Zaterdag 21 October 1922.
14e Jaargang.
ONS BLAD"
Abonnementsprijs;
Per kwartaal voor Alkmaar
f 2
f 2 85
Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: SSSotSSV» 433
Eisfisristissb Goniras le msHiÉBL
iiiOBü mn m geith
No. SÖ&-
LAN DSC H
SS
Voor buiten Alkmaar
Met Geïllustreerd Zondagsblad
Aan alle abonné's
0 60 f hooger
Advertentieprijs.
Van I 5 regels f 1.25; elke regel meer f 0 25, Réclamé
per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod" bij voat
uitbetaling per plaatsing f 0.60
lagspiaa udu t nooger. I
- - I unnetaimg per plaatsing t u.fiu
wordt op aanvrage grafts een polis verstrekt, welke hen verzeken tegen onga.allen tol een bedrag «an f 5ÖÖ,'~f 400.-, t 200.-. t 10;,-. t eo - t as - f
-(o)-
De Vrijdag.
De morgen van den tweeden dag
van het Congres teekende zich weder
om grootsch door verschillende druk
bezochte kerkelijke plechtigheden. Op
de eerste plaats werd te half negen in
de kerk van de H. Catharina een H.
Mis opgedragen voor den Dioc. R. K.
Vrouwenhond in het Bisdom, waaron
der vele leden tot de H. Tafel nader
den.
Pontificale Hoogmis.
In de St Willihrord werd om negen
uur een pontificale Hoogmis opgedra
gen door Z. D. H. Mgr. Lud. Heylen.
Bij de H Mis assisteerden, als pres
byter assistens pastoor G. van Noort,
ais troondiakens pastoor V. Ruth S. J.
en pastoor Wouters 0. S. Aug. als Mis
diakens pastoor Van Heel O. F. M. en
pastoor Perpuin O. P., terwijl de se
cretaris van Mgr Heylen. de zeereerw.
pater Bootsma, als ceremoniarius fun
geerde.
Bisschoppelijk Bezoek aan
de Secties.
Mgr. L. Heylen deed van zijn be
langstelling vcoi het Congres blijken
door gisteren verschillende Sectiever
gaderingen ie bezotken. De eerste Sec
tievergadering. die de eer genout door
Mgr. bezocht te worden, was die in
het Ignatiuscollege. waar prof. dr.
Al pb. Steger als spreker optrad. Te
elf uur trad Mgr. in gezelschap van
Mgr. Th Bosman en zijn secretaris,
den weleerw. pater Bootsma, de aula
binnen onder luid applaus der talrijke
bezoekers. Na er enkeip oogenblikken
vertoefd te hebber en met belangstel
ling uaar de belangwekkende rede van
prof. Steger over bet fl Misoffer ge
luisterd te hebben, gaf Mgr aan de
aanwezigen zijn bisscboppelijken ze
gen
Optocht en Stadion.
In het belang der goede orde Dog
enkele wenken.
Van kwart voor twee af stellen de
vaandeldragers zich Zondag op
vóór, dus niet op, het IJselubterrein.
Up de volgorde zal niet worden ge
let. De vaandeldrager in het midden,
de twee geleiders er naast, aan eiken
kant. een
Ongeveer kwart vóór drie trekt de
stoet af, kalm, zonder zang en mu
ziek.
In het Stadion stellen de vaandels
zich op vóót de groote open tribune.
Daarna vangt de meeting aan, voor
wplker ordelijk volgen het aanschaffen
van een programma, dat op het Sta
dion beschikbaar wordt gesteld, ge-
wenscht is.
Met het oog op de groote drukte,
welke bjj het Stadion zal heerschen
door het uitgaan van den voetbalwed
strijd tegeu ongeveei kwart vóór drie.
worden de mtetinggatigers dringend
verzocht vooral niet eerder dan 3 uur
bij bet Stadion aanwezig te zijn.
Priestervergadering.
Ie vier unr bad een speciale pries-
tervergaderi' g plaats in hef gebouw
van „Geloot en Wetenschap", welke
werd voorgezeten door den Weleerw.
eer G van Noort en waar als spreker
optrad dp Weleerw. Zeerwel P-itpr r
de Jonge S. J Deze vergadering Wgs
een geslotene. was
Gisterenmiddag hadden ook de set
plaatsf nRen vo°' de vrouweri
E2SBS2 |H|
rhüllltim
'Nnm een Enoelsche vertelling).
