Noord-Hollandsch
- Dagblad.
TWEEDE BLAD
ALKMAAR.
Donderdag 31-Maart 1921.
Rede Pater
Borromaeus de Greeve.
Het bestuur van den Katholieken
Kring mag zichzelf geluk wenschen
met het door hem ontworpen en uit
gevoerde plan: voor de leden van den
Kring, doch tevens ook voor alle Ka
tholieken van Alkmaar den bekenden
redenaar Pater Borromaeus de Greeve
ëonen avond te doen optreden.
Reeds geruimen tijd te voren waren
de kaarten voor dezen avond uitver
kocht en meerderen konden nog slechts
toegang bekomen onder beding, dat zij
zich met een staanplaatsje tevreden
/oud.en stellen.
Vóór 8 uur gisterenavond was de
groote „Harmonie"-zaSl dan ook reeds
geheej bezet: Roomsch Alkmaar was in
al zijn schakeeringen talrijk tegenwoor
dig;
Te even 8 uur opent de voorzitter,
de heer D. van Dijk, de vergadering
met den Christelijken groet, heet de
aanwezigen en in 't bijzonder den Ew.
Spreker namens het bestuur van harte
welkom. Waar het vereenigingsleven
zoo uitgebreid is en schier dagelijks
grooter vlucht neemt, heeft hij-t bestuur
gemeend een spieker te moeten uit-
noodigen, die ontwikkelen zou „Het
Godsdienstig element in het vereeni
gingsleven". De WelEerw. Pater Bor-
■omaeus de Greeve werd daartoe be
reid geVonden, en spr. twijfelt er niet
aan of diens woorden\ullen als zóó
vele zaden in goede aarde vallen.
De WelEerw. Pater Borrornaews Üe
Greeve hierna het woord verkrijgend
begint met er op te wijzen dat de „Ka
tholieke Kring" wellicht de eerste
vorm vanR. K. vereenigingsleven in
onze stad is, men heeft echter gemeend
uitbreiding te moeten geven aan den
kring van het R. K. vereenigingsleven
en daarom de verschillende vereeni-
gingen opgeroepen om te luisteren naar
spr.'s woorden. Wanneer spr. het heb
ben zal over het Godsdienstig element
in het vereenigingsleven, dan bedoelt
liij daarmede nadruk te leggen op de
belangen der R. Katholieken in het ver
eenigingsleven. Spr. is overtuigd van
het nut van deze lezing, want op den
Katheder bereikt men dikwijls nog be
tore resultaten aan op den kansel. En
deze lezing zal dan ook vruchten moe
ten afwerpen, het is hier geen mid
deltje: „baat het niet, het schaadt ook
niet!" Met Gods hulp moet het ditmaal
baten of anders zal het schaden, om
dat men, als het niet baat, vport zal
gaan met den ouden sleur' vail gebrui
ken, die dikwijls verre van katholiek
zijn. Beter onderwerp was moeilijk
denkbaar dan „het Godsdienstig ele
ment in het vereenigingsleven", want
dat is het juist, wat karakter geeft
aan onze vereenigingen, de karakter
trek, die haar van de andere onder
scheidt, die de herleving voor het he
den en de victorie voor de toekomst
beteekent. Het zal wel niet noodig
zijn, voor i"v aanwezigen nog een
gloeiend betoog te houden over de
noodzakelijkheid van het vereenigings
leven, want zoo zachtjesaan heeft de
alaroen van de „Rerum Novarum"
en van de „Graues de Communire"
van Paus Leo XIII in alle ooren en
harten de overtuiging dezer noodza
kelijkheid geschald. Zeker, er zijn nog
menschen van den ouden stempel, die
meer met htm portemonnaie medele
ven dan met den vooruitgang, maar de
zulken kunnen hoogstens zuchten dat
zij niet 50 jaar vroeger geboren zijn,
of berekenen in welken tijd zij liefst
hadden willen leven. Thans is het een
vaststaand feit, dat wij door den voor
uitgang der beschaving, en voorname
lijk der techniek tot organisatie ge
dwongen worden.
De Katholieken, die van het veree
nigingsleven niet willen afweten, zijn
fossiele menschen die beter zouden
doen in een Hunnebed te slapen, want
organisatie is nu eenmaal niet alleen
geen noodzakelijk kwaad, maar een
noodzakelijk goed. Het is echter vol
strekt nog niet overbodig telkeps te
wijzen op de beteekenis van het Gods
dienstig element, in het vereenigings
leven, want als wij ons één oogenblik
dit element wegdenken, dan missen
wij het voornaamste, de eerste nood
wendigheid.
