r f 65.-!
- WACKERS
BHAL¥E
Noord-HoSlandsch
Dagblad.
TWEEDE BLAD
Hlcmarla VieTix I
JJWIEL
!L FÜHRMANN
Purmerend.
ALKMAAR.
itC.9. ALKKAAR
EBEN-PETTEN
REN-ARTI KELEN
IEDEIMORR
iMTEISTIEBT
Zaterdag 16 lull 1®.
üeü Biet, te Bergen,
stuk Bouwani,
In en om Alkmaar
Uit den Alkmaarschen Raad
Zondag a.s. 2 uur:
A. Z. C.
E©sa thaisfi mm©w-
Yoof hel Heiligdom ïan EePiierstei
pracht van een
en door gegarandeerd.
narkt 66, Alkmaar.
Telefoon 233.
eiale inrichting voor
atie, Emailleeren en
Vernikkelen.
WLDERING
XTEN-FILIAAV
KEISTRAAT 7.
iele Heeren- en Burger-
izen direct of later te aan
kunnen wij te koop
en
flink WOON- en WIN-
JIS waarin sedert jaren
>ed bestaan opleverende
lierszaak is gevestigd.
HUIS waarin vergun-
lok afzonderlijk te koop.
YERLOFZAAK nabg de
HEERENHUIS te Ber-
schikt voor pension.
>evragen aan het kantoor
ste goederen, assurantiën
theken der firma APPEL
TTHIJSEN, beëedigdo
irs, Langestraat 85, Alk-
WONINGBOUW.
enierswoningen en kleine
huizen met groote Tuinen
ch en waterleiding, a. d.
raatweg, Heiloo. Lage
mmen.
evragen bij J. OPDAM,
Aannemer, aldaar
je
orden gevraagd voor een
nstelling soliede vertegen-
ers om opgeleid te vrorden
oofd-Vertegenwoordiger ot
sur,
en onder Nó. 6554 aan het
Ivan het N.-H. Dagblad.
iooiwlen en
lenriMelei
iS SckMHHktfii
HchteriSsüfi 31.
Aars Verksoping
Egmorcti a.d. Stoel,
hENSDAG 19 JULI 1922
uur in café „De Drie Eg-
V' bij opbod en afslag ten
lan van
van:
lerekrocht", te TCimme-
an den Straatweg, groot
1 H.A.
eilen in perceelen en eom-
_anvaarden bij de betaling
oppenningen tegen genot
urpenningen van af den
'r betaling.
itingen te bekomen ten
e van de notarissen
HET te Bergen en BEETS
cht, Bootbstraat 6-
Alwie verwacht had, dat in de
Raadszitting van Donderdag de kwes
tie der Alkmaarsche Stadstram zou
worden opgelost, zal zich na die
Raadszitting wellicht eenigszine on
voldaan gevoeld hebben.
Wij kunnen ons dat voorstellen
van voortvarende optimistische bur
gers, die in wélk opzioht ook
(u-lang hebben bij een betere stads-
,óeh, hoe schoone hoedanigheden
voortvarendheid en optimistische ge
zindheid ook mogen heeten, de be
dachtzame wijsheid mag er niet by
■uitbreken, en daarom doet het ons
genoegen, dat de Raad, het stadstram
vraagstuk nog niet genoegzaam be
studeerd achtend, ditmaal ,n°£> ia
ge\ enkelen zin een beslissing heeft
genomen en de kwestie eerst nog
eens naar de sectie's verwezen heeft.
Wij zijn ervan overtuigd, dat de
Raad thans -nog geen genoegzaam
doordacht besluit had hunnen nemen.
Er was naar aanleiding van een
verzoek der heeren Mr. J. P. Bosman
cs. weliswaar een voorstel van B.
en W.
B. en W. stelden vóór, de gemeente
tegen bepaalde voorwaarden voor
80.090 in de onderneming te doen
deelnemen, nu bij de leiders der on
derneming het plan voorzat, de tram
baan te verleggen van de Langestraat
naar de Laat, loopende tot den Lim-
merhoek, en nu het sjokkende paard
vervangen zou worden door autotrac-
tie.
