WELDE BLAD Woensdag 1 Juni 1921 Halloas (Vervolg.) Algemeene R. IC. Werk- gevers vereeniging. Gisterenmorgen half elf kwamen in do kleine zaal der Vereeniging de R.K. V erkgevers te zamen, onder voorzitter schap van don heer J. B. van Dijk. Do bijeenkomst, die hoofdzakelijk be legd was voor de besprekingen van de statutenwijziging, was goed bezocht. Na een kort openingswoord van den lieer Van Dijk kwam als hoogtepunt der Vergadering de statuten-wijziging aan de 'orde. De secretaris, dc heer mr. Korten- horst, deed in veroand met deze statu- .ciiwijziging, voorlezing van 't volgende schrijven van Z. D. H. den Aartsbis schop: „Betreffende de door U gevraagde goedkeuring der onlwerp-statuten der Alg. R. IC. ÏVerkgeversvereenigiug heeft liet Doorluchtig Episcopaat in de ver gadering, gehouden 14 en 15 Decem ber 1.1. te Utrecht, besloten als volgt: te. de aangeboden statuten kun nen niet worden goedgekeurd; 2e. er moet gesticht worden een fe deratie van de diocesane Standsorga- satiö der R. IC. 'Werkgevers; 3e. i n het federatiebestuur moet ieder bisdom een gelijk aantal stemmen uit brengen 4e. hel verbond van R. IC. Werkge- versvakvereenigingen moet blijven be staan." Het concept werd met enkele redac- (jc-wijzigingen aangenomen. Eerste Algemeene Vergadering. Na hel openingswoord deed Prof. Acngenenl voorlezing van telegrammen, die zijn gczonden%an Z. H. den Paus in II. M. de Koningin. Mgr. H. van de "Wetering, Aartsbis- cliop van Utrecht, legde de volgende erklaring af; Verklaring der Bischoppen. Het Doorluchtig Episcopaat acht zich verplicht een pijnlijke verklaring af .o leggen. Aanvankelijk was mijn plan geen enkel woord te" reppen over de betreurenswaardige splitsing der katho lieken in 2 partijen. Nu mij echter dezer dagen is medegedeeld, dat in Friesland door een propagandist van de Nieuwe Katholieke Partij aan de men- schcn is gezegd: Het Episcopaat voelt er veel voor, het blijft toch alles ka tholiek, nu acht ik mij verplicht na overleg met de hoogwaardige bisschop pen hier openlijk te verklaren, dat het Dooriuchtig Episcopaat de splitsing der katholieken in 2 partijen diep betreurt. Meer nog, ook liet Vaticaan betreurt die scheuring en zooals de Heilige Vader mijzelf verklaarde, had de ondervin ding, o.a. in Polen, Hem geleerd, dat verdeeldheid onder de katholieken steeds een ramp was voor de katho lieke belangen en dat Hij nog nooit sen goed gevolg van verdeeldheid had gezicp, Ik wensch hier aan toe te voegen, Cal wij gelooven aan de eerlijke be doelingen, waarmede de actie is begon nen, maar tot een afscheiding had het hooit mogen komen. Wij vertrouwen, dat na deze verklaring alle katholieken vrouwen en mannen op de officieele •ijst der Katholieke Staatspartij hun -stem zullen uitbrengen. ((Langdurig ap plaus.) Mgr. zeide daarna gaarne zijn bis schoppelijke zegen aan de aanwezigen 6 scnenken en verzocht hen rustig op tun plaats te blijven zitten en het hoofd te buigen. IHechtig klonk daarop de stem van kerkvorst en zegenend strekten z'j" handen zich uit over de ingetogen menigte. Vervol^ns sprak de Zeereerw. Zeer t'W, Pater Dr. Jac. van Ginniken StJ. Z|J!I rede uit, waaraan het volgende hs ontleend: Kede Dr, JAG. v. GINNEKEN, S. J. ZynEerw. behandelde: „De Liefde." Naar de mate, dat een bijzonder §'»cd wezen met dan beminnaar maar ren is of meer op hem gelykt, wordt et meer Bemind. En omgekeeTd: hoe under het één is met d/n minnaar, lc minder wordt het bemind. hefde is in naar wezen een soci- M feil: de liefde is net als de ge- ll|giicid eeue