TWEEDE BLAD
HOORN
ALKMAAR.
Maandag 19 December 1921
Brug- en Havengelden.
Provinciaal Hlguw»
De brug- en havengelden, de kaai-,
doorvaart- en dergelijke gelden, onder
welken naain en in welken vorm deze
ook mogen worden geheven, hetzij
door de gemeente, hetzij door andere
publiekrechtelijke lichamen, vallen on
der de categorie van belastingen, ge
woonlijk bestempeld met don naam
restributie's. Deze retributie's zijn rech
ten, die geheven worden, voor liet ge
bruik of genot van voor den openba-
-■en dienst bestemde werken, bezittin
gen of inrichtingen, en voor door of
vanwege een openbaar lichaam ver
strekte diensten. Reeds door het en
kel verblijven met een vaartuig in de
Gemeente, het gebruik maken van
lenig openbaar water, kan de ver
plichting tot betaling worden opge-
egd.
Haven- en kaaigelden worden gehe-
en voor het laden en lossen van
•aartuigen, het gebruik maken van
en kade, het verblijven in een haven,
oor sleepbooten voor het aanbrengen
if ophalen van vaartuigen, bruggel-
len worden geheven voor het passee-
>en van een brug: doorvaartgelden
wegens het varen door een openbaar
water. De Gemeente behoeft bij hef
fing van doorvaartrechten aan een
brug, die brug niet eens in eigendom
te hebben, het is tot het aannemen van
eene openbare inrichting voldoende,
dat zjj, ofschoon van oorsprong een
Hjkswerk en Rijkseigendom geble
ven, in gebruik en beheer is bij de
Gemeente, en door haar ten dienste
van het openbaar verkeer bestemd
wordt. De bevoegdheid om havengeld
ie vorderen voor het gebruik maken
of genot hebben van de openbare wa
teren, waterwegen of waterwerken bin
een de Gemeente, is niet bepeTkt tot
jet geval, dat de restributie gevorderd
wordt voor een genot, dat de Gemeen
te, zonder die vergoeding, niet bij
•naehte is te verschaffen.
Om bij de gemeenten te blijven, zijn
-eze in vele gevallen tot het heffen
van genoemde retributie's overgegaan
omdat zij uitgaven hebben, ten aan
zien van den aanleg, het onderhoud
sn de exploitatie van brüggen, kaden
havensen andere in het- belang van
de -scheepvaart gemaakte werken. In
hoeverre deze heffingen billijk mógen
/orden geacht, daarover straks.
Vóór de bij de Wet van 30 Decem
ber 1920, Staatsblad No. 923 gewijzig
de Gemeentewet, mochten de genoem
de rechten ter zake van het gebruik
of het genot van openbare werken en
inrichtingen, die enkel een publiek
rechtelijk karakter droegen, slechts
worden geheven tot geen hooper be
drag, dan vereischt werd tot dekking
van de ten laste dér Gemeente ko
mende kosten van die werken en in
richtingen, of van werken en inrich-
lingen welke in rechtstreekschverband
daarmede aangelegd of onderhouden
varen of werden en waarvoor geen
afzonderlijke heffing geschiedde. Vol
gens de gewijzigde wet mag thans
aen matige winst worden gemaakt,
achter moet de heffing zich richten
ïaar het gebruik dat van de werken
en inrichtingen wordt gemaakt, met
dien verstande, dat betaling bij wijze
van abonnement kan worden toege
staan. Wat onder matige winst wordt
verstaan heeft de Gemeenteraad, die
dergelijke verordeningen heeft vast te
stellen, in eerste instantie uit te ma
ken, verder houden Gedeputeerde Sta
ten hierop toezicht, terwijl de Kroon
in hoogste instantie beslist, of de Ge
meente niet te ver gaat. Gedeputeerde
Staten hebben toe te zien, en zoo noo-
'lig de Kroon er op te wijzen, dat de
ze gemeente-heffingen den doorvoer
en den uitvoer naar- en invoer uit an
dere gemeenten niet belemmeren. De
rem, dat de Gemeentebesturen met
deze bepalingen rekening hebben te
houden, is gelegen in de verplichting
der Gemeente, binnen acht dagen, na
dat het besluit tot heffing is genomen,
de. heffings-verordening met al de
voorschriften betreffende de invorde
ring der belasting, voor te dragen aan
Gedeputeerde Staten, die de Kroon
binnen zes weken na de dagteekening
van het besluit verslag uitbrengen.
