I3IIK.' FINE -Machine is Vereeajiag mthoeden, luGiiarisiiscii Congres te Hmsterdam. ier, Mien! 21 Bigengsinaakt OGNAC. 8Ü KATHOLIEKEN - utrecht! ''trouwen. 'ORT. ARDIGE [gbaar. UNA fitaanaag 23 October 1922. 14e Jaargang. s J l'Z Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon REDACTIE i - lis hippen leeren nder rekenen en onderkieeding. sding. Zendt FKAART en oek yoor zelf- 0 modellen en aai om u te laten [hode is. Terschil- n werken met ieuse met diploma fas v. examen 1923 GTÜS. ■ioBspi'i'd lieerarp* pa Directrice loorheen Heerenweg 44 |t 76(550 1 jrafenis Ondernesners, Inissen zoowel binnen als Irecte uitvoerders. |s dispcn M, TELOOS. [SAVENIJS, Koorstraat. ABBES, St. Jacobstraat. JESEX, Landstraat. sTADEGAARD, Tuinstr. ÏOl.KM AN, Koningsweg. BOSMAN, Baansingel. iür>p@@!re§igi icht, kunnen de vol |worden ter bewaring' (Eerste klas werk). Nk Wagenmakers ENEDEN ELKE CON- rr ebting en alle machines ad. en Schaveril Tel Int 176 1 snhagc. Tel. H 5486. k. Adv. Dr: A. WINTER. o( meer inschrijvingen ir Katholieken? dal hun spaarpenningen ende wijze belegd zijn. orengen welke voor den olen noodig zijn. verzekeren aan nood- lissiën in Nederlandsch 1 stermijnen in hel bezit rije polis ad I 500 per Uitvaartdienst. torlingen van tenminste ringen 11 50 per maand en recht van contróle kosten der Maatschappij in. achstraat 17, Alkmaar, Vogelenzang. rtegenwoordiger worden NO. ÖDO. NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD 39 ONS BLAD" t 2 85 0 60 f hooger. ADMINISTRATIE No. 433 No. 633 Advertentieprijs) Van I5 regels f 1.25; eikeregel meer f 0.25; Reclam^ per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en aanbod" bij vodi uitbetaling per plaatsing f 0.60 TÜTlibonné-s wordt op" aanvrage gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,—, f 400,—, f 200,—, t 100,—, f 60,—, f 35,—, f 15,-S Abonnementsprijs Per kwartaal voor Alkmaar Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad Aan (o) v v tvrJnn heerlijke werken: zijn „Eeuwgetij der e z,ate g. t Heilige Stede" en daarna met zijn uit- De derde dag van het congres open ynerig leerdicht „Altaergeheimenissen" de wederom met een treffende kerke- waar in de drie zangen de H. Johan- lijke plechtigheid op het Bagijnhof, nes, de Aartsengel en de H. Panlus waar in tegenwoordigheid van talrijke geloovigen de Bagijnenvader en deken van de stad Amsterdam, Mgr. Th. Bos- hera komen onderrichten over Offer- spiize, Offereere. Offerliande. En zoo mediteert later, in een der man, een H. Mis opdroeg met assisten-diepste van zijn vele onpeilbaar die- tie van den Weleerw. Pater W. van Dijk O. E. S A. en kapelaan J. Mol. Deze plechtigheid was een zeer in nige, een zachte glans in de geweldige schitterpracht., die ovei het congres ligt uitgespreid. 's Avonds hield de heer M. A. P. C. Poelhekke een rede over „De Heilige Eucha ristie en de Kunst." Een der koninklijke gunsten, die God in Zijn genade den menseh geschonken heeft, is de gave der kunst. De kunst, dat is die van het heimwee; heimwee naar een betere wereld, heimwee naar de overwinning van de stof, heimwee naar de volledige harmonie, heimwee naar de Onbevlekte Schoonheid, heim wee naar God. Dat Heimwee, hoe brandt het in de zielen dier tallocze Roomsehe kunste naars, schilders en dichters, beeldhou wers en musici, goudsmeden en ande re kleinkunstenaars en de machtige scheppers der weidsche bouwwerken, hoe talrijk is hun schare en met welk een liefdebrand overstroomde zjj de wereld door bun scheppingen. De waar achtige kunstenaar weet zich Dienaar en stelt daarin zijn Glorie. Zon hij ooit meer Dienaar wenschen te wezen dan hier? Dat heimwee, hoe brandt het in de gebroeders van Eijck, als zjj hun nieuwverworven meesterschap, waar mee zij ganseh Europa den weg we zen naar de glanzende heerlijkheid