Dagblad DERDE BLAD GEMENGD NIEUWS Uojjfd- Hollandsch opd^jt Zijn voetspoor zoudet vol- Zaterdag 22 October 1921. Nu Allerheilige]] nadert. SfJÏ' <rk;Ze VOeten Zünen Brieven uit Brazilië Snqegonden stukken W. W'. Kerklijsien ^r©¥inciaal Nieuw.; Mij" Christus heeft voor u geleden De menschen gekroond in eer en oloiie, weinig minder dan de En- p'elen heeft zijn Verheven afkomst niet erkend en zijne hooge waar- ü'ighjjd uit het oog verloren. Ge- BUliIllf; met God, is hij door de zonde misvomiig geworden jn 'm lijkvormig gen. Laten wit dus wandelen 111 het Licht zijner waarheid; die waarheid zal ons vrii maken. Die Jezus volgt wandelt niet 111 de duisternis. Laten w» derhalve k-ven het le ven van Christus, door het onder houden Zijner geboden: „Want de uitspraak luidt: „Wilt gij het leven binnengaan, d.w.z. wilt gif zalig worden. Wilt gii in den hemel ko men, onderhoudt de geboden." Alkmaar, den 22en Oct. 1921. M. P. A. OOMS, D'.Pj gelijk aan het redelooze dier, aan het paard en den muilezel, die geen verstand hebben. En reddeloos was hij neergezeten m Verschukki V van duisternissen en in de schadu wen des doods. Wie zal hier red ding en uitkomst brengen De mensch kon zich zelf niet verlossen; want God eischte voor de zonde een voldoening van onein- d'ge waaide. Alleen God kan aan ('iod onze schuld gehee betalen. Wat, o God. is de mensch, dat Gn 'hem gedachtig zijt en op hom uw jiart gesteld hebt? Daar biedt Goci de Zoon zich aan den hemelscbei Vader, om den losprijs te worden voor het schuldige menschdom: Ecoe VenioZie Ik kom Vader om uwe hefeedigde majesteit vo.doe ning te scheuken: Gekomen is die Zoon van het welbehagen des Va ders om ons den weg ton heme te wijzen, om voor ons het licht ier waarheid te ontsteken, om ons het bovennatuurlijk leven der ziel terug te geven ■Wit alien waren als dwalende schapen afgeweken en bewandel den den broeden weg met rozen be zaaid. die den menschen wel goed voorkomt, maar aan het einde ver derf en ondergang brengt. Daar klink't het 'uit Jezus mond: Ego sum viaIk ben de weg en wel de weg der nederigheid. Hii ■reeft zichzelven als vernietigd, de gedaante Van een dienstknecht aan nemend. in alles aan ons gelijk ge worden behalve de zonde. Christus ook de weg der armoe de. De hemelzaal heeft hij Verwis seld met den armen stal van Bethle hem de lofprijzing der Engelen verruild met de verachting der menschen. Hij wien het goud en het zilver toebehooreu ligt in scha mele doeken gewikkeld in eene kribbe; in het zweet zijns aan- ■chijns werkt Hij in de werkplaats te Nazareth. Hij die brooden en visschen vermenigvuldigde leeft van de aalmoezen zijner volgelin gen. Christus mede de weg van strijden en lijden, Christus bii uit stek de Kruisweg, en wel van de kribbe tot het kruis. Christus toch heeft geheel zijn 'leven voor ons geleden, maar op het laatst van zijn leven heeft Hij grootere smarten geleden dan ooit een mensch ver dragen heeft. Daar klinkt het uit Jezus' mond Ego sum Veritas: Ik'ben de waar heid. De Joodsche wetgeleerde en de spitsvondige Griek en de wijsgee- rige Romein wisten geen ui komst meer. Daar verschijnt het Licht, het Licht van het licht; en liet Licht heeft in de duisternissen geschenen Hit was het ware licht hetwelk el- ken mensch verlicht, die op deze wereld komt. Zóó had nooit iemand geleeraard, als met macht toegerust, als sprekende uit eigen Naam. Wat wonderbare klanken! wat ongehoorde leeringen!: „Zalig de nederigen, want zij zullen verhe ven worden",; Zalig de armen van geest, want hunner is het rijk der hemelen"; Zalig