Waarom organisatie? zal men vra
gen; is het ons dan nog enkel te doen
om het stoffelijke, om van de aarde
een paradijs te maken? Afgezien van
de onmogelijkheid 'van dit laatste, ver
geten wij bij het stellen dezer vragen
dat de Rerum Novarum de sleutel is,
die binnen ieders bereik brengt niet
alleen de stoffelijke, maar ook alle an
dere sociale vraagstukken waarvan het
Godsdienstig element het voornaamste
is. Troelstra heeft op zijn 60e verjaar
dag gezegd, dat er toch wat meer be
staat dan de Materie, bij hem zijn er
twee elementen: het individueel en het
sociale; in het eerste heeft hij nog 'n
ziel en in het tweede slaat hij den bal
mis, maar wij weten dat hij zich wel
eens meer vergist.... (hilariteit in de
zaal). Het herstel kan alleen komen
door den terugkeer tot de beginselen
,van het Evangelie, het Godsdienstig
t5leKaerrt moet .voorop staan, spr. zou
het R, K. Vereenigingsleven betreu-'
ren als hij daaruit weg kon denken het
Godsdienstig, element, wag dan zou
de organisatie slechts dadfctellen een
verbreeding van het kwaad dat de R.
K. Kerk heeft veroordeeld, dan zou
den wij die ondeugden terugvinden
nóg veel sterker verbreid als eigen
dom der massa. Als wij de verschillen
de leuzen van. den dag liooren dan
zien wij dat men verlangt: heerschap
pij van het proletariaat, „vrijheid, ge
lijkheid en broederschap" .enz. en als
men dit verlangt, dan kan het alleen
zijn om de ellende van de aarde weg
te nemen, maar men vergeet daarbij
het. Godsdienstig element, neemt men
dit echter weg: wee ons dan, want dan
worden wij geregeerd door do massa.
Waartoe zouden wij komen, als wij liet
vereenigingsleven versterken maar
den hoogmoed aanwakkeren - en vrij
spel laten aan de hartstochten als wij
betere levensvoorwaarden verkrijgen
maar een armoedig zielelevcn leiden,
als wij voor de volksgezondheid wer
ken maar de ziekte laten uitbreiden,
als wij aan' woningbouw doen maar
het familieleven uit elkander rukken,
als wij.de slavep zouden-vrij maken,
maar onze eigen ziel verliezen, als wij
het eigendomsrecht vernielen, maar den
hebzucht verdubbelen zouden; dit was
toch een tooverpaleis op z'n k8p bou
wen!
Tegenover de z.g. nadeelen, die ve
len het vereenigingsleven toedenken,
staat ook het groote voordeel, dat wij
onze eigen voorstanders door R. K.
organisatie binnen de juiste lijnen we
ten te houden. Er zijn ér nog zoove-
len, die klagéli, dat zij 't wezen der
organisatie niet begrijpen. Wij zeg
gen aan dezen, datwij ons volk niet
alleen rechten maar ook plichten wil
len''laten vervullen.
Steeds is er geroep om hooger loon.
Altijd schijnt het recht aaq de zijde
van den werknemer. Spr. wil 't nu
ook eens van de andere zijde belich
ten en dan kan men alleen wijzen op
't Godsdienstig element in 't vereeni
gingsleven. Wat wilt ge doen? Wilt
ge geen R. K. vereeniging? Wilt ge
dan dat zij naar de roode vereenigin
gen overgaan? Wilt ge hen loslaten?
om hen te noodzaken zich over te go-
ven aan de macht der volksmislei-
ders? Dan raakt ge nog verder van
huis! Ge wilt menschen van geweten,
geen dagdieven, welnu dan zijt ge
voorstanders van het R. K. Vereeni
gingsleven. Met het godsdienstig ele
ment kan ik niet alleen 'de patroons
winnen, maar ik kan ook de groote
vuurvreters in de werknemersorgani
satie binnen de juiste lijnen houden.
Op menige vergadering van R. K. ver
eenigingen wordt wel eens- gesproken
over de hooger geplaatsten en dan
wordt ef dikwijls gejuicht, wanneer
het tegen dezen gaat. Bij ons worden
ook wel eens ideeën gehoord, die bij.
de rooden thuis hooren. Als bij ons
dan ook alleen het contract voor den
patroon bestaat, als 't eerste strijd
middel, dat men wil gebruiken, sta
king is, als men ook daar met slijk
werpt, dan loopen er vele roode dra
den' door ons vereenigingsleven. Is
dat geen materialisme, wanneer de
Geestelijke adviseur telt als een vijfde
wiel aan den wagen?
Waarin verschillen wij dan? Dus
'bij ons is het ook' wel degelijk^ noo
dig (het godsdienstig element te hand
haven. Altijd zullen er rangen en stan
den blijven en als men zich' laat me
deslepen, komt men terecht in den
aigrond van het socialisme, want er
buiten blijven kunt ge niet zonder
ijw eigen zieleleven te vermoorden.
