i&innenlandsch blauws/ BUITENLAND. f 400, No. 13311, 17474. f 200, No. 887, 8327. f 100, No. 1108, 1389,'14418, 1G32£H 16616, 18086,21274, 2151L. 21629 22801. De crisis in de Engelsche mliii- 2218 5-282 8847 industrie. van zaiken. Het strekte den Voor-V de perrontunnels Is men op het oogen- zatter tot aanleiding, om aan te dringen op kortheid en op 't ran-lsoeneenen dor imter- petolies, zoodot de eerste interpellatie, die van den lieer Winlcnnans over het voor nemen der R-egeerdng, om niet over te gaan tot indiening van het gereed zijnde wetsontwerp betreffende de Landiarhei- dierswot, Woensdagmiddag.beëindigd motst Stonden. Nadat amendementen van de [hoeren Viseer van IJzenid-oonn en K. ter Laan Waren verworpen, werd het ontwerp tot wijziging cn aanvulling der Hooge On derwijswet, zonder stemming, ongewijzigd goe.d'gëkeurd. liet ontwerp tot het aangaan eener lecnicng van 250 miliioeü ten laste van Imc'ic, tegen een rente van 7 pGt., lokte oen niet onbelangrijke verklaring uit. Bij dat ontwerp maakten de socialisten van de gelegenheid gebruik, om den Minister van Koloniën te toonen, dat zij geen ver- itarawen stielien in zijin beleid. Mr. Troelslxa ■verklaarde n.l. namens zijn fractie, dal deze, ongeacht de verdiensten van hel .ieeningsomtwenp, niet voor eendg wets ontwerp van minister de Graaff zond-en stemmen, zoolang deze niet de ophelde ring heeft gegeven inzake de Djambi- kwesliie, waartoe o.m. de imt-erpelialie- iAilharda hem d-e gelegenheid za-1 geven. De communist Van Ravesteye, lia-d toog bezwaar tegen den rentevoet, dien hij Ie hoog achtte, maar het spoedig eind van f lied was, dat het ontwerp er niet van 'do-or, ma-ar er door ging. Tenslotte kregen we de in-terpailatie- W-in-termans over d-e niet tot uitvoering gekomen regeeringsplaomen mot de La-nd- arbeidCTSWCt. Zij betrof de medeideeli-ng van den minister van Landb-onw bij de behandeling van diienis begroo-liing in d-e Eerste Kam-êr, dat van -de in de troonrede aangekondiigd-e wijziging der Landa-rbed- 'd-erswet door d-e Regeerting werd afgezi-en. De minister voegde er destijds aan toe, dial een wijziging der wet aan zijn de partement was ter hand genomen, doch dat de regeerang op grond van financie-elle ioverwoging-en het beter achtte, om deze za-aik te la-len ru-sten. Hel was een schrale troost vo-or den ImiterpeiRant, opnieuw van den minister te imjooien vernemen, dat er geen duiten zijn voor de uitvoering -dier destijds d-oor de trog-oening beraamde plannen. En waar geen getd is verliest zelfs een keizer zijn fceöht. /Wel eobter is do mini-ster bereid, om een lechniische herziening der wet voor te Aereklen en zoo spoedig mogelijk in te idienen; de grens van [hert bedrag, d'at de sjoor dien S-taa-t geschonken woning inet grond mag kosten thans is het maximum 4000) zal dam bij algemeenien maatregel Van bestuuT worden vastgesteld. 3>E UITBRHDING VAN HET CEN TRAAL-STaTIONSÉMPLACEMENT TE AMSTERDAM. Reizigers, die zich met den trein van de Hoofdstad uit in de richting Haar lem, Zaandam of in omgekeerde rich ting begeven, zullen zeker de groote werken hebben gadegeslagen, die aan en in de onmiddellijke nabijheid van het Centraal Station worden uitge voerd. Velen verkeeren in de veronderstel ling dat men bezif is het Centraal station te restaureeren en te vergrooten. Dit nu is geenszins het geval daar een vergrooting van dit in alle opzichten grootsche scheppingswerk van wijlen den architect dr. H. P. J. Cuijpers in de verste toekomst niet noodig zal zijn. Wat er dan wel verbouwd wordt Verbouwd eigenlijk niets, lezen we in de „Tel.", alleen uitgebreid en 'wel een uitbreiding zooals er waar schijnlijk de laatste 50 jaar in ons land niet heeft plaats gevonden. Voor eenigen tijd is men begonnen %et aantal perrons achter het stations gebouw te verdubbelen en tevens tot aan het in de oorlogsjaren geheel ver nieuwde Oostelijk viaduct te verlengen. Sedert jaren toch bleek het stations emplacement, bestaande uit drie per rons, benevens