ERK. thuis, tweede blad WINTERJASSEN, '.ULSTERS, Spaander Oo Bouwiand Noord- Hollandsch Dagblad, Mooping vter .AMD, met Erf AlfClAAR. Veen, jjercee'en l. VAN DEN pCHAGEN, zal op November 1921 op 29 November Ide bij Toeslag, tel lags 12- uur, in het üffrouw de W"du- B aan de Markt te •feu verzoeke van IeNNEMAN aldaar open: [erceflen puntend |erceel Jerceel ingezonden stukken m „Voor de srme Russen". Im Ru&3en zijn om dat al J/ iAAR is voor- fNSDAGEN 14 bij opbod en 1021 bü afslag, Is 7 uur in het |h Koffiehuis" M. HAZES aan p te Alkmaar, te verkoopen, stand, BIER-, |te ALKMAAR, »d onderhouden Kamers en een tr, met grooten [in de KrorruTle- 3 A. lö c.A. best door Fami- |geheel ontruimd i te bezichtiffen, aan het perceel te Alkmaar, verstrekt voor- >ch^euder, Notaris te voornemens op OVEMBER 1021 uur, in het café [aren." te Scher- k te verkoopen: t"-en van Mejuf- ve P. WORTEL. Iers: Schermerhom, I Centiaren, bene van erfpacht van Lr groot 14 Cen- |en Heer JACOB -rme'-horn: h.HORN, tezamen en, 57 Aren, 10 JlI'. m in twee per- linatio. I dL-et. 1 Januari 1021. Ir kooppen een [December 1921. 1 te bekomen des ["..maar in café de werkdag-en ten Irnpeto-'-n. Notaris vraagt igs advertent:es plaatsen en ffe e h e e 1 e ou- omsrevin? er johaysn. Yderweq ouder le [HAGEN. Sectie c 193, 195, 106 et? (Toot 7.25.70 II. A bij de heeren P. I c. PPTNS. Bouwland ■v.- vorige perceelen [ie G nummers 475 11.09.40 H.A. I bij den Heer JOs hde Perceelcn zijn Ischikt voor Groen igen geheel rondom Tirwatcr. Inunténd lamo, espad onder de go iGEN kadaster See- |rs '234 en 499 groot bij den Heer JOS In diverse perceelcr L op 25 Decembci aling der kooppen- 1 Januari 1922. iaf 1 Januari UeZ. Richtingen ten kan- loemden Notaris, a nctitiëB met kaart zijn. jjjjjjiiag f Noy- Él» tt tTAfVVRSCHE KAMERMUZIEK- fEREENIGING. Boheeiiisrfi Slrijkkwarlef. Karei Hoffman, viool. Jozef Slik. viool. Jiri Hcrold, al.t Laclislav Zelenka, cello. Zooals trouwens ook te verwachten viel was de „Harmonie"-zaal geheel b'-zèt niet alleen, maar er moesten zich enkelen met cen staanplaats tevreden stellen. Onder onbegrijpelijke stilte, on- Vüiijpelijk omdat 't nu het seizoen van hoesten en proesten is, luisterden deze honderden menschen naar tie Bo hemers, die, hun ouden roem hand havende, de menigte tot zich trokken en vasthielden van at den eersten tot den laatsten noot. Wie moet 't eerst besproken wc-rden? Wie 't meest ge huldigd?.... 't is gelijk wie men hoort, 't alles even nobel en bij elkander passend. De techniek van vingers en stok is „af". Zij speelden kwartet opus No. 51 win Doorak, kwartet d ld. terts van F. Schubert en kwartet omis 59 van L van Beethoven, Nu zullen de meeningen over: welk kwartet 't mooist gespeeld is verschil len, ik voor mij vond de wedergave van Schubert's kwartet 't beste. Het was een verrukkelijke muziek avond. H. A. MAAS N.B. In mijn verslag van de Toon- kunsluilvoermg (14 November) liet ik den heer Kollenberg de alt-viool be spelen, 't welk echler de heer Kroor.e bleek te zijn. Van bevriende zijde werd ik daarop attent gemaakt en herstel alzoo deze vergissing. üeaclite Redactie. Gaarne wensdl ik eertige plaats ruimte beschikbaar gesteld voor on- ouaerstaande, hij voorbaat dank. MODERNE REACTIE. Toen in October het N. V. V. zijn propaganda voerde om zijn vakcen trale te versterken toen het tracht te den