Noord-Hollandsch Dagblad, DERDE BLAD Zaterdag 24 Sept. 1921. Brieven uit Brazilië „Als ik denk aan jou." Kerklijsien 'nciaal Nlsums Voor het Heiligdom Yan Eerherstel WJE ZAL PRESIDENT WORDEN? In mijn laatsten brief schreef ik U, dat Hier de vraag': i.Wie zal president worden" reeds op alter lippen, van-, o root en klein, arm of njk, ajs be storven ligt, 'ja suffering en inslag is bij alie gesprekken en bij alle jour nalistieke werkzaamheid, öfsdftocn de nieuwe presidentskeuze pas in Maart 1922 zal plaats Hebben. A Unias", tweemaal in de week verschijnende Roomsche courant uit Rio de Janeiro, Hoewel volstrekt niet oiediend van de voorhang© polities, welke al een jaar vóór de verkiezing Héél Het land in politieke" teaie ?et, en de zoo noodzakelijke regeerings- aandacht aftrekt van duizendmaal meer belangrijke nationale kwesties, kon toch niet nalaten, de nationale overeenkomst aan te nemen als een lait ac'compli, ajs een voldongen feit en meende zijnen Katholieken lezers een grooten dienst te bewijzen, door één harer redacteurs, Soares de Aze- vedo, met spoed naar Belp Ho.izonte, Minas' hoofdstad te laten sporen, om den Voor nieuwen President g!edooü- verfden Dr. Anth.us Bernardus te pol sen over zijne godsdienstige gevoe lens, van wepre het natuurlijk' zal af hangen, of de Katholieke kiezers Wem al dan niet a{s „hunnen man" mo- g'en beschouwen. Dat de redactie van dit RoomscRe blad' bespot, voor de andere z.g'. neutrale collega's de politieke kat de hel aan te binden, steunde op de degelijke overweging, dat zij" den godsdienst vertegenwoordigde van de overgroote meerderheid des volks (Brazilië telt op 30 millioen inwoners sled'.Cs 100.000 pr tes.ant n i If n xit Verlaagd liad tot spvin van de eene of andere personen,politiek en: last not least, den Katholieken gtadsdienst als den eenigen Mentor beschouwt die met zijne wijze raadgevingen hét schip van staat veiligi kjm doen lan den, midden door de H'eete branding ïfeen van de hoogopslaande.... sociale en economische golven van den mo dernen tijd. Uiterst beleefd en welwillend" door Artiïus Bernardes ontvangen, keerde de Katholieke intervieuwer naar Rio de Janeiro terug met klare en dui delijke antwoorden, we[ke alle kunnen worden samengevat in deze weinige glouden woorden: „Als ik, om tot Pre sident'van de Braziliaanscffe republiek 'gekozen te worden, gedwongen zou zijn, om afstand te doen van 'mijne Katholieke godsdienstige gevoelens, zou ik geen stap naar h'et regeerings- paleis Caltete willen zetten," Opgevoed door religieusen, "is Dr. Arih'us Bernardes altijd trouw geble ven aan het Katholiek Qepof, het welk hij niet alleen belijdt, maar ook beleeft door Het ontvangen der Sacra menten van Biecht en Gotnmunie. Zoowel voor de staatkundige als .voor de sociaal-economischfe kwesties verhoopt hij oplossing alléén yan het Pauselijk woord, zooals dat werd neer gelegd in de beroemde encyclieken v'an de drie laatste Plaatsbekleedefs Van Christus. Die is de W,eg, ,de Waarheid en Bet Leven, Met ons houdt hij, dat hét Agnosticisme als volksbreidel te zwak bevonden is en dat de twee woorden, welke door 'het positivisme van Augiuste Go'mte in de Braziliaanscffe vlag; geschreven werden: „Ordem e Progressie" d.i.: „Orde en Vooruitgang", steeds meer eene utopie zulien blijken, wanneer ze niet tot basis krijgen de Katho lieke moraal van de Tien Geboden is hij er ook diep van doordrongen, dat het Katholieke sopdarisme, steu nende op de twee hechte pijlers van rechtvaardigheid en naastenl.eïde, de onnatuurlijke kjove zal