Binnen twee maanden, nadat Gede
puteerde Staten daarover verslag heb-
oen uitgebracht, beslist de Kroon,, en
keurt de verordening al dan niet goed
Hoezeer de macht van den Gemeente
raad ten aanzien van de plaatselijke
verordeningen ook beperkt moge zijn,
'le regeling blijft bij den Raad, in de
ze is hij souverein gebleven, de Kroon
san slechts haar sanctie aan de ver
ordening in haar geheel weigeren,
doch kan niet regelend optredeen.
Ik wil me thans eens deze heffin
gen niet beschouwen enkel uit een
oogpunt van het gemeentebelang al-
ieen, maar eene kleine beschouwing
houden over het standpunt, hetwelk
Ie gemeentebesturen tegenover de bin
nensehipperij innemen, en de rechtma
tigheid dier besturen.
Het is van algemeene bekendheid,
dat de Gemeenten in de laatste jaren
voor enorme uitgaven zijn komen te
staan, en bare inkomsten geen gelijken
bed konden houden, met de uitgaven,
fjie haat doot Rijkswetten, a's gevolg
der economische toestanden, werden'
opgelegd. Naar alle kanten werd uit
gekeken naar nieuwe bronnen van in
komsten, om de gemeentelijke uitga
ven te kunnen dekken. De plaatselijke
directe belastingen werden bijna over
al aanzienlijk verhoogd, en gingen
zelfs meerdere gemeenten er toe over
ook de scheepvaartrechten exorbitant
te verhoogen. Dat dit voorbeeld door
gemeenten als Leiden en Haarlem ge
geven, groote onrust en ontevreden
heid bij de beurtvaart veroorzaakte,
behoeft nauwelijks gezegd.
De gemeenten wierpen als motief op
dat de kosten van onderhoud der wa
terwerken en alles wat daarbij be
hoort, de prijzen der materialen, loo-
nen van brug- en sluiswachters, enz.
aanzienlijk 'waren gestegen, doch werd
bij geen enkel gemeentebestuur ge
dacht aan de gevolgen voor de scheep
vaart. Van de wijziging der Gemeente
wet, dat een kleine winst geoorloofd
is, werd maar een al te gretig gebruik
gemaakt.
Enkele, der grootste gemeenten
hebben ingezien, dat de binnenscheep
vaart moet worden bevorderd. De
gemeente Amsterdam stelt gratis
haar gebouwde aanlegsteigers beschik
baar. zelfs het onderhoud wordt voor
rekening der gemeente genomen. Ook
meerdere kleine gemeenten hebben de
onbillijkheid eener vervoerbelasting
voor de binnenscheepvaart ingezien
en heffen tot heden geen brug-, ha
ven-. of doorvaartgelden.
Het is ontegenzeggelijk waar, dat
eene verhooging van rechten niet on
middellijk het gemeentebelang zal scha
den. noch de scheepvaart hierdoor di
rect aanmerkelijk zalverminderen,
doch de binnenvaart komt reeds in het
gedrang, en wanneer alle daarvoor in
aanmerking komende gemeenten tot
het heffen of verhooging van scheep
vaartrechten overgingen, dan zou wel
dra de beurtvaart niet meer kunnen
eoncurreeren met het onbelast verkeer
te land. De doorvoerbelasting drukt
op andere plaatsen, waarbeen het ver
keer te water dwingend leidt. De ge
meentebesturen zondigen bijna alle te
gen artikel 238 der Gemeentewet, door
de hooge heffingen wordt de doorvoer
en de uitvoer naar, en invoer uit ande
re gemeenten belemmerd, de Regee
ring schijnt blind. Een schip van 19
ton betaalt van den Langendijk naar
Rotterdam heen en terug nu reeds
17.90 aan brug- en doorvaartgelden
Wanneer in alle gemeenten langs dit
vaarwater deze rechten werden gehe
ven, dan zou dit bedrag 35.80 wor
den. De gemeentebesturen zijn te kort
zichtig, en zoo zij al meenen, het ge
meentebelang te dienen, het algemeen
landsbelang wordt niet ingezien, wordt
schromelijk verwaarloosd.
Van alle kanten wordt gestreefd
naar eene verlaging van prijzen, door
Handel- en Industrie wordt niét het
minst aangedrongen op verlaging van
vrachten. De binnenbeurtvaart moet
rekening houden, met de te betalen
rechten, en kan bij verhooging onmo
gelijk tot vrachtverlagingen overgaan.
