ONS BLAD J. R. BUITENLAND. VRIJDAG 3 FEBRUARI 1922 14e JAARGANG BS Abonnementsprijs: Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: SSE, Advertentieprijs: De Washlngtonsche Conferentie. ^raHTaTonné-s wordt op aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,—, f 400,—, f 200,-, t 100,—, f 60,-, f 35,—, f 15.— ROOD MERK BLAUW MERK GROEN MERK ËEtë. BUITEML. BERICHTEN. i No. 400 N00RD-H0LLANDSCH DAGBLAD SS per kwartaal voor Alkmaar T f 2. /oor bui'en Alkmaar 12 85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0 60 f hooger. No. 433 633 Van 1 5 regels f 1.25; eikeregel meer f 0.25; Reclames per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod" bij voor uitbetaling per plaatsing f 0.60 Het komt mij voor dat hot Amsterdamsche stadsbestuur moer het belang dor taxi- r maatschappijen dan dat van het publiek op /ET VERKEERSWEZEN IN PARIJS EN 00g heeft. De concurrentie is er zoo IN HOLLAND. g0ed als uitgesloten, slechts enkele onder- Half Jee'4 rijden, sedert enkete dagen, de nemingen hebben het recht met hun wagens zware ai.'to-' rssen langs de groote boule- je vaste standplaatsen in te nemen, ards, kruipen lusteloos naar het hoog- Welk een tegenstelling met de vroegere gelegen Mout Marlre en razen met hun ,5aapjes", toen het publiek steeds in bescher- jiïlbelc vracht, door de^ stillere wijken van mjng werd genomen tegen de voerlieden, Parijs. Men behoeft niet meer te wachten prjjz€n eveneens van bovenaf werden op de vaste halteplaatsen, met moeite een vastgesteld, maar zoo laag mogelijk, ten ge- volgnumme? fe» veroveren, of als een Haag- rieVe van het publiek. Overvragen werd sche ve*- ^rrsagent, met de armen te (]00r <je politie streng tegengegaan, thans zw'aaien, om op een niet verplicht halte- overvragen de maatschappijen op hoog ge punt, den conducteur lot stilstaan te dwin- zags jang altijd volkomen met eigen ia- gen. Met open armen ontvangt de conduc- stemming. Beter een half dan een leege leur zijn betalende gasten, die hij anders, heter een rijdende taxi tegen lager la- nauwelks met een blik, verwaardigt te jan ££n jn rust<v tegen hoog, dat nie- groclen. mand betaalt. De tarieven zijn verhoogd, meer dan ver- parijs reglementeert eveneens het ge dubbeld en bet toch reeds zoo dure leven, meentebes tuur het taxi-bedrijf, bepaalt eén maakt de menschen huiverig, het misschien minimum tarief, wijst de standplaatsen aan, wel billijke, maar ontzaglijke hooge ver- maar de concurrentie is niet tot bepaalde li- voerloon Ie betalen. chamen beperkt. De praktijk wijst uit, dat De oerslc klas vooral moet het ontgelden, naarmate er meer wagens zijn, er meer ge- vandaar de half leege wagens,^ die zelfs op reden wordt, als de tarieven blijven binnen de meest drukke uren, voorbij rollen. een redelijke grens en deze wordt hier, be- Een ongewoon gezicht dat aller aaildacht halve in de nachtelijke uren, niet overschre- .■rekf, en wijst op;een mislukte poging van de jen. De regeling van het verkeer in den autobus exploitanten het bedrijf rendabel Haag trof in het bijzonder mijn aandacht, te maken. Als gold het een onderlinge af- j-joe druk deden zïj aan, die verkeersagen- ipraak, de voorheen populaire bus te boy- |€n met huil voortdurend armbeweeg, voor motten, zoo eenparig is men in zijn besluit, het minste handkarretje, tegenover de rust loor hel nemen van een ander vervoermid- van hun Parijsche ambtgenooten, die al- del, dc lariefverhooging, zoo spoedig moge- op C€11 kril5ek 00g,enblik hun fluitje lijk ongedaan te maken. De metro voert ons doen hooren en hun slok verheffen, voor