*71
Blijf dan een weinig naast mij
zitten, om dat aan allen te toonen, ter
wijl uw man de zalen eens rond gaat.
Alijnhtcr Gear, breng mijne dochter
hier. om h iar aan uwe vrouw voor te
stellen. Zij heeft een paarsth zijden
kleed aan, dat een pond de el heeft
gekost.
Ik baande mij eenen weg door de
schaar gasten been. tusschen welke er
waren, die wel twintig mijltn ver ge
komen waren, ont zich te vermaken,
lollen Vaughan ~- niet Letty Ray
°P te zoeken
Sommieren der gasten waren druk
sein,,..? dansen anÖPre die als toe-
spnki.n'" aa" db deurer; stonden,
aan ,,nLT"Iijk' eB met dat gebrek
hpt a]Lro„ lc,(,,n- hPlwelk gasten over
tuitt diJT r ke"nlPriit' °'er for-
1<*1 waS gevalieu 7°° 0nverwacht ten
Je'|)"mij1nT'vn d" «enoodigden ken-
nêem7r ?oed' Ik was
ailen' d»e niet dicht in
Mevrouw Bredius Otterbeek
sprak over de Vereeniging
der Eeuwigdurende Aanbid
ding en tot ondersteuning
van arme en behoeftige ker
ken en het Instituut der Eeu
wigdurende Aanbidding.
Het bestuur aidus spr. beeft
voor de sectievergadering der vrou
wen een onderwerp uitgekozen, dat
wel heel bijzonder de aandacht en de
toewijding van de vrouwen vraagt, ni.
het Liefdewerk dtr Arme Kerken en
het Instituut der Eeuwigdurende Aan
bidding
In ons maatschappelijk leven moe
ten we de liefde tot Jezus in het H.
Sacrament uitdragen, want daartoe
zijn we vooral geroepen. We moeten
echter eerst zelf zorgen, dat we de
opwekkende tegenwoordigheid van
den Persoon var Christus brengen in
de sleur vat: ons leven, dat wij leven
in het gezelschap van Hem, Wiens aan
wezigheid altijd een inspiratie is.
Waar zullen we die opwekkende te
genwoordigheid beter vinden dan in
de beoefening van de veelvuldige H.
Communie de innigste omgang met
Hem, van wien de groote Apostel Jo
hannes zegt. God is liefde
Er zijn ei die zeggen: Waartoe al
die nieuwe kerken en die dure para
menten? M.. dunkt, dat niets te goed
of te mooi kan zijn voor den Gever
van alle goed
Spreekster gaat thans over tot een
uiteenzetting van het ontstaan en de
werking van de \ereeniging van het
H. Sacrament en het instituut der Eeu
wigdurende Aanbidding. De bedoeling
van dit Instituut is: aan Jezus Chris
tus voor de versmading zijner liefde
eerherstel aan te bieden, door zirien
om Hem te vereenigen, die geheel aan
zijn liefde toegewijd zijn tot volkomen
opoffering van zichzelven toe: zooveel
mogelijk het verlangen te bevredigen,
dat het Goddelijk Hart bezielt, om in
het Allerh Sacrament des Altaars door
de mensehen gekend en bemind te
worden.
O, mogen dan toch meer katholie
ken, en vooral vrouwen en meisjes
dit verheven Liefdewerk waardeeren,
prijzen en steunen, waardoor we ons
verzekeren vau de dankbaarheid van
Jezus Encharisticus, die zich in edel
moedigheid uooit laat overtreffen.
Rede me]. Annie Meijer-over
,J2eredienst der Vrouwen".
Spr. wil slechts, in allen eenvoud,
trachten aan te toonen, dat de vrou
wen Christus in de H Eucharistie be-
hooren te eeren en te dienen uit een
plicht van dankbaarheid en liefde
Wij hebben, aldus spr., Christus al
les te danken. Hij Dracht ons de ver
heffing als mensch, als echtgenoot en
als vrouw.
Dit werk van verheffing, door Chris
tus op aarde begonnen, zet de Eucha
ristische Christus voort..