deugd gericht naar n ander: do liefde is altruistisch van alure, onbaatzuchtig van aard. Jr.et<ie h daa ia vrye gulheid zich ('S!Ven ,MU eeu ander, om op zijn Jlje niets meer over te houden. sulheid d. w. z. in alge, Andere VaU w' ^udat er wi (lIo ï.vr^ ,»VOt>r die Verd6 Chn Jfeft anrf fm Ee niet in noch b*«tnde; ■iOcu te voren in hun aanleg levensge schiedenis behoefte of voortreffelijkhe den bepaald. In vrije gulheid; want de minnaai wil niets over houden, ingaan moet do liefde krachtens haar wezen tegen alle eigenliefde en eigen belang, alle zelfverdediging en alle zelfbehoud. Als wij onze afhankelijkheid van God vergelen en alleen of vooral ons zelve minnen, maken wij ons schuldig aan een verfoeilijke eenzijdigheid, we slui ten ons op in een veel te eng en dicht gemetseld huisje voor onzen breeden aanleg, we flagmenliseeren ons eigen wezen, vye gaan als een uitgevallen rozenblaadje op den grond liggen rot- ifcn, terwijl ons goroter zelf: de heek- roos daar hoog aan den stengel in gulden zonnelicht te bloeien staat. Al de beminnelijkheden van de men- schen naast en om ons, hoe delicaat en koesterend zij ons ook streelen, zijn niets anders dan flauwe maar toch wel goedgelijke afspiegelingen, kleine atbeeldinkjes of portretjes van Gods onpeilbare beminnelijkheid. Dn juist wijl ons hart op God gemaakt is en pas in Gods alomvattende Goedheid en Schoonheid zijn diepste bevrediging vinden zal daarboven, maar hier be neden ook al heel blij is, als het in de onbezielde natuur de sporen van Gods schoonheid speurt, laait nu tel kens een vlam van liefde in ons op, als wij in een onzer medemenscnen dal beeldschap Gods op bijzonder spre kende wijze gerealiseerd- vinden. Den eersten keer dat van katholiek standpunt het beginsel der solidariteit op het sociale en economische leven werd toegepast, 't was in 1866 door den Leuvenschen professor Charles Fèdn, werd er anastonds naar het ge heim der H. Drievuldigheid heengie- wezen, dat als hemelsch model ons toont, hoe drie personen, die elk zich zeil zijn en als ik eii gij en hij tegen over elkander staan, toch in de vol komen eenheid van één Goddelijk we zen; in alle dingen naar buiten zóó volkomen samenwerken, dat zij zijn de éénige aanbiddelijke God. Zeker, ook wij beslaan voor ons zelf en hebben individueel elk ons hoog ste doel te bereiken, maar tegelijker tijd zet de menschelijke maatschappij ieder van ons in een wisselwerking van afhankelijkheden, dat zij een zwak ke navolging van de H. Drieëenlieid mag heeten. Is het geen solidariteit om van te juichen, dat Jezus voor ons mensch geworden... voor de erfschuld van alle menschen kon voldoen, ons verlost heeft van de zonde en de heiligma- keude genade verdiende. Hij alleen, voor allen gekruist, om allen zalig te maken, en dat wij telkens als wij een Sacrament ontvangen, wij zoo deel- acntig worden aan de verdiensten van Christus. Hij zij in alle eeuwen ge zegend! Is het geen verregaande solidariteit, dat om Jezus lijden op ons toe te pas sen, er altijd weer, een Apostel Paulus of andere Christen moet zijn, die de Jezus medelijdt en zijn lijden opdraagt voor der wereld zondenschuld, en zoo aanvult in zijn vleesch, wat aan Chris tus' lijden outbrak. Is het geen organische solidariteit! tusschen ons allen als Paulus ons zegt, dat wij allen ledematen zijn van een mystiek lichaam, waarvan Christus hel hoofd en de H. Geest de ziel is. Er is onder de menschen ook op sociaal, economisch en politiek gebied veel meer eenheid gekomen. Zal die etnneid zich uitleven, dan moet er