de zuiveren van Parte, want zit zullen God zien; -alver zij, die weenen, want zij zul- jen vertroost worden!" En door die leer is het aanschijn der aarde hernieuwd, is vrede en Vreugde in de were'd gekomen. Daar klinkt het uit Jezus' mond: Ego sum vita: Ik ben het leven. Wij zaten in -de schaduwen des Joods. Nu komt Hij door Wien alles gemaakt is. van hetgeen er gemaakt is, opdat wij' het lieven, ja, het leven overvloedig in ons zou den hebben. Hij was het leven en Z:jn leven was het licht der mien- scnen. Door zijne Sacramenten warden de slaven van Satan her boren in kinderen Gods. Nu zijn wij niet meer zijne dienstknechten maar zijne Vrienden. En allen, die nem hebben aangenomen heeft Hii maent gegeven kinderen Gods te worden. „Gij' zijt goden en zonen van den Al.erhoogste!" En Hii Voedt en onderhoudt dat leven on zer ziel met zijn eigen Vleesch' .en Bloed tn de H. Communie, zoodat wij met den H. Paulus kunnen getuigen: Ik leef niet meer,' ik, maar Christus leeft in mij." En naast het leven d«r natuur en bi) het leven der genade wacht ons het ieVen der glorie in den hemel, waar wij met alle Heilagen zullen triumfeeren. als wij1 gelijk zij, Chris ."l ben nagevolgd, ten wi' ^an c'en weg be.vvancle- i;'n'1aroP Hij ons js Voorgegaan kc J-f-he na mii.kom ROOMSCHE POLITIEK. Nog nooil, sinds tic sticlding der Braziliaansche republiek, hébben de Katholieken voor eene zoo gemakke lijke Presidenlskeuze geslaan als thans, ïili zij den ten Maart 1922 te kiezen krijgen, tussclien den honorair-gróot- mecsler der Biiaziljaansehe vrijmetse larij, Dr Nilo Peqanha, en den Katho lieken ftclueclcn President van Mir.as Geraes, Dr. Arihus Bernardes. Boezemt het verleden van Dr. Nilo den Katholieken niets dan vrees' in, omdat deze sinjeur tijdens zijn vroeger Presidentschap, in navolging van tie revolutionnaire regcering van Portugal, de godsdienstkwestie opriep door zijne wreede vervolging der réligieuse con gregaties, van Dr. Bernarcius zal de Kerk niets té lijden krijgen, vermits (icze staatsman o-peniijk verklaard heeft, liever geen slap naar den presidents- «toel te willen zetten, dan zijn Katho lieke beginselen te laten varen, 't Is de. eerste maal, dat 'ceu Katholiek staats man hier zich zoo vrij en frank durft uiten. Is Nilo een koppige sectirrh, die den Katholieken godsdienst haat, al noemt hij zich ook „Katholiek." echts vrijmctseLaarstactiek!), hem cp eene lijn stellende met ketterijen en bijgeloovighaden, gaat hij op in be wondering voor li. idencncaleciiese dour ieeken, wil bij niets welen van de christelijke oplossing der sociale kwes- ttidj heeft bij vroeger zelfs willen be iellen, dal uit Portugal verdreven Je zuïeten, zonder cenige andere misdaad dan hunne getrouwheid aan de Katho lieke Kerk, zich ontscheepten in Rio de Janeiro. Dr. Bernardes is een over tuigd en ernstig Katholiek met een diepen kijk pp de brandende sociale vraagstukken, waarvan hij slechts op lossing verwacht door Christelijke actie. Moge er misschim weinig zijn af ie dingen op het administratief beleid, op het verstand en ...de geslepenheid van Dr. Nilo, zijn tcgencandidaat, Dr. Ber nardes, behoeft zeer zeker in dit op zicht niet voor den macoon onder te doen. Hoewe! nog pas drie jaren aan liet bestuur, wist hij Minas' vlottende schuld geheel Ie delgen, 51 millioen franken at te lossen van de schuld in het buitenland, nieuwe bronnen van welvaart te doen ontspringen, door de industrie te beschermen, den landbouw te bevorderen, de immigratie gemakke lijk le maken en nieuwe y&Pkecrswegen aan te leggen. Door ecu nieuw belas tingsysteem, waarbij vooral de -volks- geesel Koning Alcohol het ontgelden moest, met het gelukkig gevolg, dat vele onnoodige drankkasleelen moesten capiluleeren, konden -de noedige gelden worden bijeengebracht voor de onkos ten aan leger- en landbouwonderwijs. Door zijn zuinig beheer mocht de schat kist van den staat Minas Geraes öp een sfndo wijzen van 21.009 conto's of pin». 