eener nieuwe kunst, in dienst stellen der vereering van het Heilig Lam. Dat heimwee, hoe brandt het in de billooze afbeeldingen van het Laatste Avondmaal: In die innige paneelen der primitieven, in die nog primitie ver, maar zoo ontroerend doorvoelde fresco's int de katakomben. En hoe ontroerend siddert dat heim wee uit de processie, waarmee Derkin deren in het Museum hier ieder aan schouwer tot mediteeren dwingt. En dit heimwee laait uit in de hym nen der toondichters, voor wie de rein Bte klanken niet rein genoeg waren, om in hun polyphonc lijning een koe pel van muziek te bouwen over het Heilig Sacrament. Gat heimwee, hoe barst het stralend uit in één machtige symthese in al die wondere kathedralen, die opgerezen zjjn uit het midden van de steden, groot en klein, opgerezen uit de om geving van vaak nietige houten of lee- men woningen, opgerezen uit den won derwerkenden drang ter ontstoffelij- king van de materie, als een ononder broken gebed der ateen. En het orgel, dat universeelste aller muziekinstrumenten, goot in het wij de schip zijn stroomen van harmonie, xot zij in het hoogkoor het Altaar gin gen omhuiven met teere streeling, en juichende jubel, en de menschelijke stem sidderde in de diepste akte van eerbied als zij haar hymnen zong, en de dichters knielden neer en verinnig den zich tot meditatie en bogen hun hoofden in aanbidding of hieven de glanzende oogen in extatisch schou wen naar het Tabernakel en voelden ontroerd en dankbaar in hun ziel het leven des Iieds geboren worden, waar mee zij hun Heer en Meester zouden loven. En zij brachten de diepste hulde, de hulde van het Woord. En daarom zijn Calderon en Vondel ZOO groot als dichters van het Heüig Sacrament, omdat zij in hun werken hebben vereenigd: het wijsgeerige be schouwen, het theologische aanschou wen, het mystieke schouwen. De Nederlandsche dichtkunst kan er trots op gaan, dat zoo velen het H. Sacrament hebben verheerlijkt. Het is merkwaardig, hoe vooral de laatste tijden vruchtbaar zjjn geweest aan voortbrengselen der Eucharistieve poëzie. Ik noem Felix Rutten en Alb. Steen- hoff-Smulders, Hilarion Thaus en Wil lem Smulders; Huybers met zijn Chris tus Mysticus en Smoor met zijn Mis kelk, alle tijdgenooten, warme vereer- .ders van het H. Sacrament. Ik noem Schaepman, die in 1895 het Wonder der Heilige Stede bezong. Ik noem een trits van de grootsten: Vondel, Gezelle, Broere, Drie, waarin net heimwee naar het onsterfelijk sohoo Be bun gansche leven heeft gebrand me t verteren den gloed. ^Vondel opent de rij der Nederland- Eucharistische dichters met twee pe gedichten Guido Gezelle in zijn 011 volprezen „O. Hemelwaardig Manna", Vondel na. getroffen als hij is, even als zoo ontelbaar vpel dichters, door het mysterie van het eeuwige sterven en eeuwige herleven der natuur. Van het begin van het Christendom af, toen in de schaduw der katakom ben het eerst in symbolen het heilig geheim werd gehuldigd, tot op den dag van heden, nu daar op den heu vel bij Nijmegen in stralende glorie op de Heilige Land-stichting de blan ke Tempel van den waarachtigen Graal oprijst als een hulde van gansch Ne derland aan het Zaligste aller Myste riën, hebben de kunstenaars van alle landen, alle tijden, alle volken, in alle materiaal in steen, en hout, en marmer en goud, in kleuren en klanken en woorden lof gezongen, dank gestameld eereboete georacht. En God. die hun werk ziet, en ziet, dat het goed was, laat in hun bran dende zielen den troost van het volle azuur vau zijn wijden, wijden hemel vallen, als eindelijke en algeheele be vrediging van hun onbluschbaar heim wee naar het Vaderland, naar de schoonheid, naar den vrede. i)e Zondao. In verschillende kerken hadden plechtigheden piaajs. In de St. Ca- Hninakerk werd 's morgens de H. M:s gecelebreerd door