Gndbouw en Veeteelt Brieyen uit iraiJa. ELCK WAT WILS. t>E KATHOLIEKE ORGANISATIE .VAN DEN L. T. Bi I. Wij meenden niet al te onbeschei den te zijn wanneer wij de gastvrij heid van du orgaan nog eens inrie pen om langs dezen weg een woord te richten tot onze Katholieke tuin ders en boeren in 't Noorden van Holland, En wij doen dit vooral hierom, wijl er zich hier en daar symp-tonen voor doen, die er op wijzen, dat de geest die op 't oogenblik rond spookt door de politieke wereld ook in ons Roomsch organisatieleven 't heilloos werk wil gaan verrichten. De geest van on.evredenWeid waart rond ook onder de onzen. En al moge het nu waar zijn, dat er hier en daar reden tot ontevreden heid aanwezig is, dan zal toch in ieder geval die reden tot ontevreden he id en daarmede ook de ontevre denheid zelve nooit of nimmer wor den wc^gmomeii door dat uren de rei gaat veriaten, mej a.w. doordat mc-n de organisatie den rug toe keert. de boncfs-contributie niet be taalt en tenslotte de hoofden bij el kaar s eek, 001 dan maar op „eigen houije" te beginnen. Neen dit alles zal niets baten, o-m de eenvoudige reden, dat het louter negatieve middelen zijn. Het eenige middel dat Welpen zal mi helpen moet is het positieve mid del o. langs organisa-froris-chen weg ie zaak in die banen te leiden, waarin ohm ha_ar gaarne geleid zag. Langs organisatorischfen weg. Dat wil niet alleen zeggen, dat men lid zij der organisatie, docli dat men ook gebruik make van de rechten en zelfs plichten om de ver gaderingen te bezoeken en als er klachten zijn daar te klagen. Dan kan een plaatselijk bestuur die klach ten overbrengen aan 't Hoofdbestuur >f aan 'i Bestuur der vakgroep. Dit is de juiste weg, wijl dit is de weg der samenwerking. Samenwer king wat is 't anders dan juist door vereende krachten gezamenlijk er naar t e streven om de moeilijkhe- len uit den weg te ruimen en geza menlijk1 de middei-en te behartigen Je noodig zijn om 't doel te be teiken. En Wet doel is toch' niet anders Jan door eenheid en samenwerking It brengen tusschen de verschillende deeien van het Land- Tuinbouw bedrijf een degelijke plattelandsbevol king te vormen. Maar om dit doel te bereiken is km ook noodig: samenwerking van allen. Dusgeen afscheiding, geen groeps egoïsme, niet heengaan waardoor men juist een breuk sjaat in de „een- ïeicj en samenwerking"' maar naast elkaar staan ajs één man. „wetend dat door innige samenwerking alleen de moeilijkheden kunnen en zullen over wonnen worden. In verband hiermede is 't werkelijk Jan ook te betreuren, dat onze men- Schen niet als één man naast elkaar /staan en er nog zoovelen worden jevonden die neutraal zijn georgani *erd. Katholieke boeren en tuinders en ^weekers, die (zooajs Mr. van Haas- Irt onlangs schreef in „De Maas bode") hun eigen organisatie ver smadend de kracht der neutra-Ie ver starren en tegelijkertijd medé ooi» zaak zSjX dat de KatBo]ieke zicR niet kan ontwikkelen zopais *t behfoort. Men vindt ze in de beide Hollanden waar zij door hun afzijdigheid den groei en de innerlijke versterking van den L'. T. R. tegenhouden, in Gelderland. Overijssel, ja zelfs in t Roomsch'e Brabant. Tot zoover Mr. van Haastert. Inderdaad- is dit zeer betreurens waardig, wijl ook de andere woorden uit datzelfde artikel van Mr. van H. zoo waar zijn, woorden die wij zelf al zoo dikwerf hebben neerge schreven: „A|s alle. boeren (en tuin ders en kweekers) principieel waren georganiseerd, dan zou de econo mische sterkte onzer boerenbonden nog een heel stuk beter zijn dan zij nu reeds is." Derhalve geen afscheiding, niet heengaan, maar uitbreiding onzer ge lederen. Niet