liever in zorgen leeft dan in zonde, lie ver het zelf-vierdiende loon ontvangt, dan de brillanten van Wijnkoop: (Applaus.) Het godsdienstig element heeft een band gelegd .tusschen Paus en 'Bislsohoppen. We worden geleid door de Bisschoppen, die door God zijn aangesteld en dat is toc.h waardiger leiding dan die van Tjroels'tra. Eenedictus XV te vergelijken met TioeLstra is - naast oneerbiedig 0»k' bespottelijk, en even zoo de ver gelijking van een Dtuijs met een Bisschop van- Haarlem, 'n Mr. Lees berg met „Ilad-je-me-maar". (Toej.) Het socialisme bestaat pas een 50 a 60 jaar en nu reeds is heit ver deeld in tal van partijen en partijtjes Zij hebben geen eenheid. En als er .dan een partij is, waar wol eenheid is, dan is het toch zekér de Ka tholieké. Spr. is wel eens' ohfervallen door moedeloosheid, als hij zist hoe dui zenden Katholieken in de kerk aan dachtig en kalmi naar hun pastoor Off kapelaan liftsteren, daarna, rustig uiteengaan en als lpj daarbij bedenkt hoie, wanneer 'n (Rroelstra gesproken heeft, de massa met ontplooide vaan dels en onder het zingen van het vrijheidslied oprukt. Jüe macht van 't kwaad is( groot. Wat koet 't toch moeite om de jeugd naar de Catechismus t,a krij gen. Weliswaar hebben wij af en too weL eens de macht anders- en niets-denkendan le bekeeren, mjaar de tingel-langels met hun electriscb verlichte zalen brengen het verderf in de hersens dér massa. Een troost is voor spr. het' woord van Pius X z.g. n.I. dat dikwijls uit donkere hoeken en schuilplaat sen de schoonst© natuurwonderen ■voortkomen. Wij hebben de zegepraal als pro fetie, als belofte en dat blijkt ook, als men den toestand 'ziet, waarin d© socialistische partij verkeert en dien lootet aan ons, geestelijk' cpm- muaisme, dab reeds eeuwen is staan de gebleven. Nog geen stukje van onze Roomsche dogma's js .verloren gegaan (Applaus.) Do Paus heeft werkelijk getoond, dat wij het geestelijk communisme bezitten door de heiligverklaring van eene Jeanne d' Are, op nationaal en door de zaligverklaring van 19 ne- gerhelden ©p internationaal gebied. Laten wij vertrouwen op God miet dezelfde overtuiging als welke Co lumbus had, vóór hij Amerika ont dekte. Opfc nu roept 't scheepsvolk ons toe: ,,'t Duurt te lang" maar de Kat'li, Kerk' spreekt „Houdt moed" dan bereiken wij eens een nieuwe sociale wereld, waar alle rangen en standen in volkomen harmonie zijn, als een"* voorportaal van den hemel, (Applaus.) De .Voorzitter dankt Ale W.Eerw. spr. niet 't deip besef, dat 't hem niet zal gelukken dien dank naar de waarde van de gehouden lezing te betuigen; spr. heeft hedenavond de overtuiging opgedaan, dank zij deze lezing dat he,t godsdienstig element leiden m©ot tot meg waar- deeriitg van de R. K: Pers tot be strijding van het drankmisbruik en uitbreiding van het Eucharistische le ven; spr. spreekt ten slotte de hoop uit, dat het den WelEerw. Pater Eormmacua de Greeve mag gege ven zijn nog eenmaal h©t land te zien, dat hij pms in zijn slotrede zoo heerlijk geschilderd heeft. ALGEMEENE LEDENVERGA DERING VAN HET CONTROLE STATION „NOORD-HOLLAND" Dinsdag 12 April a.s. zal te 10 uur 's morgens in het café „Centraal" al hier een algemeene ledenvergadering gehouden worden van het Botercon- trolestation „N.-H." Op de agenda komt o.a. voor: 4. Mededeelingen. 5. Balans en Exploitatierekening over 1920 met Accountantsrapport en rapport der finantieele commissie. De Balans sluit in activa en passi va op f5508.88. De Exploitatie-rekening sluit in ont vangsten en uitgaven op f7518.93 6. Begrooting voor 1921 -met Tap- port der finantieele commissie. De begrooting 1921 sluit in ontvang sten en uitgaven op f 15000. 