Zaterdag 21 October 1922. 14e Jaargang. ONS BLAD" Abonnementsprijs; Per kwartaal voor Alkmaar f 2 f 2 85 Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: SSSotSSV» 433 Eisfisristissb Goniras le msHiÉBL iiiOBü mn m geith No. SÖ&- LAN DSC H SS Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad Aan alle abonné's 0 60 f hooger Advertentieprijs. Van I 5 regels f 1.25; elke regel meer f 0 25, Réclamé per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod" bij voat uitbetaling per plaatsing f 0.60 lagspiaa udu t nooger. I - - I unnetaimg per plaatsing t u.fiu wordt op aanvrage grafts een polis verstrekt, welke hen verzeken tegen onga.allen tol een bedrag «an f 5ÖÖ,'~f 400.-, t 200.-. t 10;,-. t eo - t as - f -(o)- De Vrijdag. De morgen van den tweeden dag van het Congres teekende zich weder om grootsch door verschillende druk bezochte kerkelijke plechtigheden. Op de eerste plaats werd te half negen in de kerk van de H. Catharina een H. Mis opgedragen voor den Dioc. R. K. Vrouwenhond in het Bisdom, waaron der vele leden tot de H. Tafel nader den. Pontificale Hoogmis. In de St Willihrord werd om negen uur een pontificale Hoogmis opgedra gen door Z. D. H. Mgr. Lud. Heylen. Bij de H Mis assisteerden, als pres byter assistens pastoor G. van Noort, ais troondiakens pastoor V. Ruth S. J. en pastoor Wouters 0. S. Aug. als Mis diakens pastoor Van Heel O. F. M. en pastoor Perpuin O. P., terwijl de se cretaris van Mgr Heylen. de zeereerw. pater Bootsma, als ceremoniarius fun geerde. Bisschoppelijk Bezoek aan de Secties. Mgr. L. Heylen deed van zijn be langstelling vcoi het Congres blijken door gisteren verschillende Sectiever gaderingen ie bezotken. De eerste Sec tievergadering. die de eer genout door Mgr. bezocht te worden, was die in het Ignatiuscollege. waar prof. dr. Al pb. Steger als spreker optrad. Te elf uur trad Mgr. in gezelschap van Mgr. Th Bosman en zijn secretaris, den weleerw. pater Bootsma, de aula binnen onder luid applaus der talrijke bezoekers. Na er enkeip oogenblikken vertoefd te hebber en met belangstel ling uaar de belangwekkende rede van prof. Steger over bet fl Misoffer ge luisterd te hebben, gaf Mgr aan de aanwezigen zijn bisscboppelijken ze gen Optocht en Stadion. In het belang der goede orde Dog enkele wenken. Van kwart voor twee af stellen de vaandeldragers zich Zondag op vóór, dus niet op, het IJselubterrein. Up de volgorde zal niet worden ge let. De vaandeldrager in het midden, de twee geleiders er naast, aan eiken kant. een Ongeveer kwart vóór drie trekt de stoet af, kalm, zonder zang en mu ziek. In het Stadion stellen de vaandels zich op vóót de groote open tribune. Daarna vangt de meeting aan, voor wplker ordelijk volgen het aanschaffen van een programma, dat op het Sta dion beschikbaar wordt gesteld, ge- wenscht is. Met het oog op de groote drukte, welke bjj het Stadion zal heerschen door het uitgaan van den voetbalwed strijd tegeu ongeveei kwart vóór drie. worden de mtetinggatigers dringend verzocht vooral niet eerder dan 3 uur bij bet Stadion aanwezig te zijn. Priestervergadering. Ie vier unr bad een speciale pries- tervergaderi' g plaats in hef gebouw van „Geloot en Wetenschap", welke werd voorgezeten door den Weleerw. eer G van Noort en waar als spreker optrad dp Weleerw. Zeerwel P-itpr r de Jonge S. J Deze vergadering Wgs een geslotene. was Gisterenmiddag hadden