TWEEDE BLAD HOORN ALKMAAR. Maandag 19 December 1921 Brug- en Havengelden. Provinciaal Hlguw» De brug- en havengelden, de kaai-, doorvaart- en dergelijke gelden, onder welken naain en in welken vorm deze ook mogen worden geheven, hetzij door de gemeente, hetzij door andere publiekrechtelijke lichamen, vallen on der de categorie van belastingen, ge woonlijk bestempeld met don naam restributie's. Deze retributie's zijn rech ten, die geheven worden, voor liet ge bruik of genot van voor den openba- -■en dienst bestemde werken, bezittin gen of inrichtingen, en voor door of vanwege een openbaar lichaam ver strekte diensten. Reeds door het en kel verblijven met een vaartuig in de Gemeente, het gebruik maken van lenig openbaar water, kan de ver plichting tot betaling worden opge- egd. Haven- en kaaigelden worden gehe- en voor het laden en lossen van •aartuigen, het gebruik maken van en kade, het verblijven in een haven, oor sleepbooten voor het aanbrengen if ophalen van vaartuigen, bruggel- len worden geheven voor het passee- >en van een brug: doorvaartgelden wegens het varen door een openbaar water. De Gemeente behoeft bij hef fing van doorvaartrechten aan een brug, die brug niet eens in eigendom te hebben, het is tot het aannemen van eene openbare inrichting voldoende, dat zjj, ofschoon van oorsprong een Hjkswerk en Rijkseigendom geble ven, in gebruik en beheer is bij de Gemeente, en door haar ten dienste van het openbaar verkeer bestemd wordt. De bevoegdheid om havengeld ie vorderen voor het gebruik maken of genot hebben van de openbare wa teren, waterwegen of waterwerken bin een de Gemeente, is niet bepeTkt tot jet geval, dat de restributie gevorderd wordt voor een genot, dat de Gemeen te, zonder die vergoeding, niet bij •naehte is te verschaffen. Om bij de gemeenten te blijven, zijn -eze in vele gevallen tot het heffen van genoemde retributie's overgegaan omdat zij uitgaven hebben, ten aan zien van den aanleg, het onderhoud sn de exploitatie van brüggen, kaden havensen andere in het- belang van de -scheepvaart gemaakte werken. In hoeverre deze heffingen billijk mógen /orden geacht, daarover straks. Vóór de bij de Wet van 30 Decem ber 1920, Staatsblad No. 923 gewijzig de Gemeentewet, mochten de genoem de rechten ter zake van het gebruik of het genot van openbare werken en inrichtingen, die enkel een publiek rechtelijk karakter droegen, slechts worden geheven tot geen hooper be drag, dan vereischt werd tot dekking van de ten laste dér Gemeente ko mende kosten van die werken en in richtingen, of van werken en inrich- lingen welke in rechtstreekschverband daarmede aangelegd of onderhouden varen of werden en waarvoor geen afzonderlijke heffing geschiedde. Vol gens de gewijzigde wet mag thans aen matige winst worden gemaakt, achter moet de heffing zich richten ïaar het gebruik dat van de werken en inrichtingen wordt gemaakt, met dien verstande, dat betaling bij wijze van abonnement kan worden toege staan. Wat onder matige winst wordt verstaan heeft de Gemeenteraad, die dergelijke verordeningen heeft vast te stellen, in eerste instantie uit te ma ken, verder houden Gedeputeerde Sta ten hierop toezicht, terwijl de Kroon in hoogste instantie beslist, of de Ge meente niet te ver gaat. Gedeputeerde Staten hebben toe te zien, en zoo noo- 'lig de Kroon er op te wijzen, dat de ze gemeente-heffingen den doorvoer en den uitvoer naar- en invoer uit an dere gemeenten niet belemmeren. De rem, dat de Gemeentebesturen met deze bepalingen rekening hebben te houden, is gelegen in de verplichting der Gemeente, binnen acht dagen, na dat het besluit tot heffing