SOCIALE BERICHTEN* N.V. „DE TIJDGEEST". Berw. heer Drenth, kapelaan te 's Gra- iVenhage, die een inleiding hield over „De versterking van den Roomschen geest in de patronaten". De weleerw. heer v. d. Marek, kar pelaan te 's Gravenhage hield hierna een inleiding over: „De sport en de par tronaten" De volgende jaarvergadering zal ge houden worden te Amsterdam. Met den Chr. Groet sluit Mgr. van Stee hierna de vergadering. DE ARBEIDSWET. De MinisT. van Arbeid Heeft I. tot wederopzegging toege staan, dat in schoenfabrieken door mannen, vrouwen en mannelijke en vrouwelijke arbeiders van 16 en 17 jaar gedurende 10 uren per dag arbeid wordt verricht op: a. de eerste 5 werkdagen der 6 weken, vallende vóór de Goede week, met uitzondering der week, jwaann 10 Maart valt. of. indien 19 Maart o© een "Zondag valt. ge durende de eerste 5 werkdagen der 5 weken, vallende vóór de Go-de week; i b de eerste 3 werkdagen der Goede week; c. de eerste 4 werkdagen der Paaschweek d. de eerste 5 werkdagen der opvolgende 4 weken, aanvangen de des Maandags na de Paasch- week e. de eerste 4 werkdagen der week, waarin Hemelvaartsdag valt f. de eerste 4 werkdagen der week vóór Pinksteren; g. de eerste 4 werkdagen der Pinksterweek h. de eerste 5 werkdagen der volle laatste week van September en op de eerste 5 werkdagen der 2 eerste weken van October of der week, vallende gedeeltelijk in September en gedeehelijk in Octo ber, en der eerste volle week in October; onder voorwaarde, dat: 10. op die dagen de arbeidstijd van de betrokken arbeiders in zijn geheer gelegen is tusschen 6 uur des vóórmiddags en 7 uur des na middags 2o. in de weken, waarin die da gen vallen, door de betrokken ar beiders niet langer arbeid wordt verricht dan gedurende 55 uren per week; 3o. de weekloonen der betrok ken arbeiders met zooveel maal '1/48 worden verhoogd als er meer uren dan 48 in de betreffende week arbeid is verricht, terwijl, voor het geval, dat richtloonen worden betaald, deze richtloonen op dczel.de wijze moeten worden verhoogd 4o. door de betrokken arbeiders in een kalenderjaar niet langer arbeid wordt verricht dan gedu rende 2500 uren; 11. De te volgen werktijdrege ling moet blijken uit eene in de inrichting op te hangen en door het noo d te onderteekenen ar beidslijst 1 PASPOORTEN VOOR 1 DIENSTREIZEN. Volgens mededeeling van den Minister van Binneniandsche Za ten laat, blijkens door hem met len Minister van Financien ge pleegd overleg, de Zegelwet 1917 liet toe ongezegelde paspoorten at 'te geven aan ambtenaren, d.e zich voor dienstaangelegenheden buitenslands moeten begeven. Der gelijke ambtenaren zullen de zeger kosten van hun buitenlandsch pas poort bij declaratie kunnen terug vorderen van 'de administratie, waaronder zij ressorteeren, welke administratie gemakkelijk kan vast stellen oi belanghebbenden op res fitutie d.er kosten recht hebben. KNOEIEN MET BANDEROLLES Naar aanleiding van de berich ten in de pers over 't verhandelen en om de sigaren plakken van reeds gebruikte banderolies tenein de aldus de tabaksbelasting te ont duiken, heeft een medewerker van de „Msb." te bevoegder plaatse geïnformeerd, welke maatregelen