kunnen over- bruggen door het lichtzinnige libera lisme gegraven tusschen kapitaal en arbeid én dat noch Lenine en Protsky, al komen er nog honderd Internatio nales yan Moskou, nóch Bernsteïn en Troelstra, al houden zij méér dan duizend rumoerige Paasdicongressen over socialisatie en socialen vrede aan e wereld kunnen geven door klas senstrijd tusschen broeders, die al- Jen tot Vader in den Hemel hebben ff"+ rfj2», zooals de H. Joannes zegt: „Liefde" is. J Ofschoon nu Dr. Arthur Bernardes m de verste verte zijne candidaat- stelirng naet te danken heeft aan zijne fiere Katholiciteit (de Braziaansche staatspartijen weten zich' niet tot zulke ideale 'hoogte op te werken), en zoo goed als uitsluitend aan politieke en finantiëele factoren mogen we toch gerust een „Te Deum" zingen, om dat de keuze van hét meerendeel der staten op dezen Katholieken eminen- ten bestuurder van Minas Geraes ge vallen is en den lezer dezen keer drin gend om een gebedje vragen voor de overwinning van den „officiëelen candidaat", bij hoog toeval, een „Ka tholiek van de daad." Dat de vervloekte vrijmetselarij, waarvan regeerend Brazilië a}s door- deesemd en doortrokken is, zich niet ufn o 1 deze »°Ffitiëele candida- wu zou neerleggen, was te vjomr-1 'zien. Met vier Braziliaanscffe Staten die de candidatuur-Bernardes pm po litieke redenen ni^ willen steunen, is zij aanstonds vöor den dag; geko men met de candidatuur van Dr. Ni- lo Reganha, gewezen Grootmeester, en nu ee re-Grootmeester, giraad 33, van Brazilië's Groot-Oosten. Deze inaoon, vroeger reeds Presi dent van Brazilië geweest zijnde, heeft op z'n schuldenlijstje, dat hij uit fana tisme weigerde de uit Portugal ver dreven Jezuietenin Brazilië toe te la ten, welke weigering hij echter later moest intrekken vanwege de gewel dige oppositie dér Katholieken. Hij is dus een oude bekende v'an het Roomsdïe kiezersvolk, dat treu rige herinnering aan dezen man 'heeft bewaard. Uit journalistieke eerlijkheid kon de redadie van „A Unias" dezen can didaat der dissidente partij echter niet voorbijgaan en daarom werd dezelfde redacteur, die den „officiëelen can didaat" 'had gepolst, daarna ook naar den „candidaat der tegenpartij" ge zonden, om te 'hooren wat hij' op het oogentolik dacht over verscfujjiendé po- liiek-economische en rqigieuse vraag stukken. Zcoals te verwachten viel van een kind dezer wereld, die, volgens cfe goddelijke uitspraak van Jezus Chris tus „in hun geslacht voorzichtiger zijn dan de kinderen des lichts", hulde de ondervraagde zich' echt Brazili aanse'! ju een z.g'. Katholiek-magonn'e- ken mantel, alsof Katholicisme en vrij metselarij niét tegenover eikaar ston den als licht' en duisternis, als water en (vftiur. Dr. Nüo Peeanha noemde zich Ka tholiek zonder ooit zijn Katholiciteit door eenjgte daad getoond' te hébben, wilde alle godsdienstige sekten, alsol het Katliolicime ook al onder de sek ten kan gerekend worden gelijkelijk ondersteund zien en ze eene be hulpzame hand doen verleenen, bij de heider.en-cafechisatie dco-r leeken. Over de Zondagsrust zeide hij niets, en int,is eerde alleen de vaststelling: der arbeidsuren door het VredesveridMag'. Gevraagd naar %:Jn .oordeel over de tw ee voorgestelde oplossingen van de sociale kwestie, de christejijké en de socialistische, ontweek |hüj een ant woord door de v'agte bewering, dat er dan alléén sociale vrede kan komen, wanneer kapitaal en arbeid harmcn'.