De verhoogde vaartgelden worden
ten slotte door Handel en Industrie be
taald, deze onkosten verhoogen onte
genzeggelijk den koopprijs van een ar
tikel. Aan den eenen kant worden
Handel en Industrie, waaraan vele ge
meenten haar bloei hebben te danken,
zwaarder belast, en aan den anderen
kant zal de beurtvaart langzamerhand
de concurrentiestrijd tegen het verkeer
te land niet meer kunnen volhouden.
Dat de gemeenten en Regeering moch
ten inzien, dat dergelijke belastingen
voor de beurtvaart moeten leiden tot
geheele desorganisatie van het verkeer
te water, wat wel de grootste ramp
voor een land mag heeten, het ware te
wenschen. Wat vooral in den laatsten
tijd sterk in het oog springt, is de on
rechtvaardigheid van het onbelast-zijn
van het verkeer te land tegenover de
hooge belasting op het verkeer te wa
ter. Het verkeer te land is grooten-
deels vrij. De Regeering, die zelf- het
voorbeeld gaf de Rijkstollen op te hef
fen, drong bij Provinciale- en Gemeen
tebesturen er steeds op aan, de tollen
afte schaffen. Vele gemeenten zijn
hiertoe allengs overgegaan. Bij menig
R;jksweer geschiedt de overgang kos
teloos. Behalve de spoorwegen, waarte
gen, indien de op de scheepvaart ko
mende lasten onhoudbaar worden, niet
meer zal zijn te eoncurreeren, zullen de
vrachtauto's de beurtvaart groot na
deel berokkenen.
Concurrentie moet er zijn. De beurt
vaart ziet nimmer tegen eerlijke .con
currentie op, maar waar zwaarbeladen
vrachtauto's, verhuiswagens en derge
lijke dagelijks de gemeentelijke bestra
tingen en bruggen vernielen en vrij
uit gaan, terwijl de walbesehoeiing
daar het voorbij varen van een schip,
stellig niet méér heeft te lijden, de min
ste beschadiging aan een brug door
een schipper duur moet worden be
taald wordt het Iandverkeer sterk be
voordeeld. Deze onbillijkheden, moe
ten verdwijnen. Is het niet merkwaar
dig, dat bijvoorbeeld goederen vanaf
de waterzijde op een particulier erf
gebracht aan belasting onderworpen
worden, en diezelfde goederen vanaf
het spoorweg-emplacement per as van
de straatzijde op dat zelfde erf ge
bracht vrij zijn?
In het algemeen vraagt de vaart
niet om bruggen, ze zijn slechts hin
derpalen; de bruggen zijn er ten gerie
ve van liet Iandverkeer, en. is het een
grove onrechtvaardigheid, dat in vele
gevallen van de scheepvaart bruggel
den worden geheven, die feitelijk moes
ten worden betaald door het iandver
keer, dat ook oorzaak is van de slijta
ge dér bruggen en van het onderhoud
Wanneer men zuiver zou willen na
gaan, wie de belasting feitelijk moet
betalen, zou men zich de vraag moeten
'stellen, vwat is er het eerst geweest,
de weg ot het vaarwater. Was de weg'
het eerst aangelegd, dan is de brug
gemaakt ten gerieve van het verkeer
te water, en de scheepvaart zou heb
ben te betalen, en omgekeerd, indien
het vaarwater reeds bestond toen de
weg werd aangelegd, zou het verkeer
te land de lasten moeten dragen, want
de slijtage aan de bruggen wordt zoo
wel veroorzaakt door het verkeer over
do brug, als door het water en door
het ophalen en neerlaten der bruggen.
Doch deze maatstaf zou alleen maar
kunnen gelden voor de bruggelden. In
bet algemeen is het verkeer in ons
land nog niet zooals het wezen moet,
het is een landsbelang, dat het verkeer
door 't geheele land vrij is, alleen dan
kunnen Handel, Nijverheid en Scheep
vaart zich vrij ontwikkelen. Zooals
thans de toestand is zijn er gebieden,
waar tol geheven wordt, waar de han
del bemoeilijkt wordt, en zijn er even
eens streken waar het verkeer te wa
ter geheel vrij is, waar Handel en Nij
verheid zich vrij kunnen ontwikkelen.