duizenden gedeserteerden Jiheioers' weer terug te winnen, toen kon men op de aanplakborden, op muren en schuttingen de sdfreeuwe- ria aandoende platen van Wet N. V, V. zien hangen. Toen werden de arbeiders gewaar schuwd zich te versterken rn bun vak bonden, om weerstand te kunnen bie den tegen de opkomende reactie. l>i7C maand echter is gewijd aan 4e versterking van de R. K. Vak centrale en thans zien wij op muren en schuttingen de sierlijke plaat van het R. K. Vakbureau, de Katholieke arbeiders aansporende zich' hechter aan hun vakbond te klatenpen en de nier- oi verkeerd-georganiseerden de rieudenhand toestekend, met verzoek hunne sch'oudere te zetten onder hel verk en mede te strijden legen de dreigende reactie. Zoo hadden onze nijvere plakkers ook een plaat geplakt aan een der bijgebouwen van het station der Ne- den. Spoorwegen te Alkmaar. Deze plaat was zoo aangebracht, dat ieder een, die Wet station verliet, zijn oog daarop moest laten vallen. Geen won der dus dat deze ook gezien werd drpr den v.-), Htter der Socialisti- ci--' ver. v. Spoor- en Tram- li :e,Mjncei, den heer Deen u,oeie strijder tegen de reactie, zou ufcnken, dat dit naar den zin zou zijn van zoo'n Voorzitter, want cók de- :e zegt te strijden tegen de reactie maar neen, bij deze heeren schijnt LETTERLIJK ALLES theorie te® Want nog- niet Weel lang geleden het het H. B. van dezen Modernen(?) Vakhond gijn jaarverslag drukken jn juitsdiland en werkte zoodoende er aan mede de werkloosheid in deze industrie te bevorderen, waardoor de looneu worden gedrukt, v ^co.,,00K thans dacht genoemde voorzitter, liever reactie dan verster king der R. K. Vakbeweging endear fanatisme en papeniiaat gedreven sp.oeodc deze leider van een modcr- uen( vakoond zich' naar den Weer Stationschef en drong er op 'aan de- tieze plaat zon worden verwijderd En ja, hij Wad succes, bet is nu eenmaal doo-r de Directie der Ne- dled. Spoor-rwcgieir vertatfeiu -nat reclameplaten zonder vergunning op h'aar gebouwen te plakken en zoo doende moest de Stationschef aan de- wm fanatieker zijn zin wel geven. Uit deze geschiedenis blijkt wel, hoe bang de Weereu zijn voor de ktftciïtigs nat ie van de Raotnkchte .Vlalo ^ganisalie, i. c. „St- RapiWaël'': ze Kunnen niet eens een biljet va,n Rooin- ?ijde op den tmuir van een ander zien Wangen. Ê«y«n toe: Wet biljet mocht r OFFiCIEJSL niet liangew, doch «e roo-de vakWestem-der WaS zte'W «fS^toond, indien hij iWatia zijn had za ge anSst niet zoo opvallend had doen Wijken. Katholieke arbeiders, steunt niet langer deze en dergelijke bonden; uw belangen worden het best gediend in de 'Katholieke Vakorganisatie. H. KRIELEN. 't Zal gedurende de laatste ja ren net vaak gebeurd zijn, dat met de deernis, welke uit boven staand opschrift spreekt, over 'de bewoners van het groote Rassen- rijk werd geschreven. Voor de groote massa is het woord „Rus" identiek geworden met „bolsjewiek", en dewijl de bols jewieken zich v gedurende den be trekkelijk korten tijd van hun be staan nu juist niet hebben doen kennen als do liefste en. zachtzin nigste menschen, spreekt men over de Russen over 't algemeen niet bijzonder vriendelijk bn in hun ongeluk ook niet hijzonder me delijdend. Toon voor een'ge jaren de steun- actie voor Oostenrijk op touw ge zet werd, toen in het begin van den oorlog Belgische vluchtelingen gesteund - en gehuisvest