i&innenlandsch blauws/
BUITENLAND.
f 400, No. 13311, 17474.
f 200, No. 887, 8327.
f 100, No. 1108, 1389,'14418, 1G32£H
16616, 18086,21274, 2151L. 21629
22801.
De crisis in de Engelsche mliii- 2218 5-282 8847
industrie.
van zaiken. Het strekte den Voor-V de perrontunnels Is men op het oogen-
zatter tot aanleiding, om aan te dringen op
kortheid en op 't ran-lsoeneenen dor imter-
petolies, zoodot de eerste interpellatie, die
van den lieer Winlcnnans over het voor
nemen der R-egeerdng, om niet over te
gaan tot indiening van het gereed zijnde
wetsontwerp betreffende de Landiarhei-
dierswot, Woensdagmiddag.beëindigd motst
Stonden.
Nadat amendementen van de [hoeren
Viseer van IJzenid-oonn en K. ter Laan
Waren verworpen, werd het ontwerp tot
wijziging cn aanvulling der Hooge On
derwijswet, zonder stemming, ongewijzigd
goe.d'gëkeurd.
liet ontwerp tot het aangaan eener
lecnicng van 250 miliioeü ten laste van
Imc'ic, tegen een rente van 7 pGt., lokte
oen niet onbelangrijke verklaring uit. Bij
dat ontwerp maakten de socialisten van de
gelegenheid gebruik, om den Minister
van Koloniën te toonen, dat zij geen ver-
itarawen stielien in zijin beleid. Mr. Troelslxa
■verklaarde n.l. namens zijn fractie, dal
deze, ongeacht de verdiensten van hel
.ieeningsomtwenp, niet voor eendg wets
ontwerp van minister de Graaff zond-en
stemmen, zoolang deze niet de ophelde
ring heeft gegeven inzake de Djambi-
kwesliie, waartoe o.m. de imt-erpelialie-
iAilharda hem d-e gelegenheid za-1 geven.
De communist Van Ravesteye, lia-d
toog bezwaar tegen den rentevoet, dien hij
Ie hoog achtte, maar het spoedig eind van
f lied was, dat het ontwerp er niet van
'do-or, ma-ar er door ging.
Tenslotte kregen we de in-terpailatie-
W-in-termans over d-e niet tot uitvoering
gekomen regeeringsplaomen mot de La-nd-
arbeidCTSWCt. Zij betrof de medeideeli-ng
van den minister van Landb-onw bij de
behandeling van diienis begroo-liing in d-e
Eerste Kam-êr, dat van -de in de troonrede
aangekondiigd-e wijziging der Landa-rbed-
'd-erswet door d-e Regeerting werd afgezi-en.
De minister voegde er destijds aan toe,
dial een wijziging der wet aan zijn de
partement was ter hand genomen, doch
dat de regeerang op grond van financie-elle
ioverwoging-en het beter achtte, om deze
za-aik te la-len ru-sten.
Hel was een schrale troost vo-or den
ImiterpeiRant, opnieuw van den minister te
imjooien vernemen, dat er geen duiten zijn
voor de uitvoering -dier destijds d-oor de
trog-oening beraamde plannen. En waar
geen getd is verliest zelfs een keizer zijn
fceöht.
/Wel eobter is do mini-ster bereid, om een
lechniische herziening der wet voor te
Aereklen en zoo spoedig mogelijk in te
idienen; de grens van [hert bedrag, d'at de
sjoor dien S-taa-t geschonken woning inet
grond mag kosten thans is het maximum
4000) zal dam bij algemeenien maatregel
Van bestuuT worden vastgesteld.
3>E UITBRHDING VAN HET CEN
TRAAL-STaTIONSÉMPLACEMENT
TE AMSTERDAM.
Reizigers, die zich met den trein van
de Hoofdstad uit in de richting Haar
lem, Zaandam of in omgekeerde rich
ting begeven, zullen zeker de groote
werken hebben gadegeslagen, die aan
en in de onmiddellijke nabijheid van
het Centraal Station worden uitge
voerd.
Velen verkeeren in de veronderstel
ling dat men bezif is het Centraal
station te restaureeren en te vergrooten.
Dit nu is geenszins het geval daar een
vergrooting van dit in alle opzichten
grootsche scheppingswerk van wijlen
den architect dr. H. P. J. Cuijpers in
de verste toekomst niet noodig zal zijn.
Wat er dan wel verbouwd wordt
Verbouwd eigenlijk niets, lezen we
in de „Tel.", alleen uitgebreid en
'wel een uitbreiding zooals er waar
schijnlijk de laatste 50 jaar in ons land
niet heeft plaats gevonden.
Voor eenigen tijd is men begonnen
%et aantal perrons achter het stations
gebouw te verdubbelen en tevens tot
aan het in de oorlogsjaren geheel ver
nieuwde Oostelijk viaduct te verlengen.