Inderdaad, dit was een voorstel;
en indien dit voorstel aangenomen
vvas, dan zou gelooven wij de
-ieuwe Naamlooze Yennootschap tot
Exploitatie van een betere tram spoe-
ig opgericht zijn, dan zou spoedig
-en auto-trammetje door Alkmaar's
traten getuft hebben.
Echter: ten eerste is het nog de
vraag, of zonder meer besloten zou
^kunnen worden tot de tramverbinding
mgs de Laat en of er niet tevens
>erdere of andere verbindingen in
Overweging genomen dienen te wor
gden, alvorens een besluit valt, en
"ésn tweede is het nog érger de vraag,
een autotrammetje, als hier be-
oeld, wel de goede oplossing zal
irengen, of zoo'n autotrammetje niet
-sa onding is en dus hier maar liever
jjwiemaal niet moet worden beproefd
cnze inlichtingen juist, (en wij
fitanen hieraan niet te moeten twjjfe-
life), dan voldoet het Slotensohe auto
Jseametje te Amsterdam slechts heel
feuig: 't is een zeer primitieve en on-
Jreholpen vervoer-gedoe, waarbij bij-
wondere gevaren voor bet verkeer
jiiet uitgesloten zijn.
Wij meenen te moeten veronderstel
len, dat B. en W. zich dit alles niet af
gevraagd hebben, dat zij zich van het
lot op heden ongewisse van een en
ander en van de eigenlijke omvang
rijkheid der kwestie geen rekenschap
gegeven hebben, mitsdien lijkt ons
tet door B. en W. zoo kordaat ge
dane voorstel wèl wat voorbarig en,
om van een zekere luchthartigheid of
van een vermetel vertrouwen in be
paalde raadgevers niet te gewagen.
Waarlijk: de kwestie is wèl zeer om
rangrijk en levert vele gezichtspun
ten.
Wat is voor Alkmaar de oplossing
van de stadsverkeerskwestie?
Een electrische tram? Een autotrac
tor? Buiten de rails of op de rails?
Welke verbindingen moet de stads
tram vormen? Moet er een ceintuur
baan komen? Moet er thans niet te
vens gedacht wordon aan een vroe
ger door Mr. Paul van Sonsbeeck op
geworpen plan om rondom en door
.Alkmaar (over Bergen, Egmond en
:Heiioc) een geregelden (eleotrischen)
tramd enst in het leven te roepen?
En dient thans tevens niet in aan
merking genomen te worden het feit,
dat de Haarlemsche atoomtram ton
doode staat opgeschreven? Is er niet
een gróóte, een intercommunale com
binatie van belanghebbenden te vor
men?
Wij zijn er verheugd over, dat de
Kwestie thans eens terdege geënta
meerd is, dat het vraagstuk thans
ernstig zal worden bestudeerd en be
sproken, dat aldus de eerste stappen
gezet worden om te komen tot eeni-
ge oplossing van een kwestie, welke
dringend oplossing behoeft.
Vérder evenwel reikt onze vreugde
nog niet: wij zien nog ontzettend véél
moeilijkheden!
Gesteld, dat bij nader onderzoek
(zooals wij veronderstellen) de auto-
iractie verwerpelijk zal blijken, wat
(Dn?
t Een electrische tram?
Maar dié kost én van aanlog èn van
|xPloitatie erg veel geld!
ff het bedrijf (in welken vorm
yl Honend ot althans finantieol mó-
rf gemaakt kunnen worden.
mnrim!,1® t0n opzichte van een
1 a-ronf ®tadstraiI>verkeer niet wat te
C ufflCT'nlM klel",
1
Evenwel: de moeilijkheden zijn er'
om overwonnen te worden en wij ge
looven, dat een goede stadstram te
Alkmaar het stedelijk tramverkeer
eerst recht zal doen ontstaan en bij
voortduring bevorderen, nog af
gezien van het feit, dat er nu de
paardentram verdwijnen gaat toch
een oplossing gevonden moet worden:
Onze stad kan toch niet geheel zon
der stadstram zijn!