vanzelf meer sociale liefde komen. Woest niet al te gauw maar gul tevreden over'u zelf; mepn niet al te spoedig, dal gij liefde genoeg hebt; want juist datzelfde Hart van Jezus, dat U van al die liefde het groote voorbeeld geeft, klaagt nog al maar doof, van uit het Tabernakel, dat in deze eeuwen het vuur dier liefde ver koeld is in menschenharten. Waarom zou Jezus dat tot de H. Margaretha Maria Alacoque gezegd hebben? Om hel zoo tc laten blijven? Neen om hel nog tijdig te laten veranderen. Om het tóch nog waar te maken Zijne oude hoop: Ik ben het vuur op de wereld komen nrengen en wat wil ik anders dan dat net ontvlamme? Welaan late dan van nu af in Nederland de ka tholieken daardoor hun katholiciteit waarborgen, dat zij liefde hebben voor elkander en dus niet slechts geen twee dracht dulden in de eigen stad of groep, maar ook geen collectieven strijd of tweedracht" kennen. Dat dit niet zal gaan zonder persoonlijke offers, dat heeft Jezus ons altijd gezegd en voor gehouden. Maar dat die offers niet altijd zuur of wrang behoeven te we- ^en, maar gedragen moeten worden door een Gods- cn naastenliefde, die tegelijk ccn tot de wolken reikende eigenliefde is, dat de vruchten van dien wonderen liefde-boom dus de ge wone menschen-ideaalljes -van geluk en genot verre overtreffen; dat met an dere woorden Tannhauser toch nog gelijk had, toen hij zong „Und im Genuss nur kenn' ich Liebe"; als we dat dan roaar met de H. Elisabeth van Thüringen in den zin van hooger ge not verstaan, dat heeft spr. vooral wil len zeggen. Deze rpde werd meermalen toege juicht en op het eind scheen er schier geen eind aan het applaus te komen. Federatie van R. K. Voetbalbonden. Om half 5 uur had in het R. K. Vcr- eenigingsgebouw do vergadering plaats van de Federatie van R. K. Voetbal bonden in Nederland. Behandeld werd „De principièele be- teokenis van de R. K. Sportbeweging en de R. K, Voetbalbeweging in bet bij zonder". Als inleider trad op de Zeereerw. Pater Victorius Beekman 0. F. M. uit' Maastricht, voorzitter der Pers- en Pro- jmganaa-commissie der R. K. Federa- van belanden en liefde in Chris tie. Deze merkte op dat tal van adviseurs aanwezig zijn; vooral tot hen zal hij het woord richten. Spr. gaat in groote trekken het ont staan der R. K. Voetbalbeweging na. In hot klein begon men te Amsterdam onder leiding van rector Clarijs, te Nazareth. Het is de abdicatie van Rotterdam met Leonidas, Den Haag met Graaf Willem II, en Breda met Bredania. Maar de massa moest be reikt worden. Kapelaan Binck gaf den stoot. Nu tellen we 1500 leden. Spr. behandelt de manier waarop de godsdienstzin der spelers kan ver sterkt worden. Men boede zich hier echter ook voor overdrijving. In een geestdriftige opwekking teljjke leiders aan, in de aangegeven telijke leiedrs aan, in de aangegeven richting te blijven doorwerken, gedach tig de woorden van het Bondslied: „We plaatsen Roomsche vanen om Roomsche velden heen." Tweede algemeene vergadering. Gisterenavond om 8 uur hadden ge lijktijdig twee algemeene- vergaderin gen plaats. In „De Vereeniging spraken de pro fessoren dr. F. Roels uit Utrecht en dr. A. van Rooij uit Amsterdam. De Solidariteit in het Huisgezin. werd behandeld door Dr. F. ROELS. Volgens de Katholieke leer is 't pezin een een belartofrijke functie in het maatschappelijk organisme. Het is de levende eenheid, welke de basis der organen en daarmede ook die van het geheel uitmaakt. Wat voor het biologisch organis me de cel is, is voor het maatschap pëlijk organisme het gezin. Niet de individuen, elk