is genomen, de. heffings-verordening met al de voorschriften betreffende de invorde ring der belasting, voor te dragen aan Gedeputeerde Staten, die de Kroon binnen zes weken na de dagteekening van het besluit verslag uitbrengen. Binnen twee maanden, nadat Gede puteerde Staten daarover verslag heb- oen uitgebracht, beslist de Kroon,, en keurt de verordening al dan niet goed Hoezeer de macht van den Gemeente raad ten aanzien van de plaatselijke verordeningen ook beperkt moge zijn, 'le regeling blijft bij den Raad, in de ze is hij souverein gebleven, de Kroon san slechts haar sanctie aan de ver ordening in haar geheel weigeren, doch kan niet regelend optredeen. Ik wil me thans eens deze heffin gen niet beschouwen enkel uit een oogpunt van het gemeentebelang al- ieen, maar eene kleine beschouwing houden over het standpunt, hetwelk Ie gemeentebesturen tegenover de bin nensehipperij innemen, en de rechtma tigheid dier besturen. Het is van algemeene bekendheid, dat de Gemeenten in de laatste jaren voor enorme uitgaven zijn komen te staan, en bare inkomsten geen gelijken bed konden houden, met de uitgaven, fjie haat doot Rijkswetten, a's gevolg der economische toestanden, werden' opgelegd. Naar alle kanten werd uit gekeken naar nieuwe bronnen van in komsten, om de gemeentelijke uitga ven te kunnen dekken. De plaatselijke directe belastingen werden bijna over al aanzienlijk verhoogd, en gingen zelfs meerdere gemeenten er toe over ook de scheepvaartrechten exorbitant te verhoogen. Dat dit voorbeeld door gemeenten als Leiden en Haarlem ge geven, groote onrust en ontevreden heid bij de beurtvaart veroorzaakte, behoeft nauwelijks gezegd. De gemeenten wierpen als motief op dat de kosten van onderhoud der wa terwerken en alles wat daarbij be hoort, de prijzen der materialen, loo- nen van brug- en sluiswachters, enz. aanzienlijk 'waren gestegen, doch werd bij geen enkel gemeentebestuur ge dacht aan de gevolgen voor de scheep vaart. Van de wijziging der Gemeente wet, dat een kleine winst geoorloofd is, werd maar een al te gretig gebruik gemaakt. Enkele, der grootste gemeenten hebben ingezien, dat de binnenscheep vaart moet worden bevorderd. De gemeente Amsterdam stelt gratis haar gebouwde aanlegsteigers beschik baar. zelfs het onderhoud wordt voor rekening der gemeente genomen. Ook meerdere kleine gemeenten hebben de onbillijkheid eener vervoerbelasting voor de binnenscheepvaart ingezien en heffen tot heden geen brug-, ha ven-. of doorvaartgelden. Het is ontegenzeggelijk waar, dat eene verhooging van rechten niet on middellijk het gemeentebelang zal scha den. noch de scheepvaart hierdoor di rect aanmerkelijk zalverminderen, doch de binnenvaart komt reeds in het gedrang, en wanneer alle daarvoor in aanmerking komende gemeenten tot het heffen of verhooging van scheep vaartrechten overgingen, dan zou wel dra de beurtvaart niet meer kunnen eoncurreeren met het onbelast verkeer te land. De doorvoerbelasting drukt op andere plaatsen, waarbeen het ver keer te water dwingend leidt. De ge meentebesturen zondigen bijna alle te gen artikel 238 der Gemeentewet, door de hooge heffingen wordt de doorvoer en de uitvoer naar, en invoer uit ande re gemeenten belemmerd, de Regee ring schijnt blind. Een schip van 19 ton betaalt van den Langendijk naar Rotterdam heen en terug nu reeds 17.90 aan brug- en doorvaartgelden Wanneer in alle gemeenten langs dit vaarwater deze rechten werden gehe ven, dan zou dit bedrag 35.80 wor den. De gemeentebesturen zijn te kort zichtig, en zoo zij al meenen, het ge meentebelang te dienen, het algemeen landsbelang wordt niet ingezien, wordt