Kieskring Heider. Pro*fstembil}etten A Seiengd nieuws "tok en School. 1pjyto5STw5iiwr Drukkerij „ONS BLAD", Gal en Slijm KLEIN ALLERLEI. Wegenverbetering. terstond leverbaar. Zeer voprdeelig. Verkrijgbaar bij minstens 250 exempi. ALKMAAR. SURNUMERAIR REGISTRATIE 1 EN DOMEINEN. Dit jaar kan aan 10 jongelieden, Jdie wenschen te worden opgeleid Voor de betrekking van surnume rair der registratie en domeinen, 'n toelage worden verleend van f800 'sjaars. Aanmelding vóór 15 Juli bij het Dep. van Financiën. DE NIEUWE ZILVERBONS. De Min. van Financiën brengt 'ter algemeene kennis, dat, vermoe delijk reeds in den loop dezer maand, zilverbons van f2.50 in omloop zullen worden gebracht, welke eenige afwijkingen vertoo- nen van de thans in omloop zijnde Dons. De voorzijde van het nieuwe mo- idet'is onveranderd gebleven, doch aan de achterzijde zijn de in het middenvak, aan beide zijden van het medaillon aangebrachte ver sieringen achterwege gebleven, waardoor de in verticale richting staande cijfers „2.50" voorkomen op het blanco papier. Hierdoor wordt de roode en blauwe vezel, welke in het papier is verwerkt, goed zichtbaar. DE KROONPRINS VAN ZWEDEN. Met de Harwichboot „St. Denis" zal heden de kroonprins van Zwe den met gevolg te Hoek van Hol land arriveeren. DE H. VADER EN ONZE STEUN ACTIE VOOR RUSLAND Dezer dagen mocht de Voorzit ter der K. S. A. in Nederland Prof. van Aken O. Praem. een prach tige, groote foto ontvangen van Z.' H. Paus Pius XI, waaronder eigenhandig d°°r den H. Vader is geschreven: Aan den ZeerEerw. Heer en be minde Zoon van Aken en aan de andere medewerkers van het Cen traal Bureau voor de Katholieke Sociale Actie in Nederland, schen ken wh verheugd over hunne grcoten Tiefdadigen ijver jegens het noodlijdende Russische volk, van ganscner harte onzen Apos- toliscnen Zegen. Pius XI. De foto werd begeleid door 'n schrijven van Zijne 'Eminentie Kar dinaal Gasparri. Deze hooge blijken van waardee ring onzer" steunactie voor hon gerend Rusland, gewerden aan de R. S. A. bij gelegenheid van de afdracht der 2de half millioen li res. Zooals reeds is bericht, zijn nadien nog 250.000 lires afgedra gen. Het Centraal Bureau der K. S. A„ Steenschuur 17, Leiden, hoopt zeer binnenkort nogmaals een half millioen lires aan Hét Va- ticaan te kunnen zenden en rekent gaarne vooral op die vele plaatsen sen en personen, welke nog .geen offer bijdroeegn. DERDE LUSTRUM DER DIO CESANE HAARLEMSCHE HANZE. Haarlem's Middenstand heeft zich opgemaakt om1 schitterend het derde lustrum der Diocesane Haar lemsche Hanze te vieren. Gisterenavond zijn de feesten of ficieus begonnen. Met een réunie der reeds in Haarlem aanwezige feestgangers, aangeboden door de Haarlemsche afdeeling. Het was een en af gezelligheid bij „Brinkmann." De heer Hensen, geassisteerd door zijn bestuur recipieerde als voorzitter van de afdeeling Haar lem en zijn gaastheerlijk woord was een en al gemoedelijkheid. We mogen wel de aardige bij zonderheid vermelden dat de bestu ren der Zusterorganisatie van de Hanze, hier, de Haarlemsche Han delsvereniging en de Christelijke organisatie „Boaz" hun leden heb- ven verzocht allen te vlaggen ter eere van het lustrum der Hanze. De réunie was door vele dames en heeren zeer druk bezocht. De heer Peters uit Amsterdam, voorzitter der regelingscommissie presideerde de tafel. Er werden veel harte'ijke woorden gewisseld door de heeren Peters, Hensen, voorzitter der afd. Haarlem, Freno keii, rector Jansen en vele ande ren. Er heerschte een opgewekte stemming. Het bondslied 'werd ge zongen. De heer Struyken, die tijdens de réunie binnen! am1, werd met 'n ovatie ontvangen. BRIEVENMALEN. De directeur van het Postkan, or Amlserdam brengt ter kennis, dat brie venmalen zullen worden verzonden naar N. O.