Sedert jaren toch bleek het stations
emplacement, bestaande uit drie per
rons, benevens een houten hulpperron
en de daarmee in verbinding staande
opstelsporen op het Oostelijk en Wes
telijk stationseiland, (het Centraal
station zelf is op het midden- of „sta
tionseiland" gebouwd) niet meer aan
de eischen, die aan een modern en snel
opkomend spoorwegverkeer worden ge
steld, te voldoen. Uiteraard lag het dus
voor de hand, dat men plannen maakte
dit euvel zoo spoedig en zoo radicaal
mogelijk te bestrijden.
In 1901 reeds werd een staatscom
missie benoemd, die tot taak had, te
onderzoeken, op welke wijze het spoor
wegverkeer ten Zuiden en ten Oosten
van Amsterdam zou kunnen worden
gewijzigd. Het belang van Amsterdam
als handelscentrum was er mede ge
moeid.
In 1905 werden de plannen, de z.g.
j",millioenen"-plannen uitgebracht en
aan den technischen dienst der Ned.
Spoorwegen voorgelegd, die, na wijzi
ging, thans bezig is ze met volle energie
gedeeltelijk uit te voeren. Als we schrij-
ven van een gedeeltelijke uitvoering
bedoelen we geenszins dat men hier
half werk gaat leveren. Integendeel.
Om technische en andere redenen even
wel kan momenteel tot een verruiming
van het Oostelijk stationseiland en de
Oostelijke toeleiaingsbanen nog niet
worden overgegaan, zoodat de werk
zaamheden zich thans in hoofdzaak
tot het stationsemplacement en om
geving, alsmede tot de westelijke ter
reinen zullen bepalen.
Zooals gezegd, omvatten deze wer-
blik druk bezig.
Het laatste of zesde perron wordt
zoodanig gebouwd dat het 2 M. over
het trottoir aan de Ruyterkade komt
te liggen. De geheele perronopper
vlakte bevindt zich op 6 M. boven
A. P. Onder de laatste perrons en voorts
langs de geheele De Ruyterkade komt
een nieuw dienstgebouw ter lengte
van ruim 360 M. waarin diverse lood
sen, opslagplaatsen, gebouwen voor
de centrale verwarming en de electri-
ficatie van het stationseiland. Aan het
einde, dus aan de zijde van het Oostelijk
viaduct, komt een voertuigenlift, die
in minder dan geen tijd de grootste
en zwaarste voertuigen electrisch naar
de perrons brengt,waardoor de bestaan
de en ongemakkelijke oprit aan die zijde
komt te vervallen. Met deze werk
zaamheden is men thans druk bezig en
men kan zich eerst een ware voorstel
ling van hun belangrijkheid en om
vang vormen indien men ze, zooals wij
dezer dagen, van meer nabij kunnen
aanschouwen.
Achter de groote schutting welke
zich langs de geheele De Ruijterkade
uitstrekt, is 't een en al bedrijvigheid.
Hier worden palen van niet minder
dan 20 a 25 M. in den drassigen grond
geheid, die een hechten ondergrond
zullen vormen van het geheel dat daar
binnen enkele jaren zal verrijzen daar
rijden arbeiders in piepende en over
het zand knarsende kruiwagens voort
durend het benoodigde zand en vulsel
aan, terwijl weer elders het pieterige,
puffende zandtreintje met een staart
van schommelende en knarsende lor
ries achter zich een weg tusschen dien
chaos van oneffenheden baant.
En hoog boven dit alles, op de plaats
waar mettertijd het nieuwe baanvak zal
komen, zit in zijn keet'ingenieur A.
Plomp en deelt daar aan de opzichters
zijn technische bevelen uit.
Hebben wij den lezers thans een
klein beeld gegeven van de werkzaam
heden die achter het station worden
uitgevoerd, thans vragen wij een oogen-
blik haar aandacht voor 'n niet minder
belangrijk werk dat aan de voorzijde,
dus aan het Stationsplein ten Oosten
van het Station wordt verricht.
Uit het bosch van steigers, palen en
staketsels dat zich hier als uit den grond
verheft, kan zelfs een leek wel opmaken,
dat hier een groot bouwwerk zal ver
rijzen.
In de plaats van het oude, houten
pakketpostgebouw laat het Rijk een
nieuw pakket- en expeditiegebouw
bouwen, welk werk door den tech
nischen dienst der Nederlandsche
spoorwegen zullen worden uitgevoerd.
Het gebouw dat uit 3 verdiepingen
wordt opgetrokken krijgt een lengte
van 120 M. doch moet om technische
redenen in gedeelten worden voltooid.
Het wordt gemaakt van metselwerk,
gewapend beton en een aanzienlijk
kwantum natuursteen. Met het geheele
werk dat gestadi g vordert, is „men
thans acht maanden bezig en vermoe
delijk zullen er nog wel een 3-tal jaren
mee gemoeid zijn voor alles voltooid is.
Alleen dit werk kost ruim 1 millioen.
