ERK.
thuis,
tweede blad
WINTERJASSEN,
'.ULSTERS,
Spaander Oo
Bouwiand
Noord- Hollandsch
Dagblad,
Mooping
vter
.AMD,
met Erf
AlfClAAR.
Veen,
jjercee'en
l. VAN DEN
pCHAGEN, zal op
November 1921
op 29 November
Ide bij Toeslag, tel
lags 12- uur, in het
üffrouw de W"du-
B aan de Markt te
•feu verzoeke van
IeNNEMAN aldaar
open:
[erceflen
puntend
|erceel
Jerceel
ingezonden stukken
m
„Voor de srme Russen".
Im Ru&3en zijn om dat al
J/
iAAR is voor-
fNSDAGEN 14
bij opbod en
1021 bü afslag,
Is 7 uur in het
|h Koffiehuis"
M. HAZES aan
p te Alkmaar,
te verkoopen,
stand, BIER-,
|te ALKMAAR,
»d onderhouden
Kamers en een
tr, met grooten
[in de KrorruTle-
3 A. lö c.A.
best door Fami-
|geheel ontruimd
i te bezichtiffen,
aan het perceel
te Alkmaar,
verstrekt voor-
>ch^euder,
Notaris te
voornemens op
OVEMBER 1021
uur, in het café
[aren." te Scher-
k te verkoopen:
t"-en van Mejuf-
ve P. WORTEL.
Iers:
Schermerhom,
I Centiaren, bene
van erfpacht van
Lr groot 14 Cen-
|en Heer JACOB
-rme'-horn:
h.HORN, tezamen
en, 57 Aren, 10
JlI'. m in twee per-
linatio.
I dL-et.
1 Januari 1021.
Ir kooppen een
[December 1921.
1 te bekomen des
["..maar in café de
werkdag-en ten
Irnpeto-'-n.
Notaris vraagt
igs advertent:es
plaatsen en ffe
e h e e 1 e ou-
omsrevin? er
johaysn.
Yderweq ouder le
[HAGEN. Sectie c
193, 195, 106 et?
(Toot 7.25.70 II. A
bij de heeren P.
I c. PPTNS.
Bouwland
■v.- vorige perceelen
[ie G nummers 475
11.09.40 H.A.
I bij den Heer JOs
hde Perceelcn zijn
Ischikt voor Groen
igen geheel rondom
Tirwatcr.
Inunténd
lamo,
espad onder de go
iGEN kadaster See-
|rs '234 en 499 groot
bij den Heer JOS
In diverse perceelcr
L op 25 Decembci
aling der kooppen-
1 Januari 1922.
iaf 1 Januari UeZ.
Richtingen ten kan-
loemden Notaris, a
nctitiëB met kaart
zijn.
jjjjjjiiag f Noy- Él»
tt tTAfVVRSCHE KAMERMUZIEK-
fEREENIGING.
Boheeiiisrfi Slrijkkwarlef.
Karei Hoffman, viool.
Jozef Slik. viool.
Jiri Hcrold, al.t
Laclislav Zelenka, cello.
Zooals trouwens ook te verwachten
viel was de „Harmonie"-zaal geheel
b'-zèt niet alleen, maar er moesten zich
enkelen met cen staanplaats tevreden
stellen. Onder onbegrijpelijke stilte, on-
Vüiijpelijk omdat 't nu het seizoen
van hoesten en proesten is, luisterden
deze honderden menschen naar tie Bo
hemers, die, hun ouden roem hand
havende, de menigte tot zich trokken
en vasthielden van at den eersten tot
den laatsten noot. Wie moet 't eerst
besproken wc-rden? Wie 't meest ge
huldigd?....
't is gelijk wie men hoort, 't alles
even nobel en bij elkander passend. De
techniek van vingers en stok is „af".
Zij speelden kwartet opus No. 51 win
Doorak, kwartet d ld. terts van F.
Schubert en kwartet omis 59 van L
van Beethoven,
Nu zullen de meeningen over: welk
kwartet 't mooist gespeeld is verschil
len, ik voor mij vond de wedergave
van Schubert's kwartet 't beste.
Het was een verrukkelijke muziek
avond. H. A. MAAS
N.B. In mijn verslag van de Toon-
kunsluilvoermg (14 November) liet ik
den heer Kollenberg de alt-viool be
spelen, 't welk echler de heer Kroor.e
bleek te zijn. Van bevriende zijde werd
ik daarop attent gemaakt en herstel
alzoo deze vergissing.