-lndië per stoomschip „Gro- tiusvan de S.-M. „Nederland". Het zeeposttarief is op deze zendingen van toepassing. Te verzenden stukken te voorzien van aanwijzing „Zeepost". Laatste bij.slichting ten Hoofdpostkan- tore te Amsterdam, voor brieve!! en briefkaarten 23 Juni, 12 uur 's avonds, overige stukken S uur 'savonds; voor groole partijen drukwerk aanmerkelijk vroeger. Aan do bijkantoren kunnen aanga- teekencie stukken worden aangeboden tot het sluitingsuur dien dag. Postpakketsn voor N. O.-lndië, Egyp te e.n Singapore met deze gelegenheid te vei zenden, kunnen worden aangebo den aan bureel Pakkelpost, Warmoes- straat te Amsterdam, tot 8 uur 's av. Groote hoeveelheden pakketten aanmer kelijk vroeger. Op dit atoomschip is èen drijvende scheepsbrandkaat ge plaatst en kunnen daarin aaogetoeken- IOo stukken en postpakketten woraen gesloten, mits voorzien van speciale postzegels, verkrijgbaar aan alle post kantoren. DE MALVERSATIES BIJ' DE HAAGSCHE COOP. VOOR SCHOTBANK! De penningmeester van tfe Ffaag- sche Coöperatieve VoorsdRotvereem- ging en Spaarbank, die de vorige week op aanklacht Van Ret bestuur is aangehouden als verdadh't van valscMieid 'in geschrifte en verduis tering van gelden, is hedenmiddag naar hét Huis van Bewaring te *s- Oravenh'age overgebracht Het boekenonderzoek is nog niet geëindigd maar reeds Is kWmen vast te staan, dat het totaal bedrag der verduisteringen het half millioen gul den te boven gaat. Beklaagde heeft volledig bekend. Indertijd is hij tot Bet plegen van de malversaties gekomen door het sleclht gaan van eigen zaken, het koppen van huizen e.d. VERDRONKEN. Gisterenavond waren een driefal jonge mannen in hét Rjjn-Scihïeka- naal onder de gemeente Leiden in een roeibootje aan het varen, toen zij werden aangevaren dooir een met groente geladen groentensdhU.it, waar door het bootje omsloeg. Eén der jonge mannen die kötn zwemmen wist den wal te bereiken. De twee anderen, gebroeders De Graaf, ble ken, nadat-cij op het droge waren gehaald, veruronkfen. ONTPLOFFING Gisteren bevond zidh in de smederij van den heer Neuteboom te Spijke- nisse, een ledige benzine-tank van een automobiel voor reparatie, waar mede de knecht D. van der Ml werd belast. Hoewel de tank al eenige da gen ledig was geweest, scheen er zich toch' een hoeveelheid gas zich 'të hebben ontwikkeld in den tank, want op een gegeven «ogenblik sprong hij met een geweldigen knal uit el kaar, waarschijnlijk doordat een vonk van het aanbeeld er in terecht kwam. Een groot aantal ruiten in de sme derij werd verbrijzeld. Van der M- kreeg lichte brandwonden in Ret ge laat, doch' kwam er verder goed af. De knal was van dien aard, dat zij ver in den omtrek werd gehoord. EEN PROCES-VERBAAL TEGEN EEN GEMEENTERAADSLID. Tegen het Bredasche socialistische gemeenteraadslid den heer Cohen is Maandag in de WilKelminasrraat te Breda door een agent van politie, op verzoek van een commandant vein een passeerenden troep, prooes-ver- baal opgemaakt wegens overtreding van artikel 31 lid j. der Algemeene