Maar om de vrijheid te water te
verkrijgen, dit zal in een tijd als deze
waarin de gemeenten hare inkomsten
zoo noode kunnen missen, niet gemak
kelijk zijn. Vooral bij de groote steden
zal hiertegen groote tegenstand wor
den ondervonden, en zullen hare be
sturen gaarne eene tegemoetkoming in
de kosten blijven genieten voor de ve
le offers, welke zij zich moeten ge
troosten voor de zorg van een behoor
lijk verkeer te land en te water. De
geheele vrijstelling van het verkeer,
de Regeering zal hiertoe den stoot
moeten geven. Heffingen op alle wer
ken in het belang van het verkeer tot
stand gebracht moeten niet meer zijn
toegelaten, wetswijziging zal hieraan
moeten voorafgaan.
Of de gemeenten worden wederom
met hooge uitgaven belast; óf het Rijk
moet alles aan zich trekken en de kos
ten van aanleg en onderhoud geheel
voor zijne rekening nemen. Wanneer
de thans in artikel 238 der Gemeente
wet genoemde scheepvaartrechten
daaruit worden gelicht, deze heffingen
niet meer worden toegelaten, zou zeer
goed voor elke gemeente zijn na te
gaan, welke meerdere uitgaven hier
door voor de gemeente ontstaan. De
Regeering kan dan overwegen, of zij
de kosten geheel dan wel gedeeltelijk
wil vergoeden.
G. TAAPKEN,
Bergen.
HEEMSKERK.
HEEMSKERK. Raadsvergadering.
De Raad dezer gemeente vergaderde
Vrijdagmorgen voltallig onder Burge
meester A. Sereh
Van den secretaris van het Centr.
Arbeidsbureau is een schrijven inge
komen, houdende verzoek oim het sala
ris van den heer Ilenneman, correspon
dent der Arbeidsbemiddeling, te bren
gen van 175 op f-150, zijnde het mini
mum daarvoor aangegeven.
Bezwaren worden aangevoerd door
do lieer en de Vries en de Wilde, welke
laatste f 100 voorstelt.
Ten slotte wordt de lieer Henneman
Ier toelichting binnengeroepen en stelt
o. m. de heer dte Wilde den ambtenaar
verschillende vragen, zoowel <lat de
heer de Wilde bij de gehouden stem
ming zich tegen 1' 150 verklaart.
Tegen waren ook de hoeren Baltus
en do Vries,
Van den heer Hulsman is een ver
zoek ingekomen om Rijkssteun voor
woningbouw en tevens tiypoihecair
crediet.
De Raad besluit na eenige discussie
zich niet dien administratieven romp
slomp op den hals te halen, wijl die
heer Huisman toch ook pas de eerste
aanvrager is en het in principe beter
is er dan heelemaal niet miee te be
ginnen, ook al met het oog op de finan
cieel e vera-n twoo rdelij kheid;
Gedep. Staten staan er nog altijd op,
dat aan dr. Langeveld pensioen toeslag
verleend zal worden.
De Voorzitter breekt ook thans weer
een lansje voor dit blijk van erkenning
voor bewezen diensten.
De Baad houdt echter vast aan zijn
gevoelen, dat in* deze bezuinigd moet
worden..
Wel haalt de heer de Vries, die Voor
uen toeslag is, er het standpunt van
den Raad tegenover het echtpaar de
Jong bij, maar de heer Schuld rectifi
ceert dit door de bemerking, dat deze
menschen noodlijdend zijn, wat met
den dokter niet het geval is.
De grocte meerderheid verwerpt dan
ook het voorstel van den Voorzitter
om oen toeslag alsnog te verleenen.
De Voorzitter deelt mede, dat de
•tarieven van het Eleclrisch Bedrijf her-
zton moeten worden. B. en W1, zijn
voor verlaging van krachtstroomprij-
zen. om de concurrentie der omlig
gende gemeenten.
Nachlgroctkracütstroam zou ver
laagd worden van 20 op 15 ct. per
K.W.U. De dagstroom zou moeten
lioslen 18 ct. voor gebruik onder de
1000 K.W.17 ct tusschem 1000—2000;
16 ct 2000—3000; 15 ct. 3000—4000;
14 ct 4000—5000 en 13 ct. 25000 K.1WI1
en daarooven.
De Raad keurt deze regeling goed.