den ouden prijs van 30 centimen naar Maar.een Hoilandsehe fietser is dik- uet doel, dat wij wenschen te bereiken en wyjs n0g gevaarlijker dan een Parijsche taxi men moet al een slecht financier zijn, om dus.... en bovendien het klimaat is hier voor een zelfden zit per bus meer dan het milder, zoodat een Parijsche agent het niet dubbele te willen betalen. De taxis varen zoo noodig heeft als zijn Haagsche collega er wel bij, want groepjes-van 3 of 4 perso- door armgezwaai, zijn koude'ledematen t< 'ïen, die botje bij botje leggen, kunnen even verwarmen. Parijs25 Jan. 1922. De overeenkomst 'in zake duik- booten en vergiftige gassen Uctt Washington word-t gemeld -dat se - - Mr. P. v. S. billijk en veel aangenamer per auto den verlangden afstand afleggen, dan voor een even hoog bedrag in de schommelende auto bus plaats te nemen. Zoo staan wij dus voor liet feit dat deze populaire kolossen in enkele dageni hun populariteit hebben ve.rlo- 1 ren en worden nagestaard als-gold het een geheel bijzondere nieuwigheid. Een oplos sing zal er moeten komen, zoowel in het belang van de reizigers als in dat van de exploiteerende maatschappij. liet verkeersvraagstuk is trouwens het n&tor Root, bij het voorstellen van het onderwerp van den dag. Men is overtuigd (inmiddels aangenomen) verdtmg ten aan- cfat het, gelijk thans geregeld, niet blijven zien yamdui'kbooien en vengiff/ige gassen. !:::n. Levensgevaarlijk is op bepaalde uren aöde, dat cynische mensdhen todden voer dm voetganger, een wandeling langs TOOrsp^, da,« oorws, (.e Parijsche straten, een oversteken op de boulevards. Roode banden hebben niet ge- zonden worden geschonden, baal om de veiligheid te verlioogen: zij zijn nl)Jair cynische menschen waren volgens zoo goed als weggevaagd door een enkele Jlenl korlaclsüg. Aangenomen dat regephui, zwart geworden door de voort- voorschriften, regelend liet gebruik der durende druipende olie en benzine' der oorlogsmiddelen, ondier o-oriojfsnoodzaa.k voortjakkerende auto's. Palen met opschrif- zouden tounmen worden geschonden stond L®rh,k°rf me/ WaarSChUrnfn' T tod. hoven dlie voomsclir'sf ten en bo- onmachtig, het verkeer in goede banen te T leiden en do levenszekerheid te waarborgen. ?n de openbare meenrng Een grooter aantal verkeersagenten zal 1 Naties, dlie de regelen der slechts in staat zijn, de gegeven voorschrif- ni®nscSliiievenidÖi«eid schiornden, zotKJen een bn te doen eerbiedigen en dc noodige orde cbraf krijijgen ge-lij ksla and e aiiet naliona- op verschillende punten te doen heerschen. len ondergang. Dc witte stok die zij voeren, is nog steeds het De houding van Frankrijk beste middel om de baan vrij te maken en Qo,-ri,.,i ii,AAri r» i ,i„„ J oaira'iu ineen, die toetreding van Framk- den voetganger zonder vrees van het eene jij», trottoir naar het andere te doen oversteken. v,ootverdrag nieaea-eelend. Juist terug uit Holland, maakt men onwil- vericlaard, dat (het dit loyaal en vol ver- Ickeurig vergelijkingen tusschen toestanden bouwen deed. De Franscihe delegatie zet en prijzen, hier en in het vaderland, er besEsJ en zonder restrictie haar hand Zoo tiof het mij dat de taxis in Amsterdam lecikeiiing ondier, en wait zij Jecikende zaïl alleen voor persopen mei goedgevulde beur- d,oor haar oprecht worden geëerbiedigd zen zijn in het leven geroepen, want de gc- c i logste afstand dien men in 'h dergelijk ver- W,Jed«d- ,SaTr""t. w<?es ,!e teschnhk- voermiddel aflegt, loopt in de guldens, bin?'ep' Nan imperiMiisme, lol Frankrijk Noodgedwongen, om mijn tréin te halen, ^'e"c-1L af en legde