een houten hulpperron en de daarmee in verbinding staande opstelsporen op het Oostelijk en Wes telijk stationseiland, (het Centraal station zelf is op het midden- of „sta tionseiland" gebouwd) niet meer aan de eischen, die aan een modern en snel opkomend spoorwegverkeer worden ge steld, te voldoen. Uiteraard lag het dus voor de hand, dat men plannen maakte dit euvel zoo spoedig en zoo radicaal mogelijk te bestrijden. In 1901 reeds werd een staatscom missie benoemd, die tot taak had, te onderzoeken, op welke wijze het spoor wegverkeer ten Zuiden en ten Oosten van Amsterdam zou kunnen worden gewijzigd. Het belang van Amsterdam als handelscentrum was er mede ge moeid. In 1905 werden de plannen, de z.g. j",millioenen"-plannen uitgebracht en aan den technischen dienst der Ned. Spoorwegen voorgelegd, die, na wijzi ging, thans bezig is ze met volle energie gedeeltelijk uit te voeren. Als we schrij- ven van een gedeeltelijke uitvoering bedoelen we geenszins dat men hier half werk gaat leveren. Integendeel. Om technische en andere redenen even wel kan momenteel tot een verruiming van het Oostelijk stationseiland en de Oostelijke toeleiaingsbanen nog niet worden overgegaan, zoodat de werk zaamheden zich thans in hoofdzaak tot het stationsemplacement en om geving, alsmede tot de westelijke ter reinen zullen bepalen. Zooals gezegd, omvatten deze wer- blik druk bezig. Het laatste of zesde perron wordt zoodanig gebouwd dat het 2 M. over het trottoir aan de Ruyterkade komt te liggen. De geheele perronopper vlakte bevindt zich op 6 M. boven A. P. Onder de laatste perrons en voorts langs de geheele De Ruyterkade komt een nieuw dienstgebouw ter lengte van ruim 360 M. waarin diverse lood sen, opslagplaatsen, gebouwen voor de centrale verwarming en de electri- ficatie van het stationseiland. Aan het einde, dus aan de zijde van het Oostelijk viaduct, komt een voertuigenlift, die in minder dan geen tijd de grootste en zwaarste voertuigen electrisch naar de perrons brengt,waardoor de bestaan de en ongemakkelijke oprit aan die zijde komt te vervallen. Met deze werk zaamheden is men thans druk bezig en men kan zich eerst een ware voorstel ling van hun belangrijkheid en om vang vormen indien men ze, zooals wij dezer dagen, van meer nabij kunnen aanschouwen. Achter de groote schutting welke zich langs de geheele De Ruijterkade uitstrekt, is 't een en al bedrijvigheid. Hier worden palen van niet minder dan 20 a 25 M. in den drassigen grond geheid, die een hechten ondergrond zullen vormen van het geheel dat daar binnen enkele jaren zal verrijzen daar rijden arbeiders in piepende en over het zand knarsende kruiwagens voort durend het benoodigde zand en vulsel aan, terwijl weer elders het pieterige, puffende zandtreintje met een staart van schommelende en knarsende lor ries achter zich een weg tusschen dien chaos van oneffenheden baant. En hoog boven dit alles, op de plaats waar mettertijd het nieuwe baanvak zal komen, zit in zijn keet'ingenieur A. Plomp en deelt daar aan de opzichters zijn technische bevelen uit. Hebben wij den lezers thans een klein beeld gegeven van de werkzaam heden die achter het station worden uitgevoerd, thans vragen wij een oogen- blik haar aandacht voor 'n niet minder belangrijk werk dat aan de voorzijde, dus aan het Stationsplein ten Oosten van het Station wordt verricht. Uit het bosch van steigers, palen en staketsels dat zich hier als uit den grond verheft, kan zelfs een leek wel opmaken, dat hier een groot bouwwerk zal ver rijzen. In de plaats van het oude, houten pakketpostgebouw laat het Rijk een nieuw pakket- en expeditiegebouw bouwen, welk werk door den tech nischen dienst der Nederlandsche spoorwegen zullen worden uitgevoerd. Het gebouw dat uit 3 verdiepingen wordt opgetrokken krijgt een lengte van 120 M. doch moet om technische redenen in gedeelten worden voltooid. Het wordt gemaakt van metselwerk, gewapend beton en een aanzienlijk kwantum natuursteen. Met het geheele werk dat gestadi