üeaclite Redactie.
Gaarne wensdl ik eertige plaats
ruimte beschikbaar gesteld voor on-
ouaerstaande, hij voorbaat dank.
MODERNE REACTIE.
Toen in October het N. V. V. zijn
propaganda voerde om zijn vakcen
trale te versterken toen het tracht
te den duizenden gedeserteerden
Jiheioers' weer terug te winnen, toen
kon men op de aanplakborden, op
muren en schuttingen de sdfreeuwe-
ria aandoende platen van Wet N. V,
V. zien hangen.
Toen werden de arbeiders gewaar
schuwd zich te versterken rn bun vak
bonden, om weerstand te kunnen bie
den tegen de opkomende reactie.
l>i7C maand echter is gewijd aan
4e versterking van de R. K. Vak
centrale en thans zien wij op muren
en schuttingen de sierlijke plaat van
het R. K. Vakbureau, de Katholieke
arbeiders aansporende zich' hechter
aan hun vakbond te klatenpen en de
nier- oi verkeerd-georganiseerden de
rieudenhand toestekend, met verzoek
hunne sch'oudere te zetten onder hel
verk en mede te strijden legen de
dreigende reactie.
Zoo hadden onze nijvere plakkers
ook een plaat geplakt aan een der
bijgebouwen van het station der Ne-
den. Spoorwegen te Alkmaar. Deze
plaat was zoo aangebracht, dat ieder
een, die Wet station verliet, zijn oog
daarop moest laten vallen. Geen won
der dus dat deze ook gezien werd
drpr den v.-), Htter der Socialisti-
ci--' ver. v. Spoor- en Tram-
li :e,Mjncei, den heer Deen
u,oeie strijder tegen de reactie, zou
ufcnken, dat dit naar den zin zou zijn
van zoo'n Voorzitter, want cók de-
:e zegt te strijden tegen de reactie
maar neen, bij deze heeren schijnt
LETTERLIJK ALLES theorie te®
Want nog- niet Weel lang geleden
het het H. B. van dezen Modernen(?)
Vakhond gijn jaarverslag drukken jn
juitsdiland en werkte zoodoende er
aan mede de werkloosheid in deze
industrie te bevorderen, waardoor de
looneu worden gedrukt,
v ^co.,,00K thans dacht genoemde
voorzitter, liever reactie dan verster
king der R. K. Vakbeweging endear
fanatisme en papeniiaat gedreven
sp.oeodc deze leider van een modcr-
uen( vakoond zich' naar den Weer
Stationschef en drong er op 'aan de-
tieze plaat zon worden verwijderd
En ja, hij Wad succes, bet is nu
eenmaal doo-r de Directie der Ne-
dled. Spoor-rwcgieir vertatfeiu -nat
reclameplaten zonder vergunning op
h'aar gebouwen te plakken en zoo
doende moest de Stationschef aan de-
wm fanatieker zijn zin wel geven.
Uit deze geschiedenis blijkt wel,
hoe bang de Weereu zijn voor de
ktftciïtigs nat ie van de Raotnkchte .Vlalo
^ganisalie, i. c. „St- RapiWaël'': ze
Kunnen niet eens een biljet va,n Rooin-
?ijde op den tmuir van een
ander zien Wangen.
Ê«y«n toe: Wet biljet mocht
r OFFiCIEJSL niet liangew, doch
«e roo-de vakWestem-der WaS zte'W
«fS^toond, indien hij iWatia zijn
had za ge anSst niet zoo opvallend
had doen Wijken.
Katholieke arbeiders, steunt niet
langer deze en dergelijke bonden; uw
belangen worden het best gediend
in de 'Katholieke Vakorganisatie.
H. KRIELEN.
't Zal gedurende de laatste ja
ren net vaak gebeurd zijn, dat
met de deernis, welke uit boven
staand opschrift spreekt, over 'de
bewoners van het groote Rassen-
rijk werd geschreven.
Voor de groote massa is het
woord „Rus" identiek geworden met
„bolsjewiek", en dewijl de bols
jewieken zich v gedurende den be
trekkelijk korten tijd van hun be
staan nu juist niet hebben doen
kennen als do liefste en. zachtzin
nigste menschen, spreekt men over
de Russen over 't algemeen niet
bijzonder vriendelijk bn in hun
ongeluk ook niet hijzonder me
delijdend.