en gevoed moesten worden en bij vele andere, vaak minder grootache steunbewe gingen, ia telkens onder ons volk spontaan en har lelijk de clirang tot geven en goed doen tot uiting ge komen, met do schoonste resul taten; nu het Rusland betreft, houdt echter menigeen rich gere öerveml, koel, somwijlen onhartelijk en wreed zelfs Een en ander is uit een ver keerd begrip van Russische toestan den en uit een verkeerd begrip voor al van de ware Christelijke naasten liefde wèl te verklaren, doch geens zins te' verdedigen of goed te praten Integendeel is het ieder's plicht alle scheove en onbillijke verhou ding, welke er bestaat tussohen de n i o Ls o v j e t-werekl en de honge renden in Rusland, mede te doen verdwijnen. Dat eiacht de christelijke naas tenliefde, dat eischt het mc-nsche lijk mede gevoel, dat eischt de meast alledaagsehe menschelijke eerlijk- Weid, het gewone fatsoen. Of wij dan zoo ingenomen zijn met sovjet-Rusland en of wij de Rus sische machthebbers op gelijke wij- zo zouden willen behandelen als de regeeringen en do bevolkingen van andere landen Geenszins Diooh hier moet juist rnt on- deracheid geoordeeld worden. Ie over Sovjet-Rusland. 2o. over hongeren d-Rualand. S o v j e t-Rusland wense'ien wij' niet te steunen, met geen o&nt, mot geen aardappel, hong-erend-RusIand willen wij zóó veel geven, als we maar cenigs- zine kunnen missen. Sovjet-Rusland is een organisa tie, weike niet sterk genoeg afge keurd, niet krachtig genoeg bestre den kan worden,— hongeren tl-Rusland is een ar me bevolking, welke voor verre weg 't grootste deel zonder cenige schuld, ja, ondanks beter willen armoede en gebrek lijdt, van honger dreigt om te komen en alzoo recht heeft op ons groot en oprecht mede lijden. I Nu kan men vragen Zal men, door hongerend Rus land te 0 leunen, ook S o v j e t-Rus- land n'.et helpen? Er is ruimte voor deze vraag; eerstens kan men er altijd bezorgd over zijn, dat de gelden, en goede ren, vooral de gelden en goederen van min of meer revelutionnaire ooenite's, deer do Sovjet-regeering aangewend zullen worden op een al lereerst voor haar profijtelijke wij- ze, en tweedens is het niet onmo gelijk, dat de Sovjet-regeering, en kel en alleen door het feit, dat de bevolking in betere oohditie komt, zich nog steviger in den zadel zal gaan voelen. Bij do beschouwing van dit ge vaar heeft men echter vóór aliee to bedenken: dat daar ginds, in het verre Rusland, een groot volk weg sterft onder nog voel verschrikke lijkere omstandigheden dan er ooit b v. in Oostenrijk geheersclit heb ben. Men bedenke het wel: als men oen hond op straat van honger zou zien omkomen.... men zou het beest nog een sLuk brood toewerpen, ais men zijn, vijand in levensgevaar zag.... tnon zou hem redden van den dood. Doch do Rus in 't algemeen IS onzo vijand niet; hij leeft on danks zich zelf onder een regiem, dat wij afkeuren, onder macht- heboers, die onze politieke vijanden zijn; met revolver en knoet wordt ,"J 111 bedwang gehouden door een uwp onverantwoordelijke heethoof- vnliz lj lfiiiilet welzÜa van heei een i.vri m.f.rw'1 dlu"vön opofferen aan raimnb r-iJ- ProefQemingen met een «ïmogohjk regeersysteem! les te dieper te beklagen, - e,n wjj moeten hen te méér a4 vrien den beschouwen, naarmate zij méér verdrukt zuchten onder de macht der bolsjewieken, Eu waar nu alle zekerheid be staat, dat de