Noord-Hollandsch
Dagblad,
DERDE BLAD
Zaterdag 24 Sept. 1921.
Brieven uit Brazilië
„Als ik denk aan jou."
Kerklijsien
'nciaal Nlsums
Voor het Heiligdom Yan Eerherstel
WJE ZAL PRESIDENT WORDEN?
In mijn laatsten brief schreef ik U,
dat Hier de vraag': i.Wie zal president
worden" reeds op alter lippen, van-,
o root en klein, arm of njk, ajs be
storven ligt, 'ja suffering en inslag
is bij alie gesprekken en bij alle jour
nalistieke werkzaamheid, öfsdftocn de
nieuwe presidentskeuze pas in Maart
1922 zal plaats Hebben.
A Unias", tweemaal in de week
verschijnende Roomsche courant uit
Rio de Janeiro, Hoewel volstrekt niet
oiediend van de voorhang© polities,
welke al een jaar vóór de verkiezing
Héél Het land in politieke" teaie ?et,
en de zoo noodzakelijke regeerings-
aandacht aftrekt van duizendmaal
meer belangrijke nationale kwesties,
kon toch niet nalaten, de nationale
overeenkomst aan te nemen als een
lait ac'compli, ajs een voldongen feit
en meende zijnen Katholieken lezers
een grooten dienst te bewijzen, door
één harer redacteurs, Soares de Aze-
vedo, met spoed naar Belp Ho.izonte,
Minas' hoofdstad te laten sporen, om
den Voor nieuwen President g!edooü-
verfden Dr. Anth.us Bernardus te pol
sen over zijne godsdienstige gevoe
lens, van wepre het natuurlijk' zal af
hangen, of de Katholieke kiezers Wem
al dan niet a{s „hunnen man" mo-
g'en beschouwen.
Dat de redactie van dit RoomscRe
blad' bespot, voor de andere z.g'.
neutrale collega's de politieke kat de
hel aan te binden, steunde op de
degelijke overweging, dat zij" den
godsdienst vertegenwoordigde van de
overgroote meerderheid des volks
(Brazilië telt op 30 millioen inwoners
sled'.Cs 100.000 pr tes.ant n i If n xit
Verlaagd liad tot spvin van de eene
of andere personen,politiek en: last
not least, den Katholieken gtadsdienst
als den eenigen Mentor beschouwt
die met zijne wijze raadgevingen hét
schip van staat veiligi kjm doen lan
den, midden door de H'eete branding
ïfeen van de hoogopslaande.... sociale
en economische golven van den mo
dernen tijd.
Uiterst beleefd en welwillend" door
Artiïus Bernardes ontvangen, keerde
de Katholieke intervieuwer naar Rio
de Janeiro terug met klare en dui
delijke antwoorden, we[ke alle kunnen
worden samengevat in deze weinige
glouden woorden: „Als ik, om tot Pre
sident'van de Braziliaanscffe republiek
'gekozen te worden, gedwongen zou
zijn, om afstand te doen van 'mijne
Katholieke godsdienstige gevoelens,
zou ik geen stap naar h'et regeerings-
paleis Caltete willen zetten,"
Opgevoed door religieusen, "is Dr.
Arih'us Bernardes altijd trouw geble
ven aan het Katholiek Qepof, het
welk hij niet alleen belijdt, maar ook
beleeft door Het ontvangen der Sacra
menten van Biecht en Gotnmunie.
Zoowel voor de staatkundige als
.voor de sociaal-economischfe kwesties
verhoopt hij oplossing alléén yan het
Pauselijk woord, zooals dat werd neer
gelegd in de beroemde encyclieken
v'an de drie laatste Plaatsbekleedefs
Van Christus. Die is de W,eg, ,de
Waarheid en Bet Leven, Met ons
houdt hij, dat hét Agnosticisme als
volksbreidel te zwak bevonden is en
dat de twee woorden, welke door
'het positivisme van Augiuste Go'mte
in de Braziliaanscffe vlag; geschreven
werden: „Ordem e Progressie" d.i.:
„Orde en Vooruitgang", steeds meer
eene utopie zulien blijken, wanneer
ze niet tot basis krijgen de Katho
lieke moraal van de Tien Geboden
is hij er ook diep van doordrongen,
dat het Katholieke sopdarisme, steu
nende op de twee hechte pijlers van
rechtvaardigheid en naastenl.eïde, de
onnatuurlijke kjove zal kunnen over-
bruggen door het lichtzinnige libera
lisme gegraven tusschen kapitaal en
arbeid én dat noch Lenine en Protsky,
al komen er nog honderd Internatio
nales yan Moskou, nóch Bernsteïn
en Troelstra, al houden zij méér dan
duizend rumoerige Paasdicongressen
over socialisatie en socialen vrede aan
e wereld kunnen geven door klas
senstrijd tusschen broeders, die al-
Jen tot Vader in den Hemel hebben
ff"+ rfj2», zooals de H. Joannes
zegt: „Liefde" is. J
Ofschoon nu Dr. Arthur Bernardes
m de verste verte zijne candidaat-
stelirng naet te danken heeft aan zijne
fiere Katholiciteit (de Braziaansche
staatspartijen weten zich' niet tot zulke
ideale 'hoogte op te werken), en zoo
goed als uitsluitend aan politieke en
finantiëele factoren mogen we toch
gerust een „Te Deum" zingen, om
dat de keuze van hét meerendeel der
staten op dezen Katholieken eminen-
ten bestuurder van Minas Geraes ge
vallen is en den lezer dezen keer drin
gend om een gebedje vragen voor
de overwinning van den „officiëelen
candidaat", bij hoog toeval, een „Ka
tholiek van de daad."