schromelijk verwaarloosd. Van alle kanten wordt gestreefd naar eene verlaging van prijzen, door Handel- en Industrie wordt niét het minst aangedrongen op verlaging van vrachten. De binnenbeurtvaart moet rekening houden, met de te betalen rechten, en kan bij verhooging onmo gelijk tot vrachtverlagingen overgaan. De verhoogde vaartgelden worden ten slotte door Handel en Industrie be taald, deze onkosten verhoogen onte genzeggelijk den koopprijs van een ar tikel. Aan den eenen kant worden Handel en Industrie, waaraan vele ge meenten haar bloei hebben te danken, zwaarder belast, en aan den anderen kant zal de beurtvaart langzamerhand de concurrentiestrijd tegen het verkeer te land niet meer kunnen volhouden. Dat de gemeenten en Regeering moch ten inzien, dat dergelijke belastingen voor de beurtvaart moeten leiden tot geheele desorganisatie van het verkeer te water, wat wel de grootste ramp voor een land mag heeten, het ware te wenschen. Wat vooral in den laatsten tijd sterk in het oog springt, is de on rechtvaardigheid van het onbelast-zijn van het verkeer te land tegenover de hooge belasting op het verkeer te wa ter. Het verkeer te land is grooten- deels vrij. De Regeering, die zelf- het voorbeeld gaf de Rijkstollen op te hef fen, drong bij Provinciale- en Gemeen tebesturen er steeds op aan, de tollen afte schaffen. Vele gemeenten zijn hiertoe allengs overgegaan. Bij menig R;jksweer geschiedt de overgang kos teloos. Behalve de spoorwegen, waarte gen, indien de op de scheepvaart ko mende lasten onhoudbaar worden, niet meer zal zijn te eoncurreeren, zullen de vrachtauto's de beurtvaart groot na deel berokkenen. Concurrentie moet er zijn. De beurt vaart ziet nimmer tegen eerlijke .con currentie op, maar waar zwaarbeladen vrachtauto's, verhuiswagens en derge lijke dagelijks de gemeentelijke bestra tingen en bruggen vernielen en vrij uit gaan, terwijl de walbesehoeiing daar het voorbij varen van een schip, stellig niet méér heeft te lijden, de min ste beschadiging aan een brug door een schipper duur moet worden be taald wordt het Iandverkeer sterk be voordeeld. Deze onbillijkheden, moe ten verdwijnen. Is het niet merkwaar dig, dat bijvoorbeeld goederen vanaf de waterzijde op een particulier erf gebracht aan belasting onderworpen worden, en diezelfde goederen vanaf het spoorweg-emplacement per as van de straatzijde op dat zelfde erf ge bracht vrij zijn? In het algemeen vraagt de vaart niet om bruggen, ze zijn slechts hin derpalen; de bruggen zijn er ten gerie ve van liet Iandverkeer, en. is het een grove onrechtvaardigheid, dat in vele gevallen van de scheepvaart bruggel den worden geheven, die feitelijk moes ten worden betaald door het iandver keer, dat ook oorzaak is van de slijta ge dér bruggen en van het onderhoud Wanneer men zuiver zou willen na gaan, wie de belasting feitelijk moet betalen, zou men zich de vraag moeten 'stellen, vwat is er het eerst geweest, de weg ot het vaarwater. Was de weg' het eerst aangelegd, dan is de brug gemaakt ten gerieve van het verkeer te water, en de scheepvaart zou heb ben te betalen, en omgekeerd, indien het vaarwater reeds bestond toen de weg werd aangelegd, zou het verkeer te land de lasten moeten dragen, want de slijtage aan de bruggen wordt zoo wel veroorzaakt door het verkeer over do brug, als door het water en door het ophalen en neerlaten der bruggen. Doch deze maatstaf zou alleen maar kunnen gelden voor de bruggelden. In bet algemeen is het verkeer in ons land nog niet zooals het wezen moet, het is een landsbelang, dat het verkeer door 't geheele land vrij is, alleen dan kunnen Handel, Nijverheid