Politie-verordening der gemeente Bre da, waarin het verboden wordt de orde in de militaire troep te ver storen. De heer Cohen wilde namelijk, zon der daartoe verlof te hebben bekb- men, midden door een afdeeling mili tairen te paard, gaan waarbij hij, toen de officier hem dat wilde beletten, argumenten en uitdrukkingen bezig de, welke geenszins van een gemeen-, teraadslid hadden mogen worden ver wacht. Het is wel een ironie van het noodlot, dat dezelfde heer Cohen die zich in den raad als specialiteit in politiezaken wilde opwerpen men weet met welk' een, za'k maar segge, poover resultaat zich thans geoompTOtr bteerd heeft door wetens én willens een poütie-verordening grof te overtreden! t Is wel fraai. (DagbL V. N.-B.). DIEFSTAL VAN SCHILDERIJEN VAN NEDERLANDSCHE MEESTERS. Uit een bekendmaking van dein hbofd-commissaris van politie te Frankfort wordt thans eerst bekend dat op 8 of 9 November 1918, dus tort na het uitbreken der revolutie, uit een spoorwegwagen der 2de gar dedivisie, die van Brussel naar Duitschland bestemd was en die ova. eigendommen van Duitsche vluchte lingen bevatte, een sclhüderijVerzame- ling is gestolen, n.l. 't portret van een Spaansdie Infante van Velasquez, 2 stukken van Rubgns; o.a. een por tret van zijn vrouw, stukken van Van Dijck en stukken van Adriaan Brouwer en nog 24 schilderijen van oud-Ho:Iandsche meesters. Er is een belooning van 1 millioen Mark be loofd voor dengene, die dien eigenaar weer de stukken terugbezorgt. Merkwaardig is, dat deze diefstal zoo lang is geheim gehouden en djt de naam der eigenaar nog in handels noch in andere kringen, bekend is. Te Vriescheloo woedde eergiste ren een groote veenbrand. Op de Maandag te Heerenveen gehouden groote verhuring van hooi landen waren de prijzen veel hooger dan verleden jaar, soms- 100 pCt De gemdidelde prijs was f250 per H.A- Voor landen met weinig gras, van bo vendien nog mindere kwaliteit, werd f200 per H.A. geboden. Een Holland paard, dat midden door de marktdrukte te Rijssen rende, verwondde lw.ee vrouwen vree&elij'K. Voor het leven der eene wordt ge vreesd, zjj wordt aanstonds bediend- De andere moest naar het ziekenhuis te Almelo vervoerod worden. Op den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam werd de 8-jarige M. P., toen hij achter een tram om, de straat wilde oversteken, door een auto gegrepen en tegen de straat geslingerd. Met een ernstigen sche delbreuk moest het knaapje, dat be wusteloos was, naar het ziekenhuis worden vervoerd, alwaar Bef inzlorg wekkenden toestand opgenomen werd Veertien dagen geleden werd te Cuijk het kind van den Reer Tax per ongeluk met een revolver dood geschoten. Thans werd weer Ret kind van den Reer Th'elosen door een klogel getroffen en zoodanig gewond, dat het overleed. Men weet niet van waar het scfilof kwam. B8f het dochtertje van eën be woner van een woonscbeepje te Hee renveen is gistermorgen nekkramp geconstateerd. De patiënt is naar de barak overgebracht. j verwekken oprisping uit de maag, vele kwalen komen daaruit voort, sooals gebrek aan eetlust, verstopping, lusteloosheid en h o'dpijn. Gebruik in Uw eigen belang de FBECO's Maagtabletten. Verkrijgbaar bij HIEROP SLOT- HOUBER, ANSINGH MESMAN en G. BOL, Schermerborn, voor engrosJAN DE VRIES, Alkmaar. PAST. A. J. M. HAFKENSCHEID. Z. D. H. dé Bisschop van "Haar lem, Reeft aan den weleerw. heer A. J. M. Hafkenscheid pastoor der