Daarom is het met volle recht, als
wij zeggen dat wij, vrouwen, aan
Christus, den Eucharistisehen Christus
alles te danken hebben?
Aan Hem dankt de moeder de
kracht tot eer leven vol opoffering
voor man en kinderen.
De vrouw is doot God zoo uit- en
toegerust met een hart zóó fijn be
snaard, dat zij in staat is Christus in
de Eucharistie teerder, warmer liefde
te bewijzen dan de man.
Voor het. Liefdewerk der aanbidding
heeft God onze vrouwelijke natuur bij
zonder geschikt gemaakt.
den omtrek woonden. Mevrouw Ray
had het uitwerksel van de nabijheid
mijner vrouw goed berekend: men
sprak er algemeen over.
eil7.adpn kanten zeide men:
fortntnU .trekl zich het verlies harer
w' a-Iej aar dat blijkt duidelijk
wV ZIJ ei Kei uit!
zegde een andw M1 tUSSChen 6 tW6e
weer'inlander "p heen
weer in andere pracntige verlichte za-
De vensters van eenige kamers wa
ren open. en ik zag in het voorbij'gaan
even naar buiten. J
Hier en daar dwaalden paren rond-
op het terras, en in den tuin wandel
den andere groepen
Ik ging naat buiten en begaf mij
op het grasplein om Ellen te zoeken
de koele nachtlucht verfrischte mij, na
de hitte in de kamers.
De wandelaars gingen mij, meest al
len arm aan arm voorbij; een der laat
ste paren was Herbert Vaughan met
Letty Ray.
Ik heriüaade reeds an* de klem-
Ten slotte wekt spr. haar hoorders
op tot dienende liefde: om haar krach
ten beschikbaar te stellen tot leniging
van den nood dei arme kerken;^ om
behulpzaam te zijn bij het catechismus
werk.
Mocht Christus in het H. Sacrament
dagelijks van uit Zijn Tabernakel de
vrouwen zien, gelijk Hij ze ppns zag
in het huis van Zijn vriend Lazarus,
als Martha Hem dienend, luisterend
aan Zijn voeten zittend als Maria.
Mevr. Logger-Kunts over:
,Jntronisatie van het H. Hart en
dagelijksche H. Communie."
De intronisatie is een werk van
maatschappelijk eerherstel, een uiting
van plechtige openbare hulde tegen
over openbare uitingen van haat. Zij
geeft de gewilde en kenbare bedoeling
van een bewij» van geloof in het maat
schappelijk Koningschap van onzen
Heer en teven» een eerherstel voor de
zonde van onzen tijd: de maatechappe
lijke en burgerlijke miskenning van
zijn rechten al» Opperheer.
De Intronisatie, die volgens Kardi
naal Andrieu, den hemel in het huisge
zin en het huisgezin in den hemel
brengt, is meermalen a aanleiding ge
weest tot de bekeering_ van een af
gedwaald huisgenoot. Zij staat in in
nig verband met de godsvrucht tot t
H. Uur en vooral tot de Eucharistie,
de eerherstellende H. Communie, en
kweekt Apostelen, priester- en leeken-
apostelen
Resumeerend stelt spr. haar con
clusies.
le. de H. Hart-devotie is een voor
treffelijk middel tot ultbreiaing van de
liefde tot de H Eucharistie;
2e. De H Hart-devotie wordt bevor
derd door de Intronisatie.
Rede Pater Van Ruth S. J.
over Maria en de H. Eucharistie
Ons is heden de heerlijke taak ge
schonken bet Hoogheilig Sacrament te
beschouwen in zijn betrekking tot de
Moeder des Heeren. Deze beschouwing
splitst zich als vanzelf iu twee groote
deelen.
I. Maria en bet Eucharistisch offer
leven van haar kind.
II. Maria en het Eucharistisch leven
der geloovigen.
Door de medewerking van Maria bij
het kruisoffer staat Maria in innige
verbinding met het Eucharistisch of
fer, daar dit laatste wezenlijk en waar
achtig betrekking beeft op het offer
van Calvarië. als de onbloedige her
nieuwing en blijvende herinnering er
van. Dit kruisoffer wordt dagelijks
op onbloedige wijze hernieuwd op on
ze altaren.
