SOCIALE BERICHTEN*
N.V. „DE TIJDGEEST".
Berw. heer Drenth, kapelaan te 's Gra-
iVenhage, die een inleiding hield over
„De versterking van den Roomschen
geest in de patronaten".
De weleerw. heer v. d. Marek, kar
pelaan te 's Gravenhage hield hierna
een inleiding over: „De sport en de par
tronaten"
De volgende jaarvergadering zal ge
houden worden te Amsterdam.
Met den Chr. Groet sluit Mgr. van
Stee hierna de vergadering.
DE ARBEIDSWET.
De MinisT. van Arbeid Heeft
I. tot wederopzegging toege
staan, dat in schoenfabrieken door
mannen, vrouwen en mannelijke
en vrouwelijke arbeiders van 16
en 17 jaar gedurende 10 uren per
dag arbeid wordt verricht op:
a. de eerste 5 werkdagen der 6
weken, vallende vóór de Goede
week, met uitzondering der week,
jwaann 10 Maart valt. of. indien
19 Maart o© een "Zondag valt. ge
durende de eerste 5 werkdagen
der 5 weken, vallende vóór de
Go-de week; i
b de eerste 3 werkdagen der
Goede week;
c. de eerste 4 werkdagen der
Paaschweek
d. de eerste 5 werkdagen der
opvolgende 4 weken, aanvangen
de des Maandags na de Paasch-
week
e. de eerste 4 werkdagen der
week, waarin Hemelvaartsdag valt
f. de eerste 4 werkdagen der
week vóór Pinksteren;
g. de eerste 4 werkdagen der
Pinksterweek
h. de eerste 5 werkdagen der
volle laatste week van September
en op de eerste 5 werkdagen der
2 eerste weken van October of
der week, vallende gedeeltelijk in
September en gedeehelijk in Octo
ber, en der eerste volle week in
October;
onder voorwaarde, dat:
10. op die dagen de arbeidstijd
van de betrokken arbeiders in zijn
geheer gelegen is tusschen 6 uur
des vóórmiddags en 7 uur des na
middags
2o. in de weken, waarin die da
gen vallen, door de betrokken ar
beiders niet langer arbeid wordt
verricht dan gedurende 55 uren
per week;
3o. de weekloonen der betrok
ken arbeiders met zooveel maal
'1/48 worden verhoogd als er meer
uren dan 48 in de betreffende
week arbeid is verricht, terwijl,
voor het geval, dat richtloonen
worden betaald, deze richtloonen
op dczel.de wijze moeten worden
verhoogd
4o. door de betrokken arbeiders
in een kalenderjaar niet langer
arbeid wordt verricht dan gedu
rende 2500 uren;
11. De te volgen werktijdrege
ling moet blijken uit eene in de
inrichting op te hangen en door
het noo d te onderteekenen ar
beidslijst 1
PASPOORTEN VOOR 1
DIENSTREIZEN.
Volgens mededeeling van den
Minister van Binneniandsche Za
ten laat, blijkens door hem met
len Minister van Financien ge
pleegd overleg, de Zegelwet 1917
liet toe ongezegelde paspoorten
at 'te geven aan ambtenaren, d.e
zich voor dienstaangelegenheden
buitenslands moeten begeven. Der
gelijke ambtenaren zullen de zeger
kosten van hun buitenlandsch pas
poort bij declaratie kunnen terug
vorderen van 'de administratie,
waaronder zij ressorteeren, welke
administratie gemakkelijk kan vast
stellen oi belanghebbenden op res
fitutie d.er kosten recht hebben.
KNOEIEN MET BANDEROLLES
Naar aanleiding van de berich
ten in de pers over 't verhandelen
en om de sigaren plakken van
reeds gebruikte banderolies tenein
de aldus de tabaksbelasting te ont
duiken, heeft een medewerker van
de „Msb." te bevoegder plaatse
geïnformeerd, welke maatregelen
tegen deze knoeierij zullen wor
den genomen.