Z. D. H. Mgr. A. J. Cahier, Bisschop van Haarlem, Door verschil :ende koren werden Gre- ooriaansche zangen gezongen. De Meeting. In het Stadion had 's middags een groote meeting plaats. In optocht trok men naar h'et Sport park. Tegen 11 uur reeds werd het vol op het IJsclub-terrein, waar de vei tegenwoordige rs van een zeer groot aantal leden van alje R. K. Vereenigingen in het bisdom alsme de de kinderen van de R. K. Scholen zich verzamelden. Langzaam aan be gon de opstelling. De vaandeldragers stelden zich op vóór het IJsclub- terrein. In een zeer lange rij trok men ten slotte naar den Amstelveen- schen weg, begeleid door po.iiie te paard en te voet. Langs den weg stonden fcr.iderden ges.haard om den optocht te zien voorbij trekken. In het Stad.on hadden reeds dui zenden plaats genomen met alleen aikomstig uit Amsterdam, maar u.i alie plaatsen van het bisdom. Op de overdekte tribune had de Bisschop' met vele geestelijken de eere- plaats ingenomen. Toen de Amsferdamsche schoolkin deren de poorten in vier groepen binnenkwamen, zongen zij „Adoro té'" begeleid door de muziek van de Harmonie Apollo" uit Hoorn. Le vaandels hadden iïfib iritussciien op gesteld vóór de groote open tribune. Om half vier ongeveer begon de meet.ng op spreekgestoelten die voor de tribune waren opgericht. Er waren toen naar schatting on geveer 40000 personen op het ter rein. Na een openingswoord van den heer B. Th. de Wolf speeide de harmonie Apollo en zong „Vod et Affii.itae" met begeleiding van in strumenten ,,Quam doloeto" van Th. Loots en ,,0 sacrum convivium" van dr. Hu-gens. Vervolgens trokken de vaandels voorbij de tr.bune van den bisschop onder het spelen van de Harmonie Apollo. De verschillende sprekers betreden gestoelten. V°°r ^emde spreek vozende: n°'emen w« de tol Jezus ChristuïXar"danr?ook dadelijk begrepen, dat Eucharfe^S sociale actie is actie voor den ae heelen Christus, actie voor Zijne leer met al haar nobele consequenties Maar is die dan denkbaar zonder den levenden Christus in de Eucharistie Beide zijn onmisbaar. Vraagt men mij: wat is de beste sociaJe actie? dan antwoord ik'zon der dralen: de actie voor de H. Eucharistie. Wilt gij dan den strijd vóór Christus niet voeren met Chris tus, met den levenden Christus in ,u? Hoog de Eucharistie. En aan voor uit met Jezus .Christus. Vooruit voor God en Kerk) Voor Vorstin en Vaderland, Rede J. Smit. Spr. hoopt, dat dit Congres vele zegeningen moge brengen en dat velen weer zullen gaan tot Hem, die zegt: komt allen tot Mij en Ik zal u verkwikken. Die zegenrijke ge volgen, zuilen naar spr.'s meening. firootendeels afhangen van ons zelf. Daarom zullen allen, onverschillig van welken stand of rang' krachtig moe ten meewerken. Als eerste voorwaarde voor een R. K. organisatie noemt spr. de be hartiging der woorden uit de „Re rum Novarum" dat de godsdienst de vereeniging tot grondslag van haar regelen moet dienen. Wanneer we nu die voorwaarden, door Leo XIII z.g. aan de R. K. sociale organisaties ge steld, aandachtig overwegen, zal dan nog iemand kunnen twijfelen aan iet onafscheidelijk verband tusschen de H. Eucharistie en de organisa ties? Is niet de II. Eucharistie juist' het middelpunt van den godsdienst, die onze grondslag moet zijn? Velen zoeken in hun ellende nog te wei nig troost bij Jezus in de Eucharis tie. Spr. eindigde met den wensch, dat dit congres de zegenrijkste vruch ten moge afwerpen, die we ervan verwacht hebben. Daarom spoorde hjj allen aan, vaak de H. Mis bij te wonen en de H. Communie te ont vangen. Red3Z'rnr-yJ?