7. Behandeling van wijzigingen van art. 4 en 14 van het Huishoudelijk Reglement. Het Bestuur is van oordeel dat door de bestaande regeling de boterhande- laren ten opzichte van de boterpro- ducenten te zwaar werden belast. Daarom heeft zij artikel 4 van het Huishoudelijk Reglement opnieuw ontworpen en daarbij tevens nog de klasse-indeeling gewijzigd, benevens vastgelegd hoe of de verhouding van de contributiënr in "de verschillende* klassen zal zijn. tenslotte is*; in dit nieuwe art, 4 nog eene regeling ge- Troufen 'voor die inrichtingen, die fi lialen en verkooplokalen bezitten, waar boter wordt uitgespit. 8. Vaststelling van de gemiddelde bijdragen der leden per 100 K.G. boter voor 1921. Volgens de begrooting moet door de leden over 1921 eelT be drag, van f 15.000.— worden opge bracht. Volgens berekening zal te dien einde het contributie-schema voor 1921 als volgt moeten luiden: le klasse omslag per 100 K. O. boter 77 ct„ minimum f42,50, 2e klasse omslag per 100 K.G. boter 69, ct.. minimum ill—. 3e klasse omslag per '100 K.G. boter 62 et- minimum f 172,50. 4e klasse om slag per 100 K.G. boter 54 ct.. minimum f310.—, 5e en volgende klassen omslag per 100 K.G. boter 46 ct.,- minimum f540.—. Het Bestuur stelt nu voor om aldus deze gemiddelde bijdragen vast te stellen. Hierbij is dan het nieuwe* artikel 4 reeds geldende voor 1921, met dien verstande dat voor de handelaren over 1921 nog hét volle bijkoopcijfer in rekening wordt gebracht, omdat dit prac- tlsch niet anders mogelijk was. 9. Behandeling van tiet contract met het Kaascontrolestation „Noord-Hol land" te sluiten. Welk contract aldus luiden zou: - 1. De Vereeniging het Kaascontro lestation „Noord-Holland" gevestigd te Alkmaar (hieronder te noemen K. C. N. H.). 2. De Vereeniging het Botercoiitro; lestation „Noord-Holland" gevestigd te Alkmaar (hieronder te noemen B. C. N. H.) Uit overweging dat het K. C. N. H. beschikt over de noodige ambtenaren (scheikundige analyste, controleurs enz.) en lokalen ter bereiking van 'het in zijn statuten omschreven doel. dat lio't B.C.N.H. ter bereiking van zijn gelijksoortig doel de beschikking over gelijke ambtenaren en lokalen be hoeft; dat het partijen wenschelijk is voor gekomen een zoodanige 'regeling te treffen, dat het B.C.N.H. gebruik kan maken van de in dienst van K.Q.N.H. zijnde ambtenaren en van de lokalen van het K.C.N.H. met hun installaties Verklaren te zijn overeengekomen als volgt: 1. Het B.C.N.H. verkrijgt het recht hetwelk, bij deze door het K.C.N.H. wordt verleend, gebruik te «naken van dc lokalen en laboratoria met hunne installaties, werktuigen, laboratorium benoodigdheden enz. van het K. C. N. H. en de in dienst van het K. C. -N. H. zijnde ambtenaren te belasten met verschillende werkzaamheden overeen komstig aan die, welke hun door het K. C. N. II. worden opgedragen zulks ter bereiking van het in de statuten van het B. C. N. H. omschreven doel; 2. De regëling der werkzaainheden tengevolge van door het B. C. N. H. verstrekte opdrachten in verband met de Werkzaamheden voor het K. C. N. H. te verrichten zal geschieden door den directeur van het K. C. N. H. te vens directeur van het B. C. N. H. De benoeming en het ontslag van de zen directeur zal door de gezament- lijke besturen van het K. C. N. H. en het B. C. N. H. geschieden, ter wijl ook zijne salarieèring in gezament lijk overleg zal worden geregeld. 