Teneinde te voorkomen, dat de
maximale slroomlevering overschreden
wordt, zal gebruik bulten de gestelde
uren streng' tegengegaan .worden en
besluit de Raad boeten op te leggen
van f25 voor ongeoorloofd gebruik van
kleinkrachlslroom en f 50 voor gebruik
van stroom voor motoren. Op het ent-
dekken van zulke gevallen wordt voor
de betrokken ambtenaren een premie
\an f 5 gesteld. i I
'Alle leden van het Algemeen Arm
bestuur treden af, ingaahjfto 1 JjAJh 1922^
jiïi moet dus 'een benoeming plaats
hebben. B[, en Wi. hebben volgens het
reglement een voordracht van 5 dub
beltallen opgemaakt en zal da Raad
dus daarover moeten stemmen.
De Raaa vindt goed, dat er voortaan
5 leden inplaats van 4 zullen rijn.
De faeeren de Wilde en de Vries
gaan echter niet accoord met de voor
dracht en brengen zoo bar de klad
in de behandeling, dat na heel veel
gepraat B. en W. niet anders kunnen
doen dan hun voordracht in le trek
ken en te beloven met een nieuwe uit
te zullen komen nog Vóór Nieuwjaar.
De Raaa benoemt lot lid van de
Commissie tot wering van Schoolver
zuim Pastoor Boonekamp in de vaca
tur e-Snetlage.
ivan den Minister van Arbeid is eene
circulaire ingekomen, de gemeeiïte ult-
nooeïigena zich aan te sluiten bij' eene
regeling, waaraoor ae uitgeputte werk
foozenkasscn weer genoegzaam gevuld
worden. "Tot 'het noodige bedrag draagt
de gemeente een rferde bij. 'Hoewel
zeer nooae, althans door sommigen,
wordt het accoord aanvaard.
Van het R. K. Par. Kerkbestuur is
het verzoek ingekomen om f 1500 sub
sidie ter tegemoetkoming in de kosten
voor het Bewaarschoolonderwijs.
De Raad keurt goed het voorstel
van B. en W. om 'f 1400 toe te staan
evenals verleden jaar.
Op een verzoek van het Witte Kruis
afd. Beverwijk, om subsidie, wordt
voorloopjg niet ingegaan, omdat wij
onze Majella-vereeniging hebben, die
volQoenae werkt in het belang van
allen, zonaer onderscheid van ge
zin Clffi.
Bij de rondvraag kwam de heer
Beentjes volgens gewoonte aan liet
woord over den toestand van een weg
en de middelen om in den nood te
voorzien.
De heer de Wilde stelde o. m. de
vraag of nel gewicht van het brood
binnenkort niet hij verordening vast
gesteld zal worden.
B. en W. hebben deze zaak reeds
in handen.
Nog brengt de heer de Wilde het
gesprek op de vleeschkeuring en de
distributiekoston, waarbij' o. m. vol
gens hem een post van f 1500, welke te
Beverwijk thuishoorde, h;er vaar vol
daan geboekt staal
De Voorzitter stelt opheldering in
net vooruitzicht en geeft reeds eeni'ge
verklaring van het geval.
Nadat de lieer Baldns ons verteld
heeft hoe hij 't aan den slok heeft
gehad met een volgens hem ongemak-
keiij'ken mijnheer Mientjes op Heems-
kerkerduin en dit over slootenschouw,
wegtoeslanden en grasmaaien, sluit de
Voorzitter deze geanimeerde vergade
ring.
i—i gur g. Stand van 2 t.m. 15
Dec. Geboren: d. v. H. J. Heester-
neet Vn Tr- Bonles. z, v. Aid.
v. Woeslk en With. Terra. d. v.
Jol». Kranendonk en "E. Schipper.
z. v. P. Koper en Joh. W. Vendel.
d. v. Joh. Koedijk en Tr. Rijs.
d. v. P. Voorin eer en M. J. Verdonk.
z. v. Nic. Limmen en G. M. Kuijer.
Ondertrouwd: Joh. Nijman, 28 j. en
Apollonia Kriek, 24 j.
Overleden: Wed. W. de Ruij'ter
Tuijnman, 84 j. Jac. Bleeker, 73 j.
BEEMSiTJER.
HEEM STER. R. K. Kiesvereeni-
ging'. Donderdagavond vergaderde
do R.. K. Kiesvereeniging'.
De voorzitter de heer J. J. Groot
opent de vergadering met gebod ein
heet allen hartelijk welkom, in het
bijaonder de talrijke aanwezige vrou
wen en mevr. Bronsveld-Vitrmga,
die dezen avond een spreekbeurt aou
vervullen, spreekt de hoop uit, dat
zij hier een aandachtig gehoor zal
vinden en geeft het woord aan Mevr.