ëe- ren. Over de mannen waarop die goeae verstandhouding moet verkre gen worden, geen woord. Volgens zij ne meening' mag de staat geen enkel pfiiliosofisdh' gejoof of welken gods dienst ook vervolgen en eisch't hij vrijheid voor alje opinies, scholen en iecrstqliingen. i De lezer bég'rijpt, d:at daaronder ook vallen het duivelsktffe spiritisme en het dolste anarchisme. Ofschoon hij' 't verkeerd vindt, aan de vrouwen stemrecht te geven, zal hij er todh' voor werken, omdat... de vrouwen het willen hébben. Wiel Lichtzinnig! springt deze magen met zoo belang rijke kwesties om. Om het Braziliaan,- scire „hinterland" te bévo,jkén, is aller lei s[;ag; van volk hem welkom, zon der kwestie te maken van ras, zede lijkheid 'of godsdienst. Door hteel het intervieuw vaart een antigodsdiensti ge geest welke zich aan 'Wet sjot ver bergen wil achter de duistere woor den: „Ik ben een libéraal, die geen vrees koestert voor de vrijheid." De vrijmetselaars-candi'daat zou gloed gedaan hébbén, eerst èens u,it te leggen, wat hij onder vrijheid ver staat. Voor ons Katholieken gieidthfet woord Van den Apostel: „Waar Chris tus is, daar is vrijheid", maar (hét maconniek nationalisme ként niet deze bovennatuurlijke vrijheid der kinde ren Gods. Den mond vol hébbende van vrijheid en ze njet vreezende, zfco,- als hij zeide, is Dr. Nip iniussdhen niet vrij in zijne .handelingten en mee- ningen en is hij als eere-greohneester der Braziliaansdfe yrijmetsejarij van den 33en graad door plecl eigen eed gebonden en gehouden, om te werken tegen de leerstellingen der Katholieke Kerk. Om aan de weet te komen, waartoe hem zijn in agon isme zal voeren, be hoeven we slechts even na te gaan, welke stellingen er in 1909 op hét magouniek congres van Lavradio, bij eengeroepen door Grootmeester Fo.ur- nemont, die. expres van België was overgekomen, om hét Vrijdenkerscon gres te Buenos Aires te presiideeren, tegen de Kerk-piechtig werden aange nomen.... „Afschaffing: y.an het gezant schap bij den H. Stoel" (3e stel- hng).;. „Verbod van ge;ijkstelling met officiëele scholen voor college's, 'öé- sruurd door religiieuse congregaties" (4e st.); „Verplicht voorafgaan van het 'burgerlijk huwelijk" (5e st.)„Ver bod aan de lands-, staats- en stadsre geering, om bedienaren van welken godsdienst ook te steunen" (6e st.) „Ruime vrijheid van beroep zonder noodzakelijkheid van diploma o,f ti tel (7e st.); „Volledige echtscheiding deereteeren (8e st.); „De bijzondere geschiktheid loochenen der bediena ren van „de godsdiensten" uit het \erleden, om de heidensdïe wilden te catechiseeren en te beschaven (9e st.); „Als tegenstrijdig aan de mo raal, ajs achterlijk en antisociaal ver scholen oprichten, cursussen en Con ferenties houden, en 'n eigten orgaan Ifebben in de dagbladpers. Na eenige artikelen over de ver- eenjging der maconnieke rit'nosen en de mag»unieke éénheid: „allen voor één, en één voor allen, krijgen we tot slot de liturgische stelling: „de giootst mogelijke verdraagzaamheid opleggende, kunnen zich in den schoot der vrijmetselarij neei'vlijten deisten godloochenaar, de volgelingen van welken godsdienst ook' en de vrij denkers." Ziehier lezer, den geest en hét doel der vrijmetselarij' jn Brazilië, uoed begreep Hef de onsterfelijke Pius IX. toen jrij met de encycliek „Exorta in ista Ditione" zijnen ban bliksem tegen hiaar slingerde en ze identiek verklaarde aan en even Ver derfelijk ajs de macOnnerie in alle andere landen. En van deze veroor deelde vrijmetselarij is de candidaat der tegenpartij niet een gewoon lid van lagen-graad maar gewezen groot meester in acheven dienst en nu eere grootmeester v'an den 33sten, dus van een