Spr. houdt zich als middel om het
godsdienstig element te verbreiden
aan het communiqué van het Neder-
landsdh' Episcopaat van 26 Oct. 19110,
Fen der grootste oorzaken van het
verderf noemt spr. de glechte pers
,cjn het drankmisbruik.
De pers i s de Koningin der Aarde.
Ontzettend is echter wat voor
kwaad een slechte pers kan doen,
maar daartegenover staat oók' voor
ons het ontzaggelijke nut van onze
goede, Roomsche pers. Wat al ro
mans, vuile schotschriften, dagbla
den, enz., bedeiven niet liet volk'.
En als daar nu niet tegenover wordt
gesteld een goede pers, dan worden,
zoetjes aan alle lagen der maatschap
pij vergiftigd. Waar halen de men
schen uit de lagere klassen veelal
hun socialistische wetenschap? UitJ
„Het Volk" en revolutionnaire vlug
schriften.
„Het Volk" is voor hen zoowat de
Volkshoogeschcol, de katheder waar
zij hun evangelie vandaan halen. Als
wij nog altijd de liberale, socialis
tische, of neutrale pers blijven steu
nen, helpen wij 'eraan mede, dien
toestand te bestendigen. De Katholie
ke pers moeten wij steunen; en
naar ik weet, bezit u hier in Alklmaar
een dagblad, waarlijk1" Katholiek ge
redigeerd; ik wil het hier wel noe
men, dat dagblad is „Ons Blad"
Alle Katholieken yan Alkmaar en ook
van wijde omgeving! moeten op dit
blad geabonneerd" zijn; wie nog, geen
abonnee is, abonneere zich' aan
stonds: het is DIT! blad geweest, dat
steeds op de bres stond, wanneet
er gestreden moest worden tegien
den laster, door socialisten en so
cialistische pers zoo overvloedig ge*
worpen op een der edelste zonen der
heilige Moederkerk! (Luid eni lang
durig applaus en hloera-geroep).
Hedenmiddag zat spr. in de spoor
wegcoupé tegenover een loyalen Is
raëliet, die er zijn verwondering
over uitsprak, dat Het mogelijk 'is,
dat in Alkmaar een afvallige Katho
liek tégen de Katholieke Kerk kómt
spreken,, Bij de Israëlieten zou het
niet voorkomen dat een Israëliet, die
de plichten yan zijn ritus' mief mee-
nakbmt, tegen dien* ritus zou kunnen
spreken. i
Spr. verklaarde aan dezen man, dat
hij zelf het niet begrijpt. Het is een
raadsel gelijk er nog zooveel andere
raadsels zijn', b'.v. dat' de Katholieke
Jcèrk steeds, vervolgd wordt en is!
geworden, terwijl andere godsdien
sten kalm hun weg gaan.
Men zal dus ook wel begrijpen,
dat wij' steeds vaardig moeten zijn,
omdat wij altijd worden aangevallen.
Neutraal bestaat niet: „de Hel" van
Barbusse werd 'door de libérale en
neutrale pers verdedigd; al rijqesten
ze een stinkend riool beoordéelen, ze
zouden zeggen, dat 't lekker riekt.
Spr. vergelijkt hen, die de libérale
en socialistische pers lezen mét wie
bloed drinkén; zij', die de neutrale
pers lezen', krijgen, op zijn bést ge
nomen, water, 'maar wie de Katholie
ke pers Steunt en leeSÏ, heeft de
volle melk, Waarop liet Pauselijk geel,
wat spr.-de room zou durven noemen.
Daarom moeten wij de R. K. Pers
steunen in haar strijd.
Ook 'moeten wij voorzichtig zijn:
voor wat het drankmisbruik' betreft.
Mén begint te denken, dat het
drankmisbruik door de hongeren
prijs niet meer bestaat) Laat menj
echter niet zoo optimistisch zijn en,
de drankbestrijdingsver., als Kruïs-
verbond, Maria-vereeniging, enz., op
doeken.
Spr. is van het tegendeel overtuigd
en laat zidf door geen enkelen Ka
tholiek' het recht ontnemen te agee
ren tegen misbruik waarvan nameloo-
ze ellende het gevolg is.
Heel wat drankmisère blijft ver
borgen, Wij hebben daarom tot plicht
die bonden te steunen. Denkt maar
niet: „omdat het duur is 'zullen ze
met zooveel ineer drinken". De
drinkers hebben liever geen schoe
nen, dan geen borreltjes. Dat is' ook
terstond na den oorlog gebleken.
Wij moeten Kruisverbond en Ma-
riabond sterk houden om negatief
't godsdienstig element in het ver
eenigingsleven te dienen. Positief
moeten "wij 't godsdienstig element
ook verdedigen, om de godsvrucht.
Te veel wordt vergeten, dat we R.K.