Dat de vervloekte vrijmetselarij,
waarvan regeerend Brazilië a}s door-
deesemd en doortrokken is, zich niet
ufn o 1 deze »°Ffitiëele candida-
wu zou neerleggen, was te vjomr-1
'zien. Met vier Braziliaanscffe Staten
die de candidatuur-Bernardes pm po
litieke redenen ni^ willen steunen,
is zij aanstonds vöor den dag; geko
men met de candidatuur van Dr. Ni-
lo Reganha, gewezen Grootmeester,
en nu ee re-Grootmeester, giraad 33,
van Brazilië's Groot-Oosten.
Deze inaoon, vroeger reeds Presi
dent van Brazilië geweest zijnde, heeft
op z'n schuldenlijstje, dat hij uit fana
tisme weigerde de uit Portugal ver
dreven Jezuietenin Brazilië toe te la
ten, welke weigering hij echter later
moest intrekken vanwege de gewel
dige oppositie dér Katholieken.
Hij is dus een oude bekende v'an
het Roomsdïe kiezersvolk, dat treu
rige herinnering aan dezen man 'heeft
bewaard.
Uit journalistieke eerlijkheid kon
de redadie van „A Unias" dezen can
didaat der dissidente partij echter niet
voorbijgaan en daarom werd dezelfde
redacteur, die den „officiëelen can
didaat" 'had gepolst, daarna ook naar
den „candidaat der tegenpartij" ge
zonden, om te 'hooren wat hij' op het
oogentolik dacht over verscfujjiendé po-
liiek-economische en rqigieuse vraag
stukken.
Zcoals te verwachten viel van een
kind dezer wereld, die, volgens cfe
goddelijke uitspraak van Jezus Chris
tus „in hun geslacht voorzichtiger
zijn dan de kinderen des lichts", hulde
de ondervraagde zich' echt Brazili
aanse'! ju een z.g'. Katholiek-magonn'e-
ken mantel, alsof Katholicisme en vrij
metselarij niét tegenover eikaar ston
den als licht' en duisternis, als water
en (vftiur.
Dr. Nüo Peeanha noemde zich Ka
tholiek zonder ooit zijn Katholiciteit
door eenjgte daad getoond' te hébben,
wilde alle godsdienstige sekten, alsol
het Katliolicime ook al onder de sek
ten kan gerekend worden gelijkelijk
ondersteund zien en ze eene be
hulpzame hand doen verleenen, bij
de heider.en-cafechisatie dco-r leeken.
Over de Zondagsrust zeide hij niets,
en int,is eerde alleen de vaststelling: der
arbeidsuren door het VredesveridMag'.
Gevraagd naar %:Jn .oordeel over de
tw ee voorgestelde oplossingen van de
sociale kwestie, de christejijké en de
socialistische, ontweek |hüj een ant
woord door de v'agte bewering, dat er
dan alléén sociale vrede kan komen,
wanneer kapitaal en arbeid harmcn'.ëe-
ren. Over de mannen waarop die
goeae verstandhouding moet verkre
gen worden, geen woord. Volgens zij
ne meening' mag de staat geen enkel
pfiiliosofisdh' gejoof of welken gods
dienst ook vervolgen en eisch't hij
vrijheid voor alje opinies, scholen en
iecrstqliingen. i
De lezer bég'rijpt, d:at daaronder
ook vallen het duivelsktffe spiritisme
en het dolste anarchisme. Ofschoon hij'
't verkeerd vindt, aan de vrouwen
stemrecht te geven, zal hij er todh'
voor werken, omdat... de vrouwen
het willen hébben. Wiel Lichtzinnig!
springt deze magen met zoo belang
rijke kwesties om. Om het Braziliaan,-
scire „hinterland" te bévo,jkén, is aller
lei s[;ag; van volk hem welkom, zon
der kwestie te maken van ras, zede
lijkheid 'of godsdienst. Door hteel het
intervieuw vaart een antigodsdiensti
ge geest welke zich aan 'Wet sjot ver
bergen wil achter de duistere woor
den: „Ik ben een libéraal, die geen
vrees koestert voor de vrijheid."
