Dagblad
DERDE BLAD
GEMENGD NIEUWS
Uojjfd- Hollandsch opd^jt Zijn voetspoor zoudet vol-
Zaterdag 22 October 1921.
Nu Allerheilige]] nadert.
SfJÏ' <rk;Ze VOeten Zünen
Brieven uit Brazilië
Snqegonden stukken
W. W'.
Kerklijsien
^r©¥inciaal Nieuw.;
Mij" Christus heeft voor u geleden
De menschen gekroond in eer en
oloiie, weinig minder dan de En-
p'elen heeft zijn Verheven afkomst
niet erkend en zijne hooge waar-
ü'ighjjd uit het oog verloren. Ge-
BUliIllf; met God, is hij door
de zonde misvomiig geworden jn
'm
lijkvormig
gen.
Laten wit dus wandelen 111 het
Licht zijner waarheid; die waarheid
zal ons vrii maken.
Die Jezus volgt wandelt niet 111
de duisternis.
Laten w» derhalve k-ven het le
ven van Christus, door het onder
houden Zijner geboden: „Want de
uitspraak luidt: „Wilt gij het leven
binnengaan, d.w.z. wilt gif zalig
worden. Wilt gii in den hemel ko
men, onderhoudt de geboden."
Alkmaar, den 22en Oct. 1921.
M. P. A. OOMS, D'.Pj
gelijk aan het redelooze dier, aan
het paard en den muilezel, die geen
verstand hebben. En reddeloos was
hij neergezeten m Verschukki V
van duisternissen en in de schadu
wen des doods. Wie zal hier red
ding en uitkomst brengen
De mensch kon zich zelf niet
verlossen; want God eischte voor
de zonde een voldoening van onein-
d'ge waaide. Alleen God kan aan
('iod onze schuld gehee betalen.
Wat, o God. is de mensch, dat Gn
'hem gedachtig zijt en op hom uw
jiart gesteld hebt? Daar biedt Goci
de Zoon zich aan den hemelscbei
Vader, om den losprijs te worden
voor het schuldige menschdom:
Ecoe VenioZie Ik kom Vader om
uwe hefeedigde majesteit vo.doe
ning te scheuken: Gekomen is die
Zoon van het welbehagen des Va
ders om ons den weg ton heme
te wijzen, om voor ons het licht
ier waarheid te ontsteken, om ons
het bovennatuurlijk leven der ziel
terug te geven
■Wit alien waren als dwalende
schapen afgeweken en bewandel
den den broeden weg met rozen be
zaaid. die den menschen wel goed
voorkomt, maar aan het einde ver
derf en ondergang brengt.
Daar klink't het 'uit Jezus mond:
Ego sum viaIk ben de weg en
wel de weg der nederigheid. Hii
■reeft zichzelven als vernietigd, de
gedaante Van een dienstknecht aan
nemend. in alles aan ons gelijk ge
worden behalve de zonde.
Christus ook de weg der armoe
de. De hemelzaal heeft hij Verwis
seld met den armen stal van Bethle
hem de lofprijzing der Engelen
verruild met de verachting der
menschen. Hij wien het goud en
het zilver toebehooreu ligt in scha
mele doeken gewikkeld in eene
kribbe; in het zweet zijns aan-
■chijns werkt Hij in de werkplaats
te Nazareth. Hij die brooden en
visschen vermenigvuldigde leeft
van de aalmoezen zijner volgelin
gen. Christus mede de weg van
strijden en lijden, Christus bii uit
stek de Kruisweg, en wel van de
kribbe tot het kruis. Christus toch
heeft geheel zijn 'leven voor ons
geleden, maar op het laatst van zijn
leven heeft Hij grootere smarten
geleden dan ooit een mensch ver
dragen heeft.
Daar klinkt het uit Jezus' mond
Ego sum Veritas: Ik'ben de waar
heid.
De Joodsche wetgeleerde en de
spitsvondige Griek en de wijsgee-
rige Romein wisten geen ui komst
meer. Daar verschijnt het Licht, het
Licht van het licht; en liet Licht
heeft in de duisternissen geschenen
Hit was het ware licht hetwelk el-
ken mensch verlicht, die op deze
wereld komt. Zóó had nooit
iemand geleeraard, als met macht
toegerust, als sprekende uit eigen
Naam. Wat wonderbare klanken!
wat ongehoorde leeringen!: „Zalig
de nederigen, want zij zullen verhe
ven worden",; Zalig de armen van
geest, want hunner is het rijk der
hemelen"; Zalig de zuiveren van
Parte, want zit zullen God zien;
-alver zij, die weenen, want zij zul-
jen vertroost worden!"