en Scheep vaart zich vrij ontwikkelen. Zooals thans de toestand is zijn er gebieden, waar tol geheven wordt, waar de han del bemoeilijkt wordt, en zijn er even eens streken waar het verkeer te wa ter geheel vrij is, waar Handel en Nij verheid zich vrij kunnen ontwikkelen. Maar om de vrijheid te water te verkrijgen, dit zal in een tijd als deze waarin de gemeenten hare inkomsten zoo noode kunnen missen, niet gemak kelijk zijn. Vooral bij de groote steden zal hiertegen groote tegenstand wor den ondervonden, en zullen hare be sturen gaarne eene tegemoetkoming in de kosten blijven genieten voor de ve le offers, welke zij zich moeten ge troosten voor de zorg van een behoor lijk verkeer te land en te water. De geheele vrijstelling van het verkeer, de Regeering zal hiertoe den stoot moeten geven. Heffingen op alle wer ken in het belang van het verkeer tot stand gebracht moeten niet meer zijn toegelaten, wetswijziging zal hieraan moeten voorafgaan. Of de gemeenten worden wederom met hooge uitgaven belast; óf het Rijk moet alles aan zich trekken en de kos ten van aanleg en onderhoud geheel voor zijne rekening nemen. Wanneer de thans in artikel 238 der Gemeente wet genoemde scheepvaartrechten daaruit worden gelicht, deze heffingen niet meer worden toegelaten, zou zeer goed voor elke gemeente zijn na te gaan, welke meerdere uitgaven hier door voor de gemeente ontstaan. De Regeering kan dan overwegen, of zij de kosten geheel dan wel gedeeltelijk wil vergoeden. G. TAAPKEN, Bergen. HEEMSKERK. HEEMSKERK. Raadsvergadering. De Raad dezer gemeente vergaderde Vrijdagmorgen voltallig onder Burge meester A. Sereh Van den secretaris van het Centr. Arbeidsbureau is een schrijven inge komen, houdende verzoek oim het sala ris van den heer Ilenneman, correspon dent der Arbeidsbemiddeling, te bren gen van 175 op f-150, zijnde het mini mum daarvoor aangegeven. Bezwaren worden aangevoerd door do lieer en de Vries en de Wilde, welke laatste f 100 voorstelt. Ten slotte wordt de lieer Henneman Ier toelichting binnengeroepen en stelt o. m. de heer dte Wilde den ambtenaar verschillende vragen, zoowel <lat de heer de Wilde bij de gehouden stem ming zich tegen 1' 150 verklaart. Tegen waren ook de hoeren Baltus en do Vries, Van den heer Hulsman is een ver zoek ingekomen om Rijkssteun voor woningbouw en tevens tiypoihecair crediet. De Raad besluit na eenige discussie zich niet dien administratieven romp slomp op den hals te halen, wijl die heer Huisman toch ook pas de eerste aanvrager is en het in principe beter is er dan heelemaal niet miee te be ginnen, ook al met het oog op de finan cieel e vera-n twoo rdelij kheid; Gedep. Staten staan er nog altijd op, dat aan dr. Langeveld pensioen toeslag verleend zal worden. De Voorzitter breekt ook thans weer een lansje voor dit blijk van erkenning voor bewezen diensten. De Baad houdt echter vast aan zijn gevoelen, dat in* deze bezuinigd moet worden.. Wel haalt de heer de Vries, die Voor uen toeslag is, er het standpunt van den Raad tegenover het echtpaar de Jong bij, maar de heer Schuld rectifi ceert dit door de bemerking, dat deze menschen noodlijdend zijn, wat met den dokter niet het geval is. De grocte meerderheid verwerpt dan ook het voorstel van den Voorzitter om oen toeslag alsnog te verleenen. De Voorzitter deelt mede, dat de •tarieven van het Eleclrisch Bedrijf her- zton moeten worden. B. en W1, zijn voor verlaging van krachtstroomprij- zen. om de concurrentie der omlig gende gemeenten. Nachlgroctkracütstroam zou ver laagd worden van 20 op 15 ct. per K.W.U. De dagstroom zou moeten lioslen 18 ct. voor gebruik onder de 