r f 65.-! - WACKERS BHAL¥E Noord-HoSlandsch Dagblad. TWEEDE BLAD Hlcmarla VieTix I JJWIEL !L FÜHRMANN Purmerend. ALKMAAR. itC.9. ALKKAAR EBEN-PETTEN REN-ARTI KELEN IEDEIMORR iMTEISTIEBT Zaterdag 16 lull 1®. üeü Biet, te Bergen, stuk Bouwani, In en om Alkmaar Uit den Alkmaarschen Raad Zondag a.s. 2 uur: A. Z. C. E©sa thaisfi mm©w- Yoof hel Heiligdom ïan EePiierstei pracht van een en door gegarandeerd. narkt 66, Alkmaar. Telefoon 233. eiale inrichting voor atie, Emailleeren en Vernikkelen. WLDERING XTEN-FILIAAV KEISTRAAT 7. iele Heeren- en Burger- izen direct of later te aan kunnen wij te koop en flink WOON- en WIN- JIS waarin sedert jaren >ed bestaan opleverende lierszaak is gevestigd. HUIS waarin vergun- lok afzonderlijk te koop. YERLOFZAAK nabg de HEERENHUIS te Ber- schikt voor pension. >evragen aan het kantoor ste goederen, assurantiën theken der firma APPEL TTHIJSEN, beëedigdo irs, Langestraat 85, Alk- WONINGBOUW. enierswoningen en kleine huizen met groote Tuinen ch en waterleiding, a. d. raatweg, Heiloo. Lage mmen. evragen bij J. OPDAM, Aannemer, aldaar je orden gevraagd voor een nstelling soliede vertegen- ers om opgeleid te vrorden oofd-Vertegenwoordiger ot sur, en onder Nó. 6554 aan het Ivan het N.-H. Dagblad. iooiwlen en lenriMelei iS SckMHHktfii HchteriSsüfi 31. Aars Verksoping Egmorcti a.d. Stoel, hENSDAG 19 JULI 1922 uur in café „De Drie Eg- V' bij opbod en afslag ten lan van van: lerekrocht", te TCimme- an den Straatweg, groot 1 H.A. eilen in perceelen en eom- _anvaarden bij de betaling oppenningen tegen genot urpenningen van af den 'r betaling. itingen te bekomen ten e van de notarissen HET te Bergen en BEETS cht, Bootbstraat 6- Alwie verwacht had, dat in de Raadszitting van Donderdag de kwes tie der Alkmaarsche Stadstram zou worden opgelost, zal zich na die Raadszitting wellicht eenigszine on voldaan gevoeld hebben. Wij kunnen ons dat voorstellen van voortvarende optimistische bur gers, die in wélk opzioht ook (u-lang hebben bij een betere stads- ,óeh, hoe schoone hoedanigheden voortvarendheid en optimistische ge zindheid ook mogen heeten, de be dachtzame wijsheid mag er niet by ■uitbreken, en daarom doet het ons genoegen, dat de Raad, het stadstram vraagstuk nog niet genoegzaam be studeerd achtend, ditmaal ,n°£> ia ge\ enkelen zin een beslissing heeft genomen en de kwestie eerst nog eens naar de sectie's verwezen heeft. Wij zijn ervan overtuigd, dat de Raad thans -nog geen genoegzaam doordacht besluit had hunnen nemen. Er was naar aanleiding van een verzoek der heeren Mr. J. P. Bosman cs. weliswaar een voorstel van B. en W. B. en W. stelden vóór, de gemeente tegen bepaalde voorwaarden voor 80.090 in de onderneming te doen deelnemen, nu bij de leiders der on derneming het plan voorzat, de tram baan te verleggen van de Langestraat naar de Laat, loopende tot den Lim- merhoek, en nu het sjokkende paard vervangen zou worden door autotrac- tie. Inderdaad, dit was een voorstel; en indien dit voorstel aangenomen vvas, dan zou gelooven wij de -ieuwe Naamlooze Yennootschap tot Exploitatie van een betere tram spoe- ig opgericht zijn, dan zou spoedig -en auto-trammetje door Alkmaar's traten getuft hebben. Echter: ten eerste is het nog de vraag, of zonder meer besloten zou ^kunnen worden tot de tramverbinding mgs de Laat en of er niet tevens >erdere of andere verbindingen in Overweging genomen dienen te wor gden, alvorens een