zeggen, dat de Holl. Maat schappij van Landbouw, de Neder). Tuinfoouwraad en meer dergelijke neutrale instellingen 't beter kun nen dan wij. maar toonen dat wij 't ook kunnen. En wel begrijpen, dat wanneer de principiëele organisatie in deze nog eens ten achter Dlijft dit niej ligt aan de organisatie, maar aan 't treurige feit dat velen onder de Katholieken, ook op 't platteland „neutraal georienteerd" zijn. «Wij herhalen: dit is Hoogst betreu renswaardig. En dit niet alleen hierom, wijl door dit kleinzielig gevrij met de neu- ti ajiteit de kracht der eigen orga nisatie wordt verzwakt, maar vooral wijl hier wordit tekort gedaan aan de kracht en ide macht der éigen „Katholieke" organisatie. Wij schreven boven {üt artikel: de Katholieke organisatie van den L. T. B. en wij haasten ons thans een kleine rectificatie aan te brengen. Toen wij hierboven schreven, dat 't doel was om door eenheid en sa menwerking te brengen tusschen de verschillende deelen van 't land- en tuinbouwbedrijf, een degelijk en wel varende plaatelandsbevotk'ing te vor men toen hebben wij één zinsnede weggelaten, die wij ons thans h'aasten er bij te voegen, n.]. „op den grond slag der Katholieke beginselen". Wij adften 't zoo noodig dezen grondslag der Katholieke beginselen nog eens duidelijk te bespreken, .dat wij hopen van de geachte Redactie nog één keer gelegenheid te krijgen hieraan een afzonderlijk artikel te wij den. Hebben wij in ons voorgaand artikel aangedrongen op krachti ge en sterke organisatie, wijl dit noodig was om gezamenlijk de be langen te behartigen van- en de moeilijkheden uit den weg te rui men voor een degelijke en welva rende plattelandsbevolking, wij willen thans in dit artikel tot krachtiger organisatie aansporen wifl hoogere Belangen in het spel zijn. Het is nu eenmaal' een onom stootbare waarheid: de mensch bestaat uit ziel en lichaam. Een li chaam zonder ziel noemen wü $en lijk, dat wij zij 't dan ook met alle eerbied ten grave dragen. F.n een ziel zonder lichaam bestaat alleen aan de overzijde van 't graf. De mensch, die staat in 't volle le ven bestaat uit ziel en lichaam. Is deze waarheid onomslootbaar het is helaas te betreuren, da) er een zeer groote massa is, die, haar eenvoudig wegdoezelen. Die den mensch zijn ontsterfelljke ïiël als 't ware afnemen, Kern wef iets hoo- ,ger stellen dan een dier, maar hem toch het blijde vooruitzicht geven, dat bij den dood alles ophoudt Net precies als bij een Icoe en een kalf! Met het gevolg? Dat men van ait léven, dat toch ar niet te lang duurt, moet halen wat er van te halen is. Alzoo: ge nieten! En aangezien de mensch geen ziei "heeft, is er dus ook geen le ven na dit leven en wordt er geen rekenschap gevraagd van onze da den. Alweer: met het gevolg? Dat de mensch in domme eigen waan de meest dwaze theoriën is gaan uitvinder n om van dit leven nog te malcen wat er van te ma ken viel. En men moge het noemen: libe ralisme of socialisme, hoe men 't draait of keert, het komt ten slot te hierop neer, dat men eenvoudig predikt 't grofste materialisme. Men kent niets anders dan alleen de zorgen voor den „lichamelii- ken" fnensch. i n op dezen grondslag zijn dan ock organriisa'ties opgericht, ook op 't platte land, waarin zich ver- ee gen, de boer, de tuinder en de kv. eker. i ardon, wü doen meer. V/ij organiseeren daarin den ka tholieken boer en den katholieken tuinder en den Katholieken kwee- ker. Zeker ook in onze kctholieke or ganisatie zullen de stoffelijke be- angen niet worden vergetèn. Maar de zorgen eener Katholieke organisatie betreffen den geheelen mensch, den mensch dus bestaande uit ziel en