den nadruk .op cle nam ik op het Leidscheplein een auto naar °^0T'S' waarvoor Frankrijk liii&t terug- het Centraalstation en betaalde voor dien deinsde. Zonder den oorlog, zeide hij, zou kor len zit twee Hoilandsehe popjes, zonder Frankriuk thans 700.000 ton aan groote fooi. Hier behoort, integendeel, de taxi lot de vrij billijke vervoermiddelen, voor 5 franc legt men een afstand af van minstens drie kwartier gaans en met een franc fooi de chauffeur zeer in zijn nopjes. Men is niet verplicht den eersten niet altijd den besten wagen te nemen en zoekt zich 'n taxi uit, die ons-zoowel om het type van dc machine als van den chauffeur (soms werkelijk verstandig daarop te letten) hel meest verkieselijk voorkomt. In Amsterdam, waar ik die proef, niet opzet, eenige malen nam, wilde men mij steeds dwingen no. 1 te nemen, als gold het de moreelc verplich ting van een kaloüeke kiezer, no. 1 van lijst zijn vertrouwen te schenken. s cue pen hebben, ingevolge liet verdrag zal het er 175.000 ton hebben. Nog voor de conferentie en. zouider d'e in te dienen voonslelil'en af te wachten, heeft Fra.iikiijdc uit eigen beweging meer dan 500.000 «on aan'groote schepen mtgesc/hakeld. Voor- Laan za'l ihet zelfs geen esikader meer heb ben. Dat is zijn imperialisinie ter zee. Frankrijk vraagt slechts een. defensieve maciht ter be-seherming yan zijn kusten en zijn koloniën en Ier handhaving van de verbindingen roef zijn verre bezittingen. Sarraui eindigde met erop te wijzen, dat Frankrijk met de geallieerden wil sa menwerken om een toekomst van vrede op te bouwen, doch die vrede zal slechts dluurzaam en zeker zijn wanneer dege nen, dlie voornemens zijn haar te versto ren, weten, dlat zaj diit niet ongestraft (kun nen doem Aan een telegiam van Reuters bijzon- dieiren dienist over de rede van Sarruut onitlieeiien wij nog, dat deze o.a. zeilde, dat het geeamoufleende spook van een imperialistisch Frankrijk, dat de Duitsche piropaiganda door die wereldi liet paradee- ren, wellich t ©enige argelooze zielen kon bedriegen, maar spoedsig alleen nog meer een gilcimladi zou wekken. De Conferentie te Genua. Do „Peilt Pari'sien" meldt, dait de Frau- scho i"egeening dten Italiaanschen premier heeft meegedieeld de uitnoodigiiing lot dieclneming aan de conferentie ie Genua aan te nemen. Een B. T. A.-telegram uit Parijs ver- duidolijkt -dit bericht als voilgt: Het boriichit van sommige blad len, als zou die F.ran scire regeering gisteren te Rome hebben doen weten, dat 5ij de uH- noodiiging oan deel ie nemen aan do con ferentie te Genua aanvaardde, wordt le- gengeisproiken. Met het bijeenroepen eter confereritie heeft. Bonomi alleen hot l>e- sluiit uitgevoerd', te Cannes genom.en- door de geallieerde mogienidiheden, inet inbegrip van Frankrijk. De Fransche re- geeriing behoeft dus ten aanzien der con ferentie van Genua niet meer. te doen welen, dat zij deze aanvaardt. Het agentschap .Sief. meldt, dat Tsjit- sjerin aan Bono mi telegrafisch de aan wijzing geseind heeft van d'e Russische gedelegeerdenwier namen reedis bekend zijn, mot de toevoeging, dat zij volmacht zullen 'hebber. KABINETSCRISIS IN ITALIë. Een V. D.-bericht, meldt- uit Rome d.