Toon voor een'ge jaren de steun-
actie voor Oostenrijk op touw ge
zet werd, toen in het begin van
den oorlog Belgische vluchtelingen
gesteund - en gehuisvest en gevoed
moesten worden en bij vele andere,
vaak minder grootache steunbewe
gingen, ia telkens onder ons volk
spontaan en har lelijk de clirang tot
geven en goed doen tot uiting ge
komen, met do schoonste resul
taten; nu het Rusland betreft,
houdt echter menigeen rich gere
öerveml, koel, somwijlen onhartelijk
en wreed zelfs
Een en ander is uit een ver
keerd begrip van Russische toestan
den en uit een verkeerd begrip voor
al van de ware Christelijke naasten
liefde wèl te verklaren, doch geens
zins te' verdedigen of goed te praten
Integendeel is het ieder's plicht
alle scheove en onbillijke verhou
ding, welke er bestaat tussohen de
n i o Ls o v j e t-werekl en de honge
renden in Rusland, mede te doen
verdwijnen.
Dat eiacht de christelijke naas
tenliefde, dat eischt het mc-nsche
lijk mede gevoel, dat eischt de meast
alledaagsehe menschelijke eerlijk-
Weid, het gewone fatsoen.
Of wij dan zoo ingenomen zijn
met sovjet-Rusland en of wij de Rus
sische machthebbers op gelijke wij-
zo zouden willen behandelen als de
regeeringen en do bevolkingen van
andere landen
Geenszins
Diooh hier moet juist rnt on-
deracheid geoordeeld worden.
Ie over Sovjet-Rusland.
2o. over hongeren d-Rualand.
S o v j e t-Rusland wense'ien wij'
niet te steunen, met geen o&nt, mot
geen aardappel,
hong-erend-RusIand willen wij
zóó veel geven, als we maar cenigs-
zine kunnen missen.
Sovjet-Rusland is een organisa
tie, weike niet sterk genoeg afge
keurd, niet krachtig genoeg bestre
den kan worden,—
hongeren tl-Rusland is een ar
me bevolking, welke voor verre
weg 't grootste deel zonder cenige
schuld, ja, ondanks beter willen
armoede en gebrek lijdt, van honger
dreigt om te komen en alzoo recht
heeft op ons groot en oprecht mede
lijden. I
Nu kan men vragen
Zal men, door hongerend Rus
land te 0 leunen, ook S o v j e t-Rus-
land n'.et helpen?
Er is ruimte voor deze vraag;
eerstens kan men er altijd bezorgd
over zijn, dat de gelden, en goede
ren, vooral de gelden en goederen
van min of meer revelutionnaire
ooenite's, deer do Sovjet-regeering
aangewend zullen worden op een al
lereerst voor haar profijtelijke wij-
ze, en tweedens is het niet onmo
gelijk, dat de Sovjet-regeering, en
kel en alleen door het feit, dat de
bevolking in betere oohditie komt,
zich nog steviger in den zadel zal
gaan voelen.
Bij do beschouwing van dit ge
vaar heeft men echter vóór aliee
to bedenken: dat daar ginds, in het
verre Rusland, een groot volk weg
sterft onder nog voel verschrikke
lijkere omstandigheden dan er ooit
b v. in Oostenrijk geheersclit heb
ben.
Men bedenke het wel: als men oen
hond op straat van honger zou zien
omkomen.... men zou het beest nog
een sLuk brood toewerpen, ais
men zijn, vijand in levensgevaar
zag.... tnon zou hem redden van
den dood.
Doch do Rus in 't algemeen
IS onzo vijand niet; hij leeft on
danks zich zelf onder een regiem,
dat wij afkeuren, onder macht-
heboers, die onze politieke vijanden
zijn; met revolver en knoet wordt
,"J 111 bedwang gehouden door een
uwp onverantwoordelijke heethoof-
vnliz lj lfiiiilet welzÜa van heei een
i.vri m.f.rw'1 dlu"vön opofferen aan
raimnb r-iJ- ProefQemingen met een
«ïmogohjk regeersysteem!