De Katholieken moeten 's morgens
naar het H Sacrificie der Mis. Wij
moeten dit zelf doen en bet leeren aan
onze kinderen. Jezus en Maria wen-
sehen het
Naar Jezus door Maria! Het devies
der Mariacongregatie.
Spr. wekt tenslotte alle vrouwen
van Nederland op Apostelen te zijn
der Eucharistie in haar drievoudigen
vorm: offer, tabernakel, communie.
Aischeid Mgr. Heijlen.
Gisterenavond nam Mor. Heylen
die vanmorgen ïeeds te 8 uur naar
België afreisde, van het hóofdbestu-.u
liariclijk atstheid.
Op verdoek van Mgr. Bosman gat
Mgr. Hey ten aan de neergeknielde
icdec var. net hootdbestuur zijn bis-
s. - pelïj'ken zegen en vertrok dan
-^Jtlijk wuivend onder het af-
s^—.dswoord „tot weerziens .pip hei
.nnlernalionaal congres" hetgeen een
iui-d appaius uitlokte.
en de kostbaarheid van haar kleed,
eer zij voorbij het venster ging, en
haar sprekend gelaat verlicht werd
door den lichtgloed van binnen.
Het was een zeer schoon maar over
spannen gelaat; en de stem die iu net
voorbijgaan mijn oor trof, klonk in het
geheel niet kalm.
Zij zeide-
Dit is een zonderlinge meedeeling,
mijnheer Vaughan; ik wilde daarvan
niets meer hooren.
Wien zal ik dan mijn vertrouwen
schenken, Letty? antwoordde Vau-
ghan.
Iedereen behalve rmj, ztde zij; ieder
een eerder dan mijl
Zij waren voorbij, en ik keerde naar
de zaal terug, uiterst verwonderd over
deze vertrouwelijkheid die weinig
goeds beloofde vooi deze erfgenaam
van lage geboorte.
Toen ik naai de zaal terugkeerde,
legde iemand de hand op mijnen arm.
Zoekt gij mij, Canut? Mevrouw Ray
heeft mij dat gezegd.
Ja Ellen, ik zocht u.
Dit is eene goede afleiding voor
ons, bewoneis van Nettlewood, wij
hebben nu eenige dagen lang tot na
denken «h dus «n sUB-gena»»» vcsan-
TentoonsteHingen.
Een twintigtal der voortreffelijk
ste specimina van monstrans-bouw
en drijfkunst zijn op smaakvolle wij
ze tentoongesteld in het Gebouw
voor Beeldenae Kunst Vondelstraai
1(1 Naast de antieke H. Eucharistie-
schrijnen, de druk bepinakelde Sacra-
mentstorens, der 16e en 17e eeuw
vindt men er de symboliekvo.le en
strenggestyleerde meesterweiken der
Brom's.
Als een bijzonderheid mag thans
echter nog wel vermeld worden, dat
bij deze tentoonstelling ook' een elec-
trische al arm inrich ting' wordt gede-
monstreerd door de N.V. Inoeneurs
bureau Bartels en van Nie. AI de
geëxposeerde monst ansen rip in con
ta t gebracht met een electrise We schel
die bij de geringste aanraking der
voorwerpen alarm maakt. Z. D.H.
Mgr. Heylen, die de tentoonstelling
met een bezoek vereerde ondervond
zulks tot rijn grooten schrik. Want
toen Mor. de kostbare monstrans der
Mores en Aronk'erk even optilde om
haar zwaarte te beproeven rinkelde
door het ganscbe gebouw de alarm-
schellen met onuitstaanbaar geweld.
Mor wist niet wat hem overkwam
en"zette het kostbare stuk weer spoe
dig' neer waarmede echter 't belge
rinkel niet was bezworen. Deze trou
we verklikker kon slechts door den
suppoost tot zwijgen worden ge-
In een der nevenvertrekken heeft
nog een tentoonstelling plaats van
wege de Vereeniging der Eeuwigdu
rende Aanbidding van 't Allerheilig
ste Sacrament aes Altaars en tot
ondersteuning van arme en behoef
tige kerken van paramenten en kerk-
versierselcn, die eveneens een
bezoek overwaard is, terwijl het ge-
leel wordt aangevuld met Servaes-
Kruiswegstaties, studies en schilde
rijen.