so-vjet-reveering do g'f- ten van de „kapitalistische"' wereld en zéker van de Roomsche wereld, welke den Paus tot bemiddel aai'' heeft, niet zal kunnen aanwenden tot rechts'regies eteen mditiek p-n an der profijt, en waar het verder zeer goed mogelijk is, dat de be vol king' van Rusland, geestelijk en lichamelijk versterkt door de luilp van on3 a'l n, misschien zelfs lang zamerhand de kracht en den moed zal bekomen, da onwaard'ge en on mogelijke reg&ering in Rusland te doen beëindigen en te vervangen door het betere stelsel, daar ma onder ons geen twijfel meer be staan, of we wel giften mog'en ge ven voor Rusland. Niet a'leen moet het stervende Rusland door de christelijke we reld geholpen worden zonder racer enkel en alleen, omdat liet sterft, doch tevens mogen wij veronder setellen, dat onzo voorzichtige en weloverwogen hulp aan Rusland afgezien van het goede werk, dat wij daarmede voor den Hemel ver richten ook' politieke en sociale cn economische zegeningen over do wereld brengen zal. In deze dagen nu worden de Ka tholieken van Alkmaar in de gele genheid gesteld, hun sotucone plicht van naastenliefde jegens do arme Russen te vervullen; het Katho lieke Qoimite is met zijn voorberer dende act!© gzreed. Zoo zal allereerst Zaterdagmid dag van 2 tot 4 uur Ren muzikale O m m j n g door do stad gehouden worden door het we!tekende en gerenommeerde muziekkorps „St. Louis" van Broe der Overste, waarbij collecte op straat en aan de huizen. Brooder Overste stelt zich voor zijn muz'k'aal troepje ta doen musi- ceeren achtereenvolgens op de vol gende ptinten in de stad: Stoenenbrug, Langeslraat (bij stad huis). Kcorstraat hoek Laat, Laat, (bij Zusterscholen), Laat (Dij: Roter- Btraa') Zilverstraat (bij Oude Gracht) Oude Gracht (bij Brrlesteeg), Ritse voort, (bij Vrouwenstraat), Nassau- plein, Kennemerstraatweg (bij borst beeld), Emmaatraat, Hofplein en Vord rori k enonrd. Moge hierbij de belangstelling aaer groot zijn, belangstelling, welke rich ui te in ruime giften: Vervolgens zal gelijk reeds be kend a.s. Zondag in alle kerken Een collecte gel ie uilen worden door de leden van het Katholieke Oomite tob steun aan Rusland, men verzuim© niet, zijn beurs, vóór men ter kerke gaat, gpèd t© voorzien! ROME EN DE BIJBEL. In de vierde conferentie voor niet- katholieken sprak de WelEerw. Pater Verwilst O. P. over het onderwerp: „Rome en de Bijbel". De conferentie was goed bezocht. Spreker zet zijn rede in met de me- dedeeliug, dat lectuur over het dezen avond te behandelen onderwerp ver krijgbaar is op de Laat in het lokaal twee deuren verder dan de kerk. Naar aanleiding van de vele ingekomen vra gen betreffende de vorige conferentie zou spr. wilen zeggen, datwanneer hier alle vragen beantwoord werden die ingekomen zijn er volstrekt geen tijd zou overblijven om het onderwerp van den avond te behandelen; deze vragen zullen echter ieder afzonderlijk schriftelijk beantwoord worden. Hierna gaat spr. over tot het behan delen van zijn onderwerp en doet dit in dezer voege: Geachte toehoorders: Daar bestaan zeer vele vooroordeelen in deze wereld. Een vooroordeel is een meening die een mensch voor zichzelf van een zaak of nersoon, instelling enz. heeft, maar die geheel of gedeeltelijk op valsche gronden berust, omdat hij de toedracht der zaak niet kent of verkeerd begrijpt. Gij zult mij niet tegenspreken wan neer