ook de set plaatsf nRen vo°' de vrouweri E2SBS2 |H| rhüllltim 'Nnm een Enoelsche vertelling). *71 Blijf dan een weinig naast mij zitten, om dat aan allen te toonen, ter wijl uw man de zalen eens rond gaat. Alijnhtcr Gear, breng mijne dochter hier. om h iar aan uwe vrouw voor te stellen. Zij heeft een paarsth zijden kleed aan, dat een pond de el heeft gekost. Ik baande mij eenen weg door de schaar gasten been. tusschen welke er waren, die wel twintig mijltn ver ge komen waren, ont zich te vermaken, lollen Vaughan ~- niet Letty Ray °P te zoeken Sommieren der gasten waren druk sein,,..? dansen anÖPre die als toe- spnki.n'" aa" db deurer; stonden, aan ,,nLT"Iijk' eB met dat gebrek hpt a]Lro„ lc,(,,n- hPlwelk gasten over tuitt diJT r ke"nlPriit' °'er for- 1<*1 waS gevalieu 7°° 0nverwacht ten Je'|)"mij1nT'vn d" «enoodigden ken- nêem7r ?oed' Ik was ailen' d»e niet dicht in Mevrouw Bredius Otterbeek sprak over de Vereeniging der Eeuwigdurende Aanbid ding en tot ondersteuning van arme en behoeftige ker ken en het Instituut der Eeu wigdurende Aanbidding. Het bestuur aidus spr. beeft voor de sectievergadering der vrou wen een onderwerp uitgekozen, dat wel heel bijzonder de aandacht en de toewijding van de vrouwen vraagt, ni. het Liefdewerk dtr Arme Kerken en het Instituut der Eeuwigdurende Aan bidding In ons maatschappelijk leven moe ten we de liefde tot Jezus in het H. Sacrament uitdragen, want daartoe zijn we vooral geroepen. We moeten echter eerst zelf zorgen, dat we de opwekkende tegenwoordigheid van den Persoon var Christus brengen in de sleur vat: ons leven, dat wij leven in het gezelschap van Hem, Wiens aan wezigheid altijd een inspiratie is. Waar zullen we die opwekkende te genwoordigheid beter vinden dan in de beoefening van de veelvuldige H. Communie de innigste omgang met Hem, van wien de groote Apostel Jo hannes zegt. God is liefde Er zijn ei die zeggen: Waartoe al die nieuwe kerken en die dure para menten? M.. dunkt, dat niets te goed of te mooi kan zijn voor den Gever van alle goed Spreekster gaat thans over tot een uiteenzetting van het ontstaan en de werking van de \ereeniging van het H. Sacrament en het instituut der Eeu wigdurende Aanbidding. De bedoeling van dit Instituut is: aan Jezus Chris tus voor de versmading zijner liefde eerherstel aan te bieden, door zirien om Hem te vereenigen, die geheel aan zijn liefde toegewijd zijn tot volkomen opoffering van zichzelven toe: zooveel mogelijk het verlangen te bevredigen, dat het Goddelijk Hart bezielt, om in het Allerh Sacrament des Altaars door de mensehen gekend en bemind te worden. O, mogen dan toch meer katholie ken, en vooral vrouwen en meisjes dit verheven Liefdewerk waardeeren, prijzen en steunen, waardoor we ons verzekeren vau de dankbaarheid van Jezus Encharisticus, die zich in edel moedigheid uooit laat overtreffen. Rede me]. Annie Meijer-over ,J2eredienst der Vrouwen". Spr. wil slechts, in allen eenvoud, trachten aan te toonen, dat de vrou wen Christus in de H Eucharistie be- hooren te eeren en te dienen uit een plicht van dankbaarheid en liefde Wij hebben, aldus spr., Christus al les te danken. Hij Dracht ons de ver heffing als mensch, als echtgenoot en als vrouw. Dit werk van verheffing, door Chris tus op aarde begonnen, zet de Eucha ristische Christus voort.. Daarom is het met volle recht, als wij zeggen dat wij, vrouwen, aan