In dit verband willen wij herinne
ren aan wat de oude heer J. Knop
pers W. Kzn. op 28 Maart.1915
over de Alkmaarsche tramkwestie al
reeds schreef in zijn lijfblad:
„Burgemeester Ripping" aldus
de heer Knoppers in bedoeld artikel
„Burgemeester Ripping heeft on
langs erop gewezen, dat we bij vele
andeie plaatsen vergeleken, hier geen
groote afstanden kennen. Dit fs ook
zoio. Maar groot -is zeer betrekkelijk:
bij de vijftig-meter lange hagedis on
langs in Duitsch-Zuid-Afrika opge
graven, is de olifant maar een klein
Beestje en viopr den arbeider die in
een schafttijd v-an anderhalf uur van
de gioentelabriek heen en weer moet
naar een woning* v'an Volkshuisves
ting bij de asdibelt, is deze afstand
zeer groot.
Betrekkelijk; groot zijn voor velen
cok de afstanden tusscBen onze drie
stations. Tussdhen bet hoofdstation
en de booten, vice versa. Naar en
van de Nieuwpoortslaanhnurt, hét St
Elisabethsgesticht en zooveel andere
punten.
Kon men v-oor een stuiver zulke
aistanden afleggen per vroo-lijke eiec-
trische tram; 't zou Hier gaan als
te Amsterdam: „een trarnimetje pak
ken" 2o-u allengs, niet alleen voor
belast en beladen-en en vermoeiden
maar ook voor zeer veel anderen
de natuurlijkste zaak van de wereld
zijn.
En hierop vooral wil ik de aan
dacht vestigen welk een uitstekend
ickmiddei 'zou de electrische tram
zijn.
Weik een v'roolijk, welk' een schit
terend aanzien zou ie aan Alkmaar
geven.
Zulk een schitterende ontvangst aan
het station is waarlijk wel noodig. Het
èntiée onzer stad is daar afschu
welijk. Ook ae inkruip in de Doélen-
kiUtt staat in niet de gering-ste ver
houding tot dén Toem van onze
kaasmarkt Waan ijk, een koningin vian
Scheb-a zal hier niet uitroepen: ..De
helft is mij niet aangezegd.
Maar als de vreemdelingen worden
opgewacht door twee electrische tram
wagens, tusschen welke zij maar heb
ben te kiezen, als wij ze langs Hout
en Laat en Bierkade naar de kaasko
gels voeren Oifwel door de Spoor
straat en langs de Handelskade, (jan
wordt veel leeüjks aan hun oog ont
trokken en van Alkmaar een gtezel
li-ge indruk meegenomen.
En anderen warden alli-dht uitge
lokt zich hier te vestigen, althans wat
vaker terug te komen.
Er dient bij dit alles ook gelet te
worden op de zich Wijizigende ver
houding an Alkmaar tot 't zoo sterk
opbloeiende Bergen. Thans nog trekt
onze gemeente voordeel van dien
opt, „oei, al is reeds 'de verbeterde
reisgeiegenheia oorzaak, dag meer
dan voorheen, de eendagsmenschen
voor Bergen ..Alkmaar niet meer aan
doen. Thans nog kan Bergen niet
in alle beho-cften z'ijner seizoen- en
dagjesmensehen voorzien, .maar zoo
dra hét dit wel kan, blijft mooi Ber
gen voor mooi Alkmaar slechts een
te onderschatten co-ncurrent.
Ook deze concurrentie moet Alk
maar aandurven.
Een electrisch tramnet is een der
middelen in dezen strijd.
Maat op nog iets anders mag wor
den gewezen.
Alk-maai breidt zich allengs uit tot
Heiloo. gelijk den Haag zi-di beeft
uitgebreid tot Sclieveningen. Men den
ke hierbij ook aan K-et ontworpen vil-
lapaik o-p N ij'criburgh'.