# niiiiiisler-presidciit Bonomi bij de opening dier Kamerzitting heeft medegedeeld, da* het K-abkiet, bi verband met dien gewijh rig den parl.amen-l aineni toestand, zijn ont slag bij koning heeft afligediierud/. De groote spoorwegstaking in Duitschland, De staking der spoorwegbeambten, die zooals anen verwachtte, hedenniacht om 12 uur is begonnen, is in West falen en het ohibezette deei van liet Rijnland volkomen ten uitvoer gebracht. De locomotieven werden in de loo'd-sen gereden en de wiren uitgedoofd. De slations, voor zoover ze aniet door po-li tie bezet zijn, werden geslo ten. Aan de staking nemen alle machinisten ideel en een gededite van de stationsbeam])- ten. Jn het spoorweigdislrkt Munster slaat het veikeer volkomen sbil. Met uitzonde ring van de miachin'b".en hs het o verige per soneel bijna gehee'l werkwaMag. De s-poor weg arbeiders nemen tol n.u toe niet aan de staking deel. Men tracht niet behulp van beambten, diie de machines kunnen bedienen, het transport van de aïiernoodiigste levensniid- delien te doen doorgaan. Ook in de spoor- wegdi si rieten Keu'lén, Essen en El'bcrfe'ld ligt het verkeer volkomen st'l. Het is tot mi toe niet mogelijk -het voorgenomen nood-verkcer te doen plaats hebben. Aan de slaking nemen niet alleen Se in de rijks- vakveneenigiiiig georganiseerde beambten,; maar ook 'leden van É«e andere vaikvcieenl- gingen, voor een deel ook arbeiders,' deel. Ook de „oohsLandsarbeólon*' worden, vol gens het parool vain de r ijk s vak vereen:- ging, niet uitgevoerd. De technische nood hulp is hier en daar reeds aan het werk gezet. In Hagen werden bi-Iijcflen aange plakt, waarin de staking wordt gemoti veerd. De cleclriiscihe centrale „Mark", die Hagen en ScIiWejm van stroom aoorziet, maakt reeds lxïkenid dat de sfroo-mlevering van nioigen af zal wordien gestaaikt, 'daar er geen kolentoei'Oer is. In liet bezette gebied heeft het spoor wegverkeer zonder storing voortgang. De iin het bezette gebied komendic trriinen nn»ÜEMTtiv RIlAM^eiJir Het koml mij voor dat hel Amsterdamsche op te bouwen, doch dte vrede mi slechte mduslriegebied, specdaal in Dortmund, is Op grond van de door denJioofdeom- BraltBÊÏi tJlB FKBBABWAi stadsbestuur meer het belang der taxi- dluurzaam en zeker ziin wanneer de«e- volgens de laaltete_teclta de stemmnng missans van politie te Borlijijn bevolen j| TABAK iiKtus[ri-egebiedspeciaal in Dortmund, is volgens de laals'te bericlrten de stemming zeer opgewonden. In RJheine in Westialen is liet station door stakers bezet; er wordt oiKlerlvandeld dver de ontruiiming. Berich ten over onlusten of sabotage zijn tfot nu toe niet ontvangen. De stand van de staking in het Rijnscli- Westfaalsdhe iirdnstraegebied wias iieden- middag om 2 uur ongeveer als volgt: Tusschen DusseidorfKenien en Keulen Duisburg, evenais over Neuss en Aken ivordit een beperkt verkeer in stand ge houden. De lijn DusseidorfEllrerfcld' is volkomen stopgezet. Voorbij Duisburg ligt het grootste gedeelte van bet treinverkeer in he spoorwegidis'trict Essen stil. Hierdoor worden ook de lijnen, (Lie over Oberiiau- senEmmerók naar Holland loopen, ge troffen. Wat bet verkeer van en naar Ne derland betreft, bestaat 'de mogelijkheid van verkeer links van den Rijn over Nijmegen, Ivleef, Neuss en Keulen, doch het verkeer tussohen Nederland cn Zuid- Duitseliïand, dat door het imdustriegelricd gaal, onidcrvinid't Memmering doordat op alle slations van het spoorwegdistriot Frankfort gestaakt wordt. De maatregelen der rijksTOgeerinig op grond van haarr categorische verMaring schijnen totnu toe weinig uitwerking te hebben. Uit FJiberfeld werd gisterenmiddag ver nomen,- (lat ook de lijnen maar Middten- .Dui'tschlan'd over Kassei niet meer bediend worden. Het treinperkeer van Nederland naar Berlijn en Midden-liluitschiand over OMcnzaa.1Rlheiine is reeds voor een deel stopgezet en het is geheel onzeker, of en wanneer treinen naar de Nederlandscilie grens van daar 'kunnen