les te dieper te beklagen, - e,n
wjj moeten hen te méér a4 vrien
den beschouwen, naarmate zij méér
verdrukt zuchten onder de macht
der bolsjewieken,
Eu waar nu alle zekerheid be
staat, dat de so-vjet-reveering do g'f-
ten van de „kapitalistische"' wereld
en zéker van de Roomsche wereld,
welke den Paus tot bemiddel aai''
heeft, niet zal kunnen aanwenden
tot rechts'regies eteen mditiek p-n an
der profijt, en waar het verder
zeer goed mogelijk is, dat de be
vol king' van Rusland, geestelijk en
lichamelijk versterkt door de luilp
van on3 a'l n, misschien zelfs lang
zamerhand de kracht en den moed
zal bekomen, da onwaard'ge en on
mogelijke reg&ering in Rusland te
doen beëindigen en te vervangen
door het betere stelsel, daar ma
onder ons geen twijfel meer be
staan, of we wel giften mog'en ge
ven voor Rusland.
Niet a'leen moet het stervende
Rusland door de christelijke we
reld geholpen worden zonder racer
enkel en alleen, omdat liet sterft,
doch tevens mogen wij veronder
setellen, dat onzo voorzichtige en
weloverwogen hulp aan Rusland
afgezien van het goede werk, dat
wij daarmede voor den Hemel ver
richten ook' politieke en sociale
cn economische zegeningen over do
wereld brengen zal.
In deze dagen nu worden de Ka
tholieken van Alkmaar in de gele
genheid gesteld, hun sotucone plicht
van naastenliefde jegens do arme
Russen te vervullen; het Katho
lieke Qoimite is met zijn voorberer
dende act!© gzreed.
Zoo zal allereerst Zaterdagmid
dag van 2 tot 4 uur
Ren muzikale
O m m j n g
door do stad gehouden worden door
het we!tekende en gerenommeerde
muziekkorps „St. Louis" van Broe
der Overste, waarbij collecte op
straat en aan de huizen.
Brooder Overste stelt zich voor
zijn muz'k'aal troepje ta doen musi-
ceeren achtereenvolgens op de vol
gende ptinten in de stad:
Stoenenbrug, Langeslraat (bij stad
huis). Kcorstraat hoek Laat, Laat,
(bij Zusterscholen), Laat (Dij: Roter-
Btraa') Zilverstraat (bij Oude Gracht)
Oude Gracht (bij Brrlesteeg), Ritse
voort, (bij Vrouwenstraat), Nassau-
plein, Kennemerstraatweg (bij borst
beeld), Emmaatraat, Hofplein en
Vord rori k enonrd.
Moge hierbij de belangstelling aaer
groot zijn, belangstelling, welke
rich ui te in ruime giften:
Vervolgens zal gelijk reeds be
kend a.s. Zondag in alle kerken
Een collecte
gel ie uilen worden door de leden van
het Katholieke Oomite tob steun aan
Rusland, men verzuim© niet, zijn
beurs, vóór men ter kerke gaat,
gpèd t© voorzien!
ROME EN DE BIJBEL.
In de vierde conferentie voor niet-
katholieken sprak de WelEerw. Pater
Verwilst O. P. over het onderwerp:
„Rome en de Bijbel".
De conferentie was goed bezocht.
Spreker zet zijn rede in met de me-
dedeeliug, dat lectuur over het dezen
avond te behandelen onderwerp ver
krijgbaar is op de Laat in het lokaal
twee deuren verder dan de kerk. Naar
aanleiding van de vele ingekomen vra
gen betreffende de vorige conferentie
zou spr. wilen zeggen, datwanneer
hier alle vragen beantwoord werden
die ingekomen zijn er volstrekt geen
tijd zou overblijven om het onderwerp
van den avond te behandelen; deze
vragen zullen echter ieder afzonderlijk
schriftelijk beantwoord worden.
Hierna gaat spr. over tot het behan
delen van zijn onderwerp en doet dit
in dezer voege:
Geachte toehoorders:
Daar bestaan zeer vele vooroordeelen
in deze wereld. Een vooroordeel is een
meening die een mensch voor zichzelf
van een zaak of nersoon, instelling enz.
heeft, maar die geheel of gedeeltelijk
op valsche gronden berust, omdat hij
de toedracht der zaak niet kent of
verkeerd begrijpt.