15 millioen gulden, terwijl de Eonds- regeering meer schulden maakt en al léén 'aan rente inecr «dan 5 tonnen gouds per uur betalen inoet. Maar al zou zelfs de vrijmetselaar Nilo, vrat niet liet geval is, een beter administra teur zijn dan de Katholieke Bernardes, de gemakkelijkheid van keuze tussehen deze twee heeren bleef dezelfde, om- flat de Katholiek er diep van overtuigd is, rial „de mensch niet van brood alLéèn leeft" en „al v/ie Christus' woor den hoort, maar ze niet in beoefening bi-engt (zooals deze z.g. Katholieke macon) gelijk zal zijn aan een dwazen rnpn, die zijn 'huis bouwde op het zand. Tiin do regen viel en de walerslroomen kwamen en da winden bliezen en siorl- ten zich cp dal liuis en liet viel ineen en geweldig was zijn val." Een Brazi- Uaansche Katholiek, die van Vader- l-andslieide gloeit, mag het nieuwe S tan Is huis van 1922 niet laten zetten 'door geweteniooze maconnieke aanne mers, die op drijfzand bouwen van onchristelijke, of liever anti-christelijke beginselen en het nooit laten bewonen floor eenen grootmeester der internati onale duivelsbcnde, welke den oorlog heeft veïklaard aan alle gezag en aan allen godsdienst, en onbekwaam is de woedende golven van de „roode" zee te kecren. Welke rampen de verkiezing van Nilo Pecanha over de Braziliaansche Kerk zou brengen is zelfs niet bij benade ring te zeggen, dewijl deze man, mis schien zeils tegen zijn wil, als eerc- grootincester tot willoos werktuig zou gebruikt worden voor de hevigste kerkvervolging. Reeds nu, onder hel bestuur van den niet anli-clerioalen President Epitacio Pessöa, wordt er na turalisatie geweigerd aan buitenlancfc sclie kloosterlingen, wordt er dezer dagen een congres gehouden, om' het lager onderwijs, ook het bijzondere, uniform oi' één vorming te maken vooV Drazilië; wat zeggen wil, dat op geen enkele school, dus ook niet op de bijzondere of oonfessionecle, gods dienstonderricht zal mogen gegeven worden, hetgeen natuurlijk voor°daze laatste den doodsteek beteeker.t. Hoe ver zal de Braziliaansche regeering, welke reeds in atheïsme al hare zus ters Vóör is, nïet voortschrijden op den] weg naar aigeheele „ontkerstening", wanneer een grootmeester der vrijmet selarij op den regeeringzstoel gaat ze telen? God beware ons arme volk voor zulk een slag'. Geen wonder, dal in da Katholieke pers, welke echter bij ontstentenis van een groot Roomseh dagblad, niet ge noeg invloed kan uitoefenen op de massa, dringende, ja, smeekende stem men opgaan vcor de vorming van eene Katholieke .Staatspartij, welke, als hei 'uooflig mocht zijn, WindüiorsL' rel zou kunnen spelen tegen den maconnieken Braziliaanscheh. Bismarck. 