g vordert, is „men thans acht maanden bezig en vermoe delijk zullen er nog wel een 3-tal jaren mee gemoeid zijn voor alles voltooid is. Alleen dit werk kost ruim 1 millioen. In verband met de verdubbeling van het aantal perrons zal tevens een betere, dan de tot nu toe bestaande verbinding met Zaandam en Den Hel der tot stand komen en zullen de trei nen direct van het Centraalstation geheel vrij kunnen uitloopen. Behalve de voornoemde verdubbe ling van perrons is hiervoor in de eerste plaats noodig de bouw van een tweede viaduct naast het bestaande en voorts een verbreeding van den spoordijk, welke ter hoogte van het Westerpark loopt. Dit nieuwe viaduct, dat reeds voor een groot gedeelte gereed is, heeft een lengte van 600 M. en is gemaakt van gemetselde bogen, rustende op een be ton fundeering, waaronder palen, waar voor in totaal pl.m. ÏOO.COO M. heipaal moest worden ingeheid. De meeste forensen die uit der aard slechts zelden in dit stadsdeel ronddolen en thans vanuit hun coupé die aaneenschake ling van bogen zien ontstaan, zullen niet vermoed hebben dat zich aldaar onder de baan, waarover zij sinds jaar en dag naar en van de hoofdstad heen en weer sporen, een bijna volmaakt gelijke constructie bevindt, welke sinds veertig jaren in gebruik is. Onnoodig te zeggen, dat het bouwen van het nieuwe viaduct met groote moeilijkheden gepaard ging. Zoo moes ten o. a. voor dit reusachtige werk een groot aantal teerpakhuizen, loodsen en andere gebouwen wijken. Wat ondanks deze moeilijkheden onder leiding van den ingenieur Bardet is tot stand ge bracht, moet wel ieders bewondering afdwingen. Zoo langzamerhand zijn we nu den spoordijk ter hoogte van het Wester park genaderd. We wezen er reeds op, dat deze dijk in verband met het aan te brengen vrije spoor voor de richting Zaandam verbreed zal worden en tevens van een dubbel aantal sporen zal worden voorzien. Behalve deze werkzaamheden is men bezig den dijk ter plaatse door te gra ven, zoodat een onderdoorgang ont staat, welke een verbinding tusschen het Spaarndammer- en het Wester kwartier tot stand brengt. Daar het in hoofdzaak de gemeente Amsterdam is die hiervan profijt trekt, ligt het voor de hand dat zij ook het grootste gedeelte der kosten zal dragen. Voor den arbeid die hier verricht wordt krijgt men eerst eerbied als men verneemt dat de spoorbaan niet min der dan vier maal moest worden om gelegd, zonder dat de treinen, dit zijn er gemiddeld 200 per dag, hierdoor ver-1 traging ondervinden. Thans wordt ge ken in de eerste plaats een verdubbe- ling van het aantal perrons met hun I ^ende enkele maanden dit aantal verlenging tot aan hetOostelijk viaduct. I tr'einen geleid over een houten hulp- Ook met het verlengen van de bestaan-J ^rUg waaronder het metselwerk van den doorgang kan'worden opgetrokken/ Een bijzonderheid van de hulpbrug is, dat hij in een straal van 200 U. ligt en de jukken er scheef zijn onder ge- laatst. Deze hulpbrug, waarover de trein met een 15 K.M. gangetje kruipt, is gemaakt van houten jukken met ijzeren dwarsliggers waarover do rails zijn aangebracht. Men neemt aan, dat de onderdoor gang, waarvan de vier vleugels gesierd zullen worden met een modern beeld houwwerk van den beeldhouwer Hildo Krop, nog dit jaar gereed zal komen. In de toekomst zal lijn 5 daar onder door rijden en komen derhalve de nare bochten welke zij thans maakt, te ver vallen. De nieuwe Burgemeester van Amster dam. Het bericht van de „Amsterdam mer", dat de heer J. ter Haar Jr. zou benoemd worden tot burgemeester van Amsterdam, wordt met de meeste stel- Hd'gtieid tegengesproken. DE STROPPEN DER CRISIS INSTELLINGEN. In de Memorie van Antwoord (Tweede Kamer) betreffende het wetsontwerp tot verliooging van het tiende hoofdstuk der Staatsbegrooting voor 1921 (dekking na- deelige saldi crisis-instellingen) wordt ge zegd, dat de minister van Landbouw qt geen bezwaar tegen heeft, dat van de reke ningen en verantwoordingen van crisis-in stellingen wordt kennis