besluit valt, en "ésn tweede is het nog érger de vraag, een autotrammetje, als hier be- oeld, wel de goede oplossing zal irengen, of zoo'n autotrammetje niet -sa onding is en dus hier maar liever jjwiemaal niet moet worden beproefd cnze inlichtingen juist, (en wij fitanen hieraan niet te moeten twjjfe- life), dan voldoet het Slotensohe auto Jseametje te Amsterdam slechts heel feuig: 't is een zeer primitieve en on- Jreholpen vervoer-gedoe, waarbij bij- wondere gevaren voor bet verkeer jiiet uitgesloten zijn. Wij meenen te moeten veronderstel len, dat B. en W. zich dit alles niet af gevraagd hebben, dat zij zich van het lot op heden ongewisse van een en ander en van de eigenlijke omvang rijkheid der kwestie geen rekenschap gegeven hebben, mitsdien lijkt ons tet door B. en W. zoo kordaat ge dane voorstel wèl wat voorbarig en, om van een zekere luchthartigheid of van een vermetel vertrouwen in be paalde raadgevers niet te gewagen. Waarlijk: de kwestie is wèl zeer om rangrijk en levert vele gezichtspun ten. Wat is voor Alkmaar de oplossing van de stadsverkeerskwestie? Een electrische tram? Een autotrac tor? Buiten de rails of op de rails? Welke verbindingen moet de stads tram vormen? Moet er een ceintuur baan komen? Moet er thans niet te vens gedacht wordon aan een vroe ger door Mr. Paul van Sonsbeeck op geworpen plan om rondom en door .Alkmaar (over Bergen, Egmond en :Heiioc) een geregelden (eleotrischen) tramd enst in het leven te roepen? En dient thans tevens niet in aan merking genomen te worden het feit, dat de Haarlemsche atoomtram ton doode staat opgeschreven? Is er niet een gróóte, een intercommunale com binatie van belanghebbenden te vor men? Wij zijn er verheugd over, dat de Kwestie thans eens terdege geënta meerd is, dat het vraagstuk thans ernstig zal worden bestudeerd en be sproken, dat aldus de eerste stappen gezet worden om te komen tot eeni- ge oplossing van een kwestie, welke dringend oplossing behoeft. Vérder evenwel reikt onze vreugde nog niet: wij zien nog ontzettend véél moeilijkheden! Gesteld, dat bij nader onderzoek (zooals wij veronderstellen) de auto- iractie verwerpelijk zal blijken, wat (Dn? t Een electrische tram? Maar dié kost én van aanlog èn van |xPloitatie erg veel geld! ff het bedrijf (in welken vorm yl Honend ot althans finantieol mó- rf gemaakt kunnen worden. mnrim!,1® t0n opzichte van een 1 a-ronf ®tadstraiI>verkeer niet wat te C ufflCT'nlM klel", 1 Evenwel: de moeilijkheden zijn er' om overwonnen te worden en wij ge looven, dat een goede stadstram te Alkmaar het stedelijk tramverkeer eerst recht zal doen ontstaan en bij voortduring bevorderen, nog af gezien van het feit, dat er nu de paardentram verdwijnen gaat toch een oplossing gevonden moet worden: Onze stad kan toch niet geheel zon der stadstram zijn! In dit verband willen wij herinne ren aan wat de oude heer J. Knop pers W. Kzn. op 28 Maart.1915 over de Alkmaarsche tramkwestie al reeds schreef in zijn lijfblad: „Burgemeester Ripping" aldus de heer Knoppers in bedoeld artikel „Burgemeester Ripping heeft on langs erop gewezen, dat we bij vele andeie plaatsen vergeleken, hier geen groote afstanden kennen. Dit fs ook zoio. Maar groot -is zeer betrekkelijk: bij de vijftig-meter lange hagedis on langs in Duitsch-Zuid-Afrika opge graven, is de olifant maar een klein Beestje en viopr den arbeider die in een schafttijd v-an anderhalf uur van de