't Is wel waar, dat er hier in Bra zilië, waar „allen" zich Katholiek noe-, men, geen eigenlijk'gezegde anti-Katho lieke Staats.,partij" beslaat, maar er' beslaat iets veel ergers, n.l. eene* anti- Ka Iholicke „regeering", welke in hare grondwet alle moderne dwalingen, al- gche&e verleeking én verwereldlijking; van wetgeving over maatschappelijk- en familieleven, over onderwijs, ja zelfs over liefdadigheid, heeft opgenomen. Het oi'Utaaiste rationalisme, dat zelfs het bestaan van God ontkent, viert daarin hcog'ij. Zelfs, wanneer de be leefdheid Zijn Heiligen Naam zou ei- schen ia de beantwoording van offici- eele toespraken van hei gezaniencorps, dat Gods rijksten zegen over ons land afroept, wordt deze er zorgvuldig bui ten gehouden'. Het kwaad schuilt dus in de grondwet van 1891, welke stérk werd beïnvloed door het positivisme van Auguste Com te. Grondwetsherzie ning is hjer dus meer dan noodig. En moge dan. nimmermeer gebeuren, dat do regcerende President z'n op volger benoemt en de presidentskeuze n soort van monopolie wordt der machtigste staten, zonder den naiiona- len „volkswil" daarbij te beluisteren. Maar willen de Katholieken, werkelijk de Christelijke beginselen tot liun recht laten komen in eene herziene Consti tutie, clan zullen zij dat wel moeten doen door een politiek orgaan als de Staatspartij is; anders wordt ^ie fa bricatie geheel overgelaten aan* poli tieke gelukzoekers (eigenlijke poliLieke „partijen" kent ons land niet), die er zich volstrekt niet over bekommeren, of de godsdienstige moraal al oi' niet invioea kan uitoefenen op de admini stratie en de politiek, die er in de verste verLe niet van overtuigd zijn, dat men zonder godsdienst geen met rechtvaardigheid en waardigheid be stuurbaar volk kan krijgen, onmoge lijk, onmogelijk. De vorige week heeft de regcering eene massa tanks overgenomen, welke dienst hebben gedaan in den verschrik lijken werelökrijg, majir als zij meent daarmede een stelselmatig, grondwette lijk yan God vervreemd volk in be dwang te kunnen houden, dan vergist ij zich beslist. Alléén de Christelijke beginselen, gepredikt door de Priester schap, door Reonische sdhiolen, deal de goede pers en door eene Christe lijke Staatspartij, kunnen den vrede brengen, dien de wereld al lang niet meer"kent, zoowel den buiten! andschon als den 'binneiilandschen. Ifoomsche politiek verdedigt (p land beter dan duizend tanks. frei CON STANCIO. VAN. EIJK, O. F. M. he te juichen zaak wel zal zijn, niet' gelukkigergeweest in bare keuze van de plaats, waar de markt van hét gecontroleerde vee' zal zijn. Zij had wei eens mogen bedenken, dat de afzet van den N'-ord-Holiar.dsche boer ju hoofdzaak jong vee 'is, naast voor de fokkerij ongeschikte guide koeien cn de markt vaa dit jong-.e: i hoofd zaak op den eersten dag en in de omtrek' van Waagpiein en Dijk", doch nooit op 'het Hof wordt gehouden. Hoe goed dus ook' hare schepping moge zijn, de voorwaarden, welke' zij aan lfet jonge leven geeft, n.l.: leven in afzondering, mogen niet an ders dan ongunstig wol den genoemd. Wij mogen wel veronderstellen, dat gencerr.de commissie zeer ernstig re denen heeft gehad, laten wij hopen, dat deze redenen een volgende maal door de gcede zaak' zijn verdreven. Of het dus zal gelukken, gelijk in den aanhef js gevraagd, i,3 een vraag. Doch zekér dient een Ieder, die be lang stelt in de ontwikkeling, al is hét dan ook' een wat langzame, va'n den boerenstand, medé te werken om dit streven om gecontroleerd vee onder ieders bereik te brengen te steunen. Laat niemand een te li'ooge verwachting1 koesteren, noch' de ver- Éoiopers die mogelijk een groóte be langstelling verwachten, noch' de hoo pers, die Wet neusje van den zalm zouden wenscben, noch Alkmaar, die misschien direct eenige fiondeitfen stuEs van dit vee verwacht, doch laat ieder N.