Gisterenavond sprak
dr. Gerard Brom over
„Het Allerheiligste en Ne
derland".
De spreker toont aan, hoe
groep van andersdenkenden jn 't H.
acrament de vervul ing van zijn po
sitief beginsel vindt. De rechtzinnige
Protestanten, die de Mis als afgoderij
beschouwden, begrepen tenminste,
dat er evenals met den persoon
van Christus, die bezeten heeft,
ól iets duivelsch óf iets goddelijks
mee gemoeid was.
De vrijzinnigen vinden in onze per
soon lijke deelneming aan de Offeran
de pas den innerhjken godsdienst,
iet stil gebed, h'et vroom beleven,
dat ze'zoeken. De theosofen mogen
n het mysterie van de Consecratie
de volle omvatting van het mensebe-
lijke in het goddelijke zien. De spi-
rsten treifen nergens zoo'n
r'alisatie" van den geest als in de
mis, waarbij 't contact met de zielen
van de andere wereld levend wordt,
niet om ze naar ons toe te halen,
maar om ze tot God te nelpen bren
gen. De socialisten kunnen geen sa-
menleving scheppen zonder samen
bidden, zooals bij de Communie ge-
Namens eiken Nederlander eindigt
de spreker met een toewijding aan
1 ris.us,,mijn Christus, onze Chris
tus"'.
Hedenochtend sprak'
Mevr. Steenh'oiï—Smul
ders oveT: Het voorbeeld
der Moeder en de H.
Eucharistie.
De vrouw verdient als vrouw een
da arts op hert Eu hirisi oh Congres,
dering. Hebt gij mijnen man gezien?
Zoo aanstonds.
Met juftrouw Ray? vroeg zij.
Ja, ik geloof met juffrouw Ray.
Zij lachte; maar die lach klonk niet
meer welluidend, zooals voorheen. Het
was een genwongen lach, hoezeer zij
dit ook poogde tt verbergen.
Zij zijn beste vrienden. Indien ik
stierf, Jets. dat ik evenwel niet hoop
te doen als het van mij afhangt ge
loof ik dat Herbert Letty zou huwen.
Wat een bekoring om een weinig rat
tenkruit in mijnen thee te doen, Ca-
nutl
Dat is een akelige spotternij, El
len, zei ik ernstig; en zij bevalt mij
niet.
Men moet tocb met iets spotte»,
Canut; men moet zich te Nettlewood
een weinig opwinden of van verveling
sterven. Eu ik zeg u, dat ik niet wil
sterven.
Alweer.
Waar is mijnheer Wenford?
hebt gij hem gezien?
Van avond nog niet
Hij is al vroeg gekomen; hij be
waart mijn waaier en bloemtuil, en ik
houd mij voor de aJwisseling of voor
de opbeurio'ï zoowat met fee» Tb Ca-
i - ~r
daar zij de plaats welke Jezus haar
bij Zijn leven op aarde toekende,
steeds trouw heelt bewaard.
Voor het grootste gedeelte berust
de taak der opvoeding bij de moe
der, óók de geestelijke, de ziele-
opvoedlng.
Zij zal die taak' alleen goed kun
nen vervullen wanneer zij een gees
telijk levend mensch is.
De dagelijksche of veelvuldige Com
munie moet geen doel maar middel
zijn.
Middel om:
le. de zonden, de gebreken, de
kwade gewoonrten te verbeteren;
2e. te komen tot een echt-Chiiste
tijkë beschaving;
3e. te komen tot zelfheiliging.
Verder sprak hedenochtend Pastoor
Lucassen over
„De Vroegtijdige en veel
vuldige H. Communie der kinderen'
Christus is en blijft altoos en eeuwig
dezelfde. Hij is dus ook thans nog de
kindervriend bij uitnemendheid en van
uit zijn tabernakel klinkt nog zijn
stem, zijn dringende uitnoodiging:
„Laat de kinderen l„t mjj komen"
Dat de vroegtijdige H. Communie
geheel lg in overeenstemming met de
bedoelingen van Jezus Christus en
met den geest der H. Kerk, bewijst de
eerw. 6preker uitvoerig.