En nu lette men er ginds eens
op. hoeveel liever de Hagenaars naar
zee gaan per electrische tra'm dan
per stoomtram. en Zij' er van over
tuigd dat ik hier Wet electrische tram-
rijtuig niet enkel als een vervoer
middel. .maar ook als een genotmid
del zal worden gewaardeerd.
En welk een voordeel zou dit ook
zijn vOio-r Heiloo. Ci.aa.rne zal Heiloo
meebetalen aan een middel, hetwelk
't do-et terugwinnen wat het aan Ber
en verloren heeft. Het bezoek zal
la-n weer meer gelijkmatig ©verbei
de plaatsen worden verdeeld. En
mocht Heiloo door een verbindings
lijntje Heiloo en Egmond. bosch en
zeè kunnen vereenigen zoo zou hét
dubbel reden hebben om een electri
sche verbinding met Alkmaar kradh-
ug te steunen.
^°,e v'roolijk druk en -geriefelijk'
Lr M-te wnen aan den straatweg.
Alkmaariezeir0rtelaankvVartier e" ln
„Je stapt dan maar efl'en om de
tram en voor vijf centen ben je waar
je wezen wil".
Ik heb mijn best gedaan bet be
ginnen van een electrisch trambedrijf
als een op den duur direct en indi
rect voordeelige zaak te bepleiten.
Zij er nu maar één lid van den
Raad,.dat, in ©nstihokbaar geloof'in
Alkmaar's schoone toekomst zidh' met
eenige andere vroede vaderen hier
over weet te verstaan.
Dan zal den Raad eerlang een nauw
keurig uitgewerkt voorstel bereiken
tot het beginnen v'an een electrisch'
trambedrijf".
De stom van den hoer Knoppers
hebben wij hier nog eens willen doen
klinken; er moge een misschien te
blijmoedig optimisme uit spreken,
wij voor ons gelooven, dat we in het
algemeen déze richting uit moeten.
Wil men iets geeds tot stand bren
gen en geen geld weggooien, dan
dient een groote daad gesteld te wor
den.
Niet door enkelen.
Neen! met vereende krachtenl
De leden van den Alkmaarsehen
Raad mogen de best mogelijke oplos
sing vinden, tot welker verwezen
lijking alle belanghebbenden willen
samenwerken.
(Amsterdamsche Zomercomblnatie)
TOELATING HANDELSSCHOLEN
A. HOOGERE HANDELSSCHOOL.
Toegelaten: N. Bruin, Tine Butter,
Annie Honig, Bregtje Jimmihk, H. P.
Koon, J r Kooij, C. C. Kuiper, Marie
d. Liet, J. de Nijs, Annie Scne-
ringa, T. Schoen, C. J. StikkéL, A. H.
Wilteveen en B. Zuidema.
Na examen: A, Nierman, J. J. Tool
en Jo de Milt Hamer„
Afgewezenêesn.
B. HANDELSDAGSCHOOL.
Toegelaten: G. Berghuis, W. Bruin
vis, M( Tn. Clous, J. A. van den Dries,
J. Elte| P. H. van Harem, Ita Hartland,
C. J. van der Hilst, C. Koppes, J
Mandemaker, J J. Pesser, F. H. Prejjer,
Ranzijm, D. M. Verwefj en C. W;
Visser.
Na examen: Nelly Bakker, Dina
Klomp en Dina Melz,
Afgewezen: tw-ec.
MODERNISEERINa 1
Gelijk als meerdere besteldiensten
heeft do lieer P. Rossenaar de „bel
le wagen" verwisseld voor een „Ford"
tiuc en daardoor z'ij'n bedrijf aan de
moderne eischèn laten voldoen.
