Kieskring Heider.
Pro*fstembil}etten
A
Seiengd nieuws
"tok en School.
1pjyto5STw5iiwr
Drukkerij „ONS BLAD",
Gal en Slijm
KLEIN ALLERLEI.
Wegenverbetering.
terstond leverbaar. Zeer voprdeelig.
Verkrijgbaar bij minstens 250 exempi.
ALKMAAR.
SURNUMERAIR REGISTRATIE
1 EN DOMEINEN.
Dit jaar kan aan 10 jongelieden,
Jdie wenschen te worden opgeleid
Voor de betrekking van surnume
rair der registratie en domeinen, 'n
toelage worden verleend van f800
'sjaars. Aanmelding vóór 15 Juli
bij het Dep. van Financiën.
DE NIEUWE ZILVERBONS.
De Min. van Financiën brengt
'ter algemeene kennis, dat, vermoe
delijk reeds in den loop dezer
maand, zilverbons van f2.50 in
omloop zullen worden gebracht,
welke eenige afwijkingen vertoo-
nen van de thans in omloop zijnde
Dons.
De voorzijde van het nieuwe mo-
idet'is onveranderd gebleven, doch
aan de achterzijde zijn de in het
middenvak, aan beide zijden van
het medaillon aangebrachte ver
sieringen achterwege gebleven,
waardoor de in verticale richting
staande cijfers „2.50" voorkomen
op het blanco papier. Hierdoor
wordt de roode en blauwe vezel,
welke in het papier is verwerkt,
goed zichtbaar.
DE KROONPRINS VAN
ZWEDEN.
Met de Harwichboot „St. Denis"
zal heden de kroonprins van Zwe
den met gevolg te Hoek van Hol
land arriveeren.
DE H. VADER EN ONZE
STEUN ACTIE VOOR RUSLAND
Dezer dagen mocht de Voorzit
ter der K. S. A. in Nederland Prof.
van Aken O. Praem. een prach
tige, groote foto ontvangen van
Z.' H. Paus Pius XI, waaronder
eigenhandig d°°r den H. Vader
is geschreven:
Aan den ZeerEerw. Heer en be
minde Zoon van Aken en aan de
andere medewerkers van het Cen
traal Bureau voor de Katholieke
Sociale Actie in Nederland, schen
ken wh verheugd over hunne
grcoten Tiefdadigen ijver jegens
het noodlijdende Russische volk,
van ganscner harte onzen Apos-
toliscnen Zegen. Pius XI.
De foto werd begeleid door 'n
schrijven van Zijne 'Eminentie Kar
dinaal Gasparri.
Deze hooge blijken van waardee
ring onzer" steunactie voor hon
gerend Rusland, gewerden aan de
R. S. A. bij gelegenheid van de
afdracht der 2de half millioen li
res. Zooals reeds is bericht, zijn
nadien nog 250.000 lires afgedra
gen. Het Centraal Bureau der K.
S. A„ Steenschuur 17, Leiden,
hoopt zeer binnenkort nogmaals
een half millioen lires aan Hét Va-
ticaan te kunnen zenden en rekent
gaarne vooral op die vele plaatsen
sen en personen, welke nog .geen
offer bijdroeegn.
DERDE LUSTRUM DER DIO
CESANE HAARLEMSCHE
HANZE.
Haarlem's Middenstand heeft
zich opgemaakt om1 schitterend het
derde lustrum der Diocesane Haar
lemsche Hanze te vieren.
Gisterenavond zijn de feesten of
ficieus begonnen. Met een réunie
der reeds in Haarlem aanwezige
feestgangers, aangeboden door de
Haarlemsche afdeeling.
Het was een en af gezelligheid
bij „Brinkmann."
De heer Hensen, geassisteerd
door zijn bestuur recipieerde als
voorzitter van de afdeeling Haar
lem en zijn gaastheerlijk woord
was een en al gemoedelijkheid.
We mogen wel de aardige bij
zonderheid vermelden dat de bestu
ren der Zusterorganisatie van de
Hanze, hier, de Haarlemsche Han
delsvereniging en de Christelijke
organisatie „Boaz" hun leden heb-
ven verzocht allen te vlaggen ter
eere van het lustrum der Hanze.