De vrijmetselaars-candi'daat zou
gloed gedaan hébbén, eerst èens u,it
te leggen, wat hij onder vrijheid ver
staat. Voor ons Katholieken gieidthfet
woord Van den Apostel: „Waar Chris
tus is, daar is vrijheid", maar (hét
maconniek nationalisme ként niet deze
bovennatuurlijke vrijheid der kinde
ren Gods. Den mond vol hébbende
van vrijheid en ze njet vreezende, zfco,-
als hij zeide, is Dr. Nip iniussdhen
niet vrij in zijne .handelingten en mee-
ningen en is hij als eere-greohneester
der Braziliaansdfe yrijmetsejarij van
den 33en graad door plecl eigen eed
gebonden en gehouden, om te werken
tegen de leerstellingen der Katholieke
Kerk.
Om aan de weet te komen, waartoe
hem zijn in agon isme zal voeren, be
hoeven we slechts even na te gaan,
welke stellingen er in 1909 op hét
magouniek congres van Lavradio, bij
eengeroepen door Grootmeester Fo.ur-
nemont, die. expres van België was
overgekomen, om hét Vrijdenkerscon
gres te Buenos Aires te presiideeren,
tegen de Kerk-piechtig werden aange
nomen.... „Afschaffing: y.an het gezant
schap bij den H. Stoel" (3e stel-
hng).;. „Verbod van ge;ijkstelling met
officiëele scholen voor college's, 'öé-
sruurd door religiieuse congregaties"
(4e st.); „Verplicht voorafgaan van
het 'burgerlijk huwelijk" (5e st.)„Ver
bod aan de lands-, staats- en stadsre
geering, om bedienaren van welken
godsdienst ook te steunen" (6e st.)
„Ruime vrijheid van beroep zonder
noodzakelijkheid van diploma o,f ti
tel (7e st.); „Volledige echtscheiding
deereteeren (8e st.); „De bijzondere
geschiktheid loochenen der bediena
ren van „de godsdiensten" uit het
\erleden, om de heidensdïe wilden
te catechiseeren en te beschaven (9e
st.); „Als tegenstrijdig aan de mo
raal, ajs achterlijk en antisociaal ver
scholen oprichten, cursussen en Con
ferenties houden, en 'n eigten orgaan
Ifebben in de dagbladpers.
Na eenige artikelen over de ver-
eenjging der maconnieke rit'nosen en
de mag»unieke éénheid: „allen voor
één, en één voor allen, krijgen we
tot slot de liturgische stelling: „de
giootst mogelijke verdraagzaamheid
opleggende, kunnen zich in den
schoot der vrijmetselarij neei'vlijten
deisten godloochenaar, de volgelingen
van welken godsdienst ook' en de vrij
denkers." Ziehier lezer, den geest en
hét doel der vrijmetselarij' jn Brazilië,
uoed begreep Hef de onsterfelijke
Pius IX. toen jrij met de encycliek
„Exorta in ista Ditione" zijnen ban
bliksem tegen hiaar slingerde en ze
identiek verklaarde aan en even Ver
derfelijk ajs de macOnnerie in alle
andere landen. En van deze veroor
deelde vrijmetselarij is de candidaat
der tegenpartij niet een gewoon lid
van lagen-graad maar gewezen groot
meester in acheven dienst en nu eere
grootmeester v'an den 33sten, dus van
een zeer hoogen graad, die nooit zijne
dwaling heeft afgezworen. Wel een
gevaarlijk man, dus.