R. K. zijn: Spr. haat hét oppervlak
kige. Wat doe ik in de Roomsche
vereeniging met den bluffer, die op
zijn werk vloekt?Wat doe i'k met
den patroon, die op den laatsten
Zondag zijn Paaschpfcht in de gauw-
te vervult? Wat doe ik' met den hiid-
denstander, die coöperatief inkoopt,
maar geen kruis durft slaan, 'als' 'n
andersdenkende klartt met hém mede-
eef.
Spr. zou het een ramp vinden, als
R. K. Voetbalvereen1;gingen bloeiden
maa* Kruisverbond en Maria-veree-
nigingen leegliepen, want voetballers
ziet men bij voorkeur njet in Vespers
of Lof. (Toejuichingen).
Voor den geest ziet spr. het mo
derne heidendom, 't Zijn toch wel
teilen, waar men ernstig over moet
nadenken, wanneer men ziet, dat 'n
iinenschenmassa van 40.000 als gek
ken naar het Stadion hólt, waarom?
Om iemand tegen een bal te zien
trappen! (Hilariteit 'in de zaal.)
Ze komen er niet om een groot
wetenschappelijk man te Huldigen;:
evenmin om een nieuw sociaal stleE
sel toe te juichen, noch om den ont
dekker van een serum tegen tuber
culose of kanker eer te bewijzen,
nceiï, die menschenmenigte komt
daar, om eenigen dat monster van
een bal na te zien hollen'.
't Is toch gebeurd, dat duizenden
menschen in een fakkel-optocht Car-
penlier ('n bokser!) als een koning toe
juichten en met bloemen bestrooiden
Dat is 't moderne heidendom.
Als wij ons niet stevig vasthouden
komen wij terug tot" de tijden, waarin
liet volk riep om brood en spelen.
Het congregatie-Ie-? en is nog niet uit
de mode. 't Is nu de tijd om een
hooger leven te waardeeren. We zijn
in 't jubeljaar van St. Franciscus. Om
tot de Derdp Orde te behooren be
hoeft men heuscto geen kwezel te zijn.
Spr. kent twee ministers, die lid 'zijn
van de Derde Orde, vele studenten
aan universiteiten, vele vooraanstaan
de Katholieken zijn lid van dè
Derde Orde.
Als spr. spreekt over godsdienst en
God in 't vereenigingsleven, dan zou
hij den wenscih willen uitspreken, dat
het Eucharistische leven breeder uit
breiding neme. 't Eucharistische leven
moet voor ons zijn de kracht waarop
wij ons verlaten kunnen. Dit is ten dui
delijkste gebleken, toen de Christenen
in de arena werden geworpen. Dit was
ook zoo in den tijd van de Reforma
tie, toen de Roomsch-Kalholieken heb
ben kunnen lijden door de kivj.clit van
t Levensbrood. Nu zal de eindstrijd
gaan tusschen rood en zwart, mlaar,
bedenkt het wel: cle zwarten moeten
blank zijn van binnen door de kracht
van het Levensbrood. (Toejuichingen.)
Spr^ raadt de Katholieken aan apo
logetische en zedelijke ontwikkelings
cursussen op te richten. Men slaat ver
baasd als men ziet. hoezeer de geloofs
kennis bij sommigen er bovenop ligt.
Spr. illustreert dit op smakelijke wijze.
De socialisten kennen alle oude, ver
sieten opwerpingeft tegen de Katholieke
leer. Als de kinderen thuis koanen,
staat men soms verbaasd over de vra
gen, die zij stellen, die de ouders vaak
niet beantwoorden kunnen, omdat zij
niet voldoende in de apologie onder
legd zijn. In Alkmaar waiair we den
beroemden apologeet Max hebben, die
zijn bekende artikelen over geloofs-
verdedjging in „De Maasbode" doet
plaatsen zal het toch niet moeilijk
zijn „cursussen op te riphten. (Applaus.)
'i Yvas te wenschen, dat onze voet
ballende jongens évenzeer in de apolpj,
gieyonderlcgd waren; dat zij1 de twisl-
Tiailen, die een Treelstra-schojr hun
toewerpt, direct terug kunnen zenden.
De rechtvaardigheid is verdwenen
evenals de liefde, vanaf het oogen
blik, dat doö-r den oorlog het recht
van den sterkste is toegepast. In de
handelswereld is dit hetzelfde ge
worden. Men steelt als raven. In oor
logstijd is de drang ontstaan om jn
korten lijd rijk te worden.
Als geen mijn en dijn meet' wordt
geëerbiedigd, is geen samenleving
mogelijk. Zelfs niet in'een Sov
jet-staat.
Men zegt dat de Katholiek alles
terug geeft, als hij gestolen heeft,
maar men zegt ook', dat hij géén
belasting betaalt enz.