Men wees er op, dat de Tabaks
wet reeds hierin voorziet. Artikel
64 dier wet bepaalt, dat hij, die
opzettelijk gebruikte zegels (bande
rolies) te koop aanbiedt, ailevert
ot verkoopt, gestraft zal worden
met drie iaar gevangenisstraf. De
overtreder kan er dus niet met
een enkele boete afkomen. Verder
bepaalt artikel 45 van de Tabaks
wet, dat reeds het in den winkel
voorhanden hebben van gebruikte
zegels strafbaar is. De boete daar
voor bedraagt ten minste f 1U0
tot ten hoogste f 1000.
De ambtenaren hebben opdracht
gekregen nauwlettend op de nale
ving der Tabakswet toe te zien en
bij overtreding procesverbaal £p
te maken. Zoo zijn reeds eemge
process en-vei baal opgemaakt we
gens het verkoopen en afleveren
van gebruikte banderolles. Ook
zal er tegen het verhandelen van
gebruikte banderolles op Jiet Wa
terlooplein te Amsterdam krach
tig worden opgetreden. Men ver
wacht dan ook, dat de gesignaleer
de knoeierig spoedig git de wereld
zal zijn.
HET MARINE-ETABLISSE
MENT TE AMSTERDAM NIET
OPGEHEVEN.
Naar aanleiding van onlangs ge
publiceerde berichten omtrent een
algeheele opheffing yan het Mari-
ne-jEtablisBetPent 'te Atrtsterdafm,
waren gisterenmiddag de heeren
H. P. Baak en L. van Loo resp.
voorzitter en secretaris yan de Fe
deratie van Personeel in 's Rijks
dienst, in audiëntie bïj den Minis
ter van "Marine.
De Minister sprak deze berich
ten tegen. Wèl zal in 'tbelang
der bezuiniging het Etablissement
worden ingekrompen. Te dien op
zichte zal met de belangen van het
betrokken personeel'rekening „wor
den gehouden.
Van een algeheele opheffing van
fiet Amsterdamsche Marine-Etablis
sement is dus geen sprake.
STATEN-GENERAAL
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Dondemag.
De heer VAN VUUREN brengt
namens de desbetreffende ooonmis
oie rapport uit over de geloofsbrie
ven der nieuw-benoemde Kamer
leden Rutten (R.-K.) en Rutgers
van Rozenburg (C.-H.), De con
clusie strekt tot toelating.
Dienovereenkomstig wordt be
sloten.
De heeren Van den Heuvel, Heu
kels, Rutten en Rutgers Rozen
burg worden door den griffier bin
nengeleid en nemen zitting na in
handen van den voorzitter ae voor
geschreven eeden te hebben afge
legd en door dezen met huil be
noeming te ziin gelukgewenscht
De heer HIEMSTRA zou het
ontwerp-Jachtwet aan de agenda
willen zien toegevoegd.
De VOORZITTER zal hierme
de bi» ,de eerstvolgende regeling
van werkzaamheden pp ."Dinsdag
a.s. rekening houden.
Aan de orde is:
lo. behandeling van het verzoek
van den heer K. ter Laan ont ver
lof tot het richten van vragen aan
de regeering, in het bijzonder aan
de Minister van Marine van "Oor
log en van Justitie over den in
houd van het nieuwe reglement be
treffende de Krijgstucht, dat zal
worden ingevoerd iegelijk met
het Wetboek van militair straf
recht
2o. behandeling van het verzoek
van den heer Troelstra om verlof
tot het richten van vragen aan de
regeering, naar aanleiding van
den voorgenomen aftrek van 8Y2
>Ct. van de wedden der burger-
'ijke ambtenaren ten behoeve van
de pensioenen.
De VOORZITTER stelt voor,
beide interpellaties toe te staan en
de eerste te doen plaats hebben
op een nader te bepalen dag. de
tweede bij de algemeene beschou
wingen over de Staatsbegrooting
Aldus wordt besloten.
Aan de orde zijn de wetsontwer
pen: Goedkeuring van ontwerp
verdrag van Genua tot vaststel
ling van den minimum-leeftijd van
toelating van kinderen tot arbeid
op zee;" voorbehoud der bevoegd
heid tot toetreding tot de ontwerp
verdragen van Genua betreffende
plaatsing van zeelieden en Jjetref-
Vnde schadeloosstelling voor
werkloosheid in geval van ver
lies van het schip door schip
breuk.