De réunie was door vele dames
en heeren zeer druk bezocht.
De heer Peters uit Amsterdam,
voorzitter der regelingscommissie
presideerde de tafel. Er werden
veel harte'ijke woorden gewisseld
door de heeren Peters, Hensen,
voorzitter der afd. Haarlem, Freno
keii, rector Jansen en vele ande
ren. Er heerschte een opgewekte
stemming. Het bondslied 'werd ge
zongen.
De heer Struyken, die tijdens de
réunie binnen! am1, werd met 'n
ovatie ontvangen.
BRIEVENMALEN.
De directeur van het Postkan, or
Amlserdam brengt ter kennis, dat brie
venmalen zullen worden verzonden
naar N. O.-lndië per stoomschip „Gro-
tiusvan de S.-M. „Nederland". Het
zeeposttarief is op deze zendingen van
toepassing. Te verzenden stukken te
voorzien van aanwijzing „Zeepost".
Laatste bij.slichting ten Hoofdpostkan-
tore te Amsterdam, voor brieve!! en
briefkaarten 23 Juni, 12 uur 's avonds,
overige stukken S uur 'savonds; voor
groole partijen drukwerk aanmerkelijk
vroeger.
Aan do bijkantoren kunnen aanga-
teekencie stukken worden aangeboden
tot het sluitingsuur dien dag.
Postpakketsn voor N. O.-lndië, Egyp
te e.n Singapore met deze gelegenheid
te vei zenden, kunnen worden aangebo
den aan bureel Pakkelpost, Warmoes-
straat te Amsterdam, tot 8 uur 's av.
Groote hoeveelheden pakketten aanmer
kelijk vroeger. Op dit atoomschip is
èen drijvende scheepsbrandkaat ge
plaatst en kunnen daarin aaogetoeken-
IOo stukken en postpakketten woraen
gesloten, mits voorzien van speciale
postzegels, verkrijgbaar aan alle post
kantoren.
DE MALVERSATIES BIJ' DE
HAAGSCHE COOP. VOOR
SCHOTBANK!
De penningmeester van tfe Ffaag-
sche Coöperatieve VoorsdRotvereem-
ging en Spaarbank, die de vorige
week op aanklacht Van Ret bestuur
is aangehouden als verdadh't van
valscMieid 'in geschrifte en verduis
tering van gelden, is hedenmiddag
naar hét Huis van Bewaring te *s-
Oravenh'age overgebracht
Het boekenonderzoek is nog niet
geëindigd maar reeds Is kWmen vast
te staan, dat het totaal bedrag der
verduisteringen het half millioen gul
den te boven gaat.
Beklaagde heeft volledig bekend.
Indertijd is hij tot Bet plegen van de
malversaties gekomen door het sleclht
gaan van eigen zaken, het koppen
van huizen e.d.
VERDRONKEN.
Gisterenavond waren een driefal
jonge mannen in hét Rjjn-Scihïeka-
naal onder de gemeente Leiden in
een roeibootje aan het varen, toen
zij werden aangevaren dooir een met
groente geladen groentensdhU.it, waar
door het bootje omsloeg. Eén der
jonge mannen die kötn zwemmen
wist den wal te bereiken. De twee
anderen, gebroeders De Graaf, ble
ken, nadat-cij op het droge waren
gehaald, veruronkfen.
ONTPLOFFING
Gisteren bevond zidh in de smederij
van den heer Neuteboom te Spijke-
nisse, een ledige benzine-tank van
een automobiel voor reparatie, waar
mede de knecht D. van der Ml werd
belast. Hoewel de tank al eenige da
gen ledig was geweest, scheen er zich
toch' een hoeveelheid gas zich 'të
hebben ontwikkeld in den tank, want
op een gegeven «ogenblik sprong
hij met een geweldigen knal uit el
kaar, waarschijnlijk doordat een vonk
van het aanbeeld er in terecht kwam.
Een groot aantal ruiten in de sme
derij werd verbrijzeld. Van der M-
kreeg lichte brandwonden in Ret ge
laat, doch' kwam er verder goed af.
De knal was van dien aard, dat zij
ver in den omtrek werd gehoord.
EEN PROCES-VERBAAL TEGEN
EEN GEMEENTERAADSLID.