In verband met de verdubbeling
van het aantal perrons zal tevens een
betere, dan de tot nu toe bestaande
verbinding met Zaandam en Den Hel
der tot stand komen en zullen de trei
nen direct van het Centraalstation
geheel vrij kunnen uitloopen.
Behalve de voornoemde verdubbe
ling van perrons is hiervoor in de eerste
plaats noodig de bouw van een tweede
viaduct naast het bestaande en voorts
een verbreeding van den spoordijk,
welke ter hoogte van het Westerpark
loopt.
Dit nieuwe viaduct, dat reeds voor
een groot gedeelte gereed is, heeft een
lengte van 600 M. en is gemaakt van
gemetselde bogen, rustende op een be
ton fundeering, waaronder palen, waar
voor in totaal pl.m. ÏOO.COO M. heipaal
moest worden ingeheid. De meeste
forensen die uit der aard slechts zelden
in dit stadsdeel ronddolen en thans
vanuit hun coupé die aaneenschake
ling van bogen zien ontstaan, zullen
niet vermoed hebben dat zich aldaar
onder de baan, waarover zij sinds jaar
en dag naar en van de hoofdstad heen
en weer sporen, een bijna volmaakt
gelijke constructie bevindt, welke sinds
veertig jaren in gebruik is.
Onnoodig te zeggen, dat het bouwen
van het nieuwe viaduct met groote
moeilijkheden gepaard ging. Zoo moes
ten o. a. voor dit reusachtige werk een
groot aantal teerpakhuizen, loodsen en
andere gebouwen wijken. Wat ondanks
deze moeilijkheden onder leiding van
den ingenieur Bardet is tot stand ge
bracht, moet wel ieders bewondering
afdwingen.
Zoo langzamerhand zijn we nu den
spoordijk ter hoogte van het Wester
park genaderd. We wezen er reeds op,
dat deze dijk in verband met het aan
te brengen vrije spoor voor de richting
Zaandam verbreed zal worden en
tevens van een dubbel aantal sporen
zal worden voorzien.
Behalve deze werkzaamheden is men
bezig den dijk ter plaatse door te gra
ven, zoodat een onderdoorgang ont
staat, welke een verbinding tusschen
het Spaarndammer- en het Wester
kwartier tot stand brengt.
Daar het in hoofdzaak de gemeente
Amsterdam is die hiervan profijt trekt,
ligt het voor de hand dat zij ook het
grootste gedeelte der kosten zal dragen.
Voor den arbeid die hier verricht
wordt krijgt men eerst eerbied als men
verneemt dat de spoorbaan niet min
der dan vier maal moest worden om
gelegd, zonder dat de treinen, dit zijn
er gemiddeld 200 per dag, hierdoor ver-1
traging ondervinden. Thans wordt ge
ken in de eerste plaats een verdubbe-
ling van het aantal perrons met hun I ^ende enkele maanden dit aantal
verlenging tot aan hetOostelijk viaduct. I tr'einen geleid over een houten hulp-
Ook met het verlengen van de bestaan-J ^rUg waaronder het metselwerk van
den doorgang kan'worden opgetrokken/
Een bijzonderheid van de hulpbrug
is, dat hij in een straal van 200 U. ligt
en de jukken er scheef zijn onder ge-
laatst.
Deze hulpbrug, waarover de trein
met een 15 K.M. gangetje kruipt, is
gemaakt van houten jukken met
ijzeren dwarsliggers waarover do rails
zijn aangebracht.
Men neemt aan, dat de onderdoor
gang, waarvan de vier vleugels gesierd
zullen worden met een modern beeld
houwwerk van den beeldhouwer Hildo
Krop, nog dit jaar gereed zal komen.
In de toekomst zal lijn 5 daar onder
door rijden en komen derhalve de nare
bochten welke zij thans maakt, te ver
vallen.
De nieuwe Burgemeester van Amster
dam. Het bericht van de „Amsterdam
mer", dat de heer J. ter Haar Jr. zou
benoemd worden tot burgemeester van
Amsterdam, wordt met de meeste stel-
Hd'gtieid tegengesproken.
DE STROPPEN DER CRISIS
INSTELLINGEN.
In de Memorie van Antwoord (Tweede
Kamer) betreffende het wetsontwerp tot
verliooging van het tiende hoofdstuk der
Staatsbegrooting voor 1921 (dekking na-
deelige saldi crisis-instellingen) wordt ge
zegd, dat de minister van Landbouw qt
geen bezwaar tegen heeft, dat van de reke
ningen en verantwoordingen van crisis-in
stellingen wordt kennis genomen, weshalve
die stukken, ter inzage van de leden, ter
griffie van de Kamers zijn gedeponeerd.
Ook wordt medegedeeld, dat de meening
dat de SuikerVereeniging ten minste 29
millioen gulden met den buitenlandsehen
handel heeft verdiend, op misverstand be
rust.
Het totaal aan de leden uitgekeerde be
drag is rond f 19.300.000. De wnst der
leden is dus beperkt gebleven tot dit be
drag, verminderd met het verschil tusschen
den prijs van overneming en den kostprijs.