zeer hoogen graad, die nooit zijne dwaling heeft afgezworen. Wel een gevaarlijk man, dus. Geen enkele Katholiek' mag daarom in geweten op den candidaat der tegenpartij stemmen, zcoals trouwens de Catechismus der Braziiiaansche Bisdommen duidelijk leert. Of onze Braziliaanstihé geloofsgenooten, v'an wie helaas niet kan gezegd worden, dat ze uitmunten in disciplinegeest en gehoorzaamheid aan de Goddelijke en Kerkelijke wetten, allen naar de srem van hun Katholiek geweten zul len luisteren en dezen keer de voor keur zuilen geven aan den Katho lieken ofikiiëelen Candidaat. Dr. Ar thur Bernardes mag hard btetwrjtéld worden, aangezien de politiek lier eene macht en eene aantrekkings kracht bezit, waartegen h'un door ge brek aan priesters, goede pers en on- derricht slecht begrepen Katholicis me njet bestand is. Intus^Clhén wrilen we Hopen, dat de Goede Goldf ons i,n den grond godsdienstige volk de ocgen moge openen, olm1 klaar en duidelijk te zien, naar welkén diepen af'gro-nd dit arme, rniet stihulden over laden land, gesleept zal worden, a]s op de regeer,ingszeiel een man g:aaf zitten, 'die als vrijmetselaar geslagen werd met den kerkëlijken ban, die mef luisteren wil naar het Pauselijk den vrede zal brengen, dien dé we reld met geven kan. na jJccAjDW apaoS uaolp tep 'pjoo.v. fret Coinstanclto van Eiik, O. F. M. oordeelen het bestaan van rejigieuse corixrratie's, welke menschéiijke we zens a.scheiden van de gemeenschap en van de tamilie". Daar de menschéiijke beschaving: in hare wetenschappeiijike-industriëele phase is gekomen, moet de vrijmet selarij om hare ideajen te verwezen- jijken, alle middelen van propaganda gébruiken, de bevindingen der we tenschap steljen tegenover de theolo gische en metaplfysis'cjié dwalingen. door GUILLAUME DUBOIS. Hans Enter stond aan het venster cn keelc de straat op. Hij was eeiiige- ma and en geleden met zijn ouders fin de hoofdstad gekotnen, waar hij' de uraïversiteit ging bezoeken. Nu zag hij voor 't eerst het woelige leven eener stad en zijn. fantasieën werden zoo hoog opgestuwd en hij' werd er zoo door begeesterd, dat hij bijna dacht dat zij werkelijkheden waren. Hij zag in zijn geest de schamele vertrekken der armen'hij zag de salons der aristo craten, der high-life; hij zag de ele gance op de straten en den vootrlja- genden strijd om het bestaan. En wat hij zag, vormde zich in hem en leef de in hem, vervulde zijn ziel.... En nu had hij gisteren zijn eerste kleine schets weggezonden. „Nu," zei hij tot zichzelf, „nu zal de besteller misschien aankloppen, de bediende zal de deur openen, de jon gen zal hem den brief uit de hand nemen en zal 'm den redacteur bren gen. Die zal eens naar het adres kijken, misschien is hij een grapholoog en zal hij reeds uit mijn 'schrift kunnen zien wie en wat en hoe ik ben Eu als hij uit die paar velletjes wat goeds leest, dau zal hij het werk goedkeu ren, dan Kan men dan uit mijn handschrift iets slechts lezen?" Hij ging alles in gedachten na. De lellers waren wat onregelmatig; scher pe of teere rondingen waren vrij zeld zaam Ach, wat een indruk zal dat op den redacteur maken; Onregelma tig, ja, onregelmatig, maar toch goed. Hij zal het schetsje lezen. Dadelijk! Rteds den titel zal hem boeien: „Als 'k denk aan jou Dan zal hij even 't lezen slaken en aan z'n jeugd den ken, want oud is hij zeker, de redac teur. Hij zal nog eens die oude her inneringen bij zich opwekken, die bij den titel van zijn werk hooren; eigen, kleine gebeurtenissen, leuke vertellin gen.... Misschien is hij ook niet