ik zeg dat er vele vooroordoelen bestaan. Jarenlang zult gij geleefd hebben in goede harmonie met een vriend en plotseling stelt gij vast, dat de vriendschap verkoelt, zonder dat gij daar eenige veridaarbare reden voor weet te vinden. Gij weet niet hoe het komt, onderzoekt de zaak nader en dan komt gij tot de bevinding, dat een vooroordeel d. i. een meening een op vatting op valsche gronden berustend de oorzaak is. Een vereendging staat meer nog dan het individu, de enke ling, bloot aan vooroordeelen. Een voorbeeld daarvan hebben wij' aan den grooten wereldoorlog. Als wij iets deden uit menschlievend oognunt voor Duitscbland. stond heel de Enten te op om ons „Deutsch-Freundlich" te noemen, maar deden wij het tegen overgestelde dan achtten zich ook weer vele Duitsehers verongelijkt, dit komt omdat zij de zaak niet van de goede zijde bekeken. Elke vereenicing van menschen is zeer zeker aan voor oordeel blootgesteld en aan die wet ontkomt ook de R. K. kerk niet, want zij bestaat reeds 19 eeuwen, en liet is ook niet te verwonderen daar zij een Goddelijk en een menschelijk element heeft. Al haar leden zijn menschen, dus zijn zij niet- volmaakt en ook evenzeer als het individu aan vooroordeel bloot gesteld. Daarenboven heeft toch de Zaligma ker gezegd: ze hebben mij gelasterd en zullen ook u lasteren. Voltaire heeft het overigens vastgelegd toen hij over de Katholieke Kerk schrijvend schreef: „lieg er maar op los, daar blijft al tijd wel wat van hangen". Men zal dan ook wel begrijpen dat er veel vooroordeelen bestaan wat be treft onze houding tegenover den Bij bel. Wat verstaan de Katholieken nu onder de benaming: Bijbel? Daaronder verstaan wij de Heilige boeken, geschreven onder ingeving van dep Heiligmi Geest. t Hoe wij dit verklaren'? Luister dan naar het antwoord: In het concilie van het Vatieaan in 1871 werd bepaald dat de Katholieken den Bijbel moeten lezen als het boek inge geven door den H. Geest. Do Bijbel is een heilig boek, niet om dat hij eerst door mensChc lijken ar beid geschreven en daarna door de Kerk aanvaard is; oolc niet omdat liet heilige dingen bevat, maar omdat het door den Heiligen Geest aan do schrij vers ingegeven is. God heeft de schrijvers bewegen om te schrijven, hen onder liet schrij ven bijgestaan en gezorgd, dat zij met onfeilbare juistheid vastlegden, alles wat Hij te boek gesteld wilde hebben. Dit is de overtuiging dor Katholie ke Kerk en zij steunt daarbij o» de meening der oude joodsche Synagoog, op de houding, die Christus bii het aan halen van Bijbelteksten steeds aannam en op de leer der apo.stelen Petrus en Paulus alsmede van den schrijver van het boek der Openbaringen. De Bijbel is een bron van geloof die door ons Katholieken zeer hoog geschat wordt, want hij wordt gelézen in elke II. Mis en in alle getijden van de kloosterlingen. Wanneer de -ries ter een stuk voorgelezen heeft, wordt het boek daarna ook door hem gekust uit eerbied voor Hem, wiens wetten het bevat. Is liet nu ook geoorloofd voor de katholieken den Bijbel te lezen? Men kan het wel dwaas noemen de ze vraag te stellen, want als de Bij bel een boek van God is, welke macht kan ons dan verbieden het te lezen? De lezing van den Bijbel is dan ook geoorloofd voor katholieken en voor alle menschen. De vraag is nu maar mag ook de katholiek als enkeling be schouwd den Bijbel lezen? Voor 16 