lichaam. Waarom? Het antwoord hierop egeft ons zoo duidelijk de Voorzitter van den Christelijken Boeren- en Tuin- dersbond: Prof. Mr. Diepenhorst: „In 't economisch leven treedt op de mensch, de volle mensch. begiftigd met een onsterfelijke ziel. Wij Christenen zoo schrijft de Professor hebben er voor te zorgen, dat het economisch leven niet is een stuk apart, waar de werking van hoogere beginselen is buitengeslotenDaar is niet een aparte economische, een apar te politieke mensch naast een an dere godsdienstige mensch". Hieruit volgt dus onmiddellijk welk een 'dwaze rol de katholiek speelt, di ezich z.g. neutraal orga niseert Zoo iemand schakelt in 't organisatieleven eenvoudig. zi >n eigen ziel uit. Erkent dus op dat terrein zie hzelve niet als een „geheelen" mensch. Alleen in de Kerk, daar wordt als ik 't zoo mag uitdrukken, de ziel weer naar bo ven gehaald. En üod weet hoe 't ding er dan uitziet! Voor onze R. K. menschen ten plattenlande is dus de L. T. B. de aangewezen organisatie, zijnde die organisatie waarin de aandacht wordt gewijld aan den geheelen mensch en als gevolg daarvan: 't beginsel heerscht ook over 't eoo- nomisch leven. Of dit dan zoo noodig is Maar wanneer de dwazen, die al leen maar weten te zorgen voor den lichamelijken mensch hun theoriën verkonden op ieder ter rein en juist en vooral op dat der economié, zouden wij, de bevoor rechtte kinderen Van Oods Kerke dan onze princiepen alleen maar bewaren voor de binnenkamer? Wat wacht de samenleving, zoo schreef de Ams'terdamsche Hoog- Teeraar "Pater de Groot O.P. (H wanneer de onchristelijke droom beelden haar ooit regeeren? In 't diepst hunner gedachten staat bij onze vijanden het sloopen vast der christelijke maatschappij. Wat zal worden opgebouwd weet niemand hunner; dat het Kruis moet ver- )Vat wilt gij liever: werken on der het juk van hen, die U gouden bergen beloven en misschien eer en aanzien, en die U toch niets an ders kunnen geven dan wat gii zelf aan uw beesten geeft, goed voer en een warmen stal ni'aar die ten opzichte van 't hoogere in den mensch even arm zijn als Uw beesten zelf? Of wilt gij werken in de scha duw van 't kruis, dat wel moeite en offers vraagt en ontberingen doch dat.bij 'slevens kommer en 's levens lasten, bij leven en bii sterven, voor hier en hiernamaals blijftspes unica, onze eenige hoop? Uw antwoord kennen wij. Maar dan van nu af aan niet meer gespeeld een dubbele rol, niet meer gesteund een neutrale or ganisatie, niet meer gesproken van afscheiding, geen g oeps-egoisme, geen wijfelende houding meer aan genomen van: „zal ik mijn katholie ke organisatie wel steunen, och wat heb ik er aan" maar van nu af aan, onder de schutse des krui- ses opgetrokken als één man om ook op 't gebied van het edono- misch leven op te komen voor den „geheelen" mensch, voor de be langen en de rechten van den mensch, die betsaat uit ziel' en li chaam. Het gaat inderdaad om hoogere belangen. Niemand mag zich onttrekken aan den grooten plicht om ons ka tholiek princiep door te voeren op ieder terrein. Al zijn er bezwaren, al hebben wij moeilijkheden, al zijn er grie ven, al sympathiseeren wij niet met deze persoon of met die zaak T o ch Toch hebben wij den plicht onze R. K. Oorganisatie van den L.T.B. te steunen, omdat het leger van R. K. boeren en tuinders en kwee kers niet groot en niet sterk ge noeg kan zijn om ons heerlijk Roomsch „Credo" ook in den strijd om 't stoffelijk bestaan het leven in te dragen. H. J. GANZEBOOM, i Alkmaar. (1) cfr.Levenswijding pag. 73. VERKWISTING. -* Verleden Maandag waren de Brazi- liaansclie volks- of liever regeerings- afgevaardjgden