Christus, den Eucharistisehen Christus alles te danken hebben? Aan Hem dankt de moeder de kracht tot eer leven vol opoffering voor man en kinderen. De vrouw is doot God zoo uit- en toegerust met een hart zóó fijn be snaard, dat zij in staat is Christus in de Eucharistie teerder, warmer liefde te bewijzen dan de man. Voor het. Liefdewerk der aanbidding heeft God onze vrouwelijke natuur bij zonder geschikt gemaakt. den omtrek woonden. Mevrouw Ray had het uitwerksel van de nabijheid mijner vrouw goed berekend: men sprak er algemeen over. eil7.adpn kanten zeide men: fortntnU .trekl zich het verlies harer w' a-Iej aar dat blijkt duidelijk wV ZIJ ei Kei uit! zegde een andw M1 tUSSChen 6 tW6e weer'inlander "p heen weer in andere pracntige verlichte za- De vensters van eenige kamers wa ren open. en ik zag in het voorbij'gaan even naar buiten. J Hier en daar dwaalden paren rond- op het terras, en in den tuin wandel den andere groepen Ik ging naat buiten en begaf mij op het grasplein om Ellen te zoeken de koele nachtlucht verfrischte mij, na de hitte in de kamers. De wandelaars gingen mij, meest al len arm aan arm voorbij; een der laat ste paren was Herbert Vaughan met Letty Ray. Ik heriüaade reeds an* de klem- Ten slotte wekt spr. haar hoorders op tot dienende liefde: om haar krach ten beschikbaar te stellen tot leniging van den nood dei arme kerken;^ om behulpzaam te zijn bij het catechismus werk. Mocht Christus in het H. Sacrament dagelijks van uit Zijn Tabernakel de vrouwen zien, gelijk Hij ze ppns zag in het huis van Zijn vriend Lazarus, als Martha Hem dienend, luisterend aan Zijn voeten zittend als Maria. Mevr. Logger-Kunts over: ,Jntronisatie van het H. Hart en dagelijksche H. Communie." De intronisatie is een werk van maatschappelijk eerherstel, een uiting van plechtige openbare hulde tegen over openbare uitingen van haat. Zij geeft de gewilde en kenbare bedoeling van een bewij» van geloof in het maat schappelijk Koningschap van onzen Heer en teven» een eerherstel voor de zonde van onzen tijd: de maatechappe lijke en burgerlijke miskenning van zijn rechten al» Opperheer. De Intronisatie, die volgens Kardi naal Andrieu, den hemel in het huisge zin en het huisgezin in den hemel brengt, is meermalen a aanleiding ge weest tot de bekeering_ van een af gedwaald huisgenoot. Zij staat in in nig verband met de godsvrucht tot t H. Uur en vooral tot de Eucharistie, de eerherstellende H. Communie, en kweekt Apostelen, priester- en leeken- apostelen Resumeerend stelt spr. haar con clusies. le. de H. Hart-devotie is een voor treffelijk middel tot ultbreiaing van de liefde tot de H Eucharistie; 2e. De H Hart-devotie wordt bevor derd door de Intronisatie. Rede Pater Van Ruth S. J. over Maria en de H. Eucharistie Ons is heden de heerlijke taak ge schonken bet Hoogheilig Sacrament te beschouwen in zijn betrekking tot de Moeder des Heeren. Deze beschouwing splitst zich als vanzelf iu twee groote deelen. I. Maria en bet Eucharistisch offer leven van haar kind. II. Maria en het Eucharistisch leven der geloovigen. Door de medewerking van Maria bij het kruisoffer staat Maria in innige verbinding met het Eucharistisch of fer, daar dit laatste wezenlijk en waar achtig betrekking beeft op het offer van Calvarië. als de onbloedige her nieuwing en blijvende herinnering er van. Dit kruisoffer wordt dagelijks op onbloedige wijze hernieuwd