gioentelabriek heen en weer moet naar een woning* v'an Volkshuisves ting bij de asdibelt, is deze afstand zeer groot. Betrekkelijk; groot zijn voor velen cok de afstanden tusscBen onze drie stations. Tussdhen bet hoofdstation en de booten, vice versa. Naar en van de Nieuwpoortslaanhnurt, hét St Elisabethsgesticht en zooveel andere punten. Kon men v-oor een stuiver zulke aistanden afleggen per vroo-lijke eiec- trische tram; 't zou Hier gaan als te Amsterdam: „een trarnimetje pak ken" 2o-u allengs, niet alleen voor belast en beladen-en en vermoeiden maar ook voor zeer veel anderen de natuurlijkste zaak van de wereld zijn. En hierop vooral wil ik de aan dacht vestigen welk een uitstekend ickmiddei 'zou de electrische tram zijn. Weik een v'roolijk, welk' een schit terend aanzien zou ie aan Alkmaar geven. Zulk een schitterende ontvangst aan het station is waarlijk wel noodig. Het èntiée onzer stad is daar afschu welijk. Ook ae inkruip in de Doélen- kiUtt staat in niet de gering-ste ver houding tot dén Toem van onze kaasmarkt Waan ijk, een koningin vian Scheb-a zal hier niet uitroepen: ..De helft is mij niet aangezegd. Maar als de vreemdelingen worden opgewacht door twee electrische tram wagens, tusschen welke zij maar heb ben te kiezen, als wij ze langs Hout en Laat en Bierkade naar de kaasko gels voeren Oifwel door de Spoor straat en langs de Handelskade, (jan wordt veel leeüjks aan hun oog ont trokken en van Alkmaar een gtezel li-ge indruk meegenomen. En anderen warden alli-dht uitge lokt zich hier te vestigen, althans wat vaker terug te komen. Er dient bij dit alles ook gelet te worden op de zich Wijizigende ver houding an Alkmaar tot 't zoo sterk opbloeiende Bergen. Thans nog trekt onze gemeente voordeel van dien opt, „oei, al is reeds 'de verbeterde reisgeiegenheia oorzaak, dag meer dan voorheen, de eendagsmenschen voor Bergen ..Alkmaar niet meer aan doen. Thans nog kan Bergen niet in alle beho-cften z'ijner seizoen- en dagjesmensehen voorzien, .maar zoo dra hét dit wel kan, blijft mooi Ber gen voor mooi Alkmaar slechts een te onderschatten co-ncurrent. Ook deze concurrentie moet Alk maar aandurven. Een electrisch tramnet is een der middelen in dezen strijd. Maat op nog iets anders mag wor den gewezen. Alk-maai breidt zich allengs uit tot Heiloo. gelijk den Haag zi-di beeft uitgebreid tot Sclieveningen. Men den ke hierbij ook aan K-et ontworpen vil- lapaik o-p N ij'criburgh'. En nu lette men er ginds eens op. hoeveel liever de Hagenaars naar zee gaan per electrische tra'm dan per stoomtram. en Zij' er van over tuigd dat ik hier Wet electrische tram- rijtuig niet enkel als een vervoer middel. .maar ook als een genotmid del zal worden gewaardeerd. En welk een voordeel zou dit ook zijn vOio-r Heiloo. Ci.aa.rne zal Heiloo meebetalen aan een middel, hetwelk 't do-et terugwinnen wat het aan Ber en verloren heeft. Het bezoek zal la-n weer meer gelijkmatig ©verbei de plaatsen worden verdeeld. En mocht Heiloo door een verbindings lijntje Heiloo en Egmond. bosch en zeè kunnen vereenigen zoo zou hét dubbel reden hebben om een electri sche verbinding met Alkmaar kradh- ug te steunen. ^°,e v'roolijk druk en -geriefelijk' Lr M-te wnen aan den straatweg. Alkmaariezeir0rtelaankvVartier e" ln „Je stapt dan maar efl'en om de tram en voor vijf centen ben je waar je wezen wil". Ik heb mijn best gedaan bet be ginnen van een electrisch trambedrijf als een