tegen deze knoeierij zullen wor den genomen. Men wees er op, dat de Tabaks wet reeds hierin voorziet. Artikel 64 dier wet bepaalt, dat hij, die opzettelijk gebruikte zegels (bande rolies) te koop aanbiedt, ailevert ot verkoopt, gestraft zal worden met drie iaar gevangenisstraf. De overtreder kan er dus niet met een enkele boete afkomen. Verder bepaalt artikel 45 van de Tabaks wet, dat reeds het in den winkel voorhanden hebben van gebruikte zegels strafbaar is. De boete daar voor bedraagt ten minste f 1U0 tot ten hoogste f 1000. De ambtenaren hebben opdracht gekregen nauwlettend op de nale ving der Tabakswet toe te zien en bij overtreding procesverbaal £p te maken. Zoo zijn reeds eemge process en-vei baal opgemaakt we gens het verkoopen en afleveren van gebruikte banderolles. Ook zal er tegen het verhandelen van gebruikte banderolles op Jiet Wa terlooplein te Amsterdam krach tig worden opgetreden. Men ver wacht dan ook, dat de gesignaleer de knoeierig spoedig git de wereld zal zijn. HET MARINE-ETABLISSE MENT TE AMSTERDAM NIET OPGEHEVEN. Naar aanleiding van onlangs ge publiceerde berichten omtrent een algeheele opheffing yan het Mari- ne-jEtablisBetPent 'te Atrtsterdafm, waren gisterenmiddag de heeren H. P. Baak en L. van Loo resp. voorzitter en secretaris yan de Fe deratie van Personeel in 's Rijks dienst, in audiëntie bïj den Minis ter van "Marine. De Minister sprak deze berich ten tegen. Wèl zal in 'tbelang der bezuiniging het Etablissement worden ingekrompen. Te dien op zichte zal met de belangen van het betrokken personeel'rekening „wor den gehouden. Van een algeheele opheffing van fiet Amsterdamsche Marine-Etablis sement is dus geen sprake. STATEN-GENERAAL TWEEDE KAMER. Vergadering van Dondemag. De heer VAN VUUREN brengt namens de desbetreffende ooonmis oie rapport uit over de geloofsbrie ven der nieuw-benoemde Kamer leden Rutten (R.-K.) en Rutgers van Rozenburg (C.-H.), De con clusie strekt tot toelating. Dienovereenkomstig wordt be sloten. De heeren Van den Heuvel, Heu kels, Rutten en Rutgers Rozen burg worden door den griffier bin nengeleid en nemen zitting na in handen van den voorzitter ae voor geschreven eeden te hebben afge legd en door dezen met huil be noeming te ziin gelukgewenscht De heer HIEMSTRA zou het ontwerp-Jachtwet aan de agenda willen zien toegevoegd. De VOORZITTER zal hierme de bi» ,de eerstvolgende regeling van werkzaamheden pp ."Dinsdag a.s. rekening houden. Aan de orde is: lo. behandeling van het verzoek van den heer K. ter Laan ont ver lof tot het richten van vragen aan de regeering, in het bijzonder aan de Minister van Marine van "Oor log en van Justitie over den in houd van het nieuwe reglement be treffende de Krijgstucht, dat zal worden ingevoerd iegelijk met het Wetboek van militair straf recht 2o. behandeling van het verzoek van den heer Troelstra om verlof tot het richten van vragen aan de regeering, naar aanleiding van den voorgenomen aftrek van 8Y2 >Ct. van de wedden der burger- 'ijke ambtenaren ten behoeve van de pensioenen. De VOORZITTER stelt voor, beide interpellaties toe te staan en de eerste te doen plaats hebben op een nader te bepalen