Tegen het Bredasche socialistische
gemeenteraadslid den heer Cohen is
Maandag in de WilKelminasrraat te
Breda door een agent van politie, op
verzoek van een commandant vein
een passeerenden troep, prooes-ver-
baal opgemaakt wegens overtreding
van artikel 31 lid j. der Algemeene
Politie-verordening der gemeente Bre
da, waarin het verboden wordt de
orde in de militaire troep te ver
storen.
De heer Cohen wilde namelijk, zon
der daartoe verlof te hebben bekb-
men, midden door een afdeeling mili
tairen te paard, gaan waarbij hij, toen
de officier hem dat wilde beletten,
argumenten en uitdrukkingen bezig
de, welke geenszins van een gemeen-,
teraadslid hadden mogen worden ver
wacht.
Het is wel een ironie van het
noodlot, dat dezelfde heer Cohen
die zich in den raad als specialiteit
in politiezaken wilde opwerpen
men weet met welk' een, za'k maar
segge, poover resultaat zich thans
geoompTOtr bteerd heeft door wetens
én willens een poütie-verordening
grof te overtreden!
t Is wel fraai.
(DagbL V. N.-B.).
DIEFSTAL VAN SCHILDERIJEN
VAN NEDERLANDSCHE
MEESTERS.
Uit een bekendmaking van dein
hbofd-commissaris van politie te
Frankfort wordt thans eerst bekend
dat op 8 of 9 November 1918, dus
tort na het uitbreken der revolutie,
uit een spoorwegwagen der 2de gar
dedivisie, die van Brussel naar
Duitschland bestemd was en die ova.
eigendommen van Duitsche vluchte
lingen bevatte, een sclhüderijVerzame-
ling is gestolen, n.l. 't portret van een
Spaansdie Infante van Velasquez, 2
stukken van Rubgns; o.a. een por
tret van zijn vrouw, stukken van
Van Dijck en stukken van Adriaan
Brouwer en nog 24 schilderijen van
oud-Ho:Iandsche meesters. Er is een
belooning van 1 millioen Mark be
loofd voor dengene, die dien eigenaar
weer de stukken terugbezorgt.
Merkwaardig is, dat deze diefstal
zoo lang is geheim gehouden en djt
de naam der eigenaar nog in handels
noch in andere kringen, bekend is.
Te Vriescheloo woedde eergiste
ren een groote veenbrand.
Op de Maandag te Heerenveen
gehouden groote verhuring van hooi
landen waren de prijzen veel hooger
dan verleden jaar, soms- 100 pCt De
gemdidelde prijs was f250 per H.A-
Voor landen met weinig gras, van bo
vendien nog mindere kwaliteit, werd
f200 per H.A. geboden.
Een Holland paard, dat midden
door de marktdrukte te Rijssen rende,
verwondde lw.ee vrouwen vree&elij'K.
Voor het leven der eene wordt ge
vreesd, zjj wordt aanstonds bediend-
De andere moest naar het ziekenhuis
te Almelo vervoerod worden.
Op den Nieuwen Binnenweg te
Rotterdam werd de 8-jarige M. P.,
toen hij achter een tram om, de
straat wilde oversteken, door een
auto gegrepen en tegen de straat
geslingerd. Met een ernstigen sche
delbreuk moest het knaapje, dat be
wusteloos was, naar het ziekenhuis
worden vervoerd, alwaar Bef inzlorg
wekkenden toestand opgenomen werd
Veertien dagen geleden werd
te Cuijk het kind van den Reer Tax
per ongeluk met een revolver dood
geschoten. Thans werd weer Ret kind
van den Reer Th'elosen door een
klogel getroffen en zoodanig gewond,
dat het overleed. Men weet niet van
waar het scfilof kwam.
B8f het dochtertje van eën be
woner van een woonscbeepje te Hee
renveen is gistermorgen nekkramp
geconstateerd. De patiënt is naar de
barak overgebracht. j
verwekken oprisping uit de maag, vele
kwalen komen daaruit voort, sooals gebrek
aan eetlust, verstopping, lusteloosheid en
h o'dpijn.
Gebruik in Uw eigen belang de
FBECO's Maagtabletten.