op den duur direct en indi rect voordeelige zaak te bepleiten. Zij er nu maar één lid van den Raad,.dat, in ©nstihokbaar geloof'in Alkmaar's schoone toekomst zidh' met eenige andere vroede vaderen hier over weet te verstaan. Dan zal den Raad eerlang een nauw keurig uitgewerkt voorstel bereiken tot het beginnen v'an een electrisch' trambedrijf". De stom van den hoer Knoppers hebben wij hier nog eens willen doen klinken; er moge een misschien te blijmoedig optimisme uit spreken, wij voor ons gelooven, dat we in het algemeen déze richting uit moeten. Wil men iets geeds tot stand bren gen en geen geld weggooien, dan dient een groote daad gesteld te wor den. Niet door enkelen. Neen! met vereende krachtenl De leden van den Alkmaarsehen Raad mogen de best mogelijke oplos sing vinden, tot welker verwezen lijking alle belanghebbenden willen samenwerken. (Amsterdamsche Zomercomblnatie) TOELATING HANDELSSCHOLEN A. HOOGERE HANDELSSCHOOL. Toegelaten: N. Bruin, Tine Butter, Annie Honig, Bregtje Jimmihk, H. P. Koon, J r Kooij, C. C. Kuiper, Marie d. Liet, J. de Nijs, Annie Scne- ringa, T. Schoen, C. J. StikkéL, A. H. Wilteveen en B. Zuidema. Na examen: A, Nierman, J. J. Tool en Jo de Milt Hamer„ Afgewezenêesn. B. HANDELSDAGSCHOOL. Toegelaten: G. Berghuis, W. Bruin vis, M( Tn. Clous, J. A. van den Dries, J. Elte| P. H. van Harem, Ita Hartland, C. J. van der Hilst, C. Koppes, J Mandemaker, J J. Pesser, F. H. Prejjer, Ranzijm, D. M. Verwefj en C. W; Visser. Na examen: Nelly Bakker, Dina Klomp en Dina Melz, Afgewezen: tw-ec. MODERNISEERINa 1 Gelijk als meerdere besteldiensten heeft do lieer P. Rossenaar de „bel le wagen" verwisseld voor een „Ford" tiuc en daardoor z'ij'n bedrijf aan de moderne eischèn laten voldoen. Zoioals bekend, onderhoud deze Keer een driemaal-per-veeksché dienst Op Amsterdam, terwijl hïj daarnaast nog| zijn wagen die feitelijk uiterlijk zoowel als innerlijk meer het aanzien van een passagliersauta heeft, beschik baar heeft vdtor personenvervoer en daardoor een goed adres is voor ge zelschappen die een tochtje willen maken. HERHLIJS?!!. Kétmen de oudere ïezers boven- nenbrug te keeren. staande photo nog terug* 't Is de Langestraat in het jaar 1893, gezien vanaf de Mientbrug gekiekt juist op het moment, dat :oetsier en conducteur van die laardentjam zich in 't zweet wer- :en om het tramrijtuig bij de Stee- Volgens besluit van den Raad mo*st dit met het oog op de veilig heid zóó gebeuren: de paaiden werden uitgespannen en koetsier en conducteuringespannen. De heer Jan Pot heeft indertijd tegen die malle vertooming sterk geageerd: o.a. liet hii.boven staande photo vervaardigen," waar onder hij het onderschrift plaatste: „Een Alkmaarsche Tram-omni bus in de wending zoo-ais die 28 maal' per'dag mo-es't geschieden, in gevolge hoog bevel 1893 na "Christus". in October SCHERMERHORN. Zioi. Vroegmis voor Gerardus Poel Hoogmis voor de Par., half 2 Cat, half 3 Lof. Mm voor Fam. Brouwer—Kaandorp Di. voor Maria v. Saasen—Datema. Wló. voor Henr. B. Haekmann. Do. voor Maria Jout—Pot Vr. voor een overt moeder, palf 8 Lof. Za. voor de overledenen. Van 8.30 uou* bdedhtiilooren. URSEM. Zot half 8 voor Nitolaas Tesselaar. 10 uur vioor de Par., half 2 Cat., half 3 Lof. i Ma. 7 uur voor Adrianus Brug man en Maartje van Sclhagen, 8 uur voor Agath'a Kuijp-er. Di. 7 uur voor Antje Veldboer en Jacob Zweet. 