*Bi Bomans. Mr. J. B Bomans sprak over „Eu charistie en Sociale Actie." De Sociale Actie, alous spreker, of schoon aanvankelijk bedoeld tot ver betering van het levenslot, is der menschheid wellicht vaker ten vloek geweest. Zij kreeg baar moderne ge stalte in eer eeuvi van toenemende Godsnegatie, van groeiende stofvergo- ding. Zij bereikte haar doel niet, wij! zij steken bleet ui het ondeugdelijk: middel; het kunstmatig aankweeken- van bittere ontevredenheid. Zij vergat het Christelijk princiep. Het is onze plicht als moderne kruis vaders, als onvermoeide leekpnaposte- len Christus uit te dragen tot de mas sa. Hoe kortzichtig is de wereld om dezen redderden uittocht van den Christus in Broodsgedaante tegen te gaan door een Processieverbod. De Staat zelf, de wetten van den Staat, zijn de grootste tegenstreefsters van den socialen vrede. Als de menseh verbeterd is, is de so ciale streving in goede banen geleid, is de sociale aetu geen arena meer van bitteren strijd, maar een streven vol tevredenheid en ocrusti.ig in den wil van den waarachtigen Heer der Wereld. Wij mogen ons niet door materialis me en socialisme lamn afleiden, maar, wars van allen schijn, doch met goed begrip van inhoud, moeten wij het on kruid van tie tarwe onderscheiden en de witte taiwc nuttigen ais ons da- gelijksch brood, niet alléén voor het lichaam, maar als het Brood der zie len. dank zij God's wonder, opdat de gezondheid van lijf en ziel ons vorme tot wakkere strijders in de sociale actie, wijl wij, soldaten van Christus zijn, de zwaargew tpenden van den Eucharistischen God Rede pastoor F. X. Duyn- stee O S. A. Wij vieren, aldus spreker, op het oogenblik geer berooging voor een of ander individueel, groeps- of klassebe- lang, maar voor een belang, dat ons allen in gelijke mate aangaat; wij bren gen hulde en eer en glorie aan den Eueharistischei Koning onzer altaren. Jezus Christ a. Mijnt hoordeis, in den strijd onzer dagen én op economisch èn op staat kundig èn op moreel gebied moet de wereld zich wenden naar den eenige, die een waarachtige zen ling vervulde. Christus, van wieu Johannes getuigt: „Hij is het, ware licht, dat allen menseh, komend in de wereld, verlicht Hij was in de wcrcl-i, maar de wereld kende Hem niet; Hij kwam in zijn eigendom, jnaar dt zijnen namen Hem niet aan, maar die Hem aannamen, gaf Hij de macht kinderen Gods ge noemd te worden.... En het Woord is Vleesch gov oi den en het heeft on der ons gewoond Rede pater Quirinus O. C. M. Pater Quirinus sprak over de „Hei lige Eucharistie en de Sociale Actie" en had tot tekst zijner rede gekozen: „Ut omnes unum Siut Geef: dat ze é-én zijn!'", Joês XVII, 21. Spr. vraagt zich af, of het geen tegenstelling is: de H. Eucharistie en de Sociale Actie", 'nze Sociale Actie moet wezen een middel, een streven naar eenheid, de band van broeders in Christus is de maatschappij. Het groote middel daar toe is de H. Eucharistie. Spr. wees erop dat er economische maa*re«sl8n moeten genomen worden en sociale wetten bestaan, maar eerst en vooral moet er in den menseh zijn de katholieke mentaliteit van opoffe ring en liefde: Christus in de christe nen. Dat is de ziel van iedere Sociale actie, het hart van iedere hervorming. Rede kapelaan Wennen. Spr. begint zijn rede met een stro phe voor te dragen uit Vondel's Al- taer-Geheimenissen, waarin de dichter spreekt over de bracht van den Offer aar, voortkomende uit de kracht der offerande en hij Paus Urbanus verge lijkt met Caesar, en waarin de groote bekeerling allerluidelijkst aantoont, dat de „verzadiging der H. Misse" de uit het hoogheilig offer ontstane en volgende H. Communie veel meer in vloed heeft op het wereldgebeuren dan de macht van Caesars zwaard, de macht van recht en kracht. Heel de sociale actie, d.w.z. het op lossen van de sociale kwestie, vraagt niets aners dan vrede! Vrede tusschen de verschillende vol keren, vrede tusschen de verschillen de standen, en daardoor vrede in het bedrijf, vrede in het huisgezin! In de H. Eucharistie, waarin Jezus, de oneindige Godszoon, ons