1000 K.W.17 ct tusschem 1000—2000; 16 ct 2000—3000; 15 ct. 3000—4000; 14 ct 4000—5000 en 13 ct. 25000 K.1WI1 en daarooven. De Raad keurt deze regeling goed. Teneinde te voorkomen, dat de maximale slroomlevering overschreden wordt, zal gebruik bulten de gestelde uren streng' tegengegaan .worden en besluit de Raad boeten op te leggen van f25 voor ongeoorloofd gebruik van kleinkrachlslroom en f 50 voor gebruik van stroom voor motoren. Op het ent- dekken van zulke gevallen wordt voor de betrokken ambtenaren een premie \an f 5 gesteld. i I 'Alle leden van het Algemeen Arm bestuur treden af, ingaahjfto 1 JjAJh 1922^ jiïi moet dus 'een benoeming plaats hebben. B[, en Wi. hebben volgens het reglement een voordracht van 5 dub beltallen opgemaakt en zal da Raad dus daarover moeten stemmen. De Raaa vindt goed, dat er voortaan 5 leden inplaats van 4 zullen rijn. De faeeren de Wilde en de Vries gaan echter niet accoord met de voor dracht en brengen zoo bar de klad in de behandeling, dat na heel veel gepraat B. en W. niet anders kunnen doen dan hun voordracht in le trek ken en te beloven met een nieuwe uit te zullen komen nog Vóór Nieuwjaar. De Raaa benoemt lot lid van de Commissie tot wering van Schoolver zuim Pastoor Boonekamp in de vaca tur e-Snetlage. ivan den Minister van Arbeid is eene circulaire ingekomen, de gemeeiïte ult- nooeïigena zich aan te sluiten bij' eene regeling, waaraoor ae uitgeputte werk foozenkasscn weer genoegzaam gevuld worden. "Tot 'het noodige bedrag draagt de gemeente een rferde bij. 'Hoewel zeer nooae, althans door sommigen, wordt het accoord aanvaard. Van het R. K. Par. Kerkbestuur is het verzoek ingekomen om f 1500 sub sidie ter tegemoetkoming in de kosten voor het Bewaarschoolonderwijs. De Raad keurt goed het voorstel van B. en W. om 'f 1400 toe te staan evenals verleden jaar. Op een verzoek van het Witte Kruis afd. Beverwijk, om subsidie, wordt voorloopjg niet ingegaan, omdat wij onze Majella-vereeniging hebben, die volQoenae werkt in het belang van allen, zonaer onderscheid van ge zin Clffi. Bij de rondvraag kwam de heer Beentjes volgens gewoonte aan liet woord over den toestand van een weg en de middelen om in den nood te voorzien. De heer de Wilde stelde o. m. de vraag of nel gewicht van het brood binnenkort niet hij verordening vast gesteld zal worden. B. en W. hebben deze zaak reeds in handen. Nog brengt de heer de Wilde het gesprek op de vleeschkeuring en de distributiekoston, waarbij' o. m. vol gens hem een post van f 1500, welke te Beverwijk thuishoorde, h;er vaar vol daan geboekt staal De Voorzitter stelt opheldering in net vooruitzicht en geeft reeds eeni'ge verklaring van het geval. Nadat de lieer Baldns ons verteld heeft hoe hij 't aan den slok heeft gehad met een volgens hem ongemak- keiij'ken mijnheer Mientjes op Heems- kerkerduin en dit over slootenschouw, wegtoeslanden en grasmaaien, sluit de Voorzitter deze geanimeerde vergade ring. i—i gur g. Stand van 2 t.m. 15 Dec. Geboren: d. v. H. J. Heester- neet Vn Tr- Bonles. z, v. Aid. v. Woeslk en With. Terra. d. v. Jol». Kranendonk en "E. Schipper. z. v. P. Koper en Joh. W. Vendel. d. v. Joh. Koedijk en Tr. Rijs. d. v. P. Voorin eer en M. J. Verdonk. z. v. Nic. Limmen en G. M. Kuijer. Ondertrouwd: Joh. Nijman, 28 j. en Apollonia Kriek, 24 j. Overleden: Wed. W. de Ruij'ter Tuijnman, 84 j. Jac. Bleeker, 73 j. BEEMSiTJER. HEEM STER. R. K. Kiesvereeni- ging'. Donderdagavond vergaderde do R.. K. Kiesvereeniging'. De voorzitter de heer J. J. Groot opent de vergadering met gebod ein heet allen hartelijk welkom, in het bijaonder de talrijke aanwezige vrou wen