Verkrijgbaar bij HIEROP SLOT-
HOUBER, ANSINGH MESMAN en
G. BOL, Schermerborn, voor engrosJAN
DE VRIES, Alkmaar.
PAST. A. J. M. HAFKENSCHEID.
Z. D. H. dé Bisschop van "Haar
lem, Reeft aan den weleerw. heer
A. J. M. Hafkenscheid pastoor der
parochie van „St Petrus" te Lei
den, op diens verzoek om gezond
heidsredenen eervol ontslag verleend
uit de herderlijke bediening.
Pastoor Hafkenscheid ziet zich ge
noodzaakt om na een priesterlijken
arbeid van 37 jaar waarvan 12 jaar
als pastoor te Leiden, rijti Verdere
levensjaren in rust door te-brengen.
Zijneerw. gaat jrich1 vestigen in huize
„Rjoepaan" 'te Ottersum -bij' Gen
nep. (L.)
EXAMENS SCHOONSCHRIJVEN
M O.
De commissie tot hét examineeren
vcor M O. schoonschrijven zal voor
het jaar 1922 ritting houcfen fe 's-
Gravenbage Benoemd zijntot lid
en voorz. dr. H. A. J. van Swaay,
insp. JVL O. 's-Oravenhage; tot leden
O. C, F. van "der Laan, oud-hOofd
eener school,, Lith a. d. Maas (N.-B.)
K. Baars, hdofd, 's-Gravenhagie; J.
Cals, oud-hoofd, Roermond.
PATER DR. LEO BEKE f.
De Hoogeerw. Pater dir. Leb VP!
"J. Bekfe, Provinciaal der Eerw. Pa
ters Augustijnen is gisterenavond om
8 uur, na eenKortstbndige ziekte,
overleden
MOR! DR. JAN SMIT,
-Mgr. Dr. Jan Smit zal op 15 Aug.
a.s. te Zutphen aan zijn broeder de
Heilige ."Priesterwijding toedienen,
(Comprimed Asphalt Bloc®"1
Pavement).
L>en 9 Juni jj. hadden wij' het
genoegen, onder leiding van dén ver
tegenwoordiger van de Belgische
Maatschappij „Asphalt Block Pave
ment" een excursie te maken door
België, ten einde aldaar de bestaan
de en in aanleg zijnde Asphalt Block
wegen in «ogenschouw te nemen.
Ook werden wij in de gelegenheid
jesteld een kijkje te nemen in de
abrie'k te Lessen. 'Het bij uitstek
deskundig gezelschap bestond uit de
heeren directeuren en ingenieurs van
publieke werken te Amsterdam, Den
Haag, 'Haarlem en Utrecht, alsmede
den hoofdingenieur van den Rijks
waterstaat, de ingenieurs van den
Pro.v. Waterstaat in Noord-Brabant,
de vertegenwoordigers van den A.
N. W. B., den wethouder van p
blieke werken te Haarlem en a<
adjunct hoofdopzichter afdeeling be
strating te Rotterdam.
De heer D. R. de Jong te Castri-
cum bouwkundige, maakt dezen tocht
mede als ontwerper der plannen voor
de wegverbetering Castricum—Ber
gen, terwijl ondergeteekende voor
zijn bescheiden aandeel, als initiatief
nemer voor deze wegverbe.e.ing w^rd
uitgenoiodigd de excursie mede te
maken.
Hier een gedetailleerd rapport uit
te brengen zou, zoo het ook al in
mijn bedoeling lag, afstuiten op m'n
ondeskundigheid, doch de weerga
ve van een persoonlijken indruk is
alles, wat ik met m'n schrijven beoog
De deelnemers vertrokken per auto
van Tilburg over Turnhout naar Ant
werpen. Op dezen weg, in de on
middellijke omgeving van Oostmulle
was men bezig een stuk Asphalt
Block aan te léggen over een lengte
van pl.m. 3 K.M. Daar ter plaatse
kenden wij dus zien op welke wijze
een dergelijke weg werd aangelegd,
ïti 't algemeen wordt bij een dus-
danigen aanleg een ondergrond van
beton gebruikt welke ongeveer een
dikte heeft van 10 o.ML Is de natuur
lijke onderlaag echter minder goed
vooi wegenaanleg dan wordt de be-
tonlaag dikker gemaakt
Hieruit volgt, dat bij goede on
derlaag, de betonlaag ook dunner
kan zijn dan 10 c.M. Bij den aan
leg welken wij te Oostmulle te zien
kregen, werd de bestaande weg als
onderdek gebruikt, wat hier gevoe
gelijk kon, daar de weg voldoende
breed was voor hét modern ver
keer.