dag. de tweede bij de algemeene beschou wingen over de Staatsbegrooting Aldus wordt besloten. Aan de orde zijn de wetsontwer pen: Goedkeuring van ontwerp verdrag van Genua tot vaststel ling van den minimum-leeftijd van toelating van kinderen tot arbeid op zee;" voorbehoud der bevoegd heid tot toetreding tot de ontwerp verdragen van Genua betreffende plaatsing van zeelieden en Jjetref- Vnde schadeloosstelling voor werkloosheid in geval van ver lies van het schip door schip breuk. De algemeene beschouwingen worden geopend. De heer BEUMER komt er te gen op, dat de regeering zegt, dat deze verdragen onderworpen wor den aan het oordeel van de wet gevende macht. Welke is de auto riteit, vraagt spr., die naar Neder- land's recht de bevoegdheid daar toe bezit? DE MINISTER VAN ARBEID, de heer AALBERSE, behandelt allereerst de bezwaren van staats rechtelijken en terminologisch erV aard, hier naar voren gebracht We hebben allereerst te maken met het Volkenbondsvendrag, dat wij ons verplicht hebben op jte volgen, maar in de tweede plaats zitten we vast aan onze Grond wet, die een eenigszins andere terminologie huldigt. We hebben nu getracht ons zoo goed moge lijk aan beide aan te passen en de bezwaren zooveel mogelijk te on dervangen. Wat het voorbehoud van de bevoegdheid tot toetre ding aan de Kroön betreft, die hangt samen met de alsnog noo- dige wetswijzigingen om te kun nen toetreden. De algemeene be schouwingen worden gesloten en de ontwerpen aangenomen. Eveneens werd aangenomen het ontwerp tot goedkeuring van een overeenkomst met den Koninklij ken Hollandschen Lloyd te Am sterdam in zake brievenvervoer. Het ontwerp jot naasting ,van den spoorweg van Zutphen" langs Winterswijk naar de Rruisiscue grenzen in de richting van Bor- ken en Bocholt, Lokte verzet bii den heer Marchant Minister VAN SWAAY deelde mede, oorspronkelijk tot dezelfde conclusie te ziin gekomen ais de heer Marchant, namelijk dat we met de naasting van de liin nog even moesten wachten, maar bu nader inzien kwam de minister tot de conclusie, dat het zeer dubieus was of de staat in de toekomst er beter bij zou ziin, en of het dan goedkooper zou kunnen dan 31/» miliioen gulden. Het voorstel-Marchant, om de verdere behandeling van het ont werp iiit te stellen, werd met 69 tegen 17 stemmen aangenomen. Hierna wend in behandeling .ge nomen het wetsontwerp tot rege ling van Eet levensverzfcJrèrfnEsBe- drj|. m 1 Tegen entèèle van Hie Bepalin gen had de heer VAN BRAAM BEEK bezwaar. De heer VAN GIJN ver klaarde zich met den hoofdinhoud van het 'ontwerp wel te kunnen vereenigen. De heer TROELSTRA besprak de vraag, of ook voor andere tak ken van verzekering soortgelijke maatregelen getroffen dienen te worden als thans voor het levens- verzekeringbedrijt worden voorge steld. Na enkele opmerkingen van den heer VAN RIfcKEVORSEL heeft Minister HEEMSKERK het wets ontwerp verdedigd. Spr. verklaarde zich' bereid' te overwegen of een onderzoek moet worden ingesteld naar de vraag, ot ook voor andere takken van net verzekeringsbedriff wette lijke voorziening noodig is. Na de rede van den Minister werd de vergadering verdaagd tot