Het is het voornemen van den minister
om de gelden, die zullen noodig blijken
om een eventueel tekort op de steenkolen-
voorziening te dekken, bij afzonderlijk
wetsontwerp aan te vragen.
Met betrekking tot de opmerkingen aan
gaande de Rijkskleedingvoorziening, wordt
vermeld, dat had de heer Hertzberger het
associatie-contract met de regoering niet
gesloten, hij, door den groeten voorraad
goederen die de Staat bij het sluiten van
het contract voor taxatieprijs heeft overge
nomen zonder twijfel zeer belangrijke
winsten zou hebben kunnen maken, die
hem thans, door het werken voor de regee
ring, ontgaan zijn.
HÉT"ADVBRTEjEREN DOOR HET RIJK.
Het Tweede Kamerlid, de heer Snoeck
Henkcmans, heeft aan den Minister van
Financiën de volgende schriftelijke vra
gen gericht:
I. Is het waar, dat de adveritittie tot
oproeping van sollicitanten voor de be
langrijke betrekking van Directeur van
het Rijks-Inkoopbureau is geplaatst enkel
in eenige dagbladen, welke gerekend
worden alle lot één zelfde politieke
richting te behooren?
II. Acht de Minister het niot ge-
wenscht, ten einde zoo veel mogelijk voor
alle ingezetenen gelijke gelegenheid te
openen naar zoodanige betrekking te
dingen, dat de oproeping althans worde
geplaatst in de hoofdorganen der meest
bekende politieke partijen?
ni. Is de Minister bereid le gelasten,
dat bedoelde oproeping, met verlenging
van den termijn voo-r de aanmelding, als
nog worde geplaatst in de In de vorige
vraag bedoelde dagbladen?
HET BEZOEK VAN DEN KROONPRINS
VAN JAPAN.
Ofschoon bet program voor het offi
cieel bezoek van den kroonprins van Ja
pan nog niet is vastgesteld, zoo moet het
in 't voornemen liggen van II. M. de Ko
ningin den Kroonprins in de Hoofdstad te
ontvangen.
MINISTERIEELS I
VERANTWOORDELIJKHEID.
Blijkens het voorloopig verslag heeft
men vrij algemeen ernstig bezwaar le
gen het voorstel-Schaper tot aanvulling
van de wet, houdende regeling der ver
antwoordelijkheid van de hoofden der
miuisierieele departementen, welk voor
ts tel ini de eersie plaats strekt om een
bepaling in het leven te roepen krach
tens welke een afgebeden minister
door de Tweede Kamer kan worden
uitgenoodigd in haar vergadering te
verschijnen, ten einde over het door
hem als zoodanig gevoerde beleid aan
de Kamer inlichtingen te verschaffen
en dat beleid le verdedigen.
Het doet vreemd aan, dat die voor
steller gemeend heeft het door hem
voorgestelde als een nieuw artikel te
kunnen inlasschen in de wet van 22
April 1855, welke uitsluitend beoogt de
strafrechtelijke verantwoordelijkheid
der Ministers te regelen en daarmede
houdt de thans voorgestelde bepaling
'geenerlei verband. I
Ook voor zoover men in het voor
gestelde een poging heeft te zien om
Ministers uit te breiden, meent men
de politieke verantwoox-delijkheid der
Ministers uit te breiden, meent men zich.
tegen het voorhiel te moeten verzettfen.
Betris thans bezit de Kamer in het recht
van enquête een nauwkeurig door de
■wet geregeld middel oam ook over regee-
ringsdadsn van afgetreden Ministers to
worden ingelicht. i ia j -
'Uit onze Oost.
HOLLANDSCHE JONGELUI VOÖR DEN
INDISCHEN LANDBOUW,
Het KoSoniaal Landbouwmuseum te Dei-,
venter beeft dr. J. G. Koningsberger, Oud-
voorzitter van den Volksraad van Ned.-
Indie bereid bevonden een geaahrift [sa
men le stdBetf over de tegenwoordige voor-
idtzSchten voor pngetieaen Siê In In'dië
carrière zoeken in den landbouw.
Dit geschrift „Hoïlandsche jongelieden
én Indisch* landbouw" getiteld, is kelrig
uitgegeven, van een kaartje .voorzien waar
op men Nedertandsch-Iiidië geteekend ziet
!b «le kaart van Europa en verder ver
lucht door keer fraaie foto's betrekking
hebbende op de Indische cultures',
iVan de groeiende beteekecij vann die
cifttnies en van de deelneming daaraan
oc4 doe»' het touiterfandsUhe kapitaal
wordt eerst isen lezenswaardig overzicht
gegeven', waarna de groote cultures sui
ker, klappers, rubber, cacao, koffie fhee,
kina in korte overzichten geschetst wor
den, het algemeen karakter der landbouw
bedrijven in Ned.-Indië wordt toegelicht
en dan min of meed uitvoerig stilgestaan
bij de plaats van den jongen Europeaan
in die bedrijven. M i
De geallieerden en Opper-SUezië.