op on ze altaren. De Katholieken moeten 's morgens naar het H Sacrificie der Mis. Wij moeten dit zelf doen en bet leeren aan onze kinderen. Jezus en Maria wen- sehen het Naar Jezus door Maria! Het devies der Mariacongregatie. Spr. wekt tenslotte alle vrouwen van Nederland op Apostelen te zijn der Eucharistie in haar drievoudigen vorm: offer, tabernakel, communie. Aischeid Mgr. Heijlen. Gisterenavond nam Mor. Heylen die vanmorgen ïeeds te 8 uur naar België afreisde, van het hóofdbestu-.u liariclijk atstheid. Op verdoek van Mgr. Bosman gat Mgr. Hey ten aan de neergeknielde icdec var. net hootdbestuur zijn bis- s. - pelïj'ken zegen en vertrok dan -^Jtlijk wuivend onder het af- s^—.dswoord „tot weerziens .pip hei .nnlernalionaal congres" hetgeen een iui-d appaius uitlokte. en de kostbaarheid van haar kleed, eer zij voorbij het venster ging, en haar sprekend gelaat verlicht werd door den lichtgloed van binnen. Het was een zeer schoon maar over spannen gelaat; en de stem die iu net voorbijgaan mijn oor trof, klonk in het geheel niet kalm. Zij zeide- Dit is een zonderlinge meedeeling, mijnheer Vaughan; ik wilde daarvan niets meer hooren. Wien zal ik dan mijn vertrouwen schenken, Letty? antwoordde Vau- ghan. Iedereen behalve rmj, ztde zij; ieder een eerder dan mijl Zij waren voorbij, en ik keerde naar de zaal terug, uiterst verwonderd over deze vertrouwelijkheid die weinig goeds beloofde vooi deze erfgenaam van lage geboorte. Toen ik naai de zaal terugkeerde, legde iemand de hand op mijnen arm. Zoekt gij mij, Canut? Mevrouw Ray heeft mij dat gezegd. Ja Ellen, ik zocht u. Dit is eene goede afleiding voor ons, bewoneis van Nettlewood, wij hebben nu eenige dagen lang tot na denken «h dus «n sUB-gena»»» vcsan- TentoonsteHingen. Een twintigtal der voortreffelijk ste specimina van monstrans-bouw en drijfkunst zijn op smaakvolle wij ze tentoongesteld in het Gebouw voor Beeldenae Kunst Vondelstraai 1(1 Naast de antieke H. Eucharistie- schrijnen, de druk bepinakelde Sacra- mentstorens, der 16e en 17e eeuw vindt men er de symboliekvo.le en strenggestyleerde meesterweiken der Brom's. Als een bijzonderheid mag thans echter nog wel vermeld worden, dat bij deze tentoonstelling ook' een elec- trische al arm inrich ting' wordt gede- monstreerd door de N.V. Inoeneurs bureau Bartels en van Nie. AI de geëxposeerde monst ansen rip in con ta t gebracht met een electrise We schel die bij de geringste aanraking der voorwerpen alarm maakt. Z. D.H. Mgr. Heylen, die de tentoonstelling met een bezoek vereerde ondervond zulks tot rijn grooten schrik. Want toen Mor. de kostbare monstrans der Mores en Aronk'erk even optilde om haar zwaarte te beproeven rinkelde door het ganscbe gebouw de alarm- schellen met onuitstaanbaar geweld. Mor wist niet wat hem overkwam en"zette het kostbare stuk weer spoe dig' neer waarmede echter 't belge rinkel niet was bezworen. Deze trou we verklikker kon slechts door den suppoost tot zwijgen worden ge- In een der nevenvertrekken heeft nog een tentoonstelling plaats van wege de Vereeniging der Eeuwigdu rende Aanbidding van 't Allerheilig ste Sacrament aes Altaars en tot ondersteuning van arme en behoef tige kerken van paramenten en kerk- versierselcn, die eveneens een bezoek overwaard is, terwijl het ge- leel wordt aangevuld met Servaes- Kruiswegstaties, studies en schilde rijen. Gisterenavond sprak