de ware levenswijsheid leert, ligt de oplossing alRr strijdvragen ook die op maat- schappelijk-economisch gebied. Wij moeten bestrijden den hoogmoed, den wellust, de hebzucht, alles door Chris tus, door de H. Eucharistie. Wanneer patroons en arbeiders méér communiceerden, dan zou de sociale kwestie spoedig zijn opgelost. De indrukwekkende meeting werd besloten met den zang „Aan U, o Ko ning der Eeuwen." Langzaam begaf men zich daarna stadwaarts. De sluitingsplechtigheid had daarna 'savoncls plaats op het Ba- gijnhof. Dit was feeëriek electrisch verlicht. Een pontificaal Lot werd door mgr. Callier, bisschop van Haarlem, gecelebreerd, waarop een toespraak volgde. Een pro cessie werd gehouden door de vereenigingen van het H. Sacra ment met hun banieren, waarbij de gezangen werden uitgevoerd door het Versterkte koor van de Bagijnhofkerk. Aan het einde der plechtigheid werd het Mirakel-* lied gezongen. Te Ie gram van Z. II. den Paus. Van Z. H. den Paus is het vol gende telegram ontvangen: De H. Vader heeft met groot genoegen kornis genomen van de aankondiging van het Eerste Eu charistisch Congres van hei Haar- lemsch diocees te Ams.erdam. Dankend voor betuigingen van kinderlijke hulde, toewijding en trouw verieeni Z. H. van gamcher Uaite den Aposto ischen Zegen a.s onderpand van üoddelijke punsten voo. rijke en duurzame vruchten van het congres. in het St. Willi- brorduspatronaa. De vergade..ng in tiet Sc. v/.ili- Iro.d.. patronaat werd voorgeze ten door den heer F. J. A. M Mvierde.s., wediouder van Adam. De heer L. A. P. M. van den Bioeke sp a.t daar over „De St ,- le Omgang en het H. Sacrament van Mirakel van Amsterdam", in welke rede spr. uiteenzette, dat de Stille Omgang blijve een stil gebed Inleiding D r s. Th. N. V la a r O. S. A u g In het St. Jo„epugezeilengebouw aan de P antage Middenlaan voer de het wooni Drs. Tn. N. Vlaar O. S. Aug. over „H. Eucharistie en kara .tervorming". De stekingen van spr. luiden: I. Christenen van karakter ziin zij, d.e datgene, wat zij voorge- uent door ue t-rangelische bcg.n- selen, als goed erkennen, onver zettelijk nastreven, ongeacht de inner.ijke aanvechtingen, onbe wogen voor invloeden van buiten. II. De middelen voor den Chris ten om toe dezen graad van ka raktervastheid te komen, zijn ge bed, zeubeneersching en arbeid. III. Het eucharistisch leven is het ware gebedsleven, de H. Eucha ristie voert tot vergeestelijking, ais kampprijs der ze..beheerscuing en is de bron van heilige .geestdrift. Studentenverga de- r in g. Deze vergadering werd gehou den in het gebouw van „Geloof en Wetenschap" onder voorzitter schap van den heer J. Cohen, med. cand., voorzitter der R. K. Stu- dentenvereeniging „Sanctus Tho mas Aquinas". Als spreker trad op de heer Alphons Laudy met het 'onderwerp „Eucharistische jBe schavinj?".. BUITENLAND. DE CRISIS IN HET OOSTEN. Tsjitsjerin herhaalt zijn eisch. De Russische volkscommissaris voor buitenl. zaken Tsjitsjerin heeft er in een telegram aan de Russische ver tegenwoordigers te Londen en Rome op gewezen, dal met het oog op den geogi-atischen to-estand van Rusland en de geografische banden, die het met zekere staten van hel Naburige Oos ten verbinden de bevestiging van den vrede aldaar en de blijvende oplossing der hangende kwesties zonder deelne ming van Rusland onmogelijk is. Het eischt daarom deze deelneming op den zelfden grondslag en onder dezelfde voorwaarden als de andere contrac- teerende partijen. De nota zegt verder, dat Rusland geen uiinoodiging kan aannemen voor een suppletoirs conferentie, die aijben de kwestie der zeeëngten bespriekt, omdat deze kwestie niet ter zijde kar. worden gesteld e-n afzonderlijk gere geld. Ten slotte zegt Tsjitsjerin. dat Rusland zirh bel rec.ht voorbehoudt de bepalingen van de. Russisch-Turk- sche