genomen, weshalve die stukken, ter inzage van de leden, ter griffie van de Kamers zijn gedeponeerd. Ook wordt medegedeeld, dat de meening dat de SuikerVereeniging ten minste 29 millioen gulden met den buitenlandsehen handel heeft verdiend, op misverstand be rust. Het totaal aan de leden uitgekeerde be drag is rond f 19.300.000. De wnst der leden is dus beperkt gebleven tot dit be drag, verminderd met het verschil tusschen den prijs van overneming en den kostprijs. Het is het voornemen van den minister om de gelden, die zullen noodig blijken om een eventueel tekort op de steenkolen- voorziening te dekken, bij afzonderlijk wetsontwerp aan te vragen. Met betrekking tot de opmerkingen aan gaande de Rijkskleedingvoorziening, wordt vermeld, dat had de heer Hertzberger het associatie-contract met de regoering niet gesloten, hij, door den groeten voorraad goederen die de Staat bij het sluiten van het contract voor taxatieprijs heeft overge nomen zonder twijfel zeer belangrijke winsten zou hebben kunnen maken, die hem thans, door het werken voor de regee ring, ontgaan zijn. HÉT"ADVBRTEjEREN DOOR HET RIJK. Het Tweede Kamerlid, de heer Snoeck Henkcmans, heeft aan den Minister van Financiën de volgende schriftelijke vra gen gericht: I. Is het waar, dat de adveritittie tot oproeping van sollicitanten voor de be langrijke betrekking van Directeur van het Rijks-Inkoopbureau is geplaatst enkel in eenige dagbladen, welke gerekend worden alle lot één zelfde politieke richting te behooren? II. Acht de Minister het niot ge- wenscht, ten einde zoo veel mogelijk voor alle ingezetenen gelijke gelegenheid te openen naar zoodanige betrekking te dingen, dat de oproeping althans worde geplaatst in de hoofdorganen der meest bekende politieke partijen? ni. Is de Minister bereid le gelasten, dat bedoelde oproeping, met verlenging van den termijn voo-r de aanmelding, als nog worde geplaatst in de In de vorige vraag bedoelde dagbladen? HET BEZOEK VAN DEN KROONPRINS VAN JAPAN. Ofschoon bet program voor het offi cieel bezoek van den kroonprins van Ja pan nog niet is vastgesteld, zoo moet het in 't voornemen liggen van II. M. de Ko ningin den Kroonprins in de Hoofdstad te ontvangen. MINISTERIEELS I VERANTWOORDELIJKHEID. Blijkens het voorloopig verslag heeft men vrij algemeen ernstig bezwaar le gen het voorstel-Schaper tot aanvulling van de wet, houdende regeling der ver antwoordelijkheid van de hoofden der miuisierieele departementen, welk voor ts tel ini de eersie plaats strekt om een bepaling in het leven te roepen krach tens welke een afgebeden minister door de Tweede Kamer kan worden uitgenoodigd in haar vergadering te verschijnen, ten einde over het door hem als zoodanig gevoerde beleid aan de Kamer inlichtingen te verschaffen en dat beleid le verdedigen. Het doet vreemd aan, dat die voor steller gemeend heeft het door hem voorgestelde als een nieuw artikel te kunnen inlasschen in de wet van 22 April 1855, welke uitsluitend beoogt de strafrechtelijke verantwoordelijkheid der Ministers te regelen en daarmede houdt de thans voorgestelde bepaling 'geenerlei verband. I Ook voor zoover men in het voor gestelde een poging heeft te zien om Ministers uit te breiden, meent men de politieke verantwoox-delijkheid der Ministers uit te breiden, meent men zich. tegen het voorhiel te moeten verzettfen. Betris thans bezit de Kamer in het recht van enquête een nauwkeurig door de ■wet geregeld middel oam ook over regee- ringsdadsn van afgetreden Ministers to worden ingelicht. i ia j - 'Uit onze Oost. HOLLANDSCHE JONGELUI VOÖR DEN INDISCHEN LANDBOUW, Het KoSoniaal Landbouwmuseum te Dei-, venter beeft dr. J. G. Koningsberger, Oud- voorzitter van den Volksraad van Ned.