-H.sdlïe bbér, die der gelijk' vee beeft at "je zetten, deze markt eens beproeven, iedereen d'.e goed fok'vee wetiscM eerst eens daar gaan kijken of er iets yan zijn gading is en ten slotte de Alkmaarscbe markt- commisaie eens zoeken naar een mo gelijk meer geschikte plek, dan zal het algemeen en speciaal Wet bberen- belang goed worden gediend. U dankend vcor de plaatsruimte r Fa E Alkmaar, 20 Octob'ér 1921. ZAL HET GELUKKEN. Mijnheer de Redadteur: Veroorloof mij een kleine ruimte in Uw orgaan, li-efs't op Zaterdag op dat de bberen den tijd zullen kunnen vinden, het onderstaande te lezen; want juist voor hén Weeftrle gemeente Alkmaar, wederzijds belang in Wet oog houdende, een besluit genomen, waarin toekomst muziek zit. Het moge waar zijn, dat er, als er muziek' geleerd wordt, wel eens rare tconen gehoord worden endieze zuilen ook' Alkmaar bij1 bet stichten eener gecontroleerde veemarkt wel niet worden bespaard, dodi' niejmand niettegenstaande deze wanklanken, zal willen zeggen dat er geen muziek moest bestaan. Zoo is htet ook! met deze nieuwe instelling, niemand mag er van verwachten, dat zij1 direct een succes zal zijn. Reeds een negental jaren geleden heeft een tot dat doel opgerichte vereenigiing tot het hóuden van Fok- veedagen onder leiding van den Rijks Landibiouwleeraar C. Nobel getradht op een dag na de Centrale stieren- keuring een Fok'veemaikt te hóuden, welke echter jammer genoeg door gebrek aan koopers en door een slechte dag weer, zoowel' figuurlijk als letterlijk in hét water viel. Echter is sedert dien tijldde controle op hét vee sterk' toegenomen -en nog meer het algemeene inzicht, dat langs dezen weg' de productiviteit van de boerderij nog belangrijk' vergroot kan worden. En dit is vooral in de tij den van malaise, welke ook zeker den bóeren niet bespaard zullen wor den, van buitengewone bfeteekenis. Dit fteeként zich' ook reeds af in den handel. Werden Vcor enkele ja ren nog de afstammingen en öontrole- btewijzen op we mark t vaak in waarde gelijkgesteld met clo>et-papier, Thans hoort men menig'maal af een Wande laar naar de papieren vragen; zeker een tee'kén dat er ook koopers' zijn, die vcor deze int'eres'se Webben. Hef mag daarom juist gezien Wee- feri van Alkmaar, dat zij' bij gelegen heid van haar groote Najaars-vee- markf aan dezen eis'qW van onzen tijd tegemoet kómt. Jammer mag hét Zekér Weeten, dat de jnarkf-Cqmlmissiet wier w»tk deze. Egmond-Binnen, 20 Oct. 1921. 'Geachte Redactie. Gaarne zag ik dit stukje geplaatst tn uw veelgelezen blad. In het nummer van Dinsdag 18 Oc tober las ik het ingezonden stuk van het Bestuur van de II. K. Woningbouw- verceniging. Dit Bestuur gevoelt zich spoedig beleedigd. Maar die paar woor den, in den Raad gesproken, waren niet om iemand te beleedige'n. Nu ik merk, dat liet Bestuur partij trekt voo1' den opzichter van zijn woningbouw, mag ik niet zwijgen en maak ik het Bestuur er attent op, hoe of ik aan dat gezégde kom. Met den opbouw uwer woningen heb ik gesproken met uw opzichter. Deze beweerde, 'dat hij het werk niet zou verlaten, vooraleer de schilder zijn werk goed had vol-, bracht. Hij zeide mij, dat hij zoo'n opzichter was, dat er niet kon worden geknoeid. En nu na een paar jaar R het wel niet geheel ontverfd, maar hoe of het is, kan iedereen zien. Nu,geacht Bestuur, verwijst u mij naar uw no tulen. Daar heb ik niets mee te ma ken. Ik houd mij bij het gezegde van den opzichter. Het is, dunkt mij, no, al tegen gevallen, dat er voor het op zicht nog f 500 meer moest worden aangevraagd, omdat hij te lang op het werk is geweest. Geacht Bestuur, u had zeker ver standiger gedaan als ,u m persoonlijk op dat gezegde had gewezen, inplaats van Rit in het „N.