Welnu zorg dan, dat gij in eer
wordt hersteld, dat gjj lieVer eer
lijk' en arm! bent dan dief. liever
in zorgen leeft dan in zonde, lie
ver het zelf-vierdiende loon ontvangt,
dan de brillanten van Wijnkoop:
(Applaus.)
Het godsdienstig element heeft
een band gelegd .tusschen Paus en
'Bislsohoppen. We worden geleid door
de Bisschoppen, die door God zijn
aangesteld en dat is toc.h waardiger
leiding dan die van Tjroels'tra.
Eenedictus XV te vergelijken met
TioeLstra is - naast oneerbiedig
0»k' bespottelijk, en even zoo de ver
gelijking van een Dtuijs met een
Bisschop van- Haarlem, 'n Mr. Lees
berg met „Ilad-je-me-maar". (Toej.)
Het socialisme bestaat pas een 50
a 60 jaar en nu reeds is heit ver
deeld in tal van partijen en partijtjes
Zij hebben geen eenheid. En als er
.dan een partij is, waar wol eenheid
is, dan is het toch zekér de Ka
tholieké.
Spr. is wel eens' ohfervallen door
moedeloosheid, als hij zist hoe dui
zenden Katholieken in de kerk aan
dachtig en kalmi naar hun pastoor
Off kapelaan liftsteren, daarna, rustig
uiteengaan en als lpj daarbij bedenkt
hoie, wanneer 'n (Rroelstra gesproken
heeft, de massa met ontplooide vaan
dels en onder het zingen van het
vrijheidslied oprukt.
Jüe macht van 't kwaad is( groot.
Wat koet 't toch moeite om de
jeugd naar de Catechismus t,a krij
gen. Weliswaar hebben wij af en
too weL eens de macht anders- en
niets-denkendan le bekeeren, mjaar
de tingel-langels met hun electriscb
verlichte zalen brengen het verderf
in de hersens dér massa.
Een troost is voor spr. het' woord
van Pius X z.g. n.I. dat dikwijls
uit donkere hoeken en schuilplaat
sen de schoonst© natuurwonderen
■voortkomen.
Wij hebben de zegepraal als pro
fetie, als belofte en dat blijkt ook,
als men den toestand 'ziet, waarin
d© socialistische partij verkeert en
dien lootet aan ons, geestelijk' cpm-
muaisme, dab reeds eeuwen is staan
de gebleven. Nog geen stukje van
onze Roomsche dogma's js .verloren
gegaan (Applaus.)
Do Paus heeft werkelijk getoond,
dat wij het geestelijk communisme
bezitten door de heiligverklaring van
eene Jeanne d' Are, op nationaal en
door de zaligverklaring van 19 ne-
gerhelden ©p internationaal gebied.
Laten wij vertrouwen op God miet
dezelfde overtuiging als welke Co
lumbus had, vóór hij Amerika ont
dekte. Opfc nu roept 't scheepsvolk
ons toe: ,,'t Duurt te lang" maar de
Kat'li, Kerk' spreekt „Houdt moed"
dan bereiken wij eens een nieuwe
sociale wereld, waar alle rangen
en standen in volkomen harmonie
zijn, als een"* voorportaal van den
hemel, (Applaus.)
De .Voorzitter dankt Ale W.Eerw.
spr. niet 't deip besef, dat 't hem
niet zal gelukken dien dank naar
de waarde van de gehouden lezing
te betuigen; spr. heeft hedenavond
de overtuiging opgedaan, dank zij
deze lezing dat he,t godsdienstig
element leiden m©ot tot meg waar-
deeriitg van de R. K: Pers tot be
strijding van het drankmisbruik en
uitbreiding van het Eucharistische le
ven; spr. spreekt ten slotte de hoop
uit, dat het den WelEerw. Pater
Eormmacua de Greeve mag gege
ven zijn nog eenmaal h©t land te
zien, dat hij pms in zijn slotrede
zoo heerlijk geschilderd heeft.
ALGEMEENE LEDENVERGA
DERING VAN HET CONTROLE
STATION „NOORD-HOLLAND"
Dinsdag 12 April a.s. zal te 10 uur
's morgens in het café „Centraal" al
hier een algemeene ledenvergadering
gehouden worden van het Botercon-
trolestation „N.-H."
Op de agenda komt o.a. voor:
4. Mededeelingen.
5. Balans en Exploitatierekening
over 1920 met Accountantsrapport en
rapport der finantieele commissie.
De Balans sluit in activa en passi
va op f5508.88.
De Exploitatie-rekening sluit in ont
vangsten en uitgaven op f7518.93
6. Begrooting voor 1921 -met Tap-
port der finantieele commissie.
De begrooting 1921 sluit in ontvang
sten en uitgaven op f 15000.
7. Behandeling van wijzigingen van
art. 4 en 14 van het Huishoudelijk
Reglement.