parochie van „St Petrus" te Lei den, op diens verzoek om gezond heidsredenen eervol ontslag verleend uit de herderlijke bediening. Pastoor Hafkenscheid ziet zich ge noodzaakt om na een priesterlijken arbeid van 37 jaar waarvan 12 jaar als pastoor te Leiden, rijti Verdere levensjaren in rust door te-brengen. Zijneerw. gaat jrich1 vestigen in huize „Rjoepaan" 'te Ottersum -bij' Gen nep. (L.) EXAMENS SCHOONSCHRIJVEN M O. De commissie tot hét examineeren vcor M O. schoonschrijven zal voor het jaar 1922 ritting houcfen fe 's- Gravenbage Benoemd zijntot lid en voorz. dr. H. A. J. van Swaay, insp. JVL O. 's-Oravenhage; tot leden O. C, F. van "der Laan, oud-hOofd eener school,, Lith a. d. Maas (N.-B.) K. Baars, hdofd, 's-Gravenhagie; J. Cals, oud-hoofd, Roermond. PATER DR. LEO BEKE f. De Hoogeerw. Pater dir. Leb VP! "J. Bekfe, Provinciaal der Eerw. Pa ters Augustijnen is gisterenavond om 8 uur, na eenKortstbndige ziekte, overleden MOR! DR. JAN SMIT, -Mgr. Dr. Jan Smit zal op 15 Aug. a.s. te Zutphen aan zijn broeder de Heilige ."Priesterwijding toedienen, (Comprimed Asphalt Bloc®"1 Pavement). L>en 9 Juni jj. hadden wij' het genoegen, onder leiding van dén ver tegenwoordiger van de Belgische Maatschappij „Asphalt Block Pave ment" een excursie te maken door België, ten einde aldaar de bestaan de en in aanleg zijnde Asphalt Block wegen in «ogenschouw te nemen. Ook werden wij in de gelegenheid jesteld een kijkje te nemen in de abrie'k te Lessen. 'Het bij uitstek deskundig gezelschap bestond uit de heeren directeuren en ingenieurs van publieke werken te Amsterdam, Den Haag, 'Haarlem en Utrecht, alsmede den hoofdingenieur van den Rijks waterstaat, de ingenieurs van den Pro.v. Waterstaat in Noord-Brabant, de vertegenwoordigers van den A. N. W. B., den wethouder van p blieke werken te Haarlem en a< adjunct hoofdopzichter afdeeling be strating te Rotterdam. De heer D. R. de Jong te Castri- cum bouwkundige, maakt dezen tocht mede als ontwerper der plannen voor de wegverbetering Castricum—Ber gen, terwijl ondergeteekende voor zijn bescheiden aandeel, als initiatief nemer voor deze wegverbe.e.ing w^rd uitgenoiodigd de excursie mede te maken. Hier een gedetailleerd rapport uit te brengen zou, zoo het ook al in mijn bedoeling lag, afstuiten op m'n ondeskundigheid, doch de weerga ve van een persoonlijken indruk is alles, wat ik met m'n schrijven beoog De deelnemers vertrokken per auto van Tilburg over Turnhout naar Ant werpen. Op dezen weg, in de on middellijke omgeving van Oostmulle was men bezig een stuk Asphalt Block aan te léggen over een lengte van pl.m. 3 K.M. Daar ter plaatse kenden wij dus zien op welke wijze een dergelijke weg werd aangelegd, ïti 't algemeen wordt bij een dus- danigen aanleg een ondergrond van beton gebruikt welke ongeveer een dikte heeft van 10 o.ML Is de natuur lijke onderlaag echter minder goed vooi wegenaanleg dan wordt de be- tonlaag dikker gemaakt Hieruit volgt, dat bij goede on derlaag, de betonlaag ook dunner kan zijn dan 10 c.M. Bij den aan leg welken wij te Oostmulle te zien kregen, werd de bestaande weg als onderdek gebruikt, wat hier gevoe gelijk kon, daar de weg voldoende breed was voor hét modern ver keer. Deze aanleg had als Volgt plaats. Het bestaande wegdek had men, door hier en daar de gaten uit te halen, zooveel mogelijk gevlakt; hierover kwam een dunne laag!, beton, waar in de asphaitblokkeii