Deze aanleg had als Volgt plaats.
Het bestaande wegdek had men, door
hier en daar de gaten uit te halen,
zooveel mogelijk gevlakt; hierover
kwam een dunne laag!, beton, waar
in de asphaitblokkeii gelijkmatig wer
den gelegd op de wijze als men dat
doet met straatklinkers; de blokken
wouden echter plat gelegd, waar
door het draagvlak grooter is.
Daar de blokken zuiver en gelijk
matig zijn afgewerkt, sluiten rij vrij
wel hermetisch, terwijl bovendien de
ontstane naden met fijti zand worden
aangevuld. Alvorens de nieuwe weg
in gebruik genomen kan worden,
moet h!ij ongeveer 8 dagen rusten.
Hoe meer een asphalt-blokWeg ge
bruikt wordt d es te eerder en beter
de blokken aan elkaar komen en des
te hechter dus de weg wordt.
Na dit interessante werk in alle
onderdeelen te hebben bezien, reden
wij door naar Antwerpen om ons
daar te gaan overtuigen, hoe dit
soort wegen zich in de praktijk houdt
Bij het bezichtigen van den aanleg
kregen wij algemeen den indruk, dat
met veel zorg en nauwkeurigheid
werd gewerkt. Men was dus be
nieuwd naar de resultaten. Te Ant
werpen werden bezichtigd de Bagij-
nenstraat en de Gapucijnenstraat. In
deze straten lagen de blokken on
geveer één jaar; het verkeer aldaar is
zeer "druk. Vooral in laatstgenoemde
straat is het een voortdurend va et
vient van groote vracht-auto's, vracht
wagens, terwijl daar vooral, naar ons
wera medegedeeld, vele zware Ca
mions van de brouwerijen passeeren.
gedurende ruim een jaar onder alle
omstandigheden een druk verkeer
heeft plaats gehad maakte een bui
tengewoon goeden indruk; geen on-
elïenheid was er te zien, geen blok
je verschoven. Paarden met groote
kalkoenen onder de ijzers, 's win
ters scherp gezet, passeerden hier
bij tientallen en aan het wegdek was
niets te bespeuren wat op eenige
slijtage duidde. In deze straten wa
ren wij in de gelegenheid ons proef
ondervindelijk te overtuigen, dat dit
soort wegen, ook voor paardentractie
absoluut niet te glad is.
Bij 'onzen intocht te Antwerpen,
werden wij overvallen door een ge
weldige onweersbui, zooals wij hier
in Holland maar al te dankbaar zou
den aanvaarden. Niettegenstaande de
zen enormen regenval, waren de as-
ph'alt-blok-straten in 't geheel niet
glad; de ons vergezellende deskundi
gen hebben de gladheid op verschil-
tende wijze beproefd en kwamen tot
de conclusie, dat de asphalt-blokwe-
gen cok voor paardentractie zeer
bruikbaar rijn. Gedurende wélke zo-
mersc'he hitte ook worden de asphalt
blokken niet zacht, wat met sommige
asphalt- en geteerde wegen wel Egt
geval schijnt te zijn, waardoor meer
trekkracht wordt vereischt.
Vcor steden en bebouwde k'ommen
Heeft het aspjhaltblok nog dit voor,
dat het berijden er van vrijwel ge-
ruischloos is. Na te Antwerpen de
wegen bezichtigd te 'hébben, vertrok
ken wij over Vilvoorden via „Vier
Armen" door het Zoniënbosch naar
Brussel. Op verschillende punten wer
den wij nog in de gelegenheid ge
steld dit mooie procédé aan een,
zij het dan ook vluchtig onderzoek,
te onderwerpen.