- Indie bereid bevonden een geaahrift [sa men le stdBetf over de tegenwoordige voor- idtzSchten voor pngetieaen Siê In In'dië carrière zoeken in den landbouw. Dit geschrift „Hoïlandsche jongelieden én Indisch* landbouw" getiteld, is kelrig uitgegeven, van een kaartje .voorzien waar op men Nedertandsch-Iiidië geteekend ziet !b «le kaart van Europa en verder ver lucht door keer fraaie foto's betrekking hebbende op de Indische cultures', iVan de groeiende beteekecij vann die cifttnies en van de deelneming daaraan oc4 doe»' het touiterfandsUhe kapitaal wordt eerst isen lezenswaardig overzicht gegeven', waarna de groote cultures sui ker, klappers, rubber, cacao, koffie fhee, kina in korte overzichten geschetst wor den, het algemeen karakter der landbouw bedrijven in Ned.-Indië wordt toegelicht en dan min of meed uitvoerig stilgestaan bij de plaats van den jongen Europeaan in die bedrijven. M i De geallieerden en Opper-SUezië. De sluiting van de O. S. grenzen. .Volgens de „Matin" heeft de Fransche regering nogmaals baar verloog herhaald bij de Duitsche, omdat de sluiting van de Duitsche grens naar Opper-Silazië volko men onvoldoende is. Tegelijk werd echler te Warschau in dienzelfden geest opgetre den, omdat de Poolsche grenssluiting al evenmin afdoende blijkt als de Duitsche en even gemakkelijk benden en oorlogs- materieel doorlaai. De Poolsche opstand in Opper- SiSezië. De Engeischc troepen. Het Engelsche ministerie van Oorlog maakt bekend, dat het eerste Britsche ba taljon voor Silezië Keulen hedenavond ver laat. Twee aanvullende bataljons zijn uit Iersche regimenten gerecru-teerd. Nieuwe gevechten. Uit Breslau wordt gomeld, dat met het oog op het feit, dat in de eerstkomende da gen de geallieerde troepen in den strijd tegen de opstandelingen zullen ingrijpen, deze klaarblijkelijk hun pogingen verster ken, niel alleen het gewonnen terrein te behouden, maar ook verder hun aanval len uit te breiden. Reeds dat gisteren weer ■den gelieelen nacht in de nabijheid van Oppeln werd gestreden, karakteriseert het streven om niettegenstaande de zeer zware verliezen verder in de Duitsche kreilsen door te dringen. Gisteravond en in den afgeloopen nacht hielden de gevech ten, die natuurlijk overal van localen aard zijn, niet op. Bij St-anich hebben de Polen de Duitsche verdedigingslinie met veel sterkere strijdkrachten aangevallen, doch zijn na een hevig gevecht van man tegen man, teruggeslagen. De verliezen aan Duit sche zijde waren aanzienlijk. Verder is eveneens zwaar gevochten bij Crasnitz ten Zuiden van Malnpane. In de omgeving .van Kosel en Kattowitz was geschutvuur. Hoe verre de berichten omtrent een actie van de burgerwacht in de richting van Kan- drzin juist zijn, is tot nu toe niet uit te maken. Het schijnt in elk geval, dat de Polen groote verliezen hebben geleden, daar ze gisteravond telefonisch uit Katto witz twee treinen voor gewonden hebben besteld. Duitsche persstemmen. De bladen verzetten zich tegen Briand's opvatting, dat liet rijkste koiengebied van Opper-Silezië aan Polen gegeven moet worden. Zij wijzen er op, dat de meer derheid van het eigenlijke industriege bied Ka'ttowi-lz, G'leiwiïtz, Beoithen, Hin denburg zonder eenigen twijfel ver klaard heeft Duitsch te willen blijven. Het „Berl. Tagebl." zegt, dat het een inbreuk zou zijn op het resultaat van dl stemming, indien Frankrijks voorstel door den Oppersten Raad aangenomen werd. De „Voss. Ztg." trekt uit Briand's be kentenis, dat Polen niet in staat zal zijn ■de Opper-Si'lezische industrie op bet hoo ge peil te houden, nu bereikt, de conse quentie, dalt Opper-Silezië dan hij Duitsch land moet blijven, ook in het helang van Europa en de geheele wereld. De „Vörwarts" schrijft: „De mijnwer kers, die voor een deel uit Polen zijn ge komen, zijn overwegend Poolsch gezind, vooral in de oostelijke en zuidelijke rand gebieden. Daarentegen zijn de fabrieks arbeiders, vooral de metaalbewerkers, voor 90 pot. Duitsch. Zij zijn in een over- groote meerderheid georganiseerd in de Duiiseihe vakvereenigingen en behooren tot de élste van de arbeidersklasse. Hun 'drang naar werk, beschaving en ontwik keling dreef hen .naar de steden. Daarom is in de volkrijke streken Duilsch ge- 'stemd. Daarom was de meerderheid in 'stad en