-H. Dagblad" te Geacht bestuur, ik wil niet meer zeggen, want velen uwer zijn mij te edel om tegen te twisen. En litöt is dan ook aan u te danken, dat er toen tertijd iets in den woningnood is voor zien. Dit beloof ik u wel; als "u nog verder wilt schrijven, gaat uw gang. Maar antwoorden doet ik u niet jneer. Ik kan mijn lijd wel beter besteden en ik denk van u, geacht bestuur, cak wel. Dankend voor de verleende plaats ruimte, C. ORIJ Cz. WITTE KRUIS"-VERGA- DERINGEN. Ik schriji nu. 21 October en i'k' was gisteren in de gelegenheid om te vernemen, dat er 12 October ver gadering was van het „Witte Kruis", afdeeljng- Schioorl. Het bestuur is zoo vriendelijk en plakt een stukje papier op een bord langs den weg en aaar moeten de leden «lat maar zien te vinden. Dit is m.i. tocfi wel een Beetje erg gemakkelijk. Er is over deze kwestie wel- meer gesprokten, doch' het lijkt niets te geven. Men Idaagt wel eens, dai er geen leden ter vergadering kómen, maar zoo kan dat niet uit blijven. Ik hóóp, dat als het weer ge beurt, dat er een vergadering is, deze zal worden geconvoceerd. M', de Redacteur, U dankend voor de verleende plaatsruimte, teekten i'k Hoogachtend, D. Groen, Corr. $'ch.óorI, 21 Oct. 1921. ZWENDEL. Nu cr bij voortduring in de dag en weekbladen cn vooral in de groote persorganen advcrleutie's op genomen worden, waarvoor wij onze lezers niet genoeg kunnen waarschu wen, hebben wij ons voorgenomen eens een interessanlen kijk te geven op de wijze waarop door internationale zwen delaars van beroep gewerkt wordt om hel geld uit de zakken van het groote publiek te halen, ten einde zelf een tui, onbezorgd en genoeglijk leventje te midden van de grootste weelde cn uilspattingen te kunnen leiden. Adverlentie's zijn voor zutUe indivi du's liet groote middel, zonder de ad vertenties zouden zoo niet met lam heid geslagen zijn, dan ioch niet één tiende van het aantal menschen kun nen bereiken, dat thans door hen wordt uitgeschud. Iedereen heeft wel eens gehoord van de „man", die adverlentie's plaatste, waarbij 'n meid of winkelbediende ge vraagd werd; postzegels voor ant woord moesten dan bij de sollicitatie gevoegd worden, welke postzegels ech ter onherroepelijk verloren waren, om- dal het den „man" juist om deze geld waarde le doen was. Dit is een soort van zwendelaars iu 't klein, er zijn er echter, die liet op veel breederen grond slag en met heel wat meer tact weten aan te leggen. Getuige daarvan de vol gende geschiedenis, die we persoonlijk medegemaakt hebben, omdat het peval overkomen is aan een onzer bekenden, 'n jonggezel van bij de zestip, schilder van beroep. Het is 'n wanhopig geval als men jonggezel is, veel met dames in aanraking kamt. (maar steeds meer uit de mode geraakt omdat men de zestig nadert) en dan op een goeden morgen tot de ontdekking komt. dat men z'n haren met angst wekkende 'snelheid verliest, ja. dat als het zóó blijft doorgaan binnen niet al te langen tijd blijken zal, dat de schedel veranderd in 'n woestijn nóg meer dor en „zonnig" dan de bekende Sahara. Dit was nu het geval met onzen vriend Jaak MDe lezer begrijpt reeds met welk 'nvreugde hij ons op 'n goeden morgen 'n krant toonde waarin opgenomen was 'n advertentie op volle breedte der pa gina. Aan de eene zijde was de beeltenis geplaatst Van een manne lijk wezen, zoo behaard dat men in twijfel-stond of het 'n man was dan wel1 'naap.... Aan de andere zijde stond iets dat 'n vrouwelijk wezen verbeeldde maar evengoed een of ander al te luxueus behaard wild dier kon zijn. Onder de „por tretten" kon men den naam lezen van hen die ze voorstellen n.l. van den