Geen enkele Katholiek' mag daarom
in geweten op den candidaat der
tegenpartij stemmen, zcoals trouwens
de Catechismus der Braziiiaansche
Bisdommen duidelijk leert. Of onze
Braziliaanstihé geloofsgenooten, v'an
wie helaas niet kan gezegd worden,
dat ze uitmunten in disciplinegeest
en gehoorzaamheid aan de Goddelijke
en Kerkelijke wetten, allen naar de
srem van hun Katholiek geweten zul
len luisteren en dezen keer de voor
keur zuilen geven aan den Katho
lieken ofikiiëelen Candidaat. Dr. Ar
thur Bernardes mag hard btetwrjtéld
worden, aangezien de politiek lier
eene macht en eene aantrekkings
kracht bezit, waartegen h'un door ge
brek aan priesters, goede pers en on-
derricht slecht begrepen Katholicis
me njet bestand is. Intus^Clhén wrilen
we Hopen, dat de Goede Goldf ons
i,n den grond godsdienstige volk de
ocgen moge openen, olm1 klaar en
duidelijk te zien, naar welkén diepen
af'gro-nd dit arme, rniet stihulden over
laden land, gesleept zal worden, a]s
op de regeer,ingszeiel een man g:aaf
zitten, 'die als vrijmetselaar geslagen
werd met den kerkëlijken ban, die
mef luisteren wil naar het Pauselijk
den vrede zal brengen, dien dé we
reld met geven kan.
na jJccAjDW apaoS uaolp tep 'pjoo.v.
fret Coinstanclto van Eiik,
O. F. M.
oordeelen het bestaan van rejigieuse
corixrratie's, welke menschéiijke we
zens a.scheiden van de gemeenschap
en van de tamilie".
Daar de menschéiijke beschaving:
in hare wetenschappeiijike-industriëele
phase is gekomen, moet de vrijmet
selarij om hare ideajen te verwezen-
jijken, alle middelen van propaganda
gébruiken, de bevindingen der we
tenschap steljen tegenover de theolo
gische en metaplfysis'cjié dwalingen.
door
GUILLAUME DUBOIS.
Hans Enter stond aan het venster
cn keelc de straat op. Hij was eeiiige-
ma and en geleden met zijn ouders fin
de hoofdstad gekotnen, waar hij' de
uraïversiteit ging bezoeken. Nu zag
hij voor 't eerst het woelige leven
eener stad en zijn. fantasieën werden
zoo hoog opgestuwd en hij' werd er
zoo door begeesterd, dat hij bijna dacht
dat zij werkelijkheden waren. Hij zag
in zijn geest de schamele vertrekken
der armen'hij zag de salons der aristo
craten, der high-life; hij zag de ele
gance op de straten en den vootrlja-
genden strijd om het bestaan. En wat
hij zag, vormde zich in hem en leef
de in hem, vervulde zijn ziel.... En
nu had hij gisteren zijn eerste kleine
schets weggezonden.
„Nu," zei hij tot zichzelf, „nu zal
de besteller misschien aankloppen, de
bediende zal de deur openen, de jon
gen zal hem den brief uit de hand
nemen en zal 'm den redacteur bren
gen. Die zal eens naar het adres kijken,
misschien is hij een grapholoog en zal
hij reeds uit mijn 'schrift kunnen zien
wie en wat en hoe ik ben Eu als
hij uit die paar velletjes wat goeds
leest, dau zal hij het werk goedkeu
ren, dan Kan men dan uit mijn
handschrift iets slechts lezen?"
Hij ging alles in gedachten na. De
lellers waren wat onregelmatig; scher
pe of teere rondingen waren vrij zeld
zaam Ach, wat een indruk zal dat
op den redacteur maken; Onregelma
tig, ja, onregelmatig, maar toch goed.
Hij zal het schetsje lezen. Dadelijk!
Rteds den titel zal hem boeien: „Als
'k denk aan jou Dan zal hij even
't lezen slaken en aan z'n jeugd den
ken, want oud is hij zeker, de redac
teur. Hij zal nog eens die oude her
inneringen bij zich opwekken, die bij
den titel van zijn werk hooren; eigen,
kleine gebeurtenissen, leuke vertellin
gen.... Misschien is hij ook niet oud;
misschien is hij nog jong, nog niet lang
getrouwd, en denkt hij aan zijn jonge
vrouw en aan den tijd, dat zij' blij en
vroolijk in den kring der ouders, zus
ters en broers schertsten en damden,
schaakten, musiceerden en wat al meer!
Misschien noodigt hij hem uit. De jonge
man herinnert zich wel van 'n vriend
schap tusschen redacteurs en" jonge
acteurs gelezen te hebben.
Nu is het tien uur.
Wanneer de redacteur zonder op
onthoud gelezen heeft, kan hij nu klaar
zijn. Misschien is zijn antwoord al ge
reed. Vandaag is 't Woensdag. Vrijdag
verschijnt het blad, de schets kan dus
nog in dat nummer geplaatst worden.
„Als hij' dadelijk antwoordt, kan. ik:
om drie uur reeds bescheid' hebben."