Zoioals bekend, onderhoud deze
Keer een driemaal-per-veeksché dienst
Op Amsterdam, terwijl hïj daarnaast
nog| zijn wagen die feitelijk uiterlijk
zoowel als innerlijk meer het aanzien
van een passagliersauta heeft, beschik
baar heeft vdtor personenvervoer en
daardoor een goed adres is voor ge
zelschappen die een tochtje willen
maken.
HERHLIJS?!!.
Kétmen de oudere ïezers boven- nenbrug te keeren.
staande photo nog terug*
't Is de Langestraat in het jaar
1893, gezien vanaf de Mientbrug
gekiekt juist op het moment, dat
:oetsier en conducteur van die
laardentjam zich in 't zweet wer-
:en om het tramrijtuig bij de Stee-
Volgens besluit van den Raad
mo*st dit met het oog op de veilig
heid zóó gebeuren: de paaiden
werden uitgespannen en koetsier
en conducteuringespannen.
De heer Jan Pot heeft indertijd
tegen die malle vertooming sterk
geageerd: o.a. liet hii.boven
staande photo vervaardigen," waar
onder hij het onderschrift plaatste:
„Een Alkmaarsche Tram-omni
bus in de wending zoo-ais die 28
maal' per'dag mo-es't geschieden, in
gevolge hoog bevel
1893 na "Christus".
in October
SCHERMERHORN.
Zioi. Vroegmis voor Gerardus Poel
Hoogmis voor de Par., half 2 Cat,
half 3 Lof.
Mm voor Fam. Brouwer—Kaandorp
Di. voor Maria v. Saasen—Datema.
Wló. voor Henr. B. Haekmann.
Do. voor Maria Jout—Pot
Vr. voor een overt moeder, palf
8 Lof.
Za. voor de overledenen. Van
8.30 uou* bdedhtiilooren.
URSEM.
Zot half 8 voor Nitolaas Tesselaar.
10 uur vioor de Par., half 2 Cat.,
half 3 Lof. i
Ma. 7 uur voor Adrianus Brug
man en Maartje van Sclhagen, 8 uur
voor Agath'a Kuijp-er.
Di. 7 uur voor Antje Veldboer
en Jacob Zweet. 8 urn* vl Pieter
Koppes.
,Wio-, 7 uur vöor overt fam. Schou
ten en laan, 8 uur voor Aafje Groot
en Neeltje Nleuwéboer.
Do-. 7 uur voor Geertje Knij-n, 8
uur voor Piefer Hille.
Vr. 7 uur voor overt fam. Sijs
en Spaans. 8 uur voor Nteolaas Rij-
kes en overl. familie.
Za. 7 uur voor Matthias v. d. Lee
en Neeltje Elswijk. 8 uur vöor overt
familie v'. d. Lee en Vlaar.
Van half 3—4 en van 6—8 uur
gelegenheid om te biechten.
In den ondertrouw zijn opgeno
men Henricus Gijsbertus Rijls en Pe-
tronella Arnolda Genefaas.
BEEMSTER.
Zó, half 8 Vroegmis, 10 uur
Hoogmis, geen Gat., 2 uur Vespers,
daarna gelegenheid om zich. te doen
inschrijven in de Broederschap van
het Scapulier, 'sav. geen patronaat
Ma, slechts één H. Mis n.L t®
kwart over 8, maar om half 8 uit-
reiiking der H. Communie.
Di. inplaats van Maandag, t© half
12 Gat. voor d© kinderen, di© zich
voorbereiden voor de pi. H. Comm.
Za. nam. van 3—4 en van 6—8 uur
gel. om te biechten.
EDAM f
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, geen Cat., 3 uur Lof met Rozen
krans.
Ma. H. Mis in h"et Weeshuis. Kw.
voor 7 uur uitr. V. d. H. Communie.
Woi 10 uur Veni Creator en gez.
Huwelijksmis voor Theodoras Lc-
nior en Agatjha v. dr Nes.
Doi half 10 Veni Creator en gez.
Huwelijksmis voor Pieter Doets en
Maria Mol, 7 u,ur Lof t. e. V. d. H.
Joseph'.