op zich geno men, vormen te zamen de maat schappij, maar de gezinnenzooals ook niet de moleculen, maar de cellen het biologisch organisme opbouwen. Door de beteekenis van het ge zin voor het maatschappelijk or ganisme zoo ore den voorgrond te stellen, doen wit piet het minst te kort aan het individu. Integendeel, we geven van meet af aan blijk oog fe hebben voor de bijzondere voorwaarden, waaraan de handha ving fijner rechten en de vervulling zijner plichten gebonden zijn. Het recht op belhamel ijken en geestelij ken groei; de plichten tegenover God, zichzelf en den naaste, die elk individu heeft zijn buiten de gemeenschap niet te verwezenlij ken. Voor de vervulling zijner natuür lijke taak: de verzekering van het tus. Wie het christelijk huisgezin belaagt, is tegen Christus; wie er vcorsfriidt, werkt aan de zomst van het Godsrijk. Een schitterend voorbeeld van solidariteit in het huisgezin is ons gegeven. Zeer sober zïïn echter de Evangeliën in hun verhalen omtrent het heilig huisgezin van het woord tegenover het Oneindi ge, het Onzegbare: het is de ma- iestueuse stilte, die er hangt in en om een heiligdom'. Ook de Kerk kent die soberheid. Haast sprake loos staat zii soms voor de groote geheimen; heel het mysterie der Mensch wording geeft ziJ in haar Credo met de enkele woorden „et homo factus est" weer. Is het wonder, dat wij voor de hervorming der wereld in het christelijk huisgezin alleen meer vertrouwen hebben dan in alle conferenties, die de staten onder elkaar houden, te samen Evena's voor tweeduizend jaren uit het heilig huisgezin van Naza reth de Verlosser der wereld voortgekomen is, zoo zal ook nü het in Christus herstelde huisge- zift de wereld verlossing brengyn Verlossing van haar heb- en zelf zucht, "haar nijd en haar hoog moed. En dat door de liefde, die allies verdraagt, alles gelooft, alles, hoopt, alles verduurt; door de eeuwige liefde, die nog niet zal zijn gebluscht, als de gave der propnetiën, de talen en de weten schap al lang /uilen zijn vergaan. (St Paulus Cor. s. 13). Pro-1'. Dr. sprak over A H. M. J. VAN ROOY Solidariteit in het F.conomische Leven. Spr. betoogt een breed ontwikkeld gemeenschapsleven, waarin waar noo- dig het eigenbelang verzaakt en over en weer steun en medewerking ge geven. wordt, ten dienste en tot heil van het hoogere belang der gemeen schap, d. i. de welvaart der maat- schapij. Duidelijk en klaar treden doel en beteekenis van dit katholiek maat schappelijk stelsel in het licht, wanneer wij onze aandacht richten op de 3 soorten Solidarisme, die Katholieke so ciologen plegen te onderscheiden» Dien aangaande lezen wij b.v. bij Van Aken: „Men kan den mensch beschouwen als mensch zonder meer als burger, lid van de staalsgcmeenschap en alsjid van een stand of kiassse. En aldus heelt men een algemeen-mem schelijke solidariteit, een burgerlijke so lidariteit, en een klasse- of standssoü- darileit te. De algemeen-menschelijke solida- voortbcstaan en de onhvikkêlin" dtoit is 6611 DaadL" die öUe me"sciltu veonoesxaan en ae omwuuceniu „mint 3ii»n in elkander van menschelijk geslacht en maat schappij, heeft God het gezin vol- maaktelSfk .toegerust. Man en vrouw «heeft Hij samengebracht en .dien geheimzinnïgen trek in ze gelegd, idfen zii zelf niet begrijpen. Hun .vereeniging Jieeft Hij den ze gen der nakomelingschap ver leend. Maar naast alle gaven, waarmede Hii ouders en kinderen gekroond heeft, hun toch ook de behoefte aan onderlingen steun gelaten. Zoo strengelt het gezin een na tuurlijken, dus noodzakelijken