Overal vonden wij: de Asphalt-blok
wegen in keurigen toestand; wel viel
het ons op, dat de meeste gedeel
ten in hoofdzaak werden gebezigd
voor het luxe verkeer en daar geen
zware vrachten overkwamen. Antwer
pen natuurlijk uitgezonderd. Daar
worden wel degelijk de zwaarste
vrachten over het asplialtblok ver
voerd en als het gedeelte Turnhout
—Antwerpen klaar is, dan zal ook
daar druk van zwaar materiaal ge
bruik worden gemaakt, want Turn
hout wordt vanuit Antwerpen van
alles voorzien, zoodat het vracht
verkeer tusschen déze twee plaatse"
belangrijk is.
Om 8 uur 's avonds arriveerden
wij te Brussel na een leerrijken dag.
Het wegenvraagstuk was dien dag
van vele kanten bezien en -bespro
ken en wij reden over mooie wegen,
doo# pracht streken. Hoe schoon is
het leven als men het nuttige met het
aangename weet te vereenigen.
Aan ons was nu de avondde
gastheer deed zich' van de aange
naamste zijde kénnen, de rit in het „ter
Kamerenbosch was superbe, daarna
nog een uurtje om uit te rusten in
de schitterende café's op den boule
vard, waar het-volle Brusselsohe le
ven zich concentreert.
Den volgenden dag stond een be
zoek aan de Asphaltblokfabriek te
Lessen op 't program. De bedoe
ling was er per auto heen te gaan,
maar de hemelsluizen vonden wij
na onze nachtrust wagenwijd open
staan, zoodat van onzen autotocht
niets kon komen en wij order kre
gen ons te spoeden, daar de trein
ons nu naar Lessen zou brengen.
De reis zelve leverde gee" bijzon
derheden op; de talrijke stationnetjes
waar wij stopten, deed ons de reis
wat langdurig schijnen, maar de aan
gename verteltrant van onzen gelei
der, die met gloedvolle woorden en
overtuigende argumenten ons de su
perioriteit van de Asphaltbiokwegen
als 't ware trachtte in te gieten,.bracht
aangename en nuttige afleiding in ons
k 1' improviste gcorganiseera trein-
léisje
Op de fabriek werden wij1 ontvan
gen door den directeur-ingenieur, die
ons op rijn particulier bureau voor
den aanvang v. d. rondgang in de
fabriek een kort exposé gaf van deze
industrie, waarvan wijl hier hét vol
gende memoreereu.
De in België vervaardigde bloék's
liebben den v-orm van groote k'tin-
kersteenen; de afmetingen zijnvijf
maal 12, Vijfmaal 5 c.M, hét gewicht
'4700 gram. 2LH bestaan -in België
uit 70—72 kwanscLoriei (jn Amerika
uit traproc'k', die minder hard is), 20
p€L kalksteen en als verbindingsmid
del wordt asphalt gebruikt, samen-
geste,d uit een deel vloeibare asphalt
van Malta, behandeld door lucht-in-
blazing en twee deelen asphalt van
de Tunidad Lukes.
Het kwartsdioriet wordt in ver
schillende soorten fijn gemalen met
de bovengenoemde stOifen in een
steeds juiste verhouding, dan ver-
Hit tot 300 graden F. en warm ge
perst door een in twee tempo's wer
kend persblok van 200 ton persver-
rn-cgen. De geperste massa wordt ge
bracht naar de vormmachine, waar
na de blocks, die nog warm zijn,
werden overgebracht op een steeds
doorloopende band, die de blocks
in een riool brengt waardoor stroo-
mend water loopt, ter atkoeling, om
daarna op het fabrieksterrein te wor
den opgestapeld. Ongeveer alle halt
uren gedurende de fabrikage wor
den steenen als monsters genomen,
die op het uitstekend ingericht la
boratorium met de grootste nauw
keurigheid worden onderzocht en be
proefd op druk en wrijving weer-
staudvermogen. De drukproef wordt
genomen door een versch gemaakte
steen te dompelen in een koud wa
terbad; alsdan wordt op zoo'n steen
een stalen staaf gebracht van een
vierkanten meter, onder druk van
250 Kilo's gedurende 60 seconden;
de steen mag niet den minsten indruk
ertconen. Dezelfde proef wordt her
haald, maar nu in 'een warm water
bad (35 gr. C.) en ook dan mag geen
grootere indruk worden geconsta
teerd dan 1/2 milimeter.