En door die leer is het aanschijn
der aarde hernieuwd, is vrede en
Vreugde in de were'd gekomen.
Daar klinkt het uit Jezus' mond:
Ego sum vita: Ik ben het leven.
Wij zaten in -de schaduwen des
Joods. Nu komt Hij door Wien
alles gemaakt is. van hetgeen er
gemaakt is, opdat wij' het lieven, ja,
het leven overvloedig in ons zou
den hebben. Hij was het leven en
Z:jn leven was het licht der mien-
scnen. Door zijne Sacramenten
warden de slaven van Satan her
boren in kinderen Gods. Nu zijn
wij niet meer zijne dienstknechten
maar zijne Vrienden. En allen, die
nem hebben aangenomen heeft Hii
maent gegeven kinderen Gods te
worden. „Gij' zijt goden en zonen
van den Al.erhoogste!" En Hii
Voedt en onderhoudt dat leven on
zer ziel met zijn eigen Vleesch' .en
Bloed tn de H. Communie, zoodat
wij met den H. Paulus kunnen
getuigen: Ik leef niet meer,' ik,
maar Christus leeft in mij."
En naast het leven d«r natuur en
bi) het leven der genade wacht ons
het ieVen der glorie in den hemel,
waar wij met alle Heilagen zullen
triumfeeren. als wij1 gelijk zij, Chris
."l ben nagevolgd,
ten wi' ^an c'en weg be.vvancle-
i;'n'1aroP Hij ons js Voorgegaan
kc J-f-he na mii.kom
ROOMSCHE POLITIEK.
Nog nooil, sinds tic sticlding der
Braziliaansche republiek, hébben de
Katholieken voor eene zoo gemakke
lijke Presidenlskeuze geslaan als thans,
ïili zij den ten Maart 1922 te kiezen
krijgen, tussclien den honorair-gróot-
mecsler der Biiaziljaansehe vrijmetse
larij, Dr Nilo Peqanha, en den Katho
lieken ftclueclcn President van Mir.as
Geraes, Dr. Arihus Bernardes.
Boezemt het verleden van Dr. Nilo
den Katholieken niets dan vrees' in,
omdat deze sinjeur tijdens zijn vroeger
Presidentschap, in navolging van tie
revolutionnaire regcering van Portugal,
de godsdienstkwestie opriep door zijne
wreede vervolging der réligieuse con
gregaties, van Dr. Bernarcius zal de
Kerk niets té lijden krijgen, vermits
(icze staatsman o-peniijk verklaard heeft,
liever geen slap naar den presidents-
«toel te willen zetten, dan zijn Katho
lieke beginselen te laten varen, 't Is
de. eerste maal, dat 'ceu Katholiek staats
man hier zich zoo vrij en frank durft
uiten. Is Nilo een koppige sectirrh,
die den Katholieken godsdienst haat,
al noemt hij zich ook „Katholiek."
echts vrijmctseLaarstactiek!), hem cp
eene lijn stellende met ketterijen en
bijgeloovighaden, gaat hij op in be
wondering voor li. idencncaleciiese dour
ieeken, wil bij niets welen van de
christelijke oplossing der sociale kwes-
ttidj heeft bij vroeger zelfs willen be
iellen, dal uit Portugal verdreven Je
zuïeten, zonder cenige andere misdaad
dan hunne getrouwheid aan de Katho
lieke Kerk, zich ontscheepten in Rio de
Janeiro. Dr. Bernardes is een over
tuigd en ernstig Katholiek met een
diepen kijk pp de brandende sociale
vraagstukken, waarvan hij slechts op
lossing verwacht door Christelijke actie.
Moge er misschim weinig zijn af ie
dingen op het administratief beleid, op
het verstand en ...de geslepenheid van
Dr. Nilo, zijn tcgencandidaat, Dr. Ber
nardes, behoeft zeer zeker in dit op
zicht niet voor den macoon onder te
doen. Hoewe! nog pas drie jaren aan
liet bestuur, wist hij Minas' vlottende
schuld geheel Ie delgen, 51 millioen
franken at te lossen van de schuld
in het buitenland, nieuwe bronnen van
welvaart te doen ontspringen, door de
industrie te beschermen, den landbouw
te bevorderen, de immigratie gemakke
lijk le maken en nieuwe y&Pkecrswegen
aan te leggen. Door ecu nieuw belas
tingsysteem, waarbij vooral de -volks-
geesel Koning Alcohol het ontgelden
moest, met het gelukkig gevolg, dat
vele onnoodige drankkasleelen moesten
capiluleeren, konden -de noedige gelden
worden bijeengebracht voor de onkos
ten aan leger- en landbouwonderwijs.