Gij zult mij niet tegenspreken wan
neer ik zeg dat er vele vooroordoelen
bestaan. Jarenlang zult gij geleefd
hebben in goede harmonie met een
vriend en plotseling stelt gij vast, dat
de vriendschap verkoelt, zonder dat
gij daar eenige veridaarbare reden voor
weet te vinden. Gij weet niet hoe het
komt, onderzoekt de zaak nader en
dan komt gij tot de bevinding, dat een
vooroordeel d. i. een meening een op
vatting op valsche gronden berustend
de oorzaak is. Een vereendging staat
meer nog dan het individu, de enke
ling, bloot aan vooroordeelen.
Een voorbeeld daarvan hebben wij'
aan den grooten wereldoorlog. Als wij
iets deden uit menschlievend oognunt
voor Duitscbland. stond heel de Enten
te op om ons „Deutsch-Freundlich"
te noemen, maar deden wij het tegen
overgestelde dan achtten zich ook
weer vele Duitsehers verongelijkt, dit
komt omdat zij de zaak niet van de
goede zijde bekeken. Elke vereenicing
van menschen is zeer zeker aan voor
oordeel blootgesteld en aan die wet
ontkomt ook de R. K. kerk niet, want
zij bestaat reeds 19 eeuwen, en liet is
ook niet te verwonderen daar zij een
Goddelijk en een menschelijk element
heeft. Al haar leden zijn menschen, dus
zijn zij niet- volmaakt en ook evenzeer
als het individu aan vooroordeel bloot
gesteld.
Daarenboven heeft toch de Zaligma
ker gezegd: ze hebben mij gelasterd
en zullen ook u lasteren. Voltaire heeft
het overigens vastgelegd toen hij over
de Katholieke Kerk schrijvend schreef:
„lieg er maar op los, daar blijft al
tijd wel wat van hangen".
Men zal dan ook wel begrijpen dat
er veel vooroordeelen bestaan wat be
treft onze houding tegenover den Bij
bel.
Wat verstaan de Katholieken nu
onder de benaming: Bijbel?
Daaronder verstaan wij de Heilige
boeken, geschreven onder ingeving
van dep Heiligmi Geest.
t Hoe wij dit verklaren'?
Luister dan naar het antwoord: In
het concilie van het Vatieaan in 1871
werd bepaald dat de Katholieken den
Bijbel moeten lezen als het boek inge
geven door den H. Geest.
Do Bijbel is een heilig boek, niet om
dat hij eerst door mensChc lijken ar
beid geschreven en daarna door de
Kerk aanvaard is; oolc niet omdat liet
heilige dingen bevat, maar omdat het
door den Heiligen Geest aan do schrij
vers ingegeven is.
God heeft de schrijvers bewegen
om te schrijven, hen onder liet schrij
ven bijgestaan en gezorgd, dat zij met
onfeilbare juistheid vastlegden, alles
wat Hij te boek gesteld wilde hebben.
Dit is de overtuiging dor Katholie
ke Kerk en zij steunt daarbij o» de
meening der oude joodsche Synagoog,
op de houding, die Christus bii het aan
halen van Bijbelteksten steeds aannam
en op de leer der apo.stelen Petrus en
Paulus alsmede van den schrijver van
het boek der Openbaringen.
De Bijbel is een bron van geloof
die door ons Katholieken zeer hoog
geschat wordt, want hij wordt gelézen
in elke II. Mis en in alle getijden van
de kloosterlingen. Wanneer de -ries
ter een stuk voorgelezen heeft, wordt
het boek daarna ook door hem gekust
uit eerbied voor Hem, wiens wetten
het bevat.
Is liet nu ook geoorloofd voor de
katholieken den Bijbel te lezen?
Men kan het wel dwaas noemen de
ze vraag te stellen, want als de Bij
bel een boek van God is, welke macht
kan ons dan verbieden het te lezen?
De lezing van den Bijbel is dan ook
geoorloofd voor katholieken en voor
alle menschen. De vraag is nu maar
mag ook de katholiek als enkeling be
schouwd den Bijbel lezen?
Voor 16 eeuwen bestonden daarom
trent geen algemeene wetten. Toen in
de 16e eeiiw de boekdrukkunst uit
gevonden werd, en daardoor de Bijbel
een veel ruimere verspreiding kreeg,
ontstonden als een gevolg van iiet on
kundig lezen allerlei beroeringen. De
Boerenopstand in Duitscbland, van
de wederdoopers in Amsterdam in het
land van Munster zijn daar de exces
sen van, en werden alleen veroorzaakt
doordat onkundige menschen den Bij
bel lazen en er hun eigen verklaring
aan gaven.