8 urn* vl Pieter Koppes. ,Wio-, 7 uur vöor overt fam. Schou ten en laan, 8 uur voor Aafje Groot en Neeltje Nleuwéboer. Do-. 7 uur voor Geertje Knij-n, 8 uur voor Piefer Hille. Vr. 7 uur voor overt fam. Sijs en Spaans. 8 uur voor Nteolaas Rij- kes en overl. familie. Za. 7 uur voor Matthias v. d. Lee en Neeltje Elswijk. 8 uur vöor overt familie v'. d. Lee en Vlaar. Van half 3—4 en van 6—8 uur gelegenheid om te biechten. In den ondertrouw zijn opgeno men Henricus Gijsbertus Rijls en Pe- tronella Arnolda Genefaas. BEEMSTER. Zó, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, geen Gat., 2 uur Vespers, daarna gelegenheid om zich. te doen inschrijven in de Broederschap van het Scapulier, 'sav. geen patronaat Ma, slechts één H. Mis n.L t® kwart over 8, maar om half 8 uit- reiiking der H. Communie. Di. inplaats van Maandag, t© half 12 Gat. voor d© kinderen, di© zich voorbereiden voor de pi. H. Comm. Za. nam. van 3—4 en van 6—8 uur gel. om te biechten. EDAM f Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog mis, geen Cat., 3 uur Lof met Rozen krans. Ma. H. Mis in h"et Weeshuis. Kw. voor 7 uur uitr. V. d. H. Communie. Woi 10 uur Veni Creator en gez. Huwelijksmis voor Theodoras Lc- nior en Agatjha v. dr Nes. Doi half 10 Veni Creator en gez. Huwelijksmis voor Pieter Doets en Maria Mol, 7 u,ur Lof t. e. V. d. H. Joseph'. Z,a. om half "5 gelegenheid pm te biechten. Cat. naar gewoonte. 'T KALE! ZAANDAM. Zo, 'de H.H. Missen te half 8 én 10 uur, 2 uur Gat, kw. vjopr 3 uur de Vespers. Do. avond 7 uur Lef. Hméë ea ^arkl ALKMAAR, 15 Juli. De boterprifzen waren heden: hoogste markt fl.20, middelmarkt f115, laagste tri. f l Aanvoer 1903 kop Kippeneieren 1507.50 en. eenden eieren f6.— per 100 stuks. Iftwifi'iiiNJ rswinirarwT Vorig* bedrag! f 9000.—i Egmond aan Zee, ter eere van het Goddelijk Hart 15.— Een wmkelbusje geleegd te Egmond a.d. Hoef 7.76Va N.N. te Castricum, ter eere van de H. Margaretha Mar ria en van het H. Hart, om 1 Zegen over ons huisgezin 10.1 Comité van Actie 17.— N.N. te Obdam 5.— N.N. Egmond aan Zee, ter eere_ van de H. Margaretha 10.- 1.- 1.- 10,- Maria S'dh. te Rotterdam A. de W, te Bergen voor de Hoeverkerk gmo: uit dankbaarheid E. K. Egmond a.d. Hoef iaarlijkscne bijdrage Van een kiezeres te Egmond a.d. Hoef, ter eere van het H. Hart uit dankbaarheid i voor den goeden uitslag der verkiezingen J.~i N.N. ter eere v. d. H. An- tonius uit dankbaarheid voor verkregen goede uitkomst 6.—: Wekelijksche bijdragen: N.N. Ik neb nog zooveel goed te maken 1.— Van een Europeaan 10 pCt. van mijn inkomsten voor het Heiligdom van Eerherstel 4.35. Ter eere van het H. Hart St Pancras ,lji Ter navolging Oudorp 1.— Totaali 1 9093.11 Vs BERGEN. i BERGEN. Publieke verkb'oipingL Boor liet bestuur van den polder Bergermeer is dezer dagen bij pu blieke verkopping voor afbraak' yer- koclht aan den héér J. Habbé te Alkmaar, den z'.gc Dikken Mo-Ien, staande nabij de voormalige tolgaar- derswoni-ng aan den B.ergerweg. Zoo als wij reeds eerder mededeelden, zal de bemaling van den polder bin nenkort met een eiethXMno tor plaats vinden. Vergadering V. V. V. Gister avond had in de concertzaal Van de Rustende Jager" de door hét Be stuur der Vereenigin-g tot bevorde ring van het Vreemdelingenverkeer uitgeschreven buitengewone algemee- ne vergadering plaats. Ruim 110 leden waren ter vergade ring opgekomen. De vice-Voorzitter de heer D. A. Klomp, opende de vergadering met een woord van welkom aan