uitvinder en diens echtgenoote, van een soort „Deensche Mos", door middel waarvan voortaan al le kale koppen tot het verleden be hoorden. De advertentie was op Barnum-ach ige wijze opqe tekl. bevatte een paar attesten en hield tevens de mededoeling in. dat 10.000 (er stond niet bij vermeld op het hemdskrioopen of guldens waren) uitgeloofd werden aan hen) of haar die na volledige toepas sing van deze nieuwe uitvinding niet opnieuw in het bezit van oen weelderjgen haardos lcorn n zou De prijs was in verhouding tot het vele nut dat aangeboden werd be trekkelijk laag te noemen: eventjes f 25 voor een grooten pot, drie potten f60, welke drie potten den kelijk voldoende waren om 'n men- schenhoofd in 'n soort oerwoud te veranderen. Onze vriend was op getogen en keek ons niet zeer vroolijk aan toen wij hem als een ijzig stortbad over het hoofd lie ten gaan de bemerking: Zwendel! Toen hij bleef volhouden werd er besloten een kleine proefneming te doen en een proefdoos a f 1.25 te bestellen, die zouden we dan aan een nauwkeurig, wetenschappelijk onderzoek onderwerpen. De proef werd genomen, resul taat: nihil; f 1.25 naar de maan! En het bleef daarbij, Drie dagen naontvangst der zending ontving onze vriend een vracht reclame en attesten van het ..reuzemiddel". Een week daarna idem, en zoo ging het telkens met een week pauze gedurende een paar maanden, waarna de pogin gen opgegeven werden. Precies een jaar daarna begon de campagne opnieuw, maar "dit maal niet meer met Jaak M. maar met „Mevrouw M(Wij heb ben reeds verteld dat onze vriend ongehuwd was Aangeboden wer den ditmaal „Oostersche pillen". Ook nu werd de campagne met een weergalooze ."Nrdnekkigheid gedurende een paar maa.._..i door gezet, hocgstb grijpelijk; zonder resultaat. Weer bieef het nu een geheel jaar stil, toen op een goe den dag kwam het nogmaals los: een „reuze" aanbieding van Prof. Asterani, den beroemden „platieet- kundige" die, tegen opzending van f5.— in staat was ieders verleden, heden e.i toekomst tg onthullen, al leen reeds bij het zien van een hand schrift van den betrokken per soon!.... Nogmaals wrd ondanks de ..schitterendste aanbiedingen van deze gelegenheid om wat komen zou voor ons te ontsluieren geen gebruik gemaakt Nu bleef het echter niet meer zoolang stil, en zie na 'npaar maan den ontving onze vriend bericht, dat zijn oplossing ingezonden voor den „Grooten internationale Prijs kamp van Parijs" de goede was en dat hii bij verloting een bronzen kunstvoorwerp ter waarde van 1000 (guldens of hemdskr.oopen gewonnen had. Ten einde het kunst voorwerp te kunnen opzenden was evenwel noodig. dat voor porto en administratiekosten op voorhand f 25 betaald werd, b.v. door mid-' del van een postwissel. Onze vriend wist natuurlijk niets van een raadselprijskamp of iets dergelijks af, maar om hem te over tuigen was toppunt van bruta- liteit bii het schrijven een knip- j sel gevoegd, zijndehet on- fierste gedeelte (slot) Van den brief waarmede hij destijds het haar groeimiddel besteld had!...>. Dit gedeelte bevatte nog juist de weer den „Hoogachtend Jaak M." str.. ,no„ gemeente. Het hoeft hier wel' niet nader be toogd te worden, dat iedere po- §ing om het z.g. kunstvoorwerp; te emachtigen in het nadeel van Jaak M. zou uitgeloopen zijn, reder, waarom dan ook het grootste stil zwijgen bewaard werdtoen, nog geen maand daarna, wéér 'r aanbieding kwam. en niet zoo goed koop ook: vakboeken voor den schilder, handelend over alk mo gelijke onderwerpen, rijk voorzien van kunstillustratie's enz. alles voor het schijntje van f 150.