overeenkomst le steunen, volgens welke een regeling van het probleem der zeeëngten dient te worden over gelaten aan de Zwarte Zee-mogend- heden. De Vredesconferentie. De conferentie voor bet Nabije Oos ten is definitief vastgesteld op 13 No vember. Naar wordt gemeld, ligt hel fn de bedoeling op de agenda vaor de con ferentie de kwestie der zeestra e;i af zonderlijk te behandelen en tol dal deel der conferentie ook uit te noodi- gen Rusland Georgië, d-e Oekraïne en Bulgarije. Aan de geheele conferentie zouden dan deelmmen Frankrijk.. En geland Jtalië, Japan, Roeminiê, Joe goslavië. Griekenland en Turkije. DE POLITIEKE TOESTAND IN ENGELAND. Lord Derby, die te Manchester bet woord voerde, deelde mede. dat hij leel zou uilmaken van het kabinet- Bonar Law. De Nalionaal-I.ibernl i Conferentie te L.ects heelt m.'t algemeene s:e.ivmen Uoyd George herkozen tot president, Wincnon Churchill als vice-president. De koning heeft Bonar Law Zater dagmorgen in gehoor ontvangen. lie conservatieve leider lord Derby heelt in Redevoeringen te Bolton e" ie Manchester, na lof te hebben toe gezwaaid aan Lloyd George, den con servatieven den raad gegeven, zich niet over te geven aan een vendelta legen de coalitie-liberalen. Hij spoorde de beide partijen aan tot samenwer king in de gevallen, dat een schisma de verkiezing van den arbeiderscan- di'daal tol resultaat zou hebben. Hodgès. de Arbeidersleider, beeft ui ting gegeven aan zijn moeniuig. dal de Coalitie onder een anderen naam zou herleven. Hij verklaarde, dat de arbeiders stellig zouden worden aan gevallen. Ofschoon de arbeiders tegen over zulk een oppositie ni-el de hoop konden koesleren spoedig aan het be wind te komen, moesten zij toch tot hei biltere tinde veelden. Lloyd George sprak Zaterdag te Leeds in het grootste biossooptnealer van de stad ten aanhoore van 3000 aan we ..ien. Hij had een geestdriftige ontvangst. De fx-()nmiflr zeide o.a. het vol gende- De Carbon Club heeft het vaan del van den partijstrijd omaoog ge heven. N'u staat het aau bet volk ni uit le maken of de belangen desiao„i lan wel het belang van een bepaalde partij de richting in de politiek dienen aan te geven. De combinatie stond bloot aau meer critiek dan schijnbaar alle andere irgeeringen en zij kon zirii daartegen moeilijk verweren. De combinatie werd gevormd tijdens den oorlog govomid niet het doel den oorlog zoo intensief mogelijk door te voeren. De oorlog is echter geen toets steen voor een staaLsmau. maar boe -.loml het vóór den oorlog met mij 'I lk speelde de leidende rol in het tot stand brengen van het ouderdomspen sioen en ik voerde de ziekteverzeke ring in. Hel eerste, wat na den oorlog ge daan moest worden, was het resultaat vau de overwinning voor de geschie denis vast te leggen en nu kan ik u zeggen, dat zeer belangrijke deeleii vun liet verdrag van Versailles aan de thans gevallen combinatie zijn te danken. Wat deden wij verder? Ons nationaal credict herstellen. Na den oorlog hadden wij raad te schallen. Wat deden wij? Opnieuw geld leenen was verleidelijk, omdat bet lij delijk de werkloo^Jieid bad kunnen voorkomen. Maar wij sloegen een an deren koens in en brarebten evenwicht in onze begrooiing door onze belastin. gen te verhoogen. Zoo brachten vqj 'ons crediet er weer bovenop. Wij zijn op het oogenblik bet eenige land van Europa, daf zijn uilgaven met zijn inkomsten kan dekken. De coalitie werd opgebroken tegen het advies van groote mannen als Bal four. Chamberlain en Horne in. Zij, die daarvoor aansprakelijk zijn. blijken zekere partijvoordeelen te hehht.n ge wonnen. Dat is fataal. Het land is ge wend om te worden geregeerd door een meerderheid die den wil van de meerderheid van het volk aanvaardt, HET COMPLOT TEGEN WIRTH. Ter aanvulling van de mededeelin. gen in den Rijksdag gedaan