de tal rijk opgékomenen, in 't bijzonder aan den eere-voprzitter. Burgemees ter J. van Reeneh. Spr. deelde mede dat o;p 26 Juni b'ij het bestuur een schrijven is ingekomen van den voor zitter. den heer Zeiler, htoudende me- dedeeling*. dat bij zidh tot zijn spijt, genoodzaakt lieett gezien te bedan ken als voorzitter der vereeniging, zulks uit hoofde dat verschillende personen, zelfs leden der vereeniging, in 't publiek aan z'ij'n adres het ver wijt hebben gericht zich persoonlijk te Jfebb'en bevoordeeld ten koste der v'ei eeniging. De lieer Zeiler heeft hier uit het vertrouwen der leden niet heeft en dientengevolge als voorzitter moet bedanken. De heer Klomp-, voorzitter, zet in een spontane rede uiteen wie en wat de heer Zeiler steeds vöor de ver eeniging is geweest en toont op de meest overtuigende wijze, zelfs met tijiers aan, dat de ev'engenoemde be schuldiging van persoonlijke bevoor- deeling absoluut onwaar is. Spreker deelt ook mede dat op 23 Mei van een 60-tal leden een verzoek om belegging1 van een algemeene verga dering is ingekomen ter bespreking van de onderwerpen! Ie. het open stellen des Zondags van het infor matiebureau. .2© reglementswij!ziging in dien zin dat aftredende bestuurs leden niet dan na een jaar, weder benoembaar z'ijU. De Voorzitter deelt mede dat wat punt 1 betreft de administratie z&cih indertij'd 's Zondagis ook be schikbaar voor het informatiebureau heeft gestéld, doch' dat toen geble ken is dat aan Zondagsopening-ab soluut geen behoefte bestond. Het testuur is voorts van meeningi dat aan de administratie, die zich' overi gens al zooveel moeite geeft, ook een vrije dag per week toeköïnt. Boven dien, .het bestuur hééft zich, door beurt om beurt 's Zondags zitting te liouden. persoonlijk overtuigd, dat aan openstelling op Zondag geen behoefte bestaat. Wat punt 2 betreft deelt de voor zifter mede, dat het bestuur dit voorstel' absurd vindt, en er dan ook niet voor te vinden is het te aanvaarden. Blreedvoerig brengt spr. een en ander naar voren en wijst er tenslotte op dat dergelijke voorstellers, die blijkbaar op het standpunt staan eigen geluk het meest te dienen, door zoo weinig mogelijk voor anderen te doen, zouden kunnen bedanken als lid der vereeniging, omdat dit het ee nige goede is wat zil blijkbaar voor de vereeniging künnen doen. (Applaus). Spr. deelt eenige cijefrs mede, waaruit blijkt, dat op de pen sionlijSï ongeveer 70 gelegenheden meer voorkomen dan het vorig jaar. Er wordt wel' eens over ge klaagd dat men tot heden niet ver huurd heeft, doch op 't oogenblik blijkt reeds evenveel verhuurd te zim als in 1921. De oorzaak is echter dat er een surplus aan ruim te is ontstaan, doch dit bestaast ook elders. Steunt daarom het bestuur in het zoeken naar middelen o-m voor de Vereeniging zoo voordee- lig mogelijk werkzaam te zijn. Spr. keert vervolgens tot den heer gei ler terug en betoogt namens hef Bestuur met klem van redenen, dat de heer Zeiler die over vele ta lenten beschikt en een (bereisd! man is, voor de vereeniging niet gemist kan worden. Op een vraa: van Ds. van den Kieboorn dee de voorzitter mede, dat het be stuur al' het mogelijke heeft .gedaan om den heer Zeiler te bewegen op zijn besluit terug te komen, even wel' tevergeefs. Ds. van den Kieboorn uitte op leuke wijze en onder veel bijval van de vergadering critiek op de handelwijze van den heer Zeiler in dien zin, dat hit beter