.Ongeduldig stapt Hans de kameT heen
en weer. Wat houdt een redacteur toch
alles stevig in zijn hand!
Als een heerscher, neen, als een God
beslist hij over geluk en ongeluk, over
lachen en weencn
Maar die schets möet naar zijn
ismaak zijn; zij is in droefheid geschre
ven; hij heelt er lang op gewerkt
zou de redacteur hem als medewerker
willen?Dat zou heerlijk zijn,.(r.
Schrijven zooals zijn ziel dat vraagt..,.,
konder acht te slaan op het publiek.....
De lunch smaakt hem! niet Hij' heeft
slechts één gedachte: „Om drie uur
kan ik antwoord hebben," Maar het
derde uur gaat voorbij, zonder dat de
brievenbesteller komt. Dat is te veel
voor den jongen man; 'bij gaat de
«traat op. j
Nuhet hart klopt hem in de
keel, hij kan niet verder; hij strekt
slechts de hand uit.
De brievenbesteller ziet hem vreemd
aan.
„Is uvraagt hij langzaam.
„Hans Etoier," stoot de gevraagde
uit.
Vandaag kent de brievenbesteller
hem nog niet, vandaag kent hem nog
niemand, maar over enkele dagen, wan
neer de schets in „De Leeszaal" zal ver
schenen zijn..,. Neen, hij, is niet Irotsch;
maar het zal hem. toch verheugen,..,,.
Dat mag toch wel?
Terwijl die gedachten vliegensvlug
door Emcr's b.ein schieten, heeft de
besteller in zijn taseh gegrepen.
,,Voc»; iuw vader," zegt hij nu cn
overhandigt den jongen man een prijs
courant van sigaren. Hij schrikt; de
teleurstelling was te groot.
Doch spoedig lieert hij zich her
steld, richt hij; zich weder op. Zeker
zal de redacteur hem een langen brief
schrijven; dus vóór morgen vroeg kan
er onmogelijk een antwoord zijn.
Hans slaapt slecht.
De glorende morgen ziet hem reeds
op de been. Hij gaat de straat op,
den brievenbesteller tegemoet."
r-„Heb je wat?"
„Voor wie?" 1
De besteller kent hein dus nog niet.
„Hans Emer."
„Meneer, er komen niet alle da
gen prijscouranten," zegt de besteller
lachend en gaat verder.
Hans gaat naar huis en zet zich
neer voor het raam. De besteller hoeft
hem den brief niet willen geven; nog
enkele minuten, dan zal hij er moeten
zijn. i
„Nu!"
Waarachtig hij komt deze richting
uit. i-i
Hans ijlt naar de deur.
Er wordt gebeld.
Hans rukt de deur open
„Heeft 'u soms potlooden noo;-
dig?" vleemt een stem.
De besteller gaat op hetzelfde oogen
voorbij; een huis verder werpt hij wat
in de bus.
Hans Emer o-vciiegt: „De redacteur
zal do vertelling aan zijn vrouw voor
lezen; hij zal zijn arnv om haar mid
del leggen en zacht vragen: „Weet je
nog?" En zij„Ach man, ik begrijp niet
dat er menschen zijn, die zóó. mooi
kunnen schrijven."
De eerste loft
De dag was heeu.
De volgende morgen bracht ook geen
brief. Zou „De Leeszaal" de schets
aanstonds gezet hebben, om geen tijd
te verliezen, of bij gebrek aan copie?...
Hij ging naar een kiosk en vroeg
het blad.
,Het nieuwste nummer is er nog
niel; net komt anders trouw op tijd."
Hans Emer hoorde niets meer. Dus
anders komt het trouw op tijd? En nu
uiet, juist deze week niet? Dat moet
een oorzaak hebbenmisschien had
men een ander voor hein op zij g|ezet
en was dus de vorm niet op tijd klaar
geweest.... Hij beeft nog.
Maar als hij s avonds het blad
met bevende handen doorblaart, zoekt
hij tevergeefs naar zijn schels. Niets?
Hoe is dat mogelijk? Is de schets dan
nog te laat gekomen?
Den anderen morgen was ,er nog geen
antwoord. Misschien had de rodaioleur
bedenkingen gehad, had in de vergar
dering van den redactiestaf zijn werk
voorgelezen.... Ook daar is men hel
niet eens geworden. Men heeft de ver
antwoordelijkheid niet op. zich durven
nemen en....
Hans peinst zjch suf.