band tusschen zijn leden. Iristel ling van natuurrechtelijken aard, op een natuurlijke solidariteit der gezinsleden gebouwd, komt het evenzeer aan de zwakke krachten van het individu als aan 'de be hoeften der maatschappij ten goe de; godsdienst, zeden en recht bloeien op uit zijn schoot. De bovennatuurlijke solidariteit in het gezin is er op de eerste plaats een met Christus. Medewer kers zijn .wit er met Christus aan de verwezenlijking van Gods plan met de menschheid; meer dan er gens anders hier gerechtigd te bid den: „Laat toekomen Uw Rijk:!" Grootsch is de bovennatuurlijke solidariteit in het christelijk gezin. Zii schittert er zoo, dat de natuur lijke er geheel door verduisterd wordt en men geneigd is zich af te vragen of er nog wel een natuur- liike bestaat. Toch is dat het ge val; de bovennatuur heft de na tuur niet op. In de natuurlijke orde blijft het gezin op een natuurlijke solidariteit der gezinsleden ge bouwd staan. Het hoofdkenmerk van het ge zm "is de eenheid, de geslotenheid Heel natuurlijk is daarvan een ge meenschappelijke gedachten- en gevoelssfeer, een geest, eigen aan het gezin als zoodanig, het ge volg. Wat de plichten der gezinsleden ten opzichte van elkaar betreft, 't zal daarmede slechts in orde zijn, wanneer van het christelijk huisge zin hetzelfde schoone g'e'tuigenis kan worden afgelegd, dat de hei denen eens aan de eerste Chris tenen gaven: „Ziet hoe zij elkan der liefhebben!" Tenslotte de plichten der indi viduen tegenover zich zelf. Door de wetten der natuurlijke orde zi>n zii reeds gehouden zich te vervol maken. Maar in geen metischeiijk brein had het ooit kunnen opko men, nog eens geroepen te vvor- mët die van den Hemelschen Va- den tot een volmaaktheid gelijk der. Neen, in geen enkele zuiver men schelijke instelling wordt een soli dariteit gevonden van denzelfden aard en van dezelfde grootte als ia het christelijk huisgezin. iWant fle solidariteit Is er gemeenschap' onolroiigelt, omdat allen ia,elkan-ier erkennen schepselen Gods, die een zelfde eindbestemming moeten berei ken langs eenzelfden weg en met ge lijk© middelen. Omdat dus allen elkan der e rkemien moeten als broedex-s. 2e. De burgerlijke solidariteit be staat tusschen allen, die behooren tot eenzelfden Burgerlijken staat. Zij doet de burgers samenwerken, om het doel der staatsgeineenschap, het algemeen welzijn le bereiken, en het staatsgezag, als beginsel van innerlijke eenheid, lejdt alle buggers, alle andere groe pen naar dat gemeenschappelijk doel. Krachtens die burgerlijke solidariteit zullen alle burgers, alle afzonderlijke organisation, alle klassen en standen, bjj hun streven naar hun particulier welzijn, rekening moeten houden met het gemeenschapelijk doel, ter berei king daarvan moeten medewerken, en alles, wat daarmede In strijd is, moe ten nalaten. 3e. De stands- of klassensolidariteit bestaat tusschen menschen, die eenzelf de beroep uitoefenen, eenzelfde leef wijze of inkomen hebben of dezelfde particuliere belangen. Zij is de band, die de leden van éénzelfde klasse sa menhoudt, om in dat verband, met gezamenlijke krachten, de rechtvaar dige belangen van hun klasse le behar tigen, altijd met inachtneming en eer biediging van het algemeen welzijn, dus zonder klasse-egoïsme Wanneer wij spreken van het eco nomisch leven, dan hebben wij uitslui tend het oog op die menschelijke werk zaamheid, die betrekking heeft op de stoffeljjke welvaart der maatschappij. Door die werkzaamheid wordt aller eerst gestreefd nanar voortbrenging in voldoende mate van