De sluiting van de O. S. grenzen.
.Volgens de „Matin" heeft de Fransche
regering nogmaals baar verloog herhaald
bij de Duitsche, omdat de sluiting van de
Duitsche grens naar Opper-Silazië volko
men onvoldoende is. Tegelijk werd echler
te Warschau in dienzelfden geest opgetre
den, omdat de Poolsche grenssluiting al
evenmin afdoende blijkt als de Duitsche
en even gemakkelijk benden en oorlogs-
materieel doorlaai.
De Poolsche opstand in Opper-
SiSezië.
De Engeischc troepen.
Het Engelsche ministerie van Oorlog
maakt bekend, dat het eerste Britsche ba
taljon voor Silezië Keulen hedenavond ver
laat. Twee aanvullende bataljons zijn uit
Iersche regimenten gerecru-teerd.
Nieuwe gevechten.
Uit Breslau wordt gomeld, dat met het
oog op het feit, dat in de eerstkomende da
gen de geallieerde troepen in den strijd
tegen de opstandelingen zullen ingrijpen,
deze klaarblijkelijk hun pogingen verster
ken, niel alleen het gewonnen terrein te
behouden, maar ook verder hun aanval
len uit te breiden. Reeds dat gisteren weer
■den gelieelen nacht in de nabijheid van
Oppeln werd gestreden, karakteriseert
het streven om niettegenstaande de zeer
zware verliezen verder in de Duitsche
kreilsen door te dringen. Gisteravond en
in den afgeloopen nacht hielden de gevech
ten, die natuurlijk overal van localen aard
zijn, niet op. Bij St-anich hebben de Polen
de Duitsche verdedigingslinie met veel
sterkere strijdkrachten aangevallen, doch
zijn na een hevig gevecht van man tegen
man, teruggeslagen. De verliezen aan Duit
sche zijde waren aanzienlijk. Verder is
eveneens zwaar gevochten bij Crasnitz ten
Zuiden van Malnpane. In de omgeving .van
Kosel en Kattowitz was geschutvuur. Hoe
verre de berichten omtrent een actie van
de burgerwacht in de richting van Kan-
drzin juist zijn, is tot nu toe niet uit te
maken. Het schijnt in elk geval, dat de
Polen groote verliezen hebben geleden,
daar ze gisteravond telefonisch uit Katto
witz twee treinen voor gewonden hebben
besteld.
Duitsche persstemmen.
De bladen verzetten zich tegen Briand's
opvatting, dat liet rijkste koiengebied van
Opper-Silezië aan Polen gegeven moet
worden. Zij wijzen er op, dat de meer
derheid van het eigenlijke industriege
bied Ka'ttowi-lz, G'leiwiïtz, Beoithen, Hin
denburg zonder eenigen twijfel ver
klaard heeft Duitsch te willen blijven.
Het „Berl. Tagebl." zegt, dat het een
inbreuk zou zijn op het resultaat van dl
stemming, indien Frankrijks voorstel door
den Oppersten Raad aangenomen werd.
De „Voss. Ztg." trekt uit Briand's be
kentenis, dat Polen niet in staat zal zijn
■de Opper-Si'lezische industrie op bet hoo
ge peil te houden, nu bereikt, de conse
quentie, dalt Opper-Silezië dan hij Duitsch
land moet blijven, ook in het helang van
Europa en de geheele wereld.
De „Vörwarts" schrijft: „De mijnwer
kers, die voor een deel uit Polen zijn ge
komen, zijn overwegend Poolsch gezind,
vooral in de oostelijke en zuidelijke rand
gebieden. Daarentegen zijn de fabrieks
arbeiders, vooral de metaalbewerkers,
voor 90 pot. Duitsch. Zij zijn in een over-
groote meerderheid georganiseerd in de
Duiiseihe vakvereenigingen en behooren
tot de élste van de arbeidersklasse. Hun
'drang naar werk, beschaving en ontwik
keling dreef hen .naar de steden. Daarom
is in de volkrijke streken Duilsch ge-
'stemd. Daarom was de meerderheid in
'stad en tand Kattowitz, Beuihen, Hin
denburg en Gleiwitz DuifsCh, daarom is
het industriegebied Dudisoh. Wie alleen
'te werk wil gaan naar hel resultaat van
'de stemming in de gemeenten, geefi den
inwoners van Kadlubietz oen stemrecht
■zestig maal greater dan dat van de in
woners van Köaigshütte. Is dat de de
mocratie der volkeren?"
De toestand In Ierland.
De aanval op het douanesta
tion te Dublin.
Uit het officieele verslag over den aan
val van de Sinn Feiners op het douane-
station te Dublin blijkt, dat vier leden der
hulppolitie werden gewond, verscheidene
burgers werden gedood, 11 gewond en 111
gevangen genomen. De Sinn Feiners had-
dien tegelijk met den aanval op het
donanestation de voorzorg genomen het
brandweerstation te blokkeercn, tengevol
ge waarvan de brandweer eerst een uur,
nadat de Sinn Feiners hun aanval waren
begonnen', kon uitrukken; toen hadden
de vlammen reeds, zooals men weet, het
gedteele gebouw aangetast.