Door zijn zuinig beheer mocht de schat
kist van den staat Minas Geraes öp een
sfndo wijzen van 21.009 conto's of pin».
15 millioen gulden, terwijl de Eonds-
regeering meer schulden maakt en al
léén 'aan rente inecr «dan 5 tonnen
gouds per uur betalen inoet. Maar al
zou zelfs de vrijmetselaar Nilo, vrat
niet liet geval is, een beter administra
teur zijn dan de Katholieke Bernardes,
de gemakkelijkheid van keuze tussehen
deze twee heeren bleef dezelfde, om-
flat de Katholiek er diep van overtuigd
is, rial „de mensch niet van brood
alLéèn leeft" en „al v/ie Christus' woor
den hoort, maar ze niet in beoefening
bi-engt (zooals deze z.g. Katholieke
macon) gelijk zal zijn aan een dwazen
rnpn, die zijn 'huis bouwde op het zand.
Tiin do regen viel en de walerslroomen
kwamen en da winden bliezen en siorl-
ten zich cp dal liuis en liet viel ineen
en geweldig was zijn val." Een Brazi-
Uaansche Katholiek, die van Vader-
l-andslieide gloeit, mag het nieuwe
S tan Is huis van 1922 niet laten zetten
'door geweteniooze maconnieke aanne
mers, die op drijfzand bouwen van
onchristelijke, of liever anti-christelijke
beginselen en het nooit laten bewonen
floor eenen grootmeester der internati
onale duivelsbcnde, welke den oorlog
heeft veïklaard aan alle gezag en aan
allen godsdienst, en onbekwaam is de
woedende golven van de „roode" zee
te kecren.
Welke rampen de verkiezing van Nilo
Pecanha over de Braziliaansche Kerk
zou brengen is zelfs niet bij benade
ring te zeggen, dewijl deze man, mis
schien zeils tegen zijn wil, als eerc-
grootincester tot willoos werktuig zou
gebruikt worden voor de hevigste
kerkvervolging. Reeds nu, onder hel
bestuur van den niet anli-clerioalen
President Epitacio Pessöa, wordt er na
turalisatie geweigerd aan buitenlancfc
sclie kloosterlingen, wordt er dezer
dagen een congres gehouden, om' het
lager onderwijs, ook het bijzondere,
uniform oi' één vorming te maken vooV
Drazilië; wat zeggen wil, dat op
geen enkele school, dus ook niet op
de bijzondere of oonfessionecle, gods
dienstonderricht zal mogen gegeven
worden, hetgeen natuurlijk voor°daze
laatste den doodsteek beteeker.t. Hoe
ver zal de Braziliaansche regeering,
welke reeds in atheïsme al hare zus
ters Vóör is, nïet voortschrijden op den]
weg naar aigeheele „ontkerstening",
wanneer een grootmeester der vrijmet
selarij op den regeeringzstoel gaat ze
telen? God beware ons arme volk voor
zulk een slag'.
Geen wonder, dal in da Katholieke
pers, welke echter bij ontstentenis van
een groot Roomseh dagblad, niet ge
noeg invloed kan uitoefenen op de
massa, dringende, ja, smeekende stem
men opgaan vcor de vorming van eene
Katholieke .Staatspartij, welke, als hei
'uooflig mocht zijn, WindüiorsL' rel zou
kunnen spelen tegen den maconnieken
Braziliaanscheh. Bismarck.
't Is wel waar, dat er hier in Bra
zilië, waar „allen" zich Katholiek noe-,
men, geen eigenlijk'gezegde anti-Katho
lieke Staats.,partij" beslaat, maar er'
beslaat iets veel ergers, n.l. eene* anti-
Ka Iholicke „regeering", welke in hare
grondwet alle moderne dwalingen, al-
gche&e verleeking én verwereldlijking;
van wetgeving over maatschappelijk- en
familieleven, over onderwijs, ja zelfs
over liefdadigheid, heeft opgenomen.