Bronsveld.
Spreekster wijst er op, hoe groot
de veranderingen zijn die in liet
openbare leven zijn gekomen. Zoo
dat ook nu de vrouwen aan politiek
moeten gaan doen. Maar wat ook
verandert.de roeping der vrouw blijft
altijd dezelfde en wat is de roeping
der vrouw?
Een leek'en-apastolaat, Christus'
leer en liefde breng?n aan anderen,
dat is 'ook de taak der Roomsche
vrouw in "het openbare leven, want
wie zal beter kunnen spreken tot de
vrouwen, dan de vrouw zelf? Haar
stem dringt vaak door waar zelfs
een priester geen toegang1 hoeft.
Het zal bij de verkiezingen in 1922
'dan ook' niet gaan om een bepaald
programma noch om' personen, maar
om Christus naar varan te brengen.
Geen bezwaren mogen de vrouwen
die in het politieke leven ©en taak
te vervullen hebben, weerhofudsm
van die taak'. Oiok de huismoeders
de moeder van groote gezinnen, heb
ben in deze een taak te vervullen.
Waarvoor is die hulp van de vrouw
in het politieke leven noodig? Om
dat d© socialisten en communisten
zich overal indringen, om hunne be
ginselen ingang te boen vinden, be
ginseien die voor ons zoo verderfe
lijk Zij'n.
Wat willen de socialisten en oom
munisten dan wel?
Ziij willen algeheele „gelijkstel
ling" van man en vrouw, „gelijke"
rechten en plichten, dezelfde werk
zaamheden moeten zij verrichten,
alhoewel de natuur zich daar tegen
verzet, de vrouw is voor zware han-
dien-arbeid niet geschikt.
„Die gehuwde vrouw mo-et zelf
dien klotst kunnen verdienen om zoo
doende in geemen debet van de man
afhankelijk te zfij'n; wij ©isohen al
geheele gelijkstelling', Van man en
vrouw, en handhaving van de ge
huwde vrouw in de fabriek", aldus
sprak Sjize 'Groeneweg het vrouwe
lijk ltd van die fflwecxle Kamer fen
nog wiel uit naajnl van de vrouwen'
in Nederland, alsof er in Nederland
geen Roomsche vrouwen" waren, die
daar ni©fö van moeten hebben. Want
zien wij! naar hetgeen in Rusland
is geschied, daar zijn wetteri gemaakt
waardoor do ouders worden gedwon
gen hunne kinderen die den leef
tijd van drie jaar hebben bereikt,
af te staan aan staatsinrichtingen
die dan de kinderen verder opvoe
den. Roomsche vrouwen bedenkt et
wel, wat het zeggen wil uw. kind
te moeten afstaan.
Gelijkstelling van man en vrouw
beteekent ook afschaffing van het hu
welijk, het huisgezin moet verdwij'
nen, om daarvoor in de plaats te
stellen vrije liefde en staatsopvoe-
dingagestichten.
„Zij doen verstandig die wel moe-
dier maar niet vrouw •oorden",
schreef Kleerekoper in „Het Volk".
Een veel besproken en beschreven
zaak is de moederschapsaorg, die zoo,
wel van socialistische als van Katho
lieke zijde voorgestaan wordt, hoe
wel zeer verschillend.
De socialistische opvatting is deze:
In een wet moet worden vast
gelegd, dat aan vrouwen met een
inkbmen beneden f1000 gratis ver
loskundige hulp en zoo hoodig' ook
geneeskundigen hulp moet worden
verschaft, verder dat zij bij! beval
ling gedurende 10 weken 1 pier
dag ontvangen, gratis baker of ver
pleegster, enz. Gelijkstelling van de
ongehuwde met de gehuwde moeder
Het Katholiek' standpunt in deze is
Dat in elke plaats voldoende ver-
loskuiid'gp hulp aanwezig is en voor
onvermogenden gratis wordt ver
strekt. Dat verloskundige hulp aan
Katholieke vrouwen door Katholie
ke verloskundigen wordt gebracht.
De gelegenheid moet openstellen
voor jonge meisjes om tot verlos
kundige te worden opgeelid.
De verloskundigen moet zoodanig
gesalarieerd zijn, dat zij! gelijk staat
met beroepsverpleegsters.