Het douanestation, dat één van de mooi
ste gebouwen Van Ierfan d was, werd in
'178S gebouwd ën heeft 397.232 pond ster-
Eng gekost Hef gebouw Was 374 Voet
'en' 25Ö voëf dieft. v
(Uit tonden Wérd gisteren nog gemeld:
Het douanekantoor te Dublin brandt
nog steeds in weerwil van het feit, dal het
nacht* geregend heeft en de brandweer
krachtig optreedt.
Te Belfast hadden gisteravond wederom
ongeregeldheden plaats. Twee trams wer
den aangehouden; de passagier* werden
(Verscheidene groote huizen te Cork
rijn gisteren afgebrand. De wegen die
toegang geven tot de *tad zijn mei hon
derden hoornen geblokkeerd. Een spoor-
weglijn is doorgesneden. Verscheidene
bruggen zijn opgeblazen. Een man is
doodgeschoten.
De verkiezingen voor het
Noord-lersche parlement.
IE' de tot nog ioe bekend gemaakte re
sultaten van de verkiezingen voor hel
Noord-lersche pariecent Wijkt, dat de
Unionisten te Belfast 15 zetels hebben
veroverd. Devlin, de leider der Nationalis-I
ten, heeft den overblijvenden zetel ver
overd. In totaal zijn 24 Unionisten, 2 Na-
85 2572 5646
lid 2691 5722
120 2746 6800
244 2S13
247 3077 6925
414 3287 5971
- 42fi' 8TAAT§t0TËÏ?TT.
Vijfde Klasse. Achtste Lijst- -*
i'*; Trek kin a Tan 26 MeL
1000, No. 3747, 15800, 18543, 20021?
21S57. O
PRIJZEN VAN ƒ70.
18 2239 5389 S977 11266 13971 1617S 194S
34 2356 5479 9074 11441 ltótóC 16374 löülj
9138 11676 14129 1994
9307 11683 14144 16153 2003
9349 11693 14350 16567 2029!
9576 11943 14611 16304 2033
9652 12039 1462S 36947 2040»
S828 12076 34806 16953 205/,
462- 3362 5982 10001 12148 14S52 16862 2037'
600 3393 6492 10044 12202 14930 17352 21111
748 3429 6629 10091 12554 15003 17202 2139
823 3748 6806 10236 12618 15303 17265 2143!
853 3752 7034 10285 12645 1 5114 17308 2157)
865 3818 7063 10416 12800 15117 57:125 2I59i
886 4062 7336 10508 12807 15278 17448 2192)
953 4167 7434 105S5 12812 15336 17444 2194(
1036 4299 7535 10606 12909 15437 17471 2210!
1057 4588 7636 10611 12991 15442 17569 2'229j
1334 4597 7775 10681 13101 15554 17852 22351
tionalislen en Sinn Feiners gekozen En- 1348 4720 7856 10681 13158 15653 18042 224C?
on len. n gekozen. En 4g„g 7f)51 ]0f,g8 13??8 lg20() 224ft'
kele socialistisch candrdaten konden heli625 4877 7956 10707 13355 15660 18252 2254?
zelfs niet tot een duizend stemmen bren-(1728 48S4 7971 10714 13381 15739 18435 2257»
gen en verbeuren dientengevolge 'n depo-175*2 4952 8124 10781 13453 15924 28470 92-.8)
rito van 150 nond sterliim hetwelk alle 1834 4972 8161 10004 13645 15859 18536 22651
sito aan 150 pond sterlmB, hetwelk alle em „07g g24g log?2 Jgfi47 lsg7g IC,7;0 22m
candidaten voor hun candidaa«siellmg 2177 5088 8477 11133 13792 16041 13860 22731
moeten storten. 2181 5136 8716 11187 13827 16062 18858 25741
(2200 5272 8838 11244 138SG 16150 1SS95 22933
NIETEN.
52 3238 6723 9577 12646 15078 17727 20243
138 3244 6733 9633 12660 15079 17766 20'2(H
139 3333 6780 9754 12706 15085 17772 20321)
181 3339 6336 9351 12742 16173 17826 20377
197 3356 6840 9S82 12769 15191 17834 20383
223 3403 6S68 DÜ02 12774 15196 17916 2040Ï
228 3419 6875 9914 12782 15203 17993 20402
240 3522 6886 9929 12324 15263 18UOO 20443
245 3524 6389 9948 12S69 15272 18017 20456
263 3531 6923 9950 12944 15234 13075 20175
275 35-54 6955 9956 129S5 15293 18094 2052?