stoffelijke jjoede- ren, preduktie derhalve. I Vervolgens heeft die werkzaamheid te zorgen, dat die goederen billijk en volaens behoefte worden verdeeld, zoo dat de Behoefte bevredigd en iedere vraag door aanood gedekt wordt. Door die verdeeling dus moet het komen tot een doeltreffende consumptie. De menschen zijn op elkaar aan gewezen, kunnen elkaar niet missen, moeten met elkaar- samenwerken om het leven mogelijk en dragelijk te maken. Het solidarisme leert ons, voor het uiterst samengestelde coniplex der werkzaamheden van de menschen in de maalschapij, dat, voor hen gelden moet de wel: Eén vooir allen, allen voor één. In hel stelsel der solidariteit moeten wij zien eeu maatschappelijk feit, maar ook een zedelijk beginsel, De geleerde Pater Pescli wijst in zijn beroemde studie over hel Soli darisme er op, hoe altijd de groote overgangen in de wereldgeschiedenis verbonden waren me tdiep-ingrijpende economische omvoitn'ingeu. Arbeid en Samenleving op de harmonie dezer krachten richt zich het Solidarisme. j JAH weten dus' lipe te Meet». Naar die harmonie willen en moe ten wij streven krachtens ons katho liek levensbeginsel. Die harmonie alleen kan brengen in onze 'zwaar geschokte samenleving rust en vrede, geluk en welvaart! Zij waarborgt de rechtvaardigheid en brengt tot volle gelding de on schatbare wetten der liefde. Laat ons daarom hoog heffen de vaan der Solidariteit, eu geschaard on der die vaan, naar, onze beste krach ten, streven en werken voor den terug keer en de bloei der echte, christelijke oroedeTschap onder de menschen. In het R. K. Vereenigingsgebouw aan het Valkhof had de parallel-verga- dering plaats. Dezelfde onderwerpen werden in deze vergadering behandeld als in De Vereeniging. Prof .Dr. J. A, VERAART behan dolde. De solidariteit Jn het Gezin. Solidariteit! Gaat het met dat schoone woord niet als met het andere, van even geweldige be teekenis democratie Die woor den. telkens op.de lippen genomen schijnen vaak alle beteekenis te verhezen juist door het onmatig gebruik. Maar a's \vü opnieuw 'n poging doen om de beteekenis van die woorden te be"aderen. dan zijn we niét meer bang om ze uit te spreken. Want dan beseffen wi» ook opnieuw hoe groot hun be teekenis is. Niét zonder opzet noemde spr. d^woorden: demo cratie en solidariteit naast elkaar. Democratie beteekent die richting in het maatschappelijk leven, die de menschheid in haar vollen om vang wil doen deelhebben aan a" le cultuurgoederen. Het is duide lijk, dat democratie dus in den be- finne "beteekenen moest strijd trijd op het politieke, het sociale en het economische erf; ook op de gebieden van onderwijs, ont wikkeling, kunst. Maar toen men baan had gebroken, had men een werk van opbouw te verrichten. En toen bleek het ons, Katholie ken, dat die opbouw zonder een ander beginsel onmogelijk was. Het beginsel namelijk van de er kenning van de ongelijkheid dei menschelijke vermogens en van de noodzakelijkheid om die onge lijke menschelijke vermogens te ordenen tot overeenstemming. De mocratie zou eerst dan een positie ve beteekenis krijgen, indien zii met dit beginsel werd doortrok ken. Dit beginsel nu is de solidari teit. Maar net kennen van de soli dariteit was als alle kennis alleen onvoldoende. Zij moest worden toegepast. En de toepassing kon alleen worden verwacht bit het practisch aanvaarden van het chns tendom. Zoo moest het dus wor den katholieke democratiedeel hebben van de volkeren aan de cultuurgoederen met aanvaarden van menigvuldige öngelijkneid, maar tevens mét ordening tot