tand Kattowitz, Beuihen, Hin denburg en Gleiwitz DuifsCh, daarom is het industriegebied Dudisoh. Wie alleen 'te werk wil gaan naar hel resultaat van 'de stemming in de gemeenten, geefi den inwoners van Kadlubietz oen stemrecht ■zestig maal greater dan dat van de in woners van Köaigshütte. Is dat de de mocratie der volkeren?" De toestand In Ierland. De aanval op het douanesta tion te Dublin. Uit het officieele verslag over den aan val van de Sinn Feiners op het douane- station te Dublin blijkt, dat vier leden der hulppolitie werden gewond, verscheidene burgers werden gedood, 11 gewond en 111 gevangen genomen. De Sinn Feiners had- dien tegelijk met den aanval op het donanestation de voorzorg genomen het brandweerstation te blokkeercn, tengevol ge waarvan de brandweer eerst een uur, nadat de Sinn Feiners hun aanval waren begonnen', kon uitrukken; toen hadden de vlammen reeds, zooals men weet, het gedteele gebouw aangetast. Het douanestation, dat één van de mooi ste gebouwen Van Ierfan d was, werd in '178S gebouwd ën heeft 397.232 pond ster- Eng gekost Hef gebouw Was 374 Voet 'en' 25Ö voëf dieft. v (Uit tonden Wérd gisteren nog gemeld: Het douanekantoor te Dublin brandt nog steeds in weerwil van het feit, dal het nacht* geregend heeft en de brandweer krachtig optreedt. Te Belfast hadden gisteravond wederom ongeregeldheden plaats. Twee trams wer den aangehouden; de passagier* werden (Verscheidene groote huizen te Cork rijn gisteren afgebrand. De wegen die toegang geven tot de *tad zijn mei hon derden hoornen geblokkeerd. Een spoor- weglijn is doorgesneden. Verscheidene bruggen zijn opgeblazen. Een man is doodgeschoten. De verkiezingen voor het Noord-lersche parlement. IE' de tot nog ioe bekend gemaakte re sultaten van de verkiezingen voor hel Noord-lersche pariecent Wijkt, dat de Unionisten te Belfast 15 zetels hebben veroverd. Devlin, de leider der Nationalis-I ten, heeft den overblijvenden zetel ver overd. In totaal zijn 24 Unionisten, 2 Na- 85 2572 5646 lid 2691 5722 120 2746 6800 244 2S13 247 3077 6925 414 3287 5971 - 42fi' 8TAAT§t0TËÏ?TT. Vijfde Klasse. Achtste Lijst- -* i'*; Trek kin a Tan 26 MeL 1000, No. 3747, 15800, 18543, 20021? 21S57. O PRIJZEN VAN ƒ70. 18 2239 5389 S977 11266 13971 1617S 194S 34 2356 5479 9074 11441 ltótóC 16374 löülj 9138 11676 14129 1994 9307 11683 14144 16153 2003 9349 11693 14350 16567 2029! 9576 11943 14611 16304 2033 9652 12039 1462S 36947 2040» S828 12076 34806 16953 205/, 462- 3362 5982 10001 12148 14S52 16862 2037' 600 3393 6492 10044 12202 14930 17352 21111 748 3429 6629 10091 12554 15003 17202 2139 823 3748 6806 10236 12618 15303 17265 2143! 853 3752 7034 10285 12645 1 5114 17308 2157) 865 3818 7063 10416 12800 15117 57:125 2I59i 886 4062 7336 10508 12807 15278 17448 2192) 953 4167 7434 105S5 12812 15336 17444 2194( 1036 4299 7535 10606 12909 15437 17471 2210! 1057 4588 7636 10611 12991 15442 17569 2'229j 1334 4597 7775 10681 13101 15554 17852 22351 tionalislen en Sinn Feiners gekozen En- 1348 4720 7856 10681 13158 15653 18042 224C? on len. n gekozen. En 4g„g 7f)51 ]0f,g8 13??8 lg20() 224ft' kele socialistisch candrdaten konden heli625 4877 7956 10707 13355 15660 18252 2254? zelfs niet tot een duizend stemmen bren-(1728 48S4 7971 10714 13381 15739 18435 2257» gen en verbeuren dientengevolge 'n depo-175*2 4952 8124 10781 13453 15924 28470 92-.8) rito van 150 nond sterliim hetwelk alle 1834 4972 8161 10004 13645 15859 18536 22651 sito aan 150 pond sterlmB, hetwelk alle em „07g g24g log?2 Jgfi47 lsg7g IC,7;0 22m candidaten voor hun candidaa«siellmg 2177 5088 8477 11133 13792 16041 13860 22731 moeten storten. 2181 5136 8716 11187 13827 16062 18858 25741 (2200 5272 8838 11244 138SG 16150 1SS95 22933 NIETEN. 52 3238 6723 9577 12646 15078 17727 20243 138 3244 6733 9633 12660 15079 17766 20'2(H 139 3333 6780 9754 12706 15085 17772 20321) 181 3339 6336 9351 12742 16173 17826 20377 197 3356 6840 9S82 12769 15191 17834 20383 223 3403 6S68 DÜ02 12774 15196 17916 2040Ï 228 3419 6875 9914 12782 15203 17993 20402 240 3522 6886 9929 12324 15263 18UOO 20443 245 3524 6389 9948 12S69 15272 18017 20456 263 3531 6923 9950 12944 15234 13075 20175 275 35-54 6955 9956 129S5 15293 18094 2052? 