3. Jaarlijks zal in een gemeenschap pelijke vergadering van de besturen van de ondergeteekenden wofüen vast gesteld bet bedrag der vergoeding, welke voor het volgend jaar zal wor den betaald. Voor het jaar 1921 bedraagt do ver goeding f 12550 welk bedrag verkregen is op don basis van den aan deze overeenkomst vastgehechten staat. 4. Ingeval van liquidatie van het K. C. N. H. hetzij gerechtelijke, hetzij buitengerechtelijke heeft het B. C. N. H. het recht de werktuigen, machi nes, laboratorium-benoodigdheden en gereedschappen behoorende tot het la boratorium van het K. C. N. H. geheel of gedeeltelijk 'over te nemen tegen taxatiewaarde. Runnen partijen het over de taxa tie niet eens worden, dan zal deze ge schieden door een daartoe door par tijen aan te wijzen deskundige. Kun nen partijen het over den persoon van dien deskundige niet eens worden, dan zal deze worden benoemd door den Kantonrechter te Alkmaar op verzoek van de meest gereede partij. 5. Deze overeenkomst wordt aan gegaan voor onbepaalden tijd met dien verstande, dat zij wederzijds opzeg baar is bij aangeteekend schrijven doch uitsluitend tegen den eersten Ja nuari en minstens op een termijn van drie maanden. 6. Deze overeenkomst wordt geacht te zijn ingegaan op 1 Januari 1921. 7. Alle geschillen ter zake of in ver band met deze overeenkomst tusschen partijen ontstaande zullen wordenlbe- slist door arbitrage behoudens het bepaalde b(j art. 4 lid 2 en wel door drie arbiters, die naar billijk heid en hoogste ressort recht zullen doen. Elke partij zal een arbiter aanwij zen, terwijl de twee gekozenen teza men een derden arbiter die tevens voorzitter zal zijn, zullen benoemen. Heeft de eene partij acht dagen na dat zij door de andere zal zijn uitge- noodigd een arbiter te benoemen om een bepaald geschil tot oplossing te brengen, geen mededeeling van den door haar benoeniden persoon aan de andere partij gedaan, dan zal dozen zich tot den Kantonrechter te Alkmaar wenden met het verzoek een arbiter te benoemen. De door den Kanton rechter alsdan jaan te wijzen /persoon ■zal worden beschouwd als dè arbiter 'aangewezen door de partij die in ge breke is gebleven binnen acht dagen, gelijk voormeld mededeeliog aan de andere partij te doen. Kunnen de tlzcc gekozenen hetzij door partijen hetzij een of beiden door den Kantonrechter het niet eens wol"' den over den door hen te kiezen der den arbiter, dan zal de benoeming van1' dezen geseh' n door den Kantonreoh- ter te Alkmaar ten verzoeke van do meest gereede partij. Artikel 7 geldt ook voor het geval, dat do partijen het over de vergoeding bedoeld in artikel 8 niet eens kunnen worden behoudens indien de overeen komst ingevolge opzegging door één der partijen toch moet eindigen. 10. Aanbieding van het jaarverslag. Uit het jaarverslag: blijkt dat off 1 Januari 1920 het Botercontröle- station zijne werkzaamheden be gon met 65 leden, n.I. 50 Zuivelfa brieken, 10 melkinrichtingen en 5, handelaren. In den loop van liet jaar tradeiï 4 Zuivelfabrieken uit tengevolge van liquidatie van het bedrijf en werden 9 nieuwe leden aangeno men, n.I. 3 Zuivelfabrieken, 1 melk inrichting. en 5 Irandelaren. Op 311 December 1920 bedroeg liet le dental dus 70, n.I. 49 Zuivelfabrie ken, 11 melkinrichtingen en IQ handelaren. Achterin dit verslag is; een volledige ledenlijst opgeno men,- alphabetisch gerangschikt naar de gemeenten. Bovendien! staan nog onder controle 20 fili alen. Het aantal K.G. boter onder con trole bedroeg in 1920 2.636.27Q K.G. n.I. 1.514.555 K.G. geprodu ceerde boter en ,1.121.715 K.G. biï- gékochte boter. Controle. R ijksbo. enne i ken. Door de Directie van den Land bouw werd als herkenningsmerk voor ons station vastgesteld de let ter N. Daar deze merken nog niet opsT Januari 1920 beschikbaar