vertrekken, ^s Miid'. dag om 1 uur vernamen wij niït de spoor- woigd'isl rieten Munster en Hannovei', dat het verkeer daar volkomen slil 3'igt, zjoo'dat de mogelijkheid van reizen van Nederland' over Noord-iDmi't'Scibb'nd eveneens isopge. heven. De Berlijnsttlie. correspondeiut van het „Hbl." seinde gisterenmamiddag nog: Hel s'tatóngsparool van de rijksvakvereeniging van spoorwegbeambten is gisternacht en hedienoch'ieud iu Berlijn door de ó:ver- groote meerderheid der machinisten eit tïet technis'obe personeel opgevo'igld. In welken omvang bet overige personeel, de Sta tionschefs, secretarissen, enz. aan de i flaking deelnemen, lts nog.«jet vastgesteld, Dc taking heeft eclvter reeds in baar legejiw»opdagen omvang er toe geleid, dat het gDheel'O spoorwegverkeer in Berlijn stil ligt. Vroeg in dten ochlenid gelukte het nog, enkele treinen naar Hamburg en Hannover te 'laten vertrokken en men hoopt dal deze treinen' ook goed zijn aangekomen. Tengevolge van de groote deelneming van machinisten cn stokers is eeh'ter aan het in stand houden van het verkeer met do Berlijnsche' voorsteden niet te denken. Het gevolg van de stopzetting van dit verkeer was hedenochtend een groote tiveloop naar do 'trams uit dé voor steden. De tram was togen dit overmatige Verkeer niet opgewassen. Stormachtige toonoelen speelden zich af op den Alexan- derplatz. Honderden en honderden arbei ders, dio in do oostelijke industrievoor steden werken en met den 'trein wilden gaan, verzamelden zich hier om per tram hun doel to bereiken. Steeds luider en stormachtiger werd om het laten loopen van extra wagens gevraagd; de trambe- smbten -weigerden dit eebUr als onder- kruiporswerk. Ook het goederenverkeer van en naar Berlijn is vólkernen gestaakt. In do eer ste dagen zal zich de invloed van dc sta king op dc leven-middelenvoorziening van Berlijn doen gevoelen. Meel, rijst en peul vruchten zijn in tamelijk groote hoeveel heden in do stad aanwezig, maar aard appelen ontbreken daarentegen bijna gb- heel. Duurt do staking nog langer, dan is de levencmiddelenvocrziening van Ber- lijm in gevaar. Kolen zijn bij do gemeen- tebedrijijvbn slechts voor hoogstens zes (lagen aanwezig. De veiligheidspolitie te Berlijn lieeft hedenochtend twee bestuurs leden van de rijkêvakvereeniging gear- Op grond van de door den hoofdcom missaris van politie te Berlijijn bevolen inbeslagneming van de stakingsgelden en het vermogen van de stakende vakver- eenigingen werd hedenochtend hij een Berlijnscho bank een bedrag, dat in de millioenen loopt, en dat op naam stond van een der Btakendo voreenigingen, in beslag genomen. Men heeft hier hedenochtend tever- op de aankomst van een groot aan tal treinen gewacht. Ook de trein uit Amsterdam, die even. over zeven moet aankomen, is er tot nu toe nog nie. Men zegt, dat hij in Stendal is blijven steken. De berichten uit het rijk luiden ta melijk ongunstig. In Leipzig, Frankfort, Kiel, zoowel als in het oostelijk en wes telijk industriegebied, staat het spoor wegverkeer bijna volkomen stil. Het zeer belangrijke verkeer van en naar het Kuhrgebied is volkomen gestaakt. Drie sneltreinen van Frankfort naar Berlijn zijn in Fulda aangehouden. Ook uit an dere steden wordt gemeld, dat daar in do vroego morgenuren treinen zijn aan gehouden. Yoor zoover tot nu toe te overzien is, zijn de machinisten in' geheel Pruisen hedenochtend in staking gegaan. Slechts uit enkele plaatsen wordt gemeld, dat alle treinen gewoon zijn vertrokken. In Thuringen neemt de staking een grooten omvang aan. Ook -in Maagden burg en Brunswijk