De algemeene beschouwingen
worden geopend.
De heer BEUMER komt er te
gen op, dat de regeering zegt, dat
deze verdragen onderworpen wor
den aan het oordeel van de wet
gevende macht. Welke is de auto
riteit, vraagt spr., die naar Neder-
land's recht de bevoegdheid daar
toe bezit?
DE MINISTER VAN ARBEID,
de heer AALBERSE, behandelt
allereerst de bezwaren van staats
rechtelijken en terminologisch erV
aard, hier naar voren gebracht
We hebben allereerst te maken
met het Volkenbondsvendrag, dat
wij ons verplicht hebben op jte
volgen, maar in de tweede plaats
zitten we vast aan onze Grond
wet, die een eenigszins andere
terminologie huldigt. We hebben
nu getracht ons zoo goed moge
lijk aan beide aan te passen en de
bezwaren zooveel mogelijk te on
dervangen. Wat het voorbehoud
van de bevoegdheid tot toetre
ding aan de Kroön betreft, die
hangt samen met de alsnog noo-
dige wetswijzigingen om te kun
nen toetreden. De algemeene be
schouwingen worden gesloten en
de ontwerpen aangenomen.
Eveneens werd aangenomen het
ontwerp tot goedkeuring van een
overeenkomst met den Koninklij
ken Hollandschen Lloyd te Am
sterdam in zake brievenvervoer.
Het ontwerp jot naasting ,van
den spoorweg van Zutphen" langs
Winterswijk naar de Rruisiscue
grenzen in de richting van Bor-
ken en Bocholt, Lokte verzet bii
den heer Marchant
Minister VAN SWAAY deelde
mede, oorspronkelijk tot dezelfde
conclusie te ziin gekomen ais de
heer Marchant, namelijk dat we
met de naasting van de liin nog
even moesten wachten, maar bu
nader inzien kwam de minister tot
de conclusie, dat het zeer dubieus
was of de staat in de toekomst er
beter bij zou ziin, en of het dan
goedkooper zou kunnen dan 31/»
miliioen gulden.
Het voorstel-Marchant, om de
verdere behandeling van het ont
werp iiit te stellen, werd met 69
tegen 17 stemmen aangenomen.
Hierna wend in behandeling .ge
nomen het wetsontwerp tot rege
ling van Eet levensverzfcJrèrfnEsBe-
drj|. m 1
Tegen entèèle van Hie Bepalin
gen had de heer VAN BRAAM
BEEK bezwaar.
De heer VAN GIJN ver
klaarde zich met den hoofdinhoud
van het 'ontwerp wel te kunnen
vereenigen.
De heer TROELSTRA besprak
de vraag, of ook voor andere tak
ken van verzekering soortgelijke
maatregelen getroffen dienen te
worden als thans voor het levens-
verzekeringbedrijt worden voorge
steld.
Na enkele opmerkingen van den
heer VAN RIfcKEVORSEL heeft
Minister HEEMSKERK het wets
ontwerp verdedigd.
Spr. verklaarde zich' bereid' te
overwegen of een onderzoek
moet worden ingesteld naar de
vraag, ot ook voor andere takken
van net verzekeringsbedriff wette
lijke voorziening noodig is.
Na de rede van den Minister
werd de vergadering verdaagd tot
Vrijdag.
BESTRIJDING VAN DE
WERKLOOSHEID IN DRENTE
De rijksinspecteur van steunveir-
leening in de provincie Drente heeft
in opdracht van den Minister van
Binneniandsche Zaken een circulaire
gezonden aan de uitvoerders van
werken, ondernomen met rijkssteun
ter bestrijding van die werkloosheid in
Drente, waarin medegedeeld wordt
dat, indien onverhoopt nogmaals een
staking uitbreekt onder de arbei
ders bij de werkverschaffing, de be
trokkenen niet, gelijk bij de jongste
staking is geschied, met de werk
zaamheden weer kunnen aanvangen,
aoodra de staking hunnerzijds -wordt
opgeheven, doch dat de Minister ge
noodzaakt zal rijn te overwegen, of
de gelegenheid tot werken weer
zal worden geopend en zoo ja, na
verloop van welken tijd.