Z,a. om half "5 gelegenheid pm te
biechten. Cat. naar gewoonte.
'T KALE! ZAANDAM.
Zo, 'de H.H. Missen te half 8 én
10 uur, 2 uur Gat, kw. vjopr 3 uur
de Vespers.
Do. avond 7 uur Lef.
Hméë ea ^arkl
ALKMAAR, 15 Juli. De boterprifzen
waren heden: hoogste markt fl.20,
middelmarkt f115, laagste tri. f l
Aanvoer 1903 kop
Kippeneieren 1507.50 en. eenden
eieren f6.— per 100 stuks.
Iftwifi'iiiNJ rswinirarwT
Vorig* bedrag! f 9000.—i
Egmond aan Zee, ter eere
van het Goddelijk Hart 15.—
Een wmkelbusje geleegd te
Egmond a.d. Hoef 7.76Va
N.N. te Castricum, ter eere
van de H. Margaretha Mar
ria en van het H. Hart, om 1
Zegen over ons huisgezin 10.1
Comité van Actie 17.—
N.N. te Obdam 5.—
N.N. Egmond aan Zee, ter
eere_ van de H. Margaretha
10.-
1.-
1.-
10,-
Maria
S'dh. te Rotterdam
A. de W, te Bergen
voor de Hoeverkerk
gmo:
uit dankbaarheid
E. K. Egmond a.d. Hoef
iaarlijkscne bijdrage
Van een kiezeres te Egmond
a.d. Hoef, ter eere van het
H. Hart uit dankbaarheid i
voor den goeden uitslag der
verkiezingen J.~i
N.N. ter eere v. d. H. An-
tonius uit dankbaarheid voor
verkregen goede uitkomst 6.—:
Wekelijksche bijdragen:
N.N. Ik neb nog zooveel goed
te maken 1.—
Van een Europeaan 10 pCt.
van mijn inkomsten voor het
Heiligdom van Eerherstel 4.35.
Ter eere van het H. Hart
St Pancras ,lji
Ter navolging Oudorp 1.—
Totaali 1 9093.11 Vs
BERGEN. i
BERGEN. Publieke verkb'oipingL
Boor liet bestuur van den polder
Bergermeer is dezer dagen bij pu
blieke verkopping voor afbraak' yer-
koclht aan den héér J. Habbé te
Alkmaar, den z'.gc Dikken Mo-Ien,
staande nabij de voormalige tolgaar-
derswoni-ng aan den B.ergerweg. Zoo
als wij reeds eerder mededeelden,
zal de bemaling van den polder bin
nenkort met een eiethXMno tor plaats
vinden.
Vergadering V. V. V. Gister
avond had in de concertzaal Van de
Rustende Jager" de door hét Be
stuur der Vereenigin-g tot bevorde
ring van het Vreemdelingenverkeer
uitgeschreven buitengewone algemee-
ne vergadering plaats.
Ruim 110 leden waren ter vergade
ring opgekomen.
De vice-Voorzitter de heer D. A.
Klomp, opende de vergadering met
een woord van welkom aan de tal
rijk opgékomenen, in 't bijzonder
aan den eere-voprzitter. Burgemees
ter J. van Reeneh. Spr. deelde mede
dat o;p 26 Juni b'ij het bestuur een
schrijven is ingekomen van den voor
zitter. den heer Zeiler, htoudende me-
dedeeling*. dat bij zidh tot zijn spijt,
genoodzaakt lieett gezien te bedan
ken als voorzitter der vereeniging,
zulks uit hoofde dat verschillende
personen, zelfs leden der vereeniging,
in 't publiek aan z'ij'n adres het ver
wijt hebben gericht zich persoonlijk
te Jfebb'en bevoordeeld ten koste der
v'ei eeniging. De lieer Zeiler heeft hier
uit
het vertrouwen der leden niet heeft
en dientengevolge als voorzitter moet
bedanken.