hebben zoo goed als alle machinisten den arbeid gestaakt. Uit Leipig wordt gemeld, dat do stopzetting van een groot aantal industrieelo onder nemingen onvermijdelijk is, daar dd ar beiders, dio hoofdzakelijk in de voor steden wonen, de werkplaatsen niet kun nen hereiken. AMEBIKA EN DE SÖHADEVEK- G OEDING. Ben medewerker van de „Echo de Pa ris" heeft oen onderhoud gehad met den heer Walter Berry, voorzitter van de Amerikaansehe Kamer van Koophandel te Parijs, óvor de «Juaostie der schadever goeding- Da - heer Berry spotte met de conferenties, die maar steeds worden ge houden, en zèide dat het vraagstuk in derdaad niot zoo moeilijk is, iedien men zijn gezond verstand laat werken. Als een maatschappij, een firma, of een particu lier persoon zijn betalingen staakt, wat dcet men danzoo vroeg hij. Men be noemt een curator, die zich met de activa belast-, en zo beheert in het belang van alle Bchuldeischers. Waar Duitschland 3 jaar geleden in een toestand van staking van betalingen is geraakt, had men op staanden voet een curator moeten benoe men. Het is nog niet te laat om aan Berlijn een schuldka-s op te leggen, die spoedig een oind zou maken aan de bui- tensporigo uitgaven. Dit zou een eerste stap zijn naar de oplossing van het vraag stuk van de stabiliteit van Europa. De commissie voor de schuld zou ook tot taak hebben een r apport uit te bren gen over de uitgaven van Duitschland sinds den wapenstilstand. Zij zou da ver bijsterende uitgaven aantoonen,. die zijn gedaan voor het geheime leger en do vloot, voor subsidies aan handel en nij verheid, en voor propaganda, waarvan het doel is, verwarring onder de geal lieerden te stichten. Na alle, mgoelijk onderzoek zou de sehuldkas met volko men kennis van zaken, art. 248 van het vredesverdrag kunnen toepassen hetgeen een voorkeurrecht ten laste van alle be zittingen van het Duitsche rijk ver schaft ter regeling van de schadevergoe ding. Dan zou er aan de Amerikaansehe desiderata onmiddellijk worden tegemoet gekomen, d .w.z.de betaling van de door Duitschland verschuldigde schadevergoe ding zou zoodanig worden vastgesteld, dat zij overeen zou komen met het wer kelijke hetalingsvcrmogen van bet Duit- TAB AKSFABRIEK ,DE WAKENDE LEEUW" PRIMA KWALITEIT BILLIJKE PRIJZEN i'esteerd wegens inbreuk op de gisteren werden aan de eerste staïtons van 'het on- I uitgevaardigde verordening van den rijks- jsche volk; do strijdkrachten aan den Rijn bezette gebied aangehouden. In liet president. I zouden belangrijk kunnen worden inge- LAAT A 125 - ALKMAAR krompen; de begrooting zou spoedig in evenwicht kunnen worden gebracht, en het systematische depricieereri van het geld zou ophouden. Dan zouden de Ver. Staten in staat zijn hun gedragslijn ten aanzien van Europa vast te stellen. Ten slotte verklaarde de heer Berry, in verhand met de a.s. conferentie te Genua, te wenschen dat Amerika zelfs geen „waarnemer" naar deze.... Duitsch- balsjewistisohe bijeenkomst zal zenden. De eerste internationale conferentie bij den toren van Babel was een wanklank. Die van Genua %il een zelfde lot, zoo niet erger hebben. „BEGRAFENIS" VAN EEN OORLOGSSCHIP. Aan ,dja „Daily Ohrtni." wordt uit New1- York geseind dat ais eien symbool van het verminderen der oorlogsvloot en de idee van de oowfenenltie te Washington om een eintïe te molken aan oorlogen., liet plan bestaat dat een AimerJkaaiiseh oor logsschip dloor de. gdheele Atlantische vloot waar nee zal ■wonden gesleept, om d'aar met militaire eer tot zinken te vvttr- dien gebracht. Het schip aal voor die plechtigheid ge heel wonden