Verder wordt er op gewezen, dat 5m
dien er onverhoopt niet behoorlijk
wordt gewerkt, door dé een of an
dere ploeg arbeiders, onverschillig
of in accoordioon dan wel in uur
loon wordt gewerkt, of wanneer, zoo
a]s het schijnt voor te komen, de
arbeiders te laat op het werk komen
af te vroeg vertrekken, daarvan on
middellijk bericht behoort te worden
gezonden aan den rijksinspecteur, en
in afwachting van zijn beslissing;
reeds de noodige maatregelen behoo-
ren te worden getroffen om herha
lingi te voorkomen. 1
I DE STAKING IN DE
SIGARENINDUSTRIE.
Naar aanleiding van het voorstel
tot bemiddeling van den Commissa
ris d-er Koningin in de Provincie
Noord-Brabant, hebben de vijf Pa
troonsverbonden een antwoord verzon
den, waaraan wij het volgende ont-
leenen:
Hoewel onde-rgeteekenden, handelen
de in opdracht van het Verbond van
Vereeni-gingen van Sigarenfabrikan
ten in Nederland, de Ned. R. E.
Vereenigdng van Sigarenfabrikanten,
de Ver. van R. KL Sigarenfabrikan
ten „Eindhoven", de Ver. van R.K.
Sigarenfabrikanten „Valkemswaand",
de Ver. van R. KL Sigarenfabrikan
ten „De Kampen", in beginsel bereid
zajn mede te werken aan de op
lossing en beëindiging van het con
flict, dat bestaat tussohen genoem
de verbonden en de betrokken werk
liedenorganisaties, en zij uwe goede
bedoelingen, in zake de door u aan
geboden bemiddeling om dat con
flict tot oplossing te brengen, op
zeer hoogten, prijs stellen, meenen zij
toch geen positief antwoord op uw
schrijven te kunnen geven, aange
zien het conflict in een zoodanig
stad-um verkeert, dat voorloopig geen
gebruik kan worden gemaakt van
uw voorstel tot bemiddeling.
Zij zijn echter zeer gaarne bereid
indien u aan ©enige door de ver
bonden aangewezen leden een au
diëntie aoudt willen toestaan, een
onderhoud met u te hebben.
EEN WACHTGELDREGELING:
VOOR sigarenmakers?
In een onderhoud dat de wethou
der van bedrijven teHertogenbosch
de hear Krijgsman en de directeur
der gemeentelijke arbeidsbeurs al
daar, de her O. Foppele, met den
minister hebben gehad, hebben zij
de zekerheid gekregen, dat de regee
ring 60 pCt. zal bijdragen in een
wachtgeldregeling, mits de sigaxenma
fcers niet staken.
STAKING AMBTERDAMSOHE
HAVEN.
De stakers in de Amsterdamsche
haven hebben gisterenmiddag beslo
ten de staking niet op te heffen.
STOPZETTING STEUN
SIGARENMAKERS.
In verband met de door de re
geering stopgezeite steunbeweging
voor ae werkloaze sigarenmakers is
door het bestuur van het Nationaal
Arbefds Secretariaat telegrafisch aan
den Minister van Bumeniandsohe Za
ken in diens kwaliteit van voorzitter
van den Ministerraad een protest
gezonden, waarin voortzetting der
steunverleening zonder eeuige onder
breking geëisoht wordt.
HET TEKORT OP DiE)
SPOORWEGEN.
In de gisteren gehouden confe
rentie tusschen de directie der Ned,
Spoorwegen en de heeren Moltma-
ker en Timmermans resp. voorzit
ter en secretaris van 't oomit» der
1 samenwerkende spoorweg organis
hoeft d© dtaecMa rich oeneid werj-
Trekklag vu 1000 nummers ten overstaan vu
Notaris A. G. MuHê.
Woensdag 11 Octobei 1922.
Prils van 1 50000 2762
1000 5564 12142 13271 13394
13678 13963 14379
-400 7123 8016 11607 17154
200 426 1359
~430e NED. STAATSLOTERIJ,
j .Trekkimr van Woensdag 11 October.
lie Klasse 15e Liist.