Het Bestuur is van oordeel dat door
de bestaande regeling de boterhande-
laren ten opzichte van de boterpro-
ducenten te zwaar werden belast.
Daarom heeft zij artikel 4 van het
Huishoudelijk Reglement opnieuw
ontworpen en daarbij tevens nog de
klasse-indeeling gewijzigd, benevens
vastgelegd hoe of de verhouding van
de contributiënr in "de verschillende*
klassen zal zijn. tenslotte is*; in dit
nieuwe art, 4 nog eene regeling ge-
Troufen 'voor die inrichtingen, die fi
lialen en verkooplokalen bezitten, waar
boter wordt uitgespit.
8. Vaststelling van de gemiddelde
bijdragen der leden per 100 K.G. boter
voor 1921.
Volgens de begrooting moet
door de leden over 1921 eelT be
drag, van f 15.000.— worden opge
bracht. Volgens berekening zal te
dien einde het contributie-schema
voor 1921 als volgt moeten luiden:
le klasse omslag per 100 K. O.
boter 77 ct„ minimum f42,50, 2e
klasse omslag per 100 K.G. boter
69, ct.. minimum ill—. 3e klasse
omslag per '100 K.G. boter 62 et-
minimum f 172,50. 4e klasse om
slag per 100 K.G. boter 54 ct..
minimum f310.—, 5e en volgende
klassen omslag per 100 K.G. boter
46 ct.,- minimum f540.—.
Het Bestuur stelt nu voor om
aldus deze gemiddelde bijdragen
vast te stellen. Hierbij is dan het
nieuwe* artikel 4 reeds geldende
voor 1921, met dien verstande dat
voor de handelaren over 1921 nog
hét volle bijkoopcijfer in rekening
wordt gebracht, omdat dit prac-
tlsch niet anders mogelijk was.
9. Behandeling van tiet contract met
het Kaascontrolestation „Noord-Hol
land" te sluiten.
Welk contract aldus luiden zou: -
1. De Vereeniging het Kaascontro
lestation „Noord-Holland" gevestigd te
Alkmaar (hieronder te noemen K. C.
N. H.).
2. De Vereeniging het Botercoiitro;
lestation „Noord-Holland" gevestigd
te Alkmaar (hieronder te noemen B.
C. N. H.)
Uit overweging dat het K. C. N. H.
beschikt over de noodige ambtenaren
(scheikundige analyste, controleurs
enz.) en lokalen ter bereiking van 'het
in zijn statuten omschreven doel.
dat lio't B.C.N.H. ter bereiking van
zijn gelijksoortig doel de beschikking
over gelijke ambtenaren en lokalen be
hoeft;
dat het partijen wenschelijk is voor
gekomen een zoodanige 'regeling te
treffen, dat het B.C.N.H. gebruik kan
maken van de in dienst van K.Q.N.H.
zijnde ambtenaren en van de lokalen
van het K.C.N.H. met hun installaties
Verklaren te zijn overeengekomen
als volgt:
1. Het B.C.N.H. verkrijgt het recht
hetwelk, bij deze door het K.C.N.H.
wordt verleend, gebruik te «naken van
dc lokalen en laboratoria met hunne
installaties, werktuigen, laboratorium
benoodigdheden enz. van het K. C. N.
H. en de in dienst van het K. C. -N.
H. zijnde ambtenaren te belasten met
verschillende werkzaamheden overeen
komstig aan die, welke hun door het
K. C. N. II. worden opgedragen zulks
ter bereiking van het in de statuten
van het B. C. N. H. omschreven doel;
2. De regëling der werkzaainheden
tengevolge van door het B. C. N. H.
verstrekte opdrachten in verband met
de Werkzaamheden voor het K. C. N.
H. te verrichten zal geschieden door
den directeur van het K. C. N. H. te
vens directeur van het B. C. N. H.
De benoeming en het ontslag van de
zen directeur zal door de gezament-
lijke besturen van het K. C. N. H.
en het B. C. N. H. geschieden, ter
wijl ook zijne salarieèring in gezament
lijk overleg zal worden geregeld.
3. Jaarlijks zal in een gemeenschap
pelijke vergadering van de besturen
van de ondergeteekenden wofüen vast
gesteld bet bedrag der vergoeding,
welke voor het volgend jaar zal wor
den betaald.
Voor het jaar 1921 bedraagt do ver
goeding f 12550 welk bedrag verkregen
is op don basis van den aan deze
overeenkomst vastgehechten staat.
4. Ingeval van liquidatie van het
K. C. N. H. hetzij gerechtelijke, hetzij
buitengerechtelijke heeft het B. C.
N. H. het recht de werktuigen, machi
nes, laboratorium-benoodigdheden en
gereedschappen behoorende tot het la
boratorium van het K. C. N. H. geheel
of gedeeltelijk 'over te nemen tegen
taxatiewaarde.