geschilderd en al het metaal werk wordien opgepoetst. Het schip zal ondier eigen stoom naar zee stoomen en op de plaats wiaar het zal zinken, zullen alle vlaggen wonden geheschen. De mu ziekcorpsen op «die schepen zullen dan het volkslied' spelen; de bemanning zal daar op het saluut brengen en 21 saluut-schoj ten zullen wondtón gedost. Vermoedelijk zal de „Kentucky", oen schip dlat jaren lang- dienst d'e cd, op die wijze worden begraven, maar de mogelijkheid beslaat ook dat bet zal zijn de „Oregon", welk sefmp indertijd dfeel nam aan het vernieti gen van het Spaansche eskadicr in .dien slag bij Santiago. 1 EEN „GEHEIMZINNIGE" KIST. In een antiquiteitehwinkel crg'ens in West Londbn stond een oude kist te koop. De handelaar had (!~.c met een aantal an dere oudihedlen, die er in lagen, in zijn winkel, slaan. Er lag o.a. in oen geraamte. Een dame, die dien wdnlkcl bezocht om iets te koopen, lichtte het deksel op, zag het geraamte en kreeg een flauwte'. De win kelier nam toen d'e beenderen er uit, deed ze dn een 'doos en 'zette die voorloopig op eer. binnenplaats. Daar heeft een hond aan ée beenderen geknabbeld, maar stierf kort dlaarna, volgenis <Jen veearts aan 'vergifti ging; de winkelier heeft toen de beende ren weer in de kist gedaan en die met dten inhoud aan een collega ergens an dere in Londen verkocht. Toen cohler de poü'i'tio van het getbeurdc met den hond vernam, mam zij d'e kist, die uit Wales af-- 'kemstte was, in beslag. Het onderzoek wordit nog voortgezet, doch vermoedelijk is het geraamte destijds in de kist gedaan dloor een dokter, die het voor anatomische doeleinden noodig had. feuilleton ZJN SLACHTOFFER. 1 oen de jonge man het kasteel vcr- iet was hij zoo innig en in de hoogste mate Verheugd, dat hij niet kon be grijpen, hoe dergelijke vreugde op aarde mogelijk was. toen hij zich op cenigen afstand van het kasteel bevond en alleen was met den dokter want de knecht was uitgestapt om te voet een heu vel op te gaan, kon hij zich niet weerhouden uit te roepen ,,0, wat heb ik haar iiefMen behoeft haar maar eenmaal gezien te hebben en haarde kennen gelijk ik haar ken, om kaar te beminnen Haar gelaat ts geheel en al de spiegel van hare ziel. Wat moet zij goed, zacht en be minnelijk zijn." De dokter schaterde van het lachen. ,,Ga daar niet op af," iBIAk is 'ZQo Jycdriesediik als het gelaat eener vrouw." „Haar gelaat bedriegt niet, daar zou ik op durven zweren. Wat zal de man gelukkig zijn die aan haar zijde zijn leven zal mogen slijten." „Het hangt enkel van'u af," zeide dokter Bern au met een spottend lachje, „om die uitverkorene te zijn." De jonge man schudde het hoofd. „Ge wilt me iets onmogelijks laten gelooven," gaf iiij ten antüoord. „Ik meen het oprecht!" Ik wil er niet eens aan denken Het spijt mij, dat ik haar heb gezien. Nu zal ik nooit meer gelukkig wor den." „Laat mij maar begaan," had de oude dokter toen gezegd. Paul had op Christine grooter in druk gemaakt, dan itij ooit zou hebben durven hopen. Het jonge meisje, dat nooit iemand te zien kreeg, was niet ongevoelig gebleven voor de bewonderende blikken van den pleeg zoon v.an doktor Bernatt. Zoolang .de jonge man nog niet vertrokken was, gaf zij èr zich geen rekenschap van, welken indruk de haar kort geleden nog onbekende jongeling- op haar had pemaakt._ Zoodia was hij echter niet weg, of zij gevoelde een zonderlinge ontroering. Paul bleef bijna een jaar weg in Sénégal. Twee of drie malen per week schreef hij zijn pleegvader opgewonden brie ven, waaruit zijn liefde sprak, en de dokter kwam nooit meer in de