De weerstand aan wrijving wordt
beproefd door het volgende systeem.
Een zeker aantal versch gemaakte
steenen worden gedurende e^n ge-
heelen dag blootgesteld aan een fij
nen regen, dan afgedroogd en be
dekt met een paar c.M. grof korrelig
zand. paarna worden ze onderwor
pen aan de wrijving van stalen bor
stels die een Aakvermogen bezitten
(gedurende de wrijving) van 250
K.G. per 1 C.M.; de snelheid van de
draaiende beweging der borstels Is
ongeveer 3000 M. per 50 minuten.
Na gedurende deze buitengewoon
strenge proef 50 minuten te rijn
blootgesteld aan die wrijving, wor
den ae steenen nauwkeurig gewogen
en gemeten; het resultaat moet zijn,
dat geen grootere afname mag ge
constateerd worden van de steenvlak-
ten dan 14 müimëter. Men mag ge
rust beweren, dat van al de tot nu
toe bekende straatwegsteenen geen
enkele zulke strenge proeven zou kun
nen doorstaan.
Na deze uiteenzetting werden wij
door den directeur rondgeleid, ttn
einde nu in de practijk te zien toege
past, wat ons zoo juist was mede
gedeeld. En dat het geheel een mach
tigen indruk "Óp ons maakte, getuig
ik zeer gaarne. De enorme machine
rieën, de vernuftige wijze waarop
moeilijkheden werden ondervangen of
voorkomen, de nauwkeurige wijze,
waarop in de laboratoria eerst de
soecie en later het afgewerkte pro
duct worden onderzocht, de ernsti
ge en zaakkundige wijze waarop zoo
wel de directie als het personeel
hunne veel omvattende taak opna
men en ten uitvoer brengen, schij
nen zoovele waarborgen, dat men
volkomen vertrouwen mag stellen in
hetgeen deze maatschappij omtrent
hare producten weet meae te deelen
en te toonen.
Allen die aan deze excursie deel
namen, zullen waarschijnlijk mijne
meening deelen, dat het aanbeveling
verdient deze methode van wegenbe-
klèeding zoo spoedig mogelijk in
Holland een kans te géven. Verschil
lende ingenieurs verklaarden dan ook
weldra met proefnemingen te zullen
beginnen. Wat ons vertrouwen in
het asphalt-block-systeem kan verhoo
ris wel het feit, dat de fabriek
asphaltblockwegen tien jaren ga
randeert. In een brochure over het
asphaltblock leest men, dat Amerika
reeds meer dan 20 jaren dit systeem
toepast en met veel succes.
Amerika ligt echter niet naast de
deur en wij Hollanders zijn voor
zichtig en niet liéhtgeloovig.
Welnu, zegt de directie, gaat zien
en overtuigt U.
Den Minister van Waterstaat is
door de Maatschappij aangeboden op
hare tosten een Holland's ingenieur
naar Amerika te zenden, om aldaar
de jaren bestaande Asphait Blockwe-
gen te gaan zien en te bestudeeren.
Er is meer. Ben ik govd ingelicht dan
biedt de Maatschappij aan de pro
vincie Noord-Brabant aan, om een
maar K.M, weg aan te leggen met
het Asphalt Blok' onder voorwaarde,
dat de provincie dezen weg eerst na
10 jaren behoeit te betalen, als ter.
minste de weg dan nog goed is.
Ik zou nog veel over onze bevin
dingen kunnen mededeelen. Voorloo-
pig meen ik echter in alle bescheiden
heid mij gekweten te hebben van
m'n voornemen een kort verslag uit
te brengen.
Voor den weg Castricum—Bergen
—Helder zou - de Asphalt-Biokweg,
voor zooover ik tot nog toe heb kun
nen oordeelen, mijn ideaal zijn. Een
ideaal bereikt men echter niet spoe
dig. Doch wie weet?
De aanlegkosten zullen wellicht iets
hóoger Zijn (ian bij vele andere sy
stemen, maar het ouderhoudsvraag-
stuk nad it bij dit soort van weg
vrijwel zijn oplossing.
Gaarne maak ik van deze gelegen
heid gebruik om onzen gastheer hier
openlijk dank te zeggen voor de
voorbeeldige wijze, waarop hij deze
excursie heeft mogelijk gemaakt en
de groote voorkomenheid ten onze
opzichte aan den dag gelegd.