Hooze prijzen
21813 25.000.
13039 14593 20128 elk 1000.
14126 ƒ400.
6423 16191 16484 19589 22503 elk ƒ200".
1019 4687 6071 6145 7157 10776 13122 1548J
ZOU 445 luav luiy 4687 OUÏl 6145 7157 10776 131ZZ 15483
100 1456 2535 2658 3195 6443 16103 16452 19388 19711 20437 22796 elk 100,'
7024 8062 9177 11221 11887
13626 14915 15445 20319 e,
1 Uo IOI co\J OUD ojy v.«»>
901
1609
2327
3348
3607
4602
5316
6300
6730
7115
7526
7895
8717
9383
9789
82
434
931
1640
2942
3421
3711
4954
5336
6331
6741
7228
7715
7910
8736
FVijien van t 90. eigen geld.
40 2695 5300 7825 10250 12189 14095 16955 1914S
214 2708 14 3810535 9814335 17118 19241
78 99 51 42 4512244 4817231 19391
87 2800 5425 60 10801 Ou 68 67 19444
476 1 5517 7913 12 1240914813 77 19567
648 40 19 8075 60 51 14917 17384 19704
735 2907 5723 8153 91 52 27 17527 20
805 3122 5826 8241 10927 67 80 17621 19989
958 3285 30 83 421256015027 45 20024
83 3354 96 830311063 81 15425 80 74
1311 3427 6050 47 68 12643 55 17775 84
18 45 64 71 11172 89 57 17890 20112
46 3622 6528 8443 11207 9515531 17938 20231
95 32 6748 8558 23 12884 15606 18141 20358
1444 3752 6802 85 54 o515757 80 20449
1518 4034 62 8673 91 12923 15905 18277 78 9449 ,uo-,
99 4153 70s6 8723 93 32 95 82 20507 9813 9814 9886 9908 10037 10105 10172
1650 4230 7196 97113801301016016 18328 12 l 0202 10341 10481 10489 10496 10555 10735
ÏROÏ-UU M11623 8316136 18579 20600 10326 "'44 11186 11389 11536 11938 12046
IQ26 4*SH3 7365 9225 11875 98 16300 89 12 12086 '2100 12299 12489 12573 12648 12678
84 4806 7492 m2 13$ 18737 32 "705 12896 12899 12914 13020 13175 13286
206O 4915 75i5 9735 12016 13365 16445 78 93 13315 13566 13588 13905 14060 14299 14340
- - 24 13529 94 18803 20721 14548 14666 14689 14853 14960 15031 15115
35 4n 16577 18912 33 15129 15158 15236 15277 15283 15296 15298
56 13733 16610 72 20858 15359 15459 15539 15551 15539 15954 i60]0
67 44 36 JS 16030 16064 16251 16258 16305 16497 16505
/I bo 1D//9 öozuuai ifisna ïfioai t7nc; 17177 17177 171/17
55 89 89 12115 9616850 19045
79 7806 10225 83 13846 16907 19118
470
1059
1712
3050
3480
3917
5019
5523
6430
6838
7235
7766
7944
8767
9560
Prlizen van 70:
181 230 305
726 741 799
1197 1198 1364
1900 2108 2137
3274 3298 3310
3507 3523 3524
4075 4233 4253
5036 5072 5090
5692 5779 5909
6502 6571 6669
6862 6906 7045
7238 7458 7463
7791 7821 7844
8180 8213 8422
8789 8826 8831
9563 9613 9684
339
801
1485
2285
3318
3551
4554
5252
5936
6707
7048
7510
7866
8550
9368
9717
74 5087 7668 58
223d 5148 7737 9847
81 78 45 te
231U 5234 60 9987
33 40 82 10030
2561
2653
r IUWU AUL7t_n 1VJÉ/U1 ibtrdo JLUOUD lUttyf iUJUJ
16538 16572 16941 17056 17123 17137 17142
17211 17327 17350 17424 17447 17453 17681
17697 17767 18180 18317 18352 18374 18463
18587 18721 18730 18734 18736 18862 18923