oud; misschien is hij nog jong, nog niet lang getrouwd, en denkt hij aan zijn jonge vrouw en aan den tijd, dat zij' blij en vroolijk in den kring der ouders, zus ters en broers schertsten en damden, schaakten, musiceerden en wat al meer! Misschien noodigt hij hem uit. De jonge man herinnert zich wel van 'n vriend schap tusschen redacteurs en" jonge acteurs gelezen te hebben. Nu is het tien uur. Wanneer de redacteur zonder op onthoud gelezen heeft, kan hij nu klaar zijn. Misschien is zijn antwoord al ge reed. Vandaag is 't Woensdag. Vrijdag verschijnt het blad, de schets kan dus nog in dat nummer geplaatst worden. „Als hij' dadelijk antwoordt, kan. ik: om drie uur reeds bescheid' hebben." .Ongeduldig stapt Hans de kameT heen en weer. Wat houdt een redacteur toch alles stevig in zijn hand! Als een heerscher, neen, als een God beslist hij over geluk en ongeluk, over lachen en weencn Maar die schets möet naar zijn ismaak zijn; zij is in droefheid geschre ven; hij heelt er lang op gewerkt zou de redacteur hem als medewerker willen?Dat zou heerlijk zijn,.(r. Schrijven zooals zijn ziel dat vraagt..,., konder acht te slaan op het publiek..... De lunch smaakt hem! niet Hij' heeft slechts één gedachte: „Om drie uur kan ik antwoord hebben," Maar het derde uur gaat voorbij, zonder dat de brievenbesteller komt. Dat is te veel voor den jongen man; 'bij gaat de «traat op. j Nuhet hart klopt hem in de keel, hij kan niet verder; hij strekt slechts de hand uit. De brievenbesteller ziet hem vreemd aan. „Is uvraagt hij langzaam. „Hans Etoier," stoot de gevraagde uit. Vandaag kent de brievenbesteller hem nog niet, vandaag kent hem nog niemand, maar over enkele dagen, wan neer de schets in „De Leeszaal" zal ver schenen zijn..,. Neen, hij, is niet Irotsch; maar het zal hem. toch verheugen,..,,. Dat mag toch wel? Terwijl die gedachten vliegensvlug door Emcr's b.ein schieten, heeft de besteller in zijn taseh gegrepen. ,,Voc»; iuw vader," zegt hij nu cn overhandigt den jongen man een prijs courant van sigaren. Hij schrikt; de teleurstelling was te groot. Doch spoedig lieert hij zich her steld, richt hij; zich weder op. Zeker zal de redacteur hem een langen brief schrijven; dus vóór morgen vroeg kan er onmogelijk een antwoord zijn. Hans slaapt slecht. De glorende morgen ziet hem reeds op de been. Hij gaat de straat op, den brievenbesteller tegemoet." r-„Heb je wat?" „Voor wie?" 1 De besteller kent hein dus nog niet. „Hans Emer." „Meneer, er komen niet alle da gen prijscouranten," zegt de besteller lachend en gaat verder. Hans gaat naar huis en zet zich neer voor het raam. De besteller hoeft hem den brief niet willen geven; nog enkele minuten, dan zal hij er moeten zijn. i „Nu!" Waarachtig hij komt deze richting uit. i-i Hans ijlt naar de deur. Er wordt gebeld. Hans rukt de deur open „Heeft 'u soms potlooden noo;- dig?" vleemt een stem. De besteller gaat op hetzelfde oogen voorbij; een huis verder werpt hij wat in de bus. Hans Emer o-vciiegt: „De redacteur zal do vertelling aan zijn vrouw voor lezen; hij zal zijn arnv om haar mid del leggen en zacht vragen: „Weet je nog?" En zij„Ach man, ik begrijp niet dat er menschen zijn, die zóó. mooi kunnen schrijven." De eerste loft De dag was heeu. De volgende morgen bracht ook geen brief. Zou „De Leeszaal" de schets aanstonds gezet hebben, om geen tijd te verliezen, of bij gebrek aan copie?... Hij ging naar een kiosk en vroeg het blad. ,Het nieuwste nummer is er nog niel; net komt anders trouw op tijd." Hans Emer hoorde niets meer. Dus anders