Het oi'Utaaiste rationalisme, dat zelfs
het bestaan van God ontkent, viert
daarin hcog'ij. Zelfs, wanneer de be
leefdheid Zijn Heiligen Naam zou ei-
schen ia de beantwoording van offici-
eele toespraken van hei gezaniencorps,
dat Gods rijksten zegen over ons land
afroept, wordt deze er zorgvuldig bui
ten gehouden'. Het kwaad schuilt dus
in de grondwet van 1891, welke stérk
werd beïnvloed door het positivisme
van Auguste Com te. Grondwetsherzie
ning is hjer dus meer dan noodig.
En moge dan. nimmermeer gebeuren,
dat do regcerende President z'n op
volger benoemt en de presidentskeuze
n soort van monopolie wordt der
machtigste staten, zonder den naiiona-
len „volkswil" daarbij te beluisteren.
Maar willen de Katholieken, werkelijk
de Christelijke beginselen tot liun recht
laten komen in eene herziene Consti
tutie, clan zullen zij dat wel moeten
doen door een politiek orgaan als de
Staatspartij is; anders wordt ^ie fa
bricatie geheel overgelaten aan* poli
tieke gelukzoekers (eigenlijke poliLieke
„partijen" kent ons land niet), die er
zich volstrekt niet over bekommeren,
of de godsdienstige moraal al oi' niet
invioea kan uitoefenen op de admini
stratie en de politiek, die er in de
verste verLe niet van overtuigd zijn,
dat men zonder godsdienst geen met
rechtvaardigheid en waardigheid be
stuurbaar volk kan krijgen, onmoge
lijk, onmogelijk.
De vorige week heeft de regcering
eene massa tanks overgenomen, welke
dienst hebben gedaan in den verschrik
lijken werelökrijg, majir als zij meent
daarmede een stelselmatig, grondwette
lijk yan God vervreemd volk in be
dwang te kunnen houden, dan vergist
ij zich beslist. Alléén de Christelijke
beginselen, gepredikt door de Priester
schap, door Reonische sdhiolen, deal
de goede pers en door eene Christe
lijke Staatspartij, kunnen den vrede
brengen, dien de wereld al lang niet
meer"kent, zoowel den buiten! andschon
als den 'binneiilandschen. Ifoomsche
politiek verdedigt (p land beter dan
duizend tanks.
frei CON STANCIO. VAN. EIJK,
O. F. M.
he te juichen zaak wel zal zijn, niet'
gelukkigergeweest in bare keuze
van de plaats, waar de markt van hét
gecontroleerde vee' zal zijn. Zij had
wei eens mogen bedenken, dat de
afzet van den N'-ord-Holiar.dsche boer
ju hoofdzaak jong vee 'is, naast voor
de fokkerij ongeschikte guide koeien
cn de markt vaa dit jong-.e: i hoofd
zaak op den eersten dag en in de
omtrek' van Waagpiein en Dijk", doch
nooit op 'het Hof wordt gehouden.
Hoe goed dus ook' hare schepping
moge zijn, de voorwaarden, welke'
zij aan lfet jonge leven geeft, n.l.:
leven in afzondering, mogen niet an
ders dan ongunstig wol den genoemd.
Wij mogen wel veronderstellen, dat
gencerr.de commissie zeer ernstig re
denen heeft gehad, laten wij hopen,
dat deze redenen een volgende maal
door de gcede zaak' zijn verdreven.
Of het dus zal gelukken, gelijk in
den aanhef js gevraagd, i,3 een vraag.
Doch zekér dient een Ieder, die be
lang stelt in de ontwikkeling, al is
hét dan ook' een wat langzame, va'n
den boerenstand, medé te werken
om dit streven om gecontroleerd vee
onder ieders bereik te brengen te
steunen. Laat niemand een te li'ooge
verwachting1 koesteren, noch' de ver-
Éoiopers die mogelijk een groóte be
langstelling verwachten, noch' de hoo
pers, die Wet neusje van den zalm
zouden wenscben, noch Alkmaar, die
misschien direct eenige fiondeitfen
stuEs van dit vee verwacht, doch
laat ieder N.-H.sdlïe bbér, die der
gelijk' vee beeft at "je zetten, deze
markt eens beproeven, iedereen d'.e
goed fok'vee wetiscM eerst eens daar
gaan kijken of er iets yan zijn gading
is en ten slotte de Alkmaarscbe markt-
commisaie eens zoeken naar een mo
gelijk meer geschikte plek, dan zal
het algemeen en speciaal Wet bberen-
belang goed worden gediend.
U dankend vcor de plaatsruimte
r Fa
E
Alkmaar, 20 Octob'ér 1921.