betref- lende oen voorbereiden aanslag op der rijkskanselier, meldt de „Soz. Korr." nog. dat de politic-autoriteiten door een toeval op nei spoor zijn gek m m van verschillende plannen van een aanslag op dr. Wirth. Een jeugdig persoon is door klingen, die de daders van der aanslag op Rathenau nauw verwan Hjn. tegen een hooge belooning. over gehaald den rijkskanselier te vei moor den. Gewetenswroeging heeft d0n jon geman echter doen afzien van de uit voering van het plan en hem er toe gebracht de politie in te lichten. Hij werd daarop gearresteerd en gaf de politie inlichtingen, welke haar nieuwe sporen deed ontdekken. De autoriteiten zouden van plan zijn voortaan een ieder, die den Rijksdag bezoekt naar wapens te fouilteeren. De rijkskanselier had don laatsten lijd buitengewoon veel dreigbrieven ontvangen, waarin hem hetzelfde lot als Rathenau werd voorspeld. Het aan- (al dreigbrieven nam de laatste dagen zoo'n groeten omvang aan. dat de cri- mineele politie zjch uitvoerig met dit materiaal bezig hield. Overal waar men meende dat verbin dingen hestonnen met kringen waarin een moord op louw gezet kon worden, werd een briefcontróle ingesteld. Hier bij werd een brief o iderschi.pt van een opgeschoten jong.ri uil Leipzig. SchulLz genaamd, waarin deze een be kende ni dedeelde. dat hij dr. Wirth zou doodschieten. Deze brief, en de verdenking aal de aanslag onmiddellijk voor de deur stond, hebben er toe geleid, dat de bescherming van den kanselier buitengewoon verscherpt is. In weerwil van de bedreiging met moord heeft de rijkskanselier Vrijdag gevolg gegeven aan een uitnoodigiiig van den Engelschen gezant te B-eriijn. Een groot aantal poiitie-beambten ver gezelde hem ter bescherming. Naar een persagentschap mildt. schijnt de groep van samenzweerders Lëgeu den rijkskanselier volgens het tot dusver verkregen resultaat van hel on derzoek slechts gering in aantal te zijn. De rijkscommissaris voor openbare or de die voor de Dcscheriung der lei dende slaaslieden zorg heeft te dragen bevindt zich op hel oogenblik niet in Berlijn. Ilij is. volgens be trouw nare berichten, door de mededeelingeu van den voorzitter van den Rijksdag. Löbö, volkomen verrast. TEGEN DE VALUTA-TOERISTEN. Bij den Duitschen Rijksdag is een door de Centrum-afgevaardigden on- derteekfind voorstel ingekomen, waar in de regeering wordt verzocht den Rijksdag zoo spoedig mogelijk een wets ontwerp voor te leggen, strekkende tot het nemen van krachtige maatregelen tegen de overslrooming en den uitver koop vau Duilsrhland door valuta- krachtige buitenlanders. Eveneens wordt in tegenstelling met het afwijzend besluit van den rijks- spoorwegraad de invoering van eeil passenden valuta-bijslag op de spoor wegtarieven geëischl. EEN FRANSCHE NOTA INZAKE HET MEMORANDUM. De Fransche delegatie stelt voor. ten eerste om de DuiLsche financiën onmidd-Jlijk onder controle van Duiiscliland's schuldeischers te stollen op nader voorwaarden; 2e m iatreg-ien le nemen om liet budget in evenwicht te brengen met het oog op hel op brengen der uitgaven voor de scha deloosstelling en den dienst der leenin gen. noodig om deze te betalen; 3e. net verbieden van de schatkist om door de Rijksbank onder welken vonn ook schatkistbiljetten te. doen djsconteeren en het stellen onder intergeallieerhe controle van de uitgifte van schatkist papier; 4e. de Rijksbank ouder inter- geailieerde controle te pitsen; 5e. het uanen van maatregelen tegen kapitaals- afvloeiing; 6e. zoo spoedig de oiu..an- digheden zulks toelaten beginnen met de uitgifte v-n goud-schaikislbiljetten; 7e. de Duitsche regeering zal moeten voortgaan met liet beffen in goud of in buiteulaudsche deviezen van 25 pCt. der waarde va* den totalen .uitvoer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1922 | | pagina 1