over eenstémming. Wij moe.en nagaan, welke mach ten ih strijd met de Katholieke ue-k z rii van een de on volk hebben meester gemaakt. Wij moeten den vijand kennen. Zijn macht is geducht. Tot zijn beschikking staat heel een godde- toioze literatuur van de 19e en 20e ett.w ever huwelijk en gezinsle ven. Onze vijand beschikt in onze steden, de groote zoowel als de kleine, over een macht die dui zenden aangrijpt en vergiftigt. Het is het "zoo grove, dikwijls zoo ge- meene publieke vermaak, dat het huwelijk gebruikt voor ziin grap pen; dat ontrouw met een helden- nimbus omringt. Tegenover den vrijand staat de Katholieke Kerk. De machtige en reine beschermster van het huwe lijk en het gezin. Voor alle eeuwen heeft St. Pau lus het program voor de solidari teit tusschen man en vrouw vast gesteld; Pausen en Bisschoppen van alle tijden hebben naar be hoefte van plaats en tijd bijzondere toepassingen gemaakt. Nieuwe toe passingen gemaakt. Nieuv/e toepas sing van de schoone woorden eischt onze eigen tijd. En dan treft ons de waarheid uit de sociologie van Sint Thomas: dat geen deugd te verwachten is, indien alle wel vaart ontbreekt. Verwacht niet de solidariteit der kinderen, indien gij tekort doet aan de intimiteit van het huiselijk le ven! Indien op den besten dag dei- week, den Zondag, Uw gezin uit elkaar wordt gerukt, of indien die rustdag alleen alö „genoten" wordt beschouwd, indien het pu bliek gewoel U heeft genomen! O, dat het weer zoo ver komt, dat in al onze gezinnen het goede boek en rijdschrift worden gele zendat tezamen gezongen en ge speeld wordt. WH denken terug aan een huiskamer overdekt met Katholieke Illustraties van de 80er en 90er jaren; aan novellen van Mathilde en Vesteis!.... Aan die Roede vrienden der ka tholieke ieugd, die zoo ontzaglijk 'veei 'hebben gedaan voor de soli dariteit in het katholieke gezin, en die wij dus hier mét grooten dank gedenken. Neen, het voetbalveld en de kin- der-operette en de kindervoorstel ling der bioscoop het zijn ge brekkige dingen, en spr. vermag hun beteekenis niet te zien voor de gezrns-solïjdaritedt. Paarimiee zijn *r. niet maar zoo; veroordeeld, het spreekt van zelt, maar worden ze niet binnen enge grenzen terug niet anders dan schade zien voor gedrongen, dan kan spr. ook weet de solidariteit in het gezin. Ons kind moet vri'.zijn van libe ralisme en socialisme vrii dus van valsche onafhankelijkheids van valsche gelijk'héidsleer. Het moet wéten, dat alle gezag van God komt, en dat de ongelijkheid in de menschelijke samenleving door God is gewild. De klacth is niet nieuw, da+ ook onze christel jke gezinnen tal van gewoonten e.i gebruiken van han del en verkeer der negen'iende eeuw hebben overgenomen, zon der zich er zelfs van bewus! te zijn, dat zij aan christenmensdien niét passen. Hinderlijk is de dis harmonie tusschen onze christe lijke beginselen en het zal cnleven van onzen rijd. Woeker, slechte le vering, 'het kan alles slechts be streden worden, wanneer de gezin nen opnieuw met iiet christelijke beginsel worden doortrokken, in dien daar de christelijke solidariteit opbloeit. Over de Solidaritei'. in hét Eco nomisch leven, spr. Dr. CAS>IAN'US HENTZEN O F. M.. die als volgt aanving: Wij leven in een moeilijken tijd een tijd, .waarin al de verhoudingen van het economisch leven dreigei ontwricht te worden door een crisis zoo angstwekkend, dat in alle kringen der samenleving de strijd om het be staan geest en nart geheel vervult. 