De redacteur neemt zijn ontslag,
zijin vrouw schreit.... Zij zullen saam
een nieuw blad uitgeven en het met
zijn schels: „Als 'k denk aan jou...."
openen. „De Leeszaal" verliest a,bou
nd's de een na den ander neemt een
abonnement op het nieuwe tijdschrift
en ten slotte kan het oude graaggelezen
blad zich niet meer staande houden
en staakt zijn uitgave.
„Wat enkele papiertjes vol let
tertjes vermogen!" denkt Hans.
De volgende morgen brengt weer
geen brief. De over-volgende ook niet
en zoo voort.... Dag op dag, week pp
week, er vergaan zelfs maanden. Hans
Emer is de. wanhoop nabij.
Eindelijk besluit hij te schrijven.
Weer is er een dag heen, nog een
en nog een derde.
Op den vierden het gezicht van
Hans werd lang en mager bracht
de besteller hem een grooten brief:
zijn schets.
11a, een schrijven is er ook bij! De
redacteur zal zich verontschuldigen, zal
berichten van drukke tijden....
Hij leest:
„Uw schetsje was zoek geraakt
en dit is de reden waarom wij het
i eerst nu terugzenden.
Hoogachtend,
de Redactie van „De Leeszaal".
Hans Emer viel in een fauteuil. In
zij» ziel huilde een illusie, die stierf.
rr iWEEk kalenjjer. '1
ZONDAG25 Sept. 19e na Pink
steren. Zo-ndag „Salus Popup.". !>e
geniopdigden ter bruiloft.; i I. j
MAAN.DAG: Ü.H. lOyprwmsi en
Jpspna. Dpzo, 'n maagd yan Aji-
Loühie had hare zuiverheid den
Heer, gewijd. Bon heidensoh jonge
ling, door haar afgewezen, iiet
Oyprianus 'n tooveaaar op haar
inwerken. Dezo niets vermogende
erkende dat Christus machtiger is
dan do duivel en bekeerde zich. Hij
werd niet Justina te Nicpinedië ont
hoofd in 304.
DINSDAG: H.H. Cjoiimas en Da-
mianus, broeders geneesheeren te
Egea in Klein Azië niet om tijde
lijk gewin, maar uit liefde tot den
naasta Zij genazen velen door het
II. Kruisbeeken. .Velen hunner pa
tiënten bekeerden zich, daarom aan
geklaagd en onthoofd in 285.
WOENSDAG,: H. Wenoes.aus, her
tog van Bohenren, kerstende zijn land
Zijne moiodér Drahomira, 'n hei
densoh mo'; ter, spaorde haar wree-
d-en zoon Eoleslaus die in zijn broe
ders plaats wilde regoeren aan en
die hem eigenhandig doodde voor
het altaar in 938.
DONDERDAGKerkwijdingïfeest
van de kérk van St. Mioliaël te
Rome. Dag wm,devotie.
VRIJDAG: El. -Mieronymus, bel.
kerkl., geb. te Hudo- in Dialmatië
studeerde te Rome en volgde de
wufte wereld. Rakeerd, deed hij bos
te in de eenzaamheid, priestorgewijd
ging hij voor zijin bijbelstudiën naar
het H. Land. Hij vertaalde op last
van Paius Damaxen de H.H. Schrif
ten f 420.
ZATERDAG: II. Ba.vo, patroon
der Kathedrale kerk en der bis-
sebopstad. Bel. H. Ravo, leerling
van den H. Amandusi, Bisschop van
Maastricht. Heiligde zioh in het St.
Pietersklooster te Gent, waar de St.
Baafa Kathedraal naar hem is ge
noemd. Vandaar kwamen kostbare
relieken naar de Kathedraal van
Haarlem, welke stad hem tot pa
troon verkoos; nadat St. Bavo de
belegerde stad had bevrijd en daar
bij boven de stadswallen versoheen.
ZONDAG: 20a na Pinkster.n. Ge
dachtenis der H.H. Engelbewaarders
en uiterlijke feestviering van het Ro
zenkransfeest.
H. LAUKENTIUa i
Zo. half 7, kwart voor 8 en 9 uur
stille H.H. Missen, half 11 de Hoog
mis 12 uur pl. H. Mis voor het
25-jarig bestaan yan den Ned R. K.
Volksbond, afd. ^„Alkmaar" Heden
collecte vpor de kerk.
T|o 6 uur BroederScihapsLof tnet
predikatie, te kwart vóór 7 Omgr.
v. d. H. Atorysius.
Ma. 7 nar Gomgr. der meisjes
Di. kwart voior 8 Cpngr. der
mannen.
iWo. half 11 vergadering van de
zelatrioes van het H. Hart, half 8
Coin,gr. der Vrouwen. I
Do. ,7 uur Lof ter eer© van het
Allerh. Sacrament.