ZAL HET GELUKKEN.
Mijnheer de Redadteur:
Veroorloof mij een kleine ruimte in
Uw orgaan, li-efs't op Zaterdag op
dat de bberen den tijd zullen kunnen
vinden, het onderstaande te lezen;
want juist voor hén Weeftrle gemeente
Alkmaar, wederzijds belang in Wet
oog houdende, een besluit genomen,
waarin toekomst muziek zit.
Het moge waar zijn, dat er, als
er muziek' geleerd wordt, wel eens
rare tconen gehoord worden endieze
zuilen ook' Alkmaar bij1 bet stichten
eener gecontroleerde veemarkt wel
niet worden bespaard, dodi' niejmand
niettegenstaande deze wanklanken, zal
willen zeggen dat er geen muziek
moest bestaan. Zoo is htet ook! met
deze nieuwe instelling, niemand mag
er van verwachten, dat zij1 direct een
succes zal zijn.
Reeds een negental jaren geleden
heeft een tot dat doel opgerichte
vereenigiing tot het hóuden van Fok-
veedagen onder leiding van den Rijks
Landibiouwleeraar C. Nobel getradht
op een dag na de Centrale stieren-
keuring een Fok'veemaikt te hóuden,
welke echter jammer genoeg door
gebrek aan koopers en door een
slechte dag weer, zoowel' figuurlijk
als letterlijk in hét water viel. Echter
is sedert dien tijldde controle op
hét vee sterk' toegenomen -en nog
meer het algemeene inzicht, dat langs
dezen weg' de productiviteit van de
boerderij nog belangrijk' vergroot kan
worden. En dit is vooral in de tij
den van malaise, welke ook zeker
den bóeren niet bespaard zullen wor
den, van buitengewone bfeteekenis.
Dit fteeként zich' ook reeds af in
den handel. Werden Vcor enkele ja
ren nog de afstammingen en öontrole-
btewijzen op we mark t vaak in waarde
gelijkgesteld met clo>et-papier, Thans
hoort men menig'maal af een Wande
laar naar de papieren vragen; zeker
een tee'kén dat er ook koopers' zijn,
die vcor deze int'eres'se Webben.
Hef mag daarom juist gezien Wee-
feri van Alkmaar, dat zij' bij gelegen
heid van haar groote Najaars-vee-
markf aan dezen eis'qW van onzen
tijd tegemoet kómt.
Jammer mag hét Zekér Weeten, dat
de jnarkf-Cqmlmissiet wier w»tk deze.
Egmond-Binnen, 20 Oct. 1921.
'Geachte Redactie.
Gaarne zag ik dit stukje geplaatst
tn uw veelgelezen blad.
In het nummer van Dinsdag 18 Oc
tober las ik het ingezonden stuk van
het Bestuur van de II. K. Woningbouw-
verceniging. Dit Bestuur gevoelt zich
spoedig beleedigd. Maar die paar woor
den, in den Raad gesproken, waren
niet om iemand te beleedige'n. Nu ik
merk, dat liet Bestuur partij trekt voo1'
den opzichter van zijn woningbouw,
mag ik niet zwijgen en maak ik het
Bestuur er attent op, hoe of ik aan
dat gezégde kom. Met den opbouw
uwer woningen heb ik gesproken met
uw opzichter. Deze beweerde, 'dat hij
het werk niet zou verlaten, vooraleer
de schilder zijn werk goed had vol-,
bracht. Hij zeide mij, dat hij zoo'n
opzichter was, dat er niet kon worden
geknoeid. En nu na een paar jaar R
het wel niet geheel ontverfd, maar hoe
of het is, kan iedereen zien. Nu,geacht
Bestuur, verwijst u mij naar uw no
tulen. Daar heb ik niets mee te ma
ken. Ik houd mij bij het gezegde van
den opzichter. Het is, dunkt mij, no,
al tegen gevallen, dat er voor het op
zicht nog f 500 meer moest worden
aangevraagd, omdat hij te lang op het
werk is geweest.
Geacht Bestuur, u had zeker ver
standiger gedaan als ,u m persoonlijk
op dat gezegde had gewezen, inplaats
van Rit in het „N.-H. Dagblad" te
Geacht bestuur, ik wil niet meer
zeggen, want velen uwer zijn mij te
edel om tegen te twisen. En litöt is
dan ook aan u te danken, dat er toen
tertijd iets in den woningnood is voor
zien. Dit beloof ik u wel; als "u nog
verder wilt schrijven, gaat uw gang.