ter bujtengewone ver gadering bijeengeroepen, om hunne hooge goedkeuring te hechten aa-n hun ne eigen veroordeeling. Wat toch was er eebcurd? In December van het vo rige jaar hadden de Kamers eene be grooting voor 1922 opgemaakt en ge stemd, waarbij de te maken uitgaven 300.000 conto's (d.. i. in Hollandscb geld ongeveer 120 millioen guldens) hooger gingen dan de verhoopte in komsten. President Epittacis Pessöa ging eens verder onderzoeken, waar die 120 millioen gulden voor moesten dienen en kwam tot de treurige ont dekking, dat die „hooge" heeren een voudigweg geofferd hadden aan de meest ongehoorde versplilzucht én ver kwisting, ten bate hunner kiezrrs, fa milieleden en vrindjes. Aanstonds slin gerde hij zijn veto naar deze schan delijke, ongemotiveerde begrooting, welke het arme land zeer zeker finan cieel naar den afgrond zou gesleept hebben, en riep de geweteniooze hee ren" van de wetgevende macht in eene "ujtengewone vergadering bijeen, om de begrooting nog eens te herzien. Op twee afgevaardigden na, die eigen lijk meer tegen het uitgesproken veto stemden, omdat zij den President het recht daartoe ontzeggen, dan wel om ae ongegrondheid van diens motieven, heeft de heele Kamer haar vorig wan gedrag erkend en toegegeven,-dat de President groot gelijk had met de be grooting van uitgaven niet te sano tioneei'en. Een ieder begrijpt, dat hel Braziliaansche Parlement door dit lichtzinnig' omspringen met 's lands financiën sterk in de achting van het belastingbetalened publiek gedaald is en er zelfs verschillende stemmen op gaan lot afscnafling van dit gedemo raliseerde regeeringslichaam. Altijd heeft de Braziliaan in Europa den naam eehad van verkwister en gsld- verspilier, dit geven waarheidsllevende couranten hier grif toe en dan wij zen zij er op, noe de Parijzenaars lachen om de Braziliaansche praal zucht en geldverspilling, welke onze jongens van rijken huize veel meer geld laten uitgeven dan noodig is. En dit geldt niet alleen voor particuliere personen, doch ook voor de regeering. Nog niet lang geleden schreef een Noorweegsche journalist en vriend van Brazilië, een open brief aan de „Oor- rtjo da Manka", om ons volk te "wijzen op de verkwisting onzer regeering. ,,'t Is wei treurig voor mij, die zoo veel van Brazilië houdt zoo schrijft deze beer te hooren zeggen, niet enkel in Noorwegen, maar ook in an dere Europeesclie landen, die ik door reisd neb, dat Brazilië zijne inkomsten verkwist en wegsmijt, ondanks den cri- tjeken socialen toestand. Om u een voorbeeld te noemen, is het voldoende er aan te herinneren, dat de Brazili aansche Minister, d;e hier in Onris- liania, 'n betrekkelijk kleine stad, woont, maandelijks 10 conto's krijgt n conto is tegenwoordig in Hollandsen geld 'n goede 400 gulden) en daaren boven nog 'n 500 gulden voor huis huur, terwijl hjer in Noorwegen de Minister-presdient slecnts 2 conto's (dus viermaal minder) per maand verdient, e)n onze Minister in Rio de Janeiro, 'n groo)ie wereldstad, maar ruim 3 conto's (dus driemaal minder) krijgt Over hel algemeen betaalt Brazilië zijne vertegenwoordiging in het bui tenland driemaal duurder dan de an dere landen. Toen ik in Parijs ver toefde, maakte de weelderige wijze, waarop de Braziliaansche diplomaten leefden, op mij een pijnlijken indruk en w;e daarnaar ziet, kan niet geloo- ven, dal dit land een zoo formidabele crisis doormaakt. Brazilië weet onge lukkiglijk niet te bezuinigen, terwijl de omstandigheden het to ah daartoe van alle kanten dringen. Om te demonslreeren, wat ik zeg, stuur ik U hierbij twee banknoten, een van 2 Noorweegsche kronen en 'n ander van 1 mil