Wjj katholieken leven nog heden
ten dage onder de bepalingen, die als
gevolg van deze beroeringen getroffen
werden.
Voor ieder die bestudeerd is in de
oude talen als Latijn Hebrecuwsch en
Grieksch, is het lezen van den Bijbel
zonder groot gevaar, hij maHem le
zen, omdat hij door zijn kennis gevrij
waard is voor de vele vergissingen en
fouten ontstaan door vertalingen, want
bij het lezen in de levende talen li~<*en
angels en voetklemmen.
Een gewoon katholiek inag den Bij
bel slechts dan lezen, wanneer deze
vertaling kerkelijk goedgekeurd is, om
dat er dan voldoende zekerheid be
staat, dat zij niet verminkt is.
Tevens wordt gevorderd, dat de tekst
wat eventueele duisterheden betreft
voorzien is van noten en bemer
kingen getrokken uit de Vaders der
Kerk en de beste Kath. geleerden.
Is het nuttig de Bijbel te lezen?
Wanneer het Gods woord is, ja, dan
:an het niet anders dan nuttig zijn,
immers de H.Paulus zegt ook, dat
alle Schriften en elk boek ivuttte en
stichtelijk is voor het volk.
Daarom ook beveelt de Katholieke
Kerk, dat de priester in de H. Mis, en
de kloosterlingen in hun getijden den
Bijbel lezen moeten.
De Bijbel wordt dan ook veel gele
zen en het fragmenten-lezen is regel.
Vóór de boekdrukkunst uitgevon
den was, werd de Bijbel op véél ge
ringer schaal gelezen.
Prof. Moll, een niet-Kathollek ge
schiedschrijver wijst er op, hoe de Bij
bel oudtijds door burgers werd overge
schreven, als een schat ten geschenke
gegeven en door de devoten veelvul
dig overwogen.
Millioenen waren er evenwel die
niet eens konden lezen, die geen geld
hadden om de kostbare boekeu te koo
pen, want alles moest van A tot Z met
de handen overgeschreven worden,
wat een massa tijd en geld kostte.
Toen de boekdrukkunst uitgevonden
werd begon de massa-verspreiding.
Van 1450 tot 1532 werden alléén in de
Europeesche talen 800 overzettingen
van den geheelen of gedeeltelijken Bij
bel in het licht gegeven, waarvan 18
in de Dietscho taal onzer Nederlanden.
Wanneer de menschen nu niet ge
diend waren met den Bijbel, dan had
den de uitgevers bet nooit in hun
kftofd gekregen een dergelijk boek uit
te geven en té verspreiden.
Paus Pius X z.g. heeft voor den oor
log een schrijven gericht aan alle ka
tholieken om ze aan te sporen tot le
zing van don Bijbel, vooral van de
Evangelies, als middel tegen onwetend
lieid, maar noodzakelijk is het niet, en
dat blijkt ook direct, als men slechts
iii overweging neemt, dat als hot
lezen noodzakelijk geweest ware
men zich afvraagt wat dan de eerste
Christenen gedaan hebben, want die
bezaten toen nog geen Evangelie; het
voornaamste deel van den Bijbel; wat
zouden dan de vele menschen in dö
middeleeuwen gedaan hebben, die iiiet
eens lezen konden en de armen die
zich de weelde van een dergelijke lec
tuur niet konden veroorloven. Hoe
zouden al deze menschen achter de
waarheid gekomen zijn, als het vol-
stokt noodzakelijk geweest ware de
Bijbel te lezen.
In de H. Schrift staat, dat Jezus ge
zegd heeft tot de Apostelen: j
Gaat en onderwijst allo volkeren, j
doopt hen in den naam des Vaders,
enz. En telkens wanneer cr in de H.
Sensfefltrfamseft® Seears
van 17 Nov. 1921.
Opgave van MULDER Q U A X, Kassiers.
[OntTangen per draadlooxe tele/oea»)
5 Nederland '19
irfQ'
&ANK-1NST ELLIN GEN.
Kol. Bank
Indische Bank
Handel Mpii
INDUSTR. OND. BINNENLAND.
fnsulinde Olielabrieken
INDUSTR. OND. BUITENLAND
Steel coram
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN.