—. Telkenmale en dit bewijst juist de groote geslepenheid der zwen delaars was hun adres veran derd, evenals de wijze van verzen den, tot zelfs het papier was van 'n geheel andere soort; de laatste zending hield stukken ingeschreven in4 verschillende talen! Zóóver was de zaak toen wit on zen vriend 'n paar maanden gele den vóór het laatst schreven. .Wit weten niet of er nóg aanlok kelijker aanbiedingen zullen ko men, maar nu reeds is o.i. zonne klaar bewezen, dat het hier een in ternationale zwendelaarsbende be treft waarvoor niet genoeg kan ge waarschuwd worden. r WEEKKALENDER. ZONDAG: 23 Oct. do> 23e Zondag na Pinkster „Dioit Dominus" Ev. dochter van Jaërus. j MAANDAG: Van den dag. DINSDAG: De heilige echtgeraoo- ten Chrysanthus en Daria te Ro me, gemarteld door levend onder 'n steenhoop begraven te" worden in 284. WOENSDAG H. Evaristus. Paus en Mart. f 103. DONDERDAG: Vigilie der H.ïï. Apostelen Simon en Judas. VRIJDAGDo H.H. Apostelen Si mon bijgenaamd (in 't Hebr. de Kananëer in Gr. Zclotcs) de IJveraar en Judas bijgenaamd Thaddeus of Lebbeus. Judas in 't Hebreeuvvsch en Thaddeus in 't Syrisch bet. belijdend. Lebbeus (Grieksch) bet. leeuw, welke naam Jacojj gaf aan zijn zoon Judas.. De Evangelisten gaven Judas die bijnarne om hem1 te onderscheiden van Judas den Verrader. Judas was de broeder van- Jacobus de Mindere en. schreef een der Apostelbrieven vau bet Nieuwe Testament. ZATERDAG: Officie van Maria, HEEMSKERK. 1 ZOi De H.H. Missen to 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis, te half 2 Cat., half 3 Vespers met Rozenh. daarna vergadering aelatrioen van bet H. Hart bij de Eerw. Zusters en te half 5 MariaciOngregatie voor de jongens van het Patronaat en te' half 7 H. Familie. Ma., D'i. en Wo. de H.H. Misser te 7 uur en te 8 uur gez. H. Mist van Req. Overige dagen de H, H. Missen te 7 en 8 uur. Do. morgen 7 uur worden de kinderen tot de 1ste H. Communie toegelaten en 's avonds half 7 Lof ter eere van bet All-erh. Sacrament des Altaars met' Rozenhoedje. Za. middag van 4 uur af 'gel. om te biechten, half 7 Lof ter eere van Maria met Rozenhoedje. In deze week Cat. als naar ge woonte en biechthooren voor de 5e en 6e klasse. ANNA PAULOWNA. Zo. half 8 voor de parochie, 16 uur voor overl. fam. v. Nuland N? de Hoogmis1 Cat., 3 uur Lof en Ros, Ma, 8 uur voor Cornelia Porte'gijs- Huiberts. Di. 8 uur vioor Maartjc Philipcen Spaans. Wo. 8 uur voor Aafje v. d. Meer Do. 8 uur tot zek'. intentie. Vr. 8 uur ter eere van liet H. Hart. Za. kW. over 8 voor Gel. Zielen 7 uur Lof en Rozenh. Be gebeden worden verzocht voor Petroneila Maria V die met de laatste 'H.H. Sacra. ..cn der Ster venden is voorzien. n-T-nniiT—rrTnI S'CHAGEN, I SCUAGEN. Opbrengst. De spektjesverkoop vcor „Herwonnen Le venskracht" biacht Donderdag alhier f 116.02 pp. Burg. Stand. Geboren: Gerar- dina Wiüielmina Elisabeth, d. v. Hen- dvicus Franciscus van Nuland en Cor nelia Bakker. Geertrudus. d. v. Pe trus Bai-endseu en Maria Manslxande. Gerda, d. v. Gcrrit Anneveldt en Dienv.'crlje Schrieken. Overleden: Maartjc Bood, oud'62 j., weduwe van Jacob Krabman. Albert Hagen, 50 j., echtgenoot van Jansjo Grin, Politie. Verloreneen dames- taschje, inlioudende zakdoek, porteinon- naie in étui, een vulpenhouder, cea (las Gevonaen: een pra-temannaietje met eenig geld, een rolletje groene zijde, Gekozen. De polder Schagcn koos tot Hoofdingeland van het Am bacht van Westfrieslaiid, genaamd de Schager en Niedorpcr Roggen, de heen ■L Govers, «llbiex.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 9