Willen de Katholieken dan niets
doen voor ongehuwde moeders Ze
ker wij widen de gevallen vrouwen
uit haar schande opheffen, wij' heb
ben reeds lang onae inrichtingen
daarvoor. Gelijkstelling van onge
huwde met gehuwde moeders is voor
de eerst een vrijbrief voor een zede
loos leven, vo.oi' de laatste een
grievende beleediging'.
Wat is nu wel de taak van de
Roomsche vrouw in het politieke le
ven? Spreekster g:eft aan de vol
gende punten::
le. Lid worden van de plaatselijke
R. K. Kiesvereeniging.
2e. Trouw de vergaderingen be
zoeken.
3e. Bij verkiezingen hare stem
uitbrengen op de candidaten der
Katholieken.
4e. Een Katholieke krant lezen
en ook de hoofdartikelen, verslagen
van Tweede Kamer enz.
Verder voor degenen d'e daarvoor
tijd es bekwaamheid hebben, dat
zij die vrouwen zullen bezoeken,
die niet ter vergadering kunnen ko
men, of die Godsdienstig zwak staan
en tenslotte, dat zij door het gebed,
en hiermede kunnen ook de moeders
van kleine kinderen aan medehelpeti
de stille kracht zijn van onze recht-
sche regeering. Dat zij hare kin
deren zal laten bidden tot behoud
van onze rechtsche reg:ering.
De voorzitter verklaart het een
aangename taak aan mevrouw Brons
veld-Vitringa de dank van de ver
gadering over -te brengen, en Sluit
de vergadering op gebruikelijke wijbe
HOOG WATER.
Wegens den hoogen stand van het
zeewater kon daar het terrein aan
den Builenluiendijk in een zee her
schapen was de wedstrijd Hollandia
IScholen niet doorgaan.
Ook de wedstrijd Hollandia VMe-
demblik werd uitgesteld.
TEN BATE DER BEHOEFTIGEN
IN DE DRENTSCHE VENEN.
Ten bate der behoefiigen in de
Drenlsche Venen werd Zondag door
verschillende muziekkorpsen een num
mertje ten boste gegeven en gecollec
teerd voor bovengenoemd doel, door
dames, die hiertoe hun medewerking
verleenden.
Dit nracht natuurlijk in de Zondag
middaguren een groote levendigheid
en Beweging in de zoete Zondagsrust.
De opbrengst echter beantwoordde
ruimscnoots aan het doel en kon na
ailoop van deze muzikale .collecte een
bedrag van ruim f 100 voor de be-
heeftigen der Venen gehoekt worden.
REQUEST AAN DEN RAAD.
Door "de gezamenlijke arbeiders-or
ganisaties (S.D.A.P., R.K. en A.R.) is
aan den Raad der gemeente een re
quest gerient inzake het werkolozen-
vraagstuk.
Zooals reeds gemeld, waren de on-
dernanaelingen met het Dagelijksch Be
stuur afgesprongen en bij' monde van
wethouder de Jonge, zou huilen die
organisaties om mei de werkzaamhe
den worden aangevangen.
Thans echter willen de verschillende
besturen deze kweslie in den Raad ter
spiake brengen, daar zij' wel genegen
waren tot ondernandeling, doch in geen
geval konden ingaan op het uurloon
nen docr welh. de Jonge voorgesteld.
Van albreken der onderhandelingen
hunnerzijds was geen sprake, doch wer
den dezelve afgebroken door welh. de
Jonge, die vermeende, dat waar de ver
schillende Besturen niet ingingen op
het docr hem voorgestelde .uurloon,
lcie onderhandelingen door hem als 'af
gebroken werden beschouwd.
Thans willen echter de besturen '<k«
verschillende organisaties een uilspmm?
uitlokken door den Raad.
We wenschen van harte, dat de ai|
beidirs in deze een succes moge ba)
halen, want een hongerloontje hen aam
geboden, kon onmogelijk worden ga]
accepleerd in deze nog steeds abnor-
male dure tijden.
't Belooft dus Dinsdag ©en interes
sante raadsvergadering le worden.
ONDERAFD. ALKMAAR EN
OMSTREKEN NED. BOND VAN'!
GEMEENTE-AMBTENAREN.
Zaterdag middag w©:d alhier in het
Holfel „De Toelast" een ledenverga
dering van de onderafd. Alkmaar en
Omstreken, Ned. Bond van Gemeen
teambtenaren gehóuden.
De opkomst' was niet groot.