369 3727 7010 99S6 13004 15304 1S1U1 20522 429 3737 7028 10011 13086 15363 18146 20606 619 3741 7037 10018 13110 1-5373 1821-5 20609 590 3746 7171 10154 13149 153S1 18227. 20616 600 3853 7179 10168 1322-3 15445 18231 20623 747 3858 7290 10204 13297 15493 18242 20636 812 3934 7294 10228 13315 15494 1S270 20C3f 818 3970 7310 10245 13327 1-5501 18343 20641 824 4001 7354 10284 13364 15593 18349 20655 861 4049 7370 10298 13398 15604 18427 20663 891 4083 7388 10335 13412 1-5620 18455 2070(1 912 4111 7419 10397 13422 1-5627 13462 2072« 963 4216 7429 10404 13461 1,5661 18491 2075S 970 4219 7463 1042-5 13481 15666 18494 20776 de miinwerkerssfalinn 977 4249 7512 10484 13508 15695 18559 2077l de mgnwerkersstaking. 4263 760g 105e6 13511 lg77.2 lg-6g 2677f Het internationale comité van lrans- 1173 4267 7626 10575 13528 15811 18587 207S« port- en mijnarbeiders is te Brussel bii- 1197 4271 7693 10576 13550 15809 18662 20795 pon en mynarnemers is te Drussei bij- 12g9 42gl 10724 13-65 15ggg lgf.-7 20g4, Een nieuwe conferentie. De mijneigenaars hebben de uitnoodi- ging der regeering voor oen conferentie op (gisteren) Vrijdag aanvaard. Men be schouwt het als een uitgemaakte zaak, dat ook de mijnwerkers de uitnoodigïng aannemen. Gemeld wordt, dat Lf-oyd George nauwe voeling met de partijen on derhoudt en precies de grens kent van de concessies, waartoe beide pariijen bereid zijn. Het wordt mogelijk geacht dat Sir Eric Geddes als arbiter zal optreden. Men verneemt, dat het uitvoerend comité der Mij li werkers federal ie bevoegd is, aan de arbeiders het parool uil -te geven hel werk te hervatten reeds voor een stemming heeft plaats gehad, of heelemaal zonder stemming. De Britsche zeelieden cn 1294 4290 7817 10751 13593 15894 18767 eengekomen. Britsche, Fransche, Neder- landclie gedeTegeerden -woonden de zitting 1298 4313 7835 f0763 Ï3609 1 5903 1S776 2090(3 bii Hel comité nam een resolutie aan 1315 4317 7805 10807 13648 1 5916 18792 2094Ï 1 een resolutie aan, lg4g 4g92 10S48 5373,5 15g2o 18800 20961 waarin geprotesteerd wordt tegen het ge- 1409 4435 7893 1014-55 13744 1 5947 1 8818 2C981 brek aan solidariteit der Britsche zeelie- 1482 4427 7960 10974 13752 15973 13852 2098) den die er in toestemmen huitenlandsche 1507 4431 7|5 10979 13763 15989 Jf875 kolen te vervoeren; en waarin voorts leed- 15g0 4454 g0j7 no46 13775 16133 '18923 21171 wezen wordt uitgesproken over het feit, 1634 4565 8020 11050 13S21 16196 19036 212?"» dat de Britsche mijnwerkers zich niet 0:1- 1672 4617 8050 1H68 13825 16286 19054 ?Pz89 f nnrt tctrri o» «r\C» IIORO 1 'JOO'l 1 ROTO 1 CM tr.7 V1 verwijld lot het internationaal comité 1687 4651 8092 11208 13833 16272 19057 21355 1730 4652 8100 11210 13865 16354 19111 21451 nebben gewend. Het comité besloot met 1747 4653 gl29 11273 14020 36357 19140 >.14641 alle middelen den Britschen mijnwerkers 1803 4861 SlSl 11312 14047 16406 19176 214/2 hulp le verleeuen, doch süechts een defini- 4^29 8235 11316 14066 16535 19236 ^1-1 -lieve beslissing le nemen, wanneer bet 't resultaat van de gisteren te Londen gehou- 1894 5096 83Ï6 11354 den conferentie zal kennen, waar de gede"19^ 5175 |19 11426 14175 16562 192SS |153| legeerden der regeenng, mijneigenaars enjggg 8471 j 1473 q4203 16624 19322 21551 1909 5266 S395 11453 14189 16620 19317 glo^t 1959 5279 8471 11473 14203 16624 19322 21ooi mijnarbeiders elkaar zouden ontmoeten. 