dr. Gerard Brom over „Het Allerheiligste en Ne derland". De spreker toont aan, hoe groep van andersdenkenden jn 't H. acrament de vervul ing van zijn po sitief beginsel vindt. De rechtzinnige Protestanten, die de Mis als afgoderij beschouwden, begrepen tenminste, dat er evenals met den persoon van Christus, die bezeten heeft, ól iets duivelsch óf iets goddelijks mee gemoeid was. De vrijzinnigen vinden in onze per soon lijke deelneming aan de Offeran de pas den innerhjken godsdienst, iet stil gebed, h'et vroom beleven, dat ze'zoeken. De theosofen mogen n het mysterie van de Consecratie de volle omvatting van het mensebe- lijke in het goddelijke zien. De spi- rsten treifen nergens zoo'n r'alisatie" van den geest als in de mis, waarbij 't contact met de zielen van de andere wereld levend wordt, niet om ze naar ons toe te halen, maar om ze tot God te nelpen bren gen. De socialisten kunnen geen sa- menleving scheppen zonder samen bidden, zooals bij de Communie ge- Namens eiken Nederlander eindigt de spreker met een toewijding aan 1 ris.us,,mijn Christus, onze Chris tus"'. Hedenochtend sprak' Mevr. Steenh'oiï—Smul ders oveT: Het voorbeeld der Moeder en de H. Eucharistie. De vrouw verdient als vrouw een da arts op hert Eu hirisi oh Congres, dering. Hebt gij mijnen man gezien? Zoo aanstonds. Met juftrouw Ray? vroeg zij. Ja, ik geloof met juffrouw Ray. Zij lachte; maar die lach klonk niet meer welluidend, zooals voorheen. Het was een genwongen lach, hoezeer zij dit ook poogde tt verbergen. Zij zijn beste vrienden. Indien ik stierf, Jets. dat ik evenwel niet hoop te doen als het van mij afhangt ge loof ik dat Herbert Letty zou huwen. Wat een bekoring om een weinig rat tenkruit in mijnen thee te doen, Ca- nutl Dat is een akelige spotternij, El len, zei ik ernstig; en zij bevalt mij niet. Men moet tocb met iets spotte», Canut; men moet zich te Nettlewood een weinig opwinden of van verveling sterven. Eu ik zeg u, dat ik niet wil sterven. Alweer. Waar is mijnheer Wenford? hebt gij hem gezien? Van avond nog niet Hij is al vroeg gekomen; hij be waart mijn waaier en bloemtuil, en ik houd mij voor de aJwisseling of voor de opbeurio'ï zoowat met fee» Tb Ca- i - ~r daar zij de plaats welke Jezus haar bij Zijn leven op aarde toekende, steeds trouw heelt bewaard. Voor het grootste gedeelte berust de taak der opvoeding bij de moe der, óók de geestelijke, de ziele- opvoedlng. Zij zal die taak' alleen goed kun nen vervullen wanneer zij een gees telijk levend mensch is. De dagelijksche of veelvuldige Com munie moet geen doel maar middel zijn. Middel om: le. de zonden, de gebreken, de kwade gewoonrten te verbeteren; 2e. te komen tot een echt-Chiiste tijkë beschaving; 3e. te komen tot zelfheiliging. Verder sprak hedenochtend Pastoor Lucassen over „De Vroegtijdige en veel vuldige H. Communie der kinderen' Christus is en blijft altoos en eeuwig dezelfde. Hij is dus ook thans nog de kindervriend bij uitnemendheid en van uit zijn tabernakel klinkt nog zijn stem, zijn dringende uitnoodiging: „Laat de kinderen l„t mjj komen" Dat de vroegtijdige H. Communie geheel lg in overeenstemming met de bedoelingen van Jezus Christus en met den geest der H. Kerk, bewijst de eerw. 6preker uitvoerig. De ouders wekt spr. op, de kinderen te blijven aansporen tot communicee- ren. Zegt het kind nooit: Je moogt niet zoo dikwijls ter Communie gaan, want