Vrijdag. BESTRIJDING VAN DE WERKLOOSHEID IN DRENTE De rijksinspecteur van steunveir- leening in de provincie Drente heeft in opdracht van den Minister van Binneniandsche Zaken een circulaire gezonden aan de uitvoerders van werken, ondernomen met rijkssteun ter bestrijding van die werkloosheid in Drente, waarin medegedeeld wordt dat, indien onverhoopt nogmaals een staking uitbreekt onder de arbei ders bij de werkverschaffing, de be trokkenen niet, gelijk bij de jongste staking is geschied, met de werk zaamheden weer kunnen aanvangen, aoodra de staking hunnerzijds -wordt opgeheven, doch dat de Minister ge noodzaakt zal rijn te overwegen, of de gelegenheid tot werken weer zal worden geopend en zoo ja, na verloop van welken tijd. Verder wordt er op gewezen, dat 5m dien er onverhoopt niet behoorlijk wordt gewerkt, door dé een of an dere ploeg arbeiders, onverschillig of in accoordioon dan wel in uur loon wordt gewerkt, of wanneer, zoo a]s het schijnt voor te komen, de arbeiders te laat op het werk komen af te vroeg vertrekken, daarvan on middellijk bericht behoort te worden gezonden aan den rijksinspecteur, en in afwachting van zijn beslissing; reeds de noodige maatregelen behoo- ren te worden getroffen om herha lingi te voorkomen. 1 I DE STAKING IN DE SIGARENINDUSTRIE. Naar aanleiding van het voorstel tot bemiddeling van den Commissa ris d-er Koningin in de Provincie Noord-Brabant, hebben de vijf Pa troonsverbonden een antwoord verzon den, waaraan wij het volgende ont- leenen: Hoewel onde-rgeteekenden, handelen de in opdracht van het Verbond van Vereeni-gingen van Sigarenfabrikan ten in Nederland, de Ned. R. E. Vereenigdng van Sigarenfabrikanten, de Ver. van R. KL Sigarenfabrikan ten „Eindhoven", de Ver. van R.K. Sigarenfabrikanten „Valkemswaand", de Ver. van R. KL Sigarenfabrikan ten „De Kampen", in beginsel bereid zajn mede te werken aan de op lossing en beëindiging van het con flict, dat bestaat tussohen genoem de verbonden en de betrokken werk liedenorganisaties, en zij uwe goede bedoelingen, in zake de door u aan geboden bemiddeling om dat con flict tot oplossing te brengen, op zeer hoogten, prijs stellen, meenen zij toch geen positief antwoord op uw schrijven te kunnen geven, aange zien het conflict in een zoodanig stad-um verkeert, dat voorloopig geen gebruik kan worden gemaakt van uw voorstel tot bemiddeling. Zij zijn echter zeer gaarne bereid indien u aan ©enige door de ver bonden aangewezen leden een au diëntie aoudt willen toestaan, een onderhoud met u te hebben. EEN WACHTGELDREGELING: VOOR sigarenmakers? In een onderhoud dat de wethou der van bedrijven teHertogenbosch de hear Krijgsman en de directeur der gemeentelijke arbeidsbeurs al daar, de her O. Foppele, met den minister hebben gehad, hebben zij de zekerheid gekregen, dat de regee ring 60 pCt. zal bijdragen in een wachtgeldregeling, mits de sigaxenma fcers niet staken. STAKING AMBTERDAMSOHE HAVEN. De stakers in de Amsterdamsche haven hebben gisterenmiddag beslo ten de staking niet op te heffen. STOPZETTING STEUN SIGARENMAKERS. In verband met de door de re geering stopgezeite steunbeweging voor ae werkloaze sigarenmakers is