Vr. 7 uur .Lof met Ootobermaand
gebeden. i
Zo. a.s. feest v. d. Allerh. Ro
zenkrans,
Za. en Zo. te verdienen een vol
len aflaat.
Zoi. a.s. half 7 en kwart voor
8 H.H. Missen vo>r Gèrardus Tromp
■en Joannes Hazes, leden der man
nen-congregatie, half 11 voor de le
vende Leden van den Levenden Ro
zenkrans. i
ST BOMINICUa
Heden plechtige viering van het
zevendie eeuwfeest van St. Dioonini-
ciua kostbaren dood, 6 uur half 8
en 9 uur de stille H.H. Missen
half 11 Pontificate H. Mis op. te
dragen door den Hoogwaardigsten
heer H. Hbèlmann, Mag'sber Genera
lis der KruLsharren. 's Avonds geen
congregatie voor de jongelingen, maar
7 uur Solemneel Lof en feestpredi
katie dpor den Z.Eerw. Pater jWT
nandus SLuijs O. P. M.
Ma. 2e dag van het plechtig
Triduum, 10 uur de Splemneele
Hoogmis op te dragen door den
HoogEerw. heer M. P. A. Ooms,
Deken van Alkmaar, geassisteerd door
do Weieerw. heeren kapelaans van
Sint Lauren Rus, 's avonds 7 uur
Solemneel Lof ©n feestpredikatie.
Di, laatste dag van het Triduum
10 uur Solemn eelo Hoogmis en
'e avonds 7 uur plechtige sluiting,
Po.i t fieaal lof door den HoogEerw.
heer H. Hb.lmanu, Mag. Gen. Ord.
St. 'Gr. feestpredikatie, en Re
Deum.
iWo. 9 uur plechtige uitvaart v.
Emerentiana Soeckér, geb. Eenhorst
'si avonds 7 uur Congregatie voor de
afd. vrouwen der H. Familie en
Donderdagavond voor de afd meisjes.
,Vr. avond 7 uur plechtige ope
ning der Ootobermaand,
Za avond 7 uur Lof ©n oefenin
gen der Ootobermaand.
Zo. feestdag v. d. Allerh; Rozen
krans, zoo dikwerf te verdienen een
vo'l. afl. als men, na gebiecht cn
gecommuniceerd te hebben, tleae-kerk
bezoekt en hidt tot intentie van Z. H.
den Paus 5 Onze Vaders en 5 Wees
gegroeten, 11 uur de Solemneel©
Hoogmis .en 's avonds 7 uur Soiem
nee! Lof, feestpredikatie door den
Z^Eerw. heer Ronga, pastoor te Ber
gen en processie.
SI]. JOSEFKERK.
Zo. collect© voor de scholen, half
8 en 9 uur Bltille H.H. Missen, halt
11 Hoogmis halt '7 Lof.
Ma. half 5 gel. can te biechten
7 uur Lof ter cere van den H.
Petrua, Mart. Patroon der zieken
Di. 3e der 15 Dinsdagen ter
©ere van don II. Vader Dominicus.
voile aflaat, onder de II. Mis van
half 8 algemeen© H. Gomm'unie voor
da kinderen der leering van Pater
Rector ©n Pater Preller, 7 uur Lof
met gebeden en gezongen ter aero
van den II. Vader Diominiousi.
JHol 1 uur lof ter. eero yon het
Allerh. Sacrament.
Za. 7 uur Lof met' Veni Greater
tot opening der Ootobermaand,
Zo. a.s. Hoogfeest der Koningin
yan den Allerh. Rozenkrans, volle af
laat, do Euoh. dag in onze kérk,
den geheeien dag uitstelling van het
Allerheiligste, half 11 plechtige Hoog
mis, halt 7 plechtig Lof en proces
sie ter eere der Koningin yaji d©n
Allerh. Rosenk'rans.
HEEMSKERK.
Zo. de H.H. Missen te 7, half 9,
en 10 uur de Hoogmis, half 2 Gat.,'
half 3 Vespars met Rpz., half ,7,
H. Familie.
Ma. de H.H. Missen te 7 uur te,
8 uur gez. II. Mia van Req. en
te 9 uur plechtige II. Mis bij ge
legenheid der inwijding van het Pa-
tronaategebouw. Overige dagen de H.
H. MisSen te 7, half 8 en 8 uur.
Di. de H.H. Missen te 7 en 8 uur
en t© 9 uur gez. II. Mis van Req.