en mevr. Bronsveld-Vitrmga, die dezen avond een spreekbeurt aou vervullen, spreekt de hoop uit, dat zij hier een aandachtig gehoor zal vinden en geeft het woord aan Mevr. Bronsveld. Spreekster wijst er op, hoe groot de veranderingen zijn die in liet openbare leven zijn gekomen. Zoo dat ook nu de vrouwen aan politiek moeten gaan doen. Maar wat ook verandert.de roeping der vrouw blijft altijd dezelfde en wat is de roeping der vrouw? Een leek'en-apastolaat, Christus' leer en liefde breng?n aan anderen, dat is 'ook de taak der Roomsche vrouw in "het openbare leven, want wie zal beter kunnen spreken tot de vrouwen, dan de vrouw zelf? Haar stem dringt vaak door waar zelfs een priester geen toegang1 hoeft. Het zal bij de verkiezingen in 1922 'dan ook' niet gaan om een bepaald programma noch om' personen, maar om Christus naar varan te brengen. Geen bezwaren mogen de vrouwen die in het politieke leven ©en taak te vervullen hebben, weerhofudsm van die taak'. Oiok de huismoeders de moeder van groote gezinnen, heb ben in deze een taak te vervullen. Waarvoor is die hulp van de vrouw in het politieke leven noodig? Om dat d© socialisten en communisten zich overal indringen, om hunne be ginselen ingang te boen vinden, be ginseien die voor ons zoo verderfe lijk Zij'n. Wat willen de socialisten en oom munisten dan wel? Ziij willen algeheele „gelijkstel ling" van man en vrouw, „gelijke" rechten en plichten, dezelfde werk zaamheden moeten zij verrichten, alhoewel de natuur zich daar tegen verzet, de vrouw is voor zware han- dien-arbeid niet geschikt. „Die gehuwde vrouw mo-et zelf dien klotst kunnen verdienen om zoo doende in geemen debet van de man afhankelijk te zfij'n; wij ©isohen al geheele gelijkstelling', Van man en vrouw, en handhaving van de ge huwde vrouw in de fabriek", aldus sprak Sjize 'Groeneweg het vrouwe lijk ltd van die fflwecxle Kamer fen nog wiel uit naajnl van de vrouwen' in Nederland, alsof er in Nederland geen Roomsche vrouwen" waren, die daar ni©fö van moeten hebben. Want zien wij! naar hetgeen in Rusland is geschied, daar zijn wetteri gemaakt waardoor do ouders worden gedwon gen hunne kinderen die den leef tijd van drie jaar hebben bereikt, af te staan aan staatsinrichtingen die dan de kinderen verder opvoe den. Roomsche vrouwen bedenkt et wel, wat het zeggen wil uw. kind te moeten afstaan. Gelijkstelling van man en vrouw beteekent ook afschaffing van het hu welijk, het huisgezin moet verdwij' nen, om daarvoor in de plaats te stellen vrije liefde en staatsopvoe- dingagestichten. „Zij doen verstandig die wel moe- dier maar niet vrouw •oorden", schreef Kleerekoper in „Het Volk". Een veel besproken en beschreven zaak is de moederschapsaorg, die zoo, wel van socialistische als van Katho lieke zijde voorgestaan wordt, hoe wel zeer verschillend. De socialistische opvatting is deze: In een wet moet worden vast gelegd, dat aan vrouwen met een inkbmen beneden f1000 gratis ver loskundige hulp en zoo hoodig' ook geneeskundigen hulp moet worden verschaft, verder dat zij bij! beval ling gedurende 10 weken 1 pier dag ontvangen, gratis baker of ver pleegster, enz. Gelijkstelling van de ongehuwde met de gehuwde moeder Het Katholiek' standpunt in deze is Dat in elke plaats voldoende ver- loskuiid'gp hulp aanwezig is en voor onvermogenden gratis wordt ver strekt. Dat verloskundige hulp aan Katholieke vrouwen door Katholie ke verloskundigen wordt gebracht. De gelegenheid moet openstellen voor jonge meisjes om tot verlos kundige te worden opgeelid. De verloskundigen moet zoodanig gesalarieerd zijn, dat zij! gelijk staat met beroepsverpleegsters. Willen de Katholieken dan niets doen voor ongehuwde moeders Ze ker wij widen de gevallen vrouwen uit haar schande opheffen, wij' heb ben reeds lang onae inrichtingen daarvoor. Gelijkstelling van onge huwde met gehuwde moeders is voor de eerst een vrijbrief voor een zede loos leven, vo.oi' de laatste een grievende beleediging'. Wat is nu wel de taak van de Roomsche vrouw in het politieke le ven? Spreekster g:eft aan de vol gende punten:: le. Lid worden van de plaatselijke R. K. Kiesvereeniging. 