De secretaris leest de notulen die
ongewijzigd vastgesteld worden.
Ingekomen is o.a. een schrijven van
den Voorzitter, waarin deze kennis'
van verhindering .geeft.
Verder zij'n nog ingekomen verschil
lende stukken van meer Huisfioiuide-
fijken aard, waarbij" o.a nog een aan
beveling. tut Het nemen van aandee-
fen in Het pp te riidh'ten biondsge-
fciouw.
Welke stukken voor kennisgeving!
aangenomen worden.
Medegedeeld" wordt 'dat de begroe
ting sluit in ontvangsten en uitgaven
op. f 84.43.
Aldus vastgesteld.
Vefkiiezimg s.fef4nsleidé|nL. Aftre
dend zijn 1 Januari 1922 de heeren
O. TaapHen en A. G. Reis.
Op viOiorsfel van den Heer Fijn wor
den Weide afirecfenden bij acclamatie
Herkozen.
Vervolgens wordt aan de leden ge
legenheid gegeven enkele punten van
bespreking ,Ln te leiden.
Die Heer G. Taapken leidt in de be
spreking „Brug. en Havengelden" be
keken van 'Het standpunt der beurt-
vaart en wijst op de onbillijkHeid der
Hevipordeeling" van Het Iandverkeer.
Sipr. tomt tot de Conclusie clat de je-
geering den slopf moet geven tot ge
heele vrijstelling van Het verkeer.
Voor den inhoud van deze inlei
ding', zie men verder in d'it blad Het
artikel: „Brug- en Havengelden."
Verschillende Jieeren wisselen met
den inleider van gedachte over Het
door Hem in Hesiprekiug! gebfaChïe"
punt
De Heer Fijn (stelf enkele vragen om
trent Hét praicfesdH gebruik van de
versidhïllende systemen (kaart, vast-
boek en losbladen) voor Het bevol
kingsregister.
Verder komen nog in bespreking
Het lOipmaken der kiezerslijsten, steun
aan noodlijdende werkloozenkassen
lager onderwijswet, enz.
De heer Berkhbruwer vraagt' waarom'
<ie pers op deze vergadering tegen
woordig' is.
De Voorzitter voert versdiillende
redenen aan en vestigt de aandiacht
op, dat juist cinbiekendiheid met den
arbeid van de ambtenaren oorzaak van
veer 'misverstand is en aanleiding' tot
v'erkeerde critiek geeft. Wanneer wij
evenwel de pers toestaan onze ver
gaderingen bij te wiomen, dan worden
daardoor d'e parijen nader tot elkan
der gebracht, want meerdere btöemf-
Heid mei onzen arbeid kan alleen weer
waardeering' bijbrengen.
De heer Stoor v.aag'f z)clh' af waarom'
bij de vóórlaatste vergadering alléén
zijn worden :n Het verslag opgenomen
werden, waar tadh' door veel meer
leden vragen gesteld werden, ah liet
zóó moot gaan
De Voorzitter zegt, dat die vergade
ring (door denzeHden verslagg, is
verslagen als thans aanwezig i;. spr.
meent, dat de reden van dit opnemen
van de woorden van d'en Heer Sloof
wel zal 'te wijten geweest züjn aan de
belangrijkheid van diens vragen.
De heer Fijn gelooft, dat de schoen
zich' ergens anders wringt, misschien
meenen de heeren wel dat het Iëzegd
publiek gaat denken dat de amblenaar
die vragen stelt niet ap de hoogte
van zijn vak is. Wielnu, dit is glad
verkeerd, want juist dit vragen getuigt
van correctheid, die niet anders dan
Het algemeen belang ten goede komen
kan.
De Voorzitter betoogt, dat de vra
gen hier niet gesteld worden uit
onwetendheid, maar omidat men de
o. innia die men zL'h eenmaafev - rmd
heeft over een 'bepaalde zaak w;i
toetsen aan die van anderen, om ze
dan meer vasteren vorm' te geven.
Voor de ambtenaren js Het juist laife-
lij'k dat zij trachten zich op deze wijze
meerdere ontwikkeling; in de praetijk
trachten bij te brengen.
'Hierna wordt de rondvraag gehou
den, die echter niets opbrengt.
De Voorzitter sluit de vergadering
en deelt mede diat Het in de bedoeling!
van (hef bestuur ligt, voor de volgende
vergadering een spreker te la.ten ko
men. ,die het een of ander actueel on
derwerp behandelen zak