eeuwen bestonden daarom trent geen algemeene wetten. Toen in de 16e eeiiw de boekdrukkunst uit gevonden werd, en daardoor de Bijbel een veel ruimere verspreiding kreeg, ontstonden als een gevolg van iiet on kundig lezen allerlei beroeringen. De Boerenopstand in Duitscbland, van de wederdoopers in Amsterdam in het land van Munster zijn daar de exces sen van, en werden alleen veroorzaakt doordat onkundige menschen den Bij bel lazen en er hun eigen verklaring aan gaven. Wjj katholieken leven nog heden ten dage onder de bepalingen, die als gevolg van deze beroeringen getroffen werden. Voor ieder die bestudeerd is in de oude talen als Latijn Hebrecuwsch en Grieksch, is het lezen van den Bijbel zonder groot gevaar, hij maHem le zen, omdat hij door zijn kennis gevrij waard is voor de vele vergissingen en fouten ontstaan door vertalingen, want bij het lezen in de levende talen li~<*en angels en voetklemmen. Een gewoon katholiek inag den Bij bel slechts dan lezen, wanneer deze vertaling kerkelijk goedgekeurd is, om dat er dan voldoende zekerheid be staat, dat zij niet verminkt is. Tevens wordt gevorderd, dat de tekst wat eventueele duisterheden betreft voorzien is van noten en bemer kingen getrokken uit de Vaders der Kerk en de beste Kath. geleerden. Is het nuttig de Bijbel te lezen? Wanneer het Gods woord is, ja, dan :an het niet anders dan nuttig zijn, immers de H.Paulus zegt ook, dat alle Schriften en elk boek ivuttte en stichtelijk is voor het volk. Daarom ook beveelt de Katholieke Kerk, dat de priester in de H. Mis, en de kloosterlingen in hun getijden den Bijbel lezen moeten. De Bijbel wordt dan ook veel gele zen en het fragmenten-lezen is regel. Vóór de boekdrukkunst uitgevon den was, werd de Bijbel op véél ge ringer schaal gelezen. Prof. Moll, een niet-Kathollek ge schiedschrijver wijst er op, hoe de Bij bel oudtijds door burgers werd overge schreven, als een schat ten geschenke gegeven en door de devoten veelvul dig overwogen. Millioenen waren er evenwel die niet eens konden lezen, die geen geld hadden om de kostbare boekeu te koo pen, want alles moest van A tot Z met de handen overgeschreven worden, wat een massa tijd en geld kostte. Toen de boekdrukkunst uitgevonden werd begon de massa-verspreiding. Van 1450 tot 1532 werden alléén in de Europeesche talen 800 overzettingen van den geheelen of gedeeltelijken Bij bel in het licht gegeven, waarvan 18 in de Dietscho taal onzer Nederlanden. Wanneer de menschen nu niet ge diend waren met den Bijbel, dan had den de uitgevers bet nooit in hun kftofd gekregen een dergelijk boek uit te geven en té verspreiden. Paus Pius X z.g. heeft voor den oor log een schrijven gericht aan alle ka tholieken om ze aan te sporen tot le zing van don Bijbel, vooral van de Evangelies, als middel tegen onwetend lieid, maar noodzakelijk is het niet, en dat blijkt ook direct, als men slechts iii overweging neemt, dat als hot lezen noodzakelijk geweest ware men zich afvraagt wat dan de eerste Christenen gedaan hebben, want die bezaten toen nog geen Evangelie; het voornaamste deel van den Bijbel; wat zouden dan de vele menschen in dö middeleeuwen gedaan hebben, die iiiet eens lezen konden en de armen die zich de weelde van een dergelijke lec tuur niet konden veroorloven. Hoe zouden al deze menschen achter de waarheid gekomen zijn, als het vol- stokt noodzakelijk