't Is buitengewoon moeilijk. om in dezen tijd met opgewektheid te spreken over ..soTidarueit in het eco nomisch leven". De deugd heeft, naar St. Thomas opmerkt, om te bloeien ,n 't algemeen een zekere mate van welstand noodig. een milieu van wel stand. En veronderstelt de solidari- i eït niet een heele reeks van deug den als daar zijn rechtvaardigheid iefde, billijkheid, opofferingsgezind heid? Geen tijd schijnt dan ook ho- ictoozer voor de Solidariteit in het economisch leven" dan de onze. Doch het is ook waar. dat elke deugd versterkt kan worden in den s.rijd in druk en nood. De kracht wordt gestaafd in de oefening, het goud gelouterd in het vuur, palma sub pondere crescit: de palm schiet op juist onder den druk. Ook in de dagen van depressie houdt de Katho- .ieke Kerk haar roeping hoog: de deugd te prediken. Praedica verbum, nsia opportune, importune: p.xdik de teer. houdt aan op een tijd dat /.tuks aangenaam is en ook wanneer het niet aangenaam is. luidt het Pau- iinsche vermaan. En als de Kerk leden afliet de solidariteit en de laarvocr vereischte deugden te pre diken. dan zou Zii zelf en haar groote sglidaritéitsgecfachte alleen beteekenis iicbben voor dagen van voorspoed. Darbij, juist adeze crisistijd leert aan alle groepen, die in het eco nomisch proces betrokken zijn. hoo gere zoowel als lagere Lid ng zoo- we! als uitvoering dat een éénzijdige Uriangenpolitiek uitloopt op eigen on- üerfrang en op dien van anderen. Zoo schijnt het onderwerp wei de gelijk geschikt, ja noodzakelijk voor lezen üja. Wat beteekent Solidariteit in het economisch ieven" en welke atmos- ieei is noodzakeiiik om de katholieke sclidariteitspedaciite tot voile ontwik keling te brengen Spiwerkte deze beide punten eenigszins breeder uit. yvaarmede Zijn Ecrw. meende het best de hem ver strekte opdracht te vervullen. Het Solidarisme moge al. abstract oi naar de concrete verhoudingen e-, schillende vormen aannemen, zoo als ook het Invididualisme eu het Socialisme dit gedaan hebben. Es sentieel zijn voor het Soiidarisme 'ie organische gedachte, de organische rangschikking, de sociale veran.woor delijkheid het zedelijk-crganirc e be ginsel Het so-lidarüeitsbëginse e art cthischen klank; de hooge zedelijke beginselen moeten ook het econo misch leven beheerschen Ziedaar wat wij verstaan onder So lidariteit in 't economisch leven Men fcdhie niet met de bewering „laten we er voor zorgen dat de individuen goede christenen worden, dan za!_ de maatschappij vanzelf vol maakt "zijn" Dat is ..een woord van meer riau twijfelachtige waarde", zegt Pesch te recht. Demaatschappij wordt niet .vanzelf een volmaakte, maar alleen *dan. als ook aan hare vervolmaking ernstig gewerkt wordt. Verbe.ering van toes.anden en personen staat in verhouding v wisselwerking". Daarom s.re„.t het So idarisme naar zulk een ordening van het econo misch ieven. die de zedelijkheid er in terugbrengt, .die do weivaart van heel het volk als gemeenschappelijk doel van alien, die werken in het be drijfsleven. beoogt en* dus den mensch ais het middel- en doelpunt daarvan stelt. Dat is de inhoud van den eisch: „Solidariteit in het eco nomisch leven". Noch de solidariteit noch de geest van solidariteit beheerscht algemeen onze economische veihbudingen van 't oogenblik ls de solidariteit van het coono-, misch leven heden ten dage nog maar al te zeer verre te zoeken „dan wil dat vooral zeggen, dat de atmos- tec-r er niet is waarin alleen de oo- iidariteitsgeüachte gedijen k'an. Welke is die noodzakelijke atmos- teci? ;1. Voprcerst een ,atm,osfeer van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 5