1966 5338 8521 11489 14234 16627 193,5 2lob? DE ONLUSTEN IN EGYPTE 2000 5341 8548 11570 14238 1667S 19-jbO 21613 UNEUMEN IA LG1 Pi L. 2024 5402 ggjg 11571 14281 16687 1940S 216,1 over d'e onfuisien zegt, dat hij dte iurnen- 2260 5628 8680 11783 14404 16SS7 19499 ging in pairilijpofólti'efk verfoeit, maar lin 2264 5650 8683 11794 14445 46930 19513 gin ilaa-tis-te in-sliainilie verantwoord, recht- en oinde. Biri tlamniië liecüt •de onder e/Iikaar hel pad van vrede Hel Heven in die stöad Kaïro i-s normaal.26S0 6086 9016 12229 14881 17278 1 9765 2250® Z-agloei heeft een beroep op de bevolking2698 6093 9034 12248 14S86 17296 19790 2254^ gedaan, om haar gerechtvaardigde var-ffg? $g§ ^§55 14cf22 17352 19S07 2265* oimtwaardïig-mg jegenis het ministerie »n te2748 6443 9111 12270 14928 17378 19818 22711 houden en die belioogingen 4<e staken. Dc2787 6491 9151 12321 14933 17439 19819 22770 dreigende spoorstokdn» is mcit aïitoVo-2792 6522 8288 123S4 1 494-5 1 7-513 1 9932 22843 1S 15 niÖt alber'° 28-21 6542 9266 12444 14973 17574 19936 22S94 moiK 2849 6553 9328 12459 15017 17590 19951 22904 2859 65S5 9344 12464 1-5050 17633 19957 22921 Uit -die commentaren der Uiuroneowtt-c 'iC/08 6623 9395 124SS 15053 17637 20014 22934 „vute over de voorv-illlen to«024 6669 9444 12530 15056 176(2 20087 22959 3168 6G91 9572 12578 1.5071 17714 20C99 229S1 In de vorige lijst stend: 12403. in. z. 12408. j fcitaidien in Egypte over de voorvallen (e -ASiexainid'riië Hij'k'L de ernst van dien toi stand en begrijpt imen ide vreugde -der Euiriopeainien bij d-a aankomst der Biijbsdhe itroe-pen. Een blad zegit: Men kaïn z-ondier virees voor tegenspraak vaststellen, dat gieen enikcl Europeaan 'tussohen AJexanjdirië en Asssiocain gered zou zijn, ais -liet Britsche leger teer niet geweest was, en binnen een week zou Egypte in een toestand van -voöiedige 'barbaarsdhheid verzonken zijn geweest. De Biil-sche overhead zorgt even goed voor de veiligheid varn onidierdomen van andere Europcesche landien als voor de Eingeitsichen. Een sterke seheepsmadiit is te Aliexanidrië aangekomen, om mol idle lainiiimachit samen te wierken. GEMENGDE BUITENL. BE RICHTEN. EBERT ZIEK. De Berlijnsche bladen deelen mede, dat rijkspresident Ebert Donderdagmiddag voor een kuur van drie weken vertrokken is naar Bad-M-ergenth-eim in Wurtemberg, waar hij genezing zoekt voor een pijnlijk lijden. BRAND IN EEN ELECTRISCHE CENTRALE. Door een brand werd het ketelhuis van de groote electrische centrale te Harbke bij Helinstedt, die 1500 plaatsen van niid- den-Duitschland van stroom voorziet, ver nield. Dientengevolge moeten veüe bedrij ven in dit industrieele centrum van de provincoe Saksen geruim.cn lijd slil lig gen. Uit Sofia wordt gemeld, dat daar bom men zijn geworpen in een optocht van schoolkinderen, gehouden op een volks feest. Er werden 18 kinderen getroffen, van wie er naar gevreesd wordt verscheidene zullen sterven. De bevolking is verwoed over het gebeurde. Men houdt hel er voor, dal communisten, die zich van tevoren in afkeurenden zin hadden uitgelaten over den optocht, de daders zijn geweest. Een aantal communistische lei ders is in hechtenis genomen. Leden van een communistische ciit'u werden legen den grond geslagen. De S-enaal -te Washington heeft een amendement aangenomen op de vlootcre- dictwet. In dat amendement wordt de sterkte van liet marinepersoneel bepaald op 120.009 man. De oppositie- sireedt krachtig om het aental le beperken tot 100.000; maar zij kreeg haar zin niet. 1; Den lOden Juni wordt de kroonprins van Japan te Brussel verwacht. Hij zal le vens een bezoek aan Antwerpen brengen, bij wef.ke gelegenheid iwee Japansche oor logsschepen zich in de haven zullen bevin den. In den benedenloop van de Swerrt (een Engelsche rivier) wordt zoo'n over vloed van zalm gevangen als in 40 jaren niet het geval is gewce-si. Er wordt per; j dag ongeveer drie ion zalm opgehaald. De prijzen i-n den groothandel zijn dientenge volge gedaald tot twee shilling per ton. t Wij maakten melding van iwee dok toren, die per „Inchliaxi" van Londeii naar Parijs gingen voor ccn nperalic. Dé „Daily Mail" vertelt thans, dal twee L011- denschc dames dezer dagen een vliegtuig huurden om in Parijs te gaan winkelen, Zij vertrokken 's ochtends cn waren vöóï het middagmaal weer thuis. r'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 2