door het bestuur van het Nationaal Arbefds Secretariaat telegrafisch aan den Minister van Bumeniandsohe Za ken in diens kwaliteit van voorzitter van den Ministerraad een protest gezonden, waarin voortzetting der steunverleening zonder eeuige onder breking geëisoht wordt. HET TEKORT OP DiE) SPOORWEGEN. In de gisteren gehouden confe rentie tusschen de directie der Ned, Spoorwegen en de heeren Moltma- ker en Timmermans resp. voorzit ter en secretaris van 't oomit» der 1 samenwerkende spoorweg organis hoeft d© dtaecMa rich oeneid werj- Trekklag vu 1000 nummers ten overstaan vu Notaris A. G. MuHê. Woensdag 11 Octobei 1922. Prils van 1 50000 2762 1000 5564 12142 13271 13394 13678 13963 14379 -400 7123 8016 11607 17154 200 426 1359 ~430e NED. STAATSLOTERIJ, j .Trekkimr van Woensdag 11 October. lie Klasse 15e Liist. Hooze prijzen 21813 25.000. 13039 14593 20128 elk 1000. 14126 ƒ400. 6423 16191 16484 19589 22503 elk ƒ200". 1019 4687 6071 6145 7157 10776 13122 1548J ZOU 445 luav luiy 4687 OUÏl 6145 7157 10776 131ZZ 15483 100 1456 2535 2658 3195 6443 16103 16452 19388 19711 20437 22796 elk 100,' 7024 8062 9177 11221 11887 13626 14915 15445 20319 e, 1 Uo IOI co\J OUD ojy v.«»> 901 1609 2327 3348 3607 4602 5316 6300 6730 7115 7526 7895 8717 9383 9789 82 434 931 1640 2942 3421 3711 4954 5336 6331 6741 7228 7715 7910 8736 FVijien van t 90. eigen geld. 40 2695 5300 7825 10250 12189 14095 16955 1914S 214 2708 14 3810535 9814335 17118 19241 78 99 51 42 4512244 4817231 19391 87 2800 5425 60 10801 Ou 68 67 19444 476 1 5517 7913 12 1240914813 77 19567 648 40 19 8075 60 51 14917 17384 19704 735 2907 5723 8153 91 52 27 17527 20 805 3122 5826 8241 10927 67 80 17621 19989 958 3285 30 83 421256015027 45 20024 83 3354 96 830311063 81 15425 80 74 1311 3427 6050 47 68 12643 55 17775 84 18 45 64 71 11172 89 57 17890 20112 46 3622 6528 8443 11207 9515531 17938 20231 95 32 6748 8558 23 12884 15606 18141 20358 1444 3752 6802 85 54 o515757 80 20449 1518 4034 62 8673 91 12923 15905 18277 78 9449 ,uo-, 99 4153 70s6 8723 93 32 95 82 20507 9813 9814 9886 9908 10037 10105 10172 1650 4230 7196 97113801301016016 18328 12 l 0202 10341 10481 10489 10496 10555 10735 ÏROÏ-UU M11623 8316136 18579 20600 10326 "'44 11186 11389 11536 11938 12046 IQ26 4*SH3 7365 9225 11875 98 16300 89 12 12086 '2100 12299 12489 12573 12648 12678 84 4806 7492 m2 13$ 18737 32 "705 12896 12899 12914 13020 13175 13286 206O 4915 75i5 9735 12016 13365 16445 78 93 13315 13566 13588 13905 14060 14299 14340 - - 24 13529 94 18803 20721 14548 14666 14689 14853 14960 15031 15115 35 4n 16577 18912 33 15129 15158 15236 15277 15283 15296 15298 56 13733 16610 72 20858 15359 15459 15539 15551 15539 15954 i60]0 67 44 36 JS 16030 16064 16251 16258 16305 16497 16505 /I bo 1D//9 öozuuai ifisna ïfioai t7nc; 17177 17177 171/17 55 89 89 12115 9616850 19045 79 7806 10225 83 13846 16907 19118 470 1059 1712 3050 3480 3917 5019 5523 6430 6838 7235 7766 7944 8767 9560 Prlizen van 70: 181 230 305 726 741 799 1197 1198 1364 1900 2108 2137 3274 3298 3310 3507 3523 3524 4075 4233 4253 5036 5072 5090 5692 5779 5909 6502 6571 6669 6862 6906 7045 7238 7458 7463 7791 7821 7844 8180 