18944 18982 18997 19034 19076 T9176 19204
1C111A in-Mn mio-i inzm «swa-* «nrrui
Later aflosbaar
ïovafii io>yi iyvo*t lyufo i yi/o lycwr
o,K1.,^n./<nlfi1/WT7 1HrU 19214 19220 19383 19419 19420 19443 19509
.3 2087 4955 65?? 9403118001401616507 18731 |9782 mg2 ,9865 20084 20349 203SR 20480-
71
r'uuj iyttu O l>DUy
li 2110 4743 66ÖÖ 95ÏÓ ~67 16 19^ 2°°?4 20349 20388 204?°'
17 48 57 13 47 85
18 65 62 90 9614 39
20 70 92 6723 62 y814140 14 08'
76 2229 4808 38 7511903 55 17 82/
85 39 34 66 91 06 82 72 95j
139 2304 36 98 93 120O8 14218 16720 18922
52 07 72 6801 9705 30 52 51 43
77 2405 74 31 01 43 86 91 19003
273 57 4962 82 9809 84 14302 16805 46
304 67 71 6907 13 97 14403 68 19192
34 99 5034 91 7012134 65 91 96
59 2522 40 7058 71 55 14523 16917 19222 1087
62 47 46 95 97 71 09 84 47
65 59 89 7175 9901 12212 14613 17006 76
94 91 95 80 13 31 14 40 19303 1548
21
155
367
721
24
87 2804
98 31
701 56
2 2927
20
24 68
30 87
807 3029
69 71
83 3102
907 >6
16 18
38 23 43 44 "51
48 24 51 19460 2214
51 85 57 67 2480
87 99 89 71 2f53
37 12323 14706 17100 94
70 30 16 52 97
72 35 81 58 19525 3164
92 45 9217207 2t 3485
41 10115 63 99 52 19607 3755
45 1912647 14842 78 25 4740
60 41 74 93 96 57 aaZ,
94 52 80 14954 17403 60 V,
28 7667 10219 94 60 17 76 4750
30 7731 35 12739 86
49 63 60 5915081
66 15114
67 93
90 2626 5108 83 24
417 74 37 7203 10004
82 92 71 8 7
580 98 5201 57
611 2716 2 76
14 7344
23 87
57 7431
68
47 530!
7
26
63 7849 65
- 70 50 10379
20 99 5403 7919 10519
20 3208 18 84 60
40
53
56 11
60 31
86 3331
1029 50
40
60 8020
66 81
37 78 5004
46 19706 5219
70 z5 5394
8B 30 KfiB/i
71 15200 17512 19803
99 98 63 28 V025
85 10604 12804 15377 96 33 624(1
96 5 53 94 17650 65 6380
10 54 97 71 82 6752
- -- 57 55 15460 82 19976 70fi4
52 5509 8115 61 12901 66 97 82 „oA
80 47 55 10704 2 1553617702 20003 „?„3
93 3411 88 8200 54 88 15024 O 22 7677
1117 17 5606 75 81 13001 57 52 40 7838
59 84 00 77 10813 46 59 54 58 8152
77 3521 78 8330 24 47 87 88 62 8424
1259 53 87 54 te 79 15728 99 20123 07,]
81 95 5716 64 6813103 45 17809 32 *111
08 24 96 81 76 96 91 96 7
24 3621 56 99 90 95 15802 17945 9098
27 23 5814 8435 10926 97 45 ol 68 9258
78 55 74 50 U014 13245 40 91 93 9607
1 10 „-,06 /n84 o„76 26 81 64 18004 20305 oann
31 3765 5901 8529 9513314 81 30 21 unie,
48 82 47 8011100 48 15910 74 83 10289
1310
21020
21098
21162
21254
21332
21376
21437
21489
21676
21791
21810
21857
21986
21992
22020
22103
22255
22391;
22531
22608
22765
22829
Nit l I N:
1
39
58
61
94
97
107
203
215
298
299
316
329'
369
433
459
559
661
713
737
740
812
823
928
1005
1080
1125
1166
1207
1219
1234
1237
1256
1259
1287
1319
1522
1551
1626
1638
1664
"31
1747
1824
1852
1921
1975
2090
2210
2264
2266
2286
2324
2398
2405
2538
2543
2558
2608
2619
2652
2674
2682
2755
2869
2892
2944
2989
3007
3070