Bodjong
Compania
Cultuur Vorstenlanden
Dito actions
H. V. A
lava Cultuur
Poeiworedjo
H
mijnen. b
f "K
Redjsng
petroleum.
1
Dordtjche Petroleum#
Gec. Holl. olie
Oude Kon. Petroleum
Orion
O
RUBBERS.
Amsterd. Rubber 1
1
Deli Bal. Rubber
r
Koloniale Rubber
Nederl. Rubber.
Serbadjadi
-ft
V* V.
fntercontin. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
ïlóll. Amer. Lijn
Holl. Stoomboot
Holl. Lloyd
Kon. Boot
Paket vaart
1
Scheepvaart Unie
SCHEEPVAART BUITENLAND,
Marine comm,
Marine pref.»
TABAKKEN. i;A;-
Besoeki L.
Deli Batavia
Oude Deli.
0
Medan
Setiemba
AMERIKA.
Southern Ra!Ir.
Union Pacific
bet- geen koe ra
Vorige
koers
93
103
sji/s
'3
D'In
931/»
Il5
61V2
xztfü
rsS
3i81/s
*56
jS'/l
571/;
365
13 6Vi
35
tcsVi
74
53
eo
197 'U
8 Vf
1481/S
S°
35!/S
S'P/s
58
30a
3£0
279
3 6lV;
33Vf
mo/i
Koer» rzn imdcn te
plm. 1.30
S3
plm. 1.45
plm. 2.»
plm. a.25
plnj.ï.30
'°3'/<
82^.
129
IC237D
3 c'/i
Ii8'A
1-3
£oVi
128
ICI3/'
8° 'U
x:r
80
sV»
94
10
9
9
83i-
I291/;
33»
Tb
er
123 Vl
323
2ÓE
3*8
75J/:
123
115
a 26
X
75
364
137
4=3
*61
I3S1/:
3S8V-2
35
3CO
398
'35
59 51/:
360
136
3 97
IOU
I°31/1
IC3
104
i:a7?
6r
59 'li
ss
5Ö
56
148
146
-
146
0
«s
99
3
85
-
-
»°3s/i
IO3
250
250
2|5
302
245
246
-
-
-
onveranderd
PROLONGATIE vorig© koers 4 heden
WISSELKOERSEN
Vorig©
-T
Berlijn.
Parijs
Brussel.
Weenea
Londen
T
f4-,,
New-York
.i
j
•w
koers
ï.oSty»
a-.65
19.97'/!
O.IOp,
11.361/,
3.86
DuiUch Bankpapier (rood)
Oostenr. Bankpapier
ws&S!&zaBszmm?mi
vreemd bankpapier
1.12
Vóórbeura-
koers
Dato neden
i.r81/ti.n
20.53— 2C.57
19.88—19.94
c.09o.xcjf,
«1.363$ -lr.37
2.24—2.841/1
nis-
Schrift gesproken wordt over voort
planting der géloofs, dan is dit dui
delijk door de prediking, maar niet
door het lezen' van den Bijbel.
Nu zal men misschien wel opmerken
dat er geschreven staat dat men de H.
Schriften moet onderzoeken: „Onder
zoekt de Schriften".
Uit den oorspronkelijken Griekschen
tekst, de verklaringen der oude Kerk
vaders, de beste vertaling eu het na
tuurlijk verloop van den tekst blijkt,
dat men niet moet lezen: „onderzoekt
de Schriften", maar: „Gij (Pharisa-
eërs) onderzoekt de Schriften enz. 't
Is dus geen bevel, maar een aantoo-
nende wijs.
Het bevel staat er met klare woor
den niet, wie trouw naar de prediking
luistert en handelt kan zich ook de
eeuwige zaligheid verwerven zonder
lezing.
Heeft nu de Bijbel uitlef nooiti"'?
Niemand zal mij wel tegenspreken,
als ik zeg, dat hij op vele punten duis
ter is.
Sprekend over de brieven van Pau
lus zegt Petrus, dat er dingen in zijn
moeilijk om te verstaan; dingen, wel
ke onkundigen verdraaien tot him
eigen verderf. Spr. kan dus wel vast
leggen, dat de Bijbel veel duistere
plaatsen bevat. Uw eigen ondervin
ding zegt u toch ook, als ge den Bij
bel leest, dat er moeilijk te begrijpen
dingen in voorkomen.