Maar antwoorden doet ik u niet jneer.
Ik kan mijn lijd wel beter besteden
en ik denk van u, geacht bestuur, cak
wel.
Dankend voor de verleende plaats
ruimte,
C. ORIJ Cz.
WITTE KRUIS"-VERGA-
DERINGEN.
Ik schriji nu. 21 October en
i'k' was gisteren in de gelegenheid om
te vernemen, dat er 12 October ver
gadering was van het „Witte Kruis",
afdeeljng- Schioorl. Het bestuur is zoo
vriendelijk en plakt een stukje papier
op een bord langs den weg en aaar
moeten de leden «lat maar zien te
vinden.
Dit is m.i. tocfi wel een Beetje erg
gemakkelijk. Er is over deze kwestie
wel- meer gesprokten, doch' het lijkt
niets te geven. Men Idaagt wel eens,
dai er geen leden ter vergadering
kómen, maar zoo kan dat niet uit
blijven. Ik hóóp, dat als het weer ge
beurt, dat er een vergadering is, deze
zal worden geconvoceerd.
M', de Redacteur, U dankend voor
de verleende plaatsruimte, teekten i'k
Hoogachtend,
D. Groen, Corr.
$'ch.óorI, 21 Oct. 1921.
ZWENDEL.
Nu cr bij voortduring in de dag
en weekbladen cn vooral in de
groote persorganen advcrleutie's op
genomen worden, waarvoor wij onze
lezers niet genoeg kunnen waarschu
wen, hebben wij ons voorgenomen eens
een interessanlen kijk te geven op de
wijze waarop door internationale zwen
delaars van beroep gewerkt wordt om
hel geld uit de zakken van het groote
publiek te halen, ten einde zelf een
tui, onbezorgd en genoeglijk leventje
te midden van de grootste weelde cn
uilspattingen te kunnen leiden.
Adverlentie's zijn voor zutUe indivi
du's liet groote middel, zonder de ad
vertenties zouden zoo niet met lam
heid geslagen zijn, dan ioch niet één
tiende van het aantal menschen kun
nen bereiken, dat thans door hen wordt
uitgeschud.
Iedereen heeft wel eens gehoord van
de „man", die adverlentie's plaatste,
waarbij 'n meid of winkelbediende ge
vraagd werd; postzegels voor ant
woord moesten dan bij de sollicitatie
gevoegd worden, welke postzegels ech
ter onherroepelijk verloren waren, om-
dal het den „man" juist om deze geld
waarde le doen was. Dit is een soort
van zwendelaars iu 't klein, er zijn er
echter, die liet op veel breederen grond
slag en met heel wat meer tact weten
aan te leggen. Getuige daarvan de vol
gende geschiedenis, die we persoonlijk
medegemaakt hebben, omdat het
peval overkomen is aan een onzer
bekenden, 'n jonggezel van bij de
zestip, schilder van beroep.
Het is 'n wanhopig geval als men
jonggezel is, veel met dames in
aanraking kamt. (maar steeds meer
uit de mode geraakt omdat men
de zestig nadert) en dan op een
goeden morgen tot de ontdekking
komt. dat men z'n haren met angst
wekkende 'snelheid verliest, ja. dat
als het zóó blijft doorgaan binnen
niet al te langen tijd blijken zal, dat
de schedel veranderd in 'n woestijn
nóg meer dor en „zonnig" dan de
bekende Sahara.
Dit was nu het geval met onzen
vriend Jaak MDe lezer begrijpt
reeds met welk 'nvreugde hij ons
op 'n goeden morgen 'n krant
toonde waarin opgenomen was 'n
advertentie op volle breedte der pa
gina. Aan de eene zijde was de
beeltenis geplaatst Van een manne
lijk wezen, zoo behaard dat men
in twijfel-stond of het 'n man was
dan wel1 'naap.... Aan de andere
zijde stond iets dat 'n vrouwelijk
wezen verbeeldde maar evengoed
een of ander al te luxueus behaard
wild dier kon zijn. Onder de „por
tretten" kon men den naam lezen
van hen die ze voorstellen n.l. van
den uitvinder en diens echtgenoote,
van een soort „Deensche Mos",
door middel waarvan voortaan al
le kale koppen tot het verleden be
hoorden. De advertentie was op
Barnum-ach ige wijze opqe tekl.