De ouders wekt spr. op, de kinderen
te blijven aansporen tot communicee-
ren. Zegt het kind nooit: Je moogt niet
zoo dikwijls ter Communie gaan, want
je bent veel te ongehoorzaam en jokt
zoo dikwjjls, maar zegt juist: Kind, ga
een keer meer ter Communie, om je te
kunnen beteren van die leeljjke fouten
Wanneer wij, besluit Bpr„ geaeraties
willen kweeken van communiceerende
menscben. Katholieken willen vormen
bestand tegen den zielenmoordenden
invloed van het moderne heidendom,
dan moeten wij beginnen de kinderen
reedB op jeugdigen leeftijd heen te
k-iden naar de Communiebank, ben te
voeden met bet Brood der Sterken,
met de H. Eucharistie.
Hedenmiddag werden twee redevoe
ringen gehouden.
Rede Mgr. J. A. S. van
Schaik, over de H. Eucha
ristie, de bron der kerkmuziek.
Spr.'s rede was een betoog van de
stelling: zoowel waardige kerkmuziek
zelve als waardige beoefening van de
kerkmuziek kan slechts bestaan, ont
sprongen aan het Aanbiddelijk Geheim
des Altaars. Daartoe zette spr. uiteen
de verhouding van de H. Eucharistie
tot den kerkelijken eeredienst en de
verhouding van den kerkelijken eere
dienst tot de kerkelijke kunst in het
algemeen en de kerkelijke toonkunst
in het bijzonder.
Ten eindt na te gaan, welke de ver
houding der H Eucharistie is tot den
kerkelijken eeredienst, ontwikkelde
spr. de beteekenis van beide begrip
pen.
Eerst dan kan van een volmaakt
aesthetische eenheid der liturgie ge
sproken worden, wanneer baar uit
wendige vormen volmaakt gestileerd
zijn op haar inwendig karakter. Dit
geldt in bijzondere mate van de ker
kelijke toonkunst, die immers het li
turgische woord zelf op den kandelaar
der verheerlijking helt. Zij is een
noodzakelijk bestanddeel van den
plecht igen eeredienst.
Spr. gaat dan na, welke de kenmer
kende hoedanigheden der liturgische
kunst zijn aan de hand vaa het Motu
Proprio van Paus Pius X: heiligheid,
voor treffelijkheid en algemeenheid.
Waar het op aankomt bij kerkcom-
posities en kerkzangers, is, dat zij van
nut, wat belieft?
Ik zag haar aan.
Zij was dien avond opgewonden;
hare wangen waren hoog gekleurd; ha
re donkere oogen schoten vuur.
Toen zij haai gelaat tot mij wend
de, was er in haar blank voorhoofd 'n
rimpel, dien ik daar vroeger nooit ge
zien had
lk kende haai alzon niet, en zij
maakte een treurigen indruk op mij.
Ik moet Letty van avond ook
nog wat plagen, ging zij voort. Ik terg
die schoone leeuwin, om het vuur uit
die verwoestende blikken te zien stra
len. Ha, daar is mijnheer Wenfordl
Hij naderde terwijl zij sprak.
Ik herinnerde mij de opmerking van
mevrouw Ray, dat de loodmijn hem
zeer getemd had: hij zag er zoo ern
stig uit eer hij ons herkende, maar la
ter was hij weer gansch ais voorheen.
Goeden avond, mijnheer Gear.
Zijt gij ook al. even als wij, op het
feest van dat oud wjjf verschenen.
Wat gelijkt zij aan eeu afschuwelij
ke tooverhehs in haar grijs kleed!
Stil, men zal u verstaan, zeide
Ellen.
O, daarvoor heelt iedereen mij
al gewaarschuwd, zeide bij, onteisthil
den H. Geest zijn bezield.
Spr. wees de kerkzangers op bua
sohoonó taak. de dagelijksche bede:
„Laat toekomen Uw rijk" te helpen
verwezenlijken en gaf hun ten slotte
eenige practische wenken.
Rede Pater van Dijk over
den Eucharistisehen Bond.
Spr. noemt, de H. Luoharistie de Ko
ningin alle» devoties, omdat zij is de
rijkste schat dien de aardbol draagt.