De heer Klomp-, voorzitter, zet in
een spontane rede uiteen wie en wat
de heer Zeiler steeds vöor de ver
eeniging is geweest en toont op de
meest overtuigende wijze, zelfs met
tijiers aan, dat de ev'engenoemde be
schuldiging van persoonlijke bevoor-
deeling absoluut onwaar is. Spreker
deelt ook mede dat op 23 Mei van
een 60-tal leden een verzoek om
belegging1 van een algemeene verga
dering is ingekomen ter bespreking
van de onderwerpen! Ie. het open
stellen des Zondags van het infor
matiebureau. .2© reglementswij!ziging
in dien zin dat aftredende bestuurs
leden niet dan na een jaar, weder
benoembaar z'ijU.
De Voorzitter deelt mede dat wat
punt 1 betreft de administratie z&cih
indertij'd 's Zondagis ook be
schikbaar voor het informatiebureau
heeft gestéld, doch' dat toen geble
ken is dat aan Zondagsopening-ab
soluut geen behoefte bestond. Het
testuur is voorts van meeningi dat
aan de administratie, die zich' overi
gens al zooveel moeite geeft, ook een
vrije dag per week toeköïnt. Boven
dien, .het bestuur hééft zich, door
beurt om beurt 's Zondags zitting
te liouden. persoonlijk overtuigd, dat
aan openstelling op Zondag geen
behoefte bestaat.
Wat punt 2 betreft deelt de voor
zifter mede, dat het bestuur dit
voorstel' absurd vindt, en er dan
ook niet voor te vinden is het te
aanvaarden. Blreedvoerig brengt
spr. een en ander naar voren en
wijst er tenslotte op dat dergelijke
voorstellers, die blijkbaar op het
standpunt staan eigen geluk het
meest te dienen, door zoo weinig
mogelijk voor anderen te doen,
zouden kunnen bedanken als lid
der vereeniging, omdat dit het ee
nige goede is wat zil blijkbaar
voor de vereeniging künnen doen.
(Applaus). Spr. deelt eenige cijefrs
mede, waaruit blijkt, dat op de pen
sionlijSï ongeveer 70 gelegenheden
meer voorkomen dan het vorig
jaar. Er wordt wel' eens over ge
klaagd dat men tot heden niet ver
huurd heeft, doch op 't oogenblik
blijkt reeds evenveel verhuurd te
zim als in 1921. De oorzaak is
echter dat er een surplus aan ruim
te is ontstaan, doch dit bestaast ook
elders. Steunt daarom het bestuur
in het zoeken naar middelen o-m
voor de Vereeniging zoo voordee-
lig mogelijk werkzaam te zijn. Spr.
keert vervolgens tot den heer gei
ler terug en betoogt namens hef
Bestuur met klem van redenen, dat
de heer Zeiler die over vele ta
lenten beschikt en een (bereisd!
man is, voor de vereeniging niet
gemist kan worden. Op een vraa:
van Ds. van den Kieboorn dee
de voorzitter mede, dat het be
stuur al' het mogelijke heeft .gedaan
om den heer Zeiler te bewegen op
zijn besluit terug te komen, even
wel' tevergeefs.
Ds. van den Kieboorn uitte op
leuke wijze en onder veel bijval
van de vergadering critiek op de
handelwijze van den heer Zeiler
in dien zin, dat hit beter gedaan
had, nog wat kalm af te wachten
en niet te zwak moest zijn voor kri
tiek en onaangename woorden.
Verschillende aanwezigen dron
gen er bij het bestuuraan de na
men te noemen van de onderteeke
naars van het .adres
De voorzitter deelde mede, dat
het bestuur meende hiertoe niet te
moeten overgaan, wijl' eensgezind
heid in 'n vereen, alles is, want
wat in zichzélf verkeerd ïs, kan
niet bestaan. Een der aanwezigen
de cjoucl-usje getrokken dat h'ij deeTde mede, ook onderteekenaar
AGENDA.
LL K. VEREENIG1NÜSGEBOUM
„ST. W1LLIBRORD".