8213 8422 8789 8826 8831 9563 9613 9684 339 801 1485 2285 3318 3551 4554 5252 5936 6707 7048 7510 7866 8550 9368 9717 74 5087 7668 58 223d 5148 7737 9847 81 78 45 te 231U 5234 60 9987 33 40 82 10030 2561 2653 r IUWU AUL7t_n 1VJÉ/U1 ibtrdo JLUOUD lUttyf iUJUJ 16538 16572 16941 17056 17123 17137 17142 17211 17327 17350 17424 17447 17453 17681 17697 17767 18180 18317 18352 18374 18463 18587 18721 18730 18734 18736 18862 18923 18944 18982 18997 19034 19076 T9176 19204 1C111A in-Mn mio-i inzm «swa-* «nrrui Later aflosbaar ïovafii io>yi iyvo*t lyufo i yi/o lycwr o,K1.,^n./<nlfi1/WT7 1HrU 19214 19220 19383 19419 19420 19443 19509 .3 2087 4955 65?? 9403118001401616507 18731 |9782 mg2 ,9865 20084 20349 203SR 20480- 71 r'uuj iyttu O l>DUy li 2110 4743 66ÖÖ 95ÏÓ ~67 16 19^ 2°°?4 20349 20388 204?°' 17 48 57 13 47 85 18 65 62 90 9614 39 20 70 92 6723 62 y814140 14 08' 76 2229 4808 38 7511903 55 17 82/ 85 39 34 66 91 06 82 72 95j 139 2304 36 98 93 120O8 14218 16720 18922 52 07 72 6801 9705 30 52 51 43 77 2405 74 31 01 43 86 91 19003 273 57 4962 82 9809 84 14302 16805 46 304 67 71 6907 13 97 14403 68 19192 34 99 5034 91 7012134 65 91 96 59 2522 40 7058 71 55 14523 16917 19222 1087 62 47 46 95 97 71 09 84 47 65 59 89 7175 9901 12212 14613 17006 76 94 91 95 80 13 31 14 40 19303 1548 21 155 367 721 24 87 2804 98 31 701 56 2 2927 20 24 68 30 87 807 3029 69 71 83 3102 907 >6 16 18 38 23 43 44 "51 48 24 51 19460 2214 51 85 57 67 2480 87 99 89 71 2f53 37 12323 14706 17100 94 70 30 16 52 97 72 35 81 58 19525 3164 92 45 9217207 2t 3485 41 10115 63 99 52 19607 3755 45 1912647 14842 78 25 4740 60 41 74 93 96 57 aaZ, 94 52 80 14954 17403 60 V, 28 7667 10219 94 60 17 76 4750 30 7731 35 12739 86 49 63 60 5915081 66 15114 67 93 90 2626 5108 83 24 417 74 37 7203 10004 82 92 71 8 7 580 98 5201 57 611 2716 2 76 14 7344 23 87 57 7431 68 47 530! 7 26 63 7849 65 - 70 50 10379 20 99 5403 7919 10519 20 3208 18 84 60 40 53 56 11 60 31 86 3331 1029 50 40 60 8020 66 81 37 78 5004 46 19706 5219 70 z5 5394 8B 30 KfiB/i 71 15200 17512 19803 99 98 63 28 V025 85 10604 12804 15377 96 33 624(1 96 5 53 94 17650 65 6380 10 54 97 71 82 6752 - -- 57 55 15460 82 19976 70fi4 52 5509 8115 61 12901 66 97 82 „oA 80 47 55 10704 2 1553617702 20003 „?„3 93 3411 88 8200 54 88 15024 O 22 7677 1117 17 5606 75 81 13001 57 52 40 7838 59 84 00 77 10813 46 59 54 58 8152 77 3521 78 8330 24 47 87 88 62 8424 1259 53 87 54 te 79 15728 99 20123 07,] 81 95 5716 64 6813103 45 17809 32 *111 08 24 96 81 76 96 91 96 7 24 3621 56 99 90 95 15802 17945 9098 27 23 5814 8435 10926 97 45 ol 68 9258 78 55 74 50 U014 13245 40 91 93 9607 1 10 „-,06 /n84 o„76 26 81 64 18004 20305 oann 31 3765 5901 8529 9513314 81 30 21 unie, 48 82 47 8011100 48 15910 74 83 10289 1310 21020 21098 21162 21254 21332 21376 21437 21489 21676 21791 21810 21857 21986 21992 22020 22103 22255 22391; 22531 22608 22765 22829 Nit l I N: 1 39 58 61 94 97 107 203 215 298 299 316 329' 369 433 459 559 661 713 737 740 812 823 928 1005 1080 1125 1166 1207 1219 1234 1237 1256 1259 1287 1319 1522 1551 1626 1638 1664 "31 1747 1824 1852 1921 1975 2090 2210 2264 2266 2286 2324 2398 2405 2538 2543 2558 