3108
3128
3137
3254
3299
3450
3468
3481
3482
3508
3525
3564
3583
3669
3714
3933
3951
4033
4094
4111
4226
4250
43*4
4410
4420
4455
4448
4528
4578
4609
4673
4685
4722
4770
4775
4843
4890
4949
4991
5024
5066
5119
5174
5208
5212
5275
5287
5300
5314
5329
5373
5408
5475
5492
5543
5562
5679
5748
5820
5849
5861
5910
5937
6041
6070
6086
6210
62"
6221
6282
6291
6309
6332
6354
6376
6472
6504
6572
6575
6640
6670
6924
6946
6962
6966
7026
7049
7103
7116
7266
7271
7292
7348
7468
7509
7533
7542
7566
7605
7707
7734
7748
7783
7808
7814
7867
7878
7886
7887
7993
8055
8193
8235
8283
8316
8334
8344
8537
8553
8557
8630
8648
8701
8733
8764
8786
8795
8811
8813
8928
8928
8930
8993
9004
9030
9112
9124
9152
9190
9205
9227
9262
8312
9314
9373
9416
9515
9674
9675
9730
9747
9801
9829
9951
10003
10006
10007
10216
10253
10323
10325
10327
10378
10399
10*71
13 84;
31 93
40 18133
93 68
75 3879 51 8607
76 80 65 81
84 3945 £6 91
94 51 6001 94 11208
1521 til 5 8729 13
05 90 16 5211303
82 4025 53 54 27
1628 63 58 61 39 13500
1V00 92 89 86 60 74
22 4101 6130 8816 11418 13608
66 57 42 48 35 33
72 59 6268 8958 58 46
98 84 74 99 77 51 16204
1802 93 6305 9060 81 13703 63
67 4292 14 71 87 37 78
1920 4336 34 9112 11511 77 1633J 18522
24 4447 40 20 33 82 41 24
39 80 87 43 5313800 48 49
47 97 6424 52 57 30 16417 55
-48 4510 32 60 60 87 38 18611
91 31 49 923811736 13913
94 76 6514 9356 50 19
2064 90 55 9427 61 32
67 4634 56 46 11804 14002
31 10884 10597 1 0601 10634 10636 10646 1 0668
33 10707 10720 10760 10764 10767 10775 10778
as oo 64 10783 10837 1089O 10983 110O7 11008 11011
45160n5 182ftu anum!11024 11056 11078 11118 11175 lllil
45 10O05 60 20t>08 „/V? iia min im75 11263 11466
39 98
46 13404
96 11
22
97 16127 18302 11297 11323 11334 11339 11375 1146f jj4^
53 207i 11476 11569 11597 11619 11624 11625 !!55
51 71 I 11646 11755 11803 11825 11852 11916 1935
55 18400 51 11962 11976 12016 "122 12138 12143 12203
«0 1 96 12260 12279 12316 12317 12.325 12391 12451
93 16 20828 1 2514 12609 12622 12643 12668 12674 12679
37 12679 12702 12741 12801 12861 12015 12"70
93 20911 "9R2 13015 13049 13056 13109 31?5
36 13218 13221 13256 13299 13306 13327 13D6
45 lDte 13485 13525 13549 1.3555 13616 13656
13663 13665 13671 13684 13601 13700 13803
13874 13880 13945 13972 13990 13994 lj022
14027 14070 14077 14106 14124 14276 14311
14355 14387 14425 14520 14525 14531 14543
14554 14557 14566 14611 14698 14702 14755
14766 14775 14790 14816 14861 14866 4026
14927 14986 14989 14990 15048 15059 15063
15065 15083 15093 15145 15181 15214 15317
43
52
81
87
12
32
37
75
m.£.
Vorige lijst stond 7464 m.z. 7466. 132
Ï32U-. «twl jp352 15405 15467 15566 15578 15601 15641
klaard, het geheel© comité Zaterdag
middag a.s. in buitengewone oonfe-i
rentie te ontvangen, ter bespreking
van dien toestand.