gelijkmatig wer den gelegd op de wijze als men dat doet met straatklinkers; de blokken wouden echter plat gelegd, waar door het draagvlak grooter is. Daar de blokken zuiver en gelijk matig zijn afgewerkt, sluiten rij vrij wel hermetisch, terwijl bovendien de ontstane naden met fijti zand worden aangevuld. Alvorens de nieuwe weg in gebruik genomen kan worden, moet h!ij ongeveer 8 dagen rusten. Hoe meer een asphalt-blokWeg ge bruikt wordt d es te eerder en beter de blokken aan elkaar komen en des te hechter dus de weg wordt. Na dit interessante werk in alle onderdeelen te hebben bezien, reden wij door naar Antwerpen om ons daar te gaan overtuigen, hoe dit soort wegen zich in de praktijk houdt Bij het bezichtigen van den aanleg kregen wij algemeen den indruk, dat met veel zorg en nauwkeurigheid werd gewerkt. Men was dus be nieuwd naar de resultaten. Te Ant werpen werden bezichtigd de Bagij- nenstraat en de Gapucijnenstraat. In deze straten lagen de blokken on geveer één jaar; het verkeer aldaar is zeer "druk. Vooral in laatstgenoemde straat is het een voortdurend va et vient van groote vracht-auto's, vracht wagens, terwijl daar vooral, naar ons wera medegedeeld, vele zware Ca mions van de brouwerijen passeeren. gedurende ruim een jaar onder alle omstandigheden een druk verkeer heeft plaats gehad maakte een bui tengewoon goeden indruk; geen on- elïenheid was er te zien, geen blok je verschoven. Paarden met groote kalkoenen onder de ijzers, 's win ters scherp gezet, passeerden hier bij tientallen en aan het wegdek was niets te bespeuren wat op eenige slijtage duidde. In deze straten wa ren wij in de gelegenheid ons proef ondervindelijk te overtuigen, dat dit soort wegen, ook voor paardentractie absoluut niet te glad is. Bij 'onzen intocht te Antwerpen, werden wij overvallen door een ge weldige onweersbui, zooals wij hier in Holland maar al te dankbaar zou den aanvaarden. Niettegenstaande de zen enormen regenval, waren de as- ph'alt-blok-straten in 't geheel niet glad; de ons vergezellende deskundi gen hebben de gladheid op verschil- tende wijze beproefd en kwamen tot de conclusie, dat de asphalt-blokwe- gen cok voor paardentractie zeer bruikbaar rijn. Gedurende wélke zo- mersc'he hitte ook worden de asphalt blokken niet zacht, wat met sommige asphalt- en geteerde wegen wel Egt geval schijnt te zijn, waardoor meer trekkracht wordt vereischt. Vcor steden en bebouwde k'ommen Heeft het aspjhaltblok nog dit voor, dat het berijden er van vrijwel ge- ruischloos is. Na te Antwerpen de wegen bezichtigd te 'hébben, vertrok ken wij over Vilvoorden via „Vier Armen" door het Zoniënbosch naar Brussel. Op verschillende punten wer den wij nog in de gelegenheid ge steld dit mooie procédé aan een, zij het dan ook vluchtig onderzoek, te onderwerpen. Overal vonden wij: de Asphalt-blok wegen in keurigen toestand; wel viel het ons op, dat de meeste gedeel ten in hoofdzaak werden gebezigd voor het luxe verkeer en daar geen zware vrachten overkwamen. Antwer pen natuurlijk uitgezonderd. Daar worden wel degelijk de zwaarste vrachten over het asplialtblok ver voerd en als het gedeelte Turnhout —Antwerpen klaar is, dan zal ook daar druk van zwaar materiaal ge bruik worden gemaakt, want Turn hout wordt vanuit Antwerpen van alles voorzien, zoodat het vracht verkeer tusschen déze twee plaatse" belangrijk is. Om 8 uur 's avonds arriveerden wij te Brussel