369 3727 7010 99S6 13004 15304 1S1U1 20522
429 3737 7028 10011 13086 15363 18146 20606
619 3741 7037 10018 13110 1-5373 1821-5 20609
590 3746 7171 10154 13149 153S1 18227. 20616
600 3853 7179 10168 1322-3 15445 18231 20623
747 3858 7290 10204 13297 15493 18242 20636
812 3934 7294 10228 13315 15494 1S270 20C3f
818 3970 7310 10245 13327 1-5501 18343 20641
824 4001 7354 10284 13364 15593 18349 20655
861 4049 7370 10298 13398 15604 18427 20663
891 4083 7388 10335 13412 1-5620 18455 2070(1
912 4111 7419 10397 13422 1-5627 13462 2072«
963 4216 7429 10404 13461 1,5661 18491 2075S
970 4219 7463 1042-5 13481 15666 18494 20776
de miinwerkerssfalinn 977 4249 7512 10484 13508 15695 18559 2077l
de mgnwerkersstaking. 4263 760g 105e6 13511 lg77.2 lg-6g 2677f
Het internationale comité van lrans- 1173 4267 7626 10575 13528 15811 18587 207S«
port- en mijnarbeiders is te Brussel bii- 1197 4271 7693 10576 13550 15809 18662 20795
pon en mynarnemers is te Drussei bij- 12g9 42gl 10724 13-65 15ggg lgf.-7 20g4,
Een nieuwe conferentie.
De mijneigenaars hebben de uitnoodi-
ging der regeering voor oen conferentie
op (gisteren) Vrijdag aanvaard. Men be
schouwt het als een uitgemaakte zaak,
dat ook de mijnwerkers de uitnoodigïng
aannemen. Gemeld wordt, dat Lf-oyd
George nauwe voeling met de partijen on
derhoudt en precies de grens kent van de
concessies, waartoe beide pariijen bereid
zijn. Het wordt mogelijk geacht dat Sir
Eric Geddes als arbiter zal optreden. Men
verneemt, dat het uitvoerend comité der
Mij li werkers federal ie bevoegd is, aan de
arbeiders het parool uil -te geven hel werk
te hervatten reeds voor een stemming
heeft plaats gehad, of heelemaal zonder
stemming.
De Britsche zeelieden cn
1294 4290 7817 10751 13593 15894 18767
eengekomen. Britsche, Fransche, Neder-
landclie gedeTegeerden -woonden de zitting 1298 4313 7835 f0763 Ï3609 1 5903 1S776 2090(3
bii Hel comité nam een resolutie aan 1315 4317 7805 10807 13648 1 5916 18792 2094Ï
1 een resolutie aan, lg4g 4g92 10S48 5373,5 15g2o 18800 20961
waarin geprotesteerd wordt tegen het ge- 1409 4435 7893 1014-55 13744 1 5947 1 8818 2C981
brek aan solidariteit der Britsche zeelie- 1482 4427 7960 10974 13752 15973 13852 2098)
den die er in toestemmen huitenlandsche 1507 4431 7|5 10979 13763 15989 Jf875
kolen te vervoeren; en waarin voorts leed- 15g0 4454 g0j7 no46 13775 16133 '18923 21171
wezen wordt uitgesproken over het feit, 1634 4565 8020 11050 13S21 16196 19036 212?"»
dat de Britsche mijnwerkers zich niet 0:1- 1672 4617 8050 1H68 13825 16286 19054 ?Pz89
f nnrt tctrri o» «r\C» IIORO 1 'JOO'l 1 ROTO 1 CM tr.7 V1
verwijld lot het internationaal comité
1687 4651 8092 11208 13833 16272 19057 21355
1730 4652 8100 11210 13865 16354 19111 21451
nebben gewend. Het comité besloot met 1747 4653 gl29 11273 14020 36357 19140 >.14641
alle middelen den Britschen mijnwerkers 1803 4861 SlSl 11312 14047 16406 19176 214/2
hulp le verleeuen, doch süechts een defini- 4^29 8235 11316 14066 16535 19236 ^1-1
-lieve beslissing le nemen, wanneer bet 't
resultaat van de gisteren te Londen gehou- 1894 5096 83Ï6 11354
den conferentie zal kennen, waar de gede"19^ 5175 |19 11426 14175 16562 192SS |153|
legeerden der regeenng, mijneigenaars enjggg 8471 j 1473 q4203 16624 19322 21551
1909 5266 S395 11453 14189 16620 19317 glo^t
1959 5279 8471 11473 14203 16624 19322 21ooi
mijnarbeiders elkaar zouden ontmoeten. 1966 5338 8521 11489 14234 16627 193,5 2lob?