Ons geheel godsdienstig leven vindt
zijn kracht in de H. Eucharistie, zoo-
ais de liturgie haar schoonheid ont
plooit bij en om her Allerheiligste. Dan
zal dit eucharistisch leven krachtig so
ciaal werken en leven voortbrengen.
Als de sociale kwestie niet is op te
lossen buiten Christus, dan is de actie
voor de H Eucharistie de schoonste
sociale actie. Christus is Koning der
Maatschappij. Vooral door de H. Eu
charistie.
Het decreet van Paus Pius X van
20 Dec. 1905, waarin Z. H. alle ran
gen en standen opriep tot dagelijks
communiceeren is van het hoogste be-
lang.
Een bond werd opgericht, die zich
ten doel stelde, dit decreet zoo stipt
mogelijk in de parochies uit te voe
ren. Deze bond verwierf zich al spoe
dig de sympathie van de Kerkelijke
Overheid.
De plannen voor 't Eucharistisch Bu
reau liggen gereed. Het moet een cen
trale worden van Eucharistische ac
tie. Zeer gunstige resultaten zijn ver-
kregen voot den Eucharistisehen Bond
De "veelvuldige H Communie wordt
er door bevorderd.
Spr. eindigde met den wensrih, dat
door de uitbreiding van den Bond, de
Eucharistie de zielen van liefde en
geestdrift voor den Koning onzer Alta
ren zal doen blaken en dat Jezus Chris
tus worde de Koning onzer harten,
Koning onzer buisgezinnen. Koning
der maatschappijl
BUiTEKLÜ^D.
DE CRISIS IN HET OOSTEN.
De Grieksche
vluchtelingen.
De kosten van het onderhoud der
massa's vluchtelingen uit Thracië bren
gen de Griekselie regeering in groote
verlegenheid. De onkosten der eers'.e
paar maanden worden op twee mil
liard drachmen geschat.
De Atheensche g.'.m.enteraad besloot
bij de Nationale Bank een leening van
een millioen drachmen aau te gaan
voor de hulp aan vluchtelingen.
Napsen's werk.
Kansen heeft in verschillende sleden
irn Thracië organisaties opgericht voor
de ondersteuning van uitgewekenen uit
Kltin-Aziê. Zijn voornaamste arbeids
veld blijft echter Kous mitiinopel.
De vredesconferentie
over het Oosten.
Antwoord gevend aan Curzon met
betrekking tot het oiganiseeren der vre
desconferentie met Turkije beveelt
Poincaró een spoedige bijeenkomst aan
en aanvaardt hij den datum van 13
Novemlier. Met het oog op de crisis
Lu Engeland sluit hij zich aan bij de
keuze van Lausanne.
Ziehier, hoe m n aan Fransc.be zijde
den gang vau zaken voorstelt.
De vredesconferentie zal gehouden
worden in twee gedeelten.
In de eerste helft zal over het eigen
lijk vredesverdrag beraadslaagd w,or"
den. Vóór het vredesverdrag geteekend
wordt, zou dan echter in de tweede
helft van de conferentie het regiem
van de zeeengten geregeld worden.
het verdrag, dat betrekking heeft op
de Dardanellcn en Bosporus, zou. even
lig. jh b- mij nooit de moeite gege
ven om a., i wootden vooruit te be-
studeeren. is het niet waar, Gear?
Ja, maar al te waar, mijnheer
Wenford.
Niet, dat ik mijn best met heb ge
daan om wat beschaafder manieren
aan te leeren, zeide hij lachend; me
vrouw Vaughan wsnscht dat toch zoo
zeer. Zij, arme misleide vrouw, heeft
een goede kiem bij mij ontdektt, en
zij poogt die te ontwikkelen; ik ben
haar zeer dankbaar voor zooveel be
langstelling. en voor de verbetering
die zij bewerkt heeft. Ik beb mij nooit
te huis gevoeld in het gezelschap van
vrouwen, eer ik uwe zuster leerde ken
nen.
Moet ik u nu eens zeer schoon
bedanken voor die beleefdheid? vroeg
Ellen.
Neen; voldoe liever aan uwe be
lofte, en dans den volgenden dans met
mjj.
Gaarne.-
Hij bood haar zijnen arm aan, en
zij liet mij los cm dien aan te nemen.
Ik zie u straks weer, zeids nj tot
mij, en ai, ging keen.^