2e. Trouw de vergaderingen be zoeken. 3e. Bij verkiezingen hare stem uitbrengen op de candidaten der Katholieken. 4e. Een Katholieke krant lezen en ook de hoofdartikelen, verslagen van Tweede Kamer enz. Verder voor degenen d'e daarvoor tijd es bekwaamheid hebben, dat zij die vrouwen zullen bezoeken, die niet ter vergadering kunnen ko men, of die Godsdienstig zwak staan en tenslotte, dat zij door het gebed, en hiermede kunnen ook de moeders van kleine kinderen aan medehelpeti de stille kracht zijn van onze recht- sche regeering. Dat zij hare kin deren zal laten bidden tot behoud van onze rechtsche reg:ering. De voorzitter verklaart het een aangename taak aan mevrouw Brons veld-Vitringa de dank van de ver gadering over -te brengen, en Sluit de vergadering op gebruikelijke wijbe HOOG WATER. Wegens den hoogen stand van het zeewater kon daar het terrein aan den Builenluiendijk in een zee her schapen was de wedstrijd Hollandia IScholen niet doorgaan. Ook de wedstrijd Hollandia VMe- demblik werd uitgesteld. TEN BATE DER BEHOEFTIGEN IN DE DRENTSCHE VENEN. Ten bate der behoefiigen in de Drenlsche Venen werd Zondag door verschillende muziekkorpsen een num mertje ten boste gegeven en gecollec teerd voor bovengenoemd doel, door dames, die hiertoe hun medewerking verleenden. Dit nracht natuurlijk in de Zondag middaguren een groote levendigheid en Beweging in de zoete Zondagsrust. De opbrengst echter beantwoordde ruimscnoots aan het doel en kon na ailoop van deze muzikale .collecte een bedrag van ruim f 100 voor de be- heeftigen der Venen gehoekt worden. REQUEST AAN DEN RAAD. Door "de gezamenlijke arbeiders-or ganisaties (S.D.A.P., R.K. en A.R.) is aan den Raad der gemeente een re quest gerient inzake het werkolozen- vraagstuk. Zooals reeds gemeld, waren de on- dernanaelingen met het Dagelijksch Be stuur afgesprongen en bij' monde van wethouder de Jonge, zou huilen die organisaties om mei de werkzaamhe den worden aangevangen. Thans echter willen de verschillende besturen deze kweslie in den Raad ter spiake brengen, daar zij' wel genegen waren tot ondernandeling, doch in geen geval konden ingaan op het uurloon nen docr welh. de Jonge voorgesteld. Van albreken der onderhandelingen hunnerzijds was geen sprake, doch wer den dezelve afgebroken door welh. de Jonge, die vermeende, dat waar de ver schillende Besturen niet ingingen op het docr hem voorgestelde .uurloon, lcie onderhandelingen door hem als 'af gebroken werden beschouwd. Thans willen echter de besturen '<k« verschillende organisaties een uilspmm? uitlokken door den Raad. We wenschen van harte, dat de ai| beidirs in deze een succes moge ba) halen, want een hongerloontje hen aam geboden, kon onmogelijk worden ga] accepleerd in deze nog steeds abnor- male dure tijden. 