bevatte een paar attesten en hield
tevens de mededoeling in. dat
10.000 (er stond niet bij vermeld
op het hemdskrioopen of guldens
waren) uitgeloofd werden aan hen)
of haar die na volledige toepas
sing van deze nieuwe uitvinding
niet opnieuw in het bezit van oen
weelderjgen haardos lcorn n zou
De prijs was in verhouding tot het
vele nut dat aangeboden werd be
trekkelijk laag te noemen: eventjes
f 25 voor een grooten pot, drie
potten f60, welke drie potten den
kelijk voldoende waren om 'n men-
schenhoofd in 'n soort oerwoud
te veranderen. Onze vriend was op
getogen en keek ons niet zeer
vroolijk aan toen wij hem als een
ijzig stortbad over het hoofd lie
ten gaan de bemerking: Zwendel!
Toen hij bleef volhouden werd
er besloten een kleine proefneming
te doen en een proefdoos a f 1.25 te
bestellen, die zouden we dan aan
een nauwkeurig, wetenschappelijk
onderzoek onderwerpen.
De proef werd genomen, resul
taat: nihil; f 1.25 naar de maan!
En het bleef daarbij,
Drie dagen naontvangst der
zending ontving onze vriend een
vracht reclame en attesten van het
..reuzemiddel". Een week daarna
idem, en zoo ging het telkens met
een week pauze gedurende een
paar maanden, waarna de pogin
gen opgegeven werden.
Precies een jaar daarna begon
de campagne opnieuw, maar "dit
maal niet meer met Jaak M. maar
met „Mevrouw M(Wij heb
ben reeds verteld dat onze vriend
ongehuwd was Aangeboden wer
den ditmaal „Oostersche pillen".
Ook nu werd de campagne met
een weergalooze ."Nrdnekkigheid
gedurende een paar maa.._..i door
gezet, hocgstb grijpelijk; zonder
resultaat. Weer bieef het nu een
geheel jaar stil, toen op een goe
den dag kwam het nogmaals los:
een „reuze" aanbieding van Prof.
Asterani, den beroemden „platieet-
kundige" die, tegen opzending van
f5.— in staat was ieders verleden,
heden e.i toekomst tg onthullen, al
leen reeds bij het zien van een hand
schrift van den betrokken per
soon!....
Nogmaals wrd ondanks de
..schitterendste aanbiedingen van
deze gelegenheid om wat komen
zou voor ons te ontsluieren geen
gebruik gemaakt
Nu bleef het echter niet meer
zoolang stil, en zie na 'npaar maan
den ontving onze vriend bericht,
dat zijn oplossing ingezonden voor
den „Grooten internationale Prijs
kamp van Parijs" de goede was en
dat hii bij verloting een bronzen
kunstvoorwerp ter waarde van
1000 (guldens of hemdskr.oopen
gewonnen had. Ten einde het kunst
voorwerp te kunnen opzenden was
evenwel noodig. dat voor porto en
administratiekosten op voorhand
f 25 betaald werd, b.v. door mid-'
del van een postwissel.
Onze vriend wist natuurlijk niets
van een raadselprijskamp of iets
dergelijks af, maar om hem te over
tuigen was toppunt van bruta-
liteit bii het schrijven een knip-
j sel gevoegd, zijndehet on-
fierste gedeelte (slot) Van den brief
waarmede hij destijds het haar
groeimiddel besteld had!...>. Dit
gedeelte bevatte nog juist de weer
den „Hoogachtend Jaak M." str..
,no„ gemeente.
Het hoeft hier wel' niet nader be
toogd te worden, dat iedere po-
§ing om het z.g. kunstvoorwerp; te
emachtigen in het nadeel van Jaak
M. zou uitgeloopen zijn, reder,
waarom dan ook het grootste stil
zwijgen bewaard werdtoen,
nog geen maand daarna, wéér 'r
aanbieding kwam. en niet zoo goed
koop ook: vakboeken voor den
schilder, handelend over alk mo
gelijke onderwerpen, rijk voorzien
van kunstillustratie's enz. alles
voor het schijntje van f 150.—.
Telkenmale en dit bewijst juist
de groote geslepenheid der zwen
delaars was hun adres veran
derd, evenals de wijze van verzen
den, tot zelfs het papier was van 'n
geheel andere soort; de laatste
zending hield stukken ingeschreven
in4 verschillende talen!
Zóóver was de zaak toen wit on
zen vriend 'n paar maanden gele
den vóór het laatst schreven.