Do. de H.H. Missen te 7 en 8 uur
en te 9 uur gez. H. Mis met Veni
Creator voor Bruidegom en Bruid
's avonds te half 7 Lof ter e©re
van het H. Sacrament des Altaars
met Rozenhoedje.
Za. middag van 4 uur at gel. om
te biechten en te half 7 Lof ter
eere van Maria met Rozenhoedje.
In dez© week Gat, als naar ge
woonte behalve Maandag ©n bieeiht-
hooren voor de 3e en 4e klasse.
SOHERMBRHORN.
Zo. halt 8 Vroegmis voor O. Alles
en overl. kinderen, 10 uur Hoog-
mis voor de parochie, halt 2 Gat.,
halt 3 Lof. ii
Ma. voor overledenen, I
Di. toil; zekere intentie ter eigrq
van den H. An 1 onius.
Wo. tot zekere intentie ter eere
van Maria,
Do. voor familie Brouwer-Kaan-,
dorp. 'I
,Vr. tot zekére intentie, 7 uur Lot
Za. voor overledenen. .Van 4—8 uur
biechthooren. i
Gat. a'S naar gewoonte.
EJ25S
(Ingekomen bii den Zeereerw. heer
Pastoor Saulenn).
1 .Vorig bedrag f 2610.79
O. S. G. Bgmond aan Ze© 2.50
N. N. te Wimmenum uit
dankbaarheid aan de H. Mar-
garetha Maria 50.—
Pastoor S. HaarlommermL 10.—
Pastoor S. 's-Heerenhoefc j 10.—
Snip snap snor i 2.50
Looi' tussehenkomst van i
oinze AmSterdamseihe zsLatrL
ae
Comité van Actie 1
N. N. Egmond aan den,
Hoef "tot eerherstel
Egmond aan den Hoef half-
jaarlijkëehe bijdrage
Kapelaan H. J. M.
d en Haag
Kleinere giften
iWekelijkaehe bijdrage N.
N. Egmond aan Zc© 5 pGÜ
van mijn inkomsten voor
het HeiUsdorai van Eerher
stel.,
18.50
22.—
1.—
25,—.
1.—
1.50
13.90
1 (Totaal f 2758.69
N.B. Actieve zelafcrioen zooals
onze Amsterdamsche en allen, die
zich, op welke wijze dan ook, ver
dienstelijk willen maken voor het
Heiligdom van Eerherstel, worden
vriendelijk verzocht zioh- voor 1
October met mij in .verbinding te
stellen. j j i
Pastoor SAULENN,
N.-HOLL./. BOND VAN WATER-
SCHAPSBELANGEN EN VER
KEERSWEGEN.
Op 5 October a.s. zal te Pürmer-
end de algem. vergadering gehou
den worden van den N.-Holl. Bond
van Waferschapsbelangene cn Ver
keerswegen.
BOND VAN N. HOLL. WATER
SCHAPPEN.
De eerste algem. vergadering
van dien Bond, Waartoe reeds 88
Leden toetraden is bepaald op 24
October ten 2 ure in Parkzicht' te
Amsterdam, Volg.n3 dan tegen-
woordigen stand van zaken mag
thans reeds op een jaarl. contribu
tie van f 14.50 gerekend worden.
Om leiding te geven aan de be
stuursverkiezing zal het voorl. be
stuur aan de algem. vergadering in
overweging geven bet bestuur te
doen bestaan uit 7 leden, waarvan
2 uit de Uitwater en de Sluizen, 2
uit W. Friesland, 2 bezuiden het 11
en 1 uit de Waterschappc.i welke
direct zeewater keeren.
SCHAGEN.
SCHAGEN. Burgerl. Stand. - Ge
boren: Jacob, z. v. Jacob Peper en
Guurtje Domper. Maria Wilhelmina,
d. v. Johannes Kocmen en G.uurtje
Margaretha van Santen.
OndertrouwdFieter Bakker, oud
21 jaar van Schoten cn 'Geeltje Kra
mer, 21 jaar alhier.
P o 1 i t ie. Verloreneen green-
wollen j'orioensnni seen zwarte por
tera,onnale met eenig geld; een schorl,
een vulpenhouder, een zwarte haar-
strifc' met haarspeld.
Opg e vangen: een kip met wit
ringetje om z'n poot.
OUDKARSPEL.
OUDKARSPEL. Cinema Schinkel.
De bekende Cinema Schinkel die met
haar voorslc-llingcii te Zaidscüarwoud.o
zooveel succes had, zal ook hier tij
dens de kermis aan het Noordeimic
voorstellingen geven. Wij verwijzen
voor het programma naar een in dit
nummer; v oorkomende advertentie.