komt het trouw op tijd? En nu uiet, juist deze week niet? Dat moet een oorzaak hebbenmisschien had men een ander voor hein op zij g|ezet en was dus de vorm niet op tijd klaar geweest.... Hij beeft nog. Maar als hij s avonds het blad met bevende handen doorblaart, zoekt hij tevergeefs naar zijn schels. Niets? Hoe is dat mogelijk? Is de schets dan nog te laat gekomen? Den anderen morgen was ,er nog geen antwoord. Misschien had de rodaioleur bedenkingen gehad, had in de vergar dering van den redactiestaf zijn werk voorgelezen.... Ook daar is men hel niet eens geworden. Men heeft de ver antwoordelijkheid niet op. zich durven nemen en.... Hans peinst zjch suf. De redacteur neemt zijn ontslag, zijin vrouw schreit.... Zij zullen saam een nieuw blad uitgeven en het met zijn schels: „Als 'k denk aan jou...." openen. „De Leeszaal" verliest a,bou nd's de een na den ander neemt een abonnement op het nieuwe tijdschrift en ten slotte kan het oude graaggelezen blad zich niet meer staande houden en staakt zijn uitgave. „Wat enkele papiertjes vol let tertjes vermogen!" denkt Hans. De volgende morgen brengt weer geen brief. De over-volgende ook niet en zoo voort.... Dag op dag, week pp week, er vergaan zelfs maanden. Hans Emer is de. wanhoop nabij. Eindelijk besluit hij te schrijven. Weer is er een dag heen, nog een en nog een derde. Op den vierden het gezicht van Hans werd lang en mager bracht de besteller hem een grooten brief: zijn schets. 11a, een schrijven is er ook bij! De redacteur zal zich verontschuldigen, zal berichten van drukke tijden.... Hij leest: „Uw schetsje was zoek geraakt en dit is de reden waarom wij het i eerst nu terugzenden. Hoogachtend, de Redactie van „De Leeszaal". Hans Emer viel in een fauteuil. In zij» ziel huilde een illusie, die stierf. rr iWEEk kalenjjer. '1 ZONDAG25 Sept. 19e na Pink steren. Zo-ndag „Salus Popup.". !>e geniopdigden ter bruiloft.; i I. j MAAN.DAG: Ü.H. lOyprwmsi en Jpspna. Dpzo, 'n maagd yan Aji- Loühie had hare zuiverheid den Heer, gewijd. Bon heidensoh jonge ling, door haar afgewezen, iiet Oyprianus 'n tooveaaar op haar inwerken. Dezo niets vermogende erkende dat Christus machtiger is dan do duivel en bekeerde zich. Hij werd niet Justina te Nicpinedië ont hoofd in 304. DINSDAG: H.H. Cjoiimas en Da- mianus, broeders geneesheeren te Egea in Klein Azië niet om tijde lijk gewin, maar uit liefde tot den naasta Zij genazen velen door het II. Kruisbeeken. .Velen hunner pa tiënten bekeerden zich, daarom aan geklaagd en onthoofd in 285. WOENSDAG,: H. Wenoes.aus, her tog van Bohenren, kerstende zijn land Zijne moiodér Drahomira, 'n hei densoh mo'; ter, spaorde haar wree- d-en zoon Eoleslaus die in zijn broe ders plaats wilde regoeren aan en die hem eigenhandig doodde voor het altaar in 938. DONDERDAGKerkwijdingïfeest van de kérk van St. Mioliaël te Rome. Dag wm,devotie. VRIJDAG: El. -Mieronymus, bel. kerkl., geb. te Hudo- in Dialmatië studeerde te Rome en volgde de wufte wereld. Rakeerd, deed hij bos te in de eenzaamheid, priestorgewijd ging hij voor zijin bijbelstudiën naar het H. Land. Hij vertaalde op last van Paius Damaxen de H.H. Schrif ten f 420. ZATERDAG: II. Ba.vo, patroon der Kathedrale kerk en der bis- sebopstad. Bel. H. Ravo, leerling van den H. Amandusi, Bisschop van Maastricht. Heiligde zioh in het St. Pietersklooster te Gent, waar de St. Baafa Kathedraal naar hem is ge noemd. Vandaar kwamen kostbare relieken naar de Kathedraal van Haarlem, welke stad hem tot pa troon verkoos; nadat St. Bavo de belegerde stad had bevrijd