geweest ware de Bijbel te lezen. In de H. Schrift staat, dat Jezus ge zegd heeft tot de Apostelen: j Gaat en onderwijst allo volkeren, j doopt hen in den naam des Vaders, enz. En telkens wanneer cr in de H. Sensfefltrfamseft® Seears van 17 Nov. 1921. Opgave van MULDER Q U A X, Kassiers. [OntTangen per draadlooxe tele/oea») 5 Nederland '19 irfQ' &ANK-1NST ELLIN GEN. Kol. Bank Indische Bank Handel Mpii INDUSTR. OND. BINNENLAND. fnsulinde Olielabrieken INDUSTR. OND. BUITENLAND Steel coram CULTUUR MAATSCHAPPIJEN. Bodjong Compania Cultuur Vorstenlanden Dito actions H. V. A lava Cultuur Poeiworedjo H mijnen. b f "K Redjsng petroleum. 1 Dordtjche Petroleum# Gec. Holl. olie Oude Kon. Petroleum Orion O RUBBERS. Amsterd. Rubber 1 1 Deli Bal. Rubber r Koloniale Rubber Nederl. Rubber. Serbadjadi -ft V* V. fntercontin. Rubber SCHEEPVAARTEN. ïlóll. Amer. Lijn Holl. Stoomboot Holl. Lloyd Kon. Boot Paket vaart 1 Scheepvaart Unie SCHEEPVAART BUITENLAND, Marine comm, Marine pref.» TABAKKEN. i;A;- Besoeki L. Deli Batavia Oude Deli. 0 Medan Setiemba AMERIKA. Southern Ra!Ir. Union Pacific bet- geen koe ra Vorige koers 93 103 sji/s '3 D'In 931/» Il5 61V2 xztfü rsS 3i81/s *56 jS'/l 571/; 365 13 6Vi 35 tcsVi 74 53 eo 197 'U 8 Vf 1481/S S° 35!/S S'P/s 58 30a 3£0 279 3 6lV; 33Vf mo/i Koer» rzn imdcn te plm. 1.30 S3 plm. 1.45 plm. 2.» plm. a.25 plnj.ï.30 '°3'/< 82^. 129 IC237D 3 c'/i Ii8'A 1-3 £oVi 128 ICI3/' 8° 'U x:r 80 sV» 94 10 9 9 83i- I291/; 33» Tb er 123 Vl 323 2ÓE 3*8 75J/: 123 115 a 26 X 75 364 137 4=3 *61 I3S1/: 3S8V-2 35 3CO 398 '35 59 51/: 360 136 3 97 IOU I°31/1 IC3 104 i:a7? 6r 59 'li ss 5Ö 56 148 146 - 146 0 «s 99 3 85 - - »°3s/i IO3 250 250 2|5 302 245 246 - - - onveranderd PROLONGATIE vorig© koers 4 heden WISSELKOERSEN Vorig© -T Berlijn. Parijs Brussel. Weenea Londen T f4-,, New-York .i j •w koers ï.oSty» a-.65 19.97'/! O.IOp, 11.361/, 3.86 DuiUch Bankpapier (rood) Oostenr. Bankpapier ws&S!&zaBszmm?mi vreemd bankpapier 1.12 Vóórbeura- koers Dato neden i.r81/ti.n 20.53— 2C.57 19.88—19.94 c.09o.xcjf, «1.363$ -lr.37 2.24—2.841/1 nis- Schrift gesproken wordt over voort planting der géloofs, dan is dit dui delijk door de prediking, maar niet door het lezen' van den Bijbel. Nu zal men misschien wel opmerken dat er geschreven staat dat men de H. Schriften moet onderzoeken: „Onder zoekt de Schriften". Uit den oorspronkelijken Griekschen tekst, de verklaringen der oude Kerk vaders, de beste vertaling eu het na tuurlijk verloop van den tekst blijkt, dat men niet moet lezen: „onderzoekt de Schriften", maar: „Gij (Pharisa- eërs) onderzoekt de Schriften enz. 't Is dus geen bevel, maar een aantoo- nende wijs. Het bevel staat er met klare woor den niet, wie trouw naar de prediking luistert en handelt kan zich ook de eeuwige zaligheid verwerven zonder lezing. Heeft nu de Bijbel uitlef nooiti"'? Niemand zal mij wel tegenspreken, als ik zeg, dat hij op vele punten duis ter is. Sprekend over de brieven van Pau lus zegt Petrus, dat er dingen in zijn moeilijk om te verstaan; dingen, wel ke onkundigen verdraaien tot him eigen verderf. Spr. kan dus wel vast leggen, dat de Bijbel veel duistere plaatsen bevat. Uw eigen ondervin ding zegt u toch ook, als ge den Bij bel leest, dat er moeilijk te begrijpen dingen in voorkomen. Om den Bijbel goed te verstaan moet men zich de Oostersche talen eigen go maakt hebben, de