na een leerrijken dag. Het wegenvraagstuk was dien dag van vele kanten bezien en -bespro ken en wij reden over mooie wegen, doo# pracht streken. Hoe schoon is het leven als men het nuttige met het aangename weet te vereenigen. Aan ons was nu de avondde gastheer deed zich' van de aange naamste zijde kénnen, de rit in het „ter Kamerenbosch was superbe, daarna nog een uurtje om uit te rusten in de schitterende café's op den boule vard, waar het-volle Brusselsohe le ven zich concentreert. Den volgenden dag stond een be zoek aan de Asphaltblokfabriek te Lessen op 't program. De bedoe ling was er per auto heen te gaan, maar de hemelsluizen vonden wij na onze nachtrust wagenwijd open staan, zoodat van onzen autotocht niets kon komen en wij order kre gen ons te spoeden, daar de trein ons nu naar Lessen zou brengen. De reis zelve leverde gee" bijzon derheden op; de talrijke stationnetjes waar wij stopten, deed ons de reis wat langdurig schijnen, maar de aan gename verteltrant van onzen gelei der, die met gloedvolle woorden en overtuigende argumenten ons de su perioriteit van de Asphaltbiokwegen als 't ware trachtte in te gieten,.bracht aangename en nuttige afleiding in ons k 1' improviste gcorganiseera trein- léisje Op de fabriek werden wij1 ontvan gen door den directeur-ingenieur, die ons op rijn particulier bureau voor den aanvang v. d. rondgang in de fabriek een kort exposé gaf van deze industrie, waarvan wijl hier hét vol gende memoreereu. De in België vervaardigde bloék's liebben den v-orm van groote k'tin- kersteenen; de afmetingen zijnvijf maal 12, Vijfmaal 5 c.M, hét gewicht '4700 gram. 2LH bestaan -in België uit 70—72 kwanscLoriei (jn Amerika uit traproc'k', die minder hard is), 20 p€L kalksteen en als verbindingsmid del wordt asphalt gebruikt, samen- geste,d uit een deel vloeibare asphalt van Malta, behandeld door lucht-in- blazing en twee deelen asphalt van de Tunidad Lukes. Het kwartsdioriet wordt in ver schillende soorten fijn gemalen met de bovengenoemde stOifen in een steeds juiste verhouding, dan ver- Hit tot 300 graden F. en warm ge perst door een in twee tempo's wer kend persblok van 200 ton persver- rn-cgen. De geperste massa wordt ge bracht naar de vormmachine, waar na de blocks, die nog warm zijn, werden overgebracht op een steeds doorloopende band, die de blocks in een riool brengt waardoor stroo- mend water loopt, ter atkoeling, om daarna op het fabrieksterrein te wor den opgestapeld. Ongeveer alle halt uren gedurende de fabrikage wor den steenen als monsters genomen, die op het uitstekend ingericht la boratorium met de grootste nauw keurigheid worden onderzocht en be proefd op druk en wrijving weer- staudvermogen. De drukproef wordt genomen door een versch gemaakte steen te dompelen in een koud wa terbad; alsdan wordt op zoo'n steen een stalen staaf gebracht van een vierkanten meter, onder druk van 250 Kilo's gedurende 60 seconden; de steen mag niet den minsten indruk ertconen. Dezelfde proef wordt her haald, maar nu in 'een warm water bad (35 gr. C.) en ook dan mag geen grootere indruk worden geconsta teerd dan 1/2 milimeter. De weerstand aan wrijving wordt beproefd door het volgende systeem. Een zeker aantal versch gemaakte steenen worden gedurende e^n ge- heelen dag blootgesteld aan een fij nen regen, dan afgedroogd en be dekt met een paar c.M. grof korrelig zand. paarna worden ze onderwor pen aan de