Door het comité van actie uit de
samenwerkende hoofdbesturen der
spoorwegorganisaties is een zeer uit
voerig schrijven verzonden aan den
minister van Waterstaat, waarin hem
wordt verzocht zijn medewerking te
onthouden aan de wensohen van den
Raad van Commissarissen der Spoor
wegen, zooafs kenbaar gemaakt in
diena schrijven d.d. 6 Juli aan de
ministers van Waterstaat en van Fi
nanciën, noch rijn goedkeuring te
hechten aan de door de directie aan
gekondigde verlaging van de in
komsten van het personeel.
GEEÜËNËD NIEUWS»
VERGIFTIGING DOOR RAAPOLIE.
Na Ret nuttigen van gebakken visch
is een familie, vertoevende in een
woonwagen aan de Bonkihorsflaan te
's-Gravenhage, plotseling onwel ge
worden. Door den dadelijk gewaar-
schuwden Gemeentelijken Hulpdienst
ajn eenige leden van het gezin ter
observatie naar hët ziekenhuis aan
het SEjkeinde vervoerd.
Dadelijk werden restanten van de
visch In beslag genomen voor het
onderzoek. De toestand van de pa
tiënten is bevredigend. Nadethand
werd ook een ander onweL Gebleken
is, dat al deze personen met raapolie
1MB» 104UD lo-,iu 1 -----
15650 15685 15689 15700 15724 15734 157RS
15802 15853 15858 15892 15946 16001 6033
1C043 16060 16085 16122 16123 16150 6160
16171 16185 16207 16229 6238 16241 16255
16266 16309 16330 16343 16349 16382 15400
16403 16456 16460 16492 16504 16587 1659|
16619 16620 16624 16661 16664 16669 16672
16674 16717 16743 16771 16802 16828 16858
lf,911 16935 16967 17029 17044 17049 17086
17168 17135 "138 1 7197 "199 "207 "212
17231 17234 17255 17328 17353 17379 17386
17404 17455 17505 17516 17592 17704 "733
17761 17784 "793 17880 17936 17954 "974
17987 18019 18093 18155 18162 18199 1R20J
183.38 18345 18361 18440 18492 18514 18516
18528 18545 18548 18577 18640 18756 18762
18775 18783 18830 18806 18906 18941 19021
19039 19055 191,32 19133 19167 19179 19194
'19198 19222 19231 19286 19326 19365 19366
19395 19408 19412 19508 19568 19579 19607
19630 19642 196R7 a19692 19695 19703 19706
19709 19722 19786 19909 19925 109.39 19942
19956 19959 19964 19986 20129 20133 20160
20164 20172 20175 20202 20238 20269 20313
20403 20473 20535 20643 20668 20698 20709
20730 20739 20756 20787 20806 20813 20823
20847 20904 20938 20953 21034 21060 21067
21072 21077 21113 21127 21159 21217 212j8
21223 21226 21237 21240 21241 21252 21317
21346 21347 21353 21438 21494 21527 21529
21567 21579 21587 21607 21616 2 623 2 640
21695 21723 2"38 21760 21775 2"93 21803
21812 21873 21876 21886 21895 21950 21974
21995 22064 22065 22074 22150 22224 22306
22309 22346 22397 27427 22447 22461 22519
22520 22544 22596 22651 22652 22665 22671
22693 22728 22733 22746 22747 22754 22779
22797 22810 22830 22838 22899 22901 22973;
02076
ln verband daarmee zijn bij een fi-
liaaihöuder van een firma -uit de
Spaarnesfad twee vaatjes raapolie in
beslag genomen, terwijl gelast weid
den overigen voorraad ter beschik
king van de Justitie te houden,
BOOMEN SNOEIEN.
bergsdhenweg te Doetiachem de tra®
passeerde, kwam door het dreuneh
een zware, hajf do /Tgczaagde telt
naar beneden, met het gevolg,
van het personenrijtuig alle ^ufen
werden ingedrukt. Door de glasscher
ven en indringende takken hepen eeni
ge passagiers verwondingen opy ter-
is, dat al deze personen met raapolie [Toen Woensdagmiddag bljf Bet ge passagiers verwondingen pPj»,
verwerkte stpjjaen hadden genuttigd, snoeien van hoornen om den J&ïin- wiil van andere de kieereu versotwsuM