2608 2619 2652 2674 2682 2755 2869 2892 2944 2989 3007 3070 3108 3128 3137 3254 3299 3450 3468 3481 3482 3508 3525 3564 3583 3669 3714 3933 3951 4033 4094 4111 4226 4250 43*4 4410 4420 4455 4448 4528 4578 4609 4673 4685 4722 4770 4775 4843 4890 4949 4991 5024 5066 5119 5174 5208 5212 5275 5287 5300 5314 5329 5373 5408 5475 5492 5543 5562 5679 5748 5820 5849 5861 5910 5937 6041 6070 6086 6210 62" 6221 6282 6291 6309 6332 6354 6376 6472 6504 6572 6575 6640 6670 6924 6946 6962 6966 7026 7049 7103 7116 7266 7271 7292 7348 7468 7509 7533 7542 7566 7605 7707 7734 7748 7783 7808 7814 7867 7878 7886 7887 7993 8055 8193 8235 8283 8316 8334 8344 8537 8553 8557 8630 8648 8701 8733 8764 8786 8795 8811 8813 8928 8928 8930 8993 9004 9030 9112 9124 9152 9190 9205 9227 9262 8312 9314 9373 9416 9515 9674 9675 9730 9747 9801 9829 9951 10003 10006 10007 10216 10253 10323 10325 10327 10378 10399 10*71 13 84; 31 93 40 18133 93 68 75 3879 51 8607 76 80 65 81 84 3945 £6 91 94 51 6001 94 11208 1521 til 5 8729 13 05 90 16 5211303 82 4025 53 54 27 1628 63 58 61 39 13500 1V00 92 89 86 60 74 22 4101 6130 8816 11418 13608 66 57 42 48 35 33 72 59 6268 8958 58 46 98 84 74 99 77 51 16204 1802 93 6305 9060 81 13703 63 67 4292 14 71 87 37 78 1920 4336 34 9112 11511 77 1633J 18522 24 4447 40 20 33 82 41 24 39 80 87 43 5313800 48 49 47 97 6424 52 57 30 16417 55 -48 4510 32 60 60 87 38 18611 91 31 49 923811736 13913 94 76 6514 9356 50 19 2064 90 55 9427 61 32 67 4634 56 46 11804 14002 31 10884 10597 1 0601 10634 10636 10646 1 0668 33 10707 10720 10760 10764 10767 10775 10778 as oo 64 10783 10837 1089O 10983 110O7 11008 11011 45160n5 182ftu anum!11024 11056 11078 11118 11175 lllil 45 10O05 60 20t>08 „/V? iia min im75 11263 11466 39 98 46 13404 96 11 22 97 16127 18302 11297 11323 11334 11339 11375 1146f jj4^ 53 207i 11476 11569 11597 11619 11624 11625 !!55 51 71 I 11646 11755 11803 11825 11852 11916 1935 55 18400 51 11962 11976 12016 "122 12138 12143 12203 «0 1 96 12260 12279 12316 12317 12.325 12391 12451 93 16 20828 1 2514 12609 12622 12643 12668 12674 12679 37 12679 12702 12741 12801 12861 12015 12"70 93 20911 "9R2 13015 13049 13056 13109 31?5 36 13218 13221 13256 13299 13306 13327 13D6 45 lDte 13485 13525 13549 1.3555 13616 13656 13663 13665 13671 13684 13601 13700 13803 13874 13880 13945 13972 13990 13994 lj022 14027 14070 14077 14106 14124 14276 14311 14355 14387 14425 14520 14525 14531 14543 14554 14557 14566 14611 14698 14702 14755 14766 14775 14790 14816 14861 14866 4026 14927 14986 14989 14990 15048 15059 15063 15065 15083 15093 15145 15181 15214 15317 43 52 81 87 12 32 37 75 m.£. Vorige lijst stond 7464 m.z. 7466. 132 Ï32U-. «twl jp352 15405 15467 15566 15578 15601 15641 klaard, het geheel© comité Zaterdag middag a.s. in buitengewone oonfe-i rentie te ontvangen, ter bespreking van dien toestand. Door het comité van actie uit de samenwerkende hoofdbesturen der spoorwegorganisaties is een zeer uit voerig schrijven verzonden aan den minister van Waterstaat, waarin hem wordt verzocht zijn medewerking te onthouden aan de wensohen van den Raad van Commissarissen der Spoor wegen, zooafs kenbaar gemaakt in diena