wrijving van stalen bor stels die een Aakvermogen bezitten (gedurende de wrijving) van 250 K.G. per 1 C.M.; de snelheid van de draaiende beweging der borstels Is ongeveer 3000 M. per 50 minuten. Na gedurende deze buitengewoon strenge proef 50 minuten te rijn blootgesteld aan die wrijving, wor den ae steenen nauwkeurig gewogen en gemeten; het resultaat moet zijn, dat geen grootere afname mag ge constateerd worden van de steenvlak- ten dan 14 müimëter. Men mag ge rust beweren, dat van al de tot nu toe bekende straatwegsteenen geen enkele zulke strenge proeven zou kun nen doorstaan. Na deze uiteenzetting werden wij door den directeur rondgeleid, ttn einde nu in de practijk te zien toege past, wat ons zoo juist was mede gedeeld. En dat het geheel een mach tigen indruk "Óp ons maakte, getuig ik zeer gaarne. De enorme machine rieën, de vernuftige wijze waarop moeilijkheden werden ondervangen of voorkomen, de nauwkeurige wijze, waarop in de laboratoria eerst de soecie en later het afgewerkte pro duct worden onderzocht, de ernsti ge en zaakkundige wijze waarop zoo wel de directie als het personeel hunne veel omvattende taak opna men en ten uitvoer brengen, schij nen zoovele waarborgen, dat men volkomen vertrouwen mag stellen in hetgeen deze maatschappij omtrent hare producten weet meae te deelen en te toonen. Allen die aan deze excursie deel namen, zullen waarschijnlijk mijne meening deelen, dat het aanbeveling verdient deze methode van wegenbe- klèeding zoo spoedig mogelijk in Holland een kans te géven. Verschil lende ingenieurs verklaarden dan ook weldra met proefnemingen te zullen beginnen. Wat ons vertrouwen in het asphalt-block-systeem kan verhoo ris wel het feit, dat de fabriek asphaltblockwegen tien jaren ga randeert. In een brochure over het asphaltblock leest men, dat Amerika reeds meer dan 20 jaren dit systeem toepast en met veel succes. Amerika ligt echter niet naast de deur en wij Hollanders zijn voor zichtig en niet liéhtgeloovig. Welnu, zegt de directie, gaat zien en overtuigt U. Den Minister van Waterstaat is door de Maatschappij aangeboden op hare tosten een Holland's ingenieur naar Amerika te zenden, om aldaar de jaren bestaande Asphait Blockwe- gen te gaan zien en te bestudeeren. Er is meer. Ben ik govd ingelicht dan biedt de Maatschappij aan de pro vincie Noord-Brabant aan, om een maar K.M, weg aan te leggen met het Asphalt Blok' onder voorwaarde, dat de provincie dezen weg eerst na 10 jaren behoeit te betalen, als ter. minste de weg dan nog goed is. Ik zou nog veel over onze bevin dingen kunnen mededeelen. Voorloo- pig meen ik echter in alle bescheiden heid mij gekweten te hebben van m'n voornemen een kort verslag uit te brengen. Voor den weg Castricum—Bergen —Helder zou - de Asphalt-Biokweg, voor zooover ik tot nog toe heb kun nen oordeelen, mijn ideaal zijn. Een ideaal bereikt men echter niet spoe dig. Doch wie weet? De aanlegkosten zullen wellicht iets hóoger Zijn (ian bij vele andere sy stemen, maar het ouderhoudsvraag- stuk nad it bij dit soort van weg vrijwel zijn oplossing. Gaarne maak ik van deze gelegen heid gebruik om onzen gastheer hier openlijk dank te zeggen voor de voorbeeldige wijze, waarop hij deze excursie heeft mogelijk gemaakt en de groote voorkomenheid ten onze opzichte aan den dag gelegd. LOMMEN. Castricum, Juni '22. Nood te Egmond aan Zee. In verband met wat wij in ons blad van Zaterdag