beeldspraak ver staan den zinbouw begrijpen en zich in den geest van den tijd goed kunnen indenken. Dat cr duistere punten in zijn, blijkt ook wel uit do vele verkeerde uitleg gingen, die er van gegeven worden. Een spreekwoord zegt, dat iedere ketter zijn letter heeft. Toen de duivel den Zaligmaker be- kooren wilde, haalde hij teksten aan die hij verkeerd uitlegde. Nu zegt men wel eens: de grond waarheden zijn toch duidelijk genoeg, maar dan rijst ook weer terstond de vraag: wat is epn grondwaarheid? Is de Godheid van Christus grond waarheid? Er zijn er die zeggen ja en weer anderen neen! Is bij het doopsel water noodzakelijk? De moèningeu loopen ook hier weer totaal uiteen. Als iets dan zoo duister is, moet er wel cen goeden uitleg bij gegeven wor den om misverstand te voorkomen. Wie is nu de uitlegger van den Bij bel? Men zegt: de Bijbel zelf, geeft uit leg. Maar hoe is hot dan te verklaren, dat dc Bijbel zoo grootsch in ieder op zicht, 00 dp voorname punt 700 te kort schiet, want dat hij zeer onduide lijk of geen uitleg van zich zelf geeft, blijkt wel uit het groote ineeningsver- seltil, dat er omtrent de meest duide lijke woorden heersckt. Christoffcl Ras- pergen gaf in 1577 in Ingolstadt een boekje uit, waarin hij 200 in omloop zijnde uitleggingen brengt van de een voudige woorden: „dit is mijn Li chaam, dit is mijn Bloed". Dr. Thies haalt 85 uitleggingen aan van de pa rabei v. d. onrechtvaardigen rent meester. Er zijn er die zeggen, dat het gc- 7,ond verstand voldoende is om den Bjjbel te verklaren, maar dit gezond verstand is verduisterd sinds de erf zonde en nu is het vaak slechts een draaien eu een advokatenstreken toe passen. De apostel Paulus zegt, dat het zoo moeilijk is juist te bepalen waar het gezond verstand begint en waar de wijsheid des vleesches. Men zegt ook wel eens, dat toch de „geleerden" vertrouwbaar zijn waar, 1:etuitleg van den Bijbel betreft; in dit verband wil spreker even wijzen op- den parabel van den draak met do 100 koppen, die in een bosck ver dwaald was. Ieder der koppen dacht toen voor zich zelf: ik weet de goede richting en ieder wilde dan ook met alle gewold naar zijn kant uit, met het gevolg dat het lichaam van den draak aan stukken getrokken werd. Zóó gaat liet met de geleerden en den Bijbel. Geen dwaasheid geen ketterij is er inderdaad, waarvoor niet een geleerde gevonden wordt die zo verdedigen wil Verklaart de H. Geest aan ieder den Bijbel? 't Is een onomstooibaar feit, dat de H. Geest vaak de profeten en aposte len verlichtte, maar dat ging verge zeld van wonderbare teekenen. Ziin die teekenen ook to constateercn bij dc geloovigen? Neen, want hier hebben wij, zegt men, te doen, met geen buitengewone, maar met- gewone verlichtingen. Goed, maar heeft men dan eeni" bewijs voor het bestaan dier verlichtingen. Zeggen alleen is niet voldoende. Ook Molia- med, Jan v. Leiden, do mormoon Smith beweerden, dat de H. Geest h.:i verlichtte. Daarenboven do H. Geest is één, zijn waarheid één, vanwaar bij vele geloovigen, die verscheiden, ver uiteenloo'peude verklaringen? De katholieken zeggen: voor ons: verklaart de Kerk dij Bijbel, en wij moeten dan natuurlijk bewijzen daar-1 van leveren. De Zaligmaker zcide tot zijn Aposte len: „Mij is alle macht gegeven iu den Hemel en op aarde, gaat en onderwijst

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 5