DE ONLUSTEN IN EGYPTE 2000 5341 8548 11570 14238 1667S 19-jbO 21613
UNEUMEN IA LG1 Pi L. 2024 5402 ggjg 11571 14281 16687 1940S 216,1
over d'e onfuisien zegt, dat hij dte iurnen- 2260 5628 8680 11783 14404 16SS7 19499
ging in pairilijpofólti'efk verfoeit, maar lin 2264 5650 8683 11794 14445 46930 19513
gin
ilaa-tis-te in-sliainilie verantwoord,
recht- en oinde. Biri tlamniië liecüt
•de
onder e/Iikaar hel pad van vrede
Hel Heven in die stöad Kaïro i-s normaal.26S0 6086 9016 12229 14881 17278 1 9765 2250®
Z-agloei heeft een beroep op de bevolking2698 6093 9034 12248 14S86 17296 19790 2254^
gedaan, om haar gerechtvaardigde var-ffg? $g§ ^§55 14cf22 17352 19S07 2265*
oimtwaardïig-mg jegenis het ministerie »n te2748 6443 9111 12270 14928 17378 19818 22711
houden en die belioogingen 4<e staken. Dc2787 6491 9151 12321 14933 17439 19819 22770
dreigende spoorstokdn» is mcit aïitoVo-2792 6522 8288 123S4 1 494-5 1 7-513 1 9932 22843
1S 15 niÖt alber'° 28-21 6542 9266 12444 14973 17574 19936 22S94
moiK 2849 6553 9328 12459 15017 17590 19951 22904
2859 65S5 9344 12464 1-5050 17633 19957 22921
Uit -die commentaren der Uiuroneowtt-c 'iC/08 6623 9395 124SS 15053 17637 20014 22934
„vute over de voorv-illlen to«024 6669 9444 12530 15056 176(2 20087 22959
3168 6G91 9572 12578 1.5071 17714 20C99 229S1
In de vorige lijst stend: 12403. in. z. 12408. j
fcitaidien in Egypte over de voorvallen (e
-ASiexainid'riië Hij'k'L de ernst van dien toi
stand en begrijpt imen ide vreugde -der
Euiriopeainien bij d-a aankomst der Biijbsdhe
itroe-pen. Een blad zegit: Men kaïn z-ondier
virees voor tegenspraak vaststellen, dat
gieen enikcl Europeaan 'tussohen
AJexanjdirië en Asssiocain gered zou zijn,
ais -liet Britsche leger teer niet geweest
was, en binnen een week zou Egypte in
een toestand van -voöiedige 'barbaarsdhheid
verzonken zijn geweest.
De Biil-sche overhead zorgt even goed
voor de veiligheid varn onidierdomen van
andere Europcesche landien als voor de
Eingeitsichen. Een sterke seheepsmadiit is
te Aliexanidrië aangekomen, om mol idle
lainiiimachit samen te wierken.
GEMENGDE BUITENL. BE
RICHTEN.
EBERT ZIEK.
De Berlijnsche bladen deelen mede, dat
rijkspresident Ebert Donderdagmiddag
voor een kuur van drie weken vertrokken
is naar Bad-M-ergenth-eim in Wurtemberg,
waar hij genezing zoekt voor een pijnlijk
lijden.
BRAND IN EEN ELECTRISCHE
CENTRALE.
Door een brand werd het ketelhuis van
de groote electrische centrale te Harbke
bij Helinstedt, die 1500 plaatsen van niid-
den-Duitschland van stroom voorziet, ver
nield. Dientengevolge moeten veüe bedrij
ven in dit industrieele centrum van de
provincoe Saksen geruim.cn lijd slil lig
gen.
Uit Sofia wordt gemeld, dat daar bom
men zijn geworpen in een optocht van
schoolkinderen, gehouden op een volks
feest. Er werden 18 kinderen getroffen,
van wie er naar gevreesd wordt
verscheidene zullen sterven. De bevolking
is verwoed over het gebeurde. Men houdt
hel er voor, dal communisten, die zich
van tevoren in afkeurenden zin hadden
uitgelaten over den optocht, de daders zijn
geweest. Een aantal communistische lei
ders is in hechtenis genomen. Leden van
een communistische ciit'u werden legen
den grond geslagen.
De S-enaal -te Washington heeft een
amendement aangenomen op de vlootcre-
dictwet. In dat amendement wordt de
sterkte van liet marinepersoneel bepaald
op 120.009 man. De oppositie- sireedt
krachtig om het aental le beperken tot
100.000; maar zij kreeg haar zin niet. 1;
Den lOden Juni wordt de kroonprins
van Japan te Brussel verwacht. Hij zal le
vens een bezoek aan Antwerpen brengen,
bij wef.ke gelegenheid iwee Japansche oor
logsschepen zich in de haven zullen bevin
den.
In den benedenloop van de Swerrt
(een Engelsche rivier) wordt zoo'n over
vloed van zalm gevangen als in 40 jaren
niet het geval is gewce-si. Er wordt per;
j dag ongeveer drie ion zalm opgehaald. De
prijzen i-n den groothandel zijn dientenge
volge gedaald tot twee shilling per ton. t
Wij maakten melding van iwee dok
toren, die per „Inchliaxi" van Londeii
naar Parijs gingen voor ccn nperalic. Dé
„Daily Mail" vertelt thans, dal twee L011-
denschc dames dezer dagen een vliegtuig
huurden om in Parijs te gaan winkelen,
Zij vertrokken 's ochtends cn waren vöóï
het middagmaal weer thuis. r'