schrijven d.d. 6 Juli aan de ministers van Waterstaat en van Fi nanciën, noch rijn goedkeuring te hechten aan de door de directie aan gekondigde verlaging van de in komsten van het personeel. GEEÜËNËD NIEUWS» VERGIFTIGING DOOR RAAPOLIE. Na Ret nuttigen van gebakken visch is een familie, vertoevende in een woonwagen aan de Bonkihorsflaan te 's-Gravenhage, plotseling onwel ge worden. Door den dadelijk gewaar- schuwden Gemeentelijken Hulpdienst ajn eenige leden van het gezin ter observatie naar hët ziekenhuis aan het SEjkeinde vervoerd. Dadelijk werden restanten van de visch In beslag genomen voor het onderzoek. De toestand van de pa tiënten is bevredigend. Nadethand werd ook een ander onweL Gebleken is, dat al deze personen met raapolie 1MB» 104UD lo-,iu 1 ----- 15650 15685 15689 15700 15724 15734 157RS 15802 15853 15858 15892 15946 16001 6033 1C043 16060 16085 16122 16123 16150 6160 16171 16185 16207 16229 6238 16241 16255 16266 16309 16330 16343 16349 16382 15400 16403 16456 16460 16492 16504 16587 1659| 16619 16620 16624 16661 16664 16669 16672 16674 16717 16743 16771 16802 16828 16858 lf,911 16935 16967 17029 17044 17049 17086 17168 17135 "138 1 7197 "199 "207 "212 17231 17234 17255 17328 17353 17379 17386 17404 17455 17505 17516 17592 17704 "733 17761 17784 "793 17880 17936 17954 "974 17987 18019 18093 18155 18162 18199 1R20J 183.38 18345 18361 18440 18492 18514 18516 18528 18545 18548 18577 18640 18756 18762 18775 18783 18830 18806 18906 18941 19021 19039 19055 191,32 19133 19167 19179 19194 '19198 19222 19231 19286 19326 19365 19366 19395 19408 19412 19508 19568 19579 19607 19630 19642 196R7 a19692 19695 19703 19706 19709 19722 19786 19909 19925 109.39 19942 19956 19959 19964 19986 20129 20133 20160 20164 20172 20175 20202 20238 20269 20313 20403 20473 20535 20643 20668 20698 20709 20730 20739 20756 20787 20806 20813 20823 20847 20904 20938 20953 21034 21060 21067 21072 21077 21113 21127 21159 21217 212j8 21223 21226 21237 21240 21241 21252 21317 21346 21347 21353 21438 21494 21527 21529 21567 21579 21587 21607 21616 2 623 2 640 21695 21723 2"38 21760 21775 2"93 21803 21812 21873 21876 21886 21895 21950 21974 21995 22064 22065 22074 22150 22224 22306 22309 22346 22397 27427 22447 22461 22519 22520 22544 22596 22651 22652 22665 22671 22693 22728 22733 22746 22747 22754 22779 22797 22810 22830 22838 22899 22901 22973; 02076 ln verband daarmee zijn bij een fi- liaaihöuder van een firma -uit de Spaarnesfad twee vaatjes raapolie in beslag genomen, terwijl gelast weid den overigen voorraad ter beschik king van de Justitie te houden, BOOMEN SNOEIEN. bergsdhenweg te Doetiachem de tra® passeerde, kwam door het dreuneh een zware, hajf do /Tgczaagde telt naar beneden, met het gevolg, van het personenrijtuig alle ^ufen werden ingedrukt. Door de glasscher ven en indringende takken hepen eeni ge passagiers verwondingen opy ter- is, dat al deze personen met raapolie [Toen Woensdagmiddag bljf Bet ge passagiers verwondingen pPj», verwerkte stpjjaen hadden genuttigd, snoeien van hoornen om den J&ïin- wiil van andere de kieereu versotwsuM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 2