je bent veel te ongehoorzaam en jokt zoo dikwjjls, maar zegt juist: Kind, ga een keer meer ter Communie, om je te kunnen beteren van die leeljjke fouten Wanneer wij, besluit Bpr„ geaeraties willen kweeken van communiceerende menscben. Katholieken willen vormen bestand tegen den zielenmoordenden invloed van het moderne heidendom, dan moeten wij beginnen de kinderen reedB op jeugdigen leeftijd heen te k-iden naar de Communiebank, ben te voeden met bet Brood der Sterken, met de H. Eucharistie. Hedenmiddag werden twee redevoe ringen gehouden. Rede Mgr. J. A. S. van Schaik, over de H. Eucha ristie, de bron der kerkmuziek. Spr.'s rede was een betoog van de stelling: zoowel waardige kerkmuziek zelve als waardige beoefening van de kerkmuziek kan slechts bestaan, ont sprongen aan het Aanbiddelijk Geheim des Altaars. Daartoe zette spr. uiteen de verhouding van de H. Eucharistie tot den kerkelijken eeredienst en de verhouding van den kerkelijken eere dienst tot de kerkelijke kunst in het algemeen en de kerkelijke toonkunst in het bijzonder. Ten eindt na te gaan, welke de ver houding der H Eucharistie is tot den kerkelijken eeredienst, ontwikkelde spr. de beteekenis van beide begrip pen. Eerst dan kan van een volmaakt aesthetische eenheid der liturgie ge sproken worden, wanneer baar uit wendige vormen volmaakt gestileerd zijn op haar inwendig karakter. Dit geldt in bijzondere mate van de ker kelijke toonkunst, die immers het li turgische woord zelf op den kandelaar der verheerlijking helt. Zij is een noodzakelijk bestanddeel van den plecht igen eeredienst. Spr. gaat dan na, welke de kenmer kende hoedanigheden der liturgische kunst zijn aan de hand vaa het Motu Proprio van Paus Pius X: heiligheid, voor treffelijkheid en algemeenheid. Waar het op aankomt bij kerkcom- posities en kerkzangers, is, dat zij van nut, wat belieft? Ik zag haar aan. Zij was dien avond opgewonden; hare wangen waren hoog gekleurd; ha re donkere oogen schoten vuur. Toen zij haai gelaat tot mij wend de, was er in haar blank voorhoofd 'n rimpel, dien ik daar vroeger nooit ge zien had lk kende haai alzon niet, en zij maakte een treurigen indruk op mij. Ik moet Letty van avond ook nog wat plagen, ging zij voort. Ik terg die schoone leeuwin, om het vuur uit die verwoestende blikken te zien stra len. Ha, daar is mijnheer Wenfordl Hij naderde terwijl zij sprak. Ik herinnerde mij de opmerking van mevrouw Ray, dat de loodmijn hem zeer getemd had: hij zag er zoo ern stig uit eer hij ons herkende, maar la ter was hij weer gansch ais voorheen. Goeden avond, mijnheer Gear. Zijt gij ook al. even als wij, op het feest van dat oud wjjf verschenen. Wat gelijkt zij aan eeu afschuwelij ke tooverhehs in haar grijs kleed! Stil, men zal u verstaan, zeide Ellen. O, daarvoor heelt iedereen mij al gewaarschuwd, zeide bij, onteisthil den H. Geest zijn bezield. Spr. wees de kerkzangers op bua sohoonó taak. de dagelijksche bede: „Laat toekomen Uw rijk" te helpen verwezenlijken en gaf hun ten slotte eenige practische wenken. Rede Pater van Dijk over den Eucharistisehen Bond. Spr. noemt, de H. Luoharistie de Ko ningin alle» devoties, omdat zij is de rijkste schat dien de aardbol draagt. Ons geheel godsdienstig leven vindt zijn kracht in de H. Eucharistie, zoo- ais de liturgie haar schoonheid ont plooit bij en om her Allerheiligste. Dan zal dit eucharistisch leven krachtig