.Wit weten niet of er nóg aanlok
kelijker aanbiedingen zullen ko
men, maar nu reeds is o.i. zonne
klaar bewezen, dat het hier een in
ternationale zwendelaarsbende be
treft waarvoor niet genoeg kan ge
waarschuwd worden.
r WEEKKALENDER.
ZONDAG: 23 Oct. do> 23e Zondag
na Pinkster „Dioit Dominus" Ev.
dochter van Jaërus. j
MAANDAG: Van den dag.
DINSDAG: De heilige echtgeraoo-
ten Chrysanthus en Daria te Ro
me, gemarteld door levend onder
'n steenhoop begraven te" worden
in 284.
WOENSDAG H. Evaristus. Paus
en Mart. f 103.
DONDERDAG: Vigilie der H.ïï.
Apostelen Simon en Judas.
VRIJDAGDo H.H. Apostelen Si
mon bijgenaamd (in 't Hebr. de
Kananëer in Gr. Zclotcs) de IJveraar
en Judas bijgenaamd Thaddeus of
Lebbeus. Judas in 't Hebreeuvvsch
en Thaddeus in 't Syrisch bet.
belijdend. Lebbeus (Grieksch) bet.
leeuw, welke naam Jacojj gaf aan
zijn zoon Judas..
De Evangelisten gaven Judas die
bijnarne om hem1 te onderscheiden
van Judas den Verrader. Judas was
de broeder van- Jacobus de Mindere
en. schreef een der Apostelbrieven
vau bet Nieuwe Testament.
ZATERDAG: Officie van Maria,
HEEMSKERK. 1
ZOi De H.H. Missen to 7, half
9 en 10 uur de Hoogmis, te half 2
Cat., half 3 Vespers met Rozenh.
daarna vergadering aelatrioen van bet
H. Hart bij de Eerw. Zusters en
te half 5 MariaciOngregatie voor de
jongens van het Patronaat en te' half
7 H. Familie.
Ma., D'i. en Wo. de H.H. Misser
te 7 uur en te 8 uur gez. H.
Mist van Req. Overige dagen de H,
H. Missen te 7 en 8 uur.
Do. morgen 7 uur worden de
kinderen tot de 1ste H. Communie
toegelaten en 's avonds half 7 Lof
ter eere van bet All-erh. Sacrament
des Altaars met' Rozenhoedje.
Za. middag van 4 uur af 'gel. om
te biechten, half 7 Lof ter eere
van Maria met Rozenhoedje.
In deze week Cat. als naar ge
woonte en biechthooren voor de 5e
en 6e klasse.
ANNA PAULOWNA.
Zo. half 8 voor de parochie, 16
uur voor overl. fam. v. Nuland N?
de Hoogmis1 Cat., 3 uur Lof en Ros,
Ma, 8 uur voor Cornelia Porte'gijs-
Huiberts.
Di. 8 uur vioor Maartjc Philipcen
Spaans.
Wo. 8 uur voor Aafje v. d. Meer
Do. 8 uur tot zek'. intentie.
Vr. 8 uur ter eere van liet H.
Hart.
Za. kW. over 8 voor Gel. Zielen
7 uur Lof en Rozenh.
Be gebeden worden verzocht voor
Petroneila Maria V die met de
laatste 'H.H. Sacra. ..cn der Ster
venden is voorzien.
n-T-nniiT—rrTnI
S'CHAGEN, I
SCUAGEN. Opbrengst. De
spektjesverkoop vcor „Herwonnen Le
venskracht" biacht Donderdag alhier
f 116.02 pp.
Burg. Stand. Geboren: Gerar-
dina Wiüielmina Elisabeth, d. v. Hen-
dvicus Franciscus van Nuland en Cor
nelia Bakker. Geertrudus. d. v. Pe
trus Bai-endseu en Maria Manslxande.
Gerda, d. v. Gcrrit Anneveldt en
Dienv.'crlje Schrieken.
Overleden: Maartjc Bood, oud'62 j.,
weduwe van Jacob Krabman. Albert
Hagen, 50 j., echtgenoot van Jansjo
Grin,
Politie. Verloreneen dames-
taschje, inlioudende zakdoek, porteinon-
naie in étui, een vulpenhouder, cea
(las
Gevonaen: een pra-temannaietje met
eenig geld, een rolletje groene zijde,
Gekozen. De polder Schagcn
koos tot Hoofdingeland van het Am
bacht van Westfrieslaiid, genaamd de
Schager en Niedorpcr Roggen, de heen
■L Govers, «llbiex.