Runnen partijen het over de taxa
tie niet eens worden, dan zal deze ge
schieden door een daartoe door par
tijen aan te wijzen deskundige. Kun
nen partijen het over den persoon van
dien deskundige niet eens worden, dan
zal deze worden benoemd door den
Kantonrechter te Alkmaar op verzoek
van de meest gereede partij.
5. Deze overeenkomst wordt aan
gegaan voor onbepaalden tijd met dien
verstande, dat zij wederzijds opzeg
baar is bij aangeteekend schrijven
doch uitsluitend tegen den eersten Ja
nuari en minstens op een termijn van
drie maanden.
6. Deze overeenkomst wordt geacht
te zijn ingegaan op 1 Januari 1921.
7. Alle geschillen ter zake of in ver
band met deze overeenkomst tusschen
partijen ontstaande zullen wordenlbe-
slist door arbitrage behoudens het
bepaalde b(j art. 4 lid 2 en wel
door drie arbiters, die naar billijk
heid en hoogste ressort recht zullen
doen.
Elke partij zal een arbiter aanwij
zen, terwijl de twee gekozenen teza
men een derden arbiter die tevens
voorzitter zal zijn, zullen benoemen.
Heeft de eene partij acht dagen na
dat zij door de andere zal zijn uitge-
noodigd een arbiter te benoemen om
een bepaald geschil tot oplossing te
brengen, geen mededeeling van den
door haar benoeniden persoon aan de
andere partij gedaan, dan zal dozen
zich tot den Kantonrechter te Alkmaar
wenden met het verzoek een arbiter
te benoemen. De door den Kanton
rechter alsdan jaan te wijzen /persoon
■zal worden beschouwd als dè arbiter
'aangewezen door de partij die in ge
breke is gebleven binnen acht dagen,
gelijk voormeld mededeeliog aan
de andere partij te doen.
Kunnen de tlzcc gekozenen hetzij
door partijen hetzij een of beiden door
den Kantonrechter het niet eens wol"'
den over den door hen te kiezen der
den arbiter, dan zal de benoeming van1'
dezen geseh' n door den Kantonreoh-
ter te Alkmaar ten verzoeke van do
meest gereede partij.
Artikel 7 geldt ook voor het geval,
dat do partijen het over de vergoeding
bedoeld in artikel 8 niet eens kunnen
worden behoudens indien de overeen
komst ingevolge opzegging door één
der partijen toch moet eindigen.
10. Aanbieding van het jaarverslag.
Uit het jaarverslag: blijkt dat off
1 Januari 1920 het Botercontröle-
station zijne werkzaamheden be
gon met 65 leden, n.I. 50 Zuivelfa
brieken, 10 melkinrichtingen en 5,
handelaren.
In den loop van liet jaar tradeiï
4 Zuivelfabrieken uit tengevolge
van liquidatie van het bedrijf en
werden 9 nieuwe leden aangeno
men, n.I. 3 Zuivelfabrieken, 1 melk
inrichting. en 5 Irandelaren. Op 311
December 1920 bedroeg liet le
dental dus 70, n.I. 49 Zuivelfabrie
ken, 11 melkinrichtingen en IQ
handelaren. Achterin dit verslag is;
een volledige ledenlijst opgeno
men,- alphabetisch gerangschikt
naar de gemeenten. Bovendien!
staan nog onder controle 20 fili
alen.
Het aantal K.G. boter onder con
trole bedroeg in 1920 2.636.27Q
K.G. n.I. 1.514.555 K.G. geprodu
ceerde boter en ,1.121.715 K.G. biï-
gékochte boter.
Controle. R ijksbo. enne i ken.
Door de Directie van den Land
bouw werd als herkenningsmerk
voor ons station vastgesteld de let
ter N. Daar deze merken nog niet
opsT Januari 1920 beschikbaar wa
ren,- werd eerst nog. doorgegaan
miet de uitreiking van H merken
van het Botercontrölestation Zuid-
Holland. f
Het aantal uitgereikte rijksmer-
ken bedroeg formaat A 179.600
H, 524.500 N, Totaal 704.100. for
maat B, 9.700 H, 6.900 N, Totaal
16.600. formaat C, 7.200 H, 18.500
N. Totaal 25.700. formaat D. 900
H, 4.300 N. Totaal 5.200. formaat
E, 2.100 H, 11.400 N, ,Totaall3.5C0
tinsmerken formaat T, Totaal
355.000. tinsmerken formaat L
Totaal 5**.000. tinsmerken formaat
N, 6.006, in wikkels met rijksmerlc
Totaal 535.810. Totaal 1.713.910 st.
INGEKOMEN PERSONEN.