Braziliaansche reis, opdat U het papier, waarop ze gedrukt zijn, zoudt kunnen vergelijken. Hét Braziliaansche papicrSï^ïff Vflh allerlaagste waarde is gedrukt op pa pier,, dat ini andere landen slechts in aanmerking komV voor de hoogste geldwaarden. Dit is zooveel te meer opmerkenswaardig, omdat Noorwegen zelf papier fabriceert en" uitvoert, ter wijl Brazilië dit handelsartikel alleen invoert. Nog wat anders baart ons verwondering, n.l. dat geen enkele Eu- ropeesche courant in formaat kan wed ijveren met bijv. de Braziliaansche ,,Jornal do Commereis" of „Handel» bladZoo is bijv. de „Matin", een Fransche courant, in afmeting gelijl aan het kleine Rio'sche krantje „A Rica" of „De Straat". Tot zoover de Noorweegscbr vriend, die bij zijne beoordeeling van het courantenformaat op één echt-Bra- zihaansche eigenaardigheid niet gelet heeft, n.l. op bel feit, dat onze dag bladen niet zoozeer leven van ad vertenties dan wel van de. poli tiek. Onmetelijke sommen worden hier door de regeeringsmannen uitgegeven, om hunne daden, hoe verkeerd ook, dagelij les te zien prijzen of goedpraten door de schandelijk-omkoopbare dag bladpers. Alle regeeringspersonen, goe de zoowel als kwade, schijnen aar deze ziekte te lijden. Dat zijn zoo republikeinsche "gebruiken, waarvoor de, goede. God ons dierbare Holland aitijd moge behoeden! Zoo zegt „men", dat zelfs de lang niet slechte Dr, Arthur Bernardes, op den len Maai j.i. met flinke meerderheid gekozen President voor 19221926, maar even tjes 30.000 conto's of 'n kleine 1F millioen guldens uit Minas' schatkist heeft gestolen (z'n vrienden zullen mis schien zeggen „geleend"), om zijne candidatuur te doen zegevieren met behulp van „goed-gespekte" dagbladen. Dat deze centen zuur-verdiende belas- tingpenningen zijn (van de arbeidzame .volksvrienden" wordt niet geacht Als zij maar de regeering-in handen krij gen Iaat hen dit alls koud. Is 't volk er ook niet oni hèn. en niet omge keerd? Leve de atheïstische republiek'.! Dezelide Dr. Arthur Bernadres heeft intusschen gezegd, dat hij, eenmaal President van Brazilië zijnde, iets doen zou voor de regeneratie van onze administratieve en politieke zeden, om dat de politieke ontaarding ons ergste kwaad is Laten we hopen, dat deze heer voor al door zijn voorbeeld ook on. volkje wat zuinigheid leert want wan neer men de lering niet naar de nering zet, krijgt de nering de lering. Welnu, de nering is hel afgeloopen jaar niet te best geweest voor Brazilië. Alle voornaamste uitvoerartikelen maken thans eene ernstige crisis door: voor eerst de koifie, het voornaamste uit voerartikel, welke met staatshulp op prijs moet genouden worden, de rub ber, welks uitvoer tot op de helft verminderd is en nu als uitvoerartikel! gelijk staal met tabak, thee; rijst en huiden, de veeteelt, welke zich be klaagt over de Noord-Amerikaansche concurrentie. De vette jaren van on middellijk na den wereldoorlog, waar in Brazilië's ujtvoer 120 millioen pon den sterling opbracht, zijn voorbij, en uok voed djt moderne Egypte zijn magere tijden aangebroken, waardooi algemeene bezuiniging het eenige red middel is. Moge een nieuwe Jozef on Land voo-r den eoonomischen onder gang behoeden en overal op de hoogt regeeringsgebouwen laten schilderen: „Bezuiniging ol misschien nog beter: „Gij zuiL niet stelen." frei CONSTANCIO VAN EIJK, -O. F.M. KINDERVERZORGING- ET zijn moeders, die veel werk hebben en het wasschen van hun kindje zoo noodzakelijk niet vinden. Moeders, al hebt ge nog veel te doen, iederen dag zoudt ge teek oêfl kwarlierken moeten vinden om uw kindje te veraiiveren. Ge moet het rlie "dagen wasschen, geheel