na bijheid van het kasteel, zonder de dames berichten omtrent den jon gen zeeman te brengen. Hoezeer Christine zich er ook tegen trachtte te verzetten, zij dacht voortdurend aan hem. Zij wist, dat hij zich op zee bevond, en als des nachts 0111 de tinnen van het kasteel de wind huil de, ging een rilling van afgrijzen door haar geheele lichaam bij de gedachte in welk groot gevaar Paul zich wel licht op dit oogenblik bevond. De jonge man kwam gezond en wel terug. Toen Christine en hij elkander terug zagen, was dit voor beiden een onbeschrijfelijke vreugde. Het jaar van scheiding had hunne liefde nog sterker gemaakt, want dat jaar had hun tijd geschonken om in el kanders hart te lezen, eikaars waarde te kennen leeren. De barones en de dokter haalden intusschen een ernstig gesprek met elkander gehad, en op zekeren dag vroeg mevrouw de Mézière itaar dochter of zij Paul, den kleinzoon van den dokter, lief had. Zij bloosde, liet liet lieve kopje op den schouder van haar moeder neerzinken' en gaf op fluisterenden toon ten antwoord „Ja ^noeder." Meer behoefde niet gezegd te wor den. Het huwelijk werd vastgesteld en zoo spoedig mogelijk voltrokken. EEN VREESELIJKE MISDAAD. Hl. Andermaal betreden wij met den lezer het heerlijke park van 't kasteel der barones de Mézière. Een vijftal maanden zijn sedert liet huwelijk der jonge barones ver- loopen. Het jeugdige' paar heeft een lange huwelijksreis gemaakt, heeft weken en weken vertoefd in het zon nige Italië en is heden op het kasteel teruggekeerd. Om dien terugkeer te vieren had de barones een vroolijk feestje ge organiseerd en de dag was in blijd schap. en vreugde^ doorgebracht. Weer vinden wij aan den avond de gehuwden in het park, overgeluk kig als op den eersten dag van hun echtelijk leven. Ze hadden het drukke gezelschap verlaten en wandelden hand in hand door de boschjes bij het kasteel. Duizenden luchtkasteelen bouw den ze, toén eensklaps achter een der boschjes een schot knalde. Zon der een kreet te slaken viel Paul met uitgestrekte armen, doodelijk door een kogel getroffen, op den grond neder. Zonder goed te begrijpen wat eigen lijk voorviel, liet Christine, toen zij den mail dien zij liefhad, zag ineen zinken, zich over hem heen v«illen. Zij slaakte een vreeselijke gil en viel op het lichaam van den gelief den echtgenoot in zwijm. Op het geluid van het schot en meer n^g door den kreet van Chris tine snelden allen, daar men een of ander geheimzinnig ongeluk vreesde, met mevrouw de Mézière die de stem van hare dochter had herkend, aan het hoofd, naar buiten. Men wist van welken kant het schot had weer- kiotike'v „Christine," riep mevrouw de Mé« zière. „Geef toch antwoord Waar zijt gé tocli Dokter Bernau riep den naam van Paul en vroeg zich te vergeefs af, wat er toch wel gebeurd kon zijn. Aller opgewondenheid was onbe schrijfelijk en men liep elkander in den weg en tegen elkander aan, zoo zeer was men het hoofd kwijt. Me vrouw de Mézière wrong wanhopig de handen. Christine noch Paul had den antwoord gegeven. Eensklaps hoorde men, hoe een der gasten een kreet van afgrijzen uitte Allen snelden naar de plek, vanwaar deze kreet kwam en toen ontwaarde men een allerdroevigst schouwspel Op den grond lagen de lichamen der gehuwden uitgestrekt, badende in bloed, onbewegelijk en beiden doods bleek. Igfi Men traite mevrouw de Mézière op een afstand te houden, maar do dame wilde in hare wanhoop naar niemand luisteren. „Mijne dochter," kreet zij, „ik wil mijne dochter zien i". ^Word^^ervolgd-V^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 1