en daar bij boven de stadswallen versoheen. ZONDAG: 20a na Pinkster.n. Ge dachtenis der H.H. Engelbewaarders en uiterlijke feestviering van het Ro zenkransfeest. H. LAUKENTIUa i Zo. half 7, kwart voor 8 en 9 uur stille H.H. Missen, half 11 de Hoog mis 12 uur pl. H. Mis voor het 25-jarig bestaan yan den Ned R. K. Volksbond, afd. ^„Alkmaar" Heden collecte vpor de kerk. T|o 6 uur BroederScihapsLof tnet predikatie, te kwart vóór 7 Omgr. v. d. H. Atorysius. Ma. 7 nar Gomgr. der meisjes Di. kwart voior 8 Cpngr. der mannen. iWo. half 11 vergadering van de zelatrioes van het H. Hart, half 8 Coin,gr. der Vrouwen. I Do. ,7 uur Lof ter eer© van het Allerh. Sacrament. Vr. 7 uur .Lof met Ootobermaand gebeden. i Zo. a.s. feest v. d. Allerh. Ro zenkrans, Za. en Zo. te verdienen een vol len aflaat. Zoi. a.s. half 7 en kwart voor 8 H.H. Missen vo>r Gèrardus Tromp ■en Joannes Hazes, leden der man nen-congregatie, half 11 voor de le vende Leden van den Levenden Ro zenkrans. i ST BOMINICUa Heden plechtige viering van het zevendie eeuwfeest van St. Dioonini- ciua kostbaren dood, 6 uur half 8 en 9 uur de stille H.H. Missen half 11 Pontificate H. Mis op. te dragen door den Hoogwaardigsten heer H. Hbèlmann, Mag'sber Genera lis der KruLsharren. 's Avonds geen congregatie voor de jongelingen, maar 7 uur Solemneel Lof en feestpredi katie dpor den Z.Eerw. Pater jWT nandus SLuijs O. P. M. Ma. 2e dag van het plechtig Triduum, 10 uur de Splemneele Hoogmis op te dragen door den HoogEerw. heer M. P. A. Ooms, Deken van Alkmaar, geassisteerd door do Weieerw. heeren kapelaans van Sint Lauren Rus, 's avonds 7 uur Solemneel Lof ©n feestpredikatie. Di, laatste dag van het Triduum 10 uur Solemn eelo Hoogmis en 'e avonds 7 uur plechtige sluiting, Po.i t fieaal lof door den HoogEerw. heer H. Hb.lmanu, Mag. Gen. Ord. St. 'Gr. feestpredikatie, en Re Deum. iWo. 9 uur plechtige uitvaart v. Emerentiana Soeckér, geb. Eenhorst 'si avonds 7 uur Congregatie voor de afd. vrouwen der H. Familie en Donderdagavond voor de afd meisjes. ,Vr. avond 7 uur plechtige ope ning der Ootobermaand, Za avond 7 uur Lof ©n oefenin gen der Ootobermaand. Zo. feestdag v. d. Allerh; Rozen krans, zoo dikwerf te verdienen een vo'l. afl. als men, na gebiecht cn gecommuniceerd te hebben, tleae-kerk bezoekt en hidt tot intentie van Z. H. den Paus 5 Onze Vaders en 5 Wees gegroeten, 11 uur de Solemneel© Hoogmis .en 's avonds 7 uur Soiem nee! Lof, feestpredikatie door den Z^Eerw. heer Ronga, pastoor te Ber gen en processie. SI]. JOSEFKERK. Zo. collect© voor de scholen, half 8 en 9 uur Bltille H.H. Missen, halt 11 Hoogmis halt '7 Lof. Ma. half 5 gel. can te biechten 7 uur Lof ter cere van den H. Petrua, Mart. Patroon der zieken Di. 3e der 15 Dinsdagen ter ©ere van don II. Vader Dominicus. voile aflaat, onder de II. Mis van half 8 algemeen© H. Gomm'unie voor da kinderen der leering van Pater Rector ©n Pater Preller, 7 uur Lof met gebeden en gezongen ter aero van den II. Vader Diominiousi. JHol 1 uur lof ter. eero yon het Allerh. Sacrament. Za. 7 uur Lof met' Veni Greater tot opening der Ootobermaand, Zo. a.s. Hoogfeest der Koningin yan den Allerh. Rozenkrans, volle af laat, do Euoh. dag in onze kérk, den geheeien dag uitstelling van het Allerheiligste, half 11 plechtige Hoog mis, halt 7 plechtig Lof en proces sie ter eere der Koningin yaji d©n Allerh. Rosenk'rans. HEEMSKERK. Zo. de H.H. Missen te 7, half 9, en 10 uur de Hoogmis, half 2 Gat.,' half 3 Vespars met Rpz., half ,7, H. Familie. Ma. de H.H. Missen te 7 uur te, 8 uur gez. II. Mia