K. de Groot ra.h., werkman, Fores-
tusstraaE35, Duitschland. A. A. de
Lange r.fc1., Groot Nieuwland 4, Cas-1
tricum1. S. Beets n.W., Kitsteeg, 6,.
Oost'huizeni. ,G. J. Ooijkaas e.I., Gees-
tersiingel 8, Amsterdam. G. S. Blan-
kendaal rjk., W fsman, Verl. Lands'tr.
32, Noord-AmeAitf. K. v. d. Pol hühlj,
Ridderstraat 8, Amsterdam. H. Sie-
zenJonker njh., Nieuwlandersingef
43, Maastricht. S. J. Kreulen n.H'.j
Snaarmanslaan 76, Den Haag. Wl
Wittebol n.h'., N.-H. Diaconie, Wog-
ttuffl, T. Blessingga n.h., Karenhuisj
Limmen. A. Molenaar geen, timmer
man, Eikélenbergstraat 15, Hilversum
J. J. Keesman n.h., Wiildemansstraafj
18, Amsterdam. T. J. Portegij's n.If.j
Bcrgerweg: 60, Barsingerhorn. P. J.
Jesse n.h., inmakér, Drebbelstraat 20,-
Leiden. J. Blokker n.h., bedrijfsleider
Koorstraat 21, Arnhem. J M. A,
Bierman, r.k'., reiziger, Eikélenbergf
straat 20, Amsterdam. G. A. van
Hoft r.k., Kapper, Laat 154, Heiloo.
A. v. d. Vegte n.h'., Langestraat 73,
Almelo. A. D. Duringshoff n.h., bak1
her, Kinlieimstr. 39, Dalfsen. A. Buis
man n.h., dienstbode, Dijk' 2, Heer-
Hugewaard. J. Beunder n.h., mach,
■s'pioorw. Schermeerstraat 6, Ébkhui-
zen, C Schoor.l n.h., adj. comm. ter
secretarie, Geestersingel 29, 'Barsin-
gerhorn. J. F, Ruijgh—Hauber n.h'.?
Schagenstraat 1, Heiloo. N. H. Stoop»
r.k., arbeider, Ingelandstraat 3, Heer-
hugowaard. W. Hartenberg n.h*.,-
Lnttik' Oudorp 3, Purmerend. C.
Beemsterboer r.k1., dienstbode, Paar-
demarkt 6, Sdworl. G. A. G. Stee
naart ger., opzichter Afgesneden ka
naalvak, Utrecht. J. W. Varossieau
n.h., Houttil 56, Bunnik'. J. G. Ha-
zeloop n.hKoofd-onderwijzer, Keet
gracht 1, Wieringerwaard. N. R. v.d.
Baan r.k'., onder mach. spoorw. Dijk-
grachtstraat 29, Sneek. G. Pfi. de
Vries g.k. landbouwer, Westdijk 19',:
Z. en N.-Schermer. C. Lengen r.k'.,
arbeider, Laat 38, Heiloo.
VERTROKKEN l'ERONEN.
M. M. Smit, n.h„ dienstbode, Ko
ningsweg 61, Haarlem; H. J. Wansink,
n.h., lianketbakkersknecht, Stuartstraai
60 Bussum; M. G. Baas, geen, vaartuig
„Maria Christina", Amsterdam; J. Th-
v. Dam, r.k., Laait 160,allergen op Zoom;
G. Schriekeu, g.k., StaLionsweg 12, Ned.
Indië; G. W. Dickhoff, r.k., Lombard-
slee" 3, Amsterdam; J. W. Hovestad,
n.h., winkeljuffr., Polderstraat 7, Dor
drecht; C. van Liencn, n.li., winkeljuffr.,
Oiidcgracjht 101, Hoorn; W. v. d. Veer,
n.h., Lindenlaan 29, Arnhem; C. M. C.
\an Leek, r.Ic., Vcrdr. Oord 65, Amster
dam; T. Oldenburg, n.h., Karenhuisj,
Heerhugowaard; N. C. Stam, n.h., sla-
gerskn., Koningsstraat 8, Heiloo; B. A.
- sd. Molen, n.li., Spoorstraat 81, .aan-
dam; P. C. de "Wilde, n.h., hoekiiouder,
Nieuwpoortslaan 19, Cuïemborgh; N.
"Wagemaker, r.lc., pianostemmer, Klein
Nieuwland '15, Amsterdam; N. D. F.
Fisscher, r.lc, winkeljuff- Boterstraat
Ma, Utrecht; T. de Hart, .ill, dienst-
boae, Kennstraatweg 63, Amsterdam;.
G. J. Goqr v. d. Oosterling, n.h., pen
sionhoudster, Laat 223, Helder; II. dei
Mare n.h., boekdrukker, Sluartstraati
15, Amsterdam!; E» J. Klote, n.h., .pon-