gedaan had, nog wat kalm af te wachten en niet te zwak moest zijn voor kri tiek en onaangename woorden. Verschillende aanwezigen dron gen er bij het bestuuraan de na men te noemen van de onderteeke naars van het .adres De voorzitter deelde mede, dat het bestuur meende hiertoe niet te moeten overgaan, wijl' eensgezind heid in 'n vereen, alles is, want wat in zichzélf verkeerd ïs, kan niet bestaan. Een der aanwezigen de cjoucl-usje getrokken dat h'ij deeTde mede, ook onderteekenaar AGENDA. LL K. VEREENIG1NÜSGEBOUM „ST. W1LLIBRORD". Bodeiiavoind 6 uur Kringvergadering R. IC. Volksbond voor Alkmaar en Omstreken. Hedenavond 8 uur Repetitie R. KJ Mannenkoor R. K. Volksbond. Maandag 17 Juli: 7 uur zitting Voor» schotbank. Dinsdag 18 Juli: half 9 Bestuur Lo. terij-vereeniging. Vrijdag 21 Juli: 8 uur Led en vergade ring Voorschotbank Zaterdag 22 Juli: 8 uur Rep. Mannen koor R .K. Volksbond. Gontiibutjebetaiiugen 45 uur Meubelmaker*, 6 uur Bouwvakarbei ders, 56 uur Metaalbewerkers, >7 uur Tabaksbewerker*. 7—-3 uur Aid. Bakkers, uur Fabrieksarbeider». Ö- uur Ondersleuniugslonds. Zit ting Spuimau en Hink. J—Aul i) Transportarbeiders, 3—-fl uur Aid. Kleermaker*. x 8—9 uur „V. A F. CA Zittingen. 56 uur Afd. Spaarkas. 67 uur Afd Winterzorg. 6h. 7 uur Afd. Bibliotheek. 78 uur Bureau van Arbeidsrecht, 69 uur opgaaf voor lid. Wed.- steun R. K. Centrale Ziekenkas; als ook R.K. Coöp. -Leveiisverz. „Concor dia," „GOED WONEN." Sp.cekuur iederen Vrijdag van 78 uur bij M. Kempen, Baansingel 25. ST. MARTHA Jede Woche am Dienst'agabend um 8 Uhr Zusammenseic Jer deutschen, kathol, MadcheC in dem St. Martha Heim, Parkstraat 10. Donderdagavond bijeenkomst voor de meisjes in St. Martha, Parkstraat 10. Buitenmeisjes hebben altijd toegang stadsmeisjes boven 16 jaar. R. K. VOLKSBOND. I De leden van den R. K, Volksbond) worden herinnerd aan de Algemeene H. Communie, ieder in eigen Parochie en aan de Bedevaart 1015. Verzamel plaats St. R-.hcra. Vertrek 10.3.0 COMM. EERBIED IN GODS HUIS van do St Dominicus Parochie -Vergadering Maandag 17 Juli, des avonds ten half 8 uur, ten huize vani den 'heer Mooij, Koor straat. te zijn, doch verklaande ronduit; er te zijn ingekropen. Na breedvoerige bespreking werd tenslotte met algemeene stemmen (ruim 100) en veel' enthousiasme de volgende motie aangenomen. „Dc Algemeen© Vergadering der Ver eeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer, in „de Rustend» Jager" op Vrijdag 14 Juli 1922; gehoord de besprekingen: doet bij daze in hot belang derj Vereeniging en van de gemeente Bergen een beroep op den heer Zeiler om op ziju besluit, waarbij bij bedankt als voorzitter der Vereeniging, alnog terug te komen en spreekt bet volle **er- trouwen in zijn persoon als \oorzitteri uit Onmiddellijk daarna stelden, een tweetal Bestuursleden zich met dei:» heer Zeiler telefonisch in verbinding!, met bet resultaat, dat laatstgenoemde zich bereid verklaarde in ieder geval' dit jaar nog als voorzitter aan le blij ven, De Voorzitter deelde mede dep heer Zeiler te hebben gezegd, dat deze toezegging iniet vo-ldoonde was, doch dat hij aan deze vergadering verplicht was ook na dit jaar nog langen tijd; aan te blijven. (Langdurig applaus.) Hierna werd de vergadering onder dankzegging gesloten, tevens met een opwekkend woord tot medewerking ore du aanstaande verloting weder goed te doen .slagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 5