van Req. en te 9 uur plechtige II. Mis bij ge legenheid der inwijding van het Pa- tronaategebouw. Overige dagen de H. H. MisSen te 7, half 8 en 8 uur. Di. de H.H. Missen te 7 en 8 uur en t© 9 uur gez. II. Mis van Req. Do. de H.H. Missen te 7 en 8 uur en te 9 uur gez. H. Mis met Veni Creator voor Bruidegom en Bruid 's avonds te half 7 Lof ter e©re van het H. Sacrament des Altaars met Rozenhoedje. Za. middag van 4 uur at gel. om te biechten en te half 7 Lof ter eere van Maria met Rozenhoedje. In dez© week Gat, als naar ge woonte behalve Maandag ©n bieeiht- hooren voor de 3e en 4e klasse. SOHERMBRHORN. Zo. halt 8 Vroegmis voor O. Alles en overl. kinderen, 10 uur Hoog- mis voor de parochie, halt 2 Gat., halt 3 Lof. ii Ma. voor overledenen, I Di. toil; zekere intentie ter eigrq van den H. An 1 onius. Wo. tot zekere intentie ter eere van Maria, Do. voor familie Brouwer-Kaan-, dorp. 'I ,Vr. tot zekére intentie, 7 uur Lot Za. voor overledenen. .Van 4—8 uur biechthooren. i Gat. a'S naar gewoonte. EJ25S (Ingekomen bii den Zeereerw. heer Pastoor Saulenn). 1 .Vorig bedrag f 2610.79 O. S. G. Bgmond aan Ze© 2.50 N. N. te Wimmenum uit dankbaarheid aan de H. Mar- garetha Maria 50.— Pastoor S. HaarlommermL 10.— Pastoor S. 's-Heerenhoefc j 10.— Snip snap snor i 2.50 Looi' tussehenkomst van i oinze AmSterdamseihe zsLatrL ae Comité van Actie 1 N. N. Egmond aan den, Hoef "tot eerherstel Egmond aan den Hoef half- jaarlijkëehe bijdrage Kapelaan H. J. M. d en Haag Kleinere giften iWekelijkaehe bijdrage N. N. Egmond aan Zc© 5 pGÜ van mijn inkomsten voor het HeiUsdorai van Eerher stel., 18.50 22.— 1.— 25,—. 1.— 1.50 13.90 1 (Totaal f 2758.69 N.B. Actieve zelafcrioen zooals onze Amsterdamsche en allen, die zich, op welke wijze dan ook, ver dienstelijk willen maken voor het Heiligdom van Eerherstel, worden vriendelijk verzocht zioh- voor 1 October met mij in .verbinding te stellen. j j i Pastoor SAULENN, N.-HOLL./. BOND VAN WATER- SCHAPSBELANGEN EN VER KEERSWEGEN. Op 5 October a.s. zal te Pürmer- end de algem. vergadering gehou den worden van den N.-Holl. Bond van Waferschapsbelangene cn Ver keerswegen. BOND VAN N. HOLL. WATER SCHAPPEN. De eerste algem. vergadering van dien Bond, Waartoe reeds 88 Leden toetraden is bepaald op 24 October ten 2 ure in Parkzicht' te Amsterdam, Volg.n3 dan tegen- woordigen stand van zaken mag thans reeds op een jaarl. contribu tie van f 14.50 gerekend worden. Om leiding te geven aan de be stuursverkiezing zal het voorl. be stuur aan de algem. vergadering in overweging geven bet bestuur te doen bestaan uit 7 leden, waarvan 2 uit de Uitwater en de Sluizen, 2 uit W. Friesland, 2 bezuiden het 11 en 1 uit de Waterschappc.i welke direct zeewater keeren. SCHAGEN. SCHAGEN. Burgerl. Stand. - Ge boren: Jacob, z. v. Jacob Peper en Guurtje Domper. Maria Wilhelmina, d. v. Johannes Kocmen en G.uurtje Margaretha van Santen. OndertrouwdFieter Bakker, oud 21 jaar van Schoten cn 'Geeltje Kra mer, 21 jaar alhier. P o 1 i t ie. Verloreneen green- wollen j'orioensnni seen zwarte por tera,onnale met eenig geld; een schorl, een vulpenhouder, een zwarte haar- strifc' met haarspeld. Opg e vangen: een kip met wit ringetje om z'n poot. OUDKARSPEL. OUDKARSPEL. Cinema Schinkel. De bekende Cinema Schinkel die met haar voorslc-llingcii te Zaidscüarwoud.o zooveel succes had, zal ook hier tij dens de kermis aan het Noordeimic voorstellingen geven. Wij verwijzen voor het programma naar een in dit nummer; v oorkomende advertentie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 9