Bodeiiavoind 6 uur Kringvergadering
R. IC. Volksbond voor Alkmaar en
Omstreken.
Hedenavond 8 uur Repetitie R. KJ
Mannenkoor R. K. Volksbond.
Maandag 17 Juli: 7 uur zitting Voor»
schotbank.
Dinsdag 18 Juli: half 9 Bestuur Lo.
terij-vereeniging.
Vrijdag 21 Juli: 8 uur Led en vergade
ring Voorschotbank
Zaterdag 22 Juli: 8 uur Rep. Mannen
koor R .K. Volksbond.
Gontiibutjebetaiiugen
45 uur Meubelmaker*,
6 uur Bouwvakarbei ders,
56 uur Metaalbewerkers,
>7 uur Tabaksbewerker*.
7—-3 uur Aid. Bakkers,
uur Fabrieksarbeider».
Ö- uur Ondersleuniugslonds. Zit
ting Spuimau en Hink.
J—Aul i) Transportarbeiders,
3—-fl uur Aid. Kleermaker*. x
8—9 uur „V. A F. CA
Zittingen.
56 uur Afd. Spaarkas.
67 uur Afd Winterzorg.
6h. 7 uur Afd. Bibliotheek.
78 uur Bureau van Arbeidsrecht,
69 uur opgaaf voor lid. Wed.-
steun R. K. Centrale Ziekenkas; als
ook R.K. Coöp. -Leveiisverz. „Concor
dia,"
„GOED WONEN."
Sp.cekuur iederen Vrijdag van 78
uur bij M. Kempen, Baansingel 25.
ST. MARTHA
Jede Woche am Dienst'agabend um
8 Uhr Zusammenseic Jer deutschen,
kathol, MadcheC in dem St. Martha
Heim, Parkstraat 10.
Donderdagavond bijeenkomst voor
de meisjes in St. Martha, Parkstraat 10.
Buitenmeisjes hebben altijd toegang
stadsmeisjes boven 16 jaar.
R. K. VOLKSBOND. I
De leden van den R. K, Volksbond)
worden herinnerd aan de Algemeene
H. Communie, ieder in eigen Parochie
en aan de Bedevaart 1015. Verzamel
plaats St. R-.hcra. Vertrek 10.3.0
COMM. EERBIED IN GODS HUIS
van do St Dominicus Parochie
-Vergadering Maandag 17 Juli, des
avonds ten half 8 uur, ten huize vani
den 'heer Mooij, Koor straat.
te zijn, doch verklaande ronduit;
er te zijn ingekropen.
Na breedvoerige bespreking werd
tenslotte met algemeene stemmen
(ruim 100) en veel' enthousiasme
de volgende motie aangenomen.
„Dc Algemeen© Vergadering der Ver
eeniging tot bevordering van het
Vreemdelingenverkeer, in „de Rustend»
Jager" op Vrijdag 14 Juli 1922;
gehoord de besprekingen:
doet bij daze in hot belang derj
Vereeniging en van de gemeente Bergen
een beroep op den heer Zeiler om op
ziju besluit, waarbij bij bedankt als
voorzitter der Vereeniging, alnog terug
te komen en spreekt bet volle **er-
trouwen in zijn persoon als \oorzitteri
uit
Onmiddellijk daarna stelden, een
tweetal Bestuursleden zich met dei:»
heer Zeiler telefonisch in verbinding!,
met bet resultaat, dat laatstgenoemde
zich bereid verklaarde in ieder geval'
dit jaar nog als voorzitter aan le blij
ven, De Voorzitter deelde mede dep
heer Zeiler te hebben gezegd, dat deze
toezegging iniet vo-ldoonde was, doch
dat hij aan deze vergadering verplicht
was ook na dit jaar nog langen tijd;
aan te blijven. (Langdurig applaus.)
Hierna werd de vergadering onder
dankzegging gesloten, tevens met een
opwekkend woord tot medewerking ore
du aanstaande verloting weder goed
te doen .slagen.