so ciaal werken en leven voortbrengen. Als de sociale kwestie niet is op te lossen buiten Christus, dan is de actie voor de H Eucharistie de schoonste sociale actie. Christus is Koning der Maatschappij. Vooral door de H. Eu charistie. Het decreet van Paus Pius X van 20 Dec. 1905, waarin Z. H. alle ran gen en standen opriep tot dagelijks communiceeren is van het hoogste be- lang. Een bond werd opgericht, die zich ten doel stelde, dit decreet zoo stipt mogelijk in de parochies uit te voe ren. Deze bond verwierf zich al spoe dig de sympathie van de Kerkelijke Overheid. De plannen voor 't Eucharistisch Bu reau liggen gereed. Het moet een cen trale worden van Eucharistische ac tie. Zeer gunstige resultaten zijn ver- kregen voot den Eucharistisehen Bond De "veelvuldige H Communie wordt er door bevorderd. Spr. eindigde met den wensrih, dat door de uitbreiding van den Bond, de Eucharistie de zielen van liefde en geestdrift voor den Koning onzer Alta ren zal doen blaken en dat Jezus Chris tus worde de Koning onzer harten, Koning onzer buisgezinnen. Koning der maatschappijl BUiTEKLÜ^D. DE CRISIS IN HET OOSTEN. De Grieksche vluchtelingen. De kosten van het onderhoud der massa's vluchtelingen uit Thracië bren gen de Griekselie regeering in groote verlegenheid. De onkosten der eers'.e paar maanden worden op twee mil liard drachmen geschat. De Atheensche g.'.m.enteraad besloot bij de Nationale Bank een leening van een millioen drachmen aau te gaan voor de hulp aan vluchtelingen. Napsen's werk. Kansen heeft in verschillende sleden irn Thracië organisaties opgericht voor de ondersteuning van uitgewekenen uit Kltin-Aziê. Zijn voornaamste arbeids veld blijft echter Kous mitiinopel. De vredesconferentie over het Oosten. Antwoord gevend aan Curzon met betrekking tot het oiganiseeren der vre desconferentie met Turkije beveelt Poincaró een spoedige bijeenkomst aan en aanvaardt hij den datum van 13 Novemlier. Met het oog op de crisis Lu Engeland sluit hij zich aan bij de keuze van Lausanne. Ziehier, hoe m n aan Fransc.be zijde den gang vau zaken voorstelt. De vredesconferentie zal gehouden worden in twee gedeelten. In de eerste helft zal over het eigen lijk vredesverdrag beraadslaagd w,or" den. Vóór het vredesverdrag geteekend wordt, zou dan echter in de tweede helft van de conferentie het regiem van de zeeengten geregeld worden. het verdrag, dat betrekking heeft op de Dardanellcn en Bosporus, zou. even lig. jh b- mij nooit de moeite gege ven om a., i wootden vooruit te be- studeeren. is het niet waar, Gear? Ja, maar al te waar, mijnheer Wenford. Niet, dat ik mijn best met heb ge daan om wat beschaafder manieren aan te leeren, zeide hij lachend; me vrouw Vaughan wsnscht dat toch zoo zeer. Zij, arme misleide vrouw, heeft een goede kiem bij mij ontdektt, en zij poogt die te ontwikkelen; ik ben haar zeer dankbaar voor zooveel be langstelling. en voor de verbetering die zij bewerkt heeft. Ik beb mij nooit te huis gevoeld in het gezelschap van vrouwen, eer ik uwe zuster leerde ken nen. Moet ik u nu eens zeer schoon bedanken voor die beleefdheid? vroeg Ellen. Neen; voldoe liever aan uwe be lofte, en dans den volgenden dans met mjj. Gaarne.- Hij bood haar zijnen arm aan, en zij liet mij los cm dien aan te nemen. Ik zie u straks weer, zeids nj tot mij, en ai, ging keen.^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 1