zijn li chaampje, en wat nog beter is, in een lauw badje steken. Dat is de gezondheid van het kind; ge zult er zelf bij winnen, iwsnt 't kind zal veel beter rusten. Ge moet tlat doen voor zijn tweeden maaltijd, vóór 0 uur, dan hebt ge ook best den tijd. Als de grootste kinderen naar school zijn, kunt ge toch eenigen tijd aan uw kleinste kindje besteden. Als het goed gewasschen Sc en zijn buikste vol heeft, zal het u met rust laten tot den middag. AU ge uw kindje een bad wil geven, moet ge op de volgende wijze te werk gaan: Vooreerst mag het'kind in 3 uur tij ris niets meer gebruikt hebben. Gij zet een badkuiipje of een halven emmer lauw water gereed van 35 gr. en een grooten ir,».lddoe,k, die moet dienen om 't kind af te drogen. Ge kleedt het "tfit en ge wascht het good, van het hoofd tot de voeten, en ge zet het in 't water tot aa-n de kin. Ge moet niet bang zijn het kindje te verdrin ken. Ais het nog klein is, neemt ge zijn halsje tusschen den wijsvinger en den middenvinger. Ge houdt dus zijn hoofdje In uw hand vast. Is -het kindje wat groolcr, dan doet ge uw linkenhand onder zijn oksel en Iaat ge zijn hoofdje op uw ju-m-r. rusten. Laat het kind 5 h 10 mi- .tiuleo in het water liggen; als de klei-ne ïiet gewoon wordt, zal hij 'nooit schreeu- jwen en heeft hij het zeUs gaarn». De igronle zaak is het kind goed af te drogen. (Als ge het kind uit het bad meent, moet gij Ihet dinect in oen handdoek wikkelen, dien tgij van te voren gercei gelegd hebt en Jn-o-'t vt geen verkoudheid vrcezien. Het <io - r« Vmderen zoo goed, alle dage® een !'"J la Ur' gen. Probeer het eens moeders, zv't l-et zdif ondervinden; ze slapen c d i-e't-r, ze zijn geruster, hebben meer r.rlbüt en grpoicn veel teler op. Op vete plaatsen besinsl er ee« vooroor deel easgaande het vissclvcn van het fticwfdje van een khasi Het mag niet ge- fwasw-lwu wvden- z--gt men, en de „peile- lies" die het dan n&'uurliik krijgt, dat knoei iaI ga. t vanzelf weg; als ge ze ï)dU weg i,--blw&. kernen ze van zelf torus. kinderen met een dikke laag op het hoofd, die ze ook lteelijk maakt en die tot schuil plaats dient aan ongedierte. Moeders, die „peilekes", gelijk gij dat noemt, dat is vuiligheid en anders niets, en ats ge uw kinderen alie dagen goed wasc >t, gebeurt dat niet. lik heb dat zelfs aangetroffen bij moeders, die zeer goed hun kindje verzorgden; dde waren bank 't hoofdje aan te raken, om-dat daar boven, waar de beenderen nog niet aangegroeid zijn, een gevoelige plaats is. Daar moet ge niet bang voor zijn; ge moet natuurlijk geen gewetd gebruiken, maar het hoofd kan een goede wrijving uitstaan, zonder dat het 'kindje pijn gevoelt Als ge de kinderen wasaht, moet ge ook bijzonder oppassen op huidplooien; ge moet ze vooral goed afdrogen. Wanneer door het gedurig njtliggen, of door slechten afgang, er ontsteking der huid ontslaat, moet ge het kind dikwijls losma ken, zelfs desnoods meermalen daags, en het telkens wasschen en goed afdrogen. Ge kunt een weinig poeder gebruiken, maar het wasschen is het beste geneesmiddel. Als ge ahso-luut poeder wilt nemen, moogt ge geen stijfsel of ook geen bloem of aard appelmeel gebruiken; dat zijn organische stoffen, die zuur worden en ook te zeer klonteren. Ge moet talkpoeder nemen; dat is anorganische stof, die niet zuur wordt. DE GALANTE BEDIENDE. De schoenenverkooper moest een be diende hebben en sprak met een sollici tant. Veronderstel, sei hij, dat er een dame in den winkel kwam en tegen je zei: „Denkt u niet, dat mijn eene voet grooter is dan de andere?' wat zou je dan antwoorden? Zondagsruiter; Dat dit versrlAckta .KaasLx ,2—.a -bj Integendeel