wa ren,- werd eerst nog. doorgegaan miet de uitreiking van H merken van het Botercontrölestation Zuid- Holland. f Het aantal uitgereikte rijksmer- ken bedroeg formaat A 179.600 H, 524.500 N, Totaal 704.100. for maat B, 9.700 H, 6.900 N, Totaal 16.600. formaat C, 7.200 H, 18.500 N. Totaal 25.700. formaat D. 900 H, 4.300 N. Totaal 5.200. formaat E, 2.100 H, 11.400 N, ,Totaall3.5C0 tinsmerken formaat T, Totaal 355.000. tinsmerken formaat L Totaal 5**.000. tinsmerken formaat N, 6.006, in wikkels met rijksmerlc Totaal 535.810. Totaal 1.713.910 st. INGEKOMEN PERSONEN. K. de Groot ra.h., werkman, Fores- tusstraaE35, Duitschland. A. A. de Lange r.fc1., Groot Nieuwland 4, Cas-1 tricum1. S. Beets n.W., Kitsteeg, 6,. Oost'huizeni. ,G. J. Ooijkaas e.I., Gees- tersiingel 8, Amsterdam. G. S. Blan- kendaal rjk., W fsman, Verl. Lands'tr. 32, Noord-AmeAitf. K. v. d. Pol hühlj, Ridderstraat 8, Amsterdam. H. Sie- zenJonker njh., Nieuwlandersingef 43, Maastricht. S. J. Kreulen n.H'.j Snaarmanslaan 76, Den Haag. Wl Wittebol n.h'., N.-H. Diaconie, Wog- ttuffl, T. Blessingga n.h., Karenhuisj Limmen. A. Molenaar geen, timmer man, Eikélenbergstraat 15, Hilversum J. J. Keesman n.h., Wiildemansstraafj 18, Amsterdam. T. J. Portegij's n.If.j Bcrgerweg: 60, Barsingerhorn. P. J. Jesse n.h., inmakér, Drebbelstraat 20,- Leiden. J. Blokker n.h., bedrijfsleider Koorstraat 21, Arnhem. J M. A, Bierman, r.k'., reiziger, Eikélenbergf straat 20, Amsterdam. G. A. van Hoft r.k., Kapper, Laat 154, Heiloo. A. v. d. Vegte n.h'., Langestraat 73, Almelo. A. D. Duringshoff n.h., bak1 her, Kinlieimstr. 39, Dalfsen. A. Buis man n.h., dienstbode, Dijk' 2, Heer- Hugewaard. J. Beunder n.h., mach, ■s'pioorw. Schermeerstraat 6, Ébkhui- zen, C Schoor.l n.h., adj. comm. ter secretarie, Geestersingel 29, 'Barsin- gerhorn. J. F, Ruijgh—Hauber n.h'.? Schagenstraat 1, Heiloo. N. H. Stoop» r.k., arbeider, Ingelandstraat 3, Heer- hugowaard. W. Hartenberg n.h*.,- Lnttik' Oudorp 3, Purmerend. C. Beemsterboer r.k1., dienstbode, Paar- demarkt 6, Sdworl. G. A. G. Stee naart ger., opzichter Afgesneden ka naalvak, Utrecht. J. W. Varossieau n.h., Houttil 56, Bunnik'. J. G. Ha- zeloop n.hKoofd-onderwijzer, Keet gracht 1, Wieringerwaard. N. R. v.d. Baan r.k'., onder mach. spoorw. Dijk- grachtstraat 29, Sneek. G. Pfi. de Vries g.k. landbouwer, Westdijk 19',: Z. en N.-Schermer. C. Lengen r.k'., arbeider, Laat 38, Heiloo. VERTROKKEN l'ERONEN. M. M. Smit, n.h„ dienstbode, Ko ningsweg 61, Haarlem; H. J. Wansink, n.h., lianketbakkersknecht, Stuartstraai 60 Bussum; M. G. Baas, geen, vaartuig „Maria Christina", Amsterdam; J. Th- v. Dam, r.k., Laait 160,allergen op Zoom; G. Schriekeu, g.k., StaLionsweg 12, Ned. Indië; G. W. Dickhoff, r.k., Lombard- slee" 3, Amsterdam; J. W. Hovestad, n.h., winkeljuffr., Polderstraat 7, Dor drecht; C. van Liencn, n.li., winkeljuffr., Oiidcgracjht 101, Hoorn; W. v. d. Veer, n.h., Lindenlaan 29, Arnhem; C. M. C. \an Leek, r.Ic., Vcrdr. Oord 65, Amster dam; T. Oldenburg, n.h., Karenhuisj, Heerhugowaard; N. C. Stam, n.h., sla- gerskn., Koningsstraat 8, Heiloo; B. A. - sd. Molen, n.li., Spoorstraat 81, .aan- dam; P. C. de "Wilde, n.h., hoekiiouder, Nieuwpoortslaan 19, Cuïemborgh; N. "Wagemaker, r.lc., pianostemmer, Klein Nieuwland '15, Amsterdam; N. D. F. Fisscher, r.lc, winkeljuff- Boterstraat Ma, Utrecht; T. de Hart, .ill, dienst- boae, Kennstraatweg 63, Amsterdam;. G. J. Goqr v. d. Oosterling, n.h., pen sionhoudster, Laat 223, Helder; II. dei Mare n.h., boekdrukker, Sluartstraati 15, Amsterdam!; E» J. Klote, n.h., .pon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 11