LOMMEN.
Castricum, Juni '22.
Nood te Egmond aan Zee.
In verband met wat wij in ons blad
van Zaterdag schreven over den „Nood
te Eginond-Zee" is het van belang, te
ervaren, hoe de Alkmaarsche oorres
pondent van het „Handelsblad", bij
een onderzoek, dat hij te Egmond-Zee
instelde naar de bekende kwestie, tot
precies dezelfde conclusie komt als wij
In het „Handelsblad" van hedenmor
gen lezen wij:
„In verband met loopende geruch
ten over heerschende armoede in de'
kringen, der visschers te Egmond aan
Zee hebben wij den burgemeester, den
heer C. J. Eyma, de vraag gestbld hoe
of 't nu eigenlijk met die armoed*
stond.
Hij antwoordde ons, dat deze nier
zoo groot was als voormannen der S.
D. A. P., met name het Alkmaarsche
raadslid Westerhof. progageeren. Door
B. en W. van Egmond is gedeeld, dat
van gemeentewege brood zou worden
disponibel gesteld, indien dit gevraagd
werd. Er kwamen vier aanvragers, var
wie slechts één van het aangeboden
brood gebruik maakte. Dit neemt niet
weg, dat inderdaad hier en daar we>
armoede geleden wordt doch aan een
„noodtoestand" kon z.i. momenteel
niet gesproken worden. Dat de S. D.
A. P. te Alkmaar voor de visschers col
lecteeren en daarvoor toestemming van
het gemeentebestuur dier stad kreeg,
verwonderde hem in de eerste plaats,
omdat niet eerst bjj hèm geinformeerd
was of inderdaad de nood zóó hoog
gestegen was, dat een collecte noodza
kelijk kon worden geacht en in de
tweede plaats omdat het er z.i. dik bo
ven op lag, dat hierbij gehoopt werd
op poiitieke winst.
Wat de toekomst betreft, deze mocht
als de omstandigheden niet verande
ren door herleving der zeevissoherij,
donkerder worden ingezien. Dan zal
echter werk moeten worden verschaft
door wegenaanleg in de duinen.
Op onze vraag of dit niet reeds nu
kon geschieden, antwoordde de burge
meester ontkennend, aangezien Eg
mond nog niqt bij den Rijkswerkloos'-
heidsdienst is aangesloten omdat dt
hiervoor benoodigde fondsen niet dis
ponibel zijn.
De visschers, die in de oorlogsjarei.
véél geld hebben verdiend, hebben niet
gespaard en dit ook weer met hander
vol uitgegeven daarbij een hartigeti
dronk niet verzuimend. Nu dit geld op
Taakt en geen perspectief is, dat de
huidige toestand direct helderder zal
worden, wordt steen en been geklaagd
„Intusschen, zoo werd ons van
andere deskundige zijde gezegd is
het uiterst moeilijk een duidelijk en
helder beeld van den momenteelen
toestand te krijgen, want wat er pre
cies onder de Egmondsche visschers
omgaat, is niet te controleeren. Zou er
wel iemand zijn, vroeg hij, al woont
hij 25 of meer jaren in Egmond, die
durft zeggen den werkelijken Egniond-
schen visschers en diens omstandighe
den te kénnen? „Laten wij aannemen,
dat bij den voorman der S. D. A. P-,
den heer Westerhof, geen oogenblik bil
het organiseeren zijner collecte de ge
dachte aan politieke winst hoeft voor
gezeten, maar alleen menschenliefde
hem dreef tot zijn plotselinge interesse
voor de visschers dan is toch de
weg door hem voor geld-inzameln'K
gekozen, niet de #oede! Zoo dit noodig
mocht zijn of worden, dan dient een
algemeen comité zich hiervoor te spa
nenl Succes, kan zeker verwacht wor
den, want 't is een feit, dat liefdadig
Nederland zich nooit onbetuigd nee
gelaten voor onze „arme visschers
in nood verkeerenl"
En voor mij staat 't vast, dat ae
heer Westerhof, die absoluut vreemam
Egmond is, zich eenzijdig heeft law
inlichten en daardoor den werkeiya
toestand niet kentl"