mevrouw, uw andere voet is kleiner dan uw eene. DE MEDELIJDENDE OUDE DAME. Hij was geen gewone bedelaar. Hij was een listig man, die zijn klantjes kende. En toen de oude dame, die alleen in een klein huisje woonde, op zijn bellen de deur opende, stond hij dan ook niet dee moedig, met uitgestoken hand te wachten, maar lag hij met verwilderde blikken in het grasperkje, gras te eten. De oude dame had een gevoelig hart, dat bij het zien van zoo grooten honger diep bewogen werd. Zij sloeg de handen ineen en de oogen ten hemel en zeide, met het innigste medelijden in haar stem: Arme man, waarom ga je niet hier naast, daar is het gras veel langer. ZOEK MAAR UIT. Een Europeaan, die in Amerika reisde, wilde een plaats bespreken in een slaap wagen en iniormeerde ernaar welke bed den bet hoogst in prijs waren, de onder ste of de er boven gelegen slaapplaatsen. De ambtenaar legde bet hem uit als volgt: De lage zijn hooger dan de hooge, de hoogste prijs is voor de lage. De reiziger, die niet graag een hoogen prijs betaalde, keek bedenkelijk, waarop de ambténaar vervolgde: Als u het lager wilt, moet u het hoogere nemen, we verhuren de lage hooger dan de hooge. De meeste men schen houden niet van de hooge, hoewel die lager zijn en alleen maar dit nadeel hebben dat ze hooger zijn, DE GELUKKIGSTE DAG, Karei zou gaan trouwen. Alle voorbe reidingen waren getroffen en het huwe lijksfeest beloofde schitterend te worden. Onder de genoodigden was ook een oom, die den dag te voren zou komen, daar hij anders wegens slechte treinverbinding niet tijdig bij de feestelijkheid zou kunnen tegenwoordig zijn. Oom kwam en hij liep dadelijk op den bruidegom toe en schudde hem hartelijk de hand. „Laat ik je eens de hand schudden, Karei, want vandaag is het een van de gelukkigste dagen van je levenl" „U vergist zich oom, eerst morgen i trouw ik." „Dat is wat ik zeg. Vandaag is het dus nog een van de gelukkigste dagen in je leven," hernam de oom hartelijk. EEN COMPLIMENT! Mevrouw (tot bedelaar): En heett het je vandaag nog al gesmaakt? Bedelaan Ik moet zeggen, u begint bet al aardig te leeren! Weet ge^._. WEET GE.... goed er mee uitborstelen en met schoon water naspoelen. Weet ge. dat ge hij blikgroenten kunt nagaan of de gecondenseerde groenten nog goed is aan den stand van het dek sel. Staat hel bol, dan is het Inge legde meestal niet meer goed, staat het hol, dan is alles in orde. Weet ge. dat ge bij koude, door diep- adem te halen door de neus en met ge sloten mond, een verhoogde warm- tetoename kunt waarnemen. Weet ge.. dat ge roestvlekken in een rijwiel cf11 daff in petroleum moet laten staan, can de roest afvagen en met lijn scijuurlinncn bewerken, Wt»! ge dat ge worteltjes kunt sghooaaia- ken door ze goed te wrijven tus schen een schoonen witten dosk waarop men zout heeft gestrooid, ^Daarna goed wasschen. Ammoniak kunt gebruiken, op iederen halven emmer water een theekopje Ammoniak. Men werkt met een doek met water na; het; gaat veel vlugger en het houtwerk blinkt mooier. STAMPPOT VAN APPELEN OP PEREN. Een aangename afwisseling bij alia koolefamppotten. Schil y9 Kilo zure en Vz kilo zoete appelen en verwijder da klol.hunsö. Een kilo geschilde aardap- j-elva wordt onder in de pan gelegd met, 11/4 ö.L. water en 5 gram zout. Voeg daarbij eerst do zoete en dan de zura, appeioo. Men laat dit tezamen gedu-1 rende drie kwartier of een unr zacht- r*o gaarkoken. Is het zoover, dan wor den aardappelen an spoelen goed ieew-, c-on geeternpt; a*n doet er om 40 boter doorheen. Bé i» neemt s«r. «raneai $m**a tb lSP. 51* pet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 10