't Belooft dus Dinsdag ©en interes sante raadsvergadering le worden. ONDERAFD. ALKMAAR EN OMSTREKEN NED. BOND VAN'! GEMEENTE-AMBTENAREN. Zaterdag middag w©:d alhier in het Holfel „De Toelast" een ledenverga dering van de onderafd. Alkmaar en Omstreken, Ned. Bond van Gemeen teambtenaren gehóuden. De opkomst' was niet groot. De secretaris leest de notulen die ongewijzigd vastgesteld worden. Ingekomen is o.a. een schrijven van den Voorzitter, waarin deze kennis' van verhindering .geeft. Verder zij'n nog ingekomen verschil lende stukken van meer Huisfioiuide- fijken aard, waarbij" o.a nog een aan beveling. tut Het nemen van aandee- fen in Het pp te riidh'ten biondsge- fciouw. Welke stukken voor kennisgeving! aangenomen worden. Medegedeeld" wordt 'dat de begroe ting sluit in ontvangsten en uitgaven op. f 84.43. Aldus vastgesteld. Vefkiiezimg s.fef4nsleidé|nL. Aftre dend zijn 1 Januari 1922 de heeren O. TaapHen en A. G. Reis. Op viOiorsfel van den Heer Fijn wor den Weide afirecfenden bij acclamatie Herkozen. Vervolgens wordt aan de leden ge legenheid gegeven enkele punten van bespreking ,Ln te leiden. Die Heer G. Taapken leidt in de be spreking „Brug. en Havengelden" be keken van 'Het standpunt der beurt- vaart en wijst op de onbillijkHeid der Hevipordeeling" van Het Iandverkeer. Sipr. tomt tot de Conclusie clat de je- geering den slopf moet geven tot ge heele vrijstelling van Het verkeer. Voor den inhoud van deze inlei ding', zie men verder in d'it blad Het artikel: „Brug- en Havengelden." Verschillende Jieeren wisselen met den inleider van gedachte over Het door Hem in Hesiprekiug! gebfaChïe" punt De Heer Fijn (stelf enkele vragen om trent Hét praicfesdH gebruik van de versidhïllende systemen (kaart, vast- boek en losbladen) voor Het bevol kingsregister. Verder komen nog in bespreking Het lOipmaken der kiezerslijsten, steun aan noodlijdende werkloozenkassen lager onderwijswet, enz. De heer Berkhbruwer vraagt' waarom' <ie pers op deze vergadering tegen woordig' is. De Voorzitter voert versdiillende redenen aan en vestigt de aandiacht op, dat juist cinbiekendiheid met den arbeid van de ambtenaren oorzaak van veer 'misverstand is en aanleiding' tot v'erkeerde critiek geeft. Wanneer wij evenwel de pers toestaan onze ver gaderingen bij te wiomen, dan worden daardoor d'e parijen nader tot elkan der gebracht, want meerdere btöemf- Heid mei onzen arbeid kan alleen weer waardeering' bijbrengen. De heer Stoor v.aag'f z)clh' af waarom' bij de vóórlaatste vergadering alléén zijn worden :n Het verslag opgenomen werden, waar tadh' door veel meer leden vragen gesteld werden, ah liet zóó moot gaan De Voorzitter zegt, dat die vergade ring (door denzeHden verslagg, is verslagen als thans aanwezig i;. spr. meent, dat de reden van dit opnemen van de woorden van d'en Heer Sloof wel zal 'te wijten geweest züjn aan de belangrijkheid van diens vragen. De heer Fijn gelooft, dat de schoen zich' ergens anders wringt, misschien meenen de heeren wel dat het Iëzegd publiek gaat denken dat de amblenaar die vragen stelt niet ap de hoogte van zijn vak is. Wielnu, dit is glad verkeerd, want juist dit vragen getuigt van correctheid, die niet anders dan Het algemeen belang ten goede komen kan. De Voorzitter betoogt, dat de vra gen hier niet gesteld worden uit onwetendheid, maar omidat men de o. innia die men zL'h eenmaafev - rmd heeft over een 'bepaalde zaak w;i toetsen aan die van anderen, om ze dan meer vasteren vorm' te geven. Voor de ambtenaren js Het juist laife- lij'k dat zij trachten zich op deze wijze meerdere ontwikkeling; in de praetijk trachten bij te brengen. 'Hierna wordt de rondvraag gehou den, die echter niets opbrengt. De Voorzitter sluit de vergadering en deelt mede diat Het in de bedoeling! van (hef bestuur ligt, voor de volgende vergadering een spreker te la.ten ko men. ,die het een of ander actueel on derwerp behandelen zak

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1921 | | pagina 5