Om den Bijbel goed te verstaan moet
men zich de Oostersche talen eigen go
maakt hebben, de beeldspraak ver
staan den zinbouw begrijpen en zich in
den geest van den tijd goed kunnen
indenken.
Dat cr duistere punten in zijn, blijkt
ook wel uit do vele verkeerde uitleg
gingen, die er van gegeven worden.
Een spreekwoord zegt, dat iedere
ketter zijn letter heeft.
Toen de duivel den Zaligmaker be-
kooren wilde, haalde hij teksten aan
die hij verkeerd uitlegde.
Nu zegt men wel eens: de grond
waarheden zijn toch duidelijk genoeg,
maar dan rijst ook weer terstond de
vraag: wat is epn grondwaarheid?
Is de Godheid van Christus grond
waarheid? Er zijn er die zeggen ja en
weer anderen neen! Is bij het doopsel
water noodzakelijk? De moèningeu
loopen ook hier weer totaal uiteen.
Als iets dan zoo duister is, moet er
wel cen goeden uitleg bij gegeven wor
den om misverstand te voorkomen.
Wie is nu de uitlegger van den Bij
bel?
Men zegt: de Bijbel zelf, geeft uit
leg. Maar hoe is hot dan te verklaren,
dat dc Bijbel zoo grootsch in ieder op
zicht, 00 dp voorname punt 700 te
kort schiet, want dat hij zeer onduide
lijk of geen uitleg van zich zelf geeft,
blijkt wel uit het groote ineeningsver-
seltil, dat er omtrent de meest duide
lijke woorden heersckt. Christoffcl Ras-
pergen gaf in 1577 in Ingolstadt een
boekje uit, waarin hij 200 in omloop
zijnde uitleggingen brengt van de een
voudige woorden: „dit is mijn Li
chaam, dit is mijn Bloed". Dr. Thies
haalt 85 uitleggingen aan van de pa
rabei v. d. onrechtvaardigen rent
meester.
Er zijn er die zeggen, dat het gc-
7,ond verstand voldoende is om den
Bjjbel te verklaren, maar dit gezond
verstand is verduisterd sinds de erf
zonde en nu is het vaak slechts een
draaien eu een advokatenstreken toe
passen.
De apostel Paulus zegt, dat het zoo
moeilijk is juist te bepalen waar het
gezond verstand begint en waar de
wijsheid des vleesches.
Men zegt ook wel eens, dat toch de
„geleerden" vertrouwbaar zijn waar,
1:etuitleg van den Bijbel betreft; in dit
verband wil spreker even wijzen op-
den parabel van den draak met do
100 koppen, die in een bosck ver
dwaald was. Ieder der koppen dacht
toen voor zich zelf: ik weet de goede
richting en ieder wilde dan ook met
alle gewold naar zijn kant uit, met
het gevolg dat het lichaam van den
draak aan stukken getrokken werd.
Zóó gaat liet met de geleerden en den
Bijbel.
Geen dwaasheid geen ketterij is er
inderdaad, waarvoor niet een geleerde
gevonden wordt die zo verdedigen wil
Verklaart de H. Geest aan ieder den
Bijbel?
't Is een onomstooibaar feit, dat de
H. Geest vaak de profeten en aposte
len verlichtte, maar dat ging verge
zeld van wonderbare teekenen. Ziin die
teekenen ook to constateercn bij dc
geloovigen?
Neen, want hier hebben wij, zegt
men, te doen, met geen buitengewone,
maar met- gewone verlichtingen. Goed,
maar heeft men dan eeni" bewijs voor
het bestaan dier verlichtingen. Zeggen
alleen is niet voldoende. Ook Molia-
med, Jan v. Leiden, do mormoon
Smith beweerden, dat de H. Geest h.:i
verlichtte. Daarenboven do H. Geest
is één, zijn waarheid één, vanwaar bij
vele geloovigen, die verscheiden, ver
uiteenloo'peude verklaringen?
De katholieken zeggen: voor ons:
verklaart de Kerk dij Bijbel, en wij
moeten dan natuurlijk bewijzen daar-1
van leveren.
De Zaligmaker zcide tot zijn Aposte
len: „Mij is alle macht gegeven iu den
Hemel en op aarde, gaat en onderwijst