schreven over den „Nood te Eginond-Zee" is het van belang, te ervaren, hoe de Alkmaarsche oorres pondent van het „Handelsblad", bij een onderzoek, dat hij te Egmond-Zee instelde naar de bekende kwestie, tot precies dezelfde conclusie komt als wij In het „Handelsblad" van hedenmor gen lezen wij: „In verband met loopende geruch ten over heerschende armoede in de' kringen, der visschers te Egmond aan Zee hebben wij den burgemeester, den heer C. J. Eyma, de vraag gestbld hoe of 't nu eigenlijk met die armoed* stond. Hij antwoordde ons, dat deze nier zoo groot was als voormannen der S. D. A. P., met name het Alkmaarsche raadslid Westerhof. progageeren. Door B. en W. van Egmond is gedeeld, dat van gemeentewege brood zou worden disponibel gesteld, indien dit gevraagd werd. Er kwamen vier aanvragers, var wie slechts één van het aangeboden brood gebruik maakte. Dit neemt niet weg, dat inderdaad hier en daar we> armoede geleden wordt doch aan een „noodtoestand" kon z.i. momenteel niet gesproken worden. Dat de S. D. A. P. te Alkmaar voor de visschers col lecteeren en daarvoor toestemming van het gemeentebestuur dier stad kreeg, verwonderde hem in de eerste plaats, omdat niet eerst bjj hèm geinformeerd was of inderdaad de nood zóó hoog gestegen was, dat een collecte noodza kelijk kon worden geacht en in de tweede plaats omdat het er z.i. dik bo ven op lag, dat hierbij gehoopt werd op poiitieke winst. Wat de toekomst betreft, deze mocht als de omstandigheden niet verande ren door herleving der zeevissoherij, donkerder worden ingezien. Dan zal echter werk moeten worden verschaft door wegenaanleg in de duinen. Op onze vraag of dit niet reeds nu kon geschieden, antwoordde de burge meester ontkennend, aangezien Eg mond nog niqt bij den Rijkswerkloos'- heidsdienst is aangesloten omdat dt hiervoor benoodigde fondsen niet dis ponibel zijn. De visschers, die in de oorlogsjarei. véél geld hebben verdiend, hebben niet gespaard en dit ook weer met hander vol uitgegeven daarbij een hartigeti dronk niet verzuimend. Nu dit geld op Taakt en geen perspectief is, dat de huidige toestand direct helderder zal worden, wordt steen en been geklaagd „Intusschen, zoo werd ons van andere deskundige zijde gezegd is het uiterst moeilijk een duidelijk en helder beeld van den momenteelen toestand te krijgen, want wat er pre cies onder de Egmondsche visschers omgaat, is niet te controleeren. Zou er wel iemand zijn, vroeg hij, al woont hij 25 of meer jaren in Egmond, die durft zeggen den werkelijken Egniond- schen visschers en diens omstandighe den te kénnen? „Laten wij aannemen, dat bij den voorman der S. D. A. P-, den heer Westerhof, geen oogenblik bil het organiseeren zijner collecte de ge dachte aan politieke winst hoeft voor gezeten, maar alleen menschenliefde hem dreef tot zijn plotselinge interesse voor de visschers dan is toch de weg door hem voor geld-inzameln'K gekozen, niet de #oede! Zoo dit noodig mocht zijn of worden, dan dient een algemeen comité zich hiervoor te spa nenl Succes, kan zeker verwacht wor den, want 't is een feit, dat liefdadig Nederland zich nooit onbetuigd nee gelaten voor onze „arme visschers in nood verkeerenl" En voor mij staat 't vast, dat ae heer Westerhof, die absoluut vreemam Egmond is, zich eenzijdig heeft law inlichten en daardoor den werkeiya toestand niet kentl"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 2